abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208821198
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 21:12 schreef Hanca het volgende:
Het is tegenwoordig geen weken of dagen tussen de ruzies, maar uren:

https://www.ad.nl/politie(...)jk-duurder~a3dd52a0/
[..]

Het begint toch wel heel erg treurig te worden. Verkiezingen voor of na de kerst?
zie email 27 oktober
pi_208821292
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het begint toch wel heel erg treurig te worden. Verkiezingen voor of na de kerst?
Geen idee of ze durven breken maar als je dit plan gaat invoeren dan vraag je wel om weggevaagd te worden bij de volgende verkiezingen. Hoge inflatie en hoge olieprijzen en dan ga je het nog duurdere maken, dan ben je met deze plannen de realiteit wel langzaam aan het verliezen hoor.
pi_208821595
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 01:42 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Geen idee of ze durven breken maar als je dit plan gaat invoeren dan vraag je wel om weggevaagd te worden bij de volgende verkiezingen. Hoge inflatie en hoge olieprijzen en dan ga je het nog duurdere maken, dan ben je met deze plannen de realiteit wel langzaam aan het verliezen hoor.
Maar het vervelende is: als ze niks doen zijn ze nog meer wereldvreemd en de realiteit uit het oog verloren. Er moeten extra klimaatmaatregelen bij en deze olie- en gasprijzen hebben wel bewezen dat dingen duurder maken helpt.

Daarnaast vallen de prijzen aan de pomp al weer een tijdje behoorlijk mee, als je niet per sé E5 moet/wil tanken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208821629
Wiersma heeft plannen voor meer grip van de overheid in de klas, er wordt ook meer een speerpunt gemaakt van de basisvaardigheden: https://www.volkskrant.nl(...)t-strenger~b960fa69/

Wat mij betreft terecht, want ik heb vooral het idee dat het niveau bij taal en lezen echt verschrikkelijk achteruit is gegaan de laatste 20 jaar. Hopelijk kan dat weer worden omgekeerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 19 april 2023 @ 07:36:54 #105
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208821664
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:29 schreef Hanca het volgende:
Wiersma heeft plannen voor meer grip van de overheid in de klas, er wordt ook meer een speerpunt gemaakt van de basisvaardigheden: https://www.volkskrant.nl(...)t-strenger~b960fa69/

Wat mij betreft terecht, want ik heb vooral het idee dat het niveau bij taal en lezen echt verschrikkelijk achteruit is gegaan de laatste 20 jaar. Hopelijk kan dat weer worden omgekeerd.
Ik zou er niet direct op rekenen (ha, ha) dat dit plan gaat leiden tot een kentering, maar ik heb het toevallig net ook gelezen en ik steun dit wel. Het valt of staat een beetje bij de kwaliteit van de onderwijsinspectie, maar dat er een probleem zit bij de scholenkoepels en bij de besteding van de lumpsum is wat mij betreft wel duidelijk en daar lijkt me dit een zinnig plan voor. Ik ben principieel wel voorstander van het concept lumpsum, maar we zien in de praktijk toch te veel nadelen.

Wiersma is wat mij betreft toch wel een van de beteren van dit kabinet. En dat zeg ik niet zo snel over een minister van onderwijs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208821703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarnaast vallen de prijzen aan de pomp al weer een tijdje behoorlijk mee, als je niet per sé E5 moet/wil tanken.
Haha, grapjas. De brandstofprijzen zijn nog steeds 20-30 cent per liter hoger dan voor de stijging begon. We zijn gewend geraakt aan de hogere prijs van veel zaken, dat is wat anders. Mobiliteit is in Nederland naar internationale maatstaven al erg prijzig en dat wordt er zo niet beter op.
pi_208821874
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Haha, grapjas. De brandstofprijzen zijn nog steeds 20-30 cent per liter hoger dan voor de stijging begon. We zijn gewend geraakt aan de hogere prijs van veel zaken, dat is wat anders. Mobiliteit is in Nederland naar internationale maatstaven al erg prijzig en dat wordt er zo niet beter op.
2e kwartaal 2021 was het 1,771, nu 1,881. Bron: CBS.

Ja, daarvoor was het nog wat lager, maar daar weer voor was het weer hoger. We zitten echt wel weer op een behoorlijk normaal niveau. En ja, we gaan richting het electrisch rijden steeds meer voor brandstof betalen, dat lijkt me ook precies de bedoeling. Alle andere landen zullen zeker volgen. Maar vergelijken met andere landen heeft weinig zin, we hebben hier ook gewoon een belastingverschuiving gehad: een fors lagere belastingdruk en dan wat meer belasting op verbruik en vervuiling. Als je dus met andere landen gaat vergelijken, moet je het complete pakket meenemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822007
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
2e kwartaal 2021 was het 1,771, nu 1,881. Bron: CBS.

Ja, daarvoor was het nog wat lager, maar daar weer voor was het weer hoger. We zitten echt wel weer op een behoorlijk normaal niveau. En ja, we gaan richting het electrisch rijden steeds meer voor brandstof betalen, dat lijkt me ook precies de bedoeling. Alle andere landen zullen zeker volgen. Maar vergelijken met andere landen heeft weinig zin, we hebben hier ook gewoon een belastingverschuiving gehad: een fors lagere belastingdruk en dan wat meer belasting op verbruik en vervuiling. Als je dus met andere landen gaat vergelijken, moet je het complete pakket meenemen.
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.

Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.

Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
pi_208822019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.

Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.

Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
You will live in the pods, citizen.
pi_208822046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.

Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.

Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien. Het rijden naar de baas moet dan maar worden doorbelast naar je baas, gaan we naar kilometervergoedingen van 40ct oid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822063
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 07:16 schreef Hanca het volgende:
Er moeten extra klimaatmaatregelen bij en deze olie- en gasprijzen hebben wel bewezen dat dingen duurder maken helpt.
Zal dat echt veel helpen? Sommige mensen hebben geen alternatief! Moeten fysiek aanwezig zijn, kunnen niet altijd met het OV (denk aan mensen met nachtdiensten of die in de provincie wonen) en hebben ook niet de middelen op een elektrische auto te kopen. En tweedehands is er nog niet heel veel beschikbaar. Sowieso is die markt ook compleet oververhit. Dit is gewoon een heel slecht plan wat de inflatie alleen maar verder opstuwt.

Los van dat het energienet het niet eens aankan als nu wel opeens iedereen elektrisch gaat rijden.
pi_208822068
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien..
benzineprijzen in nederland gaan niets doen voor de zeespiegel

verder heeft het meer te maken met het afbetalen van de 'coronafondsen' die mooi worden ingezet voor andere zaken :)

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 08:38:05 ]
pi_208822103
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:37 schreef alpeko het volgende:

[..]
Zal dat echt veel helpen? Sommige mensen hebben geen alternatief! Moeten fysiek aanwezig zijn, kunnen niet altijd met het OV (denk aan mensen met nachtdiensten of die in de provincie wonen) en hebben ook niet de middelen op een elektrische auto te kopen. En tweedehands is er nog niet heel veel beschikbaar. Sowieso is die markt ook compleet oververhit. Dit is gewoon een heel slecht plan wat de inflatie alleen maar verder opstuwt.
Daarom die laatste zin die ik ook heb toegevoegd, de kilometervergoeding moet dan omhoog. Want als jij gedwongen naar je werk moet, is je werk eigenlijk de vervuiler en niet jij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822122
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien.
Nee, 1,88 + 20 + de hogere prijs als gevolg van het bijmengen van biobrandstof. Plus hogere BPM. Plus het voorstel van rekeningrijden (wat uiteraard bovenop de al bestaande heffingen zal komen en niet in plaats van).

Het enige wat je hiermee bereikt is dat een aanzienlijk deel van Nederland straks simpelweg geen auto meer kan betalen en veroordeeld is tot een bus die is wegbezuinigd of de fiets. En maar jammeren dat iedereen naar BBB loopt. Want “wie zijn toch die mensen” :')
pi_208822140
Brandstof duurder zal nog meer ellende brengen. Niet iedereen kan zijn werk doen vanaf huis natuurlijk. Bovendien is openbaar vervoer helemaal ruk in de provincie, de werkende heeft daar gewoon een auto nodig. Realiteitszin is ver te zoeken in Den Haag. Flikker gewoon op met dit zootje geteisem, ze brengen niets dan nog meer moeilijkheden.
pi_208822142
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee, 1,88 + 20 + de hogere prijs als gevolg van het bijmengen van biobrandstof. Plus hogere BPM. Plus het voorstel van rekeningrijden (wat uiteraard bovenop de al bestaande heffingen zal komen en niet in plaats van).

Het enige wat je hiermee bereikt is dat een aanzienlijk deel van Nederland straks simpelweg geen auto meer kan betalen en veroordeeld is tot een bus die is wegbezuinigd of de fiets. En maar jammeren dat iedereen naar BBB loopt. Want “wie zijn toch die mensen” :')
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822147
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.

De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
pi_208822150
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Bidden naar de zon, doen we al millennia

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 08:44:10 ]
  woensdag 19 april 2023 @ 08:44:39 #119
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_208822155
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?

En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien.
Vervuiling beprijzen is niemand an sich op tegen, tegelijkertijd ook geen argument om elk dom plan maar door te voeren op elk willekeurig moment.

Los van maatschappelijke context was het geen gek idee geweest, pre corona. Ondertussen wordt mobiliteit al aan alle kanten zwaar belast. En het is weer een eenzijdig plannetje, want er is helemaal geen capaciteit genoeg als nu ineens 10% meer elektrisch zou willen rijden. Maak nou eerst een brede visie op mobiliteit, inclusief wat dit economisch betekent, qua mobiliteit voor de burger, OV en koopkracht. En dan vraag ik mij af of deze lastenverzwaring de beste manier is om extra klimaatmaatregelen te nemen. Verhogen van de accijns en dat in ander klimaatdoel steken lijkt mij al meer effectief.

Ergernis zit er ook in dat het kabinet geen budgettaire keuzes kan/durft te maken en de lasten maar direct bij de burger legt, die moet het zelf maar uitzoeken. Misschien ook maar benzine bij de voedselbank verstrekken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_208822158
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.

De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
het gaat dus niet om gelijkheid hier, maar om het aanpakken van rijders in het algemeen

DGA's zijn er niet zoveel en leveren de schatkist niet zoveel op
pi_208822162
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Vervuiling beprijzen is niemand an sich op tegen, tegelijkertijd ook geen argument om elk dom plan maar door te voeren op elk willekeurig moment.

Los van maatschappelijke context was het geen gek idee geweest, pre corona. Ondertussen wordt mobiliteit al aan alle kanten zwaar belast. En het is weer een eenzijdig plannetje, want er is helemaal geen capaciteit genoeg als nu ineens 10% meer elektrisch zou willen rijden. Maak nou eerst een brede visie op mobiliteit, inclusief wat dit economisch betekent, qua mobiliteit voor de burger, OV en koopkracht. En dan vraag ik mij af of deze lastenverzwaring de beste manier is om extra klimaatmaatregelen te nemen. Verhogen van de accijns en dat in ander klimaatdoel steken lijkt mij al meer effectief.

Ergernis zit er ook in dat het kabinet geen budgettaire keuzes kan/durft te maken en de lasten maar direct bij de burger legt, die moet het zelf maar uitzoeken. Misschien ook maar benzine bij de voedselbank verstrekken.
niet waar
pi_208822168
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.

De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822174
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Wegverkeer is altijd makkelijk maar is maar een klein %. De transportsector berekent het gewoon (terecht) door in de prijs dus #care en vliegtuigbrandstof is nog altijd onbelast. En de hout gestookte centrale hier om de hoek stoken ze nog maar even extra op om alle extra benodigde energie voor de transitie op te wekken.
  woensdag 19 april 2023 @ 08:47:02 #124
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208822184
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Het gaat om allebei. Jetten c.s. wil ook de schatkist vullen, want alle klimaatmaatregelen moeten ergens van betaald worden. In dat licht moet je wat mij betreft ook de aanstaande prijsverhogingen in het OV zien, want als je mensen daadwerkelijk een alternatief geeft dan komt er natuurlijk nog steeds geen extra belasting binnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208822188
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Daar heeft de fabrieksmedewerker met z’n afgetrapte Clio natuurlijk helemaal niks aan. Die kan helemaal geen elektrische auto betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')