Het begint toch wel heel erg treurig te worden. Verkiezingen voor of na de kerst?quote:Op dinsdag 18 april 2023 21:12 schreef Hanca het volgende:
Het is tegenwoordig geen weken of dagen tussen de ruzies, maar uren:
https://www.ad.nl/politie(...)jk-duurder~a3dd52a0/
[..]
Geen idee of ze durven breken maar als je dit plan gaat invoeren dan vraag je wel om weggevaagd te worden bij de volgende verkiezingen. Hoge inflatie en hoge olieprijzen en dan ga je het nog duurdere maken, dan ben je met deze plannen de realiteit wel langzaam aan het verliezen hoor.quote:Op woensdag 19 april 2023 00:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het begint toch wel heel erg treurig te worden. Verkiezingen voor of na de kerst?
Maar het vervelende is: als ze niks doen zijn ze nog meer wereldvreemd en de realiteit uit het oog verloren. Er moeten extra klimaatmaatregelen bij en deze olie- en gasprijzen hebben wel bewezen dat dingen duurder maken helpt.quote:Op woensdag 19 april 2023 01:42 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Geen idee of ze durven breken maar als je dit plan gaat invoeren dan vraag je wel om weggevaagd te worden bij de volgende verkiezingen. Hoge inflatie en hoge olieprijzen en dan ga je het nog duurdere maken, dan ben je met deze plannen de realiteit wel langzaam aan het verliezen hoor.
Ik zou er niet direct op rekenen (ha, ha) dat dit plan gaat leiden tot een kentering, maar ik heb het toevallig net ook gelezen en ik steun dit wel. Het valt of staat een beetje bij de kwaliteit van de onderwijsinspectie, maar dat er een probleem zit bij de scholenkoepels en bij de besteding van de lumpsum is wat mij betreft wel duidelijk en daar lijkt me dit een zinnig plan voor. Ik ben principieel wel voorstander van het concept lumpsum, maar we zien in de praktijk toch te veel nadelen.quote:Op woensdag 19 april 2023 07:29 schreef Hanca het volgende:
Wiersma heeft plannen voor meer grip van de overheid in de klas, er wordt ook meer een speerpunt gemaakt van de basisvaardigheden: https://www.volkskrant.nl(...)t-strenger~b960fa69/
Wat mij betreft terecht, want ik heb vooral het idee dat het niveau bij taal en lezen echt verschrikkelijk achteruit is gegaan de laatste 20 jaar. Hopelijk kan dat weer worden omgekeerd.
Haha, grapjas. De brandstofprijzen zijn nog steeds 20-30 cent per liter hoger dan voor de stijging begon. We zijn gewend geraakt aan de hogere prijs van veel zaken, dat is wat anders. Mobiliteit is in Nederland naar internationale maatstaven al erg prijzig en dat wordt er zo niet beter op.quote:Op woensdag 19 april 2023 07:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarnaast vallen de prijzen aan de pomp al weer een tijdje behoorlijk mee, als je niet per sé E5 moet/wil tanken.
2e kwartaal 2021 was het 1,771, nu 1,881. Bron: CBS.quote:Op woensdag 19 april 2023 07:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Haha, grapjas. De brandstofprijzen zijn nog steeds 20-30 cent per liter hoger dan voor de stijging begon. We zijn gewend geraakt aan de hogere prijs van veel zaken, dat is wat anders. Mobiliteit is in Nederland naar internationale maatstaven al erg prijzig en dat wordt er zo niet beter op.
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
2e kwartaal 2021 was het 1,771, nu 1,881. Bron: CBS.
Ja, daarvoor was het nog wat lager, maar daar weer voor was het weer hoger. We zitten echt wel weer op een behoorlijk normaal niveau. En ja, we gaan richting het electrisch rijden steeds meer voor brandstof betalen, dat lijkt me ook precies de bedoeling. Alle andere landen zullen zeker volgen. Maar vergelijken met andere landen heeft weinig zin, we hebben hier ook gewoon een belastingverschuiving gehad: een fors lagere belastingdruk en dan wat meer belasting op verbruik en vervuiling. Als je dus met andere landen gaat vergelijken, moet je het complete pakket meenemen.
You will live in the pods, citizen.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.
Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.
Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?quote:Op woensdag 19 april 2023 08:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zit nu nog iets van 20 cent accijnskorting op, die gaat er eind dit jaar ook af. Een liter benzine kost straks 2,25-2,50 per liter. Leuk joh, als je baas wil dat je elke dag komt opdraven op kantoor, het ov geen alternatief is en verhuizen ook niet door de verziekte woningmarkt.
Ik preek hier overigens niet voor eigen parochie, ik kan het prima lijden. Maar ik ben er in zijn geheel geen voorstander van om mobiliteit nog duurder te maken. Bpm verhogen is ook onderdeel van het plan. Dan worden auto’s helemaal onbetaalbaar.
Dit hele idee is alleen maar koren op de molen van populisten en versterkt het sentiment dat de overheid er alleen maar is om de bevolking uit te persen door het heffen van steeds hogere belastingen.
Zal dat echt veel helpen? Sommige mensen hebben geen alternatief! Moeten fysiek aanwezig zijn, kunnen niet altijd met het OV (denk aan mensen met nachtdiensten of die in de provincie wonen) en hebben ook niet de middelen op een elektrische auto te kopen. En tweedehands is er nog niet heel veel beschikbaar. Sowieso is die markt ook compleet oververhit. Dit is gewoon een heel slecht plan wat de inflatie alleen maar verder opstuwt.quote:Op woensdag 19 april 2023 07:16 schreef Hanca het volgende:
Er moeten extra klimaatmaatregelen bij en deze olie- en gasprijzen hebben wel bewezen dat dingen duurder maken helpt.
benzineprijzen in nederland gaan niets doen voor de zeespiegelquote:Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?
En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien..
Daarom die laatste zin die ik ook heb toegevoegd, de kilometervergoeding moet dan omhoog. Want als jij gedwongen naar je werk moet, is je werk eigenlijk de vervuiler en niet jij.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:37 schreef alpeko het volgende:
[..]
Zal dat echt veel helpen? Sommige mensen hebben geen alternatief! Moeten fysiek aanwezig zijn, kunnen niet altijd met het OV (denk aan mensen met nachtdiensten of die in de provincie wonen) en hebben ook niet de middelen op een elektrische auto te kopen. En tweedehands is er nog niet heel veel beschikbaar. Sowieso is die markt ook compleet oververhit. Dit is gewoon een heel slecht plan wat de inflatie alleen maar verder opstuwt.
Nee, 1,88 + 20 + de hogere prijs als gevolg van het bijmengen van biobrandstof. Plus hogere BPM. Plus het voorstel van rekeningrijden (wat uiteraard bovenop de al bestaande heffingen zal komen en niet in plaats van).quote:Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?
En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien.
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee, 1,88 + 20 + de hogere prijs als gevolg van het bijmengen van biobrandstof. Plus hogere BPM. Plus het voorstel van rekeningrijden (wat uiteraard bovenop de al bestaande heffingen zal komen en niet in plaats van).
Het enige wat je hiermee bereikt is dat een aanzienlijk deel van Nederland straks simpelweg geen auto meer kan betalen en veroordeeld is tot een bus die is wegbezuinigd of de fiets. En maar jammeren dat iedereen naar BBB loopt. Want “wie zijn toch die mensen”
Bidden naar de zon, doen we al millenniaquote:Op woensdag 19 april 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Vervuiling beprijzen is niemand an sich op tegen, tegelijkertijd ook geen argument om elk dom plan maar door te voeren op elk willekeurig moment.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
1,88 plus 20 cent is 2,25-2,50?
En ja, we moeten vervuiling gaan beprojzen, dat is nou eenmaal de enige manier om te voorkomen dat een land als Nederland straks onder de zeespiegel ligt. Want alleen beprijzen is een echt effectieve klimaatmaatregel, dat hebben we juist het afgelopen jaar gezien.
het gaat dus niet om gelijkheid hier, maar om het aanpakken van rijders in het algemeenquote:Op woensdag 19 april 2023 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.
De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
niet waarquote:Op woensdag 19 april 2023 08:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Vervuiling beprijzen is niemand an sich op tegen, tegelijkertijd ook geen argument om elk dom plan maar door te voeren op elk willekeurig moment.
Los van maatschappelijke context was het geen gek idee geweest, pre corona. Ondertussen wordt mobiliteit al aan alle kanten zwaar belast. En het is weer een eenzijdig plannetje, want er is helemaal geen capaciteit genoeg als nu ineens 10% meer elektrisch zou willen rijden. Maak nou eerst een brede visie op mobiliteit, inclusief wat dit economisch betekent, qua mobiliteit voor de burger, OV en koopkracht. En dan vraag ik mij af of deze lastenverzwaring de beste manier is om extra klimaatmaatregelen te nemen. Verhogen van de accijns en dat in ander klimaatdoel steken lijkt mij al meer effectief.
Ergernis zit er ook in dat het kabinet geen budgettaire keuzes kan/durft te maken en de lasten maar direct bij de burger legt, die moet het zelf maar uitzoeken. Misschien ook maar benzine bij de voedselbank verstrekken.
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je dan ergens geld vandaan moet halen, doe het dan bij zakelijk rijden. Schaf de leaseregeling af en stel zakelijk rijden gelijk aan particulier.
De DGA rijdt voor een paar honderd euro per maand een splinternieuwe auto met een tankpas en de man in de straat betaalt de hoofdprijs. Pak dat dan aan ipv brandstof nog duurder te maken (we zitten al in de top van Europa).
Wegverkeer is altijd makkelijk maar is maar een klein %. De transportsector berekent het gewoon (terecht) door in de prijs dus #care en vliegtuigbrandstof is nog altijd onbelast. En de hout gestookte centrale hier om de hoek stoken ze nog maar even extra op om alle extra benodigde energie voor de transitie op te wekken.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan jij dan effectieve klimaatmaatregelen verzinnen? Want er moet fors meer bij, daar is geen enkele discussie over mogelijk.
Volgens mij is beprijzen echt de enige effectieve methode, maar als jij wat anders weet...
Het gaat om allebei. Jetten c.s. wil ook de schatkist vullen, want alle klimaatmaatregelen moeten ergens van betaald worden. In dat licht moet je wat mij betreft ook de aanstaande prijsverhogingen in het OV zien, want als je mensen daadwerkelijk een alternatief geeft dan komt er natuurlijk nog steeds geen extra belasting binnen.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Daar heeft de fabrieksmedewerker met z’n afgetrapte Clio natuurlijk helemaal niks aan. Die kan helemaal geen elektrische auto betalen.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'geld ergens vandaan halen', dit gaat puur om uitstoot naar beneden brengen. En zakelijke rijders met een nieuwe auto rijden vanaf 2025 allemaal verplicht electrisch.
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:46 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wegverkeer is altijd makkelijk maar is maar een klein %. De transportsector berekent het gewoon (terecht) door in de prijs dus #care en vliegtuigbrandstof is nog altijd onbelast. En de hout gestookte centrale hier om de hoek stoken ze nog maar even extra op om alle extra benodigde energie voor de transitie op te wekken.
Je bent wel een beetje stellig, maat.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.
Maat wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
jawel, levenquote:Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.
Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Whatabout zeeschepen?quote:Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.
Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Ik ben inderdaad stellig, omdat het gewoon 100% zeker is dat de uitstoot en al ons verbruik fors naar beneden moet. We leven op dit moment in Nederland alsof we 7 aardes ter beschikking hebben, dat hebben we niet. En we leven ook alsof klimaatverandering geen probleem is: dat is het wel. Juist ook zeker voor Nederland.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je bent wel een beetje stellig, maat.
Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
Ongeveer 4%: https://www.europarl.euro(...)-cijfers-infografiekquote:
De cruiseindustrie kan je vandaag nog verbieden. Toegevoegde waarde is nul en die trekschuiten staan zonder uitzondering allemaal geregistreerd in belastingparadijzen.quote:
Ik vind het van nogal een egocentrisch wereldbeeld getuigen. Jouw of mijn autorit die meer belast moet worden om de zeespiegel op pijl te houden.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad stellig, omdat het gewoon 100% zeker is dat de uitstoot en al ons verbruik fors naar beneden moet. We leven op dit moment in Nederland alsof we 7 aardes ter beschikking hebben, dat hebben we niet. En we leven ook alsof klimaatverandering geen probleem is: dat is het wel. Juist ook zeker voor Nederland.
raar dat je vanuit een belachelijk voorstel dan komt tot een 'oplossing' voor het verbieden van een andere branchequote:Op woensdag 19 april 2023 09:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De cruiseindustrie kan je vandaag nog verbieden. Toegevoegde waarde is nul en die trekschuiten staan zonder uitzondering allemaal geregistreerd in belastingparadijzen.
Het was meer bedoeld als voorbeeld van een totale branche die niets toevoegt behalve een hoop vervuiling.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
raar dat je vanuit een belachelijk voorstel dan komt tot een 'oplossing' voor het verbieden van een andere branche
De energiesector zelf bijv? Die zolang kernenergie niet van de grond komt en duurzame bronnen niet afdoende zijn alleen maar meer zal gaan uitstoten. En zware industrie levert ook een groter aandeel. Daar doen 'ze' nog altijd heel weinig tegen. Zie Tata. Het is gewoon weer de makkelijke wegen die worden bewandeld.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Zelf je vervuiling niet naar beneden willen brengen (de gemiddelde Nederlander verbruikt 7x meer dan er ruimte voor is op de aarde), dat is pas een enorm egocentrische gedachte. En klimaatverandering beperken, daarvan is Nederland juist 1 van de landen die het meest profiteert. Aangezien Nederland enorm hard geraakt gaat worden door klimaatverandering als we niets of te weinig doen.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ik vind het van nogal een egocentrisch wereldbeeld getuigen. Jouw of mijn autorit die meer belast moet worden om de zeespiegel op pijl te houden.
Maar ieder zijn hobby
Energie is inderdaad ook 19%, dus vergelijkbaar met het wegverkeer. Landbouw trouwens 16%.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:09 schreef alpeko het volgende:
[..]
De energiesector zelf bijv? Die zolang kernenergie niet van de grond komt en duurzame bronnen niet afdoende zijn alleen maar meer zal gaan uitstoten. En zware industrie levert ook een groter aandeel. Daar doen 'ze' nog altijd heel weinig tegen. Zie Tata. Het is gewoon weer de makkelijke wegen die worden bewandeld.
En Industrie nog veel meer. Dus om nu te zeggen dat wegverkeer het meeste is, is onzin.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Energie is inderdaad ook 19%, dus vergelijkbaar met het wegverkeer. Landbouw trouwens 16%.
Ik zei ook: één van de grootste.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:18 schreef alpeko het volgende:
[..]
En Industrie nog veel meer. Dus om nu te zeggen dat wegverkeer het meeste is, is onzin.
In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ruimteverwarming). Dit zijn de vijf sectoren die onderscheiden worden in het Klimaatakkoord.
Wat bedoel je met '7x meer dan er ruimte voor is op aarde?'quote:Op woensdag 19 april 2023 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelf je vervuiling niet naar beneden willen brengen (de gemiddelde Nederlander verbruikt 7x meer dan er ruimte voor is op de aarde), dat is pas een enorm egocentrische gedachte.
Jij en ik gaan klimaatverandering niet inperken. Je bent een mens in een oneindige kosmos met tal van invloeden op de aarde.quote:En klimaatverandering beperken, daarvan is Nederland juist 1 van de landen die het meest profiteert. Aangezien Nederland enorm hard geraakt gaat worden door klimaatverandering als we niets of te weinig doen.
Onze ecologische voetafdruk: als alle mensen zo leven als Nederlanders en we willen niet dat onze nakomelingen minder hebben (dus geen afbraak), hebben we 7 aardes nodig.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Wat bedoel je met '7x meer dan er ruimte voor is op aarde?'
We zullen wel moeten.quote:[..]
Jij en ik gaan klimaatverandering niet inperken.
Volgens @Hanca is het van levensbelang voor de persoon die jij omschrijft dat we meer belasting betalen. Daar houdt de zee rekening mee straksquote:Op woensdag 19 april 2023 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
zo werkt dat nietquote:Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.
En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.
En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.
Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
Ja, beprijzen is heel leuk als je een keus hebt. Dat bedoel ik dus met een bredere visie, maar op dit moment is het alleen maar 'prijzen omhoog, dan gaan mensen vanzelf minder consumeren'. Werkt misschien met sigaretten en biefstuk, maar niet (of zeer beperkt) met transport. Flankerend beleid moet tegelijk, en niet over een paar jaar een keer als we daar dan toevallig zin in hebben of er een meerderheid voor is of er wel erg vaak in de krant gestaan heeft dat mensen niet meer op hun werk kunnen komen omdat ze dat gewoon niet meer kunnen betalen. Want ik zie de leraren, verpleegkundigen, fabrieksarbeiders en buschauffeurs nog niet in grote aantallen thuiswerken. Jij wel?quote:Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.
En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.
En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.
Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
dat is het doelquote:Op woensdag 19 april 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, beprijzen is heel leuk als je een keus hebt. Dat bedoel ik dus met een bredere visie, maar op dit moment is het alleen maar 'prijzen omhoog, dan gaan mensen vanzelf minder consumeren'. Werkt misschien met sigaretten en biefstuk, maar niet (of zeer beperkt) met transport. Flankerend beleid moet tegelijk, en niet over een paar jaar een keer als we daar dan toevallig zin in hebben of er een meerderheid voor is of er wel erg vaak in de krant gestaan heeft dat mensen niet meer op hun werk kunnen komen omdat ze dat gewoon niet meer kunnen betalen. Want ik zie de leraren, verpleegkundigen, fabrieksarbeiders en buschauffeurs nog niet in grote aantallen thuiswerken. Jij wel?
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:01 schreef aTypisch het volgende:
[..]
zo werkt dat niet
je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog
extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht
er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |