abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208825777
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En hoe gaan ze dat doen door nog meer accijnsen te vragen?
Dan moet je de alternatieven ook beter maken maar die zijn juist conform rapporten in veel gebieden slechter geworden.
verwacht geen groeiplannen, daar is dit beleid niet op gebouwd

het is een death cult verpakt in het groen

alles moet minder, anders zullen je kleinkinderen of jijzelf worden gestraft door de weergoden

er is weinig nieuws aan

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 14:35:11 ]
  woensdag 19 april 2023 @ 14:39:33 #177
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208825826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:14 schreef Piles het volgende:
En hoe prijselastisch is benzine nou eigenlijk?
Wel een beetje, maar een groot deel van de rek is er wel uit. De transportvraag als geheel is in elk geval nauwelijks elastisch, dus het draait om keuzemogelijkheden. Het grootste deel van de users is het hier op zich wel eens: als je mensen uit de auto wil krijgen, dan moet je zorgen voor aantrekkelijke alternatieven. Als je midden in Amsterdam woont dan zijn die er ook wel, maar op andere plekken worden ze steeds slechter - en steeds duurder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208826046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wel een beetje, maar een groot deel van de rek is er wel uit. De transportvraag als geheel is in elk geval nauwelijks elastisch, dus het draait om keuzemogelijkheden. Het grootste deel van de users is het hier op zich wel eens: als je mensen uit de auto wil krijgen, dan moet je zorgen voor aantrekkelijke alternatieven. Als je midden in Amsterdam woont dan zijn die er ook wel, maar op andere plekken worden ze steeds slechter - en steeds duurder.
Eens dat de alternatieven beter moeten, maar oneens dat de rek er uit is. Hoeveel mensen vergaderen bijvoorbeeld nu weer op locatie ipv via teams? Die rek is er echt nog wel voor een deel.

Natuurlijk mag dit nooit een losse maatregel zijn, er moet worden gekeken hoe alles draagbaar blijft en ik zou ook zeggen dat de verhogingen voor een heel deel bij de bedrijven terecht moeten komen. En inderdaad, er moet in Nederland gewoon veel meer geld naar het OV. Gratis is misschien nog overdreven, maar er is nu zo ongeveer geen enkel traject te verzinnen waar je met 2 man in het OV goedkoper bent dan met 2 man in de auto. Dat zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, dat een auto pas bij 4 man goedkoper wordt oid. De prijzen van het OV moeten dus minstens worden gehalveerd, zou ik zeggen. En ja, dat moet met subsidie, anders gaan er nog meer lijnen als 'onrendabel' verdwijnen.

Maar dat er meer moet worden gedaan maakt niet dat het beprijzen van vervuiling, en het wegvervoer is een enorm grote vervuiler, een slecht idee is. Sowieso moet het natuurlijk op termijn gewoon zo zijn dat iedereen overstapt op elektrisch en ook dat regel je alleen met prijsprikkels.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208826146
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat de alternatieven beter moeten, maar oneens dat de rek er uit is. Hoeveel mensen vergaderen bijvoorbeeld nu weer op locatie ipv via teams? Die rek is er echt nog wel voor een deel.

Natuurlijk mag dit nooit een losse maatregel zijn, er moet worden gekeken hoe alles draagbaar blijft en ik zou ook zeggen dat de verhogingen voor een heel deel bij de bedrijven terecht moeten komen. En inderdaad, er moet in Nederland gewoon veel meer geld naar het OV. Gratis is misschien nog overdreven, maar er is nu zo ongeveer geen enkel traject te verzinnen waar je met 2 man in het OV goedkoper bent dan met 2 man in de auto. Dat zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, dat een auto pas bij 4 man goedkoper wordt oid. De prijzen van het OV moeten dus minstens worden gehalveerd, zou ik zeggen. En ja, dat moet met subsidie, anders gaan er nog meer lijnen als 'onrendabel' verdwijnen.

Maar dat er meer moet worden gedaan maakt niet dat het beprijzen van vervuiling, en het wegvervoer is een enorm grote vervuiler, een slecht idee is. Sowieso moet het natuurlijk op termijn gewoon zo zijn dat iedereen overstapt op elektrisch en ook dat regel je alleen met prijsprikkels.
dit is niet waar

een deel van de samenleving gaat die overstap niet (kunnen) maken
mag je er best bij vertellen
pi_208826591
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:25 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dit is niet waar

een deel van de samenleving gaat die overstap niet (kunnen) maken
mag je er best bij vertellen
Is onzin, in principe gaat iedereen die overstap kunnen maken, er komen namelijk steeds meer goedkope elektrische auto's op de markt die ook prima straks tweedehands kunnen worden verkocht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208826882
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is onzin, in principe gaat iedereen die overstap kunnen maken, er komen namelijk steeds meer goedkope elektrische auto's op de markt die ook prima straks tweedehands kunnen worden verkocht.
Hoeveel tijd gaat hier overheen voordat dit tweedehands dan prima kan?
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 19 april 2023 @ 16:38:09 #182
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_208826897
quote:

[..]
Dit gaat heel lang duren. Als je dan benzinekosten enorm opdrijft ga je gewoon mensen op kosten jagen want er is zo snel niet voldoende alternatief.
pi_208827019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:36 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Hoeveel tijd gaat hier overheen voordat dit tweedehands dan prima kan?
Dat verschilt per voorspeller, ik heb ook geen glazen bol. Maar doen alsof het altijd voor een deel van de bevolking die nu wel auto rijdt onbetaalbaar blijft om elektrisch te rijden is gewoon onzin, er is geen enkele econoom die voorspelt dat elektrisch rijden op langere termijn duurder blijft dan nu benzinerijden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 19-04-2023 17:05:25 ]
pi_208827180
quote:

[..]
mooie droom

massaal privébezit van voertuigen behouden staat niet hoog op de agenda

iets anders stellen is jezelf en anderen voor de gek houden

https://nos.nl/artikel/24(...)r-velen-onbetaalbaar

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 17:13:53 ]
pi_208827208
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat verschilt per voorspeller, ik heb ook geen glazen bol. Maar doen alsof het altijd voor een deel van de bevolking die nu wel auto rijdt onbetaalbaar blijft om elektrisch te rijden is gewoon onzin, er is geen enkele econoom die voorspelt dat elektrisch rijden op langere termijn duurder blijft dan nu benzinerijden is.
de trend is: minder auto's in de binnensteden, duurder autorijden voor de rest
  woensdag 19 april 2023 @ 17:23:06 #186
346939 Janneke141
pi_208827411
twitter

Zullen we voor het gemak maar aannemen dat Rob Jetten deze informatie ook wel tot zijn beschikking heeft?

[ Bericht 4% gewijzigd door Janneke141 op 19-04-2023 17:30:46 ]
pi_208827543
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[ twitter ]
Als dit daadwerkelijk zo is wordt het wel deels wat anders. Al zul je nog steeds met prijsprikkels die stijging van de EV's moeten blijven realiseren, al gaat alle lease straks over en dat scheelt wel een hoop, ook omdat vanaf 2029 de 2ehandsmarkt dan goed gaat lopen.

Maar het plan van Jetten komt ook uit een wetenschappelijk rapport, aangevraagd door het ministerie, onder leiding van Laura van Geest, de voormalig directeur van het CPB en de AFM.

https://www.rijksoverheid(...)drapport-ibo-klimaat

Die stellen dus dat het wel helpt.
pi_208827557
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dit daadwerkelijk zo is wordt het wel deels wat anders. Al zul je nog steeds met prijsprikkels die stijging van de EV's moeten blijven realiseren, al gaat alle lease straks over en dat scheelt wel een hoop, ook omdat vanaf 2029 de 2ehandsmarkt dan goed gaat lopen.

Maar het plan van Jetten komt ook uit een wetenschappelijk rapport, aangevraagd door het ministerie, onder leiding van Laura van Geest, de voormalig directeur van het CPB en de AFM.

https://www.volkskrant.nl(...)et-verhaal~b6e2c84e/
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er-stikstof-a4162254

Die stellen dus dat het wel helpt.
nou, dan moet de realiteit zich maar aanpassen aan dat rapport

mooi hoe dat werkt
pi_208827572
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:34 schreef aTypisch het volgende:

[..]
nou, dan moet de realiteit zich maar aanpassen aan dat rapport

mooi hoe dat werkt
Ja, of de andere wetenschapper heeft geen gelijk. Het is in elk geval niet zo dat Jetten dit zelf heeft verzonnen, hij heeft zich uivoerig laten adviseren.
pi_208827584
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het grote probleem van het OV is de capaciteit. Er zal heel veel geïnvesteerd moeten worden om de capaciteit van met name railgebonden OV fors te vergroten. Vervolgens is het een beleidskeuze en lijkt het mij verstandig OV een stuk aantrekkelijker te maken. Voor de korte termijn leidt dat alleen te overvolle treinen voor minder essentiële verplaatsingen.

Behalve de politieke wil om -zeg eens iets - 50 miljard extra in het OV te investeren (is zo'n 2 miljard per jaar), speelt er nu ook iets anders bij de rechter waardoor we voorlopig alleen onderhoud plegen ;)
  woensdag 19 april 2023 @ 17:40:26 #191
346939 Janneke141
pi_208827621
Die tweet heeft niets anders gedaan dan een grafiekje geplot waar de benzineprijs wordt uitgezet tegen het verbruik, en daarin is duidelijk geen lijn te herkennen waaruit zou blijken dat men minder gaat rijden bij een hogere prijs.

Dat kan natuurlijk wel anders worden als men aankondigt dat de prijs beleidsmatig verhoogt blijft worden en autorijden dus alleen maar verder richting onbetaalbaar gaat. Wellicht dat men dan eerder bereid is om te kijken naar alternatieven in plaats van te vloeken aan de pomp. Oh, maar had ik al gezegd dat die alternatieven dan wel moeten bestaan?

De tegenstrijdige onderzoeken sluiten zichzelf dus niet uit, maar het is niet de eerste keer dat een beleidsmaker het rapport kiest dat het beste aansluit bij zijn gewenste beleid. Uit het verleden blijkt kennelijk nog niet dat het kwartje van Jetten gaat leiden tot de gewenste gedragsverandering. En dus wel tot extra schatkistinkomsten.
pi_208827634
Mobiliteit haalt in elk geval de klimaatdoelstellingen 2030 niet. Ruim niet. Kan VVD boos worden, maar er moet bij mobiliteit dus gewoon een heleboel gebeuren:

pi_208827636
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, of de andere wetenschapper heeft geen gelijk. Het is in elk geval niet zo dat Jetten dit zelf heeft verzonnen, hij heeft zich uivoerig laten adviseren.
https://digital-strategy.(...)italisation-mobility

staat ook gewoon in de europese plannen

meer smart city, movement as a service en spul
bijv specifiek in dit soort PDF'jes:

https://eur-lex.europa.eu(...).02/DOC_1&format=PDF
pi_208827641
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef Hanca het volgende:
Mobiliteit haalt in elk geval de doelstellingen 2030 niet. Ruim niet. Kan VVD boos worden, maar er moet bij mobiliteit dus gewoon een heleboel gebeuren:

[ afbeelding ]
ja, als dat serieus een probleem voor je is begin je niet met nog meer belasten van die mobiliteit
pi_208827663
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:40 schreef Janneke141 het volgende:

... maar het is niet de eerste keer dat een beleidsmaker het rapport kiest dat het beste aansluit bij zijn gewenste beleid.
Jetten kiest geen rapport, Jetten heeft dit rapport ontvangen naar aanleiding van de vraag van zowel Kamer als kabinet of de doelstellingen 2030 gehaald worden. Dat nu framen als het zo maar kiezen welk rapport hij gebruikt is wel extreem populistisch.
pi_208827679
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ja, als dat serieus een probleem voor je is begin je niet met nog meer belasten van die mobiliteit
Mobiliteit haalt de klimaatdoelstellingen niet, sorry voor het feit dat dat niet gelijk duidelijk was. Er moet bij mobiliteit dus een hoop uitstoot naar beneden.
pi_208827681
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:41 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je begint met schone mobiliteit relatief goedkoper te maken en zeer vervuilende mobiliteit te belasten. En met stip op 1,2 en 3 staat dan vliegen eindelijk eens gaan belasten. Geld gebruik je om het ov te verbeteren
pi_208827684
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jetten kiest geen rapport, Jetten heeft dit rapport ontvangen naar aanleiding van de vraag van zowel Kamer als kabinet of de doelstellingen 2030 gehaald worden. Dat nu framen als het zo maar kiezen welk rapport hij gebruikt is wel extreem populistisch.
Jawel, een politicus (of ministerie) kiest welke rapporten hij of zij gebruikt en beleid op maakt. Dat is van alle tijden.
  woensdag 19 april 2023 @ 17:45:27 #199
346939 Janneke141
pi_208827685
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Af en toe zou ik wel eens wat van jouw geloof in goede bedoelingen willen hebben. Streept een beetje weg tegen mijn grenzeloze cynisme.
pi_208827699
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je begint met schone mobiliteit relatief goedkoper te maken en zeer vervuilende mobiliteit te belasten. En met stip op 1,2 en 3 staat dan vliegen eindelijk eens gaan belasten. Geld gebruik je om het ov te verbeteren
dit klopt ook niet

gemeentes/regio's kiezen steevast voor de goedkoopste aanbieders of dienstverleners in het ov, bijvoorbeeld

dat gaat niet veranderen met het belasten van ander vervoer

de overheid heeft met een tekort te maken, doen alsof je belasting van punt a naar punt b kunt sluizen klopt niet
er wordt meer belasting geheven om gaten te vullen en investeringen te doen, niet om gaten in het OV op te vullen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 17:48:49 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')