Aan de hart-en vaatziektenmevrouw hebben we niet zoveel nee.quote:
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.quote:
Gevolg: alleen “progressief “ beleid op gebied van klimaat en ethiek komt erdoor en aan de economische kant rolt de neoliberale stroom gewoon door. Hoofdlijn van het beleid is dus gunstig voor de rijke bakfietsstedelingen, economische ongelijkheid loopt verder op en milieu en klimaattaksen voor Jan Modaal die Volvo rijdt en 1 keer per jaar naar Mallorca vliegt. “Leuk” voor de onderkant en middenklasse (wat daar nog van over is) en niet-binnenstedelingen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
We hebben hier (godzijdank) een coalitiestelsel. Daarin zul je altijd water bij de wijn moeten doen als je iets gedaan wilt krijgen. Dat doet verder niets af aan de ideologie van een partij.
Als GL alleen zou steunen als haar volledige programma zou worden uitgevoerd zou het geen constructieve partij meer zijn. Meestemmen met de coalitie in ruil voor het doorvoeren van eigen partijpunten getuigt van realistische politiek.l.
Heb je daar ook bronnen van?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:14 schreef NM07 het volgende:
[..]
Gevolg: alleen “progressief “ beleid op gebied van klimaat en ethiek komt erdoor en aan de economische kant rolt de neoliberale stroom gewoon door. Hoofdlijn van het beleid is dus gunstig voor de rijke bakfietsstedelingen, economische ongelijkheid loopt verder op en milieu en klimaattaksen voor Jan Modaal die Volvo rijdt en 1 keer per jaar naar Mallorca vliegt. “Leuk” voor de onderkant en middenklasse (wat daar nog van over is) en niet-binnenstedelingen.
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.quote:Op zondag 5 maart 2023 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.
Er lijkt in elk geval een werkbare meerderheid te blijven van kabinet+PvdA+GL, het leek er een jaar geleden even op dat zelfs dat niet zou lukken en dan kregen we pas echt een land in stilstand.
Voor het volgende kabinet kan het nog relevant worden of VVD, D66, PvdA, GL een meerderheid heeft, dat lijkt spannend te worden.
Wat zal er gaan veranderen ?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.quote:
Denk dat de meeste bouwvakkers meer verdienen dan menig kunstenaar of ander beroep wat als linksig te boek staat.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:23 schreef NM07 het volgende:
[..]
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.
Ja, vooral interessant om te zien wie er mee gaat in de populistische moties inderdaad. Vaak moties alleen om screenshots te kunnen posten van de site van de Tweede Kamer, lekker kort door de bocht. Vaak gewoon onuitvoerbare moties of moties waarvan de inhoud al lang wettelijk is vastgelegd ook.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel leuk om te zien welke partijen helemaal gek geworden zijn. Het WEF mag geen invloed hebben... zie SP en BBB daar eens met FvD en PVV en Van Haga mee stemmen, zelfs JA21 is niet zo gek.
Ik kom trouwens op PvdA, GL en CU gelijk, vlak voor PvdD.
Die is zelfs hoofdelijk geweest zo te zienquote:Motie van het lid Van Houwelingen over het uitsluiten van de invoering van een sociaalkredietsysteem in Nederland
dat zijn geen bronnen natuurlijk.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:23 schreef NM07 het volgende:
[..]
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.
Sorry, maar ik vind het nogal wat zeggen als de PvdA/GL hierin meegaat.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, vooral interessant om te zien wie er mee gaat in de populistische moties inderdaad. Vaak moties alleen om screenshots te kunnen posten van de site van de Tweede Kamer, lekker kort door de bocht. Vaak gewoon onuitvoerbare moties of moties waarvan de inhoud al lang wettelijk is vastgelegd ook.
[..]
Die is zelfs hoofdelijk geweest zo te zien
Wat een flauwekul.
De Voogd is weinig optimistisch momenteel.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef NM07 het volgende:
[..]
Josse de Voogd heeft hier wel veel onderzoek naar gedaan.
En dan, geen regering meer?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.
Dat is geprobeerd. Gaat alleen met honderden moties per week nooit lukken. Of ga jij je inlezen op al die honderden moties, naast je eigenlijke baan?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Misschien iets voor een nieuw politiek model. Een partij waarbij je kan inschrijven om je mening te geven. Een soort referendum. De meerderheid bepaalt. Ik denk dat de meeste mensen genuanceerder dan politici zijn, wellicht is dat wel helpend.
Is al gedaan. GeenPeil. Werd een flop.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Misschien iets voor een nieuw politiek model. Een partij waarbij je kan inschrijven om je mening te geven. Een soort referendum. De meerderheid bepaalt. Ik denk dat de meeste mensen genuanceerder dan politici zijn, wellicht is dat wel helpend.
Verschrikkelijk. Lijkt me ook kansloos, op VVD en CDA na zijn alle rechtse partijen helemaal niet in staat om te regeren, willen ze niet eens. En Deens model, daarmee doel je op het asielbeleid wat gewoon door iedere zichzelf respecterende instantie een schending van de mensenrechten wordt genoemd? Of heb je wat anders voor ogen...quote:Op zondag 5 maart 2023 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Over rechts en Deens model implementeren. Rechtse wind.
Door wie is dat geprobeerd? Ik weet dat je in '17 StemNL had, maar die had bij lange na geen zetel*.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is geprobeerd. Gaat alleen met honderden moties per week nooit lukken. Of ga jij je inlezen op al die honderden moties, naast je eigenlijke baan?
Daar doel ik op ja. Alleen zou ik het geen schending van mensenrechten noemen.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. Lijkt me ook kansloos, op VVD en CDA na zijn alle rechtse partijen helemaal niet in staat om te regeren, willen ze niet eens. En Deens model, daarmee doel je op het asielbeleid wat gewoon door iedere zichzelf respecterende instantie een schending van de mensenrechten wordt genoemd? Of heb je wat anders voor ogen...
Mee eens, maar dat die middenpartijen geen meerderheid zouden hebben vind ik een nog minder aantrekkelijk idee.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dat je zo'n beetje alle bestaande middenpartijen nodig hebt om een coalitie te kunnen vormen, of een meerderheid in de EK te genereren, is wat mij betreft helemaal niet zo'n aantrekkelijk idee.
Opkomst peilen is veel lastiger dan 'wat gaat men stemmen'. En alles behalve TK verkiezingen zijn in Nederland opkomstverkiezingen. Ik moet het nog zien.quote:
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mee eens, maar dat die middenpartijen geen meerderheid zouden hebben vind ik een nog minder aantrekkelijk idee.
Zijn het natuurlijk wel, maar goed. Over rechts is geprobeerd met Rutte I. Was geen succes. Laten we nu eens voor het eerst sinds de jaren 80 echt over links gaan proberen, zou ik zeggen...quote:Op zondag 5 maart 2023 21:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Daar doel ik op ja. Alleen zou ik het geen schending van mensenrechten noemen.
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.
Het zal wel zorgen voor een tijdje stilstand. Onwenselijk, zeker, maar als we op deze manier verder gaan dan wordt het op de lange termijn ook echt niet beter hoor. Zowel voor brede thema's als duurzaamheid, als de individuele situatie van mensen die aan de verkeerde kant van de streep zitten.
Waarom zouden we dat moeten willen eigenlijk? Over links? Economisch gaat het al sinds 85 als een raket hier. En ja, ook onze armeren zijn relatief rijk vergeleken met andere landen in Europa.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zijn het natuurlijk wel, maar goed. Over rechts is geprobeerd met Rutte I. Was geen succes. Laten we nu eens voor het eerst sinds de jaren 80 echt over links gaan proberen, zou ik zeggen...
Ik wil jouw roze bril wel een keer lenen.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.
Vermogensongelijkheid, veel mazen in de belastingwet.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat moeten willen eigenlijk? Over links? Economisch gaat het al sinds 85 als een raket hier. En ja, ook onze armeren zijn relatief rijk vergeleken met andere landen in Europa.
Vermogensongelijkheid vind ik niet zo'n ramp, de mazen in de wet moeten er uit natuurlijk.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vermogensongelijkheid, veel mazen in de belastingwet.
Dat vind(en) links/de linkse kiezers welquote:Op zondag 5 maart 2023 21:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vermogensongelijkheid vind ik niet zo'n ramp, de mazen in de wet moeten er uit natuurlijk.
Dan heb je nog wel heul veul vertrouwen.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.
Ik vind je wel optimistisch in deze. Het akkoord is behoorlijk positief te noemen ja, dat ben ik met je eens. Maar ondertussen nemen VVD en CDA publiekelijk afstand van juist de progressieve aspecten ervan (lees: stikstofdossier) en worden er nog steeds (tevergeefs) geitenpaadjes gezocht.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt interessant om te zien hoe of kabinet+bbb ook een meerderheid in de senaat wordt. Dat is nu bij De Hond net niet het geval, maar het scheelt 1 zetel.quote:Op zondag 5 maart 2023 23:38 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Als ik de uitslagen zo zie moet het misschien maar een keer over de flanken, hoewel ik denk dat dat net zo'n ramp wordt als Rutte I. Dat kan gerust over rechts, maar ik zie geen reden om dat - als het dan toch moet - ook niet eens met de linkerflank te proberen.
D66 heeft zich tijdens de formatie al laten foppen, ik hoop toch dat ze dat niet nog een keer doen.quote:Op zondag 5 maart 2023 23:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het wordt interessant om te zien hoe of kabinet+bbb ook een meerderheid in de senaat wordt. Dat is nu bij De Hond net niet het geval, maar het scheelt 1 zetel.
Als dat zo is kan dat nog wel enige druk op de ketel zetten, dan is er immers een reel alternatief dat CDA en VVD electoraal gezien toch ook niet helemaal kunnen negeren terwijl dat voor d66 onbespreekbaar is.
Er gaat ook een heleboel mis, dat wil ik helemaal niet ontkennen. Maar dat afgelopen jaar bijvoorbeeld de kinderarmoede is gedaald en komend jaar dat nog verder lijkt te dalen, vind ik bijvoorbeeld iets wat ik nooit in zou willen ruilen voor stilstand. Ook niet als dat politiek op de lange termijn misschien handiger zou zijn, zoiets moet geen jaren wachten.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil jouw roze bril wel een keer lenen.
Ik denk dat er vrij weinig over gaat blijven van FVDquote:
Stemwijzer gedaan en de BBB komt, niet geheel onverwacht, op de allerlaatste plaats.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:46 schreef Hanca het volgende:
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, de AD stemwijzer voor provincies en waterschappen: https://www.ad.nl/politie(...)kieswijzer~a3705a0e/
Bij mij ook, GL bovenaan met 85%. CU 4e met 81%.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Stemwijzer gedaan en de BBB komt, niet geheel onverwacht, op de allerlaatste plaats.
Rutte en zijn maatjes lossen helemaal niks op.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Provincie:quote:Op maandag 6 maart 2023 09:46 schreef Hanca het volgende:
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, de AD stemwijzer voor provincies en waterschappen: https://www.ad.nl/politie(...)kieswijzer~a3705a0e/
BBB haalt zijn stemmers niet zo zeer van PVV, FvD en JA21 (een kwart) maar meer van het CDA. Vrij logisch als je naar de prognoses voor het CDA kijkt. Een dik zetelverliesquote:Op zondag 5 maart 2023 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.
Er lijkt in elk geval een werkbare meerderheid te blijven van kabinet+PvdA+GL, het leek er een jaar geleden even op dat zelfs dat niet zou lukken en dan kregen we pas echt een land in stilstand.
Voor het volgende kabinet kan het nog relevant worden of VVD, D66, PvdA, GL een meerderheid heeft, dat lijkt spannend te worden.
1. PvdAquote:Op maandag 6 maart 2023 09:46 schreef Hanca het volgende:
Het lijkt me dat er bij flinke winst voor BBB wel veel aan de hand is (in de provincie). Daar worden namelijk ook genoeg besluiten genomen op het stikstof dossier. En vooral als die andere partijen op provinciaal niveau zien wat BBB daar wel voor me kaar krijgt. Er zijn al genoeg voorbeelden van provinciale VVD's/CDA's die tegen het landelijke beleid in willen gaan. De vraag is alleen of BBB dat een beetje succesvol kan vasthouden tot de landelijke verkiezingen.quote:Op zondag 5 maart 2023 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kunnen ze natuurlijk doen maar dan krijgen ze wel met de rechter te maken, denk ik, en die rechtszaken gaan ze dan verliezen.quote:Op maandag 6 maart 2023 23:30 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Het lijkt me dat er bij flinke winst voor BBB wel veel aan de hand is (in de provincie). Daar worden namelijk ook genoeg besluiten genomen op het stikstof dossier. En vooral als die andere partijen op provinciaal niveau zien wat BBB daar wel voor me kaar krijgt. Er zijn al genoeg voorbeelden van provinciale VVD's/CDA's die tegen het landelijke beleid in willen gaan. De vraag is alleen of BBB dat een beetje succesvol kan vasthouden tot de landelijke verkiezingen.
De combi BBB, VVD, CDA lijkt nergens een meerderheid te halen en CDA heeft net uitgesloten in een coalitie te gaan met PVV en FvD (en D66 heeft BBB uitgesloten), dus ze zullen over links dan naar een meerderheid moeten zoeken. Dan moeten BBB en VVD enorm veel water bij de wijn doen of het lukt niet. Alleen in Noord-Brabant zou VVD-BBB-PVV misschien lukken, maar ik denk eerlijk gezegd dat de landelijke top dat blokkeert als de VVD weer zoiets doms wil doen in die provincie.quote:Op maandag 6 maart 2023 23:30 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Het lijkt me dat er bij flinke winst voor BBB wel veel aan de hand is (in de provincie). Daar worden namelijk ook genoeg besluiten genomen op het stikstof dossier. En vooral als die andere partijen op provinciaal niveau zien wat BBB daar wel voor me kaar krijgt. Er zijn al genoeg voorbeelden van provinciale VVD's/CDA's die tegen het landelijke beleid in willen gaan. De vraag is alleen of BBB dat een beetje succesvol kan vasthouden tot de landelijke verkiezingen.
Ik zou ook wel eens willen zien welke inkomens groepen hier aan vast zitten. Lijkt mij interessant.quote:
Vandaag Inside? De tandjes....quote:Op dinsdag 7 maart 2023 15:28 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/s(...)aag-inside~a42f8d41/
Ook HdJ en Vd Plas naar vandaag inside. Kaag is ook uitgenodigd maar heeft nog niet gereageerd, dillemaatje wel…
Ja, wat denk je? Dat ik het godsgeklaagd vind dat serieuze politici en de premier om tafel gaan zitten voor een politiek "debat" met dit trio debielen.quote:
quote:Op dinsdag 7 maart 2023 16:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, wat denk je? Dat ik het godsgeklaagd vind dat serieuze politici en de premier om tafel gaan zitten voor een politiek "debat" met dit trio debielen.
Sorry als dat kwetsend is voor debielen.
Ik vrees eerder een gure rechtse wind die het hele land plat gaat leggen...quote:
Heeft het SchoolTV weekjournaal nog mensen over of zitten die thans bij de VVD? Wat een infantiel filmpje. Alweer.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 18:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vrees eerder een gure rechtse wind die het hele land plat gaat leggen...
Nou doe je SchoolTV (wat een dagjournaal is, trouwens) toch echt tekort, ik heb het regelmatig gezien in coronatijd en dat overstijgt dit toch echt wel heel makkelijk qua niveau.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 18:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Heeft het SchoolTV weekjournaal nog mensen over of zitten die thans bij de VVD? Wat een infantiel filmpje. Alweer.
Jeetje zeg, voor een partij die net 180 graden gedraaid is over zijn eigen neo-liberale beleid is dit wel onwaarschijnlijk triest te noemen.quote:
Reacties zijn niet mals. Hopelijk kijken mensen niet alleen naar dit filmpje maar lezen ze ook de reacties.quote:
Leuk gevonden Erik de Vlieger!quote:Op dinsdag 7 maart 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Gegapt hoor. Maar luister eens van 1:00 tot 1:20 goed wat Kaag zegt.
https://twitter.com/op1np(...)6dQb4EaXVgAMDVd0zU5w
[ twitter ]
https://www.trouw.nl/poli(...)lagendebat~b46c971a/quote:
Ik hoop niet dat dit in dit topic hoort, dat dit echt campagnemateriaal van de SP is. Want zowel provincie als Eerste Kamer gaan hier totaal niet over.quote:Op woensdag 8 maart 2023 05:14 schreef Raw85 het volgende:
Als ik de SP zou zijn dan zou ik dit plan nog eens heroverwegen..
[ twitter ]
Onderaan het bonnetje lijkt het toch echt te staan..quote:Op woensdag 8 maart 2023 07:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat dit in dit topic hoort, dat dit echt campagnemateriaal van de SP is. Want zowel provincie als Eerste Kamer gaan hier totaal niet over.
Dat gedoe elke keer met partijen die hun plannen voor de landelijke politiek uit de doeken doen, alsof je in de Eerste Kamer initiafwetten kunt maken of zelfs maar wetsvoorstellen drastisch kunt veranderen.
Hier in Midden-Groningen deed BBB al mee met de gemeenteraad, als BBB-Leefbaar Midden-Groningen. De partij klapte enkele weken na de verkiezingen al uit elkaar, het deel dat niet met BBB verder is gegaan zit nu in de coalitie. Ik denk inderdaad dat dit in de provincies ook zeer veel gaat gebeuren.quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:23 schreef TheVulture het volgende:
Het wordt natuurlijk weer een herhaling van zetten. BBB gaat enorm winnen en klapt vervolgens de komende maanden in alle provincies waarin ze gekozen zijn uit elkaar vanwege onderling gedoe.
Is de BBB trouwens ook niet gewoon vr gasboringen in Groningenquote:Op woensdag 8 maart 2023 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier in Midden-Groningen deed BBB al mee met de gemeenteraad, als BBB-Leefbaar Midden-Groningen. De partij klapte enkele weken na de verkiezingen al uit elkaar, het deel dat niet met BBB verder is gegaan zit nu in de coalitie. Ik denk inderdaad dat dit in de provincies ook zeer veel gaat gebeuren.
Ook al omdat er ook een 50-plus vibe hier zit: ze zijn het eens over n onderwerp, maar zodra het over belangrijke zaken als asiel, zorg, onderwijs e.d. gaat zijn de vertegenwoordigers het echt niet met elkaar eens. Exact waar 50-plus ook aan ten onder ging.
BBB zegt van niet: https://mobile.twitter.com/BoerBurgerB/status/1632328960926162946quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Is de BBB trouwens ook niet gewoon vr gasboringen in GroningenDat bewijst helemaal dat veel mensen niet weten waar ze daadwerkelijk op stemmen
quote:Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
https://echtestemwijzer.nl/
Mijn top 3 was FVD, PVV en JA21
Reageer je ook zo op de vele andere users die uitslagen van stemwijzers/kieskompassen delen?quote:Op zondag 5 maart 2023 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Wil je nu een sticker?
Als ze ook opkomen voor de glastuinbouw, en volgens mij doen ze dat, dan lijkt me dat evident ja.quote:Op woensdag 8 maart 2023 09:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Is de BBB trouwens ook niet gewoon vr gasboringen in GroningenDat bewijst helemaal dat veel mensen niet weten waar ze daadwerkelijk op stemmen
Groningers willen gewoon goed gecompenseerd worden. Nieuwe boringen zijn helemaal geen probleem mits goed op druk houden van de bodemquote:Op woensdag 8 maart 2023 09:31 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Vul diverse stemwijzers in en kijk waar je vaak op uit komt. 100% tevredenheid zal het nooit geven.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:39 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb (nog) geen idee waar ik op moet gaan stemmen volgende week..
Als je dat zegt, ken je de Groningers niet en ken je de Groningse bodem niet. Nieuwe boringen zijn geen optie, dan boren ze het gasveld tussen Den Haag en Dordrecht (ja, daar ligt er ook 1) maar helemaal leeg. Of dat nog helemaal niet gebruikte gasveld onder Wassenaar. Daar is veel minder kans op aardbevingen dan in Groningen, gezien de samenstelling van de bodem. De Groningse bodem is eigenlijk totaal ongeschikt voor het boren van gas.quote:Op woensdag 8 maart 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Groningers willen gewoon goed gecompenseerd worden. Nieuwe boringen zijn helemaal geen probleem mits goed op druk houden van de bodem
Die lui willen gewoon geld en een goed huis die tegen een bevinkje kan.quote:Op donderdag 9 maart 2023 06:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt, ken je de Groningers niet en ken je de Groningse bodem niet. Nieuwe boringen zijn geen optie, dan boren ze het gasveld tussen Den Haag en Dordrecht (ja, daar ligt er ook 1) maar helemaal leeg. Of dat nog helemaal niet gebruikte gasveld onder Wassenaar. Daar is veel minder kans op aardbevingen dan in Groningen, gezien de samenstelling van de bodem. De Groningse bodem is eigenlijk totaal ongeschikt voor het boren van gas.
Tja, als je zo denkt valt er niet met je te praten, misschien dat alleen elke nacht het risico op aardbevingen onder je eigen huis je wakker maakt.quote:Op donderdag 9 maart 2023 07:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die lui willen gewoon geld en een goed huis die tegen een bevinkje kan.
Voor de rest hebben ze niet zoveel te willen, het is een verliesgevende provincie al decennia.
Uiteraard gedaan, maar dat brengt me weinig verder eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 8 maart 2023 22:32 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vul diverse stemwijzers in en kijk waar je vaak op uit komt. 100% tevredenheid zal het nooit geven.
Dan is het wellicht het beste om te kijken welk onderwerp je het allerbelangrijkste vindt en daar de partij op uit te kiezen. Of zelfs de persoon waarvan jij denkt dat die dat standpunt het beste kan vertegenwoordigen in de Provinciale Staten.quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Uiteraard gedaan, maar dat brengt me weinig verder eerlijk gezegd.
Als ze ballen hebben zit die studio straks vol met toeslagenouders en Groningers. Boeren wil niemand hebben, dus dat is geen rare eis.quote:
Ligt wel meer gas. Onder Spijkenisse, Westland, Noord Holland, onder R'dam, waar ook nog olie ligt en dan hebben we de Noordzee nog, maar dat kost wat meer om te ontwikkelen.quote:Op donderdag 9 maart 2023 06:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt, ken je de Groningers niet en ken je de Groningse bodem niet. Nieuwe boringen zijn geen optie, dan boren ze het gasveld tussen Den Haag en Dordrecht (ja, daar ligt er ook 1) maar helemaal leeg. Of dat nog helemaal niet gebruikte gasveld onder Wassenaar. Daar is veel minder kans op aardbevingen dan in Groningen, gezien de samenstelling van de bodem. De Groningse bodem is eigenlijk totaal ongeschikt voor het boren van gas.
De VVD ontkent: https://www.ad.nl/show/vv(...)-en-boeren~add2b743/quote:
Wilfred Genee heeft weer eens om aandacht zitten vragen.quote:Maar over het uitnodigen van boeren, toeslagenouders of door de aardbeving gedupeerde Groningers is volgens de partijwoordvoerder van de VVD helemaal niet gesproken. Wel is gezegd dat de premier niet verrast wil worden door onveilige situaties. Dat betekent volgens Huisman dat er geen dertig boze mensen in het publiek zouden moeten zitten. ,,Maar we hebben dat niet gespecificeerd.” De redactie van VI erkent dat inderdaad niet letterlijk over toeslagenouders of Groningers is gesproken. Wel wordt het publiek dat maandagavond in de studio zit gescreend.
en zo raar zou een dergelijk verzoek omtrent boeren niet zijn. O.a. Van der Wal kan dat wel bevestigen denk ikquote:Op vrijdag 10 maart 2023 07:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD ontkent: https://www.ad.nl/show/vv(...)-en-boeren~add2b743/
De mensen van VI krabbelen ook terug:
[..]
Wilfred Genee heeft weer eens om aandacht zitten vragen.
Vooral als ze in provincies groot worden waar ze alles gaan blokkeren. EK zal nog wel loslopen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vrees de BBB toch wel. Want wat gaat deze partij nu werkelijk toevoegen? Nog meer dwarsliggen en verder niets.
Twee zeteltjes in de tweede kamer was prima, daarmee kunnen de klachten gehoord worden. Maar deze one-issue partij kan verder weinig relevants bijdragen en alleen maar tegenhouden. Ik heb daar heel weinig zin in.
En ze nemen vooral ook stemmen van CDA en VVD volgens mij. Ik ben het ook niet echt eens met CDA/VVD. Maar liever hele beperkte vooruitgang dan pure stilstand.
Dat lijkt mij gewoon GL of PvdD. De laatste nog iets radicaler tegen de grootschalige agrarische industrie op gebied van veeteelt, lijkt mij.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:48 schreef xpompompomx het volgende:
Ik moet nog even uitvinden wat de meest radicale anti-boerenpartij is voor as verkiezingen. Heeft iemand suggesties?
Ik hoop dat ze net als de FvD een paar jaar terug, gewoon compleet imploderen. Gelukkig leert de ervaring ons dat dergelijke clubs vaak opportunisten aantrekken die het na een tijdje weer voor gezien houden omdat het toch wat tegenvalt.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vrees de BBB toch wel. Want wat gaat deze partij nu werkelijk toevoegen? Nog meer dwarsliggen en verder niets.
Twee zeteltjes in de tweede kamer was prima, daarmee kunnen de klachten gehoord worden. Maar deze one-issue partij kan verder weinig relevants bijdragen en alleen maar tegenhouden. Ik heb daar heel weinig zin in.
En ze nemen vooral ook stemmen van CDA en VVD volgens mij. Ik ben het ook niet echt eens met CDA/VVD. Maar liever hele beperkte vooruitgang dan pure stilstand.
FvD is geimplodeerd, maar feitelijk heeft dat weinig verandering van spijs gegeven - een deel van het electoraat is nog bij de wappiekliek gebleven, een deel zit bij het 'net rechtse' (quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze net als de FvD een paar jaar terug, gewoon compleet imploderen. Gelukkig leert de ervaring ons dat dergelijke clubs vaak opportunisten aantrekken die het na een tijdje weer voor gezien houden omdat het toch wat tegenvalt.
Een stem op BBB is een stem op Vion en FrieslandCampina. Op het grootkapitaal dus.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:52 schreef Tomatenboer het volgende:
Schijnbaar zijn een hoop mensen bereid op een stel schaamteloze lobbyisten voor de land- en tuinbouwsector te stemmen.
Omdat de boeren zo zielig zijn waarschijnlijk. Alsof er geen andere onderwerpen belangrijker zijn.
Maar dan weten we wat voor beleid we kunnen gaan verwachten.
Precies, en een stem op het in standhouden of zelfs verder stimuleren van nog grootschaligere varkens-, kippen-, en veehouderijen waarbij honderden of zelfs duizenden dieren opgehokt zitten in complete megacomplexen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Een stem op BBB is een stem op Vion en FrieslandCampina. Op het grootkapitaal dus.
En dan helemaal hysterisch worden als een wolf een keer wat schapen opeetquote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, en een stem op het in standhouden of zelfs verder stimuleren van nog grootschaligere varkens-, kippen-, en veehouderijen waarbij honderden of zelfs duizenden dieren opgehokt zitten in complete megacomplexen.
Grappig hoe een bepaalde groep mensen een aantal jaar geleden Monsanto nog als het grote kwaad zag en het bedrijf tegenwoordig omarmt middels BBBquote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:53 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Een stem op BBB is een stem op Vion en FrieslandCampina. Op het grootkapitaal dus.
Anti-boer of anti-agrolobby? Want ik zou zelfs willen zeggen dat BBB gewoon anti-boer is. Een normale boer heeft echt geen baadt bij die promotie van de grote lobbyisten.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:48 schreef xpompompomx het volgende:
Ik moet nog even uitvinden wat de meest radicale anti-boerenpartij is voor as verkiezingen. Heeft iemand suggesties?
Ik zou me er niet zo druk om maken. Het aandeel destructief boosrechts in Nederland is al jarenlang zo'n 30%. Die groep groeit iets, maar langzaam. Begon met de LPF, toen PVV, toen FVD en nu BBB. De totale omvang neemt slechts mondjesmaat toe, de verdeeldheid binnen die groep wordt elke verkiezing weer groter. Zo'n partij kan niks.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:40 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
VVD gaat maar weer eens verder vissen op de onderbuik van PVV/JA21 stemmers
Het dwarszitten van een aantal klimaat of anti- zwarte piet demonstranten is natuurlijk het belangrijkste punt dat je kan maken bij een Provinciale Staten verkiezing!quote:
Het kost de VVD kennelijk erg veel moeite om duidelijk te maken wat voor dingen ze hebben bereikt en willen bereiken. Daarom maar zeiken over andere partijen. Komt zo uit het Republikeinse handboek, deze werkwijze.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:40 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Iets over visie en een olifant.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het kost de VVD kennelijk erg veel moeite om duidelijk te maken wat voor dingen ze hebben bereikt en willen bereiken. Daarom maar zeiken over andere partijen. Komt zo uit het Republikeinse handboek, deze werkwijze.
Ik gooi het er maar nogmaals in betreffende de VVD campagne:quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:40 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:40 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Ligt de laatste 30 jaar zo rond de 50%quote:Op vrijdag 10 maart 2023 13:12 schreef Jojoke het volgende:
Eigenlijk is de campagne van de hele Provinciale Statenverkiezingen samen te vatten met. Ik ben benieuwd naar de opkomst.
Als het weer zo is als vandaag hier, zal dat wel een flink stuk zakken.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 13:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ligt de laatste 30 jaar zo rond de 50%
Het is dus een effectieve strategie.quote:
Je moest eens weten hoe veel absolute <heel veel slechte woorden> er in dit land wonen die het niets kunnen schelen wat voor puinhoop Rutte achter gaat laten. Ze hebben een leuk huis, misschien twee, een leuke investering in een luguber bedrijf, een leuke baan, en dat kwaadaardige links wil dat van hen afpakken, ofzo.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 13:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hele brief van Sophie ookAlleen maar afgeven op links terwijl VVD laatste 30 jaar heeft geregeerd. 30 jaar de tijd om iets te bereiken maar nee het ligt aan links die niet eens in meeste kabinetten zat. Ongekend brevet van onvermogen.
Maar desondanks VVD +3 zetels. Enorm leuk allemaal.
Ze verwachte alleen wat lichte regen. Dinsdag is het regenachtiger.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het weer zo is als vandaag hier, zal dat wel een flink stuk zakken.
Dit is niet zozeer PVV-corvee alswel het TINA-frame. Ter linkerzijde klimaathooligans, aan de rechterkant racisten, daartussen het rechtsliberalisme van de VVD. Een smal pad met aan weerszijden de afgrond.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:40 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 10 maart 2023 16:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is niet zozeer PVV-corvee alswel het TINA-frame. Ter linkerzijde klimaathooligans, aan de rechterkant racisten, daartussen het rechtsliberalisme van de VVD. Een smal pad met aan weerszijden de afgrond.
Echt weer zo'n totaal nietszeggende tweet van deze megalomane patjepeer.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 17:25 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
Zou dit de reden voor dat paniekerige VVD-filmpje zijn? Slechte interne peilingen?
Morgen meer informatie blijkbaar. Ik weet niet welk peilingbureau op zaterdag een peiling dropt.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 17:26 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Echt weer zo'n totaal nietszeggende tweet van deze megalomane patjepeer.
Ben ook wel benieuwd naarquote:Op vrijdag 10 maart 2023 17:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Morgen meer informatie blijkbaar. Ik weet niet welk peilingbureau op zaterdag een peiling dropt.
Staatskundig Gereformeerde Populistenquote:Op vrijdag 10 maart 2023 18:57 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]
Dit filmpje wil ik heel graag aan mijn muur hangen.
Woke is ook een enorm probleem. Ik hoef er echter geen calvinistische theocratie voor in de plaats.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 18:57 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]
Kunnen rechtse partijen geen campagne voeren zonder andere mensen zwart te maken?quote:
Nee, dat kan niet vanwege gebrek aan visiequote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Kunnen rechtse partijen geen campagne voeren zonder andere mensen zwart te maken?
Dat wazige gelul valt me eigenlijk van ze tegen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 18:57 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]
Er wordt hier niemand zwart gemaakt er worden slechts beelden vertoond van de realiteit, een zeer radicaliserende groep 'progressieven' die op steeds agressievere wijze de samenleving hun ideologie door de strot wil duwen. En dat is een probleem en dat mag benoemd worden. En de VVD betreft overigens slechts een centrumrechtse partij.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 20:17 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Kunnen rechtse partijen geen campagne voeren zonder andere mensen zwart te maken?
I&Oquote:Op vrijdag 10 maart 2023 17:35 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Morgen meer informatie blijkbaar. Ik weet niet welk peilingbureau op zaterdag een peiling dropt.
Dat filmpje kan alleen maar tot doel hebben om stemmers weg te trekken van 'nieuw' rechts want ik zie D'66-stemmers en links daarvan niet overstappen naar VVD Ik zie er eerder meer afkeer uit ontstaan vanuit het linkse electoraat dus in die zin vind ik het een polariserende actie wat ik niet bepaald deftig vind.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 02:12 schreef Gehrman het volgende:
Veel mensen ziedend vanwege dat VVD filmpje.
Laat het maar een keer knallen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 04:54 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)nciehuizen~ac5367db/
[ afbeelding ]
Holy fuck. Totale versplintering. Geen meerderheid voor coalitie+PvdAGL (komen maar op 34). Geen meerderheid voor coalitie+BBB (33).
Eventuele routes die wel naar een meerderheid leiden zijn:
Coalitie+bbb+pvv of ja21 (40 of 38)
Coalitie+pvdagl+SP of dieren (38 of 39)
En dan? Verder zonder kabinet in Nederland?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 07:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Laat het maar een keer knallen.
Klopt. Maar dat betekent dus ook stilstand van (wat ik vind) doorgeslagen links beleid op veel thema's. Stilstand is in dit geval dus iets goeds vind ik. Zul jij het vast mee oneens zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan? Verder zonder kabinet in Nederland?
Want deze Eerste Kamer zit er dus 4 jaar. Nu houdt BBB natuurlijk in die 4 jaar niet al haar zetels, maar dan is het maar de vraag wat je aan die figuren gaat hebben.
Als zelfs de combi kabinet+PvdAGL+Volt geen meerderheid meer heeft, valt hier nauwelijks meer een werkbare combi van te maken. Ook niet voor een volgend kabinet. Met partijen die rechters en verdragen negeren, zoals PVV, FvD en BBB, kun je namelijk niet regeren, zulke partijen willen ook helemaal niet samenwerken, compromissen sluiten en verantwoordelijkheid dragen.
Bij mij in Zuid-Holland staat Eerdmans als lijstduwer op de kieslijst nummer 15quote:Op zaterdag 11 maart 2023 01:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Bij Op1 gingen Joost Eerdmans en Mirjam Bikker met elkaar in debat. Achterlijk eigenlijk, ze zijn helemaal niet verkiesbaar.
Stilstand in oplossingen zodat er weer huizenbouw kan plaatsvinden, stilstand in de energietransitie, stilstand in de maatregelen om het nog verder vernietigen van de natuur te stoppen en te beginnen met natuurherstel, stilstand in het beindigen van de mensenrechtenschendingen in de asielketen? Nee, dat lijkt me niet iets goeds.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat betekent dus ook stilstand van (wat ik vind) doorgeslagen links beleid op veel thema's. Stilstand is in dit geval dus iets goeds vind ik. Zul jij het vast mee oneens zijn.
En mij dus wel dus daarin verschillen we dan van mening. Alhoewel ik de energietransitie inderdaad niet iets heel slechts vind.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stilstand in oplossingen zodat er weer huizenbouw kan plaatsvinden, stilstand in de energietransitie, stilstand in de maatregelen om het nog verder vernietigen van de natuur te stoppen en te beginnen met natuurherstel, stilstand in het beindigen van de mensenrechtenschendingen in de asielketen? Nee, dat lijkt me niet iets goeds.
Waar gaat de stem naartoe?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:19 schreef WheeledWarrior het volgende:
Misschien ga ik toch maar stemmen woensdag, gewoon voor fun.
JA21?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Niet naar VVD, D66, GL, CDA of CU in elk geval.
Als het maar rechts is.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ben er nog niet uit. Overigens wordt het ook zeker geen FvD of PVV.
Mijn vertrouwen in de (landelijke) politiek ligt echt heel laag momenteel. Keer op keer zijn ze onbetrouwbaar gebleken de laatste jaren, of incompetent.quote:
Over de economie maak ik me niet zo heel veel zorgen, de rest wel. De samenleving is totaal gepolariseerd en losgeslagen. Stukje conservatisme is wat mij betreft het antwoord.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Mijn vertrouwen in de (landelijke) politiek ligt echt heel laag momenteel. Keer op keer zijn ze onbetrouwbaar gebleken de laatste jaren, of incompetent.
Wat bedoel je met een stukje conservatisme? Heb je daarin concrete voorstellen?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Over de economie maak ik me niet zo heel veel zorgen, de rest wel. De samenleving is totaal gepolariseerd en losgeslagen. Stukje conservatisme is wat mij betreft het antwoord.
Dit.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, en een stem op het in standhouden of zelfs verder stimuleren van nog grootschaligere varkens-, kippen-, en veehouderijen waarbij honderden of zelfs duizenden dieren opgehokt zitten in complete megacomplexen.
Lubach heeft al een paar keer gehakt gemaakt van de BBB, maar de BBB-stemmer kijkt geen Lubach.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:10 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dit.![]()
Mijn hoofdvraag voor woensdag is precies hoeveel mensen voor de BBB gaan. Ik vrees een tamelijk absurde uitslag. Hopelijk valt het mee.
Mijn hoop is dat een hoop potentile BBB stemmers nauwelijks politiek genteresseerd zijn en dus in een lager percentage komen opdagen. Net als dat 2 zetels verlies voor de CU wel overeenkomt met de Tweede Kamer, waar ze 5 zetels peilen, maar dat je ziet dat de CU stemmer altijd (bijna) 100% komt opdagen en ze dus bij opkomstverkiezingen als de Provinciale Staten altijd veel beter scoren. Ik schat dus in dat CU hooguit 1 zetel verliest.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:10 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dit.![]()
Mijn hoofdvraag voor woensdag is precies hoeveel mensen voor de BBB gaan. Ik vrees een tamelijk absurde uitslag. Hopelijk valt het mee.
Het goede nieuws dan weer is dat de andere partijen veel moeilijker achterlijke wetten erdoorheen kunnen krijgen, aangezien ze een bredere meerderheid nodig hebben. Maar dan moeten VVD en co wel de BBB niet betrekken bij besluitvorming, want dat zou minder fijn zijn...quote:Op zaterdag 11 maart 2023 09:42 schreef Hexagon het volgende:
"Ik ben ontevreden dus stem lekker op partijen die niets constructiefs willen"
Top logica weer
Zullen kiezers uit de CU-kerken steeds meer seculier stemmen denk je? Ik denk dat de SGP achterban stabieler is.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:51 schreef Hanca het volgende:
SGP heeft natuurlijk ook ervaring als lid van de C3 bij Rutte II, dus wie weet is zelfs SGP, PvdA, GL denkbaar als dat genoeg is.
Provincies zijn naar mijn mening na waterschappen de minst belangrijke bestuurslaag. In de praktijk kom ik ook niet heel veel verder dan stads- en streekvervoer en de provinciale wegen als ik erover na denk. Ze hebben wel veel andere taken, maar daar spelen gemeentes en/of het rijk ook een belangrijke rol in, of het zijn dezelfde taken van het Rijk op een kleinere schaal. Dus in de praktijk zou je sowieso al vrij gauw op de partij stemmen die je ook landelijk zou stemmen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:47 schreef heywoodu het volgende:
Ik weet sowieso niet waar ik op moet letten bij het stemmen. De Provinciale Staten, die doen toch ook iets anders dan alln maar leden voor de Eerste Kamer kiezen? Zoals bepaalde zaken binnen de provincie regelen? Maar dan moet je dus eigenlijk op twee totaal verschillende dingen tegelijk stemmen: voor wat jij goed vindt voor je provincie, maar ook voor het land, en dat kan natuurlijk best verschillend zijn.
Verwarrend geneuzel, en dat de partijen zelf het gewoon laten klinken als reguliere Tweedekamerverkiezingen maakt het er niet overzichtelijker op.
Ik begin BBB steeds sterker te overwegen. Ik kan mij eigenlijk uitstekend vinden in veel van hun gedachtegoed en het zou natuurlijk hilarisch zijn als die meer stemmen behalen dan de nieuwe linkse coalitie van GroenLinks en de PvdA. Och, de frustratie zal ongekend hoog zijn in die kringen, dat levert heerlijk televisie op en nog belangrijker, we zitten niet vast aan dat fantasierijke wanbeleid wat zulke partijen willen voeren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ben er nog niet uit. Overigens wordt het ook zeker geen FvD of PVV.
Welke partij ga jij eigenlijk op stemmen?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 09:42 schreef Hexagon het volgende:
"Ik ben ontevreden dus stem lekker op partijen die niets constructiefs willen"
Top logica weer
Ik heb net als jij geen hoge pet op van 'die kringen', maar bij mij zal de frustratie er net zo goed zijn als je op zo'n relpartij stemt. Wat denk je ermee op te schieten dan? Het is een partij door en voor de boerenlobby, de rijkere boeren die graag hun macht willen houden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:00 schreef HowardRoark het volgende:
Ik begin BBB steeds sterker te overwegen. Ik kan mij eigenlijk uitstekend vinden in veel van hun gedachtegoed en het zou natuurlijk hilarisch zijn als die meer stemmen behalen dan de nieuwe linkse coalitie van GroenLinks en de PvdA. Och, de frustratie zal ongekend hoog zijn in die kringen, dat levert heerlijk televisie op en nog belangrijker, we zitten niet vast aan dat fantasierijke wanbeleid wat zulke partijen willen voeren
Zo zie ik dat niet, maar ik ga er verder ook nog eens even goed over nadenken de komende dagen. Het is niet dat ik nu zeg met 100% zekerheid op BBB te gaan stemmen. Misschien wordt het ook gewoon weer VVD, dat is toch een beetje mijn liefde-haat verhouding met die partij, waar de liefde het net voor de verkiezingen toch vaak weer weet te winnen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb net als jij geen hoge pet op van 'die kringen', maar bij mij zal de frustratie er net zo goed zijn als je op zo'n relpartij stemt. Wat denk je ermee op te schieten dan? Het is een partij door en voor de boerenlobby, de rijkere boeren die graag hun macht willen houden.
Het gaat er niet om hoe je het ziet. Elke partij kan zichzelf leuk verkopen, daar kijk ik bij elke partij dwars doorheen. De BBB is een boerenlobbypartij.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zo zie ik dat niet, maar ik ga er verder ook nog eens even goed over nadenken de komende dagen. Het is niet dat ik nu zeg met 100% zekerheid op BBB te gaan stemmen. Misschien wordt het ook gewoon weer VVD, dat is toch een beetje mijn liefde-haat verhouding met die partij, waar de liefde het net voor de verkiezingen toch vaak weer weet te winnen.
Een plan waarbij zowel de VVD als de BBB zetels inleveren? Ik ben fanquote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:13 schreef Jojoke het volgende:
Ik zag gisteren deze tweet al over de peiling, maar ik wist niet hoe betrouwbaar het was, dus ik heb het niet geplaatst. Maar ervan uitgaande dat deze persoon inderdaad inside informatie heeft, gaat de VVD proberen nog even snel een debat met JA21 te regelen om zo stemmen bij BBB weg te snoepen.
[ twitter ]
Op wie ga jij stemmen dit keer? Wellicht had je dat al ergens gepost, maar heb niet alles bijgehouden van deze reeks.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat er niet om hoe je het ziet. Elke partij kan zichzelf leuk verkopen, daar kijk ik bij elke partij dwars doorheen. De BBB is een boerenlobbypartij.
Maar goed, je overweegt de VVD, dus ik weet al genoeg, niet meer te redden. Ben niet boos, alleen maar teleurgesteld.
Ik denk dat het Volt gaat worden. Het ging lange tijd tussen JA21, SP en Volt, dus trek er vooral geen conclusies uitquote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op wie ga jij stemmen dit keer? Wellicht had je dat al ergens gepost, maar heb niet alles bijgehouden van deze reeks.
Huh? JA21 en SP zijn haast grotere tegenpolen dan SP en VVDquote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat het Volt gaat worden. Het ging lange tijd tussen JA21, SP en Volt, dus trek er vooral geen conclusies uit
Vast wel wat. Maar dat gaat geen 2 zetels schelen in 4 jaar.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Zullen kiezers uit de CU-kerken steeds meer seculier stemmen denk je? Ik denk dat de SGP achterban stabieler is.
En op de schaal van economisch links naar economisch rechts val ik er precies tussenin. Dus er zal hoe dan ook heel veel water bij de wijn moeten, waar ik ook op stem.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:21 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Huh? JA21 en SP zijn haast grotere tegenpolen dan SP en VVD
Je kunt ook dan kiezen om strategisch te stemmen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En op de schaal van economisch links naar economisch rechts val ik er precies tussenin. Dus er zal hoe dan ook heel veel water bij de wijn moeten, waar ik ook op stem.
JA21 en SP zijn natuurlijk beide wel iets conservatiever dan een hoop andere partijen, maar dan is het extreem progressieve (maar wel weer rechtsere) Volt wel weer een opvallende keus.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:21 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dat vind ik de meest kansloze manier van de stemmen die er is, ik gooi nog liever met een dobbelsteen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Je kunt ook dan kiezen om strategisch te stemmen.
Volt is in mijn ogen nooit iets anders geweest dan D66-light.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:30 schreef Jojoke het volgende:
JA21 en SP hebben inderdaad gemeen dat ze iets meer conservatieve waarden hebben. Volt leek in het begin ook een alternatief voor die groep, maar ondertussen hebben ze zich toch wat meer ontpopt als GL/D66-light.
Eens. Strategisch op de PvdA stemmen en uiteindelijk Rutte II krijgen of strategisch D66 stemmen die beloven dat GL en/of PvdA mee mogen en dan Rutte IV krijgen. Strategisch stemmen pakt vaak anders uit dan verwacht.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat vind ik de meest kansloze manier van de stemmen die er is, ik gooi nog liever met een dobbelsteen.
Het kwam eerst over als een mengsel van D66, CDA en VVD voor mijn gevoel.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Volt is in mijn ogen nooit iets anders geweest dan D66-light.
SP en JA21 zijn wel in tegenstelling tot de VVD protestpartijen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:21 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik tel nu nog twee redelijke routes naar 38. Dat lijkt me belangrijker dan wie de grootste wordt…quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:13 schreef Jojoke het volgende:
Ik zag gisteren deze tweet al over de peiling, maar ik wist niet hoe betrouwbaar het was, dus ik heb het niet geplaatst. Maar ervan uitgaande dat deze persoon inderdaad inside informatie heeft, gaat de VVD proberen nog even snel een debat met JA21 te regelen om zo stemmen bij BBB weg te snoepen.
[ twitter ]
Hm, dat is een bijzondere keus. JA21 en SP snap ik wel, maar Volt daarentegen is voor mij een no-go. Dat zijn voorstanders van progressieve identiteitspolitiek en willen veel te veel EU. Het lijkt wat dat betreft een soort D66.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat het Volt gaat worden. Het ging lange tijd tussen JA21, SP en Volt, dus trek er vooral geen conclusies uit
Ja, de grootste in de Eerste Kamer is echt onbelangrijk. Het gaat om tot 38 tellen. En dat wordt met deze peiling echt wel lastiger dan bij de vorige peiling van Ipsos.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik tel nu nog twee redelijke routes naar 38. Dat lijkt me belangrijker dan wie de grootste wordt…
Het leuke is dat het EU vraagstuk totaal onbelangrijk is in de provincie. Wel meer in de EK, maar gelukkig zijn die er alleen maar om de haalbaarheid van wetten te controleren (quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hm, dat is een bijzondere keus. JA21 en SP snap ik wel, maar Volt daarentegen is voor mij een no-go. Dat zijn voorstanders van progressieve identiteitspolitiek en willen veel te veel EU. Het lijkt wat dat betreft een soort D66.
Klopt, je krijgt nog het spel met de restzetels (of er stemt iemand met blauwe penquote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de grootste in de Eerste Kamer is echt onbelangrijk. Het gaat om tot 38 tellen. En dat wordt met deze peiling echt wel lastiger dan bij de vorige peiling van I&O.
Maar goed, Eerste Kamer is ook altijd lastig peilen, vorige keer verschoof er zelfs nog wat na de verkiezingen, omdat er strategisch werd gestemd door de leden van de Provinciale Staten (wat een extra reden is om deze getrapte verkiezing af te schaffen).
Uiteindelijk moet iets als een CETA of een Mercosur-verdrag ook door de EK natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het leuke is dat het EU vraagstuk totaal onbelangrijk is in de provincie. Wel meer in de EK, maar gelukkig zijn die er alleen maar om de haalbaarheid van wetten te controleren (). Dat identiteitspolitiek neem ik er maar voor lief bij. Het lijkt minder extreem dan bij GL, en voert ook niet echt de boventoon.
Ik vind die conclusie nog veel te vroeg. In de vorige peiling van een week geleden bij Ipsos was het nog wel een meerderheid voor kabinet+PvdAGL. Welke peiling de uitschieter is, is nog helemaal niet te zeggen. Nog los van dat de opkomst nogal belangrijk is.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Klopt, je krijgt nog het spel met de restzetels (of er stemt iemand met blauwe pen). Maar ik denk dat wel mogen concluderen dat coalitie +bbb of pvdaGL het niet gaat redden. Terwijl velen dat wel hoopten of er zelfs van uit gingen…
Enig idee wat deze mogelijke halvering kan verklaren? Ik zie dat de SGP geen stemmen erbij krijgt dus overstappers lijkt me niet zo waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vast wel wat. Maar dat gaat geen 2 zetels schelen in 4 jaar.
Liever CETA dan ook maar n handtekening onder wat dan ook voor China (of de VS). Al is Volt uiteraard ook voor handelsverdragen met China, kutpartij.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet iets als een CETA of een Mercosur-verdrag ook door de EK natuurlijk.
Het feit dat het een peiling is, CU scoort bijna altijd slechter in peilingen dan in verkiezingen, gewoon omdat CU stemmers meer opkomen. Men extrapoleert de mensen die mee doen aan een peiling naar een aantal mensen die mogen stemmen, maar als daarvan niet elke 'achterban' evenveel op komt scheelt dat nogal veel.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 11:58 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Enig idee wat deze mogelijke halvering kan verklaren? Ik zie dat de SGP geen stemmen erbij krijgt dus overstappers lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Jij wil toch een huis? Dat gaat niet gebeuren op deze manier.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 10:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het goede nieuws dan weer is dat de andere partijen veel moeilijker achterlijke wetten erdoorheen kunnen krijgen, aangezien ze een bredere meerderheid nodig hebben. Maar dan moeten VVD en co wel de BBB niet betrekken bij besluitvorming, want dat zou minder fijn zijn...
Dat gaat niet gebeuren op wat voor manier dan ook in dit land.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij wil toch een huis? Dat gaat niet gebeuren op deze manier.
Surprise: guurrechts staat op winstquote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:27 schreef Jojoke het volgende:
Maurice de Hond heeft morgen ook een peiling. Eens kijken wat hij denkt.
Dat sowieso, maar denkt hij dat de BBB 10 of 15 zetels krijgt.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:28 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Surprise: guurrechts staat op winst
Nou, ervaringen zijn vooral dat De Hond de populistische groeperingen nogal overschat.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:37 schreef Nattekat het volgende:
Gratis reminder dat andere peilers die populistische bende juist onderschatten.
Mocht je willen. Keer op keer zit De Hond het dichtst bij de waarheid.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, ervaringen zijn vooral dat De Hond de populistische groeperingen nogal overschat.
Normaal niet, laatste verkiezingen trouwens wel: https://nl.m.wikipedia.or(...)ingen_2021/Peilingenquote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mocht je willen. Keer op keer zit De Hond het dichtst bij de waarheid.
Ik heb de indruk dat De Hond regelmatig eerder en beter in de gaten heeft hoe de eindspurt gaat verlopen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Normaal niet, laatste verkiezingen trouwens wel: https://nl.m.wikipedia.or(...)ingen_2021/Peilingen
Maar toen werd vooral D66 onderschat door Ipsos en I&O.
23 gok ikquote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar denkt hij dat de BBB 10 of 15 zetels krijgt.
Vergeet niet dat 75% van de Nederlanders in de stedelijke regio's woont. Leuk, al die banners bij boerderijen, maar daar wonen natuurlijk niet veel mensen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
BBB lijkt in ieder geval een enorm momentum te hebben. Als je door het land rijdt sterft het van de banners, vlaggen en wat al niet. Ook op plekken waar je dat niet meteen zou verwachten.
Ze kunnen maar zo de grootste worden volgende week.
BBB is ook gewoon een groep smerige populisten gesteund door de grote boerenlobby.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:
De gevestigde partijen zijn alleen maar bezig om alle concurrentie weg te zetten als smerige populisten. Ze zouden zich natuurlijk ook af kunnen vragen waarom zo veel mensen zich niet meer door die partijen vertegenwoordigd voelen, maar in plaats daarvan gaan ze gewoon ijzerenheinig door op de ingeslagen weg. Het gaat steeds over het terugwinnen van het vertrouwen maar het blijkt helemaal nergens uit.
In Amsterdam peilen ze ook 5-10%. Dan gaat het hard h.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vergeet niet dat 75% van de Nederlanders in de stedelijke regio's woont. Leuk, al die banners bij boerderijen, maar daar wonen natuurlijk niet veel mensen.
Ik zie geen minachting van de burger als reden, eerlijk gezegd. Ik zie wel dat er dingen mis gaan (Groningen, toeslagenaffaire), maar volgens mij scheelt dat nauwelijks stemmen. Ik zie vooral burgers die dingen willen die helemaal niet kunnen en daarom boos worden en naar de flanken gaan. Niet voor niets dat ze op partijen stemmen met programma's die helemaal niet mogelijk zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In Amsterdam peilen ze ook 5-10%. Dan gaat het hard h.
Ik zit er ook niet op te wachten die boerenclub, maar dit is gewoon wat VVD, CDA en D66 hebben gezaaid met het jarenlang minachten van de gemiddelde burger.
zo.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
BBB is ook gewoon een groep smerigegrote populisten gesteund door de grotesmerige boerenlobby.
Lijkt me niet iets waar die provincies of eerste kamer nou veel beleid over voert.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 08:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Over de economie maak ik me niet zo heel veel zorgen, de rest wel. De samenleving is totaal gepolariseerd en losgeslagen. Stukje conservatisme is wat mij betreft het antwoord.
Het komt jou in ieder geval altijd wel goed uit dat 'dingen helemaal niet kunnen'. De grenzen opzoeken komt in jouw woordenboek voor.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie geen minachting van de burger als reden, eerlijk gezegd. Ik zie wel dat er dingen mis gaan (Groningen, toeslagenaffaire), maar volgens mij scheelt dat nauwelijks stemmen. Ik zie vooral burgers die dingen willen die helemaal niet kunnen en daarom boos worden en naar de flanken gaan. Niet voor niets dat ze op partijen stemmen met programma's die helemaal niet mogelijk zijn.
Het komt mij helemaal niet goed uit dat boosrechts dingen willen die niet kunnen, maar daar kan ik of belangrijker, de rest van het politieke spectrum verder helemaal niets aan doen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het komt jou in ieder geval altijd wel goed uit dat 'dingen helemaal niet kunnen'. De grenzen opzoeken komt in jouw woordenboek voor.
quote:Genoeg van 'het kan niet'?
Voor wie te vaak heeft gehoord dat er geen alternatieven zijn voor verkeerd overheidsbeleid, omdat het nu eenmaal moet: van de rechter, van Europa, van een rekenmodel.
Voor wie ziet dat het anders kan. Voor wie weer zelf wil bepalen hoe onze toekomst eruit ziet. Voor wie weer een solidaire samenleving wil, met minder bureaucratie, duidelijke grenzen en meer leefbaarheid.
Alliantie is een nieuwe politieke partij voor en door burgers die zich niet langer neerleggen bij verkeerde beslissingen. Want het kan wl.
Ze gaan in elk geval heel veel stemmen pakken.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
BBB lijkt in ieder geval een enorm momentum te hebben. Als je door het land rijdt sterft het van de banners, vlaggen en wat al niet. Ook op plekken waar je dat niet meteen zou verwachten.
Ah, alweer een partij die het hlemaal anders gaat doen? Daar hadden we er nog niet genoeg van.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:02 schreef Jojoke het volgende:
Dit doet mij denken aan het voorwoord van n van de politieke partijen.
[..]
En vervolgens implodeert de boel weer na een jaar of 2 omdat alle nieuwe egotjes binnen de partij ruzind met elkaar over straat rollebollen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
Je kunt het uittekenen inderdaad. Verloren stemmen, maar we zijn wel weer met zijn allen lekker boos geweest.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:34 schreef Gehrman het volgende:
[..]
En vervolgens implodeert de boel weer na een jaar of 2 omdat alle nieuwe egotjes binnen de partij ruzind met elkaar over straat rollebollen.
Misschien stemmen ze o.m. BBB om dat ook zo te houden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vergeet niet dat 75% van de Nederlanders in de stedelijke regio's woont. Leuk, al die banners bij boerderijen, maar daar wonen natuurlijk niet veel mensen.
Ik snap dat veel mensen teleurgesteld zijn in de politiek, en die Caroline is best een aardig mens.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
Oh is dat ineens een soort natuurwet?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 12:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat gaat niet gebeuren op wat voor manier dan ook in dit land.
Die houd ik erin de volgende keer dat D66 weer een woke oprisping heeft.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh is dat ineens een soort natuurwet?
Of komt het door een bepaalde mentaliteit van een deel van het electoraat die volstrekt niet constructief bezig is en vooral dol is op het wentelen in een slachtofferrol.
Daar is een zin als deze wel een treurig voorbeeld van. Een grote groep mensen maakt het echt zichzelf ellendig door steeds op nieuwe populistische partijen te stemmen die keer en keer opnieuw totaal niets voor hun achterban betekenen en vooral ruzie en ruis veroorzaken. Maar op een of andere manier lijkt er niet echt van geleerd te worden.
Misschien is het wel dit soort dedain dat ervoor zorgt dat steeds minder mensen behoefte voelen mee te doen met de zogenaamd oh zo productieve, realistische en verder totaal niet elitaire partijen waar 'slimme mensen' voor kiezen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 18:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt het uittekenen inderdaad. Verloren stemmen, maar we zijn wel weer met zijn allen lekker boos geweest.
Voorlopig krijgen die oh zo productieve, realistische en verder totaal niet elitaire partijen waar 'slimme mensen' voor kiezen in elk geval dingen voor elkaar, iets wat je van de hele serie populisten sinds Fortuyn danwel Marijnissen niet kan zeggen. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben wt er dan allemaal voor elkaar gekregen wordt, maar je kunt toch moeilijk beweren dat al die proteststemmen ooit een effect gehad hebben. Waarom dan toch stug volhouden? Omdat het bij deze messias dan toch echt eindelijk anders gaat zijn?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Misschien is het wel dit soort dedain dat ervoor zorgt dat steeds minder mensen behoefte voelen mee te doen met de zogenaamd oh zo productieve, realistische en verder totaal niet elitaire partijen waar 'slimme mensen' voor kiezen.
Prima als je hebt gehad hebt met PvdA, CDA, VVD of D66.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat gevestigde partijen steeds minder aanslaan heeft meer te maken met het droge feit dat veel Nederlanders zich totaal niet meer kunnen herkennen in die clubs; van PvdA tot D66 tot CDA. En zodra VVD de HR achter zich laat, wordt ook dat een randpartijtje.
Wellicht omdat ze iedere keer de doorslaggevende macht geven aan rechtspopulistische partijen die gewoon helemaal pro-neoliberaal zijn. Als je even naar de financiers van BBB kijkt is het misschien wel de neoliberaalste partij die we nu hebben.quote:En dan hebben we natuurlijk nog een toenemend aantal mensen dat helemaal niet meer stemt, omdat na een jaar of 12 vooral duidelijk is geworden dat wat neoliberalen willen, ook gewoon gebeurt.
Ja dat zeg ik, wat zij willen voeren ze gewoon door.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voorlopig krijgen die oh zo productieve, realistische en verder totaal niet elitaire partijen waar 'slimme mensen' voor kiezen in elk geval dingen voor elkaar, iets wat je van de hele serie populisten sinds Fortuyn danwel Marijnissen niet kan zeggen. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben wt er dan allemaal voor elkaar gekregen wordt, maar je kunt toch moeilijk beweren dat al die proteststemmen ooit een effect gehad hebben. Waarom dan toch stug volhouden?
Ethisch gehandicapten? Wie vallen daar allemaal onder?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Prima als je hebt gehad hebt met PvdA, CDA, VVD of D66.
Maar mensen zijn toch echt zelf verantwoordelijk voor het te verkiezen alternatief. Het is op geen enkele wijze een excuus om dan maar op een stel ethisch gehandicapten te stemmen.
[..]
Wellicht omdat ze iedere keer de doorslaggevende macht geven aan rechtspopulistische partijen die gewoon helemaal pro-neoliberaal zijn. Als je even naar de financiers van BBB kijkt is het misschien wel de neoliberaalste partij die we nu hebben.
Dus ze kregen precies waarvoor ze gestemd hebben. Maargoed de slachtofferrol is fijner dan daar eens verantwoordelijkheid voor nemen.
-Mensen die de rekening van problemen bij "die ander" willen leggenquote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ethisch gehandicapten? Wie vallen daar allemaal onder?
"De ander", wie is dat?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
-Mensen die de rekening van problemen bij "die ander" willen leggen
-Mensen die uit financieel belang het leefmilieu willen blijven verzieken
-Mensen die leugens en complotten verspreiden
Om eens wat te noemen.
Oh, ik weet wel waar die boosheid vandaan komt. Ik zeg niet eens dat de boosheid onterecht is. Uiteindelijk is de groei van de flanken met name te wijten aan wat het midden doet. Tel daarbij op dat we vergeten lijken te zijn dat je niet in de politiek zit om uitsluitend aan de belangen van je eigen achterban te denken en de belangen van de samenleving als geheel te negeren en je krijgt een hoop ontevreden mensen.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Die boosheid is er uit het niets? Aanstellerij? Daar zit geen onderbouwing bij? Je zou ook eens na kunnen gaan waar die boosheid vandaan komt, zeker als je populisten een halt wil toeroepen.
LPF, TON, FvD is dan ook allemaal wrakhout, en gelukkig maar.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, ik weet wel waar die boosheid vandaan komt. Ik zeg niet eens dat de boosheid onterecht is. Uiteindelijk is de groei van de flanken met name te wijten aan wat het midden doet. Tel daarbij op dat we vergeten lijken te zijn dat je niet in de politiek zit om uitsluitend aan de belangen van je eigen achterban te denken en de belangen van de samenleving als geheel te negeren en je krijgt een hoop ontevreden mensen.
Echter, als het stemgedrag dat voortkomt uit die boosheid telkens tot hetzelfde resultaat leidt, namelijk nul, wordt het dan niet eens tijd om je stemgedrag aan te passen? Dat staat namelijk los van de oorzaak, en ook los van welke mate van wanbestuur we ook kennen in dit land. Dat is je eigen handelen.
Ook als je boos bent, en ontevreden over de huidige gang van zaken, zou het nog wel eens in je voordeel kunnen werken om op een partij te gaan stemmen die ook daadwerkelijk de capaciteiten en de structuur heeft om wat te kunnen veranderen. In tegenstelling tot de zoveelste eendagsvlieg die in alle talkshows mag opduiken om te roepen dat alles kut is, veertig volstrekt onbekenden op een lijst te pleuren die binnen de kortste keren ruzie hebben met iedereen en met elkaar, en in de marge van het politieke spel blijven opereren omdat ze dusdanig compromisloos zijn dat er toch niet mee valt samen te werken. Even in de veronderstelling dat ze er niet toevallig ook nog extreemrechtse sympathien op na houden.
Wat dat betreft is vooral de SP de partij van de gemiste kansen. Want hoewel wat mij betreft populistisch, heeft die partij de structuur wel en ook de nodige capabele mensen, maar op landelijk niveau hebben ze nooit iets klaargespeeld. Daarmee is het wel een beetje de vreemde eend in de populistenbijt.
Je ben het alweer aan het versmallen tot een D66 is kut en diens koers is volledig afhankelijk van wat user Hexagon op FOK! voor uitspraken doet-discussie.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"De ander", wie is dat?
Leefmilieu, ook een goede, heb ik het al eerder met je over gehad, want hoe je enerzijds allemaal klimaat- en milieubewuste maatregelen er door wil jassen, en anderzijds gewoon propageert dat we best door kunnen gaan met economische groei en immigratie, en natuurlijk die drang naar consumeren en luxe (iets natuurlijks noemde je dat zelfs) is me vooralsnog onduidelijk. En natuurlijk behelst leefmilieu wel wat meer dan dat.
Leugens en complotten zijn verder natuurlijk altijd suspect. Jammer alleen dat "sommigen" een heel opmerkelijk systeem hebben bedacht waarbij leugens en complotten, zodra het een bepaalde agenda betreft, omgevormd worden tot natuurwetten en zuivere waarheid.
In die post heb ik D66 niet genoemd, ik grijp juist terug op je eigen uitspraken.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je ben het alweer aan het versmallen tot een D66 is kut en diens koers is volledig afhankelijk van wat user Hexagon op FOK! voor uitspraken doet-discussie.
Maar partijen die milieuproblemen volledige ontkennen willen het probleem sowieso bij "die ander" leggen. Bij toekomstige generaties of bij andere landen. En dat puur voor eigen korte termijn gewin. Dat is ethisch gehandicapt gedrag ja.
Nee aangezien het leugens zijn dat het stikstof probleem door immigratie komt.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In die post heb ik D66 niet genoemd, ik grijp juist terug op je eigen uitspraken.
Verder, als iemand i.p.v. milieuproblemen "overbevolkingsproblemen" of "immigratieproblemen" invoegt, geldt dat dan nog steeds als ethisch argument, of is dat enkel mogelijk wanneer we het over milieu en klimaat hebben?
We kunnen best 20,7 miljoen aan inderdaad.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
lol. De mensen die het minst last hebben van bevolkingsdichtheid en/of migratie klagen er het hardst over terwijl de contreien waar ze leven de meeste lageloners uit het buitenland halen.
Uhm wat?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee aangezien het leugens zijn dat het stikstof probleem door immigratie komt.
Overigens de achterban van de BBB is een grootafnemer van immigranten.
Nou we hebben het over milieuproblemen in Nederland en dan kom je bij stikstof uit. En als je dan ineens over immigratie gaat beginnen dan legt men die link.quote:
Zucht...quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou we hebben het over milieuproblemen in Nederland en dan kom je bij stikstof uit. En als je dan ineens over immigratie gaat beginnen dan legt men die link.
Nou de problemen rondom milieu en klimaat zijn gewoon feiten. Dus als je die uit persoonlijk gewin gaat ontkennen dat kun je niet spreken van een goed functionerend geweten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zucht...
De vraag is of je je enigszins kunt indenken dat men ook vanuit ethisch perspectief op andere zaken dan milieu en klimaat kan kijken? Dat i.r.m. het concept van ethisch gehandicapt zijn.
Tja, als zo'n partij ontbreekt kan die opgericht worden. Niet moeilijker dan de zoveelste populistische partij oprichten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
Kennelijk ontbreekt het voor velen aan zo'n partij. En ik kan me ook indenken dat na de farces van afgelopen tijd, waarbij we een kabinet hebben dat eigenlijk gevallen en klaar was en toch op precies dezelfde wijze weer doorging, plus natuurlijk al die dingetjes die vooral D66 in weerwil van de wensen van de kamer er door weet te slepen, bij veel mensen het onderhand echt wel klaar is, die hele santekraam. Een soort metaalmoeheid, want je weet gewoon dat ongeacht gebeurtenissen en uitslagen, je weer diezelfde mixture van VVD en D66 terugkrijgt, hoe dan ook.
Dat is inderdaad knap.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, als zo'n partij ontbreekt kan die opgericht worden. Niet moeilijker dan de zoveelste populistische partij oprichten.
En wel knap dat D66 zo machtig is dat ze iedereen hun wil schijnen op te kunnen leggen.
Ik heb geen vertrouwen in mijn stemmende landgenoten.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh is dat ineens een soort natuurwet?
Of komt het door een bepaalde mentaliteit van een deel van het electoraat die volstrekt niet constructief bezig is en vooral dol is op het wentelen in een slachtofferrol.
Daar is een zin als deze wel een treurig voorbeeld van. Een grote groep mensen maakt het echt zichzelf ellendig door steeds op nieuwe populistische partijen te stemmen die keer en keer opnieuw totaal niets voor hun achterban betekenen en vooral ruzie en ruis veroorzaken. Maar op een of andere manier lijkt er niet echt van geleerd te worden.
Vroeger was alles de schuld van Paars, daarna van Wouter Bos, en nu van D66.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja, als zo'n partij ontbreekt kan die opgericht worden. Niet moeilijker dan de zoveelste populistische partij oprichten.
En wel knap dat D66 zo machtig is dat ze iedereen hun wil schijnen op te kunnen leggen.
Dit snappen die mensen helaas niet.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:31 schreef Hexagon het volgende:
Wellicht omdat ze iedere keer de doorslaggevende macht geven aan rechtspopulistische partijen die gewoon helemaal pro-neoliberaal zijn.
Over wie heb je het nu? De PVV?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jammer alleen dat "sommigen" een heel opmerkelijk systeem hebben bedacht waarbij leugens en complotten, zodra het een bepaalde agenda betreft, omgevormd worden tot natuurwetten en zuivere waarheid.
Onder meer; en aan de andere kant van het spectrum D66, GroenLinks en in mindere mate PvdA.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 22:00 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Over wie heb je het nu? De PVV?
Ik heb ook niet zoveel met GL of D66 maar dat is wel een zware beschuldigingquote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Onder meer; en aan de andere kant van het spectrum D66, GroenLinks en in mindere mate PvdA.
Gatverdamme, wat is dat toch een opportunist! Maar goed, dat is Eerdmans natuurlijk ook dus ze kunnen het vast prima met elkaar vinden.quote:
Vind je?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 23:42 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik heb ook niet zoveel met GL of D66 maar dat is wel een zware beschuldiging
Heb je voorbeelden? Klinkt meer als een uitspraak van DENK of Bij1. Zover ik weet stellen ze dat niet namelijk. Wel dat er een veelal onbewust structureel racisme plaatsvindt in Nederland. Dat is echter geen uitzonderlijke bewering meer, de VVD stelt dat inmiddels ook. Vind ik verder ook geen rare uitspraak meer sinds de toeslagenaffaire.quote:Op zondag 12 maart 2023 01:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vind je?
Ik vind dat gezwam dat er in Nederland een enorme beweging gaande is die een blank, onderdrukkend patriarchaat in stand wil houden, en die achter de schermen bezig is met allerlei sinistere middelen om burgerrechten in te perken en die dat allemaal doet om genstitutionaliseerd en structureel racisme te behouden, van eenzelfde orde als het dertien in een dozijjn complotgereutel van FvD over cultuurmarxisten en kartels of het doemscenario van Wilders dat hier binnen een paar weken de meest conservatieve sharia-variant ingevoerd gaat worden (hanbali toch, help me out @:Iblardi )
Lijkt me sterk, ik heb een Klaver vaak zat zien toegeven dat er problemen zijn met immigranten. Wat misschien wel zo kan zijn is dat zij de in zaken als 'taalachterstand', 'kansen', of 'racisme' de voornaamste (of enige, geen idee eigenlijk) oorzaak zien, wat ik ook vrij belachelijk vind gezien de patriarchale en anti-intellectuele houding bij sommige groeperingen maar liegen zou ik het niet willen noemen.quote:Onder liegen kun je natuurlijk verstaan dat er bijvoorbeeld helemaal geen problemen zijn met immigratie en de multiculturele samenleving, en ls die er al zijn, dat dan dan vooral ligt aan onverdraaglijke, intolerante, racistische witneuzen en hun onverbiddelijk koloniaal denken. En hun witte fragiliteit (thanks Robin).
Ouders/verzorgers of ouder een en twee werden al gebruikt toen ik op de middelbare school zat om niet toevallig tegen een kind aan te lopen dat twee moeders had. En dat was een dorpsschool.quote:Dat clubs als D66, GL en PvdA voorts daadwerkelijk problemen hebben met termen als "vader en moeder" (kan toch ook ouder 1 en ouder 2)
Ik vind dit niet zo boeiend eigenlijk, van beide kanten. Je doet maar lekker (of niet). Als jij dat kleine groepje dat een transitie heeft gemaakt of zich genderneutraal ziet tegemoet wil komen (of niet), of jij graag je bijdragen in het Latijn wil geven, ga je je gang maar. Anders dan migratie benvloed dat op geen enkele manier mijn financin, vrijheid, huisvesting, veiligheid, carriremogelijkheden etc.quote:en kennelijk geen bezwaar hebben tegen (in de kern daadwerkelijk vrouwonvriendelijke) nieuwe termen als "persoon die menstrueert", "persoon die borstvoeding geeft", "persoon die zwanger is" (opvallend ook, niet, dat het nooit gaat over mannelijke zaken... "persoon die zaad produceert", "persoon die baardgroei ontwikkelt", vrouwen zijn retroactief toch weer de lul, om het zo maar te zeggen... daar ga je met je feminisme) beschouw ik voor nu vooral als een klucht. Een beetje zoals FvD'ers die over uilen van Minerva brallen, of ineens in het Latijn gaan kwken.
Nouja de burger kiest uiteindelijk die politici. Die worden niet vanuit de ruimte gezonden. Dat is het vervelende van de democratie. Dan ben je als volk ook zelf verantwoordelijk voor je bestuur en de mensen die daarin zitten.quote:Op zondag 12 maart 2023 00:55 schreef BasEnAad het volgende:
Er wordt elke keer zo snel aan voorbijgegaan dat we stemmen op mensen die volksvertegenwoordiger zijn en de plannen maken zodat wij daar als burger niet mee bezig hoeven te zijn. Vervolgens maken de volksvertegenwoordigers er een ontiegelijke pleuriszooi van, waarbij nu op elk vlak en in elke sector het een bende is. Maar het zijn in dit topic niet de politici die daarop aangesproken worden, nee het zijn de domme burgers die naar de flanken trekken en polariseren!!!
Roept geen enkele van die partijenquote:Op zondag 12 maart 2023 01:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vind je?
Ik vind dat gezwam dat er in Nederland een enorme beweging gaande is die een blank, onderdrukkend patriarchaat in stand wil houden, en die achter de schermen bezig is met allerlei sinistere middelen om burgerrechten in te perken en die dat allemaal doet om genstitutionaliseerd en structureel racisme te behouden,
Ontkent geen enkele van die partijenquote:Onder liegen kun je natuurlijk verstaan dat er bijvoorbeeld helemaal geen problemen zijn met immigratie en de multiculturele samenleving, en ls die er al zijn, dat dan dan vooral ligt aan onverdraaglijke, intolerante, racistische witneuzen en hun onverbiddelijk koloniaal denken. En hun witte fragiliteit (thanks Robin).
Nog niks gemerkt van een spreekverbod over die termenquote:Dat clubs als D66, GL en PvdA voorts daadwerkelijk problemen hebben met termen als "vader en moeder" (kan toch ook ouder 1 en ouder 2) en kennelijk geen bezwaar hebben tegen (in de kern daadwerkelijk vrouwonvriendelijke) nieuwe termen als "persoon die menstrueert", "persoon die borstvoeding geeft", "persoon die zwanger is" (opvallend ook, niet, dat het nooit gaat over mannelijke zaken... "persoon die zaad produceert", "persoon die baardgroei ontwikkelt", vrouwen zijn retroactief toch weer de lul, om het zo maar te zeggen... daar ga je met je feminisme) beschouw ik voor nu vooral als een klucht. Een beetje zoals FvD'ers die over uilen van Minerva brallen, of ineens in het Latijn gaan kwken.
Zelfs als de confessionelen moeilijk gaan doen is er dus een meerderheid voor uitvoering van het stikstofplan.quote:Op zondag 12 maart 2023 10:13 schreef Van_Poppel het volgende:
[ afbeelding ]
Laatste prognose van De Hond
https://peilingen.maurice(...)d-en-groenlinkspvda/
Ja, bij deze peilingen lijkt het redelijk goed te komen voor het kabinet, met zelfs 2 makkelijke routes waar maar 1 fractie nodig is: of de gecombineerde PvdAGL fractie, of de BBB fractie. Dit maakt de onderhandelingspositie van het kabinet eigenlijk sterker.quote:
CU is niet echt de partij die moeilijk doet, in elk geval niet meer dan de VVD.quote:Op zondag 12 maart 2023 11:20 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Zelfs als de confessionelen moeilijk gaan doen is er dus een meerderheid voor uitvoering van het stikstofplan.
VVD + D66 + GL + PvdA + PvdD + SP + Volt = 41
Flinke meerderheid dus.quote:Op zondag 12 maart 2023 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU is niet echt de partij die moeilijk doet, in elk geval niet meer dan de VVD.
Ja, een reden waarom ik met bovenstaande uitslag goed zou kunnen leven. Natuurlijk is 12 zetels BBB erg veel en even slikken, maar aan de andere kant lijkt me dat echt iets tijdelijks. Tijdens grote transities als de energietransitie en nu de transitie in de landbouw zie je nu eenmaal tegenbewegingen, maar als de transitie eenmaal is uitgevoerd verdwijnt zo'n tegenbeweging vanzelf.quote:
quote:De prognose
De peiling van dit weekend laat zien dat de stijging van BBB zich verder voortzet.
Inmiddels staat BBB ongeveer gelijk met de VVD op 14%. (Aan Tweede Kamerzetels zou dit ongeveer 22 zetels betekenen).
GroenLinks plus PvdA staan echter op 17%.
Interessante referentie daarbij is dat bij PS2019 FVD als grootste partij 14,5% haalde en VVD 14%.
Zowel VVD als D66 lijken ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen een fors verlies te lijden. (VVD haalde toen 22%. D66 15% en lijkt nu ruim onder de 10% te eindigen).
Als dit woensdag de echte uitslag wordt dan zullen we dit patroon zien bij het overzicht van de grootste partij per gemeente.
https://www.telegraaf.nl/(...)versteek-naar-italiequote:Op zondag 12 maart 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, bij deze peilingen lijkt het redelijk goed te komen voor het kabinet, met zelfs 2 makkelijke routes waar maar 1 fractie nodig is: of de gecombineerde PvdAGL fractie, of de BBB fractie. Dit maakt de onderhandelingspositie van het kabinet eigenlijk sterker.
quote:Ruim 600.000 migranten uit Libi klaar voor oversteek naar Itali
Door MAARTEN VAN AALDEREN
33 min geleden in BINNENLAND
ROME - Twee weken na de dramatische schipbreuk met migranten in Itali, staan er zo’n 685.000 migranten klaar in Libi om te vertrekken naar Itali.
Dit stelt de Italiaanse inlichtingsdienst in een rapport aan de Italiaanse regering-Meloni. De mensen bevinden zich gedeeltelijk in Libische migrantenkampen, gedeeltelijk elders.
D66 heeft in de peiling van De Hond en van I&O een verlies van wel 0 hele zetels, dat zal dus wel meevallen.quote:Op zondag 12 maart 2023 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
D66 is druk bezig om zich zelf op te knopen
Dit is echt het laatste seizoen van Kaag
Die Kaag komt bij de Nederlander nu zo onderhand wel flink de strot uit
[..]
D66 is vooral de kop van jut voor een bepaald deel van de bevolking die sowieso al niet op D66 stemden.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 heeft in de peiling van De Hond en van I&O een verlies van wel 0 hele zetels, dat zal dus wel meevallen.
Klopt. Al is 6 zetels in de Eerste Kamer het equavalent van 12 zetels in de Tweede Kamer, tov 2021 is het dus wel een vrij fors verlies.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
D66 is vooral de kop van jut voor een bepaald deel van de bevolking die sowieso al niet op D66 stemden.
Het is misschien wel een beetje rooskleurig gedacht om te denken dat deze uitslag zonder gevolgen zal zijn. Als de CDA implodeert, dan zal die partij instabiel worden. Zeker ook omdat er in de provincies duidelijk weerstand is tegen het landelijk beleid. De overgebleven CDA'ers en VVD'ers zullen in de provincies best graag samenwerken met BBB. Dat gaat lekker schuren als landelijk juist de samenwerking met GL en PvdA wordt gezocht. Rond de zomer zal de asielinstroom weer toenemen, dus dan komt dat er ook nog bij. Vraag wordt dan wie binnen de regeringscoalitie baat denkt te hebben bij de val van het kabinet.quote:Op zondag 12 maart 2023 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, bij deze peilingen lijkt het redelijk goed te komen voor het kabinet, met zelfs 2 makkelijke routes waar maar 1 fractie nodig is: of de gecombineerde PvdAGL fractie, of de BBB fractie. Dit maakt de onderhandelingspositie van het kabinet eigenlijk sterker.
Asiel blijft natuurlijk een tikkende tijdbom, maar dat was het nu ook al want ook nu is er een meerderheid over rechts in beide kamers.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:15 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is misschien wel een beetje rooskleurig gedacht om te denken dat deze uitslag zonder gevolgen zal zijn. Als de CDA implodeert, dan zal die partij instabiel worden. Zeker ook omdat er in de provincies duidelijk weerstand is tegen het landelijk beleid. De overgebleven CDA'ers en VVD'ers zullen in de provincies best graag samenwerken met BBB. Dat gaat lekker schuren als landelijk juist de samenwerking met GL en PvdA wordt gezocht. Rond de zomer zal de asielinstroom weer toenemen, dus dan komt dat er ook nog bij. Vraag wordt dan wie binnen de regeringscoalitie baat denkt te hebben bij de val van het kabinet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |