https://nos.nl/nieuwsuur/(...)len-aan-stikstofdoelquote:Lokaal denken D66-politici wel iets anders over de stikstofdiscussie. Fractievoorzitter Wim van Wegen uit Noordoostpolder vindt dat de partij iets meer ruimte moet creëren voor discussie over de doelen. "Als dat de discussie openbreekt in dit gepolariseerde debat, dan moeten we het doen. 2030 loslaten zal nodig zijn om eruit te komen. Je moet elkaar toch vinden."
"We moeten geen poot stijf houden om de poot stijf te houden. Je moet in gesprek gaan", vindt Emmy Elgersma van D66 Steenwijkerland en kandidaat voor de Eerste Kamer. "Ik vind wel dat je principes en doelen moet hebben, maar als het doelen zijn zonder met oplossingen te komen, dan vind ik het rigide."
Dus dan gaan we gewoon op de oude toer door van pappen en nathouden, niet echt actie ondernemen en hopen dat het allemaal wel mee zal vallen?quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
Ook bij D66 begint het toch wat te draaien:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)len-aan-stikstofdoel
Natuurlijk, de meesten binnen D66 willen niet morrelen aan het stikstofdoel 2030 (logisch, ik ook eigenlijk niet), maar je ziet nu toch ook daar wel wat beweging.
Dat D66 niet staat te springen om met BBB samen in een bestuur te gaan zitten lijkt duidelijk, maar ze zijn dan ook nergens zo groot dat ze onmisbaar zijn. De houding van GL en PvdA is wat dit betreft belangrijker.
Je gaat hierbij wel heel kort door de bocht met het feit dat alle andere stemmers wel willen dat het einddoel van 2030 overeind blijft.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus dan gaan we gewoon op de oude toer door van pappen en nathouden, niet echt actie ondernemen en hopen dat het allemaal wel mee zal vallen?
En daarmee worden dus alle andere stemmers (77%!) opzij gezet die kennelijk wél willen dat er actie ondernomen wordt en dat 2030 wel als einddoel blijft. Waaronder de jongeren. Kennelijk zijn jongeren dan alleen belangrijk als hun ouders boeren.
Dat is totale onzin inderdaad. CDA en VVD zijn slechts morrelend tot acceptatie van 2030 gekomen, die willen er het liefst vanaf. (En vallen dus niet onder de voorstanders)quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:25 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je gaat hierbij wel heel kort door de bocht met het feit dat alle andere stemmers wel willen dat het einddoel van 2030 overeind blijft.
Alle is inderdaad wat kort door de bocht, er is nog een aantal kleine partijen die daar niet per se voor zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:25 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je gaat hierbij wel heel kort door de bocht met het feit dat alle andere stemmers wel willen dat het einddoel van 2030 overeind blijft.
Dat 77% voor stikstofreductie in 2030 is, is natuurlijk ook een onwaar frame. Allereerst waren dit verkiezingen, geen one-issue referendum, daarnaast hebben er ook gewoon mensen op partijen als JA21, PVV, FvD, CDA, VVD zelfs CU gestemd die van te voren duidelijk waren dat de stikstofreductie wat hen betreft niet hoeft (JA21, PVV, FvD) of dat 2030 niet heilig is (CDA, VVD, CU). Die stemmen kun je niet nu plotseling in het pro-2030 kamp trekken.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus dan gaan we gewoon op de oude toer door van pappen en nathouden, niet echt actie ondernemen en hopen dat het allemaal wel mee zal vallen?
En daarmee worden dus alle andere stemmers (77%!) opzij gezet die kennelijk wél willen dat er actie ondernomen wordt en dat 2030 wel als einddoel blijft. Waaronder de jongeren. Kennelijk zijn jongeren dan alleen belangrijk als hun ouders boeren.
Nee, dat klopt dus niet. CDA en CU pleiten al sinds de zomer dat 2030 van tafel moet, VVD doet dat sinds november/december. Ja, ze zijn voor de stikstofaanpak, maar niet per sé voor een heel rigide 2030 dat waarschijnlijk totaal niet haalbaar is (aldus de commissarissen van de koning in vrijwel alle provincies) en juist ook de samenwerking met de boeren blokkeert. En ze pleiten niet voor afstel: 2035 en de tussendoelen in 2025 en 2030 blijven staan.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De coalitie echter heeft duidelijk een beleid ingezet met als doel 2030 te halen, en stemmen daarop zijn dus ook stemmen op dat doel.
quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 77% voor stikstofreductie in 2030 is, is natuurlijk ook een onwaar frame. Allereerst waren dit verkiezingen, geen one-issue referendum, daarnaast hebben er ook gewoon mensen op partijen als JA21, PVV, FvD, CDA, VVD zelfs CU gestemd die van te voren duidelijk waren dat de stikstofreductie wat hen betreft niet hoeft (JA21, PVV, FvD) of dat 2030 niet heilig is (CDA, VVD, CU). Die stemmen kun je niet nu plotseling in het pro-2030 kamp trekken.
In 2035 kunnen we dan gewoon weer stellen dat het toch echt te snel gaat, meer tijd nodig is, en dat we het verschuiven naar 2040.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Alle is inderdaad wat kort door de bocht, er is nog een aantal kleine partijen die daar niet per se voor zijn.
De coalitie echter heeft duidelijk een beleid ingezet met als doel 2030 te halen, en stemmen daarop zijn dus ook stemmen op dat doel. Daarbij dus nog wat andere partijen die dat zeker willen. Kortom: meer dan de helft was op het moment van stemmen zeker voor 2020. Uiteraard moet de groei van BBB serieus worden genomen, maar de stemmen van de andere mensen net zo goed.
Zie mijn reactie hierop hierboven.quote:
En dat is dus onzin. Er staan tussendoelen in de wet. De 74% in 2035 (wat het kabinet naar voren wilde halen naar 2030) is het einddoel, maar de 50% in 2030 staat er ook gewoon in. Met de huidige wet is niks doen al geen optie.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
In 2035 kunnen we dan gewoon weer stellen dat het toch echt te snel gaat, meer tijd nodig is, en dat we het verschuiven naar 2040.
Ik hoop het, de kiezer is dit kabinet grotendeels zatquote:Op woensdag 22 maart 2023 09:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik denk dat de boel wel gaat klappen.
Dan heb je het over dat een boer helemaal moet stoppen met zijn bedrijf en dat zal in sommige gevallen ook zo zijn. Maar in verruit de meeste gevallen zal het gewoon om minder vee gaan dat een boer nog wel door kan gaan maar dat hij minder koeien/varkens/kippen etc.. heeft. En daar moet dan een goed verdienmodel bij worden gevondenquote:Op dinsdag 21 maart 2023 20:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe onteigening gelijk staat aan een fatsoenlijke boterham?
Klopt, daar kijken ze ook naar. En BBB vertegenwoordigd nog steeds geen overgrote meerderheid van de stemmers, maar doet zelf wel alsof zij de redders van Nederland zijn en iedereen achter ze staat.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie mijn reactie hierop hierboven.
En sowieso is het nogal vreemd om de verkiezingen over provinciale staten plat te slaan tot voor of tegen stikstof, het was geen referendum. Mensen kijken ook naar ruimtelijke ordening, woningbouw, OV, energietransitie, wegen, fietspaden, regionale economie.
Klopt, BBB heeft een te grote mond. Maar D66 met hun 'er is niks veranderd, er is een regeerakkoord'-houding ook. Beide moeten nu gaan nadenken wat wijsheid is, want je hebt elkaar nodig.quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt, daar kijken ze ook naar. En BBB vertegenwoordigd nog steeds geen overgrote meerderheid van de stemmers, maar doet zelf wel alsof zij de redders van Nederland zijn en iedereen achter ze staat.
Dan moeten ze dus hun eigen ideeën volledig verkwanselen om in het pluche te kunnen blijven? Dat lijkt me nou net een van de verwijten aan de huidige politiek.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, BBB heeft een te grote mond. Maar D66 met hun 'er is niks veranderd, er is een regeerakkoord'-houding ook. Beide moeten nu gaan nadenken wat wijsheid is, want je hebt elkaar nodig.
Of D66 moet echt dom willen zijn, het kabinet met dat (gelukkig) vrij linkse regeerakkoord laten klappen en straks zien dat die plannen niet worden uitgevoerd door een volledig rechts-conservatieve coalitie, terwijl zij met een zetel of 10 in de oppositie zitten. Dromend van hoe goed het was toen ze nog invloed hadden, hoe ze het beleid hadden kunnen bijsturen.
Nee, ze moeten iets toegeven op stikstof (let op: de doelen blijven overeind, daar is zelfs BBB voor) om bijvoorbeeld een nieuwe klimaatwet binnen te kunnen halen. Ook daar is nu geen meerderheid voor in de Eerste Kamer, als D66 hier toe geeft op stikstof, kunnen ze misschien wel bijna dit volledige rapport in de klimaatwet krijgen: https://www.tweedekamer.n(...)10096&did=2023D10096quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan moeten ze dus hun eigen ideeën volledig verkwanselen om in het pluche te kunnen blijven? Dat lijkt me nou net een van de verwijten aan de huidige politiek.
Ah begin je inmiddels ook te geloven in een kabinet over rechts? Ik dacht dat je dat nooit van je levensdagen zag gebeuren?quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, BBB heeft een te grote mond. Maar D66 met hun 'er is niks veranderd, er is een regeerakkoord'-houding ook. Beide moeten nu gaan nadenken wat wijsheid is, want je hebt elkaar nodig.
Of D66 moet echt dom willen zijn, het kabinet met dat (gelukkig) vrij linkse regeerakkoord laten klappen en straks zien dat die plannen niet worden uitgevoerd door een volledig rechts-conservatieve coalitie, terwijl zij met een zetel of 10 in de oppositie zitten. Dromend van hoe goed het was toen ze nog invloed hadden, hoe ze het beleid hadden kunnen bijsturen.
Dat heb ik helemaal nooit gezegd. Ik heb gezegd dat er nooit een kabinet met PVV en/of FvD zou komen. Als BBB-VVD-CDA-JA21 een meerderheid haalt, is dat best een coalitie die het zou kunnen halen. Zodra PVv of FvD daar nodig is, is het kansloos. VVD en vooral CDA gaan daar nooit mee regeren.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ah begin je inmiddels ook te geloven in een kabinet over rechts? Ik dacht dat je dat nooit van je levensdagen zag gebeuren?
Dan zijn we het eens ja. Overigens zitten ze nu als ik goed geteld heb op: VVD-20 CDA-10 JA21-6 en BBB-34 zetels. Dat zijn 70 TK-zetels dus nog steeds te weinig voor een kabinet over rechts.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat heb ik helemaal nooit gezegd. Ik heb gezegd dat er nooit een kabinet met PVV en/of FvD zou komen. Als BBB-VVD-CDA-JA21 een meerderheid haalt, is dat best een coalitie die het zou kunnen halen. Zodra PVv of FvD daar nodig is, is het kansloos. VVD en vooral CDA gaan daar nooit mee regeren.
Ik zou er als ik D66 was mijn huidige positie niet voor vergokken door het kabinet te laten vallen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan zijn we het eens ja. Overigens zitten ze nu als ik goed geteld heb op: VVD-20 CDA-10 JA21-6 en BBB-34 zetels. Dat zijn 70 TK-zetels dus nog steeds te weinig voor een kabinet over rechts.
VVD mag geacht worden in de TK wat meer zetels te pakken maar dat zal waarschijnlijk weer ten koste gaan van BBB. Of je moet PVV echt helemaal leegroven maar dat wordt lastig.
Ze kunnen uiteraard ook het tegenovergestelde doen. Ambitieuzere klimaatwet, over links gaan met PvdA en GL. Ze kunnen ook doen wat jij graag ziet en wat natuurlijk typisch D66 is. Gewoon je principes opzij schuiven en tekenen bij het kruisje om rechtse politiek te voeren. Dan kunnen ze ook qua zetels weer terug naar de marge waar ze natuurlijk ook lang hebben gezeten.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ze moeten iets toegeven op stikstof (let op: de doelen blijven overeind, daar is zelfs BBB voor) om bijvoorbeeld een nieuwe klimaatwet binnen te kunnen halen. Ook daar is nu geen meerderheid voor in de Eerste Kamer, als D66 hier toe geeft op stikstof, kunnen ze misschien wel bijna dit volledige rapport in de klimaatwet krijgen: https://www.tweedekamer.n(...)10096&did=2023D10096
Kies je gevechten, zou ik zeggen.
Ik weet eigenlijk niet zo wat ik zou doen als ik D66 was. Ze hebben het links/progressieve geluid de laatste 7 jaar maximaal kunnen laten horen en laten doorklinken in het beleid met relatief weinig zetels.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou er als ik D66 was mijn huidige positie niet voor vergokken door het kabinet te laten vallen.
Ik stel dat dus voor: een ambitieuzere klimaatwet via GL en PvdA, dat is exact wat ik zeg. Maar om CDA en VVD daarin mee te krijgen (anders heb je geen meerderheid) om het regeerakkoord op dat puntn open te breken, zul je op een ander dossier iets moeten toegeven. Het meest logische is dan stikstof, waar d66 toch al alleen staat.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ze kunnen uiteraard ook het tegenovergestelde doen. Ambitieuzere klimaatwet, over links gaan met PvdA en GL. Ze kunnen ook doen wat jij graag ziet en wat natuurlijk typisch D66 is. Gewoon je principes opzij schuiven en tekenen bij het kruisje om rechtse politiek te voeren. Dan kunnen ze ook qua zetels weer terug naar de marge waar ze natuurlijk ook lang hebben gezeten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |