Aan de hart-en vaatziektenmevrouw hebben we niet zoveel nee.quote:
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.quote:
Gevolg: alleen “progressief “ beleid op gebied van klimaat en ethiek komt erdoor en aan de economische kant rolt de neoliberale stroom gewoon door. Hoofdlijn van het beleid is dus gunstig voor de rijke bakfietsstedelingen, economische ongelijkheid loopt verder op en milieu en klimaattaksen voor Jan Modaal die Volvo rijdt en 1 keer per jaar naar Mallorca vliegt. “Leuk” voor de onderkant en middenklasse (wat daar nog van over is) en niet-binnenstedelingen.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 22:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
We hebben hier (godzijdank) een coalitiestelsel. Daarin zul je altijd water bij de wijn moeten doen als je iets gedaan wilt krijgen. Dat doet verder niets af aan de ideologie van een partij.
Als GL alleen zou steunen als haar volledige programma zou worden uitgevoerd zou het geen constructieve partij meer zijn. Meestemmen met de coalitie in ruil voor het doorvoeren van eigen partijpunten getuigt van realistische politiek.l.
Heb je daar ook bronnen van?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:14 schreef NM07 het volgende:
[..]
Gevolg: alleen “progressief “ beleid op gebied van klimaat en ethiek komt erdoor en aan de economische kant rolt de neoliberale stroom gewoon door. Hoofdlijn van het beleid is dus gunstig voor de rijke bakfietsstedelingen, economische ongelijkheid loopt verder op en milieu en klimaattaksen voor Jan Modaal die Volvo rijdt en 1 keer per jaar naar Mallorca vliegt. “Leuk” voor de onderkant en middenklasse (wat daar nog van over is) en niet-binnenstedelingen.
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.quote:Op zondag 5 maart 2023 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zolang ze vooral zetels pakt die (in Tweede Kamer gerekend) bij de 30 horen die gereserveerd waren voor eerst Verdonk en daarna Wilders en nu versnipperen onder PVV, FvD, JA21 en BBB is er niet veel aan de hand. Het lijkt er wel op dat BBB die groep iets gaat vergroten, maar ook weer niet zo veel.
Er lijkt in elk geval een werkbare meerderheid te blijven van kabinet+PvdA+GL, het leek er een jaar geleden even op dat zelfs dat niet zou lukken en dan kregen we pas echt een land in stilstand.
Voor het volgende kabinet kan het nog relevant worden of VVD, D66, PvdA, GL een meerderheid heeft, dat lijkt spannend te worden.
Wat zal er gaan veranderen ?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.quote:
Denk dat de meeste bouwvakkers meer verdienen dan menig kunstenaar of ander beroep wat als linksig te boek staat.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:23 schreef NM07 het volgende:
[..]
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.
Ja, vooral interessant om te zien wie er mee gaat in de populistische moties inderdaad. Vaak moties alleen om screenshots te kunnen posten van de site van de Tweede Kamer, lekker kort door de bocht. Vaak gewoon onuitvoerbare moties of moties waarvan de inhoud al lang wettelijk is vastgelegd ook.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel leuk om te zien welke partijen helemaal gek geworden zijn. Het WEF mag geen invloed hebben... zie SP en BBB daar eens met FvD en PVV en Van Haga mee stemmen, zelfs JA21 is niet zo gek.
Ik kom trouwens op PvdA, GL en CU gelijk, vlak voor PvdD.
Die is zelfs hoofdelijk geweest zo te zienquote:Motie van het lid Van Houwelingen over het uitsluiten van de invoering van een sociaalkredietsysteem in Nederland
dat zijn geen bronnen natuurlijk.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:23 schreef NM07 het volgende:
[..]
Jan Modaal ziet zelf ook wel dat de Haagse partijelites meer hebben met Quinoa etende bakfietsers dan de Volvo rijdende, dagelijks in de file staande buitenwijkbewoner. Plenty signalen.
Sorry, maar ik vind het nogal wat zeggen als de PvdA/GL hierin meegaat.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:25 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, vooral interessant om te zien wie er mee gaat in de populistische moties inderdaad. Vaak moties alleen om screenshots te kunnen posten van de site van de Tweede Kamer, lekker kort door de bocht. Vaak gewoon onuitvoerbare moties of moties waarvan de inhoud al lang wettelijk is vastgelegd ook.
[..]
Die is zelfs hoofdelijk geweest zo te zien
Wat een flauwekul.
De Voogd is weinig optimistisch momenteel.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef NM07 het volgende:
[..]
Josse de Voogd heeft hier wel veel onderzoek naar gedaan.
En dan, geen regering meer?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoop stiekem wel dat het kabinet+GL/pvda volgend jaar geen meerderheid meer haalt. Laat het maar een keer knallen. We zijn in slaap gesukkeld.
Dat is geprobeerd. Gaat alleen met honderden moties per week nooit lukken. Of ga jij je inlezen op al die honderden moties, naast je eigenlijke baan?quote:Op zondag 5 maart 2023 21:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Misschien iets voor een nieuw politiek model. Een partij waarbij je kan inschrijven om je mening te geven. Een soort referendum. De meerderheid bepaalt. Ik denk dat de meeste mensen genuanceerder dan politici zijn, wellicht is dat wel helpend.
Is al gedaan. GeenPeil. Werd een flop.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Misschien iets voor een nieuw politiek model. Een partij waarbij je kan inschrijven om je mening te geven. Een soort referendum. De meerderheid bepaalt. Ik denk dat de meeste mensen genuanceerder dan politici zijn, wellicht is dat wel helpend.
Verschrikkelijk. Lijkt me ook kansloos, op VVD en CDA na zijn alle rechtse partijen helemaal niet in staat om te regeren, willen ze niet eens. En Deens model, daarmee doel je op het asielbeleid wat gewoon door iedere zichzelf respecterende instantie een schending van de mensenrechten wordt genoemd? Of heb je wat anders voor ogen...quote:Op zondag 5 maart 2023 21:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Over rechts en Deens model implementeren. Rechtse wind.
Door wie is dat geprobeerd? Ik weet dat je in '17 StemNL had, maar die had bij lange na geen zetel*.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is geprobeerd. Gaat alleen met honderden moties per week nooit lukken. Of ga jij je inlezen op al die honderden moties, naast je eigenlijke baan?
Daar doel ik op ja. Alleen zou ik het geen schending van mensenrechten noemen.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verschrikkelijk. Lijkt me ook kansloos, op VVD en CDA na zijn alle rechtse partijen helemaal niet in staat om te regeren, willen ze niet eens. En Deens model, daarmee doel je op het asielbeleid wat gewoon door iedere zichzelf respecterende instantie een schending van de mensenrechten wordt genoemd? Of heb je wat anders voor ogen...
Mee eens, maar dat die middenpartijen geen meerderheid zouden hebben vind ik een nog minder aantrekkelijk idee.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dat je zo'n beetje alle bestaande middenpartijen nodig hebt om een coalitie te kunnen vormen, of een meerderheid in de EK te genereren, is wat mij betreft helemaal niet zo'n aantrekkelijk idee.
Opkomst peilen is veel lastiger dan 'wat gaat men stemmen'. En alles behalve TK verkiezingen zijn in Nederland opkomstverkiezingen. Ik moet het nog zien.quote:
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mee eens, maar dat die middenpartijen geen meerderheid zouden hebben vind ik een nog minder aantrekkelijk idee.
Zijn het natuurlijk wel, maar goed. Over rechts is geprobeerd met Rutte I. Was geen succes. Laten we nu eens voor het eerst sinds de jaren 80 echt over links gaan proberen, zou ik zeggen...quote:Op zondag 5 maart 2023 21:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Daar doel ik op ja. Alleen zou ik het geen schending van mensenrechten noemen.
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar hebben ze het dan zelf naar gemaakt.
Het zal wel zorgen voor een tijdje stilstand. Onwenselijk, zeker, maar als we op deze manier verder gaan dan wordt het op de lange termijn ook echt niet beter hoor. Zowel voor brede thema's als duurzaamheid, als de individuele situatie van mensen die aan de verkeerde kant van de streep zitten.
Waarom zouden we dat moeten willen eigenlijk? Over links? Economisch gaat het al sinds 85 als een raket hier. En ja, ook onze armeren zijn relatief rijk vergeleken met andere landen in Europa.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zijn het natuurlijk wel, maar goed. Over rechts is geprobeerd met Rutte I. Was geen succes. Laten we nu eens voor het eerst sinds de jaren 80 echt over links gaan proberen, zou ik zeggen...
Ik wil jouw roze bril wel een keer lenen.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.
Vermogensongelijkheid, veel mazen in de belastingwet.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat moeten willen eigenlijk? Over links? Economisch gaat het al sinds 85 als een raket hier. En ja, ook onze armeren zijn relatief rijk vergeleken met andere landen in Europa.
Vermogensongelijkheid vind ik niet zo'n ramp, de mazen in de wet moeten er uit natuurlijk.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vermogensongelijkheid, veel mazen in de belastingwet.
Dat vind(en) links/de linkse kiezers welquote:Op zondag 5 maart 2023 21:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vermogensongelijkheid vind ik niet zo'n ramp, de mazen in de wet moeten er uit natuurlijk.
Dan heb je nog wel heul veul vertrouwen.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stilstand is veel erger voor het land. Op zich gebeurt er nu verschrikkelijk veel goeds dat dan ook niet meer van de grond komt. Op de lange termijn is het huidige kabinetsbeleid helemaal zo slecht nog niet. Diverse crises gaan ook worden opgelost en dan zullen de flanken vanzelf minder aantrekkelijk worden.
Ik vind je wel optimistisch in deze. Het akkoord is behoorlijk positief te noemen ja, dat ben ik met je eens. Maar ondertussen nemen VVD en CDA publiekelijk afstand van juist de progressieve aspecten ervan (lees: stikstofdossier) en worden er nog steeds (tevergeefs) geitenpaadjes gezocht.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt interessant om te zien hoe of kabinet+bbb ook een meerderheid in de senaat wordt. Dat is nu bij De Hond net niet het geval, maar het scheelt 1 zetel.quote:Op zondag 5 maart 2023 23:38 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Als ik de uitslagen zo zie moet het misschien maar een keer over de flanken, hoewel ik denk dat dat net zo'n ramp wordt als Rutte I. Dat kan gerust over rechts, maar ik zie geen reden om dat - als het dan toch moet - ook niet eens met de linkerflank te proberen.
D66 heeft zich tijdens de formatie al laten foppen, ik hoop toch dat ze dat niet nog een keer doen.quote:Op zondag 5 maart 2023 23:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het wordt interessant om te zien hoe of kabinet+bbb ook een meerderheid in de senaat wordt. Dat is nu bij De Hond net niet het geval, maar het scheelt 1 zetel.
Als dat zo is kan dat nog wel enige druk op de ketel zetten, dan is er immers een reëel alternatief dat CDA en VVD electoraal gezien toch ook niet helemaal kunnen negeren terwijl dat voor d66 onbespreekbaar is.
Er gaat ook een heleboel mis, dat wil ik helemaal niet ontkennen. Maar dat afgelopen jaar bijvoorbeeld de kinderarmoede is gedaald en komend jaar dat nog verder lijkt te dalen, vind ik bijvoorbeeld iets wat ik nooit in zou willen ruilen voor stilstand. Ook niet als dat politiek op de lange termijn misschien handiger zou zijn, zoiets moet geen jaren wachten.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil jouw roze bril wel een keer lenen.
Ik denk dat er vrij weinig over gaat blijven van FVDquote:
Stemwijzer gedaan en de BBB komt, niet geheel onverwacht, op de allerlaatste plaats.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:46 schreef Hanca het volgende:
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen, de AD stemwijzer voor provincies en waterschappen: https://www.ad.nl/politie(...)kieswijzer~a3705a0e/
Bij mij ook, GL bovenaan met 85%. CU 4e met 81%.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:59 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Stemwijzer gedaan en de BBB komt, niet geheel onverwacht, op de allerlaatste plaats.
Rutte en zijn maatjes lossen helemaal niks op.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |