abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208821198
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 21:12 schreef Hanca het volgende:
Het is tegenwoordig geen weken of dagen tussen de ruzies, maar uren:

https://www.ad.nl/politie(...)jk-duurder~a3dd52a0/
[..]

Het begint toch wel heel erg treurig te worden. Verkiezingen voor of na de kerst?
zie email 27 oktober
pi_208821292
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het begint toch wel heel erg treurig te worden. Verkiezingen voor of na de kerst?
Geen idee of ze durven breken maar als je dit plan gaat invoeren dan vraag je wel om weggevaagd te worden bij de volgende verkiezingen. Hoge inflatie en hoge olieprijzen en dan ga je het nog duurdere maken, dan ben je met deze plannen de realiteit wel langzaam aan het verliezen hoor.
pi_208821595
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 01:42 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Geen idee of ze durven breken maar als je dit plan gaat invoeren dan vraag je wel om weggevaagd te worden bij de volgende verkiezingen. Hoge inflatie en hoge olieprijzen en dan ga je het nog duurdere maken, dan ben je met deze plannen de realiteit wel langzaam aan het verliezen hoor.
Maar het vervelende is: als ze niks doen zijn ze nog meer wereldvreemd en de realiteit uit het oog verloren. Er moeten extra klimaatmaatregelen bij en deze olie- en gasprijzen hebben wel bewezen dat dingen duurder maken helpt.

Daarnaast vallen de prijzen aan de pomp al weer een tijdje behoorlijk mee, als je niet per sé E5 moet/wil tanken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208821629
Wiersma heeft plannen voor meer grip van de overheid in de klas, er wordt ook meer een speerpunt gemaakt van de basisvaardigheden: https://www.volkskrant.nl(...)t-strenger~b960fa69/

Wat mij betreft terecht, want ik heb vooral het idee dat het niveau bij taal en lezen echt verschrikkelijk achteruit is gegaan de laatste 20 jaar. Hopelijk kan dat weer worden omgekeerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 19 april 2023 @ 07:36:54 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208821664
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:29 schreef Hanca het volgende:
Wiersma heeft plannen voor meer grip van de overheid in de klas, er wordt ook meer een speerpunt gemaakt van de basisvaardigheden: https://www.volkskrant.nl(...)t-strenger~b960fa69/

Wat mij betreft terecht, want ik heb vooral het idee dat het niveau bij taal en lezen echt verschrikkelijk achteruit is gegaan de laatste 20 jaar. Hopelijk kan dat weer worden omgekeerd.
Ik zou er niet direct op rekenen (ha, ha) dat dit plan gaat leiden tot een kentering, maar ik heb het toevallig net ook gelezen en ik steun dit wel. Het valt of staat een beetje bij de kwaliteit van de onderwijsinspectie, maar dat er een probleem zit bij de scholenkoepels en bij de besteding van de lumpsum is wat mij betreft wel duidelijk en daar lijkt me dit een zinnig plan voor. Ik ben principieel wel voorstander van het concept lumpsum, maar we zien in de praktijk toch te veel nadelen.

Wiersma is wat mij betreft toch wel een van de beteren van dit kabinet. En dat zeg ik niet zo snel over een minister van onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208821703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarnaast vallen de prijzen aan de pomp al weer een tijdje behoorlijk mee, als je niet per sé E5 moet/wil tanken.
Haha, grapjas. De brandstofprijzen zijn nog steeds 20-30 cent per liter hoger dan voor de stijging begon. We zijn gewend geraakt aan de hogere prijs van veel zaken, dat is wat anders. Mobiliteit is in Nederland naar internationale maatstaven al erg prijzig en dat wordt er zo niet beter op.
pi_208821874
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Haha, grapjas. De brandstofprijzen zijn nog steeds 20-30 cent per liter hoger dan voor de stijging begon. We zijn gewend geraakt aan de hogere prijs van veel zaken, dat is wat anders. Mobiliteit is in Nederland naar internationale maatstaven al erg prijzig en dat wordt er zo niet beter op.
2e kwartaal 2021 was het 1,771, nu 1,881. Bron: CBS.

Ja, daarvoor was het nog wat lager, maar daar weer voor was het weer hoger. We zitten echt wel weer op een behoorlijk normaal niveau. En ja, we gaan richting het electrisch rijden steeds meer voor brandstof betalen, dat lijkt me ook precies de bedoeling. Alle andere landen zullen zeker volgen. Maar vergelijken met andere landen heeft weinig zin, we hebben hier ook gewoon een belastingverschuiving gehad: een fors lagere belastingdruk en dan wat meer belasting op verbruik en vervuiling. Als je dus met andere landen gaat vergelijken, moet je het complete pakket meenemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822007
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
2e kwartaal 2021 was het 1,771, nu 1,881. Bron: CBS.

Ja, daarvoor was het nog wat lager, maar daar weer voor was het weer hoger. We zitten echt wel weer op een behoorlijk normaal niveau. En ja, we gaan richting het electrisch rijden steeds meer voor brandstof betalen, dat lijkt me ook precies de bedoeling. Alle andere landen zullen zeker volgen. Maar vergelijken met andere landen heeft weinig zin, we hebben hier ook gewoon een belastingverschuiving gehad: een fors lagere belastingdruk en dan wat meer belasting op verbruik en vervuiling. Als je dus met andere landen gaat vergelijken, moet je het complete pakket meenemen.
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.

Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.

Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
pi_208822019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.

Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.

Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
You will live in the pods, citizen.
pi_208822046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.

Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.

Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien. Het rijden naar de baas moet dan maar worden doorbelast naar je baas, gaan we naar kilometervergoedingen van 40ct oid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822063
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:16 schreef Hanca het volgende:
Er moeten extra klimaatmaatregelen bij en deze olie- en gasprijzen hebben wel bewezen dat dingen duurder maken helpt.
Zal dat echt veel helpen? Sommige mensen hebben geen alternatief! Moeten fysiek aanwezig zijn, kunnen niet altijd met het OV (denk aan mensen met nachtdiensten of die in de provincie wonen) en hebben ook niet de middelen op een elektrische auto te kopen. En tweedehands is er nog niet heel veel beschikbaar. Sowieso is die markt ook compleet oververhit. Dit is gewoon een heel slecht plan wat de inflatie alleen maar verder opstuwt.

Los van dat het energienet het niet eens aankan als nu wel opeens iedereen elektrisch gaat rijden.
pi_208822068
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien..
benzineprijzen in nederland gaan niets doen voor de zeespiegel

verder heeft het meer te maken met het afbetalen van de 'coronafondsen' die mooi worden ingezet voor andere zaken :)

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 08:38:05 ]
pi_208822103
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:37 schreef alpeko het volgende:

[..]
Zal dat echt veel helpen? Sommige mensen hebben geen alternatief! Moeten fysiek aanwezig zijn, kunnen niet altijd met het OV (denk aan mensen met nachtdiensten of die in de provincie wonen) en hebben ook niet de middelen op een elektrische auto te kopen. En tweedehands is er nog niet heel veel beschikbaar. Sowieso is die markt ook compleet oververhit. Dit is gewoon een heel slecht plan wat de inflatie alleen maar verder opstuwt.
Daarom die laatste zin die ik ook heb toegevoegd, de kilometervergoeding moet dan omhoog. Want als jij gedwongen naar je werk moet, is je werk eigenlijk de vervuiler en niet jij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822122
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien.
Nee, 1,88 + 20 + de hogere prijs als gevolg van het bijmengen van biobrandstof. Plus hogere BPM. Plus het voorstel van rekeningrijden (wat uiteraard bovenop de al bestaande heffingen zal komen en niet in plaats van).

Het enige wat je hiermee bereikt is dat een aanzienlijk deel van Nederland straks simpelweg geen auto meer kan betalen en veroordeeld is tot een bus die is wegbezuinigd of de fiets. En maar jammeren dat iedereen naar BBB loopt. Want “wie zijn toch die mensen” :')
pi_208822140
Brandstof duurder zal nog meer ellende brengen. Niet iedereen kan zijn werk doen vanaf huis natuurlijk. Bovendien is openbaar vervoer helemaal ruk in de provincie, de werkende heeft daar gewoon een auto nodig. Realiteitszin is ver te zoeken in Den Haag. Flikker gewoon op met dit zootje geteisem, ze brengen niets dan nog meer moeilijkheden.
pi_208822142
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee, 1,88 + 20 + de hogere prijs als gevolg van het bijmengen van biobrandstof. Plus hogere BPM. Plus het voorstel van rekeningrijden (wat uiteraard bovenop de al bestaande heffingen zal komen en niet in plaats van).

Het enige wat je hiermee bereikt is dat een aanzienlijk deel van Nederland straks simpelweg geen auto meer kan betalen en veroordeeld is tot een bus die is wegbezuinigd of de fiets. En maar jammeren dat iedereen naar BBB loopt. Want “wie zijn toch die mensen” :')
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822147
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.

De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
pi_208822150
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Bidden naar de zon, doen we al millennia

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 08:44:10 ]
  woensdag 19 april 2023 @ 08:44:39 #119
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_208822155
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien.
Vervuiling beprijzen is niemand an sich op tegen, tegelijkertijd ook geen argument om elk dom plan maar door te voeren op elk willekeurig moment.

Los van maatschappelijke context was het geen gek idee geweest, pre corona. Ondertussen wordt mobiliteit al aan alle kanten zwaar belast. En het is weer een eenzijdig plannetje, want er is helemaal geen capaciteit genoeg als nu ineens 10% meer elektrisch zou willen rijden. Maak nou eerst een brede visie op mobiliteit, inclusief wat dit economisch betekent, qua mobiliteit voor de burger, OV en koopkracht. En dan vraag ik mij af of deze lastenverzwaring de beste manier is om extra klimaatmaatregelen te nemen. Verhogen van de accijns en dat in ander klimaatdoel steken lijkt mij al meer effectief.

Ergernis zit er ook in dat het kabinet geen budgettaire keuzes kan/durft te maken en de lasten maar direct bij de burger legt, die moet het zelf maar uitzoeken. Misschien ook maar benzine bij de voedselbank verstrekken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_208822158
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.

De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
het gaat dus niet om gelijkheid hier, maar om het aanpakken van rijders in het algemeen

DGA's zijn er niet zoveel en leveren de schatkist niet zoveel op
pi_208822162
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Vervuiling beprijzen is niemand an sich op tegen, tegelijkertijd ook geen argument om elk dom plan maar door te voeren op elk willekeurig moment.

Los van maatschappelijke context was het geen gek idee geweest, pre corona. Ondertussen wordt mobiliteit al aan alle kanten zwaar belast. En het is weer een eenzijdig plannetje, want er is helemaal geen capaciteit genoeg als nu ineens 10% meer elektrisch zou willen rijden. Maak nou eerst een brede visie op mobiliteit, inclusief wat dit economisch betekent, qua mobiliteit voor de burger, OV en koopkracht. En dan vraag ik mij af of deze lastenverzwaring de beste manier is om extra klimaatmaatregelen te nemen. Verhogen van de accijns en dat in ander klimaatdoel steken lijkt mij al meer effectief.

Ergernis zit er ook in dat het kabinet geen budgettaire keuzes kan/durft te maken en de lasten maar direct bij de burger legt, die moet het zelf maar uitzoeken. Misschien ook maar benzine bij de voedselbank verstrekken.
niet waar
pi_208822168
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.

De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822174
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Wegverkeer is altijd makkelijk maar is maar een klein %. De transportsector berekent het gewoon (terecht) door in de prijs dus #care en vliegtuigbrandstof is nog altijd onbelast. En de hout gestookte centrale hier om de hoek stoken ze nog maar even extra op om alle extra benodigde energie voor de transitie op te wekken.
  woensdag 19 april 2023 @ 08:47:02 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208822184
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Het gaat om allebei. Jetten c.s. wil ook de schatkist vullen, want alle klimaatmaatregelen moeten ergens van betaald worden. In dat licht moet je wat mij betreft ook de aanstaande prijsverhogingen in het OV zien, want als je mensen daadwerkelijk een alternatief geeft dan komt er natuurlijk nog steeds geen extra belasting binnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208822188
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Daar heeft de fabrieksmedewerker met z’n afgetrapte Clio natuurlijk helemaal niks aan. Die kan helemaal geen elektrische auto betalen.
pi_208822208
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:46 schreef alpeko het volgende:

[..]
Wegverkeer is altijd makkelijk maar is maar een klein %. De transportsector berekent het gewoon (terecht) door in de prijs dus #care en vliegtuigbrandstof is nog altijd onbelast. En de hout gestookte centrale hier om de hoek stoken ze nog maar even extra op om alle extra benodigde energie voor de transitie op te wekken.
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822233
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maat wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Je bent wel een beetje stellig, maat.

Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
pi_208822255
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
jawel, leven
pi_208822280
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Whatabout zeeschepen?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208822289
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je bent wel een beetje stellig, maat.

Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
Ik ben inderdaad stellig, omdat het gewoon 100% zeker is dat de uitstoot en al ons verbruik fors naar beneden moet. We leven op dit moment in Nederland alsof we 7 aardes ter beschikking hebben, dat hebben we niet. En we leven ook alsof klimaatverandering geen probleem is: dat is het wel. Juist ook zeker voor Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822307
quote:
2s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Whatabout zeeschepen?
Ongeveer 4%: https://www.europarl.euro(...)-cijfers-infografiek
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822328
quote:
2s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Whatabout zeeschepen?
De cruiseindustrie kan je vandaag nog verbieden. Toegevoegde waarde is nul en die trekschuiten staan zonder uitzondering allemaal geregistreerd in belastingparadijzen.
pi_208822357
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad stellig, omdat het gewoon 100% zeker is dat de uitstoot en al ons verbruik fors naar beneden moet. We leven op dit moment in Nederland alsof we 7 aardes ter beschikking hebben, dat hebben we niet. En we leven ook alsof klimaatverandering geen probleem is: dat is het wel. Juist ook zeker voor Nederland.
Ik vind het van nogal een egocentrisch wereldbeeld getuigen. Jouw of mijn autorit die meer belast moet worden om de zeespiegel op pijl te houden.

Maar ieder zijn hobby
pi_208822364
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De cruiseindustrie kan je vandaag nog verbieden. Toegevoegde waarde is nul en die trekschuiten staan zonder uitzondering allemaal geregistreerd in belastingparadijzen.
raar dat je vanuit een belachelijk voorstel dan komt tot een 'oplossing' voor het verbieden van een andere branche
pi_208822423
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:

[..]
raar dat je vanuit een belachelijk voorstel dan komt tot een 'oplossing' voor het verbieden van een andere branche
Het was meer bedoeld als voorbeeld van een totale branche die niets toevoegt behalve een hoop vervuiling.
pi_208822427
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
De energiesector zelf bijv? Die zolang kernenergie niet van de grond komt en duurzame bronnen niet afdoende zijn alleen maar meer zal gaan uitstoten. En zware industrie levert ook een groter aandeel. Daar doen 'ze' nog altijd heel weinig tegen. Zie Tata. Het is gewoon weer de makkelijke wegen die worden bewandeld.
pi_208822455
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Ik vind het van nogal een egocentrisch wereldbeeld getuigen. Jouw of mijn autorit die meer belast moet worden om de zeespiegel op pijl te houden.

Maar ieder zijn hobby
Zelf je vervuiling niet naar beneden willen brengen (de gemiddelde Nederlander verbruikt 7x meer dan er ruimte voor is op de aarde), dat is pas een enorm egocentrische gedachte. En klimaatverandering beperken, daarvan is Nederland juist 1 van de landen die het meest profiteert. Aangezien Nederland enorm hard geraakt gaat worden door klimaatverandering als we niets of te weinig doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822481
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:09 schreef alpeko het volgende:

[..]
De energiesector zelf bijv? Die zolang kernenergie niet van de grond komt en duurzame bronnen niet afdoende zijn alleen maar meer zal gaan uitstoten. En zware industrie levert ook een groter aandeel. Daar doen 'ze' nog altijd heel weinig tegen. Zie Tata. Het is gewoon weer de makkelijke wegen die worden bewandeld.
Energie is inderdaad ook 19%, dus vergelijkbaar met het wegverkeer. Landbouw trouwens 16%.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822518
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Energie is inderdaad ook 19%, dus vergelijkbaar met het wegverkeer. Landbouw trouwens 16%.
En Industrie nog veel meer. Dus om nu te zeggen dat wegverkeer het meeste is, is onzin.

In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ruimteverwarming). Dit zijn de vijf sectoren die onderscheiden worden in het Klimaatakkoord.
pi_208822732
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:18 schreef alpeko het volgende:

[..]
En Industrie nog veel meer. Dus om nu te zeggen dat wegverkeer het meeste is, is onzin.

In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ruimteverwarming). Dit zijn de vijf sectoren die onderscheiden worden in het Klimaatakkoord.
Ik zei ook: één van de grootste.

Industrie heeft trouwens ook een enorme opgave gekregen waar ze zich aan moeten houden, als die dat niet doen verwacht ik ook gewoon maatregelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822733
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelf je vervuiling niet naar beneden willen brengen (de gemiddelde Nederlander verbruikt 7x meer dan er ruimte voor is op de aarde), dat is pas een enorm egocentrische gedachte.
Wat bedoel je met '7x meer dan er ruimte voor is op aarde?'

quote:
En klimaatverandering beperken, daarvan is Nederland juist 1 van de landen die het meest profiteert. Aangezien Nederland enorm hard geraakt gaat worden door klimaatverandering als we niets of te weinig doen.
Jij en ik gaan klimaatverandering niet inperken. Je bent een mens in een oneindige kosmos met tal van invloeden op de aarde. :+ Denk dat die oranje bal in de lucht, om maar wat te noemen

Talloze mensen de energie-armoede inpraten hier op de foks is echt smerig :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 09:40:07 ]
pi_208822769
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Wat bedoel je met '7x meer dan er ruimte voor is op aarde?'
Onze ecologische voetafdruk: als alle mensen zo leven als Nederlanders en we willen niet dat onze nakomelingen minder hebben (dus geen afbraak), hebben we 7 aardes nodig.

quote:
[..]
Jij en ik gaan klimaatverandering niet inperken.
We zullen wel moeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822781
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:41 schreef Hanca het volgende:
We zullen wel moeten.
Allicht, maar dat komt niet door de grote boze natuur of de zeespiegel
  woensdag 19 april 2023 @ 09:49:02 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208822824
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208822829
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Volgens @Hanca is het van levensbelang voor de persoon die jij omschrijft dat we meer belasting betalen. Daar houdt de zee rekening mee straks

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 09:50:13 ]
pi_208822866
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.

En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.

En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.

Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822907
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.

En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.

En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.

Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
zo werkt dat niet

je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog

extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht

er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 10:02:53 ]
  woensdag 19 april 2023 @ 10:02:08 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208822910
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.

En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.

En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.

Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
Ja, beprijzen is heel leuk als je een keus hebt. Dat bedoel ik dus met een bredere visie, maar op dit moment is het alleen maar 'prijzen omhoog, dan gaan mensen vanzelf minder consumeren'. Werkt misschien met sigaretten en biefstuk, maar niet (of zeer beperkt) met transport. Flankerend beleid moet tegelijk, en niet over een paar jaar een keer als we daar dan toevallig zin in hebben of er een meerderheid voor is of er wel erg vaak in de krant gestaan heeft dat mensen niet meer op hun werk kunnen komen omdat ze dat gewoon niet meer kunnen betalen. Want ik zie de leraren, verpleegkundigen, fabrieksarbeiders en buschauffeurs nog niet in grote aantallen thuiswerken. Jij wel?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208822930
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, beprijzen is heel leuk als je een keus hebt. Dat bedoel ik dus met een bredere visie, maar op dit moment is het alleen maar 'prijzen omhoog, dan gaan mensen vanzelf minder consumeren'. Werkt misschien met sigaretten en biefstuk, maar niet (of zeer beperkt) met transport. Flankerend beleid moet tegelijk, en niet over een paar jaar een keer als we daar dan toevallig zin in hebben of er een meerderheid voor is of er wel erg vaak in de krant gestaan heeft dat mensen niet meer op hun werk kunnen komen omdat ze dat gewoon niet meer kunnen betalen. Want ik zie de leraren, verpleegkundigen, fabrieksarbeiders en buschauffeurs nog niet in grote aantallen thuiswerken. Jij wel?
dat is het doel

bepaalde diensten en goederen minder bereikbaar maken voor mensen die het niet kunnen betalen. Niet omdat ze uit de markt worden geprijst, maar door belastingen

dat is wat hiermee wordt bedoelt, de plebs moeten dingen niet kunnen betalen zodat het minder wordt gedaan :)

en daar kun je dan voor of tegen zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 10:05:54 ]
pi_208822974
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:01 schreef aTypisch het volgende:

[..]
zo werkt dat niet

je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog

extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht

er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208823039
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.
Ik snap dat het zo werkt en mij treft het niet in geval van de verhoging van de benzineprijzen maar wat ik zorgelijk vind dat alles duurder word en dat de alternatieven niet goedkoper worden maar ook duurder in dit geval het OV, ik doe bijna alles op de fiets maar dat is niet altijd mogelijk dan ben ik afhankelijk van het OV
Hetzelfde telt voor voedsel, mij best om vlees en zuivel te verhogen maar maak groenten en fruit dan goedkoper, zo ingewikkeld is dat toch niet, alles duurder maken werkt erg afstotend
  woensdag 19 april 2023 @ 10:16:38 #152
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208823041
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.
Maar dan moet je dus een alternatief bieden. Zo kun je de ene groep levensmiddelen prima duurder maken als je de consumptie wil remmen, of die van een andere wil stimuleren. Maar niet allemaal, want mensen moeten toch eten. Zo kun je dus ook niet álle (bereikbare) vormen van vervoer duurder maken, want mensen moeten toch van A naar B. Daar is onze samenleving nu eenmaal op ingericht, en pas als je die inrichting gaat veranderen kun je een substantieel deel van die vervoersvraag verlagen. Dat is niet alleen maar rondom thuiswerken of de plek waar je op vakantie gaat, maar het wegtrekken van alle denkbare faciliteiten uit de kleinere kernen helpt natuurlijk ook niet bepaald.

Nu is het vooral 'een maatregel die het doel bereikt en waar ik zelf geen last van heb is een prima maatregel. Maar dat is niet waar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208823072
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:39 schreef Cupfighter het volgende:
Maak alles duurder, labiel kabinet
Het is een visieloze treurnis. Jetten is al jarenlang bezig met deze plannen en waar komt hij mee, prijzen omhoog. Verzin eens iets beters.
pi_208823439
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Het is een visieloze treurnis. Jetten is al jarenlang bezig met deze plannen en waar komt hij mee, prijzen omhoog. Verzin eens iets beters.
AH verzint hetzelfde momenteel, bij sommige AH's kun je nu koffie kopen tegen de werkelijke prijs in plaats van de sticker prijs. Persoonlijk ben ik hier eigenlijk een groot voorstander van.

https://www.ad.nl/economi(...)offie-zien~aaf5bf98/
pi_208823550
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:01 schreef aTypisch het volgende:

[..]
zo werkt dat niet

je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog

extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht

er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen
Tuurlijk wel.

Dat wordt doorberekend aan de consument ja. Je brengt daarmee nieuwe factoren aan in de marktwerking. Bedrijven die dat als oplossing zien gaan het op den duur namelijk afleggen tegen bedrijven die die kosten niet hoeven te maken.

Kosten waarvan je weet dat ze enorm gaan stijgen gewoon doorberekenen aan de consument en verder achterover blijven leunen, is een zakelijk doodsvonnis.

Bedrijf A: Wij hebben schijt aan het klimaat en zijn tevens duur terwijl de CEO in een Audi A8 rondtuft.

Bedrijf B: Wij richten ons op klimaatdoelen, zijn een stuk voordeliger en onze loonschalen zijn normaal.

Rara welk bedrijf gaat dit winnen op de lange termijn.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208823702
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je bent wel een beetje stellig, maat.

Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
Hier ben ik het wel met je eens.

Denk dat de keuze om iets duurder te maken om op deze manier vervuiling tegen te gaan best wel verstandig misschien zelfs wel een must zou moeten zijn. Maar ik denk ook dat het hap snap invoeren van zulke maatregelen koren op de BBB molen is.

Eigenlijk denk ik dat het evident is dat er wat moet gebeuren, maar ik denk ook dat we hierbij met goede landsbrede plannen moeten komen, bij bijvoorbeeld Stikstof had het beter geweest om met een plan te komen waarin alle uitstoters hun stikstof ten opzichte van pijldatum x te verlagen ten einde y. We gebruiken hierbij op dit moment steeds pijldatum 2018 dan kun je ook aangeven dat alles behalve de landbouw sinds 2018 al aan reductie gedaan heeft, waarbij je dus meer urgentie bij deze sector legt. Dit werkt beter dan de opmerkingen van Tjeerd de Groot!

Wat betreft transport zou je dit ook moeten doen. A. de hele sector aanpakken wegverkeer/vliegverkeer/scheepvaart, B. stoppen met het uitkleden van het openbaar vervoer/met een verbeter plan komen (zaken als de lelylijn versnelt invoeren / inzetten op een beter (europees) hogesnelheidsnetwerk waarbij die treinen ook echt met 300 door het landschap zoeven/kijken naar taxi-achtige oplossingen voor onrendabele busverbindingen in het buitengebied (een soort verbeterde belbus?), C. blijven inzetten op verbeterde fietsnetwerken, wat zeker met de electrische fiets voor korte/middenlange afstanden een steeds beter alternatief is).

Maar ik ben bang dat hoe goed de plannen ook zullen zijn, dat er vooreerst ook gefocust moet worden op bestaande ellende en ik ben bang dat het vanuit Rutte 4 schier onmogelijk is om het momentum en de publieke opinie mee te krijgen. Terwijl dit kabinet misschien best wel op de goede weg is.

quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Het is een visieloze treurnis. Jetten is al jarenlang bezig met deze plannen en waar komt hij mee, prijzen omhoog. Verzin eens iets beters.
Wat wel bijzonder is is dat Rutte massaal het gebrek aan visie verweten wordt, terwijl een visionair Europa niet echt geliefd is.
pi_208823835
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dan moet je dus een alternatief bieden. Zo kun je de ene groep levensmiddelen prima duurder maken als je de consumptie wil remmen, of die van een andere wil stimuleren. Maar niet allemaal, want mensen moeten toch eten. Zo kun je dus ook niet álle (bereikbare) vormen van vervoer duurder maken, want mensen moeten toch van A naar B. Daar is onze samenleving nu eenmaal op ingericht, en pas als je die inrichting gaat veranderen kun je een substantieel deel van die vervoersvraag verlagen. Dat is niet alleen maar rondom thuiswerken of de plek waar je op vakantie gaat, maar het wegtrekken van alle denkbare faciliteiten uit de kleinere kernen helpt natuurlijk ook niet bepaald.

Nu is het vooral 'een maatregel die het doel bereikt en waar ik zelf geen last van heb is een prima maatregel. Maar dat is niet waar.
Precies dit. En dit treft niet de advocaat of makelaar die prima vanuit huis kan werken of anders echt niet wakker ligt van 10 euro meer of minder. Dit treft de verpleegkundige en de medewerker gemeentewerken die niet thuis kunnen werken en voor wie 10 euro een stuk meer geld is.
zie email 27 oktober
pi_208823958
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Precies dit. En dit treft niet de advocaat of makelaar die prima vanuit huis kan werken of anders echt niet wakker ligt van 10 euro meer of minder. Dit treft de verpleegkundige en de medewerker gemeentewerken die niet thuis kunnen werken en voor wie 10 euro een stuk meer geld is.
ja, dat is de bedoeling
pi_208824037
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
AH verzint hetzelfde momenteel, bij sommige AH's kun je nu koffie kopen tegen de werkelijke prijs in plaats van de sticker prijs. Persoonlijk ben ik hier eigenlijk een groot voorstander van.

https://www.ad.nl/economi(...)offie-zien~aaf5bf98/
Wat is hier dan zo mooi aan?

Het zijn uit de lucht gegrepen (hihaho) percentages waarmee ze de prijs extra kunnen verhogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 12:23:22 ]
pi_208824109
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:10 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.

Dat wordt doorberekend aan de consument ja. Je brengt daarmee nieuwe factoren aan in de marktwerking. Bedrijven die dat als oplossing zien gaan het op den duur namelijk afleggen tegen bedrijven die die kosten niet hoeven te maken.

Kosten waarvan je weet dat ze enorm gaan stijgen gewoon doorberekenen aan de consument en verder achterover blijven leunen, is een zakelijk doodsvonnis.

Bedrijf A: Wij hebben schijt aan het klimaat en zijn tevens duur terwijl de CEO in een Audi A8 rondtuft.

Bedrijf B: Wij richten ons op klimaatdoelen, zijn een stuk voordeliger en onze loonschalen zijn normaal.

Rara welk bedrijf gaat dit winnen op de lange termijn.
Wat is in jouw ogen een voorbeeld van bedrijf B die dan zou winnen?

In de praktijk is dat een bedrijf als Tesla die wint. Met hulp van belastingen op concurrentie en (lokale) subsidies.

Ze zijn niet groen, energiezuinig of goed voor de planeet. maar krijgen wel die labels en bijvoorbeeld energy credits in de VS. En die mogen zij weer verhandelen met 'vieze bedrijven'. Boekhouding opgelost, Tesla heeft gratis geld gekregen en een ander bedrijf kan zijn zondes afkopen met een aflaatje.

Meer regels en meer belasting geven niet altijd de uitkomst die je wil, of die je wordt voorgeschoteld. Zo maakbaar is de wereld niet vanuit Den Haag, NL of zelfs Europa.

Er zijn verschillende termen voor overheden die onevenredig veel winnaars en verliezers kiezen in bijna alle industrieën en daarmee in bed stappen met het grootkapitaal en multinationals. Mag jij raden hoe goed die er op staan in de geschiedenisboeken. :+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 12:20:15 ]
pi_208824638
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]


Nu is het vooral 'een maatregel die het doel bereikt en waar ik zelf geen last van heb is een prima maatregel. Maar dat is niet waar.
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).

Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208824675
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:01 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Wat is hier dan zo mooi aan?

Het zijn uit de lucht gegrepen (hihaho) percentages waarmee ze de prijs extra kunnen verhogen.
Ok, je begrijpt het dus niet.
  woensdag 19 april 2023 @ 12:58:24 #163
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208824692
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).

Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
Ik had het in dit geval ook niet over jou persoonlijk. Blijft het punt staan dat het beprijzen een ordinaire lastenverhoging voor de zwakste schouders is als er geen alternatief is voor de consumptie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208824733
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik had het in dit geval ook niet over jou persoonlijk. Blijft het punt staan dat het beprijzen een ordinaire lastenverhoging voor de zwakste schouders is als er geen alternatief is voor de consumptie.
Dat kun je dan aanpassen door het op een andere plek te compenseren. Bijvoorbeeld gewoon simpel in de inkomstenbelasting voor de zwakste schouders. Zodat de koopkracht uiteindelijk niet daalt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208824742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, je begrijpt het dus niet.
Daarom vraag ik aan jou wat hier mooi aan is
pi_208824991
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 07:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er was blijkbaar nog een belangrijke vergadering gepland: Rutte, Vijlbrief, De Jonge, Schouten, Bruins-Slot, Adriaansens, Van Gennip en Heijnen zijn vanavond allemaal in Groningen voor een gesprek met Groningse bestuurders en ook Remkes komt weer eens aanschuiven: https://www.rtvnoord.nl/n(...)-over-toekomst-regio
En dat was geen onverdeeld succes, blijkbaar: https://nos.nl/artikel/24(...)s-en-plannen-kabinet

Groot gat tussen wensen van de provinciebestuurders en waar het kabinet mee kwam. Als dat zo is heeft het kabinet echt een probleem, een reactie waarop de provincie afwijzend reageert kunnen ze echt niet gebruiken. En kan ook een motie van wantrouwen opleveren en wat doet CU dan (CU gedeputeerde, lijsttrekker en rijzende ster Johan Hamster zat namens Groningen aan tafel)? Ook voor het CDA zou het een mooi moment zijn om te laten zien dat ze de regio wel serieus nemen, een belangrijk statement richting verkiezingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 19 april 2023 @ 13:41:12 #167
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208825259
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kun je dan aanpassen door het op een andere plek te compenseren. Bijvoorbeeld gewoon simpel in de inkomstenbelasting voor de zwakste schouders. Zodat de koopkracht uiteindelijk niet daalt.
Ja dat kan, maar op dit moment blijkt nergens uit dat dat ook gaat gebeuren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208825279
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja dat kan, maar op dit moment blijkt nergens uit dat dat ook gaat gebeuren.
Jawel, want dit zijn al voorbesprekingen richting prinsjesdag en daar wordt altijd naar het complete pakket gekeken. Er blijkt nergens uit dat ze dat nu niet zouden doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208825387
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kun je dan aanpassen door het op een andere plek te compenseren. Bijvoorbeeld gewoon simpel in de inkomstenbelasting voor de zwakste schouders. Zodat de koopkracht uiteindelijk niet daalt.
Dan wordt het doel toch niet bereikt? Ze willen mensen uit de auto jagen om uitstoot te verminderen. Dat willen ze bereiken door verbruik duurder te maken zodat een groep het niet meer kan betalen of in ieder geval minder vaak kan rijden. Als je koopkracht gaat compenseren hoeven de armen hun auto echter niet weg te doen.

Zorg er liever eerst voor dat er goede betaalbare alternatieven zijn. Dat is nu niet het geval. Het OV wordt steeds slechter en duurder. Elektrische autos zijn nog onbetaalbaar voor een groot deel van de Nederlanders en deelauto's zijn veel te slecht beschikbaar in de spits en een concept waar ik weinig vertrouwen in heb.
pi_208825417
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:51 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan wordt het doel toch niet bereikt? Ze willen mensen uit de auto jagen om uitstoot te verminderen. Dat willen ze bereiken door verbruik duurder te maken zodat een groep het niet meer kan betalen of in ieder geval minder vaak kan rijden. Als je koopkracht gaat compenseren hoeven de armen hun auto echter niet weg te doen.
Eh, nee, ze willen niet bereiken dat armen hun auto weg doen. Ze willen bereiken dat mensen bij de afweging auto of alternatief of gewoon helemaal niet rijden vaker niet voor de auto kiezen. Dat is het doel. Niet dat er mensen hun auto's weg moeten doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208825609
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eh, nee, ze willen niet bereiken dat armen hun auto weg doen. Ze willen bereiken dat mensen bij de afweging auto of alternatief of gewoon helemaal niet rijden vaker niet voor de auto kiezen. Dat is het doel. Niet dat er mensen hun auto's weg moeten doen.
Maar dan doe je alsof het altijd een afweging is. Bovendien zijn de middeninkomens weer de lul. Hoge woonlasten, hoge belastingdruk en een salaris waar nu al weinig ruimte is om prijsstijgingen op te vangen. Er zijn voor woon/werk weinig alternatieven
pi_208825624
En hoe prijselastisch is benzine nou eigenlijk? Toen de benzineprijs ¤2,20 was, zijn we toen echt veel minder gaan rijden? Of beter gezegd: is de uitstoot toen flink gedaald? Of maakt het eigenlijk geen verschil voor het klimaat, maar alleen voor de schatkist en belastingbetaler?
pi_208825639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:14 schreef Piles het volgende:
En hoe prijselastisch is benzine nou eigenlijk? Toen de benzineprijs ¤2,20 was, zijn we toen echt veel minder gaan rijden? Of beter gezegd: is de uitstoot toen flink gedaald? Of maakt het eigenlijk geen verschil voor het klimaat, maar alleen voor de schatkist en belastingbetaler?
Weinig. https://www.autoweek.nl/a(...)ge-brandstofprijzen/ Er is in ieder geval 0 onderbouwing dat het effect zal hebben. Leuke maatregel voor de schatkist maar ik heb Jetten sowieso op nog geen enkel doordacht plan kunnen betrappen.
pi_208825745
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eh, nee, ze willen niet bereiken dat armen hun auto weg doen. Ze willen bereiken dat mensen bij de afweging auto of alternatief of gewoon helemaal niet rijden vaker niet voor de auto kiezen. Dat is het doel. Niet dat er mensen hun auto's weg moeten doen.
En hoe gaan ze dat doen door nog meer accijnsen te vragen?
Dan moet je de alternatieven ook beter maken maar die zijn juist conform rapporten in veel gebieden slechter geworden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208825772
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).

Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
dit kan niet
pi_208825777
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En hoe gaan ze dat doen door nog meer accijnsen te vragen?
Dan moet je de alternatieven ook beter maken maar die zijn juist conform rapporten in veel gebieden slechter geworden.
verwacht geen groeiplannen, daar is dit beleid niet op gebouwd

het is een death cult verpakt in het groen

alles moet minder, anders zullen je kleinkinderen of jijzelf worden gestraft door de weergoden

er is weinig nieuws aan

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 14:35:11 ]
  woensdag 19 april 2023 @ 14:39:33 #177
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208825826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:14 schreef Piles het volgende:
En hoe prijselastisch is benzine nou eigenlijk?
Wel een beetje, maar een groot deel van de rek is er wel uit. De transportvraag als geheel is in elk geval nauwelijks elastisch, dus het draait om keuzemogelijkheden. Het grootste deel van de users is het hier op zich wel eens: als je mensen uit de auto wil krijgen, dan moet je zorgen voor aantrekkelijke alternatieven. Als je midden in Amsterdam woont dan zijn die er ook wel, maar op andere plekken worden ze steeds slechter - en steeds duurder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208826046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wel een beetje, maar een groot deel van de rek is er wel uit. De transportvraag als geheel is in elk geval nauwelijks elastisch, dus het draait om keuzemogelijkheden. Het grootste deel van de users is het hier op zich wel eens: als je mensen uit de auto wil krijgen, dan moet je zorgen voor aantrekkelijke alternatieven. Als je midden in Amsterdam woont dan zijn die er ook wel, maar op andere plekken worden ze steeds slechter - en steeds duurder.
Eens dat de alternatieven beter moeten, maar oneens dat de rek er uit is. Hoeveel mensen vergaderen bijvoorbeeld nu weer op locatie ipv via teams? Die rek is er echt nog wel voor een deel.

Natuurlijk mag dit nooit een losse maatregel zijn, er moet worden gekeken hoe alles draagbaar blijft en ik zou ook zeggen dat de verhogingen voor een heel deel bij de bedrijven terecht moeten komen. En inderdaad, er moet in Nederland gewoon veel meer geld naar het OV. Gratis is misschien nog overdreven, maar er is nu zo ongeveer geen enkel traject te verzinnen waar je met 2 man in het OV goedkoper bent dan met 2 man in de auto. Dat zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, dat een auto pas bij 4 man goedkoper wordt oid. De prijzen van het OV moeten dus minstens worden gehalveerd, zou ik zeggen. En ja, dat moet met subsidie, anders gaan er nog meer lijnen als 'onrendabel' verdwijnen.

Maar dat er meer moet worden gedaan maakt niet dat het beprijzen van vervuiling, en het wegvervoer is een enorm grote vervuiler, een slecht idee is. Sowieso moet het natuurlijk op termijn gewoon zo zijn dat iedereen overstapt op elektrisch en ook dat regel je alleen met prijsprikkels.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208826146
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat de alternatieven beter moeten, maar oneens dat de rek er uit is. Hoeveel mensen vergaderen bijvoorbeeld nu weer op locatie ipv via teams? Die rek is er echt nog wel voor een deel.

Natuurlijk mag dit nooit een losse maatregel zijn, er moet worden gekeken hoe alles draagbaar blijft en ik zou ook zeggen dat de verhogingen voor een heel deel bij de bedrijven terecht moeten komen. En inderdaad, er moet in Nederland gewoon veel meer geld naar het OV. Gratis is misschien nog overdreven, maar er is nu zo ongeveer geen enkel traject te verzinnen waar je met 2 man in het OV goedkoper bent dan met 2 man in de auto. Dat zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, dat een auto pas bij 4 man goedkoper wordt oid. De prijzen van het OV moeten dus minstens worden gehalveerd, zou ik zeggen. En ja, dat moet met subsidie, anders gaan er nog meer lijnen als 'onrendabel' verdwijnen.

Maar dat er meer moet worden gedaan maakt niet dat het beprijzen van vervuiling, en het wegvervoer is een enorm grote vervuiler, een slecht idee is. Sowieso moet het natuurlijk op termijn gewoon zo zijn dat iedereen overstapt op elektrisch en ook dat regel je alleen met prijsprikkels.
dit is niet waar

een deel van de samenleving gaat die overstap niet (kunnen) maken
mag je er best bij vertellen
pi_208826591
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:25 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dit is niet waar

een deel van de samenleving gaat die overstap niet (kunnen) maken
mag je er best bij vertellen
Is onzin, in principe gaat iedereen die overstap kunnen maken, er komen namelijk steeds meer goedkope elektrische auto's op de markt die ook prima straks tweedehands kunnen worden verkocht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208826882
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is onzin, in principe gaat iedereen die overstap kunnen maken, er komen namelijk steeds meer goedkope elektrische auto's op de markt die ook prima straks tweedehands kunnen worden verkocht.
Hoeveel tijd gaat hier overheen voordat dit tweedehands dan prima kan?
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 19 april 2023 @ 16:38:09 #182
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_208826897
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is onzin, in principe gaat iedereen die overstap kunnen maken, er komen namelijk steeds meer goedkope elektrische auto's op de markt die ook prima straks tweedehands kunnen worden verkocht.
Dit gaat heel lang duren. Als je dan benzinekosten enorm opdrijft ga je gewoon mensen op kosten jagen want er is zo snel niet voldoende alternatief.
pi_208827019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:36 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Hoeveel tijd gaat hier overheen voordat dit tweedehands dan prima kan?
Dat verschilt per voorspeller, ik heb ook geen glazen bol. Maar doen alsof het altijd voor een deel van de bevolking die nu wel auto rijdt onbetaalbaar blijft om elektrisch te rijden is gewoon onzin, er is geen enkele econoom die voorspelt dat elektrisch rijden op langere termijn duurder blijft dan nu benzinerijden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 19-04-2023 17:05:25 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208827180
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is onzin, in principe gaat iedereen die overstap kunnen maken, er komen namelijk steeds meer goedkope elektrische auto's op de markt die ook prima straks tweedehands kunnen worden verkocht.
mooie droom

massaal privébezit van voertuigen behouden staat niet hoog op de agenda

iets anders stellen is jezelf en anderen voor de gek houden

https://nos.nl/artikel/24(...)r-velen-onbetaalbaar

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 17:13:53 ]
pi_208827208
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat verschilt per voorspeller, ik heb ook geen glazen bol. Maar doen alsof het altijd voor een deel van de bevolking die nu wel auto rijdt onbetaalbaar blijft om elektrisch te rijden is gewoon onzin, er is geen enkele econoom die voorspelt dat elektrisch rijden op langere termijn duurder blijft dan nu benzinerijden is.
de trend is: minder auto's in de binnensteden, duurder autorijden voor de rest
  woensdag 19 april 2023 @ 17:23:06 #186
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208827411
twitter


Zullen we voor het gemak maar aannemen dat Rob Jetten deze informatie ook wel tot zijn beschikking heeft?

[ Bericht 4% gewijzigd door Janneke141 op 19-04-2023 17:30:46 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208827543
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[ twitter ]
Als dit daadwerkelijk zo is wordt het wel deels wat anders. Al zul je nog steeds met prijsprikkels die stijging van de EV's moeten blijven realiseren, al gaat alle lease straks over en dat scheelt wel een hoop, ook omdat vanaf 2029 de 2ehandsmarkt dan goed gaat lopen.

Maar het plan van Jetten komt ook uit een wetenschappelijk rapport, aangevraagd door het ministerie, onder leiding van Laura van Geest, de voormalig directeur van het CPB en de AFM.

https://www.rijksoverheid(...)drapport-ibo-klimaat

Die stellen dus dat het wel helpt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208827557
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dit daadwerkelijk zo is wordt het wel deels wat anders. Al zul je nog steeds met prijsprikkels die stijging van de EV's moeten blijven realiseren, al gaat alle lease straks over en dat scheelt wel een hoop, ook omdat vanaf 2029 de 2ehandsmarkt dan goed gaat lopen.

Maar het plan van Jetten komt ook uit een wetenschappelijk rapport, aangevraagd door het ministerie, onder leiding van Laura van Geest, de voormalig directeur van het CPB en de AFM.

https://www.volkskrant.nl(...)et-verhaal~b6e2c84e/
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er-stikstof-a4162254

Die stellen dus dat het wel helpt.
nou, dan moet de realiteit zich maar aanpassen aan dat rapport

mooi hoe dat werkt
pi_208827572
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:34 schreef aTypisch het volgende:

[..]
nou, dan moet de realiteit zich maar aanpassen aan dat rapport

mooi hoe dat werkt
Ja, of de andere wetenschapper heeft geen gelijk. Het is in elk geval niet zo dat Jetten dit zelf heeft verzonnen, hij heeft zich uivoerig laten adviseren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208827584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat de alternatieven beter moeten, maar oneens dat de rek er uit is. Hoeveel mensen vergaderen bijvoorbeeld nu weer op locatie ipv via teams? Die rek is er echt nog wel voor een deel.

Natuurlijk mag dit nooit een losse maatregel zijn, er moet worden gekeken hoe alles draagbaar blijft en ik zou ook zeggen dat de verhogingen voor een heel deel bij de bedrijven terecht moeten komen. En inderdaad, er moet in Nederland gewoon veel meer geld naar het OV. Gratis is misschien nog overdreven, maar er is nu zo ongeveer geen enkel traject te verzinnen waar je met 2 man in het OV goedkoper bent dan met 2 man in de auto. Dat zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, dat een auto pas bij 4 man goedkoper wordt oid. De prijzen van het OV moeten dus minstens worden gehalveerd, zou ik zeggen. En ja, dat moet met subsidie, anders gaan er nog meer lijnen als 'onrendabel' verdwijnen.

Maar dat er meer moet worden gedaan maakt niet dat het beprijzen van vervuiling, en het wegvervoer is een enorm grote vervuiler, een slecht idee is. Sowieso moet het natuurlijk op termijn gewoon zo zijn dat iedereen overstapt op elektrisch en ook dat regel je alleen met prijsprikkels.
Het grote probleem van het OV is de capaciteit. Er zal heel veel geïnvesteerd moeten worden om de capaciteit van met name railgebonden OV fors te vergroten. Vervolgens is het een beleidskeuze en lijkt het mij verstandig OV een stuk aantrekkelijker te maken. Voor de korte termijn leidt dat alleen te overvolle treinen voor minder essentiële verplaatsingen.

Behalve de politieke wil om -zeg eens iets - 50 miljard extra in het OV te investeren (is zo'n 2 miljard per jaar), speelt er nu ook iets anders bij de rechter waardoor we voorlopig alleen onderhoud plegen ;)
  woensdag 19 april 2023 @ 17:40:26 #191
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208827621
Die tweet heeft niets anders gedaan dan een grafiekje geplot waar de benzineprijs wordt uitgezet tegen het verbruik, en daarin is duidelijk geen lijn te herkennen waaruit zou blijken dat men minder gaat rijden bij een hogere prijs.

Dat kan natuurlijk wel anders worden als men aankondigt dat de prijs beleidsmatig verhoogt blijft worden en autorijden dus alleen maar verder richting onbetaalbaar gaat. Wellicht dat men dan eerder bereid is om te kijken naar alternatieven in plaats van te vloeken aan de pomp. Oh, maar had ik al gezegd dat die alternatieven dan wel moeten bestaan?

De tegenstrijdige onderzoeken sluiten zichzelf dus niet uit, maar het is niet de eerste keer dat een beleidsmaker het rapport kiest dat het beste aansluit bij zijn gewenste beleid. Uit het verleden blijkt kennelijk nog niet dat het kwartje van Jetten gaat leiden tot de gewenste gedragsverandering. En dus wel tot extra schatkistinkomsten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208827634
Mobiliteit haalt in elk geval de klimaatdoelstellingen 2030 niet. Ruim niet. Kan VVD boos worden, maar er moet bij mobiliteit dus gewoon een heleboel gebeuren:

Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208827636
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, of de andere wetenschapper heeft geen gelijk. Het is in elk geval niet zo dat Jetten dit zelf heeft verzonnen, hij heeft zich uivoerig laten adviseren.
https://digital-strategy.(...)italisation-mobility

staat ook gewoon in de europese plannen

meer smart city, movement as a service en spul
bijv specifiek in dit soort PDF'jes:

https://eur-lex.europa.eu(...).02/DOC_1&format=PDF
pi_208827641
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef Hanca het volgende:
Mobiliteit haalt in elk geval de doelstellingen 2030 niet. Ruim niet. Kan VVD boos worden, maar er moet bij mobiliteit dus gewoon een heleboel gebeuren:

[ afbeelding ]
ja, als dat serieus een probleem voor je is begin je niet met nog meer belasten van die mobiliteit
pi_208827663
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:40 schreef Janneke141 het volgende:

... maar het is niet de eerste keer dat een beleidsmaker het rapport kiest dat het beste aansluit bij zijn gewenste beleid.
Jetten kiest geen rapport, Jetten heeft dit rapport ontvangen naar aanleiding van de vraag van zowel Kamer als kabinet of de doelstellingen 2030 gehaald worden. Dat nu framen als het zo maar kiezen welk rapport hij gebruikt is wel extreem populistisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208827679
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ja, als dat serieus een probleem voor je is begin je niet met nog meer belasten van die mobiliteit
Mobiliteit haalt de klimaatdoelstellingen niet, sorry voor het feit dat dat niet gelijk duidelijk was. Er moet bij mobiliteit dus een hoop uitstoot naar beneden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208827681
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ja, als dat serieus een probleem voor je is begin je niet met nog meer belasten van die mobiliteit
Je begint met schone mobiliteit relatief goedkoper te maken en zeer vervuilende mobiliteit te belasten. En met stip op 1,2 en 3 staat dan vliegen eindelijk eens gaan belasten. Geld gebruik je om het ov te verbeteren
pi_208827684
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jetten kiest geen rapport, Jetten heeft dit rapport ontvangen naar aanleiding van de vraag van zowel Kamer als kabinet of de doelstellingen 2030 gehaald worden. Dat nu framen als het zo maar kiezen welk rapport hij gebruikt is wel extreem populistisch.
Jawel, een politicus (of ministerie) kiest welke rapporten hij of zij gebruikt en beleid op maakt. Dat is van alle tijden.
  woensdag 19 april 2023 @ 17:45:27 #199
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208827685
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jetten kiest geen rapport, Jetten heeft dit rapport ontvangen naar aanleiding van de vraag van zowel Kamer als kabinet of de doelstellingen 2030 gehaald worden. Dat nu framen als het zo maar kiezen welk rapport hij gebruikt is wel extreem populistisch.
Af en toe zou ik wel eens wat van jouw geloof in goede bedoelingen willen hebben. Streept een beetje weg tegen mijn grenzeloze cynisme.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208827699
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je begint met schone mobiliteit relatief goedkoper te maken en zeer vervuilende mobiliteit te belasten. En met stip op 1,2 en 3 staat dan vliegen eindelijk eens gaan belasten. Geld gebruik je om het ov te verbeteren
dit klopt ook niet

gemeentes/regio's kiezen steevast voor de goedkoopste aanbieders of dienstverleners in het ov, bijvoorbeeld

dat gaat niet veranderen met het belasten van ander vervoer

de overheid heeft met een tekort te maken, doen alsof je belasting van punt a naar punt b kunt sluizen klopt niet
er wordt meer belasting geheven om gaten te vullen en investeringen te doen, niet om gaten in het OV op te vullen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 17:48:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')