abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208822208
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:46 schreef alpeko het volgende:

[..]
Wegverkeer is altijd makkelijk maar is maar een klein %. De transportsector berekent het gewoon (terecht) door in de prijs dus #care en vliegtuigbrandstof is nog altijd onbelast. En de hout gestookte centrale hier om de hoek stoken ze nog maar even extra op om alle extra benodigde energie voor de transitie op te wekken.
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822233
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maat wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Je bent wel een beetje stellig, maat.

Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
pi_208822255
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
jawel, leven
pi_208822280
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze ook andere dingen moeten aanpakken ben ik met je eens. Wat mij betreft pakken ze vooral vliegen enorm hard aan, dat is echt een hobby die niet meer kan.

Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
Whatabout zeeschepen?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208822289
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je bent wel een beetje stellig, maat.

Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
Ik ben inderdaad stellig, omdat het gewoon 100% zeker is dat de uitstoot en al ons verbruik fors naar beneden moet. We leven op dit moment in Nederland alsof we 7 aardes ter beschikking hebben, dat hebben we niet. En we leven ook alsof klimaatverandering geen probleem is: dat is het wel. Juist ook zeker voor Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822307
quote:
2s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Whatabout zeeschepen?
Ongeveer 4%: https://www.europarl.euro(...)-cijfers-infografiek
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822328
quote:
2s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Whatabout zeeschepen?
De cruiseindustrie kan je vandaag nog verbieden. Toegevoegde waarde is nul en die trekschuiten staan zonder uitzondering allemaal geregistreerd in belastingparadijzen.
pi_208822357
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad stellig, omdat het gewoon 100% zeker is dat de uitstoot en al ons verbruik fors naar beneden moet. We leven op dit moment in Nederland alsof we 7 aardes ter beschikking hebben, dat hebben we niet. En we leven ook alsof klimaatverandering geen probleem is: dat is het wel. Juist ook zeker voor Nederland.
Ik vind het van nogal een egocentrisch wereldbeeld getuigen. Jouw of mijn autorit die meer belast moet worden om de zeespiegel op pijl te houden.

Maar ieder zijn hobby
pi_208822364
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De cruiseindustrie kan je vandaag nog verbieden. Toegevoegde waarde is nul en die trekschuiten staan zonder uitzondering allemaal geregistreerd in belastingparadijzen.
raar dat je vanuit een belachelijk voorstel dan komt tot een 'oplossing' voor het verbieden van een andere branche
pi_208822423
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:

[..]
raar dat je vanuit een belachelijk voorstel dan komt tot een 'oplossing' voor het verbieden van een andere branche
Het was meer bedoeld als voorbeeld van een totale branche die niets toevoegt behalve een hoop vervuiling.
pi_208822427
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
Maar wegverkeer zorgt toch echt voor bijna 20% van de CO2 uitstoot, er zijn nauwelijks grotere bronnen van uitstoot te vinden.
De energiesector zelf bijv? Die zolang kernenergie niet van de grond komt en duurzame bronnen niet afdoende zijn alleen maar meer zal gaan uitstoten. En zware industrie levert ook een groter aandeel. Daar doen 'ze' nog altijd heel weinig tegen. Zie Tata. Het is gewoon weer de makkelijke wegen die worden bewandeld.
pi_208822455
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Ik vind het van nogal een egocentrisch wereldbeeld getuigen. Jouw of mijn autorit die meer belast moet worden om de zeespiegel op pijl te houden.

Maar ieder zijn hobby
Zelf je vervuiling niet naar beneden willen brengen (de gemiddelde Nederlander verbruikt 7x meer dan er ruimte voor is op de aarde), dat is pas een enorm egocentrische gedachte. En klimaatverandering beperken, daarvan is Nederland juist 1 van de landen die het meest profiteert. Aangezien Nederland enorm hard geraakt gaat worden door klimaatverandering als we niets of te weinig doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822481
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:09 schreef alpeko het volgende:

[..]
De energiesector zelf bijv? Die zolang kernenergie niet van de grond komt en duurzame bronnen niet afdoende zijn alleen maar meer zal gaan uitstoten. En zware industrie levert ook een groter aandeel. Daar doen 'ze' nog altijd heel weinig tegen. Zie Tata. Het is gewoon weer de makkelijke wegen die worden bewandeld.
Energie is inderdaad ook 19%, dus vergelijkbaar met het wegverkeer. Landbouw trouwens 16%.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822518
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Energie is inderdaad ook 19%, dus vergelijkbaar met het wegverkeer. Landbouw trouwens 16%.
En Industrie nog veel meer. Dus om nu te zeggen dat wegverkeer het meeste is, is onzin.

In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ruimteverwarming). Dit zijn de vijf sectoren die onderscheiden worden in het Klimaatakkoord.
pi_208822732
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:18 schreef alpeko het volgende:

[..]
En Industrie nog veel meer. Dus om nu te zeggen dat wegverkeer het meeste is, is onzin.

In 2021 werd van de totale hoeveelheid broeikasgassen 32 procent door de industrie uitgestoten, 19 procent door de sector elektriciteit, 18 procent door de sector mobiliteit (binnenlands verkeer en vervoer), 16 procent door de landbouw en 15 procent door de gebouwde omgeving (vanwege het stoken van aardgas voor ruimteverwarming). Dit zijn de vijf sectoren die onderscheiden worden in het Klimaatakkoord.
Ik zei ook: één van de grootste.

