abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208823039
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.
Ik snap dat het zo werkt en mij treft het niet in geval van de verhoging van de benzineprijzen maar wat ik zorgelijk vind dat alles duurder word en dat de alternatieven niet goedkoper worden maar ook duurder in dit geval het OV, ik doe bijna alles op de fiets maar dat is niet altijd mogelijk dan ben ik afhankelijk van het OV
Hetzelfde telt voor voedsel, mij best om vlees en zuivel te verhogen maar maak groenten en fruit dan goedkoper, zo ingewikkeld is dat toch niet, alles duurder maken werkt erg afstotend
  woensdag 19 april 2023 @ 10:16:38 #152
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208823041
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, zo werkt beprijzen. Uiteindelijk betaalt de eindgebruiker en dat is ook de enige methode waarop het werkt.
Maar dan moet je dus een alternatief bieden. Zo kun je de ene groep levensmiddelen prima duurder maken als je de consumptie wil remmen, of die van een andere wil stimuleren. Maar niet allemaal, want mensen moeten toch eten. Zo kun je dus ook niet įlle (bereikbare) vormen van vervoer duurder maken, want mensen moeten toch van A naar B. Daar is onze samenleving nu eenmaal op ingericht, en pas als je die inrichting gaat veranderen kun je een substantieel deel van die vervoersvraag verlagen. Dat is niet alleen maar rondom thuiswerken of de plek waar je op vakantie gaat, maar het wegtrekken van alle denkbare faciliteiten uit de kleinere kernen helpt natuurlijk ook niet bepaald.

Nu is het vooral 'een maatregel die het doel bereikt en waar ik zelf geen last van heb is een prima maatregel. Maar dat is niet waar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208823072
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:39 schreef Cupfighter het volgende:
Maak alles duurder, labiel kabinet
Het is een visieloze treurnis. Jetten is al jarenlang bezig met deze plannen en waar komt hij mee, prijzen omhoog. Verzin eens iets beters.
pi_208823439
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Het is een visieloze treurnis. Jetten is al jarenlang bezig met deze plannen en waar komt hij mee, prijzen omhoog. Verzin eens iets beters.
AH verzint hetzelfde momenteel, bij sommige AH's kun je nu koffie kopen tegen de werkelijke prijs in plaats van de sticker prijs. Persoonlijk ben ik hier eigenlijk een groot voorstander van.

https://www.ad.nl/economi(...)offie-zien~aaf5bf98/
pi_208823550
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:01 schreef aTypisch het volgende:

[..]
zo werkt dat niet

je bent wel erg van het afpakken van andermans kapitaal lijkt het, de belastingdruk in nederland is al vrij hoog

extra belastingen voor 'bazen' of bedrijven, of voor hun personeel, komt uiteindelijk gewoon bij de consument terecht

er is niet zoiets als het belasten van een bedrijf, en dat het dan daar bij blijft qua gevolgen
Tuurlijk wel.

Dat wordt doorberekend aan de consument ja. Je brengt daarmee nieuwe factoren aan in de marktwerking. Bedrijven die dat als oplossing zien gaan het op den duur namelijk afleggen tegen bedrijven die die kosten niet hoeven te maken.

Kosten waarvan je weet dat ze enorm gaan stijgen gewoon doorberekenen aan de consument en verder achterover blijven leunen, is een zakelijk doodsvonnis.

Bedrijf A: Wij hebben schijt aan het klimaat en zijn tevens duur terwijl de CEO in een Audi A8 rondtuft.

Bedrijf B: Wij richten ons op klimaatdoelen, zijn een stuk voordeliger en onze loonschalen zijn normaal.

Rara welk bedrijf gaat dit winnen op de lange termijn.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208823702
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je bent wel een beetje stellig, maat.

Het enige wat dat duurder maken van dit soort dingen veroorzaakt is meer stemmen voor Caroline. Zeker als je ook nog eens verzuimt om de doelen en het waarom fatsoenlijk uit te leggen en je maatregelen zo technocratisch presenteert als Jetten nu doet.
Hier ben ik het wel met je eens.

Denk dat de keuze om iets duurder te maken om op deze manier vervuiling tegen te gaan best wel verstandig misschien zelfs wel een must zou moeten zijn. Maar ik denk ook dat het hap snap invoeren van zulke maatregelen koren op de BBB molen is.

Eigenlijk denk ik dat het evident is dat er wat moet gebeuren, maar ik denk ook dat we hierbij met goede landsbrede plannen moeten komen, bij bijvoorbeeld Stikstof had het beter geweest om met een plan te komen waarin alle uitstoters hun stikstof ten opzichte van pijldatum x te verlagen ten einde y. We gebruiken hierbij op dit moment steeds pijldatum 2018 dan kun je ook aangeven dat alles behalve de landbouw sinds 2018 al aan reductie gedaan heeft, waarbij je dus meer urgentie bij deze sector legt. Dit werkt beter dan de opmerkingen van Tjeerd de Groot!

Wat betreft transport zou je dit ook moeten doen. A. de hele sector aanpakken wegverkeer/vliegverkeer/scheepvaart, B. stoppen met het uitkleden van het openbaar vervoer/met een verbeter plan komen (zaken als de lelylijn versnelt invoeren / inzetten op een beter (europees) hogesnelheidsnetwerk waarbij die treinen ook echt met 300 door het landschap zoeven/kijken naar taxi-achtige oplossingen voor onrendabele busverbindingen in het buitengebied (een soort verbeterde belbus?), C. blijven inzetten op verbeterde fietsnetwerken, wat zeker met de electrische fiets voor korte/middenlange afstanden een steeds beter alternatief is).

Maar ik ben bang dat hoe goed de plannen ook zullen zijn, dat er vooreerst ook gefocust moet worden op bestaande ellende en ik ben bang dat het vanuit Rutte 4 schier onmogelijk is om het momentum en de publieke opinie mee te krijgen. Terwijl dit kabinet misschien best wel op de goede weg is.

quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:19 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Het is een visieloze treurnis. Jetten is al jarenlang bezig met deze plannen en waar komt hij mee, prijzen omhoog. Verzin eens iets beters.
Wat wel bijzonder is is dat Rutte massaal het gebrek aan visie verweten wordt, terwijl een visionair Europa niet echt geliefd is.
pi_208823835
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dan moet je dus een alternatief bieden. Zo kun je de ene groep levensmiddelen prima duurder maken als je de consumptie wil remmen, of die van een andere wil stimuleren. Maar niet allemaal, want mensen moeten toch eten. Zo kun je dus ook niet įlle (bereikbare) vormen van vervoer duurder maken, want mensen moeten toch van A naar B. Daar is onze samenleving nu eenmaal op ingericht, en pas als je die inrichting gaat veranderen kun je een substantieel deel van die vervoersvraag verlagen. Dat is niet alleen maar rondom thuiswerken of de plek waar je op vakantie gaat, maar het wegtrekken van alle denkbare faciliteiten uit de kleinere kernen helpt natuurlijk ook niet bepaald.

Nu is het vooral 'een maatregel die het doel bereikt en waar ik zelf geen last van heb is een prima maatregel. Maar dat is niet waar.
Precies dit. En dit treft niet de advocaat of makelaar die prima vanuit huis kan werken of anders echt niet wakker ligt van 10 euro meer of minder. Dit treft de verpleegkundige en de medewerker gemeentewerken die niet thuis kunnen werken en voor wie 10 euro een stuk meer geld is.
zie email 27 oktober
pi_208823958
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Precies dit. En dit treft niet de advocaat of makelaar die prima vanuit huis kan werken of anders echt niet wakker ligt van 10 euro meer of minder. Dit treft de verpleegkundige en de medewerker gemeentewerken die niet thuis kunnen werken en voor wie 10 euro een stuk meer geld is.
ja, dat is de bedoeling
pi_208824037
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
AH verzint hetzelfde momenteel, bij sommige AH's kun je nu koffie kopen tegen de werkelijke prijs in plaats van de sticker prijs. Persoonlijk ben ik hier eigenlijk een groot voorstander van.

https://www.ad.nl/economi(...)offie-zien~aaf5bf98/
Wat is hier dan zo mooi aan?

Het zijn uit de lucht gegrepen (hihaho) percentages waarmee ze de prijs extra kunnen verhogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 12:23:22 ]
pi_208824109
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:10 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.

Dat wordt doorberekend aan de consument ja. Je brengt daarmee nieuwe factoren aan in de marktwerking. Bedrijven die dat als oplossing zien gaan het op den duur namelijk afleggen tegen bedrijven die die kosten niet hoeven te maken.

Kosten waarvan je weet dat ze enorm gaan stijgen gewoon doorberekenen aan de consument en verder achterover blijven leunen, is een zakelijk doodsvonnis.

Bedrijf A: Wij hebben schijt aan het klimaat en zijn tevens duur terwijl de CEO in een Audi A8 rondtuft.

Bedrijf B: Wij richten ons op klimaatdoelen, zijn een stuk voordeliger en onze loonschalen zijn normaal.

Rara welk bedrijf gaat dit winnen op de lange termijn.
Wat is in jouw ogen een voorbeeld van bedrijf B die dan zou winnen?

In de praktijk is dat een bedrijf als Tesla die wint. Met hulp van belastingen op concurrentie en (lokale) subsidies.

Ze zijn niet groen, energiezuinig of goed voor de planeet. maar krijgen wel die labels en bijvoorbeeld energy credits in de VS. En die mogen zij weer verhandelen met 'vieze bedrijven'. Boekhouding opgelost, Tesla heeft gratis geld gekregen en een ander bedrijf kan zijn zondes afkopen met een aflaatje.

Meer regels en meer belasting geven niet altijd de uitkomst die je wil, of die je wordt voorgeschoteld. Zo maakbaar is de wereld niet vanuit Den Haag, NL of zelfs Europa.

Er zijn verschillende termen voor overheden die onevenredig veel winnaars en verliezers kiezen in bijna alle industrieėn en daarmee in bed stappen met het grootkapitaal en multinationals. Mag jij raden hoe goed die er op staan in de geschiedenisboeken. :+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2023 12:20:15 ]
pi_208824638
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]


Nu is het vooral 'een maatregel die het doel bereikt en waar ik zelf geen last van heb is een prima maatregel. Maar dat is niet waar.
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).

Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208824675
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:01 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Wat is hier dan zo mooi aan?

Het zijn uit de lucht gegrepen (hihaho) percentages waarmee ze de prijs extra kunnen verhogen.
Ok, je begrijpt het dus niet.
  woensdag 19 april 2023 @ 12:58:24 #163
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208824692
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).

Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
Ik had het in dit geval ook niet over jou persoonlijk. Blijft het punt staan dat het beprijzen een ordinaire lastenverhoging voor de zwakste schouders is als er geen alternatief is voor de consumptie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208824733
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik had het in dit geval ook niet over jou persoonlijk. Blijft het punt staan dat het beprijzen een ordinaire lastenverhoging voor de zwakste schouders is als er geen alternatief is voor de consumptie.
Dat kun je dan aanpassen door het op een andere plek te compenseren. Bijvoorbeeld gewoon simpel in de inkomstenbelasting voor de zwakste schouders. Zodat de koopkracht uiteindelijk niet daalt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208824742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, je begrijpt het dus niet.
Daarom vraag ik aan jou wat hier mooi aan is
pi_208824991
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 07:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er was blijkbaar nog een belangrijke vergadering gepland: Rutte, Vijlbrief, De Jonge, Schouten, Bruins-Slot, Adriaansens, Van Gennip en Heijnen zijn vanavond allemaal in Groningen voor een gesprek met Groningse bestuurders en ook Remkes komt weer eens aanschuiven: https://www.rtvnoord.nl/n(...)-over-toekomst-regio
En dat was geen onverdeeld succes, blijkbaar: https://nos.nl/artikel/24(...)s-en-plannen-kabinet

Groot gat tussen wensen van de provinciebestuurders en waar het kabinet mee kwam. Als dat zo is heeft het kabinet echt een probleem, een reactie waarop de provincie afwijzend reageert kunnen ze echt niet gebruiken. En kan ook een motie van wantrouwen opleveren en wat doet CU dan (CU gedeputeerde, lijsttrekker en rijzende ster Johan Hamster zat namens Groningen aan tafel)? Ook voor het CDA zou het een mooi moment zijn om te laten zien dat ze de regio wel serieus nemen, een belangrijk statement richting verkiezingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 19 april 2023 @ 13:41:12 #167
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208825259
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kun je dan aanpassen door het op een andere plek te compenseren. Bijvoorbeeld gewoon simpel in de inkomstenbelasting voor de zwakste schouders. Zodat de koopkracht uiteindelijk niet daalt.
Ja dat kan, maar op dit moment blijkt nergens uit dat dat ook gaat gebeuren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208825279
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja dat kan, maar op dit moment blijkt nergens uit dat dat ook gaat gebeuren.
Jawel, want dit zijn al voorbesprekingen richting prinsjesdag en daar wordt altijd naar het complete pakket gekeken. Er blijkt nergens uit dat ze dat nu niet zouden doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208825387
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kun je dan aanpassen door het op een andere plek te compenseren. Bijvoorbeeld gewoon simpel in de inkomstenbelasting voor de zwakste schouders. Zodat de koopkracht uiteindelijk niet daalt.
Dan wordt het doel toch niet bereikt? Ze willen mensen uit de auto jagen om uitstoot te verminderen. Dat willen ze bereiken door verbruik duurder te maken zodat een groep het niet meer kan betalen of in ieder geval minder vaak kan rijden. Als je koopkracht gaat compenseren hoeven de armen hun auto echter niet weg te doen.

Zorg er liever eerst voor dat er goede betaalbare alternatieven zijn. Dat is nu niet het geval. Het OV wordt steeds slechter en duurder. Elektrische autos zijn nog onbetaalbaar voor een groot deel van de Nederlanders en deelauto's zijn veel te slecht beschikbaar in de spits en een concept waar ik weinig vertrouwen in heb.
pi_208825417
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:51 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan wordt het doel toch niet bereikt? Ze willen mensen uit de auto jagen om uitstoot te verminderen. Dat willen ze bereiken door verbruik duurder te maken zodat een groep het niet meer kan betalen of in ieder geval minder vaak kan rijden. Als je koopkracht gaat compenseren hoeven de armen hun auto echter niet weg te doen.
Eh, nee, ze willen niet bereiken dat armen hun auto weg doen. Ze willen bereiken dat mensen bij de afweging auto of alternatief of gewoon helemaal niet rijden vaker niet voor de auto kiezen. Dat is het doel. Niet dat er mensen hun auto's weg moeten doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_208825609
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eh, nee, ze willen niet bereiken dat armen hun auto weg doen. Ze willen bereiken dat mensen bij de afweging auto of alternatief of gewoon helemaal niet rijden vaker niet voor de auto kiezen. Dat is het doel. Niet dat er mensen hun auto's weg moeten doen.
Maar dan doe je alsof het altijd een afweging is. Bovendien zijn de middeninkomens weer de lul. Hoge woonlasten, hoge belastingdruk en een salaris waar nu al weinig ruimte is om prijsstijgingen op te vangen. Er zijn voor woon/werk weinig alternatieven
pi_208825624
En hoe prijselastisch is benzine nou eigenlijk? Toen de benzineprijs ¤2,20 was, zijn we toen echt veel minder gaan rijden? Of beter gezegd: is de uitstoot toen flink gedaald? Of maakt het eigenlijk geen verschil voor het klimaat, maar alleen voor de schatkist en belastingbetaler?
pi_208825639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 14:14 schreef Piles het volgende:
En hoe prijselastisch is benzine nou eigenlijk? Toen de benzineprijs ¤2,20 was, zijn we toen echt veel minder gaan rijden? Of beter gezegd: is de uitstoot toen flink gedaald? Of maakt het eigenlijk geen verschil voor het klimaat, maar alleen voor de schatkist en belastingbetaler?
Weinig. https://www.autoweek.nl/a(...)ge-brandstofprijzen/ Er is in ieder geval 0 onderbouwing dat het effect zal hebben. Leuke maatregel voor de schatkist maar ik heb Jetten sowieso op nog geen enkel doordacht plan kunnen betrappen.
pi_208825745
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eh, nee, ze willen niet bereiken dat armen hun auto weg doen. Ze willen bereiken dat mensen bij de afweging auto of alternatief of gewoon helemaal niet rijden vaker niet voor de auto kiezen. Dat is het doel. Niet dat er mensen hun auto's weg moeten doen.
En hoe gaan ze dat doen door nog meer accijnsen te vragen?
Dan moet je de alternatieven ook beter maken maar die zijn juist conform rapporten in veel gebieden slechter geworden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208825772
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet inmiddels best dat ik zo niet redeneer, dat ik mezelf en mijn situatie totaal niet mee weeg bij meningen over de politiek. En ik zou er wel last van hebben: ik heb een auto en ik heb familie aan de andere kant van het land die niet per OV te bereiken zijn (tenminste, je kunt niet binnen 1 dag heen en weer).

Maar we moeten in de prijzen veel meer de werkelijke kosten gaan zien en vervuilende bedrijven of methodes moeten (veel) duurder worden dan schone bedrijven of methodes. Dat is de enige manier waarop de max van 1,5 graad tot 2 graden te halen is.
dit kan niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')