abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 maart 2023 @ 17:51:29 #101
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_208482462
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
Ik vind het overigens diep en diep triest dat D66 hier de kop van jut wordt gemaakt voor beleid wat gewoon keihard noodzakelijk is en waar deze regering toe gedwongen is door wetten en rechterlijke uitspraken.
Verdragen* en rechterlijke uitspraken. Verdragen die decennia geleden zijn aangegaan toen Nederland miljoenen inwoners minder had.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 17:52:55 #102
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208482479
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 14:37 schreef Tijger_m het volgende:
Ik vind het overigens diep en diep triest dat D66 hier de kop van jut wordt gemaakt voor beleid wat gewoon keihard noodzakelijk is en waar deze regering toe gedwongen is door wetten en rechterlijke uitspraken.

Ondertussen jankt rechts Nederland over de klimaatdrammers van D66 terwijl BBB gewoon vliegvelden wil sluiten en iedere andere stikstof bron wil aanpakken waaronder die van logistiek en wegverkeer.

Het is wel een beetje om moedeloos van te worden.
Niets mis met minder vliegen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_208482490
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:51 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Verdragen* en rechterlijke uitspraken. Verdragen die decennia geleden zijn aangegaan toen Nederland miljoenen inwoners minder had.
Wat heeft dat met elkaar te maken als het om stikstof gaat en over de schadelijkheid ervan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2023 17:54:10 ]
pi_208482505
Bijzonder dat zoveel partijen meegaan in die lachwekkende debataanvraag van Klaver
pi_208482589
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:55 schreef Raw85 het volgende:
Bijzonder dat zoveel partijen meegaan in die lachwekkende debataanvraag van Klaver
Belachelijk dat ieder coalitielid bang is om tegen de coalitie te stemmen.
pi_208482664
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:01 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
...of dat ieder oppositielid bang is met de coalitie mee te stemmen.

Deze aanvraag slaat nergens op. Wat willen ze nu voor een debat. Een debat waarop op elke vraag het antwoord "we gaan per onderwerp een meerderheid zoeken, ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt"? Voegt toch niks toe? Geen echt onderwerp om je tijd mee te vullen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208482685
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:01 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waar wil jij het over hebben dan? De colleges die nog helemaal niet gevormd zijn? Het beleid van de nog niet gevormde colleges? Volgens mij moet je debatteren over plannen/ideen/uitvoering daarvan en niet over een uitslag.
pi_208482924
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:07 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Waar wil jij het over hebben dan? De colleges die nog helemaal niet gevormd zijn? Het beleid van de nog niet gevormde colleges? Volgens mij moet je debatteren over plannen/ideen/uitvoering daarvan en niet over een uitslag.
Waar het kabinet naar toe wilt.
pi_208482972
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waar het kabinet naar toe wilt.
Dat staat in het regeerakkoord.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:31:11 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208482987
De coalitiepartijen hebben allemaal stuk voor stuk in de media geventileerd wat de verkiezingsuitslag betekent voor de verhoudingen in de regering. Dan moet je het daar ook in het orgaan dat de regering controleert, de Tweede Kamer, over kunnen hebben.

En zelfs als je vindt van niet dan is het ronduit dom om het debat op deze manier te blokkeren. Je hebt net een pak slaag gekregen omdat je het vertrouwen kwijt bent, dan moet je dit gewoon niet doen. Alleen maar olie op het vuur.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208483018
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat staat in het regeerakkoord.
Staat de verkiezingswinst van BBB daar ook in? Knap als men dat had kunnen voorspellen. Zie reactie Janneke
pi_208483040
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
De coalitiepartijen hebben allemaal stuk voor stuk in de media geventileerd wat de verkiezingsuitslag betekent voor de verhoudingen in de regering. Dan moet je het daar ook in het orgaan dat de regering controleert, de Tweede Kamer, over kunnen hebben.

En zelfs als je vindt van niet dan is het ronduit dom om het debat op deze manier te blokkeren. Je hebt net een pak slaag gekregen omdat je het vertrouwen kwijt bent, dan moet je dit gewoon niet doen. Alleen maar olie op het vuur.
De coalitiepartijen, ja. Maar die debatvorm bestaat niet. Als je gaat debateren is dat met het kabinet, die met 1 mond namens alle coalitiepartijen moet spreken. Wat Klaver wil is een debat met partijleiders, dan moet hij de NPO opbellen. Want het kabinet heeft niks te zoeken in dit debat.
pi_208483054
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
De coalitiepartijen, ja. Maar die debatvorm bestaat niet. Als je gaat debateren is dat met het kabinet, die met 1 mond namens alle coalitiepartijen moet spreken. Wat Klaver wil is een debat met partijleiders, dan moet hij de NPO opbellen. Want het kabinet heeft niks te zoeken in dit debat.
Heeft hij toch recentelijk gehad? Was zelfs op TV, dacht ik.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:36:18 #114
346939 Janneke141
pi_208483060
Maar de debataanvraag van Klaver was toch niet met de regering?
pi_208483081
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:36 schreef Janneke141 het volgende:
Maar de debataanvraag van Klaver was toch niet met de regering?
Hoe wil je dan debateren in de Kamer? Vak K leeg laten?
pi_208483085
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Al doen ze het alleen maar voor de beeldvorming. Het wantrouwen is toch al zo laag.
pi_208483103
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:37 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Al doen ze het alleen maar voor de beeldvorming. Het wantrouwen is toch al zo laag.
Van een debat waar op geen enkele vraag antwoord komt wordt het vertrouwen beter? Als je wat wil met het vertrouwen in de politiek, moet je deze aanvraag niet doen. Maar goed, de oppositie is nooit bezig met het vertrouwen in de politiek.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:40:07 #118
346939 Janneke141
pi_208483118
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe wil je dan debateren in de Kamer? Vak K leeg laten?
Doen ze met de APB toch ook?

Maar zonder gein, is dat zo ongebruikelijk? Want als dit inderdaad een soort precedent is dan wil ik nog wel met je meegaan dat Klaver een onzinnig voorstel doet. (Al blijft het argument over de beeldvorming overeind, en denk ik eerlijk gezegd ook niet dat de tegenstem van de coalitie procedurele gronden heeft)
pi_208483136
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Doen ze met de APB toch ook?

Maar zonder gein, is dat zo ongebruikelijk? Want als dit inderdaad een soort precedent is dan wil ik nog wel met je meegaan dat Klaver een onzinnig voorstel doet. (Al blijft het argument over de beeldvorming overeind, en denk ik eerlijk gezegd ook niet dat de tegenstem van de coalitie procedurele gronden heeft)
Nee, met de APB praten ze met de regering over hun gepresenteerde plannen.

En nee, de vorm van een onderling debat tussen partijleiders (of uberhaupt kamerleden) bestaat niet.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:42:13 #120
346939 Janneke141
pi_208483151
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, met de APB praten ze met de regering over hun gepresenteerde plannen.

En nee, de vorm van een onderling debat tussen partijleiders (of uberhaupt kamerleden) bestaat niet.
Hmm. Wat stom dat ik dat niet in de gaten had dan.
pi_208483220
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hmm. Wat stom dat ik dat niet in de gaten had dan.
Bij de APB kunnen ze vaak elkaar nog wel redelijk veel interrumperen en krijg je onderlinge tussendebatjes, bij een regulier debat mag iedereen 2 of 3 interrupties doen en is er dus helemaal geen sprake van echte onderlinge debatten, hooguit eens een vraag om verduidelijking.
pi_208483265
Bij het CDA is het crisisoverleg na de voor hun teleurstellende verkiezingsuitslag. Kan Hoekstra aanblijven? Wat is er misgegaan? Hoe moet het CDA veranderen om de kloof met de burger te verkleinen? Wat moeten we met deze verkiezingsuitslag?

Maar bij D66 is het business as usual. Gewoon vasthouden aan de afspraken. Niemand die het leiderschap van Kaag in twijfel trekt terwijl D66 toch een megagroot verlies heeft geleden in vergelijking met de laatste verkiezingen voor de tweede kamer. Daar heeft D66 24 zetels van de 150 en nu in de eerste kamer 5 zetels van de 75. Die zijn dus teruggegaan van 16,0% van de zetels naar 6,6%. Een keiharde afstraffing, meer dan de helft van de kiezers kwijtgeraakt maar D66 doet gewoon of er niets aan de hand is.
pi_208483277
En wat als je de regering dingen over deze verkiezingen vraagt? Vrij simpel: het was een feest van de democratie, mooi dat er een behoorlijke opkomst was. Ze kijken er naar uit om samen te werken met de nieuwe provinciebesturen, die moeten nu wel eerst gevormd worden. En ze gaan zien hoe de Eerste Kamer er straks precies uit ziet, maar gaan er van uit dat ze daar ook goed mee kunnen samenwerken.
Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien dat dit het antwoord is op elke vraag die je Rutte in zijn positie van premier nu gaat stellen.
pi_208483398
Straks hoofdelijke stemming voor steun voor het duidingsdebatsvoorstel van Klaver. Benieuwd wat de CDA kamerleden zullen doen. Als een paar van hen het aandurven, dan staat het kabinet voor een pittig debat. Ik hoop er op. CDA heeft nu niets meer te verliezen, als ze hier voor stemmen en het hakblok klaar zetten voor het kabinet kan ze het zelfs weer in het zadel helpen. Spannend straks, al vermoed ik dat het niet gaat gebeuren.
Doei
pi_208483414
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 18:59 schreef Treinhoer het volgende:
Straks hoofdelijke stemming voor steun voor het duidingsdebatsvoorstel van Klaver. Benieuwd wat de CDA kamerleden zullen doen. Als een paar van hen het aandurven, dan staat het kabinet voor een pittig debat. Ik hoop er op. CDA heeft nu niets meer te verliezen, als ze hier voor stemmen en het hakblok klaar zetten voor het kabinet kan ze het zelfs weer in het zadel helpen. Spannend straks, al vermoed ik dat het niet gaat gebeuren.
Wordt allemaal heel braafjes hoor. Vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk aanwezig zijn.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:00:30 #126
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_208483421
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat heeft dat met elkaar te maken als het om stikstof gaat en over de schadelijkheid ervan?
Alles. We hebben in Nederland 160+ (!) beschermde natuurgebieden met dito stikstofproblematiek.
pi_208483442
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Wordt allemaal heel braafjes hoor. Vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk aanwezig zijn.
Ik denk ook dat het glas/plas wordt, maar het CDA heeft nu de kans om een vuist te maken en te laten zien dat ze nog pit hebben. Ik hoop echt dat ze het pakken.
Doei
pi_208483451
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:00 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Alles. We hebben in Nederland 160+ (!) beschermde natuurgebieden met dito stikstofproblematiek.
We hebben in Nederland bijna het laagste percentage beschermd natuurgebied van heel Europa, dat is dus het probleem niet.
pi_208483763
Komt er geen hoofdelijke stemming? Ik hoorde iets van 4-4
  dinsdag 21 maart 2023 @ 19:21:21 #130
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_208483788
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben in Nederland bijna het laagste percentage beschermd natuurgebied van heel Europa, dat is dus het probleem niet.
Gaat niet om het percentage, gaat om de straal rond die gebieden waar de uitstoot naar beneden moet. Doordat de gebieden zo verspreid zijn heb je 80% van Nederland te pakken.
pi_208484030
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:01 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het glas/plas wordt, maar het CDA heeft nu de kans om een vuist te maken en te laten zien dat ze nog pit hebben. Ik hoop echt dat ze het pakken.
Bij n van de meest onzinnige hoofdelijke stemmingen ooit? Zou wel een heel raar moment zijn.
pi_208484692
Nou, ze gaan het onzinnige puur voor de beeldvorming te houden debat toch voeren: https://nos.nl/artikel/24(...)r-verkiezingsuitslag

De politiek weer op zijn smalst, alles voor de twitterheadline of het youtubefilmpje, als het maar niet inhoudelijk hoeft te zijn.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:08:25 #133
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208484960
men ziet van de Plas nog steeds als een indringer, een buitenstaander in de politieke elite
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:10:17 #134
323876 michaelmoore
pi_208484999
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:57 schreef Hanca het volgende:
Nou, ze gaan het onzinnige puur voor de beeldvorming te houden debat toch voeren: https://nos.nl/artikel/24(...)r-verkiezingsuitslag

De politiek weer op zijn smalst, alles voor de twitterheadline of het youtubefilmpje, als het maar niet inhoudelijk hoeft te zijn.
ik praat er liever ook niet gelijk thuis over als ik mijn portemonnee verloren ben en alle bankkaarten en mijn rijbewijs kwijt ben

Maar het is simpel TATA sluiten en Schiphol halveren en boeren wegkopen tegen de prijs van de vrije markt
Men heeft toch 25 miljard ?/ 25.000.000.000 dan kan men 1000 boeren 25 miljoen bieden

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 21-03-2023 20:15:55 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_208485257
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou D66 bij het onderwerp stikstof echt het meest te winnen hebben? En niet gewoon met bijvoorbeeld een mooie nieuwe klimaatwet met een aantal strengere maatregelen?

ja weet misschien wel maar stikstof en klimaat zijn wel vergelijkbare onderwerpen. en ik denk dat wat je ook toegeeft op het stikstof beleid het er nooit toe mag leiden dat de huizenbouw stil komt te staan. en daarom zal je gedwongen uitkoop niet kunnen uitsluiten.

ik zelf als D66 lid vind het wel heel lastig om maar steeds te zien dat D66 iets moet toegeven. en dat er bij voorbaat al vanuit wordt gegaan dat D66 dat wel gaat doen. Dus er moeten wel hele goede resultaten uit een eventuele heronderhandeling komen mocht ik daar tevreden mee zijn.

En wat betreft het CDA ik zou ze adviseren om gewoon door de zure appel heen te bijten en het stikstof beleid gewoon gaan uitvoeren volgens de afspraken. Je weet dat het moet gebeuren vanwege gerechtelijke uitspraken en je kunt er ook vergif op innemen dat BBB elk compromis als onvoldoende af zal doen. Dus in dat opzicht zul je het toch nooit goed doen. Beter het invoeren dan is het onderwerp over 2 jaar weg als er 2e kamer verkiezingen zijn.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_208485284
Caroline denkt volgens mij dat ze 99% van de stemmen heeft gehaald.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:27:23 #137
346939 Janneke141
pi_208485344
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Haar kiezers ook, dus dat komt mooi uit.
pi_208485445
https://www.nrc.nl/nieuws(...)r&utm_term=in-byline

Kennelijk is er bij het CDA grote onrust. De NRC schrijft over een toenemend kloof tussen fractie en kabinetsleden, die eerste zou onvoldoende ruimte krijgen en vinden dat het kabinetssmaldeel te weinig het cda geluid laat klinken.

Maar het echte nieuws zit in de laatste zin: “Dat hij (Hoekstra,trein2000) bij een nieuwe verkiezing weer lijsttrekker wordt, lijkt te worden uitgesloten.”.
zie email 27 oktober
pi_208485459
Is er al een Deur?

dinsdag 21 maart 2023 @ 20:39:40 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208485541
Maargoed, beter stelt men een open vraag aan BBB van "Hoe gaan jullie er voor zorgen dat de stikstofuitstoot teruggaat naar een aanvaardbaar niveau waarmee we op korte termijn weer kunnen bouwen. En waar de rechter het niet gaat afschieten." Dan kun je met die zienswijze onderhandelen.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:40:30 #141
323876 michaelmoore
pi_208485555
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:24 schreef Breekfast het volgende:
nee dat niet maar meer dan 50% wel geloof ik
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:43:18 #142
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208485595
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat niet maar meer dan 50% wel geloof ik
Caroline heeft 0 stemmen gehaald.
Put these foolish ambitions to rest.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:44:27 #143
323876 michaelmoore
pi_208485606
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:43 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Caroline heeft 0 stemmen gehaald.
wat sneu dan
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:44:46 #144
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208485607
Die slappe dweil van een Pieter Heerma, van dat incompetente hoofd en die haarlijn kan ik eindeloos genieten.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:46:34 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208485626
Wellicht ook een oplosing is de uitkoopregelingen nog wat royaler te maken. Wellicht kun je dat gedwongen verkopen dan voor zijn.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:48:36 #146
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_208485651
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:39 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, beter stelt men een open vraag aan BBB van "Hoe gaan jullie er voor zorgen dat de stikstofuitstoot teruggaat naar een aanvaardbaar niveau waarmee we op korte termijn weer kunnen bouwen. En waar de rechter het niet gaat afschieten." Dan kun je met die zienswijze onderhandelen.
Goede vraag. Alleen eerst de KPI herijkken en de wet (nood) veranderen zodat niet continu dhr Vollenbroek procedeert.

Uiteindelijk bepaalt de kiezer wat er gebeurt, niet de rechter. En ik snap dat het nu uit oppertunisme goed uitkomt om nu blind de uitspraak te volgen. Maar ooit kunnen de rollen ook omgedraaid zijn.

Serieus laten wij kappen dit via de rechter uit te spelen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:49:59 #147
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_208485673
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:46 schreef Hexagon het volgende:
Wellicht ook een oplosing is de uitkoopregelingen nog wat royaler te maken. Wellicht kun je dat gedwongen verkopen dan voor zijn.
Kan, maar het moet maatschappelijk wel uitlegbaar zijn. En mt oog op eigen consumptie n handelsbalans.

Geen situatie meer dat wij kolencentrales sluiten, en recht in de armen van Poetin lopen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:52:29 #148
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208485708
quote:
Ng royaler? Ze zitten al op miljoenen waar ze praktisch niets voor hebben hoeven doen, daar is het zijn van grootgrondbezitter gewoon aan komen waaien.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:53:57 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208485742
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Goede vraag. Alleen eerst de KPI herijkken en de wet (nood) veranderen zodat niet continu dhr Vollenbroek procedeert.

Uiteindelijk bepaalt de kiezer wat er gebeurt, niet de rechter. En ik snap dat het nu uit oppertunisme goed uitkomt om nu blind de uitspraak te volgen. Maar ooit kunnen de rollen ook omgedraaid zijn.

Serieus laten wij kappen dit via de rechter uit te spelen.
En die noodwet wordt vervolgens ook afgeschoten. We leven gelukkig nog altijd in een rechsstaat.

quote:
7s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kan, maar het moet maatschappelijk wel uitlegbaar zijn. En mt oog op eigen consumptie n handelsbalans.

Geen situatie meer dat wij kolencentrales sluiten, en recht in de armen van Poetin lopen.
Al die overproductie hebben we echt niet nodig.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:55:12 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208485772
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:52 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Ng royaler? Ze zitten al op miljoenen waar ze praktisch niets voor hebben hoeven doen, daar is het zijn van grootgrondbezitter gewoon aan komen waaien.
Ach als je het probleem daarmee kan afkopen prima.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:56:13 #151
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_208485796
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En die noodwet wordt vervolgens ook afgeschoten. We leven gelukkig nog altijd in een rechsstaat.
[..]
Al die overproductie hebben we echt niet nodig.
Noodwetten worden niet afgeschoten, hebben we met corona ook gezien. Daar heb ik geen zorgen bij.

het klopt dat we meer vlees produceren dan wij consumeren, maar voor andere product is dat weer andersom. Mijn gevoel zegt dat we gaan globaliseren (autarkisch) en dan is het goed overtollige zaken te ruilen tegen dingen waar je zelf een gebrek aan hebt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_208485844
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 16:08 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
Dan heb jij niet goed geluisterd. D66 heeft wel degelijk oog voor de werlgelegenheid. een groot doel van D66 is om te kijken hoe een boer toch een fatsoenlijke boterham kan verdienen met minder vee
Ik weet niet hoe onteigening gelijk staat aan een fatsoenlijke boterham?
pi_208485857
quote:
Velen gaat het niet om geld. Ze willen niet de laatste zijn van alle generaties die hen voorgingen. Als je hun de mogelijkheid geef op om een andere wijze door te gaan, dan kost het jou minder geld en zij zitten niet met een eeuwig schuldgevoel.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 20:59:47 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208485868
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:58 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Velen gaat het niet om geld. Ze willen niet de laatste zijn van alle generaties die hen voorgingen. Als je hun de mogelijkheid geef op om een andere wijze door te gaan, dan kost het jou minder geld en zij zitten niet met een eeuwig schuldgevoel.
Zou ook nog kunnen. Een investeringssom om en ander bedrijfsmodel op te zetten.
pi_208485964
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja, de minimale eis zou zijn dat we onze eigen broek kunnen ophouden en het benodigde aandeel kunnen leveren in de Europese landbouw. Ik heb geen twijfel dat de oogsten in Zuid-Europa zullen gaan tegenvallen door de klimaatverandering.
pi_208485980
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:58 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ach dat zijn ze toch wel. Tegenwoordig hebben maar weinig kinderen zin de zaak van pap en mam over te nemen. De mogelijkheid op andere wijze door te gaan lijkt nog impopulairder dan dat uitkopen.
pi_208486025
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zou ook nog kunnen. Een investeringssom om en ander bedrijfsmodel op te zetten.
Zou ook beter zijn als je naar de toekomst kijkt. Er is grote vergrijzing onder de boeren in Europa. Daarnaast dringen de gevolgen van de klimaatverandering steeds verder door. De noordelijke landen zullen meer moeten produceren als de productie in de zuidelijke landen achteruit gaat. Er is een omschakeling naar meer akkerbouw nodig.
pi_208486075
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 21:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ach dat zijn ze toch wel. Tegenwoordig hebben maar weinig kinderen zin de zaak van pap en mam over te nemen. De mogelijkheid op andere wijze door te gaan lijkt nog impopulairder dan dat uitkopen.
Het moet rendabel zijn. Ze moeten een boterham kunnen verdienen met het harde werk en met respect behandeld worden. Zoals gezegd is er enorme vergrijzing onder de boeren. Het is niet voor niet dat Timmermans deze week begon over het "perspectief aan boeren, in het bijzonder jonge boeren". Er zijn meerdere EU-studies die deze trend laten zien.
pi_208486294
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 21:11 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Het moet rendabel zijn. Ze moeten een boterham kunnen verdienen met het harde werk en met respect behandeld worden. Zoals gezegd is er enorme vergrijzing onder de boeren. Het is niet voor niet dat Timmermans deze week begon over het "perspectief aan boeren, in het bijzonder jonge boeren". Er zijn meerdere EU-studies die deze trend laten zien.
Wanneer het boeren niet rendabel is ligt dat vooral aan de boeren zelf, er wordt gewoon teveel geproduceert dat drukt de prijzen. Als er meer stoppen wordt het vanzelf weer rendabeler. Misschien ook een idee om te stoppen landbouw zo massaal te subsidieren op die manier zorgen we er ook voor dat niet rendabele boeren blijven bestaan op kosten van de belastingbetaler.
Gejank over hard werken of respect is natuurlijk helemaal sneu. Alsof niet elke beroepsgroep dat doet en verdient. Alleen wordt vrijwel geen beroepsgroep zo in de watten gelegd door de politiek.
pi_208486436
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 21:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wanneer het boeren niet rendabel is ligt dat vooral aan de boeren zelf, er wordt gewoon teveel geproduceert dat drukt de prijzen. Als er meer stoppen wordt het vanzelf weer rendabeler. Misschien ook een idee om te stoppen landbouw zo massaal te subsidieren op die manier zorgen we er ook voor dat niet rendabele boeren blijven bestaan op kosten van de belastingbetaler.
Gejank over hard werken of respect is natuurlijk helemaal sneu. Alsof niet elke beroepsgroep dat doet en verdient. Alleen wordt vrijwel geen beroepsgroep zo in de watten gelegd door de politiek.
Het hele landbouwbeleid in de Europa is natuurlijk een doelbewuste keuze geweest na de Tweede Wereldoorlog. De redenen van destijds gelden nog steeds. Nooit meer honger en dus een rijkelijke voedselvoorziening. Je kan erop bezuinigen, maar voedsel is een primaire levensbehoefte. Dit is zo'n kans en gevolg ding. De kans dat we met de huidige Europese landbouw te weinig voedsel hebben is klein, maar als het wel optreedt (oogsten mislukken massaal) dan heb je een megagroot probleem.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 22:09:59 #161
346939 Janneke141
pi_208486826
Nou, ineens beginnen alle partijen zich druk te maken over de kloof tussen Den Haag en de rest van het land, zelfs bij de VVD:

quote:
Ook ontevreden VVD'ers maken zich zorgen over "de kloof" tussen Den Haag en de rest van Nederland. Ze zijn daarbij zeer kritisch over de gang van zaken in hun eigen partij. Eerder werd al duidelijk dat er bij het CDA grote ongerustheid bestaat over dat thema. Nu hebben zo'n honderd VVD-leden een bezorgde brief gestuurd aan onder anderen partijleider Rutte, fractievoorzitter Hermans en partijvoorzitter Wetzels.

De ondertekenaars schrijven dat bij de verkiezingen van vorige week duidelijk zichtbaar werd hoe verdeeld Nederland is, "waarbij de scheiding tussen de Randstad en de rest van het land zich pijnlijk aftekent". En volgens de brief ontbreekt binnen de VVD de verbinding tussen de top in Den Haag en de leden en de kiezers.
Wat zou nu het grootste probleem zijn, dat een groeiend deel van de bevolking zich niet (meer) gehoord voelt, of dat het nu ook zetels begint te kosten?
  dinsdag 21 maart 2023 @ 22:22:46 #162
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_208487027
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, ineens beginnen alle partijen zich druk te maken over de kloof tussen Den Haag en de rest van het land, zelfs bij de VVD:
[..]
Wat zou nu het grootste probleem zijn, dat een groeiend deel van de bevolking zich niet (meer) gehoord voelt, of dat het nu ook zetels begint te kosten?
Het een sluit het ander niet uit.

Ik denk dat als je een verklaring wil zoeken je heel wat A4'tjes verder bent. De kloof is inderdaad gewoon veel groter geworden afgelopen jaren, neem daarbij dat Den Haag steeds cruciale beslissingen voor zich heeft uitgeschoven omdat ze zetels behouden belangrijker vonden dan Nederland mooier maken. Het is leven van ene verkiezingen naar andere verkiezingen.

Ik las gisteren nog eens iets over mensen die in armoede leven omdat de uitkeringsregels tegen elkaar werken. En dat wisten ze al ZEVEN! jaar. Moeten ze nu nog een ONDERZOEK naar doen. Extreem lachwekkend. Zo zijn er tal van problemen waar er niets aan gedaan wordt. Het is een uitstekend land om in te leven, want zo slecht hebben we het niet, maar tegelijkertijd is het supertriest bij vlagen.
pi_208487139
Ik denk dat Caroline morgen een verzoek indient voor een extra stoel in de plenaire zaal, dat ego is dubbel zo groot geworden sinds afgelopen woensdag. Tenenkrommend :')
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208487244
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 22:27 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk dat Caroline morgen een verzoek indient voor een extra stoel in de plenaire zaal, dat ego is dubbel zo groot geworden sinds afgelopen woensdag. Tenenkrommend :')
gwoon 50 zetels erbij :P
  Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 23:10:00 #165
236264 crew  capricia
pi_208487865
Deze is ook wel waar.
We laten ons kennelijk regeren door de waan van de dag.

twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 21 maart 2023 @ 23:16:45 #166
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_208487908
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 23:10 schreef capricia het volgende:
Deze is ook wel waar.

[ twitter ]
Met wie willen ze dan debatteren? Met minister-president, minister BuZa, minister Financien?

Het is nu toch gewoon zaak om heel wat kopjes koffie te drinken met elkaar of bij stikstofdebat/klimaatdebat/zorgdebat/welkdebatdanook toenadering te zoeken naar elkaar.
pi_208487942
quote:
Deze is ook wel waar.

[ twitter ]
Het is doodvermoeiend dat die schreeuwende oppositiepartijen elke scheet aangrijpen voor een debat puur voor de exposure ipv eens echt op de inhoud te debatteren. Zo'n debat over een verkiezingsuitslag PS is echt puur voor de buhne.
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208488443
quote:
Deze is ook wel waar.

[ twitter ]
Da's niet echt nieuws. Sinds de opkomst van de populisten is dat usance in de politiek en het wordt alleen maar erger.
pi_208488550
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 22:27 schreef TheVulture het volgende:
Nu al hoofdpijn door deze vrouw en dan moet alles nog beginnen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 22 maart 2023 @ 06:48:12 #170
323876 michaelmoore
pi_208489018
en zeer terecht , kabinetten Rutte zijn meer een last dan dat ze nuttig zijn geweest

zonder zou beter zijn

quote:
Ook ontevreden VVD'ers maken zich zorgen over "de kloof" tussen Den Haag en de rest van Nederland. Ze zijn daarbij zeer kritisch over de gang van zaken in hun eigen partij. Eerder werd al duidelijk dat er bij het CDA grote ongerustheid bestaat over dat thema. Nu hebben zo'n honderd VVD-leden een bezorgde brief gestuurd aan onder anderen partijleider Rutte, fractievoorzitter Hermans en partijvoorzitter Wetzels.
twitter

[ Bericht 41% gewijzigd door michaelmoore op 22-03-2023 06:56:05 ]
pi_208489053
Cary moet het lekker bij koken houden
pi_208489073
Maargoed, verder wel eens hoor dat de partijen eens goed moeten kijken om die kloof te verkleinen. :)
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 07:22:45 #173
236264 crew  capricia
pi_208489142
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 06:48 schreef michaelmoore het volgende:
en zeer terecht , kabinetten Rutte zijn meer een last dan dat ze nuttig zijn geweest

zonder zou beter zijn
[..]
[ twitter ]
Die tweet is volstrekte onzin.
Ze heeft geen meerderheid in de provincies.

Echt, mensen.. denk toch eens na.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 08:05:20 #174
5428 crew  miss_sly
pi_208489382
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 07:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Die tweet is volstrekte onzin.
Ze heeft geen meerderheid in de provincies.

Echt, mensen.. denk toch eens na.
twitter

Misschien dat een plaatje het duidelijker maakt. Ze hebben voor hun partij een enorme winst geboekt, er is echt wel een signaal afgegeven, maar 77% van de stemmers heeft NIET op de BBB gestemd. En hun stemmen zijn net zo belangrijk, maar die vergeet van der Plas voor het gemak maar even.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 22 maart 2023 @ 08:13:24 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208489444
Misschien moeten ze meneer Remkes maar weer eens uitnodigen.
pi_208490023
Ook bij D66 begint het toch wat te draaien:

quote:
Lokaal denken D66-politici wel iets anders over de stikstofdiscussie. Fractievoorzitter Wim van Wegen uit Noordoostpolder vindt dat de partij iets meer ruimte moet creren voor discussie over de doelen. "Als dat de discussie openbreekt in dit gepolariseerde debat, dan moeten we het doen. 2030 loslaten zal nodig zijn om eruit te komen. Je moet elkaar toch vinden."

"We moeten geen poot stijf houden om de poot stijf te houden. Je moet in gesprek gaan", vindt Emmy Elgersma van D66 Steenwijkerland en kandidaat voor de Eerste Kamer. "Ik vind wel dat je principes en doelen moet hebben, maar als het doelen zijn zonder met oplossingen te komen, dan vind ik het rigide."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)len-aan-stikstofdoel

Natuurlijk, de meesten binnen D66 willen niet morrelen aan het stikstofdoel 2030 (logisch, ik ook eigenlijk niet), maar je ziet nu toch ook daar wel wat beweging.

Dat D66 niet staat te springen om met BBB samen in een bestuur te gaan zitten lijkt duidelijk, maar ze zijn dan ook nergens zo groot dat ze onmisbaar zijn. De houding van GL en PvdA is wat dit betreft belangrijker.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 09:21:48 #177
5428 crew  miss_sly
pi_208490239
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
Ook bij D66 begint het toch wat te draaien:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)len-aan-stikstofdoel

Natuurlijk, de meesten binnen D66 willen niet morrelen aan het stikstofdoel 2030 (logisch, ik ook eigenlijk niet), maar je ziet nu toch ook daar wel wat beweging.

Dat D66 niet staat te springen om met BBB samen in een bestuur te gaan zitten lijkt duidelijk, maar ze zijn dan ook nergens zo groot dat ze onmisbaar zijn. De houding van GL en PvdA is wat dit betreft belangrijker.
Dus dan gaan we gewoon op de oude toer door van pappen en nathouden, niet echt actie ondernemen en hopen dat het allemaal wel mee zal vallen?

En daarmee worden dus alle andere stemmers (77%!) opzij gezet die kennelijk wl willen dat er actie ondernomen wordt en dat 2030 wel als einddoel blijft. Waaronder de jongeren. Kennelijk zijn jongeren dan alleen belangrijk als hun ouders boeren.
pi_208490339
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dus dan gaan we gewoon op de oude toer door van pappen en nathouden, niet echt actie ondernemen en hopen dat het allemaal wel mee zal vallen?

En daarmee worden dus alle andere stemmers (77%!) opzij gezet die kennelijk wl willen dat er actie ondernomen wordt en dat 2030 wel als einddoel blijft. Waaronder de jongeren. Kennelijk zijn jongeren dan alleen belangrijk als hun ouders boeren.
Je gaat hierbij wel heel kort door de bocht met het feit dat alle andere stemmers wel willen dat het einddoel van 2030 overeind blijft.
pi_208490408
Ik denk dat de boel wel gaat klappen.
pi_208490440
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:25 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je gaat hierbij wel heel kort door de bocht met het feit dat alle andere stemmers wel willen dat het einddoel van 2030 overeind blijft.
Dat is totale onzin inderdaad. CDA en VVD zijn slechts morrelend tot acceptatie van 2030 gekomen, die willen er het liefst vanaf. (En vallen dus niet onder de voorstanders)
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 09:33:16 #181
5428 crew  miss_sly
pi_208490509
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:25 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Alle is inderdaad wat kort door de bocht, er is nog een aantal kleine partijen die daar niet per se voor zijn.

De coalitie echter heeft duidelijk een beleid ingezet met als doel 2030 te halen, en stemmen daarop zijn dus ook stemmen op dat doel. Daarbij dus nog wat andere partijen die dat zeker willen. Kortom: meer dan de helft was op het moment van stemmen zeker voor 2020. Uiteraard moet de groei van BBB serieus worden genomen, maar de stemmen van de andere mensen net zo goed.
pi_208490520
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat 77% voor stikstofreductie in 2030 is, is natuurlijk ook een onwaar frame. Allereerst waren dit verkiezingen, geen one-issue referendum, daarnaast hebben er ook gewoon mensen op partijen als JA21, PVV, FvD, CDA, VVD zelfs CU gestemd die van te voren duidelijk waren dat de stikstofreductie wat hen betreft niet hoeft (JA21, PVV, FvD) of dat 2030 niet heilig is (CDA, VVD, CU). Die stemmen kun je niet nu plotseling in het pro-2030 kamp trekken.
pi_208490553
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De coalitie echter heeft duidelijk een beleid ingezet met als doel 2030 te halen, en stemmen daarop zijn dus ook stemmen op dat doel.
Nee, dat klopt dus niet. CDA en CU pleiten al sinds de zomer dat 2030 van tafel moet, VVD doet dat sinds november/december. Ja, ze zijn voor de stikstofaanpak, maar niet per s voor een heel rigide 2030 dat waarschijnlijk totaal niet haalbaar is (aldus de commissarissen van de koning in vrijwel alle provincies) en juist ook de samenwerking met de boeren blokkeert. En ze pleiten niet voor afstel: 2035 en de tussendoelen in 2025 en 2030 blijven staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 22-03-2023 09:43:25 ]
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 09:37:40 #184
5428 crew  miss_sly
pi_208490562
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat 77% voor stikstofreductie in 2030 is, is natuurlijk ook een onwaar frame. Allereerst waren dit verkiezingen, geen one-issue referendum, daarnaast hebben er ook gewoon mensen op partijen als JA21, PVV, FvD, CDA, VVD zelfs CU gestemd die van te voren duidelijk waren dat de stikstofreductie wat hen betreft niet hoeft (JA21, PVV, FvD) of dat 2030 niet heilig is (CDA, VVD, CU). Die stemmen kun je niet nu plotseling in het pro-2030 kamp trekken.
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Alle is inderdaad wat kort door de bocht, er is nog een aantal kleine partijen die daar niet per se voor zijn.

De coalitie echter heeft duidelijk een beleid ingezet met als doel 2030 te halen, en stemmen daarop zijn dus ook stemmen op dat doel. Daarbij dus nog wat andere partijen die dat zeker willen. Kortom: meer dan de helft was op het moment van stemmen zeker voor 2020. Uiteraard moet de groei van BBB serieus worden genomen, maar de stemmen van de andere mensen net zo goed.
In 2035 kunnen we dan gewoon weer stellen dat het toch echt te snel gaat, meer tijd nodig is, en dat we het verschuiven naar 2040.
pi_208490610
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]

Zie mijn reactie hierop hierboven.

En sowieso is het nogal vreemd om de verkiezingen over provinciale staten plat te slaan tot voor of tegen stikstof, het was geen referendum. Mensen kijken ook naar ruimtelijke ordening, woningbouw, OV, energietransitie, wegen, fietspaden, regionale economie.
pi_208490625
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]
In 2035 kunnen we dan gewoon weer stellen dat het toch echt te snel gaat, meer tijd nodig is, en dat we het verschuiven naar 2040.
En dat is dus onzin. Er staan tussendoelen in de wet. De 74% in 2035 (wat het kabinet naar voren wilde halen naar 2030) is het einddoel, maar de 50% in 2030 staat er ook gewoon in. Met de huidige wet is niks doen al geen optie.
  woensdag 22 maart 2023 @ 09:44:10 #187
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_208490654
Het klopt natuurlijk dat er nog nooit een debat is geweest over Statenverkiezingen maar het klopt ook dat deze uitslag nog nooit is voorgekomen. Even babbelen lijkt me niet onwenselijk.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_208490685
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik denk dat de boel wel gaat klappen.
Ik hoop het, de kiezer is dit kabinet grotendeels zat
pi_208490702
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 20:58 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe onteigening gelijk staat aan een fatsoenlijke boterham?
Dan heb je het over dat een boer helemaal moet stoppen met zijn bedrijf en dat zal in sommige gevallen ook zo zijn. Maar in verruit de meeste gevallen zal het gewoon om minder vee gaan dat een boer nog wel door kan gaan maar dat hij minder koeien/varkens/kippen etc.. heeft. En daar moet dan een goed verdienmodel bij worden gevonden
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 09:56:32 #190
5428 crew  miss_sly
pi_208490798
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie mijn reactie hierop hierboven.

En sowieso is het nogal vreemd om de verkiezingen over provinciale staten plat te slaan tot voor of tegen stikstof, het was geen referendum. Mensen kijken ook naar ruimtelijke ordening, woningbouw, OV, energietransitie, wegen, fietspaden, regionale economie.
Klopt, daar kijken ze ook naar. En BBB vertegenwoordigd nog steeds geen overgrote meerderheid van de stemmers, maar doet zelf wel alsof zij de redders van Nederland zijn en iedereen achter ze staat.
pi_208490855
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 09:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Klopt, daar kijken ze ook naar. En BBB vertegenwoordigd nog steeds geen overgrote meerderheid van de stemmers, maar doet zelf wel alsof zij de redders van Nederland zijn en iedereen achter ze staat.
Klopt, BBB heeft een te grote mond. Maar D66 met hun 'er is niks veranderd, er is een regeerakkoord'-houding ook. Beide moeten nu gaan nadenken wat wijsheid is, want je hebt elkaar nodig.

Of D66 moet echt dom willen zijn, het kabinet met dat (gelukkig) vrij linkse regeerakkoord laten klappen en straks zien dat die plannen niet worden uitgevoerd door een volledig rechts-conservatieve coalitie, terwijl zij met een zetel of 10 in de oppositie zitten. Dromend van hoe goed het was toen ze nog invloed hadden, hoe ze het beleid hadden kunnen bijsturen.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 10:08:48 #192
5428 crew  miss_sly
pi_208490982
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, BBB heeft een te grote mond. Maar D66 met hun 'er is niks veranderd, er is een regeerakkoord'-houding ook. Beide moeten nu gaan nadenken wat wijsheid is, want je hebt elkaar nodig.

Of D66 moet echt dom willen zijn, het kabinet met dat (gelukkig) vrij linkse regeerakkoord laten klappen en straks zien dat die plannen niet worden uitgevoerd door een volledig rechts-conservatieve coalitie, terwijl zij met een zetel of 10 in de oppositie zitten. Dromend van hoe goed het was toen ze nog invloed hadden, hoe ze het beleid hadden kunnen bijsturen.
Dan moeten ze dus hun eigen ideen volledig verkwanselen om in het pluche te kunnen blijven? Dat lijkt me nou net een van de verwijten aan de huidige politiek.
pi_208491032
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan moeten ze dus hun eigen ideen volledig verkwanselen om in het pluche te kunnen blijven? Dat lijkt me nou net een van de verwijten aan de huidige politiek.
Nee, ze moeten iets toegeven op stikstof (let op: de doelen blijven overeind, daar is zelfs BBB voor) om bijvoorbeeld een nieuwe klimaatwet binnen te kunnen halen. Ook daar is nu geen meerderheid voor in de Eerste Kamer, als D66 hier toe geeft op stikstof, kunnen ze misschien wel bijna dit volledige rapport in de klimaatwet krijgen: https://www.tweedekamer.n(...)10096&did=2023D10096

Kies je gevechten, zou ik zeggen.
pi_208491119
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:00 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ah begin je inmiddels ook te geloven in een kabinet over rechts? Ik dacht dat je dat nooit van je levensdagen zag gebeuren?
pi_208491146
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ah begin je inmiddels ook te geloven in een kabinet over rechts? Ik dacht dat je dat nooit van je levensdagen zag gebeuren?
Dat heb ik helemaal nooit gezegd. Ik heb gezegd dat er nooit een kabinet met PVV en/of FvD zou komen. Als BBB-VVD-CDA-JA21 een meerderheid haalt, is dat best een coalitie die het zou kunnen halen. Zodra PVv of FvD daar nodig is, is het kansloos. VVD en vooral CDA gaan daar nooit mee regeren.
pi_208491165
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat heb ik helemaal nooit gezegd. Ik heb gezegd dat er nooit een kabinet met PVV en/of FvD zou komen. Als BBB-VVD-CDA-JA21 een meerderheid haalt, is dat best een coalitie die het zou kunnen halen. Zodra PVv of FvD daar nodig is, is het kansloos. VVD en vooral CDA gaan daar nooit mee regeren.
Dan zijn we het eens ja. Overigens zitten ze nu als ik goed geteld heb op: VVD-20 CDA-10 JA21-6 en BBB-34 zetels. Dat zijn 70 TK-zetels dus nog steeds te weinig voor een kabinet over rechts.

VVD mag geacht worden in de TK wat meer zetels te pakken maar dat zal waarschijnlijk weer ten koste gaan van BBB. Of je moet PVV echt helemaal leegroven maar dat wordt lastig.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2023 10:26:29 ]
pi_208491182
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dan zijn we het eens ja. Overigens zitten ze nu als ik goed geteld heb op: VVD-20 CDA-10 JA21-6 en BBB-34 zetels. Dat zijn 70 TK-zetels dus nog steeds te weinig voor een kabinet over rechts.

VVD mag geacht worden in de TK wat meer zetels te pakken maar dat zal waarschijnlijk weer ten koste gaan van BBB. Of je moet PVV echt helemaal leegroven maar dat wordt lastig.
Ik zou er als ik D66 was mijn huidige positie niet voor vergokken door het kabinet te laten vallen.
pi_208491235
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ze moeten iets toegeven op stikstof (let op: de doelen blijven overeind, daar is zelfs BBB voor) om bijvoorbeeld een nieuwe klimaatwet binnen te kunnen halen. Ook daar is nu geen meerderheid voor in de Eerste Kamer, als D66 hier toe geeft op stikstof, kunnen ze misschien wel bijna dit volledige rapport in de klimaatwet krijgen: https://www.tweedekamer.n(...)10096&did=2023D10096

Kies je gevechten, zou ik zeggen.
Ze kunnen uiteraard ook het tegenovergestelde doen. Ambitieuzere klimaatwet, over links gaan met PvdA en GL. Ze kunnen ook doen wat jij graag ziet en wat natuurlijk typisch D66 is. Gewoon je principes opzij schuiven en tekenen bij het kruisje om rechtse politiek te voeren. Dan kunnen ze ook qua zetels weer terug naar de marge waar ze natuurlijk ook lang hebben gezeten.
pi_208491239
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou er als ik D66 was mijn huidige positie niet voor vergokken door het kabinet te laten vallen.
Ik weet eigenlijk niet zo wat ik zou doen als ik D66 was. Ze hebben het links/progressieve geluid de laatste 7 jaar maximaal kunnen laten horen en laten doorklinken in het beleid met relatief weinig zetels.

Blijven hun huid gewoon duur verkopen maar zullen uiteindelijk wellicht overstag gaan. (Wat voor hen weer meer afstand creert tot linkse partijen GL/PVDA)
pi_208491271
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ze kunnen uiteraard ook het tegenovergestelde doen. Ambitieuzere klimaatwet, over links gaan met PvdA en GL. Ze kunnen ook doen wat jij graag ziet en wat natuurlijk typisch D66 is. Gewoon je principes opzij schuiven en tekenen bij het kruisje om rechtse politiek te voeren. Dan kunnen ze ook qua zetels weer terug naar de marge waar ze natuurlijk ook lang hebben gezeten.
Ik stel dat dus voor: een ambitieuzere klimaatwet via GL en PvdA, dat is exact wat ik zeg. Maar om CDA en VVD daarin mee te krijgen (anders heb je geen meerderheid) om het regeerakkoord op dat puntn open te breken, zul je op een ander dossier iets moeten toegeven. Het meest logische is dan stikstof, waar d66 toch al alleen staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')