abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 januari 2023 @ 19:33:38 #1
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207782759
Uitgerekende data:

Midden april: margaretha_01
Eind April: Ed1234

Midden juni: Michelangela (meisje)
16 juni: Bienelientjee (meisje)
Eind juni: Mardy_Bum
30 juni: girlnextdoor.

Midden juli: ***TheGirlNextDoor*** (meisje)
Tweede helft juli: ***Piles***

1 september: Debsterr

***-----------------***vermeldingen zijn (a.s.) officiële fokbaby's (een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar man en vrouw elkaar hebben leren kennen op/door FOK).

Het Fok! prematurenpakket bevindt zich momenteel bij B.ertha.

Voor wijzigingen graag even een quote of DM. Of vraag even een mod!

[ Bericht 4% gewijzigd door Viv op 01-02-2023 08:05:38 ]
Succes is a door that always slams.
|| justdiggit.org ||
  Manager PR/Moderator maandag 30 januari 2023 @ 20:41:58 #2
269689 crew  Viv
pi_207784090
Eindelijk een nieuw deel! _O- Wie wil er in de OP bij de uitgerekende data?
pi_207785480
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 20:41 schreef Viv het volgende:
Ja! Officiële FOK!-baby, 2e helft van juli :7
pi_207785536
Jullie nog tips hoe om te gaan met een zwangere met extreme smetvrees?
Vriendin is helemaal panisch voor listeria. Niet meer uit eten, geen sla, 1000 keer handen wassen tijdens eten en koken, dat soort dingen. Ik doe mn best om me er naar te schikken, maar kost wel moeite af en toe :X
  maandag 30 januari 2023 @ 21:45:59 #5
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207785585
quote:
Ja hoor, doe maar 1 september :)!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 30 januari 2023 @ 22:30:22 #6
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_207786221
quote:
Ikke! 30 juni is de uitgerekende datum :)
With love :*
  Manager PR/Moderator maandag 30 januari 2023 @ 23:06:13 #7
269689 crew  Viv
pi_207786697
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 21:44 schreef Piles het volgende:
Vriendin is helemaal panisch voor listeria. Niet meer uit eten, geen sla, 1000 keer handen wassen tijdens eten en koken, dat soort dingen. Ik doe mn best om me er naar te schikken, maar kost wel moeite af en toe :X
Poeh. Had ze voorheen ook al smetvrees, of is dat iets wat tijdens de zwangerschap begonnen is?
pi_207786757
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 23:06 schreef Viv het volgende:

[..]
Poeh. Had ze voorheen ook al smetvrees, of is dat iets wat tijdens de zwangerschap begonnen is?
Tijdens zwangerschap begonnen, waarschijnlijk getriggerd door een keer in de tuin werken toen ze nog niet wist dat ze zwanger was (kans op toxoplasmose, voelde ze zich nog weken schuldig over). Voelt zich extreem verantwoordelijk voor de gezondheid van het kindje, en wil daardoor elk risico uit de weg gaan (dat laatste is niet nieuw :P ).
  maandag 30 januari 2023 @ 23:19:45 #9
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_207786902
Ik zou die zwangere naar de huisarts sturen. Het klinkt wel als teveel invloed op haar dagelijks leven en als ze dat straks voortzet op het kind zelf (mag niet vies worden, mag niet buiten spelen, of andere angsten over diens gezondheid met alle vermijding van dien) lijkt me dat niet zo goed voor iedereen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_207786999
Ikzelf had ook vooral tijdens het eerste trimester last van smetvrees; eerste zwangerschap en alles was nieuws. Dit is na verloop van tijd vanzelf een stuk minder geworden! ;)

Het enige wat ik niet meer in huis wilde was zo‘n groentebox die een keer per week werd geleverd; daar zat alles altijd nog helemaal onder de aarde. Deze hebben we nu gepauzeerd en zodra de baby er is, mag m‘n vriend ‘m weer bestellen. M’n vriend had het er wel moeilijk mee dat ding te moeten stopzetten, omdat ie natuurlijk ook vond dat ik overdreef. Maar uiteindelijk gaf het mij meer rust, en hem uiteindelijk ook, omdat ik daardoor minder gestresst was.

Hoeveel weken is je vriendin zwanger? Ik zou zeggen, geef haar de tijd en ruimte om er voor haarzelf een weg in te vinden… ook als het moeilijk is voor jou om er mee om te gaan.
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_207787054
P.s. heeft ze zich al laten testen op toxoplasmose? Ik heb dat laten doen (was verplicht), en daar kwam uit dat ik vroeger al eens toxoplasmose had gehad en ik me daar geen zorgen meer over hoefde te maken.

Nam een hoop stress weg! ;)
pi_207788043
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 23:19 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou die zwangere naar de huisarts sturen. Het klinkt wel als teveel invloed op haar dagelijks leven en als ze dat straks voortzet op het kind zelf (mag niet vies worden, mag niet buiten spelen, of andere angsten over diens gezondheid met alle vermijding van dien) lijkt me dat niet zo goed voor iedereen.
:Y want de verantwoordelijkheid verdwijnt niet. Een kind maakt je kwetsbaar, maar die wetenschap moet wel leefbaar blijven want je kunt niet voor altijd elk risico vermijden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_207788153
quote:
Ja graag, midden juni komt ons meisje
pi_207788160
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 21:44 schreef Piles het volgende:
Op sommige momenten realiseer je je inderdaad hoe kwetsbaar jij en je kindje zijn, maar als het de overhand neemt is het niet gezond. Ik zou het sowieso met de verloskundige bespreken, die zijn er ook voor dit soort dingen en kunnen je eventueel doorverwijzen. Misschien dat een toxoplasmose test al een hoop zorgen wegneemt, wellicht is er meer nodig. Neem de angsten van je vriendin wel serieus maar probeer wel de juiste hulp te krijgen samen.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 08:32:22 #15
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_207788439
quote:
16 juni, meisje!
pi_207788458
Toxoplasmose en Listeria zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk. Ik denk wel dat ze dit met de verloskundige moet bespreken. Ik herken het van iemand in mijn omgeving. Nou heeft zij altijd al wel last gehad van een lichte dwangstoornis maar in de zwangerschap onder invloed van hormonen kreeg het helemaal de overhand. Ik weet nog dat ik in die periode een keertje bloemen voor haar kocht, ze keek ernaar alsof ik haar ter plekke wilde vergiftigen. Hormonen kunnen gekke dingen met een mens doen.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:57:34 #17
318361 Bienelientjee
pi_207789782
Kan mij nog herinneren met J dat het topic vol stond met jongens! Dit jaar lijkt een meisjes jaar! Haha!

Vanmiddag mijn 20 weken scan, hopelijk is het nog steeds een meisje! :D
  dinsdag 31 januari 2023 @ 11:13:52 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_207790002
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 08:35 schreef Ed1234 het volgende:
Toxoplasmose en Listeria zijn wel twee verschillende dingen natuurlijk. Ik denk wel dat ze dit met de verloskundige moet bespreken. Ik herken het van iemand in mijn omgeving. Nou heeft zij altijd al wel last gehad van een lichte dwangstoornis maar in de zwangerschap onder invloed van hormonen kreeg het helemaal de overhand. Ik weet nog dat ik in die periode een keertje bloemen voor haar kocht, ze keek ernaar alsof ik haar ter plekke wilde vergiftigen. Hormonen kunnen gekke dingen met een mens doen.
Wat is dan het gevaar van een bos bloemen joh? Vergeef me mijn onwetendheid, toen ik voor het laatst zwanger was was dit nog geen ding :D
disclaimer
pi_207790558
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 23:26 schreef margaretha_01 het volgende:

Hoeveel weken is je vriendin zwanger? Ik zou zeggen, geef haar de tijd en ruimte om er voor haarzelf een weg in te vinden… ook als het moeilijk is voor jou om er mee om te gaan.
16 inmiddels :)
Het is al wel wat chiller geworden, maar mss ook omdat het normaler is geworden :P
En zij (en ik) gaan er voorlopig nog vanuit dat het een fase is, maar mijn angst is dat het blijvend is... Maar ik moet ook niet op de zaken vooruit lopen.

Ik ga het sowieso met de verloskundige bespreken. Dank voor de tips ^O^
pi_207790575
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 08:35 schreef Ed1234 het volgende:
Ik weet nog dat ik in die periode een keertje bloemen voor haar kocht, ze keek ernaar alsof ik haar ter plekke wilde vergiftigen. Hormonen kunnen gekke dingen met een mens doen.
:D
Herkenbaar.
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:13 schreef SQ het volgende:

[..]
Wat is dan het gevaar van een bos bloemen joh? Vergeef me mijn onwetendheid, toen ik voor het laatst zwanger was was dit nog geen ding :D
https://www.rivm.nl/listeriose
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:12:17 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_207790620
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:08 schreef Piles het volgende:

[..]
:D
Herkenbaar.
[..]
https://www.rivm.nl/listeriose
Maar... je eet toch geen bloemen???

Er staat ook niks bij over bloemen :?
disclaimer
pi_207790647
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:12 schreef SQ het volgende:

[..]
Maar... je eet toch geen bloemen???
Nee, maar je raakt ze aan, ze liggen op het aanrecht, je gebruikt een mesje om ze te snijden.
En daarna eet je iets > besmetting.
Zo gaat het ongeveer in het brein van een hormonale, irrationele zwangere :+
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:16:00 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_207790656
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:14 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee, maar je raakt ze aan, ze liggen op het aanrecht, je gebruikt een mesje om ze te snijden.
Dit zou wel het punt zijn waarop ik iemand keihard ging uitlachen. :')
disclaimer
pi_207790670
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:16 schreef SQ het volgende:

[..]
Dit zou wel het punt zijn waarop ik iemand keihard ging uitlachen. :')
Ja dat heb ik ook geprobeerd.

Geen succes.
pi_207790896
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 11:13 schreef SQ het volgende:

[..]
Misschien de dorens, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik heb zelf gelukkig niet heel veel last van de hormonen maar merk ook wel wat invloed. Zo hebben wij een verbouwing gehad tijdens de zwangerschap en dat trok ik echt heel slecht. Toen was ik ook bang voor stof en vluchtige gassen en dat soort dingen. Het hielp ook niet dat het huis weken naar kit rook. En ik merk nu dat ik sommige wegen of bruggen ineens eng vind, terwijl ik er jaren zonder nadenken overheen reed. Heel vreemd hoe dat werkt.
pi_207790926
Ik krijg van zwanger zijn wel opeens hoogtevrees :? Heel mal. De eerste keer erger dan nu maar de glazen liften op mijn werk zijn geen lolletje :s)
  dinsdag 31 januari 2023 @ 12:48:43 #27
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207790991
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:14 schreef Piles het volgende:

[..]
Pfoe, dan moet je wel HEEL hormonaal en irrationeel zijn :@. Blij dat ik (nog) niet zo'n hormonster ben _O-.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 13:36:25 #28
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207791628
quote:
17s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:48 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Pfoe, dan moet je wel HEEL hormonaal en irrationeel zijn :@. Blij dat ik (nog) niet zo'n hormonster ben _O-.
Hormonster :D
|| justdiggit.org ||
  dinsdag 31 januari 2023 @ 15:07:48 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_207792685
quote:
17s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 12:48 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Ik kom je wel bitchslappen als het uit de hand loopt hoor :Y)
disclaimer
pi_207792914
Shoppen werkt ook goed om hormonen te kalmeren O-)

* Clubsoda is aan laatste dingen aan het shoppen vandaag :+
  dinsdag 31 januari 2023 @ 15:39:15 #31
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207792958
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 15:07 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik kom je wel bitchslappen als het uit de hand loopt hoor :Y)
Dank je 8-).
  dinsdag 31 januari 2023 @ 18:21:41 #32
318361 Bienelientjee
pi_207794625
Goede scan gehad! Alles zag er top uit. Alleen het buikje meette groot. Dus ze gaan mij testen voor zwangerschaps diabetes met 24 weken

Alhoewel ze de kans wel klein achtten met alle andere metingen. Ze zal vast wel een groeispurtje ofzo gehad hebben, mijn buik voelde al ietsje strakker afgelopen twee dagen!

Maar ik word als hoger risico gezien vanwege de keizersnede met J, dus het is meer allemaal voor het geval dat. (NHS, liever te veel dan te weinig checken, haha!)
  dinsdag 31 januari 2023 @ 18:40:18 #33
431496 girlnextdoor.
pi_207794812
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:21 schreef Bienelientjee het volgende:
Goede scan gehad! Alles zag er top uit. Alleen het buikje meette groot. Dus ze gaan mij testen voor zwangerschaps diabetes met 24 weken

Alhoewel ze de kans wel klein achtten met alle andere metingen. Ze zal vast wel een groeispurtje ofzo gehad hebben, mijn buik voelde al ietsje strakker afgelopen twee dagen!

Maar ik word als hoger risico gezien vanwege de keizersnede met J, dus het is meer allemaal voor het geval dat. (NHS, liever te veel dan te weinig checken, haha!)
Wat fijn dat de scan goed was. Fingers crossed dat je geen zeangerschap diabetes hebt :)
  Manager PR/Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 00:42:14 #34
269689 crew  Viv
pi_207800805
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 15:33 schreef Clubsoda het volgende:
Shoppen werkt ook goed om hormonen te kalmeren O-)

* Clubsoda is aan laatste dingen aan het shoppen vandaag :+
Wanneer ben je ongeveer uitgerekend? Wil je nog in de OP? *O*
pi_207801233
Eind maart, maar ik hoef niet in de OP :s)
pi_207801435
quote:
Hier eind juni!

Maandag eindelijk de 20 weken echo. Ben zo nieuwsgierig of alles goed is! En stiekem nog nieuwsgieriger of het nog een dametje wordt of een jongetje. Volgens mijn dochter is het zeker een zusje. Voor ons maakt het niet uit. Maar mijn handen jeuken om spullen te gaan kopen.😇.

Vorige week na lange tijd weer halve dagen gaan werken. De misselijkheid is eindelijk echt gezakt, zodat ik weer iets kan. Merk wel dat ik veel sneller moe ben dan bij de eerste zwangerschap.
pi_207803676
Ja, erachter komen wat het geslacht is blijft spannend!

Heb wel respect voor mensen die er voor kiezen het geslacht niet te willen weten!

Ikzelf was ook veel te nieuwsgierig- en ik ben toch wel blij dat ik zolang de tijd heb om eraan te kunnen wennen dat het een jongetje wordt. Hoewel zowel een jongetje als een meisje welkom waren en ik niet per se een voorkeur had, kon ik me een meisje gewoon veel makkelijker voorstellen - waarschijnlijk omdat ik er zelf een ben! :p

Nu ik 30 weken ben, ben ik inmiddels aan het idee van een jongen gewend en kan ik me dat ook een stuk beter voorstellen! :D
pi_207806995
Hier weten we het inmiddels ook: een jongen w/

quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 12:00 schreef margaretha_01 het volgende:
Hoewel zowel een jongetje als een meisje welkom waren en ik niet per se een voorkeur had, kon ik me een meisje gewoon veel makkelijker voorstellen - waarschijnlijk omdat ik er zelf een ben! :p
Wij hadden allebei een meisje in ons hoofd, dus we moeten even schakelen nu :D
Blij dat we nog ruim 20 weken hebben :P
pi_207814286
Wat leuk dat jullie het nu ook weten, Piles! :D

En eh… ik dacht vroeger altijd dat er veel meer leuke en schattige meisjeskleding werd verkocht voor baby‘s! Klopt niet, voor jongens is er ook genoeg leuke kleding te vinden! :p
pi_207815472
Leuk dat jullie allemaal het geslacht weten.

Ik dacht zelf een jongetje. Op de pretecho dachten ze dat ook. Maar op de 20-weken echo zagen ze toch echt een meisje. Ondertussen krijg ik groei-echo’s en daar denken ze ook een meisje dus daar ga ik maar van uit. Ik krijg van familie en vrienden allemaal meisjeskleding dus mocht het een jongetje zijn dan heeft hij een bijzondere garderobe het eerste half jaar.
pi_207815783
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 23:23 schreef margaretha_01 het volgende:
Wat leuk dat jullie het nu ook weten, Piles! :D

En eh… ik dacht vroeger altijd dat er veel meer leuke en schattige meisjeskleding werd verkocht voor baby‘s! Klopt niet, voor jongens is er ook genoeg leuke kleding te vinden! :p
Voor baby en peuters is er ontzettend veel leuks voor jongens, na die tijd wordt het wel een beetje armoedig. Vooral tussen 6-10 jaar, als je kan kiezen tussen kinderachtig met beertjes of puber met doodshoofden enzo :X
  donderdag 2 februari 2023 @ 08:46:29 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_207815840
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 08:38 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Voor baby en peuters is er ontzettend veel leuks voor jongens, na die tijd wordt het wel een beetje armoedig. Vooral tussen 6-10 jaar, als je kan kiezen tussen kinderachtig met beertjes of puber met doodshoofden enzo :X
Of spiderman ;(
Maar goed, tegen die tijd krijgen ze ook een eigen mening en willen ze zelf vaak alleen nog maar doodshoofden en spiderman, dat wel :')
disclaimer
pi_207815893
Ja, dat ook, gare superhelden. Mijn 11-jarige zit inmiddels ook in de spijkerbroek-met-duistere-hoodie-fase en hij luistert naar metal, maar dat voelt toch logischer dan toen hij zes was.

Maar baby's kan je tenminste gewoon in pakjes met walvissen of ijsberen steken O+ (misschien kocht ik die gisteren toevallig O-) )
pi_207816099
Haha, jaaa ik zag bij de Hema ook super schattige pakjes met zebra‘s en olifanten ! <3

Ben zo blij dat we die winkel hebben hier in Wenen! Heb er al veels te veel gekocht! Maar nu moet ik stoppen met kleding kopen; wat als ie straks veel sneller of langzamer groeit - dan zit ik daar met alle kleding in verkeerde maten in de verkeerde seizoenen! :p

(Ben genoeg gewaarschuwd om niet te veel kleding te kopen - maar de afgelopen maand zat ik echt in zo‘n shop-fase!) :D
pi_207820109
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 09:19 schreef margaretha_01 het volgende:
Haha, jaaa ik zag bij de Hema ook super schattige pakjes met zebra‘s en olifanten ! <3

Ben zo blij dat we die winkel hebben hier in Wenen! Heb er al veels te veel gekocht! Maar nu moet ik stoppen met kleding kopen; wat als ie straks veel sneller of langzamer groeit - dan zit ik daar met alle kleding in verkeerde maten in de verkeerde seizoenen! :p

(Ben genoeg gewaarschuwd om niet te veel kleding te kopen - maar de afgelopen maand zat ik echt in zo‘n shop-fase!) :D
Het is ook gewoon veel te cute, ik kan het ook maar moeilijk weerstaan _O-.

Vanochtend weer even gespiekt, baby leek de hik te hebben O+. 10 weken nu, 13-2 de termijn echo dus dan wordt het definitief vastgezet qua datum :).
  donderdag 2 februari 2023 @ 14:29:26 #46
318361 Bienelientjee
pi_207820279
Ik probeer te wachten tot alle lente/zomer collectie in de winkels ligt! :D Zo ongeduldig, ik wil shoppen! Haha!

En ik moet mijn man even lief aankijken om alle kleding van onze zoon van de loft naar beneden te halen (kan alleen met ladder, want bungalow) Zoon en dochter hebben een half jaar + seizoens verschil, dus hopelijk kan ik nog wat hergebruiken!

Mijn zoon is al zo groot dat ik voor de lente/zomer in de 3-4 jarige maat moet gaan zoeken voor bovenkleding. 8)7 En daar zie ik al zo'n enorm verschil qua plaatjes en stijl. Hij wordt zondag pas 2 jaar, maar draagt al zeker 3 maanden kleding voor 2-3 jarigen en is nu al 92 cm lang! :o Gelukkig zijn broeken in 2-3 jaar nog te doen, maar als hij zo door blijft groeien......! Nadeel is dat lengte is te doen met grotere broeken, maar om de heupen is hij nog petite!
  vrijdag 3 februari 2023 @ 06:23:27 #47
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207828422
Ik vind het zo lastig, heb echt geen idee wat een pasgeboren baby aan moet in de zomer. De eerste werd in november geboren dus dat was heel duidelijk lange mouw rompers en boxpakjes met lange mouw. Maar moet een baby de eerste paar dagen in de zomer dat ook? Of alleen een lange mouw boxpakje en kan een korte mouw romper eronder? Wil inderdaad ook zo graag alvast een geboortepakje halen O+
|| justdiggit.org ||
  vrijdag 3 februari 2023 @ 08:47:14 #48
318361 Bienelientjee
pi_207828991
Vind ik ook zo lastig! J was geboren in de winter, dus daar heb ik ervaring nu mee, maar hij was ook nooit snel koud, eerder snel warm.

En deze uitrekeningsdatum was in Engeland vorig jaar een hittegolf met paar dagen 30 graden! :D

Denk dat ik gewoon van alles wat haal, niet teveel en zeker niet bij dure winkels. :D En extra spul is zo besteld tegenwoordig!
pi_207829632
Mijn F. is half augustus geboren en wij hadden pakjes/shirtjes met lange mouw en daaronder een romper met spaghettibandjes of een romper met korte mouwen. Dat ging prima. Ze kon zichzelf wel gelijk goed op temperatuur houden en is warmbloedig, net als paps en mams.
Nu was het in de zomer van '21 best wel koel, 19/20 graden in de kraamweek. Dat ging dus ook prima met 1x lange mouw.
pi_207829848
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 06:23 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik vind het zo lastig, heb echt geen idee wat een pasgeboren baby aan moet in de zomer. De eerste werd in november geboren dus dat was heel duidelijk lange mouw rompers en boxpakjes met lange mouw. Maar moet een baby de eerste paar dagen in de zomer dat ook? Of alleen een lange mouw boxpakje en kan een korte mouw romper eronder? Wil inderdaad ook zo graag alvast een geboortepakje halen O+
S is geboren met een hittegolf droeg in het begin lange mouwen (+romper+sokken+mutsje) want zelfs 30 graden is helemaal niet zo warm vergeleken met de 37graden in de buik.

Lange mouwen boxpakjes vond ik handig want die kan je ook zonder romper aandoen als het warm is en zo spelen met laagjes.
Als ze zich goed op temperatuur kunnen houden is midden in de hittegolf enkel een romper al genoeg maar dan vond ik boxpakjes met korte mouwen/pijpen (summersuits?) net wat mooier staan.
S heeft in de zomer vrijwel geen shirt+broek gedragen want dat werkt niet zonder romper en met was te warm.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 03-02-2023 15:34:22 ]
pi_207832879
N van 31-8 heeft alleen maar lange mouwen aangehad, was toen ook geen zomerse hitte meer.
L van half juli heeft in de kraamweek lange mouwen gedragen (korte mouwen romper) en daarna ging de zomer echt van start en heeft ze vooral romperjurkjes/pakjes gedragen van de Hema, ideaal. Daar heb ik vriend toen voor op pad gestuurd, want de hitte hield lang aan. Vooral niet te veel in huis halen en dan afhankelijk van het weer nog bij bestellen/laten halen wat je mist.
pi_207835162
Ik heb vandaag mijn laatste werkdag gehad en ben super verwend door mijn collega’s!

Nog steeds onwerkelijk dat de laatste fase nu echt ingaat!
  vrijdag 3 februari 2023 @ 18:28:39 #53
149959 SQ
snelle trees
pi_207835847
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 17:42 schreef margaretha_01 het volgende:
Ik heb vandaag mijn laatste werkdag gehad en ben super verwend door mijn collega’s!

Nog steeds onwerkelijk dat de laatste fase nu echt ingaat!
En dan te bedenken dat je nog zo'n 2,5 maand te gaan hebt :D hier stoppen de meesten pas een maand voor de datum :o
disclaimer
pi_207836281
Op zich is 30 weken wel ongeveer de termijn dat je je gehandicapt gaat voelen, dus ik ben wel voorstander van dit overnemen in NL :P
pi_207836830
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:28 schreef SQ het volgende:

[..]
En dan te bedenken dat je nog zo'n 2,5 maand te gaan hebt :D hier stoppen de meesten pas een maand voor de datum :o
Ja precies, ik werk nog drie weken en ben beduidend eerder uitgerekend :+

Maar ik voel me gelukkig niet gehandicapt en kan heel weinig met eindeloos doelloos thuis hangen (ik vond dat de vorige keer echt een verschrikking, die laatste weken verlof) dus het is wel mooi zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 03-02-2023 19:53:09 ]
pi_207836898
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 18:59 schreef Lokasenna het volgende:
Op zich is 30 weken wel ongeveer de termijn dat je je gehandicapt gaat voelen, dus ik ben wel voorstander van dit overnemen in NL :P
Ik zit nu bijna op 29 en begin mij inderdaad wel aardig gehandicapt te voelen. Ik had een drukke week met 40 uur op kantoor werken en daarnaast nog in de avond verplichtingen. Merk dat ik helemaal gesloopt ben terwijl ik normaal gesproken genoeg energie heb.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 19:48:26 #57
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207836899
Ik ben nu 17 weken en voel me al een paar weken gehandicapt. Maar dat komt omdat mijn bekken deze keer een drama zijn :'(
|| justdiggit.org ||
pi_207837003
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:48 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Ik zit nu bijna op 29 en begin mij inderdaad wel aardig gehandicapt te voelen. Ik had een drukke week met 40 uur op kantoor werken en daarnaast nog in de avond verplichtingen. Merk dat ik helemaal gesloopt ben terwijl ik normaal gesproken genoeg energie heb.
Ja nee, geen energie reken ik niet als 'gehandicapt' dat is gewoon de dagelijkse realiteit :+
pi_207837421
Eigenlijk begint mijn verlof officieel op de 16e, precies 8 weken voor de uitgerekende datum, maar die laatste twee weken heb ik vakantie opgenomen. ;)

Daarna is het wettelijk niet meer toegestaan om te werken, daar zijn ze wel heel streng in. Niemand zou er dus vrijwillig voor kunnen kiezen om langer door te werken.
pi_207837573
Kom ik aan in dit derdewereldland waar het enige wettelijk geregelde verlof 6 weken onbetaald is ;( :') .
pi_207838376
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 19:48 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik ben nu 17 weken en voel me al een paar weken gehandicapt. Maar dat komt omdat mijn bekken deze keer een drama zijn :'(
Stom. :'(
Had je het vorige zwangerschap niet? Of pas later?
  vrijdag 3 februari 2023 @ 21:39:37 #62
318361 Bienelientjee
pi_207839031
Mijn buik is deze keer al zo snel, zo groot geworden. :o Merk nu al ongemak met opstaan vanaf de grond! _O- Buik is al zeker net zo groot als toen ik met J zo'n 26-28 weken zwanger was! Ben vandaag pas 21 weken en toch ben ik pas 2,5 kilo aangekomen! 8)7
pi_207841200
Buiken van tweede zwangerschappen zijn heel vaak groter dan de eerste :Y de baby's zelf trouwens ook. En ze dalen ook veel later of niet in dus je kunt je lol op :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Clubsoda op 04-02-2023 08:31:49 ]
pi_207841580
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 20:21 schreef Smart_ass het volgende:
Kom ik aan in dit derdewereldland waar het enige wettelijk geregelde verlof 6 weken onbetaald is ;( :') .
Waar woon je dan? :o
  zaterdag 4 februari 2023 @ 06:17:05 #65
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207841955
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:06 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Stom. :'(
Had je het vorige zwangerschap niet? Of pas later?
Bij de vorige alleen tegen het einde af en toe maar dat was nauwelijks wat te noemen. De bevalling heeft wel wat schade aangericht. Had sindsdien last van mijn stuit waarvoor ik (pas vanaf 10 maanden na de bevalling) bij een bekkenfysio loop. Maar toen besloot ik dus om er nog een zwangerschap tegenaan te gooien. Eigen schuld, maar wel kut :')
|| justdiggit.org ||
  zaterdag 4 februari 2023 @ 08:24:27 #66
318361 Bienelientjee
pi_207842254
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 00:21 schreef Clubsoda het volgende:
Buiken van tweede zwangerschappen zijn heel vaak groter dan de eerste :Y de baby's zelf trouwens ook. En ze dalen ook nauwelijks of niet in dus je kunt je lol op :')
:D Ben benieuwd. Helaas was mijn eerste uiteindelijk een spoed keizersnede (rug naar rug en na 36 uur pas 9 cm en zijn hartslag begon te dippen).

Dus afhankelijk hoe het er tegen die tijd voor staat, is er een kans dat het weer een keizersnede wordt, al wil ik het wel graag weer proberen. Dus hopelijk werkt ze een beetje mee! Haha!
pi_207842305
Een vbac is wel een ander uitgangspunt dan een bevalling zonder voorgeschiedenis ja. Maar gelukkig zegt de omvang van de baby of het feit dat ze laat indalen niet direct over de noodzaak voor een (nieuwe) keizersnede. Ik hoop dat het tzt zo gaat als je het liefst zou willen!
pi_207846784
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 01:25 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
Waar woon je dan? :o
VS. Maar ik werkte niet toen ik mijn dochters geboren werden dus dat scheelt weer :P. Maar heerlijk hoor, geniet van je verlof! *O*
  zondag 5 februari 2023 @ 14:25:25 #69
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207865290
Pff, bij de eerste hadden we de naam kort nadat we het geslacht wisten. Nu komen we er echt totaal niet uit. En ik ben vandaag hormonaal emotioneel. Om de kleinste dingen loop ik te janken. En ik ben gewoon zo ontzettend moe. Word ook echt even moe van mezelf :')
|| justdiggit.org ||
  zondag 5 februari 2023 @ 19:02:47 #70
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_207870066
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 08:24 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]
:D Ben benieuwd. Helaas was mijn eerste uiteindelijk een spoed keizersnede (rug naar rug en na 36 uur pas 9 cm en zijn hartslag begon te dippen).

Dus afhankelijk hoe het er tegen die tijd voor staat, is er een kans dat het weer een keizersnede wordt, al wil ik het wel graag weer proberen. Dus hopelijk werkt ze een beetje mee! Haha!
Ik had hetzelfde bij de eerste en heb het bij de tweede geprobeerd, maar is uiteindelijk toch KS geworden.
Ik heb het vooraf uitvoerig besproken dat ik geen strijd aan m’n bed wilde en ik echt een KS wilde als ik het aangaf. Dat gaf mij veel rust en is alles ook goed / zo verlopen.

Dat kan ik je ook echt aanraden
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Manager PR/Moderator zondag 5 februari 2023 @ 19:10:14 #71
269689 crew  Viv
pi_207870162
quote:
17s.gif Op zondag 5 februari 2023 14:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Pff, bij de eerste hadden we de naam kort nadat we het geslacht wisten. Nu komen we er echt totaal niet uit. En ik ben vandaag hormonaal emotioneel. Om de kleinste dingen loop ik te janken. En ik ben gewoon zo ontzettend moe. Word ook echt even moe van mezelf :')
:*

En misschien kunnen ze hier meedenken? :)
OUD / Kindernamen #222
pi_207883681
Vandaag een goede 20 weken echo gehad!

We krijgen er een jongetje bij! Had niemand voorspeld, dus was even een huh momentje. Maar wij zijn er super blij mee. Onze dochter moet er nog even aan wennen, die had graag een zusje gehad. Maar na een paar uur zei ze lief hoi broertje tegen mijn buik. Dus dat komt wel goed.
pi_207921350
Hoiii, een goede vriendin van mij is net zwanger, 8 weken en ik wil haar graag zo'n zwangerschapscadeau doen waarin je ook steeds ziet hoe groot de baby nu is.
Hebben jullie aanraders? Ik zoek al op internet, maar weinig inkijk exemplaren. :P
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  donderdag 9 februari 2023 @ 13:25:47 #74
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207921392
quote:
17s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:22 schreef Speedfight het volgende:
Hoiii, een goede vriendin van mij is net zwanger, 8 weken en ik wil haar graag zo'n zwangerschapscadeau doen waarin je ook steeds ziet hoe groot de baby nu is.
Hebben jullie aanraders? Ik zoek al op internet, maar weinig inkijk exemplaren. :P
Bedoel je zoiets?

https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp

Ik heb deze bij mijn babyshower bij de vorige zwangerschap gekregen. Elke maand een foto op deze deken gemaakt, vond ik echt heel leuk! Ga ik voor de tweede ook gebruiken.
|| justdiggit.org ||
  donderdag 9 februari 2023 @ 13:27:33 #75
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207921425
Oh, ik denk dat ik snap wat je bedoeld nu :')

Het boek 'van buik tot baby' geeft per week aan hoe groot de baby nu is en welke ontwikkelingen er zijn. Vond ik een leuk boek voor erbij :Y
|| justdiggit.org ||
pi_207921436
quote:
17s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Bedoel je zoiets?

https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp

Ik heb deze bij mijn babyshower bij de vorige zwangerschap gekregen. Elke maand een foto op deze deken gemaakt, vond ik echt heel leuk! Ga ik voor de tweede ook gebruiken.
Ook leuk, maar ik bedoel eigenlijk een boek voor gedurende de 9 maanden zwangerschap, waarin je ook steeds kan zien dat je foetus nu zo groot is als een appel bijvoorbeeld.
Ik heb dat wel eens gezien.
pi_207921469
quote:
17s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:27 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Oh, ik denk dat ik snap wat je bedoeld nu :')

Het boek 'van buik tot baby' geeft per week aan hoe groot de baby nu is en welke ontwikkelingen er zijn. Vond ik een leuk boek voor erbij :Y
Oh ja die is heeeel leuk, top!! Zelfs met niet drinken smoesjes, die kan ze nu nog goed gebruiken haha :D
  maandag 13 februari 2023 @ 13:45:39 #78
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207980532
Vandaag de termijn echo gehad O+. Alles goed, hartje geluisterd, buikje al mooi dicht, UD is nu 30-8 geworden.

Volgende week 13 weken echo :) en donderdag bloedafname voor de NIPT
pi_207980605
Leuk Debsterr ^O^

Hier volop in de regelfase. Klassieke verdeling: vriendin wil alles al hebben en hebben geregeld, ik ben meer van 'je bent nog niet eens op de helft'. Ergens in het midden vinden we elkaar :D
Belangrijkste is wel geregeld natuurlijk (kraamzorg en kdv). Vooral spullen maak ik me echt totaal nog niet druk om, en we hebben al een zolder vol met van alles :')

Wel even gerekend met alles rond verlof, en ik blijf waarschijnlijk 8 weken thuis na de geboorte (geboorteverlof + aanvullend + vakantie). En daarna 1 dag in de week vrij in het eerste jaar (aanvullend + ouderschaps). Tweede jaar zien we dan later wel (waarschijnlijk dagje kdv extra).
  maandag 13 februari 2023 @ 14:48:54 #80
318361 Bienelientjee
pi_207981334
Hier ook alles goed! Meisje is soms echt druk tekeer aan het gaan van binnen! Haha!

Vanmiddag even langs de dokter. Mijn zoon brak vorige week woensdag uit in wat uitslag wat in de dagen erna over zijn hele lichaam ging en ging jeuken, geen koorts ofzo, alleen wat moe. Waarschijnlijk virusje ofzo opgelopen op zijn verjaardags feestje denk ik. Is gelukkig nu weer allemaal weggetrokken. Maar vanochtend werd ik dus zelf wakker met dezelfde uitslag op mijn buik en borsten, vooral rond mijn navel en tepels. Dus dokter wil de uitslag even in eigen persoon zien.
  maandag 13 februari 2023 @ 14:56:23 #81
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_207981401
Fijn Deb! O+

Hier sinds donderdag een stap terug gedaan op werk. Het is me allemaal even teveel geworden. Zat donderdag huilend aan mijn bureau. Woensdag naar de huisarts (eerder was er geen plek) en dan een plannetje bedenken. Zeer waarschijnlijk een paar weken volledig rust pakken (dus niet werken) en daarna even kijken of het goed voelt om deels te gaan werken.

Vrijdag 20 weken echo O+ Kijk er echt naar uit O+
|| justdiggit.org ||
  maandag 13 februari 2023 @ 16:19:34 #82
431496 girlnextdoor.
pi_207982454
Ik heb vanochtend de 20 wekenecho gehad, zag er goed uit buien dat het buikje wat groot was. Moet nu voor zwangerschapssuiker prikken ergens de komende maand. Meteen gecheckt of het ook aan de genen kan liggen gezien ze bij mijn man in de familie allemaal vrij groot waren en de verloskundige zei dat het bij haar dan al wat twijfel wegneemt omdat het idd erfelijk kan zijn. Toch moet ik voor die zwangerschapssuiker prikken helaas :P
  maandag 13 februari 2023 @ 16:31:17 #83
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207982564
quote:
17s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:56 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Fijn Deb! O+

Hier sinds donderdag een stap terug gedaan op werk. Het is me allemaal even teveel geworden. Zat donderdag huilend aan mijn bureau. Woensdag naar de huisarts (eerder was er geen plek) en dan een plannetje bedenken. Zeer waarschijnlijk een paar weken volledig rust pakken (dus niet werken) en daarna even kijken of het goed voelt om deels te gaan werken.

Vrijdag 20 weken echo O+ Kijk er echt naar uit O+
Goed dat je een stap terug gedaan hebt en fijn dat je naar de huisarts kunt. Hopelijk krijg je goede ondersteuning :*
  maandag 13 februari 2023 @ 16:31:37 #84
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207982568
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:19 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik heb vanochtend de 20 wekenecho gehad, zag er goed uit buien dat het buikje wat groot was. Moet nu voor zwangerschapssuiker prikken ergens de komende maand. Meteen gecheckt of het ook aan de genen kan liggen gezien ze bij mijn man in de familie allemaal vrij groot waren en de verloskundige zei dat het bij haar dan al wat twijfel wegneemt omdat het idd erfelijk kan zijn. Toch moet ik voor die zwangerschapssuiker prikken helaas :P
Hopelijk snel uitslag en dat het meevalt!
  maandag 13 februari 2023 @ 16:31:52 #85
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_207982573
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:48 schreef Bienelientjee het volgende:
Hier ook alles goed! Meisje is soms echt druk tekeer aan het gaan van binnen! Haha!

Vanmiddag even langs de dokter. Mijn zoon brak vorige week woensdag uit in wat uitslag wat in de dagen erna over zijn hele lichaam ging en ging jeuken, geen koorts ofzo, alleen wat moe. Waarschijnlijk virusje ofzo opgelopen op zijn verjaardags feestje denk ik. Is gelukkig nu weer allemaal weggetrokken. Maar vanochtend werd ik dus zelf wakker met dezelfde uitslag op mijn buik en borsten, vooral rond mijn navel en tepels. Dus dokter wil de uitslag even in eigen persoon zien.
Beterschap!
  maandag 13 februari 2023 @ 18:16:29 #86
318361 Bienelientjee
pi_207983810
Dokter denkt ook raar virusje ofzo. Zolang het niet erger wordt of gaat jeuken, anders even terug bellen. Voel me verder gelukkig prima!
pi_208017400
Keuzes, keuzes. Nu weer bij welk kdv...
Optie 1: dichtbij (5 min lopen), weinig verloop in personeel, wat kleiner (niet te klein)
Optie 2: iets verder (15 min lopen), leukere buitenruimte, optie tot avondeten daar, veel zzpers. Groter kdv, dus meer groepen etc.

We kunnen niet kiezen... Jullie nog inzichten/tips? :)
pi_208017462
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2023 11:29 schreef Piles het volgende:
Optie 1: dichtbij (5 min lopen), weinig verloop in personeel, wat kleiner (niet te klein)
Optie 2: iets verder (15 min lopen), leukere buitenruimte, optie tot avondeten daar, veel zzpers. Groter kdv, dus meer groepen etc.

Ik heb bij 3 acceptabele ingeschreven en kijk eerst maar welke plek heeft. Helaas zo ontzettend vol overal dat het niet echt meer afhangt van wat wij willen.
pi_208018318
Nou dat, wij hadden helemaal geen keus haha. Er was er 1 met plek. Maar ik hecht zelf wel waarde aan een vast gezicht, zowel voor mijn dochter als voor onszelf vind ik dat heel waardevol. Avondeten heb je het eerste jaar sowieso weinig aan, kan je daarna altijd nog kijken of het een switch waard is. ;)
pi_208018734
quote:
17s.gif Op donderdag 16 februari 2023 11:35 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Ik heb bij 3 acceptabele ingeschreven en kijk eerst maar welke plek heeft. Helaas zo ontzettend vol overal dat het niet echt meer afhangt van wat wij willen.
Nou. Ik ben al dik tevreden als er eind augustus érgens in onze woonplaats plek is voor 1 dag per week ;(
  donderdag 16 februari 2023 @ 13:29:13 #91
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208018959
quote:
17s.gif Op donderdag 16 februari 2023 11:35 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Dit ja. Mijn eerste keus liet pas rond de tijd dat mijn dochter 1 werd weten dat er plek was, en ook nog eens op mijn niet voorkeursdagen. Ze heeft het inmiddels zo naar haar zin bij deze opvang dat we niet meer switchen en ook geen zin in geouwehoer over de dagen.

Na de eerste echo gelijk deze baby ingeschreven, maar ze lieten al weten dat zelfs met voorrang voor broertjes/zusjes er een wachtlijst was en er nog gekeken moet worden of het vanaf november kon ;(
|| justdiggit.org ||
pi_208019153
quote:

Wij hebben destijds gekeken naar een locatie die een aparte babygroep had, vonden gemengde groepen iets te heftig. En we vonden het belangrijk dat het dichtbij en te lopen was, niemand wordt blij van de verkeerschaos door moeten met een auto en anders ben je stiekem veel tijd kwijt aan halen en brengen. Bijkomend voordeel blijkt nu ook dat vriendjes die hij nu maakt ook in de buurt wonen.

Voor de baby hebben we ons gelijk na goed resultaat op de NIPT ingeschreven, en is het maar de vraag of ze in november terecht kan wanneer we zouden willen starten. En dan staan we al op de versnelde lijst omdat je al 1 kind op de opvang hebt, echt bizar.

Ik ben nu 23 weken en merk dat de prestatiedrang op werk al wat af begint te nemen :') Ik vind me werk best leuk maar merk dat ik bij veel dingen denk: ik zie wel wat jullie er van gemaakt hebben als ik terugkom. Had ik de vorige keer niet zo, toen was het echt doorhollen tot het eind.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 17:19:15 #93
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208034916
Goede 20 weken echo gehad, goedgekeurd bij de verloskundige O+ Het leek haar ook een goed idee om even een stap terug te doen moet werk. Ik ga in ieder geval even een maand ertussenuit. Dan zien hoe het gaat.
|| justdiggit.org ||
  vrijdag 17 februari 2023 @ 17:19:57 #94
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208034925
quote:
17s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 17:19 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Goede 20 weken echo gehad, goedgekeurd bij de verloskundige O+ Het leek haar ook een goed idee om even een stap terug te doen moet werk. Ik ga in ieder geval even een maand ertussenuit. Dan zien hoe het gaat.
Fijn van de goedkeur - hopelijk biedt een maandje rust wat perspectief!
pi_208101127
Dank allemaal voor de felicitaties in het vorige topic nog :@ *O* !
quote:

Die 10 minuten maken ook niet echt het grote verschil, wel? :@ . Dan zou ik kiezen voor wat er verder belangrijk is voor jullie.
Hier in het dorp en de dorpen eromheen zit een bepaald merk KDV en daar heb ik onze baby ingeschreven, maar ik kon daar maar 2 voorkeuren opgeven qua locaties, terwijl ik er eigenlijk best 5 op zou willen geven om de kans wat groter te maken voor een plekje. Maarja.. we shall see.

En wat moeten we veel keuzes maken hè?
Mijn hoofd tolt er af en toe van :D .
pi_208101323
quote:
3s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:07 schreef Anne het volgende:
Dank allemaal voor de felicitaties in het vorige topic nog :@ *O* !
[..]
Die 10 minuten maken ook niet echt het grote verschil, wel? :@ . Dan zou ik kiezen voor wat er verder belangrijk is voor jullie.
Hier in het dorp en de dorpen eromheen zit een bepaald merk KDV en daar heb ik onze baby ingeschreven, maar ik kon daar maar 2 voorkeuren opgeven qua locaties, terwijl ik er eigenlijk best 5 op zou willen geven om de kans wat groter te maken voor een plekje. Maarja.. we shall see.

Haha yup, lang leve nu al van alles moeten vastleggen :D! Kraamzorg al geregeld neem ik aan?
pi_208101346
Morgen 13 weken echo, hoop toch ook wel snel de NIPT binnen te krijgen.
pi_208101363
quote:
17s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:29 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Haha yup, lang leve nu al van alles moeten vastleggen :D! Kraamzorg al geregeld neem ik aan?
Ja, die gelukkig wel!
Dat was het eerste wat ik moest regelen van de verloskundige, dus met 8 weken heb ik mijzelf ergens ingeschreven, bij een redelijk algemene kraamzorg-instelling.

Opvang wel pas afgelopen week :@.
In principe zouden we het niet nodig hebben het eerste jaar met dank aan ouders, schoonmoeder en ouderschapsverlof, maar voor de zekerheid heb ik toch één dag opgegeven.

Zou het niet heel erg vinden om die dag voor mijzelf te hebben O-).

Nu moet/mag ik gaan nadenken over het geboorteplan en het ziekenhuis waar ik zou willen bevallen. De twee waar ik de keuze uit heb, hebben ieder hun voor- en nadelen, dus ik vind dat nog best lastig! Maar ik begreep dat ik zelfs last minute nog zou kunnen veranderen van keuze (en soms heb je uiteraard gewoonweg geen keuze wegens bijzondere omstandigheden).

Jullie daar al concrete ideetjes over?
pi_208101501
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:33 schreef Anne het volgende:

[..]
Ja, die gelukkig wel!
Dat was het eerste wat ik moest regelen van de verloskundige, dus met 8 weken heb ik mijzelf ergens ingeschreven, bij een redelijk algemene kraamzorg-instelling.

Opvang wel pas afgelopen week :@.
In principe zouden we het niet nodig hebben het eerste jaar met dank aan ouders, schoonmoeder en ouderschapsverlof, maar voor de zekerheid heb ik toch één dag opgegeven.

Zou het niet heel erg vinden om die dag voor mijzelf te hebben O-).

Nu moet/mag ik gaan nadenken over het geboorteplan en het ziekenhuis waar ik zou willen bevallen. De twee waar ik de keuze uit heb, hebben ieder hun voor- en nadelen, dus ik vind dat nog best lastig! Maar ik begreep dat ik zelfs last minute nog zou kunnen veranderen van keuze (en soms heb je uiteraard gewoonweg geen keuze wegens bijzondere omstandigheden).

Jullie daar al concrete ideetjes over?
Wel fijn dat je het eerste jaar gedekt hebt qua opvang! Ik ben er nogal huiverig voor... en snap zeker dat 1 dag voor jezelf helemaal niet zo verkeerd is :).

Oh nee geboorteplan enzo is nog redelijk ver weg hier, al heb ik wel al wat grove schetsen in mijn hoofd. Thuis, bevalbad, zoveel mogelijk hands off, maar indien medisch ingrijpen noodzakelijk is uiteraard snel schakelen. Wel bij grote voorkeur niet naar het ene ziekenhuis in de regio i.v.m. slechte ervaringen omtrent mijn miskraam, maar goed, dat is dan idd misschien ook niet beslisbaar als het met spoed toch moet.
pi_208101935
Ik zit door een inleiding vast aan een bepaald ziekenhuis, wat ik verder prima vind want ben er de vorige keer ook naar tevredenheid bevallen. Ik vind het ook wel prettig dat ik weet waar we heen gaan. Qua bevalplan hou ik het vrij algemeen, niet te veel polonaise, duidelijke communicatie etc. Morgen een big ass afspraak in het ziekenhuis met anesthesie, echo en gynaecoloog, daar zal ook wel weer het een en ander duidelijker worden.
pi_208101946
quote:
17s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:31 schreef Debsterr het volgende:
Morgen 13 weken echo, hoop toch ook wel snel de NIPT binnen te krijgen.
Ik hoop het ook voor je, wat zijn er toch een hoop belangrijke momenten in die periode!
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:30:20 #102
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208101968
En dan even voorbij de 14+2 en hopelijk mentaal weer meer rust O+. Placenta schijnt voor te liggen, das wel jammer.
pi_208101987
quote:
3s.gif Op woensdag 22 februari 2023 15:07 schreef Anne het volgende:
Ja, echt enorm _O-
En dan zit ik nog in de modus 'Het is pas februari, we zijn nog niet op de helft'. Maar daar denkt wederhelft anders over :+

Bevalplan lees ik hier voor het eerst, heb ik nog niks over gehoord :P
Zal niet ingewikkeld worden, 'gewoon' in het ziekenhuis hier in de buurt. Zou niet weten wat je daar verder nog aan kan plannen :@
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:39:21 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_208102059
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:32 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, echt enorm _O-
En dan zit ik nog in de modus 'Het is pas februari, we zijn nog niet op de helft'. Maar daar denkt wederhelft anders over :+

Bevalplan lees ik hier voor het eerst, heb ik nog niks over gehoord :P
Zal niet ingewikkeld worden, 'gewoon' in het ziekenhuis hier in de buurt. Zou niet weten wat je daar verder nog aan kan plannen :@
Oooh er gaat nog een hele hormonale wereld voor je open binnenkort O+
disclaimer
pi_208102080
Het gaat er ook om wat je belangrijk vindt tijdens de bevalling (qua houdingen, omgang, communicatie, wel of geen pijnstilling en welke dan etc.), of interventies zijn die wel of niet wil (inwendig onderzoek, ctg, schedelelektrode, wanneer de navelstreng wordt doorgeknipt, knip en)of vacuüm, wel of niet direct oxytocine na de geboorte) of er bepaalde zaken (nare ervaringen, zorgen) zijn waar men rekening mee moet houden. Oh, en of ze borstvoeding wil geven en er direct aangelegd moet worden bijvoorbeeld.

Je kan niet alles plannen maar het is wel handig om een beeld te hebben bij alles wat er kan en misschien moet en hoe je dat met het verloskundig team gaat oppakken.

Je krijgt het vanzelf van je verloskundige, wordt ergens rond 30 weken vaak besproken.
pi_208102151
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:39 schreef SQ het volgende:

[..]
Oooh er gaat nog een hele hormonale wereld voor je open binnenkort O+
Ja, daar was ik al bang voor :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:40 schreef Clubsoda het volgende:
Je krijgt het vanzelf van je verloskundige, wordt ergens rond 30 weken vaak besproken.
^O^ Ik wacht het af.
Enige wat ik nu weet is dat de verloskundige-in-opleiding er absoluut niet bij mag zijn _O-
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:50:50 #107
149959 SQ
snelle trees
pi_208102181
Dat van kinderdagverblijf en kraamzorg voor je test droog is regelen is overigens helaas wel bittere noodzaak.

Maar met andere dingen kun je gerust nog wel even wachten. Al weet ik dat rusteloze hormonen het daar niet altijd mee eens zijn.
disclaimer
pi_208102222
Het kan mee blijven vallen met die hormonen hoor Piles :D Die van mij hebben het ook nooit heel bont gemaakt :P Ja met geld uitgeven misschien :')
pi_208102241
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:50 schreef SQ het volgende:
Dat van kinderdagverblijf en kraamzorg voor je test droog is regelen is overigens helaas wel bittere noodzaak.

Maar met andere dingen kun je gerust nog wel even wachten. Al weet ik dat rusteloze hormonen het daar niet altijd mee eens zijn.
Scholen zijn soms ook nodig om vrij op tijd te regelen 8)7

Maar hier begonnen we inderdaad ook pas met een week of 30 met de babykamer en spullen. Is ook goed gekomen :P
  woensdag 22 februari 2023 @ 17:00:44 #110
149959 SQ
snelle trees
pi_208102268
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:57 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Scholen zijn soms ook nodig om vrij op tijd te regelen 8)7

Maar hier begonnen we inderdaad ook pas met een week of 30 met de babykamer en spullen. Is ook goed gekomen :P
Ja maar je kunt je bij geen enkele school inschrijven voordat het jong is geboren :P doelde meer op de zwangerschapsstress van alles moeten regelen voor de baby er is.
disclaimer
pi_208102597
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 17:00 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja maar je kunt je bij geen enkele school inschrijven voordat het jong is geboren :P doelde meer op de zwangerschapsstress van alles moeten regelen voor de baby er is.
Ik heb daar ook wel stress van. Ook omdat wij financieel eigenlijk nog alles gescheiden hadden dus dat komt er ook nog bij, ook niet getrouwd of zoiets. Ik zal blij zijn als ik met verlof ben om de laatste dingen te regelen.
  donderdag 23 februari 2023 @ 13:26:43 #112
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208111713
Zojuist helemaal goedgekeurd met de 13 weken echo *O*. Alles erop en eraan, blijf die bloedsomloop zo mooi vinden om te zien, dat rood en blauw. Nu nog even formele uitslag NIPT afwachten, al zag ze geen enkele aanleiding tot afwijkingen daarmee.
pi_208125247
Wat fijn! Mooi hè, wat er allemaal kan met een echo. Hier werd gisteren ook even doorbloeding van een hoofd- en buikvat gemeten om de placentakwaliteit te controleren :Y
pi_208127291
Wat fijn dat alles er goed uit zag, Debsterr! :D

Hoe gaat het verder met iedereen?

Ik geniet inmiddels lekker van mijn verlof! Ga elke dag een stukje wandelen, gisteravond ben ik met mijn vriend naar het theater geweest en we hebben vandaag meteen nog twee kaartjes voor een theatervoorstelling volgende week gekocht - realiserend dat we zulke dingen het komend jaar/de komende jaren waarschijnlijk een stuk minder spontaan kunnen doen! ;)

Ook ben ik flink begonnen met de woning uitmesten, en dan ook echt tot achterin de keukenkastjes waar we nooit kwamen! Alles mooi in boxjes, Marie Kondo stijl op z‘n best! Wel alles rustig aan natuurlijk!

Vandaag is de 34e week in gegaan, mijn buik groeit gestaag door - maar nog steeds zijn er mensen die niet direct aan me kunnen zien dat ik zwanger ben - zoals gister in het theater toen een dame zich verontschuldigde omdat ze me niet had voorgelaten in de rij voor het toilet! :p

Ik voel inmiddels dat de baby ook wel begint in te dalen, tenminste ik denk dat dat het drukkende gevoel op mijn schaambot verklaart.

Ook ben ik begonnen met het dragen van steunkousen, omdat ik op mijn linker bovenbeen opeens mijn aders een stuk meer begon te zien!

Verder merk ik ook dat ik weer een stuk sneller moe word - van niks doen! :D Vandaag bijvoorbeeld had ik redelijk lang uitgeslapen, toen nog in bed gechillt en ontbeten, vervolgens opgestaan, gedoucht, geluncht en toen was ik opeens uitgeput en moest ik me neerleggen om een dutje te doen!

Zo, dit was mijn update! Nu ben ik wel benieuwd naar wat er bij jullie zo speelt in het dagelijks leven! ;)
pi_208127361
Het verlof bij je eerst kind is een ongekende rest die hoogstwaarschijnlijk nooit meer gaat ervaren O+

Mijn verlof is vandaag begonnen. We gaan eerst nog een weekje op vakantie en dan nog maar twee weken :o ik heb nog wel wat rommelprojectjes in huis maar er móet niets meer gelukkig.
  vrijdag 24 februari 2023 @ 16:50:13 #116
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208128273
Hier tot in ieder geval begin april even niet werken vanwege overspanning. Dus voelt al bijna als een soort zwangerschapsverlof. Ik probeer tot rust te komen maar slapen gaat echt dramatisch en ik droom ontzettend veel en actief. Voel echt aan alles dat er spanning in mijn lijf zit. Net bij de POH-GGZ geweest en weer wat praktische tips gekregen om meer rust voor mezelf te creëeren.

Ik ben dus vooral heel moe en gespannen, maar mentaal voel ik me wel goed. Ik geniet echt van de momenten dat ik de baby voel bewegen O+
|| justdiggit.org ||
  vrijdag 24 februari 2023 @ 17:55:07 #117
318361 Bienelientjee
pi_208128875
Met zoon had ik met toestemming een maand vakantie dagen ingezet om een hele maand eerder al met verlof te gaan. Heerlijk was dat! Enige jammere was dat het midden in strenge covid lockdowns was hier in Engeland. Dus ik kon weinig leuks doen buitenshuis, maar was wel heerlijk om lekker te kunnen gamen, bank hangen, netflixen, dutjes doen, eenzame wandeling hier en daar, haha!

En nu werk ik niet, dus geen verlof, maar wel een drukke peuter om te entertainen :D

Mijn meisje begint steeds krachtiger te schoppen. Gisteravond was ze flink haar benen aan het strekken en mijn man voelde een flink schopje met iets heel kleins! Voetje denk ik!

Ben benieuwd naar maandag. Dan heb ik mijn zwangerschaps diabetes test. Hopelijk is alles gewoon goed! Ze achten de kans klein vanwege alle andere metingen (buikje was groot bij de 20 weken scan), maar ze nemen het zekere voor het onzekere sinds ik hoog risico ben vanwege de vorige keizersnede.
pi_208129539
Maar hoog risico voor wat dan, @Bienelientjee ? Heb je meer kans op zwangerschapsdiabetes bij een eerdere keizersnede? :? Ik snap het niet helemaal.

Wel leuk dat je haar steeds meer kan voelen! O+
  vrijdag 24 februari 2023 @ 19:27:35 #119
318361 Bienelientjee
pi_208130010
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 18:53 schreef Smart_ass het volgende:
Maar hoog risico voor wat dan, @:bienelientjee ? Heb je meer kans op zwangerschapsdiabetes bij een eerdere keizersnede? :? Ik snap het niet helemaal.

Wel leuk dat je haar steeds meer kan voelen! O+
Ik snap het ook eigenlijk niet helemaal. Dat is wat de dokter zei. Maar het is Engeland en het is de NHS. En ze doen soms liever iets extras dan helemaal niets en dan erachter komen dat er toch wat is.
En heb je keizersnede gehad dan wordt je blijkbaar meteen als "hoog" risico opgeschreven vanwege de super kleine kans dat het litteken kan open scheuren.

Enige reden voor de test die ik zie is een groot buikje wat een symptoom kan zijn (was in de 97th percentile) Maar de rest was qua metingen helemaal normaal en geen extra symptomen. Ik had dan gewoon als dokter een extra scan geboekt en dan kijken of haar buik nog steeds zo groot is in vergelijking, maar goed wie ben ik he! :D
pi_208130486
Het is de vraag of een echo goedkoper en/of minder invasief is dan een gtt. Ik heb geen idee eigenlijk :) ik weet wel wat leuker is :+

[ Bericht 23% gewijzigd door Clubsoda op 24-02-2023 19:58:07 ]
pi_208130538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 19:52 schreef Clubsoda het volgende:
Het is de vraag of een echo goedkoper en/of minder invasief is dan een gtt. Ik heb geen idee eigenlijk :)
Volgens mijn declaratie overzicht is een ogtt spotgoedkoop :P
(Volgens mij was het 12 euro ofzo)
pi_208130640
Dan is de keus wel logisch. Je kijkt ook eerder naar de bron van een mogelijk probleem natuurlijk.

Ik zal ook eens kijken, ik heb en de gtt en een boel groeiecho's gehad :+
pi_208130648
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 19:27 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]
Ik snap het ook eigenlijk niet helemaal. Dat is wat de dokter zei. Maar het is Engeland en het is de NHS. En ze doen soms liever iets extras dan helemaal niets en dan erachter komen dat er toch wat is.
En heb je keizersnede gehad dan wordt je blijkbaar meteen als "hoog" risico opgeschreven vanwege de super kleine kans dat het litteken kan open scheuren.

Enige reden voor de test die ik zie is een groot buikje wat een symptoom kan zijn (was in de 97th percentile) Maar de rest was qua metingen helemaal normaal en geen extra symptomen. Ik had dan gewoon als dokter een extra scan geboekt en dan kijken of haar buik nog steeds zo groot is in vergelijking, maar goed wie ben ik he! :D
Ah oke. Ja de reden voor de test snap ik wel, hier nemen ze ook vaak het zekere voor het onzekere. Er wordt hier trouwens standaard getest op zwangerschapsdiabates bedenk ik me. Maar ze zijn hier dan alleen nog net niet zo panisch dat ze een hele zwangerschap als hoog risico aanmerken als je een eerdere keizersnede hebt gehad :P.
pi_208131212
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 19:27 schreef Bienelientjee het volgende:

Enige reden voor de test die ik zie is een groot buikje wat een symptoom kan zijn (was in de 97th percentile) Maar de rest was qua metingen helemaal normaal en geen extra symptomen. Ik had dan gewoon als dokter een extra scan geboekt en dan kijken of haar buik nog steeds zo groot is in vergelijking, maar goed wie ben ik he!
Bij S was er met de 20weken echo ook een te groot buikje gemeten. Waarschijnlijk omdat hij dubbelgevouwen lag maar voor de zekerheid was het advies groeiecho's. Wanneer er andere risicofactoren waren dan was het advies een GTT geweest. En als de eerste groeiecho nog steeds een te groot buikje liet zien alsnog.
(Tegelijk had ik een indicatie voor groeiecho's omdat mijn buik net als bij de eerste "te" klein was. Beide keren zat daar een prima gemiddeld kindje verstopt maar als metingen met de hand/meetlint afwijken is een extra check logisch)

[ Bericht 5% gewijzigd door Elleska op 25-02-2023 10:16:48 ]
  vrijdag 24 februari 2023 @ 22:03:00 #125
318361 Bienelientjee
pi_208132869
Ga ik het nog leuker maken. 8)7 Maandag moet ik die test, dinsdag ben ik geboekt voor een extra groeiscan (ja echt!) Dus ze gaan gewoon voor de hele bingo kaart aan declaraties! :o :') Misschien heeft de NHS het daarom wel zo moeilijk, want voor mij is het natuurlijk allemaal gratis!

En heb echt totaal geen andere risico factoren of symptomen om die test te verantwoorden eigenlijk. Zelfs de dokter zei al dat hij de kans klein acht dat het dat is, maar hij wilt wel dat ik het doe..... Ach ja, kan ik in ieder geval nog eens baby kijken. O+ En schoonvader past op J en heb schoonmoeder gevraagd om mee te gaan met de scan. Man moet werken en ziet zij ook eens zo'n scan. Laatste keer dat ze mee was met een scan was met haar eerste kleinkind, 12 jaar geleden! :D
pi_208151008
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 16:50 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Hier tot in ieder geval begin april even niet werken vanwege overspanning. Dus voelt al bijna als een soort zwangerschapsverlof. Ik probeer tot rust te komen maar slapen gaat echt dramatisch en ik droom ontzettend veel en actief. Voel echt aan alles dat er spanning in mijn lijf zit. Net bij de POH-GGZ geweest en weer wat praktische tips gekregen om meer rust voor mezelf te creëeren.

Ik ben dus vooral heel moe en gespannen, maar mentaal voel ik me wel goed. Ik geniet echt van de momenten dat ik de baby voel bewegen O+
Wat vervelend zeg, die spanning die je hebt. Hopelijk geeft even niet werken rust. Bij mij helpt (zwangerschaps)yoga ook goed om dat dolgedraaide hoofd een beetje kalm te krijgen.
  zondag 26 februari 2023 @ 14:43:32 #127
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208153737
Verloskundige gebeld vanwege harde buiken dit weekend. Vind het zo vroeg met 20 weken, maar ook niet gek gezien de algehele spanning in mijn lijf.

Moet morgen voor de zekerheid urine inleveren, maar ik moet eerst even een potje ophalen dus dat wordt dinsdag. Maar dan vraag ik me altijd af, had ik al van die potjes in huis moeten hebben? Hebben anderen dat? Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders altijd van die potjes al in huis hadden dus ik weet niet wat normaal is :')
|| justdiggit.org ||
  Manager PR/Moderator zondag 26 februari 2023 @ 14:46:48 #128
269689 crew  Viv
pi_208153769
quote:
17s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:43 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Verloskundige gebeld vanwege harde buiken dit weekend. Vind het zo vroeg met 20 weken, maar ook niet gek gezien de algehele spanning in mijn lijf.

Moet morgen voor de zekerheid urine inleveren, maar ik moet eerst even een potje ophalen dus dat wordt dinsdag. Maar dan vraag ik me altijd af, had ik al van die potjes in huis moeten hebben? Hebben anderen dat? Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders altijd van die potjes al in huis hadden dus ik weet niet wat normaal is :')
Nee hoor, nog nooit zo'n potje in huis gehad, mijn ouders ook niet. :) Maar wij hebben ook nooit blaasontsteking of zo.

Die ene keer dat mijn man urine moest inleveren hebben we een omgespoeld potje van Hak gebruikt. :D :@
  zondag 26 februari 2023 @ 14:50:20 #129
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208153814
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:46 schreef Viv het volgende:

[..]
Nee hoor, nog nooit zo'n potje in huis gehad, mijn ouders ook niet. :) Maar wij hebben ook nooit blaasontsteking of zo.

Die ene keer dat mijn man urine moest inleveren hebben we een omgespoeld potje van Hak gebruikt. :D :@
Ik dus ook niet. Maar gewoon een omgespoeld potje van iets kan dus ook? Want dat heb ik volgens mij nog wel.
|| justdiggit.org ||
pi_208153873
quote:

Waar moet je de urine inleveren? Hier hebben ze bij zowel huisarts als bij bloedprikgebeuren een bak staan met potjes. Daarmee naar de wc's lopen, potje vullen, label invullen en het potje weer inleveren.
pi_208153885
quote:

Ik vraag altijd een potje bij de balie van de huisarts en vang het dan op bij hun in het toilet zodat ik het meteen in kan leveren. :')
  Manager PR/Moderator zondag 26 februari 2023 @ 14:59:31 #132
269689 crew  Viv
pi_208153910
quote:
17s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:50 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Ik dus ook niet. Maar gewoon een omgespoeld potje van iets kan dus ook? Want dat heb ik volgens mij nog wel.
Op Thuisarts.nl staat alleen dat het een schoon potje moet zijn:

quote:
Plas in een schoon potje en sluit dit goed af.
Breng het potje plas binnen 2 uur naar de praktijk.
Kunt u het pas later brengen? Zet het potje dan meteen in de koelkast en breng het binnen 24 uur.
  zondag 26 februari 2023 @ 15:05:33 #133
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208154061
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:56 schreef Elleska het volgende:

[..]
Waar moet je de urine inleveren? Hier hebben ze bij zowel huisarts als bij bloedprikgebeuren een bak staan met potjes. Daarmee naar de wc's lopen, potje vullen, label invullen en het potje weer inleveren.
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:57 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ik vraag altijd een potje bij de balie van de huisarts en vang het dan op bij hun in het toilet zodat ik het meteen in kan leveren. :')
Bij de huisarts. Maar dan heb je toch niet de ochtendurine? Tenminste, mij gaat het niet lukken het zo lang op te houden :P
|| justdiggit.org ||
pi_208154210
Als je zwanger bent bestaat er toch niet echt meer zoiets als 'eerste plas van de dag'? :P
pi_208154524
quote:
Hebben anderen dat? Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders altijd van die potjes al in huis hadden dus ik weet niet wat normaal is :')
Inmiddels zijn ze hier (voor de zekerheid) op voorraad ja: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-urinecontainers/p/1606004 :P
Onze huisarts geeft ze blijkbaar zelf niet meer mee ofzo :')
  maandag 27 februari 2023 @ 09:50:45 #136
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208162451
Lekker dames, dat genieten van het verlof! Daar kijk ik ook wel echt naar uit O+.

@margaretha_01 fijn nog even die uitstapjes!
@Clubsoda heerlijk, vakantie :). Waar zijn jullie heen?

@TheGirlNextDoor goed dat je je rust pakt, yoga helpt mij mentaal heel erg om een beetje ruimte te maken, misschien voor jou ook fijn? En ja, pies gewoon in een random schoon bakje en dan eventueel meteen zo’n potje meenemen van de huisarts voor de toekomst. Hopelijk niks geks aan de hand!
  maandag 27 februari 2023 @ 10:06:38 #137
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208162716
Heb gewoon bij de huisarts in de wc in een potje gepiest, zoals Loka zei. Ook omdat ochtendurine toch al niet echt te fixen was met mijn plasmomenten om 3 uur en half 6 :') Na 11:00 bellen voor de uitslag. Ik verwacht eigenlijk niets, maar de verloskundige wil het natuurlijk kunnen uitsluiten.

Een extra potje meenemen, zo slim ben ik dan weer niet geweest. Als ik nog eens moet inderdaad maar even twee potjes pakken. Ze liggen gewoon voor het grijpen samen met de formulieren, dus dat is wel chill :Y

En yoga heb ik tijdens mijn vorige zwangerschap veel gedaan maar somehow heb ik daar nu een interne weerstand tegen. Maar mediteren, wandelen en mandala kleuren heb ik wel weer opgepakt, dat zou ook moeten helpen. Thanks voor de tips tho O+
|| justdiggit.org ||
  maandag 27 februari 2023 @ 10:39:02 #138
318361 Bienelientjee
pi_208163253
Drankje was gelukkig niet zo erg! Maar man wat heb ik een honger nu, haha! En mag natuurlijk nog niets eten. Hopelijk gaat de tijd snel!
pi_208163255
quote:
17s.gif Op maandag 27 februari 2023 09:50 schreef Debsterr het volgende:
Lekker dames, dat genieten van het verlof! Daar kijk ik ook wel echt naar uit O+.

@:margaretha_01 fijn nog even die uitstapjes!
@:clubsoda heerlijk, vakantie :). Waar zijn jullie heen?

@:thegirlnextdoor goed dat je je rust pakt, yoga helpt mij mentaal heel erg om een beetje ruimte te maken, misschien voor jou ook fijn? En ja, pies gewoon in een random schoon bakje en dan eventueel meteen zo’n potje meenemen van de huisarts voor de toekomst. Hopelijk niks geks aan de hand!
Zwitserland. Mijn grote gaat zo naar skiles en wij hangen een beetje in het huisje met uitzicht op de bergen, wandelen kleine stukjes en ik ga lekker zwemmen O+
pi_208163276
Ik heb na de gtt meteen gebakken eieren met kaas gegeten :') Ik ontbijt al nooit met zoet, maar drie uur met zo'n klats suiker in je buik... ugh.
  maandag 27 februari 2023 @ 12:17:06 #141
318361 Bienelientjee
pi_208164614
Ik had boterhammen met kaas en ham bij me, die hebben nog nooit zo goed gesmaakt! :D Nu wachten tot morgen, krijg de uitslag voor of na de scan!
  dinsdag 28 februari 2023 @ 15:31:51 #142
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208178833
Goede NIPT O+ *O*
  dinsdag 28 februari 2023 @ 15:36:49 #143
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208178890
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:31 schreef Debsterr het volgende:
Goede NIPT O+ *O*
Yay *O*
En bijna voorbij die spannende termijn? Heb je nu extra controles?
|| justdiggit.org ||
  dinsdag 28 februari 2023 @ 15:38:09 #144
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208178911
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:36 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Yay *O*
En bijna voorbij die spannende termijn? Heb je nu extra controles?
Geen extra controles omdat er feitelijk niets valt te controleren, maar over 4 dagen zijn we in ieder geval 1 dag verder dan toen Mina overleed. Dus daar kijk ik erg naar uit. En volgende week donderdag weer een echo, voor de geslachtsbepaling.
  dinsdag 28 februari 2023 @ 15:42:54 #145
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208178976
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:38 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Geen extra controles omdat er feitelijk niets valt te controleren, maar over 4 dagen zijn we in ieder geval 1 dag verder dan toen Mina overleed. Dus daar kijk ik erg naar uit. En volgende week donderdag weer een echo, voor de geslachtsbepaling.
Ah, oke. Ik snap heel goed dat je daar naar uitkijkt. Af en toe denk ik aan jullie O+ En leuk, geslachtsbepaling! Ik ben benieuwd of Mina een broertje of zusje krijgt O+
|| justdiggit.org ||
  dinsdag 28 februari 2023 @ 15:43:44 #146
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208178981
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Ah, oke. Ik snap heel goed dat je daar naar uitkijkt. Af en toe denk ik aan jullie O+ En leuk, geslachtsbepaling! Ik ben benieuwd of Mina een broertje of zusje krijgt O+
Dat is echt heel lief O+ nee dat is een stofje, ik hoef heus niet om alles te huilen :@
  dinsdag 28 februari 2023 @ 15:44:50 #147
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208178992
Over huilen gesproken, we hadden gister via Teams kennismaking met een geboortefotograaf, en toen liet ze een voorbeeld slideshow zien van wat we een beetje zouden kunnen verwachten. Nou, dat werd snotteren natuurlijk :'). Maar gelukkig mijn man ook, die was toch ook wel erg geëmotioneerd *;
  dinsdag 28 februari 2023 @ 16:14:02 #148
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208179376
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:43 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Dat is echt heel lief O+ nee dat is een stofje, ik hoef heus niet om alles te huilen :@
O+ :*
|| justdiggit.org ||
pi_208180046
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 15:38 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Wat zal het een opluchting zijn om daar voorbij te zijn! Ik denk nog regelmatig aan jullie en Mina, vind het zo fijn voor je dat je nu weer zwanger bent en het zo goed gaat. O+

Ben ook heel benieuwd of het een broertje of zusje voor Mina wordt! Heb je zelf een gevoel?
  dinsdag 28 februari 2023 @ 21:28:49 #150
318361 Bienelientjee
pi_208184082
*O* Geen zwangerschaps diabetes! *O* Nuchter 4.3, en 2 uur later 5.0! *O* En haar afmetingen waren allemaal prima dit keer. Buikje was nu normaal 75th percentile. En allemaal goed voor 24+4 zwangerschap!

En ze lag lekker te slapen en te duim zuigen! :D

En echt hoor, ze vinden altijd wel weer wat. Nu vonden ze mijn vruchtwater wat aan de hogere kant (niet eens alarmerend hoog ofzo!) Maar voor de zekerheid dus weer bloed laten afnemen om nu te checken voor infectie en WEER een scan in 2 weken! -O-
pi_208194925
Wat fijn dat je geen zwangerschapsdiabetes hebt, Bienelientjee! :D

In Oostenrijk moet iedere zwangere zich verplicht op zwangerschapsdiabetes laten testen. Interessant hoe dit per land verschilt.

Nu heb ik trouwens een ander vraagje voor iedereen hier. In Oostenrijk en Duitsland wordt door verloskundigen aangeraden om de laatste 6-8 weken voor de uitgerekende datum geen producten uit tarwebloem en geen bewerkte producten waar toegevoegde suikers in zitten meer te eten. Er wordt hierbij gerefereerd naar het Louwen-Dieet.

Dit is ter voorbereiding op de geboorte en zou de pijn blijkbaar sterk kunnen verminderen.

Nu heb ik geprobeerd dit ‘gebruik’ in het Nederlands en Engels te googelen maar kon er zo goed als niets over vinden.

Hebben jullie hier ooit iets over gehoord toevallig? Aankomende maandag heb ik een afspraak bij mij gynaecoloog en dan vraag ik hem er ook nog maar naar.

Ik volg nu sinds twee dagen dit dieet (ik eet overigens niet minder, maar anders), en vind het verdomde moeilijk! :D Eten zonder toegevoegde suikers — dat laat nog maar heel weinig opties open!
pi_208195290
Nee, in Nederland is dat geen ding. Eerlijk gezegd heb ik over het algemeen geen hoge pet op van de mate van evidence-based handelen in de Duitse gezondheidszorg (Oostenrijk ken ik onvoldoende). Dat betekent niet dat de zorg slecht is, maar deze wordt minder dan in Nederland gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Wat ik via PubMed kan vinden is dit:

quote:
Low-GI diets may have beneficial effects on maternal outcomes for those at risk of developing high glucose levels, without causing adverse effects on newborn outcomes. However, results should be interpreted with caution because of the evidence of heterogeneity and limited number of studies.
In alle eerlijkheid denk ik dat hoeveel pijn je hebt tijdens een bevalling van veel meer dingen afhankelijk is dan je bloedglucosewaarden en dat pijn ook een onderdeel van het proces is - en dat dat ook niet per se een probleem hoeft te zijn.

Overigens geloof ik ook heel erg in lichamelijk autonomie en beslissingsrecht van een zwangere en dus ook dat niets verplicht moet zijn; geen gtt, geen echo's, geen ingrepen en geen behandelingen. Maar ik weet niet goed hoe makkelijk dat in andere landen ligt.
pi_208195505
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 19:39 schreef Clubsoda het volgende:
Nee, in Nederland is dat geen ding. Eerlijk gezegd heb ik over het algemeen geen hoge pet op van de mate van evidence-based handelen in de Duitse gezondheidszorg (Oostenrijk ken ik onvoldoende). Dat betekent niet dat de zorg slecht is, maar deze wordt minder dan in Nederland gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Wat ik via PubMed kan vinden is dit:
[..]
In alle eerlijkheid denk ik dat hoeveel pijn je hebt tijdens een bevalling van veel meer dingen afhankelijk is dan je bloedglucosewaarden en dat pijn ook een onderdeel van het proces is - en dat dat ook niet per se een probleem hoeft te zijn.

Overigens geloof ik ook heel erg in lichamelijk autonomie en beslissingsrecht van een zwangere en dus ook dat niets verplicht moet zijn; geen gtt, geen echo's, geen ingrepen en geen behandelingen. Maar ik weet niet goed hoe makkelijk dat in andere landen ligt.
Ik kon inderdaad ook in het Duits heel weinig studies over dit thema vinden. En denk dat het dieet ook met een korreltje zout zal nemen! :p

Maar eigenlijk kan het over het algemeen niet zo veel kwaad minder bewerkte producten te eten, hiermee wil ik na de zwangerschap ook wel enigszins proberen door te gaan.
pi_208196425
Maar hoe wordt zoiets überhaupt onderzocht? Want hoe weet je nou of de pijn die je hebt meer/minder is dan wanneer je dat dieet niet zou hebben gevolgd? En geen enkele bevalling is toch identiek? Daarbij verschilt de pijn die iemand ervaart natuurlijk enorm per persoon. Ik zou zeggen dikke doei met dat dieet :D.
pi_208196651
Dadels eten heb ik wel gedaan, daar schijn je ook makkelijker van te bevallen. :P
En stiekem had ik ook gewoon cravings naar gedroogd fruit.

Voor wat het waard is, ik heb maanden geleefd op zoete troep en de bevalling deed niet heel veel pijn.
pi_208196892
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 20:29 schreef Smart_ass het volgende:
Maar hoe wordt zoiets überhaupt onderzocht? Want hoe weet je nou of de pijn die je hebt meer/minder is dan wanneer je dat dieet niet zou hebben gevolgd? En geen enkele bevalling is toch identiek? Daarbij verschilt de pijn die iemand ervaart natuurlijk enorm per persoon. Ik zou zeggen dikke doei met dat dieet :D.
Een flink grote groep nemen, de helft dieet en de andere helft niet, vragen naar hun pijnbeleving en allerlei andere factoren. Dan de gemiddelde pijnbeleving vergelijken terwijl je corrigeert voor die andere factoren.

Maar dan heb je inderdaad alsnog een gemiddelde pijnbeleving op groepsniveau en dat hoeft precies helemaal niets te zeggen over wat je als individu beleeft. Dus ik zou jouw conclusie ook volgen :P

Ik vond mijn vorige bevalling vrij intens qua pijn, ik heb nog nooit zoiets gevoeld zeg maar, maar absoluut niet onoverkomelijk. Dit keer wordt het met preventief epiduraal, dus aan de dieet-conclusie kan ik verder weinig bijdragen :+
pi_208197278
Hmmm, ja wat het thema pijnpreventie: op dit moment neig ik naar zonder ruggenprik bevallen, omdat de verloskundigen met wie ik tot nu toe heb gesproken dit ook aanbevelen. :/ Maar ben nog niet 100% zeker over deze keuze.

@Clubsoda : kies je nu voor preventief epiduraal vanwege je ervaring bij de vorige bevalling?

En dan nog een ongerelateerde vraag: ik ben sinds een week dus echt extreem kortademig, echt zo’n gevoel van zuurstofgebrek af en toe. Nu heb ik gelezen dat dit redelijk normaal is in het derde trimester. Maar is het ook normaal dat ik dit heb als ik stil zit en verder niets aan lichamelijke inspanning doe?

(Ik zal dit maandag uiteraard ook aan mijn gynaecoloog vragen, maar ik dacht: misschien kan jij of iemand anders hier uit ervaring spreken)
  woensdag 1 maart 2023 @ 21:28:41 #158
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208197521
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 20:45 schreef Lokasenna het volgende:
Dadels eten heb ik wel gedaan, daar schijn je ook makkelijker van te bevallen. :P

Voor wat het waard is, ik heb maanden geleefd op zoete troep en de bevalling deed niet heel veel pijn.
Ik heb ook wekenlang dadels gegeten voor mijn bevalling. Maar mijn bevalling was uiteindelijk een regelrecht drama, dus bij mij hebben de dadels helaas niet geholpen. Vond het wel lekker :P
|| justdiggit.org ||
pi_208197771
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 21:20 schreef margaretha_01 het volgende:
Hmmm, ja wat het thema pijnpreventie: op dit moment neig ik naar zonder ruggenprik bevallen, omdat de verloskundigen met wie ik tot nu toe heb gesproken dit ook aanbevelen. :/ Maar ben nog niet 100% zeker over deze keuze.

@:clubsoda : kies je nu voor preventief epiduraal vanwege je ervaring bij de vorige bevalling?

En dan nog een ongerelateerde vraag: ik ben sinds een week dus echt extreem kortademig, echt zo’n gevoel van zuurstofgebrek af en toe. Nu heb ik gelezen dat dit redelijk normaal is in het derde trimester. Maar is het ook normaal dat ik dit heb als ik stil zit en verder niets aan lichamelijke inspanning doe?

(Ik zal dit maandag uiteraard ook aan mijn gynaecoloog vragen, maar ik dacht: misschien kan jij of iemand anders hier uit ervaring spreken)
Nee, ik heb een hartritmestoornis en ben inmiddels onder controle bij een gespecialiseerde gyn en op consult geweest bij cardioloog en anesthesioloog. Hun advies is epiduraal om mijn hart zo rustig mogelijk te houden.

De vorige keer had ik geen pijnstilling - daar was ook geen tijd voor :P - en dat zou zonder hartgebeuren ook weer mijn uitgangspunt zijn.
pi_208198003
quote:
17s.gif Op woensdag 1 maart 2023 21:28 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Ik heb ook wekenlang dadels gegeten voor mijn bevalling. Maar mijn bevalling was uiteindelijk een regelrecht drama, dus bij mij hebben de dadels helaas niet geholpen. Vond het wel lekker :P
:p Ik vind dadels allesbehalve lekker - dus ik probeer dan ander gedroogd fruit te eten. Maar het liefst eet ik eigenlijk normaal fruit!
pi_208198045
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 20:45 schreef Lokasenna het volgende:

Mezelf af en toe trakteren op een chocolade taartje zal ik dan maar toestaan! :D
pi_208201296
Hier nog iemand die het derde trimester doorkwam op chocola en kruidnoten en de bevalling prima door is gekomen. Ja natuurlijk doet het pijn, met name rondom de persweëen vond ik het echt heel pittig. Maar niet “ik wil alsnog pijnstilling” pittig. Was ook lastig geworden thuis in bad, maar hè. :D

Heb zelf de online cursus ‘Bevallen als een baas’ gedaan en die heeft mij wel echt geholpen, dus bij twijfels over wensen en bevalplannen kan ik die aanraden!
pi_208201362
Ik vond persweeën dan weer bijna een verademing; helder, overzichtelijk, pauzes tussendoor O+ Het is zo'n individuele ervaring waarin allerlei randzaken een rol spelen.

Maar een voorbereiding en zorgen dat je weet hoe het werkt, welke scenario's er zijn en wat je wel en niet zou willen is wel enorm helpend denk ik.
  donderdag 2 maart 2023 @ 08:02:54 #164
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208201506
Ik vind voorbereiding dubbel. Geen enkele cursus had mij kunnen voorbereiden op hoe mijn bevalling is gegaan. Doordat ik er bewust weinig voorbereiding in had gestoken ben ik er heel open in gegaan en is mijn zeer heftige bevalling tot nog toe geen trauma geworden, denk ik. Ik hield mij niet vast aan wat ik had geleerd maar aan wat op dat moment goed voelde, wat het ook was. Ik had natuurlijk wel wat basis dingen gelezen zoals welke mogelijkheden voor pijnstilling enzo, maar verder bewust geen cursus gevolgd. Nou ben ik in het dagelijks leven sowieso zoveel mogelijk bezig met in het hier en nu zijn en focus op de ademhaling, dus misschien dat dat me ook heeft geholpen. De verloskundige die bij mijn bevalling was heb ik toevallig laatst gesproken op spreekuur en ze vond het heel knap hoe ik met de bevalling ben omgegaan en ook dat het me nu niet lijkt te achtervolgen.

Voor de komende bevalling wil ik ook geen cursus of iets gaan volgen, maar nu weet ik ook een beetje wat ik kan verwachten en het kan op heel veel vlakken alleen maar meevallen. Ja, het kan ook erger, maar dat zien we dan wel weer.

Maar ik kan me ook voorstellen dat voor anderen een bepaalde voorbereiding juist wel goed werkt :Y
|| justdiggit.org ||
  donderdag 2 maart 2023 @ 08:37:30 #165
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208201770
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 07:17 schreef Bami het volgende:
Hier nog iemand die het derde trimester doorkwam op chocola en kruidnoten en de bevalling prima door is gekomen. Ja natuurlijk doet het pijn, met name rondom de persweëen vond ik het echt heel pittig. Maar niet “ik wil alsnog pijnstilling” pittig. Was ook lastig geworden thuis in bad, maar hè. :D

Heb zelf de online cursus ‘Bevallen als een baas’ gedaan en die heeft mij wel echt geholpen, dus bij twijfels over wensen en bevalplannen kan ik die aanraden!
Die gaan wij ook doen ja. Ik wil weten wat er allemaal bestaat aan interventies, mogelijkheden en ingrepen, zodat ik als er iets nodig is, hier weloverwogen een besluit in kan nemen. Niet omdat ik denk dat ik dan mijn bevalling kan "sturen" :P.
pi_208201809
quote:
17s.gif Op donderdag 2 maart 2023 08:37 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Die gaan wij ook doen ja. Ik wil weten wat er allemaal bestaat aan interventies, mogelijkheden en ingrepen, zodat ik als er iets nodig is, hier weloverwogen een besluit in kan nemen. Niet omdat ik denk dat ik dan mijn bevalling kan "sturen" :P.
Precies dat! Ik had juist in mijn bevalplan staan welke interventie ik wanneer wel oké vond, ook al wilde ik ze liever allemaal niet. Juist dat gaf een gevoel van regie wat ik anders denk ik niet gehad had. Man heeft hem ook helemaal meegedaan en het is dan best grappig om te merken dat hij nu beter weet hoe een fysiologische bevalling kan gaan dan vriendinnen van mij die al meerdere keren bevallen zijn.
pi_208202147
Uiteindelijk denk ik dat niets je echt kan voorbereiden op een bevalling. Het is ook goed om te bedenken wat bij je past, ben je iemand die dingen graag wil weten en snappen of vind je het juist fijn om je over te kunnen geven.

Ik wil me ook graag nog met mijn vrouw verdiepen in de fysiologie (dit is haar eerste kind) maar eh... We hebben nog twee weken :')
pi_208202403
Zoals een vriendin zei: op het moment dat je denkt dat je echt niet meer kan, dan ben je er bijna. Zo heb ik het ook ervaren. Ik wilde zelf liever geen pijnstilling omdat er altijd een risico in zit voor de baby (hoe klein ook), maar ik realiseer me dat dat alleen mogelijk was omdat mijn bevallingen gewoon prima vlotten zonder complicaties. Pijnstilling moet vooral niet voelen als een zwaktebod. Bevallen is hoe dan ook een topprestatie!

Ik had krachtige weeën, best pijnlijk al gelijk, maar er zat telkens wel een nette pauze tussen. Dat maakte dat het heel goed te doen was. Een weeënstorm zonder noemenswaardige pauze ertussen, dat zou echt een ander verhaal zijn geweest. Bij de oudste vond ik persen eng, dat zorgde vooral mentaal voor een uitdaging. Het deed zeer en dan moet je zelf die pijn nog een beetje extra pijnlijk maken. Bij de tweede dacht ik toch sneller: ok, nog twee keer persen en dan hoef ik dit nooit meer te doen. Hoppa! *O* :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208202461
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:40 schreef Phaidra het volgende:
Zoals een vriendin zei: op het moment dat je denkt dat je echt niet meer kan, dan ben je er bijna. Zo heb ik het ook ervaren. Ik wilde zelf liever geen pijnstilling omdat er altijd een risico in zit voor de baby (hoe klein ook), maar ik realiseer me dat dat alleen mogelijk was omdat mijn bevallingen gewoon prima vlotten zonder complicaties. Pijnstilling moet vooral niet voelen als een zwaktebod. Bevallen is hoe dan ook een topprestatie!

Ik had krachtige weeën, best pijnlijk al gelijk, maar er zat telkens wel een nette pauze tussen. Dat maakte dat het heel goed te doen was. Een weeënstorm zonder noemenswaardige pauze ertussen, dat zou echt een ander verhaal zijn geweest. Bij de oudste vond ik persen eng, dat zorgde vooral mentaal voor een uitdaging. Het deed zeer en dan moet je zelf die pijn nog een beetje extra pijnlijk maken. Bij de tweede dacht ik toch sneller: ok, nog twee keer persen en dan hoef ik dit nooit meer te doen. Hoppa! *O* :+.
Yep :D Maar ook daar kom je weer doorheen. Het voordeel ervan is dat ik nu niet zo op zie tegen de mogelijkheid van een weeënstorm door een inleiding. Want mijn lichaam is blijkbaar in staat om zonder enige ingrijpen volkomen hysterisch te reageren, veel hysterischer kan het eigenlijk niet :P
pi_208202531
Ik weet nog dat ik bij de oudste in het ziekenhuis aankwam. Thuis had ik 5-6 cm ontsluiting en de rit naar het ziekenhuis (15 min) was echt hels geweest. Toen dacht ik: als dit nog 4 uur moet duren, ga ik het echt niet volhouden. Maar toen de verloskundige ging checken zat ik dus al op 9,5 cm. Niet zo gek dat die autorit niet zo fijn was _O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208202696
Ik kwam 1,5 uur na de eerste wee in het ziekenhuis aan met het idee dat het 'voorwerk' was (want super onregelmatig) maar wel voorwerk waar ik niet echt mee uit de voeten kon. Daar aangekomen ging de verloskundige eens kijken (er was nog niemand thuis geweest) en toen had ik volledige ontsluiting :') Toen snapte ik inderdaad ook wel waarom ik er weinig mee kon tot dan toe :+
  donderdag 2 maart 2023 @ 10:21:19 #172
149959 SQ
snelle trees
pi_208202802
Ja maar ja, ik kan me voorstellen als een bevalling 36 uur duurt je dat punt echt wel eerder bereikt zeg maar :+

Een snelle probleemloze bevalling is fijn, maar je kunt denk ik de situaties niet helemaal vergelijken ;)
disclaimer
pi_208203030
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:21 schreef SQ het volgende:
Ja maar ja, ik kan me voorstellen als een bevalling 36 uur duurt je dat punt echt wel eerder bereikt zeg maar :+

Een snelle probleemloze bevalling is fijn, maar je kunt denk ik de situaties niet helemaal vergelijken ;)
Dat zei ik toch ook, dat ik me dat heel goed realiseer. Als ik toen in het ziekenhuis nog 4 uur lang die weeën had moeten wegpuffen en nog op 5 cm had gezeten, dan was het echt heel anders gelopen.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 2 maart 2023 @ 10:49:56 #174
149959 SQ
snelle trees
pi_208203064
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:46 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat zei ik toch ook, dat ik me dat heel goed realiseer. Als ik toen in het ziekenhuis nog 4 uur lang die weeën had moeten wegpuffen en nog op 5 cm had gezeten, dan was het echt heel anders gelopen.
Ik triggerde wellicht teveel op je eerste 2 zinnen ;)
Kan er zelf ook niet over meepraten overigens. Alleen dat ik zelf 3 keer zonder plan ben bevallen, 3 totaal verschillende bevallingen heb gehad en ze alle 3 prima heb ervaren, gelukkig.
disclaimer
pi_208203083
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 09:53 schreef Phaidra het volgende:
Ik weet nog dat ik bij de oudste in het ziekenhuis aankwam. Thuis had ik 5-6 cm ontsluiting en de rit naar het ziekenhuis (15 min) was echt hels geweest. Toen dacht ik: als dit nog 4 uur moet duren, ga ik het echt niet volhouden. Maar toen de verloskundige ging checken zat ik dus al op 9,5 cm. Niet zo gek dat die autorit niet zo fijn was _O-.
Hier ook zoiets. Ik dacht in de auto vooral hoe ga ik dit nog 8 uur volhouden (want met 2a3cm vertrokken en de boekjes schrijven 1cm per uur) maar tegelijk ook we zijn op weg naar het ziekenhuis en daar is een ruggenprik beschikbaar dus nog even volhouden. In de auto nog met met man over gehad dat ik in het ziekenhuis echt een ruggenprik wilde en dat hij ervoor moest zorgen dat ze geen pethidine in mijn been zouden jassen.
In het ziekenhuis aangekomen bleken die helse weeën persweeën te zijn. Mijn reactie daarop "ow, dan heb ik geen ruggenprik nodig" was blijkbaar heel grappig.

Als die bevalling uren had geduurd was er echt wel pijnstilling in gegaan. Die optie is er gewoon dus maak er vooral gebruik van als het nodig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 02-03-2023 10:57:13 ]
pi_208203208
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 10:49 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik triggerde wellicht teveel op je eerste 2 zinnen ;)
Kan er zelf ook niet over meepraten overigens. Alleen dat ik zelf 3 keer zonder plan ben bevallen, 3 totaal verschillende bevallingen heb gehad en ze alle 3 prima heb ervaren, gelukkig.
Ik vroeg me nog af of ik er expliciet 'DISCLAIMER' bij zou moeten zetten :D ;). Het is allemaal leuk bedacht als je nog nooit bevallen bent, zeg maar, ik hield in mijn hoofd wel alle opties open. Liever dit of dat, maar als ik me op dat moment bedenk, ook prima.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208203322
Ik had wel echt heel graag geweten dat een spontane weeënstorm of een stortbevalling bij een eerste kind bestaan. Dat had nooit iemand me verteld :? Dat is eigenlijk het enige wat ik echt gemist heb qua bevallingsvoorbereiding.

[ Bericht 7% gewijzigd door Clubsoda op 02-03-2023 11:20:07 ]
pi_208203480
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:12 schreef Clubsoda het volgende:
Ik had wel echt heel graag geweten dat een spontane weeënstorm of een stortbevalling bij een eerste kind bestaan. Dat had nooit iemand me verteld :? Dat is eigenlijk het enige wat ik echt gemist heb qua bevallingsvoorbereiding.
Ja zeer herkenbaar. Ik was helemaal van het padje doordat ik ineens een kind had.
pi_208203785
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:26 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ja zeer herkenbaar. Ik was helemaal van het padje doordat ik ineens een kind had.
Ja, precies. En hoewel zo'n vlotte bevalling natuurlijk voordelen heeft, kan het psychisch best heel ingrijpend zijn. Ik vond het onlangs, 11 jaar na dato, heel helend dat de gynaecoloog dat ook zo uitsprak, want de algemene tendens is toch eerder dat het heel fijn moet zijn.
  donderdag 2 maart 2023 @ 13:11:36 #180
386633 Adnap
I love Life !
pi_208204552
*valt binnen*
23 jaar na dato (en 21 jaar) vond ik bevallen pijnlijk maar absoluut te doen.
De eerste duurde 12 uur en heb ik als pijnlijker ervaren dan de 2e. Vooral het niet mogen persen en je lijf tegenwerken :X :X :X
De tweede duurde kort, maar daarvan vond ik vooral de naweeën echt vreselijk.Die stopten pas na 3 dagen.
Dus beleving is beide keren heel anders. maar ik kijk er na zoveel jaar nog steeds op terug als de mooiste ervaringen van mijn leven

*stuift weer weg*
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_208206203
Hier de ervaring van iemand met hele lage pijntolerantie (zonder dat ik iemand bang wil maken :P): ik vond het godsgruwelijk pijn doen, wist me totaal geen raad met de pijn en heb er zsm een ruggenprik in laten jassen ^O^ . Uiteindelijk een keizersnede geworden trouwens. Ik had zelf geen plan / geen cursus gedaan maar ik ben dan ook wel redelijk go with the flow en ik denk eerlijk gezegd niet dat het mij persoonlijk geholpen zou hebben. Het was een hele positieve ervaring overigens, ondanks dat het heel lang duurde en in een keizersnede eindigde. Tweede was een geplande keizersnede, hoefde die pijn persoonlijk niet nog een keer mee te maken :D.
pi_208213418
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 15:45 schreef Smart_ass het volgende:
Hier de ervaring van iemand met hele lage pijntolerantie (zonder dat ik iemand bang wil maken :P): ik vond het godsgruwelijk pijn doen, wist me totaal geen raad met de pijn en heb er zsm een ruggenprik in laten jassen ^O^ . Uiteindelijk een keizersnede geworden trouwens. Ik had zelf geen plan / geen cursus gedaan maar ik ben dan ook wel redelijk go with the flow en ik denk eerlijk gezegd niet dat het mij persoonlijk geholpen zou hebben. Het was een hele positieve ervaring overigens, ondanks dat het heel lang duurde en in een keizersnede eindigde. Tweede was een geplande keizersnede, hoefde die pijn persoonlijk niet nog een keer mee te maken :D.
Alsnog positief dus ondanks de pijn? Wat maakte het dan positief :D?
pi_208213911
Dat ik mijn dochter eraan over heb gehouden :P.

Dat een kind krijgen pijn doet weet iedereen, dus daar stel je je ook zo goed als het kan op in. Maar goed ja die pijn vond ik hels en ik dacht dat ik doodging maar zodra die ruggenprik erin zat vond ik het allemaal prima. Was ook best gezellig daar met aardige verpleegkundigen, leuke anesthesist en een leuke gynaecoloog enzo. En ja ik ging mijn baby ontmoeten, dat is toch hartstikke leuk? :D
  vrijdag 3 maart 2023 @ 08:22:30 #184
431496 girlnextdoor.
pi_208214690
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 15:45 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn pijntolerantie is juist vrij hoog en heb ook zoiets van, ik laat het straks allemaal over me heen komen. Ik kan wel een hele planning gaan maken of een beeld scheppen maar het gaat toch altijd anders. Waar ik overigens wel naartoe leef is die eerste momenten met mijn zoon, maar dat is ook het enige. Verwachtingen scheppen valt vaak tegen en ik denk dat er een soort realisme in me heerst dat ook weet dat buiten de baby zelf het gewoon erg pijnlijk en rot en hard werken is.
pi_208214788
Bij allebei een inleiding gehad. Bij de eerste bij 40+3 omdat het hartje wat minder klopte en bij de tweede 42+0 omdat het gewoon tijd was.

Voor alle zwangeren hier die ingeleid moeten worden, vraag of het ziekenhuis een draadloze CTG tot hun beschikking hebben. Echt, dat heeft bij mijn laatste bevalling zo erg geholpen!

Bij mijn eerste inleiding bestond zoiets volgens mij nog niet en ik vond het hel. 15 uur lang aan bedrading vast zitten en voor je gevoel geen kant op kunnen. Niet op een voor mij fijne manier weeën op kunnen vangen... Ja, ik wind er geen doekjes om, het was gewoon vreselijk.

In mijn 2e zwangerschap, ruim 5 jaar later' kwam ik erachter dat er ook een draadloze CTG bestaat. Toen duidelijk werd dat ik weer een inleiding kreeg heb ik direct aan het ziekenhuis gevraagd of ze deze CTG hadden. Gelukkig hadden ze die, maar niet in elke bevalkamer. Ik heb er dus direct eentje gereserveerd :P

Mijn tweede inleiding was vergeleken bij de eerste hemels. Ik kon overal naartoe lopen. Zelfs douchen als ik wilde. Ja, ik kijk zeer positief terug op mijn laatste bevalling O+
pi_208214836
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 08:22 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Mijn pijntolerantie is juist vrij hoog en heb ook zoiets van, ik laat het straks allemaal over me heen komen. Ik kan wel een hele planning gaan maken of een beeld scheppen maar het gaat toch altijd anders. Waar ik overigens wel naartoe leef is die eerste momenten met mijn zoon, maar dat is ook het enige. Verwachtingen scheppen valt vaak tegen en ik denk dat er een soort realisme in me heerst dat ook weet dat buiten de baby zelf het gewoon erg pijnlijk en rot en hard werken is.
Mijn bevalling ging dus precies zoals gehoopt en het beeld dat ik gecreëerd had. Maar dat is vrij uitzonderlijk idd heb ik me laten vertellen.
pi_208214986
Ik denk dat 'verwachtingen scheppen' ook niet om details gaat maar om weten wat je belangrijk vindt. Ik hoef echt geen bevalkamer met gedempt licht en geurkaarsen en muziekjes op de achtergrond die voelt als mijn eigen huiskamer. Maar ik kan me niet concentreren met veel lawaai om me heen en ik heb behoefte aan duidelijke communicatie zonder poespas. Dat staat dus ook in mijn bevalplan. En als de nood aan de man is dan wordt er natuurlijk gewoon ingegrepen, dan ga ik heus niet lopen piepen over drukte als ik met spoed naar een OK gereden zou moeten worden :P

Dat is wel een handige om mee te nemen @Sunshine1982 . Hoewel ik zelf ook al aan de hartslagmeting en saturatie moet hangen en een epiduraal heb, dus ik reken op wat weinig mogelijkheden om te bewegen :+
  vrijdag 3 maart 2023 @ 12:04:22 #188
149959 SQ
snelle trees
pi_208216975
De draadloze ctg registreerde bij mij niet goed dus lag ik alsnog aan de draden. _O-

En ik mocht m wel af maar mijn baby bewoog al niet echt meer dus ik wilde m zelf ook graag omhouden.

Gelukkig geen enkele wee gehad bij die bevalling, dus heel oncomfortabel was het uiteindelijk ook niet.
disclaimer
pi_208217344
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 12:04 schreef SQ het volgende:
De draadloze ctg registreerde bij mij niet goed dus lag ik alsnog aan de draden. _O-

En ik mocht m wel af maar mijn baby bewoog al niet echt meer dus ik wilde m zelf ook graag omhouden.

Gelukkig geen enkele wee gehad bij die bevalling, dus heel oncomfortabel was het uiteindelijk ook niet.
Oh echt. Dat is wat minder -O- Ik weet dat hij bij mij soms wat afzakte, maar ik kon 'm zelf wel weer goed op zijn plek doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 03-03-2023 12:43:32 ]
  vrijdag 3 maart 2023 @ 15:33:18 #190
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208219532
Ik merk overigens wel (en dat zal echt voor een deel bij mijzelf liggen hoor) dat ik het gevoel heb regelmatig te moeten "verdedigen" dat ik dus wel een cursus wil doen en wel een uitgebreid bevalplan wil schrijven - "je weet toch niet hoe het loopt, als de dokter zegt dat iets moet gebeurd het gewoon, je hebt geen invloed op je bevalling". Ik vind dat wel jammer eigenlijk. Want daarmee zeggen we als vrouwen voor mijn gevoel dat je over 1 van de meest belangrijke ervaringen in je leven je totaal geen regie of zeggenschap hebt en we eigenlijk ook niet hoeven te weten hoe het precies werkt?

Maar goed, zoals gezegd is dit wel een gevoelig punt voor mij :@.
pi_208219583
Volgens mij is dat juist de tendens tegenwoordig, dat de meeste vrouwen een bevalplan hebben en juist heel goed weten welke interventies ze wel en niet willen? En dat is inderdaad ook heel goed als je daar een sterke mening over hebt, het is jouw lijf, jouw baby, jouw bevalling :Y.
pi_208219685
Bij de eerste had ik een bevalplan omdat ik dacht dat dat erbij hoorde. Door de inleiding was er vrij weinig van terecht gekomen.

Bij de 2e helemaal geen plan gemaakt. Ik had ook niet zoveel wensen eerlijk gezegd. Maar als je dat wel hebt kan het zinvol zijn om een plan op te stellen :Y
  vrijdag 3 maart 2023 @ 15:58:14 #193
149959 SQ
snelle trees
pi_208219743
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 15:33 schreef Debsterr het volgende:
Ik merk overigens wel (en dat zal echt voor een deel bij mijzelf liggen hoor) dat ik het gevoel heb regelmatig te moeten "verdedigen" dat ik dus wel een cursus wil doen en wel een uitgebreid bevalplan wil schrijven - "je weet toch niet hoe het loopt, als de dokter zegt dat iets moet gebeurd het gewoon, je hebt geen invloed op je bevalling". Ik vind dat wel jammer eigenlijk. Want daarmee zeggen we als vrouwen voor mijn gevoel dat je over 1 van de meest belangrijke ervaringen in je leven je totaal geen regie of zeggenschap hebt en we eigenlijk ook niet hoeven te weten hoe het precies werkt?

Ik denk dat je de komende rest van je leven nog wel het gevoel gaat hebben je over alles te moeten verdedigen omtrent het ouderschap, ik denk dat iedereen dat wel herkent. De makkelijkste manier om daar mee om te gaan is je niet te verdedigen en gewoon je hart te volgen, maar ik snap ook wel dat dat (nu nog) niet zo gemakkelijk is.

Het is nou eenmaal een heel persoonlijke unieke ervaring en IEDEREEN, maar werkelijk IEDEREEN heeft haar eigen ervaring en zal die ook delen. En waarschijnlijk vinden de meeste mensen hun eigen keuze de beste. Dat wil niet zeggen dat iemand met een andere mening / voorkeur / ervaring zich hoeft te verdedigen. Het mag ook gewoon zijn, zeg maar. Het is niet als een debat dat je moet winnen.

En het kan ook zo zijn dat je eigen mening verandert door je ervaringen, of juist niet, het is een heel evolutionair proces, dat ouderschap. En als je vernadert (of juist niet) is dat ook niks om je voor te verdedigen. Ervaringen maken de mens.

Dus nou ja, als jij je goed voelt bij het schrijven van een bevalplan, laat je dan vooral niet tegenhouden door de ervaringen en meningen van een ander. Iedereen doet het op zijnhaar eigen manier, en dus doet iedereen het helemaal goed ;) :*
disclaimer
  vrijdag 3 maart 2023 @ 16:03:05 #194
149959 SQ
snelle trees
pi_208219799
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 15:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij de eerste had ik een bevalplan omdat ik dacht dat dat erbij hoorde. Door de inleiding was er vrij weinig van terecht gekomen.

Bij de 2e helemaal geen plan gemaakt. Ik had ook niet zoveel wensen eerlijk gezegd. Maar als je dat wel hebt kan het zinvol zijn om een plan op te stellen :Y
Dit is ook precies mijn ervaring. Ik had een plan omdat iedereen het deed en het zo hoorde. Er kwam geen zak van terecht. Ik voelde dat ik dat eigenlijk helemaal niet zo erg vond (wat ook wel een dingetje was, want door het lezen van de trauma's van andere mensen had ik bijna het ide dat ik dat wel heel vervelend MOEST vinden allemaal, maar ja, dat vond ik niet en dus was ik misschien wel ontaard, oh die emoties... :')).

Het is ook echt niet zo dat ik me alles maar heb laten overkomen hoor, bij de volgende zwangerschappen. En ik ben altijd prima op de hoogte geweest van wat er speelde. Maar het zo duidelijk uiteenzetten van wensen had voor mij dus klaarblijkelijk weinig meerwaarde.

Waarbij ik onder geen enkel beding een oordeel vel of een mening heb over anderen, laat dat duidelijk zijn ;)
disclaimer
  vrijdag 3 maart 2023 @ 16:10:58 #195
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208219896
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 15:58 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik denk dat je de komende rest van je leven nog wel het gevoel gaat hebben je over alles te moeten verdedigen omtrent het ouderschap, ik denk dat iedereen dat wel herkent. De makkelijkste manier om daar mee om te gaan is je niet te verdedigen en gewoon je hart te volgen, maar ik snap ook wel dat dat (nu nog) niet zo gemakkelijk is.

Het is nou eenmaal een heel persoonlijke unieke ervaring en IEDEREEN, maar werkelijk IEDEREEN heeft haar eigen ervaring en zal die ook delen. En waarschijnlijk vinden de meeste mensen hun eigen keuze de beste. Dat wil niet zeggen dat iemand met een andere mening / voorkeur / ervaring zich hoeft te verdedigen. Het mag ook gewoon zijn, zeg maar. Het is niet als een debat dat je moet winnen.

En het kan ook zo zijn dat je eigen mening verandert door je ervaringen, of juist niet, het is een heel evolutionair proces, dat ouderschap. En als je vernadert (of juist niet) is dat ook niks om je voor te verdedigen. Ervaringen maken de mens.

Dus nou ja, als jij je goed voelt bij het schrijven van een bevalplan, laat je dan vooral niet tegenhouden door de ervaringen en meningen van een ander. Iedereen doet het op zijnhaar eigen manier, en dus doet iedereen het helemaal goed ;) :*
Je hebt gelijk, dit is misschien ook wel pas het begin van het "verdedigen" inderdaad :D. Vind het vooral jammer als mensen denken dat bevalplan schrijven = denken dat je je bevalling letterlijk kunt regisseren. Geeft me ergens het gevoel dat ze denken dat ik dom ben _O-.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 16:12:39 #196
149959 SQ
snelle trees
pi_208219916
Ik vind het overigens wel echt een supergoede tendens dat zoveel vrouwen zich zo goed laten informeren tegenwoordig. En het opschrijven van je wensen is zeker niet hetzelfde als denken dat je alles in de hand hebt.

Het gaat er vooral om dat jij met een zo goed mogelijk gevoel je bevalling in gaat, of dat nou is met een geplande epiduraal omdat je pijn haat of dat je het zo intens mogelijk wil beleven in het maanlicht ofzo.
disclaimer
pi_208220169
quote:

Ik kan me helemaal vinden in je houding. Ik vind het sowieso verstandig om je te laten informeren over je rechten en plichten in de gezondheidszorg om het maar even zo te zeggen. Zeker voor zo'n life event als een geboorte. En daar ben ik niet de enige in, want 'shared decision making' is de norm aan het worden. Je maakt samen met de arts de beslissing. Ik was vorige week bij anesthesioloog om dingen te overleggen en die legde de keuze dus echt bij mij/ons neer. Dan is het heel onhandig als je geen idee hebt, want dan moet je zomaar knopen doorhakken waar je niet over nagedacht hebt. En 'als de dokter het zegt, gebeurt het gewoon' is je reinste onzin, want niemand mag iets met jouw lichaam doen waar je niet zelf achter staat.

Dus doe lekker die cursus, schrijf je bevalplan en trek je van de rest van de wereld lekker niets aan. Voorbereiden =/ krampachtig regisseren. Ik kan bijvoorbeeld echt uitstekend met de flow go-en terwijl ik ook heel graag wil dat men mijn partner even wat extra uitleg geeft omdat ze nou eenmaal een malle buitenlander is :+ (ja, dat staat in het bevalplan :D )
pi_208220341
'De baby moet eruit' telt ook gewoon als bevalplan vind ik!

De mijne heb ik ongelezen weer uit de ziekenhuistas geplukt een week later. Mijn man wist wel wat erin stond maar op het moment zelf even niet echt meer. Maar toch wel blij dat ik er een geschreven had, het gaf me wat gemoedsrust dat hij klaar lag.
pi_208220422
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 16:10 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, dit is misschien ook wel pas het begin van het "verdedigen" inderdaad :D. Vind het vooral jammer als mensen denken dat bevalplan schrijven = denken dat je je bevalling letterlijk kunt regisseren. Geeft me ergens het gevoel dat ze denken dat ik dom ben _O-.
Heeeeel herkenbaar dit. Vooral de 'het gaat toch nooit volgens plan en je weet niet hoe het loopt' die je dan vervolgens krijgt. Ik geniet er nog steeds erg van om dan te vertellen over mijn bevalling die exàct volgens plan verliep en waarbij ik op geen enkel vlak af hoefde te wijken van mijn bevalplan. Terwijl 90% van mijn plan ging over wat als het niet zo zou gaan. :')

Je hebt er trouwens zeker wel invloed op, dus degene die dat zei liegt. Wat niet wil zeggen dat het volgens plan gaat, maar geen invloed is wel weer het andere uiterste. :D
pi_208220737
Een simpel voorbeeld over voorbereiden: bij mijn vorige bevalling wilde ik de mogelijkheid hebben voor een epiduraal. Maar ik was ook vrij kort daarvoor aan een hernia geopereerd en ik wist niet zeker of er genoeg ruimte tussen mijn wervels zou zijn om de prik te zetten. Dus dat heb ik aan de verloskundige gemeld en ik ben langs gegaan bij de anesthesie en die hebben naar mijn rug gekeken.

Uiteindelijk heb ik heel die prik niet gehad. Maar het zal je toch gebeuren dat je het niet meer volhoudt, vraagt om een ruggenprik, de anesthesie wordt opgetrommeld en ter plekke wordt geconcludeerd dat het geen haalbare kaart is :% Dat is een moeizaam moment om over alternatieven na te denken.
pi_208221455
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 16:46 schreef Bami het volgende:

[..]
Heeeeel herkenbaar dit. Vooral de 'het gaat toch nooit volgens plan en je weet niet hoe het loopt' die je dan vervolgens krijgt. Ik geniet er nog steeds erg van om dan te vertellen over mijn bevalling die exàct volgens plan verliep en waarbij ik op geen enkel vlak af hoefde te wijken van mijn bevalplan. Terwijl 90% van mijn plan ging over wat als het niet zo zou gaan. :')

Je hebt er trouwens zeker wel invloed op, dus degene die dat zei liegt. Wat niet wil zeggen dat het volgens plan gaat, maar geen invloed is wel weer het andere uiterste. :D
Maar zoals bij jou alles volgens plan verliep, zo komt ook dat uiterste van geen enkele invloed gewoon voor in de praktijk. Wel goed om je vooraf te realiseren dat dat ook tot de mogelijkheden behoort.

Ik heb zelf 0 invloed ervaren, er waren geen keuzemomenten, had geen informatie over hoe het ervoor stond, geen communicatie met de vk, niks. En dat vond ik achteraf best moeilijk. Ook al zei iedereen dat ik zo'n geluk had en in mijn handjes mocht knijpen, het was best heftig om de controle kwijt te zijn.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 18:06:58 #202
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208221526
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 15:58 schreef SQ het volgende:

[..]

Deze wijze woorden _O_
|| justdiggit.org ||
pi_208221531
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 18:00 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Maar zoals bij jou alles volgens plan verliep, zo komt ook dat uiterste van geen enkele invloed gewoon voor in de praktijk. Wel goed om je vooraf te realiseren dat dat ook tot de mogelijkheden behoort.

Ik heb zelf 0 invloed ervaren, er waren geen keuzemomenten, had geen informatie over hoe het ervoor stond, geen communicatie met de vk, niks. En dat vond ik achteraf best moeilijk. Ook al zei iedereen dat ik zo'n geluk had en in mijn handjes mocht knijpen, het was best heftig om de controle kwijt te zijn.
Ja ik heb al eerder gezegd dat jouw bevalling me heel erg heftig lijkt idd, en geen invloed ervaren klinkt ook heel naar. ;(
pi_208224061
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 18:00 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Als je zelf ruim 36 uur hebt liggen baren bijvoorbeeld, dan snap ik best dat een stortbevalling als een heel fijn scenario klinkt. Maar het controleverlies was je ervaren hebt, is niet te onderschatten heftig. En 'maar je hebt een gezond kind' is een dooddoener die je niet helpt in dat gevoel. Het heeft bij mij echt best een hoop tijd gekost om dat controleverlies te kunnen verwerken en nog steeds kan ik het me levendig voor de geest halen.
  donderdag 9 maart 2023 @ 16:51:25 #205
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208302504
Mina krijgt een zusje O+.
  donderdag 9 maart 2023 @ 17:11:02 #206
149959 SQ
snelle trees
pi_208302717
Jaaaa roze allesssss! O+
disclaimer
  donderdag 9 maart 2023 @ 17:27:06 #207
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208302852
quote:
17s.gif Op donderdag 9 maart 2023 16:51 schreef Debsterr het volgende:
Zo leuk! O+

En inmiddels voorbij de spannende termijn als het goed is? Extra hoera daarvoor *O*
|| justdiggit.org ||
pi_208303039
Wat leuk, debsterr!!! :D
  donderdag 9 maart 2023 @ 18:00:15 #209
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208303145
quote:
17s.gif Op donderdag 9 maart 2023 17:27 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Zo leuk! O+

En inmiddels voorbij de spannende termijn als het goed is? Extra hoera daarvoor *O*
Yes dat ook, tevens zei mijn buik vandaag ineens POEF dus beetje bij beetje groeit het vertrouwen wel O+.
pi_208304217
quote:
17s.gif Op donderdag 9 maart 2023 16:51 schreef Debsterr het volgende:
*O* *O* Wat leuk O+ Je had al zo'n idee toch?
  donderdag 9 maart 2023 @ 19:32:19 #211
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208304245
quote:
17s.gif Op donderdag 9 maart 2023 18:00 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Yes dat ook, tevens zei mijn buik vandaag ineens POEF dus beetje bij beetje groeit het vertrouwen wel O+.
Zo fijn!! O+
|| justdiggit.org ||
pi_208304326
Ik kom ook maar even om het hoekje kijken :W Ik durf niet zo goed en weet niet of ik actief mee kom posten, maar toch
  donderdag 9 maart 2023 @ 21:50:31 #213
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208306797
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:30 schreef Peacefulll het volgende:

[..]
*O* *O* Wat leuk O+ Je had al zo'n idee toch?
De nub loog er niet om idd :D. En echt een leuk idee dat het nu minder abstract wordt allemaal.
  donderdag 9 maart 2023 @ 21:50:49 #214
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208306802
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:36 schreef Peacefulll het volgende:
Ik kom ook maar even om het hoekje kijken :W Ik durf niet zo goed en weet niet of ik actief mee kom posten, maar toch
O+ heel erg welkom *O*
pi_208311291
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 19:36 schreef Peacefulll het volgende:
Welkom! Ik ben ook vooral een lezer :P. Maar waarom durf je niet zo goed?
  maandag 13 maart 2023 @ 15:45:39 #216
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208359069
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheGirlNextDoor op 13-03-2023 16:45:52 ]
|| justdiggit.org ||
  maandag 13 maart 2023 @ 19:17:23 #217
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208361945
Och meisje, wat vervelend om te horen! Maar goed dat je doorpakt, hopelijk krijg je snel de juiste hulp en ondersteuning :*
  maandag 13 maart 2023 @ 20:57:13 #218
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_208364253
SPOILER
Ik kom maar weer eens binnen vallen..
De shock is nog steeds groot. We weten ook niet zo goed hoé we dit gaan doen. Ik wil nu vooral horen dat alles goed komt, 3 kinderen leuk zijn en het niet uitmaakt dat ik 1 mei met een nieuwe baan begin. :+ :@
Protège moi de mes désirs.
pi_208364300
Over drie kinderen kan ik niets zeggen maar over je baan wel: ik begon met een nieuwe baan toen ik 29 weken zwanger was en kreeg de laatste dag voor mijn verlof te horen dat ik een vast contract kreeg :D Gefeliciteerd!

Sterkte @TheGirlNextDoor . Goed dat je hulp krijgt!
pi_208364320
Mijn bloeddruk is aan het stijgen, dus ik moet overmorgen weer naar de gynaecoloog om weer te meten. Ik ben je benieuwd of ik de oorspronkelijke inleidingsdatum ga redden of dat het nog wat vroeger wordt.
  maandag 13 maart 2023 @ 21:05:27 #221
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208364368
Alles komt goed @arvensis, een 3e kindje krijgt ook alle liefde en bij je nieuwe baan hebben ze dat verlof dan maar snel gehad, hoeven ze daar in de toekomst niet meer bang voor te zijn ;).

Gefeliciteerd *O*
pi_208364422
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 20:57 schreef arvensis het volgende:
SPOILER
De shock is nog steeds groot. We weten ook niet zo goed hoé we dit gaan doen. Ik wil nu vooral horen dat alles goed komt, 3 kinderen leuk zijn en het niet uitmaakt dat ik 1 mei met een nieuwe baan begin. :+ :@
Wat tof! *O* O+ Ik kan me de schok goed voorstellen, maar het komt linksom of rechtsom wel goed :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator maandag 13 maart 2023 @ 21:17:43 #223
382129 crew  Donna
pi_208364527
quote:
SPOILER
Ohjee. Die shock kan ik me goed voorstellen.
Komt goed, schatje! O+
pi_208364554
Gefeliciteerd, arvensis! Adem in, adem uit. Succes, vast een beste achtbaan nu voor jullie.
  maandag 13 maart 2023 @ 22:34:25 #225
56471 pinquit
oh my lama!
pi_208366204
Oooh @arvensis nog zon mooie, dat kan alleen maar heeeel leuk worden O+ O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 14 maart 2023 @ 04:20:20 #226
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_208367563
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 22:34 schreef pinquit het volgende:
Oooh @:arvensis nog zon mooie, dat kan alleen maar heeeel leuk worden O+ O+
O+

Dank allemaal. O+
pi_208367629
quote:
SPOILER
Ik kan me de schok goed voorstellen! Maar het komt echt allemaal op zijn pootjes terecht.

Van harte gefeliciteerd!
pi_208367664
quote:
SPOILER
:o Wat leuk! Geen ervaring met 3 kinderen (al ben ik er zelf 1 van 4 en dat was en is iig erg leuk) of een nieuwe baan in zo’n periode, maar ik weet zeker dat jullie er wel uit gaan komen. En denk je in hoe leuk het is voor je oudste twee om een broertje of zusje te kunnen verwennen. O+

Maar kan me de schok wel heel goed voorstellen. Desalniettemin; gefeliciteerd! :D
  dinsdag 14 maart 2023 @ 07:37:21 #229
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_208367875
Gefeliciteerd Arvensis!
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_208367917
quote:

Ow welnee joh, dat is toch heel normaal? Het kan ook zonder cursus maar je kan ook heel wat hebben aan die cursus.

Ik heb wel een cursus gedaan, maar geen bevalplan geschreven. Ik had geen wensen behalve dat het absoluut in het ziekenhuis moest.

Mijn bevalling was quick and clean. Achteraf vond ik het een bevalling die perfect paste bij mijn persoonlijkheid. Al zal die wsch helemaal niet voldoen aan de wensenlijst van veel vrouwen. Maar ik had het gevoel alsof ik geen moment de controle verloor en het beloop zelf bepaalde.

Ik werd ingeleid bij 38 weken ivm te weinig leven voelen en ik lag 3 dagen in het ziekenhuis (want het inleiden vlotte niet erg). Dat was het minder leuke deel. ik lag de hele bevalling zelf aan de niet draadloze CTG dus geen bewegingsvrijheid. Na het breken van de vliezen kwam ik in een weeenstorm en dat deed niet normaal pijn. Ik wilde dat het infuus weeenopwekkers naar beneden ging. Dat mocht niet van de verpleegkundige dus toen deed ik het zelf toen ze weg was (tja eigenwijze arts ben ik). Daarna heb ik om een ruggenprik gevraagd.

Daarna was het cruisen, ik was in 5 uurtjes van 0 naar 10cm ontsluiting. Daarna moest ik een uur wachten met persweeen omdat zoon nog niet was ingedaald, dat was moeilijk. Daarna mocht ik los en binnen een kwartier was zoon eruit geperst. Gewoon liggend op bed ivm geen bewegingsvrijheid door CTG en ruggeprik. Maar ging gesmeerd en bij dat deel had ik toch wel veel aan m’n cursus gehad wat betreft ademhaling. Heb daardoor optimaal elke perswee benut en ik vond het werkelijk een eitje om hem eruit te persen. Deed wel pijn btw

Eerste kind, in 6 uur was ik klaar. Ik was niet eens moe. Ik stond 3 uur later al in het winkeltje van het ziekenhuis om een saucijzenbroodje te kopen
pi_208369111
Ik ben samen met mijn man begonnen aan een cursus Samen Bevallen. Tot nu toe vind ik het wel nuttig. Ik weet graag een beetje waar ik aan toe ben en er zijn wel wat dingen waar je over na kan denken ongeacht hoe de bevalling gaat verlopen. Ook is het denk ik wel goed voor mijn man want hij vind het wel spannend allemaal :)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 10:19:56 #232
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_208369283
quote:

Ik vind dat ook jammer, want je wordt (onbewust) uit je kracht gehaald. Hetzelfde geldt voor borstvoeding.
Ik heb me daar bij m’n tweede helemaal voor afgesloten en heb enkel positieve bevallingsverhalen gelezen en bekeken. Mijn bevalling is precies gegaan zoals ik had gepland.

Doe je ding! Volg de cursus, schrijf je plan, lees je boeken - het gaat er om dat jij je veilig en vertrouwd voelt.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 14:55:51 #233
318361 Bienelientjee
pi_208372277
Gefeliciteerd arvensis!

Zometeen weer een scan vanwege dat licht verhoogde vruchtwater. Hopelijk is het daarmee gedaan en kan ik de laatste weken gewoon door zonder extra scans en onderzoekjes!

Snap niet dat mensen negatief kunnen doen over het maken van een bevalplan. Natuurlijk kan je bevalplan compleet veranderen vanwege de situatie (mijn plan veranderde compleet), maar het is toch juist goed dat iemand zich inleest in alle mogelijkheden die er zijn en persoonlijke keuzes kan en mag maken!
  dinsdag 14 maart 2023 @ 15:10:01 #234
431496 girlnextdoor.
pi_208372407
quote:
SPOILER
Gefeliciteerd :)
pi_208374745
quote:

Wat raar dat mensen er niet gewoon met een open mindset op kunnen reageren.

Dit is mijn eerste zwangerschap en juist daarom wilde ik ook zo‘n cursus doen. In januari zijn mijn vriend en ik er samen naar toe gegaan.

De focus lag vooral op wat er gebeurt in het lichaam vanaf het moment dat de weeën beginnen tot het persen. Heel objectief en er werd helemaal niet gesproken over ‘ dit moet je dan en dan doen’. Er werd eigenlijk vooral nadruk gelegd op het feit dat een bevalling voor iedere vrouw anders verloopt, en er werd dan ook een heel scala aan scenario’s besproken.

Het enigszins begrijpen van het proces, ook als het nog steeds moeilijk is je daarop mentaal voor te bereiden, geeft mij al een hele hoop rust in m’n hoofd!
pi_208374771
En welkom in dit topic, arvensis! Ik hoop dat je je zorgen gauw iets meer naar de achtergrond kunt verschuiven en je van je zwangerschap kunt genieten!

Ik werkte ook pas drie maanden bij mijn nieuwe werkgever toen ik erachter kwam dat ik (ongepland) zwanger was. Het heeft me in het begin ook een hoop stress gegeven, maar uiteindelijk ben ik met een goed en gerustgesteld gevoel met verlof gegaan. Na mijn verlof ben ik weer welkom en ik heb voordat ik ging van mijn collega’s alleen maar goede feedback gekregen en ben verwend met een heel groot baby-paket!

[ Bericht 58% gewijzigd door margaretha_01 op 14-03-2023 18:34:00 ]
  dinsdag 14 maart 2023 @ 18:29:26 #237
318361 Bienelientjee
pi_208374809
Alles helemaal goedgekeurd hier! Geen extra scans of tests meer nodig, behalve als er iets zou veranderen. Alleen nog terugkomen met 36 weken om d bevalling te bespreken! Whooo!

En ze lag weer te duimzuigen, haha! En opgevouwen als een taco, haar tenen zaten boven haar hoofd! :D
  dinsdag 14 maart 2023 @ 20:31:18 #238
431496 girlnextdoor.
pi_208376981
Morgen de suikertest, brrr..
pi_208380559
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:31 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik mag kiezen of ik die wil doen; is ie zo naar?
pi_208380564
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:31 schreef girlnextdoor. het volgende:
Brr, succes. O-)
pi_208380800
quote:
11s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:37 schreef Anne het volgende:

[..]
Het viel me na alle hoororverhalen mee. Het drankje ging prima, ik vond de wachttijd met een buik vol suiker wel vervelend. Ik mocht gelukkig wel naar huis tussendoor. Ik ben achteraf wel blij dat ik het gedaan heb want ik leek even een babysaurus te krijgen maar toen was er in ieder geval geen discussie of het door diabetes kwam.
  woensdag 15 maart 2023 @ 08:17:52 #242
318361 Bienelientjee
pi_208380892
quote:
11s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:37 schreef Anne het volgende:

[..]
Ik vond het wel meevallen gelukkig! Hier in Engeland moest ik vanaf de avond ervoor vasten en dan een 2 uur test. Soms een zwak gevoel omdat ik zo'n enorme honger had. Snacks en sandwich meegenomen zodat ik na de test meteen wat kon eten, voor ik het ziekenhuis zelfs maar uit was!
pi_208380947
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 18:24 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]
Wat raar dat mensen er niet gewoon met een open mindset op kunnen reageren.

Dit is mijn eerste zwangerschap en juist daarom wilde ik ook zo‘n cursus doen. In januari zijn mijn vriend en ik er samen naar toe gegaan.

De focus lag vooral op wat er gebeurt in het lichaam vanaf het moment dat de weeën beginnen tot het persen. Heel objectief en er werd helemaal niet gesproken over ‘ dit moet je dan en dan doen’. Er werd eigenlijk vooral nadruk gelegd op het feit dat een bevalling voor iedere vrouw anders verloopt, en er werd dan ook een heel scala aan scenario’s besproken.

Het enigszins begrijpen van het proces, ook als het nog steeds moeilijk is je daarop mentaal voor te bereiden, geeft mij al een hele hoop rust in m’n hoofd!
Precies dat heb ik ook. Ik weet graag een beetje waar ik mij op kan voorbereiden. Vind het ook wel fijn om de medische achtergrond wat meer te weten en wat ontspanningsoefeningen te leren. Bij ons is het niet mogelijk om in het ziekenhuis een rondleiding te krijgen dus ik vond het ook wel fijn dat ze aan de hand van foto’s even lieten zien waar we moesten parkeren, waar de rolstoel staat, hoe je nachtportier belt etc.

Die suikertest heb ik ook gedaan en vond ik ook reuze meevallen. Ik hoorde ook iedereen om mij heen erover klagen maar ik vond het drankje niet supervies en had er ook geen last van. Het enige vervelende vond ik dat ik zo lang moest wachten en niets mocht eten.
pi_208381570
Behalve dat ik flauwviel omdat ik al zo lang niks gegeten had vond ik de suikertest ook erg meevallen. :+ Drankje was niet heel vies, verder is het gewoon daar zitten en wachten.
  woensdag 15 maart 2023 @ 12:28:56 #245
431496 girlnextdoor.
pi_208384082
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:04 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Het viel me na alle hoororverhalen mee. Het drankje ging prima, ik vond de wachttijd met een buik vol suiker wel vervelend. Ik mocht gelukkig wel naar huis tussendoor. Ik ben achteraf wel blij dat ik het gedaan heb want ik leek even een babysaurus te krijgen maar toen was er in ieder geval geen discussie of het door diabetes kwam.
Dit. Iedereen zat me bang te maken maar het viel voor de volle 100% mee. Het drankje, het wachten, het prikken. Niemand hoeft dus bang te zijn voor die suikertest wmb.
pi_208384365
Fijn! Nu duimen voor een goede uitslag.
  woensdag 15 maart 2023 @ 12:45:39 #247
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208384383
Wanneer doet men eigenlijk die suikertest? Lees er veel over hier maar heb echt geen idee :).
pi_208384539
Onze praktijk gebruikt een bepaald rekenmodel met wat factoren erin (leeftijd, gewicht, etniciteit, bloedglucosewaarde). Officieel zijn dit de risicofactoren lees ik:

diabetes gravidarum in de voorgeschiedenis

BMI > 30

eerder kind met geboortegewicht > P95 of > 4500 g

eerstegraads familielid met diabetes mellitus

migratieachtergrond uit landen met hoge prevalentie van diabetes mellitus (Zuid-Aziaten, Hindoestanen, Afro-Caribiërs, vrouwen uit het Midden-Oosten of Noord-Afrika)

onverklaarde intra-uteriene vruchtdood in de voorgeschiedenis

polycysteusovariumsyndroom
pi_208385303
Ik vond het ook meevallen, al is vasten nooit leuk en al helemaal niet als je zwanger bent. Indicatie was vanwege PCOS.
  woensdag 15 maart 2023 @ 14:26:18 #250
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208386058
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:53 schreef Clubsoda het volgende:
Onze praktijk gebruikt een bepaald rekenmodel met wat factoren erin (leeftijd, gewicht, etniciteit, bloedglucosewaarde). Officieel zijn dit de risicofactoren lees ik:

diabetes gravidarum in de voorgeschiedenis

BMI > 30

eerder kind met geboortegewicht > P95 of > 4500 g

eerstegraads familielid met diabetes mellitus

migratieachtergrond uit landen met hoge prevalentie van diabetes mellitus (Zuid-Aziaten, Hindoestanen, Afro-Caribiërs, vrouwen uit het Midden-Oosten of Noord-Afrika)

onverklaarde intra-uteriene vruchtdood in de voorgeschiedenis

polycysteusovariumsyndroom
Thanks, duidelijk!
pi_208388883
Ik deed hem met 30+ weken zwangerschap alsnog omdat Pukje op de liggingsecho nogal een grote buik bleek te hebben opeens.
pi_208409463
Ik heb vandaag aan m’n toekomstige LG verteld dat ik pril in verwachting ben. Het was (uiteraard) helemaal geen probleem.
Wel heel vroeg van mij, maar ik merk dat er een last van m’n schouders af is. :) *O*
  donderdag 16 maart 2023 @ 17:38:51 #253
431496 girlnextdoor.
pi_208409680
Helaas minder goed nieuws vandaag, ik heb helaas zwangerschapssuiker dus moet mijn dieet aanpassen en er zijn 3 extra echo's ingepland om de geoei van de kleine bij te houden, met 28, 32 en 36 weken. Ik weet niet waarom maar komt toch wel even aan dit..
pi_208409918
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2023 17:38 schreef girlnextdoor. het volgende:
Helaas minder goed nieuws vandaag, ik heb helaas zwangerschapssuiker dus moet mijn dieet aanpassen en er zijn 3 extra echo's ingepland om de geoei van de kleine bij te houden, met 28, 32 en 36 weken. Ik weet niet waarom maar komt toch wel even aan dit..
Kan me voorstellen dat je erover inzit, maar eigenlijk is het alleen maar goed dat ze er nu zijn achtergekomen zodat er op tijd iets aan gedaan kan worden! :)
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:14:28 #255
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208428277
Ik heb deze zwangerschap drie 'evenementen' staan waarvoor ik nog een feestelijke outfit moet hebben. Mijn eigen partnerschapsregistratie (geen feest ofzo verder, maar wil wel leuk gekleed) en twee bruiloften. Ik ben geen jurken/rokjes type, zou dan eerder voor een jumpsuit gaan. Maar ik kan gewoon echt niets leuks vinden. Heeft iemand hier misschien goede tips?
|| justdiggit.org ||
  vrijdag 17 maart 2023 @ 22:17:04 #256
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208429298
quote:
Wat balen! Maar wel fijn dat je nu de juiste medische begeleiding hebt toch?
  zaterdag 18 maart 2023 @ 07:13:01 #257
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208431632
quote:
Oh shit, dit helemaal niet gezien gisteren ;( Balen zeg! Maar wel goed en fijn dat ze je nu extra goed in de gaten gaan houden.
|| justdiggit.org ||
  zaterdag 18 maart 2023 @ 07:59:14 #258
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208431781
quote:
17s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:14 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik heb deze zwangerschap drie 'evenementen' staan waarvoor ik nog een feestelijke outfit moet hebben. Mijn eigen partnerschapsregistratie (geen feest ofzo verder, maar wil wel leuk gekleed) en twee bruiloften. Ik ben geen jurken/rokjes type, zou dan eerder voor een jumpsuit gaan. Maar ik kan gewoon echt niets leuks vinden. Heeft iemand hier misschien goede tips?
ASOS al eens gecheckt?
  zaterdag 18 maart 2023 @ 10:07:10 #259
431496 girlnextdoor.
pi_208432769
@margaretha_01 , @TheGirlNextDoor en @Debsterr : ja ik ben gelukkig wel weer wat rustiger nu, het is zo'n domper bovenop de heftige bekkenpijn die ik ook heb. Hoewel idd het de hele dag nadenken hoe je moet zitten en wat je eet waarschijnlijk wel positief uitpakt ook na de zwangerschap. Het is alleen wat veel tegenlijk. Nog 15 weken te gaan tot de uitgerekende datum :)
  zaterdag 18 maart 2023 @ 11:12:04 #260
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208433388
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:07 schreef girlnextdoor. het volgende:
@:margaretha_01 , @:TheGirlNextDoor en @:Debsterr : ja ik ben gelukkig wel weer wat rustiger nu, het is zo'n domper bovenop de heftige bekkenpijn die ik ook heb. Hoewel idd het de hele dag nadenken hoe je moet zitten en wat je eet waarschijnlijk wel positief uitpakt ook na de zwangerschap. Het is alleen wat veel tegenlijk. Nog 15 weken te gaan tot de uitgerekende datum :)
Helemaal begrijpelijk hoor :* en dan de hormonen er nog bij.. is gewoon even schakelen ineens!
  zaterdag 18 maart 2023 @ 14:29:58 #261
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208435350
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 07:59 schreef Debsterr het volgende:

[..]
ASOS al eens gecheckt?
Had er wel wat losse dingen gecheckt waar ik via Google op kwam, maar niet de site zelf. Net gedaan, wel paar interessante dingen gezien, maar ben uiteindelijk geslaagd via Amazon :D Thanks voor de tip tho O+
|| justdiggit.org ||
  zaterdag 18 maart 2023 @ 15:27:23 #262
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208436036
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 14:29 schreef TheGirlNextDoor het volgende:

[..]
Had er wel wat losse dingen gecheckt waar ik via Google op kwam, maar niet de site zelf. Net gedaan, wel paar interessante dingen gezien, maar ben uiteindelijk geslaagd via Amazon :D Thanks voor de tip tho O+
Wel een foto van wat je gescoord hebt hè O+
  zaterdag 18 maart 2023 @ 15:29:49 #263
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208436071
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:27 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Wel een foto van wat je gescoord hebt hè O+
Dees O+
https://www.amazon.com/gp(...)_od_pi?ie=UTF8&psc=1
|| justdiggit.org ||
  zaterdag 18 maart 2023 @ 15:31:39 #264
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208436087
quote:
Mooi! En dan graag nog als je hem hebt O-)(aan) ;)
  zaterdag 18 maart 2023 @ 15:40:55 #265
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208436191
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:31 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Mooi! En dan graag nog als je hem hebt O-)(aan) ;)
Oke, maar dan wel pas na mijn eerste event, want eerder ga ik er toch geen foto mee maken :P Dus nog een maandje wachten ;)
|| justdiggit.org ||
pi_208437686
pi_208447832
quote:
Alvast even een persoonlijke ervaring delen met die groeiecho’s. Bij ons waren er zorgen over de grootte van de baby, de groei leek bij ons heel erg af te buigen. Kort uitgelegd geven ze een getal aan de groeiecho die iets zegt over de grootte. Bij p1 heb je een heel klein kindje, bij p100 een heel groot kindje. Wij gingen in een paar weken van p80 naar p12, erg zorgelijk volgens het ziekenhuis en waarschijnlijk een teken dat de placenta niet goed werkte. We zijn nu een aantal weken verder en zitten nu weer op p40. Wat eigenlijk niet kan. We hebben ondertussen een behoorlijk optimistische gyneacoloog die uitlegde dat de foutmarge bij dat soort echo’s wel ongeveer 30% is. Dat is een verschil van 500gram naar boven en naar beneden (een kilo dus) kijkend naar het uiteindelijke gewicht. Mocht je een uitslag krijgen bij de groeiecho waar je je zorgen om maakt zou ik zeker om extra uitleg vragen en wellicht een second opinion van een andere arts. Ook is het belangrijk dat steeds dezelfde persoon de echo maakt, bij ons waren de eerste 4 echo’s allemaal door een andere persoon gemaakt en wij zagen tijdens het maken van de echo al dat ze allemaal op een andere manier de meting uitvoerde. Deze week heb ik de laatste groeiecho met 35 weken dus ik ben heel benieuwd wat er nu uitkomt.
pi_208447966
Ja, herkenbaar van de groeiecho. Ik had er ook 1 met 34 weken (ik mocht hem laten maken om baby te spieken, was geen indicatie voor) en toen werd mijn dame op 3700/3800 gram geschat bij 40 weken. Uiteindelijk kwam ze met 39+6 en was ze 'maar' 3240 gram, inderdaad een halve kilo lichter.
pi_208478957
Ik ben inmiddels 36+5 dagen weken zwanger. Het wordt nu wel echt spannend! De baby beweegt nu heel veel en kan me ‘s nachts ook wel wakker houden!

Ik zit nu midden in een acupunctuur sessie; ben benieuwd of het wat helpt bij de bevalling - ben redelijk skeptisch! :p

Zijn er hier nog meer mensen die als voorbereiding aan acupunctuur doen of al bij een vorige zwangerschap acupunctuur hebben gedaan?
pi_208479087
Voorzichtige meld... bijna 10 jaar geleden poste ik voor het laatst in dit topic en tegen alle verwachtingen in ben ik nu waarschijnlijk iets meer dan 6 weken zwanger. Het is nog Groot Geheim omdat ik al wat ouder ben en eerst bevestiging wil hebben dat het goed zit en gezond is, voordat we het wereldkundig gaan maken, maar ik merk dat ik behoefte heb aan verwante zielen en omdat het hier 10 jaar geleden zo fijn was, kom ik weer even kijken :s)

Het voelt nog enorm onwerkelijk en ik vind het lastig te moeten doen alsof er niks aan de hand is, terwijl mijn lichaam letterlijk bol staat van de hormonen. Om over alle angsten maar niet te spreken, dus ik hoop dat ik af en toe even mijn hart mag luchten bij jullie O+
Sarcasme. Herken het.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 13:55:01 #271
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208479193
Welkom @Spirit82! Kan me helemaal indenken dat je stijf staat van zenuwen i.c.m. de hormonen, dus kom hier zeker je hart luchten wanneer je daar behoefte aan hebt :*.

@margaretha_01 nee, accupunctuur is niet iets waar ik snel aan zou denken :D focus je dan op bepaalde gebieden of gewoon algeheel?
pi_208479484
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 13:44 schreef Spirit82 het volgende:
Voorzichtige meld... bijna 10 jaar geleden poste ik voor het laatst in dit topic en tegen alle verwachtingen in ben ik nu waarschijnlijk iets meer dan 6 weken zwanger. Het is nog Groot Geheim omdat ik al wat ouder ben en eerst bevestiging wil hebben dat het goed zit en gezond is, voordat we het wereldkundig gaan maken, maar ik merk dat ik behoefte heb aan verwante zielen en omdat het hier 10 jaar geleden zo fijn was, kom ik weer even kijken :s)

Het voelt nog enorm onwerkelijk en ik vind het lastig te moeten doen alsof er niks aan de hand is, terwijl mijn lichaam letterlijk bol staat van de hormonen. Om over alle angsten maar niet te spreken, dus ik hoop dat ik af en toe even mijn hart mag luchten bij jullie O+
Wat een fijn nieuws, Spirit82! En voel je inderdaad welkom om hier zo vaak als je wilt je hart te luchten! :D

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 21-03-2023 14:25:35 ]
pi_208479563
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 13:55 schreef Debsterr het volgende:
Welkom @:Spirit82! Kan me helemaal indenken dat je stijf staat van zenuwen i.c.m. de hormonen, dus kom hier zeker je hart luchten wanneer je daar behoefte aan hebt :*.

@:margaretha_01 nee, accupunctuur is niet iets waar ik snel aan zou denken :D focus je dan op bepaalde gebieden of gewoon algeheel?
Even een beschrijving van oudersvannu.nl:
quote:
Vanaf week 37 kan acupunctuur helpen bij de voorbereiding op je bevalling. De behandelmethode kan je energie geven en helpen ontspannen, maar het zou je ook kunnen helpen om je lichaam klaar te maken voor de bevalling, bijvoorbeeld bij de rijping van de baarmoedermond. Verder kan acupunctuur ervoor zorgen dat de bevalling gaat beginnen als dit nodig is, bijvoorbeeld omdat je de 42 weken nadert of omdat je vliezen zijn gebroken. Ook kun je je lichaam ermee ondersteunen als je kunstmatig ingeleid moet worden.
Ik moet wel zeggen dat het hier in Oostenrijk heel erg gepromoot wordt (en eigenlijk al vanaf week 36). Waarschijnlijk omdat veel vrouwen er ook de tijd voor hebben, omdat je verplicht bent met 32 weken met verlof te gaan, en je de meeste andere (praktische) voorbereidingen dus al voorafgaande aan week 36 kunt treffen. :p

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 21-03-2023 14:29:21 ]
  dinsdag 21 maart 2023 @ 14:41:38 #274
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208479791
Oh joh, dat klinkt zeker interessant :) en kan me wel indenken dat het de ontspanning en daarmee bevalling positief kan stimuleren.
pi_208480048
Dank voor het welkom O+

Nou dan kom ik maar gelijk even spuien. Ik vind het allemaal vreselijk overweldigend: het feit dat mijn lichaam weer zo verandert, dat ik al een pre-puber met een Mening heb rondlopen die het nog niet mag weten, de verhoogde kansen op afwijkingen en miskraam op mijn leeftijd (41), dat ik slecht slaap en zo moe ben en helemaal geen babyspullen heb (de hele baby uitzet van mijn dochter is bij mijn ex achtegebleven), dat we ondanks een groot huis geen extra slaapkamer hebben en dus zouden moeten verbouwen, dat ik 40 uur werk en best een pittige baan heb, maar met een uitzendcontract, en dat mijn kleren nu al te strak zitten en vast iedereen denkt dat ik gewoon heel dik ben (ik denk dit!), en tot slot het eeuwige wachten op alles. Ik ben eigenlijk zo overweldigd dat ik er niet echt van kan genieten en ik heb niet het gevoel dat mijn vriend me echt begrijpt (dat is 1 groot blij ei) en dat terwijl ik hierna echt nooit meer zwanger zal zijn, dus ik moet hier van genieten, toch? Het is een wondertje dat het uberhaupt gelukt is om zwanger te worden, en ik wil het zo graag zo voelen, maar het lukt me (nog) niet en daar voel ik me dan óók weer schuldig over :')

/einde rant
Sarcasme. Herken het.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 15:21:06 #276
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_208480336
O+ wat leuk Spirit! Gefeliciteerd!

En :*
pi_208480419
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 15:01 schreef Spirit82 het volgende:
Dank voor het welkom O+

Nou dan kom ik maar gelijk even spuien. Ik vind het allemaal vreselijk overweldigend: het feit dat mijn lichaam weer zo verandert, dat ik al een pre-puber met een Mening heb rondlopen die het nog niet mag weten, de verhoogde kansen op afwijkingen en miskraam op mijn leeftijd (41), dat ik slecht slaap en zo moe ben en helemaal geen babyspullen heb (de hele baby uitzet van mijn dochter is bij mijn ex achtegebleven), dat we ondanks een groot huis geen extra slaapkamer hebben en dus zouden moeten verbouwen, dat ik 40 uur werk en best een pittige baan heb, maar met een uitzendcontract, en dat mijn kleren nu al te strak zitten en vast iedereen denkt dat ik gewoon heel dik ben (ik denk dit!), en tot slot het eeuwige wachten op alles. Ik ben eigenlijk zo overweldigd dat ik er niet echt van kan genieten en ik heb niet het gevoel dat mijn vriend me echt begrijpt (dat is 1 groot blij ei) en dat terwijl ik hierna echt nooit meer zwanger zal zijn, dus ik moet hier van genieten, toch? Het is een wondertje dat het uberhaupt gelukt is om zwanger te worden, en ik wil het zo graag zo voelen, maar het lukt me (nog) niet en daar voel ik me dan óók weer schuldig over :')

/einde rant
Gefeliciteerd! Ik heb het topic officieel alweer verlaten, maar we hebben hetzelfde geboortejaar en bij mij zat er 11 jaar tussen de kinderen. Veel is herkenbaar van wat je zegt, dus als je een keer wil spuien, dan roep je maar. Hopelijk vindt het snel allemaal z'n plek voor je!
pi_208480517
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 15:21 schreef Kyara het volgende:
O+ wat leuk Spirit! Gefeliciteerd!

En :*
Ha oude garde ;) Dank je wel! :*

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 15:26 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Gefeliciteerd! Ik heb het topic officieel alweer verlaten, maar we hebben hetzelfde geboortejaar en bij mij zat er 11 jaar tussen de kinderen. Veel is herkenbaar van wat je zegt, dus als je een keer wil spuien, dan roep je maar. Hopelijk vindt het snel allemaal z'n plek voor je!
Super lief van je! Ik heb je een DM gestuurd O+
Sarcasme. Herken het.
pi_208480855
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 15:26 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
(…) Ik heb het topic officieel alweer verlaten (…)
Ben je nu heel subtiel of heb ik ergens helemaal overheen gelezen :D
  dinsdag 21 maart 2023 @ 16:02:55 #280
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208480919
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 15:56 schreef eponine het volgende:

[..]
Ik dacht ook al, HUH?! Waar is baby?!
pi_208480930
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 15:56 schreef eponine het volgende:

[..]
Haha, nee, ik heb het niet gemeld nog - het loopt ook niet zo storm hier ;) ik ben uiteindelijk vorige week vrij acuut ingeleid (inleiding stond al gepland maar is vervroegd vanwege hypertensie) en diezelfde nacht nog bevallen van een prachtige jongen O+
Het was wel even heftig want ik kwam op controle en mocht niet meer naar huis. En het plan was om alles rustig te houden met een ruggenprik en alles maar uiteindelijk resulteerden de tabletten die ik kreeg in (opnieuw) een spontane stortbevalling, dus we moesten even schakelen :P Maar wat een heerlijkheid, zo'n baby O+
  dinsdag 21 maart 2023 @ 16:09:06 #282
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_208481007
Van harte gefeliciteerd *O* @Clubsoda . Klinkt inderdaad wel alsof je even flink hebt moeten schakelen, maar nu lekker baby knuffelen en snuiven O+

[ Bericht 12% gewijzigd door Debsterr op 21-03-2023 16:29:21 ]
pi_208481025
Wow @Clubsoda, wat een verhaal en wat balen dat het toch anders liep dan je vooraf verwachtte. Fijn dat het nu allemaal goed gaat met jullie! Gefeliciteerd natuurlijk! Hoe vindt je grote het?
  dinsdag 21 maart 2023 @ 16:16:59 #284
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208481104
Welkom @Spirit82 ! Je mag hier altijd spuien O+

En gefeliciteerd @Clubsoda ! O+ Lekker babyknuffelen O+
|| justdiggit.org ||
pi_208481580
Wow, gefeliciteerd, clubsoda! :D En met jou en de baby alles in orde? Geniet van de komende tijd!!!
pi_208481616
Dank allemaal! Het was inderdaad best even pittig, vooral ook voor mijn grote omdat ik hem 's ochtends naar school bracht en niet meer op kon komen halen. Maar hij heeft zich enorm stoer gehouden, hij vindt zijn broertje ontzettend lief. Maar wel een beetje saai nog :D

Qua bevalling scheelde het dat ik al een keer heel snel bevallen ben, deze was in heel opzichten eigenlijk een herhaling van de vorige keer. Daardoor kon ik er nu veel beter bij blijven en het heeft me ook wel geholpen om wat er de vorige keer gebeurde nog eens op een rijtje te zetten.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 17:07:29 #287
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208481890
quote:

Spirit! O+ Wat fantastisch, van harte gefeliciteerd! Ik kan me je angsten zo goed voorstellen, ik hoop dat je snel in (mentaal) rustiger vaarwater komt :*
  dinsdag 21 maart 2023 @ 17:56:06 #288
318361 Bienelientjee
pi_208482523
Welkom Spirit!!

En gefeliciteerd Clubsoda!!

Ugh wat heb ik een hekel aan ziek zijn als ouder en zwanger zijn en niets mogen! Voel me beetje schuldig dat ik al twee dagen niet met J naar buiten ben geweest (wel achtertuin, maar niet verder) en iets teveel tv tijd gehad. Bleeeeh, tissue explosie.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:15:09 #289
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_208482771
Gefeliciteerd Clubsoda en partner en broer! *O* *; ^O^ *O* .
  Manager PR/Moderator dinsdag 21 maart 2023 @ 19:14:50 #290
269689 crew  Viv
pi_208483774
quote:

*O* *O* gefeliciteerd
S. 2014
J. 2016
pi_208486241
Dank jullie wel allemaal :*

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:07 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Spirit! O+ Wat fantastisch, van harte gefeliciteerd! Ik kan me je angsten zo goed voorstellen, ik hoop dat je snel in (mentaal) rustiger vaarwater komt :*
Lief! Dank je wel O+ Het is zo anders allemaal dan 10 jaar geleden, maar het went vast snel.
Sarcasme. Herken het.
pi_208486475
quote:

Och Spirit, wat leuk joh! Gefeliciteerd! O+
  woensdag 22 maart 2023 @ 09:21:57 #294
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_208490245
quote:

Spirit wat leuk! Gefeliciteerd! :D We zaten toentertijd in hetzelfde topic! Ik heb vorig jaar ook nog een tweede zoontje gekregen, dus met 8.5 jaar leeftijdsverschil O+
pi_208490598
Spirit gefeliciteerd. Ik vraag mij af of wij nog samen gepost hebben toen. Die van mij zijn van 2011 en 2013

Clubsoda nog gefeliciteerd met je 2e zoon.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 10:25:24 #296
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208491156
Gefeliciteerd @Clubsoda, even sneaky bevallen O+ hoe is het voor je vrouw? Voor haar is het allemaal natuurlijk nieuw. Geniet maar lekker van het baby knuffelen, verse baby O+
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 10:26:30 #297
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_208491171
Gefeliciteerd ook @Spirit82, kan me voorstellen dat het erg spannend is allemaal!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 22 maart 2023 @ 10:37:57 #298
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208491300
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 21:23 schreef Spirit82 het volgende:
Dank jullie wel allemaal :*
[..]
Lief! Dank je wel O+ Het is zo anders allemaal dan 10 jaar geleden, maar het went vast snel.
Ik heb kortgeleden tig artikelen en onderzoeken gelezen over de voordelen van een zwangerschap als je 40+ bent, was heel verhelderend :D Heb je al een eerste echo op de planning staan?

@Clubsoda: gefeliciteerd met jullie zoon! O+
  woensdag 22 maart 2023 @ 12:17:39 #299
318361 Bienelientjee
pi_208492812
Vraagje

Mijn neus is door deze verkoudheid flink verstopt, er komt echt geen zuchtje lucht door. Niets. Ik kan nauwelijks praten of slikken want dan heb ik ademnood. En slaap nauwelijks. Saline neusspray helpt echt totaal niet.

Heb een Sudafed neusspray met xylometazoline staan. En uit pure wanhoop gisteravond 1 kleine spray in 1 neusgat gedaan voor wat lucht zodat ik eindelijk wat kon slapen!

Staat hier in de UK echt op de verboden lijst, maar zou 1 zo'n spray voor bed al een negatief effect kunnen hebben op de placenta en de bloedvaten? Of is het meer echt bij langdurig gebruik?

Ik weet dat ze verslavend kunnen werken, maar gelukkig nooit van mijn leven last van gehad bij het gebruik ervan, heb altijd zeer eenvoudig kunnen stoppen na paar dagen.

Waarschijnlijk stel ik mij gewoon aan en de hormonen maken mij extra bezorgd. Voel mij nu ineens zo schuldig!
  woensdag 22 maart 2023 @ 12:30:17 #300
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_208492963
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:17 schreef Bienelientjee het volgende:
Vraagje

Mijn neus is door deze verkoudheid flink verstopt, er komt echt geen zuchtje lucht door. Niets. Ik kan nauwelijks praten of slikken want dan heb ik ademnood. En slaap nauwelijks. Saline neusspray helpt echt totaal niet.

Heb een Sudafed neusspray met xylometazoline staan. En uit pure wanhoop gisteravond 1 kleine spray in 1 neusgat gedaan voor wat lucht zodat ik eindelijk wat kon slapen!

Staat hier in de UK echt op de verboden lijst, maar zou 1 zo'n spray voor bed al een negatief effect kunnen hebben op de placenta en de bloedvaten? Of is het meer echt bij langdurig gebruik?

Ik weet dat ze verslavend kunnen werken, maar gelukkig nooit van mijn leven last van gehad bij het gebruik ervan, heb altijd zeer eenvoudig kunnen stoppen na paar dagen.

Waarschijnlijk stel ik mij gewoon aan en de hormonen maken mij extra bezorgd. Voel mij nu ineens zo schuldig!
Ik heb vorige week met mijn neusverkoudheid gewoon een paar dagen (1x per dag) xylometazoline gebruikt. Voor zover ik weet kan het geen kwaad zolang je je aan de (Nederlandse) maximalen houdt. Heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook een paar keer een paar dagen xylometazoline gebruikt en geen bijzonderheden aan placenta of kind :N
|| justdiggit.org ||
pi_208494133
@Bienelientjee

Zie hier voor betrouwbare informatie over het gebruik van xylometazoline in de zwangerschap. Het lijkt mij kortdurend geen enkel probleem in een normaal verlopende zwangerschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')