Wel 48 likes gekregen op mijn spandoek dus volgende keer sta ik er weerquote:Op zondag 29 januari 2023 15:14 schreef cherrycoke het volgende:
Ik vind het altijd frappant dat ze dit zien als een oplossing voor het klimaatprobleem, geen zelf initiatief maar wachten totdat de overheid iedereen gaat opleggen dat we een warmtepomp moeten krijgen en een elektrische auto moeten gaan rijden die 80% van de Nederlanders niet kan betalen.
Dat hele protest gebeuren is een wassen neus voor likes op social media.
Natuurlijk ben ik dat aangezien dat hele "subsidie" verhaal waar ze mee lopen te schermen simpelweg framing is. Een "fiscaal voordeel" bekt natuurlijk niet zo lekker, "subsidie" klinkt natuurlijk veel beter want dat klinkt als: "gratis geld!"quote:Op zondag 29 januari 2023 15:06 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Je bent aan het definitie neuken.
Gros staat daar omdat het cool is om ongehoorzaam te zijn.quote:Op zondag 29 januari 2023 18:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe werkt zoiets. Is zo een activist nu trots dat ie op de A12 heeft gezeten, met een strafbeschikking tot gevolg? Leuk voor insta/tiktok, maar er is feitelijk niets bereikt.
Geeft maar weer eens des te duidelijker aan hoe weinig zo'n strafbeschikking in Nederland waard is.quote:Op zondag 29 januari 2023 18:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe werkt zoiets. Is zo een activist nu trots dat ie op de A12 heeft gezeten, met een strafbeschikking tot gevolg? Leuk voor insta/tiktok, maar er is feitelijk niets bereikt.
Okquote:Op zondag 29 januari 2023 18:11 schreef laforest het volgende:
Erg vervelend dat mensen die voor een beter milieu demonstreren als criminelen worden afgevoerd naar het politiebureau.
Mijn steun hebben ze (ER) om met deze acties door te gaan.
De straat op gaan. Das altijd prima.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:15 schreef Isdatzo het volgende:
Lol.
Als je de straat op gaat voor de toekomst van de planeet dan wordt er massaal gearresteerd.
Als je de straat op gaat voor het roofbouw kunnen blijven plegen op diezelfde planeet dan kan je je goddelijke gang gaan.
#gaafland
Je mist het punt. Een heel klein beetje maar.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De straat op gaan. Das altijd prima.
Maar een snelweg is geen straat.
Wie denkt Hanna Prins dat ze is, ambulances en andere hulpverleners laten omrijden omdat ze zo nodig bij buitenhof wilt kunnen vertellen hoe haar dag was.
Tata Steel mag honderdduizenden mensen kanker geven maar daar hoor ik je weer niet overquote:Op zondag 29 januari 2023 20:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De straat op gaan. Das altijd prima.
Maar een snelweg is geen straat.
Wie denkt Hanna Prins dat ze is, ambulances en andere hulpverleners laten omrijden omdat ze zo nodig bij buitenhof wilt kunnen vertellen hoe haar dag was.
Niet mee eens. De overheid kan geen onderscheid gaan maken naar inhoud, dat hoort niet in een vrij land. Dus dan stel je dat Piet die het oneens is met het wegmoffelen van satanistisch ritueel kindermisbruik ook op de A12 mag demonstreren, want dan krijgt hij tenminste aandacht. Dat kan natuurlijk niet.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:50 schreef GemMagic het volgende:
Ik ben het niet eens met de reden van protesteren, maar wel met de methode. Als je als ER overtuigd bent van je kritieke gelijk, dan moet je grijpen naar acties die impact maken. Dat is met deze methode zeker geslaagd.
Het is toch wel zo ontzettend naief om van de overheid om te denken dat we met elkaar afspreken waar we mogen demonstreren, met hoe veel mensen en hoe lang. Met maximaal 250 personen met een ratel in de hand naar het malieveld waar om 14:00 weer weg moeten voor de volgende groep, doet natuurlijk helemaal geen recht de innerlijke wanhoop die demonstranten moeten voelen bij het doodslaan van hun welgemeende boodschap op de dovemansoren van de overheid.
Er loopt gewoon een parallelweg langs de A12 waar hulpverleners langs kunnen dus ik weet niet wat jij zegt.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De straat op gaan. Das altijd prima.
Maar een snelweg is geen straat.
Wie denkt Hanna Prins dat ze is, ambulances en andere hulpverleners laten omrijden omdat ze zo nodig bij buitenhof wilt kunnen vertellen hoe haar dag was.
Een van de slogans gisteren was dan ook "An-ti-kapi-talisme". Nu ben ik verre van fan van het kapitalisme, maar ik vraag altijd af wat deze demonstranten nu precies voor realistische oplossingen hebben... want zoals je terecht aangeeft, wie gaat al die noodzakelijke transities betalen?quote:Op zondag 29 januari 2023 15:14 schreef cherrycoke het volgende:
Ik vind het altijd frappant dat ze dit zien als een oplossing voor het klimaatprobleem, geen zelf initiatief maar wachten totdat de overheid iedereen gaat opleggen dat we een warmtepomp moeten krijgen en een elektrische auto moeten gaan rijden die 80% van de Nederlanders niet kan betalen.
Dat hele protest gebeuren is een wassen neus voor likes op social media.
Wie betaalt de prijs voor een onleefbare planeet?quote:Op zondag 29 januari 2023 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een van de slogans gisteren was dan ook "An-ti-kapi-talisme". Nu ben ik verre van fan van het kapitalisme, maar ik vraag altijd af wat deze demonstranten nu precies voor realistische oplossingen hebben... want zoals je terecht aangeeft, wie gaat al die noodzakelijke transities betalen?
Hoe?quote:Op zondag 29 januari 2023 22:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie betaalt de prijs voor een onleefbare planeet?
Mensen die zonder schaamte de boel verpesten voor toekomstige generaties:
Eerste prioriteit zou moeten zijn om de planeet leefbaar te houden voor onze kinderen. Niet om de boel achter te laten als een rokende puinhoop, voor ons eigen kortzichtige egoistische korte-termijn genot.
Waarom zou de planeet niet leefbaar zijn?quote:Op zondag 29 januari 2023 22:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie betaalt de prijs voor een onleefbare planeet?
Mensen die zonder schaamte de boel verpesten voor toekomstige generaties:
Eerste prioriteit zou moeten zijn om de planeet leefbaar te houden voor onze kinderen. Niet om de boel achter te laten als een rokende puinhoop, voor ons eigen kortzichtige egoistische korte-termijn genot.
Door o.a. de gevolgen van door mensen veroorzaakte klimaatverandering en afname van de biodiversiteit.quote:Op zondag 29 januari 2023 23:03 schreef Nober het volgende:
[..]
Waarom zou de planeet niet leefbaar zijn?
Door op te houden ons eigen korte-termijn genot bovenaan te zetten. Door als mensheid gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor hoe we de aarde achterlaten voor toekomstige generaties.quote:
Ja, maar hoe?quote:Op zondag 29 januari 2023 23:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Door o.a. de gevolgen van door mensen veroorzaakte klimaatverandering en afname van de biodiversiteit.
[..]
Door op te houden ons korte-termijn genot bovenaan te zetten. Door als mensheid gezamenlijk verantwoordelijkheid te namen voor hoe we de aarde achterlaten voor toekomstige generaties.
Ik weet, onwaarschijnlijk. Na ons de zondvloed, denken de meesten.. zelfs al hebben ze kinderen.
Misschien moet je je afvragen waarom je denkt dat allemaal nodig te hebben of er zelfs maar recht op te hebben.quote:Op zondag 29 januari 2023 23:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, maar hoe?
Gewoon een simpele vraag: wie gaat al die warmtepompen, electrische auto's en zonnepanelen betalen?
Dat valt ook al onder 'korte termijn genot'? Wonen? Werken?quote:Op zondag 29 januari 2023 23:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien moet je je afvragen waarom je denkt dat allemaal nodig te hebben of er zelfs maar recht op te hebben.
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?quote:Op zondag 29 januari 2023 23:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat valt ook al onder 'korte termijn genot'? Wonen? Werken?
Hoezo zijn dat luxe zaken?quote:Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je denk niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
Gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen toch?quote:Op zondag 29 januari 2023 23:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien moet je je afvragen waarom je denkt dat allemaal nodig te hebben of er zelfs maar recht op te hebben.
Wil je de hele moderne manier van leven vaarwel zeggen dan? Als je slechts naar het kleine Nederland kijkt (een fractie van het wereldoppervlak en de wereldbevolking): in de winter moeten huizen nu eenmaal verwarmd worden. Doen we al eeuwen/millennia, het kan niet anders. Eerst met houtvuren, later haardvuren, weer later met kachels op kolen/stookolie/gas.quote:Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
Er zit een heleboel grijs tussen al het zwart-wit dat je hier schetst. Het klopt dat we met minder luxe genoegen zullen moeten leren nemen wanneer het collectief over de balk gooien van onze fossiele erfenis stopt. Maar het begint allemaal bij de realisatie dat de weg waarop we nu zitten onhoudbaar is. En dat er dingen drastisch moeten veranderen willen we gitzwarte toekomstscenario's voorkomen.quote:Op maandag 30 januari 2023 01:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wil je de hele moderne manier van leven vaarwel zeggen dan? Als je slechts naar het kleine Nederland kijkt (een fractie van het wereldoppervlak en de wereldbevolking): in de winter moeten huizen nu eenmaal verwarmd worden. Doen we al eeuwen/millennia, het kan niet anders. Eerst met houtvuren, later haardvuren, weer later met kachels op kolen/stookolie/gas.
Als dat niet meer met fossiel 'mag', heb je toch zonnepanelen, een warmtepomp en energieopslag nodig.
Voor onze moderne maatschappij hebben we vervoer en elektriciteit nodig. Voor onze voedselproductie-, opslag, distributie en bereiding, voor de productie van de spullen die we gebruiken, voor de mogelijkheid om als naar ons werk te gaan om die goederen voor onze behoeften te creëren, om inkomen uit arbeid te genereren om die goederen te kunnen kopen, etc.
Als er niks meer met fossiel mag, zullen er toch alternatieven moeten zijn om dat te realiseren. En ook die zullen gemaakt en gedistribueerd moeten worden. Als jij de vraag stelt waarom je die 'luxe spullen' allemaal nodig denkt te hebben of daar recht op te hebben om te kunnen werken of wonen, vraag ik me af wat voor maatschappij jij voor je ziet.
Als je terug wilt naar een agrarische samenleving in zelfgebouwde plaggenhutten gebaseerd op ruilhandel, dan snap ik je vraag. Anders niet.
Daar zit geen grijs tussen. @EttovanBelgie vraagt jou wie warmtepompen, elektrische auto's en zonnepanelen zou moeten betalen. Jij antwoordt daarop dat hij zich moet afvragen waarom hij dat nodig denkt te hebben of zelfs recht op denkt te hebben.quote:Op maandag 30 januari 2023 02:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit een heleboel grijs tussen al het zwart-wit dat je hier schetst. Het klopt dat we met minder luxe genoegen zullen moeten leren nemen wanneer het collectief over de balk gooien van onze fossiele erfenis stopt. Maar het begint allemaal bij de realisatie dat de weg waarop we nu zitten onhoudbaar is. En dat er dingen drastisch moeten veranderen willen we gitzwarte toekomstscenario's voorkomen.
Ik word vooral zo moe van randstedelijke stadsbewoners, met hoogfrequent OV en alles op loopafstand die menen te weten dat een auto een ongekende luxe is. Buiten de grote steden is dat gewoon een must, voor werk, voor zorgtaken, voor alles.quote:Op maandag 30 januari 2023 02:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Daar zit geen grijs tussen. @:EttovanBelgie vraagt jou wie warmtepompen, elektrische auto's en zonnepanelen zou moeten betalen. Jij antwoordt daarop dat hij zich moet afvragen waarom hij dat nodig denkt te hebben of zelfs recht op denkt te hebben.
Daarop vraagt hij of wonen en werken ook onder 'korte termijn-genot valt' en stel jij daarop de vraag of hij denkt niet te kunnen wonen of werken zonder "allerlei luxe onbetaalbare spullen", wat dus terugslaat op die eerder genoemde warmtepompen, EV's en zonnepanelen.
Jij ziet dus blijkbaar een wereld waarin je prima zonder die zaken kan, want dat zijn "luxe, onbetaalbare spullen". Dan is de vraag simpelweg: hoe ziet die wereld er volgens jou dan uit? In welke omstandigheden leeft de mensheid dan?
Eens. En dan ben ik zelfs een randstedeling.quote:Op maandag 30 januari 2023 02:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik word vooral zo moe van randstedelijke stadsbewoners, met hoogfrequent OV en alles op loopafstand die menen te weten dat een auto een ongekende luxe is. Buiten de grote steden is dat gewoon een must, voor werk, voor zorgtaken, voor alles.
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.quote:Op maandag 30 januari 2023 02:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik word vooral zo moe van randstedelijke stadsbewoners, met hoogfrequent OV en alles op loopafstand die menen te weten dat een auto een ongekende luxe is. Buiten de grote steden is dat gewoon een must, voor werk, voor zorgtaken, voor alles.
Toen hadden dorpen ook nog daadwerkelijk winkels en voorzieningen.quote:Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.
De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
Precies, dus dat is waarschijnlijk onderdeel van de oplossing.quote:Op maandag 30 januari 2023 07:39 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Toen hadden dorpen ook nog daadwerkelijk winkels en voorzieningen.
Vermoedelijk is dit ook onderdeel van wat die mensen bedoelen met hun "anti-kapitalisme"-slogans. Die voorzieningen zijn verdwenen vanwege marktwerking cq rentabiliteit.quote:Op maandag 30 januari 2023 07:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Precies, dus dat is waarschijnlijk onderdeel van de oplossing.
Mensen die alleen in problemen denken, zijn niet de oplossing.
Als iets haalbaar is en er echt behoefte aan is dan komt het er wel, via marktwerking of via meer altruistische insteek.quote:Op maandag 30 januari 2023 07:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Vermoedelijk is dit ook onderdeel van wat die mensen bedoelen met hun "anti-kapitalisme"-slogans. Die voorzieningen zijn verdwenen vanwege marktwerking cq rentabiliteit.
Ik vraag me dan wel af hoe ze dan bedenken dat dat soort zaken terug zouden kunnen. Bv. OV en bibliotheken worden klassiek wel gezien als overheidstaak en dat met overheidsgeld terug krijgen is niet een heel vreemde gedachte imho. Maar hoe zit het bv. met supermartken? Een subsidie daarvoor? De overheid als eigenaar van kleinschalige supermarkten in dorpen?
Toen hadden we nog geen picnic en andere bezorgdiensten. Verder woonden toendertijd veel meer mensen in dorpen de trek naar de steden is alleen maar toegenomen.quote:Op maandag 30 januari 2023 07:39 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Toen hadden dorpen ook nog daadwerkelijk winkels en voorzieningen.
Omdat de markt en het economisch model dat vereisen.quote:Op maandag 30 januari 2023 08:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toen hadden we nog geen picnic en andere bezorgdiensten. Verder woonden toendertijd veel meer mensen in dorpen de trek naar de steden is alleen maar toegenomen.
Overheidsgeld is gewoon geld van belastingbetalende burgers.quote:Op maandag 30 januari 2023 07:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Vermoedelijk is dit ook onderdeel van wat die mensen bedoelen met hun "anti-kapitalisme"-slogans. Die voorzieningen zijn verdwenen vanwege marktwerking cq rentabiliteit.
Ik vraag me dan wel af hoe ze dan bedenken dat dat soort zaken terug zouden kunnen. Bv. OV en bibliotheken worden klassiek wel gezien als overheidstaak en dat met overheidsgeld terug krijgen is niet een heel vreemde gedachte imho. Maar hoe zit het bv. met supermartken? Een subsidie daarvoor? De overheid als eigenaar van kleinschalige supermarkten in dorpen?
Als je dit soort vragen moet stellen, moet je misschien iets minder 'stellig' zijn met je beweringen over hoe het anders zou moeten.quote:Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.
Het argument bij uitstek van vooral libertariërs en anarcho-kapitalisten: de markt en/of charitas regelt het allemaal wel.quote:Op maandag 30 januari 2023 08:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als iets haalbaar is en er echt behoefte aan is dan komt het er wel, via marktwerking of via meer altruistische insteek.
quote:Op zondag 29 januari 2023 23:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien moet je je afvragen waarom je denkt dat allemaal nodig te hebben of er zelfs maar recht op te hebben.
quote:Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
Je weet het allemaal beter, maar je komt niet echt met antwoorden op concrete vragen, he?quote:Op maandag 30 januari 2023 02:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit een heleboel grijs tussen al het zwart-wit dat je hier schetst. Het klopt dat we met minder luxe genoegen zullen moeten leren nemen wanneer het collectief over de balk gooien van onze fossiele erfenis stopt. Maar het begint allemaal bij de realisatie dat de weg waarop we nu zitten onhoudbaar is. En dat er dingen drastisch moeten veranderen willen we gitzwarte toekomstscenario's voorkomen.
de markt en het economisch model, is dat ook de vrije markt van vervoer waarbij geen accijnzen en btw op kerosine zit terwijl busvervoerders dit wel moeten betalen die verstoorde markt bedoel je?quote:Op maandag 30 januari 2023 08:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat de markt en het economisch model dat vereisen.
Hoe jullie dat denken te kunnen terugdraaien is me een raadsel. Simpelweg alles wegzetten als 'onnodige luxe' zonder even achter de voordeur te kijken bij al die duizenden Jan Modalen is mij vooral te goedkoop en volstrekt wereldvreemd.
Toen gingen velen nog op het fietsje naar het werk, zoals mijn opa. En na het werk weer op het fietsje terug, tijd genoeg gezien de vrouw des huizes gewoon thuis was, op de kinderen had gelet, schoon gemaakt en gekookt. Dat compenseerde die extra reistijd op de fiets wel, het eten stond toch klaar. Onze maatschappij is veranderd, daarbij is een auto geen luxe het is noodzakelijk, veel bedrijven vragen ook of je een auto hebt. Openbaar vervoer is door de jaren heen in de provincie veelal wegbezuinigd, dus wat randstedelingen roepen die om de 2 min een bus/trein/tram/metro kunnen pakken interesseert ons provincialen niets welke een half uur op één bus moeten wachten om vervolgens 3x over te stappen en 4x langer onderweg te zijn dan met de auto naar plaats van bestemming. We leven niet meer 60 jaar geleden, we leven in het nu en in deze tijd is een auto een noodzaak.quote:Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.
De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
Nou, dat hoeft dus niet, zo lang je maar bereid bent de gevolgen te accepteren, dat is wat we hebben afgesproken. En hoewel het onwenselijk is, leert de praktijk dat zowel de omvang als de reden van je protest van invloed kan zijn in de gevolgen voor het schenden van de spelregels.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet mee eens. De overheid kan geen onderscheid gaan maken naar inhoud, dat hoort niet in een vrij land. Dus dan stel je dat Piet die het oneens is met het wegmoffelen van satanistisch ritueel kindermisbruik ook op de A12 mag demonstreren, want dan krijgt hij tenminste aandacht. Dat kan natuurlijk niet.
We hebben met zn allen spelregels afgesproken en daar moet iedereen zich aan houden.
We hebben nu al een probleem met de kosten van gas & elektra, een prijsplafond nodig omdat mensen de "luxe" van een warm en verlicht huis niet kunnen betalen. En nee, de oorlog in Oekraïne is hiervan niet de oorzaak. Dat heeft er alleen een schepje bovenop gedaan...kunnen we vast wennen.quote:Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
Randstedelijk baas !quote:Op maandag 30 januari 2023 02:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Eens. En dan ben ik zelfs een randstedeling.
................
Als je dan vraagt wat het alternatief is zonder die voorzieningen, is het opeens 'grijs' en vervalt weer het in abstracte prietpraat als 'realisatie' of 'bewustwording' of iets dergelijks. Klinkt allemaal prachtig en vooruitstrevend, maar je hebt er geen fuck aan.
quote:Op maandag 30 januari 2023 07:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Precies, dus dat is waarschijnlijk onderdeel van de oplossing.
Mensen die alleen in problemen denken, zijn niet de oplossing.
Dan moet je de mensen die dan in de problemen komen ondersteunen, in plaats van (de aandeelhouders van) een industrie die roofbouw pleegt op de planeet subsidiëren. Stoppen met investeren in fossiele brandstoffen en vervuiling belasten zorgt vooral voor een hoop innovatie.quote:Op maandag 30 januari 2023 19:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
We hebben nu al een probleem met de kosten van gas & elektra, een prijsplafond nodig omdat mensen de "luxe" van een warm en verlicht huis niet kunnen betalen. En nee, de oorlog in Oekraïne is hiervan niet de oorzaak. Dat heeft er alleen een schepje bovenop gedaan...kunnen we vast wennen.
Je kan wel op je vingers natellen wat er gebeurt als we stoppen met investeren in fossiele brandstoffen. Daar kan je niet zomaar even snel mee stoppen. Als de wens van ER gevolgd wordt dan wordt ons leven in rap tempo vanzelf onbetaalbaar.
Wat jij een luxe vind, is dat voor een ander totaal niet. Een willekeurig (vervuilend) iets wegzetten als luxe (en daarmee nutteloos in jouw ogen neem ik aan?) draagt eigenlijk niet echt bij aan het daadwerkelijke debat. Dat draagt vooral bij aan polariseren en een discussie die individualistisch van aard is. Zo makkelijk met willekeur een voorbeeldje pakken is voor mij eerder een signaal dat het maatschappelijk belang voorlopig nog niet groot genoeg is om intrinsiek te willen (veranderen).quote:Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
De overheid heeft het geweldmonopolie is ons land, kan dus gemakkelijk met dwang de bedrijven dwingen om goed te doen.quote:Op maandag 30 januari 2023 20:57 schreef Justinn het volgende:
[..]
Wat jij een luxe vind, is dat voor een ander totaal niet. Een willekeurig (vervuilend) iets wegzetten als luxe (en daarmee nutteloos in jouw ogen neem ik aan?) draagt eigenlijk niet echt bij aan het daadwerkelijke debat. Dat draagt vooral bij aan polariseren en een discussie die individualistisch van aard is. Zo makkelijk met willekeur een voorbeeldje pakken is voor mij eerder een signaal dat het maatschappelijk belang voorlopig nog niet groot genoeg is om intrinsiek te willen (veranderen).
Simpel voorbeeldje; voor mij is een auto wel een noodzaak (en luxe), maar ik vind kinderen nemen -nog veel meer dan auto's- een luxe (dan een noodzaak) tegenwoordig. Ik kan ook een pleidooi over vervuiling van kinderen én daarbij verbonden overheidssubsidiering online gooien, maar bereik er niets mee.
Waar ik mezelf althans wel in kan vinden is dat we over de hele linie wel wat terug mogen schroeven in de drang naar consumeren, welvaart en bevolkingsgroei. Het is wat abstract maar de sleutel ligt in het omarmen van een nieuwe visie. Daarin kan je af en toe iets forceren of verbieden, maar bewerkstellig je veranderen liever in kleine concrete stapjes dat -of we het willen of niet- eerder generaties gaat duren dan een jaar of 10-20.
Direct stoppen met subsidiering met fossiele industrie kan altijd, maar dat gaat nooit zonder andere maatschappelijke consequenties met gevolgen die vervolgens óók niet geaccepteerd worden, al dan niet door een andere lobby. Waar we voor moeten oppassen is dat we het ene probleem niet vervangen door het andere. Ik waardoor de moed van deze demonstranten, maar vind het nog niet zo spannend, omdat een alternatief wordt nauwelijks geboden en/óf de oogkleppen voor de consequenties van wat zij willen worden opgehouden. In het debat zal je de rest (van de wereld) mee moeten krijgen en dat dwing je niet af.
Gewoon, even China, India en Zuid-Amerika dwingen groen te worden en arm te blijven niet te vergeten.quote:
Makkelijk gezegd, maar dat is niet te betalen. Kijk alleen al naar hoeveel geld er gaat naar ondersteuning middels het prijsplafond. Dat is meer dan de "subsidie" aan de fossiele industrie. Dat je moet afbouwen oké, ben ik niet op tegen, maar je kan niet zomaar even stoppen.quote:Op maandag 30 januari 2023 20:20 schreef Isdatzo het volgende:
Dan moet je de mensen die dan in de problemen komen ondersteunen, in plaats van (de aandeelhouders van) een industrie die roofbouw pleegt op de planeet subsidiëren. Stoppen met investeren in fossiele brandstoffen en vervuiling belasten zorgt vooral voor een hoop innovatie.
Als we dit boek gaan openen kunnen we alle bedrijven in Nederland sluitenquote:Op zondag 29 januari 2023 20:33 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Tata Steel mag honderdduizenden mensen kanker geven maar daar hoor ik je weer niet over
Ik gaf gewoon objectief aan dat de auto een ongekende luxe is voor mensen, blijkbaar trigger ik daarmee toch wat mensen die te emotioneel verbonden zijn met hun koekblik. Ik denk dat dit wel degelijk bijdraagt aan de discussie alleen al door het feit dat mensen (zelfs de normaal redelijk objectieve etto) er zo emotioneel op reageren moet er wel een kern van waarheid in zitten waardoor mensen boos worden als dit geopperd wordt.quote:Op maandag 30 januari 2023 20:57 schreef Justinn het volgende:
[..]
Wat jij een luxe vind, is dat voor een ander totaal niet. Een willekeurig (vervuilend) iets wegzetten als luxe (en daarmee nutteloos in jouw ogen neem ik aan?) draagt eigenlijk niet echt bij aan het daadwerkelijke debat. Dat draagt vooral bij aan polariseren en een discussie die individualistisch van aard is. Zo makkelijk met willekeur een voorbeeldje pakken is voor mij eerder een signaal dat het maatschappelijk belang voorlopig nog niet groot genoeg is om intrinsiek te willen (veranderen).
Toen reden er nog meer buslijnen. Werkte je sowieso in je eigen stad, wat op de fiets te behappen was. Dat is nu vaak niet meer mogelijk.quote:Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.
De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
Kom jij wel eens je zolderkamer af en de stad uit?quote:Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.
De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
De enige bus die hier rijdt is 1x in het uur tijdens de spits. Weekend? Forget it.quote:
De auto is geen ongekende luxe voor een hoop mensen maar een noodzakelijkheid om te kunnen functioneren en participeren in de samenleving.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 06:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik gaf gewoon objectief aan dat de auto een ongekende luxe is voor mensen, blijkbaar trigger ik daarmee toch wat mensen die te emotioneel verbonden zijn met hun koekblik. Ik denk dat dit wel degelijk bijdraagt aan de discussie alleen al door het feit dat mensen (zelfs de normaal redelijk objectieve etto) er zo emotioneel op reageren moet er wel een kern van waarheid in zitten waardoor mensen boos worden als dit geopperd wordt.
En dat de mens niet wilt veranderen is nogal een boude stelling, de mens is een lui dier daarom hebben we de afgelopen 60 jaar de auto en vliegtuig in ons hart gesloten en in 60 jaar weldegelijk flink veranderd zonder ons te realiseren wat deze vervoersliefde nu eigenlijk voor effecten heeft op onze atmosfeer en ruimtelijke indeling. Ik vermoed zelfs dat een groot gedeelte van de obesitas voortkomt uit te weinig bewegen en dus voor elke vervoersbeweging de auto te pakken, de 500 meter naar de winkel lopen is voor velen al een te grote fysieke inspanning, of een psychische barrière?
Dat is weer de kift ja... Al decennia wordt ons verteld dat we zelfredzaam moeten zijn, eigen boontjes doppen, niet afhankelijk van anderen of overheid.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De enige bus die hier rijdt is 1x in het uur tijdens de spits. Weekend? Forget it.
Als ze al niet aan het staken zijn.
In NL moet je totaal zelfvoorzienend zijn tegenwoordig want volgens het vvd66 naratief doe je alleen nog mee als je op je eigen poten kan staan en geen hulp van anderen nodig hebt. Op je eigen poten staan hoort een auto ook bij.
https://www.nu.nl/binnenl(...)imaatactivisten.htmlquote:Het demonstratierecht in Nederland staat "ernstig onder druk" door het aanhouden van klimaatactivisten die opriepen tot het blokkeren van een deel van de A12 in Den Haag. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens dinsdag.
"De overheid moet demonstraties faciliteren", benadrukt het mensenrechtencollege. "Inzet van strafrechtelijke instrumenten om de organisatie van een demonstratie te verhinderen is een extreem zwaar middel dat niet makkelijk te rechtvaardigen valt."
Volgens het college lijkt het er bovendien op dat er met twee maten gemeten wordt. Klimaatactivisten en Black Lives Matter-activisten worden "onevenredig hard aangepakt" vergeleken met andere demonstranten, zoals de boeren van Farmers Defence Force.
De overheid moet het demonstratierecht volgens het college garanderen. "Of het nu boeren zijn die demonstreren tegen stikstofbeleid dat het klimaat moet beschermen of klimaatactivisten die pleiten voor sneller overheidsoptreden om klimaatverandering tegen te gaan."
OM liet acht activisten vooraf arresteren wegens opruiing
Honderden aanhangers van klimaatactiegroep Extinction Rebellion blokkeerden zaterdagmiddag een deel van de A12 in Den Haag. Na drie kwartier greep de politie in en haalde ze de actievoerders van de weg. Agenten pakten die middag bijna achthonderd mensen op.
Het Openbaar Ministerie (OM) liet twee dagen voor de demonstratie acht activisten arresteren. Ze hadden mensen opgeroepen mee te doen met de blokkade, die het OM "gevaarlijk en ontwrichtend" vond. Daarop beschuldigde het OM hen van opruiing.
Alle klimaatactivisten werden later op de dag na verhoor weer vrijgelaten. Wel hadden ze een gebiedsverbod, waardoor ze niet naar de demonstratie mochten.
Dus laten we dat vooral zo houden!quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De auto is geen ongekende luxe voor een hoop mensen maar een noodzakelijkheid om te kunnen functioneren en participeren in de samenleving.
Zo simpel is het.
Zolang mensen hypotheken, rekeningen en andere verplichtingen hebben zonder dat er een werkbaar alternatief is? Ja.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dus laten we dat vooral zo houden!
M.a.w. iedereen die zich een auto niet kan permitteren mag niet deelnemen aan de samenleving?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De auto is geen ongekende luxe voor een hoop mensen maar een noodzakelijkheid om te kunnen functioneren en participeren in de samenleving.
Zo simpel is het.
Nee, want iedereen moet dat sowieso. Zonder auto is het echter al stukken minder aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:42 schreef torentje het volgende:
[..]
M.a.w. iedereen die zich een auto niet kan permitteren mag niet deelnemen aan de samenleving?
En hoe groot is die hoop mensen. Steeds grotere hopen mensen wonen in steden en werken in steden de gemiddelde reisafstand woon werk is 22 kilometer dus daar moeten hopen mensen tussen zitten die onder de 10 kilometer reizen wat dus prima met de fiets te doen is.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De auto is geen ongekende luxe voor een hoop mensen maar een noodzakelijkheid om te kunnen functioneren en participeren in de samenleving.
Zo simpel is het.
Vind jij.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe groot is die hoop mensen. Steeds grotere hopen mensen wonen in steden en werken in steden de gemiddelde reisafstand woon werk is 22 kilometer dus daar moeten hopen mensen tussen zitten die onder de 10 kilometer reizen wat dus prima met de fiets te doen is.
Breng ze niet op ideeen om overal banden lek te steken.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:46 schreef rival het volgende:
Alles leuk en aardig maar als je demonstratie niets anders is dan weer de (snel)wegen blokkeren val dan spontaan neer aub.
Dat moeten ze eens proberenquote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Breng ze niet op ideeen om overal banden lek te steken.
Elke dag de stad uit naar een dorp toe om te werken meestal per fiets soms met ov of rijdt ik met een collega mee. Al 15 jaar geen eigen auto meer omdat het gewoon niet noodzakelijk was, ja soms doe je dan wat langer over een reis dat neem ik dan op de koop toe.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kom jij wel eens je zolderkamer af en de stad uit?
Voorzieningen en ov verdwijnt steeds meer door de verschraling de dorpen uit.
Auto is langzamerhand een noodzaak aan het worden in NL.
Wat een woke gedachtes etto, een half uur fietsen niet vinden kunnen en daarom zeggen dat hopen mensen noodzakelijkerwijs een auto moeten bezitten en het geen luxe is.quote:
Ik zeg niet dat ik dat niet vind kunnen, ik zeg dat je vanuit je eigen positie dat niet kunt vinden voor anderen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een woke gedachtes etto, een half uur fietsen niet vinden kunnen en daarom zeggen dat hopen mensen noodzakelijkerwijs een auto moeten bezitten en het geen luxe is.
Vraag me ook af waar dat college was ten tijden van corona...quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:46 schreef thedeedster het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)imaatactivisten.html
De leden van dit college zijn echt te dom om te schijten. Nee, deze mensen zijn niet "vooraf opgepakt".
Ze zijn namelijk opgepakt voor opruiing. En dat hebben ze dus al gedaan.
edit; stuitend dat de pers zo kritiekloos hierin mee gaat.
Good for fucking you.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elke dag de stad uit naar een dorp toe om te werken meestal per fiets soms met ov of rijdt ik met een collega mee. Al 15 jaar geen eigen auto meer omdat het gewoon niet noodzakelijk was, ja soms doe je dan wat langer over een reis dat neem ik dan op de koop toe.
Dan is er een km verderop een grotere centrale bib. Ietsje langer fietsen voor meer keuzes.. ja prima. Maar nog steeds haalbaar.quote:En voorzieningen verdwijnen net zo goed in de steden, bijvoorbeeld de meest wijk bibliotheken zijn daar ook allang gesloten.
Klopt. Gelukkig zijn er vaak andere oplossingen. Alleen komt dit weer: bezorging is niet voor alles geschikt en veel bezorgdiensten komen niet in alle dorpen. Moet je weer naar een pakketpunt.. met wat als het weer niet in je dorp te vinden is?quote:Met onze bezorg economie hebben de dorpen weer beschikking over alle winkels die dan zelfs thuis bezorgen.
Het is juist het gemotoriseerd gezoek van automobilisten naar een samenleving om bij te zijn, dat de samenleving onaantrekkelijk maaktquote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, want iedereen moet dat sowieso. Zonder auto is het echter al stukken minder aantrekkelijk.
Dat.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kom jij wel eens je zolderkamer af en de stad uit?
Voorzieningen en ov verdwijnt steeds meer door de verschraling de dorpen uit.
Auto is langzamerhand een noodzaak aan het worden in NL.
Huh? Die thuisbezorgers rijden wel weer in een auto. Maar dan is het indirecte gebruik van een auto geen overbodige luxe? Thuisbezorgen is geen luxe? Right. Weten we dat ook weer.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elke dag de stad uit naar een dorp toe om te werken meestal per fiets soms met ov of rijdt ik met een collega mee. Al 15 jaar geen eigen auto meer omdat het gewoon niet noodzakelijk was, ja soms doe je dan wat langer over een reis dat neem ik dan op de koop toe.
En voorzieningen verdwijnen net zo goed in de steden, bijvoorbeeld de meest wijk bibliotheken zijn daar ook allang gesloten.
Met onze bezorg economie hebben de dorpen weer beschikking over alle winkels die dan zelfs thuis bezorgen.
En dan heb jij nog een bushalte op loopafstand! Dat heeft bij lange na niet iedereen meer. Daarom zie je nu ook vaak fietsenstalling/parkeermogelijkheid bij bushaltes.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 15:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat.
Ik woon in een klein dorp buiten Nijmegen.
Als ik nú met de auto vertrek, ben ik over 20 minuten in het centrum van Nijmegen.
Ga ik met met de bus, dan pas over 47 minuten.
Maar aangezien ik dan nét de bus mis als ik nú naar de bushalte loop, komt daar nog eens 30 minuten bij.
Jij hebt nog een bus. Rijkdom.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 15:12 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat.
Ik woon in een klein dorp buiten Nijmegen.
Als ik nú met de auto vertrek, ben ik over 20 minuten in het centrum van Nijmegen.
Ga ik met met de bus, dan pas over 47 minuten.
Maar aangezien ik dan nét de bus mis als ik nú naar de bushalte loop, komt daar nog eens 30 minuten bij.
Hier is niet eens een centrumquote:Op dinsdag 31 januari 2023 16:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij hebt nog een bus. Rijkdom.
Ik woon in een klein dorpje in de buurt van Hoorn, NH (ook een leuk centrum). Hier rijdt overdag dus geen bus, kan lang wachten. Of 12km lopen/fietsen. Des zomers wel de doen voor mij. Niet voor redelijk wat buren.
Ov duurt meestal ook 2,5-3x zo lang als een auto.
In t dorp hier ook net een cafe en snackbar.... Dichtstbijzijnde winkels 6km, dichtstbijzijnde centrum 12. Kozen we voor omdat we fit en jong zijn. En ook een auto hebben.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 16:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hier is niet eens een centrum
We hebben een friettent, en een dorpshuis, that's it.
Dichtbijzijnde supermarkt is 3 kilometer verderop in een ander dorp.
Fietsen is voor mij geen optie ivm gewrichten.
Lopend is geen probleem, boodschappen dragen ivm gewrichten wel, dus kom ik toch weer op de auto terug.
Ik heb 35 jaar of zo in de mindere wijken en buurten van Nijmegen gewoond, en dan druk ik mij nog zwak uit, en was die zooi en overlast en criminaliteit op een gegeven moment zo zat dat bewust op zoek ging naar een klein gehucht waar geen zak te doen is.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In t dorp hier ook net een cafe en snackbar.... Dichtstbijzijnde winkels 6km, dichtstbijzijnde centrum 12. Kozen we voor omdat we fit en jong zijn. En ook een auto hebben.
Het kan geen kwaad om na te gaan waaruit een discussie ontstaat, in plaats van er middenin te vallen en dat als startpunt nemen om te reageren. Dat veroorzaakt geregeld war ruis, merk ik.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een woke gedachtes etto, een half uur fietsen niet vinden kunnen en daarom zeggen dat hopen mensen noodzakelijkerwijs een auto moeten bezitten en het geen luxe is.
Mocht het getal de 18 miljard subsidies voor de grote fossiele verbruikers kloppen en we bouwen dit af dan hebben we dus 18 miljard per jaar om aan verduurzaming van onze maatschappij uit te geven.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:08 schreef Repentless het volgende:
Er werd een pleidooi gehouden voor het als mensheid ophouden met uitsluitend korte-termijngenot en de aarde goed achter te laten voor de generaties na ons. Veel containerbegrippen dus. @:EttovanBelgie stelt daarop de concrete vraag "hoe?", met de aanvullende vraag wie zaken als warmtepompen, EV's en zonnepanelen moet gaan betalen. Dat zijn dus tastbare maatregelen die kunnen bijdragen aan dat doel in hoe de huidige moderne maatschappij is ingericht.
Dit klopt niet.quote:Op woensdag 1 februari 2023 07:23 schreef Basp1 het volgende:
Mocht het getal de 18 miljard subsidies voor de grote fossiele verbruikers kloppen
Dat een auto niet betaalbaar is voor zo veel mensen is omdat de lokale heersers dat graag zo willen. Zelf rijden ze natuurlijk wel gewoon in een auto - bij voorkeur een met chauffeur.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:42 schreef torentje het volgende:
M.a.w. iedereen die zich een auto niet kan permitteren mag niet deelnemen aan de samenleving?
Misschien moet je de propaganda waar je naar linkt eerst eens zelf lezen?quote:
Dat je het liever over de semantiek dan de inhoud wil hebben, is begrijpelijk.quote:Op woensdag 1 februari 2023 08:06 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Misschien moet je de propaganda waar je naar linkt eerst eens zelf lezen?
Als ik van jou 100 euro steel en van jouw buurman 150 euro steel, heb ik jou dan 150 euro subsidie gegeven?
Semantiek is belangrijk wanneer mensen bewust proberen de taal te corrumperen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 08:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat je het liever over de semantiek dan de inhoud wil hebben, is begrijpelijk.
"Stop de fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen", zo kunnen we het dan over de inhoud hebben?quote:Op woensdag 1 februari 2023 08:41 schreef Basp1 het volgende:
Altijd mooi dat mensen belastingen accijnzen en btw stelen noemen dan weet je al dat je die nooit meer serieus hoeft te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |