Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:58 schreef wpor het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg. Ik denk dat we komende tijd wel uit zullen vinden wat de gevolgen zijn. Kan me voorstellen dat het niet zo simpel is als veel mensen inclusief ik denken.
Op RTL Nieuws werd het vanmorgen ook anders gebracht; dat de situatie/oorlog in Oekraine mede oorzaak is geweest om te komen tot dit besluit (open houden van de kolencentrale Maasvlakte).quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:59 schreef tjoptjop het volgende:
Aha, ik dacht even zowaar een visie van de regering maar was een keuze van het bedrijf zelf. Naja, in deze tijden goed om achter de hand te hebben
De vraag wordt idd of de Rus wil leven voor wat in naam sws geen natie (meer) is en onderdrukking de norm is of de kans wil hebben dat zijzelf of hun voor hun kinderen, zich een eigen toekomst kunnen verwerven ?quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zie ik niet gebeuren. Zoals JB zegt, ze hebben nog genoeg op de botten om hun oorlog in de Oekrane zeer lang te kunnen financieren. Het is mij veel te eenvoudig om vast te stellen dat Rusland binnen een paar maanden failliet is. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in.
Want je projecteert de huidige stand van zaken op een scenario waar we alles kantelen om onze energie tekorten op te lossen en komt tot de doorwrochte conclusie dat het niet kan?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Uit nieuwsgierigheid, wat voor functie heb jij?
Want ik heb nog nooit zulke kletskoek gelezen.
Dat gaat echt nooit gebeuren. Je hebt ook nog technici nodig om zowel de huidige infrastructuur van alles wat er draait te onderhouden. Of ga je in de 5 jaar die we bezig zijn hiermee alle andere dingen niet onderhouden? Dan blijft er weinig energieverbruikers over...quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want je projecteert de huidige stand van zaken op een scenario waar we alles kantelen om onze energie tekorten op te lossen en komt tot de doorwrochte conclusie dat het niet kan?
Wat goed van jou
Klopt helemaal.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.
De stoom die door de turbine stroomt zet kracht op de generator, die generator zorgt dat er stroom uit de centrale komt.
Als er meer vraag komt, moet de generator harder werken. Als er niet meer stoom op de turbine komt gaat de turbine minder hard ronddraaien (immers wordt hij afgeknepen, als jij loopt en iemand hangt opeens aan je been ga je ook minder snel). Daardoor wordt het aantal hertz minder en flikker de lampen, tot de generator niet meer draait en de boel stilvalt.
Overigens moeten al die faseveranderingen in het net precies met elkaar in lijn zijn. Als dat niet gelijk loopt gebeuren er hele rare dingen binnen zo'n generator.
Hopelijk heb ik het goed onthouden van m'n stage 15 jaar terug
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ergens in een energiecentrale draait een turbine precies 3000 toeren per minuut, want dat zijn 50 omwentelingen per minuut. Oftewel, 50 keer een verandering van + naar -. Oftewel, 50 Hertz.
De stoom die door de turbine stroomt zet kracht op de generator, die generator zorgt dat er stroom uit de centrale komt.
Als er meer vraag komt, moet de generator harder werken. Als er niet meer stoom op de turbine komt gaat de turbine minder hard ronddraaien (immers wordt hij afgeknepen, als jij loopt en iemand hangt opeens aan je been ga je ook minder snel). Daardoor wordt het aantal hertz minder en flikker de lampen, tot de generator niet meer draait en de boel stilvalt.
Overigens moeten al die faseveranderingen in het net precies met elkaar in lijn zijn. Als dat niet gelijk loopt gebeuren er hele rare dingen binnen zo'n generator.
Hopelijk heb ik het goed onthouden van m'n stage 15 jaar terug
Yes!quote:
Wanneer was dat dan?quote:De afgelopen jaren hebben we ook bijna een complete shutdown gehad, die is voorkomen als het 30sec langer had geduurd dan was het all black.
Naja het mooie van zo'n verdeeld netwerk als wat we nu hebben is dat het niet zomaar afsluit. Dat is mij die extra opstarttijd wel waard.quote:Na een black out zal er weer opgestart en gekoppeld moeten worden, dit kan tot 7 dagen duren.
https://panorama.nl/artik(...)een-totale-black-out
https://amp.nos.nl/artike(...)niet-voorbereid.html
Ja om die 50hz exact op 50hz te houden is dus die balans nodig tussen opwekking en afname.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.
Maar dan geldt toch nog steeds hetzelfde? Als de generatoren hetzelfde blijven produceren maar jij zet je lamp aan en dat wordt niet opgevangen door extra productie zakt de frequentie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De 50 Hz op het net dwingt de generator een vast toerental aan te nemen. In feite zijn alle elektriciteitscentrales via die 50 HZ aan elkaar gekoppeld. Als de turbines te weinig stoom krijgen functioneert de generator als elektromotor die de turbines aan drijft. Dan verbruikt de centrale dus stroom. Stuur je genoeg stoom naar de turbines, zal de generator sneller willen draaien. Omdat alle generators gekoppeld zijn, gaat dat niet lukken, maar de generator pompt wel stroom het net op.
Wel jammer dat we niet al ~15 jaar eerder ook een blik buiten de feestzaal hebben geworpen. In Europa onze eigen broek kunnen ophouden is toch ook best belangrijk, naast al dat genieten van die lange zomer van 1989.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat Groningen vol open gaat wanneer het Russische dreigement werkelijkheid wordt twijfel ik geen moment aan. En terecht. Dat we sowieso drastische maatregelen moeten gaan nemen waarbij “linkse en rechtse” hobby’s gecombineerd moeten gaan worden lijkt ook steeds zekerder te worden.
Dus ja EN investeren in defensie, kernenergie, open houden kolencentrales EN extreem investeren in alternatief, in isolatie, in rigoureus stoppen met verspilling.
En ja, het heeft we alle schijn van dat “generatie alfa” (2010-2025) behoorlijk fucked gaat worden. De zomer van 1989 lijkt wel definitief voorbij. Wat hebben wij, de generatie 1950-1990 toch een stinkende mazzel gehad dat het zolang feest is geweest
Dat hoop ik ookquote:
Dan ga je:quote:Je hebt ook nog technici nodig om zowel de huidige infrastructuur van alles wat er draait te onderhouden. Of ga je in de 5 jaar die we bezig zijn hiermee alle andere dingen niet onderhouden? Dan blijft er weinig energieverbruikers over...
Dat was op 8 januari 2021.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Yes!
[..]
Wanneer was dat dan?
[..]
Naja het mooie van zo'n verdeeld netwerk als wat we nu hebben is dat het niet zomaar afsluit. Dat is mij die extra opstarttijd wel waard.
Ah, een soort Russisch regime waarbij je tewerk wordt gesteld. En zo te horen wordt je anders neergeknuppeld, of bedoel je iets anders met ultra aggresief?quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook
[..]
Dan ga je:
1 - Ultra agressief mensen met de correcte opleiding die niet in het vak bezig zijn, die kant weer op te krijgen,
2 - Europa-wijd die mensen poolen, en niet allemaal aan kneuteren maar bv zoiets als in Belgi komt er 1 die ook Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland bedient,
3 - Op zo'n punt bijzaak, ik weet het, de relevante technische opleiding aanmoedigen / subsidiren
Net nog in het NPO nieuws, een Jetten die het betreurde dat een kolencentrale - sws verplicht beperkt op 35% capaciteit - toch doorgaat met elektriciteitsproductie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Veel mensen begrijpen niet dat we de klok 5 jaar terug kunnen zetten en gewoon de kolencentrales weer kunnen aanzwengelen. Of niet stilzetten. En de duitsers in het bijzonder houden kernenergie in stand. Of we dan nog voldoende overhouden voor huishoudens weet ik niet, maar ook de VS heeft aangegeven met hun gasbootjes deze kant op te komen.
Klopt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar dan geldt toch nog steeds hetzelfde? Als de generatoren hetzelfde blijven produceren maar jij zet je lamp aan en dat wordt niet opgevangen door extra productie zakt de frequentie.
Ja dat zei ik net. EENS!quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Net nog in het NPO nieuws, een Jetten die het betreurde dat een kolencentrale - sws verplicht beperkt op 35% capaciteit - toch doorgaat met elektriciteitsproductie.
Ik vraag mij dan af in welk universum een lid van het Kabinet dan leeft en denkt.
Ik zou gelijk Kamervragen stellen waarom die centrale niet als de wiedeweerga op 100% gaat stoken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomiequote:Op donderdag 31 maart 2022 21:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ah, een soort Russisch regime waarbij je tewerk wordt gesteld. En zo te horen wordt je anders neergeknuppeld, of bedoel je iets anders met ultra aggresief?
Je begint steeds belachelijker te klinken.
Daar lees ik niet wat jij net beweert maar dat zal wel aan mij liggen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomie
Denk je trouwens ook dat het 2 keer zo snel gaat als je er 2 keer zo veel mensen op zet?quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogseconomie
Ik denk dat het sneller gaat dan als je maar 1 x zoveel mensen erop zetquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:20 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Denk je trouwens ook dat het 2 keer zo snel gaat als je er 2 keer zo veel mensen op zet?
zeker, zeker een oude bulldog is in de meeste gevallen beter dan een nissan pickup, sowieso is alles beter dan lopenquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:08 schreef Tijger_m het volgende:
@:sp3c Beter een oude AFV dan geen AFV?
Maar de quote die ik eerst zag sprak alleen over het VK maar het ging hier om een besluit van IDCCU en dat zijn 35 landen waaronder Nederland dus het gaat niet alleen om Brits materiaal, denkelijk.
Het schijnt volgens FAZ ook om Star Streak systemen te gaan bij de Britse leveringen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
zeker, zeker een oude bulldog is in de meeste gevallen beter dan een nissan pickup, sowieso is alles beter dan lopen
maar ik vraag me af wat wijsheid is in hun situatie, wat echt een gamechanger zou zijn hier
als er nog cvrt'tjes zijn ergens zou ik wel willen hebben (er was ooit een variant met Starstreak) maar naast wat probes en raids en zo zou ik proberen niet al te veel te forceren als ik hun was want de tijd is in hun voordeel ... als die nu massaal gemechaniseerd in de aanval gaan (al dan niet met oude rommel) dan krijgen ze net zo'n pak slaag als de Russen de afgelopen maand
strv103 zou wel epic zijn in de stad
[ afbeelding ]
zou echt bovenaan mijn lijst staan maar daar zullen wel scheermesjes van gemaakt zijn inmiddels, anders leopard (1 voor mijn part ... geef je ze er gelijk 1000 ofzo)
de boel overspoelen met oude rommel zal iig eerder tegen ze werken dan in hun voordeel dus daar moet wel echt over nagedacht worden, liefst gewoon in het oostblok shoppen voor shit waar ze ervaring mee hebben ... en cvrt'tjes, iedereen sowieso cvrt'tjes, Nederland ook maar dan met een echt werkend snelvuurkanon
maar ik ben wat dat betreft net zo'n grote expert als iedereen hier behalve @:achja dus ik weet het niet
je kunt ze natuurlijk ook achter de linies gebruiken als ambu enzo
ben wel benieuwd wat we gaan zienJa, Oekraine wil dolgraag tanks maar dat zie ik niet gebeuren en ik weet niet waar aan gedacht word want specifiek worden ze niet in dat verhaal en dat zal ook wel redenen hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelensky spreekt de hele dag parlementen toe:quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:
Zelenskyy sprak ook Belgi toe.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/31/zelenski-kamer/
Nu op Canvas, (Belgi 2): Poetins road to war.
Tja het kan. We zijn altijd slechts ongeveer drie maaltijden van oproer en geweld verwijderdquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat zei ik net. EENS!
Hier een scenario bij stroomuitval (lichtelijk overdreven wel)
48 uur onderweg
Iedereen in uw wijk is in paniek.
Er is geen stromend water meer.
In achterstandswijken beginnen de eerste plunderingen. Mensen rennen met plasma-tv’s en spelcomputers over straat. U vraagt zich af waarom; er is immers geen elektra. Die avond ziet u twee vreemde mannen in uw achtertuin. Ze zijn op zoek naar water en blikvoer. U jaagt ze weg met uw honkbalknuppel.
Het Amsterdamse Rembrandtplein in het duister tijdens een stroomstoring.
72 uur onderweg
Overal meldingen van branden. Sommige veroorzaakt door kaarsen, maar de meeste door relschoppers. Blussen is nauwelijks mogelijk, want er is geen waterdruk. De noodtoestand wordt uitgeroepen, maar nauwelijks iemand die dat nog hoort.
Wie nog een werkende transistorradio heeft, verneemt dat de overheid niet langer kan voldoen aan haar grondwettelijke plicht om het leven en de gezondheid van zijn burgers te beschermen:
“Het is niet langer mogelijk om u van essentile goederen te voorzien.”
96 uur onderweg
Onlusten breiden zich uit. Sommigen spreken van anarchie. Hulpverleners verlaten massaal hun posten. Zij kiezen ervoor om familie en vrienden in veiligheid te brengen. Geef ze eens ongelijk.
120 uur onderweg
Zonder vuilnisophaaldiensten hoopt al het vuil zich op in de straten. De stank is enorm. U houdt de gordijnen gesloten, ook overdag. ’s Avonds kloppen wildvreemden aan bij huizen waar nog licht brandt. Overal roven ze blikvoer en water. Ze zijn gewapend met stokken en messen en verplaatsen zich in groepen.
144 uur (6 dagen!) en verder
De overstromende riolering besmet de laatste overgebleven watervoorraden. De eerste burgers krijgen cholera. Rellen escaleren. De straten zijn nu een slagveld. Een orgie van geweld en waanzin.
ja je wil de Russen ook niet een idee geven waar ze naar moeten zoekenquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, Oekraine wil dolgraag tanks maar dat zie ik niet gebeuren en ik weet niet waar aan gedacht word want specifiek worden ze niet in dat verhaal en dat zal ook wel redenen hebben.
Yep, absoluut, zelfs een oude APC kan een geschenk uit de hemel zijn voor Oekrainse soldaten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja je wil de Russen ook niet een idee geven waar ze naar moeten zoeken
maar als iemand APC's stuurt zou ik ze bedankt zeggen en ze in de barricades opstellen
Als de Duitsers een stel Wiesels doneren wordt het pas cool.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
strv103 zou wel epic zijn in de stad
[ afbeelding ]
zou echt bovenaan mijn lijst staan maar daar zullen wel scheermesjes van gemaakt zijn inmiddels, anders leopard (1 voor mijn part ... geef je ze er gelijk 1000 ofzo)
Wiesel zelfde idee iddquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als de Duitsers een stel Wiesels doneren wordt het pas cool.
Ere wie ere toekomt, Zelensky probeert wel overal en nergens steun te krijgen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelensky spreekt de hele dag parlementen toe:
https://www.president.gov.ua/en/news/speeches
Australi, Nederland, Belgi vandaag.
Ze schijnen ook vooral behoefte te hebben aan SUV's voor de logistiek van al die kleine eenheden en hun bevoorrading.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, Oekraine wil dolgraag tanks maar dat zie ik niet gebeuren en ik weet niet waar aan gedacht word want specifiek worden ze niet in dat verhaal en dat zal ook wel redenen hebben.
G-wagons zat dus dat zal niet zo'n probleem zijnquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze schijnen ook vooral behoefte te hebben aan SUV's voor de logistiek van al die kleine eenheden en hun bevoorrading.
Die hoort niet bij een oud vrouwtje in de badkamer te staan, maar gewoon in de garage. En er alleen uit gehaald worden om de wekelijkse boodschappen te doen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wiesel zelfde idee idd
kun je gewoon bij je omaatje in de badkamer verstoppen en er staat een 20mm kanon op (of TOW)
edit: ervanuit gaande dat omaatje geevaceert is he, geen flauwe kulletjes
edit2: mijn omaatje zou gewoon het snelvuurkanon bedienen en tegen mij schreeuwen zonder reden
122 en 152 mm zijn de standaard kalibers in Oekraine, zelfde als de Russen overigens wat wel handig is als je Russisch materieel kan overnemen alleen werkt dat ook andersom.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:48 schreef Perrin het volgende:
En Oekrainers zijn blijkbaar wel aardig met artillerie, vraag me af wat ze daarvoor gebruiken precies als ze veel in kleine groepen opereren.
Veel filmpjes zie je artillerie-inslagen op Russische voertuigen, dat lijkt me zwaarder spul dan draagbare mortieren?
Dat is niet echt antwoord op de vraag.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk dat het sneller gaat dan als je maar 1 x zoveel mensen erop zet
antwoord is neequote:Op donderdag 31 maart 2022 21:56 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is niet echt antwoord op de vraag.
1 vrouw maakt een baby in 9 maanden maar 9 vrouwen kunnen geen baby maken in 1 maand, dat principe, zeg maar, mankracht er tegen aan gooien werkt soms wel maar niet altijd.quote:
Dank! Ik las dat ze ook geleide munities hebben waarbij ze met drones of spotters kunnen pinpointen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
122 en 152 mm zijn de standaard kalibers in Oekraine, zelfde als de Russen overigens wat wel handig is als je Russisch materieel kan overnemen alleen werkt dat ook andersom.
Overzicht: https://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_Forces_and_Artillery_(Ukraine)
In Hinkley hadden ze al 2-5 jaar nodig om tot tot vergunde en formele consensus te komen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat? Ik heb het nergens over bezwaar procedures gehad? Dan heb jij het toch echt verkeerd begrepen, het enige wat ik heb gezegd is dat de fysieke bouwtijd van een kerncentrale onderschat word. Hinkley Point C, zonder bezwaren of wat dan ook, is in aanbouw en zal naar verwachting (nog niet klaar) 9 jaar nodig hebben om in produktie te komen en sorry, daarmee gaan rommelen om het te versnellen lijkt mij pas echt onverstandig.
Maar wel 9 babies. Zaken versnellen kan ook via parallel verschillende ontwikkelingen gelijk opstarten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
1 vrouw maakt een baby in 9 maanden maar 9 vrouwen kunnen geen baby maken in 1 maand, dat principe, zeg maar, mankracht er tegen aan gooien werkt soms wel maar niet altijd.
Nogal, jaquote:Op donderdag 31 maart 2022 22:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dank! Ik las dat ze ook geleide munities hebben waarbij ze met drones of spotters kunnen pinpointen.
https://en.defence-ua.com/industries/straight_on_target-1647.html
Geen idee hoe veel en effectief ze die kunnen inzetten.
Maar serieuze artillerie is dus eigenlijk altijd groter werk dan draagbare mortieren.
Ik had het puur over de fysieke bouw, niet over het traject wat vooraf ging aan de bouw van Hinkley, het eerste beton is in 2018 gegoten, de verwachting is nu dat in 2027 de eerste stroom geleverd kan worden.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
In Hinkley hadden ze al 2-5 jaar nodig om tot tot vergunde en formele consensus te komen.
Bouwtijd van een standaard kerncentrale kan daarna in twee/drie jaar rond zijn. Hier even niet moeilijk doen met lokale bezwaren, aanbesteding of offertetrajecten maar de lucratieve opdracht geven om te starten.
Nood breekt wet, de vraagstellng is dat is die nood er voor Nederland (niet zo, gezien voorraad Groningen 12-18jaar) of vanuit globaal EU belang.
Bouwplannen genoeg en doe een copycat van een bestaande handzame centrale in de buurt van een bestaande elektriciteitscentrale. Nergens voor nodig om op enorme schaal een 3.2MW Hinkley op te leveren. Dat kan ook als gebruikelijk in stapjes van zeg 700-1000MW per reactor. Allemaal geen rocket-science (wat niet wil zeggen dat het makkelijk is).
In de tussentijd van de bouw, gelijk beginnen met met opleiding van personeel etc.etc. Ik meld mij alvast voor een goed betaalde (en dankbare) baan die onze energie en onafhankelijkheid beter waarborgt.
En nee het is niet ipv zon of windenergie maar centrales ernaast zetten zodat in stillere tijden er ook in basisbehoefte kan worden voorzien. Staal maken en auto's opladen maken doen we dan wel als het zonnetje schijnt.
Natuurlijk weet ik ook dat er allerlei winsthonden op de loer liggen om te kunnen profiteren van malversaties. Om hen die de lust daartoe te ontnemen, kunnen bedrijven bij overtreding van bedoelde intenties, zware sancties verwachten. Ook hier dus toepassen van noodrecht.
Ik denk vast heel simpel maar grote noodzakelijk projecten komen niet tot stand door bij voorbaat te denken dat het onmogelijk is.
VVD/PVV/FVD/CU in de meerderheid en dan snelle verandering willen?quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Maar wel 9 babies. Zaken versnellen kan ook via parallel verschillende ontwikkelingen gelijk opstarten.
Onze politiek lijkt wel een stuk kapotter dan in de landen om ons heen, het wordt wel tijd dat ze echt wakker worden.
Aye maar ik heb ook niet het idee dat het in andere landen op veel vlakken zoveel beter loopt, hoor.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Maar wel 9 babies. Zaken versnellen kan ook via parallel verschillende ontwikkelingen gelijk opstarten.
Onze politiek lijkt wel een stuk kapotter dan in de landen om ons heen, het wordt wel tijd dat ze echt wakker worden.
Het gaat niet om triomfantelijk te doen maar dat mijn & andermans kinderen - hier en elders - ook een toekomst hebben om relatief goedkoop te kunnen voorzien in hun energiebehoefte.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:14 schreef mcmlxiv het volgende:
Het grootste probleem in Nederland lijkt mij dat de politiek nog volop gevangen zit in haar eigen wereld.
Los komen van ongetwijfeld voor de direct betrokken uiterst belangrijke, maar vergeleken bij wat ons wellicht te wachten staat waarschijnlijk nogal futiele schandalen om de huidige veranderde realiteit het hoofd te bieden kan maar zo een “to little to late” show van het zuiverste water worden…
En ja dat het milieu ook fucked gaat zijn kun je heel triomfantelijk over doen, mocht je kinderen hebben dan zou ik echt wat minder enthousiast doen.
Nou ja de bullshit met bevriezen Russische tegoeden is wel van een ongekend amateuristisch niveau natuurlijk. Om van het toeslagen gedoe maar te twijfelen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Aye maar ik heb ook niet het idee dat het in andere landen op veel vlakken zoveel beter loopt, hoor.
Nederlandse politici voeren al jarenlang geen klap uit, ieder ingrijpend besluit wordt steevast naar een volgende kabinetsperiode verschoven om maar vooral geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Maar plan je het een beetje goed en werkt de biologie mee dan kun je met negen vrouwen na negen maanden wel elke maand een baby afleveren , iig negen maanden lang en dan even een pauze.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
1 vrouw maakt een baby in 9 maanden maar 9 vrouwen kunnen geen baby maken in 1 maand, dat principe, zeg maar, mankracht er tegen aan gooien werkt soms wel maar niet altijd.
Maar is dat bevriezen in andere landen wel snel gebeurt want in het VK zie ik niet veel anders en daar speelt nog wel wat meer zoals het toelaten van vluchtelingen. Ik hoor eigenlijk niet veel over Duitsland of Frankrijk in dat verband.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nou ja de bullshit met bevriezen Russische tegoeden is wel van een ongekend amateuristisch niveau natuurlijk. Om van het toeslagen gedoe maar te twijfelen.
Het hoeft niet per se zo letterlijk opgevat te worden en oplossingen voor gezocht te wordenquote:Op donderdag 31 maart 2022 22:12 schreef nixxx het volgende:
[..]
Maar plan je het een beetje goed en werkt de biologie mee dan kun je met negen vrouwen na negen maanden wel elke maand een baby afleveren , iig negen maanden lang en dan even een pauze.
Ga jij het dan moeilijk krijgen, of ga je antivax wappie en putin-bot zijn dan prima kunnen combineren?quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het kabinet heeft een structureel zorgprobleem gecreerd met bezuinigingen en massa-immigratie. Nu verliezen we nog eens honderden ziekenhuisbedden aan Oekraners. Kuipers stuurt ondertussen aan op opnieuw “ingrijpen” vanwege corona. Worden we weer een lockdown ingerommeld?
Ik voer(de) aan dat het erbij halen van andere situaties (wmb compleet) irrelevant is voor de oorlogsituatie die Oekrane momenteel ondervindt met wat dat (ons) verder (mee)brengt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:56 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ik begrijp je laatste alinea niet maar het komt er voor mij op neer dat ik het oneerlijk vind dat Oekrane zoveel aandacht krijgt terwijl de invasie in Irak en Afghanistan niet zoveel aandacht kreeg (in de zin van slachtoffers opvangen en medeleven tonen aan een regering) terwijl we daar juist meer invloed op hadden om de oorlog te stoppen (omdat de invasie was gestart door een NATO lid/bondgenoot).
Zet je alu hoedje even afquote:Op donderdag 31 maart 2022 22:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het kabinet heeft een structureel zorgprobleem gecreerd met bezuinigingen en massa-immigratie. Nu verliezen we nog eens honderden ziekenhuisbedden aan Oekraners. Kuipers stuurt ondertussen aan op opnieuw “ingrijpen” vanwege corona. Worden we weer een lockdown ingerommeld?
ga jij maar verder met je verzamelingquote:Op donderdag 31 maart 2022 22:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ik begrijp van wel. Miljarden elders ten opzichte van miljoenen hier.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar is dat bevriezen in andere landen wel snel gebeurt want in het VK zie ik niet veel anders en daar speelt nog wel wat meer zoals het toelaten van vluchtelingen. Ik hoor eigenlijk niet veel over Duitsland of Frankrijk in dat verband.
Nee, alu hoedjes, natuurlijkquote:Op donderdag 31 maart 2022 22:38 schreef SnertMetChoco het volgende:
Hij verzamelt tenenkrommend domme uitspraken. Mijn hemel.
Ieder z'n taak en daad in dit slagveld.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelensky spreekt de hele dag parlementen toe:
https://www.president.gov.ua/en/news/speeches
Australi, Nederland, Belgi vandaag.
Dat lijkt een succesvolle combo te zijn. Ergens ben ik niet verrast, Engel en Baudet waren ook al warm pleitbezorgers van die arme miskende Poetin.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ga jij het dan moeilijk krijgen, of ga je antivax wappie en putin-bot zijn dan prima kunnen combineren?
Meh, je krijgt van mij maar een negen. Want het dikgedrukte had 'seconde' moeten zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hij is uitermate effectief in zijn rol, mischien wel een van de beste ooit in een dergelijke situatie met een uitermate sterke beheersing van taal en beeldspraak en iemand die heel goed begrijpt hoe gebruik te maken van social media.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:40 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ieder z'n taak en daad in dit slagveld.
Zelensky lijkt mij verder weinig te hoeven besturen in een kapot gemaakt land en is dan het meest effectief om fondsen, consensus en moraal binnen te halen. Iets waar hij zijn gewicht letterlijk in goud waard is.
Ik denk dat zijn voorganger (Poroshenko, als oude garde) daar een stuk minder effectief in zou zijn geweest.
Ms is het Kabinet bang dat ze straks ter verantwoording worden roepen dat kinderen van oligarchen niet met hun trustbootje op Bonaire kunnen aanleggen. Je zal maar in schoene krijgen toegeworpen dat kinderen vanwege sancties van hun ouders zijn weggehouden. Dat ga je geen tweede keer willen meemaken in je voortgezetten Kabinet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nou ja de bullshit met bevriezen Russische tegoeden is wel van een ongekend amateuristisch niveau natuurlijk. Om van het toeslagen gedoe maar te twijfelen.
Klinkt als een betaling in euro's/dollars met extra stappenquote:Op donderdag 31 maart 2022 22:46 schreef Za het volgende:
AP
Het decreet dat Poetin ondertekende en staatspersbureau RIA Novosti publiceerde, zegt dat een aangewezen bank twee rekeningen zal openen voor elke koper, n in vreemde valuta en n in roebel. Kopers betalen in vreemde valuta en autoriseren de bank om het te verkopen voor roebels op de valutawissel van Moskou. De roebels zouden dan op de tweede rekening worden geplaatst, waar het gas formeel wordt gekocht.
Nederland is een veilig en rijk land. Opleiding en levensstandaard is boven gemiddeld westers niveau.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:12 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nederlandse politici voeren al jarenlang geen klap uit, ieder ingrijpend besluit wordt steevast naar een volgende kabinetsperiode verschoven om maar vooral geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
Het merendeel van de gebouwde ractors kost (te extreem) veel tijd, vooral vanwege als of niet (goed)bedoelde bureaucratie. Dat dingen traag lopen heeft ook een functie zodat men op die wijze, fasegericht zaken zorgvuldig onder (gedeelde) controle kan houden.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik had het puur over de fysieke bouw, niet over het traject wat vooraf ging aan de bouw van Hinkley, het eerste beton is in 2018 gegoten, de verwachting is nu dat in 2027 de eerste stroom geleverd kan worden.
Ik heb nergens gezegd dat er iets onmogelijk is, alleen dat het langer duurt dan men soms denkt.
Die VOC mentaliteit werkte alleen maar omdat wij meer wisten van de wereld en handelden met inboorlingen die niet beter wisten en zichzelf gewoon keihard door ons lieten afzetten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waar is Neerlansch trotsch? Die VOC mentaliteit?
Irakezen en Oekraner zijn even welkom voor mij. Ik walg er even erg van als de V.S. een ziekenhuis bombardeerd als Rusland hetzelfde doet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik voer(de) aan dat het erbij halen van andere situaties (wmb compleet) irrelevant is voor de oorlogsituatie die Oekrane momenteel ondervindt met wat dat (ons) verder (mee)brengt.
Dat je iets uit een ander verleden oneerlijk vindt, is lief bedacht maar verder nutteloos (ook wel een drogreden) om als topic-argument te willen hanteren. Het leidt vooral af.
Die andere wannabe acties was er altijd n of ander - vaag - meerderheidsmandaat om de rotzooi pogen op te ruimen. Landen als Irak en Afghanistan vergelijken met een democratisch geschoeid Oekrane die overvallen is door een misdadig opererende natie, is sws niet het punt missen dat het gaat om mijn (en jouw) vrijheden en niet om de ideologisch zelfverkozen dictatoriale regimes te gaan rechtvaardigen.
Ben je al te oud voorquote:Op donderdag 31 maart 2022 23:06 schreef RetepV het volgende:
Maar ik ben klaar om de wapens op te pakken hoor.
Volgens mij zijn het bij Hinkley 2 reactoren van 1600MWe dus dat wijkt niet veel af van wat er verder gebouwd wordt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
In Hinkley hadden ze al 2-5 jaar nodig om tot tot vergunde en formele consensus te komen.
Bouwtijd van een standaard kerncentrale kan daarna in twee/drie jaar rond zijn. Hier even niet moeilijk doen met lokale bezwaren, aanbesteding of offertetrajecten maar de lucratieve opdracht geven om te starten.
Nood breekt wet, de vraagstellng is dat is die nood er voor Nederland (niet zo, gezien voorraad Groningen 12-18jaar) of vanuit globaal EU belang.
Bouwplannen genoeg en doe een copycat van een bestaande handzame centrale in de buurt van een bestaande elektriciteitscentrale. Nergens voor nodig om op enorme schaal een 3.2MW Hinkley op te leveren. Dat kan ook als gebruikelijk in stapjes van zeg 700-1000MW per reactor. Allemaal geen rocket-science (wat niet wil zeggen dat het makkelijk is).
In de tussentijd van de bouw, gelijk beginnen met met opleiding van personeel etc.etc. Ik meld mij alvast voor een goed betaalde (en dankbare) baan die onze energie en onafhankelijkheid beter waarborgt.
En nee het is niet ipv zon of windenergie maar centrales ernaast zetten zodat in stillere tijden er ook in basisbehoefte kan worden voorzien. Staal maken en auto's opladen maken doen we dan wel als het zonnetje schijnt.
Natuurlijk weet ik ook dat er allerlei winsthonden op de loer liggen om te kunnen profiteren van malversaties. Om hen die de lust daartoe te ontnemen, kunnen bedrijven bij overtreding van bedoelde intenties, zware sancties verwachten. Ook hier dus toepassen van noodrecht.
Ik denk vast heel simpel maar grote noodzakelijk projecten komen niet tot stand door bij voorbaat te denken dat het onmogelijk is.
Oh, dus het waren niet de mensen in Groningen die op de been kwamen waadoor het politiek onverkoopbaar werd om business as usual verder te gaan met gaswinning en dat had vast geen weerslag op andere lokaties in Nederland?quote:Op donderdag 31 maart 2022 23:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Goed stuk over de NLse gaswinning
Hoe indirect milieu activisten hebben bijgedragen aan de financile verslaving van Russisch gas.
En waarom we nu Groningen en de kleine velden volop leeg moeten pompen.
https://decorrespondent.n(...)93347049913-30f406fe
Een Japanse ambassadeur geeft een korte historische les hierover:quote:
Tja dat het niet logisch lijkt en je zo maar 10-20% kwijt bent in het conversieproces, kan ik met je eens zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2022 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben enorm anti LNG.
Het slaat nergens op, gas moet gewonnen worden, gecomprimeerd naar 200bar en afgekoeld naar -270C, dit kost enorm veel energie.
Dan gaat het met een diesel vrachtschip deze kant op, nog steeds gekoeld, moet het worden overgepompt in een opslagtank en weer ondooit, behandelt en gemengd in een opslag worden gepompt.
Terwijl als dit Europees verloopt via een pijplijn maar 1 pompje nodig is.
Klinkt als, maar de kopers moeten dus wel een roebel rekening openen om het gas te kopen, ze kopen roebels met tussenkomst van een hiervoor aangewezen bank.quote:Op donderdag 31 maart 2022 22:48 schreef Tocadisco het volgende:
Klinkt als een betaling in euro's/dollars met extra stappen.
Je blijft zijpaden (be)zoeken..... zonder wat mee te delen. Ik walg er ook van wanneer ik een hert doodrij.quote:Op donderdag 31 maart 2022 23:14 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Irakezen en Oekraner zijn even welkom voor mij. Ik walg er even erg van als de V.S. een ziekenhuis bombardeerd als Rusland hetzelfde doet.
Je kunt blijven hangen in de schuld bij een persoon neer te leggen wat vrijwel nutteloos is, soms moet je gewoon een probleem oplossen en dan kun je beter beginnen bij je eigen invloedsveld.
Zo'n pijplijn aanleggen, onderhouden en gas er doorheen pompen is ook niet zonder energiekosten h.quote:Op donderdag 31 maart 2022 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben enorm anti LNG.
Het slaat nergens op, gas moet gewonnen worden, gecomprimeerd naar 200bar en afgekoeld naar -270C, dit kost enorm veel energie.
Dan gaat het met een diesel vrachtschip deze kant op, nog steeds gekoeld, moet het worden overgepompt in een opslagtank en weer ondooit, behandelt en gemengd in een opslag worden gepompt.
Alvast oefenenquote:Op vrijdag 1 april 2022 00:12 schreef HiZ het volgende:
Ik heb trouwens al een paar weken mijn cv op de laagste stand staan. Dat is iets van 15 graden. We hebben extra warme kleding aan en als het echt heel koud is werken we met een 60w elektrisch dekentje. Al met al best wel te doen.
Waarom denk jij eigenlijk dat we al 6 jaar de bombardementen van S-A op Jemen faciliteren? Een project dat op genocide begint te lijken. Omdat we dat we daar ideologische nood in zien? Nee, we helpen er een strategisch bondgenoot mee die belangrijk is voor het in stand houden van de petrodollar. En waarom denk je dat we er zelden iets over horen? Precies. Moraliteit speelt op internationaal niveau alleen een rol als het een stok is waarmee we kunnen slaan, niet als het onze machtspolitiek belemmerd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:06 schreef Vallon het volgende:
Onze invloedssfeer is die van democratie en niet het steunen van dictaturen geleid door een verderfelijk persoon die een voor hem onwelgevallige democratie met de grond wil gelijkmaken.
Heh, welkom in de wereld van rationsquote:
Gaap, ja die oorlog is Ook Heel Erg. Hier is dat offtopic en een gare whataboutism die geen drol toevoegt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:14 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Waarom denk jij eigenlijk dat we al 6 jaar de bombardementen van S-A op Jemen faciliteren? Een project dat op genocide begint te lijken. Omdat we dat we daar ideologische nood in zien? Nee, we helpen er een strategisch bondgenoot mee die belangrijk is voor het in stand houden van de petrodollar. En waarom denk je dat we er zelden iets over horen? Precies. Moraliteit speelt op internationaal niveau alleen een rol als het een stok is waarmee we kunnen slaan, niet als het onze machtspolitiek belemmerd.
Dit is geen whataboutisme. Lees anders eerst eens de post waarop ik reageer. Ik ontkracht simpelweg de gemaakte claims.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gaap, ja die oorlog is Ook Heel Erg. Hier is dat offtopic en een gare whataboutism die geen drol toevoegt.
Maar open er een apart topic over? Of boeit het je ook weer niet zoveel dat je die kleine moeite wil nemen?
Nee dat doe je totaal niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:21 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Dit is geen whataboutisme. Lees anders eerst eens de post waarop ik reageer. Ik ontkracht simpelweg de gemaakte claims.
Wij faciliteren die? Da's nieuws. Off topic, dat wel.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:14 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Waarom denk jij eigenlijk dat we al 6 jaar de bombardementen van S-A op Jemen faciliteren? Een project dat op genocide begint te lijken. Omdat we dat we daar ideologische nood in zien? Nee, we helpen er een strategisch bondgenoot mee die belangrijk is voor het in stand houden van de petrodollar. En waarom denk je dat we er zelden iets over horen? Precies. Moraliteit speelt op internationaal niveau alleen een rol als het een stok is waarmee we kunnen slaan, niet als het onze machtspolitiek belemmerd.
Lijkt me dat dit hier niet besproken dient te worden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:14 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
We sturen vliegtuigen vol wapens naar Saudi-Arabi en staan te juichen bij elk dood Jemenitisch baby'tje, jeweettoch.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wij faciliteren die? Da's nieuws. Off topic, dat wel.
Ik besteed n vraag aan met deze verwoede poging om een zoveelste deepstate disucssie te starten:quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:14 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Niets.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik besteed n vraag aan met deze verwoede poging om een zoveelste deepstate disucssie te starten:
Wat heeft dit allemaal te maken met de oorlog in Oekrane ?
Wij als het Westen. De VS in het bijzonder. Maar goed, laat onze andere oorlogen om invloed en macht voor een ander topic.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wij faciliteren die? Da's nieuws. Off topic, dat wel.
Thanksquote:Op donderdag 31 maart 2022 23:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een Japanse ambassadeur geeft een korte historische les hierover:
[ twitter ]
Als je er zo druk om maakt, zwengel zo'n topic aan! Of wil je er liever alleen een beetje over zeuren af en toe in topics over andere oorlogen?quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:25 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Wij als het Westen. De VS in het bijzonder. Maar goed, laat onze andere oorlogen om invloed en macht voor een ander topic.
Alleen als iemand pretendeert wat Vallon pretendeerde. Dan voel ik wel even de noodzaak om perspectief te scheppen ja.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je er zo druk om maakt, zwengel zo'n topic aan! Of wil je er liever alleen een beetje over zeuren af en toe in topics over andere oorlogen?
Vermoedelijk komt er nog wel een grote push ergens van de Russen. Het is nog lang niet voorbij.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:35 schreef polderturk het volgende:
Over het hele front leidt Rusland verliezen.
[ twitter ]
Nee, zeker niet, maar moraal speelt ook een rol en de Russische lijkt niet echt beter te worden en ondertussen blijft het nu niet meer bij AT wapens en Stingers maar gaat het Westen ook artillerie, luchtverdeding en anti-scheeps batterijen en AFV's leveren aan Oekraine en training geven.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vermoedelijk komt er nog wel een grote push ergens van de Russen. Het is nog lang niet voorbij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Ik dank jullie hartelijk!
Bedankt, Nederland!
Leve Oekrane!"
Ik hoop dat we naast versterken van uitvoerende sancties, snel en genereus gaan tegemoet komen aan de 3 andere verzoeken van Zelensky:
1) leveren wapens
2) support voor toetreding tot Europa
3) hulp bij wederopbouw van een kapot geschoten Oekransche stad"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Moraal is wel makkelijk weer op de rit te krijten natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar moraal speelt ook een rol en de Russische lijkt niet echt beter te worden en ondertussen blijft het nu niet meer bij AT wapens en Stingers maar gaat het Westen ook artillerie, luchtverdeding en anti-scheeps batterijen en AFV's leveren aan Oekraine en training geven.
Dat is toch ook weer een stap omhoog wat Oekraine ook hoop geeft, denk ik.
En de ironie van de situatie is dat Poetin nog nooit zo'n NAVO slagkracht aan zijn grenzen heeft gehad als dat hij nu heeft, Royal Airforce is naar Noorwegen, Letland en Roemenie met eenheden, de VS heeft troepen aan de grens in verschillende landen, Frankrijk heeft een aanzienlijke strijdmacht in Roemenie en ook andere NAVO landen zijn aanwezig.
Binnen 3 jaar? Dan zijn de vergunning al rond en qua design een kopie. Wat ontwerpen en bouwen in minder dan 3 jaar is wel heel knap.quote:Op donderdag 31 maart 2022 23:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het merendeel van de gebouwde ractors kost (te extreem) veel tijd, vooral vanwege als of niet (goed)bedoelde bureaucratie. Dat dingen traag lopen heeft ook een functie zodat men op die wijze, fasegericht zaken zorgvuldig onder (gedeelde) controle kan houden.
Door traagheid kan men er aan wennen, worden inzichten verworven die gaandeweg tijdens bouw worden toegepast zodat het eindresultaat - meestal met fors overschreden budget - zg optimaal is.
In de wereld zijn ca 450 reactors gebouwd waarbij de gemiddelde oplevertijd ca 7.5 jaar was
Daarin zitten ook 18 reactors die binnen 3 jaar operationeel waren (niet zo toevallig) 12 in Japan, 3 in de VS, 2 in Rusland en n in Zwitserland.
Ik stel mij zomaar voor dat onder invloed van noodwetgeving en vrijmaken van bijbehorende resources die tijd tenminste 33% sneller kan en ws zelfs met de helft wanneer je begint op reeds in kaart gebrachte locaties.
bron
Terzijde, niet dat het veel betekenis heeft maar ik heb wat ervaring met grote ("datacenter") projecten die vooral vertraagd worden omdat alles en iedereen daar/om/heen wat in te vertellen wil(de) hebben. Die inspraak kortwieken en gebruikmaken met wat aanwezig en bekend is, is vaak de helft van het werk.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:51 schreef Vallon het volgende:
Gisteren sprak Zelensky tot ons...... de letterlijke - vertaalde - notulen zijn inmiddels bekend: Plenair verslag TK 31mar22
Om de leestijd te verkorten, de integrale inhoud in de spoiler gezet.
Erg vermakelijk en meer dan invoelend was van Zelensky te horen dat het vandaag 450 jaar geleden is om te vieren dat vanuit verzet tegen de Spaanse onderdrukking, ons Nederland feitelijk is begonnen zich te ontwikkelen.
Mij nooit dat op die indringende wijze weten te realiseren dat alles begon met de slag om den Brielle.Grootste genie ooit wel wat dat betreft, samen met zijn schrijversteam uiteraard.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Ik dank jullie hartelijk!
Bedankt, Nederland!
Leve Oekrane!"
Ik hoop dat we naast versterken van uitvoerende sancties, snel en genereus gaan tegemoet komen aan de 3 andere verzoeken van Zelensky:
1) leveren wapens
2) support voor toetreding tot Europa
3) hulp bij wederopbouw van een kapot geschoten Oekransche stad
Vraag me af of we over een jaar of 2, 3, misschien 5 niet alsnog gebruik gaan maken van de gasleiding? Echt onzin dat er nu een gasleiding ligt van enkele miljarden maar we gaan veel duurder gas importeren omdat dit geopolitiek beter ligt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 23:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben enorm anti LNG.
Zelfs Denemarken stuurt 800 extra soldaten naar Letland.quote:Op vrijdag 1 april 2022 00:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, maar moraal speelt ook een rol en de Russische lijkt niet echt beter te worden en ondertussen blijft het nu niet meer bij AT wapens en Stingers maar gaat het Westen ook artillerie, luchtverdeding en anti-scheeps batterijen en AFV's leveren aan Oekraine en training geven.
Dat is toch ook weer een stap omhoog wat Oekraine ook hoop geeft, denk ik.
En de ironie van de situatie is dat Poetin nog nooit zo'n NAVO slagkracht aan zijn grenzen heeft gehad als dat hij nu heeft, Royal Airforce is naar Noorwegen, Letland en Roemenie met eenheden, de VS heeft troepen aan de grens in verschillende landen, Frankrijk heeft een aanzienlijke strijdmacht in Roemenie en ook andere NAVO landen zijn aanwezig.
Zou in zijn memoires nog verteld worden wie zijn scripts schreef in deze oorlog?quote:Op vrijdag 1 april 2022 01:41 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Grootste genie ooit wel wat dat betreft, samen met zijn schrijversteam uiteraard.
Denk het niet maar ik denk wel dat er de eerste 100 jaar aardig wat scholen en andere instanties naar hem vernoemd gaan worden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 02:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou in zijn memoires nog verteld worden wie zijn scripts schreef in deze oorlog?
Geen deepfake. Van 10 jaar geleden, toen had hij nog een ziel.quote:
Had ie ook geen ziel.quote:Op vrijdag 1 april 2022 02:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen deepfake. Van 10 jaar geleden, toen had hij nog een ziel.
quote:The stupidest thing George Bush ever said .... as soon as he saw Vladimir Putin was wearing a crucifix around his neck he knew he could be trusted
dit is toch die zanger die op putin lijkt? En ingehuurd wordt omdat hij op putin lijkt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 02:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen deepfake. Van 10 jaar geleden, toen had hij nog een ziel.
Dan zingt die zanger wel erg vals voor een zanger.quote:Op vrijdag 1 april 2022 06:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
dit is toch die zanger die op putin lijkt? En ingehuurd wordt omdat hij op putin lijkt.
ow ja, die zingt idd iets beter.quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:12 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dan zingt die zanger wel erg vals voor een zanger.
Zoals Rusland vele “saboteurs” in de steden hadden lopen, zal het voor Oekrane kinderlijk eenvoudig zijn over de grens te lopen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:00 schreef myShizzle het volgende:
Mooi mooi mooi
De krienies beginnen over de grens, dus in roeskie, terug te slaan.
Zojuist met 2 helicopters een olieopslag in Belgorod aangevallen.
Die dutniemeer 👍
[ twitter ]
(Draadje lezen voor diverse beelden vd aanval)
Hoop alleen niet dat dit aanleiding is voor Russen om weer 10x zo hard terug te gaan slaanquote:Op vrijdag 1 april 2022 07:00 schreef myShizzle het volgende:
Mooi mooi mooi
De krienies beginnen over de grens, dus in roeskie, terug te slaan.
Zojuist met 2 helicopters een olieopslag in Belgorod aangevallen.
Die dutniemeer 👍
[ twitter ]
(Draadje lezen voor diverse beelden vd aanval)
Is 1 pepernoot eigenlijk al meer waard dan 1 roebel? Is dat ergens op te zoeken?quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:57 schreef Beathoven het volgende:
Vandaag is de dag dat we Putin z'n wens tot contractbreuk bekijken en wel of niet in pepernoten gaan uitbetalen.
Roebel staat op de niveaus van voor de invasie.quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:59 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Is 1 pepernoot eigenlijk al meer waard dan 1 roebel? Is dat ergens op te zoeken?
200 pepernoten per kg. 1kg kost 4,- dus 0,02 per pepernoot. 1 roebel is momenteel 0,011 dus ja, 1 pepernoot is ongeveer het dubbele waard van 1 roebelquote:Op vrijdag 1 april 2022 07:59 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Is 1 pepernoot eigenlijk al meer waard dan 1 roebel? Is dat ergens op te zoeken?
quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
200 pepernoten per kg. 1kg kost 4,- dus 0,02 per pepernoot. 1 roebel is momenteel 0,011 dus ja, 1 pepernoot is ongeveer het dubbele waard van 1 roebel![]()
In deze tijden kunnen we de waarde zelf bepalen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:59 schreef Raw85 het volgende:
[..]
quote:Australi gaat gepantserde voertuigen aan Oekrane leveren
Australi gaat gepantserde voertuigen aan Oekrane leveren. Dat heeft de Australische premier Morrison gezegd. President Zelensky vroeg speciaal om de voertuigen in een videoboodschap aan het Australische parlement.
Hoeveel van deze zogenoemde Bushmaster-wagens er geleverd worden en wanneer precies, heeft de premier niet bekendgemaakt. Hij zei wel dat ze met een Boeing C-17 Globemaster transportvliegtuig vervoerd worden.
quote:Britse inlichtingen: Russische militairen uit Georgi naar Oekrane
Het Russische leger verzamelt manschappen die op dit moment in Georgi zijn om te gaan helpen bij de gevechten in Oekrane. Dat melden de Britse militaire inlichtingendiensten.
Volgens de diensten gaat het om ongeveer 1200 tot 2000 militairen die over drie bataljons worden verdeeld. Het is "hoogst opmerkelijk dat Rusland op deze manier aan versterkingen probeert te komen", schrijven de Britten over de troepenverzameling in Georgi.
De dienst zegt dat het "indicatief is voor de onverwachte verliezen aan Russische zijde".
quote:Voorzitter Europees Parlement op weg naar Kiev
De voorzitter van het Europees Parlement, de Maltese Roberta Metsola, is op weg naar Kiev, de hoofdstad van Oekrane. Met de hashtag StandWithUkraine twittert ze een foto van zichzelf op het station. De reis van de nieuwe voorzitter van het Europees Parlement was uit veiligheidsoverwegingen niet aangekondigd.
Dit ja..... nu zal Poetin wel helemaal over de zeik zijnquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:34 schreef Perrin het volgende:
Die aanval met twee heli's is wel apart, waarom lag de Russische luchtafweer te slapen?
ah kijk, exacte wetenschapquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
200 pepernoten per kg. 1kg kost 4,- dus 0,02 per pepernoot. 1 roebel is momenteel 0,011 dus ja, 1 pepernoot is ongeveer het dubbele waard van 1 roebel![]()
Wie weet dachten ze na een paar weken oorlog dat ze daar voor niks stonden ofzo die Russische luchtafweermuppets maar slaat echt nergens op dat deze aanval lukt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:39 schreef Dazalbest het volgende:
[..]
Dit ja..... nu zal Poetin wel helemaal over de zeik zijn
We hebben China beschuldigd van genocide, en nu zeggen we dat hulp aan Rusland hun reputatie zou beschadigen?quote:EU and Chinese leaders will meet for a first summit in two years on Friday with Brussels keen for assurances from Beijing that it will neither supply Russia with arms nor help Moscow circumvent western sanctions imposed over the invasion of Ukraine.
EU officials close to the preparations of the summit said any help given to Russia would damage China’s international reputation and jeopardise relations with its biggest trade partners – Europe and the US.
eindelijkquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:34 schreef Perrin het volgende:
Die aanval met twee heli's is wel apart, waarom lag de Russische luchtafweer te slapen?
Dat was bekend, daarnaast verstop je een helikopter wat makkelijker dan een jet omdat je geen landingsbaan nodig hebt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:03 schreef Anton91 het volgende:
Maar als die aanval dus door Oekrane is uitgevoerd, dan hebben ze dus nog een operationele luchtmacht
Dat had ik dan weer niet mee gekregen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat was bekend, daarnaast verstop je een helikopter wat makkelijker dan een jet omdat je geen landingsbaan nodig hebt.
Beide zijden geven aan dat het Oekrainse heli's waren die raketten afvuurden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
eindelijk![]()
maar waren het raketten of helicopters?
Heeft Oekraine dit al geclaimd? Of waren het de Russen zelf?
Nicequote:Op vrijdag 1 april 2022 09:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beide zijden geven aan dat het Oekrainse heli's waren die raketten afvuurden.
Link?quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beide zijden geven aan dat het Oekrainse heli's waren die raketten afvuurden.
In dat draadje hierboven bijv:quote:
Denk typisch hamstergedrag van bezorgde consumenten.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:22 schreef RamboDirk het volgende:
Ik snap niet waarom ze daar dan direct files hebben voor de pomp. Er is toch aan overvloed in Rusland?
Oekraine past Houthi taktieken toe...quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:16 schreef Perrin het volgende:
Hier een heel draadje erover met allerlei beeldmateriaal en links:
[ twitter ]
Fikt nog steeds
[ twitter ]
Ahja ik zie nog geen claim van Oekraine zelf idd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:20 schreef Dazalbest het volgende:
Op het nieuws net dat Oekrane nog niet had gereageerd
Dat gebeurt uiteindelijk met bijna alle "helden", wat dacht je van Suu Kyi.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik moet wel zeggen dat Zelensky steeds vaker een scherp randje laat zien. Ik ben benieuwd of ie om kan gaan dadelijk met zijn verworven faam als het kwartje uiteindelijk (hopelijk) zijn kant op valt.
Dat ie een als een Obama-like leider verder gaat ipv. Transformeert naar een Putin/Orban like ego-mannetje.
False flagquote:Op vrijdag 1 april 2022 09:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
In dat draadje hierboven bijv:
[ twitter ]
Nou is dat idd behoorlijk apart, maar waarom dan een belangrijk en nuttig iets als een oliedepot (een legitiem militair doelwit) vernietigen en niet iets waar je wl hard om kan schreeuwen dat het een oorlogsmisdaad op Russisch grondgebied is?quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:29 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
False flag
Oekrane gaat echt niet over het hele front vliegen en daarna nog eens 40km binnen Rusland om dit te doen.
Wat toch wel weer jammer is. Zie je toch weer dat zelfs de goeien, diep van binnen verrot zijn...quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat gebeurt uiteindelijk met bijna alle "helden", wat dacht je van Suu Kyi.
rusland heeft geen Friend or Foe systeem, en Oekrane vliegt natuurlijk dezelfde hardware. Tel daarbij op dat het waarschijnlijk een komen en gaan is van helikopters.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:34 schreef Perrin het volgende:
Denk dat Oekraense intelligence heeft kunnen bepalen dat russische troepen van daar brandstof krijgen. Dan schuift de logistieke lijn instant een paar 100 km op. En russen zijn al zo goed in logistiek.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:22 schreef RamboDirk het volgende:
Ik snap niet waarom ze daar dan direct files hebben voor de pomp. Er is toch aan overvloed in Rusland?
Als het waar is kunnen ze net zo goed al hun anti-air/radars etc. in de prullenbak gooien en opnieuw beginnen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou is dat idd behoorlijk apart, maar waarom dan een belangrijk en nuttig iets als een oliedepot (een legitiem militair doelwit) vernietigen en niet iets waar je wl hard om kan schreeuwen dat het een oorlogsmisdaad op Russisch grondgebied is?
En china gaat luisteren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:54 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
We hebben China beschuldigd van genocide, en nu zeggen we dat hulp aan Rusland hun reputatie zou beschadigen?
Dat is wel een heel slap excuus om het niet te doen hoor.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:37 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat toch wel weer jammer is. Zie je toch weer dat zelfs de goeien, diep van binnen verrot zijn...
Maar goed, daarom niet toestaan dat ze aansluiten bij EU dus. Krijgen we alleen maar gedoe van over een jaar of 5-10.
Ik denk mind games.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:48 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]
Uhm
Mind games, 1 april, of toch een false flag?
Die zullen zich ook wel afvragen na de raketaanval op dat legerkamp en nu de aanval met helikopters op een groot oliedepot hoe het nu precies zit met die 'speciale militaire operatie' en wat ze nog meer te wachten staat.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:44 schreef speknek het volgende:
De Russische burgers raken ook spooked.
[ twitter ]
Balen, thyroid cancer is prima te behandelen.quote:
Russische muiterij? Bizar wel.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:48 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]
Uhm
Een bevelhebber die teveel brandstof achterover heeft gedrukt en dit gebruikt om het verdoezelen?quote:
Openlijke daad van agressie! Poetinlovers en oorlogshitsers zoals Baudet, Niemller, Duk, etcetera kunnen weer mooi gaan verkondigen hoe alles de schuld van Oekrane is.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
Rusland boos, ach. Zelf half Oekraine bombarderen maar o wee als je twee raketten op je dak krijgt
Of een mens in een democratie leeft of een dictatuur, het leven van de personen daarin zijn voor mij even veel waardquote:Op vrijdag 1 april 2022 00:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je blijft zijpaden (be)zoeken..... zonder wat mee te delen. Ik walg er ook van wanneer ik een hert doodrij.
Onze invloedssfeer is die van democratie en niet het steunen van dictaturen geleid door een verderfelijk persoon die een voor hem onwelgevallige democratie met de grond wil gelijkmaken.
Waarna de opgeroepen conscripts die zogenaamd niet ingezet zouden worden voor Ukraine alsnog kunnen worden ingezet...quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:53 schreef Wantie het volgende:
Ik zou zelf niet zien waarom het aanvallen van een militair doel door Oekrane door Rusland zou kunnen worden gebruikt als aanleiding om nog harder aan te vallen.
Dan denk ik meer aan burgerdoelen in Rusland, wat Poetin kan gebruiken als bewijs dat Oekrane een gevaar vormt voor de Russische bevolking.
Die knullies zijn 0,0 waard zonder maandenlange training.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:06 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Waarna de opgeroepen conscripts die zogenaamd niet ingezet zouden worden voor Ukraine alsnog kunnen worden ingezet...
Ah, Oekrane heeft er publiekelijk geen actieve herinneringen aan dat ze een raketje of twee op Rusland afgevuurd hebben. Tuurlijkquote:Op vrijdag 1 april 2022 09:48 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]
Uhm
Geen false flag. Dan zouden ze wel burgers hebben gedood en hadden ze geen brandstofdump van hun eigen troepen -die zonder benzine staan- opgeblazen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:48 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]
Uhm
5-jaar survival rate bij mannen is 74%quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Balen, thyroid cancer is prima te behandelen.
Geeft wel te denken dat hij zelf een keer wat polonium heeft gedronken en daarom altijd zo ver weg zit van iedereen.
Plus dat als we het mogen geloven Australi nu al pantsers gaat leveren. De lijn is dus alweer stukje naar voren geschoven. Pantser voertuigen kunnen blijkbaar ook al. Wat is het volgende?quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die knullies zijn 0,0 waard zonder maandenlange training.
Ziet eruit als een tankie/wappie twitter account.quote:
Je ziet in dat patroon vaak dat het toch plattelands bewoners zijn, die migreren. En die zijn al wat behoudender. Terwijl Oekraners nu net zo goed uit stedelijke gebieden komen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:21 schreef EinarBoe het volgende:
Ben wel benieuwd of straks, als de oorlog voorbij is en Oekrane nog bestaat en een deel van de Oekraense vluchtelingen weer teruggaat (waarbij het maar de vraag is hoe groot dat deel is), of dat zorgt voor een versnelde verwestersing van Oekrane - een versnelling omdat sinds het einde van Janoekovitsj het land al aan het verwesteren was.
Wat je historisch namelijk vaak ziet bij migranten, is dat ze juist een meer conservatieve levenshouding aannemen dan hun voormalig landgenoten - om zich verbonden te blijven voelen met hun oorspronkelijke land, gaan ze extra leunen op de tradities en gewoontes van vroeger tijden. Zo zijn bijvoorbeeld de meeste Nederlandse afstammelingen in de VS bijvoorbeeld zwaar calvinistisch religieus.
Heel betrouwbaarquote:
Als Oekrane in 2en wordt gesplitst, mogelijk, dan wil een deel echt niet terug denk ik. Sowieso zal een deel snel integreren hier, meteen een BSN, werk, spreken goed Engels. Tel daarbij de "gratis" voorzieningen en toeslagen er bij op.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:21 schreef EinarBoe het volgende:
Ben wel benieuwd of straks, als de oorlog voorbij is en Oekrane nog bestaat en een deel van de Oekraense vluchtelingen weer teruggaat (waarbij het maar de vraag is hoe groot dat deel is), of dat zorgt voor een versnelde verwestersing van Oekrane - een versnelling omdat sinds het einde van Janoekovitsj het land al aan het verwesteren was.
Wat je historisch namelijk vaak ziet bij migranten, is dat ze juist een meer conservatieve levenshouding aannemen dan hun voormalig landgenoten - om zich verbonden te blijven voelen met hun oorspronkelijke land, gaan ze extra leunen op de tradities en gewoontes van vroeger tijden. Zo zijn bijvoorbeeld de meeste Nederlandse afstammelingen in de VS bijvoorbeeld zwaar calvinistisch religieus.
Daarbij betekent het ook dat als je eenmaal kanker gehad hebt, je ook een verhoogd risico houdt om het opnieuw te krijgen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
5-jaar survival rate bij mannen is 74%
In n van de analyses, ik geloof op CNN, zei een deskundige dat Rusland 200 kruisraketten afgevuurd had binnen de eerste twee dagen van de invasie. De Amerikanen in Irak vuurden er in dezelfde tijdsspanne 2500 af.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:20 schreef speknek het volgende:
Over waarom de helikopters gewoon binnen konden vliegen zonder AA geschut. De Russische AA is historisch niet zo goed tegen laagvliegende helikopters.
Dit is hoe Operation Desert Storm begonnen is, met laagvliegende helikopters die de radar uitschakelden.
Vanaf minuut 6 ongeveer.
Als je dat vergelijkt met de vluchtelingen uit de oorlog in Joegoslavi, hoeveel zijn hier achtergebleven?quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:21 schreef EinarBoe het volgende:
Oekrane is nog steeds een door en door corrupt land, daar doet deze oorlog niks aan en zal Zelensky ook weinig aan kunnen veranderen, helaas.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik moet wel zeggen dat Zelensky steeds vaker een scherp randje laat zien. Ik ben benieuwd of ie om kan gaan dadelijk met zijn verworven faam als het kwartje uiteindelijk (hopelijk) zijn kant op valt.
Dat ie een als een Obama-like leider verder gaat ipv. Transformeert naar een Putin/Orban like ego-mannetje.
Punt is dat ons welvaartsniveau heel veel hoger ligt dan Syri. Je leest ook berichten van Syrische soldaten die 15 euro per maand verdienen. Dan is die 100 euro die een Syrir in Nederland naar zijn familie stuurt, opeens heel veel geld.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je dat vergelijkt met de vluchtelingen uit de oorlog in Joegoslavi, hoeveel zijn hier achtergebleven?
Niet veel volgens mij.
Het verschilt wat dat betreft per land.
Bijvoorbeeld Syrirs die heer een veel vrijer leven genieten keren niet terug naar een stabiel en oorlogsvrij Syri onder Assad of vergelijkbare despoot.
Alvast Putin feliciteren met zijn geslaagde terugtrekking.quote:
Dat filmpjequote:
Er bleven er hier meer dan verwacht, is wat een kleine google-search me oplevert, maar echt harde cijfers heb ik nog niet gevonden. En dat gaat over mensen die 20-30 jaar geleden al hier kwamen he. Alles wat er nu nog is, blijft natuurlijk hier. Ik kan me voorstellen dat als je langer dan 5 jaar ergens zit, de meesten niet zomaar weer teruggaan, dan zullen er veel al geworteld zijn in de nieuwe omgeving. Voor eventuele remigratie zou een snelle aanlokkelijke (lees: geen Russische bezetting of afgedwongen verarming van Oekrane) uitkomst van de oorlog dus het beste zijnquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je dat vergelijkt met de vluchtelingen uit de oorlog in Joegoslavi, hoeveel zijn hier achtergebleven?
Niet veel volgens mij.
Er is geen stabiel en oorlogsvrij Syri, en als je op de vlucht bent voor Assad dan keer je niet terug als die er nog steeds zit natuurlijkquote:Het verschilt wat dat betreft per land.
Bijvoorbeeld Syrirs die heer een veel vrijer leven genieten keren niet terug naar een stabiel en oorlogsvrij Syri onder Assad of vergelijkbare despoot.
Wat de hell idd. Die gasten zijn echt levensmoe. En veel schroot alleen op die plek al zeg, poe.quote:
Ze kunnen nu moeilijk roepen dat Rusland zichzelf heeft gebombardeerdquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:02 schreef Perrin het volgende:
Idd. een heroische tegenaanval op een strategisch militair doelwit ver achter je eigen linies, lijkt me echt een ontzettend slecht verhaal om mee te gaan leuren als je daar kudo's mee wil scoren als Rusland.
Syri was voor de burgeroorlog niet armer dan Oekrane, dus dat gaat het verschil niet maken denk ik.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Punt is dat ons welvaartsniveau heel veel hoger ligt dan Syri. Je leest ook berichten van Syrische soldaten die 15 euro per maand verdienen. Dan is die 100 euro die een Syrir in Nederland naar zijn familie stuurt, opeens heel veel geld.
Ik denk dat men na de oorlog snel weer teruggaat naar Oekrane.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:21 schreef EinarBoe het volgende:
Als dit zo is zijn de Russen daartussen ten dode opgeschreven of ja krijgsgevangenen. Gewoon achtergelatenquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:58 schreef speknek het volgende:
Ivankiv ligt trouwens behoorlijk diep in het Russische Kyiv front.
[ twitter ]
Ingesloten pockets! Zolderkamerexperts kunnen weer los gaan.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:58 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]
Alles ten westen van de Dnjepr daar is straks weer orkvrij.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:58 schreef speknek het volgende:
[ twitter ]
Blijkt Oekrane toch een corrupt land te zijn! Het gelijk van de wakkere Rusland-vlaggetjes op twitter!quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:06 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ho_turned_out_to_be/
=============================================================
Zelensky says two generals who turned out to be traitors stripped of their rank
That would explain why Kherson, protected by the fucking Dnieper River and with only two bridges close-by, was taken by the Russians while other, less protected cities like Sumy, Chernihiv, or Kharkiv (and, well, Mariupol) are still being held by Ukrainians and (outside Mariupol) they don't seem to be close to falling any time now.
==========================================================
Yeah, the city was basically given away. People were wondering if it was just cowardice and incompetence or outright malice. Seems like we have our answer.
The approaches were supposed to be mined to buy the defenders time - but they weren't. The bridges were supposed to be rigged to be blown up at moment's notice - but they weren't. Only one bridge was blown up, by a man who had to sacrifice himself to pull it off. They couldn't destroy the other one in time. There were basically no armed forces proper defending the city, a lot of leadership outright fled, and the volunteer forces were disorganized, underequipped, and were ordered to stand down at one point. Some disobeyed that order, tried to fight the invasion off and were killed for it.
All the defenders there died in vain - the city's defenses were sabotaged at every single turn.
I guess this is exactly what Putin has expected to happen all across Ukraine. If this was how it went in every city, they really could have taken Kyiv in 3 days.
Daarom is de doodstraf in oorlogstijd bittere noodzaak. Verraders kunnen gigantische schade aanrichten.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:06 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ho_turned_out_to_be/
Zelensky says two generals who turned out to be traitors stripped of their rank
That would explain why Kherson, protected by the fucking Dnieper River and with only two bridges close-by, was taken by the Russians while other, less protected cities like Sumy, Chernihiv, or Kharkiv (and, well, Mariupol) are still being held by Ukrainians and (outside Mariupol) they don't seem to be close to falling any time now.
Yeah, the city was basically given away. People were wondering if it was just cowardice and incompetence or outright malice. Seems like we have our answer.
The approaches were supposed to be mined to buy the defenders time - but they weren't. The bridges were supposed to be rigged to be blown up at moment's notice - but they weren't. Only one bridge was blown up, by a man who had to sacrifice himself to pull it off. They couldn't destroy the other one in time. There were basically no armed forces proper defending the city, a lot of leadership outright fled, and the volunteer forces were disorganized, underequipped, and were ordered to stand down at one point. Some disobeyed that order, tried to fight the invasion off and were killed for it.
All the defenders there died in vain - the city's defenses were sabotaged at every single turn.
I guess this is exactly what Putin has expected to happen all across Ukraine. If this was how it went in every city, they really could have taken Kyiv in 3 days.
They gave up an entire goddamn artillery base in the south without a fight.
On the night of the invasion, less than 50% of the Ukranian troops showed up to fight.
For a long time I was thinking "Well, they were just thinking they were going to be steamrolled like in 2014, so they just got out of the way"... but now seeing this, I suppose I'll have to attribute to malice what I previously attributed to incompetence.
Hundreds of thousands dead and displaced in Mariupol, an entire city shelled into rubble, are on the hands of this fuckin' traitor in Kherson.
Maar niet zo corrupt dat Poetin zoveel generaals om kon kopen dat ze het land in een weekje in konden nemen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:09 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Blijkt Oekrane toch een corrupt land te zijn! Het gelijk van de wakkere Rusland-vlaggetjes op twitter!
Ja, schijnbaar dacht Poetin dus dat dat wel de situatie was. Teveel gaan geloven dat zijn eigen corrupte omgeving de maat der dingen was.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar niet zo corrupt dat Poetin zoveel generaals om kon kopen dat ze het land in een weekje in konden nemen.
Precies, dus een Syrir zal veel minder snel terugkeren dan een Oekraenerquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:56 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Er bleven er hier meer dan verwacht, is wat een kleine google-search me oplevert, maar echt harde cijfers heb ik nog niet gevonden. En dat gaat over mensen die 20-30 jaar geleden al hier kwamen he. Alles wat er nu nog is, blijft natuurlijk hier. Ik kan me voorstellen dat als je langer dan 5 jaar ergens zit, de meesten niet zomaar weer teruggaan, dan zullen er veel al geworteld zijn in de nieuwe omgeving. Voor eventuele remigratie zou een snelle aanlokkelijke (lees: geen Russische bezetting of afgedwongen verarming van Oekrane) uitkomst van de oorlog dus het beste zijn
[..]
Er is geen stabiel en oorlogsvrij Syri, en als je op de vlucht bent voor Assad dan keer je niet terug als die er nog steeds zit natuurlijk
Alleen als de oorlog snel voorbij is.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies, dus een Syrir zal veel minder snel terugkeren dan een Oekraener
In het overgrote deel van Syri wordt niet gevochten.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:56 schreef EinarBoe het volgende:
Er is geen stabiel en oorlogsvrij Syri, en als je op de vlucht bent voor Assad dan keer je niet terug als die er nog steeds zit natuurlijk![]()
Dat geldt ook voor Oekrane.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In het overgrote deel van Syri wordt niet gevochten.
Net zoals na 2014 niet gebeurde?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:37 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat mensen die het hebben over dat Oekrane te corrupt is om bij de EU te kunnen onderschatten wat deze oorlog met dat volk doet. Het zou me niks verbazen als corruptie in Oekrane met wortel en tak wordt uitgeroeid.
Of juist floreert doordat het overheidsapparaat flink beschadigd is door de oorlog.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:37 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat mensen die het hebben over dat Oekrane te corrupt is om bij de EU te kunnen onderschatten wat deze oorlog met dat volk doet. Het zou me niks verbazen als corruptie in Oekrane met wortel en tak wordt uitgeroeid.
Elk Oost-Europees land heeft zijn fair share of corruption. Alleen de staat van de legers van Rusland en Oekraine al. Alleen dat grote verschil geeft al aan dat Oekraine veel verder is om de corruptie in te dammen dan bijvoorbeeld een Rusland.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:37 schreef HiZ het volgende:
Als het gaat om corruptie kan ik je ook nog wel wat mondkapjes verkopen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:42 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Elk Oost-Europees land heeft zijn fair share of corruption. Alleen de staat van de legers van Rusland en Oekraine al. Alleen dat grote verschil geeft al aan dat Oekraine veel verder is om de corruptie in te dammen dan bijvoorbeeld een Rusland.
Dat is niet zo simpel, dat gas moet ergens blijven tenzij je de gaswinning ook stillegd en dat laatste is zowel gevaarlijk als mogelijk onomkeerbaar door de techniek die ze gebruiken.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:56 schreef Beathoven het volgende:
Net op teletekst app gelezen dat Gazprom aangegeven heeft dat de leveringen gewoon doorgaan.
Ergens mooi
Ergens ook wel jammer, want ik had graag gezien dat stable genius Putin na de zoveelste dolk nu een zwaard in de rug van z'n eigen economie had gestoken.
Maar goed, een optie is natuurlijk dat ze de kraan gewoon dichtdraaien als verassing.
We zullen zien.
In Oekrane wordt op dit moment veel meer en heviger gevochten dan in Syri.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:25 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor Oekrane.
De staat van oorlog als land zorgt voor de onzekerheid, niet of er specifiek in je dorp waar ooit je huis stond wel of niet gevochten wordt.
De oplossing is dat de Europese landen in euro's betalen aan een Russische bank en die vervolgens het omzet in roebels om de gas te betalen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:56 schreef Beathoven het volgende:
Net op teletekst app gelezen dat Gazprom aangegeven heeft dat de leveringen gewoon doorgaan.
Ergens mooi
Ergens ook wel jammer, want ik had graag gezien dat stable genius Putin na de zoveelste dolk nu een zwaard in de rug van z'n eigen economie had gestoken.
Maar goed, een optie is natuurlijk dat ze de kraan gewoon dichtdraaien als verassing.
We zullen zien.
Omdat er een president gekozen is met een Joodse achtergrond trekt deze twitter gigant de conclusie dat de Oekrane het zelfs nog veel en veel beter doet dan Polen en vele andere landen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:14 schreef polderturk het volgende:
Oekrane is het minst anti-semitische land van Oost-Europa.
[ twitter ]
Nah in dit geval is er toch echt referentie gedaan naar een goede bron.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat er een president gekozen is met een Joodse achtergrond trekt deze twitter gigant de conclusie dat de Oekrane het zelfs nog veel en veel beter doet dan Polen en vele andere landen.
Sterker nog, dan zou Rusland het nog beter doen dan Polen.
Vreemde conclusie.
Daar gaat het niet om. Rusland denazificeert het minst anti-semitische land van Oost-Europa.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat er een president gekozen is met een Joodse achtergrond trekt deze twitter gigant de conclusie dat de Oekrane het zelfs nog veel en veel beter doet dan Polen en vele andere landen.
Vreemde conclusie.
Och Rusland gebruikt die propaganda om zijn oorlog te kunnen voeren. Het gaat de Russen om uitbreiding van macht(herstellen van een sovjet-unie) en grondstoffen(Donbas). Niet meer dan dat.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Rusland denazificeert het minst anti-semitische land van Oost-Europa.
Die 'twitter gigant' plaatst de uitkomst van een onderzoek over dit onderwerp in zijn tweet en gebruikt dit als onderbouwing van zijn stelling.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vreemde conclusie.
Het helpt wel als anderen die in alle overigen Kremlin-bullshit trappen ook eens naar dit soort feiten kijken.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Och Rusland gebruikt die propaganda om zijn oorlog te kunnen voeren. Het gaat de Russen om uitbreiding van macht(herstellen van een sovjet-unie) en grondstoffen(Donbas). Niet meer dan dat.
Nee, dat helpt niet omdat ze naar nieuws kijken met een bepaalde vooringenomenheid.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het helpt wel als anderen die in alle overigen Kremlin-bullshit trappen ook eens naar dit soort feiten kijken.
Als je mensen dat nog moet gaan uitleggen dat het niet om denazificeren gaat, maar dat het een propaganda middel is, dan krijg je die lui toch niet meer om. Die moeite bespaar ik mij.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het helpt wel als anderen die in alle overigen Kremlin-bullshit trappen ook eens naar dit soort feiten kijken.
Je land verdedigen en zorgen dus dat je leger fatsoenlijk is heeft ook met nationalisme te maken. Dat is er sinds 2014 wel aanwezig in Oekrane. Dat zegt niet dat je als land opeens minder corrupt bent ofzo.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:42 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Elk Oost-Europees land heeft zijn fair share of corruption. Alleen de staat van de legers van Rusland en Oekraine al. Alleen dat grote verschil geeft al aan dat Oekraine veel verder is om de corruptie in te dammen dan bijvoorbeeld een Rusland.
Sowieso ontzettend vermoeiend dat gezuil met joods de hele tijd. Het zijn Isralirs en die president is gewoon Oekrans.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vreemde conclusie.
Voor 2014 was er juist veel corruptie en een hoop mis, zo was notabene die azov bataljon ontstaan, uit vrijwilligers omdat Oekrane nauwelijks in staat was iets te doen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:43 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je land verdedigen en zorgen dus dat je leger fatsoenlijk is heeft ook met nationalisme te maken. Dat is er sinds 2014 wel aanwezig in Oekrane. Dat zegt niet dat je als land opeens minder corrupt bent ofzo.
Ja dat zeg ik toch. Sinds 2014 groeit het oekrains nationalisme, en daarmee doel ik niet op azov maar gewoon op alle mensen die hun land willen verdedigen, en dat zorgt ervoor dat je leger minder corrupt wordt omdat je dat echt niet kan maken. Maar zodra het vrede is en het over iets anders dan het leger gaat, de miljarden binnenstromen vanuit de EU dan heb je gewoon nog je corrupte structuur.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Voor 2014 was er juist veel corruptie en een hoop mis, zo was notabene die azov bataljon ontstaan, uit vrijwilligers omdat Oekrane nauwelijks in staat was iets te doen.
Zelensky is onder andere degene geweest die bepaalde mensen op de juiste plek had verwijderd en neergezet, met als opdracht het leger op orde te krijgen want corruptie.
Dat is beter gegaan dan verwacht.
De Krim zal Oekrane inderdaad wel voorgoed kwijt zijn. Een eiland is ook makkelijk te verdedigen/onder controle te houden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:59 schreef Cherni het volgende:
Laten we hopen dat de Oekrane niets meer gaat afgeven, en daarmee ook dus ook geen Donbas. De Krim zie ik als verloren en begrijp mij niet verkeerd, door de ogen van Rusland gekeken kan ik die annexatie van de Krim begrijpen al ben ik het er niet mee eens. Voor de Russen van groot strategisch belang de Krim.
Gewoon de Krim NIET erkennen als deel van Rusland. Gren verstandig mens moet dat doen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:59 schreef Cherni het volgende:
Laten we hopen dat de Oekrane niets meer gaat afgeven, en daarmee ook dus ook geen Donbas. De Krim zie ik als verloren en begrijp mij niet verkeerd, door de ogen van Rusland gekeken kan ik die annexatie van de Krim begrijpen al ben ik het er niet mee eens. Voor de Russen van groot strategisch belang de Krim.
Nou dat is ook een overstatement. Een hoop Israeli's hebben hier andere ervaringen mee. Met het verkiezen van een joodse regeringsleider is er een grote stap gezet, maar antisemitisme tiert nog steeds welig daar hoor.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Rusland denazificeert het minst anti-semitische land van Oost-Europa.
Je hoeft niets speciaals te ontwerpen voor het neerzetten van een kerncentrale, gewoon een bestaand (en bewezen) uitontwikkeld bouwplan dupliceren. Voorts is al volledig bekend waar en wat bv in Nederland de geschik(s)te plekken zijn om reactors neer te zetten. In de buurt van veel water en bestaande elektriciteits/infra.quote:Op vrijdag 1 april 2022 01:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Binnen 3 jaar? Dan zijn de vergunning al rond en qua design een kopie. Wat ontwerpen en bouwen in minder dan 3 jaar is wel heel knap.
Een nieuw rechts trucje is om joden en Isralieten te onderscheiden. Rusland is erg antisemitisch en racistisch land. Oekrane wil een liberaal progressief land worden hier stemmen ze al voor sinds 2000, maar Rusland vergiftigd presidenten van hun, jat verkiezingen, voert giga cyberaanvallen om het land plat te legen. Exporteert extremisten naar oost Oekrane om burgeroorlog te ontketenen. Oekrane vecht al jaren voor liberale en progressief land, nu is het een grond oorlog geworden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:06 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou dat is ook een overstatement. Een hoop Israeli's hebben hier andere ervaringen mee. Met het verkiezen van een joodse regeringsleider is er een grote stap gezet, maar antisemitisme tiert nog steeds welig daar hoor.
Je kan uiteraard claimen dat het sneller kn, de praktijk bewijst dat het in Europa gewoon 15 tot 25 jaar duurt om een nieuwe kerncentrale neer te zetten. Ik zie niet in hoe dit de komende 10 of 20 jaar verandert.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je hoeft niets speciaals te ontwerpen voor het neerzetten van een kerncentrale, gewoon een bestaand (en bewezen) uitontwikkeld bouwplan dupliceren. Voorts is al volledig bekend waar en wat bv in Nederland de geschik(s)te plekken zijn om reactors neer te zetten. In de buurt van veel water en bestaande elektriciteits/infra.
Die 3 jaar zuig ik ook niet uit mijn duim maar zijn bewezen projecten. Technisch denk ik zelfs dat het in geval van nood en waar een wil is, nog wel een tandje sneller kan.
Wat het kernproject alleen moet doen is dat tijdens de bouw niet voortdurend de doelpalen worden verzet om tegemoet te komen aan trainerende NIMBY wensen van "tegenstanders".
Ik ben helemaal voor inspraak maar niet al het gaat om levensvoorwaarden waar anderen gaan bepalen dat mensen in de winter maar met een extra trui aan vanwege de kou eerder naar bed moeten.
Ik ben ook helemaal voor zon en wind e.d. waarbij alleen kerncentrales imo (nu) kunnen zorgen voor de noodzakelijke basisstabiliteit aangaande energie beschikbaarheid.
De Krim is sinds 2014 de onafhankelijke republiek Krim. Welke vervolgens door de Doema toegelaten is tot de RF. De-facto is de "onafhankelijke republiek Krim" niet door o.a. het westen erkend.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:05 schreef polderturk het volgende:
[..]
Gewoon de Krim NIET erkennen als deel van Rusland. Gren verstandig mens moet dat doen.
Dat denk ik ook, maar dat betekent natuurlijk niet dat je ze van water moet voorzien. Dat regelen de Russen maar lekker zelf als ze dat gebied zo graag bezetten.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Krim zal Oekrane inderdaad wel voorgoed kwijt zijn. Een eiland is ook makkelijk te verdedigen/onder controle te houden.
Ik hoorde Baudet zeggen dat het een schande is dat Oekrane de Krim van het waternet haalde.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar dat betekent natuurlijk niet dat je ze van water moet voorzien. Dat regelen de Russen maar lekker zelf als ze dat gebied zo graag bezetten.
Maar dat soort zaken duren vaak zo lang vanwege procedurele/financile redenen, niet omdat het technisch onmogelijk is. Geldt overigens niet alleen voor de bouw van kerncentrales maar voor zo'n beetje alle grote projecten tegenwoordig (woningbouw, klimaatcrisis, stikstofcrisis etc.).quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan uiteraard claimen dat het sneller kn, de praktijk bewijst dat het in Europa gewoon 15 tot 25 jaar duurt om een nieuwe kerncentrale neer te zetten. Ik zie niet in hoe dit de komende 10 of 20 jaar verandert.
Uiteraard, maar het is wel hoe het er voor staat.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat soort zaken duren vaak zo lang vanwege procedurele/financile redenen, niet omdat het technisch onmogelijk is. Geldt overigens niet alleen voor de bouw van kerncentrales maar voor zo'n beetje alle grote projecten tegenwoordig (woningbouw, klimaatcrisis, stikstofcrisis etc.).
Een eiland is echter ook, in de positie van de Krim, makkelijk te isoleren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Krim zal Oekrane inderdaad wel voorgoed kwijt zijn. Een eiland is ook makkelijk te verdedigen/onder controle te houden.
Idd het risico van elke leid(st)er die blind(gemaakt) is of wordt voor kritiek op het functioneren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat gebeurt uiteindelijk met bijna alle "helden", wat dacht je van Suu Kyi.
Ik heb geen verstand van de bouw van kerncentrales(met keur). Maar als voormalig piping engineer kan ik je vertellen dat vanaf de kick off van een project in de chemische industrie, uitbreiding van een chemische installatie de engineering en bouw al meer dan 2 jaar in beslag nam. En dan heb ik het over een uitbreiding van een bestaand proces. En nadat alle vergunning rond waren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat soort zaken duren vaak zo lang vanwege procedurele/financile redenen, niet omdat het technisch onmogelijk is. Geldt overigens niet alleen voor de bouw van kerncentrales maar voor zo'n beetje alle grote projecten tegenwoordig (woningbouw, klimaatcrisis, stikstofcrisis etc.).
Joh lijkt me niet dat ze dat rustig even doen als er nog Russen 20 meter verderop zitten he.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:13 schreef polderturk het volgende:
Doen ze dit omdat de Russen uit dat gebied verdreven zijn?
[ twitter ]
Iemand op een ander forum vroeg waarom je nooit filmpjes ziet wat er gebeurt als dat oprapen mis gaat en de mijn afgaat (serieus)quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:29 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Joh lijkt me niet dat ze dat rustig even doen als er nog Russen 20 meter verderop zitten he.
Inderdaad, zoiets duurt een nieuwbouw ook, zelf als je een bestaande plant kopieert. En dan zit je op dit moment ook nog eens met een ontzettend overspannen supply chain voor allerlei industrile componenten. Dat gaat ook wel een jaar of wat voortduren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb geen verstand van de bouw van kerncentrales(met keur). Maar als voormalig piping engineer kan ik je vertellen dat vanaf de kick off van een project in de chemische industrie, uitbreiding van een chemische installatie de engineering en bouw al meer dan 2 jaar in beslag nam. En dan heb ik het over een uitbreiding van een bestaand proces. En nadat alle vergunning rond waren.
Staatsrechtelijk kan daarin alleen worden toegegeven als dat per referendum door heel Oekrane wordt goedgekeurd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je eigen Oekraense bevolking op de Krim heeft er ook last van, dus het is wel dubbel.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik hoorde Baudet zeggen dat het een schande is dat Oekrane de Krim van het waternet haalde.
Maar het lijkt me nogal logisch, als iemand illegaal in mijn huis gaat wonen, laat ik het water ook afsluiten.
Godverdommequote:Op vrijdag 1 april 2022 13:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Iemand op een ander forum vroeg waarom je nooit filmpjes ziet wat er gebeurt als dat oprapen mis gaat en de mijn afgaat (serieus)
Je hoeft het ook niet uit te leggen want het is niet waar.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In Oekrane wordt op dit moment veel meer en heviger gevochten dan in Syri.
Overigens snap ik dat oorlog voor onzekerheid zorgt. Maar ons beleid, waarbij vrijwel alle Syrirs hier mogen blijven en ook voorrang op huurhuizen krijgen, is nauwelijks nog aan een normale Nederlander uit te leggen.
Ik snap wat je zegt en weet ook wel dat de echte wil daartoe simpelweg ontbreekt en het daarom ook niet sneller zal gaan dan in het beste geval van zeg 10-12 jaar. Probleem van beschikbaarheid is dat wanneer je er niet aan begint, het ook niet mogelijk zal worden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan uiteraard claimen dat het sneller kn, de praktijk bewijst dat het in Europa gewoon 15 tot 25 jaar duurt om een nieuwe kerncentrale neer te zetten. Ik zie niet in hoe dit de komende 10 of 20 jaar verandert.
Helemaal mooi wordt het als mensen beweren dat Baudet louter de nuance opzoekt en geen partij kiest.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik hoorde Baudet zeggen dat het een schande is dat Oekrane de Krim van het waternet haalde.
Maar het lijkt me nogal logisch, als iemand illegaal in mijn huis gaat wonen, laat ik het water ook afsluiten.
Dat lijkt me nou een goed voorbeeld van een extreem milde reactie van Oekrane.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er maar weinig mensen in Nederland zijn die echt geloven dat Rusland is binnengevallen vanwege nazi's.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Iemand op een ander forum vroeg waarom je nooit filmpjes ziet wat er gebeurt als dat oprapen mis gaat en de mijn afgaat (serieus)
In termen van invloed en grootte van het land wel, in termen van communisme niet. Poetin heeft meer een tsaristische koers, zou je kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er maar weinig mensen in Nederland zijn die echt geloven dat Rusland is binnengevallen vanwege nazi's.
Of schat ik de gemiddelde burger nu te hoog in?
Vraag me wel af waarom mensen denken dat hij de oude sovjet unie wilt herstellen.
Nouja iets van een hang naar oude glorie en zijn plek in de Russische geschiedenis te veroveren lijkt hem wel degelijk te motiveren. Of denk je dat dat ook een heel dun laagje chroom is?quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er maar weinig mensen in Nederland zijn die echt geloven dat Rusland is binnengevallen vanwege nazi's.
Vraag me wel af waarom mensen denken dat hij de oude sovjet unie wilt herstellen.
rancune, macht en dat een narcist/psychopaat letterlijk en figuurlijk over lijken gaat om zijn idee/doel te bereiken.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De oude USSR herstellen wordt steeds beweerd dat Poetin dit gezegd zou hebben in een speech.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:55 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hij zal er misschien best wel van dromen en hij zal zich mateloos irriteren aan de opmars van het westen zijn kant op.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nouja iets van een hang naar oude glorie en zijn plek in de Russische geschiedenis te veroveren lijkt hem wel degelijk te motiveren. Of denk je dat dat ook een heel dun laagje chroom is?
En wat hij er aan overhoudt is een verenigd westen dat meer gaat investeren in z'n defensie.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hij zal er misschien best wel van dromen en hij zal zich mateloos irriteren aan de opmars van het westen zijn kant op.
Maar ik geloof niet dat hij dom of seniel is.
Hij weet donders goed dat Rusland dat nooit kan winnen.
Daarom is hij Oekrane ook binnen gevallen voordat het bij de EU en/of NAVO kwam.
Is dat het of heeft het iets te maken met zijn Groot-Russische dromen waar hij nu al maanden overduidelijk over is?quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hij zal er misschien best wel van dromen en hij zal zich mateloos irriteren aan de opmars van het westen zijn kant op.
Maar ik geloof niet dat hij dom of seniel is.
Hij weet donders goed dat Rusland dat nooit kan winnen.
Daarom is hij Oekrane ook binnen gevallen voordat het bij de EU en/of NAVO kwam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |