abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207956551
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 21:46 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Sowieso zo'n logge people carrier de naam Mustang meegeven, wie heeft dit bedacht _O-
Ja echt hè, als het nou een sportwagen was met dezelfde of betere capaciteiten als de Tesla had ik het nog kunnen begrijpen.
pi_207961650
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 20:27 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Ik kijk ook naar InMode Ltd, groeien vreselijk hard, maar de prognoses zijn dat het bedrijf iets minder vreselijk hard groeit dit jaar. De koers is daarom behoorlijk hard weggezakt, onterecht denk ik, maar ik moet me er nog iets verder in verdiepen. Valt jou misschien nog iets op bij dat aandeel?
Bij InMode Ltd.??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207992795
Tesla Megapack nieuws:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nog een grappig weetje (al heb ik het niet geverifieerd):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 12:57:17 #154
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_207992907
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:01 schreef recursief het volgende:
Ik heb vandaag nog maar eens twee beheerd-beleggenrekeningen geopen bij (Evi) van Lanschot. Ik had er al een met een neutraal profiel, nu heb ik er ook een met een offensief en een met een zeer offensief profiel. Ik ben benieuwd naar het verschil in performance.
Dit soort moves zal ik nooit snappen. Waarom niet gewoon VTI halen?
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_207993496
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla Megapack nieuws:

SPOILER
En nog een grappig weetje (al heb ik het niet geverifieerd):

SPOILER
Beetje raar om het te framen als "daling PE ratio" ipv gewoon te zeggen dat de Earnings enorm zijn gestegen _O-.
Maar fair enough, mooie cijfers.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207994606
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 12:57 schreef VeX- het volgende:

[..]
Ik heb ook ETFs hoor (ik neem aan dat je dat bedoelt). En dividendaandelen. En tech-stock, en Bitcoin. Ik kan wel alles in Vanguard duwen maar dat wil ik niet.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_207995011
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 15:20 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb ook ETFs hoor (ik neem aan dat je dat bedoelt). En dividendaandelen. En tech-stock, en Bitcoin. Ik kan wel alles in Vanguard duwen maar dat wil ik niet.
Het punt is meer dat Evi dat wss ook doet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207995384
20 januari iex tip van de technisch analist: galapagos: minus 12 procent _O-

Ze geven het wel zelf aan. Wel zo sportief.
pi_207995533
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 15:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het punt is meer dat Evi dat wss ook doet.
Andere mandjes.
pi_207996114
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 16:38 schreef recursief het volgende:

[..]
Andere mandjes.
Scheelt toch niet zoveel?
Ik snap de mensen wel die volledig aandelen willen, geen opties of ongein...
Opzicht zou ik wel wat opties aanhouden maar dan wel op een methode die duurzaam mogelijk is en pas investeren bij vreemd lage beurskoersen.

Mag de Covid paniek wel terugkeren.

Overigens, ik verkocht wat put opties (goede timing achteraf) met het Covid gebeuren, maar dat was toen al teveel risico.

Met zo een AEX leg je bij iedere 100 punten 10k in, zoveel margin heb ik nou ook weer niet.
My bad, dure fout..
  dinsdag 14 februari 2023 @ 21:09:35 #161
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_207999217
Geen enkel Evi van Landschot fonds gaat de VTI verslaan.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_208000086
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:09 schreef VeX- het volgende:
Of S&P500.

Heb zelf ook een tijdje bij BrandNewDay gezeten, tot ik door had dat ze gewoon in ETF's zaten maar dan met een extra laagje kosten (en dat is niet optimaal voor je rendement natuurlijk).

Moet zeggen, het waren m'n eerste stappen in beleggen en dan maak je wel eens fouten.
Geen dure fouten, ben wel met winst uitgestapt.

Tesla 7,5% omhoog vandaag en weer op $209 dus het verlies van de afgelopen dagen is weer aardig ingelopen.
pi_208001930
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 21:09 schreef VeX- het volgende:
Dat hoeft ook niet, en ik vind het ook een nogal boude bewering. Ik DCA namens mijn kinderen al 15 jaar een Evi-rekening en dat blijkt achteraf een prima keuze te zijn geweest voor het doel, een startkapitaal opbouwen zonder het geld te vergokken. Elke beleggingskeuze heeft een perspectief.

Ik heb wat straks mijn pensioen is weggezet tegen weinig risico en daarmee een lager verwacht rendement. De andere beleggingrekeningen zijn echt om de verschillen in praktijk te zien. Daar zit voor de twee rekeningen samen pak 'm beet 0,25% van mijn vermogen in dus daar is gelijk het perspectief: niet om enorm veel mee te verdienen, wel om in praktijk te zien hoe de voorgeschotelde risicoprofielen uitpakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 15-02-2023 08:05:00 ]
  woensdag 15 februari 2023 @ 07:51:57 #164
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208001978
Ik snap de ‘kritiek’ op Evi, maar ik zit voor een klein deel ook bij Meesman en ik vind het wel fijn dat er elke maand automatisch een bedrag wordt ingelegd, zonder over na te denken.

Bij DeGiro is het toch meer werk. Handmatig overmaken lukt wel, maar ik moet toch echt zelf elke keer weer die afweging maken wat ik wil kopen en een order zetten.
  woensdag 15 februari 2023 @ 07:54:05 #165
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_208001990
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 07:51 schreef Zwansen het volgende:
Ik snap de ‘kritiek’ op Evi, maar ik zit voor een klein deel ook bij Meesman en ik vind het wel fijn dat er elke maand automatisch een bedrag wordt ingelegd, zonder over na te denken.

Bij DeGiro is het toch meer werk. Handmatig overmaken lukt wel, maar ik moet toch echt zelf elke keer weer die afweging maken wat ik wil kopen en een order zetten.
Als het alternatief is fondsen, kun je toch gewoon elke maand dezelfde etf’s kopen zonder na te denken?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_208002049
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 07:54 schreef stinkie het volgende:

[..]
Als het alternatief is fondsen, kun je toch gewoon elke maand dezelfde etf’s kopen zonder na te denken?
Met welk voordeel?
pi_208002113
Zit zelf ook bij Peaks en BND (voor pensioenbeleggen). Inderdaad puur voor het gemak, hoewel je op kosten gewoon wat inlevert. Meer een mentaal dingetje I guess.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  woensdag 15 februari 2023 @ 08:20:57 #168
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_208002141
Was aan het opbouwen bij degiro met oa vwrl. Nieuwe inleg doe ik sinds afgelopen maand, mede door geschrokken te zijn wat er qua dividendlekkage qua indirecte kosten bijkomen, nu bij
NT world/em/sc bij mijn huisbank (Rabo). Ook was ik het gedonder bij degiro zat.

Echter twijfel ik nu weer om bij een Amerikaanse broker gewoon VTI aan te schaffen. Begreep dat je zelfs tot een hoger bedrag gedekt bent (500k middels SIPC) en kosten zijn nog lager. Blijft alleen wisselkoers een (eenmalige) kostenpost bij inleg. Maar dat valt in het niet bij jaarlijkse kosten die bijv een Rabo rekent (0.24%) en de hogere fee die een NT hier rekent.

Wordt beetje onrustig. Enerzijds wil ik lage kosten, maar buiten Europa beleggen bij een US broker voelt ook wel weer cowboy achtig aan. Je omzeilt dan bewust de PRIIPS regelgeving.
pi_208003757
quote:
7s.gif Op woensdag 15 februari 2023 08:16 schreef nostra het volgende:
Zit zelf ook bij Peaks en BND (voor pensioenbeleggen). Inderdaad puur voor het gemak, hoewel je op kosten gewoon wat inlevert. Meer een mentaal dingetje I guess.
Herkenbaar. Hier ook BND voor het pensioenbeleggen.

Zeer tevreden over. Qua extra kosten valt het ook wel mee doordat je er geen dividendlekkage hebt.
pi_208003906
Ik begrijp nog steeds niet waarom je in een "wereld ETF" zou willen zitten.
Dan zit je deels in markten en aandelen die compleet je rendement slopen en voor de overige 60 tot 65% alsnog in de S&P500.

Het biedt amper extra spreiding (aangezien maar 35 tot 40% van je beleggingen buiten de US zijn) maar kost je wel rendement (omdat die 35 tot 40% aantoonbaar slechter rendeert).

Ik zou dan nog eerder 65% S&P500 ETF's kopen en eventueel ETF's erbij doen van landen die het wél goed doen.
Of koop een VanEck REIT ETF of Realty Income of American Tower REIT en spreid op die manier nog wat naar vastgoed (en ~4% dividend).

Heb het al eens onderbouwd met grafieken die het rendement vergelijken, zal jullie er niet weer mee vermoeien.
Maar leg me eens uit waarom ik het fout zie? ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-02-2023 11:25:20 ]
pi_208004096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan zit je deels in markten en aandelen die compleet je rendement slopen en voor de overige 60 tot 65% alsnog in de S&P500.

Het biedt amper extra spreiding (aangezien maar 35 tot 40% van je beleggingen buiten de US zijn) maar kost je wel rendement (omdat die 35 tot 40% aantoonbaar slechter rendeert).

Ik zou dan nog eerder 65% S&P500 ETF's kopen en eventueel ETF's erbij doen van landen die het wél goed doen.
Of koop een VanEck REIT ETF of Realty Income aandeel en spreid op die manier nog wat naar vastgoed (en ~4% dividend).

Heb het al eens onderbouwd met grafieken die het rendement vergelijken, zal jullie er niet weer mee vermoeien.
Oke, ik hap wel ;)

Bij mij is het zo gegroeid. Naast wat actief spelen met aandelen, heb ik voor ongeveer 2/3 een passieve portefeuille. Die houd ik vooral aan bij Fitvermogen vanwege de lage kosten en dat is een wereldwijd gespreid fonds met flink wat ESG uitslutiingen en daarnaast een EM fonds. Ook heb ik een SC ETF aan de Dax.
Ik ben het met de ervaringen van afgelopen jaren in het achterhoofd niet persé oneens met je. Ten eerste doen de EM en SC fondsen het slechter dan het wereldwijd gespreid fonds en vervolgens doet het wereldwijde fonds met ESG uitsluitingen het minder dan de S&P 500. De enige vraag die dan over blijft is of je er op lange termijn voldoende uit haalt omdat het of bij gaat trekken of je minder volatiliteit krijgt. Het eerste denk ik niet en gezien de zware overweging in grote amerikaanse bedrijven denk ik ook niet dat je significant minder volatiliteit hebt. Ik houd voorlopig aan wat ik heb, maar ik ga wel eens kijken of ik mijn strategie wat bij ga stellen voor nieuwe aankopen in de passieve portefeuille.

Daarnaast zit ik bij Meesman voor mijn pensioen in een wereldwijd fonds. Dat is vooral om dit ik dat niet bij degiro aan wil houden en Meesman dan de goedkoopste optie is qua kosten. En er zijn amper aanbieders - behalve de giro - die je de mogelijkheid bieden om een specifieke ETF uit te kiezen voor je pensioen.
pi_208004685
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

Of koop een VanEck REIT ETF of Realty Income of American Tower REIT en spreid op die manier nog wat naar vastgoed (en ~4% dividend).

Och ik vind de VS maar een risico, maar al die bedrijven op de VS beurs halen winst uit de hele wereld dus opzicht ben je dan alsnog niet slecht gediversifieerd / teveel in de dollar.

Onderzoek wijst steeds uit dat small-caps het beter doen dan large, het is een beetje de vraag waarom die emerging markets zo erg underperformen... Het druist zo hard tegen "efficiënte markt hypothese"
Wat weerhoudt jou ervan om short te gaan in EM en long in SP500? :+
pi_208006630
quote:
Wat maak jij van de cijfers van Alfen? Ze worden flink afgestraft maar zo slecht is het toch niet?
pi_208007444
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 12:57 schreef VeX- het volgende:

[..]
VTI? Dit: https://investor.vanguard(...)cts/etfs/profile/vti?
Of wat is VTI?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208007536
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 14:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat maak jij van de cijfers van Alfen? Ze worden flink afgestraft maar zo slecht is het toch niet?
Volgens mij ook niet.

Zit er niet echt mee, laadpalen zijn en blijven in grote hoeveelheden nodig de komende 15 jaar en energieopslag komt nog maar net van de grond. Dus gewoon houden en niet teveel naar kijken.

Het zal wel weer bijtrekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')