SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
Een beter argument is dat dit het uiterste is wat we kunnen doen om Oekraine te beschermen. Dat is een veel beter argument dan "Rusland decimeert zichzelf lekker en ach, die enkele tienduizenden Oekrainers die de pijp uit gaan, daar hebben wij toch geen last van".quote:
Maar het is niet waar dat dit het uiterste is. Daarom komt men met een alternatief argument.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een beter argument is dat dit het uiterste is wat we kunnen doen om Oekraine te beschermen. Dat is een veel beter argument dan "Rusland decimeert zichzelf lekker en ach, die enkele tienduizenden Oekrainers die de pijp uit gaan, daar hebben wij toch geen last van".
quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:10 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]
Twitter: Latest updates | Volodymyr Zelensky | Ukraine gov | Ministry of Defence UK | Illia Ponomarenko | Kamil Galeev | Christo Grozev | Ukraine Weapons Tracker | KyivPost | NEXTA | BNO News | WorldOnAlert | Shaun Walker | Michael Kofman | Michael A. Horowitz | Nathan Ruser | Rob Lee | TpyxaNews | Dmitri | UkrInform | Thomas C. Theiner
Newssites: Geenstijl | Nu.nl | Al Jazeera | BBC News | Washington Post | NY Times | Guardian | Pravda | Oryxspioenkop
Russie-desk
Wikipedia: 2022 Russian invasion of Ukraine | Russo-Ukrainian War | Current Events
Daily Summary: MilitaryLand
Maps: Deepstate | ScribbleMaps | Liveuamap | FlightRadar24 | UKRdaily
Reddit: Ukraine | UkraineConflict | Worldnews | WorldNews Live | UkraineWarReports | CombatFootage | CredibleDefense | LessCredibleDefence
Quora: Ukraine | Battle for Ukraine | Truth About Russia | Russian Bear | Roland Bartetzko
Youtube: Crux | Zolkin Volodymyr |1420 | Perun | Caspian Report | Task and Purpose | Jake Broe | Joe Blogs
Filmpjes: Tiktok | Funker530 | Russoldat | Fok memes en spotprentenIs dit nu een goede openingspost? Iets met alleen maar links?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het uiterste om directe confrontatie tussen NAVO en Rusland te voorkomen. En dat alternatieve argument is dan een heel slecht argument.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar het is niet waar dat dit het uiterste is. Daarom komt men met een alternatief argument.
Waarom zou de hoofdreden voor het westen niet zijn wat men vooral zegt dat het is. Oekrane wil help en aansluiting met het westen. De offers die ze brengen zijn er voor hun eigen vrijheid.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een beter argument is dat dit het uiterste is wat we kunnen doen om Oekraine te beschermen. Dat is een veel beter argument dan "Rusland decimeert zichzelf lekker en ach, die enkele tienduizenden Oekrainers die de pijp uit gaan, daar hebben wij toch geen last van".
Mobiele gebruikers hebben liever niet te veel plaatjes en filmpjes in de OP.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:14 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Is dit nu een goede openingspost? Iets met alleen maar links?
Lees die discussie even terug. Digi2 kwam met het argument dat de oorlog wel lekker was omdat Rusland zichzelf zo decimeert, maar dat vind ik nogal cynisch omdat het ten koste gaat van Oekraiense levens.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:15 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Waarom zou de hoofdreden voor het westen niet zijn wat men vooral zegt dat het is. Oekrane wil help en aansluiting met het westen. De offers die ze brengen zijn er voor hun eigen vrijheid.
Als Oekrane zich neutraler had opgesteld, of niet zo bereid was tot vechten hadden ze vast niets gehad.
Dat begrijp ik. Maar plaats op zijn minst een stuk tekst.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mobiele gebruikers hebben liever niet te veel plaatjes en filmpjes in de OP.
Daar kan je over discussiren. Daar zit geen harde lijn/grens dus dat kan je niet gebruiken als argument.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het uiterste om directe confrontatie tussen NAVO en Rusland te voorkomen. En dat alternatieve argument is dan een heel slecht argument.
quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar plaats op zijn minst een stuk tekst.
Zoiets?quote:In 2014 viel Rusland Oekrane binnnen. Na het inpikken van de Krim en een gedeelte van de Donbas namen ze genoegen met een patstelling/status quo. In 2022 probeerden ze het af te maken. Dat mislukte.
Het komt er dan in ieder geval op neer dat je een zwak Rusland meer waardeert dan tienduizenden Oekraiense mensenlevens.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar kan je over discussiren. Daar zit geen harde lijn/grens dus dat kan je niet gebruiken als argument.
Ik waardeer dat meer dan wat voor Rusland dan ook en helemaal geen Ukraine meer.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het komt er dan in ieder geval op neer dat je een zwak Rusland meer waardeert dan tienduizenden Oekraiense mensenlevens.
Dit is de Ukraine- reeks, loop niet zo te zemelen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:22 schreef Jaroon het volgende:
Het heet een farewell to arms. Daar is dan vast een tekst over of artikel. Dat plaats je dan met bron en zoveel links als je wil.
Die doorrekening zou ik dus wel eens willen zien.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het komt er dan in ieder geval op neer dat je een zwak Rusland meer waardeert dan tienduizenden Oekraiense mensenlevens.
Is dit zemelen? Mensen krijgen vaker commentaar op openingspost.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit is de Ukraine- reeks, loop niet zo te zemelen.
Bij deel 840 meestal niet meer.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Is dit zemelen? Mensen krijgen vaker commentaar op openingspost.
40 miljoen Oekraense levens . Want ze kunnen wel stoppen met vechten, daarna zal er toch heropvoeding nodig zijn.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En niet te vergeten wat willekeurige martelingen en verkrachtingen om ze bang te houden.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
40 miljoen Oekraense levens . Want ze kunnen wel stoppen met vechten, daarna zal er toch heropvoeding nodig zijn.
Ik was traag.....quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bij deel 840 meestal niet meer.
Nou vooruit, omdat het zondag isquote:
Een sterk Rusland kost meer levens. En niet alleen Oekraense levensquote:Op zondag 6 augustus 2023 12:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat ik het argument "De oorlog is lekker voor ons, want dan decimeert Rusland zichzelf en ach, die dooie Oekraieners boeien niet" een stuk naargeestiger vind dan mijn line of reasoning die luidt: Deze hulp is niet voldoende en bewaart alleen een status quo die ervoor zorgt dat er de komende jaren vele Oekrainers komen te overlijden, beter kijk je of je niet gecontroleerd kunt escaleren door bijvoorbeeld als Westen militair zichtbaar in Kiev aanwezig te zijn en kijken hoe de Russen daarop reageren.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die doorrekening zou ik dus wel eens willen zien.
Een zwak Rusland zorgt er namelijk ook voor dat Oekraners niet onderdrukt worden.
niemand zegt dat dooie Oekrainers niet boeienquote:Op zondag 6 augustus 2023 12:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat ik het argument "De oorlog is lekker voor ons, want dan decimeert Rusland zichzelf en ach, die dooie Oekraieners boeien niet" een stuk naargeestiger vind dan mijn line of reasoning die luidt: Deze hulp is niet voldoende en bewaart alleen een status quo die ervoor zorgt dat er de komende jaren vele Oekrainers komen te overlijden, beter kijk je of je niet gecontroleerd kunt escaleren door bijvoorbeeld als Westen militair zichtbaar in Kiev aanwezig te zijn en kijken hoe de Russen daarop reageren.
Ja, in principe zeg je dat wel wanneer je zegt dat de oorlog wel lekker voor ons is omdat Rusland zich dan decimeert.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:39 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
niemand zegt dat dooie Oekrainers niet boeien
Dat zal zeker helpen de bevolking de bevrijding van de Azov-nazi's en NAVO-onderdrukking meer te doen waarderen. .quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En niet te vergeten wat willekeurige martelingen en verkrachtingen om ze bang te houden.
Dat is Rusland's eigen keuze. Ze kunnen er gewoon mee stoppen. En het westen zegt dat laatste vaker dan dat het goed is dat Rusland zich te pletter loopt.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, in principe zeg je dat wel wanneer je zegt dat de oorlog wel lekker voor ons is omdat Rusland zich dan decimeert.
Het is niet Oekraines keuze en dat was het issue ook niet. Het ging over onze hulp en als wij als belangrijkste doel hebben het Russische leger te decimeren en daarom baat hebben bij een continuatie van de oorlog ipv een terugtrekking van Rusland vind ik dat naargeestig.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is Rusland's eigen keuze. Ze kunnen er gewoon mee stoppen. En het westen zegt dat laatste vaker dan dat het goed is dat Rusland zich te pletter loopt.
Het doel is dat de Russen vertrekken uit heel Oekrane. En dat ze dit soort geintjes nooit meer flikken. Daarom leveren we wapens.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is niet Oekraines keuze en dat was het issue ook niet. Het ging over onze hulp en als wij als belangrijkste doel hebben het Russische leger te decimeren en daarom baat hebben bij een continuatie van de oorlog ipv een terugtrekking van Rusland vind ik dat naargeestig.
Met wapens leveren zoals wij nu doen gaat dat natuurlijk nooit lukken dus is dat reeel gezien ook waarschijnlijk niet het doel.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het doel is dat de Russen vertrekken uit heel Oekrane. En dat ze dit soort geintjes nooit meer flikken. Daarom leveren we wapens.
Daar is discussie over, dus dat is geen goed argument voor je stelling.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met wapens leveren zoals wij nu doen gaat dat natuurlijk nooit lukken dus is dat reeel gezien ook waarschijnlijk niet het doel.
voor welke van mijn stellingen?quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar is discussie over, dus dat is geen goed argument voor je stelling.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat idee over ons belangrijkste doel zit dan ook alleen maar tussen jouw oren.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is niet Oekraines keuze en dat was het issue ook niet. Het ging over onze hulp en als wij als belangrijkste doel hebben het Russische leger te decimeren en daarom baat hebben bij een continuatie van de oorlog ipv een terugtrekking van Rusland vind ik dat naargeestig.
Dat iets cynisch zou zijn. Je volgt je eigen argumentatie toch wel een beetje?quote:
Nee, maar nieuwe op geavanceerde A.I. en A.G.I. gebaseerde wapens gaan dat zeker doen. Het kost enige tijd voordat die het slagveld betreden. Ben benieuwd wat er gebeurt als A.S.I. het slagveld gaat betredenquote:Op zondag 6 augustus 2023 12:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met wapens leveren zoals wij nu doen gaat dat natuurlijk nooit lukken dus is dat reeel gezien ook waarschijnlijk niet het doel.
Er is niet n belangrijkste doel, men probeert een midden te houden tussen directe confrontatie NAVO-Rusland vermijden (en dus de EU veilig te houden), de graanexporten zoveel mogelijk doorgang te laten vinden zodat ze in de Derde Wereld niet omkomen van de honger, Oekraine zoveel mogelijk land proberen te laten behouden en een te innige band tussen Rusland, China en eventueel de andere Brics-landen te voorkomen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:57 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat idee over ons belangrijkste doel zit dan ook alleen maar tussen jouw oren.
Jij als intelligente jongon zou kunnen begrijpen dat bij een doorbraak richting mariopol en een vernietiging van de krimbrug deze oorlog voor Rusland opeens veel lastiger wordt. Dusdanig lastig dat het terugveroveren van de Krim opeens niet meer onhaalbaar is.
De Donbass is een ander verhaal, maar het zuiden, inclusief Krim? Prima realiseerbaar mits wij voldoende wapens en munitie richting Oekrane blijven sturen.
AI soldaten van 10 cm hoog die vliegen kunnen , die altijd feilloos raak schieten op 1500 meterquote:Op zondag 6 augustus 2023 12:57 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, maar nieuwe op geavanceerde A.I. en A.G.I. gebaseerde wapens gaan dat zeker doen. Het kost enige tijd voordat die het slagveld betreden. Ben benieuwd wat er gebeurt als A.S.I. het slagveld gaat betreden
Die gebieden zijn voor Rusland alleen nog van belang om Oekrane onder de duim te houden. Dus is het voor dat land van levensbelang de Russen uit de bezette gebieden te trappen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:03 schreef -XOR- het volgende:
omdat het behoud van dat geannexeerd gebied van te groot belang voor Rusland is.
Je doet een stroman argument. Dat heeft die gebruiker nooit gezegd.quote:Op zondag 6 augustus 2023 12:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, hij zegt het er niet bij, maar vergeet dat voor het gemak even. Het gaat niet om een alternatief, al is dat er wel in de vorm van verdapperen. Het ging me puur om deze opmerking:quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:21 schreef oheng het volgende:
[..]
Je doet een stroman argument. Dat heeft die gebruiker nooit gezegd.
Hoe dan ook is russische expansiedrang al een eeuwenlang gegeven. Oekrainsche doden zijn hoe dan ook onvermijdelijk. rusland zal telkens nieuwe veroveringsoorlogen starten.
"Tienduizenden dode Oekrainers" zijn onvermijdelijk puur vanwege het feit dat rusland hun buurman is.
Je doet net alsof er een alternatief is. Dat is er niet.
die ik tamelijk cynisch vond omdat dat ook betekent dat er tienduizenden Oekrainers de meatgrinder ingaan terwijl wij likkebaardend zitten toe te kijken.quote:Ondertussen wordt het russische leger met de tijd gedecimeerd en de russische economie steeds verder gereduceerd. Nog nooit zijn onze militaire uitgaven zo effectief en goed besteed, vooral lang mee doorgaan dus. Het is een koopje, daar zouden wij nederlanders toch warm voor moeten lopen
Wat is verdapperen nou weer?quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:25 schreef -XOR- het volgende:
al is dat er wel in de vorm van verdapperen
In deze context de inzet opvoeren.quote:
Meer wapens leveren en de handboeien afdoen? Ben ik ook voor.quote:
vechten doen ze toch welquote:Op zondag 6 augustus 2023 13:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, hij zegt het er niet bij, maar vergeet dat voor het gemak even. Het gaat niet om een alternatief, al is dat er wel in de vorm van verdapperen. Het ging me puur om deze opmerking:
[..]
die ik tamelijk cynisch vond omdat dat ook betekent dat er tienduizenden Oekrainers de meatgrinder ingaan terwijl wij likkebaardend zitten toe te kijken.
Meer wapens leveren en ook manschappen richting Oekraine.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Meer wapens leveren en de handboeien afdoen? Ben ik ook voor.
Een NAVO interventiemacht? Hoe wil je ze inzetten? Van de pilotentraining heb ik begrepen dat Engels spreken een beetje een issue kan zijn.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Meer wapens leveren en ook manschappen richting Oekraine.
Mja, wat zal de reactie van Rusland zijn: "Oh dan houden we ons daar wel netjes aan"?quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:41 schreef sp3c het volgende:
ik zou niet per se een tegenstander zijn van het afdwingen van een no fly zone door de NAVO
Begin eerst maar eens met wat Westerse hoogwaardigheidsbekleders naar Kiev te sturen omringd met Westerse militairen: zichtbaar militaire acte de presence geven in het niet-bezette deel van Oekraine en dat (alles uiteraard in overleg met Zelensky) steeds verder uitbouwen, en dan kijken hoe Poetin reageert. Dan laat je in ieder geval zien je niet door Poetin te laten afschrikken. Tevens zou je kunnen denken aan hier en daar Westerse speciale eenheden in te zetten aan het front, eerst in gebieden die Rusland nog niet echt als veroverd beschouwt.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een NAVO interventiemacht? Hoe wil je ze inzetten? Van de pilotentraining heb ik begrepen dat Engels spreken een beetje een issue kan zijn.
Volkomen terecht overigens.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:43 schreef Monolith het volgende:
Een no-fly zone betekent gewoon jezelf actief mengen in het conflict en dat is nu juist wat de NAVO krampachtig vermijdt.
daarom zeg ik ook afdwingen hequote:Op zondag 6 augustus 2023 13:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja, wat zal de reactie van Rusland zijn: "Oh dan houden we ons daar wel netjes aan"?
Een no-fly zone betekent gewoon jezelf actief mengen in het conflict en dat is nu juist wat de NAVO krampachtig vermijdt.
We moeten ook een beetje af van het beeld van een NAVO-coalitie in dit verband. Rusland schendt gewoon artikel 2 van het VN-handvest en daarop moet de internationale gemeenschap ingrijpen anders kun je dat hele handvest wel bij het oud-papier gooien. Als we ingrijpen is dat als coalitie van VN-landen met het liefst dus ook Japan en Australie erbij.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja, wat zal de reactie van Rusland zijn: "Oh dan houden we ons daar wel netjes aan"?
Dat betekend effectief dus elk stuk Russisch luchtafweer in Oekraine en tot iets van 150km diep in Rusland uitschakelen. En natuurlijk alle Russische vliegtuigen die ook maar in de buurt van Oekraine neerhalen. Je blijft dan nog wel zitten met kruisvlucht wapens die gelanceerd worden van boven de Kaspische zee.quote:
niet per sequote:Op zondag 6 augustus 2023 13:52 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Dat betekend effectief dus elk stuk Russisch luchtafweer in Oekraine en tot iets van 150km diep in Rusland uitschakelen. En natuurlijk alle Russische vliegtuigen die ook maar in de buurt van Oekraine neerhalen. Je blijft dan nog wel zitten met kruisvlucht wapens die gelanceerd worden van boven de Kaspische zee.
nee natuurlijk nietquote:Gaat z'n no-fly zone dan ook voor de Oekrainse luchtmacht gelden?
De russen stellen zelf soms, bepaalde zones met bepaalde regels in. Alleen is dat dan maar 1, 2, 3, verzonnen en niet goed over nagedacht en dan kan je daar misbruik van maken. Dan hou je je aan hun eigen regels en kan je ze alsnog aanvallen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:52 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Dat betekend effectief dus elk stuk Russisch luchtafweer in Oekraine en tot iets van 150km diep in Rusland uitschakelen. En natuurlijk alle Russische vliegtuigen die ook maar in de buurt van Oekraine neerhalen. Je blijft dan nog wel zitten met kruisvlucht wapens die gelanceerd worden van boven de Kaspische zee.
Gaat z'n no-fly zone dan ook voor de Oekrainse luchtmacht gelden?
De hele westerse wereldtop is al in Kyiv geweest.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Begin eerst maar eens met wat Westerse hoogwaardigheidsbekleders naar Kiev te sturen omringd met Westerse militairen: zichtbaar militaire acte de presence geven in het niet-bezette deel van Oekraine en dat (alles uiteraard in overleg met Zelensky) steeds verder uitbouwen, en dan kijken hoe Poetin reageert. Dan laat je in ieder geval zien je niet door Poetin te laten afschrikken. Tevens zou je kunnen denken aan hier en daar Westerse speciale eenheden in te zetten aan het front, eerst in gebieden die Rusland nog niet echt als veroverd beschouwt.
Het is een mooi excuus om wat militaire begeleiding mee te brengen, die laat je daar vervolgens achter in Kiev en vul je steeds wat aan. Zo kan je heel geleidelijk de militaire aanwezigheid opgeschaald worden zonder dat het in een keer de pan uit escaleert.quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
De hele westerse wereldtop is al in Kyiv geweest.
militairen ookquote:Op zondag 6 augustus 2023 14:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
De hele westerse wereldtop is al in Kyiv geweest.
Militaire indruk? Het blijft een ver-van-mijn-bed-show voor veel landen. Het is ook niet echt nodig. Want Rusland heeft zich door uit de graandeal te stappen niet bepaald geliefd gemaakt bij die landen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:09 schreef -XOR- het volgende:
Het gaat niet alleen om Rusland, maar ook om hoe dat in de rest van de wereld ontvangen wordt.
Ze weten ook wel, dat ze een oorlog tegen het hele westen aan het voeren zijn. Daar heb ik inmiddels wel genoeg interviews met russen van gezien.quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:06 schreef Ulx het volgende:
De Russen brullen trouwens al een jaar dat ze tegen vermomde NAVO soldaten aan vechten zijn, en het lijkt ze weinig uit te maken.
Nah. De USSR riep altijd dat ze tegen imperialisme waren, terwijl het gewoon de voortzetting van het Russische keizerrijk was. En ze weigeren daar afstand van te nemen. Ze hebben een negentiende-eeuwse kolonialistische mindset.quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:15 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ze weten ook wel, dat ze een oorlog tegen het hele westen aan het voeren zijn. Daar heb ik inmiddels wel genoeg interviews met russen van gezien.
Wij begrijpen dat gewoon niet zo goed. Of willen of kunnen dat niet begrijpen. Het hersenspinsel is: "wij hebben de nazi's verslagen, toen zijn de amerikanen en europa alsnog nazi's geworden. Die hebben toen ons land kapot gemaakt. En nu nemen ze ons over en willen ze ons ook nazi's maken:, denk ik.
Poetin is heel erg druk bezig om een beeld neer te zetten van McNAVO vs Het Internationale Lompenproletariaat daadwerkelijk in de hoofden van mensen zit ga jet het ook bij toekomstig ingrijpen in conflicten heel erg moeilijk krijgen. Daarom moet goed duidelijk gemaakt worden dat dit de waardenset van de VN niet kan en moet samenwerking worden gezocht met landen buiten Europa en het liefst met landen buiten de Westerse wereld (Argentinie, Nigeria, Chili, Mexico)quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Militaire indruk? Het blijft een ver-van-mijn-bed-show voor veel landen. Het is ook niet echt nodig. Want Rusland heeft zich door uit de graandeal te stappen niet bepaald geliefd gemaakt bij die landen.
En graanschepen naar Odesa worden geschaduwd door een NAVO vliegtuig. Kan Oekrane wl leveren en liggen de Russische schepen aan de ketting kiezen die landen gewoon voor Oekrane.
Niemand juicht om de Oekraense slachtoffers. We hebben bijna 50 jaar de Koude Oorlog gehad waarin het Westen een wapenwedloop moest voeren en Rusland voortdurend dreigde met onder andere kernwapens. En de afgelopen tientallen jaren hebben we wederom een Rusland gehad die met een wapenwedloop bezig was, via politiek en militair machtsvertoon zijn invloed en grondgebied uitbreidde en onlangs wederom via dreiging met kernwapens weer druk uitoefende op het Westen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 13:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, hij zegt het er niet bij, maar vergeet dat voor het gemak even. Het gaat niet om een alternatief, al is dat er wel in de vorm van verdapperen. Het ging me puur om deze opmerking:
[..]
die ik tamelijk cynisch vond omdat dat ook betekent dat er tienduizenden Oekrainers de meatgrinder ingaan terwijl wij likkebaardend zitten toe te kijken.
Ja dat is ook weer zo.quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nah. De USSR riep altijd dat ze tegen imperialisme waren, terwijl het gewoon de voortzetting van het Russische keizerrijk was. En ze weigeren daar afstand van te nemen. Ze hebben een negentiende-eeuwse kolonialistische mindset.
quote:Turkish President Recep Tayyip Erdogan referred to the planned meeting with Russian President Vladimir Putin.
"The exact date has not been decided yet.
At the moment, the foreign ministers and intelligence services are working on this issue.
I hope that as a result of their work, the visit will take place in August," Erdogan said, according to Azerbaijani media.
Ben het met je eens. Het is idd diep cynisch om je rijk te rekenen dat ten kost van kweenie hoeveel oekrainers rus leger vernietigd wordt. Yet here we are. Als je voor oekraine bent, is er niet veel anders dan juichen voor dode orcs.quote:Op zondag 6 augustus 2023 14:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Poetin is heel erg druk bezig om een beeld neer te zetten van McNAVO vs Het Internationale Lompenproletariaat daadwerkelijk in de hoofden van mensen zit ga jet het ook bij toekomstig ingrijpen in conflicten heel erg moeilijk krijgen. Daarom moet goed duidelijk gemaakt worden dat dit de waardenset van de VN niet kan en moet samenwerking worden gezocht met landen buiten Europa en het liefst met landen buiten de Westerse wereld (Argentinie, Nigeria, Chili, Mexico)
Die is afgeschreven. Het enige geschikte droogdok in de Zwarte Zee is die in Sebastopol. Maar daarheen slepen gaat niet lukken.quote:
Kapitein wrijft zich in de handjes want die gaat alles wat nog bruikbaar is op de zwarte markt gooienquote:Op zondag 6 augustus 2023 15:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die is afgeschreven. Het enige geschikte droogdok in de Zwarte Zee is die in Sebastopol. Maar daarheen slepen gaat niet lukken.
Wat andere foto's, die imho wel wat serieuzere schade laten zien.quote:
Aan het voorsorteren voor een push in het zuiden idd.quote:Op zondag 6 augustus 2023 15:16 schreef Ulx het volgende:
Het lijkt me dat dit -het oplazen van de bruggen- betekent dat er geen versterking vanuit de Krim richting het bruggenhoofd tegenover Kherson kan komen. Dat wordt te gevaarlijk. Het hele zuidelijke front komt zo in gevaar. Als er een doorbraak komt kunnen de Russen niet meer makkelijk terug. Ze zullen nu toch prioriteiten moeten gaan stellen.
Die ziet er inderdaad niet zo goed uit op het ogenblik.quote:Op zondag 6 augustus 2023 15:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat andere foto's, die imho wel wat serieuzere schade laten zien.
[ twitter ]
Dit is hoofdpijn level schade. Dit fix je niet 1-2-3.
Eerdere bruggen bij Kherson bleven ook bestookt worden tot de schade terminaal was.quote:Op zondag 6 augustus 2023 15:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat andere foto's, die imho wel wat serieuzere schade laten zien.
[ twitter ]
Dit is hoofdpijn level schade. Dit fix je niet 1-2-3.
Doel je dan op mijn post van een kwartier ervoor?quote:
Op meer dan 1 manier wordt dit kherson redux.quote:Op zondag 6 augustus 2023 15:48 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Eerdere bruggen bij Kherson bleven ook bestookt worden tot de schade terminaal was.
Nee, ging over mijn eigen post. Zag er uit als mogelijke schade van de brug door eerdere aanvallen. Maar ik zie nu dezelfde foto's van meerdere bronnen langskomen. Dus gaat waarschijnlijk wel om nieuwe schade.quote:Op zondag 6 augustus 2023 15:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Doel je dan op mijn post van een kwartier ervoor?![]()
Flauw, temeer omdat ik gewoon bruggen dubbel aan het melden was natuurlijk.
Daar zit het grote geldquote:Op zondag 6 augustus 2023 16:06 schreef ExTec het volgende:
Blijkbaar is/was die meeting vandaag. Lijkt me zorgelijk voor rus, als sowieso iedereen + moeder + hond is uitgenodigd, maar jij niet. Als je immers van plan bent rus z'n zin te geven, kun je ze net zo goed uitnodigen.
[ twitter ]
quote:Op zondag 6 augustus 2023 16:06 schreef ExTec het volgende:
Blijkbaar is/was die meeting vandaag. Lijkt me zorgelijk voor rus, als sowieso iedereen + moeder + hond is uitgenodigd, maar jij niet. Als je immers van plan bent rus z'n zin te geven, kun je ze net zo goed uitnodigen.
[ twitter ]
quote:Earlier, the United States explained why Russia would not be present, noting that it was not ready for real diplomacy.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/6/7414400/
"Long time".quote:
Leuk vooruitzicht als je aan de frontlinie staat en je hebt dringend munitie nodig. Krijg je van die opbeurende antwoorden over de radio.quote:Op zondag 6 augustus 2023 17:22 schreef bianconeri het volgende:
En elke keer rijden er weer Russen over binnen een week.
men probeert alle mogelijkheden om aan deviezen te komen door rusland uit te schakelen kennelijkquote:Op zondag 6 augustus 2023 17:30 schreef halfway het volgende:
Kan iemand mij dit uitleggen?
De Droezjba-pijpleiding, waardoor olie van Rusland naar Europa gaat, is dit weekend deels buiten werking gesteld. Daartoe heeft de Poolse beheerder Pern besloten na het ontdekken van een lek in centraal Polen. Het duurt naar verwachting tot dinsdag voor alles weer is gerepareerd.
De Droezjba-oliepijpleiding is een van de grootste ter wereld en kan het equivalent van 2 miljoen olievaten per dag vervoeren. Maar door de sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekrane wordt dat maximum bij lange na niet gehaald. Volgens Duitse media zou er tegenwoordig Kazachse olie door de pijp gaan.
Het lek zorgt volgens Pern niet voor gezondheidsrisico's voor omwonenden. Ook is er geen brand ontstaan. Maar Pern zei niet wat de impact op de levering aan Duitsland was. Oost-Duitse raffinaderijen vrezen niet voor leveringsproblemen.
Sancties zeker alleen als wij er geen last van hebben?
De VS is er niet op tegen dat F16's geleverd worden.quote:
Leuk verhaal maar snijdt natuurlijk geen hout. Als je het zo gaat uitleggen zou de Patriot ook niet in staat zijn om een Iskander uit te lucht te schieten... Het gaat om de terminale fase.quote:
Ja het laatste excuus was dat er niet genoeg piloten engels spreken. Dat er zoiets als tolken bestaan, die we bv in de weer hebben gezien in de docu van de BBC over het trainen voor de challenger, hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord.quote:Op zondag 6 augustus 2023 18:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De VS is er niet op tegen dat F16's geleverd worden.
Daarmee wordt een belangrijk argument uit die tweet, namelijk dat de VS niet wil dat Oekrane wint, van tafel geveegd.
https://www.trouw.nl/buit(...)n-oekraine~bf29043d/
Het is helemaal niet zeker dat F16's een game changer gaan zijn. Heb je Binkov's filmpje wel gezien?quote:Op zondag 6 augustus 2023 18:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De VS is er niet op tegen dat F16's geleverd worden.
Daarmee wordt een belangrijk argument uit die tweet, namelijk dat de VS niet wil dat Oekrane wint, van tafel geveegd.
https://www.trouw.nl/buit(...)n-oekraine~bf29043d/
Daar begint die situatie wat op te lijken, nog los dat een geindoctrineerde Rus ongetwijfeld zal gaan denken hoe het kan bestaan dat die Oekraners daartoe kennelijk in staat blijken.quote:Op zondag 6 augustus 2023 17:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leuk vooruitzicht als je aan de frontlinie staat en je hebt dringend munitie nodig. Krijg je van die opbeurende antwoorden over de radio.
"HQ hier. We hebben je verzoek ontvangen. Maak je geen zorgen. Die Oekraners denken dat ze ons dwars hebben gezeten door die brug te mollen. Nou, mooi niet dat het lang gaat duren. Over een week krijgen wel weer nieuwe antitankgranaten bij jullie om die Leopard die jullie nu aanvalt mee uit te schakelen."
Het blijft natuurlijk gewoon een Storm Shadow.quote:
Dit gaat alleen op als er geen voorraden zjjn en ze letterlijk geen munitie hebben.quote:Op zondag 6 augustus 2023 17:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leuk vooruitzicht als je aan de frontlinie staat en je hebt dringend munitie nodig. Krijg je van die opbeurende antwoorden over de radio.
"HQ hier. We hebben je verzoek ontvangen. Maak je geen zorgen. Die Oekraners denken dat ze ons dwars hebben gezeten door die brug te mollen. Nou, mooi niet dat het lang gaat duren. Over een week krijgen wel weer nieuwe antitankgranaten bij jullie om die Leopard die jullie nu aanvalt mee uit te schakelen."
Waarom een 3 miljoen dollar raket gebruiken voor het kort uitschakelen van een simpele brug? Is het ook echt een storm shadow? Want tegenwoordig is elke aanval over een beetje afstand door een storm shadow...quote:
Bunker busters?quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:08 schreef 3rr0r het volgende:
Hoe zou de NAVO zo'n brug echt goed mollen? Gewoon veel meer erop af schieten? Met een vliegtuig dichterbij komen en een lading bommen droppen? Of is er een ander soort raket die beter is in echt flink schade toebrengen aan objecten zoals een brug?
Daar hebben we targeteers voor. Die kijken naar de constructie, zwakke punten etc. en gaan adhv die gegevens uitrekenen wat de beste methode is om de boel te vernielen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:08 schreef 3rr0r het volgende:
Hoe zou de NAVO zo'n brug echt goed mollen? Gewoon veel meer erop af schieten? Met een vliegtuig dichterbij komen en een lading bommen droppen? Of is er een ander soort raket die beter is in echt flink schade toebrengen aan objecten zoals een brug?
Ja als het lukt pilaren te raken. Maar als het wegdek wordt geraakt dan schiet het er zo doorheen zo te zien. Vroeg me af of er iets bestaat dat breder impact heeft of dat je alleen met een regen aan raketten hem echt goed stuk kan krijgen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bunker busters?
Aantal op pilaren gooien en de brug is voor langere tijd gesloopt.
Dat is een storm shadow/scalp.quote:
Is zo'n brug niet compleet weggevaagd na een aanval door bijv een Trident raket? Of ben wel benieuwd welke ballistische raket geschikt/typisch zou zijn.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:19 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ja als het lukt pilaren te raken. Maar als het wegdek wordt geraakt dan schiet het er zo doorheen zo te zien. Vroeg me af of er iets bestaat dat breder impact heeft of dat je alleen met een regen aan raketten hem echt goed stuk kan krijgen.
Dus opzich zijn die storm shadows accuraat genoeg, maar Oekraine heeft niet de nodige targeteers om precies die pilaren te raken? Je zou zeggen dat bij een brug iedereen weet dat je de pilaren beter raakt toch. Echter zie ik al 2 keer daar in de buurt 'slechts' gaten in een wegdek'. Dus ging er vanuit dat ze wel probeerden de pilaren te raken maar het helaas gewoon niet precies genoeg is met storm shadows.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar hebben we targeteers voor. Die kijken naar de constructie, zwakke punten etc. en gaan adhv die gegevens uitrekenen wat de beste methode is om de boel te vernielen.
Maar zelfs al kon je dat nu nog doen wordt die uit de lucht geknald door de Russen toch. Dus een bommentapijt uitstrooien boven een brug zit er niet echt in lijkt me?quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:24 schreef AchJa het volgende:
Vroeger (voordat we die "ban on clustermunitions") ondertekend hadden deden we het nog op deze manier:
Het is ook lastig om een brug op afstand serieus te vernietigen. In ons voormalig beoogd strijdtoneel (de Noord Duitse laagvlakte) waren alle bruggen en overspanningen dan ook voorbereid met springladingen om opgeblazen te worden. Als wij ze niet meer nodig hadden werden ze simpelweg opgeblazen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:24 schreef 3rr0r het volgende:
Dus opzich zijn die storm shadows accuraat genoeg, maar Oekraine heeft niet de nodige targeteers om precies die pilaren te raken? Je zou zeggen dat bij een brug iedereen weet dat je de pilaren beter raakt toch. Echter zie ik al 2 keer daar in de buurt 'slechts' gaten in een wegdek'. Dus ging er vanuit dat ze wel probeerden de pilaren te raken maar het helaas gewoon niet precies genoeg is met storm shadows.
Laag en hard, core business van de Tornado. Verliezen waren ingecalculeerd.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:29 schreef 3rr0r het volgende:
Maar zelfs al kon je dat nu nog doen wordt die uit de lucht geknald door de Russen toch. Dus een bommentapijt uitstrooien boven een brug zit er niet echt in lijkt me?
Ah, ik dacht van precisie op de pilaar, hij gaat eerst door wegdek heen en dan kaboom.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is een storm shadow/scalp.
Maar die zijn niet bijzonder geschikt voor een brug vernaggelen. Een bunker buster is goed in eerst door een laag heen gaan en daarna boem doen.
Voor een brug heb je gewoon de grootste mogelijke bom nodig die niet door het wegdek gaat, maar meteen boem doet.
Dat makes sense; als je bunker buster door het dek gaat waar er pilaren onderzitten....quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:34 schreef Wantie het volgende:
Ah, ik dacht van precisie op de pilaar, hij gaat eerst door wegdek heen en dan kaboom.
https://nos.nl/artikel/24(...)raden-veldhospitalenquote:Aan de medische frontlinie in Oekrane: Illia en Alex bevoorraden veldhospitalen
Hihi.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ah, ik dacht van precisie op de pilaar, hij gaat eerst door wegdek heen en dan kaboom.
En kaboom onder het dekbed richt volgens mij meeste schade aan, omdat het dek wordt opgetild.
Zou Oekrane momenteel die tips ook niet krijgen? Rekening houdend met het spul beschikbaar natuurlijk.quote:Op zondag 6 augustus 2023 19:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar hebben we targeteers voor. Die kijken naar de constructie, zwakke punten etc. en gaan adhv die gegevens uitrekenen wat de beste methode is om de boel te vernielen.
Het wonder zou zijn dat Putin tot zelfverklaard inzicht komt dat hij er beter mee kan stoppen en zich op te offeren om in het toekomstig belang, de staat (van) Rusland te redden. De zg neutrale landen, t.w. BRICS-landen zoals Brazili, China, India en Zuid-Afrika, zullen wmb op een volgende top gevraagd moeten worden om hun neutraliteit actief tot uitdrukking te brengen.quote:bron: nu.nl 06aug23 18u15
Er komt geen vreedzame oplossing voor de oorlog die Rusland begonnen is door Oekrane binnen te vallen. Zo lang Poetin aan de macht is gebeurt er niets op het gebied van vrede in dat deel van de wereld. Ik hoop op een snelle interventie door de NAVO, mocht Poetin het in zijn hoofd halen om de grens bij Polen te overschrijden. Laten we hopen op een wonder, want wonderen bestaan, al zou je dat niet zeggen momenteel.
Die eerste foto links, lijkt de pijler wel geraakt te zijn. Toeval of nauwkeurigheid?quote:
Maar vorige keer waren het juist explosies onder het wegdek die voor de meeste schade hebben gezorgd.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:31 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hihi.
Een bunker is dicht met een paar gaatjes erin. Als er dan iets boem doet, worden de wanden/daken door de druk weggeblazen.
Daar is zo'n bunker buster voor ontworpen: gat maken in de buitenste schil, daarna biem!
Een brug is vrij open onder het wegdek. De druk van de explosie kan dus veel makkelijker weg en zal dus minder schade aanrichten dan bij een bunker.
Je zult dus OF zo'n kolom moeten vernietigen, OF beton wegdekdeel tussen twee van die kolommen. En als leek denk ik dat zo'n storm shadow daar dus minder geschikt voor is.
Dit was zes maanden terug al bekend. Hebben ze geen docenten Engels in Oekrane?quote:Op zondag 6 augustus 2023 18:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja het laatste excuus was dat er niet genoeg piloten engels spreken.
Hey, wat leuk. Nog iemand die nog nooit van tolken heeft gehoord.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dit was zes maanden terug al bekend. Hebben ze geen docenten Engels in Oekrane?
Een tolk, ja, handig in het klaslokaal. Portugese instructeur spreekt steenkolen Engels, tolk probeert dat weer te interpreteren en vertaalt wat hij denkt dat het zou moeten zijn naar Oekraens. Piloot stelt vraag. Tolk probeert pilotenterm weer te vertalen. Etc.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, wat leuk. Nog iemand die nog nooit van tolken heeft gehoord.
Maar stoor je niet aan dat het VK leger geen problemen had met die aantrekken, om op die manier oekrainers te gaan trainen.
Gewoon 100% meegaan in het excuus dat de VS vandaag de wereld in slingert om te kunnen slowwalken.![]()
En er is geen wil om te leveren. Dus als morgen iedere prospectus piloot perfect EN spreekt, bedenken ze een ander excuus.
Maar dat komt blijkbaar niet bij je op.
Worden die 3 zits f16’s tenminste ook eens gebruikt.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een tolk, ja, handig in het klaslokaal. Portugese instructeur spreekt steenkolen Engels, tolk probeert dat weer te interpreteren en vertaalt wat hij denkt dat het zou moeten zijn naar Oekraens. Piloot stelt vraag. Tolk probeert pilotenterm weer te vertalen. Etc.
Wat kan daar nu allemaal verkeerd gaan?
Kan me een bericht van een paar maanden geleden dat ze (weet niet meer welk land) de Ukrainers moesten beperken tot enkel kantoortijden omdat ze anders 24/7 met de simulator aan het trainen waren.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:24 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
The Czech Republic transferred a simulator to Ukraine to prepare pilots on the F-16. On this simulator, the Ukrainian military is currently studying the features of modern technology and its capabilities. Zelenskyi personally tested the simulator.
Nu is Engels internationaal wel verplicht in de luchtvaart niet? Zal er nog mee te maken hebben.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:41 schreef BEFEM het volgende:
Er zijn vast wel f16 piloten te vinden die ook Russisch spreken.
Heel dat Engels verhaal klinkt echt als onzin. Net alsof ze dat een jaar geleden niet wisten toen ze om f16s begonnen te vragen. Overal kan omheen gewerkt worden.
Ik denk dat je onbedoeld het tapijt onder je eigen argument uit trekt.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een tolk, ja, handig in het klaslokaal. Portugese instructeur spreekt steenkolen Engels, tolk probeert dat weer te interpreteren en vertaalt wat hij denkt dat het zou moeten zijn naar Oekraens. Piloot stelt vraag. Tolk probeert pilotenterm weer te vertalen. Etc.
Piloten zijn sowieso veelal hoogopgeleid. Er zijn echt wel piloten in Oekrane die Engels kunnen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nu is Engels internationaal wel verplicht in de luchtvaart niet? Zal er nog mee te maken hebben.
Sowieso zal het makkelijker aanleren zijn.
Het kwam tevoorschijn tijdens die simulatorproef van een paar piloten in de VS een half jaar terug. Vliegen konden ze wel, maar als je niet kunt lezen wat er op de HUD of in het handboek staat of niet direct begrijpt wat de instructeur zegt gaat het gewoon mis. Toen had Oekrane gewoon al actie moeten ondernemen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:41 schreef BEFEM het volgende:
Er zijn vast wel f16 piloten te vinden die ook Russisch spreken.
Heel dat Engels verhaal klinkt echt als onzin. Net alsof ze dat een jaar geleden niet wisten toen ze om f16s begonnen te vragen. Overal kan omheen gewerkt worden.
Tja, met de meeste eerdere grote stappen in leveringen waren er detailzaken waar Jan en alleman zich heel druk om maakte. Uiteindelijk gingen de patriots en tanks ook gewoon door.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:53 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Piloten zijn sowieso veelal hoogopgeleid. Er zijn echt wel piloten in Oekrane die Engels kunnen.
Desnoods gooi je alle handleidingen door chatgpt en laat je ze dat alvast leren. Echt zoveel manieren om tempo te maken, als je tenminste niet al je hele leven vastgeroest zit bij de overheid.
Kan me dan ook niet voorstellen dat dat echt het probleem is maar meer dat Amerika echt niet wilt dat Rusland deze oorlog gaat verliezen.
Lijkt mij ook.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:55 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het kwam tevoorschijn tijdens die simulatorproef van een paar piloten in de VS een half jaar terug. Vliegen konden ze wel, maar als je niet kunt lezen wat er op de HUD of in het handboek staat of niet direct begrijpt wat de instructeur zegt gaat het gewoon mis. Toen had Oekrane gewoon al actie moeten ondernemen.
Dan kun je wel gaan lullen dat het westen langzaam is, maar beginnen met een cursus Engels voor piloten hadden ze vast wel zonder hulp gekund.
In die filmpjes die we zien van CV90s, zien we van binnen zweedse teksten. In de filmpjes van YPRs, Nederlandse.quote:
Gewoon blijven negeren dat je die kunt vertalenquote:het handboek
Die instructeur die als eerste taal geen engels spreekt?quote:niet direct begrijpt wat de instructeur zegt
Weet ik veel. Ik zie geen YPR's vliegen. Jij wel?quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die filmpjes die we zien van CV90s, zien we van binnen zweedse teksten. In de filmpjes van YPRs, Nederlandse.
Maar ze moesten vast zweeds en NL leren om die dingen te gebruiken, is het niet.
Is het ook nog een optie, dat ze, net alsin het geval van dat redelijk drukke schakelbord in de CV90 ze gewoon leren wat welke karakterset betekent?
[..]
Gewoon blijven negeren dat je die kunt vertalen
[..]
Die instructeur die als eerste taal geen engels spreekt?
Ik gok dat bij een Nederlandse instructeur de eerste taal Nederlands is. Bij bijvoorbeeld iemand uit Denemarken zou het weleens Deens kunnen zijn. Is het een Portugees, kan zo gebeuren dat die Portugees als eerste taal heeft.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:03 schreef ExTec het volgende:
Die instructeur die als eerste taal geen engels spreekt?
Hey, we boeken vooruit gang!quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik gok dat bij een Nederlandse instructeur de eerste taal Nederlands is. Bij bijvoorbeeld iemand uit Denemarken zou het weleens Deens kunnen zijn. Is het een Portugees, kan zo gebeuren dat die Portugees als eerste taal heeft.
Maar ik kan me vergissen.
Heb je die docu nou gezien?quote:Portugese instructeur spreekt steenkolen Engels, tolk probeert dat weer te interpreteren en vertaalt wat hij denkt dat het zou moeten zijn naar Oekraens. Piloot stelt vraag. Tolk probeert pilotenterm weer te vertalen. Etc.
Als Nederlandse vlieger to be heb je ook gewoon basisengels te kunnen spreken.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, we boeken vooruit gang!
Waar slaat dit dan op?:
[..]
Heb je die docu nou gezien?
Bestaan tolken nou, of niet?
Neem je een deens-oekrainse tolk/ portugees-oekrainse tolk. Probleem opgelost
En handleidingen kan je gewoon ver-ta-len. Ook al negeer je dat.
Handleidingen effe door chatGPT gooien was je voorstel toch? Hopelijk staan er dan geen vertrouwelijke/restricted zaken in, want anders zou het wel eens niet toegestaan zijn dat te doen. Laten we maar even uitgaan van het slechtste scenario, en dat is dat dat niet geautomatiseerd mag. Dan is het dus handwerk.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:15 schreef ExTec het volgende:
En handleidingen kan je gewoon ver-ta-len. Ook al negeer je dat.
https://www.ad.nl/politie(...)gelse-taal~a6bfe781/quote:Alle cursusboeken zijn in het Engels en dat is vaak zeer technische lesstof. ,,Alleen al de gebruiksaanwijzing van het toestel zelf is tien centimeter dik. En dan heb ik het nog niet over de stapel boeken over wapens en tactieken.”
Ah, het wordt al wat afgezwakt. We gaan nu voor "basisengels".quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Als Nederlandse vlieger to be heb je ook gewoon basisengels te kunnen spreken.
Het zijn geen rijlessen.
Nee.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:20 schreef Ulx het volgende:
Handleidingen effe door chatGPT gooien was je voorstel toch?
Basisengels voor piloten van F16's.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ah, het wordt al wat afgezwakt. We gaan nu voor "basisengels".
quote:
quote:Dat kun je er prima naast doen, werkbaar engels leren.
Maar waarom wordt het als excuus aangegrepen om niks te doen?
En die kunnen dit soort technische handleidingen effe vertalen. Zo goed dat je niet hoeft te controleren of alles precies klopt? Ja? Dat kunnen ze echt? Gegarandeerd?quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee.
Je hebt ook commerciele vertaalproducten, die niet online werken en dus niet onbedoeld data lekken.
Maar kom op, bedenk nog wat, je kan het
Trouwens, heb je ook nog wat ferme woorden over voor dat europa blijkbaar geen goede trainingsplannen kan maken?quote:
Dat probleem geldt natuurlijk ook voor de troepen van de verschillende Europese NAVO lidstaten wanneer die onderling in het Engels met mekaar dienen te communiceren.quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leuk dat je toegeeft dat we dus geen propaganda bots zijn.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Ik dacht dat jullie als propoganda bois elkaar altijd napraten maar jullie hebben een discussie nu.
Ja, jij wel, ik nietquote:Op zondag 6 augustus 2023 23:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leuk dat je toegeeft dat we dus geen propaganda bots zijn.
Klopt, en daarom zijn die handleidingen dus in het Engels. Dan heb je n voertaal waardoor je kunt verwachten dat er minder miscommunicatie ontstaat. En dat is nu lastig, maar bijspijkeren hadden ze zelf moeten en kunnen doen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:30 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat probleem geldt natuurlijk ook voor de troepen van de verschillende Europese NAVO lidstaten wanneer die onderling in het Engels met mekaar dienen te communiceren.
Ja als je als Nederlander opgeleid gaat worden.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ah, het wordt al wat afgezwakt. We gaan nu voor "basisengels".
Dat kun je er prima naast doen, werkbaar engels leren.
Joh, de technische handleidingen zijn grotendeels voor monteurs. Piloten moeten weten wat welk knopje en hendeltje doet, niet hoe je deze vervangt / repareert. Veel info is in vredestijd leuk en goed om te weten, maar in oorlogstijd is de volledige geschiedenis en achtergrond van de bouwer iets dat je achterwege kan laten.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
En die kunnen dit soort technische handleidingen effe vertalen. Zo goed dat je niet hoeft te controleren of alles precies klopt? Ja? Dat kunnen ze echt? Gegarandeerd?
Ja dat laatste begrijp ik ook maar matig. Maar misschien zien zij de noodzaak ook niet zo aangezien men in die regio jaren lang meer naar Russisch heeft geneigd.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt, en daarom zijn die handleidingen dus in het Engels. Dan heb je n voertaal waardoor je kunt verwachten dat er minder miscommunicatie ontstaat. En dat is nu lastig, maar bijspijkeren hadden ze zelf moeten en kunnen doen.
Ik zag er maar 1, 2 keer dezelfde.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ondertussen negeer jij links waarin experts aangeven hoe belangrijk Engels is.
quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:23 schreef ExTec het volgende:
Dat kun je er prima naast doen, werkbaar engels leren.
Nee, de situatie van die Oekraner is veel ernstiger. Die moet niet teveel bezig zijn met het vertalen van complexe materie. En in de lucht moet hij al helemaal geen vertaalfouten meer maken.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zag er maar 1, 2 keer dezelfde.
Maar de situatie van een NL'er die zeker zijn training gaat in de VS, en in vredestijd is totaal niet hetzelfde als die van een oekrainer die niet in vredestijd zit, en niet zijn/haar training gaat doen in de VS.
Daarbij:
[..]
Nu doe je een aanname. Namelijk dat de wapens en tactieken van de luchtmachten van NAVO landen en van ex-Oostbloklanden hetzelfde zijn. Maar dat is dus niet zo. Ga je MIG trucjes uithalen in een F-16 is er een flinke kans dat je je toestel niet optimaal gebruikt. Met alle risico's die dat geeft, aangezien de Russische piloten wl het optimale uit hun toestel kunnenhalen. En dan ben je je voordeel kwijt.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:39 schreef Bensel het volgende:
[..]
Joh, de technische handleidingen zijn grotendeels voor monteurs. Piloten moeten weten wat welk knopje en hendeltje doet, niet hoe je deze vervangt / repareert. Veel info is in vredestijd leuk en goed om te weten, maar in oorlogstijd is de volledige geschiedenis en achtergrond van de bouwer iets dat je achterwege kan laten.
Beetje zoals een rus nu leert om een geweer te gebruiken: point and shoot. Hoe je vervolgens hem onderhoud en het mechanisme precies werkt, daarvoor leeft de rus toch niet lang genoeg.
Ik zou het vertalen niet aan de piloten zelf over laten.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee, de situatie van die Oekraner is veel ernstiger. Die moet niet teveel bezig zijn met het vertalen van complexe materie. En in de lucht moet hij al helemaal geen vertaalfouten meer maken.
Ik zag vandaag ineens foto's van Zelenskyy in een simulator in Oekrane.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:23 schreef ExTec het volgende:
Je had het over tolken. En een f16 is veel complexer met veel meer zaken die je jezelf aan moet leren.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zou het vertalen niet aan de piloten zelf over laten.
Control panel van een CV90:
[ afbeelding ]
OW NOES
Is in het zweeds!
Nu kunnen oekrainers er niks mee, want zweeds.
Enfin: de bedienaar leert gewoon welke knop wat doet.
Zolang je niet direct samenwerkt met navo troepen, is zo'n gezamelijke doctrine/tactiek niet heel erg van belang, oekraine zelf heeft nog niet heel veel zaken die je op die manier kunt integreren. En denk wel dat flight characteristics behandeld worden in de lessen. Maar ook daarvoor is het niet nodig om specifiek jargon engels te leren, dat kan al uitgelegd worden met een modelvliegtuig in de hand van een instructeur zonder een woord te gebruiken. Maar zelfs zonder al die tactische voordelen is een f16 meer waard in de lucht dan geen f16 in de luchtquote:Op zondag 6 augustus 2023 23:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nu doe je een aanname. Namelijk dat de wapens en tactieken van de luchtmachten van NAVO landen en van ex-Oostbloklanden hetzelfde zijn. Maar dat is dus niet zo. Ga je MIG trucjes uithalen in een F-16 is er een flinke kans dat je je toestel niet optimaal gebruikt. Met alle risico's die dat geeft, aangezien de Russische piloten wl het optimale uit hun toestel kunnenhalen. En dan ben je je voordeel kwijt.
Je moet een F16 niet vergelijken met n infanterist. Eerder met een gemechaniseerde compagnie. Zet je daar een commandant bij die het "wel zo ongeveer, min of meer een beetje, zeg maar eh, snapt" is dat niet optimaal. Misschien is dat vragen om problemen.
Ja, maar ik had het over tolken tijdens de training, niet over piloten die blijkbaar terwijl ze in een gevecht zitten de handleiding aan het vertalen zijnquote:
quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
In in de lucht moet hij al helemaal geen vertaalfouten meer maken.
Is dit niet teveel willen dat die f16’s in de lucht komen zonder dat je echt de potentie eruit haalt?quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:00 schreef Bensel het volgende:
[..]
Zolang je niet direct samenwerkt met navo troepen, is zo'n gezamelijke doctrine/tactiek niet heel erg van belang, oekraine zelf heeft nog niet heel veel zaken die je op die manier kunt integreren. En denk wel dat flight characteristics behandeld worden in de lessen. Maar ook daarvoor is het niet nodig om specifiek jargon engels te leren, dat kan al uitgelegd worden met een modelvliegtuig in de hand van een instructeur zonder een woord te gebruiken. Maar zelfs zonder al die tactische voordelen is een f16 meer waard in de lucht dan geen f16 in de lucht
Want dat trainen doen ze alleen in het lokaal?quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, maar ik had het over tolken tijdens de training, niet over piloten die blijkbaar terwijl ze in een gevecht zitten de handleiding aan het vertalen zijn
[..]
Ik weet niet wat je gezien hebt. Ik had hem gezien met een 3d bril op. Maar simulatoren voor militair gebruik zijn doorgaans wat meer dan een 3d bril. Die hebben zo'n mock-up cockpit.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik zag vandaag ineens foto's van Zelenskyy in een simulator in Oekrane.
Vliegen is het minste probleem. Fly-by-wire toestellen zijn veel simpeler te vliegen dan die mechanische Russenmeuk. Het zijn getrainde piloten. Maar je wil wel dat je de sterke punten van het complete platform (dus inclusief alle raketten onder de vleugels) ook weten. En weten hoe je die optimaal mogelijk kunt gebruiken. Ander loop je alsnog het risico dat ze bij bosjes uit de lucht worden geknald, en dat wil je niet.quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:00 schreef Bensel het volgende:
[..]
Zolang je niet direct samenwerkt met navo troepen, is zo'n gezamelijke doctrine/tactiek niet heel erg van belang, oekraine zelf heeft nog niet heel veel zaken die je op die manier kunt integreren. En denk wel dat flight characteristics behandeld worden in de lessen. Maar ook daarvoor is het niet nodig om specifiek jargon engels te leren, dat kan al uitgelegd worden met een modelvliegtuig in de hand van een instructeur zonder een woord te gebruiken. Maar zelfs zonder al die tactische voordelen is een f16 meer waard in de lucht dan geen f16 in de lucht
Eh,quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Want dat trainen doen ze alleen in het lokaal?
Een bericht dat de Tsjechen die hadden geleverd. En waarom zou Zelenskyy in zo'n ding gaan zitten als het gewoon MS Flightsimulator op een VR bril is?quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je gezien hebt. Ik had hem gezien met een 3d bril op. Maar simulatoren voor militair gebruik zijn doorgaans wat meer dan een 3d bril. Die hebben zo'n mock-up cockpit.
Nee, maar wel met Engelsquote:Op maandag 7 augustus 2023 00:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh,
Ik denk dat ze in de lucht niet met boeken in de weer zijn.
F-16 simulator voor militair gebruik:quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een bericht dat de Tsjechen die hadden geleverd. En waarom zou Zelenskyy in zo'n ding gaan zitten als het gewoon MS Flightsimulator op een VR bril is?
quote:
Die onderste heb ik ook een keer mogen doen op een beurs van defensie. Leuk speelgoedquote:Op maandag 7 augustus 2023 00:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
F-16 simulator voor militair gebruik:
[ afbeelding ]
Zelensky in de "F-16 simulator".
[ afbeelding ]
Ik bedoelde eerder te zeggen dat, buiten Scandinavische militairen en die van het Verenigd Koninkrijk, de rest van de Europese NAVO troepen waarschijnlijk ook grotendeels steenkolen Engels met mekaar spreken. Blijkbaar leidt dat al decennialang niet tot onoverkomelijke problemen.quote:Op zondag 6 augustus 2023 23:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt, en daarom zijn die handleidingen dus in het Engels. Dan heb je n voertaal waardoor je kunt verwachten dat er minder miscommunicatie ontstaat. En dat is nu lastig, maar bijspijkeren hadden ze zelf moeten en kunnen doen.
Ik heb het niet over ChatGPT gehad.quote:Op maandag 7 augustus 2023 00:20 schreef Ulx het volgende:
Geen idee, gooi het bericht op de regeringssite even door ChatGPT.
De gemiddelde jetpiloot in Oekrane zal voldoende capaciteiten hebben om op vakantie & tv engels redelijk te (kunnen) beheersen. Probleem zal zijn dat ze procedures tot op meer details moeten kunnen volgen & dromen want een moderne(re) jet vraag wat meer om (inhoudelijke) detail kennis dan weten waar het hoogteroer zit..quote:Op zondag 6 augustus 2023 22:53 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Piloten zijn sowieso veelal hoogopgeleid. Er zijn echt wel piloten in Oekrane die Engels kunnen.
Desnoods gooi je alle handleidingen door chatgpt en laat je ze dat alvast leren. Echt zoveel manieren om tempo te maken, als je tenminste niet al je hele leven vastgeroest zit bij de overheid.
Kan me dan ook niet voorstellen dat dat echt het probleem is maar meer dat Amerika echt niet wilt dat Rusland deze oorlog gaat verliezen.
Kortom vliegen is n en dat toepasbaar communiceren is twee.quote:bron: popularmechanics 20jun23
The Netherlands, Breaking Defense reports, has generated a three-step training program to train Ukrainian pilots to fly the F-16 multi-role fighter jet. The program consists of conversion training, meant to migrate the pilots from Soviet to NATO-type aircraft, followed by language training and initial flight training, and then further training at a new training center in an "eastern NATO member" country. A recent Air Force analysis predicted it would take existing Ukrainian fighter pilots 4 to 6 months to learn to fly the F-16.
....
The biggest obstacle for the pilots might be linguistic. The pilots will likely learn to speak English, one of the two lingua francas (the other is French) of NATO and the aviation world. Unfortunately, Ukraine is one of the least English-proficient countries in Europe, ranking 28 out of the 32 European countries.
Ziet eruit als DCSquote:Op maandag 7 augustus 2023 00:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
F-16 simulator voor militair gebruik:
[ afbeelding ]
Zelensky in de "F-16 simulator".
[ afbeelding ]
Lekker draaien van een bericht van een ander.quote:Op zondag 6 augustus 2023 17:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat jij dit beweert.quote:Op maandag 7 augustus 2023 07:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Lekker draaien van een bericht van een ander.
Dat zeg ik toch nergens?
Ik reageer op een post waarin gezegd word dat ze erg lang buiten werking zullen zijn.
Wat mij onwaarschijnlijk leek, in elk geval discutabel.
Dat wil niet zeggen dat dat niet vervelend is.
Owh en een paar posts na je komen er al weer Tweets langs die aangeven dat het idd al snel weer gerepareerd zal zijn....
Ja hoor,Oekraine heeft een simulator binnen, dus de pilotentraining zal wel beginnen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 08:34 schreef Red_85 het volgende:
Is er nog nieuws naast al het gehak op elkaar hier?
Helaas. Die vermaledijde europeanen willen maar geen trainingsplan maken wat op de goedkeuring van uncle sam kan rekenen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 08:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja hoor,Oekraine heeft een simulator binnen, dus de pilotentraining zal wel beginnen.
Door dit soort beelden word je wel bevestigd dat die mensen ook gewoon echt dom zijn en altijd arm blijven.quote:
Ze heeft het uiteraard over Oekrainsche doden, niet russische. Daarom is er ook zo mooi ge edit.quote:Op maandag 7 augustus 2023 09:31 schreef ExTec het volgende:
250K russen die 'goed' zijn geworden.
[ afbeelding ]
Al zeggen de kremlin propagandisten dat het er meer zijn, rond de 284K.
[ twitter ]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)tafweersystemen-meerquote:Op maandag 7 augustus 2023 08:34 schreef Red_85 het volgende:
Is er nog nieuws naast al het gehak op elkaar hier?
Daar zijn een hoop mensen het over eens.quote:Op maandag 7 augustus 2023 10:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Op de achtergrond is er gewoon weerstand Oekrane al te snel veel te leveren. Dat wordt bewust vertraagd.
Die videogame is gewoon een simulator. Voor de knopjes. Vlieglessen voor beginners zal een piloot niet direct nodig hebben.quote:Op maandag 7 augustus 2023 09:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Helaas. Die vermaledijde europeanen willen maar geen trainingsplan maken wat op de goedkeuring van uncle sam kan rekenen.
[ twitter ]
En die videogame, die telt niet.
Helaas.quote:Op maandag 7 augustus 2023 10:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die videogame is gewoon een simulator. Voor de knopjes. Vlieglessen voor beginners zal een piloot niet direct nodig hebben.
En zou het misschien kunnen dat de training door dat laatste maatwerk is?
Ja, er gaat waarschijnlijk een moment komen dat de VS groen licht geeft, en dan verdwijnen al die redenen waarom het zogenaamd niet kan, ineens als sneeuw voor de zon, dat klopt.quote:
Ik vind het onbegrijpelijk dat 1 man zoveel invloed kan uitoefenen op de effectiviteit van een leger waar hij geeneens deel van uitmaakt...quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:06 schreef slashdotter3 het volgende:
Het is zo overduidelijk dat Musk aan de kant van Rusland staat.
Vraag me af hoe hij is overgehaald... 🤔
- dreigementen van China? Dat is de grootste markt ter wereld waar hij miljarden kan verdienen. En ze waren ook niet al te blij met de potentiele mogelijkheden die Starlink biedt om censuurt te omzeilen.
- Republikeinen die aan de kant van Rusland staan en hem met wortel en stok overhalen Rusland te helpen.
- Saudi Arabie die olie koopt van Rusland en miljarden in de Twitter overname heeft gestoken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Neo-liberalisme/privatisering FTW!quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:38 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind het onbegrijpelijk dat 1 man zoveel invloed kan uitoefenen op de effectiviteit van een leger waar hij geeneens deel van uitmaakt...
Sinds die tijd, want is een bericht van 30 Juli, heeft de VS starlink terminals afgenomen die onder controle van het pentagon staan. En ik denk dat die naval drones die oekraine gebruikte om aan de oostkant van de zwarte zee die boot lek te blazen daar ook gebruik van maakte. Via reguliere technieken een drone 4-500KM verderop richting een boot leiden is wat lastig.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:38 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind het onbegrijpelijk dat 1 man zoveel invloed kan uitoefenen op de effectiviteit van een leger waar hij geeneens deel van uitmaakt...
Tijd dat de VS onder het mom van national security Starlink nationaliseert.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:06 schreef slashdotter3 het volgende:
- dreigementen van China? Dat is de grootste markt ter wereld waar hij miljarden kan verdienen. En ze waren ook niet al te blij met de potentiele mogelijkheden die Starlink biedt om censuurt te omzeilen.
- Republikeinen die aan de kant van Rusland staan en hem met wortel en stok overhalen Rusland te helpen.
- Saudi Arabie die olie koopt van Rusland en miljarden in de Twitter overname heeft gestoken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Dat zal best, maar zover zou het toch niet moeten kunnen komen? Dit is vrijwel hetzelfde als dat - ik zeg maar wat - T-mobile je mobiele internet blokkeert omdat je VVD hebt gestemd, en dat de overheid moet ingrijpen zodat je weer toegang hebt.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Sinds die tijd, want is een bericht van 30 Juli, heeft de VS starlink terminals afgenomen die onder controle van het pentagon staan. En ik denk dat die naval drones die oekraine gebruikte om aan de oostkant van de zwarte zee die boot lek te blazen daar ook gebruik van maakte. Via reguliere technieken een drone 4-500KM verderop richting een boot leiden is wat lastig.
Wat een flauwekul.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:06 schreef slashdotter3 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Klopt, maar ondanks dat ik elmo een enorme lul vind, is spacex natuurlijk wel innovatief.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:53 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat zal best, maar zover zou het toch niet moeten kunnen komen? Dit is vrijwel hetzelfde als dat - ik zeg maar wat - T-mobile je mobiele internet blokkeert omdat je VVD hebt gestemd, en dat de overheid moet ingrijpen zodat je weer toegang hebt.
Nederland? De deal met Zwitserland is een paar maanden geleden gecanceld ivm met de Zwitserse neutraliteitquote:Op maandag 7 augustus 2023 12:01 schreef Ulx het volgende:
Benieuwd welk land die Belgische tanks heeft opgekocht om naar Oekrane te sturen.
https://businessam.be/bel(...)-vanuit-de-regering/
Wat een bedragen ook om die dingen operationeel te krijgen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 12:01 schreef Ulx het volgende:
Benieuwd welk land die Belgische tanks heeft opgekocht om naar Oekrane te sturen.
https://businessam.be/bel(...)-vanuit-de-regering/
Mooiquote:Op maandag 7 augustus 2023 10:21 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)tafweersystemen-meer
Rusland heeft mogelijk geen afweersystemen meer.
Zou mooi zijn maar ze hebben nog heel wat beloofd wat nog niet geleverd is.quote:
quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:01 schreef slashdotter3 het volgende:
In Bucha, "I went to a shallow grave of 160 civilians who were executed by the Russian army. Before they were executed, Dana, for many of them, their eyes were gouged out, the ears were cut off, then their hands were tied behind their back and they were shot in the back of the head by Russian soldiers. Civilians, not soldiers. Civilians.
"And then, Russian soldiers went in and raped the mothers and the daughter that were in the house after the men of the house have been killed."
Shocking account of Russian war crimes detailed by Presidential candidate Chris Christie after his unannounced visit to Ukraine
https://twitter.com/KremlinTrolls/status/1688480365114003456?s=20
Teringquote:Op maandag 7 augustus 2023 13:01 schreef slashdotter3 het volgende:
In Bucha, "I went to a shallow grave of 160 civilians who were executed by the Russian army. Before they were executed, Dana, for many of them, their eyes were gouged out, the ears were cut off, then their hands were tied behind their back and they were shot in the back of the head by Russian soldiers. Civilians, not soldiers. Civilians.
"And then, Russian soldiers went in and raped the mothers and the daughter that were in the house after the men of the house have been killed."
Shocking account of Russian war crimes detailed by Presidential candidate Chris Christie after his unannounced visit to Ukraine
quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:01 schreef slashdotter3 het volgende:
quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:21 schreef 3rr0r het volgende:
Rob denkt dat aanvallen in de diepte op logistieke punten een nieuwe strategie is.
quote:CNN: Explosions hit critical road bridges linking occupied Crimea with parts of Kherson region under Russian control, Russian authorities say, as Ukraine escalates its targeting of Russian infrastructure and territory..
Dat lijkt me sterk. Tijd begint te dringen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Wie gelooft dat het zomer offensief nog niet echt is begonnen. Dat houdt denk ik in dat ze de meeste westerse wapens nog hebben achtergehouden, net als de manschappen en dat het offensief nog moet beginnen?
[ twitter ]
Moeilijk te zeggen h, maar ik heb bv nog geen enkele Marder or Stryker gezien.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Wie gelooft dat het zomer offensief nog niet echt is begonnen. Dat houdt denk ik in dat ze de meeste westerse wapens nog hebben achtergehouden, net als de manschappen en dat het offensief nog moet beginnen?
[ twitter ]
Nou de zomer ook niet als ik naar buiten kijkquote:Op maandag 7 augustus 2023 13:26 schreef Discombobulate het volgende:
Zomeroffensief is nog niet begonnen hoor.
Nou, Danny Onderwater is wel een duider van de topklasse. Ik volg hem al tijden en hij zit altijd goed!quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:26 schreef Discombobulate het volgende:
Dat was een kanon.quote:
quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen h, maar ik heb bv nog geen enkele Marder or Stryker gezien.
Nieuwe strategie?quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:21 schreef 3rr0r het volgende:
Rob denkt dat aanvallen in de diepte op logistieke punten een nieuwe strategie is.
Het winteroffensief is nu bijna afgelopen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:26 schreef Discombobulate het volgende:
IIg de 40 Marders door de duiste regering beloofd, zijn volgens mij nog steeds niet geleverd... ook toen ze beloofd werden was onduidelijk wie of wat deze zou leveren omdat de Bundeswehr zelf de huidige voorraad van 370 Marders, waarvan echter een groot deel onderhoudsachterstand heeft of in andere inzetten ingezet was en gerapreerd moest worden, hoognodig heeft om aan nato-verplichtingen te voldoen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen h, maar ik heb bv nog geen enkele Marder or Stryker gezien.
Pleur even in bnw.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:05 schreef Spablauw214 het volgende:
Er circuleert een filmpje op twitter van een of ander ramvol zwembad in Kyiv. Al die trolletjes zijn viesmad, de oorlog is niet echt en Zelensky een doorgesnoven nazi
Alsof de definitie van oorlog is dat elke Oekraner 1,5 jaar lang 24/7 in de schuilkelder zit anders is het geen oorlog, ofzo![]()
Nouja dat aantal is 1. vermaak me soms ook wel in dat topic. Maar er is maar 1 user die echt lijkt te denken dat de oorlog niet waar is. Gelukkig maarquote:Op maandag 7 augustus 2023 14:37 schreef theguyver het volgende:
[..]
Pleur even in bnw.
Daar zijn er ook een aantal die het ook niet geloven.
Ik had ze een all inclusive aangeboden.
Maar geen reactie helaas.
Rob doet interessant over wat iedereen al lang weet.quote:Op maandag 7 augustus 2023 13:21 schreef 3rr0r het volgende:
Waarom niet?quote:Op maandag 7 augustus 2023 14:40 schreef LethalNinja het volgende:
komt er binnenkort dan ook nog een herfstoffensief?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |