abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 5 maart 2023 @ 19:56:36 #1
375570 crew  Cyan9
pi_208256782
We gaan weer richting verkiezingen van de Provinciale Staten (en waterschappen). Het leek me een goed idee om met een centraal topic te komen voor discussie, partijprogramma's, kandidatenlijsten en ander relevant nieuws dat momenteel niet geschikt is voor andere topics.

De eerste stemwijzers zijn er al: https://stemwijzer.nl/
Hier komt kieskompas voor elke provincie: https://www.kieskompas.nl(...)enverkiezingen-2023/

En een stemchecker: https://www.volkskrant.nl(...)hecker-2023~v631422/
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zondag 5 maart 2023 @ 19:57:16 #2
375570 crew  Cyan9
pi_208256794
Ik vrees toch met grote vreze voor BBB.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208256805
quote:
86s.gif Op zondag 5 maart 2023 19:57 schreef Cyan9 het volgende:
ik vrees met je mee.
pi_208256930
quote:
Aan de hart-en vaatziektenmevrouw hebben we niet zoveel nee.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208257525
quote:
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.

Er lijkt in elk geval een werkbare meerderheid te blijven van kabinet+PvdA+GL, het leek er een jaar geleden even op dat zelfs dat niet zou lukken en dan kregen we pas echt een land in stilstand.

Voor het volgende kabinet kan het nog relevant worden of VVD, D66, PvdA, GL een meerderheid heeft, dat lijkt spannend te worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 5 maart 2023 @ 21:14:52 #6
423737 NM07
Backwards cap
pi_208258081
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 22:01 schreef BlackLining het volgende:

[..]
We hebben hier (godzijdank) een coalitiestelsel. Daarin zul je altijd water bij de wijn moeten doen als je iets gedaan wilt krijgen. Dat doet verder niets af aan de ideologie van een partij.

Als GL alleen zou steunen als haar volledige programma zou worden uitgevoerd zou het geen constructieve partij meer zijn. Meestemmen met de coalitie in ruil voor het doorvoeren van eigen partijpunten getuigt van realistische politiek.l.

Gevolg: alleen “progressief “ beleid op gebied van klimaat en ethiek komt erdoor en aan de economische kant rolt de neoliberale stroom gewoon door. Hoofdlijn van het beleid is dus gunstig voor de rijke bakfietsstedelingen, economische ongelijkheid loopt verder op en milieu en klimaattaksen voor Jan Modaal die Volvo rijdt en 1 keer per jaar naar Mallorca vliegt. “Leuk” voor de onderkant en middenklasse (wat daar nog van over is) en niet-binnenstedelingen.

Ik ben links progressief maar “Its the economy stupid”. Op klimaatthema’s en ethische vraagstukken gaat links Jan Modaal niet terugwinnen. Die zou graag zien dat CEO van Shell en zo wat minder overhouden onder aan de streep en de onderkant en middenklasse wat meer.

[ Bericht 5% gewijzigd door NM07 op 05-03-2023 21:20:53 ]
Agustn Bernasconi .Nike AF1 Mid 07
pi_208258147
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:14 schreef NM07 het volgende:

[..]
Gevolg: alleen “progressief “ beleid op gebied van klimaat en ethiek komt erdoor en aan de economische kant rolt de neoliberale stroom gewoon door. Hoofdlijn van het beleid is dus gunstig voor de rijke bakfietsstedelingen, economische ongelijkheid loopt verder op en milieu en klimaattaksen voor Jan Modaal die Volvo rijdt en 1 keer per jaar naar Mallorca vliegt. “Leuk” voor de onderkant en middenklasse (wat daar nog van over is) en niet-binnenstedelingen.
Heb je daar ook bronnen van?
pi_208258172
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.

Er lijkt in elk geval een werkbare meerderheid te blijven van kabinet+PvdA+GL, het leek er een jaar geleden even op dat zelfs dat niet zou lukken en dan kregen we pas echt een land in stilstand.

Voor het volgende kabinet kan het nog relevant worden of VVD, D66, PvdA, GL een meerderheid heeft, dat lijkt spannend te worden.
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.
pi_208258210
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.
Wat zal er gaan veranderen ?
  zondag 5 maart 2023 @ 21:23:36 #10
423737 NM07
Backwards cap
pi_208258219
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Heb je daar ook bronnen van?
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.
pi_208258250
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:23 schreef NM07 het volgende:

[..]
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.
Denk dat de meeste bouwvakkers meer verdienen dan menig kunstenaar of ander beroep wat als linksig te boek staat.
pi_208258251
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 18:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel leuk om te zien welke partijen helemaal gek geworden zijn. Het WEF mag geen invloed hebben... zie SP en BBB daar eens met FvD en PVV en Van Haga mee stemmen, zelfs JA21 is niet zo gek.

Ik kom trouwens op PvdA, GL en CU gelijk, vlak voor PvdD.
Ja, vooral interessant om te zien wie er mee gaat in de populistische moties inderdaad. Vaak moties alleen om screenshots te kunnen posten van de site van de Tweede Kamer, lekker kort door de bocht. Vaak gewoon onuitvoerbare moties of moties waarvan de inhoud al lang wettelijk is vastgelegd ook.

quote:
Motie van het lid Van Houwelingen over het uitsluiten van de invoering van een sociaalkredietsysteem in Nederland
Die is zelfs hoofdelijk geweest zo te zien :') dan wel leuk om te zien dat ook een aantal protofascisten zich dan onthouden van stemming. Een Van Haga bijvoorbeeld zou normaal gesproken die kans wel grijpen. Wellicht wil ie op basis daarvan hogere huur gaan vragen.

Wat een flauwekul al bij al.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208258261
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:23 schreef NM07 het volgende:

[..]
dat zijn geen bronnen natuurlijk.
pi_208258279
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ja, vooral interessant om te zien wie er mee gaat in de populistische moties inderdaad. Vaak moties alleen om screenshots te kunnen posten van de site van de Tweede Kamer, lekker kort door de bocht. Vaak gewoon onuitvoerbare moties of moties waarvan de inhoud al lang wettelijk is vastgelegd ook.
[..]
Die is zelfs hoofdelijk geweest zo te zien :')

Wat een flauwekul.
Sorry, maar ik vind het nogal wat zeggen als de PvdA/GL hierin meegaat.
Die zijn erg a-popiejopie.
  zondag 5 maart 2023 @ 21:27:12 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208258281
Dat je zo'n beetje alle bestaande middenpartijen nodig hebt om een coalitie te kunnen vormen, of een meerderheid in de EK te genereren, is wat mij betreft helemaal niet zo'n aantrekkelijk idee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 5 maart 2023 @ 21:27:56 #16
423737 NM07
Backwards cap
pi_208258295
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:25 schreef Malavita het volgende:

[..]
dat zijn geen bronnen natuurlijk.
Josse de Voogd heeft hier wel veel onderzoek naar gedaan.
pi_208258405
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef NM07 het volgende:

[..]
Josse de Voogd heeft hier wel veel onderzoek naar gedaan.
De Voogd is weinig optimistisch momenteel.

De huidige coalitie gaat de problemen niet oplossen, daardoor loopt iedereen naar de flanken en die partijen gaan het ook niet oplossen.
pi_208258442
Misschien iets voor een nieuw politiek model. Een partij waarbij je kan inschrijven om je mening te geven. Een soort referendum. De meerderheid bepaalt. Ik denk dat de meeste mensen genuanceerder dan politici zijn, wellicht is dat wel helpend.
pi_208258533
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
En dan, geen regering meer?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208258558
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan, geen regering meer?
Over rechts en Deens model implementeren. Rechtse wind.
pi_208258571
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Misschien iets voor een nieuw politiek model. Een partij waarbij je kan inschrijven om je mening te geven. Een soort referendum. De meerderheid bepaalt. Ik denk dat de meeste mensen genuanceerder dan politici zijn, wellicht is dat wel helpend.
Dat is geprobeerd. Gaat alleen met honderden moties per week nooit lukken. Of ga jij je inlezen op al die honderden moties, naast je eigenlijke baan?
pi_208258589
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Is al gedaan. GeenPeil. Werd een flop.
pi_208258600
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Over rechts en Deens model implementeren. Rechtse wind.
Verschrikkelijk. Lijkt me ook kansloos, op VVD en CDA na zijn alle rechtse partijen helemaal niet in staat om te regeren, willen ze niet eens. En Deens model, daarmee doel je op het asielbeleid wat gewoon door iedere zichzelf respecterende instantie een schending van de mensenrechten wordt genoemd? Of heb je wat anders voor ogen...
  zondag 5 maart 2023 @ 21:44:06 #24
423737 NM07
Backwards cap
pi_208258604
M5S in Itali is wel zoiets.
pi_208258607
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is geprobeerd. Gaat alleen met honderden moties per week nooit lukken. Of ga jij je inlezen op al die honderden moties, naast je eigenlijke baan?
Door wie is dat geprobeerd? Ik weet dat je in '17 StemNL had, maar die had bij lange na geen zetel*.
Je hoeft ook niet 100 te beantwoorden h, je kan ook kiezen om alleen de moties te doen waar je wat van af weet of die je interessant lijkt. Denk jij dat de nummer 25 bijv van de VVD alles uit zit te pluizen?
pi_208258610
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verschrikkelijk. Lijkt me ook kansloos, op VVD en CDA na zijn alle rechtse partijen helemaal niet in staat om te regeren, willen ze niet eens. En Deens model, daarmee doel je op het asielbeleid wat gewoon door iedere zichzelf respecterende instantie een schending van de mensenrechten wordt genoemd? Of heb je wat anders voor ogen...
Daar doel ik op ja. Alleen zou ik het geen schending van mensenrechten noemen.
pi_208258615
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dat je zo'n beetje alle bestaande middenpartijen nodig hebt om een coalitie te kunnen vormen, of een meerderheid in de EK te genereren, is wat mij betreft helemaal niet zo'n aantrekkelijk idee.
Mee eens, maar dat die middenpartijen geen meerderheid zouden hebben vind ik een nog minder aantrekkelijk idee.
pi_208258634
quote:
Opkomst peilen is veel lastiger dan 'wat gaat men stemmen'. En alles behalve TK verkiezingen zijn in Nederland opkomstverkiezingen. Ik moet het nog zien.
zie email 27 oktober
  zondag 5 maart 2023 @ 21:47:59 #29
346939 Janneke141
pi_208258665
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mee eens, maar dat die middenpartijen geen meerderheid zouden hebben vind ik een nog minder aantrekkelijk idee.
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.

Het zal wel zorgen voor een tijdje stilstand. Onwenselijk, zeker, maar als we op deze manier verder gaan dan wordt het op de lange termijn ook echt niet beter hoor. Zowel voor brede thema's als duurzaamheid, als de individuele situatie van mensen die aan de verkeerde kant van de streep zitten.
pi_208258683
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Daar doel ik op ja. Alleen zou ik het geen schending van mensenrechten noemen.
Zijn het natuurlijk wel, maar goed. Over rechts is geprobeerd met Rutte I. Was geen succes. Laten we nu eens voor het eerst sinds de jaren 80 echt over links gaan proberen, zou ik zeggen...
  zondag 5 maart 2023 @ 21:50:56 #31
423737 NM07
Backwards cap
pi_208258716
Een paar procentpunt meer of minder opkomst kan grote verschuivingen opleveren, de ene partij heeft meer vaste kiezers terwijl andere partijen als ze een goede campagne hebben last minute nog veel zwevende kiezers kunnen trekken. Daarom zeggen die peilingen vrij weinig
pi_208258728
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.

Het zal wel zorgen voor een tijdje stilstand. Onwenselijk, zeker, maar als we op deze manier verder gaan dan wordt het op de lange termijn ook echt niet beter hoor. Zowel voor brede thema's als duurzaamheid, als de individuele situatie van mensen die aan de verkeerde kant van de streep zitten.
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.
pi_208258740
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zijn het natuurlijk wel, maar goed. Over rechts is geprobeerd met Rutte I. Was geen succes. Laten we nu eens voor het eerst sinds de jaren 80 echt over links gaan proberen, zou ik zeggen...
Waarom zouden we dat moeten willen eigenlijk? Over links? Economisch gaat het al sinds 85 als een raket hier. En ja, ook onze armeren zijn relatief rijk vergeleken met andere landen in Europa.
  zondag 5 maart 2023 @ 21:53:03 #34
346939 Janneke141
pi_208258756
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.
Ik wil jouw roze bril wel een keer lenen.
pi_208258763
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waarom zouden we dat moeten willen eigenlijk? Over links? Economisch gaat het al sinds 85 als een raket hier. En ja, ook onze armeren zijn relatief rijk vergeleken met andere landen in Europa.
Vermogensongelijkheid, veel mazen in de belastingwet.
pi_208258777
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Vermogensongelijkheid, veel mazen in de belastingwet.
Vermogensongelijkheid vind ik niet zo'n ramp, de mazen in de wet moeten er uit natuurlijk.
pi_208258817
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Vermogensongelijkheid vind ik niet zo'n ramp, de mazen in de wet moeten er uit natuurlijk.
Dat vind(en) links/de linkse kiezers wel ;)
Scandinavische landen scoren net wat beter en die zijn over het algemeen ook linkser-gezind. Een net iets andere mentaliteit zal ook wel meespelen.
pi_208258825
quote:

[..]
Diverse crises gaan ook worden opgelost
_O-

Hardop gelachen.
pi_208258830
quote:

[..]
Dan heb je nog wel heul veul vertrouwen. ;)
pi_208259826
quote:

[..]
Ik vind je wel optimistisch in deze. Het akkoord is behoorlijk positief te noemen ja, dat ben ik met je eens. Maar ondertussen nemen VVD en CDA publiekelijk afstand van juist de progressieve aspecten ervan (lees: stikstofdossier) en worden er nog steeds (tevergeefs) geitenpaadjes gezocht.

Als de grootste coalitiepartij het coalitieakkoord openlijk ondermijnt, zie ik het geheel toch wel wat somberder in moet ik zeggen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208259847
Als ik de uitslagen zo zie moet het misschien maar een keer over de flanken, hoewel ik denk dat dat net zo'n ramp wordt als Rutte I. Dat kan gerust over rechts, maar ik zie geen reden om dat - als het dan toch moet - ook niet eens met de linkerflank te proberen.
Incelfrikandel
pi_208259879
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 23:38 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Als ik de uitslagen zo zie moet het misschien maar een keer over de flanken, hoewel ik denk dat dat net zo'n ramp wordt als Rutte I. Dat kan gerust over rechts, maar ik zie geen reden om dat - als het dan toch moet - ook niet eens met de linkerflank te proberen.
Het wordt interessant om te zien hoe of kabinet+bbb ook een meerderheid in de senaat wordt. Dat is nu bij De Hond net niet het geval, maar het scheelt 1 zetel.
Als dat zo is kan dat nog wel enige druk op de ketel zetten, dan is er immers een reel alternatief dat CDA en VVD electoraal gezien toch ook niet helemaal kunnen negeren terwijl dat voor d66 onbespreekbaar is.
zie email 27 oktober
pi_208260046
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 23:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het wordt interessant om te zien hoe of kabinet+bbb ook een meerderheid in de senaat wordt. Dat is nu bij De Hond net niet het geval, maar het scheelt 1 zetel.
Als dat zo is kan dat nog wel enige druk op de ketel zetten, dan is er immers een reel alternatief dat CDA en VVD electoraal gezien toch ook niet helemaal kunnen negeren terwijl dat voor d66 onbespreekbaar is.
D66 heeft zich tijdens de formatie al laten foppen, ik hoop toch dat ze dat niet nog een keer doen.
pi_208261000
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 21:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik wil jouw roze bril wel een keer lenen.
Er gaat ook een heleboel mis, dat wil ik helemaal niet ontkennen. Maar dat afgelopen jaar bijvoorbeeld de kinderarmoede is gedaald en komend jaar dat nog verder lijkt te dalen, vind ik bijvoorbeeld iets wat ik nooit in zou willen ruilen voor stilstand. Ook niet als dat politiek op de lange termijn misschien handiger zou zijn, zoiets moet geen jaren wachten.

De zeer recente inkorting van de schuldentrajecten vind ik ook zoiets. Of grote dingen als het nieuwe pensioenstelsel en de herinvoering van de basisbeurs. Of de versoepeling van de bijstandsregels, waardoor je nu niet meer wordt afgerekend als je een tas boodschappen krijgt (liepen we als kerk ook heel erg tegenaan). Of het nu eindelijk weer verplicht ook sociale huur en koop moeten bouwen. En eindelijk lijkt er ook wat te bewegen om iets zeer essentieels te doen: ingrijpen in de alsmaar stijgende zorgkosten die alle andere uitgaven van de overheid dreigen op te eten.

En dan heb je natuurlijk ook gewoon de energietransitie en de stikstofcrisis. Die worden door het huidige kabinet, al is het niet altijd op de meest handige manier, wel gewoon aangepakt. Ook daar zou stilstand funest zijn. Voor stikstof is 2030 misschien zelfs al wel te laat voor een heleboel natuur (zie het linkje wat ik in een ander topic plaatste van een Brabantse boswachter), dat uitstellen omdat het politiek op de lange termijn beter zou kunnen zijn kan echt niet.

Dus nee, ik heb geen roze bril, ik zie ook veel misstanden. Met name in jeugdzorg, GGZ. Ik zie ook dat de politiek een heel laag vertrouwen heeft (al ligt de schuld daarvan wat mij betreft echt niet alleen bij het kabinet, ook bij de Kamer, de journalistiek en bij social media, het is ook een wereldwijd probleem). Maar ik zie ook wat er wel goed gaat of waar er wel verbetering te zien is. En die punten zou ik nooit willen inruilen voor stilstand.
pi_208261863
twitter

Zijn ze FvD nou vergeten? :+
pi_208262335
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, de AD stemwijzer voor provincies en waterschappen: https://www.ad.nl/politie(...)kieswijzer~a3705a0e/
pi_208262414
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 09:03 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Zijn ze FvD nou vergeten? :+
Ik denk dat er vrij weinig over gaat blijven van FVD :')

Nou ja, hier in Brabant hebben we afgelopen periode nog VVD-CDA-FVD gehad. Kwam geen D66 aan te pas. Rutte I flashbacks.
pi_208262475
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 09:46 schreef Hanca het volgende:
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, de AD stemwijzer voor provincies en waterschappen: https://www.ad.nl/politie(...)kieswijzer~a3705a0e/
Stemwijzer gedaan en de BBB komt, niet geheel onverwacht, op de allerlaatste plaats.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208262649
quote:
2s.gif Op maandag 6 maart 2023 09:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Stemwijzer gedaan en de BBB komt, niet geheel onverwacht, op de allerlaatste plaats.
Bij mij ook, GL bovenaan met 85%. CU 4e met 81%.
  maandag 6 maart 2023 @ 11:02:13 #50
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208262966
quote:

[..]
Rutte en zijn maatjes lossen helemaal niks op.
pi_208262993
quote:
Provincie:

Partij voor de dieren
SP
Groenlinks
Volt

Waterschap:
Partij voor de dieren
Water natuurlijk
CU

Was al van plan om SP en Water natuurlijk te gaan stemmen. :)
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_208264339
quote:

[..]

BBB haalt zijn stemmers niet zo zeer van PVV, FvD en JA21 (een kwart) maar meer van het CDA. Vrij logisch als je naar de prognoses voor het CDA kijkt. Een dik zetelverlies
pi_208266620
quote:
1. PvdA
2. CU
3. CDA

Voor waterschappen scoren twee partijen waar ik nog nooit van had gehoord, Vrienden van de Berkel en Ondernemend Water, opmerkelijk hoog. Even inlezen. De vorige keer was het AWP, die scoorde nu ook weer hoog.
Incelfrikandel
pi_208266653
Volt! en Water Natuurlijk voor mij.
PWBF
  maandag 6 maart 2023 @ 18:05:16 #55
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208267876
https://www.nporadio1.nl/(...)aroline-van-der-plas

Dit vind ik toch z geweldig. Media: geven een persoon (met n zeteltje meer dan jij en ik!) in verhouding meer aandacht dan alle andere partijen te samen. Dezelfde media: wat is het geheim van deze persoon!?! Met zulke debielen aan de knoppen heb je geen spindoctor meer nodig.

Ik kijk alvast uit naar de podcast van de dan 86-jarige Guus Valk met de vraag of de media het toentertijd wel goed heeft aangepakt.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_208272641
quote:

[..]

Het lijkt me dat er bij flinke winst voor BBB wel veel aan de hand is (in de provincie). Daar worden namelijk ook genoeg besluiten genomen op het stikstof dossier. En vooral als die andere partijen op provinciaal niveau zien wat BBB daar wel voor me kaar krijgt. Er zijn al genoeg voorbeelden van provinciale VVD's/CDA's die tegen het landelijke beleid in willen gaan. De vraag is alleen of BBB dat een beetje succesvol kan vasthouden tot de landelijke verkiezingen.
pi_208273108
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 23:30 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Het lijkt me dat er bij flinke winst voor BBB wel veel aan de hand is (in de provincie). Daar worden namelijk ook genoeg besluiten genomen op het stikstof dossier. En vooral als die andere partijen op provinciaal niveau zien wat BBB daar wel voor me kaar krijgt. Er zijn al genoeg voorbeelden van provinciale VVD's/CDA's die tegen het landelijke beleid in willen gaan. De vraag is alleen of BBB dat een beetje succesvol kan vasthouden tot de landelijke verkiezingen.
Kunnen ze natuurlijk doen maar dan krijgen ze wel met de rechter te maken, denk ik, en die rechtszaken gaan ze dan verliezen.
pi_208273504
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 23:30 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
De combi BBB, VVD, CDA lijkt nergens een meerderheid te halen en CDA heeft net uitgesloten in een coalitie te gaan met PVV en FvD (en D66 heeft BBB uitgesloten), dus ze zullen over links dan naar een meerderheid moeten zoeken. Dan moeten BBB en VVD enorm veel water bij de wijn doen of het lukt niet. Alleen in Noord-Brabant zou VVD-BBB-PVV misschien lukken, maar ik denk eerlijk gezegd dat de landelijke top dat blokkeert als de VVD weer zoiets doms wil doen in die provincie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 07-03-2023 07:20:40 ]
pi_208274640
pi_208277701
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:22 schreef Raw85 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou ook wel eens willen zien welke inkomens groepen hier aan vast zitten. Lijkt mij interessant.
pi_208277768
https://www.tubantia.nl/s(...)aag-inside~a42f8d41/

Ook HdJ en Vd Plas naar vandaag inside. Kaag is ook uitgenodigd maar heeft nog niet gereageerd, dillemaatje wel…
zie email 27 oktober
pi_208278675
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:28 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/s(...)aag-inside~a42f8d41/

Ook HdJ en Vd Plas naar vandaag inside. Kaag is ook uitgenodigd maar heeft nog niet gereageerd, dillemaatje wel…
Vandaag Inside? De tandjes....
pi_208278686
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
zie email 27 oktober
pi_208278703
Aan n kant: bij Vandaag Inside bereik je misschien een publiek dat je verder nooit bereikt en dat misschien ook minder snel komt stemmen... aan de andere kant: hoe wanhopig moet je zijn en hoe diep moet je zinken om bij die figuren aan tafel te gaan zitten, zeg.
pi_208278708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
Ja, wat denk je? Dat ik het godsgeklaagd vind dat serieuze politici en de premier om tafel gaan zitten voor een politiek "debat" met dit trio debielen.

Sorry als dat kwetsend is voor debielen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2023 16:56:13 ]
pi_208279093
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, wat denk je? Dat ik het godsgeklaagd vind dat serieuze politici en de premier om tafel gaan zitten voor een politiek "debat" met dit trio debielen.

Sorry als dat kwetsend is voor debielen.
_O- Helder
zie email 27 oktober
  dinsdag 7 maart 2023 @ 17:48:14 #68
346939 Janneke141
pi_208279355
Voor Mark 'we moeten wel blijven barbecuen' Rutte is VI toch een vrij logische plek om campagne te voeren. Voor Caroline 'rot op met je stikstofgezeik' van der Plas ook wel. Of Hugo er heel verstandig aan doet valt nog te bezien, al vermoed ik dat die wel gaat omdat hij nu eenmaal geen kans onbenut laat om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Kaag zegt vermoedelijk af, het is ook niet bepaald de meest vrouwvriendelijke plek.
pi_208279598
twitter
zie email 27 oktober
pi_208279656
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:10 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik vrees eerder een gure rechtse wind die het hele land plat gaat leggen...
pi_208279669
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vrees eerder een gure rechtse wind die het hele land plat gaat leggen...
Heeft het SchoolTV weekjournaal nog mensen over of zitten die thans bij de VVD? Wat een infantiel filmpje. Alweer.
zie email 27 oktober
pi_208279746
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Heeft het SchoolTV weekjournaal nog mensen over of zitten die thans bij de VVD? Wat een infantiel filmpje. Alweer.
Nou doe je SchoolTV (wat een dagjournaal is, trouwens) toch echt tekort, ik heb het regelmatig gezien in coronatijd en dat overstijgt dit toch echt wel heel makkelijk qua niveau.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 18:28:06 #73
346939 Janneke141
pi_208279765
Zouden ze die flauwekul in eigen kring nu wel goed gelukt vinden?
pi_208279799
quote:
[ twitter ]
Jeetje zeg, voor een partij die net 180 graden gedraaid is over zijn eigen neo-liberale beleid is dit wel onwaarschijnlijk triest te noemen.

En dan die slogan "Doen wat nodig is" na 12 jaar Rutte waar men geen fuck gedaan heeft wat nodig was.
pi_208279832
quote:
[ twitter ]
Jezus wat gnant
pi_208281780
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 18:34 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Jezus wat gnant
Reacties zijn niet mals. Hopelijk kijken mensen niet alleen naar dit filmpje maar lezen ze ook de reacties.
pi_208283038
twitter

Genant.
zie email 27 oktober
pi_208283046
Gegapt hoor. Maar luister eens van 1:00 tot 1:20 goed wat Kaag zegt.
https://twitter.com/op1np(...)6dQb4EaXVgAMDVd0zU5w

twitter
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:07:12 #79
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208283111
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Gegapt hoor. Maar luister eens van 1:00 tot 1:20 goed wat Kaag zegt.
https://twitter.com/op1np(...)6dQb4EaXVgAMDVd0zU5w

[ twitter ]
Leuk gevonden Erik de Vlieger!
pi_208283138
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 22:07 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Leuk gevonden Erik de Vlieger!
Zeg toch gegapt! :6
Maar wou niet met die mafkees aankomen :@
Vakman pur sang
  dinsdag 7 maart 2023 @ 22:45:55 #81
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208283584
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 16:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
'Het volk'.
pi_208284298
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:58 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Genant.
https://www.trouw.nl/poli(...)lagendebat~b46c971a/
Ondertussen ontloopt de Grote Leider ook al Kamerdebatten. Laffe herders.
zie email 27 oktober
pi_208284498
Als ik de SP zou zijn dan zou ik dit plan nog eens heroverwegen..
twitter
pi_208284680
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 05:14 schreef Raw85 het volgende:
Als ik de SP zou zijn dan zou ik dit plan nog eens heroverwegen..
[ twitter ]
Ik hoop niet dat dit in dit topic hoort, dat dit echt campagnemateriaal van de SP is. Want zowel provincie als Eerste Kamer gaan hier totaal niet over.

Dat gedoe elke keer met partijen die hun plannen voor de landelijke politiek uit de doeken doen, alsof je in de Eerste Kamer initiafwetten kunt maken of zelfs maar wetsvoorstellen drastisch kunt veranderen.
pi_208284757
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 07:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik hoop niet dat dit in dit topic hoort, dat dit echt campagnemateriaal van de SP is. Want zowel provincie als Eerste Kamer gaan hier totaal niet over.

Dat gedoe elke keer met partijen die hun plannen voor de landelijke politiek uit de doeken doen, alsof je in de Eerste Kamer initiafwetten kunt maken of zelfs maar wetsvoorstellen drastisch kunt veranderen.
Onderaan het bonnetje lijkt het toch echt te staan..

En het afschaffen van de btw is ook helemaal geen oplossing voor de ‘recordwinsten van de supermarkt’ :'(
pi_208285594
Het wordt natuurlijk weer een herhaling van zetten. BBB gaat enorm winnen en klapt vervolgens de komende maanden in alle provincies waarin ze gekozen zijn uit elkaar vanwege onderling gedoe.

Het is gewoon erg vervelend dat ongeveer een derde van het electoraat zo gevoelig is voor dit soort anti/one issuepartijen. Zeker omdat daar enkel maar politieke gelukszoekers op af komen die nooit voor een stabiele partij gaan zorgen.
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208285645
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:23 schreef TheVulture het volgende:
Het wordt natuurlijk weer een herhaling van zetten. BBB gaat enorm winnen en klapt vervolgens de komende maanden in alle provincies waarin ze gekozen zijn uit elkaar vanwege onderling gedoe.
Hier in Midden-Groningen deed BBB al mee met de gemeenteraad, als BBB-Leefbaar Midden-Groningen. De partij klapte enkele weken na de verkiezingen al uit elkaar, het deel dat niet met BBB verder is gegaan zit nu in de coalitie. Ik denk inderdaad dat dit in de provincies ook zeer veel gaat gebeuren.

Ook al omdat er ook een 50-plus vibe hier zit: ze zijn het eens over n onderwerp, maar zodra het over belangrijke zaken als asiel, zorg, onderwijs e.d. gaat zijn de vertegenwoordigers het echt niet met elkaar eens. Exact waar 50-plus ook aan ten onder ging.
pi_208285662
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier in Midden-Groningen deed BBB al mee met de gemeenteraad, als BBB-Leefbaar Midden-Groningen. De partij klapte enkele weken na de verkiezingen al uit elkaar, het deel dat niet met BBB verder is gegaan zit nu in de coalitie. Ik denk inderdaad dat dit in de provincies ook zeer veel gaat gebeuren.

Ook al omdat er ook een 50-plus vibe hier zit: ze zijn het eens over n onderwerp, maar zodra het over belangrijke zaken als asiel, zorg, onderwijs e.d. gaat zijn de vertegenwoordigers het echt niet met elkaar eens. Exact waar 50-plus ook aan ten onder ging.
Is de BBB trouwens ook niet gewoon vr gasboringen in Groningen :? Dat bewijst helemaal dat veel mensen niet weten waar ze daadwerkelijk op stemmen :')
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208285698
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:31 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Is de BBB trouwens ook niet gewoon vr gasboringen in Groningen :? Dat bewijst helemaal dat veel mensen niet weten waar ze daadwerkelijk op stemmen :')
BBB zegt van niet: https://mobile.twitter.com/BoerBurgerB/status/1632328960926162946

Maar doet wel: https://dvhn.nl/groningen(...)ningen-27943346.html

Ze stemmen idd gewoon met JA21, FvD, PVV en Van Haga voor meer gas boren in Groningen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:12:37 #90
498131 Donaldson
Fight! Fight! Fight!
pi_208288099
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 15:28 schreef Donaldson het volgende:
https://echtestemwijzer.nl/

Mijn top 3 was FVD, PVV en JA21 *O*
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2023 19:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Gefeliciteerd. Wil je nu een sticker?
Reageer je ook zo op de vele andere users die uitslagen van stemwijzers/kieskompassen delen? :')
Zeer stabiel genie.
pi_208288415
Ik heb (nog) geen idee waar ik op moet gaan stemmen volgende week..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208288515
Hebben jullie trouwens al gezien dat het AD aan het factchecken is geslagen?
https://www.ad.nl/dossier(...)1-89fc-d79875b668b9/
pi_208292452
quote:

[..]
Als ze ook opkomen voor de glastuinbouw, en volgens mij doen ze dat, dan lijkt me dat evident ja.
pi_208295154
quote:

[..]
Groningers willen gewoon goed gecompenseerd worden. Nieuwe boringen zijn helemaal geen probleem mits goed op druk houden van de bodem
Vakman pur sang
pi_208295531
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:39 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb (nog) geen idee waar ik op moet gaan stemmen volgende week..
Vul diverse stemwijzers in en kijk waar je vaak op uit komt. 100% tevredenheid zal het nooit geven.
pi_208297081
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Groningers willen gewoon goed gecompenseerd worden. Nieuwe boringen zijn helemaal geen probleem mits goed op druk houden van de bodem
Als je dat zegt, ken je de Groningers niet en ken je de Groningse bodem niet. Nieuwe boringen zijn geen optie, dan boren ze het gasveld tussen Den Haag en Dordrecht (ja, daar ligt er ook 1) maar helemaal leeg. Of dat nog helemaal niet gebruikte gasveld onder Wassenaar. Daar is veel minder kans op aardbevingen dan in Groningen, gezien de samenstelling van de bodem. De Groningse bodem is eigenlijk totaal ongeschikt voor het boren van gas.
pi_208297124
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 06:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt, ken je de Groningers niet en ken je de Groningse bodem niet. Nieuwe boringen zijn geen optie, dan boren ze het gasveld tussen Den Haag en Dordrecht (ja, daar ligt er ook 1) maar helemaal leeg. Of dat nog helemaal niet gebruikte gasveld onder Wassenaar. Daar is veel minder kans op aardbevingen dan in Groningen, gezien de samenstelling van de bodem. De Groningse bodem is eigenlijk totaal ongeschikt voor het boren van gas.
Die lui willen gewoon geld en een goed huis die tegen een bevinkje kan.
Voor de rest hebben ze niet zoveel te willen, het is een verliesgevende provincie al decennia.
Vakman pur sang
pi_208297153
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 07:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die lui willen gewoon geld en een goed huis die tegen een bevinkje kan.
Voor de rest hebben ze niet zoveel te willen, het is een verliesgevende provincie al decennia.
Tja, als je zo denkt valt er niet met je te praten, misschien dat alleen elke nacht het risico op aardbevingen onder je eigen huis je wakker maakt.
pi_208297651
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:32 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Vul diverse stemwijzers in en kijk waar je vaak op uit komt. 100% tevredenheid zal het nooit geven.
Uiteraard gedaan, maar dat brengt me weinig verder eerlijk gezegd.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208297774
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 08:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Uiteraard gedaan, maar dat brengt me weinig verder eerlijk gezegd.
Dan is het wellicht het beste om te kijken welk onderwerp je het allerbelangrijkste vindt en daar de partij op uit te kiezen. Of zelfs de persoon waarvan jij denkt dat die dat standpunt het beste kan vertegenwoordigen in de Provinciale Staten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')