Dat is altijd zo makkelijk gezegd, of moet Taiwan voortaan alleen chips voor zichelf gaan produceren ipv de hele wereld?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ruimte zat in andere europese landen voor landbouw , daar zeurt men niet zo over stikstof om grond voor woningbouw te krijgen
https://goo.gl/maps/cNVd52rbJjvnTESU9
Nederland exporteert 90 % van all landbouw produkten , laat andere landen dat maar zelf doen dan
Nederaldn is vol en we gaan niet bouwen in de natuur hequote:Op maandag 13 februari 2023 16:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Juist, het zou toch beter zijn als huizen betaalbaar blijven en mensen na aanschaf nog wat geld overhouden voor zaken als zonnepanelen die het klimaat ook ten goede komen. Nog los van het sociale aspect dat je als starter amper aan de bak komt en met wat tegenslagen zomaar als werkende dakloos kunt raken in een absurd rijk land als Nederland. Het blijft ook frappant dat andere EU landen veel minderen problemen hebben doordat ze andere normen hanteren en wel gestaag door kunnen bouwen.
europa moet voor zichzelf zorgen, dat is nu wel geblekenquote:Op maandag 13 februari 2023 16:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat is altijd zo makkelijk gezegd, of moet Taiwan voortaan alleen chips voor zichelf gaan produceren ipv de hele wereld?
Of in Duitsland alleen autos voor zichzelf?
Of Frankrijk alleen medische apparatuur voor zichzelf?
Nederland geeft het meeste uit aan import van petrochemische producten/farmaceutische industrie, moeten we die dan zelf ook maar gaan produceren?
Kern van het probleem is een gepolitiseerde rechtsrpaak.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is niet de realiteit. De realiteit is dat de woningbouw daardoor in het geding raakt, en dat dat mensen 'geen geld meer overhouden na aanschaf'. En andere mensen hebben dat wel.
Punt is dat alle 'wat als' scenario's weinig nut hebben, omdat de realiteit de realiteit is, en er geen dingen gaan veranderen alleen maar omdat dat hier de wens is. Dus blijkbaar zijn er dingen die de situatie beļnvloeden die meer prioriteit hebben dan het wensbeeld dat jij nu beschrijft.
Wat die dingen dan zijn weet ik niet maar uiteindelijk zal het neerkomen op 'geld'.
Wat is buitenland?quote:Op zondag 12 februari 2023 12:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Een derde is niet eens onze eigen stikstof maar komt uit het buitenland.
[ afbeelding ]
Daarbij is de Duitse grenswaarde norm die bijvoorbeeld een bouwproject kan platleggen aanzienlijk hoger als onze norm. Wij willen zo nodig weer het braafste jongetje van de klas zijn en saboteren zo onze eigen woningmarkt. Staat in het artikel waar jij die afbeelding vandaan hebt. Maar zoals wel vaker kiezen mensen voor een halve waarheid in plaats van het hele verhaal.
https://www.biomaatschapp(...)et-stikstofprobleem/
Alles buiten de lansdgrenzen van europaquote:
Lagere kwaliteit lucht bijv.quote:Op maandag 13 februari 2023 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
En hoe problematisch uit zich dat precies voor ons dan? We kennen allemaal de alarmerende berichten over bepaalde weidevogeltjes die naar elders verkast zijn omdat de biodiversiteit te laag is door stikstof. Maar de biodiversiteit in Amsterdam is ook laag.
Is het werkelijk zo'n ramp als soorten dieren en planten ergens niet meer voorkomen omdat er een te hoog percentage stikstof aanwezig is?
En indien het antwoord ja is (om ontopic te blijven) mag daarvoor iets cruciaals als woningbouw in het geding raken? Vergeet niet dat die hele vergroening en het tempo waarin die kan plaatsvinden ook te maken heeft met hoe gezond een land er sociaal en financieel voor staat.
Daar heb je wel het kernpunt te pakken. De bouw is (naar ik heb gehoord) voor plm. 1% verantwoordelijk voor de totale NH3/NOx uitstoot. Edoch, die bouw verplaatst zich door het hele land, terwijl de grote emissies (landbouw, verkeer en industrie) en op dezelfde plaatsen (zelfs wegen) plaatsvinden en vergund zijn.quote:Op maandag 13 februari 2023 15:50 schreef Elan het volgende:
En indien het antwoord ja is (om ontopic te blijven) mag daarvoor iets cruciaals als woningbouw in het geding raken?
Daarom zo snel mogelijk stoppen met deze onzin en gewoon gaan bouwen. Er zijn landen die al decennialang stelselmatig weigeren immigranten op te nemen en die zijn ook nog gewoon lid van de EU (Polen)quote:Op maandag 13 februari 2023 20:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar heb je wel het kernpunt te pakken. De bouw is (naar ik heb gehoord) voor plm. 1% verantwoordelijk voor de totale NH3/NOx uitstoot. Edoch, die bouw verplaatst zich door het hele land, terwijl de grote emissies (landbouw, verkeer en industrie) en op dezelfde plaatsen (zelfs wegen) plaatsvinden en vergund zijn.
Hoewel het ongetwijfeld klopt wat je zegt zijn voorbeelden die je noemt nogal onzinnige argumenten vergeleken met de enorme economische en maatschappelijke problemen die komen kijken bij het niet realiseren van voldoende nieuwbouwwoningen.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Lagere kwaliteit lucht bijv.
Maar het is een lastig onderwerp, biodiversiteit. Een soort minder maakt niet veel uit, twee soorten ook niet, maar op een gegeven moment maak het veel uit.
Hoe diverser ecosystemen zijn, hoe stabieler ze zijn, en hoe beter ze zich kunnen verzetten tegen verstoringen (droogte, pesten). En hoe stabieler ecosystemen zijn, hoe voorspelbaarder ze zijn, wat weer erg handig is om oogsten te voorspellen. Het is ook niet verwonderlijk dat de meeste biodiverse ecostemen ook de meest stabiele zijn, en dat versterkt elkaar ook weer.
Maar hoe belangrijk is dat nu? Neem als voorbeeld processierupsen, aan de bestrijding daarvan worden elk jaar miljoenen aan uitgegeven, plus de overlast die ervan is. Wat nu als middel ertegen gebruikt wordt? Oa nestkasten, zodat er meer vogels zijn die de rupsen op kunnen eten. Tsja, als we nu gezorgd hadden dat die vogels er gewoon nog waren.
En als er met meer biodiversiteit minder pesten zijn, dan heb je ook minder pesticiden nodig. Wat ook weer voor minder vervuiling zorgt en een beter bodemleven, wat weer voor minder kans op pesten zorgt, en betere beschikbaarheid nutrienten. En minder pesten is minder schommelingen in opbrengst, en dan heb je minder hectares nodig waardoor er meer grond voor woningen beschikbaar zou zijn. Niet dat dat gebeurt, er wordt dan meer geexporteerd.
Maar hoe ecosystemen werken (meer zekerheid over opbrengst op langere termijn) botst met het huidige economische stelsel (meer, meer, meer, en wel nu).
Klopt, alleen NL heeft de grond waarop landbouw uitgevoerd kan worden. Doe je dat ergens anders moet er eerst 10 miljard worden geinvesteerd.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat is altijd zo makkelijk gezegd, of moet Taiwan voortaan alleen chips voor zichelf gaan produceren ipv de hele wereld?
Of in Duitsland alleen autos voor zichzelf?
Of Frankrijk alleen medische apparatuur voor zichzelf?
Nederland geeft het meeste uit aan import van petrochemische producten/farmaceutische industrie, moeten we die dan zelf ook maar gaan produceren?
Kijk, en daar gaat het mis. Het is OK om nu een beetje te vervuilen, nog ff niet CO2 uitstoot terug te dringen, je nog ff niet druk te maken over biodiversiteit, klimaat, stikstof, omdat je nauwelijks doorhebt dat de kosten daarvan toenemen, en exponentieel toe zullen nemen voor volgende generaties, omdat je nu geen zin hebt problemen grondig aan te pakken omdat je dat te duur vindt, omdat dat de heilige graal, economische groei, schaadt. In een eindige wereld is oneindige economische groei nu eenmaal niet mogelijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoewel het ongetwijfeld klopt wat je zegt zijn voorbeelden die je noemt nogal onzinnige argumenten vergeleken met de enorme economische en maatschappelijke problemen die komen kijken bij het niet realiseren van voldoende nieuwbouwwoningen.
Lekker je druk maken om een paar miljoen extra die je wellicht kwijt bent aan de bestrijding van een paar kutrupsen. Typisch de boomknuffelaarsmentaliteit die ons land momenteel enorme schade berokkent. .
Hier in Ierland is er anders plek zat voor de landbouw en het klimaat is vergelijkbaar met dat in Nederland. Zelfde geldt voor Denemarken, nu goed het is er iets kouder maar dat valt nog goed mee.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, alleen NL heeft de grond waarop landbouw uitgevoerd kan worden. Doe je dat ergens anders moet er eerst 10 miljard worden geinvesteerd.
quote:DEN HAAG - In de strijd tegen het nijpende woningtekort wil het kabinet tegenwerkende gemeentebesturen aan de kant kunnen zetten om bouwlocaties, woningtypes en -aantallen af te dwingen. Een nieuwe woonwet schrijft bovendien voor dat onder meer daklozen en gestopte sekswerkers voorrang krijgen op sociale huurwoningen. ,,
Het woningtekort raakt aan de bestaanszekerheid van mensen, we moeten de regie hernemen", zegt woonminister Hugo de Jonge.
quote:Afspraken maken is nog steeds de snelste weg naar Rome.”
Nederland gaat veranderen van landbouwland naar techniekland en het landbouw deel zal minderen tot onder de 50% van nuquote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, alleen NL heeft de grond waarop landbouw uitgevoerd kan worden. Doe je dat ergens anders moet er eerst 10 miljard worden geinvesteerd.
Dat is inherent aan steden , overal ter wereld, het is tijd dat men terug gaat naar het platteland geholpen door internet , afstand werken en online voorzieningen als online leren en online huisartsquote:Op donderdag 16 februari 2023 17:16 schreef nils7 het volgende:
Ben voor m'n werk nu een paar keer in Duitsland geweest, voor m'n oude werk in Hamburg en m'n nieuwe in Munchen.
Maar in beide steden kunnen mijn collega's geen huis kopen.
Appartement gaat nog net (en die verdienen echt niet verkeerd) maar rond Hamburg kost een huis al snel 800k en in Munchen gaat het makkelijk over het miljoen heen.
Dacht dat Duitsland altijd goedkoop was maar dat valt in de stedelijke gebieden ook vies tegen.
Ja maar, ja maar.... het ligt allemaal aan de Nederlandse huizenmarkt dat je met een modaal salaris geen grachtenpand in Amsterdam kunt kopen hoor!!quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:16 schreef nils7 het volgende:
Ben voor m'n werk nu een paar keer in Duitsland geweest, voor m'n oude werk in Hamburg en m'n nieuwe in Munchen.
Appartement gaat nog net (en die verdienen echt niet verkeerd) maar rond Hamburg kost een huis al snel 800k en in Munchen gaat het makkelijk over het miljoen heen.
Dacht dat Duitsland altijd goedkoop was maar dat valt in de stedelijke gebieden ook vies tegen.
Laten we de Middeleeuwen achter ons! Eerst geestelijk met de secularisatie, nu economisch door van de boeren naar de ingenieurs over te stappen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 17:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nederland gaat veranderen van landbouwland naar techniekland
van varkensboeren ,schaapherders, megastallen, vissers en mandenvlechters naar de ingenieurs , Bio kweekvlees, watergenie, distributie van haven naar diep in europaquote:Op donderdag 16 februari 2023 20:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Laten we de Middeleeuwen achter ons! Eerst geestelijk met de secularisatie, nu economisch door van de boeren naar de ingenieurs over te stappen.
Dat bedoel ik, in alle steden is het duur en bijna heel NL is een aan elkaar gegroeide stadquote:Op donderdag 16 februari 2023 19:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja maar, ja maar.... het ligt allemaal aan de Nederlandse huizenmarkt dat je met een modaal salaris geen grachtenpand in Amsterdam kunt kopen hoor!!![]()
In andere landen kun je met een modaal salaris (of 2) ook geen huis in een grote stad kopen, maar het eeuwige gejengel daarover houdt maar niet op, en men blijft doen alsof het een Nederlands probleem is.
Hangt nogal van het stedelijk gebied af, München, Frankfurt, Hamburg en Stuttgart zijn wel echt de toppers wat huizenprijzen betreft. In het Roergebied woon je stukken goedkoper, Berlijn vooralsnog ook nog. Maar goed, ik woon zelf in Frankfurt en daar tel je makkelijk ¤10.000 per m² neerquote:Op donderdag 16 februari 2023 17:16 schreef nils7 het volgende:
Sinds 2011 niet meer zo hoog geweest! Veel aanbieders zitten ook al weer boven de 4% rente voor 10 jaar vast. Wel balen als je rentevaste periode bijna eindigt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 11:14 schreef blomke het volgende:
De kapitaalmarktrente (10 jrs.) nadert de 3%. Bij een uitbraak >3% is "the sky the limit".
https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx
Juist niet want dan wordt het daar duurder!quote:Op donderdag 16 februari 2023 18:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is inherent aan steden , overal ter wereld, het is tijd dat men terug gaat naar het platteland geholpen door internet , afstand werken en online voorzieningen als online leren en online huisarts
Platteland is enorm goedkoop wonen , vooral in andere landen in de EUquote:Op zaterdag 18 februari 2023 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Juist niet want dan wordt het daar duurder!
Nee joh, dan kan je maar naar 1 supermarkt ipv 5 in dezelfde straat. Nee, blijf maar allemaal lekker in de Randstad. Ben ik net de dagelijkse files, drukte en ellende uit komt het mij vervolgens weer achternaquote:Op zaterdag 18 februari 2023 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Platteland is enorm goedkoop wonen , vooral in andere landen in de EU
wat jij wilquote:Op zaterdag 18 februari 2023 12:54 schreef Kiid het volgende:
[..]
Nee joh, dan kan je maar naar 1 supermarkt ipv 5 in dezelfde straat. Nee, blijf maar allemaal lekker in de Randstad. Ben ik net de dagelijkse files, drukte en ellende uit komt het mij vervolgens weer achterna
klopt, maar na jouw idee niet meerquote:Op zaterdag 18 februari 2023 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Platteland is enorm goedkoop wonen , vooral in andere landen in de EU
Trend of hickup?quote:Prijzen van koopwoningen waren in januari 1,5 procent hoger dan een maand eerder. Het was voor het eerst sinds juli dat ze maand op maand zijn gestegen.
Vorige maand zijn 13.126 huizen van eigenaar verwisseld. Dat zijn 6,6 procent minder transacties dan een jaar eerder. Gemiddeld betaalden kopers 424.681 euro voor hun nieuwe woning, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS.
Kan nog van alles zijn. Daarnaast is het de gerapporteerde verkoopprijs ongecorrigeerd voor de grootte. Dus als om één of andere reden in januari gemiddeld grotere huizen verkocht werden dan in december dan lijkt resulteert dat ook in een prijsstijging, zelfs wanneer huizen goedkoper geworden zouden zijn.quote:Op woensdag 22 februari 2023 13:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6252236/huizenprijzen-stijgen-weer-na-vijf-maanden-van-daling.html
[..]
Trend of hickup?
Taxatieverslag van de gemeente niet voldoende? Dat voldeed voor onze hypotheekverstrekker en kost niks.quote:Op donderdag 23 februari 2023 01:55 schreef Leandra het volgende:
Toch maar even een Calcasa desktop taxatie aanvragen zodat de hypotheekrente naar beneden kan, want ik weet niet wat de gemeente met de WOZ-berekening gedaan heeft, maar die is lekker laag gebleven
Die was dus niet hoe genoegquote:Op donderdag 23 februari 2023 04:06 schreef laziness het volgende:
[..]
Taxatieverslag van de gemeente niet voldoende? Dat voldeed voor onze hypotheekverstrekker en kost niks.
Onze WOZ-waarde was bijna 24% gestegen. Niet ongebruikelijk zag ik ook bij de beleggingen in Amsterdam: bijna allemaal tussen de 17 en 30% op woningen . Ik ga ook even bij de hypotheekverstrekker verzoeken om een aangepaste rente ivm een verbeterde ltv.quote:Op donderdag 23 februari 2023 04:06 schreef laziness het volgende:
[..]
Taxatieverslag van de gemeente niet voldoende? Dat voldeed voor onze hypotheekverstrekker en kost niks.
Ja, die is wel voldoende maar de WOZ is bizar laagquote:Op donderdag 23 februari 2023 04:06 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier ging ie in 2020 27% omhoogquote:Op donderdag 23 februari 2023 07:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze WOZ-waarde was bijna 24% gestegen. Niet ongebruikelijk zag ik ook bij de beleggingen in Amsterdam: bijna allemaal tussen de 17 en 30% op woningen . Ik ga ook even bij de hypotheekverstrekker verzoeken om een aangepaste rente ivm een verbeterde ltv.
Hier was het dit jaar 7,5% op de al lage WOZ van vorig jaar, want op 1 januari 2021 was het nog niet af, maar wel in 2021 gaan bewonen dus dan rekenen ze per 1 januari de opgeleverde staat ofzo, maar die was dus ook al absurd laag (kavel + bouwkosten ongeveer maar ex keuken, vloeren, schilders enz.) dus als je daar 7,5% bij doet zit je nog steeds niet op de alles incl. kosten die wij uitgegeven hebbenquote:Op donderdag 23 februari 2023 08:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier ging ie in 2020 27% omhoogMaar goed het was gewoon in lijn van de verkoopprijzen.
Sinds vorig jaar zitten we in de laagste tariefklasse. Geen verlaging meer mogelijk helaas.
Als we verhuizen kunnen we nog weer één stapje omlaag maar dat gaat niet op basis van woz kunnen. Dat moet op basis van aflossen gaan gebeuren.
Ik heb trouwens nog steeds de nieuwe woz niet binnen. Slome gemeente
Hoezo?quote:Op donderdag 23 februari 2023 10:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je huis ook daadwerkelijk in 2021 38% mee waard is geworden, ben je spekkoper
En wat koop ik daarvoor?quote:Op donderdag 23 februari 2023 10:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Omdat je het dan veel beter gedaan hebt dan de woningmarkt in geheel
niets totdat je het huis verkooptquote:
Eerste jaar gingen we ook 37% omhoog, maar dat was van net-af-huis naar helemaal af. En toen werd pas de uitbouw en weet ik het meegerekend. Jaar erna maar een kleine 3% en nu dus bijna 24%.quote:Op donderdag 23 februari 2023 08:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier ging ie in 2020 27% omhoogMaar goed het was gewoon in lijn van de verkoopprijzen.
Sinds vorig jaar zitten we in de laagste tariefklasse. Geen verlaging meer mogelijk helaas.
Als we verhuizen kunnen we nog weer één stapje omlaag maar dat gaat niet op basis van woz kunnen. Dat moet op basis van aflossen gaan gebeuren.
Ik heb trouwens nog steeds de nieuwe woz niet binnen. Slome gemeente
Dat is wel een interessante test, inderdaad.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Als de taxateur van de WOZ mijn oude huis koopt voor de nieuwe WOZ dan hap ik meteen toe. Het ligt absurd veel hoger dan wat onze verkoopmakelaar inschat. Maar goed, we gaan het zien, huis gaat bijna in de verkoop.
Er klopt sowieso iets niet, want het huis is op papier opeens 15 m2 gegroeid ten opzichte van de afgelopen 2 jaar. Even kijken of we met het meetrapport van de makelaar nog iets kunnen bereiken bij de taxateur, we gaan maar een belafspraak regelen zodra we dat rapport binnen hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wel een interessante test, inderdaad.
Die van mij staat er nu op.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:26 schreef laziness het volgende:
Hoe snel staan de waardes op wozwaardeloket eigenlijk? Aangezien we de nieuwbouwwoning pas kopen bij oplevering moet ik het van dat loket hebben om de woz waarde te kunnen zien voorlopig.
Interessant is wel dat de woz waarde van 2021 van het braakliggend perceel hoger is dan de prijs die ik dadelijk betaal voor het perceel.
Onze staat er al op.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:26 schreef laziness het volgende:
Hoe snel staan de waardes op wozwaardeloket eigenlijk? Aangezien we de nieuwbouwwoning pas kopen bij oplevering moet ik het van dat loket hebben om de woz waarde te kunnen zien voorlopig.
Interessant is wel dat de woz waarde van 2021 van het braakliggend perceel hoger is dan de prijs die ik dadelijk betaal voor het perceel.
Wat kost dat?quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:35 schreef Leandra het volgende:
Shoot, Calcasa desktoptaxatie is niet mogelijk omdat de waarde modelmatig niet goed kan worden vastgesteld
Die van ons staat er nog niet op, maar ik heb ook nog geen bericht gekregen in mijn overheid, ik wist het toevallig omdat ik vannacht ingelogd had bij de gemeente om te kijken of er al wat stond.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:26 schreef laziness het volgende:
Amsterdamquote:Op donderdag 23 februari 2023 11:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze staat er al op.
Ik heb tevens even ons oude huis bekeken. Rijtjeswoning 139 m2 perceel, 111 m2 wonen, 709.000
Een desktoptaxatie? Ergens tussen de ¤ 75 en de ¤ 95.quote:
Ik ga even kijken wat mijn huis in waarde gestegen moet zijn om in aanmerking te komen, staat volgens mij op de mijn-omgeving van mijn hypotheekaanbieder.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een desktoptaxatie? Ergens tussen de ¤ 75 en de ¤ 95.
En dat was dus wel zinvol want dan heb ik de kosten er met de renteverlaging zo uit.... een echt taxatie is een ander verhaal
Wat zijn de daadwerkelijke oppervlaktes?quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Het is echt absurd met die oppervlaktes van de huizen in onze oude straat. Die straat staat vol met nagenoeg dezelfde huizen (er zit zo’n 2m2 verschil tussen de varianten) net als de straat haaks erop. In onze straat hebben ze de niet uitgebouwde huizen van circa 122 en 124 m2 op papier vergroot naar 135 m2, op 1 na die ze verkleind hebben naar 118 m2 en dat verkleinen naar 119 m2 hebben ze ook met alle niet uitgebouwde huizen van de straat haaks erop gedaan. Euh?
Ja, er zit een sturing op dat veld om te voorkomen dat mensen debiele waardes gaan opgeven, zo lijkt het. Ik had hier hetzelfde issue als Leandra, maar toen ik iets lager ging zitten dan wat Funda me voor waarde gaf werd dat wel geaccepteerd.quote:Op donderdag 23 februari 2023 12:31 schreef Leandra het volgende:
Wel gelukt met Calcasa.... toen ik de schatting van de waarde gelijk hield aan de Funda-waarde van deze maand of vorige maand kon ik wel door (tip van @:CoolGuy )
Dus we gaan het zien in de loop van de dag
Volgens het meetrapport van 2 die afgelopen maanden verkocht zijn 122 m2 en 124 m2. Die van 124 is nu naar 135 vergroot, die van 122 naar 118 verkleindquote:Op donderdag 23 februari 2023 12:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat zijn de daadwerkelijke oppervlaktes?
Dan is het wel eem rare zaak ja.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Volgens het meetrapport van 2 die afgelopen maanden verkocht zijn 122 m2 en 124 m2. Die van 124 is nu naar 135 vergroot, die van 122 naar 118 verkleind
Is er een verbouwing aangevraagd? Telt de garage mee?quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Volgens het meetrapport van 2 die afgelopen maanden verkocht zijn 122 m2 en 124 m2. Die van 124 is nu naar 135 vergroot, die van 122 naar 118 verkleind
Die huizen hebben geen garage en er is ook geen verbouwing aangevraagd, het is bij ieder huis in die straat dat niet uitgebouwd is zomaar vergroot en bij 1 huis (en bij de huizen in de straat haaks erop)dus verkleind.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is er een verbouwing aangevraagd? Telt de garage mee?
Want op WOZ waardeloket wordt bij ons de (aangebouwde) garage gewoon meegeteld, terwijl de gemeente het in het taxatierapport uitsplitst in woning en garage, maar het wel beide verblijfsobjecten zijn.
Lijkt dus de tendens te zijn binnen heel Nederland? Ik heb dan een woning gekocht in een krimpregio een poos terug en waar je nog voor 3 ton goed kan wonen, maar onze WOZ waarde is ook met 25% gestegen.quote:
Mmmm, je triggert iets. Ik ga ff checken. Bij ons lijkt de kelder volledig meegenomen te zijn. Ik ga eens even zoeken wat daar de regels van zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2023 13:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is er een verbouwing aangevraagd? Telt de garage mee?
Want op WOZ waardeloket wordt bij ons de (aangebouwde) garage gewoon meegeteld, terwijl de gemeente het in het taxatierapport uitsplitst in woning en garage, maar het wel beide verblijfsobjecten zijn.
Ja in heel Nederland waren de huizen tussen 2021 en 2022 meer waard gewordenquote:Op donderdag 23 februari 2023 23:24 schreef Kiid het volgende:
[..]
Lijkt dus de tendens te zijn binnen heel Nederland? Ik heb dan een woning gekocht in een krimpregio een poos terug en waar je nog voor 3 ton goed kan wonen, maar onze WOZ waarde is ook met 25% gestegen.
Vind het niet per se negatief al kost het dan meer geld. Met die lagere WOZ voelde het eigenlijk gekkenwerk omdat we een stuk meer betaalde, maar nu is dat gelijk aan wat we voor de woning hebben betaald
Absolute waarden zeggen alleen niet zoveel. Op 500k valt het mee natuurlijk. Hoger al helemaal. Op 250k is het vrij fors maar in lijn met de meeste stijgingen tussen 2021 en 2022. Ook al vraag ik me wel af hoe ze in onze gemeente aan bijna 30% in 1 jaar komen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:41 schreef Van_Poppel het volgende:
Hier is de WOZ-waarde met 43k gestegen.
Dan kom je er nog schappelijk afquote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:41 schreef Van_Poppel het volgende:
Het is bijna 20%. Ik vind het een forse stijging. Nu maar afwachten wat de gemeente met de OZB gaat doen. Dat percentage zal waarschijnlijk wel dalen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:51 schreef Ericr het volgende:
[..]
Absolute waarden zeggen alleen niet zoveel. Op 500k valt het mee natuurlijk. Hoger al helemaal. Op 250k is het vrij fors maar in lijn met de meeste stijgingen tussen 2021 en 2022. Ook al vraag ik me wel af hoe ze in onze gemeente aan bijna 30% in 1 jaar komen.
Hier met het dubbele: +85k.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:41 schreef Van_Poppel het volgende:
https://www.waarderingska(...)rvlakte/oppervlakte/quote:Op vrijdag 24 februari 2023 08:58 schreef Essebes het volgende:
[..]
Mmmm, je triggert iets. Ik ga ff checken. Bij ons lijkt de kelder volledig meegenomen te zijn. Ik ga eens even zoeken wat daar de regels van zijn.
Fijn dat je met Calcasa alsnog die verlaging hebt kunnen regelen. En verder is er inderdaad geen touw aan vast te knopen wat betreft de waardesquote:Op vrijdag 24 februari 2023 11:36 schreef Leandra het volgende:
Ik snap er niets van bij ons in de wijk, wij hebben 7,5% stijging van de WOZ, de buren hebben een stijging van 21%, en dat is dan ook gelijk het grootste huis in ons deel van de wijk en huis met de hoogste WOZ in de hele wijk, dus qua ligging zou het in principe gunstiger moeten zijn dan grotere huizen in een ander deel van de wijk, als ik de andere vrijstaande woningen bekijk dan variėren de stijgingen in de WOZ van 8,9% tot 18,8%.
Allemaal verschillende vrijstaande woningen, de kavelgrootte is an sich ook niet doorslaggevend bij het stijgingspercentage, het aantal m² woonoppervlak niet, de ligging niet.... er is geen peil op te trekken.
Nou ja, wel even een Calcasa desktoptaxatie geregeld en een verlaging van de hypotheekrente aangevraagd.
Die dekstoptaxatie was overigens ook bizar laag, 117K onder de Funda waarde, maar goed, de WOZ zit 171K onder de Funda waarde, dus ik klaag verder niet
Ja, niet de volledige verwijdering van de opslagen helaas (wat met de Funda-waarde wel in de loop van het jaar zou gebeuren), maar goed, oorspronkelijk had ik deze verlaging voor 2027 in de planning, en later voor 2024, dus het is sowieso sneller.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 11:46 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Fijn dat je met Calcasa alsnog die verlaging hebt kunnen regelen. En verder is er inderdaad geen touw aan vast te knopen wat betreft de waardes
Ja geen idee, maar 22.7% is echt debiel. Maar goed, als ik dan kijk naar de gemeentebelastingen, waar sommige dingen lager zijn geworden, dan kom ik per jaar op 45 euro minder (al heeft dat ten dele ook te maken dat we eerst nog 2 hondjes hadden, en nu 1.)quote:
Hier zijn de tarieven ook gedaald, maar dat kan ook prima als de gemiddelde waardestijging 17% is, in ons geval betekent het, door de veel lagere WOZ-stijging, ook dat onze aanslag gemeentelijke belastingen lager is dan die van vorig jaar.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 12:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja geen idee, maar 22.7% is echt debiel. Maar goed, als ik dan kijk naar de gemeentebelastingen, waar sommige dingen lager zijn geworden, dan kom ik per jaar op 45 euro minder (al heeft dat ten dele ook te maken dat we eerst nog 2 hondjes hadden, en nu 1.)
Maar ik heb geen hogere lasten, ik heb dus lagere lasten.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 12:38 schreef laziness het volgende:
Ik snap die verontwaardiging over verhogingen niet zo goed. Het is toch ook gewoon in lijn met de huizenprijzen? Ik was ook niet blij met 90k stijging twee jaar geleden maar gezien de verkoopprijzen was het volledig terecht.
Iedereen is happy om de overwaarde te cashen of de rente te verlagen maar niet om de lasten te dragen van een hogere woz.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |