abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210989625
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:54 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als je niet afgelost had en dat geld gebruikt voor een grotere woning of tweede woning dan was je nu toch veel rijker geweest? Je rendement op aflossen is gewoon heel laag bij de huidige rentestanden.

Je man had die woning trouwens ook gewoon moeten aanhouden zonder af te lossen...
Dat wat ze extra afloste op het vorige huis werd alleen maar meer waard omdat dat huis in waarde steeg. En als ze het andere huis aangehouden hadden, hadden ze een veel grotere schuld gehad dan 12k, nl de hypotheek, en hadden ze denk ik nooit de hypotheek kunnen krijgen waar ze hun nieuwe huis mee gefinancieerd hebben.

Ik snap je redenatie op zich wel, met de huidige inflatie en stijging van lonen, wordt een vaste schuld al snel makkelijker te behappen. Maar je moet ook nog met andere factoren rekening houden.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:15:39 #102
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210989638
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 18:35 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat iemand hoe het zit met het energielabel volgens de nieuwe methode? Als ik dat aanvraag, is het dan vrijblijvend om dat wel of niet te registreren of wordt dit dan automatisch geregistreerd?

De achtergrond van mijn vraag: Ik heb nu een energielabel dat tot december 2030 geldig is en relatief gunstig uitvalt (label D, terwijl de meeste huizen in de buurt F of G hebben, allemaal 19de eeuws, spouwloze muren, deels monumenten). Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat het huis wat eigenaardig in elkaar steekt en niet helemaal binnen de vereenvoudigingen van de oude methode past. Ik heb inmiddels weer wat verduurzamingsmaatregelen doorgevoerd (hybride warmtepomp, lage temperatuurconvectoren, laatste beetjes enkelglas vervangen door monumentenglas), dus ik zou eigenlijk willen weten waar mijn energielabel nu op uitkomt. Maar ik ben een beetje bang dat als ik het weer door laat rekenen, dat ik dan ineens op label E uitkom volgens de nieuwe methode. Vandaar ik dat eerst even vrijblijvend zou willen laten doorrekenen.
Daar zou je afspraken over kunnen maken met de partij die het label opneemt en invoert in de software.

Na de opname in je woning en de invoer in de software kunnen ze er gewoon een uitdraai maken en je toesturen, of kijken wat bepaalde maatregelen (bijv zonnepanelen, ander glas, etc) doet met je label.

Het afmelden is een aparte handeling waarmee je energielabel centraal geregistreerd wordt. Je kunt ze vragen dat niet te doen, of pas na overleg met jou.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_210989720
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat wat ze extra afloste op het vorige huis werd alleen maar meer waard omdat dat huis in waarde steeg. En als ze het andere huis aangehouden hadden, hadden ze een veel grotere schuld gehad dan 12k, nl de hypotheek, en hadden ze denk ik nooit de hypotheek kunnen krijgen waar ze hun nieuwe huis mee gefinancieerd hebben.

Ik snap je redenatie op zich wel, met de huidige inflatie en stijging van lonen, wordt een vaste schuld al snel makkelijker te behappen. Maar je moet ook nog met andere factoren rekening houden.
Nee zo werkt het niet. Je aflossing rendeert niet, de waarde van je woning rendeert. Of je alles of niets aflost maakt geen enkel verschil. Als je dat geld niet in de aflossing had gestoken maar in aandelen of een verhuurpand dan was je rendement veel hoger en was je geld liquide. Juist de bank vind het prettig dat je beschikbaar vermogen hebt voor de aankoop van een andere woning.

Aflossen van je eigen woning is gewoon een slecht renderende investering. Vooral met HRA.

[ Bericht 0% gewijzigd door DjDaano op 17-10-2023 22:25:47 ]
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:25:35 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210989831
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:59 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Natuurlijk moet je helemaal niets. Voor mijn part gooi je al je geld in een put. Financieel gezien was dat wel verstandig geweest en daar gaat het in dit geval om bij het wel of niet aflossen.
Ja leuk, maar het gaat ook om de hypotheek kunnen betalen, dus je kunt daar wel met een huisjesmelkersblik naar kijken maar ik heb een huis om te wonen, ik hoef er geen 3 extra om te kunnen verdienen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210989834
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:19 schreef DjDaano het volgende:
Aflossen van je eigen woning is gewoon een slecht renderende investering. Vooral met HRA.
Dat klopt helemaal, vooral nu, nu de spaarrentes iets voorstellen. Voor veel hypotheekgevers die afgelopen jaren hebben vastgezet in de range 2 - 5% is het - i.d.d. dankzij de HRA - aantrekkelijker om nu te sparen i.p.v. af te lossen. Komt de afschaffing van de Wet Hillen ook bij.

Overigens kan je als je geen NHG hebt, wel bekijken of je door aflossen, in een lagere LTV-klasse terecht komt waardoor je een gunstigere rente krijgt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210989905
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat klopt helemaal, vooral nu, nu de spaarrentes iets voorstellen. Voor veel hypotheekgevers die afgelopen jaren hebben vastgezet in de range 2 - 5% is het - i.d.d. dankzij de HRA - aantrekkelijker om nu te sparen i.p.v. af te lossen. Komt de afschaffing van de Wet Hillen ook bij.

Overigens kan je als je geen NHG hebt, wel bekijken of je door aflossen, in een lagere LTV-klasse terecht komt waardoor je een gunstigere rente krijgt.
Vaak kun je ook je woning opnieuw laten taxeren om in de lagere LTV klasse te komen. Toevallig zo een miljoen "afgelost" wat nul euro liquiditeit heeft gekost.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:31:55 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210989954
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:29 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Vaak kun je ook je woning opnieuw laten taxeren om in de lagere LTV klasse te komen. Toevallig zo een miljoen "afgelost" wat nul euro liquiditeit heeft gekost.
En je denkt dat we daar in dit topic niet bovenop zitten?
Reken maar dat vrijwel iedereen hier dat gewoon geregeld heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210989987
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:30 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je huis aflossen is dan ook super dom.... Vooral de oudere generaties begrijpen vrij weinig van economie en hebben van hun ouders geleerd dat schuld slecht is en aflossen goed.
Ik zal dat eens zeggen tegen studenten die de rente net 5x over de kop hebben zien gaan 😄
(Naar een overigens bizar lage 2.5%)
pi_210990056
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:33 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik zal dat eens zeggen tegen studenten die de rente net 5x over de kop hebben zien gaan 😄
(Naar een overigens bizar lage 2.5%)
Dat moet je ook vertellen aan studenten aangezien dit inderdaad ook voor hen geld. Als je zo goedkoop leent tegen zo'n goede voorwaarden dan moet je die lening koesteren.

De meerderheid zit in dit geval echt verkeerd en is gewoon niet zo goed in economie. (net als de meeste ouders trouwens, hoe goed bedoelt ook )
pi_210990084
En over het aflossen is slecht:
Bij mij levert elke 1000 euro extra aflossen 5 euro lagere maandlasten op.
Je moet dan al minimaal 6% gegarandeerd rendement maken om dat te behalen. Eigenlijk nog iets meer door rente op rente effect.
Ik doe tot nu toe een mix, als ik denk dat de aandelenmarkt te hoog staat los ik af, als ik denk dat de aandelen goed geprijsd zijn koop ik die maar alsnog haal ik lang niet ieder jaar die 6% rendement op de beurs.
Tuurlijk heb je af en toe positieve uitschieters maar ik snap wel dat mensen dan voor gegarandeerde lagere lasten kiezen.
pi_210990194
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:38 schreef MisChrartin het volgende:
Je moet dan al minimaal 6% gegarandeerd rendement maken om dat te behalen. Eigenlijk nog iets meer door rente op rente effect.
Ik doe tot nu toe een mix, als ik denk dat de aandelenmarkt te hoog staat los ik af, als ik denk dat de aandelen goed geprijsd zijn koop ik die maar alsnog haal ik lang niet ieder jaar die 6% rendement op de beurs.
Tuurlijk heb je af en toe positieve uitschieters maar ik snap wel dat mensen dan voor gegarandeerde lagere lasten kiezen.
Die lagere maandlasten is natuurlijk geen besparing van 6%. Ik gok dat hier ook een aflossing component in zit? De besparing is puur je rente die je minder betaald (minus je hra) en dat zal een stuk minder zijn.
pi_210990291
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:19 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Nee zo werkt het niet. Je aflossing rendeert niet, de waarde van je woning rendeert. Of je alles of niets aflost maakt geen enkel verschil. Als je dat geld niet in de aflossing had gestoken maar in aandelen of een verhuurpand dan was je rendement veel hoger en was je geld liquide. Juist de bank vind het prettig dat je beschikbaar vermogen hebt voor de aankoop van een andere woning.

Is natuurlijk geen zekerheid dat als je je geld ergens anders in had gestopt dat het meer had opgeleverd. En het is ook niet zeker dat als je het ergens anders in investeerd dat het dan liquide is. Voor de meeste mensen is de veiligste optie om in je eigen huis te steken, zeker als het niet je laatste huis is waar je in wilt wonen. Ken er genoeg die tussen 2009 en 2015 met restschulden een huis moesten verkopen. Als helemaal niet hadden afgelost maar het in aandelen hadden gestoken dan waren ze wrs nog verder van huis geweest.
En wat de bank prettig vind, wilt niet zeggen dat dat het beste is voor jou ;)
pi_210990318
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:42 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Die lagere maandlasten is natuurlijk geen besparing van 6%. Ik gok dat hier ook een aflossing component in zit? De besparing is puur je rente die je minder betaald (minus je hra) en dat zal een stuk minder zijn.
Ja daar zit aflossing in, maar het gaat er om wat je maandlasten doen. Uiteindelijk ga ik de hypotheek aflossen en dus levert 1000 euro aflossen 5 euro lagere maandlasten op.
Als ik de lasten niet verlaag, wil ik hetzelfde aan opbrengsten zien. Als ik 5 euro per maand aan inkomsten wil hebben uit aandelen dan moet het rendement 6% zijn, het is zo simpel als dit.

En ja er gaat wat HRA af, maar dat is vrijwel niets door de lage rente.
Plus ik moet over 16 jaar oversluiten en de kans is vrij groot dat ik dan meer rente ga betalen.
Dus eigenlijk moet ik daar nog een risico opslag voor rekenen voor als ik niet aflos. Dan zou het maar zo kunnen dat ik meer richting 7 of 8 procent aan rendement moet halen op de beurs.
pi_210990422
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:49 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja daar zit aflossing in, maar het gaat er om wat je maandlasten doen. Uiteindelijk ga ik de hypotheek aflossen en dus levert 1000 euro aflossen 5 euro lagere maandlasten op.
Als ik de lasten niet verlaag, wil ik hetzelfde aan opbrengsten zien. Als ik 5 euro per maand aan inkomsten wil hebben uit aandelen dan moet het rendement 6% zijn, het is zo simpel als dit.
Als je zo redeneert dan zou ik het aflosvrije gedeelte verhogen. Dan bespaar je helemaal veel geld in je maandlasten... De 5 euro lagere lasten zijn geen opbrengsten. Je lost gewoon minder af.
pi_210990528
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Als je zo redeneert dan zou ik het aflosvrije gedeelte verhogen. Dan bespaar je helemaal veel geld in je maandlasten... De 5 euro lagere lasten zijn geen opbrengsten. Je lost gewoon minder af.
Ja ik kan het afbetalen wel uitstellen, maar uiteindelijk zal ik toch ooit mijn hypotheek moeten aflossen.
Stel dat je 100% aflossingsvrij doet, kijk dan eens wat je netto betaalt aan rente over je hele levensloop als je nooit aflost. Zeker als de rente naar een historisch normaal gaat van rond de 6-7% betaal je een veelvoud van wat ik nu betaal.

En helemaal niet aflossen wil ik ook niet, ik wil op tijd kunnen stoppen met werken, zeg maar 15 jaar voor mijn pensioendatum en dan is het prettig als je lasten laag zijn.
pi_210990623
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:01 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja ik kan het afbetalen wel uitstellen, maar uiteindelijk zal ik toch ooit mijn hypotheek moeten aflossen.
Stel dat je 100% aflossingsvrij doet, kijk dan eens wat je netto betaalt aan rente over je hele levensloop als je nooit aflost. Zeker als de rente naar een historisch normaal gaat van rond de 6-7% betaal je een veelvoud van wat ik nu betaal.

En helemaal niet aflossen wil ik ook niet, ik wil op tijd kunnen stoppen met werken, zeg maar 15 jaar voor mijn pensioendatum en dan is het prettig als je lasten laag zijn.
Waarom moet je uiteindelijk je hypotheek aflossen? Door de inflatie en HRA is het juist interessant om zo min mogelijk af te lossen. Natuurlijk betaal je dan over je leven veel aan rente maar het geld wat je niet besteed aan aflossen rendeert natuurlijk ook en normaal gezien tegen een veel hoger rendement.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:12:03 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210990699
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 16:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Weet je nog wie het zei(den)?
In deze post de reactie of ik de koop nog kon ontbinden, maar de discussie over wat beter was (toen kopen of eerst 5 jaar huren omdat de prijzen nog veel lager zouden worden), begon een flink eind daarvoor al.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 08:18 schreef hpeopjes het volgende:

[..]
Kun je het nog ontbinden?
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:19:09 #118
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210990837
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
In deze post de reactie of ik de koop nog kon ontbinden, maar de discussie over wat beter was (toen kopen of eerst 5 jaar huren omdat de prijzen nog veel lager zouden worden), begon een flink eind daarvoor al.
[..]

Ja...maar ja...he? :D
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:42:37 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210991218
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja...maar ja...he? :D
Ik heb in 2017 en 2021 keurig een update gegeven en mezelf kennende geef ik de beloofde update in 2025 weer.... nou maar hopen dat ik dan niet weer een ander huis heb laten bouwen :D

Nah... die kans is klein.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 18 oktober 2023 @ 08:07:03 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_210992366
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb in 2017 en 2021 keurig een update gegeven en mezelf kennende geef ik de beloofde update in 2025 weer.... nou maar hopen dat ik dan niet weer een ander huis heb laten bouwen :D

Nah... die kans is klein.
Oh nee ik bedoelde, posts neem ik meer of minder serieus afhankelijk van wie de post gedaan heeft. Dussss, in dít geval, tja...
pi_210992597
quote:
Je moet dan al minimaal 6% gegarandeerd rendement maken om dat te behalen.
Dan is je hypotheekrente (even HRA van 37% aangenomen) dus (12*5)/[1000*(1-0,370)] = 9,5%??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 08:54:28 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210992657
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan is je hypotheekrente (even HRA van 37% aangenomen) dus (12*5)/[1000*(1-0,370)] = 9,5%??
Je rekent alleen rente, bij annuïtair verandert het component aflossing ook door een extra aflossing zonder aanpassing van de looptijd.

Als ik ¤ 1.000 extra aflossing doe wordt mijn maandbedrag ¤ 3,80 lager, volgens jou zou mijn rente dus ook veel hoger zijn dan het is.
Daarbij de HRA ook nog eens meerekenen, terwijl dat met ¤ 1.000 nergens over gaat, is precies waar het niet om gaat.
Het gaat om de verlaging van het maandbedrag.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210992796
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je rekent alleen rente, bij annuïtair verandert het component aflossing ook door een extra aflossing zonder aanpassing van de looptijd.

Dat is qua rendement, appels met peren vergelijken, zoals "ik beleg, en als ik extra beleg heb ik meer dividend dus een hoger rendement". Het ging om het rendement van extra aflossen t.k.v. sparen.
pi_210992829
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 19:19 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Het energiezuinig maken van een oud huis is ook wel een leuke uitdaging. Hier een vrijstaande woning uit 1962 van g label naar a label gebracht. Je moet het vooral leuk vinden en voor het comfort kiezen, financieel is het niet interessant.
Jep ging deels om de uitdaging maar het moet wel leuk blijven.

Ik pak het grootschaliger aan en qua kosten en doorlooptijd is dat ook wel te zien. Ik ga uit van 2 jaar verbouwen en ca ¤140k kosten.
Korte samenvatting:
- Gevel afpellen, isoleren met 160mm pir en opnieuw opbouwen;
- Nieuw dak met 160mm pir;
- Nieuwe geisoleerde (wederom 160mm pir) vloer met vloerverwarming;
- Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas overal;
- Retrofit WTW;
- Warmtepomp;
- Nieuwe keuken;
- Nieuwe badkamer;
- Van het stucwerk zal weinig heel blijven dus dat moet ook praktisch volledig vernieuwd worden;
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_210993231
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

- Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas overal;

Waarom aluminium? Een goede warmtegeleider bij uitstek.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 11:20:02 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210994082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 09:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is qua rendement, appels met peren vergelijken, zoals "ik beleg, en als ik extra beleg heb ik meer dividend dus een hoger rendement". Het ging om het rendement van extra aflossen t.k.v. sparen.
Nee, er is puur gekeken naar "Als ik ¤ 1.000 extra aflos, wat doet dat met mijn maandbedrag en welk 'rendement' is dat" vs "Als ik ¤ 1.000 beleg of spaar, hoeveel levert dat me per maand op".
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210994404
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 10:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom aluminium? Een goede warmtegeleider bij uitstek.
Onderhoudsvriendelijk en gaat decennia mee zonder aandacht er aan te besteden.
Valt wel meet tegenwoordig zitten er isolatoren tussen dus de koudebrug wordt goed onderbroken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210994485
quote:
Die 5 euro is voornamelijk omdat je looptijd niet verkort. Niet omdat het zoveel rent verschil heeft. Of je hebt echt een heule hoge rente.

1000 euro aflossen versus 1000 euro in mijn deposito's stoppen. Het klinkt als lood om oud ijzer, maar 1000¤ aflossen kost mij 3 euro per maand. Over de gehele resterende looptijd kost het mij 816 euro.

Als ik mijn aflossingsvrije hypotheekdeel in een keer zou aflossen, kost mij dat bijna 70 000 euro over de looptijd.

Het verschil is, het geld is er nog. Ik kan het nog uitgeven. Dus ik kan er op termijn nog altijd voor kiezen dan mijn aflossingsvrije annuïtair te maken. Hem ineens af te lossen, of gewoon aan te houden voor de nabestaanden omdat ik het kan betalen van rente. Mocht de rente inzakken kan ik er nog vanaf.

Als ik met pensioen ga, kan ik ook brood kopen van zo een deposito, dat lukt niet met een baksteen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 23:01 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
niet perse bij leven
quote:
als ik nu aflos (heb 30 jaar vastgezet) kost het mij dus de hierboven genoemde bedragen. Als je het in deposito's stopt, kan je het bij opnieuw afsluiten altijd nog extra aflossen.
quote:
Als je het geld opzij hebt, waar het beter rendeert, hoezo moet het dan perse afgelost om eerder te kunnen stoppen?
  woensdag 18 oktober 2023 @ 20:16:58 #129
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_210999937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 12:06 schreef investeerdertje het volgende:
Als je het geld opzij hebt, waar het beter rendeert, hoezo moet het dan perse afgelost om eerder te kunnen stoppen?
Deze zin is voor heel veel mensen te ingewikkeld.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211000053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 20:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Deze zin is voor heel veel mensen te ingewikkeld.
Ik twijfel even of hij grammaticaal wel klopt 😅

Maar tl;dr:
Aflossen maakt eerder stoppen met werken niet perse haalbaarder. Als je geld op je rekening hebt met meer of gelijke spaarrente kan het prima zonder aflossen.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:44:11 #131
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211001154
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Onderhoudsvriendelijk en gaat decennia mee zonder aandacht er aan te besteden.
Valt wel meet tegenwoordig zitten er isolatoren tussen dus de koudebrug wordt goed onderbroken.
Isolatiewaarde van het raam (kozijn plus glas) alu kozijnen plus triple glas is vergelijkbaar met kunststof kozijnen met hr++
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211003535
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:44 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Isolatiewaarde van het raam (kozijn plus glas) alu kozijnen plus triple glas is vergelijkbaar met kunststof kozijnen met hr++
Dat wil ik beste geloven. Voor het vergelijk ontvang ik een offerte en de U waarden van zowel kunststof alsmede aluminium van alle glaspartijen. Is wat je zegt overigens niet afhankelijk van de oppervlakte en de ratio glas kozijn?

Uiteindelijk is de warmte transmissie Rc * A.

[ Bericht 3% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 19-10-2023 08:59:09 ]
pi_211004830
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:44 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Zitten er tegenwoordig nog stalen profielen in kunststof kozijnen?
  Moderator donderdag 19 oktober 2023 @ 11:30:44 #134
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211004986
Houten kozijnen zijn wel veel mooier dan metalen of kunstoffen, helemaal die met nepnerfjes enzo zijn niet om aan te gluren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_211005570
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:55 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ik ben nog eens na gaan rekenen want wat je zei klonk ergens wel logisch, alleen kwam ik er niet uit. En ben ik gaan excellen om tot een goede vergelijking te komen.

Ik ben gaan vergelijken tussen standaard annuitair aflossen en heb dat vergeleken met versneld elke maand 1000 euro aflossen en de huidige betaling gelijk houden (en ook die 5euro lastenverlaging gebruiken voor aflossing).
Ik zou dan in 159 maanden de hypotheek hebben afgelost in plaats van 312 maanden.

Als ik normaal annuïtair had afgelost zou ik in maand 159 nog 182k open hebben staan aan hypotheekschuld. Dat is dus mijn target wat je moet halen met sparen/beleggen. Als ik in maand 159 mijn hypotheek ineens zou willen aflossen heb ik 182k nodig.

Hoe zou mijn saldo zich ontwikkelen als ik niet versneld aflos, maar het op de beurs ga investeren of op een spaarrekening zet?
Dus we gaan het vergelijken met 1000 euro per maand in de beurs investeren met x% rendement over de komende 159 maanden.
Als ik dat uitreken met 5% rendement en elke maand 1000 euro erin stoppen dan is het saldo in maand 159: 221k!
Een verschil van bijna 40k! Daarmee is het inderdaad interessanter om te beleggen / op een spaarrekening zetten zolang de opbrengst maar hoger is dan mijn hypotheekrente van 2,31% per jaar.

Thanks voor je volhardendheid DJDaano! Het leek logisch wat je zei en nu heb ik het met een berekening aangetoond. In mijn hoofd vergeleek ik de verkeerde dingen: ik rekende de gehele hypotheek aflossing toe aan mijn versnelde aflossing maar dat klopte niet, want mijn maandbedrag bestaat niet alleen uit rente maar ook grotendeels uit aflossing.

Note1: het is een versimpelde berekening, ik heb geen rekening gehouden met HRA maar ook niet met vermogensrendement belasting. Het ene werkt positief voor beleggen/sparen, de andere negatief.

Note2: En voor de echte cijferaars wat achtergrond gegevens: resterende looptijd 26 jaar; 320k hypotheek, 2,31% rente nog 16 jaar vast.
Ik heb overigens een fijne excel gevonden op tweakers voor mocht je dit zelf ook willen uitrekenen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2107566
pi_211005634
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 12:45 schreef MisChrartin het volgende:

Dus we gaan het vergelijken met 1000 euro per maand in de beurs investeren met x% rendement over de komende 159 maanden.
Als ik dat uitreken met 5% rendement en elke maand 1000 euro erin stoppen dan is het saldo in maand 159: 221k!
Een verschil van bijna 40k! Daarmee is het inderdaad interessanter om te beleggen / op een spaarrekening zetten zolang de opbrengst maar hoger is dan mijn hypotheekrente van 2,31% per jaar.

*O*

Eindelijk valt het kwartje. Heb je de HRA ook meegenomen op die 2,31%? Dat maakt je berekening nog gunstiger.

Edit: nog makkelijker: stel je HRA = 37% , dan neem je 0,63*2,31% als minimaal beleggings- en/of /spaar-rendement. Zodra je dat haalt, ben je al gunstiger.
pi_211005658
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Eindelijk valt het kwartje. Heb je de HRA ook meegenomen op die 2,31%? Dat maakt je berekening nog gunstiger.
Nee die heb ik niet mee gerekend, maar ook VRH niet en ook niet dat ik over 16 jaar moet oversluiten op waarschijnlijk een hogere rente. Het hoeft niet op de euro nauwkeurig, het gaat meer om de gedachtegang. Als we VRH moeten gaan betalen moet ik opnieuw beoordelen wat aantrekkelijker is: aflossen of blijven beleggen.
pi_211005796
Betaal je over je aandelen niet meer belasting dan normaal sparen vanaf volgend jaar?
blablablabla
pi_211005816
quote:
88s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Houten kozijnen zijn wel veel mooier dan metalen of kunstoffen, helemaal die met nepnerfjes enzo zijn niet om aan te gluren.
Lekker elke 4-6 jaar je kozijnen (laten) schilderen omdat je niet tegen nepnerfjes aan wil kijken. Alleen al vanwege het onderhoud zou ik het liefst nooit meer houten kozijnen hebben.
pi_211005890
quote:

[..]
Ik ben nog eens na gaan rekenen want wat je zei klonk ergens wel logisch, alleen kwam ik er niet uit. En ben ik gaan excellen om tot een goede vergelijking te komen.

Ik ben gaan vergelijken tussen standaard annuitair aflossen en heb dat vergeleken met versneld elke maand 1000 euro aflossen en de huidige betaling gelijk houden (en ook die 5euro lastenverlaging gebruiken voor aflossing).
Ik zou dan in 159 maanden de hypotheek hebben afgelost in plaats van 312 maanden.

Als ik normaal annuïtair had afgelost zou ik in maand 159 nog 182k open hebben staan aan hypotheekschuld. Dat is dus mijn target wat je moet halen met sparen/beleggen. Als ik in maand 159 mijn hypotheek ineens zou willen aflossen heb ik 182k nodig.

Hoe zou mijn saldo zich ontwikkelen als ik niet versneld aflos, maar het op de beurs ga investeren of op een spaarrekening zet?

Thanks voor je volhardendheid DJDaano! Het leek logisch wat je zei en nu heb ik het met een berekening aangetoond. In mijn hoofd vergeleek ik de verkeerde dingen: ik rekende de gehele hypotheek aflossing toe aan mijn versnelde aflossing maar dat klopte niet, want mijn maandbedrag bestaat niet alleen uit rente maar ook grotendeels uit aflossing.

Note1: het is een versimpelde berekening, ik heb geen rekening gehouden met HRA maar ook niet met vermogensrendement belasting. Het ene werkt positief voor beleggen/sparen, de andere negatief.

Note2: En voor de echte cijferaars wat achtergrond gegevens: resterende looptijd 26 jaar; 320k hypotheek, 2,31% rente nog 16 jaar vast.
Ik heb overigens een fijne excel gevonden op tweakers voor mocht je dit zelf ook willen uitrekenen.
Ook rekening gehouden met belasting die je over investeringen moet betalen?
pi_211006073
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 12:58 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Nee die heb ik niet mee gerekend, maar ook VRH niet en ook niet dat ik over 16 jaar moet oversluiten op waarschijnlijk een hogere rente. Het hoeft niet op de euro nauwkeurig, het gaat meer om de gedachtegang. Als we VRH moeten gaan betalen moet ik opnieuw beoordelen wat aantrekkelijker is: aflossen of blijven beleggen.
DA's ook een punt ja. Overigens is daar vanuit de politiek nog geen besluit over genomen.
pi_211006437
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij de goede wel in ieder geval. Zeker bij Hr+++ glas.
  Moderator donderdag 19 oktober 2023 @ 14:56:00 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211006938
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 13:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Lekker elke 4-6 jaar je kozijnen (laten) schilderen omdat je niet tegen nepnerfjes aan wil kijken. Alleen al vanwege het onderhoud zou ik het liefst nooit meer houten kozijnen hebben.
Schilders moeten ook ergens van rondkomen ;) Mijn opa was schilder die vond het ook nooit zo erg als er een bal door de ruit ging, hij zei dan altijd "het slijt ook niet".

Trouwens kunstof kozijnen verweren ook ontzettend. Je hoeft ze niet te schilderen maar ze worden ook steeds lelijker.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 14:58:21 #144
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_211006968
quote:
88s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:30 schreef Bosbeetle het volgende:
Kwestie van smaak misschien, maar wij krijgen bijzonder veel complimenten over onze kozijnen. Misschien is het ene merk het andere niet, want goedkoop zijn ze zeker niet.

quote:
88s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Schilders moeten ook ergens van rondkomen ;) Mijn opa was schilder die vond het ook nooit zo erg als er een bal door de ruit ging, hij zei dan altijd "het slijt ook niet".

Trouwens kunstof kozijnen verweren ook ontzettend. Je hoeft ze niet te schilderen maar ze worden ook steeds lelijker.
Jaarlijks schoonmaken is het advies en meer dan een sopje hoeft dat niet te zijn.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  Moderator donderdag 19 oktober 2023 @ 15:00:28 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211006994
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:58 schreef Cinemaniak het volgende:

[..]
Kwestie van smaak misschien, maar wij krijgen bijzonder veel complimenten over onze kozijnen. Misschien is het ene merk het andere niet, want goedkoop zijn ze zeker niet.
Het ligt er voornamelijk ook aan in wat voor woning ze zitten in een jaren dertig woning is het geen gezicht. Een van onze buren heeft recent hele mooie nieuwe houten kozijnen in hun woning laten zetten en dan heb je gelijk het idee dat het beter past (in tegenstelling tot een aantal mensen verderop in de wijk je krijgt met kunstof kozijnen gelijk zo'n anachroistisch gevoel)
pi_211007480
quote:

[..]

Top het ging mij ook om appels met appels te vergelijken. Dan is het natuurlijk nog steeds niet zeker dat je dit rendement behaald maar het kan natuurlijk ook hoger zijn. Ik heb niets tegen aflossen zolang je aan de achterkant begrijpt wat je aan het doen bent.

Geen liquiditeit hebben op je oude dag vind ik wel een probleem en dat zie je nu steeds meer. Oude mensen met afbetaalde huizen, dus hoge vermogens, maar weinig speelruimte. Dat is echt zonde.
pi_211007918
quote:

[..]

2,31%-hra
  donderdag 19 oktober 2023 @ 18:02:28 #148
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211008668
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 08:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat wil ik beste geloven. Voor het vergelijk ontvang ik een offerte en de U waarden van zowel kunststof alsmede aluminium van alle glaspartijen. Is wat je zegt overigens niet afhankelijk van de oppervlakte en de ratio glas kozijn?

Uiteindelijk is de warmte transmissie Rc * A.
Ja is afhankelijk van oppervlakte ratio tussen kozijn en glas. En van exacte type kozijnen. Het beste alu kozijn zou redelijk dicht bij het slechtste kunststof kozijn kunnen liggen qua Uf waarde.

Wat ik zei is dan ook meer een vuistregel. Mensen staren zich vaak blind op het type glas terwijl de impact van het kozijn (ook) groot is.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 18:03:10 #149
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211008671
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor zover ik weet wel.
pi_211009390
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 15:44 schreef DjDaano het volgende:
Geen liquiditeit hebben op je oude dag vind ik wel een probleem en dat zie je nu steeds meer. Oude mensen met afbetaalde huizen, dus hoge vermogens, maar weinig speelruimte. Dat is echt zonde.
Ja, versteende rijkdom.
pi_211011146
quote:
88s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 15:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het ligt er voornamelijk ook aan in wat voor woning ze zitten in een jaren dertig woning is het geen gezicht. Een van onze buren heeft recent hele mooie nieuwe houten kozijnen in hun woning laten zetten en dan heb je gelijk het idee dat het beter past (in tegenstelling tot een aantal mensen verderop in de wijk je krijgt met kunstof kozijnen gelijk zo'n anachroistisch gevoel)
Ik heb het idee dat jij alleen maar de vroegere kunststof kozijnen kent. Die zag je inderdaad van mijlenver zitten en vielen vaak goed op.

Je hebt blijkbaar geen idee van wat er tegenwoordig op de markt is, hoe het er uit kan zien en welke keuzes je hierbij kunt maken. Je post klinkt meer als ordinaire stemmingmakerij. Jammer.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_211011231
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:17 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat jij alleen maar de vroegere kunststof kozijnen kent. Die zag je inderdaad van mijlenver zitten en vielen vaak goed op.

Je hebt blijkbaar geen idee van wat er tegenwoordig op de markt is, hoe het er uit kan zien en welke keuzes je hierbij kunt maken. Je post klinkt meer als ordinaire stemmingmakerij. Jammer.
Als het nieuw is ziet het er altijd goed uit. Ik ben echter nooit geen kunststof kozijnen tegen gekomen van 15 jaar oud die ik mooi vind. Ik gok dat dit over 15 jaar helaas ook nog niet het geval is.
  Moderator donderdag 19 oktober 2023 @ 22:38:18 #153
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_211012255
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:17 schreef Essebes het volgende:

[..]

Het is mijn mening, anderen kunnen het prachtig vinden.
pi_211012409
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 15:44 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Top het ging mij ook om appels met appels te vergelijken. Dan is het natuurlijk nog steeds niet zeker dat je dit rendement behaald maar het kan natuurlijk ook hoger zijn. Ik heb niets tegen aflossen zolang je aan de achterkant begrijpt wat je aan het doen bent.

Je kan gewoon een nieuwe hypotheek afsluiten op een (bijna) afgeloste woning, ook met een laag inkomen. Dan heb je speelruimte.
pi_211012438
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 22:50 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je kan gewoon een nieuwe hypotheek afsluiten op een (bijna) afgeloste woning, ook met een laag inkomen. Dan heb je speelruimte.
Nee hoor. Als jij een laag inkomen hebt en met pensioen dan is het zeer lastig een hypotheek af te sluiten. Er zijn ondertussen wel wat producten op de markt gebracht maar die zijn over het algemeen zeer duur.
pi_211012486
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 22:53 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Nee hoor. Als jij een laag inkomen hebt en met pensioen dan is het zeer lastig een hypotheek af te sluiten. Er zijn ondertussen wel wat producten op de markt gebracht maar die zijn over het algemeen zeer duur.
Ach, enkele jaren terug nog bij iemand geholpen/meegekeken met dit probleem en gewoon een aflossingsvrije hypotheek afgesloten en betaalde ca 1.8% voor 20 jaar. Heb je aow met pensioen dan kan je zelfs een stuk meer lenen.
pi_211012518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 23:00 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ach, enkele jaren terug nog bij iemand geholpen/meegekeken met dit probleem en gewoon een aflossingsvrije hypotheek afgesloten en betaalde ca 1.8% voor 20 jaar. Heb je aow met pensioen dan kan je zelfs een stuk meer lenen.
Klopt jaren geleden was het beter, nu weer minder en jaren daar weer voor onmogelijk. Ik zou er niet op durven gokken.
pi_211025070
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 12:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mensen vinden het nooit goed om opgelicht te worden, het zal nooit een keuze zijn die ze maken als ze het weten en andere mogelijkheden hebben.

Dus ja, een flatje van ¤ 160.000 verhuren voor ¤ 1.600 per maand is oplichting, en mensen die er akkoord mee gaan doen dat omdat ze geen andere optie hebben.
Maar op social media (verkoopgroepen) en marketplace zie ik serieus vaak zat studios van 25 m2 met huurprijzen van 1100,- pm... Laats ergens in Deventer een soort boerderij huisje met 6 kamers opgedeeld huur per kamer 975,- letterlijk iedereen kritiek, en wat zei de poster schaarste is mijn inkomen 8)7
Dat dit gewoon legaal is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwolsboy op 21-10-2023 01:21:23 ]
Interessant he ?
pi_211025163
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:13 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Maar op social media (verkoopgroepen) en marketplace zie ik serieus vaak zat studios van 25 m2 met huurprijzen van 1100,- pm... Laats ergens in Deventer een soort boerderij huisje met 6 kamers opgedeeld huur per kamer 975,- letterlijk iedereen kritiek, en wat zei de poster schaarste is mijn inkomen 8)7
Die schaarste is toch de schuld van de overheid en niet van die verhuurder? Als hij het voor dat bedrag binnen de wet kan verhuren dan is dat zijn goed recht. Er zijn weinig mensen die hun bezit verkopen of verhuren onder de marktprijs.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:18:23 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211025629
quote:

[..]
Dat zijn dus huisjesmelkers.
Tuig.

Dat heeft ook niets te maken met de particulier die als extra inkomen voor later een of 2 woningen voor de verhuur heeft.
Hoewel het idd tijd is dat die ook gewoon belasting over hun inkomsten gaan betalen.

Mensen die dat soort zaken flikken maken gewoon misbruik van de schaarste op de markt. En juist vanwege dat soort tuig is het meer dan prima dat zulke huren ook gereguleerd worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:20:28 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211025641
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:47 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Die schaarste is toch de schuld van de overheid en niet van die verhuurder? Als hij het voor dat bedrag binnen de wet kan verhuren dan is dat zijn goed recht. Er zijn weinig mensen die hun bezit verkopen of verhuren onder de marktprijs.
Maar nu de wet verandert en de prijzen van zulke zaken ook gereguleerd gaan worden schreeuwen ze moord en brand, want boehoe, die arme huisjesmelkers zien hun verdienmodel ondermijnd worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:24:32 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211025661
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 22:53 schreef DjDaano het volgende:

[..]
En tegelijkertijd wel zeggen dat (extra) aflossen dom is.

Ik doe niet aan beleggen en weet ik veel, als ik (extra) aflos weet ik zeker dat ik mijn hypotheek kan blijven betalen, dat is wat ik van belang vind.
Even los van het feit dat dat geen lange termijn verhaal is, ons pensioen begint eerder dan de herziening van de hypotheekrente.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211025698
quote:
88s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 22:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het is mijn mening, anderen kunnen het prachtig vinden.
Ik vind kunststof kozijnen ook lelijk. Aluminium kozijnen kunnen daarentegen prachtig zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211025723
quote:

[..]
Als jij je fiets voor 500 euro kunt verkopen, ga je er toch ook niet 250 euro voor vragen? Ik neem vooral aanstoot aan je opmerking "dat dit gewoon legaal is", ouwe communist.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211026098
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:47 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dat dus. De schaarste en overbevolking zijn door (non-)beleid gecreëerd, niks mis mee als je je op die markt begeeft.

Zonder verhuurders zou er nog minder woningaanbod zijn.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:03:19 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211026268
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. De schaarste en overbevolking zijn door (non-)beleid gecreëerd, niks mis mee als je je op die markt begeeft.

Zonder verhuurders zou er nog minder woningaanbod zijn.
Ja, want zonder verhuurders zouden die huizen niet op de markt zijn ofzo?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211027264
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 10:03 schreef Leandra het volgende:

Ja, want zonder verhuurders zouden die huizen niet op de markt zijn ofzo?
In onderhavige geval scheelt het een factor zes: ombouw van 1 woning naar zes kamers.

quote:

[..]
Dankzij de verhuurder
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:47:55 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211027844
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 11:53 schreef blomke het volgende:

[..]
In onderhavige geval scheelt het een factor zes: ombouw van 1 woning naar zes kamers.

En dat is automatisch een verbetering? Ja, voor de verhuurder wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211027950
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 08:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als jij je fiets voor 500 euro kunt verkopen, ga je er toch ook niet 250 euro voor vragen? Ik neem vooral aanstoot aan je opmerking "dat dit gewoon legaal is", ouwe communist.
Er is een nogal groot verschil tussen een doorsnee verkoop iets dan een basisbehoefte.
Tis rond uit asociaal dat je 975,- voor een omgebouwde koeienstal met enkelglas en zeer matige staat per kamer betaald met gedeelde wc/keuken/badkamer en dan nog eens 150,- servicekosten mag aftikken voor GWL en internet.
Gewoon bijna 1200,- melken.

Heb je enig idee wat voor geldproblemen men dan komt? Je zal maar net gescheiden zijn of je vind een baan van je leven in die regio of je wilt voor je moeder zorgen in een zorgflat.
Wordt je gewooon legaal leeggezogen.

Als het gewoon om een 3 kamer flat ging in een normale wijk met een woz van 2.5 ton is het prima.

Maar de laatste tijd onstaan serieus tuig advertenties.

Net als 1100,- in deventer waar de hoeren ook zitten, geen balkon 25 m2 alles in 1 badkamer wc van 2 m2 raam wat uitkijkt op een pis steeg van 1 M breed... man man man... hoe haal je het in je hoofd.

Gelukkig is Hugo goed bezig en heel veel mensen vinden dat, al stem ik niet op hem maar de problemen zijn extreem nu.

Kijk naar Rebo vastgoed, dat is een voorbeeld zoals het hoort gewoon nette prijzen voor prima woningen.
Zie ook bij van der Linde ruime woningen 120 - 145 m2 tussen de 800 en 1200 in keurige staat in koop betaal je dikke 3.5 - 4 ton voor zoiets. Zij krijgen geen last van de nieuwe regels.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zwolsboy op 21-10-2023 13:14:19 ]
Interessant he ?
  Moderator zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:42:04 #170
16180 crew  CoolGuy
pi_211028285
quote:

[..]
Natuurlijk niet, dit komt dan ook vooral uit de onderbuik van iemand die volledig subjectief wel even denkt te kunnen bepalen wat wél nog gevraagd mag worden en wat niét.
pi_211028374
quote:

[..]
Echt hè :D we zijn toch geen filantropische instelling met zijn allen.
pi_211028598
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 08:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zijn dus huisjesmelkers.
Tuig.

Dat heeft ook niets te maken met de particulier die als extra inkomen voor later een of 2 woningen voor de verhuur heeft.
Hoewel het idd tijd is dat die ook gewoon belasting over hun inkomsten gaan betalen.

Mensen die dat soort zaken flikken maken gewoon misbruik van de schaarste op de markt. En juist vanwege dat soort tuig is het meer dan prima dat zulke huren ook gereguleerd worden.
Wat gaat er dan gebeuren met zon huur woning? Moeten ze dan verplicht verbeteren? Groter maken? Of huur flink omlaag?
Of gaan we weer bordjes zien met onbewoonbaar ?
Interessant he ?
pi_211028823
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:04 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Er is een nogal groot verschil tussen een doorsnee verkoop iets dan een basisbehoefte.
Tis rond uit asociaal dat je 975,- voor een omgebouwde koeienstal met enkelglas en zeer matige staat per kamer betaald met gedeelde wc/keuken/badkamer en dan nog eens 150,- servicekosten mag aftikken voor GWL en internet.

Heb je enig idee wat voor geldproblemen men dan komt? Je zal maar net gescheiden zijn of je vind een baan van je leven in die regio of je wilt voor je moeder zorgen in een zorgflat.

Als het gewoon om een 3 kamer flat ging in een normale wijk met een woz van 2.5 ton is het prima.

Net als 1100,- in deventer waar de hoeren ook zitten, geen balkon 25 m2 alles in 1 badkamer wc van 2 m2 raam wat uitkijkt op een pis steeg van 1 M breed... man man man... hoe haal je het in je hoofd.

Gelukkig is Hugo goed bezig en heel veel mensen vinden dat, al stem ik niet op hem maar de problemen zijn extreem nu.

Kijk naar Rebo vastgoed, dat is een voorbeeld zoals het hoort gewoon nette prijzen voor prima woningen.
Zie ook bij van der Linde ruime woningen 120 - 145 m2 tussen de 800 en 1200 in keurige staat in koop betaal je dikke 3.5 - 4 ton voor zoiets. Zij krijgen geen last van de nieuwe regels.
De markt bepaalt, het probleem is niet dat zo ze zoveel geld vragen maar dat ze zoveel kúnnen vragen. Er is een situatie gecreëerd waar nieuwkomers op de woningmarkt langzamerhand kansloos worden, en daar zijn dergelijke prijzen een gevolg van. Als je dergelijke huren moet aftikken is sparen voor een koopwoning natuurlijk een illusie, dus dan blijf je in dezelfde spiraal hangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2023 14:33:46 ]
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:57:51 #174
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211029215
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:30 schreef J.B. het volgende:

[..]
De markt bepaalt, het probleem is niet dat zo ze zoveel geld vragen maar dat ze zoveel kúnnen vragen. Er is een situatie gecreëerd waar nieuwkomers op de woningmarkt langzamerhand kansloos worden, en daar zijn dergelijke prijzen een gevolg van. Als je dergelijke huren moet aftikken is sparen voor een koopwoning natuurlijk een illusie, dus dan blijf je in dezelfde spiraal hangen.
Sparen voor een koopwoning? De prijzen gaan sowieso harder omhoog dan dat je sparen kan.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211029527
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:57 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Sparen voor een koopwoning? De prijzen gaan sowieso harder omhoog dan dat je sparen kan.
Inderdaad, sparen voor een koopwoning is een illusie
pi_211029541
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 08:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar nu de wet verandert en de prijzen van zulke zaken ook gereguleerd gaan worden schreeuwen ze moord en brand, want boehoe, die arme huisjesmelkers zien hun verdienmodel ondermijnd worden.
Hoe kom jij erbij dat dit gereguleerd word met het nieuwe wetsvoorstel?
pi_211029630
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wees dus blij dat er (hypotheek-)banken zijn.
pi_211029671
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Wees dus blij dat er (hypotheek-)banken zijn.
Blij is een groot woord. Maar bedankt voor de aanvulling.
pi_211029778
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mwah, m'n buurman is voor 5 jaar in het Midden-Oosten gaan werken en heeft daardoor zoveel kunnen sparen dat hij 40% van z'n huis van spaargeld heeft kunnen betalen (naar eigen zeggen uiteraard, en al vijf jaar geleden). Desalniettemin is het een treurige constatering dat we intussen in een situatie zitten waar je feitelijk gedwongen wordt de aankoopprijs van een woning volledig te lenen, goeie lessen hebben we getrokken uit de kredietcrisis :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2023 15:54:25 ]
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:06:02 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211029888
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:04 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Aan de andere kant is 800-1.200 per maand voor iets wat 350K-400K in de verkoop doet weer te weinig.

Dat zou minstems tussen de 1.450 en 1.700 per maand moeten kosten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:08:59 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211029911
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:27 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Hoe kom jij erbij dat dit gereguleerd word met het nieuwe wetsvoorstel?
Gaan ze dat niet doen? Waar zitten al die verhuurders dan over te miepen? Dat ze belasting over hun inkomsten moeten gaan betalen?
Vrijwel alles gaat toch straks onder een puntensysteem vallen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211029943
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Gaan ze dat niet doen? Waar zitten al die verhuurders dan over te miepen? Dat ze belasting over hun inkomsten moeten gaan betalen?
Vrijwel alles gaat toch straks onder een puntensysteem vallen?
Ze zitten te miepen omdat de opbrengsten van de middenhuur de kosten niet dekken. Hierdoor komen er nog minder woningen beschikbaar voor de verhuur en zullen losse kamers voor nog meer geld verhuurd gaan worden.

Je pakt dus je juist de nette verhuurders aan en de excessen zullen alleen maar gaan toenemen.

Ondertussen word geen woning meer gebouwd.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:13:10 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211029956
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:12 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Ze zitten te miepen omdat de opbrengsten van de middenhuur de kosten niet dekken. Hierdoor komen er nog minder woningen beschikbaar voor de verhuur en zullen losse kamers voor nog meer geld verhuurd gaan worden.

Je pakt dus je juist de nette verhuurders aan en de excessen zullen alleen maar gaan toenemen.

Ondertussen word geen woning meer gebouwd.
Prima dan komen die in de verkoop, niks mis mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211029986
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Prima dan komen die in de verkoop, niks mis mee.
Omdat jij een koophuis hebt. De prijzen van huurwoningen zijn nog nooit zo hard gestegen en er is nog nooit zo weinig aanbod geweest. Als je niet flink overbied op de maandelijkse huur ben je volledig kansloos.
pi_211030152
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:53 schreef J.B. het volgende:

[..]
Mwah, m'n buurman is voor 5 jaar in het Midden-Oosten gaan werken en heeft daardoor zoveel kunnen sparen dat hij 40% van z'n huis van spaargeld heeft kunnen betalen (naar eigen zeggen uiteraard, en al vijf jaar geleden). Desalniettemin is het een treurige constatering dat we intussen in een situatie zitten waar je feitelijk gedwongen wordt de aankoopprijs van een woning volledig te lenen, goeie lessen hebben we getrokken uit de kredietcrisis :')
De volledige aankoopprijs lenen is al heel lang normaal, is zelfs ook niets mis mee. Overigens is de buurman die 5 jaar in het M.-O. is gaan werken een prachtig stukje van aantonen waarom sparen niet werkt. Thanks daarvoor :)
pi_211030417
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De volledige aankoopprijs lenen is al heel lang normaal, is zelfs ook niets mis mee. Overigens is de buurman die 5 jaar in het M.-O. is gaan werken een prachtig stukje van aantonen waarom sparen niet werkt. Thanks daarvoor :)
Daar denkt onze centrale bank nochtans heel anders over:

De woningmarkt
https://www.dnb.nl/actuel(...)n%20de%20woningprijs.

quote:
De hoge hypotheekschuld leidt ook tot extra sterke schommelingen in onze economie. DNB adviseert de maximale hypotheek geleidelijk te verlagen: van maximaal 100% naar 90% van de woningprijs.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2023 17:16:29 ]
pi_211030586
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:38 schreef investeerdertje het volgende:
De volledige aankoopprijs lenen is al heel lang normaal, is zelfs ook niets mis mee.
In de perceptie van deskundige hypotheekadviseurs is dat "heel normaal", maar ieder normaal denkend mens snapt dat een LTV van 1, een uitermate ongezonde en risicovolle situatie is, die je eigenlijk niet moet willen en zo snel mogelijk moet omzetten naar LTV -> 0,5.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-10-2023 17:41:20 ]
pi_211030676
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:35 schreef blomke het volgende:

[..]
In de perceptie van deskundige hypotheekadviseurs is dat "heel normaal", maar ieder normaal denkend mens snapt dat een LTV van 1, een uitermate ongezonde en risicovolle situatie is, die je eigenlijk niet moet willen en zo snel mogelijk moet omzetten naar LTV -> 0,5.
Eeuhhhh why? Voor de bank is dat fijn aangezien ze dan geen risico lopen. Voor een particulier maakt het echt geen verschil aangezien je toch niet hoeft bij te storten mocht de huizenprijs halveren.
pi_211030703
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:15 schreef J.B. het volgende:

[..]
Daar denkt onze centrale bank nochtans heel anders over:

De woningmarkt
https://www.dnb.nl/actuel(...)n%20de%20woningprijs.
[..]

Wat de centrale bank vind is op hoog niveau boeiend. Niet voor de individuele inwoner. En voor de individuele inwoner is het niet heel erg boeiend.

quote:

[..]
Leg uit hoe het voor een starter met NHG relevant is om snel naar 0.5 te gaan? Geen starter, zit wel in een NHG woning. Waarom zou ik in hemelsnaam naar 0.5 ltv willen?
pi_211030704
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:50 schreef DjDaano het volgende:

Eeuhhhh why? Voor de bank is dat fijn aangezien ze dan geen risico lopen. Voor een particulier maakt het echt geen verschil aangezien je toch niet hoeft bij te storten mocht de huizenprijs halveren.
Bij een LTV = 1, loopt een bank het risico dat ze (een deel van) hun geld kwijt raken. Vandaar de risico opslag.
pi_211030707
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:50 schreef DjDaano het volgende:

[..]
0,5 is wel gelijk heel radicaal, maar er is de laatste decennia al wel een kentering gekomen in het beeld dat zoveel mogelijk lenen prima is. Er zijn natuurlijk heel veel redenen voor mensen om toch te moeten verhuizen zoals een relatie die stuk gaat, verandering in de arbeidssituatie en ga zo maar door. Zolang huizenprijzen gestaag blijven stijgen is er niets aan de hand, maar bij een correctie die we zo nu en dan zien zit je wel met een probleem in zo'n geval.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_211030717
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:54 schreef investeerdertje het volgende:

Leg uit hoe het voor een starter met NHG relevant is om snel naar 0.5 te gaan? Geen starter, zit wel in een NHG woning. Waarom zou ik in hemelsnaam naar 0.5 ltv willen?
Vanwege het lagere risico. Plus de lagere maandlasten. Overigens: wonen in een NHG-woning... :'( :'(
pi_211030821
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 17:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Vanwege het lagere risico. Plus de lagere maandlasten. Overigens: wonen in een NHG-woning... :'( :'(
Ik vrees dat mijn (in waarde geen) NHG woning beter is dan jouw niet NHG woning. Maar ik loop geen risico, de bank loopt een risico. Dus ik zie het probleem niet.

Waarbij zolang mijn liquide vermogen meer rendement geeft dan een verlaging in hypotheek rente, het mij kan verrotten
pi_211030837
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 15:53 schreef J.B. het volgende:

[..]
Stel hij had dat huis gekocht 5 jaar eerder en dus niks gespaard en gekocht tegen een lagere prijs. Was dat huis in die 5 jaar meer in waarde gestegen dan wat hij gespaard had?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211030841
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 18:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Stel hij had dat huis gekocht 5 jaar eerder en dus niks gespaard. Was dat huis in die 5 jaar meer in waarde gestegen dan wat hij gespaard had?
Ik betwijfel het. M.-o. banen verdienen riant voor westerlingen. Maar je moet het maar willen.
pi_211030850
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 18:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik betwijfel het. M.-o. banen verdienen riant voor westerlingen. Maar je moet het maar willen.
Ik weet het, maar toch zou ik het wel willen weten... Ik denk dat het weinig had uitgemaakt en nu hoeft hij niks te sparen....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211030872
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 18:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik weet het, maar toch zou ik het wel willen weten... Ik denk dat het weinig had uitgemaakt en nu hoeft hij niks te sparen....
Hmm. Vergelijking woningwaarde stijging afgelopen 5 jaar en loon daar, kan ik voor mijzelf zeggen dat loon daar het beter zou doen. Immers het scheelt meer dan 3000¤ in loon daar.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:19:42 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211030875
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 16:16 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Omdat jij een koophuis hebt. De prijzen van huurwoningen zijn nog nooit zo hard gestegen en er is nog nooit zo weinig aanbod geweest. Als je niet flink overbied op de maandelijkse huur ben je volledig kansloos.
Ik heb een koophuis dat amper meebeweegt met de prijzen van het segment dat ook verhuurd wordt.
Als mijn huis verhuurd zou worden zou het minstens ¤ 4.200 per maand aan huur moeten opbrengen, dus nee, "omdat ik een koophuis heb" is in deze helemaal geen argument, ik vind juist dat woningen die in de middenhuur vallen geen eigendom van kleine verhuurders zouden moeten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211030891
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 18:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hmm. Vergelijking woningwaarde stijging afgelopen 5 jaar en loon daar, kan ik voor mijzelf zeggen dat loon daar het beter zou doen. Immers het scheelt meer dan 3000¤ in loon daar.
Echter daar heb je ookkosten
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:22:39 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211030913
quote:

[..]
Als er maar maandelijks afgelost wordt is het helemaal niet zo spannend dat de LTV 100% is.
Bij aflossingsvrij is dat wel een issue, maar je draait lang genoeg mee om te weten dat je vroeger de KK ook verhypotheekte.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')