Industrie heeft trouwens ook een enorme opgave gekregen waar ze zich aan moeten houden, als die dat niet doen verwacht ik ook gewoon maatregelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822733
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zelf je vervuiling niet naar beneden willen brengen (de gemiddelde Nederlander verbruikt 7x meer dan er ruimte voor is op de aarde), dat is pas een enorm egocentrische gedachte.
Wat bedoel je met '7x meer dan er ruimte voor is op aarde?'

quote:
En klimaatverandering beperken, daarvan is Nederland juist 1 van de landen die het meest profiteert. Aangezien Nederland enorm hard geraakt gaat worden door klimaatverandering als we niets of te weinig doen.
Jij en ik gaan klimaatverandering niet inperken. Je bent een mens in een oneindige kosmos met tal van invloeden op de aarde. :+ Denk dat die oranje bal in de lucht, om maar wat te noemen

Talloze mensen de energie-armoede inpraten hier op de foks is echt smerig :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 09:40:07 ]
pi_208822769
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Wat bedoel je met '7x meer dan er ruimte voor is op aarde?'
Onze ecologische voetafdruk: als alle mensen zo leven als Nederlanders en we willen niet dat onze nakomelingen minder hebben (dus geen afbraak), hebben we 7 aardes nodig.

quote:
[..]
Jij en ik gaan klimaatverandering niet inperken.
We zullen wel moeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822781
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:41 schreef Hanca het volgende:
We zullen wel moeten.
Allicht, maar dat komt niet door de grote boze natuur of de zeespiegel
  woensdag 19 april 2023 @ 09:49:02 #144
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208822824
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208822829
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Volgens @Hanca is het van levensbelang voor de persoon die jij omschrijft dat we meer belasting betalen. Daar houdt de zee rekening mee straks

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 09:50:13 ]
pi_208822866
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen niet van mensen verwachten dat ze vijf keer per week op hun werk aanwezig zijn en voor hun bejaarde moeder gaan zorgen die drie dorpen verderop woont en tegelijk verwachten dat ze zichzelf minder gaan vervoeren en/of de benzine en de bus ellendig duur gaan maken. Dit vraagt om een iets bredere visie dan alleen 'als we de benzine nou 3 euro per liter maken, dan gaan mensen vanzelf minder rijden en dat is ook nodig'. Dat is iets te simpel van meneer Jetten.
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.

En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.

En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.

Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208822907
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.

En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.

En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.

Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
zo werkt dat niet

je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog

extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht

er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 10:02:53 ]
  woensdag 19 april 2023 @ 10:02:08 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208822910
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk is er een bredere visie nodig, maar daarin is vervuiling beprijzen wel een essentieel onderdeel.

En zoals ik al zei: dan moet de bijdrage die een baas levert gewoon omhoog. De huidige 21 cent is nu al bij lange na niet toereikend. Als kerken hebben we nu 35 cent per kilometer afgesproken, dat is wel ongeveer kloppend. Richting dat bedrag (of bij stijgende prijzen daar zelfs overheen) zal elk bedrijf moeten.

En ja, dan zul je zien dat thuiswerken meer gaat worden aangemoedigd omdat op kantoor zitten nog duurder wordt. En dat lijkt me nou precies de bedoeling.

Dat beprijzen de enige echt werkende methode is, is de afgelopen jaren wel gebleken. Na corona is iedereen gewoon weer in het oude patroon gevallen, er wordt weer net zo veel naar de zaak gereden en er wordt ook weer 'gewoon' gevlogen ipv via teams besprekingen te houden. Maar met de enorm stijgende prijzen voor energie zie je plots dat er wel veel kan.
Ja, beprijzen is heel leuk als je een keus hebt. Dat bedoel ik dus met een bredere visie, maar op dit moment is het alleen maar 'prijzen omhoog, dan gaan mensen vanzelf minder consumeren'. Werkt misschien met sigaretten en biefstuk, maar niet (of zeer beperkt) met transport. Flankerend beleid moet tegelijk, en niet over een paar jaar een keer als we daar dan toevallig zin in hebben of er een meerderheid voor is of er wel erg vaak in de krant gestaan heeft dat mensen niet meer op hun werk kunnen komen omdat ze dat gewoon niet meer kunnen betalen. Want ik zie de leraren, verpleegkundigen, fabrieksarbeiders en buschauffeurs nog niet in grote aantallen thuiswerken. Jij wel?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208822930
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, beprijzen is heel leuk als je een keus hebt. Dat bedoel ik dus met een bredere visie, maar op dit moment is het alleen maar 'prijzen omhoog, dan gaan mensen vanzelf minder consumeren'. Werkt misschien met sigaretten en biefstuk, maar niet (of zeer beperkt) met transport. Flankerend beleid moet tegelijk, en niet over een paar jaar een keer als we daar dan toevallig zin in hebben of er een meerderheid voor is of er wel erg vaak in de krant gestaan heeft dat mensen niet meer op hun werk kunnen komen omdat ze dat gewoon niet meer kunnen betalen. Want ik zie de leraren, verpleegkundigen, fabrieksarbeiders en buschauffeurs nog niet in grote aantallen thuiswerken. Jij wel?
dat is het doel

bepaalde diensten en goederen minder bereikbaar maken voor mensen die het niet kunnen betalen. Niet omdat ze uit de markt worden geprijst, maar door belastingen

dat is wat hiermee wordt bedoelt, de plebs moeten dingen niet kunnen betalen zodat het minder wordt gedaan :)

en daar kun je dan voor of tegen zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 10:05:54 ]
pi_208822974
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:01 schreef aTypisch het volgende:

[..]
zo werkt dat niet

je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog

extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht

er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')