Het boek van het licht, heb ik niet in mijn boekenkast. Davitas harp heb ik nog in de boekenkast en ook in den beginne. Beide nog niet gelezen.quote:
quote:Het recht op privacy kalft af, (zelf)censuur neemt in sneltempo toe, de gezondheid van het individu wordt meer en meer een staatszaak, het aantal intrusieve acties door veiligheidsdiensten stijgt exponentieel – de laatste decennia vergroot de greep van de overheid op het privéleven van het individu hand over hand. Het door Hannah Arendt opgeroepen dystopische toekomstbeeld dat na de val van het nazisme en het stalinisme een nieuw soort totalitarisme zou oprijzen, geleid door saaie bureaucraten en technocraten, tekent zich merkwaardig realistisch af aan de maatschappelijke horizon.
Totalitarisme is geen historische toevalligheid. Het is het logische gevolg van een waanachtig geloof in de almacht van het menselijke verstand; het is het symptoom bij uitstek van de Verlichtingstraditie. Dit boek presenteert een glasheldere psychologische analyse van de historische opkomst van totalitarisme en het ermee verbonden fenomeen van massavorming. Het biedt daarbij ook een scherpe maatschappijkritische analyse van fenomenen als de woke cultuur, de klimaatbeweging en de angstcultuur die tot een hoogtepunt kwam tijdens de coronacrisis.
Ik had dat met Marieke Lucas Reinevelds debuutroman. Moet het nog een keer proberen. Wel laatst voor 2,50 een van haar nieuwere romans op de kop getikt.quote:Op woensdag 7 februari 2024 06:41 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
Hiermee begonnen door alle jubelrecensies maar ik kom er niet lekker in
Ik vond het wel en mooie inkijk in een andere cultuur. Tegelijk herken ik wel dat niet elk goed gerecenseerd boek bij jou past. Zo kan ik niks met 100 jaren eenzaamheid.quote:Op woensdag 7 februari 2024 06:41 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
Op school gelezen voor Engels toen hij net uit was, wel prima.quote:Op woensdag 7 februari 2024 06:41 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat boek heb ik ook. Worstelen om er doorheen te komen, vind ik danquote:Op woensdag 7 februari 2024 06:41 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
Life of Pi vind ik nou dus weer heel goed/mooiquote:Op woensdag 7 februari 2024 16:13 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Op school gelezen voor Engels toen hij net uit was, wel prima.
Beter dan dat kut Life of Pi. /trauma
Heeft ook niet veel met elkaar te maken, maar die 2 associeer ik voor altijd met Engels op school.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Life of Pi vind ik nou dus weer heel goed/mooi
Ik ben nu op blz 90 en nu vind ik het wel boeiend. De eerste 50 wilde ik stoppen maar toch doorgegaan.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat boek heb ik ook. Worstelen om er doorheen te komen, vind ik dan
Hoeveel boeken lees jij per week?quote:Op vrijdag 9 februari 2024 22:17 schreef coinchantal het volgende:
Inmiddels uit
[ afbeelding ]
En door met
[ afbeelding ]
Tussen de 160-260 per jaar. Zijn niet allemaal boeken natuurlijk van 300 + pagina's. En sommige vermeld ik hier niet.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 22:40 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Hoeveel boeken lees jij per week?
Er zijn jaren waarin ik zoveel bladzijden leesquote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:21 schreef coinchantal het volgende:
[..]
Tussen de 160-260 per jaar. Zijn niet allemaal boeken natuurlijk van 300 + pagina's. En sommige vermeld ik hier niet.
Het is niet belangrijk, lezen doe je voor jezelf. En ik kijk heel weinig tv.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 09:59 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Er zijn jaren waarin ik zoveel bladzijden lees
Goh, ik wist niet eens dat Life of Pi een boek was, ken alleen de filmquote:Op woensdag 7 februari 2024 16:13 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Waarom trauma? Ik wilde die ook gaan lezen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:13 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Prachtboek!quote:Op donderdag 8 februari 2024 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[ afbeelding ]
Deze aan het herlezen
Boekverslag over moeten schrijven.quote:Op zondag 11 februari 2024 07:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
Waarom trauma? Ik wilde die ook gaan lezen.
Ja, ik ben benieuwd. Heb deel 2 en 3 ook al klaarliggenquote:
Geen idee, net begonnen. Ben geen fan van Royce, maar Peter vond ik altijd een goede journalist, dus wilde het in ieder geval een kans gevenquote:
Ik vind het wel klinken als uitmelken vanuit Royce voor ¤¤¤quote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Geen idee, net begonnen. Ben geen fan van Royce, maar Peter vond ik altijd een goede journalist, dus wilde het in ieder geval een kans geven
Kleine update, het boek is ok-ish. Het is wel aardig om een paar dingen over Peter z'n privéleven te lezen en Peter's logboek is interessant. Maar het komt (vind ik) meer over als iets waar Royce dacht nog even wat geld mee te kunnen verdienen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 07:23 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik vind het wel klinken als uitmelken vanuit Royce voor ¤¤¤
Als ie in de bieb komt pak ik hem wel meequote:Op maandag 26 februari 2024 21:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Kleine update, het boek is ok-ish. Het is wel aardig om een paar dingen over Peter z'n privéleven te lezen en Peter's logboek is interessant. Maar het komt (vind ik) meer over als iets waar Royce dacht nog even wat geld mee te kunnen verdienen.
Genoten van Maarten Koning, meneer Beerta en alle moeizame verhoudingen, ongemakkelijke momenten en onzinnige "arbeids"-dilemma's.quote:
Was vermakelijk. Zeker om daarna wat van de sketches weer eens te bekijken. Ik was helemaal vergeten dat hij bij de afsluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen optrad. Wat een koning is het tochquote:Op maandag 26 februari 2024 09:51 schreef PippenScottie het volgende:
Even iets compleet anders
[ afbeelding ]
Ook gelezen!quote:Op dinsdag 5 maart 2024 10:39 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
Ik mag graag wegdromen over reizen. Deze -relatief korte- boekjes over lange afstands fietstochten zijn erg vermakelijk
Nu op de e-reader 'Beren op de weg' van hem aan het lezen. Zijn boek over hun Japanse fietsreis wil ik ook wel.quote:
quote:
Heel erg actueel gezien de opkomst van Techbedrijven en - vooral - AI.quote:
Ook gelezen. Overigens vond ik daarin dan dezelfde details over de mariniers: wat ze aten, hun ammunitie en hun gedrag.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 17:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het wat, vond in deze categorie (Vietnam oorlog) Matterhorn we een mooi boek.
Kan je iets meer vertellen?quote:Op maandag 5 februari 2024 22:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[ afbeelding ]
Lees eigenlijk nooit van zulke boeken maar vind het wel erg intressant.
Erg poëtische schrijfstijl. Ik moest er aan wennen, maar het is nu wel mooi.quote:Een intieme en epische roman over trauma, oorlog en herstel
Er was eens een prachtig dorp dat miljoenen verhalen van liefde, verlies, vrede en oorlog kende, en dat werd opgeslokt door een vuur dat tot aan de hemel laaide. Het vuur liep helemaal door tot aan de zee, waar het zijn spiegelbeeld ontmoette.
In 'Het boek van vuur' van Christy Lefteri worstelt een gezin met trauma’s en schuldgevoelens nadat een brand hun dorp op een Grieks eiland heeft weggevaagd. Met haar warme, beeldende stijl belicht Lefteri de vernietigende kracht van menselijke dwaasheid, maar uiteindelijk ook ons talent voor verlossing en vernieuwing.
Uit. Indrukwekkend boek.quote:
Ik kwam erachter dat dit mijn 10de boek van Jonathan Coe is wat ik lees. 11de als je 1 herlezing meeneemt #nuttelozefeitjesquote:Op zondag 17 maart 2024 10:18 schreef Adrian4 het volgende:
[ afbeelding ]
De sequel van een van mijn favoriete boeken. Ik ben benieuwd
10e, het blijven 10 boeken hoe vaak je ze ook herleestquote:Op woensdag 20 maart 2024 22:16 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Ik kwam erachter dat dit mijn 10de boek van Jonathan Coe is wat ik lees. 11de als je 1 herlezing meeneemt #nuttelozefeitjes
Ook goed verfilmd geweest en als serie op de TV uitgezonden.quote:
Van Siebelink las ik ooit 'Pels', over de nertsenfokkerij in NL.quote:
Onder de beesten is mijn favquote:Op donderdag 21 maart 2024 21:49 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Van Siebelink las ik ooit 'Pels', over de nertsenfokkerij in NL.
Zeer boeiende inkijk en tevens coming of age verhaal
quote:Bulgaria, 1934. A young man is murdered by the local fascists. His brother, Khristo Stoianev, is recruited into the NKVD, the Soviet secret intelligence service, and sent to Spain to serve in its civil war. Warned that he is about to become a victim of Stalin’s purges, Khristo flees to Paris. Night Soldiers masterfully re-creates
the European world of 1934–45: the struggle between Nazi Germany and Soviet Russia for Eastern Europe, the last desperate gaiety of the beau monde in 1937 Paris, and guerrilla operations with the French underground in 1944. Night Soldiers is a scrupulously researched panoramic novel, a work on a grand scale.
"Knielen voor een bed violen".quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:49 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Van Siebelink las ik ooit 'Pels', over de nertsenfokkerij in NL.
Zeer boeiende inkijk en tevens coming of age verhaal
Namenhussel! Het ging hier om Jeroen Siebelink, dat is een zoon van Jan, Jan schreef 'Knielen op een op een bed violen'quote:Op zondag 24 maart 2024 21:25 schreef blomke het volgende:
[..]
"Knielen voor een bed violen".
Maar die persisterende armoede, uitbuiting en elk dubbeltje 3x om moeten draaien.....kon er niet tegen
Die staat op mijn lijst om te kopen in de boekenweek. Of is de boekenweek alweer voorbij?quote:
haha ja die is alweer voorbij.quote:Op maandag 25 maart 2024 18:33 schreef livelink het volgende:
[..]
Die staat op mijn lijst om te kopen in de boekenweek. Of is de boekenweek alweer voorbij?
Oops, dan maar geen boekenweekgeschenk.quote:
is toch niet echt fantastisch, geloof ik (al heb ik het nog niet uit, maar ik hoorde een bespreking waardoor ik ook al bijna geen zin meer had om er nog in door te gaan).quote:Op maandag 25 maart 2024 19:45 schreef livelink het volgende:
[..]
Oops, dan maar geen boekenweekgeschenk.
Deze laatst nog op mijn wishlist gezetquote:Op maandag 25 maart 2024 20:10 schreef Meridiaan het volgende:
[ afbeelding ]
Nog aan te beginnen, n.a.v. een bespreking in de podcast Boeken FM.
Ah die luister ik ook (vrijwel) allemaal, leuk is ie hè?quote:Op maandag 25 maart 2024 20:10 schreef Meridiaan het volgende:
[ afbeelding ]
Nog aan te beginnen, n.a.v. een bespreking in de podcast Boeken FM.
Gaat deze in op de fysica van de atoombom/kernreactie/natuurkunde van het geheel of is het net zo als de film?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:33 schreef blomke het volgende:
Biografie van de uitvinder A-bom:
[ afbeelding ]
Heb de film niet gezien (ga ik nog wel doen), maar vooralsnog is het 100% biografisch. Als je meer over de fysica van de A-bom wilt weten, zijn er talloze populair wetenschappelijke uitgaven die ik je kan aanbevelen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gaat deze in op de fysica van de atoombom/kernreactie/natuurkunde van het geheel of is het net zo als de film?
Okay, dat verklaard waarom de film zo tegenviel.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb de film niet gezien (ga ik nog wel doen), maar vooralsnog is het 100% biografisch. Als je meer over de fysica van de A-bom wilt weten, zijn er talloze populair wetenschappelijke uitgaven die ik je kan aanbevelen.
Bioscooppubliek trek je niet met een film over criticaliteit, neutronenvermenigvuldigingsfactoren en verrijkingsgraad.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Okay, dat verklaard waarom de film zo tegenviel.
Dat is correct, maar oplage of omzet is voor mij geen reden om een boek of film daarom interessant, compleet, goed of boeiend te vinden.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 11:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Bioscooppubliek trek je niet met een film over criticaliteit, neutronenvermenigvuldigingsfactoren en verrijkingsgraad.
Uit, want maar plusminus 150 pagina’s.quote:Op maandag 25 maart 2024 20:15 schreef roos94 het volgende:
[..]
Deze laatst nog op mijn wishlist gezetlaat je weten wat je ervan vindt?
Heerlijke podcast inderdaad. Mensen met veel (algemene) kennis, makkelijk pratend, inhoudelijk zonder heel pretentieus te zijn of zichzelf te serieus te nemen en uitstekende humor.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 08:38 schreef trui het volgende:
[..]
Ah die luister ik ook (vrijwel) allemaal, leuk is ie hè?
Net ff gegoegeld waar dit over gaat. Gruwelquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben gaan kijken en zag dat ze heel toevallig afgelopen maand een boek bespraken die in mijn to read lijstje staat. Nu kan ik niet wachten met lezen.quote:Op dinsdag 26 maart 2024 22:39 schreef Meridiaan het volgende:
[..]
Heerlijke podcast inderdaad. Mensen met veel (algemene) kennis, makkelijk pratend, inhoudelijk zonder heel pretentieus te zijn of zichzelf te serieus te nemen en uitstekende humor.
Ik vond ‘m wel aardig, was er snel doorheen. Maar ook weer niet een boek dat enorm zal blijven hangen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:50 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hoe is deze? Staat ook op mijn lijstje
Minder goed dan Hotel vind ik. Hotel is sneller, meer drama. Is ook een andere tijd dat dit in is geschreven en dat merk je nu meer.quote:
Mooi?quote:Op dinsdag 26 maart 2024 15:23 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
Op mijn gloednieuwe kobo clara 2e
Afschuwelijk.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:14 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Mooi?
Ik heb em ook op mijn leeslijstje gezet n.a.v. een aflevering van Eus' boekenclub
Haha, nou dan neem ik geen risico en ga em niet bij de bieb reserverenquote:Op woensdag 3 april 2024 17:22 schreef roos94 het volgende:
[..]
Afschuwelijk.
1 ster en dat geef ik bijna nooit.
Staat op mijn tbrquote:Op woensdag 3 april 2024 19:21 schreef Mrs.Peel het volgende:
De tolk van Kabul, Matthieu Aikins
[ afbeelding ]
Een Afghaanse tolk en een Canadese journalist vluchten uit Kabul.
Een jonge Afghaanse tolk genaamd Omar neemt de onmogelijke beslissing om zijn door oorlog geteisterde land te ontvluchten. Hij zegt Laila, de liefde van zijn leven, vaarwel, zonder te weten wanneer ze elkaar weer zullen zien. Omar is een van de miljoenen vluchtelingen die huis, haard en familie achterlaten. Matthieu Aikins, een journalist die in Kabul woont, besluit zijn vriend op die levensgevaarlijke tocht te vergezellen. Hiervoor moet hij zowel zijn paspoort als zijn identiteit achterlaten. Tijdens hun odyssee door de bergen en over zee ontmoeten ze talloze mensen in het hart van de migratiecrisis: onbetrouwbare smokkelaars, harteloze grenspolitie en de mannen, vrouwen en kinderen die oorlog ontvluchten op zoek naar een beter leven. Dit uitzonderlijke boek brengt een van de meest controversiële kwesties van onze tijd scherp in beeld. De tolk van Kabul is een schrijnend, maar prachtig geschreven verhaal over grenzeloze liefde en vriendschap. Het is een hoopvol verslag van een gedeelde reis in een hopeloos verdeelde wereld.
Dat is voor mij toch wel de trilogie Geef me de Ruimte/Triomf van de Verschroeide Aardequote:Op donderdag 4 april 2024 19:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
Kinderen van Moeder Aarde - Thea Beckman
Mijn eeuwige favorieten die serie
ik zou echter meer geinteresseerd zijn in de persoon achter de bom, dan de wetenschap er achter!quote:Op dinsdag 26 maart 2024 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Okay, dat verklaard waarom de film zo tegenviel.
Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook de wetenschapper komt nauwelijks uit de verf in de filmquote:Op donderdag 4 april 2024 21:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik zou echter meer geinteresseerd zijn in de persoon achter de bom, dan de wetenschap er achter!
quote:Op donderdag 4 april 2024 17:34 schreef livelink het volgende:
Ik lees nu Ik kom hier nog op terug van Rob van Essen
[ afbeelding ]
Ik kreeg vandaag via de mail een inleverattentie van de bibliotheek voor dit boek en mijn zoon heeft me bijna gesmeekt om erop te reageren met "Ik kom hier nog op terug...."
Nirvana is een prachtig boek. Ben nu aan Heilige Rita begonnen.quote:Op dinsdag 2 april 2024 08:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kreeg van Vodafone een maand gratis Storytel
Mijn eerste luister
[ afbeelding ]
Deze lees ik ook, het verhaal gaat traag (boek is ook heel dik 😃) maar mijn concentratie is momenteel niet zo goed dus dat schiet ook niet op.quote:
Leest wel heel lekker weg vind ikquote:Op maandag 8 april 2024 07:12 schreef IlseMarije het volgende:
[..]
Deze lees ik ook, het verhaal gaat traag (boek is ook heel dik 😃) maar mijn concentratie is momenteel niet zo goed dus dat schiet ook niet op.
Schrijvers van de best verkochte boeken bij Brunaquote:Op zondag 14 april 2024 08:34 schreef Mrs.Peel het volgende:
Optimistische woede, Fixdit
[ afbeelding ]
Veel mensen geven openlijk toe nauwelijks boeken van vrouwen te lezen. Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van (witte hetero)mannen. Vrouwen winnen minder literaire prijzen dan mannen. Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving.
Elf vrouwelijke schrijvers zijn verontwaardigd over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren, en verenigden zich in het collectief Fixdit. Vanuit bondgenootschap strijden ze voor verandering, in de literaire wereld én in de canon. In de elf stukken van dit manifest diepen zij het probleem uit. Woedend, strijdvaardig, en vooral: optimistisch.
Fixdit bestaat uit Yra van Dijk, Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Munganyende Hélène Christelle, Christine Otten, Gaea Schoeters, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke.
De eerste is natuurlijk voor de helft mannelijk, maar verder inderdaad vrouwen.quote:Op zondag 14 april 2024 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Schrijvers van de best verkochte boeken bij Bruna
1. Nikky French
2. Lot Beukers
3. Eva Vriend
4. Hanneke de Zoete
6. Anya Niewera
7. Jill Mansel
9. Linda van Rijn
10. Marie Lacrosse
Soortgelijke overzichten van CPNB
Verkocht 2022
Uitgeleend 2022
Bovendien, vrouwen lezen veel meer dan mannen
VRT
Stichting Lezen
90 procent vrouwen, Dat is wel echt een ronduit seksistische verdeling inderdaad.quote:Op zondag 14 april 2024 09:11 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
De eerste is natuurlijk voor de helft mannelijk, maar verder inderdaad vrouwen.
Niet echt. Cijfers ontkrachten alleen dat hele boek zonder er een letter in te hebben gelezen.quote:Op zondag 14 april 2024 10:51 schreef Mrs.Peel het volgende:
Wat bijzonder weer, de mannen die hier bovenop springen. Het lijkt een een gevoelige snaar te raken?
Je hebt jezelf gediskwalificeerd. Lees het boek eerst, en kom dan met inhoudelijke argumenten of commentaar.quote:Op zondag 14 april 2024 11:02 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Niet echt. Cijfers ontkrachten alleen dat hele boek zonder er een letter in te hebben gelezen.
Hedendaagse vrouwelijke Nederlandse schrijfsters schrijven mijns inziens iets teveel hersenloze pulp. Van Saskia Noort tot Esther Verhoef en al die andere eenheidsworsten.
Genoeg leuke schrijfsters maar ze wonen niet in Nederland: Mieko Kawakami, Sally Rooney, Lionel Shriver, Jennifer Egan
Ohja? Welke boeken heb je gelezen die een andere kant van het 'probleem' laten zien dan?.quote:Op zondag 14 april 2024 11:12 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Ik probeer door veel verschillende zienswijzen te lezen
Jij komt hier met een debiele stelling die feitelijk niet waar is en dan mogen mensen niet reageren omdat ze mannelijk zijn? Ben jij niet goed in je hoofd toevallig?quote:Op zondag 14 april 2024 10:51 schreef Mrs.Peel het volgende:
Wat bijzonder weer, de mannen die hier bovenop springen. Het lijkt een een gevoelige snaar te raken?
Luisterboek: De onzichtbaren, Frank Nellen
[ afbeelding ]
Kiev, eind jaren tachtig. Het eens zo machtige Sovjetimperium wankelt. Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev houdt Dani's jeugdvriend Pavel een geestdriftig betoog tegen het socialisme. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek. Zijn tocht voert hem langs zonderlinge mensen en verlaten oorden waar niemand meer iets te zeggen heeft. In gedachten keert hij terug naar de verhalen die Pavel hem vroeger vertelde. Verhalen over kosmonauten en onvermoeibare arbeiders, over de komst van een paradijs op aarde. Wat is er gebeurd? Waarom is Pavel verdwenen? En wat is er nog over van zijn dromen? Met elke stap komt Dani dichter bij de onthulling van een pijnlijke geschiedenis.
Fixt, nog nooit een goed Nederlands boek gelezen. Belgen kunnen het dan wel weer wat beter, maar Nederland en schrijven isquote:Op zondag 14 april 2024 11:02 schreef Fok-it het volgende:
Nederlandse schrijvers schrijven mijns inziens iets teveel hersenloze pulp.
quote:Nadat bij fruitbedrijf De Groot 400 kilo cocaïne wordt gevonden, krijgt eigenaar William een anoniem sms'je: hij moet 1,2 miljoen euro betalen voor de geleden schade. Het is het begin van een van de meest gewelddadige afpersingszaken in Nederland.
Door een blunder van het Openbaar Ministerie lekt een personeelslijst met honderden adressen uit en krijgen tientallen (ex-)medewerkers van De Groot met aanslagen te maken. Zo weten twee broers bij een brand in hun woning ternauwernood aan de dood te ontsnappen. Bij de aanslagen zijn veel jonge jongens betrokken die bereid zijn om voor een paar honderd euro grote risico's te nemen. Er wordt een enorme beveiligingsoperatie opgetuigd. Justitie zet zelfs een omstreden undercoveractie op om het geweld te stoppen, maar de afperser is iedereen steeds te vlug af, zelfs vanuit de gevangenis.
De Hedelse afpersingszaak is gebaseerd op duizenden pagina's strafdossier, vele gesprekken met slachtoffers en advocaten, en op bronnen in de boven- en onderwereld. Het is een spannend geschreven, alarmerend verhaal over de georganiseerde criminaliteit die steeds vaker gewone mensen treft.
de podcast 'Fixdit' is ook een aanrader. (alleen soms wel wat lang).quote:Op zondag 14 april 2024 08:34 schreef Mrs.Peel het volgende:
Optimistische woede, Fixdit
[ afbeelding ]
Veel mensen geven openlijk toe nauwelijks boeken van vrouwen te lezen. Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van (witte hetero)mannen. Vrouwen winnen minder literaire prijzen dan mannen. Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving.
Elf vrouwelijke schrijvers zijn verontwaardigd over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren, en verenigden zich in het collectief Fixdit. Vanuit bondgenootschap strijden ze voor verandering, in de literaire wereld én in de canon. In de elf stukken van dit manifest diepen zij het probleem uit. Woedend, strijdvaardig, en vooral: optimistisch.
Fixdit bestaat uit Yra van Dijk, Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Munganyende Hélène Christelle, Christine Otten, Gaea Schoeters, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke.
Joe Speedboot, De heilige Rita of Nirwana van Wieringa?quote:Op zondag 14 april 2024 11:36 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Fixt, nog nooit een goed Nederlands boek gelezen. Belgen kunnen het dan wel weer wat beter, maar Nederland en schrijven is
Van de boeken die je opnoemt, heb ik alleen Joe Speedboot gelezen.quote:Op zondag 14 april 2024 17:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Joe Speedboot, De heilige Rita of Nirwana van Wieringa?
Ik Jan Cremer (van Jan Cremer)
Terug naar Oegstgeest en Turks fruit van Jan Wolkers?
De donkere kamer van Damokles of Mandarijnen op zwavelzuur van WF Hermans?
De wandelaar van Adriaan van Dis?
Vertel, wat vind jij betere boeken?quote:Op zondag 14 april 2024 18:00 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Van de boeken die je opnoemt, heb ik alleen Joe Speedboot gelezen.
Die vond ik wel gaan, maar weet niet er zijn denk ik internationaal gezien betere boeken.
Louis Ferdinand Celine - Reis naar het einde van de nacht.quote:Op zondag 14 april 2024 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vertel, wat vind jij betere boeken?
Huis van de Moskee is tof. Vond de geschiedenis van mijn seksualiteit ook goed boek. Telt Tobi Lakmaker als schrijfster? @Mrs.Peelquote:Op zondag 14 april 2024 11:36 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Fixt, nog nooit een goed Nederlands boek gelezen. Belgen kunnen het dan wel weer wat beter, maar Nederland en schrijven is
Het huis van de moskee is een van mijn favoriete boeken ja, los van de nationaliteit van de schrijver.quote:Op zondag 14 april 2024 18:41 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Huis van de Moskee is tof. Vond de geschiedenis van mijn seksualiteit ook goed boek. Telt Tobi Lakmaker als schrijfster? @:Mrs.Peel
Na Valentijn was ook goed. Is me ooit nog eens door een oud-user aangeraden
Herfstdraad van Jamal Ouariachi
Het lied van Europa van Leon de Winter ook.
Genoeg goeie Nederlandse boeken te vinden, maar die standaard canon wordt je wel beetje simpel van
Ik kan eens kijken, maar momenteel wil ik vooral weer Engels lezen, om dat wat bij te oefenen.quote:Op zondag 14 april 2024 18:41 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Huis van de Moskee is tof. Vond de geschiedenis van mijn seksualiteit ook goed boek. Telt Tobi Lakmaker als schrijfster? @:Mrs.Peel
Na Valentijn was ook goed. Is me ooit nog eens door een oud-user aangeraden
Herfstdraad van Jamal Ouariachi
Het lied van Europa van Leon de Winter ook.
Genoeg goeie Nederlandse boeken te vinden, maar die standaard canon wordt je wel beetje simpel van
Geweldig boek, heb de door Tardi geïllustreerde versie. Als Celine Nederlander was geweest was ie neergesabeld, nooit waardering gekregen die hij verdiende, want fout in de oorlog en antisemiet.quote:Op zondag 14 april 2024 18:14 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Louis Ferdinand Celine - Reis naar het einde van de nacht.
Of je Frans met Proust.quote:Op zondag 14 april 2024 18:53 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Ik kan eens kijken, maar momenteel wil ik vooral weer Engels lezen, om dat wat bij te oefenen.
Ik zat te denken aan: A Prayer for Owen Meany door Irving of zo, maar ik weet het nog niet wat ik wil lezen.
Zit er ook aan te denken mijn Duits te oefenen door Duits te gaan lezen, Hesse of zo.
Ze hebben nieuwe werk van hem gevonden paar jaar geleden. Ben benieuwd wanneer het allemaal uitgegeven gaat worden en wanneer de Nederlandse vertaling komt.quote:Op zondag 14 april 2024 18:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geweldig boek, heb de door Tardi geïllustreerde versie. Als Celine Nederlander was geweest was ie neergesabeld, nooit waardering gekregen die hij verdiende, want fout in de oorlog en antisemiet.
Greep uit de D boeken die me zo te binnen schieten die ik zeer de moeite waard vond.quote:Op zondag 14 april 2024 18:53 schreef Zoon_John het volgende:
Zit er ook aan te denken mijn Duits te oefenen door Duits te gaan lezen, Hesse of zo.
Ja, en prachtig uitgegeven met illustraties van Tardi, maar helaas alleen in het Frans. Zit er serieus aan te denken om mijn frans te verbeteren zodat ik zaken kan gaan lezen die nooit in het NL zullen verschijnen of zijn verschenen. Veel van Gotlib bijvoorbeeld is niet in het Nederlands te krijgen.quote:Op zondag 14 april 2024 18:57 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Ze hebben nieuwe werk van hem gevonden paar jaar geleden. Ben benieuwd wanneer het allemaal uitgegeven gaat worden en wanneer de Nederlandse vertaling komt.
Ik heb deze na 30 blz weggedaan. Godskannonen wat een eigen-geilerij is dit. "Ik ben de schouder voor mensen om op uit te huilen, ik breng een boekje mee voor rouwende kinderen, ik dubbelcheck altijd alle muziek omdat ik dat zo belangrijk vindt, ik ik ik ik ik ik". Man en vrouw zijn 2 kinderen verloren maar weet je wat ik zo goed heb geregeld??Letterlijk elke 5 zinnen staat er iets wat "hij zo goed doet". Dit boek gaat helemaal niet over uitvaarten dit boek gaat over Iede Hoorn.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:46 schreef deedeetee het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje saai het lijkt wel een reclame voor zijn eigen bedrijf.
Heerlijk, dit is echt een van mijn favoriete boekenseries <3quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:17 schreef tufkac het volgende:
[..]
Genoten van Maarten Koning, meneer Beerta en alle moeizame verhoudingen, ongemakkelijke momenten en onzinnige "arbeids"-dilemma's.
Nu dus verder met [ afbeelding ]
Prachtig boek!quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:54 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Heerlijk, dit is echt een van mijn favoriete boekenseries <3
Ik lees nu:
[ afbeelding ]
Nou ik kwam er niet door dus gestopt.quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:52 schreef roos94 het volgende:
[ afbeelding ]
Moest er ook maar eens aan geloven... nu op blz 80 weet niet wat ik er van vindt.
Uit. Dit was een flinke zit en ik moest er even inkomen, maar de tweede helft was moeilijk neer te leggen.quote:
Laatste deel van de Reykjavik Noir trilogie. Niet zo goed als deel 1 en 2 maar nog steeds vermakelijk leesvoer met een paar aardige plotwendingen.quote:The prison doors slam shut behind Agla, when her sentence ends, but her lover Sonja is not there to meet her.
As a group of foreign businessmen tries to draw Agla into an ingenious fraud that stretches from Iceland around the world, Agla and her former nemesis, María find the stakes being raised at a terrifying speed.
Ruthless drug baron Ingimar will stop at nothing to protect his empire, but he has no idea about the powder keg he is sitting on in his own home.
At the same time, a deadly threat to Sonya and her family brings her from London back to Iceland, where she needs to settle scores with longstanding adversaries if she wants to stay alive…
Wat een boeiend boek is dit. Echt een aanrader vind ikquote:Op woensdag 17 april 2024 09:18 schreef roos94 het volgende:
[..]
Nou ik kwam er niet door dus gestopt.
Nu deze;
[ afbeelding ]
Ik heb het vervolg: "De kant van Ada" ook gekocht. Nog niet in begonnen, maar ben wel benieuwd.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:43 schreef roos94 het volgende:
[..]
Wat een boeiend boek is dit. Echt een aanrader vind ik
Het is Murakami. Alles heeft met elkaar te makenquote:Op zaterdag 20 april 2024 22:37 schreef drakin het volgende:
Bijzonder boek tot nu toe! Over een schrijver die het verhaal van een jong meisje wil herschrijven in opdracht van zijn baas en het verhaal van een vrouw die in een parallelle wereld verzeild raakt nadat ze een moord gepleegd heeft. 2 verhalen die niks met elkaar te maken hebben, maar ik vermoed dat het uiteindelijk elkaar ergens zal ontmoeten.
[ afbeelding ]
Het is een nieuwe mooie ontdekking.quote:Op zondag 21 april 2024 14:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het is Murakami. Alles heeft met elkaar te maken
Nog niet met zijn hele oeuvre helaasquote:Op zondag 21 april 2024 17:48 schreef drakin het volgende:
[..]
Het is een nieuwe mooie ontdekking.
Echt blij verrast.
Jij bent bekent met Murakami?
Ik heb weer teveel erbij op mijn toread stapelquote:Op zondag 21 april 2024 18:00 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nog niet met zijn hele oeuvre helaasmaar ja geweldige verhalen
Heel mooi verhaal, ik vond dit zelfs beter dan de Caminoquote:Op woensdag 24 april 2024 22:57 schreef PunkieePie het volgende:
Was onder de indruk van 'De Camino' dus nu net begonnen in:
[ afbeelding ]
Die staat ook nog op mijn lijstje, is het wat het lezen waard?quote:Op maandag 22 april 2024 09:02 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.zeilen.nl/op_(...)ts-boek-in-aantocht/
Robert Harris vind ik echt super!quote:
Oh ik ben heel benieuwd!quote:Op donderdag 25 april 2024 16:01 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Heel mooi verhaal, ik vond dit zelfs beter dan de Camino
Nu deel 2quote:Op donderdag 25 april 2024 16:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Voor het laatst gelezen eind jaren 70, is beter dan ik mij herinnerde
[ afbeelding ]
jaa, was een heel goed boek vond ik. De experimentele insteek is wel even wennen ja, maar vond ik toch erg leuk ook.quote:Op maandag 22 april 2024 09:24 schreef Kanaroe het volgende:
Hier opgedaan; 'Wij zijn licht' van Gerda Blees
Aparte manier van vertellen, kom er moeilijk in.
Maar aangezien het op ware gebeurtenissen gebaseerd is (de dood van een lid van een woongroep uit Utrecht die van lucht en liefde wil leven), boeit het me wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |