SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nog meer van licht getinte minderhedenquote:Op woensdag 28 juni 2023 21:23 schreef capricia het volgende:
[..]
De rechten van minderheden, lees voornamelijk Russen, zijn een beetje een moeilijk onderwerp in Oekraïne.
Miljoenen Oekraieners zullen dan het land ontvluchten, goed plan!quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïners en Russen ongeveer dezelfde soort mensen zijn. Ik zag weinig verschil tussen die mensen toen ik die landen doorkruiste.
Ze vechten een oude vete uit. Waarbij Rusland haar overmacht misbruikt. Kut maar happens.
Volgens mij zou de EU en de NAVO nu alle geld in hun eigen defensie en kracht moeten steken en niks naar die Russische oorlog.
Denk niet aan een intrekken naar EU maar als dat wel de bedoeling zou zijn, waarom geven we dan veel te veel weg aan Oekraïne.
En dat doen ze nu niet?quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:38 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Miljoenen Oekraieners zullen dan het land ontvluchten, goed plan!
Mobiks uit het Russische achterland? Ja, die worden stevig aangepakt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nog meer van licht getinte minderheden
quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat Rusland niet stopt tot ze heel Europa hebben veroverd.
Goede move wel: Eerst zegt NATO tegen Oekraïne dat ze de Wagner-opstand niet moeten steunen om duidelijk te maken dat dit een Wagner-only ding is. Vervolgens gaan ze informatie aan de pers en de Russen voeren dat er hoge Russische militairen steun gaven. Resultaat: Paranoia in het Kremlin en de start van zuiveringen in de generale staf.quote:
Omdat het met Oekraïne niet zal stoppen. Elk land wat Rusland inneemt levert hun weer 100.000den potentiele soldaten op. Meer productie capaciteit voor wapens. En meer grondstoffen die ze nodig zullen hebben. Na een land of 5 zien landen zoals China er opeens wel brood in om hun openlijk te steunen. De situatie in de hele wereld wordt opeens instabiel. En ja, Rusland zal niet stoppen met de landen die niet bij de EU en/of NATO horen. Wanneer ze zich sterk genoeg wanen is dat hun volgend doelwit.quote:
Het gaat niet om Russisch sprekenden an sich. Het gaat om onderwijs en cultuur van minderheden. Dat wordt door de EU beschermd.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niet de fout maken dat Russisch spreken betekent dat je Rus bent. Veel van huis uit Russisch sprekende Oekraïners zijn zonder bezwaar overgestapt op Oekraïens omdat ze het Kremlin-regime niet bepaald konden waarderen.
De arrestatie van Surovikin is uitstekend nieuws, dat is de meest capabele figuur in de Russische rangen. Ik luisterde afgelopen weekend ook naar podcast, ik meen me te herinneren 'Veldheren' van Mart de Kruijf en Peter van Uhm, waarin ze stelden dat het verdwijnen van hem als gevolg van de muiterij op termijn een flink verschil op het front zou kunnen maken.quote:
Nu zijn er 5-8 miljoen Oekrainers in het buitenland ofzo? Dat kunnen er gerust 30+ miljoen worden want niet veel hebben zin om onder Russische dictatuur te moeten leven.quote:
Er zijn op dit moment iets van 100 Hongaarse scholen in Oekraïne. Hoeveel Oekraïense in Hongarije? Geen idee. Rondom nul, schat ik, gezien Orban. En een Russisch sprekende Jood kan er president worden. Dat zegt ook wel weer wat. En ik zie geen ultra-rechts/rechts-populisten lokale verkiezingen winnen, zoals bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland dit jaar.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat niet om Russisch sprekenden an sich. Het gaat om onderwijs en cultuur van minderheden. Dat wordt door de EU beschermd.
Geldt ook voor de Poolse minderheid in Oekraïne.
Maar je snapt de angel in dit verhaal.
Die "oude vete" stopt daarna niet. Putin riep wel dat hij op nazi's jaagt in UA, maar hij doet precies hetzelfde als nazi Duitsland in de jaren 30 en 40. Een zondebok zoeken voor binnenlandse problemen, een oorlog beginnen als revanche voor eerdere nederlagen. Voor nazi Duitsland was dat WO1, voor Putin was dat het einde van de Koude Oorlog, toen zijn Sovjetunie ineens niet meer bestond.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïners en Russen ongeveer dezelfde soort mensen zijn. Ik zag weinig verschil tussen die mensen toen ik die landen doorkruiste.
Ze vechten een oude vete uit. Waarbij Rusland haar overmacht misbruikt. Kut maar happens.
Volgens mij zou de EU en de NAVO nu alle geld in hun eigen defensie en kracht moeten steken en niks naar die Russische oorlog.
Denk niet aan een intrekken naar EU maar als dat wel de bedoeling zou zijn, waarom geven we dan veel te veel weg aan Oekraïne.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:01 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
No way dat dit de echte Putin is.
Ik leg alleen uit wat reserves zijn, haak jij daar weer op in met totaal niet relevante informatie.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russische elitetroepen zijn vorig jaar bij Kyiv en Kharkiv in de pan gehakt, dus wat er komt is hooguit elite in naam.
75% van de in het westen uitgeruste en getrainde brigades zijn overigens nog niet gezien.
Je hebt een aantal steekhoudende argumenten die logisch klinken. Dus dank voor deze goede uiteenzetting.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:56 schreef Sabata het volgende:
[..]
Die "oude vete" stopt daarna niet. Putin riep wel dat hij op nazi's jaagt in UA, maar hij doet precies hetzelfde als nazi Duitsland in de jaren 30 en 40. Een zondebok zoeken voor binnenlandse problemen, een oorlog beginnen als revanche voor eerdere nederlagen. Voor nazi Duitsland was dat WO1, voor Putin was dat het einde van de Koude Oorlog, toen zijn Sovjetunie ineens niet meer bestond.
Al die losse landen die toen een Gemenebest werden wil hij terug in de moederschoot halen van Groot Rusland. Na UA zal Georgië komen, dan Moldavië, Kirgizië en Armenië. Eventueel ook Kazakstan en Azerbaidjan al hebben die wat moderner wapentuig. En dan voelt Putin zich zo sterk omdat niemand hem iets heeft gedaan behalve bezorgdheid uitspreken en zeggen "kut maar happens" dat hij denkt ook Karelië weer van Finland te kunnen pakken, en tegelijk de Baltische Staten maar das niet erg, auch heimat
Tegen die tijd is de beer los en zal het veel meer tijd kosten om hem weer terug in zijn hok te krijgen waarbij moet worden uitgegaan van oorlogshandelingen in Polen en langs de Oostzee, evt ook de grens met Tsjechië, Slowakije, Roemenië en Hongarije. Nu heb je nog een "goedkope oorlog" zoals Horse Guards (oude Britse legerhoofdkwartier) dat vroeger noemde in de tijden van Napoleon, je levert alleen materiaal, versterkt intussen je bondgenootschap. Had je dat niet gedaan en rustig afgewacht dan moest dat allemaal nog gebeuren en was bv Finland nog geen navolid als het "Terugschieten op de Finse agressor" van start ging
En het is overigens wel jouw oorlog. Door de oorlog nu zijn er tekorten bij internationale leveranciers in UA, want die bedrijven liggen plat. Graandeals kunnen niet worden nageleefd, graanprijs stijgt, Rusland deed lelijk met gas en olie, dus gasprijs steeg. Vermenigvuldig dat maar met tienduizend als je niet NU ingrijpt. En tot slot, Putin had dit helemaal niet nodig. Hij had gewoon kunnen wachten tot de zomer van 2022, Zelenski had de presidentsverkiezingen verloren, Putin had een stroman kunnen steunen en het was een simpele anschluss geweest waar we a la Chamberlain versus Sudetenland angstig en bezorgd naar hadden gekeken, maar niets tegen hadden gedaan. In plaats daarvan stuurt hij de Fighting Urukhai brandschattend, moordend en plunderend de grens over omdat hij om wat voor reden dan ook haast gekregen heeft. In plaats van de glorieuze zege in drie dagen, is het een demasqué voor de Russische strijdkrachten, is Europa bijna helemaal verenigd en vertrouwt niemand Rusland meer de komende 50 jaar. hartelijk dank Vlad
Lviv en elders in Oekraïne buiten de grote steden niet op het front en bij bezet gebied is gewoon relatief veilig. Daar kun je echt prima je ding nog wel doen. Daar kunnen ze prima blijven.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:52 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Nu zijn er 5-8 miljoen Oekrainers in het buitenland ofzo? Dat kunnen er gerust 30+ miljoen worden want niet veel hebben zin om onder Russische dictatuur te moeten leven.
En ik probeer duidelijk te maken dat het "Rusland stuurt de zwakke troepen eerst" onzin is. Wat heb je eraan? Stel, die krijgen een pak slaag, want hey, zwakke broeders, en slaan op de vlucht. Dan lopen ze de sterkere eenheden zwaar in de weg. En of die gemotiveerd raken van wegvluchtende troepen is ook nog maar de vraag. Paniek is besmettelijk.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik leg alleen uit wat reserves zijn, haak jij daar weer op in met totaal niet relevante informatie.
Alle leiders in één zaal. Paranoia zal wel een westerse uitvinding zijn, maar dit is het andere uiterstequote:
In b4: "Duurt te lang. Je kunt beter schietend uit de heupen direct naar voren stormen anders verlies je de steun van het westen"quote:"By undermining Russian supply routes, Ukraine managed to liberate Rivnopil with minimal direct contact. This bodes well for the future offensive in the direction towards Mariupol"
Ik hoop dat je paranoia van Prigo bedoelt?quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alle leiders in één zaal. Paranoia zal wel een westerse uitvinding zijn, maar dit is het andere uiterste
.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Reserves zijn troepen die in reserve zijn. Jouw veronderstelling dat dat ook meteen kwalitatief betere troepen moeten zijn, is een veronderstelling.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik leg alleen uit wat reserves zijn, haak jij daar weer op in met totaal niet relevante informatie.
Dat bedoelde ik.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik hoop dat je paranoia van Prigo bedoelt?
Want die heeft dat blijkbaar niet.
Als je dat niet bedoelde dan weet ik niet waar je het over hebt. Want als iemand het toonbeeld van paranoia is dan is dat Poetin wel.
Juist cynische figuren als jij zou het huidige beleid waarbij we wapens leveren en Oekraïners de risico’s nemen enorm moeten aanspreken. Voor luttele miljarden en zonder Nederlandse slachtoffers worden de Russische offensieve mogelijkheden verwoest. Extreem goedkoop voor ons, we kopen een decennium om onze defensie weer op orde te brengen.quote:
Maar dan zeg je nu dat we de makkelijke weg kiezen en de Oekraïners ervoor gooien om goedkoop uit te zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Juist cynische figuren als jij zou het huidige beleid waarbij we wapens leveren en Oekraïners de risico’s nemen enorm moeten aanspreken. Voor luttele miljarden en zonder Nederlandse slachtoffers worden de Russische offensieve mogelijkheden verwoest. Extreem goedkoop voor ons, we kopen een decennium om onze defensie weer op orde te brengen.
Moet je eens bedenken wat er makkelijk had kunnen gebeuren wanneer Oekraïne binnen weken overlopen was, NATO hopeloos verdeeld was geraakt en Putin zijn oog op de Baltische Staten had laten vallen
Hahahaquote:Op woensdag 28 juni 2023 22:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Lviv en elders in Oekraïne buiten de grote steden niet op het front en bij bezet gebied is gewoon relatief veilig. Daar kun je echt prima je ding nog wel doen. Daar kunnen ze prima blijven.
Juist niet, bacardy, heineken, fentanyl producenten etc allemaal zoveel mogelijk producten in rusland verkopen!!!!! Gratis aan de mensen aan het front, inc. weed, heroine, ghb etc.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:01 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
No way dat dit de echte Putin is.
[ twitter ]
Ook maar boycotten dus.
Daar komt het wel op neer. De Russen die west-Europa probeer te veroveren is inmiddels een onzinnig idee, maar was deze oorlog vanaf dag 1 anders gelopen, was de NATO in ruzie verstrikt geraakt, had Oekraïne er alleen voor gestaan dan was dat scenario helemaal niet zo onwaarschijnlijk geweest. Minimaal de voormalige sovjetrepublieken, maximaal nog wat voormalige koloniënquote:Op woensdag 28 juni 2023 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar dan zeg je nu dat we de makkelijke weg kiezen en de Oekraïners ervoor gooien om goedkoop uit te zijn.
Ben zelf meer voor de moeilijke maar betere weg.
De kwaliteit van de troepen is zeer relevante informatie.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Welke moeilijke weg? Oorlog met Rusland?quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar dan zeg je nu dat we de makkelijke weg kiezen en de Oekraïners ervoor gooien om goedkoop uit te zijn.
Ben zelf meer voor de moeilijke maar betere weg.
Yep, navo had (eigenlijk in 2014 al) moeten invallenquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Welke moeilijke weg? Oorlog met Rusland?
kloptquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Yep, navo had (eigenlijk in 2014 al) moeten invallen
Probeer je uit de buurt van ramen en hoge gebouwen te blijven, gebeurt dit.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:10 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Zo te zien is de grote purge begonnen.
Ik hoor weinig mensen zeggen dat ''Poetin nu enorm zwak staat en dat alles wel even om gaat vallen''.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:12 schreef capricia het volgende:
Ik ben het niet zo eens met het idee dat Poetin nu enorm zwak staat en dat alles wel even om gaat vallen. Door de acties van Pregozhin.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik hoor weinig mensen zeggen dat ''Poetin nu enorm zwak staat en dat alles wel even om gaat vallen''.
Maar dat Poetin gezichtsverlies geleden heeft, dat er weinig mensen voor Poetin opkwamen (of demonstreerden) geeft wel aan dat hij zwakker staat dan menigeen een week geleden dacht.
Het kan natuurlijk dat je het gewoon niet weet maar NAVO is ter verdediging, niet om aan te vallen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De Navo ja? Bijzonder.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat hij ook nog stevig in het zadel zit. Maar hoe stevig weet natuurlijk niemand. Wat dat betreft kan het ook snel voorbij zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens.
En dat het hem nu wel duidelijk is wie voor of tegen hem was.
Maar de man zit gewoon stevig in het zadel.
Ah, dat zou veel verklaren en het hele verhaal logischer maken.quote:
Ik denk dat er wel iets meer dan 'niemand' een poot uitstak.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:25 schreef Tocadisco het volgende:
Nou ja, hij zit in het zadel. Of je van stevig kunt spreken als verder niemand bereid is om een poot uit te steken om je in het zadel te houden is een ander verhaal.
Stevig?quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:22 schreef luxerobots het volgende:
Ik denk dat hij ook nog stevig in het zadel zit. Maar hoe stevig weet natuurlijk niemand. Wat dat betreft kan het ook snel voorbij zijn.
Er stonden tanks (of dat soort voertuigen) bij Moskou.quote:
Hoeveel mensen zijn echt loyaal aan Putin en hoeveel denken dat voor nu beste keuze was zaken zo te houden? Want die Wagner lui zijn waarschijnlijk helemaal een wildcard qua gedrag en wie weet wat dat met je positie doet.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel iets meer dan 'niemand' een poot uitstak.
Uiteindelijk zit Poetin daar nog. En de uitdager is verbannen.
De verhoudingen zijn duidelijk.
Er stonden tanks bij Moskou ja, maar die pakweg 1000 kilometer van Rostov tot Moskou hebben ze afgelegd met een snelheid waar menig vakantiegonger op de route de soleil nog jaloers op zou zijnquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Er stonden tanks (of dat soort voertuigen) bij Moskou.
En Poetin zit er nog. En weet heel precies wie mee deed, en wie niet.
Ja. Die man zit stevig in het zadel.
Die conclusie kan je toch helemaal niet trekken? En hoe zou hij 'heel precies' weten wie er allemaal meedeed?quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is nu Luka's probleem.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn echt loyaal aan Putin en hoeveel denken dat voor nu beste keuze was zaken zo te houden? Want die Wagner lui zijn waarschijnlijk helemaal een wildcard qua gedrag en wie weet wat dat met je positie doet.
Helemaal met je eens hoor.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:56 schreef Sabata het volgende:
[..]
Die "oude vete" stopt daarna niet. Putin riep wel dat hij op nazi's jaagt in UA, maar hij doet precies hetzelfde als nazi Duitsland in de jaren 30 en 40. Een zondebok zoeken voor binnenlandse problemen, een oorlog beginnen als revanche voor eerdere nederlagen. Voor nazi Duitsland was dat WO1, voor Putin was dat het einde van de Koude Oorlog, toen zijn Sovjetunie ineens niet meer bestond.
Al die losse landen die toen een Gemenebest werden wil hij terug in de moederschoot halen van Groot Rusland. Na UA zal Georgië komen, dan Moldavië, Kirgizië en Armenië. Eventueel ook Kazakstan en Azerbaidjan al hebben die wat moderner wapentuig. En dan voelt Putin zich zo sterk omdat niemand hem iets heeft gedaan behalve bezorgdheid uitspreken en zeggen "kut maar happens" dat hij denkt ook Karelië weer van Finland te kunnen pakken, en tegelijk de Baltische Staten maar das niet erg, auch heimat
Tegen die tijd is de beer los en zal het veel meer tijd kosten om hem weer terug in zijn hok te krijgen waarbij moet worden uitgegaan van oorlogshandelingen in Polen en langs de Oostzee, evt ook de grens met Tsjechië, Slowakije, Roemenië en Hongarije. Nu heb je nog een "goedkope oorlog" zoals Horse Guards (oude Britse legerhoofdkwartier) dat vroeger noemde in de tijden van Napoleon, je levert alleen materiaal, versterkt intussen je bondgenootschap. Had je dat niet gedaan en rustig afgewacht dan moest dat allemaal nog gebeuren en was bv Finland nog geen navolid als het "Terugschieten op de Finse agressor" van start ging
En het is overigens wel jouw oorlog. Door de oorlog nu zijn er tekorten bij internationale leveranciers in UA, want die bedrijven liggen plat. Graandeals kunnen niet worden nageleefd, graanprijs stijgt, Rusland deed lelijk met gas en olie, dus gasprijs steeg. Vermenigvuldig dat maar met tienduizend als je niet NU ingrijpt. En tot slot, Putin had dit helemaal niet nodig. Hij had gewoon kunnen wachten tot de zomer van 2022, Zelenski had de presidentsverkiezingen verloren, Putin had een stroman kunnen steunen en het was een simpele anschluss geweest waar we a la Chamberlain versus Sudetenland angstig en bezorgd naar hadden gekeken, maar niets tegen hadden gedaan. In plaats daarvan stuurt hij de Fighting Urukhai brandschattend, moordend en plunderend de grens over omdat hij om wat voor reden dan ook haast gekregen heeft. In plaats van de glorieuze zege in drie dagen, is het een demasqué voor de Russische strijdkrachten, is Europa bijna helemaal verenigd en vertrouwt niemand Rusland meer de komende 50 jaar. hartelijk dank Vlad
Nee hoor, dat is al lang en breed bekend.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Reserves zijn troepen die in reserve zijn. Jouw veronderstelling dat dat ook meteen kwalitatief betere troepen moeten zijn, is een veronderstelling.
Wagner kon Rostov delen innemen, geen schot hoeven te lossen. Mensen op straat juichten hem toe. Die nationale garde van Poetin van 300k man niets gedaan. Wagner kon zich sneller naar Moskou bewegen dan dat hij had durven te dromen….als Oekraïne dezelfde inval had gedaan met 5k man (🤣) zaten ze binnen een dag in Moskou….zo “goed” zit de Russische verdediging van het moederland in elkaar.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:28 schreef capricia het volgende:
Daar is dan ook alles mee gezegd.quote:En Poetin zit er nog.
Nee hij heeft nog meer reden paranoïde te zijn. Een deel greep niet in, maar omarmde Wagner ook niet. Alleen een handjevol Russische strijdkrachten hebben actief actie ondernomen om Wagner proberen tegen te houden…..quote:En weet heel precies wie mee deed, en wie niet.
quote:Ja. Die man zit alles behalve stevig in het zadel.
Hij had het over Kiev vorig jaar.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De kwaliteit van de troepen is zeer relevante informatie.
Uuh, Kosovo? Libië?quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:19 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk dat je het gewoon niet weet maar NAVO is ter verdediging, niet om aan te vallen.
Geallieerden in 1944/1945: Ik denk dat Duitsers en Nederlanders ongeveer dezelfde soort mensen zijn. Ik zag weinig verschil tussen die mensen toen ik die landen doorkruiste. Ze vechten een oude vete uit....quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor deze oorlog waren we ook niet klaar, uiteindelijk heeft Europa zich tot dusver redelijk erdoor weten te improviseren. Hetzelfde geldt voor de val van de Sovjetunie, voor zulke gebeurtenissen ben je eigenlijk nooit klaar omdat er altijd verrassende wendingen zijn. Over een mogelijk uiteenvallen van Rusland maak ik me dus eigenlijk ook niet zo'n zorgen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
Je moet je ook afvragen of je wel zit te wachten op chaos in een nucleaire mogendheid.
Zijn we daar zelf als westen wel klaar voor?
goed mogelijk dat als er een tactische gegooid wordt dat Kim il Un ook zijn ICBM lieverdjes gaat smijten, maar dat weet je nietquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
Je moet je ook afvragen of je wel zit te wachten op chaos in een nucleaire mogendheid.
Als je grand plan in geval een coup blijkbaar is: hopen dat de ander zich bedenkt, vinnik niet dat je stevig in het zadel zit.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Vroeg of laat gaat die chaos er toch wel komen in Rusland zodra Poetin weg is (of dood). Poetin financiert nogal wat warlords in Rusland. De bekendste is Kadyrov. Hij financiert die mensen om leger op te bouwen zodat er in hun gebieden rustig blijft. Als dat geld weg valt en die legers stoppen te bestaan zal je in Rusland her en der opstanden zien ontstaan die niet meer makkelijk neer te slaan zijn. Ook zullen er mensen gaan strijden in Moskou zelf om de macht natuurlijk. Dan is het ook maar de vraag wat daar uitkomt plus wat doe de gewone bevolking in Rusland. Dus of we willen of niet vroeg of laat zal die chaos er toch een keer komen. Zeker nu we langzaam ook de haarschuren zien ontstaan in de macht van Poetin.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
Toen werden massa's Russische elite troepen afgeslacht. Dus die zijn er niet meer. Die zijn dood, weg, kaputt, uitgefaseerd. En die heb je niet in een jaar weer terug. Dus die zijn nog steeds weg.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij had het over Kiev vorig jaar.
Kosovo was peace-enforcing. Geen aanvals-oorlog zoals een Russische inval in Ukraine.quote:
Ja hoor, geen probleem.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
Bovendien hebben ze echt wel zwaar ingezet op het beslechten van die 'speciale militaire operatie' binnen enkele dagen, gezien hun onmiddellijke opmars naar Kiyv, en als je er zo in staat ga je niet eerst je zwakste units sturen, maar stuur je je beste boys.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
En ik probeer duidelijk te maken dat het "Rusland stuurt de zwakke troepen eerst" onzin is. Wat heb je eraan? Stel, die krijgen een pak slaag, want hey, zwakke broeders, en slaan op de vlucht. Dan lopen ze de sterkere eenheden zwaar in de weg. En of die gemotiveerd raken van wegvluchtende troepen is ook nog maar de vraag. Paniek is besmettelijk.
Wat kan is dat de eenheden die nog vervoer hebben in reserve worden gehouden.
Bovendien hebben ze echt wel zwaar ingezet op het beslechten van die 'speciale militaire operatie' binnen enkele dagen, gezien hun onmiddellijke opmars naar Kiyv, en als je er zo in staat ga je niet eerst je zwakste units sturen, maar stuur je je beste boys.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
En ik probeer duidelijk te maken dat het "Rusland stuurt de zwakke troepen eerst" onzin is. Wat heb je eraan? Stel, die krijgen een pak slaag, want hey, zwakke broeders, en slaan op de vlucht. Dan lopen ze de sterkere eenheden zwaar in de weg. En of die gemotiveerd raken van wegvluchtende troepen is ook nog maar de vraag. Paniek is besmettelijk.
Wat kan is dat de eenheden die nog vervoer hebben in reserve worden gehouden.
Stalin deed hetzelfde in 1941/42. Tientallen generaals werden zomaar even geexecuteerd.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:12 schreef capricia het volgende:
Ik ben het niet zo eens met het idee dat Poetin nu enorm zwak staat en dat alles wel even om gaat vallen. Door de acties van Pregozhin.
Volgens mij gaat hij zuiveringen doorvoeren. En blijven alleen zijn getrouwen over.
Die rotzooi wordt gewoon uit de lucht geschoten door de superieure Patriots.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
Een ander vraagstuk is wellicht nog in hoeverre dit een uitdager van Putin zelf was en niet eerder van het ministerie van defensie. Het lijkt soms alsof Putin een soortgelijke functie als de vroegere Keizer op zich heeft genomen waardoor daaronder ruimte ontstaat voor conflict tussen de hogere functionarissen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of die beroemde raketten van Poetin net zo bestaan als dat getrainde leger 2 miljoen manquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
dat is een hele goeie vraag.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn echt loyaal aan Putin en hoeveel denken dat voor nu beste keuze was zaken zo te houden? Want die Wagner lui zijn waarschijnlijk helemaal een wildcard qua gedrag en wie weet wat dat met je positie doet.
Op verzoek van de VN.quote:
Klopt, dat is noodzakelijk voor een dictator. Het voorkomt dat ondergeschikten te machtig worden. Het nadeel is wel dat het niet het meest efficiënte manier van doen is.quote:Op donderdag 29 juni 2023 02:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een ander vraagstuk is wellicht nog in hoeverre dit een uitdager van Putin zelf was en niet eerder van het ministerie van defensie. Het lijkt soms alsof Putin een soortgelijke functie als de vroegere Keizer op zich heeft genomen waardoor daaronder ruimte ontstaat voor conflict tussen de hogere functionarissen.
De vraag is vooral of de internationale gemeenschap het toe moet laten dat een onstabiel derdewereldland als Rusland over kernwapens beschikt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
Het deed me in ieder geval denken aan de conflicten tussen Russische generaals tijdens de Franse invasie.quote:Op donderdag 29 juni 2023 07:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt, dat is noodzakelijk voor een dictator. Het voorkomt dat ondergeschikten te machtig worden. Het nadeel is wel dat het niet het meest efficiënte manier van doen is.
Ik hoop het maar:quote:Op donderdag 29 juni 2023 06:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of die beroemde raketten van Poetin net zo bestaan als dat getrainde leger 2 miljoen man
of dat al het geld voor de ontwikkeling is opgstreken dor corrupte ambtenaren
ik heb nooit een raket test gezien, wel een parade met hele dikke pijpen op een vrachtwagen
Die bombardementen waren illegaalquote:
quote:The NATO bombing comes under the “use of force against the territorial integrity” of Yugoslavia and was therefore, a violation of the U.N. Charter. The Security Council, also, didn't authorize the use of force against Yugoslavia
Dat VN deel gaat over individuele landen. Maar NAVO is geen land. En dus is NAVO is geen lid van de VN.quote:Op donderdag 29 juni 2023 08:05 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Die bombardementen waren illegaal
[..]
NATO mag geen oorlog voeren zelfstandigquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Speciale Militaire Operaties worden niet genoemd.quote:Op donderdag 29 juni 2023 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
NATO mag geen oorlog voeren zelfstandig
Dat staat in het handvest , ook landen die in oorlog zijn kunnen niet toetreden
verdedigen alleenquote:Op donderdag 29 juni 2023 08:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Speciale Militaire Operaties worden niet genoemd.
Je kan het altijd op een bepaalde manier verkopen he. We moeten Rusland aanvallen om Europa te verdedigen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
NATO mag geen oorlog voeren zelfstandig
Dat staat in het handvest , ook landen die in oorlog zijn kunnen niet toetreden
Landen die lid zijn van NATO mogen ook niet oorlog starten
Nato is om landen die aangevallen worden te verdedigen
nee we moeten niet rusland aanvallenquote:Op donderdag 29 juni 2023 08:57 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Je kan het altijd op een bepaalde manier verkopen he. We moeten Rusland aanvallen om Europa te verdedigen.
Rusland zei toch dat die pizzeria vol met NAVO-lui zat?quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee we moeten niet rusland aanvallen
NATO valt niemand aan, dat mag niet
neee dat is onzinquote:Op donderdag 29 juni 2023 09:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland zei toch dat die pizzeria vol met NAVO-lui zat?
Dan hebben ze NAVO-troepen aangevallen.
Er zullen best een paar verdwaalde idioten rondlopen uit Europa of USAquote:Op donderdag 29 juni 2023 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gewoon een privé-leger oprichten om Oekraïne te bevrijden, dat noem je Mahler.
Als Rusland het kan en mag.
je bent alleen zo door 644 raketten heen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:29 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Polen is weer inkopen aan het doen.
Historisch gezien hoort Rusland bij ons. Kijk maar naar de vlag die dezelfde kleuren heeft als de onze. We mogen dus best een SMO doen op ons eigen territorium in Moskou.quote:Op donderdag 29 juni 2023 08:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verdedigen alleen
speciale operaties / oefeningen op eigen territorium mag wel
we zijn al druk met het terug pakken van delen van limburg van Belgiequote:Op donderdag 29 juni 2023 09:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Historisch gezien hoort Rusland bij ons. Kijk maar naar de vlag die dezelfde kleuren heeft als de onze. We mogen dus best een SMO doen op ons eigen territorium in Moskou.
Valr wel mee. Elk schot is zo'n beetje raak.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je bent alleen zo door 644 raketten heen.
Dan nog moet je verdedigen tegen 1000den drones, kruisraketten en vliegtuigen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Valr wel mee. Elk schot is zo'n beetje raak.
De Russen zijn aan het strategisch hergroeperen?quote:
https://www.discogs.com/label/2316-Violent-Music-BVquote:Op donderdag 29 juni 2023 09:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gewoon een privé-leger oprichten om Oekraïne te bevrijden, dat noem je Mahler.
Als Rusland het kan en mag.
quote:Violent Music BV
Dutch independent record company of various artists, the two most famous being:
Vengaboys with million selling hits such as “We Like to Party! (The Vengabus)”, “Boom, Boom, Boom, Boom!!” and “We’re Going to Ibiza!” and Alice Deejay with hits such as “Better off Alone” and “Back in my Life”
quote:Six Feet Under - Alive And Dead (CD, EP) 3984-14118-2 1996
A death metal band from Tampa, Florida, US. Founded in 1993
Hé! Ik heb zaterdag een Rave in Lommel!quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we zijn al druk met het terug pakken van delen van limburg van Belgie
Bassie en Adrian zijn naar Genk gestuurd om het provincie huis te overvallen
In Lommel is een kort treffen geweest met de lokale Bescheming Bevolking troepen die een vlag wilden afpakken
In Bokrijk is een doorgang gemaakt voor onze troepen die gewapend met katatpults en knapzak ter plekke zijn
[ afbeelding ]
Dan hebben die Russen een hoop plezier gehad van Bahkmut.quote:
Wagner weg, Bakhmoet kwijt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan hebben die Russen een hoop plezier gehad van Bahkmut.
Het is de Russen niet gelukt het bruggehoofd te vernietigen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Hoe gaat het trouwens rondom de Antonovsky brug?
Alsof Russen ook maar in de buurt van een Iron Dome kunnen komen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:42 schreef theunderdog het volgende:
https://twitter.com/anno1540/status/1674314222971265026
Israel is 'bang'. Dat vat zo ongeveer de politieke beslissingen daar, zowel binnenlands als geopolitiek wel samen. Het land mag van geluk spreken dat veel landen om hun heen nog achterlijker zijn qua politiek stelsel.
De hele houding van Israël ten opzichte van Iran vertoont dan ook wel gelijkenissen met de houding van Rusland ten opzichte van Oekraïne, gek genoeg. Waarmee ik overigens Iran absoluut niet gelijk wil stellen aan Oekraïne.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:42 schreef theunderdog het volgende:
Israel is 'bang'. Dat vat zo ongeveer de politieke beslissingen daar, zowel binnenlands als geopolitiek wel samen. Het land mag van geluk spreken dat veel landen om hun heen nog achterlijker zijn qua politiek stelsel.
"t is niet alsof die nog niet eerder voorgekomen is (uiteenvallen van de Sovjet Unie) en dat is met veel Westerse diplomatie en humanitaire hulp en toen ook best goed verlopen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:43 schreef capricia het volgende:
quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:42 schreef theunderdog het volgende:
wat zou hij exact bedoelen met 'fully controlled by the Armed Forces from the air'?quote:
Nu kan ik niet zeggen dat het daar uberhaupt erg lekker gaat, dus hoeveel erger kan het worden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ze moeten daar heel snel van die enge Netanyahu af zien te komen. Anders gaat dat daar verkeerd.
Daarbij is verlies van Bakhmut voor de Russen ook een ongekende morele dreun.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat zou hij exact bedoelen met 'fully controlled by the Armed Forces from the air'?
is dat misschien een ietwat onduidelijke vertaling en gaat het om het voordeel van de hoogte dat het oekrainse offensief nu steeds beter kan uitnutten?
Of heeft Oekraine daar nu werkelijk luchtsuperioriteit over die regio?
In het laatste geval zou ik wel geinteresseerd zijn hoe dat kan, hebben de russen daar geen steun van helikopters, of hebben de oekrainers daar betere anti-lucht raketten (met genoeg bereik om die helikopters die vanaf 8-10km kunnen vuren te treffen).
Overigens moet ik wel zeggen dat de best indrukwekkende progressie die oekraine rondom Bakhmut boekt wel in zekere zin een bewijs lijkt te zijn dat de toentertijd bekritiseerde keuze die stad niet 'op te geven' en zich terug te trekken om op het geplande tegen-offensief te concentreren (in andere regios).
ik vermoed dat de kans groot is dat juist Bakhmut de eerste grotere stad is van waaruit het russische leger zich gedwongen zal zien zich terug te trekken (en juist in dat gebied heben ze geen tijd gehad hun defensieve linies op te bouwen)
Hoe bedoel je, Ukraine is nog steeds zwaar geinfiltreerd door de Russen. Dat zien we elke week terug in de berichten dat weer een spion is opgepakt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Alsof Russen ook maar in de buurt van een Iron Dome kunnen komen.
AFU zit rondom Bahkmut on the high ground. Neem ik aan.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:58 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat zou hij exact bedoelen met 'fully controlled by the Armed Forces from the air'?
Laat men eerst maar eens strategische plaatsen veroveren.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russen zijn aan het strategisch hergroeperen?
Mis even de context, maar six feet under is natuurlijk altijd prima !quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
https://www.discogs.com/label/2316-Violent-Music-BV
[..]
[..]
Je begrijpt toch wel dat Netanyahu maar een babyhaaitje is, in vergelijking met anderen in de Israëlische politiek?quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De hele houding van Israël ten opzichte van Iran vertoont dan ook wel gelijkenissen met de houding van Rusland ten opzichte van Oekraïne, gek genoeg. Waarmee ik overigens Iran absoluut niet gelijk wil stellen aan Oekraïne.
Ze moeten daar heel snel van die enge Netanyahu af zien te komen. Anders gaat dat daar verkeerd.
Chris Barnesquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
https://www.discogs.com/label/2316-Violent-Music-BV
[..]
[..]
13 juni was door Oekraine "officieel" aangegeven dat het tegenoffensief begonnen is. Daarnaast hebben ze ook aangegeven minimaal enkele maanden nodig te hebben voor resultaat.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Laat men eerst maar eens strategische plaatsen veroveren.
Nu gaan de berichten dat de eersten bijna in handen zijn, maar ook dat eerst maar afwachten.
Oekraïne lijdt veel verliezen. Als je iemand als de Kruif hoort moet men over 2 weken echt een slag geslagen hebben. Lukt dat niet heb je geen bal bereikt met het offensief.
Zou dat niet gewoon komen door paranoia? Zijn al die spionnen al voor een rechtbank gebracht en hebben ze zichzelf met een advocaat mogen verdedigen? Of zijn ze opgepakt op vermoedens en zonder rechtszaak in de gevangenis gesmeten, zo van: na de oorlog zullen we ze wel scheiden in werkelijke spionnen en mensen die zijn opgepakt omdat hun mening ons op dat moment niet aanstond.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:02 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, Ukraine is nog steeds zwaar geinfiltreerd door de Russen. Dat zien we elke week terug in de berichten dat weer een spion is opgepakt.
het zal de interne strijd tussen de MoD-fractie van Shoigu/Gerasmiv en de GRU/Special forces/Wagner-fractie van Surovkin/Dyumin enorm verscherpen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:00 schreef zalkc het volgende:
[..]
Daarbij is verlies van Bakhmut voor de Russen ook een ongekende morele dreun.
Nou dat vind ik echt veel te simpel gesteld.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nu gaan de berichten dat de eersten bijna in handen zijn, maar ook dat eerst maar afwachten.
Oekraïne lijdt veel verliezen. Als je iemand als de Kruif hoort moet men over 2 weken echt een slag geslagen hebben. Lukt dat niet heb je geen bal bereikt met het offensief.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Ja. En dat jij kremlin talking points uitbraakt, en daarom natuurlijk maar ff in 1 move neerdonderd dat hun rechtspraak niet onafhankelijk kan zijn, is totaal niet relevant, peter.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:27 schreef RetepV het volgende:
Zijn al die spionnen al voor een rechtbank gebracht en hebben ze zichzelf met een advocaat mogen verdedigen?
quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Er gaat heel veel onzin rond dat de belangrijkste verdedigingslinies 50km achter de frontlinie zouden liggen en dat alles ervoor niks voorstelt, en dat verhaal van die Russische trolls wordt helaas heel breed gedragen.quote:
Lijkt Zalensky wel.quote:
Je kan tellen hoeveel KM loopgraaf ze hebben, en dan het aantal troepen daardoor delen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er gaat heel veel onzin rond dat de belangrijkste verdedigingslinies 50km achter de frontlinie zouden liggen en dat alles ervoor niks voorstelt, en dat verhaal van die Russische trolls wordt helaas heel breed gedragen.
Heeft weinig met trollen te maken. Want dat de stekste lijn een stuk naar achter is klopt gewoon.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er gaat heel veel onzin rond dat de belangrijkste verdedigingslinies 50km achter de frontlinie zouden liggen en dat alles ervoor niks voorstelt, en dat verhaal van die Russische trolls wordt helaas heel breed gedragen.
Precies. Allemaal leuk en aardig die grote verdedigingconstructies, maar door de frontlinie breken gaat vele malen lastiger zijn. De veldslagen daarachter worden wel groter.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je kan tellen hoeveel KM loopgraaf ze hebben, en dan het aantal troepen daardoor delen.
Dan kom je tot de conclusie dat rus een miljoen+ troepen te weinig heeft om alles goed te bemannen.
zullen heel wat precisie raketten nodig zijn om die angst aan te jagenquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:22 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Heeft weinig met trollen te maken. Want dat de stekste lijn een stuk naar achter is klopt gewoon.
Dat de rest niks voorstelt dan weer niet. Omdat ze prima ingegraven zitten
die jongens zouden willen dat ze thuis zitten bij de babuquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je kan tellen hoeveel KM loopgraaf ze hebben, en dan het aantal troepen daardoor delen.
Dan kom je tot de conclusie dat rus een miljoen+ troepen te weinig heeft om alles goed te bemannen.
Je hebt niets aan een sterke lijn als de vijand aan het oprukken is en je reeds enorme klappen hebt gehad. De status quo behouden is veel eenvoudiger voor de verdediger en dat is precies waarom de vaart er momenteel nog niet echt in zit.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:22 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Heeft weinig met trollen te maken. Want dat de stekste lijn een stuk naar achter is klopt gewoon.
Dat de rest niks voorstelt dan weer niet. Omdat ze prima ingegraven zitten
Volgens mij hebben we dit gesprek al een keer eerder gehadquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt niets aan een sterke lijn als de vijand aan het oprukken is en je reeds enorme klappen hebt gehad. De status quo behouden is veel eenvoudiger voor de verdediger en dat is precies waarom de vaart er momenteel nog niet echt in zit.
Je hebt niks aan een sterke verdediging als alles al een puinhoop is. Iedereen die verstand van zaken heeft zegt ook dat het helemaal niet raar is dat het zo traag op gang komt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:30 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we dit gesprek al een keer eerder gehadEn meteen mensen trolls noemen omdat jij iets anders vind is ook weer zo wat. (helemaal omdat er gewoon satelliet fotos zijn waaruit blijkt dat de sterkste verdediging idd stukje naar achter ligt)
Beter in Lommel raven dan in Rommel laven.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hé! Ik heb zaterdag een Rave in Lommel!
Oke en nu? Veranderd niks aan het feit dat je op de satelliet fotos kan zien dat ze idd een sterke lijn hebben die verder naar achter ligt. En dus als iemand dit beweerd is het niet meteen maar een troll.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt niks aan een sterke verdediging als alles al een puinhoop is. Iedereen die verstand van zaken heeft zegt ook dat het helemaal niet raar is dat het zo traag op gang komt.
Nee, ik heb kritiek op al die doemroepers die denken dat het hopeloos mislukt allemaal omdat de frontlinie nog niet doorbroken is.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:35 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oke en nu? Veranderd niks aan het feit dat je op de satelliet fotos kan zien dat ze idd een sterke lijn hebben die verder naar achter ligt. En dus als iemand dit beweerd is het niet meteen maar een troll.
Dus waarom je blijft herhalen dat je er niks aan hebt weet ik niet helemaal. Dat doet er niet toe. En over de snelheid heb ik al helemaal niks gezegdIk reageer puur op het feit dat je mensen meteen trolls noemt terwijl ze gelijk hebben in dit geval over dat er nog betere verdediging lines zijn achter waar ze nu vechten.
Maar dat is een hele andere discussiequote:Op donderdag 29 juni 2023 12:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, ik heb kritiek op al die doemroepers die denken dat het hopeloos mislukt allemaal omdat de frontlinie nog niet doorbroken is.
Nee, dat is dezelfde discussiequote:Op donderdag 29 juni 2023 12:38 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Maar dat is een hele andere discussie
Nee. Ik reageer op dat ze nog een sterkte frontlinie 50 km hier achter ligt. En dat klopt gewoon. (of nouja geen idee of het precies 50 is )quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat is dezelfde discussie
Ik denk dat die zogenaamd sterke linie minder lang stand gaat houden dan de frontlinie.
Ja, ze hebben iets om op terug te vallen, zonder die linie was het al meteen game over geweest als Oekraïne door de frontlinie breekt. Maar her en der lees ik mensen dingen claimen als "maar als Oekraïne niet eens door de amper bewapende frontlinie komt, hoe moet dat dan als ze bij die zeer sterke linies komen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:41 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nee. Ik reageer op dat ze nog een sterkte frontlinie 50 km hier achter ligt. En dat klopt gewoon. (of nouja geen idee of het precies 50 is )
Of die linie stand gaat houden is een hele andere discussie
Ja dat laatste ben ik het gewoon met je eens hoor.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, ze hebben iets om op terug te vallen, zonder die linie was het al meteen game over geweest als Oekraïne door de frontlinie breekt. Maar her en der lees ik mensen dingen claimen als "maar als Oekraïne niet eens door de amper bewapende frontlinie komt, hoe moet dat dan als ze bij die zeer sterke linies komen?", wat gewoon onzin is natuurlijk.
Maar die satellietfoto's helpen de Russen niet met de bevoorrading van die posities. En zonder bevoorrading ben je als gevechtseenheid heel snel klaar met vechten.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:30 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we dit gesprek al een keer eerder gehadEn meteen mensen trolls noemen omdat jij iets anders vind is ook weer zo wat. (helemaal omdat er gewoon satelliet fotos zijn waaruit blijkt dat de sterkste verdediging idd stukje naar achter ligt)
Dat klopt. Maar de linie is er dus wel. Dat was een beetje het hele puntquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar die satellietfoto's helpen de Russen niet met de bevoorrading van die posities. En zonder bevoorrading ben je als gevechtseenheid heel snel klaar met vechten.
Een linie is zo sterk als zijn zwakste punt. Fysieke bouwsels zoals mijnenvelden en loopgraven zijn belangrijk, net zo belangrijk zijn de manschappen en de bevoorrading. Haal 1 van de 3 dingen weg, en je lijn is een stuk minder waardevol.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:01 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar de linie is er dus wel. Dat was een beetje het hele puntDus ja laten we hopen dat het tegen die tijd idd niet zoveel voorstelt omdat ze geen bevoorrading hebben
Het Kherson offensief leek ook heel lang (maanden) nauwelijks vooruit te komen, totdat het front ineens instortte. Ik heb in ieder geval nog hoop dat zoiets in andere delen van het front ook kan gebeuren.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt niks aan een sterke verdediging als alles al een puinhoop is. Iedereen die verstand van zaken heeft zegt ook dat het helemaal niet raar is dat het zo traag op gang komt.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:25 schreef Joppiez het volgende:
[..]
13 juni was door Oekraine "officieel" aangegeven dat het tegenoffensief begonnen is. Daarnaast hebben ze ook aangegeven minimaal enkele maanden nodig te hebben voor resultaat.
Waarom is het voor mensen zo lastig ff die paar maanden te wachten in plaats van elke dag/week faal faal faal te roepen? Kan zijn dat het dan uiteindelijk faalt hoor, of net zo goed niet.
Daarnaast is er de indruk dat "Oekraine tot aan de tand toe bewapend is". Ook dat is helemaal niet waar.
Ze moeten heel goed nadenken hoe ze de beschikbare middelen inzetten want deze zijn schaars (en blijven dat, want ook wij willen het liefst doen alsof er niks aan de hand is in plaats van serieus op te schalen in wapenproductie).
En nu zie je ook weer lui schreeuwen, hey! wij houden niks over! Produceer die zooi dan. Beter waren jullie al anderhalf jaar geleden begonnen.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou dat vind ik echt veel te simpel gesteld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zeg helemaal niet dat het offensief al mislukt is of zoiets dergelijks.quote:
Waar het mij om gaat is dat men voor het offensief veelal liep te verkondigen dat het een walk-over zou worden. De westerse wapens zouden gehakt maken van de Russen en diegene die wist te ontkomen zou rennen voor zijn leven.
Nu is het offensief begonnen en zwaarder dan verwacht. Vervolgens belicht men elk succesje alsof het heel wat is.
Toen de Russen begonnen met hun offensief afgelopen winter werd er gelachen toen men de eerste weken nauwelijks opschoot. En nu moet alles maar als hosanna worden gezien.
Helemaal eens dat we eerst moeten wachten tot het offensief verder gevorderd is. Die 2 weken gaf de Kruif gisteren letterlijk aan, ik heb verder geen idee, maar de verliezen schijnen niet mals te zijn en dis zit er een houdbaarheidsdatum op het offensief.
Wat ik wel zeker weet is dat de doelen zeker nog niet gehaald zijn. Loopt het op den duur vast en men is niet veel verder gekomen dan dit moet je dingen ook niet mooier maken dan ze zijn. Dat is nutteloos en respectloos tegen alle militairen die gestorven zijn voor de paar km.
Laten we hopen dat de doorbraak er komt, maar vooral ook inzien dat het Oekraïne een hoop aan het kosten is. Ongeacht de uitkomst.
Zijn die al massaal ingezet? Volgens mij nietquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik zeg helemaal niet dat het offensief al mislukt is of zoiets dergelijks.
Waar het mij om gaat is dat men voor het offensief veelal liep te verkondigen dat het een walk-over zou worden. De westerse wapens zouden gehakt maken van de Russen en diegene die wist te ontkomen zou rennen voor zijn leven.
Nu is het offensief begonnen en zwaarder dan verwacht. Vervolgens belicht men elk succesje alsof het heel wat is.
Toen de Russen begonnen met hun offensief afgelopen winter werd er gelachen toen men de eerste weken nauwelijks opschoot. En nu moet alles maar als hosanna worden gezien.
Helemaal eens dat we eerst moeten wachten tot het offensief verder gevorderd is. Die 2 weken gaf de Kruif gisteren letterlijk aan, ik heb verder geen idee, maar de verliezen schijnen niet mals te zijn en dis zit er een houdbaarheidsdatum op het offensief.
Wat ik wel zeker weet is dat de doelen zeker nog niet gehaald zijn. Loopt het op den duur vast en men is niet veel verder gekomen dan dit moet je dingen ook niet mooier maken dan ze zijn. Dat is nutteloos en respectloos tegen alle militairen die gestorven zijn voor de paar km.
Laten we hopen dat de doorbraak er komt, maar vooral ook inzien dat het Oekraïne een hoop aan het kosten is. Ongeacht de uitkomst.
Nee, maar men is ook nog nergens doorgebroken.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zijn die al massaal ingezet? Volgens mij niet
Toch wel lijkt me. Die kerel heeft er echt de ballen verstand van.quote:
Tsja, wat is massaal hé. Gezien de verliezen zouden we kunnen concluderen dat er toch wel enkele honderden voertuigen ingezet moeten zijn.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zijn die al massaal ingezet? Volgens mij niet
ze zijn aardig op weg richting maroepol en dan kan de krim afgesneden wordenquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee, maar men is ook nog nergens doorgebroken.
En nogmaals ik zeg ook niet dat het niet gaat lukken. Maar een beetje meer realisme zou best mogen.
Dit hoop ik toch zo.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze zijn aardig op weg richting maroepol en dan kan de krim afgesneden worden
De stellingen worden steeds zwakker.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:35 schreef over_hedge het volgende:
Veranderd niks aan het feit dat je op de satelliet fotos kan zien dat ze idd een sterke lijn hebben die verder naar achter ligt.
En dan prijsschietenquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit hoop ik toch zo.![]()
En dan paniek (zei ik paniek?) bij de Russen.Lange rijen bij de Krimbrug en vluchtende Russen uit hun loopgraven.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan prijsschieten
Kinderen altijd raak
Als je bemanning overal optimaal is, wordt bij het vallen van een linie de linie erachter juist wel sterker. Want dan krijgt elke linie erachter immers de overlevers van de linie ervoor erbij.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:44 schreef Ulx het volgende:
Wat is het nut van een zwakke frontlinie met daarachter een sterkere? Dat de vijand jouw loopgraven kan gebruiken?
Het kost Rusland meer dan dat het Oekraine kost, maar in de Russische zienswijze is dat helemaal geen probleem. Vrouwen moeten maar meer neuken en zwanger worden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
[..]
Je richt een linie in buiten het bereik van de vijandelijke artillerie.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:44 schreef Ulx het volgende:
Wat is het nut van een zwakke frontlinie met daarachter een sterkere? Dat de vijand jouw loopgraven kan gebruiken?
Het is eerder de richting van Primorsk waar men het meeste voortgang heeft geboekt. De frontlinie is vanuit Mariupol nog altijd even ver.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze zijn aardig op weg richting maroepol en dan kan de krim afgesneden worden
Dat eerste weten we niet eens. Over het algemeen vallen er meer slachtoffers bij de aanvallende partij. Zet je de verliezen af tegen de terreinwinst word je al helemaal moedeloos.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het kost Rusland meer dan dat het Oekraine kost, maar in de Russische zienswijze is dat helemaal geen probleem. Vrouwen moeten maar meer neuken en zwanger worden.
Voor de rest heeft Oekraine ook helemaal geen keuze. Als er al een nieuwe grens gaat komen, dan hebben ze misschien paar jaar en dan begint het weer opnieuw totdat het land opgeslokt is. Als je nieuwe grenzen laat tekenen, dan bevestig je voor Rusland dat landjepik loont.
Hij benoemt zijn tweet "within days" in de comments. En zegt dat hij tevroeg was met zijn tweet en het pas later duidelijk was waar de Oekraïners op richtten. Namelijk attrition. Dat is wel duidelijk. De grote nacht zit vooralsnog uit zijn neus te eten.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Toch wel lijkt me. Die kerel heeft er echt de ballen verstand van.
[ twitter ]
Dat was helemaal niet later pas duidelijk. Elke serieuze bron ging er van uit dat het een langzaam operationeel proces ging worden. Meneer Steiner heeft simpelweg geen verstand van operationele zaken.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hij benoemt zijn tweet "within days" in de comments. En zegt dat hij tevroeg was met zijn tweet en het pas later duidelijk was waar de Oekraïners op richtten. Namelijk attrition. Dat is wel duidelijk. De grote nacht zit vooralsnog uit zijn neus te eten.
Ukraine moet voorwaartsquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat eerste weten we niet eens. Over het algemeen vallen er meer slachtoffers bij de aanvallende partij. Zet je de verliezen af tegen de terreinwinst word je al helemaal moedeloos.
Ikzelf denk dat Oekraïne het al goed heeft gedaan als ze met dit offensief bijvoorbeeld een plaats als Tokmak weten te veroveren. Nu juichen dat men al bijna bij deze zee is vind ik enorm respectloos.
Stel dat de militaire hier op fok! zo moeten vechten als wat men daar moet. Al die strijd en al die slachtoffers terwijl je maar moet hopen dat het uiteindelijk zin heeft gehad. De fok!Kers zouden dan ook nog eens de pech hebben dat men weet dat er ergens op een forum enorm luchtig wordt gedaan over de hel waar je je in bevindt.
Natuurlijk moet Oekraïne, zo tragisch is de situatie ook.
Oekraïne moet nog heel wat kilometers aan Russen verdrijven. Men moet nu een offensief opzetten wat perspectief biedt, maar men moet vervolgens zelf ook nog slagkracht overhouden om mee door te kunnen vechten.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ukraine moet voorwaarts
en de russen op hun eigen terrein bestrijden
Geen idee waarom dat nu zou moeten eigenlijk. Vanwege ongeduldige internetterts?quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:21 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Oekraïne moet nog heel wat kilometers aan Russen verdrijven. Men moet nu een offensief opzetten wat perspectief biedt, maar men moet vervolgens zelf ook nog slagkracht overhouden om mee door te kunnen vechten.
afsnijden is nu het doel , afsnijden naar de zwarte zee, afsnijden van bevoorradingquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:21 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Oekraïne moet nog heel wat kilometers aan Russen verdrijven. Men moet nu een offensief opzetten wat perspectief biedt, maar men moet vervolgens zelf ook nog slagkracht overhouden om mee door te kunnen vechten.
Jij hebt liever een nutteloos offensief? Wat ze nu doen moet hout snijden als men bereiken wil wat men zegt te willen bereiken.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geen idee waarom dat nu zou moeten eigenlijk. Vanwege ongeduldige internetterts?
Damn.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 08:28 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik zag dit in de reacties... deze Russische generaal is of volkomen lazarus, of zit onder de verdovende middelen (het eerste lijkt me het meest waarschijnlijke):
[ twitter ]
Psies, ik heb liever dat ze wachten tot het water weg is en dan bij een amper verdedigd stuk massaal oversteken en zo het Zuiden terugpakken. En als het de kansen flink vergroot dat ze ook wachten op de fighterjets.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geen idee waarom dat nu zou moeten eigenlijk. Vanwege ongeduldige internetterts?
Ah je bent een armchair generalquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:06 schreef BlaZ het volgende:
Hier in het topic heb ik het begin Juni ook aangegeven. Met verdedigingslinies is een vlotte doorbraak niet mogelijk.
Ik vraag me wel af wat die 31 aan het doen zijn momenteel. Enkel wachten?quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:36 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Ukraine is still in the attrition phase, using just 4-5 brigades of the 35
Hoog doel wel. Zou geweldig zijn, maar ik denk dat je ook al blij mag zijn als je dichterbij komt waardoor je de aanvoerroutes meer meer wapens kan bestoken. Misschien ook die krimbrug.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afsnijden is nu het doel , afsnijden naar de zwarte zee, afsnijden van bevoorrading
BREAKING:quote:
wanneer komen er verkiezingen in Rusland ??quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:36 schreef Toby56 het volgende:
[..]
BREAKING:
Poetin raast al 2 uur tegen topgeneraals "wtf waarom zitten er legers van ons in Irak? Waar zijn jullie gvd mee bezig? Prigo had verdomme gelijk; jullie zijn klunzen!"
Zoals ik opmerkte, er was een veelvoud van bronnen die dat aangaf. Het is dus beter een bron als Steiner niet te gebruiken omdat hij duidelijk steeds onzin verkoopt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:34 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ah je bent een armchair general
Duidelijk
ja het is echt een dubbelganger, hij lijkt er wel op maar als ie lacht dan is het een heel andere mensquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:37 schreef 3rr0r het volgende:
Niet slechts handen schudden in de menigte maar zelfs selfies lol. Die dubbelganger maakt het contrast wel heel extreem.
[ twitter ]
Mocht hij gelijk hebben, dan kan hij meteen in de spiegel kijken waar dat aan zou liggen.quote:
Ik vond in het "officiële" filmpje vooral die kushandjes verdacht.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja het is echt een dubbelganger, hij lijkt er wel op maar als ie lacht dan is het een heel andere mens
Putin lacht nooit , echt nooit
en deze die staat maar te smilen
j a popie jopie doen , als de echte Putin het ziet dan scheld ie hem verrotquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik vond in het "officiële" filmpje vooral die kushandjes verdacht.
En komt-ie bij de rest terecht.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j a popie jopie doen , als de echte Putin het ziet dan scheld ie hem verrot
De film Jarhead met Jake Gyllenhaal gaat oa over dit thema. Verveling tijdens het wachten op de strijd.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:34 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af wat die 31 aan het doen zijn momenteel. Enkel wachten?
Ik moest ook denken aan de brexiteers door deze uitspraken.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Mocht hij gelijk hebben, dan kan hij meteen in de spiegel kijken waar dat aan zou liggen.
Misschien ziet hij de geweldige resultaten van de Brexit (laten we wel wezen, de UK draait als een tierelier) en kan hij definitief opkrassen? Moet een succesverhaal gaan worden!
(Ik persoonlijk zou Hongarije en andere Oost-Europese landen liever binnenhouden, maar met een Orbán als vriend heb je helaas geen vijanden nodig.)
Ik was heel de tijd over deze reactie aan het denkenquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Mocht hij gelijk hebben, dan kan hij meteen in de spiegel kijken waar dat aan zou liggen.
Misschien ziet hij de geweldige resultaten van de Brexit (laten we wel wezen, de UK draait als een tierelier) en kan hij definitief opkrassen? Moet een succesverhaal gaan worden!
(Ik persoonlijk zou Hongarije en andere Oost-Europese landen liever binnenhouden, maar met een Orbán als vriend heb je helaas geen vijanden nodig.)
Er stonden BTR-70's. Dat zijn pantservoertuigen uit de jaren 70. Handig om oude vrouwtjes en scholieren mee plat te rijden, maar compleet kansloos tegen een huurlingenleger.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zal je vertellen: als deze omgebouwde Poetins er helemaal klaar mee zouden zijn en zouden gaan muiten, dan zijn ze gevaarlijker en invloedrijker dan 1000 Prigozjins. Polonaise lopen op de Stars & Stripes van Sousa, met een roze stropdas meedoen aan een illegale Gay Parade; het zou binnen een paar dagen het einde van de echte Poetin betekenen. Ik hoop dat er een Russische Nederlander tussenzit die hier meeleest.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
j a popie jopie doen , als de echte Putin het ziet dan scheld ie hem verrot
De echte Putin is serieus en heeft veel zorgen , deze geniet van de aandacht
Nee, training gaat gewoon door. Althans, die indruk krijg ik voor een gedeelte van de brigades, er verschijnen continue trainingsvideo's.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:34 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik vraag me wel af wat die 31 aan het doen zijn momenteel. Enkel wachten?
Zoals ik al zei: ik houd ze er dolgraag bij.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:48 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik was heel de tijd over deze reactie aan het denken![]()
Vroeger toen ik nog een jong-kloddertje was heb ik hardop gehuild en veel over geschiedenis geleerd in vooral Hongarije.
weet je hoeveel landbouwsubsidie hij opstrijktquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:55 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: ik houd ze er dolgraag bij.
Maar Orbán is, in mijn ogen, een hele slechte zaak voor dat land. En iemand die er geen problemen mee heeft om iedere (desnoods schijn van) eenheid binnen de EU te dwarsbomen. De vraag is inmiddels, wat mij betreft: wie betaalt hem daarvoor?
Ik kan me wel voorstellen dat men ergens het liefst hoort dat de tijd daar is om te gaan. Een zekere spanning zal men wel voelen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, training gaat gewoon door. Althans, die indruk krijg ik voor een gedeelte van de brigades, er verschijnen continue trainingsvideo's.
Een aantal is ook aan het herpositioneren, zoals bijvoorbeeld de 32e Mech Brigade schijnt van Zaporizhia front naar Kupyansk front te zijn gegaan.
Er zijn meer landen die decennia lang miljoenen en miljoenen (en miljoenen) aan landbouwsubsidies opgestreken hebben en nog steeds opstrijken.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je hoeveel landbouwsubsidie hij opstrijkt
hij en zijn vrienden
Dus minstens 20 km verder? Dat is dan alweer een compleet nieuwe linie.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je richt een linie in buiten het bereik van de vijandelijke artillerie.
Het is niet overal 20 kilometer. Zie hier voor een overzicht: https://kyivindependent.c(...)-of-defensive-lines/quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus minstens 20 km verder? Dat is dan alweer een compleet nieuwe linie.
Lijkt mij geen ingewikkelde conclusie dat het zonder luchtsteun niet heel makkelijk is om 15 km (ofzo) mijnenvelden in de diepte te doorbreken terwijl de artillerie en drones je om de oren vliegenquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:34 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ah je bent een armchair general
Duidelijk
Nee. Slotje.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Kan het niet zo zijn dat de CIA ism Oekraïne zich veel meer heeft toegelegd op het creëren van interne onrust in Rusland?
Kan het niet zo zijn dat de mensenwereld gewoon een chaotische plek is en de CIA lang niet achter alles zit?quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Kan het niet zo zijn dat de CIA ism Oekraïne zich veel meer heeft toegelegd op het creëren van interne onrust in Rusland?
Ja kan ook.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Kan het niet zo zijn dat de mensenwereld gewoon een chaotische plek is en de CIA lang niet achter alles zit?
Ah gelukkig. Heb even wat problemen met een computerprogramma en ik wilde de CIA al de schuld gaan geven. Maar dat hoeft dus niet meer.quote:
Dat kan ook niet, CIA werkt nog met faxen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ah gelukkig. Heb even wat problemen met een computerprogramma en ik wilde de CIA al de schuld gaan geven. Maar dat hoeft dus niet meer.
Dit is zo overduidelijk iets wat de echte Putin niet zou doen dat het grappig isquote:Op donderdag 29 juni 2023 14:37 schreef 3rr0r het volgende:
Niet slechts handen schudden in de menigte maar zelfs selfies lol. Die dubbelganger maakt het contrast wel heel extreem.
[ twitter ]
Volgens mij hoort volgens de soviet handboeken er geen 20km tussen de linies te zitten, maar eerder iets van 8km IIRC (9???). Immers, dan kan de artillerie, die achter de 2e lijn zit, de eerste lijn niet verdedigen. Een hoop russische artillerie haalt amper de 20km.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is niet overal 20 kilometer. Zie hier voor een overzicht: https://kyivindependent.c(...)-of-defensive-lines/
quote:73.9% of respondents consider the use of nuclear weapons "unacceptable";
? 10.5% reported that nuclear weapons could be used "in any case";
? almost 16% of Russians supported a nuclear strike on Ukraine;
? 5.2% stated that a nuclear argument could be used "under the threat of defeat in a military operation".
Wellicht is die doctrine wat aangepast aan de realiteit met drones en langere afstandsartillerie. Het uitgraven van linies moet natuurlijk wel veilig kunnen gebeuren.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:38 schreef oheng het volgende:
[..]
Volgens mij hoort volgens de soviet handboeken er geen 20km tussen de linies te zitten, maar eerder iets van 8km IIRC (9???). Immers, dan kan de artillerie, die achter de 2e lijn zit, de eerste lijn niet verdedigen. Een hoop russische artillerie haalt amper de 20km.
En de hele Zaporizhia landbrug is slechts 90km breed.
Wanneer je het beeld frame na frame afspeelt lijkt hij helemaal niet op de echte Putin. En de stem klopt ook niet echt. Maarja mensen daar willen geloven wat ze willen geloven.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:37 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Nou dat viel nog best wel tegen, dat aanpassen aan de moderne tijd. Sowieso is het een feit dat ze loopgraven linies gebruiken, welk modern leger doet dat nog op deze schaal?quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wellicht is die doctrine wat aangepast aan de realiteit met drones en langere afstandsartillerie. Het uitgraven van linies moet natuurlijk wel veilig kunnen gebeuren.
De realiteit is dat ze burgers vermoord hebben.quote:
Lijkt toch aardig te werken? Anders waren de oekrainers er allang doorheen geweest.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Nou dat viel nog best wel tegen, dat aanpassen aan de moderne tijd. Sowieso is het een feit dat ze loopgraven linies gebruiken, welk modern leger doet dat nog op deze schaal?
Alleen omdat ze weten dat ze zelf ook een gruwelijke dood sterven bij de inzet van een nucleair wapen door Rusland. Laat gelijk de enige manier zien die werkt bij Russen. Als ze ermee wegkomen heeft een groot deel geen probleem ermee of kijkt gewoon weg; dat op hetzelfde neerkomt.quote:
In elke conflictzone met voorbereide verdedigingslinies wordt dat gebruikt. Bijvoorbeeld India-Pakistan, N/Z Korea. In de tweede wereldoorlog was het minder gebruikelijk en het lijkt juist terug te komen door de mindere utiliteit van luchtmacht en tanks.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:00 schreef oheng het volgende:
[..]
Nou dat viel nog best wel tegen, dat aanpassen aan de moderne tijd. Sowieso is het een feit dat ze loopgraven linies gebruiken, welk modern leger doet dat nog op deze schaal?
Maar, maakt niet uit. Het probleem is meer dat de russen in Zaporizhia met de rug tegen de zee vechten. Ze kunnen geen X aantal kilometer verliezen, want dan komt bijv. een Berdiansk en de haven van Mariupol in HIMARS bereik.
Dat is ook de reden dat de russen continue tegenaanvallen doen, ze kunnen niet rustig Oekraine laten stuklopen op hun linies.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dazzle_camouflagequote:Op donderdag 29 juni 2023 16:32 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Zo te zien zijn ze de rest van hun vloot in de Zwarte zee nu ook aan het camoufleren. Al kan ik nog steeds niet voorstellen dat dit gaat werken. Daar de camera's en drones van Oekraïner erg scherp zijn.
https://www.businessinsid(...)iie-hongarije-orban/quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:00 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Er zijn meer landen die decennia lang miljoenen en miljoenen (en miljoenen) aan landbouwsubsidies opgestreken hebben en nog steeds opstrijken.
Ik heb in ieder geval nog het (ongetwijfeld naïeve) idee dat er van die subsidies tenminste nog iets ten goede komt van het land of van de bevolking van Hongarije zelf.
Van die andere centen (om in de EU chronisch dwars te liggen over politieke kwesties), die niet uit Brussel komen, weet ik wel nagenoeg zeker dat het allemaal in zijn eigen zakken (en in die van zakenvrienden) verdwijnt.
quote:het Europese landbouwprogramma dat jaarlijks voor meer dan 50 miljard aan subsidies uitdeelt,
quote:Tientallen miljoenen aan Europese landbouwsubsidie gaan in Hongarije, Bulgarije en Tsjechië naar een kleine groep oligarchen
Carmen Reinicke,
Business Insider Nederland
05 nov 2019
Landbouwsubsidie
Foto: REUTERS/Laszlo Balogh
Een kleine club grootgrondbezitters in Hongarije, Tsjechië en Bulgarije profiteert volop van het Europese landbouwprogramma dat jaarlijks voor meer dan 50 miljard aan subsidies uitdeelt, meldt The New York Times.
Selam Gebrekidan, Matt Apuzzo en Benjamin Novak hebben negen maanden lang onderzoek gedaan naar het systeem en ontdekten dat een flink deel van de landbouwsubsidies naar een groep “oligarchen en politieke leiders” gaat die deals hebben gesloten met de Hongaarse overheid.
Die deals hebben de leden van de groep steenrijk gemaakt, schrijft de Amerikaanse krant.
De Europese Unie deelt de landbouwsubsidie uit op basis van hoeveel landbouwgrond boeren hebben.
Maar in bijvoorbeeld Hongarije heeft premier Viktor Orban landbouwgrond van de staat verdeeld onder zijn familie, vrienden en zakenpartners.
Daarmee kregen ze niet alleen het land, maar ook het recht op de subsidies, waardoor ze “miljoenen aan subsidies van de EU” kunnen opstrijken.
Het probleem bestaat ook buiten Hongarije. In Tsjechië hebben bedrijven die in bezit zijn van premier Andrej Babis het afgelopen jaar voor bijna 40 miljoen euro aan landbouwsubsidies opgestreken.
Ook Bulgarije heeft te kampen met het probleem en een topaanklager in Slowakije zegt dat er in zijn land sprake is van een “landbouwmaffia”.
Maar dit is geen "dazzle camouflage" maar gewoon zwart geverfd zoals de Bismarck in WW2. Om het schip kleiner te laten lijken?quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:46 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Dazzle_camouflage
Vraag het in BNW, daar horen dit soort vragen thuis, niet hier.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Zou dit nog effect kunnen hebben op de NAVO toetreding van Zweden?quote:
Kan jij een bron noemen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
Ik hoor nu dat er twee Oekrainse generaals zijn gedood en tot 50 militairen? Tijdens de aanval po dat restaurant afgelopen dinsdag?
Kan iemand dit verifiëren?
Franky en Koen werden abusievelijk door rus opsec gezien als ukr generaals, maar zijn slechts licht gewond.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
Ik hoor nu dat er twee Oekrainse generaals zijn gedood en tot 50 militairen? Tijdens de aanval po dat restaurant afgelopen dinsdag?
Dat is onzin.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
Zeker, is al eerder voorbij gekomen in dit topic:quote:
De gebruikelijke belachelijke Russische propaganda.quote:
Bron: telegramquote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
AD heeft het erover. Maar de bron is Rusland zelf.quote:
Volgens mij komt dit van Russische bronnen, dat mag je dus met een olietanker zout nemen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
Een actie wordt niet ineens gericht omdat er toevallig ook wat militairen tussen een hele berg burgers zittenquote:Op donderdag 29 juni 2023 18:00 schreef BjG956 het volgende:
[..]
AD heeft het erover. Maar de bron is Rusland zelf.
En nu lees ik dat iemand is opgepakt omdat hij kentekens heeft doorgegeven van auto's van militairen. Die stonden op de parkeerplaats van dat restaurant.
Dan word het ineens een gerichte actie en niet een misshit zoals dat veel word gezegd.
Gast, het zou gaan om twee generaals... Dat is toch wel een goede reden om een aanval te doen lijkt me.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Een actie wordt niet ineens gericht omdat er toevallig ook wat militairen tussen een hele berg burgers zitten.
Waarom wel geloven wat Oekraine zegt en alles wat Rusland zegt met korrels zout nemen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:02 schreef StateOfMind het volgende:
Volgens de Russen ja, dus 10 kilo zout.
Ja want als het geen generaals waren hadden ze die vent wel laten lopenquote:Op donderdag 29 juni 2023 18:02 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Gast, het zou gaan om twee generaals... Dat is toch wel een goede reden om een aanval te doen lijkt me.
Vandaar ook de reactie van Oekraine om die man op te pakken die kentekenplaten heeft doorgegeven.
Jullie kunnen ook een keer fucking normaal reageren toch?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:03 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja want als het geen generaals waren hadden ze die vent wel laten lopen
Omdat Oekraïne een functionerende democratie is en Rusland een dictatuur.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:03 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Waarom wel geloven wat Oekraine zegt en alles wat Rusland zegt met korrels zout nemen?
Propaganda heb je aan alle kanten.
Niet teveel luisteren naar Russische propaganda. Als dit het geval was geweest hadden we het van Oekraïense bronnen gehoord.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:56 schreef BjG956 het volgende:
haha grappig...quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Omdat Oekraïne een functionerende democratie is en Rusland een dictatuur.
Rusland spuwt enkel leugens de wereld in
Ja sure. Als je naief bent wel waarschijnlijk..quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:09 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Niet teveel luisteren naar Russische propaganda. Als dit het geval was geweest hadden we het van Oekraïense bronnen gehoord.
Het staat los van propaganda van Oekraïne, want jij komt enkel met Russische bronnen. En daar is 100% bewezen niets van waar en als je dat wel denkt, kijk je teveel Russische tv.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:10 schreef BjG956 het volgende:
[..]
haha grappig...
Ik weet niet of je het weet, maar in alle oorlogen heb je propaganda. En van alle kanten.
Maar als de Oekrainers zeggen "acht doden" dan zijn het acht doden? En als de Russen zeggen "twee generaals dood" dan is het propaganda. Het kan toch zijn dat Oekraine het naar buiten downplayed en dat de werkelijkheid anders is?
In WOII werden ook allerlei zaken door de geallieerden in de doofpot gestopt en gedownplayed. Omdat het gewone volk het anders niet kon handelen. Zoals de vliegtuigen die niet meer terugkwamen van bombing. Of die honderden doden die vielen bij een oefening voor "D-day"
Heb je misschien ook al eens overwogen dat beide kanten zich niet per definitie in gelijke mate schuldig maken aan het verdraaien van zaken om propagandadoeleinden? Of is dat te ingewikkeld en moet de waarheid wel ergens netjes in het midden liggen om het allemaal simpel en overzichtelijk te houden?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:10 schreef BjG956 het volgende:
[..]
haha grappig...
Ik weet niet of je het weet, maar in alle oorlogen heb je propaganda. En van alle kanten.
Maar als de Oekrainers zeggen "acht doden" dan zijn het acht doden? En als de Russen zeggen "twee generaals dood" dan is het propaganda. Het kan toch zijn dat Oekraine het naar buiten downplayed en dat de werkelijkheid anders is?
In WOII werden ook allerlei zaken door de geallieerden in de doofpot gestopt en gedownplayed. Omdat het gewone volk het anders niet kon handelen. Zoals de vliegtuigen die niet meer terugkwamen van bombing. Of die honderden doden die vielen bij een oefening voor "D-day"
Ik heb het van het AD. Ik kijk nooit naar Russische bronnen..quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:12 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het staat los van propaganda van Oekraïne, want jij komt enkel met Russische bronnen. En daar is 100% bewezen niets van waar en als je dat wel denkt, kijk je teveel Russische tv.
Omdat de Russen bekend staan om hun propaganda deze oorlog. Keer op keer is het bewezen dat zij onwaarheden verkondigen. Zij liegen tegen iedereen. Hunzelf, hun volk, de rest van de wereld.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:10 schreef BjG956 het volgende:
[..]
haha grappig...
Wel erbij vertellen dat het AD gewoon een Russische bron quote.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:14 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Ik heb het van het AD. Ik kijk nooit naar Russische bronnen..
Dus ik denk dat je verkeerd zit![]()
Toch jammer dat wanneer mensen ECHT kritisch zijn ze meteen in een hokje geduwd worden.
Ik heb je bron in AD opgezocht.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:14 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Toch jammer dat wanneer mensen ECHT kritisch zijn ze meteen in een hokje geduwd worden.
quote:Het Russische ministerie van Defensie zegt dat twee Oekraïense generaals en tot vijftig militaire officieren zijn gedood bij een raketaanval op Kramatorsk op dinsdag. Ook zouden er 'tot twintig buitenlandse huurlingen en adviseurs' zijn gedood
We hebben het nu toch niet over wat Oekraïne zegt?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:03 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Waarom wel geloven wat Oekraine zegt en alles wat Rusland zegt met korrels zout nemen?
Beter leren we de arrogante moslims dat hun heilige boekjes en plekjes voor hun heilig zijn en dat de rest van de wereld vrijheid van hun religie heeft.quote:
Dit dus.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:03 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Nee, nee. Ik ben kritisch. De rest van Fok! is verdacht en mag zich elke dag bewijzen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:14 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Advies is aanpassen van 13 euro naar 0 euro. Dus daar maak ik me niet druk om.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Pas op voor je energie-rekening, vosje.
Dan staat je dus niets in de weg om er alles aan toe doen zodat Ukraine zich kan verdedigen tegen Russische agressie.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Advies is aanpassen van 13 euro naar 0 euro. Dus daar maak ik me niet druk om.
Nounounou, iets te veel corruptie om het functionerend te noemen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
Omdat Oekraïne een functionerende democratie is
RIP Yulia en Anna. 14 jaar oud.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:02 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Gast, het zou gaan om twee generaals... Dat is toch wel een goede reden om een aanval te doen lijkt me.
Vandaar ook de reactie van Oekraine om die man op te pakken die kentekenplaten heeft doorgegeven.
En dat word beter door het door een nog corrupter land te laten verkrachten?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nounounou, iets te veel corruptie om het functionerend te noemen.
Dat zeg ik niet.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En dat word beter door het door een nog corrupter land te laten verkrachten?
Sinds die poetinpijper weg is maken ze daar flinke stappenquote:Op donderdag 29 juni 2023 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nounounou, iets te veel corruptie om het functionerend te noemen.
Ik zeg enkel dat Oekraine ook propaganda gebruikt en dat het niet vreemd is dat wanneer er belangrijke mensen omkomen bij een aanval dit word verzwegen.quote:
Zij hebben toch beweerd dat er acht doden zijn gevallen? Of heeft de restaurant houder dit gezegd?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:26 schreef Perrin het volgende:
We hangen hier ook niet aan de lippen van het Oekraiense ministerie van Defensie, dus dat ja-maar-zij-ook-gecalimero slaat eveneens totaal de plank mis.
Jawel, die beweerden dus dat er acht doden waren gevallen...quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:19 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
We hebben het nu toch niet over wat Oekraïne zegt?
RIP Yulia en Anna. 14 jaar oud.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:33 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Ik zeg enkel dat Oekraine ook propaganda gebruikt en dat het niet vreemd is dat wanneer er belangrijke mensen omkomen bij een aanval dit word verzwegen.
Als je een beetje kennis hebt van de geschiedenis dan weet je dit. Toen in WOII mensen voor niks stierven werd dit ook in de doofpot gestopt.
[..]
Zij hebben toch beweerd dat er acht doden zijn gevallen? Of heeft de restaurant houder dit gezegd?
[..]
Jawel, die beweerden dus dat er acht doden waren gevallen...
Ik kan mij voorstellen dat je de dood van generaals en militairen verzwijgt omdat dit niet goed is voor het moraal..
En dan is de reactie van Oekraine ook veel logischer dat ze iemand oppakten die kentekens van militaire auto's doorgaf aan Rusland.. Dat zou de persoon niet doen als er een private eerste klas in het restaurant zat. Wel als er minimaal een hoge officier er zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |