abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 30 januari 2023 @ 00:51:00 #126
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_207772977
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 23:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Misschien moet je je afvragen waarom je denkt dat allemaal nodig te hebben of er zelfs maar recht op te hebben.
Gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen toch?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 30 januari 2023 @ 01:18:37 #127
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207773018
quote:
15s.gif Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
Wil je de hele moderne manier van leven vaarwel zeggen dan? Als je slechts naar het kleine Nederland kijkt (een fractie van het wereldoppervlak en de wereldbevolking): in de winter moeten huizen nu eenmaal verwarmd worden. Doen we al eeuwen/millennia, het kan niet anders. Eerst met houtvuren, later haardvuren, weer later met kachels op kolen/stookolie/gas.

Als dat niet meer met fossiel 'mag', heb je toch zonnepanelen, een warmtepomp en energieopslag nodig.

Voor onze moderne maatschappij hebben we vervoer en elektriciteit nodig. Voor onze voedselproductie-, opslag, distributie en bereiding, voor de productie van de spullen die we gebruiken, voor de mogelijkheid om als naar ons werk te gaan om die goederen voor onze behoeften te creëren, om inkomen uit arbeid te genereren om die goederen te kunnen kopen, etc.

Als er niks meer met fossiel mag, zullen er toch alternatieven moeten zijn om dat te realiseren. En ook die zullen gemaakt en gedistribueerd moeten worden. Als jij de vraag stelt waarom je die 'luxe spullen' allemaal nodig denkt te hebben of daar recht op te hebben om te kunnen werken of wonen, vraag ik me af wat voor maatschappij jij voor je ziet.

Als je terug wilt naar een agrarische samenleving in zelfgebouwde plaggenhutten gebaseerd op ruilhandel, dan snap ik je vraag. Anders niet.
  maandag 30 januari 2023 @ 02:07:33 #128
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207773059
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 01:18 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wil je de hele moderne manier van leven vaarwel zeggen dan? Als je slechts naar het kleine Nederland kijkt (een fractie van het wereldoppervlak en de wereldbevolking): in de winter moeten huizen nu eenmaal verwarmd worden. Doen we al eeuwen/millennia, het kan niet anders. Eerst met houtvuren, later haardvuren, weer later met kachels op kolen/stookolie/gas.

Als dat niet meer met fossiel 'mag', heb je toch zonnepanelen, een warmtepomp en energieopslag nodig.

Voor onze moderne maatschappij hebben we vervoer en elektriciteit nodig. Voor onze voedselproductie-, opslag, distributie en bereiding, voor de productie van de spullen die we gebruiken, voor de mogelijkheid om als naar ons werk te gaan om die goederen voor onze behoeften te creëren, om inkomen uit arbeid te genereren om die goederen te kunnen kopen, etc.

Als er niks meer met fossiel mag, zullen er toch alternatieven moeten zijn om dat te realiseren. En ook die zullen gemaakt en gedistribueerd moeten worden. Als jij de vraag stelt waarom je die 'luxe spullen' allemaal nodig denkt te hebben of daar recht op te hebben om te kunnen werken of wonen, vraag ik me af wat voor maatschappij jij voor je ziet.

Als je terug wilt naar een agrarische samenleving in zelfgebouwde plaggenhutten gebaseerd op ruilhandel, dan snap ik je vraag. Anders niet.
Er zit een heleboel grijs tussen al het zwart-wit dat je hier schetst. Het klopt dat we met minder luxe genoegen zullen moeten leren nemen wanneer het collectief over de balk gooien van onze fossiele erfenis stopt. Maar het begint allemaal bij de realisatie dat de weg waarop we nu zitten onhoudbaar is. En dat er dingen drastisch moeten veranderen willen we gitzwarte toekomstscenario's voorkomen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 30 januari 2023 @ 02:16:38 #129
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207773069
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 02:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er zit een heleboel grijs tussen al het zwart-wit dat je hier schetst. Het klopt dat we met minder luxe genoegen zullen moeten leren nemen wanneer het collectief over de balk gooien van onze fossiele erfenis stopt. Maar het begint allemaal bij de realisatie dat de weg waarop we nu zitten onhoudbaar is. En dat er dingen drastisch moeten veranderen willen we gitzwarte toekomstscenario's voorkomen.
Daar zit geen grijs tussen. @EttovanBelgie vraagt jou wie warmtepompen, elektrische auto's en zonnepanelen zou moeten betalen. Jij antwoordt daarop dat hij zich moet afvragen waarom hij dat nodig denkt te hebben of zelfs recht op denkt te hebben.

Daarop vraagt hij of wonen en werken ook onder 'korte termijn-genot valt' en stel jij daarop de vraag of hij denkt niet te kunnen wonen of werken zonder "allerlei luxe onbetaalbare spullen", wat dus terugslaat op die eerder genoemde warmtepompen, EV's en zonnepanelen.

Jij ziet dus blijkbaar een wereld waarin je prima zonder die zaken kan, want dat zijn "luxe, onbetaalbare spullen". Dan is de vraag simpelweg: hoe ziet die wereld er volgens jou dan uit? In welke omstandigheden leeft de mensheid dan?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 januari 2023 @ 02:28:49 #130
408813 crew  trein2000
pi_207773083
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 02:16 schreef Repentless het volgende:

[..]
Daar zit geen grijs tussen. @:EttovanBelgie vraagt jou wie warmtepompen, elektrische auto's en zonnepanelen zou moeten betalen. Jij antwoordt daarop dat hij zich moet afvragen waarom hij dat nodig denkt te hebben of zelfs recht op denkt te hebben.

Daarop vraagt hij of wonen en werken ook onder 'korte termijn-genot valt' en stel jij daarop de vraag of hij denkt niet te kunnen wonen of werken zonder "allerlei luxe onbetaalbare spullen", wat dus terugslaat op die eerder genoemde warmtepompen, EV's en zonnepanelen.

Jij ziet dus blijkbaar een wereld waarin je prima zonder die zaken kan, want dat zijn "luxe, onbetaalbare spullen". Dan is de vraag simpelweg: hoe ziet die wereld er volgens jou dan uit? In welke omstandigheden leeft de mensheid dan?
Ik word vooral zo moe van randstedelijke stadsbewoners, met hoogfrequent OV en alles op loopafstand die menen te weten dat een auto een ongekende luxe is. Buiten de grote steden is dat gewoon een must, voor werk, voor zorgtaken, voor alles.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 januari 2023 @ 02:38:03 #131
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207773092
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 02:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik word vooral zo moe van randstedelijke stadsbewoners, met hoogfrequent OV en alles op loopafstand die menen te weten dat een auto een ongekende luxe is. Buiten de grote steden is dat gewoon een must, voor werk, voor zorgtaken, voor alles.
Eens. En dan ben ik zelfs een randstedeling. :)

Waar ik moe van word, is dat zaken als auto's, verwarming en elektra als 'luxeproducten' worden gepresenteerd waar je prima zonder kunt. Heel concreet en tastbaar dus. Je hebt het niet nodig, punt.

Als je dan vraagt wat het alternatief is zonder die voorzieningen, is het opeens 'grijs' en vervalt weer het in abstracte prietpraat als 'realisatie' of 'bewustwording' of iets dergelijks. Klinkt allemaal prachtig en vooruitstrevend, maar je hebt er geen fuck aan.
pi_207773275
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 02:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik word vooral zo moe van randstedelijke stadsbewoners, met hoogfrequent OV en alles op loopafstand die menen te weten dat een auto een ongekende luxe is. Buiten de grote steden is dat gewoon een must, voor werk, voor zorgtaken, voor alles.
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.

De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
pi_207773412
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.

De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
Toen hadden dorpen ook nog daadwerkelijk winkels en voorzieningen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 30 januari 2023 @ 07:41:22 #134
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207773415
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:39 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Toen hadden dorpen ook nog daadwerkelijk winkels en voorzieningen.
Precies, dus dat is waarschijnlijk onderdeel van de oplossing.

Mensen die alleen in problemen denken, zijn niet de oplossing.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_207773449
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Precies, dus dat is waarschijnlijk onderdeel van de oplossing.

Mensen die alleen in problemen denken, zijn niet de oplossing.
Vermoedelijk is dit ook onderdeel van wat die mensen bedoelen met hun "anti-kapitalisme"-slogans. Die voorzieningen zijn verdwenen vanwege marktwerking cq rentabiliteit.

Ik vraag me dan wel af hoe ze dan bedenken dat dat soort zaken terug zouden kunnen. Bv. OV en bibliotheken worden klassiek wel gezien als overheidstaak en dat met overheidsgeld terug krijgen is niet een heel vreemde gedachte imho. Maar hoe zit het bv. met supermartken? Een subsidie daarvoor? De overheid als eigenaar van kleinschalige supermarkten in dorpen?
  maandag 30 januari 2023 @ 08:11:34 #136
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207773536
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Vermoedelijk is dit ook onderdeel van wat die mensen bedoelen met hun "anti-kapitalisme"-slogans. Die voorzieningen zijn verdwenen vanwege marktwerking cq rentabiliteit.

Ik vraag me dan wel af hoe ze dan bedenken dat dat soort zaken terug zouden kunnen. Bv. OV en bibliotheken worden klassiek wel gezien als overheidstaak en dat met overheidsgeld terug krijgen is niet een heel vreemde gedachte imho. Maar hoe zit het bv. met supermartken? Een subsidie daarvoor? De overheid als eigenaar van kleinschalige supermarkten in dorpen?
Als iets haalbaar is en er echt behoefte aan is dan komt het er wel, via marktwerking of via meer altruistische insteek.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_207773537
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:39 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Toen hadden dorpen ook nog daadwerkelijk winkels en voorzieningen.
Toen hadden we nog geen picnic en andere bezorgdiensten. Verder woonden toendertijd veel meer mensen in dorpen de trek naar de steden is alleen maar toegenomen. ;)
  Beste debater 2022 maandag 30 januari 2023 @ 08:36:29 #138
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207773704
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 08:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Toen hadden we nog geen picnic en andere bezorgdiensten. Verder woonden toendertijd veel meer mensen in dorpen de trek naar de steden is alleen maar toegenomen. ;)
Omdat de markt en het economisch model dat vereisen.

Hoe jullie dat denken te kunnen terugdraaien is me een raadsel. Simpelweg alles wegzetten als 'onnodige luxe' zonder even achter de voordeur te kijken bij al die duizenden Jan Modalen is mij vooral te goedkoop en volstrekt wereldvreemd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 30 januari 2023 @ 08:37:19 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207773713
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Vermoedelijk is dit ook onderdeel van wat die mensen bedoelen met hun "anti-kapitalisme"-slogans. Die voorzieningen zijn verdwenen vanwege marktwerking cq rentabiliteit.

Ik vraag me dan wel af hoe ze dan bedenken dat dat soort zaken terug zouden kunnen. Bv. OV en bibliotheken worden klassiek wel gezien als overheidstaak en dat met overheidsgeld terug krijgen is niet een heel vreemde gedachte imho. Maar hoe zit het bv. met supermartken? Een subsidie daarvoor? De overheid als eigenaar van kleinschalige supermarkten in dorpen?
Overheidsgeld is gewoon geld van belastingbetalende burgers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 30 januari 2023 @ 08:41:07 #140
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207773740
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:

Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.
Als je dit soort vragen moet stellen, moet je misschien iets minder 'stellig' zijn met je beweringen over hoe het anders zou moeten. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Beste debater 2022 maandag 30 januari 2023 @ 08:45:09 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207773790
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 08:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als iets haalbaar is en er echt behoefte aan is dan komt het er wel, via marktwerking of via meer altruistische insteek.
Het argument bij uitstek van vooral libertariërs en anarcho-kapitalisten: de markt en/of charitas regelt het allemaal wel.

Reden ook dat libertarisme en anarcho-kapitalisme nooit zullen werken, want de markt en/of charitas regelt het allemaal niet; daarom is er nog steeds armoede en dakloosheid, ook al is er een enorme behoefte, neem ik aan, bij armen en daklozen om geholpen te worden. Waarmee we terug komen bij het startpunt dat om geen leven vol ellende te hebben je geld zult moeten verwerven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 30 januari 2023 @ 08:47:41 #142
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207773815
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 23:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Misschien moet je je afvragen waarom je denkt dat allemaal nodig te hebben of er zelfs maar recht op te hebben.
quote:
15s.gif Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 02:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er zit een heleboel grijs tussen al het zwart-wit dat je hier schetst. Het klopt dat we met minder luxe genoegen zullen moeten leren nemen wanneer het collectief over de balk gooien van onze fossiele erfenis stopt. Maar het begint allemaal bij de realisatie dat de weg waarop we nu zitten onhoudbaar is. En dat er dingen drastisch moeten veranderen willen we gitzwarte toekomstscenario's voorkomen.
Je weet het allemaal beter, maar je komt niet echt met antwoorden op concrete vragen, he?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207773885
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 08:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat de markt en het economisch model dat vereisen.

Hoe jullie dat denken te kunnen terugdraaien is me een raadsel. Simpelweg alles wegzetten als 'onnodige luxe' zonder even achter de voordeur te kijken bij al die duizenden Jan Modalen is mij vooral te goedkoop en volstrekt wereldvreemd.
de markt en het economisch model, is dat ook de vrije markt van vervoer waarbij geen accijnzen en btw op kerosine zit terwijl busvervoerders dit wel moeten betalen die verstoorde markt bedoel je?

De markt waarbij onze economen zeggen dat externaliteiten niet in te prijzen zijn en daarom maar allerlei zooi onder zeer slecht arbo en milieu technische omstandigheden in opkomende economieën geproduceerd moet worden.

Ik zeg nergens dat een auto een onnodige luxe is dat maak jij er nu van en had ik nu niet van jou verwacht argumenten verdraaien.
pi_207773896
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hoe deden mensen dit 60 jaar geleden toen het autobezit in nl op 50 autos per 1000 inwoners zat en nu op 500 autos per 1000 inwoners.

De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
Toen gingen velen nog op het fietsje naar het werk, zoals mijn opa. En na het werk weer op het fietsje terug, tijd genoeg gezien de vrouw des huizes gewoon thuis was, op de kinderen had gelet, schoon gemaakt en gekookt. Dat compenseerde die extra reistijd op de fiets wel, het eten stond toch klaar. Onze maatschappij is veranderd, daarbij is een auto geen luxe het is noodzakelijk, veel bedrijven vragen ook of je een auto hebt. Openbaar vervoer is door de jaren heen in de provincie veelal wegbezuinigd, dus wat randstedelingen roepen die om de 2 min een bus/trein/tram/metro kunnen pakken interesseert ons provincialen niets welke een half uur op één bus moeten wachten om vervolgens 3x over te stappen en 4x langer onderweg te zijn dan met de auto naar plaats van bestemming. We leven niet meer 60 jaar geleden, we leven in het nu en in deze tijd is een auto een noodzaak.

60 jaar geleden waren er ook heel wat minder mensen, consumeerden we minder, ik zou zeggen doe wat met deze info, laat maar eens zien hoe betrokken je bent met het klimaat.
  Moderator maandag 30 januari 2023 @ 14:08:40 #145
8781 crew  Frutsel
  maandag 30 januari 2023 @ 18:12:32 #146
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_207781505
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 20:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Niet mee eens. De overheid kan geen onderscheid gaan maken naar inhoud, dat hoort niet in een vrij land. Dus dan stel je dat Piet die het oneens is met het wegmoffelen van satanistisch ritueel kindermisbruik ook op de A12 mag demonstreren, want dan krijgt hij tenminste aandacht. Dat kan natuurlijk niet.
We hebben met zn allen spelregels afgesproken en daar moet iedereen zich aan houden.
Nou, dat hoeft dus niet, zo lang je maar bereid bent de gevolgen te accepteren, dat is wat we hebben afgesproken. En hoewel het onwenselijk is, leert de praktijk dat zowel de omvang als de reden van je protest van invloed kan zijn in de gevolgen voor het schenden van de spelregels.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_207783172
quote:
15s.gif Op zondag 29 januari 2023 23:43 schreef Perrin het volgende:
Je denkt niet te kunnen wonen of werken zonder allerlei luxe onbetaalbare spullen?
We hebben nu al een probleem met de kosten van gas & elektra, een prijsplafond nodig omdat mensen de "luxe" van een warm en verlicht huis niet kunnen betalen. En nee, de oorlog in Oekraïne is hiervan niet de oorzaak. Dat heeft er alleen een schepje bovenop gedaan...kunnen we vast wennen.

Je kan wel op je vingers natellen wat er gebeurt als we stoppen met investeren in fossiele brandstoffen. Daar kan je niet zomaar even snel mee stoppen. Als de wens van ER gevolgd wordt dan wordt ons leven in rap tempo vanzelf onbetaalbaar. Dan kan je vinden dat luxe producten onnodig zijn, maar als die verdwijnen, dan verdwijnen ook de producenten(werkgevers) = stijgende werkloosheid = inkomensverlies. En dat terwijl de basisbehoeften alleen maar duurder worden. Je trekt gewoon de hele economie omver uiteindelijk.

Prima als dat je doel is, maar ga dan de straat op met spandoeken dat je terug wil naar het leven in dorpjes met kleine houten hutjes op de hei. En laat Hannah Prins daarmee rondlopen en op d'r facebook pagina posten tussen de foto's uit verre oorden waar ze uit "luxe" naartoe is gevlogen.
pi_207783701
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 02:38 schreef Repentless het volgende:

[..]
Eens. En dan ben ik zelfs een randstedeling. :)

................

Als je dan vraagt wat het alternatief is zonder die voorzieningen, is het opeens 'grijs' en vervalt weer het in abstracte prietpraat als 'realisatie' of 'bewustwording' of iets dergelijks. Klinkt allemaal prachtig en vooruitstrevend, maar je hebt er geen fuck aan.
Randstedelijk baas !
Binnen 3 posts je gelijk halen.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Precies, dus dat is waarschijnlijk onderdeel van de oplossing.

Mensen die alleen in problemen denken, zijn niet de oplossing.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 30 januari 2023 @ 20:20:12 #149
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207783753
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 19:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]
We hebben nu al een probleem met de kosten van gas & elektra, een prijsplafond nodig omdat mensen de "luxe" van een warm en verlicht huis niet kunnen betalen. En nee, de oorlog in Oekraïne is hiervan niet de oorzaak. Dat heeft er alleen een schepje bovenop gedaan...kunnen we vast wennen.

Je kan wel op je vingers natellen wat er gebeurt als we stoppen met investeren in fossiele brandstoffen. Daar kan je niet zomaar even snel mee stoppen. Als de wens van ER gevolgd wordt dan wordt ons leven in rap tempo vanzelf onbetaalbaar.
Dan moet je de mensen die dan in de problemen komen ondersteunen, in plaats van (de aandeelhouders van) een industrie die roofbouw pleegt op de planeet subsidiëren. Stoppen met investeren in fossiele brandstoffen en vervuiling belasten zorgt vooral voor een hoop innovatie.
Huilen dan.
pi_207784378
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 06:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De auto is en blijft een ongekende luxe alleen realiseren we ons dat niet meer.
Wat jij een luxe vind, is dat voor een ander totaal niet. Een willekeurig (vervuilend) iets wegzetten als luxe (en daarmee nutteloos in jouw ogen neem ik aan?) draagt eigenlijk niet echt bij aan het daadwerkelijke debat. Dat draagt vooral bij aan polariseren en een discussie die individualistisch van aard is. Zo makkelijk met willekeur een voorbeeldje pakken is voor mij eerder een signaal dat het maatschappelijk belang voorlopig nog niet groot genoeg is om intrinsiek te willen (veranderen).

Simpel voorbeeldje; voor mij is een auto wel een noodzaak (en luxe), maar ik vind kinderen nemen -nog veel meer dan auto's- een luxe (dan een noodzaak) tegenwoordig. Ik kan ook een pleidooi over vervuiling van kinderen én daarbij verbonden overheidssubsidiering online gooien, maar bereik er niets mee. ;)

Waar ik mezelf althans wel in kan vinden is dat we over de hele linie wel wat terug mogen schroeven in de drang naar consumeren, welvaart en bevolkingsgroei. Het is wat abstract maar de sleutel ligt in het omarmen van een nieuwe visie. Daarin kan je af en toe iets forceren of verbieden, maar bewerkstellig je veranderen liever in kleine concrete stapjes dat -of we het willen of niet- eerder generaties gaat duren dan een jaar of 10-20.

Direct stoppen met subsidiering met fossiele industrie kan altijd, maar dat gaat nooit zonder andere maatschappelijke consequenties met gevolgen die vervolgens óók niet geaccepteerd worden, al dan niet door een andere lobby. Waar we voor moeten oppassen is dat we het ene probleem niet vervangen door het andere. Ik waardoor de moed van deze demonstranten, maar vind het nog niet zo spannend, omdat een alternatief nauwelijks wordt geboden en/óf de oogkleppen voor de consequenties van wat zij willen op worden gehouden. In het debat zal je de rest (van de wereld) mee moeten krijgen en dat dwing je niet af.

[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 30-01-2023 21:06:28 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')