De Giro staat geen accounts toe voor minderjarigenquote:Op woensdag 8 februari 2023 20:48 schreef kanovinnie het volgende:
Kan ik eigenlijk een degiro account aanmaken voor een minderjarige die niet mijn kind is? Of kunnen alleen de ouders dat doen?
Gelukkig nietquote:Op woensdag 8 februari 2023 20:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal er vermoed ik van afhangen of je gezag hebt over het kind.
Ah, kleinigheidje.quote:Op woensdag 8 februari 2023 20:59 schreef dop het volgende:
[..]
De Giro staat geen accounts toe voor minderjarigen
Ik vind dit ook wel een interessante om een beetje mee te speculeren. Als het morgen nog weer daalt koop ik 1 of 2 aandelen, als ze vervolgens weer een paar honderd zijn gestegen verkoop ik ze weer. Gezien de volatiliteit zullen ze ook weer dalen zodat ik ze weer goedkoop terug kan kopen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 15:48 schreef Bucketlist het volgende:
Adyen is nu eindelijk onder de ¤ 1300. Erg interessant wat mij betreft. Al is dat gewoon een risicovolle gok. Kan morgen zo nog 50 af of weer 100 bij.
Edit: gekocht op 1306,40. Maar liefst 2 hele aandelen. In principe gaan ze morgen of overmorgen weer de deur uit.
Adyen NV Cquote:Op woensdag 8 februari 2023 21:12 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik vind dit ook wel een interessante om een beetje mee te speculeren. Als het morgen nog weer daalt koop ik 1 of 2 aandelen, als ze vervolgens weer een paar honderd zijn gestegen verkoop ik ze weer. Gezien de volatiliteit zullen ze ook weer dalen zodat ik ze weer goedkoop terug kan kopen.
Mogelijk wel, ik weet er zo even geen broker die dit wel doet. saxo bank staat wel dat je een gezamenlijke rekening hebt samen met een kind.quote:Op woensdag 8 februari 2023 21:03 schreef kanovinnie het volgende:
Ah, kleinigheidje.
Zijn er andere firma's die dat wel toestaan?
Damnit had ik niet zo schraal moeten wachten totdat ie onder de 100 dollar kwamquote:Op donderdag 9 februari 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla aandeel staat (voorbeurs) op ongeveer $209.
Dat is +93,5% in ruim een maand.
Ik kocht 3 januari bij op $108,27 met het idee om nog bij te kopen als het onder de $100 zou zakken.quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:34 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Damnit had ik niet zo schraal moeten wachten totdat ie onder de 100 dollar kwam
Het heeft geen zin om te balen over iets wat je niet of wel hebt gedaan.quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:34 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Damnit had ik niet zo schraal moeten wachten totdat ie onder de 100 dollar kwam
Gewoon Call opties erin gooien als ze over 2 jaar nog "laag" staan, zo rond de 1000 of lager.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:05 schreef Black-Death het volgende:
Gokje gewaagd met Adyen gisteren, 4 stuks gekocht.. ben benieuwd over een maandje ofzo
Wat voor koers verwacht je over 5 jaar voor Tesla? Ze noteren nu 800x de winst?quote:Op donderdag 9 februari 2023 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kocht 3 januari bij op $108,27 met het idee om nog bij te kopen als het onder de $100 zou zakken.
Maar sindsdien ging het omhoog![]()
Wel 17 januari nog bijgekocht op $127, 30 januari op $170 en 6 februari op $195
Dit dus idd. Vorige week heb ik een snelle 30% winst behaald en toen verkocht.. Achteraf is het altijd makkelijk praten.quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:03 schreef Patroon het volgende:
Bij handelen op de beurs is het altijd zo:
-Als het omhoog gaat baal je dat je niet meer hebt gekocht,
-Als het naar beneden gaat baal je waarom je zoveel hebt gekocht.
Nee is ook zo, heb je gelijk in.. niet zeuren en doorquote:Op donderdag 9 februari 2023 12:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het heeft geen zin om te balen over iets wat je niet of wel hebt gedaan.
Bij handelen op de beurs is het altijd zo:
-Als het omhoog gaat baal je dat je niet meer hebt gekocht,
-Als het naar beneden gaat baal je waarom je zoveel hebt gekocht.
Ik blijf bij m'n eerdere verwachting van $2.500 in 2028.quote:Op donderdag 9 februari 2023 12:30 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat voor koers verwacht je over 5 jaar voor Tesla?
EPS Tesla:quote:Ze noteren nu 800x de winst?
Ik heb ooit een proefrit gemaakt in een model S en toen viel me het matige afwerkingsniveau voor de prijsklasse ook al op.quote:Op donderdag 9 februari 2023 14:20 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Komt de CEO nog weleens kijken of is dat maar ouderwets?
Wat ik me trouwens afvroeg, is het een bewuste design keuze dat de interieurs van Tesla's zo kaal en basic zijn of is dit een beperking als gevolg van de robotisering van het assemblageproces? Het interieur van een Model 3 is gewoon lachwekkend. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Eigenlijk zijn het budget auto's die op een of andere manier een premium imago hebben weten te verwerven. Vandaar de hoge marge waarschijnlijk.
Dat is een bewuste keuze.quote:Op donderdag 9 februari 2023 14:20 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Komt de CEO nog weleens kijken of is dat maar ouderwets?
Wat ik me trouwens afvroeg, is het een bewuste design keuze dat de interieurs van Tesla's zo kaal en basic zijn of is dit een beperking als gevolg van de robotisering van het assemblageproces? Het interieur van een Model 3 is gewoon lachwekkend. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Eigenlijk zijn het budget auto's die op een of andere manier een premium imago hebben weten te verwerven. Vandaar de hoge marge waarschijnlijk.
Wel eens met simpel design en weinig onderdelen, maar echt goed afgewerkt vind ik een tesla niet. Het mist net de mm preciesie van Japanse of Duitse suto’squote:Op donderdag 9 februari 2023 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een bewuste keuze.
Zoals Musk al eens zei "The best part is no part. The best process is no process. It weighs nothing. Costs nothing."
Door alles via spraakcommando's en touchscreen te doen, hou je het clean en makkelijk aan te passen als je een wijziging wil doorvoeren aan het design of vermogen / toegang wil beperken als je de auto uitleent of verhuurt.
Is een dashboard of interieur met veel knoppen beter dan een clean design? Zeg het maar.
Verder vind ik de afwerking niet slecht en de stoelen zijn ronduit goed, ook met mijn lengte (1m98).
Maar voor de rest is alles een kwestie van smaak natuurlijk.
De één kickt op een interieur vol met klokjes en knopjes, de ander houdt van clean.
Je ziet het met alles op die auto.
- efficiënt koelsysteem met minimale lengte aan koelslangen
- korte kabels
- alle computersystemen vanaf de grond af ontwikkeld, dus geen modules nodig om modules met elkaar te kunnen communiceren, minder hardware nodig, minder kosten, minder gewicht
- structural battery pack, de dekplaat van het accupakket is ook direct de vloer waar de stoelen op gemonteerd zijn
- minimaal aantal knoppen
- steeds meer gebruik van gigacasting, waardoor de auto's lichter worden en eenvoudiger te bouwen
Het koelsysteem van een Ford Mach-E heeft bijvoorbeeld ~3x meer lengte aan koelslangen, 3x meer onderdelen en ruim 2x zoveel koelvloeistof nodig als een Tesla Model Y.
Dat lijkt allemaal niet zo belangrijk, tot je bedenkt dat er aan ieder extra onderdeel een prijskaartje hangt, extra gewicht en grotere kans op falen.
Toen de fysieke knoppen op mobiele telefoons verdwenen en we overgingen op volledige touchscreens, was ik ook niet heel enthousiast. Maar toen ik m'n eerste HTC Touch Diamond kocht en later de HTC Desire, was dat snel over.
Vergelijk het met Blackberry vs Apple iPhone. We weten wie er over is gebleven
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de praktijk leert het snel. M'n Volvo V60 heeft ook een touchscreen voor veel functies maar dat bedien ik nu ook vrijwel blindelings.
Tesla heeft een goed werkend spraaksysteem, dus je kan gewoon zeggen "ik heb het koud" en de kachel gaat een graadje hoger. Zolang je geen Barry Kripke bent, werkt dat wel.Tesla heeft vanaf de Model S al een sober interieur, dat is niet omdat het niet lukte om een paar knoppen in te bouwen.quote:At the end of the day kan Tesla qua bouwkwaliteit van de interieurs gewoon niet opboksen tegen de Audi's en Mercedessen van deze wereld. Dus zijn ze blijkbaar de minimalistische richting maar ingeslagen en verkopen ze dit als zijnde "vooruitstrevend".
Mercedes, Audi en andere merken gaan overigens ook steeds meer naar touchscreens. Kijk maar eens naar een eTron of EQS. De eTron heeft nog wel een rijtje fysieke knoppen maar die zijn zo klein dat je die ook eerst uit je hoofd moet leren.
edit: Model S in 2012Er is nog geen Tesla personenwagen met camera's als buitenspiegels (waarbij er geen gewone spiegels meer aanwezig zijn) maar het is wel een stuk aerodynamischer, dus die kant gaan we zeker op. Tesla heeft sowieso al 8 camera's voor Autopilot, FSD (en Sentry mode) dus het zal niet zo ingewikkeld zijn om dat te implementeren tzt.quote:Net zo onzinnig als de uitvinding om buitenspiegels te vervangen door camera's. Qua functionaliteit voegt het niks toe, integendeel zelfs, maar het is een nieuwe gadget dus willen millenials het hebben.
Je kan wel al beeld van je camera's op het scherm zien terwijl je rijdt.
M'n Volvo kan dat alleen als ik parkeer.Het is ook met retrofit rond stuur leverbaar als je het niets vindt.quote:De Model X heeft nu toch ook een soort vliegtuigstuur wat niet rond is? Super onhandig, rijdt voor geen meter, maar het is "anders" dus kun je er indruk mee maken op de buurman. Tel uit je winst. Form over function.
Ik zou ook liever voor een rond stuur gaan, aan de andere kant rij ik alle Formule 1 races wel met zo'n stuurtje (net als de F1 rijders) en dat went heel snel. Ook Monaco lukt primaEr is zeker een markt voor.quote:Ik denk dat de gemiddelde autokoper wel waarde hecht aan een goed, ergonomisch, mooi interieur anders hadden bijvoorbeeld alle Audi rijders wel een Skoda gekocht en de rest van het geld in de zak gehouden. Maar goed, we gaan het allemaal wel zien. Voor Tesla is ook een markt, dat is inmiddels wel duidelijk.
En anders kan je een Skoda of Audi kopen.
Voor ieder wat wils.
Acceleratie naar 100 in 6s voor het instapmodel en 3,3 voor de snelle is alles behalve budget hoor, zulke cijfers vind je niet in de specs van een Franse auto.quote:Op donderdag 9 februari 2023 14:20 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Komt de CEO nog weleens kijken of is dat maar ouderwets?
Wat ik me trouwens afvroeg, is het een bewuste design keuze dat de interieurs van Tesla's zo kaal en basic zijn of is dit een beperking als gevolg van de robotisering van het assemblageproces? Het interieur van een Model 3 is gewoon lachwekkend. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Eigenlijk zijn het budget auto's die op een of andere manier een premium imago hebben weten te verwerven. Vandaar de hoge marge waarschijnlijk.
Ford Mustang Mach E haalt ongeveer dezelfde cijfers dus zo bijzonder is dat niet. Electrische auto's accelereren gewoon hard. Tesla's zijn gewoon kale hondenhokken in vergelijking met de concurrentie. Best knap dus dat Elon Musk dit product een premium imago aan heeft weten te meten.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:16 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Acceleratie naar 100 in 6s voor het instapmodel en 3,3 voor de snelle is alles behalve budget hoor, zulke cijfers vind je niet in de specs van een Franse auto.
Als dat soort cijfers belangrijk zouden zijn, dan was Subaru een van de best verkopende merken in het verleden.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:16 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Acceleratie naar 100 in 6s voor het instapmodel en 3,3 voor de snelle is alles behalve budget hoor, zulke cijfers vind je niet in de specs van een Franse auto.
Subaru is dan ook geen budgetmerk, niet zoals Paugeot/Renault etc iig.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 06:54 schreef dop het volgende:
[..]
Als dat soort cijfers belangrijk zouden zijn, dan was Subaru een van de best verkopende merken in het verleden.
Voor een elektrische aangedreven voertuig zijn zulke cijfers niet heel bijzonder gezien een electromotor direkt zijn maximaal koppel kan leveren.
ten opzichten van brandstof is het een sellingpoint, maar niet uniek voor enkel tesla.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 07:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Subaru is dan ook geen budgetmerk, niet zoals Paugeot/Renault etc iig.
0-100 tijden zijn al decennia lang belangrijk geweest. En nu ineens niet meer omdat het met elektrisch geen kunst meer is om binnen 5 sec op 100 te zitten? Ik heb ook niets met elektrisch, maar die acceleratie spreekt me zeker aan. En een Model 3 rijdt ook nog eens lekker door de bocht, mede door het lage zwaartepunt. Nog steeds beter dan zo'n Mach-E (allemaMachie-E's!) of ander hoog hok zoals je nu veel ziet rijden in elektrische uitvoering.
Het probleem daarbij is dat "kunstmatige intelligentie" niet bestaat. Doormiddel van machine learning kunnen computers een hoop maar "intelligentie" is het absoluut niet te noemen. Natuurlijk kun je op vliegvelden en in andere gecontroleerde omgevingen autonome voertuigen laten rijden. Maar achterover leunend de krant lezen in je autonome Tesla zonder stuurwiel terwijl je met 120 km/h over de openbare weg rijdt, volledig vertrouwend op een handjevol camera's en sensoren, gaat nooit gebeuren. Markeer mijn woorden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 08:51 schreef dop het volgende:
[..]
ten opzichten van brandstof is het een sellingpoint, maar niet uniek voor enkel tesla.
in het geval Subaru , nee geen budget maar wel een uniek sellingpoint, en toch niet zo belangerijk dat het tot enorme verkopen heeft geleid.
bij tesla is de belofte van volledig zelfstandig rijden (auto van de toekomst) een veel belangrijker sellingpoint, volgens mij gaat dat veel beslissender zijn in de EV Markt.
wat mij betreft hapert het daar op dit moment bij Tesla, te vaak en te lang wordt die belofte niet waargemaakt.
Woorden gemarkeerd.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 09:35 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Het probleem daarbij is dat "kunstmatige intelligentie" niet bestaat. Doormiddel van machine learning kunnen computers een hoop maar "intelligentie" is het absoluut niet te noemen. Natuurlijk kun je op vliegvelden en in andere gecontroleerde omgevingen autonome voertuigen laten rijden. Maar achterover leunend de krant lezen in je autonome Tesla zonder stuurwiel terwijl je met 120 km/h over de openbare weg rijdt, volledig vertrouwend op een handjevol camera's en sensoren, gaat nooit gebeuren. Markeer mijn woorden.
Autonoom rijden is een "oplossing" voor een probleem wat niet bestaat. Alleen een handjevol gehandicapten die nu niet in staat zijn om een motorvoertuig te besturen hebben er baat bij. Maar daar hebben we het openbaar vervoer voor uitgevonden. Overbodige luchtfietserij is het.
Rijden in een koets zonder paarden is gevaarlijk, dat zal nooit lukkenquote:Op vrijdag 10 februari 2023 09:35 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Het probleem daarbij is dat "kunstmatige intelligentie" niet bestaat. Doormiddel van machine learning kunnen computers een hoop maar "intelligentie" is het absoluut niet te noemen. Natuurlijk kun je op vliegvelden en in andere gecontroleerde omgevingen autonome voertuigen laten rijden. Maar achterover leunend de krant lezen in je autonome Tesla zonder stuurwiel terwijl je met 120 km/h over de openbare weg rijdt, volledig vertrouwend op een handjevol camera's en sensoren, gaat nooit gebeuren. Markeer mijn woorden.
Autonoom rijden is een "oplossing" voor een probleem wat niet bestaat. Alleen een handjevol gehandicapten die nu niet in staat zijn om een motorvoertuig te besturen hebben er baat bij. Maar daar hebben we het openbaar vervoer voor uitgevonden. Overbodige luchtfietserij is het.
Zou je het willen? Je bent perfect in staat om zelf een motorvoertuig te besturen maar in plaats daarvan kies je ervoor om je leven in handen te leggen van een handjevol camera's, sensoren en "kunstmatige intelligentie"? Waarbij de toegevoegde waarde is dat je in plaats van op de weg te letten TikToks kunt bekijken en door je Instagram feed kunt scrollen?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 09:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Woorden gemarkeerd.
Nooit is een lange tijd.
Ik heb er een topicreeks over lopen, ik kan je daar naar verwijzen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 10:02 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Zou je het willen? Je bent perfect in staat om zelf een motorvoertuig te besturen maar in plaats daarvan kies je ervoor om je leven in handen te leggen van een handjevol camera's, sensoren en "kunstmatige intelligentie"? Waarbij de toegevoegde waarde is dat je in plaats van op de weg te letten TikToks kunt bekijken en door je Instagram feed kunt scrollen?
je slaat het veel te plat, over de haalbaarheid kun je twisten, maar iedereen die een lange rit in de auto maakt weet dat het soms ook prettig kan zijn als je je aandacht aan andere nuttige dingen kunt besteden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 09:35 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Het probleem daarbij is dat "kunstmatige intelligentie" niet bestaat. Doormiddel van machine learning kunnen computers een hoop maar "intelligentie" is het absoluut niet te noemen. Natuurlijk kun je op vliegvelden en in andere gecontroleerde omgevingen autonome voertuigen laten rijden. Maar achterover leunend de krant lezen in je autonome Tesla zonder stuurwiel terwijl je met 120 km/h over de openbare weg rijdt, volledig vertrouwend op een handjevol camera's en sensoren, gaat nooit gebeuren. Markeer mijn woorden.
Autonoom rijden is een "oplossing" voor een probleem wat niet bestaat. Alleen een handjevol gehandicapten die nu niet in staat zijn om een motorvoertuig te besturen hebben er baat bij. Maar daar hebben we het openbaar vervoer voor uitgevonden. Overbodige luchtfietserij is het.
Ik lees op IEX:quote:Op vrijdag 10 februari 2023 10:11 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag PostNL -6%. Is er nieuws wat ik gemist heb of weer speculaties alle kanten op?
quote:Jestbread schreef op 10 februari 2023 09:19:
Barclays koersdoel naar 1,40
waarom? , koers is toch ook opgelopen op niksquote:Op vrijdag 10 februari 2023 10:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Van 1,50 naar 1,40. Zou bizar zijn als dat een - van 6,5% op levert.
Klopt en dat was net zo bizar. Het lijkt allemaal speculatie te zijn. Rationeel slaat het nergens op om als gevolg van een koersdoel verlaging van 0,10 door Barclays het aandeel opeens 6,5% minder waard te vinden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 10:42 schreef dop het volgende:
[..]
waarom? , koers is toch ook opgelopen op niks
Dan moet die een overnamebod doenquote:Op vrijdag 10 februari 2023 11:27 schreef recursief het volgende:
Ach ja, die analisten weer. Koersdoelen worden zo een self-fulfilling prophecy. Het zou me niets verbazen als binnenkort blijkt dat Kretinsky zijn belang weer heeft uitgebreid.
Rentegevoelig zullen ze ook niet zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:07 schreef JimmyJames het volgende:
Weet nog steeds niet wat ik nou van Unilever moet vinden.
https://www.unilever.com/investors/
https://www.morningstar.com/stocks/xnys/ul/financials
Op het eerste oog is het een aandeel zonder noemenswaardige groei (omzet doet al jaren niks) met een redelijke hoge waardering. Maar het is ook niet extreem duur, het is een erg voorspelbare sector, recessieproof en een potentiele opsplitsing kan wat waarde vrijmaken.
Voor 15x de winst wil ik er wel in, denk ik. Dat geeft een koers van 38.55¤ (EPS is 2.57¤).. Straks nog even kijken naar wat puts..
Putje 40 / maart doet 3 cent of zo ? Tikt lekker aan !quote:Op vrijdag 10 februari 2023 12:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Rentegevoelig zullen ze ook niet zijn.
Ik zou je koersdoel op 40 zetten vanwege wat overwegingen qua technische analyse...
Putje 40 schrijven ofzo, niks mis mee.
September 60ct.. Tjah.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 13:08 schreef namliam het volgende:
[..]
Putje 40 / maart doet 3 cent of zo ? Tikt lekker aan !
Ik kijk ook naar InMode Ltd, groeien vreselijk hard, maar de prognoses zijn dat het bedrijf iets minder vreselijk hard groeit dit jaar. De koers is daarom behoorlijk hard weggezakt, onterecht denk ik, maar ik moet me er nog iets verder in verdiepen. Valt jou misschien nog iets op bij dat aandeel?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Vooralsnog doen ze het heel aardig: +15% in een maand tijd.
Heb je nog meer "snoepjes"?
Wat mij betreft is de naam Mach-E heiligschennis.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 07:54 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Subaru is dan ook geen budgetmerk, niet zoals Paugeot/Renault etc iig.
0-100 tijden zijn al decennia lang belangrijk geweest. En nu ineens niet meer omdat het met elektrisch geen kunst meer is om binnen 5 sec op 100 te zitten? Ik heb ook niets met elektrisch, maar die acceleratie spreekt me zeker aan. En een Model 3 rijdt ook nog eens lekker door de bocht, mede door het lage zwaartepunt. Nog steeds beter dan zo'n Mach-E (allemaMach-E's!) of ander hoog hok zoals je nu veel ziet rijden in elektrische uitvoering.
Sowieso zo'n logge people carrier de naam Mustang meegeven, wie heeft dit bedachtquote:Op zaterdag 11 februari 2023 21:24 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de naam Mach-E heiligschennis.
Ja echt hè, als het nou een sportwagen was met dezelfde of betere capaciteiten als de Tesla had ik het nog kunnen begrijpen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 21:46 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Sowieso zo'n logge people carrier de naam Mustang meegeven, wie heeft dit bedacht
Bij InMode Ltd.??quote:Op zaterdag 11 februari 2023 20:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik kijk ook naar InMode Ltd, groeien vreselijk hard, maar de prognoses zijn dat het bedrijf iets minder vreselijk hard groeit dit jaar. De koers is daarom behoorlijk hard weggezakt, onterecht denk ik, maar ik moet me er nog iets verder in verdiepen. Valt jou misschien nog iets op bij dat aandeel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nog een grappig weetje (al heb ik het niet geverifieerd):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit soort moves zal ik nooit snappen. Waarom niet gewoon VTI halen?quote:Op donderdag 9 februari 2023 17:01 schreef recursief het volgende:
Ik heb vandaag nog maar eens twee beheerd-beleggenrekeningen geopen bij (Evi) van Lanschot. Ik had er al een met een neutraal profiel, nu heb ik er ook een met een offensief en een met een zeer offensief profiel. Ik ben benieuwd naar het verschil in performance.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla Megapack nieuws:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nog een grappig weetje (al heb ik het niet geverifieerd):Beetje raar om het te framen als "daling PE ratio" ipv gewoon te zeggen dat de Earnings enorm zijn gestegenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Maar fair enough, mooie cijfers."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Ik heb ook ETFs hoor (ik neem aan dat je dat bedoelt). En dividendaandelen. En tech-stock, en Bitcoin. Ik kan wel alles in Vanguard duwen maar dat wil ik niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:57 schreef VeX- het volgende:
[..]
Dit soort moves zal ik nooit snappen. Waarom niet gewoon VTI halen?
Het punt is meer dat Evi dat wss ook doet.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:20 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb ook ETFs hoor (ik neem aan dat je dat bedoelt). En dividendaandelen. En tech-stock, en Bitcoin. Ik kan wel alles in Vanguard duwen maar dat wil ik niet.
Andere mandjes.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het punt is meer dat Evi dat wss ook doet.
Scheelt toch niet zoveel?quote:
Of S&P500.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:09 schreef VeX- het volgende:
Geen enkel Evi van Landschot fonds gaat de VTI verslaan.
Dat hoeft ook niet, en ik vind het ook een nogal boude bewering. Ik DCA namens mijn kinderen al 15 jaar een Evi-rekening en dat blijkt achteraf een prima keuze te zijn geweest voor het doel, een startkapitaal opbouwen zonder het geld te vergokken. Elke beleggingskeuze heeft een perspectief.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:09 schreef VeX- het volgende:
Geen enkel Evi van Landschot fonds gaat de VTI verslaan.
Als het alternatief is fondsen, kun je toch gewoon elke maand dezelfde etf’s kopen zonder na te denken?quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:51 schreef Zwansen het volgende:
Ik snap de ‘kritiek’ op Evi, maar ik zit voor een klein deel ook bij Meesman en ik vind het wel fijn dat er elke maand automatisch een bedrag wordt ingelegd, zonder over na te denken.
Bij DeGiro is het toch meer werk. Handmatig overmaken lukt wel, maar ik moet toch echt zelf elke keer weer die afweging maken wat ik wil kopen en een order zetten.
Met welk voordeel?quote:Op woensdag 15 februari 2023 07:54 schreef stinkie het volgende:
[..]
Als het alternatief is fondsen, kun je toch gewoon elke maand dezelfde etf’s kopen zonder na te denken?
Herkenbaar. Hier ook BND voor het pensioenbeleggen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:16 schreef nostra het volgende:
Zit zelf ook bij Peaks en BND (voor pensioenbeleggen). Inderdaad puur voor het gemak, hoewel je op kosten gewoon wat inlevert. Meer een mentaal dingetje I guess.
Oke, ik hap welquote:Op woensdag 15 februari 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je in een "wereld ETF" zou willen zitten.
Dan zit je deels in markten en aandelen die compleet je rendement slopen en voor de overige 60 tot 65% alsnog in de S&P500.
Het biedt amper extra spreiding (aangezien maar 35 tot 40% van je beleggingen buiten de US zijn) maar kost je wel rendement (omdat die 35 tot 40% aantoonbaar slechter rendeert).
Ik zou dan nog eerder 65% S&P500 ETF's kopen en eventueel ETF's erbij doen van landen die het wél goed doen.
Of koop een VanEck REIT ETF of Realty Income aandeel en spreid op die manier nog wat naar vastgoed (en ~4% dividend).
Heb het al eens onderbouwd met grafieken die het rendement vergelijken, zal jullie er niet weer mee vermoeien.
Maar leg me eens uit waarom ik het fout zie?
Och ik vind de VS maar een risico, maar al die bedrijven op de VS beurs halen winst uit de hele wereld dus opzicht ben je dan alsnog niet slecht gediversifieerd / teveel in de dollar.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je in een "wereld ETF" zou willen zitten.
Dan zit je deels in markten en aandelen die compleet je rendement slopen en voor de overige 60 tot 65% alsnog in de S&P500.
Het biedt amper extra spreiding (aangezien maar 35 tot 40% van je beleggingen buiten de US zijn) maar kost je wel rendement (omdat die 35 tot 40% aantoonbaar slechter rendeert).
Ik zou dan nog eerder 65% S&P500 ETF's kopen en eventueel ETF's erbij doen van landen die het wél goed doen.
Of koop een VanEck REIT ETF of Realty Income of American Tower REIT en spreid op die manier nog wat naar vastgoed (en ~4% dividend).
Heb het al eens onderbouwd met grafieken die het rendement vergelijken, zal jullie er niet weer mee vermoeien.
Maar leg me eens uit waarom ik het fout zie?
Wat maak jij van de cijfers van Alfen? Ze worden flink afgestraft maar zo slecht is het toch niet?quote:
VTI? Dit: https://investor.vanguard(...)cts/etfs/profile/vti?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:57 schreef VeX- het volgende:
[..]
Dit soort moves zal ik nooit snappen. Waarom niet gewoon VTI halen?
Volgens mij ook niet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 14:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat maak jij van de cijfers van Alfen? Ze worden flink afgestraft maar zo slecht is het toch niet?
Ik zie geen reden waarom de grote Amerikanen uit de S&P500 het ook de komende decennia automatisch beter gaan doen dan andere markten. Die lijn kun je volgens mij niet doortrekken. Dan kun je net zo goed zeggen ‘ik snap niet dat niet iedereen in Tech aandelen zit, die presteren significant veel beter dan andere aandelen’.quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar leg me eens uit waarom ik het fout zie?
Los van survivorship bias.quote:Op woensdag 15 februari 2023 16:11 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom de grote Amerikanen uit de S&P500 het ook de komende decennia automatisch beter gaan doen dan andere markten. Die lijn kun je volgens mij niet doortrekken. Dan kun je net zo goed zeggen ‘ik snap niet dat niet iedereen in Tech aandelen zit, die presteren significant veel beter dan andere aandelen’.
Ik zit niet in Alfen maar volg het bedrijf wel een beetje en vond het een opvallend grote daling.quote:Op woensdag 15 februari 2023 15:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij ook niet.
Zit er niet echt mee, laadpalen zijn en blijven in grote hoeveelheden nodig de komende 15 jaar en energieopslag komt nog maar net van de grond. Dus gewoon houden en niet teveel naar kijken.
Het zal wel weer bijtrekken.
Maar welke landen in zo'n wereld-ETF gaan het wel beter doen?quote:Op woensdag 15 februari 2023 16:11 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zie geen reden waarom de grote Amerikanen uit de S&P500 het ook de komende decennia automatisch beter gaan doen dan andere markten. Die lijn kun je volgens mij niet doortrekken. Dan kun je net zo goed zeggen ‘ik snap niet dat niet iedereen in Tech aandelen zit, die presteren significant veel beter dan andere aandelen’.
Geen idee, daarom ook spreidenquote:Op woensdag 15 februari 2023 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar welke landen in zo'n wereld-ETF gaan het wel beter doen?
Doe gewoon de bigger fool theory, verkoop 50% bij 100% stijging infinity.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:13 schreef Heph844 het volgende:
Ik blijk Tesla echt precies in het dal gekocht te hebben trouwens. In anderhalve maand nu bijna verdubbeld. Denk dat ik het ga verkopen op precies 100%
Afgegeven verwachting is dat de omzet groei behoorlijk gaat afnemen. Dan is 35x de winst misschien wat hoog gegrepen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 14:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat maak jij van de cijfers van Alfen? Ze worden flink afgestraft maar zo slecht is het toch niet?
Geen fondskosten, makkelijker iets wijzigen als je dat zou willen?quote:
Waarom zou je het verkopen?quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:13 schreef Heph844 het volgende:
Ik blijk Tesla echt precies in het dal gekocht te hebben trouwens. In anderhalve maand nu bijna verdubbeld. Denk dat ik het ga verkopen op precies 100%
Een ETF heeft ook kosten, maar die zitten in de koers verwerkt. En dan heb je ook transactiekosten.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:50 schreef stinkie het volgende:
[..]
Geen fondskosten, makkelijker iets wijzigen als je dat zou willen?
De PRIIPS is bedoeld voor Europeanen die in Europa beleggen. Als je voorkeur is om in de VS te beleggen, dan is het verder irrelevant. Ik zou me er niet druk om maken. Het is niet eens je doel om de PRIIPS te ontwijken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:20 schreef damsco het volgende:
Wordt beetje onrustig. Enerzijds wil ik lage kosten, maar buiten Europa beleggen bij een US broker voelt ook wel weer cowboy achtig aan. Je omzeilt dan bewust de PRIIPS regelgeving.
ze zijn niet specifiek chipmaker, en leveren veel verschilde diensten en producten voor chip en Electronica industrie.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 13:55 schreef blomke het volgende:
Iemand die iets vindt van Applied Materials? Schijnt een chipproducent te zijn met gunstige P/E en idem groeiverwachting?
Dit soort cijfers kun je zo mooi of zo lelijk maken als je wil.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je de media leest heeft Tesla veruit de meeste "recalls", aangezien iedere recall het nieuws haalt.
De praktijk is:
[ afbeelding ]
Opmerking: dit gaat uit van de NHTSA dus betreft alleen recalls in de US.
De US is wel de thuismarkt van Tesla, lijkt me prima om dat te vergelijken.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:17 schreef dop het volgende:
[..]
Dit soort cijfers kun je zo mooi of zo lelijk maken als je wil.
Maar net van uit welke hoek je het licht laat schijnen.
Cherry picking.
Zeker als je alleen een klein deel van de markt vergelijkt, en ev met niet ev vergelijkt.
Het valt me vooral op dat in de media iedere recall van Tesla de headlines haalt terwijl je over die andere honderden recalls bijna niets leest.quote:Post je dit voor je eigen gemoedsrust of wil je er het er serieus over hebben?
Het gaat om terugroepacties en die zijn wegens onveiligheid, dat kan een loszittend dakraam zijn, brandgevaar door een lekkende olieleiding of een probleem in de software waardoor ABS niet werkt als je radio op FOX News Radio afgesteld staat.quote:In de betrouwbaarheid scores staat Tesla bepaald niet bovenaan.
Doe liever een serieuze analyse van het aandeel, daar gaat dit topic immers over.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De US is wel de thuismarkt van Tesla, lijkt me prima om dat te vergelijken.
En ik geef daarnaast ook duidelijk aan dat het om die markt gaat.
[..]
Het valt me vooral op dat in de media iedere recall van Tesla de headlines haalt terwijl je over die andere honderden recalls bijna niets leest.
Het is ook best bijzonder om te zien dat Tesla ongeveer 1 op de 3 problemen met een update kan oplossen, waar bij andere merken vrij zeker een bezoek aan de dealer nodig is.
[..]
Het gaat om terugroepacties en die zijn wegens onveiligheid, dat kan een loszittend dakraam zijn, brandgevaar door een lekkende olieleiding of een probleem in de software waardoor ABS niet werkt als je radio op FOX News Radio afgesteld staat.
Niet zozeer om betrouwbaarheid, daar gaat de NHTSA niet over, tenzij de onveiligheid uit een stukje onbetrouwbaarheid komt.
Als je het toch over "cherry picking" hebt (en niet met doelpalen aan de haal wil gaan), dan zou je, als het om betrouwbaarheid gaat, ook EV's met EV's moeten gaan vergelijken maar met die data wordt niet echt gestrooid helaas.
Mocht ik die gegevens tegenkomen dan zal ik het uiteraard hier delen
quote:B&S Group S.A. (“B&S” or the “Company”), tech company in the consumer goods industry, will delay the publication of its Full Year 2022 results, originally scheduled for 27 February 2023. The appointment of the new independent Supervisory Board members last December and the reports in the media of several corporate governance related issues, have led to the decision of the Company to initiate a careful review of its control framework and governance practices during the preparation of the 2022 Annual Accounts.
This review has identified certain matters relating to the governance of the Company that require additional disclosure in the 2022 Annual Accounts. Several of these matters concern related party transactions, also involving senior management of the Company. These have not been in accordance with the Company’s strict policies to avoid conflicts of interest.
Het wordt verwerkt in de koers van het fonds dus je krijgt daar geen aparte afrekening van.quote:Op maandag 20 februari 2023 09:01 schreef Hojdhopper het volgende:
Vraagje: hoe worden de beheerkosten van een ETF in rekening gebracht?
Ik heb een ETF gevonden waarvan de beheerkosten 0,30% p.a. bedragen. Zie ik dan één keer per jaar een afschrijving van "ETF beheerkosten" in mijn DeGiro transactieoverzicht? Of wordt het met het dividend verrekend wat ik eigenlijk zou krijgen?
Is er een standaard hoe dat gaat of gaat het per broker/ETF anders?
Ik kon daar in de KID niks over vinden.
Oké, duidelijk.quote:Op maandag 20 februari 2023 09:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het wordt verwerkt in de koers van het fonds dus je krijgt daar geen aparte afrekening van.
Tja aandeel met zoveel rode vlaggen, dat een casino er niks bij is.quote:Op maandag 20 februari 2023 07:13 schreef nostra het volgende:
Smullen dit. Blij dat ik er al een tijd uit ben. Met die halve kamper als dga.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |