Ik heb mij alleen niet zo strikt aan die aantal dagen per fase gehouden. En inmiddels hou ik mij ook niet meer zo aan die 7 uur, maar is het gewoon een laatste avondvoeding voor het slapen gaan en daarna klaar. Ook al komt hij voor 23.00 uur nog, hij krijgt geen borst meer. En in de ochtend kreeg ie al een tijdje niet meerquote:Op donderdag 29 september 2022 09:08 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ken je deze al? Ik heb hem hier vaker gedeeld.
https://www.drjaygordon.c(...)ns-in-the-family-bed
Je hoeft niet per se samen te slapen om deze methode toe te passen. Het is een aantal nachten echt pittig, maar het blijft liefdevol en bij ons werd het echt beter na een week of twee. Ook fijn dat het niet super rigide is, het kan best zijn dat je kindje door omstandigheden toch weer een nachtvoeding nodig heeft en daar is dan ook wel ruimte voor. Dat vond ik wel een fijn idee.
Of we gaan nu gewoon heel snel het topic volposten voor de verjaardagquote:Op zondag 23 oktober 2022 19:11 schreef Donna het volgende:
Oi oi. Topic 459, zal vast het topic zijn waarin mijn dreumes een peuter wordt.
Meer eten nodig overdag?quote:Op zondag 23 oktober 2022 19:25 schreef Komkommerschijfje het volgende:
@:Aure, jullie nog wat speciaals gedaan voor die voedingen? Ze hoeven van mij nog niet weg, maar een of twee keer per nacht is meer dan genoeg. Ik zit lekker 3,5 maand nu met 3 of 4 voedingen tussen 19:00 en 6:00 en het is natuurlijk niet nodig. Ze heeft meer dan een half jaar met 1 voeding per nacht gedaan, dus wat er nu veranderd is... Maar het zou fijn zijn als het naar die frequentie teruggaat of zelfs niet meer zou zijn. We starten in ieder geval rustig met samen slapen op eigen kamer en dat langzaam afbouwen als dat hopelijk beter gaat.
Dit doet toch zo'n pijn aan mijn ogenquote:Op maandag 24 oktober 2022 21:45 schreef Komkommerschijfje het volgende:<knip> en hij zijn oppasdag heeft.
In ieder geval degene waarin de mijne een peuter is gewordenquote:Op zondag 23 oktober 2022 19:11 schreef Donna het volgende:
Oi oi. Topic 459, zal vast het topic zijn waarin mijn dreumes een peuter wordt.
Borst is natuurlijk ook troost. Ik heb ooit een boek gelezen van een antropoloog die uit de doeken deed hoe baby’s vroeger de hele nacht aan de tiet hingen.quote:Op maandag 24 oktober 2022 21:13 schreef Lemijn het volgende:
Hier is zeker weten geen relatie tussen (te weinig) eten overdag en frequentie van willen drinken 's nachts. Dat drinken is puur gewenning: wakker -> moeder zoeken -> tepel zoeken -> comfortabel weer in slaap vallen. Echter ik houd dat niet vol met ieder uur willen drinken, net als bij de eerste val ik rond deze tijd (15 mnd) zowat om. En ik weet zeker dat het geen noodzaak is, want mijn dreumes slaapt ook bij z'n vader en daar is er niks aan de hand. Die komt gemiddeld 1x per nacht even een hand op een rug leggen en verder slaapt iedereen door.
Borstweigeren in mijn bed lukt me niet, hij krijst de hele straat bij elkaar. Dus ik ben toch maar weer voor de radicale oplossing gegaan: hij in eigen bed op andere kamer, en niet meer eruit, en nachtvoedingen stop. Alles in 1x want des te eerder zijn we klaar. We zijn er nog niet, hij was weer enorm boos om steeds die moeder aan zijn bed met een teleurstellend bericht, maar het kwartje valt toch weer best snel. En de grap is: hij slaapt zo ook beter. Want relaxed kan het toch niet zijn om 10x per nacht wakker te worden. Verder vind ik het wonderlijk dat zijn ochtendluiers niet perse lichter zijn. Dus hoeveel er nou echt werd gedronken 's nachts? Volgens mij ging het daar echt niet om.
Bedankt! Het gekke is, hij houdt niet echt van taartquote:Op maandag 24 oktober 2022 22:48 schreef monsterd. het volgende:
Gefeliciteerd Majo! Hoe viel de taart in de smaak?
Dat is het inderdaad, het is niet vol te houden als je ook nog werkt. Ik werk 'maar' 34 uur (nu even tijdelijk 31), maar icm een kind dat elk uur aan je borst wil is dat niet vol te houden. Dus dan is het een keer echt genoeg, dat ik die nachtvoedingen anderhalf jaar heb vol gehouden vind ik al heel watquote:Op maandag 24 oktober 2022 22:57 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Borst is natuurlijk ook troost. Ik heb ooit een boek gelezen van een antropoloog die uit de doeken deed hoe baby’s vroeger de hele nacht aan de tiet hingen.
Het is (helaas) niet meer compatibel met ons hedendaagse leven.
Heee, toevallig moest ik vanochtend aan je denken. Hoe gaat het met jullie??quote:Op maandag 24 oktober 2022 22:48 schreef monsterd. het volgende:
Gefeliciteerd Majo! Hoe viel de taart in de smaak?
Ach, nu je het zo zegt...quote:Op maandag 24 oktober 2022 21:57 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dit doet toch zo'n pijn aan mijn ogen. Wellicht noem je jouw thuisdag ook oppasdag maar brrrr.
Hier ook een dreumes die er niet mega veel om geeft, hoor. Ze is gelukkiger met een theebiscuitje of een krentenbolletje dan een stuk taart.quote:Op maandag 24 oktober 2022 23:18 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bedankt! Het gekke is, hij houdt niet echt van taart![]()
Hij vond hem wel heel mooi, riep “auto” en “Abel” maar hoefde er niets van
Heerlijk toch, dat hij zo makkelijk en lekker slaapt in zijn eigen kamer? Hier hebben we vanaf het begin al struggles gehad met slapen. Nou ja, geen struggles, maar vanaf het begin wilde ze al bij ons blijven. Nja, en op een gegeven moment ben je niet anders gewend en is het fijn om haar bij je te hebben 's nachts. Heel lang was het ook dikke prima, 1x wakker 's nachts rond 4:30/5:00 en na het drinken weer anderhalf uur verder slapen.quote:Op maandag 24 oktober 2022 23:16 schreef _Lily_ het volgende:
En toch ben ik jaloers op komkommer als ik haar Posts lees. Ik kan niet helemaal omschrijven wat ik bedoel, maar ze is er zo ontzettend helemaal voor haar dreumes.
Ikzelf ben er natuurlijk ook voor mijn dreumes maar hier gaat het wel 180 graden anders. En de laatste tijd is m’n balans weer even helemaal zoek met werk en moeder zijn. Ik doe t zelf maar ik ben er niet helemaal gelukkig mee. Ik ben even m’n modus kwijt.
Ik weet btw niet of J nou een supermakkelijk kind is of dat ik hem gewoon veel te strak heb afgericht. (Tjee wat klinkt dat fout).
Maar ik kom om 19u thuis en leg hem rond 19:30 op bed in zijn eigen kamer. Ik ga ernaast liggen op kussens op de vloer want hij wil absoluut niet alleen in slaap vallen. Maar meestal valt hij uiterlijk een kwartiertje later in slaap en meestal ben ik voor 20u weer in de woonkamer en beginnen man en ik aan onze avond. J slaapt tot de volgende ochtend, ik hoef er meestal niet uit. Soms een keer als hij z’n speen kwijt is.
Maar ik speel niet zo veel met m op deze doordeweekse avonden dat ik t zo druk heb met werk. En ik heb nooit meer borstvoeding gegeven s nachts als hij geen honger had. Ik vind dat bij vlagen toch jammer. En er is stiekem geen bal aan om je kind maar 1 uur per dag te zien. Dus nee, hij zoekt mij niet s nachts.
Nee, m’n balans is weer ff weg. Misschien toch maar weer ouderschapsverlof opnemen.
Lily ik zelf geloof niet zo in africhten, maar meer in gewoon verschillende kinderen. Purk kwam voor voeding, maar puur vanwege honger. Nu ik gestopt ben met de fles slaapt ze 9/10 keer door. Dus ook weinig nachtelijke mamahonger hier. Ze slaapt op haar eigen kamer in haar eigen bed. En ik lig er niet naast met in slaap vallen. Daar is 0 training aan vooraf gegaan, het is hoe ze is. Het is mazzel hebben. Een collega met dezelfde baan heeft een kindje die soms ieder uur wakker is. Ik zie aan haar hoe pittig het is. Zeker icm een veeleisende baan.quote:Op maandag 24 oktober 2022 23:16 schreef _Lily_ het volgende:
En toch ben ik jaloers op komkommer als ik haar Posts lees. Ik kan niet helemaal omschrijven wat ik bedoel, maar ze is er zo ontzettend helemaal voor haar dreumes.
Ikzelf ben er natuurlijk ook voor mijn dreumes maar hier gaat het wel 180 graden anders. En de laatste tijd is m’n balans weer even helemaal zoek met werk en moeder zijn. Ik doe t zelf maar ik ben er niet helemaal gelukkig mee. Ik ben even m’n modus kwijt.
Ik weet btw niet of J nou een supermakkelijk kind is of dat ik hem gewoon veel te strak heb afgericht. (Tjee wat klinkt dat fout).
Maar ik kom om 19u thuis en leg hem rond 19:30 op bed in zijn eigen kamer. Ik ga ernaast liggen op kussens op de vloer want hij wil absoluut niet alleen in slaap vallen. Maar meestal valt hij uiterlijk een kwartiertje later in slaap en meestal ben ik voor 20u weer in de woonkamer en beginnen man en ik aan onze avond. J slaapt tot de volgende ochtend, ik hoef er meestal niet uit. Soms een keer als hij z’n speen kwijt is.
Maar ik speel niet zo veel met m op deze doordeweekse avonden dat ik t zo druk heb met werk. En ik heb nooit meer borstvoeding gegeven s nachts als hij geen honger had. Ik vind dat bij vlagen toch jammer. En er is stiekem geen bal aan om je kind maar 1 uur per dag te zien. Dus nee, hij zoekt mij niet s nachts.
Nee, m’n balans is weer ff weg. Misschien toch maar weer ouderschapsverlof opnemen.
Laurilynne ook, die zie ik zelfs op het werk hihiquote:Op woensdag 26 oktober 2022 20:23 schreef Aure het volgende:
Lily en ik komen in ieder geval wel uit die regio ja Komkommer
SQ haar dreumes is ook alweer een peuter Tink
Wat fijn aure!quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 11:01 schreef Aure het volgende:
Het is nu iets meer dan een maand geleden dat ik de borstvoeding snachts ben gaan afbouwen. En ik heb nu al een week nachten waarbij hij één keer wakker wordt, huilt, bij ons komt, nog even huilt en verder slaapt. Tot de wekker gaat. Echt, mindblown. Hij is nu ruim anderhalf jaar dus het mag ook wel een keer. Ik geniet ervan zo lang het duurt, hoewel ik hoop dat het niet meer zo erg wordt als dat het was
Leuk!!! Ik kom ook uit Rotterdam.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 19:06 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Sowieso leuk om weer eens te kijken of we iets laagdrempeligs af kunnen spreken met de mama's en dreumesen. Volgens mij zitten we best wel in regio Rotterdam/niet ver daar vandaan? Kopje koffie met wat lekkers ergens en waar de dreumesen rond kunnen scharrelen/kruipen?
Jup, mijn baby zegt tegenwoordig ook de hele dag NEEEEquote:Op woensdag 26 oktober 2022 20:23 schreef Aure het volgende:
Lily en ik komen in ieder geval wel uit die regio ja Komkommer
SQ haar dreumes is ook alweer een peuter Tink
Oh echt! Dan zijn we niet ver van elkaar haha.quote:
Afgelopen nacht heb ik van 23:00 tot 3:00 in mijn eigen bed gelegen, F. alleen op haar kamer. Ze wilde drinken toen ze wakker werd, afgesproken dat ze 1x mag drinken 's nachts. Dat ook gedaan. Helaas bleef ze even wakker, dus ik kon niet terug naar mijn eigen bed en ben weer op de stretcher gaan liggen. Toen sliepen we weer tot 5:45. Daarna heeft ze gelukkig nog ruim drie kwartier rustig in haar eigen bed gelegen (zonder te slapen) en kon ik nog wat doezelen. Om 6:40 was ze er klaar mee.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 21:37 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Fijn, Aure!
Hier heb ik vijf nachten bij F. op haar kamer gelegen, dat ging best goed. Iedere nacht maar 1 of 2x wakker, inderdaad beter dan 4 of 5x. Ook niet voor 6:00 uur wakker geworden.
Vannacht ga ik in ieder geval het eerste deel van de nacht in mijn eigen bed slapen en gaat ze dus voor het eerst de nacht in zonder iemand naast haar. Best een dingetje, haha.
Ja dat was heel gezellig!quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 19:10 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ja, dat was in april! Dat was leuk. Nu liggen ze alleen niet meer stil.
Nee, jouw dame was zo grappig met dat schuiven op haar rug.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 19:27 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Ja dat was heel gezellig!
Stil liggen deed de mijne toen al niet meer, maar al kruipend is ze nog weer sneller dan toen ze rugschoof.
Gefeliciteerd Bien, wat leukquote:Op zondag 30 oktober 2022 21:21 schreef Bienelientjee het volgende:
J sliep gelukkig prima, maar hij lag gisteravond natuurlijk pas om 10 uur te slapen!
Wij hadden vandaag onze privé scan (voor wie het hier nog niet weet, ik ben 6w5d zwanger van baby nummer 2) En toen laat ontbijt bij Ikea en rondje meubels kijken, want we waren toch in de buurt.
J had me toch een driftbui daar!![]()
Hij deed zichzelf zeer en huilde van de pijn, maar hij was volgens mij ook echt boos ofzo op zichzelf! Echt heel boos krijsen ook!
Wij waren DIE ouders in de Ikea, hahaha!
Ja, sinds 9,5 maand echt goed los. Daarvoor al een kleine maand lopend langs tafel en bankquote:Op maandag 7 november 2022 10:50 schreef Aure het volgende:
Welkom met je verse dreumes die al lang een dreumes isZe loopt al een flinke tijd toch?
Ja, niet normaalquote:Op maandag 7 november 2022 19:51 schreef LauriLynne het volgende:
Jeejtje tgnd wat een snelle heb jij! Gefeliciteerd en welkom.
Oh jeequote:Op maandag 14 november 2022 07:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
De eerste spooknacht is een feit
Beats me. Leek niet alsof ze ergens last van had, maar na een fles, schone luier en een paracetamol (verdeeld over 3 uur omdat we hoopten dat het ene zou werken) viel ze eindelijk weer op mij in slaap.quote:
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 17 november 2022 19:23 schreef Donna het volgende:
Afscheid van dit topic. Ik heb nu een peuter(puber).![]()
Ik heb geprobeerd thuis te werken met een kleine, maar ik vond het vreselijk. Zat enorm met mezelf in de knoop en voelde me aan alle kanten tekort schieten. En dan ook nog chago doen tegen kind omdat ik me niet kon concentreren. Nee thuiswerken met een klein kind doe ik nooit weer.quote:Op donderdag 17 november 2022 20:43 schreef Mahra het volgende:
Werken jullie mannen een dagje thuis met de kleine? Of gewoon überhaupt een dag vrij met de kleine? \
Ik vraag dit omdat mijn man 1 keer per week vanuit huis werkt en dan de kleine thuis heeft. Hij klaagt er over en ik word er gek van.
Dan moet hij vrij nemen en niet proberen te werken. Thuiswerken met een kind jonger dan 8 is echt een farcequote:Op donderdag 17 november 2022 20:43 schreef Mahra het volgende:
Werken jullie mannen een dagje thuis met de kleine? Of gewoon überhaupt een dag vrij met de kleine? \
Ik vraag dit omdat mijn man 1 keer per week vanuit huis werkt en dan de kleine thuis heeft. Hij klaagt er over en ik word er gek van.
Thuiswerken met kleine is drama is onze ervaringquote:Op donderdag 17 november 2022 20:43 schreef Mahra het volgende:
Mijn man heeft 1 vrije doordeweekse dag met zoon (we werken allebei 4 dagen).quote:Op donderdag 17 november 2022 20:43 schreef Mahra het volgende:
Ze zag er superzoet uit hahahaquote:Op zaterdag 19 november 2022 19:53 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mijn dreumes is altijd dwars.Ook al zag ze er lief en onschuldig uit op de babymeet, schijn bedriegt.
Nee, als ze niet wil, heb ik dat na vijf minuten al in de gaten. Dan probeer ik het tegen beter weten in nog een kwartier, maar dan is het ook klaar. Vaak lukt een tweede poging later wel, maar voor het middagslaapje zie ik dat niet meer zitten. Ik moet er ook bij blijven tot ze slaapt.
Ze wordt niet vervelender als ze kort/weinig slaapt. Het is vooral voor mezelf even een extra rustmoment of een mee-slaapmoment, want in de nacht zijn we dus ook nog een paar keer wakker.
Ik vrees dat we maar mee moeten...
Man en ik zijn allebei zelfstandig ondernemer en werken beiden vier dagen. Op de dag dat we thuis zijn werken we ook vrijwel niet, alleen misschien wat mail checken ofzo.quote:Op donderdag 17 november 2022 20:43 schreef Mahra het volgende:
Voor het eerst! Hoe heb je al die tijd dan gedaan? Ik heb af en toe ook uitjes met vrienden, dan is man thuis met J. Anders kan ik nooit weg.quote:Op zaterdag 19 november 2022 21:18 schreef Bienelientjee het volgende:
Heerlijk even een halve middag en avond geen kind of man om mij heen gehad. Drankje doen en uit eten met twee andere mama's! Had ik echt ff nodig!
En man was voor het eerst zo lang alleen met J, wat ook wel ff nodig was. Die zijn samen ook uit eten gegaan!![]()
Helaas niet thuis gekomen met een zoon die al lekker slaapt. Die kan ik nog steeds horen babbelen in de andere kamer! Zucht!
Klinkt heel zielig als ik dit typ, haha, maar ik had helaas tot kort geleden nog geen echte vrienden hier. Wel wat mensen die ik ken, maar niet waar ik mee op stap ga ofzo.quote:Op zaterdag 19 november 2022 21:20 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Voor het eerst! Hoe heb je al die tijd dan gedaan? Ik heb af en toe ook uitjes met vrienden, dan is man thuis met J. Anders kan ik nooit weg.
Dat zou ik denk ik doen idd. Dan hoef je maar 2x op een dag 'strijd' te voeren met inslapen. En wss is de avond dan even geen strijd omdat ze dan echt moe is. Dat herken ik vooral van de oudste. Jongste kon ik in bed leggen en gaan, maar sinds de zijkant uit haar ledikant is moeten we blijven tot ze slaapt.quote:Op zaterdag 19 november 2022 22:10 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Thanks voor de herkenning/tips, Nolita en Gogo. Ik zal eens kijken of de powernap helpt als overbrugging. Mijn ervaring is tot dusverre wel geweest dat ze 's middags heel moeilijk wil slapen als ze 's ochtends wakker is gemaakt. Sowieso is wakker maken een grote no go, mevrouw blijft dan echt even chagrijnig. Of even experimenteren met het ochtendslaapje steeds later gedurende een week of twee? Dat zie ik ook voorbij komen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Mijn plan was dus dat ik jou morgen zou bellen voor een nieuwe poging koffiequote:Op maandag 21 november 2022 19:50 schreef LauriLynne het volgende:
Hier wordt op de thuisblijf dagen regelmatig maar 1 tuk gedaan. Ze is dan vaak pas tussen 8:30 en 9:00 uur wakker. Slaapt dan soms ook gerust 3 uur aan een stuk.
De nachten zijn doorgaans prima. Veelal slaapt ze minimaal klokje rond met alleen een late fles.
Alleen het eten is hier wat uitdagend. Madam houd niet van brood en harde stukjes. Drinken uit iets anders dan de fles begint nu na van alles proberen eindelijk te komen.
Mja, De vorige keer hadden we het met oma opgelost. En de keer daarvoor heeft man het gefixt. Het houdt een keer op en nu moet ik aan de bak.quote:Op maandag 21 november 2022 22:12 schreef Lemijn het volgende:
Ja super onhandig is dat. Wij hebben mazzel met grootouders die vaak inspringen in zulke gevallen, en anders kijken wij wie vrij neemt. En ik gok het er ook wel eens op met een paracetamol en maar gewoon brengen, mits op dat moment koortsvrij.
Hier voor die reden al meerdere malen opa en oma ingeschakeld. Toen dat een keer niet ging heeft vriendlief vrij genomen. Ik voel mij op dat soort dagen ook aan alle kanten tekort schieten. Gelukkig doen mijn ouders het heel veel liefde en zeggen ze wel 1000x dat we ons nier bezwaard hoeven voelen, maar het is en blijft gewoon lastig.quote:Op maandag 21 november 2022 22:05 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Mijn plan was dus dat ik jou morgen zou bellen voor een nieuwe poging koffie
Maar J heeft roet in het eten gegooid —> hoge koorts sinds vanavond. Die gaat morgen vast niet naar de opvang, wat inhoudt dat ik morgenmiddag wsch thuis werk (dwz telefonisch bereikbaar ben terwijl ik met m’n andere hand voor J zorg)
Hoe doen jullie dat met dreumesjes die midden in een werkweek ziek worden en dan thuis blijven en dan met jullie werk? Man en ik werken allebei 4 dagen….. hij vooral thuis en ik in het ziekenhuis maar hij moet ook gewoon z’n uren maken voor de baas dus kan niet altijd de honneurs waarnemen als J ziek is.
Dus kom ik nu maar even noodgedwongen uit het ziekenhuis. Dat is best een ding op mijn werk
Wat J dan ook bij zich heeft, het is sowieso super besmettelijk hahahaquote:Op dinsdag 22 november 2022 19:16 schreef LauriLynne het volgende:
En Lily hoe is het vandaag gegaan met J?
Ik vrees dat dat virus van J ook digitaal heel besmettelijk is. Purk had vanmiddag 40 graden koorts.
De avond was oke, de nacht een ramp. Koorts is weg tot nu toe.quote:Op dinsdag 22 november 2022 20:48 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Wat J dan ook bij zich heeft, het is sowieso super besmettelijk hahaha
Het ging maar zo zo vandaag. Ik heb ventolin in huis omdat hij al eens eerder last had van snel ademen en piepen, dat heb ik maar weer tevoorschijn gehaald.
Hij slaapt nu maar even bij ons op de kamer, dat voelt veiliger. Ik was vanochtend zwaar te laat op het werk door al deze ongein en toen bleken m’n andere collega’s met kinderen ook stuk voor stuk te laat vanwege de zieke spruiten.
Hoe was jouw avond met Purk?
Ik doe volgende week een nieuwe koffie poging, woensdag en donderdag zijn drukke dagen voor mij.
We moeten dat sowieso binnenkort echt eens doenover een paar maanden ga ik in een ander ziekenhuis werken
Achossie!quote:Op zaterdag 3 december 2022 03:04 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Nou, de eerste (nachtelijke, niet-melk) kots is een feitZe zat er helemaal onder, arm ding. En ik maar mijn best doen niet ook over mijn nek te gaan bij het opruimen en verschonen
We kunnen er allebei even slecht tegen, dus het zal bij ons gaan om wie er de nachtdienst heeft. Dat hebben we sinds de geboorte nog steeds, ook al slaapt ze al een flinke tijd door, maar wel fijn voor nachten dat ze toch even wakker wordt. Vannacht was ik dus aan de beurtquote:Op zaterdag 3 december 2022 07:01 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Achossie!
Daarom doet mijn man kots. Ik was het kind en hij de rest, want ik kots mee. Ik ben dan weer voor eventuele ongelukjes 😅
Ze lijkt weer helemaal oke, ja. Na het opruimen had ik haar al voorzichtig een fles gegeven in de hoop dat ze weer lekker in slaap zou vallen, en ik hield in mijn achterhoofd dat als ze zich echt niet lekker voelt die er ook gewoon weer uit gaat komen. Maar ze heeft sindsdien alles weer gewoon binnen gehouden en heeft ook gewoon weer lekker geslapen. Dus waarom ze nou net haar avondeten er volledig uit heeft gekotst midden in de nacht, beats me.quote:Op zaterdag 3 december 2022 08:19 schreef _Lily_ het volgende:
Ah ja nasty tgnd! Gaat ze nu weer wat beter?
Herkenbaar van de nachtdienst. Ik probeer m’n man aan het hoofd te peuteren dat nachtdienst in het ziekenhuis ook meetelt in de verdeling maar daar gaat hij vooralsnog niet in mee
Oh dat is echt zo horrorquote:Op zaterdag 3 december 2022 23:02 schreef Lemijn het volgende:
Oh mooi in thema: hier werd de autostoel ondergespuugd vanmiddag. En het vloerkleed en zo nog wat dingen.
Ik vrees vooral voor het morgen de kleuter - maandag ik - scenario. Zo geen zin in.
Thuis zeker. In de auto had ik die alleen niet….quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:31 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Oh dat is echt zo horror
Wegwerphandschoenen gebruiken een idee?
Bas ging toen weer beter slapen toen hij van 2 naar 1 slaapje ging. Het is ook een beetje een rottig moment rond deze periode. Anna is ook vaak vroeg wakker (half 6), maar heeft echt nog 2 slaapjes nodig.quote:Op donderdag 8 december 2022 06:34 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Elke ochtend drama hier tegenwoordig. Ze wordt veel te vroeg wakker (5/half 6). Meestal dan was het na even knuffelen weer terug in bed leggen en sliep ze makkelijk nog een half uurtje, of met geluk zelfs een uurtje, verder. Laatste tijd was het steeds even huilen, maar dan liet ik haar een minuutje huilen en ging ze uit zichzelf liggen. Sinds deze week huilt ze zichzelf binnen die minuut compleet overstuur. Ik weet niet wat ik moet doen. Ze lijkt ook nog niet toe aan een verschuiving van twee naar één dagdutje.
Aanbieden wat er op tafel staat en verder niks? Wat zou je er anders mee willen.quote:Op zaterdag 10 december 2022 22:10 schreef _Lily_ het volgende:
Lastig en dan ben je ook nog zwanger. Hoe is het nu?
J begint nu echt een dreumes te worden en weigert consequent zijn avondeten. Elke dag. Ik heb nu het idee dat hij groen eten sowieso weigert en rood eten neemt hij misschien wel, misschien niet.
Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan
Nja wat je zegt. Ik heb hem afgelopen week gewoon consequent avondeten aangeboden, wat erin geresulteerd heeft dat hij 6 van de 7 dagen geen hap op heeft. En dan ging hij zonder eten naar bed. Hij weigert niet alleen de groenten, maar alles. Ook aardappel etc, vond hij eerst heerlijk.quote:Op zaterdag 10 december 2022 23:10 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Aanbieden wat er op tafel staat en verder niks? Wat zou je er anders mee willen.
Ik bied wel vaak tomaatjes aan als dreumes alles of in ieder geval groenten weigert. En ook wel eens een boterham maar zeker niet elke avond. Maar wat hij doet met wat er op zijn bord ligt probeer ik zoveel mogelijk te negeren. Moet je echt zelf weten.
quote:Op zaterdag 10 december 2022 22:10 schreef _Lily_ het volgende:
Lastig en dan ben je ook nog zwanger. Hoe is het nu?
Het lijkt nu iets beter te gaan. We zijn het ochtendslaapje aan het verplaatsen van half 10 naar half 11/11 uur. Laatste twee dagen slaapt ze 's ochtends langer en wordt rustiger wakker. Het dutje is dan vervolgens ook ineens bijna 3 uur ipv anderhalf/2 uur. Maar ze moet wel nog steeds om 4 uur ook nog even een uurtje naar bed, want doortrekken tot haar bedtijd red ze nog niet.quote:Op zaterdag 10 december 2022 23:06 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Bas ging toen weer beter slapen toen hij van 2 naar 1 slaapje ging. Het is ook een beetje een rottig moment rond deze periode. Anna is ook vaak vroeg wakker (half 6), maar heeft echt nog 2 slaapjes nodig.
Voor mij niet bekend, J slaapt altijd veelquote:Op maandag 12 december 2022 19:06 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Och, hier weer flink problemen met de dut. Het ging een paar weken echt goed, met regelmatig een goede dut van een uur en drie kwartier / twee uur. Sinds zaterdag is dat ook klaar. Zaterdag en vandaag heeft ze ongeveer een half uur geslapen, gisteren ook maar net een uurtje. Ze is op mijn werkdagen ook vaak vroeg wakker. Vanochtend was het 5:00 uur. Als ik er dan naartoe ben geweest en ze heeft gedronken, wil/kan ze ook niet meer slapen.
Echt weer zoeken hoe we dat aan gaan pakken...Bekend of niet? Ze is nooit een goede slaper geweest. We zitten nu ruim drie weken op 1 dut, dat ging tot afgelopen weekend erg goed eigenlijk. Misschien ging ze steeds net te laat naar bed. Twee slaapjes ging echt niet meer, de middagdut werd dan consequent geweigerd (en dan moest ze dus doortrekken van half 11 - half 7).
Gelukkig blijft ze wel vrolijk, ook al slaapt ze nauwelijks/weinig.
Oef, bereid je maar voor op een zieke dreumes en getorpedeerde werkweekquote:Op dinsdag 13 december 2022 18:55 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Nog geen zichtbaar zicht op kiezen, maar zou wel kunnen. Ze heeft vandaag ook niet zo'n lekkere dag gehad. Vanochtend was het 4:00 uur en ze viel pas om 6:15 uur weer in slaap, huilend bij mijn man (ik moest me klaarmaken om te gaan werken). Er is duidelijk wat aan de hand. Ze heeft geen verhoging/koorts, maar ook vandaag overdag weinig geslapen en vanmiddag heel de tijd bij de gastouder geplakt. Thuis was ze ook erg timide en heeft ze met moeite een klein toetje gegeten, avondeten wilde ze niet. Nu aan de borst drinkt ze ook niet als normaal. Erg gek gedrag als je haar normaal kent als haar drukke zelf...
Is de romper te krap?quote:Op woensdag 14 december 2022 14:29 schreef LauriLynne het volgende:
Hoe was de nacht uiteindelijk komkommer?
Hier sinds een week bijna elke nacht doorlekken. Bovenlangs de luier bij de navel. We hebben al maat groter geprobeerd en luier achterste voren. Beide geen effect. Iemand goede suggesties?
Ander merk luier? Wij zijn van pampers naar huggies geswitcht toen en merkten verschil. En vouw je het randje bij de navel naar beneden? Mijn vriend doet dat altijd waardoor Bubbles ook doorlekt aan de bovenkant bij haar navel. Ik laat het randje altijd over haar navel zitten en dan lekt ze niet door.quote:Op woensdag 14 december 2022 14:29 schreef LauriLynne het volgende:
Hoe was de nacht uiteindelijk komkommer?
Hier sinds een week bijna elke nacht doorlekken. Bovenlangs de luier bij de navel. We hebben al maat groter geprobeerd en luier achterste voren. Beide geen effect. Iemand goede suggesties?
Ineens bedenk ik mij dat ik eerder al eens romperverlengers heb gemaakt. Toen voor een andere reden. Morgen maar is aan de knutsel. Klinkt alsof dat wel is het probleem kan zijn.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Uiteindelijk was er vannacht niets aan de hand. Nadat ze 's avonds sliep, werd ze iets voor vijven pas wakker. Toen goed gedronken (liggend) aan twee kanten en weer zonder problemen verder getukt tot 6:45. Prima nacht dus. Ik was zowaar uitgerust.
Ook vandaag overdag niets aan de hand. Wat het nou weer was? Geen idee, merkwaardige dreumesen.
@ LL: hier lekt ze ook door als de luier niet goed uit kan zetten door een romper die goed aansluit. Daar zijn we in de nacht dus mee gestopt. In de nacht heeft ze nu de rompers van de Hema, 86-92, die zijn nog veel te groot bij de onderkant (maar wel fijn voor de nacht). Overdag kan ze 74-80 nog, maar we gaan binnenkort over naar altijd 86-92, denk ik. Zou ook wel logisch zijn, want eigenlijk al haar kleding is nu maat 86 (of 92 als het maillots/leggings/rokjes met elastiek zijn).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
Goede vraag, die vind je niet namelijk.quote:Op vrijdag 30 december 2022 07:44 schreef Tink89 het volgende:
Joh, die eet zo'n beetje meer dan ik op een dag! Fingers crossed voor de volgende weging.
Vraag nav je laatste post: waar vind jij koemelkvrije krentenbollen?
Die waarom lijkt me niet zo heel moeilijk hoor; je doet datgene wat je nu direct de meeste slaap oplevert. Of dat voor de lange termijn ook de strategie is die je wilt blijven volgen is een andere vraagquote:Op maandag 2 januari 2023 19:45 schreef Komkommerschijfje het volgende:
En overdag heb ik totaal geen probleem met grenzen stellen / duidelijk zijn en is ze flink aan het jengelen en drammen, maar dan kan ik er goed mee omgaan. 's Nachts kies ik echt nog voor de minste weerstand. En waarom? Tsja, goede vraag.
Nou precies dit dus! En dit ging voor mij heel lang goed, maar op een gegeven moment merkte ik aan alles dat ik dat niet lang meer ging volhouden. En Otis ging ook alleen maar slechter slapen ipv beter en toen hij elk uur kwam was dat wel een beetje de druppelquote:Op maandag 2 januari 2023 20:37 schreef Takkie88 het volgende:
[..]
Die waarom lijkt me niet zo heel moeilijk hoor; je doet datgene wat je nu direct de meeste slaap oplevert. Of dat voor de lange termijn ook de strategie is die je wilt blijven volgen is een andere vraag![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.M'n blondie![]()
Zeker niet, J had a normal day at the office. Ging om 19:30 naar bed en sliep tot de ochtend. Niks gemerkt.quote:Op maandag 2 januari 2023 12:27 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hebben jullie dreumesen nog plezier gehad van oud & nieuw?
Hier werd van een oliebol en appelbeignet gesmikkeld en genoot ze ook van siervuurwerk dat mijn zwagers gisteravond nog afstaken. Heel grappig, ze is dol op alles wat licht en geluid geeft. En op het laatst 'ooooh' toen het laatste vuurwerk uit elkaar spoot in de lucht.
Hoe zijn jullie van de nachtvoedingen afgekomen?quote:Op maandag 2 januari 2023 19:22 schreef Lemijn het volgende:
Mijnes lustte wel een oliebol ja.
Komkommerschijfje, het klinkt alsof de nood nog niet hoog genoeg is voor je, als je het zielig vindt en/of je het niet volhoudt. Ik was echt overtuigd dat het nodig was, voor hem én voor mij, we moesten allebei beter slapen. En ik was degene die dat moest regelen. Met Indië overtuiging vond ik volhouden niet moeilijk. Wel zwaar. Maar het gaat zoveel beter met ons nu! En recent sliep hij een nacht in mijn bed omdat we niet thuis waren en dat ging ook best, want de routine om half slapend om drinken te vragen is weg. Dus dat maakt ons weer flexibeler.
Ja en anders go with the flow. Jij bent er in je hoofd ook volgens mij nog niet aan toe als ik je Posts een beetje lees.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:44 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Mijn dochter is alleen in een fractie van een seconde echt wakker. Het is niet half slapend jengelen om drinken, maar ze wordt wakker, gaat gelijk staan en flink kabaal maken. Man slaapt 's nachts altijd diep, dus hij wordt dan niet wakker van haar gehuil. Ik ga er altijd heen, omdat ik haar stil kan krijgen. Ik ben er inderdaad nog niet aan toe om de BV helemaal af te schaffen. Voor mijn nachtrust zou ik 'ja' zeggen, want ik heb nog nooit een hele nacht tot 7:00 uur doorgeslapen, maar ik functioneer zelf nog goed op 6 uur slaap per nacht, dus ik voel de noodzaak ook niet ontzettend om het nu al af te bouwen. Ja, tuurlijk zou ik blij zijn als ik er 's nachts niet meer uit hoef en ja, ik baal als ze wakker is, maar ik weet niet. Dat drinken hoort er echt bij en ze wordt er instant rustig van. Het geeft een soort geborgenheid/troost die ze dan (nog) niet kan vinden bij man / bij mij zonder het drinken.
Ik ga volgende week eens contact opnemen met de kinderoefentherapeut die ons al twee keer erg geholpen heeft met overdag in bed slapen. Wellicht kan zij ons op weg helpen voor de nacht, of in ieder geval meedenken voor een goed plan.
Eens, ik mis het soms zelfs als dreumes een nachtje doorslaapt...quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:07 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja en anders go with the flow. Jij bent er in je hoofd ook volgens mij nog niet aan toe als ik je Posts een beetje lees.
Doorslapend kind = nooit meer dit kind s nachts in de stilte aan je borst hebben. Dat is afscheid nemen van iets. Heb ik al heel vroeg gedaan met J en het is een bitterzoet gevoel.
Gefeliciteerd dat is snel gegaan!quote:Op woensdag 4 januari 2023 12:41 schreef eponine het volgende:
Hoi![]()
Mijn babymeisje R. is vandaag een dreumes geworden!
Helaas geen tips…. Mijn aanpak vindt niet iedereen geschikt.quote:Op woensdag 4 januari 2023 19:31 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Het is hier elke avond weer een issue met tandenpoetsen. Ik weet ook echt niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen maar ze houdt haar kaken stijf op elkaar en draait haar hoofd constant weg. Ik wil er geen strijd van maken dus ik probeer het maar even en ook steeds met liedjes enzo. En als het dan toch een heel klein beetje lukt zeg ik ook hoe goed ze dat deed enzo. Maar het lijkt niet te werken. Volgende week moeten we naar het consultatiebureau, dus dan vraag ik het daar ook even, maar misschien hebben jullie al geweldige tips?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Ze eet goed en gezond, maar wat Aure ook zegt: met 3 jaar is ineens dat spek weg. Mijn peuter heeft nu van die slanke kleuterbenen en een slimfit broek zakt van zijn bips af. Hij was rond deze leeftijd ook heel bol.
[ Bericht 5% gewijzigd door douche-eendje op 05-01-2023 21:27:27 ]
Alles is een fase. En tiktak (nee, geen TikTok) van ketnet/te vinden op YouTube Kids is een aanrader 👍🏻. Zowel de oude afleveringen uit de jaren 80 als de nieuwe animaties.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:58 schreef dezomervoorbij het volgende:
Dochter hier nu 17 maanden. Wat een verschrikkelijke periode.
Al bijna 3 weken slecht (bijna niet) slapen, om alles schreeuwen, de hele dag aan mijn vrouw hangen, kan zichzelf niet meer vermaken. Enige wat het goed doet is Cocomelon, maar dat willen wij liever niet constant.
Please zeg me dat ook dit een fase is
Hier een dochter van bijna 17 maanden, dus ze zijn zowaar even oud. Maar heel herkenbaar hoor, is hier de afgelopen weken ook geweest. Vooral het vele jengelen en aan ons hangen. Niets was goed. Ook na 4 uur niet meer willen slapen en met veel moeite pas anderhalf/twee uur later in slaap kunnen brengen. Daar lijken we sinds een dag of 5 weer uit te zijn. Talig ineens weer een sprong vooruit (gisteren de eerste drie woord-zin: papa is ew (papa is er, die kwam net thuis van hardlopen)) en kan zichzelf weer een uur vermaken met haar kookspulletjes, waarbij ze echt 'kookt' (met lepeltje in pannetje roeren, laten proeven). Ik had gevraagd wat ze had gemaakt, zei ze 'bjood' met een big smile.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:58 schreef dezomervoorbij het volgende:
Al bijna 3 weken slecht (bijna niet) slapen, om alles schreeuwen, de hele dag aan mijn vrouw hangen, kan zichzelf niet meer vermaken. Enige wat het goed doet is Cocomelon, maar dat willen wij liever niet constant.
Sterkte. Ik vind het ook pittiger dan het babyjaar. Mijn baby sliep voor zijn eerste verjaardag alleen maar.quote:Op maandag 9 januari 2023 11:58 schreef dezomervoorbij het volgende:
Hahaha, mijn dochter vindt TikTok leuk en kan zelfs scrollen. #loedermoederquote:Op maandag 9 januari 2023 17:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Alles is een fase. En tiktak (nee, geen TikTok) van ketnet/te vinden op YouTube Kids is een aanrader 👍🏻. Zowel de oude afleveringen uit de jaren 80 als de nieuwe animaties.
Tiktak, Juf Roos, Brandweerman Sam. Hebben ze allemaal al gezienquote:Op maandag 9 januari 2023 17:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Alles is een fase. En tiktak (nee, geen TikTok) van ketnet/te vinden op YouTube Kids is een aanrader 👍🏻. Zowel de oude afleveringen uit de jaren 80 als de nieuwe animaties.
Nee, ze is nu voor altijd stuk, sorryquote:Op maandag 9 januari 2023 11:58 schreef dezomervoorbij het volgende:
Nijntjequote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:17 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Tiktak, Juf Roos, Brandweerman Sam. Hebben ze allemaal al gezien
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wij moeten wel bij 18 maanden terug om oogjes te checken. Verder gaat ie goed. 75cm en 9,4 kgquote:Op woensdag 11 januari 2023 10:59 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
14 maanden check en prikjes bij CB weer gehad. Ze groeit mooi volgens het lijntje (76,4cm en 9,7kg) en ontwikkelt zich zoals het hoort (en sneller). Hoeven dus niet met 18 maanden weer te komen, maar bij 2 jaar pas weer. Ze was ook vet stoer bij de vaccinaties. Alleen even gehuild tijdens de prikjes maar daarna vet snel getroost en weer vrolijk rondlopenZo trots
Jep, alleen overdag. Is ook echt veel makkelijker met het potje oefenen. En er staat 'mouse' op, aldus mijn zoon. En die is heel cool blijkbaar. Scheelt een hoop weerstand.quote:Op woensdag 18 januari 2023 13:27 schreef Morgane89 het volgende:
Zijn hier al mensen begonnen met luierbroekjes? Ik twijfel wanneer het een handig moment is om mee te beginnen voor overdag. J. stribbelt de laatste tijd nogal tegen met verschonen, dus daarom dacht ik eraan. Hij is net 19 maanden.
Hadden wij ook.quote:Op woensdag 18 januari 2023 18:04 schreef _Lily_ het volgende:
Mijn dreumes is van de 1 op de andere dag overgegaan op 1 slaapje per dag.
Eerst sliep hij ongeveer van 10u tot 11:30h en van 15u tot 16:30u en dan 19:30u naar bed.
We kregen drama met slapen, dat hij om 15u nog niet moe was, met stimulatie van mij om 17u een keer sliep tot 18u en dan tot 22u aan het keten was.
Ik dacht: nou dan leg ik je niet meer te slapen en kijk ik wat er gebeurt.
Hij sliep sindsdien van 11:30-13:30u en daarna de hele dag niet meer. En valt dan om 19-19:30h rustig in slaap
Bij ons was het echt een fase, weliswaar een aantal maanden, maar toch. Eerst werd J. standaard tussen 5.00 en 6.00 wakker. Maar sinds hij ongeveer 19 maanden is ineens rond 7.00/7.30.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 06:30 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Bambi wordt steeds vroeger wakker. Wat een drama dit, kan hier zo slecht tegen. Ben echt zo moe5:30 is nu de standaard geworden ofzo. Maar één slaapje overdag proberen is ook nog drama. Dit gaat ook weer voorbij toch? Toch?
Nog even een paar maanden volhouden dusquote:Op vrijdag 20 januari 2023 07:41 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Bij ons was het echt een fase, weliswaar een aantal maanden, maar toch. Eerst werd J. standaard tussen 5.00 en 6.00 wakker. Maar sinds hij ongeveer 19 maanden is ineens rond 7.00/7.30.
Er is nog hoop!
15 maanden slaapregressie? Hier ook een tijd tussen 4:30 en 5:00 klaarwakker en niet meer willen slapen / pas na anderhalf uur mopperen (en steeds aanleggen). Hier gaat ze nu vlot weer slapen als ze wakker is geworden. Nu is het steevast half 7 of 7 uur, tenzij ik moet werken, dan wordt ze wakker als ik er ook uit ga.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 06:30 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Bambi wordt steeds vroeger wakker. Wat een drama dit, kan hier zo slecht tegen. Ben echt zo moe5:30 is nu de standaard geworden ofzo. Maar één slaapje overdag proberen is ook nog drama. Dit gaat ook weer voorbij toch? Toch?
Dat zou heel goed kunnen, ze is bijna 15 maanden.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 12:22 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
15 maanden slaapregressie? Hier ook een tijd tussen 4:30 en 5:00 klaarwakker en niet meer willen slapen / pas na anderhalf uur mopperen (en steeds aanleggen). Hier gaat ze nu vlot weer slapen als ze wakker is geworden. Nu is het steevast half 7 of 7 uur, tenzij ik moet werken, dan wordt ze wakker als ik er ook uit ga.
Ze volgen elkaar ook vrij vlug op. ;'( Met 18 maanden schijnt er weer een regressie te kunnen komen, dus ik geniet nog even van twee weken 'goed' slapen. Maar ik zit nu ook al twintig minuten naast het bed en mevrouw is alleen maar aan het keten.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 12:24 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen, ze is bijna 15 maanden.
Ik hou al een tijd niet meer bij wanneer er sprongetjes, slaapregressies e.d. zijn
Ik ook niet want ik herken ze nooit. J volgt zijn eigen plan. We zijn 3 weken op vakantie geweest en daar heeft hij wel een enorme upgrade gekregen. Is zelfstandig gaan lopen op vakantie (!!), weer warm gaan eten (weigerde hij al een maand), en is veel meer verschillende dingen gaan eten en drinkenquote:Op vrijdag 20 januari 2023 12:24 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen, ze is bijna 15 maanden.
Ik hou al een tijd niet meer bij wanneer er sprongetjes, slaapregressies e.d. zijn
Gefeliciteerd met je nieuwe dreumes!quote:Op dinsdag 24 januari 2023 09:12 schreef KaBuf het volgende:
Per vandaag loopt er een dreumes hier in huis rond, dus ik meld me gezellig in dit topic
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |