abonnement Unibet Coolblue
pi_204270757
quote:
Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs

Energiearmoede

Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:
Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken

De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:
Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen

Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
quote:
'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'

Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)

Meer over de TTF: Dutch gas trading platform

Underground gas storage data: The Netherlands https://gas.kyos.com/gas/nl

Overzicht van gasleidingen in Europa en daarbuiten: https://transparency.entsog.eu

Overzicht van LNG-terminals in Europa en daarbuiten https://www.gie.eu/publications/maps/gie-lng-map/

Ontwikkeling gasprijs (Bron)



Visualisatie belasting op energie:





pi_204270893
Als de gasleveringen stoppen heeft dat ook gevolgen voor elektra want er wordt veel van opgewekt middels aardgas. Overheden kunnen het ook niet meer aan de markt overlaten omdat aardgas al snel de 10 euro per kuub gaat aantikken en 1 euro per Kwh goedkoop zal zijn. Op europees niveau zullen hele industrietakken zoals de baksteen, beton en cement stilgelegd moeten worden. Dat gaat economisch pijn doen als op geheel europees niveau de bouwsector plat gaat. Ik vraag me af of mensen zich hier wel bewust van zijn?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_204271054
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Als de gasleveringen stoppen heeft dat ook gevolgen voor elektra want er wordt veel van opgewekt middels aardgas. Overheden kunnen het ook niet meer aan de markt overlaten omdat aardgas al snel de 10 euro per kuub gaat aantikken en 1 euro per Kwh goedkoop zal zijn. Op europees niveau zullen hele industrietakken zoals de baksteen, beton en cement stilgelegd moeten worden. Dat gaat economisch pijn doen als op geheel europees niveau de bouwsector plat gaat. Ik vraag me af of mensen zich hier wel bewust van zijn?
Jij bent wel een extreme doemdenker he 😜
  woensdag 30 maart 2022 @ 11:38:12 #4
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204271089
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Als de gasleveringen stoppen heeft dat ook gevolgen voor elektra want er wordt veel van opgewekt middels aardgas. Overheden kunnen het ook niet meer aan de markt overlaten omdat aardgas al snel de 10 euro per kuub gaat aantikken en 1 euro per Kwh goedkoop zal zijn. Op europees niveau zullen hele industrietakken zoals de baksteen, beton en cement stilgelegd moeten worden. Dat gaat economisch pijn doen als op geheel europees niveau de bouwsector plat gaat. Ik vraag me af of mensen zich hier wel bewust van zijn?
De prijzen gaan omhoog schieten in elk geval en we worden meer afhankelijk van import uit landen die minder afhankelijk zijn van aardgas omdat ze bv. kolen, stookolie of kernenergie gebruiken. Het bouwen van een woning zal ook fors duurder worden waardoor de grondprijzen moeten zakken om het enigszins betaalbaar te houden. Er staat ons in elk geval een flinke recessie te wachten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 30 maart 2022 @ 11:42:07 #5
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204271149
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:36 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Jij bent wel een extreme doemdenker he 😜
Eerste woordje...'als'

Ze gaan niet stoppen.
pi_204271470
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:36 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Jij bent wel een extreme doemdenker he 😜
Het klopt wel wat er staat en daarom gebeurd het ook niet. De EU betaalt desnoods in roebels, maar gas uit rusland moet er komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204271499
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het klopt wel wat er staat en daarom gebeurd het ook niet. De EU betaalt desnoods in roebels, maar gas uit rusland moet er komen.
Of het word via via ingekocht. Ik denk niet dat ze dit doorzetten. Ik denk wel dat landen nu extreem veel en snel in duurzaamheid investeren en onafhankelijkheid van schurkenstaten.
pi_204271537
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:12 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Of het word via via ingekocht. Ik denk niet dat ze dit doorzetten. Ik denk wel dat landen nu extreem veel en snel in duurzaamheid investeren en onafhankelijkheid van schurkenstaten.
Dat kan rotterdam niet aan en afgezien of qatar en de vs het uberhaupt hebben.
Voor NL kan het uit groningen komen, voor andere landen niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204271969
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:12 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Of het word via via ingekocht. Ik denk niet dat ze dit doorzetten. Ik denk wel dat landen nu extreem veel en snel in duurzaamheid investeren en onafhankelijkheid van schurkenstaten.
Je zonnepanelen komen uit China.
pi_204272001
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:48 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Je zonnepanelen komen uit China.
olie uit SA. sinds wanneer maakt men zich druk om schurkenstaten?
pi_204272185
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:51 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
olie uit SA. sinds wanneer maakt men zich druk om schurkenstaten?
Dat hangt ervanaf of ze spullen niet meer leveren zoals SA deed. Pas daarna zijn het voor eeuwig vrienden, wat ze ook doen.
Dus als rusland zelf kiest om de gaskraan te sluiten dan komt rusland iok in die vriendenkring.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204272849
Over windturbines:

Als een windturbine met een rotordiameter van 150 meter iedere seconde 1 omwenteling zou maken, is de snelheid van de tippen van de bladen ongeveer anderhalf keer die van het geluid. De maximale snelheid is daarom ongeveer de helft daarvan, oftewel 30 RPM.

Stel, het is windstil en het gaat steeds harder waaien totdat de windsnelheid na een uur 10 Beaufort heeft bereikt (dat is 25 m/s of 90 kmh). Je zet het profiel van de bladen op 45 graden, ontkoppelt de generator en je wacht tot de bladen beginnen te draaien. Nou duurt het een tijdje tot de bladen op snelheid zijn en het hard genoeg waait om de generator aan te kunnen zetten. Als hij dan nog blijft draaien, heb je de minimale snelheid te pakken. Afhankelijk van de turbine is dat ongeveer vanaf windkracht 3. Dat is zo'n 5 m/s.

De verhouding tussen de snelheid van de tippen van de bladen en de windsnelheid is voor een turbine met 3 bladen maximaal 5. Dus als de maximale tipsnelheid zo'n 200 m/s is (75% van de geluidssnelheid), dan is de maximale windsnelheid zo'n 40 m/s. Nou is dat nog veel harder dan 10 Beaufort, dus dat ga je in de praktijk niet halen. De maximale snelheid wordt dan ook bepaald door de sterkte van de constructie en bladen.

De minimale tipsnelheid is dan 5 m/s * 5 = 25 m/s. 150 meter doorsnede * pi = 470 meter omtrek. Gedeeld door 25 is dat 18,8 seconden per omwenteling, of iets meer dan 3 RPM. Bij 25 m/s is de tipsnelheid 125 m/s en duurt een omwenteling 3,8 seconden, oftewel 16 RPM.

De energie is ongeveer kubiek, dus als de windsnelheid 2 keer zo groot is, levert de turbine 8 keer zoveel energie. Bij windkracht 3 is dat te verwaarlozen. Er is ook een maximale windsnelheid, waarbij de maximale hoeveelheid energie wordt geproduceerd. Dat was tot een paar jaar geleden rond windkracht 7. En ik begrijp, dat dat nu dus rond de 10 is geworden. Dat is dan 125 keer zoveel energie.

Boven die snelheid worden de bladen steeds platter gezet, zodat de turbine niet harder gaat draaien en uit elkaar spat. En als het dan nog te snel gaat, worden ze stilgezet. (De bladen in lijn met de wind zetten en de rem er op.) Dus als de optimale snelheid wordt bereikt bij windkracht 7, wordt er bij windkracht 10 niet meer energie geproduceerd, maar kun je die maximale energie wel over een breed bereik produceren. Als de optimale snelheid windkracht 10 is, zul je dus vrijwel altijd minder produceren dan het opgegeven maximum.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 30-03-2022 13:59:02 ]
pi_204273037
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 13:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Over windturbines:

Als een windturbine met een rotordiameter van 150 meter iedere seconde 1 omwenteling zou maken, is de snelheid van de tippen van de bladen ongeveer anderhalf keer die van het geluid. De maximale snelheid is daarom ongeveer de helft daarvan, oftewel 30 RPM.

Stel, het is windstil en het gaat steeds harder waaien totdat de windsnelheid na een uur 10 Beaufort heeft bereikt (dat is 25 m/s of 90 kmh). Je zet het profiel van de bladen op 45 graden, ontkoppelt de generator en je wacht tot de bladen beginnen te draaien. Nou duurt het een tijdje tot de bladen op snelheid zijn en het hard genoeg waait om de generator aan te kunnen zetten. Als hij dan nog blijft draaien, heb je de minimale snelheid te pakken. Afhankelijk van de turbine is dat ongeveer vanaf windkracht 3. Dat is zo'n 5 m/s.

De verhouding tussen de snelheid van de tippen van de bladen en de windsnelheid is voor een turbine met 3 bladen maximaal 5. Dus als de maximale tipsnelheid zo'n 200 m/s is (75% van de geluidssnelheid), dan is de maximale windsnelheid zo'n 40 m/s. Nou is dat nog veel harder dan 10 Beaufort, dus dat ga je in de praktijk niet halen. De maximale snelheid wordt dan ook bepaald door de sterkte van de constructie en bladen.

De minimale tipsnelheid is dan 5 m/s * 5 = 25 m/s. 150 meter doorsnede * pi = 470 meter omtrek. Gedeeld door 25 is dat 18,8 seconden per omwenteling, of iets meer dan 3 RPM. Bij 25 m/s is de tipsnelheid 125 m/s en duurt een omwenteling 3,8 seconden, oftewel 16 RPM.

De energie is ongeveer kubiek, dus als de windsnelheid 2 keer zo groot is, levert de turbine 8 keer zoveel energie. Bij windkracht 3 is dat te verwaarlozen. Er is ook een maximale windsnelheid, waarbij de maximale hoeveelheid energie wordt geproduceerd. Dat was tot een paar jaar geleden rond windkracht 7. En ik begrijp, dat dat nu dus rond de 10 is geworden. Dat is dan 125 keer zoveel energie.

Boven die snelheid worden de bladen steeds platter gezet, zodat de turbine niet harder gaat draaien en uit elkaar spat. En als het dan nog te snel gaat, worden ze stilgezet. (De bladen in lijn met de wind zetten en de rem er op.) Dus als de optimale snelheid wordt bereikt bij windkracht 7, wordt er bij windkracht 10 niet meer energie geproduceerd, maar kun je die maximale energie wel over een breed bereik produceren. Als de optimale snelheid windkracht 10 is, zul je dus vrijwel altijd minder produceren dan het opgegeven maximum.
Precies, maar zet er even een bron bij waar je die info vandaan hebt.
pi_204273058
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 13:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Over windturbines:

Als een windturbine met een rotordiameter van 150 meter iedere seconde 1 omwenteling zou maken, is de snelheid van de tippen van de bladen ongeveer anderhalf keer die van het geluid. De maximale snelheid is daarom ongeveer de helft daarvan, oftewel 30 RPM.

Stel, het is windstil en het gaat steeds harder waaien totdat de windsnelheid na een uur 10 Beaufort heeft bereikt (dat is 25 m/s of 90 kmh). Je zet het profiel van de bladen op 45 graden, ontkoppelt de generator en je wacht tot de bladen beginnen te draaien. Nou duurt het een tijdje tot de bladen op snelheid zijn en het hard genoeg waait om de generator aan te kunnen zetten. Als hij dan nog blijft draaien, heb je de minimale snelheid te pakken. Afhankelijk van de turbine is dat ongeveer vanaf windkracht 3. Dat is zo'n 5 m/s.

De verhouding tussen de snelheid van de tippen van de bladen en de windsnelheid is voor een turbine met 3 bladen maximaal 5. Dus als de maximale tipsnelheid zo'n 200 m/s is (75% van de geluidssnelheid), dan is de maximale windsnelheid zo'n 40 m/s. Nou is dat nog veel harder dan 10 Beaufort, dus dat ga je in de praktijk niet halen. De maximale snelheid wordt dan ook bepaald door de sterkte van de constructie en bladen.

De minimale tipsnelheid is dan 5 m/s * 5 = 25 m/s. 150 meter doorsnede * pi = 470 meter omtrek. Gedeeld door 25 is dat 18,8 seconden per omwenteling, of iets meer dan 3 RPM. Bij 25 m/s is de tipsnelheid 125 m/s en duurt een omwenteling 3,8 seconden, oftewel 16 RPM.

De energie is ongeveer kubiek, dus als de windsnelheid 2 keer zo groot is, levert de turbine 8 keer zoveel energie. Bij windkracht 3 is dat te verwaarlozen. Er is ook een maximale windsnelheid, waarbij de maximale hoeveelheid energie wordt geproduceerd. Dat was tot een paar jaar geleden rond windkracht 7. En ik begrijp, dat dat nu dus rond de 10 is geworden. Dat is dan 125 keer zoveel energie.

Boven die snelheid worden de bladen steeds platter gezet, zodat de turbine niet harder gaat draaien en uit elkaar spat. En als het dan nog te snel gaat, worden ze stilgezet. (De bladen in lijn met de wind zetten en de rem er op.) Dus als de optimale snelheid wordt bereikt bij windkracht 7, wordt er bij windkracht 10 niet meer energie geproduceerd, maar kun je die maximale energie wel over een breed bereik produceren. Als de optimale snelheid windkracht 10 is, zul je dus vrijwel altijd minder produceren dan het opgegeven maximum.
Dank je
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204273078
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 14:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Precies, maar zet er even een bron bij waar je die info vandaan hebt.
Bron: mijn hoofd, Beaufort tabel en rekenmachine.
pi_204276439
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Als de gasleveringen stoppen heeft dat ook gevolgen voor elektra want er wordt veel van opgewekt middels aardgas. Overheden kunnen het ook niet meer aan de markt overlaten omdat aardgas al snel de 10 euro per kuub gaat aantikken en 1 euro per Kwh goedkoop zal zijn. Op europees niveau zullen hele industrietakken zoals de baksteen, beton en cement stilgelegd moeten worden. Dat gaat economisch pijn doen als op geheel europees niveau de bouwsector plat gaat. Ik vraag me af of mensen zich hier wel bewust van zijn?
De Duitsers hebben het daar inderdaad al over, zoals je al een paar keer hebt aangegeven. Dit zal verwacht ik niet europees gaan gelden. Als je bijvoorbeeld naar het Nederlandse noodplan kijkt zal men eerst terugvallen op andere brandstoffen en internationale solidairiteit. Regionaal kan het natuurlijk zijn dat bepaalde sectoren het lastig krijgen maar een algeheel stilvallen acht ik onwaarschijnlijk. Omdat simpelweg de kolencentrales nog aan te zwengelen zijn in heel europa.
pi_204280370
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 19:32 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
De Duitsers hebben het daar inderdaad al over, zoals je al een paar keer hebt aangegeven. Dit zal verwacht ik niet europees gaan gelden. Als je bijvoorbeeld naar het Nederlandse noodplan kijkt zal men eerst terugvallen op andere brandstoffen en internationale solidairiteit. Regionaal kan het natuurlijk zijn dat bepaalde sectoren het lastig krijgen maar een algeheel stilvallen acht ik onwaarschijnlijk. Omdat simpelweg de kolencentrales nog aan te zwengelen zijn in heel europa.
Er is zoiets als europese solidariteit en daarnaast diverse bilaterale verdragen. In geval van ernstig gastekort op europees niveau zal prio food en huishoudens zijn. Bouwsector gaat dan dus plat. Echter voorlopig kan nog met euros betaald worden blijkbaar.
Rusland eist volgens Kremlin niet per direct roebels voor zijn gas
quote:
De Europese Commissie laat woensdag weten nauw met alle lidstaten te overleggen om gastekorten te voorkomen. "We zijn op elke situatie voorbereid en zullen uiteraard verzekeren dat ook alle landen erop voorbereid zijn", zegt klimaatchef Frans Timmermans woensdag.


[ Bericht 11% gewijzigd door Digi2 op 31-03-2022 08:29:32 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_204286484
twitter
pi_204286570
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 08:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is zoiets als europese solidariteit en daarnaast diverse bilaterale verdragen. In geval van ernstig gastekort op europees niveau zal prio food en huishoudens zijn. Bouwsector gaat dan dus plat. Echter voorlopig kan nog met euros betaald worden blijkbaar.
Rusland eist volgens Kremlin niet per direct roebels voor zijn gas
[..]

Wel meer dan de bouwsector. Ook staalindustrie en alles wat daaraan hangt. Vandaag bij een klant die producten maakt van staal voor gas/verwarmingsindustrie. Eerste half jaar zitten ze vol met werk (opdrachten verleden) maar 2e helft jaar maken ze zich toch zorgen gezien de opdrachten die ze krijgen.
pi_204286622

:@
pi_204286775
quote:
Begin deze week bericht Essent dat mijn contract 1 april ingaat. Vandaag Vattenfall dat mijn contract beëindigd word. Wel ff zitten zweten. Heb 3 jaar vast nu voor zeer goede tarieven.
Heb medelijden met mensen die nu nieuwe contracten moeten afsluiten.
pi_204286919
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 18:52 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Wel meer dan de bouwsector. Ook staalindustrie en alles wat daaraan hangt. Vandaag bij een klant die producten maakt van staal voor gas/verwarmingsindustrie. Eerste half jaar zitten ze vol met werk (opdrachten verleden) maar 2e helft jaar maken ze zich toch zorgen gezien de opdrachten die ze krijgen.
Voor de staalfabrikage is vooral cokes(gemaakt van steenkool) nodig, niet direct aardgas. Echter, als de beschikbaarheid van baksteen en cement/beton wegvalt zal ook de vraag naar staalproducten zoals betonijzer, H-balken etc al snel wegvallen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:30:21 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204287092
https://www.telegraaf.nl/(...)-deuren-niet-sluiten

quote:
Energiedeskundigen stelden de afgelopen tijd dat Nederland de hoogtechnologische kolencentrales juist verder zou kunnen openen om versneld van het Russische gas af te komen.

Volgens deskundingen van onder andere TNO en de TU Eindhoven leveren de kolencentrales per saldo net zoveel CO2-uitstoot op als het invoeren en verstoken van Russisch gas.


[ Bericht 26% gewijzigd door michaelmoore op 31-03-2022 19:40:07 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:04:57 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204287755
quote:
Als je de methaanlekkages meerekent is kolen veruit beter dan Russisch gas en LNG.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:07:54 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204287815
twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204287845
quote:
En ondertussen begrijpt Jetten er niets van
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:15:44 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204287985
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als je de methaanlekkages meerekent is kolen veruit beter dan Russisch gas en LNG.
en zeker beter dan die houtstook voor het warmtenet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:16:58 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204288018
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:09 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
En ondertussen begrijpt Jetten er niets van
Jetten zal t nooit snappen zolang hij zijn oogkleppen ophoudt
De waddenzee zit vol met gas , maar daar gaan we niet boren vanwege de zand en de waddenloop voor alternatievelingen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:18:03 #29
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204288036
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en zeker beter dan die houtstook voor het warmtenet
Zelfs bruinkool is beter dan houtstook. Kunnen die biomassacentrales geen bruinkool verstoken?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204288062
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zelfs bruinkool is beter dan houtstook. Kunnen die biomassacentrales geen bruinkool verstoken?
Bruinkool is beter dan houtstook. Dit vraagt om een bron
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:26:44 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204288200
Rusland klan best oppassen met dat gebluf , zal niet voor het eerst zijn dat er een vloek op een produkt komt te liggen

De innovatie kracht van de mens moet je niet onderschatten in tijden van stress
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:59:02 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204288720
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:19 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Bruinkool is beter dan houtstook. Dit vraagt om een bron
Hoeveel bronnen van ontbossing wil je hebben?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204289087
quote:
14s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zelfs bruinkool is beter dan houtstook. Kunnen die biomassacentrales geen bruinkool verstoken?
Bruinkool is serieus heel goor. Geen idee of je wel eens in de winter in Polen of zo bent geweest maar je ogen doen dan gewoon zeer van de lucht.

Als hout onmiddellijk herplant wordt en er een duidelijk meerjaren plan is voor het kappen dan is het niet heel slecht maar dat herplanten is dan wel noodzakelelijk en daar ontbreekt het nogal eens aan.

Of te wel een bos waar je elk jaar een paar bomen uittrekt en weer laat groeien is kwa co2 nog niet zo slecht maar vaak verzand het in grootschalige kap zonder duidelijk herplantingsplan.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:34:56 #34
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204289159
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:28 schreef qajariaq het volgende:
Als hout onmiddellijk herplant wordt en er een duidelijk meerjaren plan is voor het kappen dan is het niet heel slecht maar dat herplanten is dan wel noodzakelelijk en daar ontbreekt het nogal eens aan.

Of te wel een bos waar je elk jaar een paar bomen uittrekt en weer laat groeien is kwa co2 nog niet zo slecht maar vaak verzand het in grootschalige kap zonder duidelijk herplantingsplan.
Je geeft het zelf al aan, want het zit hem in het woordje 'als'. De praktijk is dat biomassa te duur is en niet kan draaien zonder subsidie. We importeren hout uit corrupte landen die snel geld willen verdienen. In zijn huidige vorm is biomassa desastreus. Voor de komende jaren zie ik afhankelijkheid van kolen, totdat duurzame energie voldoende capaciteit heeft om het grootste deel van onze energiebehoefte te voorzien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204289586
Nieuwe tarieven binnen van ¤0,26m3 naar ¤2,40m3 per 20 april en daar komt die ¤0,53m3 belasting (welke niet gecompenseerd wordt) ook nog eens bovenop :')
pi_204289598
pi_204289656
Een jas, muts of sjaal voor in de klas is wat van de zotten.

Maar het lijkt mij volstrekt normaal om tijdens het stookseizoen een warme trui of warm vest aan te doen (met daaronder nog twee laten kleding) wanneer je het grootste deel van de dag nagenoeg stil op een stoeltje zit. Zo'n trui of vest zit niet echt in de weg tijdens het onderwijs of kantoorwerk.
pi_204289677
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:16 schreef RamboDirk het volgende:
Nieuwe tarieven binnen van ¤0,26m3 naar ¤2,40m3 per 20 april en daar komt die ¤0,53m3 belasting (welke niet gecompenseerd wordt) ook nog eens bovenop :')
0,26 cent per kuub? 40 jaar contract vorige eeuw afgesloten?
pi_204289692
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:25 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
0,26 cent per kuub? 40 jaar contract vorige eeuw afgesloten?
3 jaar terug :P
pi_204289701
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:27 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
3 jaar terug :P
Lijkt mij vrij sterk voor een kuub gas.
pi_204289729
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:28 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Lijkt mij vrij sterk voor een kuub gas.
pi_204289780
quote:
Het wachten was op dat alles hiermee in verband wordt gebracht. Net als bij corona. De meest vreemde zaken werden verklaard door 'de huidige coronacrisis'. En nu vraagt de school om een extra jas om hun 5 jarige contract voor energie a 20 cent per m3 af te dekken?
pi_204289785
quote:
5s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:59 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Hoeveel bronnen van ontbossing wil je hebben?
Bruinkool is minder slecht voor het milieu dan houtstook. U las het hier.
pi_204289809
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:27 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
3 jaar terug :P
53 + 26 cent is 79 cent per kuub.
Dat kan wel
  vrijdag 1 april 2022 @ 01:39:44 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204290932
Ik had op mijn contract van 3 jaar ingaand op 1 augustus 2019 ook nog ¤ 0,259218 aan variabele leveringskosten voor gas. Ik voelde me bijna schuldig dat ik het gasdeel van het contract vorig jaar moest opzeggen, maar ik denk dat zij er met die prijs net zo blij mee zijn als ik, dat we geen gas in dit huis hebben :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204291017
Leveringskosten zonder BTW? We betalen hier nog 0,20550 leveringskosten zonder btw. Wordt nog lachen als we volgend jaar moeten verlengen.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_204291424
quote:
Op mijn werk (kantoorwerk) gaan ze in veel panden nu ook de kachel terugschroeven van standaard 21 naar standaard 18 graden (hoewel als er losse kastjes hangen voor temperatuurregeling het wel mogelijk is om in die specifieke ruimtes het weer te verhogen of verlagen met 3 graden, dus kan je alsnog als afdeling weer naar 21 graden).
pi_204291508
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:39 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Het wachten was op dat alles hiermee in verband wordt gebracht. Net als bij corona. De meest vreemde zaken werden verklaard door 'de huidige coronacrisis'. En nu vraagt de school om een extra jas om hun 5 jarige contract voor energie a 20 cent per m3 af te dekken?
1 april lijkt me? :+
pi_204291566
Persoonlijk heb ik geen last van de huidige hoge gasprijzen. Ik verbruik weinig gas en het contract voor gas heb ik in een gunstige tijd afgesloten voor enkele jaren.

Ik vind de huidige energieprijzen voor consumenten en bedrijven onhoudbaar, dit brengt burgers en bedrijven in zware problemen en de overheid zal toch meer stappen moeten ondernemen om dit voor een groot gedeelte te compenseren. Wel verwacht ik dat de gasprijs in de toekomst weer een normaal niveau zal bereiken omdat er nog gas genoeg is op de wereld.
pi_204291693
quote:
En dat bericht is gisteren verstuurd? Je weet wat voor een dag het vandaag is?
pi_204291708
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 08:13 schreef rutger05 het volgende:
Persoonlijk heb ik geen last van de huidige hoge gasprijzen. Ik verbruik weinig gas en het contract voor gas heb ik in een gunstige tijd afgesloten voor enkele jaren.

Ik vind de huidige energieprijzen voor consumenten en bedrijven onhoudbaar, dit brengt burgers en bedrijven in zware problemen en de overheid zal toch meer stappen moeten ondernemen om dit voor een groot gedeelte te compenseren. Wel verwacht ik dat de gasprijs in de toekomst weer een normaal niveau zal bereiken omdat er nog gas genoeg is op de wereld.
De overheid zoekt steeds naar manieren om ieder jaar de prijzen van producten en diensten voor consumenten te verhogen. Want de overheid weet dat de meeste consumenten ieder jaar een verhoging krijgen van het salaris of uitkering of pensioen. De consumenten hoeven dus niets goeds van de overheid te verwachten.
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:33:16 #52
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_204294854
Hoe berekent men de gasprijs op jaarbasis (variabel contract) met meerdere gasprijswijzigingen (2) per jaar bij een niet slimme gasmeter?

Dat moet haast wel een totale gemiddelde prijs zijn lijkt mij want men weet niet wat ik verbruik in een bepaalde periode bij een niet slimme gasmeter.

Is een berekening bij een wel slimme gasmeter nauwkeuriger of maakt dat weinig uit?
  donderdag 14 april 2022 @ 00:53:34 #53
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204430377
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:33 schreef Bocaj het volgende:
Hoe berekent men de gasprijs op jaarbasis (variabel contract) met meerdere gasprijswijzigingen (2) per jaar bij een niet slimme gasmeter?

Dat moet haast wel een totale gemiddelde prijs zijn lijkt mij want men weet niet wat ik verbruik in een bepaalde periode bij een niet slimme gasmeter.

Is een berekening bij een wel slimme gasmeter nauwkeuriger of maakt dat weinig uit?
dat schatten ze. 80% van je gas gebruik je in de winter, dus heel lastig is dat niet.

Eneco heeft nu maandprijzen voor stroom. Ze moeten dus maandelijks het verbruik schatten. Dat wordt pas lastig.
De een heeft airco, de ander zonnepanelen.
De volgende heeft electrische verwarming of zit in de winter drie maanden in spanje.

edit: ik ben nu net al weg gegaan bij Eneco.
Ik ga het niet afwachten.
zonnepanelen, veel stroom verbruik in de winter (warmtepomp verwarming) en in de winter een week of 6 in het buitenland.
Ik geloof nooit dat dit eerlijk wordt geschat. (welke prijs krijg ik in de zomer voor mijn stroom? en wat betaal ik in de winter?)

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 14-04-2022 10:48:09 ]
Tot nooit .......
  donderdag 21 april 2022 @ 20:58:22 #54
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204502258
quote:
Terwijl de gasprijzen torenhoog zijn, er oorlog woedt in Oekraïne en de roep om te stoppen met de import uit Rusland groeit, zijn de Nederlandse gasvoorraden gevaarlijk leeg. Dat komt door een samenloop van omstandigheden, waaronder naïviteit, zeggen experts. De (pijnlijke) oplossing ligt mogelijk elders in de Nederlandse bodem: Gronings gas.

Het is lente en het stookseizoen is voorbij. Maar dat betekent niet dat Nederland uit de gasproblemen is. In april wordt doorgaans begonnen met het vullen van ondergrondse opslagen, zodat die vanaf oktober een deel van het gas kunnen leveren voor het volgende stookseizoen.

Die voorraden staan er niet goed bij en het is nog maar de vraag of die problemen over een half jaar opgelost zijn. Nederland heeft drie grote ondergrondse gasopslagen: bij Norg in Drenthe, Grijpskerk in Groningen en Bergermeer in Noord-Holland.

Doordat de gasprijs vorig jaar al flink werd opgedreven, leek het financieel ongunstig om de gasopslagen te vullen. Mede daardoor is zo'n 80 procent van de opslagcapaciteit onbenut - terwijl de gasprijs door de oorlog in Oekraïne in 2022 juist nog verder is opgedreven.
'Een contract maak je voor als je ruzie hebt'

Norg en Grijpskerk worden beheerd door de NAM, maar de gasopslag van Bergermeer - ongeveer een derde van de Nederlandse capaciteit - is volledig commercieel.

En daar speelt nog een ander probleem: sinds 2009 wordt 40 procent van de opslag verhuurd aan het Russische staatsgasbedrijf Gazprom. Dat deel is vorig jaar zelfs helemaal niet aangevuld en tijdens de grootste energiecrisis in decennia dus nutteloos.

Het is te wijten aan een strategische fout van Nederland, zegt hoogleraar internationale economie Sweder van Wijnbergen van de Universiteit van Amsterdam. "Het ministerie van Economische Zaken had destijds een dwangclausule moeten toevoegen, die het Gazprom zou verplichten om de opslag ook op volume te houden."

"Contracten zijn er niet voor als je een goede verhouding hebt, maar voor als je enorme ruzie hebt. Dit is dus een dom contract geweest."

Nederland tekende het contract voor de gasopslag niet zonder waarschuwing. Een jaar eerder was het Russische leger het noorden van Georgië binnengevallen. In dat conflict speelden pijpleidingen voor olie en gas van Azerbeidzjan, via Georgië en Turkije naar Europa een belangrijke rol.

"Het zou verstandig zijn als Nederland alsnog een manier vond om de gasopslagen tot het randje te vullen", zegt energie-expert Martien Visser tegen NU.nl.
Pijnlijke oplossingen: steenkool en Gronings gas

Daarbij kunnen twee moeilijke beslissingen helpen. De eerste is tijdelijk de productiebeperking van kolencentrales wegnemen, zodat Nederland minder gas verstookt voor elektriciteitsopwekking.

Dat kan ongeveer 2,5 miljard kubieke meter aardgas schelen (zo'n 7,5 procent van het jaarlijkse gebruik in Nederland). Het nadeel is dat de CO2-uitstoot daarbij omhooggaat.

Het kan nog een groter verschil maken als de gaswinning in Groningen tijdelijk zou worden opgevoerd, zegt zowel Visser als Van Wijnbergen. De flexibele gasopslagen zouden dan in één keer aangevuld kunnen zijn, zonder dat daarvoor extra miljarden aan Rusland zouden worden betaald.

Een verhoging van de gaswinning zou bovendien meehelpen om in heel Europa de spanning uit de gasmarkt te halen. "Als de productie in Groningen tijdelijk met bijvoorbeeld 10 miljard kuub zou worden verhoogd, zou dat al meetbaar effect hebben op de Europese gasprijzen", zegt Van Wijnbergen.

"En met die inkomsten is een zeer ruimhartige betaling voor Groningers mogelijk, buiten complexe procedures en gesteggel. Nu is er veel gesteggel en gaat de helft van het geld naar adviseurs."
Gebrekkige contracten kunnen ook voordelig uitpakken

Het Groningse gas kan dus een oplossing zijn voor de 'contractfout' waardoor de gasopslag van Bergermeer leeg is. Maar hoe zit het eigenlijk met de andere gascontracten van Nederland met Rusland?

In 2018 waarschuwde GasTerra dat Nederland weinig langetermijncontracten heeft, waarmee we verzekerd zijn van import tegen een min of meer vaste prijs.

Maar zulke langetermijncontracten hebben officieel ook een nadeel: je bent als koper verplicht een min of meer vast volume te kopen, ongeacht of je het gebruikt. Stel nu dat Nederland 20 procent gas weet te besparen, moeten we dan toch voor extra gas betalen? "Dat is niet aannemelijk", zegt de woordvoerder van GasTerra, die vanwege de vertrouwelijkheid van contracten verder weinig kan zeggen, tegen NU.nl.

Het aandeel van langetermijncontracten lijkt sinds 2018 dus niet substantieel toegenomen. Waar dat enkele jaren geleden nog werd gezien als een probleem, is die 'contractdommigheid' nu misschien wel een zegen - als we inderdaad zo snel mogelijk willen stoppen met import uit Rusland.
https://www.nu.nl/klimaat(...)act-met-gazprom.html

Ondertussen vloeit er dagelijks 1 miljard euro vanuit de EU naar Rusland, maar we staan pal achter de Oekraïners hoor! Zet die kolencentrales aan, pomp meer Gronings aardgas op nu het een kuub het gewicht in goud waard is zodat de Groningers royaal gecompenseerd kunnen worden. Ga niet wachten totdat het weer winter is want de afgelopen winter zijn we door het oog van de naald gekropen zonder dat er oorlog was.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204547043
BREKEND NIEUWS

twitter
  dinsdag 26 april 2022 @ 18:38:28 #56
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204547080
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:30 schreef Jojoke het volgende:
BREKEND NIEUWS

[ twitter ]
Shit is aan
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204547155
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:33 schreef Bocaj het volgende:
Hoe berekent men de gasprijs op jaarbasis (variabel contract) met meerdere gasprijswijzigingen (2) per jaar bij een niet slimme gasmeter?

Dat moet haast wel een totale gemiddelde prijs zijn lijkt mij want men weet niet wat ik verbruik in een bepaalde periode bij een niet slimme gasmeter.

Is een berekening bij een wel slimme gasmeter nauwkeuriger of maakt dat weinig uit?
dat is hetzelfde hoe ze dat ook bij een 2 jaarlijkse wijziging berekenen. Gewoon een gemiddeld verbruik nemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204547160
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 00:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
dat schatten ze. 80% van je gas gebruik je in de winter, dus heel lastig is dat niet.

Eneco heeft nu maandprijzen voor stroom. Ze moeten dus maandelijks het verbruik schatten. Dat wordt pas lastig.
De een heeft airco, de ander zonnepanelen.
De volgende heeft electrische verwarming of zit in de winter drie maanden in spanje.

edit: ik ben nu net al weg gegaan bij Eneco.
Ik ga het niet afwachten.
zonnepanelen, veel stroom verbruik in de winter (warmtepomp verwarming) en in de winter een week of 6 in het buitenland.
Ik geloof nooit dat dit eerlijk wordt geschat. (welke prijs krijg ik in de zomer voor mijn stroom? en wat betaal ik in de winter?)
dan vraag je een slimme meter
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 26 april 2022 @ 18:53:59 #59
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204547186
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:33 schreef Bocaj het volgende:
Hoe berekent men de gasprijs op jaarbasis (variabel contract) met meerdere gasprijswijzigingen (2) per jaar bij een niet slimme gasmeter?

Dat moet haast wel een totale gemiddelde prijs zijn lijkt mij want men weet niet wat ik verbruik in een bepaalde periode bij een niet slimme gasmeter.

Is een berekening bij een wel slimme gasmeter nauwkeuriger of maakt dat weinig uit?
Zelfde situatie. (Heb nooit een slimme gasmeter aangeboden gekregen?)

Dit weekend afrekening gehad met uitgebreide specificatie (Vattenfall) ze berekenen diverse periodes en tarieven op basis van schatting

Ondanks alle bangmakerij door bedrijven en media krijg ik zelfs nog geld terug (totale kosten 380 euro) en ook verlaging termijnbetalingen. Blij mee! Variabele contract heeft me niet in de kont gebeten en voor volgende periode gaat de btw omlaag dus we zien wel.
pi_204547311
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:53 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zelfde situatie. (Heb nooit een slimme gasmeter aangeboden gekregen?)

Dit weekend afrekening gehad met uitgebreide specificatie (Vattenfall) ze berekenen diverse periodes en tarieven op basis van schatting

Ondanks alle bangmakerij door bedrijven en media krijg ik zelfs nog geld terug (totale kosten 380 euro) en ook verlaging termijnbetalingen. Blij mee! Variabele contract heeft me niet in de kont gebeten en voor volgende periode gaat de btw omlaag dus we zien wel.
Wat je betaalt en terugkrijgt zegt natuurlijk helemaal niets.

Wat wel wat zegt is:

- wat was de m3 en kWh prijs van je oude contract?
- wat is je verbruik in m3 en kWh?
- hoe was je voorschot in verhouding tot dat verbruik?
- wat is je nieuwe tarief per m3 en kWh?
- wat schat men in dat je nu gaat verbruiken?
- sluit het voorschot daar bij aan?

Feit is nu eenmaal dat aardgas in 1 jaar 3x duurder is geworden en stroom 2x duurder.
pi_204547331
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Shit is aan
Wij geen gas, Rusland geen gevulde oorlogskas.
  dinsdag 26 april 2022 @ 19:11:05 #62
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_204547338
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:53 schreef Gunner het volgende:
Ondanks alle bangmakerij door bedrijven en media krijg ik zelfs nog geld terug (totale kosten 380 euro) en ook verlaging termijnbetalingen. Blij mee! Variabele contract heeft me niet in de kont gebeten en voor volgende periode gaat de btw omlaag dus we zien wel.
Zit ook bij hun... Ook variabel en alles valt reuze me... wel een brief gehad dat de tarieven omhoog gingen... maar dat is bij iedereen zo... we zullen zien wat de volgende eindafrekening zal worden... de winter was zacht dus het zal gaan meevallen verwacht ik.
  dinsdag 26 april 2022 @ 19:12:24 #63
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204547345
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:30 schreef Jojoke het volgende:
BREKEND NIEUWS

[ twitter ]
Die Polen hebben tenminste principes _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204547350
twitter


Daar gaat hij al. :%
  dinsdag 26 april 2022 @ 19:17:51 #65
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204547389
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan vraag je een slimme meter
Ik heb begrepen dat ze die daar niet voor (mogen) gebruiken. Voor het opmaken van de jaarafrekening worden alleen de begin/eindstanden oogevraagd. Dit omdat er geen verschil mag zitten in de afrekenjng van domme en slimme meters.

slimme meter heb ik al
Tot nooit .......
  dinsdag 26 april 2022 @ 19:20:55 #66
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204547414
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat je betaalt en terugkrijgt zegt natuurlijk helemaal niets.
Dat is helemaal juist. Het zegt idd niets over verbruik. Maar zonder in details te treden had ik verwacht bij te moeten betalen en was verrast wat (van m’n eigen geld) terug te krijgen.

(
pi_204547418
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 19:10 schreef Brembo het volgende:

[..]
Wij geen gas, Rusland geen gevulde oorlogskas.
Ja en totdat we allemaal van het Russische gas af zijn, ontvangt Rusland een factor 6 keer meer dan anders voor zijn kuub gas. Dus die zijn blij

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2022 19:23:49 ]
  dinsdag 26 april 2022 @ 19:21:52 #68
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204547427
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 19:13 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

Daar gaat hij al. :%
Dit is een hele emotionele markt. Kan net zo hard weer omlaag gaan.
  dinsdag 26 april 2022 @ 19:53:45 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204547734
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 19:21 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dit is een hele emotionele markt. Kan net zo hard weer omlaag gaan.
17% is tegenwoordig een normale schommeling als het snachts twee graden kouder is dan verwacht. Als ze echt kranen gaan dichtdraaien zie je heel andere getallen.

De gasprijs is gehalveerd sinds de piek in maart.
Tot nooit .......
pi_204551086
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan vraag je een slimme meter
Of je geeft maandelijks gewoon de stand door :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204555910
Is de vermindering energiebelasting een vast bedrag per huishouden ipv percentage ofzo?
De eindnota is voor mij -60 euro, dus ik krijg al mijn voorschot terug + 60 euro. _O-
  donderdag 28 april 2022 @ 22:17:24 #72
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_204570806
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:36 schreef tralalala het volgende:
Is de vermindering energiebelasting een vast bedrag per huishouden ipv percentage ofzo?
De eindnota is voor mij -60 euro, dus ik krijg al mijn voorschot terug + 60 euro. _O-
Handig voor een eventueel duurder contract.
BAM dit is 3KB
pi_204578911
twitter
pi_204579346
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:36 schreef tralalala het volgende:
Is de vermindering energiebelasting een vast bedrag per huishouden ipv percentage ofzo?
De eindnota is voor mij -60 euro, dus ik krijg al mijn voorschot terug + 60 euro. _O-
Ja een vast bedrag die iedereen altijd krijgt per aansluiting
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204579361
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:10 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Ik ben benieuwd naar de rechtzaken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 29 april 2022 @ 18:43:27 #76
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204580592
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja een vast bedrag die iedereen altijd krijgt per aansluiting
ik betaal al een tijdje geen voorschot omdat de eindrekening rond de 0 is. Nu is de 'vermindering EB' met 500 euro gestegen. Ik vrees dat die zo mijn zak in gaat.
Tot nooit .......
pi_204596226
twitter


Oops.....

Overigens zie ik in Nederland alweer het zelfde gebeuren als met de Corona crisis, het probleem is duidelijk, maar echte maatregelen nemen ho maar, feitelijk zou je nu al moeten ingrijpen door bijvoorbeeld de grootverbruikers op rantsoen te zetten, maar goed in December zal men zich wel afvragen: Goh waarom zagen we dit niet eerder....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204596340
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:19 schreef raptorix het volgende:
[ twitter ]

Oops.....

Overigens zie ik in Nederland alweer het zelfde gebeuren als met de Corona crisis, het probleem is duidelijk, maar echte maatregelen nemen ho maar, feitelijk zou je nu al moeten ingrijpen door bijvoorbeeld de grootverbruikers op rantsoen te zetten, maar goed in December zal men zich wel afvragen: Goh waarom zagen we dit niet eerder....
Inderdaad. En nu meteen de mensen in Groningen gaan compenseren, zodat de gaskraan weer open kan.
pi_204596794
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Inderdaad. En nu meteen de mensen in Groningen gaan compenseren, zodat de gaskraan weer open kan.
Hoe zie je dat "compenseren" op menselijke wijze voor je?
pi_204597132
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 12:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Hoe zie je dat "compenseren" op menselijke wijze voor je?
Bijvoorbeeld een vast bedrag per huishouden en dan de kosten voor de reparatie bij schade (vooruit betaald)?
  zondag 1 mei 2022 @ 13:32:02 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204597365
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 13:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Bijvoorbeeld een vast bedrag per huishouden en dan de kosten voor de reparatie bij schade (vooruit betaald)?
Het is volgens jouw geen probleem dat je bewust schade maakt zolang je de schade maar betaald.

Als ik morgen met een bulldozer je huis platstamp en ik maak 3 ton aan je over dan ben je niet boos?
Tot nooit .......
pi_204597456
quote:
99s.gif Op zondag 1 mei 2022 13:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het is volgens jouw geen probleem dat je bewust schade maakt zolang je de schade maar betaald.

Als ik morgen met een bulldozer je huis platstamp en ik maak 3 ton aan je over dan ben je niet boos?
Zolang ik er niet in zat niet, nee. Maar het is dan ook een stuk minder waard.
pi_204597599
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Inderdaad. En nu meteen de mensen in Groningen gaan compenseren, zodat de gaskraan weer open kan.
Dat eerste is heel complex
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204597712
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat eerste is heel complex
Je kunt inderdaad eindeloos veel redenen verzinnen waarom een voorstel niet eerlijk is. En dat komt onze regering goed uit. Terwijl er al heel veel subsidies en compensatieregelingen bestaan, dus het kan zeker wel.
pi_204597750
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je kunt inderdaad eindeloos veel redenen verzinnen waarom een voorstel niet eerlijk is. En dat komt onze regering goed uit. Terwijl er al heel veel subsidies en compensatieregelingen bestaan, dus het kan zeker wel.
Zeker maar het is zo complex dat dat jaren en jaren duurt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204597817
Men doet nu net of de hele provincie Groningen verzakt is. In Amsterdam heb ik ook scheuren in mijn huis, hier noemen we dat gewoon: Authentiek.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204597849
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:19 schreef raptorix het volgende:
Men doet nu net of de hele provincie Groningen verzakt is. In Amsterdam heb ik ook scheuren in mijn huis, hier noemen we dat gewoon: Authentiek.
Met men bedoel je toch de overheid?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204597894
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 13:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld een vast bedrag per huishouden en dan de kosten voor de reparatie bij schade (vooruit betaald)?
Geld neemt de stress rondom schades en de afhandeling daarvan niet weg.

Zelfs "alles ruimschoots uit handen nemen" ontneemt de stress rondom schade aan mensen hun kostbaarste bezit niet weg. Het zal slechts voor een kleine vermindering zorgen.
En dat stress een factor is bij veel gezondheidsproblemen is de medische wetenschap het toch wel aardig over eens. Hoe ga je dat gederfde levensgenot en wellicht de kortere levensduur compenseren?

Zakken geld lossen simpelweg niet alle problemen op.
pi_204597957
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:19 schreef raptorix het volgende:
Men doet nu net of de hele provincie Groningen verzakt is. In Amsterdam heb ik ook scheuren in mijn huis, hier noemen we dat gewoon: Authentiek.
Scheuren die ontstaan door ouderdom nadat de ontwerplevensduur al lang is overschreden is wel even iets heel anders dan scheuren die er op basis, van leeftijd en bouwmaterialen niet zouden mogen zijn. En die je wel op deugdelijke wijze kunt reparen, maar waarna er bij elke volgende beving weer nieuwe scheuren ontstaan. Ook bij relatief nieuwe huizen/gebouwen.

Dat is toch echt van een andere orde als een pand in Amsterdam wat staat te verzakken omdat na 100+ jaar de houten fundering een keer rot is. Bij zo'n ouderdom is een grondige renovatie of vervanging van de fundering gewoon onderdeel van het te verwachten regulier onderhoud van het pand. Net zoals dakpannen, kozijnen en voegwerk van de gevels na vele decennia een keer aan vernieuwing toe is.
pi_204597997
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:19 schreef raptorix het volgende:
Men doet nu net of de hele provincie Groningen verzakt is. In Amsterdam heb ik ook scheuren in mijn huis, hier noemen we dat gewoon: Authentiek.
Maar die scheuren in Amsterdam zijn niet ontstaan door gaswinning.

De winst in Groningen komt niet bij de mensen terecht die met de schade blijven zitten.
pi_204598082
We pompen al lang grondwater weg voor de landbouw, waardoor de bodem verzakt en houten heipalen gaan rotten. Landelijk levert dat veel meer schade op dan het winnen van Gronings gas, maar zelden merkbare aardbevingen. Maar ik zie geen wetsvoorstellen waarbij de landbouw daar voor met betalen. Dat hoort er gewoon bij.

Er zijn veel plaatsen ter wereld waar de grond veel actiever is en je blij mag zijn als een huis een halve eeuw blijft staan.
pi_204598161
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
We pompen al lang grondwater weg voor de landbouw, waardoor de bodem verzakt en houten heipalen gaan rotten. Landelijk levert dat veel meer schade op dan het winnen van Gronings gas, maar zelden merkbare aardbevingen. Maar ik zie geen wetsvoorstellen waarbij de landbouw daar voor met betalen. Dat hoort er gewoon bij.
Dat is wel een beetje een "whataboutism".
Het feit dat er op andere punten ook dingen misgaan, betekent niet dat mensen met schade door gaswinning geen recht van spreken hebben.

quote:
Er zijn veel plaatsen ter wereld waar de grond veel actiever is en je blij mag zijn als een huis een halve eeuw blijft staan.
Ja, maar we wonen niet op die plaatsen maar in Nederland.
pi_204598248
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is wel een beetje een "whataboutism".
Het feit dat er op andere punten ook dingen misgaan, betekent niet dat mensen met schade door gaswinning geen recht van spreken hebben.
Dan moet je ze compenseren. En het kan altijd beter, dus je moet daar als regering gewoon mee beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 01-05-2022 15:27:52 ]
pi_204598457
Je zou in Groningen (provincie) zones kunnen instellen naar veiligheidsrisico en waardevermindering. Huiseigenaren kan je dan bij voorbaat dusdanig ruim compenseren dat het geen belemmering is om elders een huis te kopen. Dus pro-actief compenseren.

Iedereen is dan in de gelegenheid weg te trekken uit het gebied. Iemand die er wel wil blijven wonen kan dan zelf het risico dragen. Of iemand van elders die geen moeite heeft met het risico kan voordelig gaan kopen.

De overheid / NAM weet dan bij voorbaat wat ze kwijt zijn. Met de verhoogde wereldgasprijs van dit moment moet dat toch ruim uitkunnen.
pi_204598920
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan moet je ze compenseren. En het kan altijd beter, dus je moet daar als regering gewoon mee beginnen.
Nogmaals: hoe zie je dat compenseren voor je?
Gewoon een zak centen geven zoals je eerder opperde is niets anders dan zwijggeld geven.
pi_204599401
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 16:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nogmaals: hoe zie je dat compenseren voor je?
Gewoon een zak centen geven zoals je eerder opperde is niets anders dan zwijggeld geven.
Meningen verschillen daarover.

En als je het onacceptabel vind, moeten we ook ophouden met het grondwater zo sterk oppompen. Want dat levert meer schade aan woningen op.
pi_204599797
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar die scheuren in Amsterdam zijn niet ontstaan door gaswinning.

De winst in Groningen komt niet bij de mensen terecht die met de schade blijven zitten.
Nee maar ik heb ander shit, bijvoorbeeld veel toeristen voor de deur, levert ook geld op wat naar Groningen gaat, Groningers welke zich Dubai wanen :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204599826
Groningen ook dat denkt dat er netto tientallen Miljarden per jaar daar uit de grond gepompt word, ik stel de volgende deal voor, Groningen, Emmen en Friesland mogen alles aan baten houden, als ze zich onafhankelijk verklaren :') :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204599845
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 15:25 schreef qajariaq het volgende:
Je zou in Groningen (provincie) zones kunnen instellen naar veiligheidsrisico en waardevermindering. Huiseigenaren kan je dan bij voorbaat dusdanig ruim compenseren dat het geen belemmering is om elders een huis te kopen. Dus pro-actief compenseren.

Iedereen is dan in de gelegenheid weg te trekken uit het gebied. Iemand die er wel wil blijven wonen kan dan zelf het risico dragen. Of iemand van elders die geen moeite heeft met het risico kan voordelig gaan kopen.

De overheid / NAM weet dan bij voorbaat wat ze kwijt zijn. Met de verhoogde wereldgasprijs van dit moment moet dat toch ruim uitkunnen.
Dat kan niet omdat dat een goede oplossing is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 11:19:13 #100
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204614484
https://localfocuswidgets.net/624ae991f2fb1

Gemiddelde gasprijs was in maart ¤2,66. In April ¤2,65.

Het wordt beter mensen! :D
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204615305
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:19 schreef monkyyy het volgende:
https://localfocuswidgets.net/624ae991f2fb1

Gemiddelde gasprijs was in maart ¤2,66. In April ¤2,65.

Het wordt beter mensen! :D
Stabiel op een hoog niveau zal er in elk geval voor zorgen dat energieprijzen vanaf ca oktober nauwelijks nog bijdragen aan het inflatiecijfer.
  dinsdag 3 mei 2022 @ 15:46:31 #102
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_204616551
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 12:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Stabiel op een hoog niveau zal er in elk geval voor zorgen dat energieprijzen vanaf ca oktober nauwelijks nog bijdragen aan het inflatiecijfer.
Dat is waar, gelukkig maar. Verwacht je dat het stabiel blijft de komende maanden?
pi_204616613
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 15:46 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Dat is waar, gelukkig maar. Verwacht je dat het stabiel blijft de komende maanden?
Ik verwacht dat niet omdat er volgens mij amper reserves worden gevuld
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 1 juni 2022 @ 13:46:09 #104
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204932545
Nauwelijks prijsstijging de afgelopen 2 dagen ondanks dat Nederland en Duitsland geen gas meer krijgen. Zouden ze via een omweg alsnog in Roebels betalen?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 1 juni 2022 @ 14:02:34 #105
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204932702
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 mei 2022 11:19 schreef monkyyy het volgende:
https://localfocuswidgets.net/624ae991f2fb1

Gemiddelde gasprijs was in maart ¤2,66. In April ¤2,65.

Het wordt beter mensen! :D
https://localfocuswidgets.net/626fc2f942010

Gemiddelde gasprijs in mei gedaald! Naar ¤2,52.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 15 juni 2022 @ 13:35:28 #106
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205056971
En de gasprijs schiet weer omhoog. Waar het gisteren nog onder de ¤90 per MWh zat is het vandaag alweer gepiekt boven de ¤100 als gevolg van leveringsproblemen:

quote:
Europese gasprijs stijgt na bericht Gazprom over minder gas

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom meldt dat door de Nordstream-pijp richting Duitsland mogelijk 40 procent minder gas zal stromen. Volgens het bedrijf komt dit door technische problemen. Na het bericht schoot de Europese gasprijs omhoog.

Het bedrijf zegt dat door de problemen zo'n 100 miljoen kubieke meter gas per dag door die leiding kan stromen, in plaats van de geplande 167 miljoen. Dit zou onder meer komen doordat het Duitse industrieconcern Siemens bepaalde pompapparatuur niet heeft teruggegeven die naar het bedrijf was gestuurd voor reparatie. Dit zou komen door sancties tegen Rusland.

Na het bericht steeg de prijs voor gas op de Amsterdamse gasbeurs met zo'n 13 procent tot 94 euro per megawattuur. Op de Britse markt werd gas ongeveer 11 procent duurder.

Op termijn wil de EU stoppen met het importeren van gas uit Rusland. Komend jaar moet de import met twee derde worden teruggebracht en per 2027 moeten de EU-landen helemaal zijn gestopt met Russisch gas.
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-62045578
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205057224
https://www.telegraaf.nl/(...)r-italie-deels-dicht

Ook italie is aan de beurt. Straks de duitse en italiaanse industrie plat.
  woensdag 15 juni 2022 @ 15:51:16 #108
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205057888
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juni 2022 14:18 schreef machtpen het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-italie-deels-dicht

Ook italie is aan de beurt. Straks de duitse en italiaanse industrie plat.
Italië heeft tenminste alternatieven zoals Algerije, Libië en Azerbeidzjan (via TANAP-pijpleiding). Duitsland is behoorlijk de pineut omdat ze tot voor kort nog steeds nieuwe aardgasaansluitingen uitrolden en kolen- en kerncentrales gesloten hebben.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205057973
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Italië heeft tenminste alternatieven zoals Algerije, Libië en Azerbeidzjan (via TANAP-pijpleiding). Duitsland is behoorlijk de pineut omdat ze tot voor kort nog steeds nieuwe aardgasaansluitingen uitrolden en kolen- en kerncentrales gesloten hebben.
Ze hebben waarschuwingen genoeg gehad
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 15 juni 2022 @ 16:25:17 #110
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205058051
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 15 juni 2022 @ 18:11:33 #111
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205058784
quote:
4s.gif Op woensdag 15 juni 2022 13:35 schreef ACT-F het volgende:
En de gasprijs schiet weer omhoog. Waar het gisteren nog onder de ¤90 per MWh zat is het vandaag alweer gepiekt boven de ¤100 als gevolg van leveringsproblemen:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-62045578
Slechts enkele uren na mijn vorige post is de prijs geëxplodeerd. Eventjes boven de 120 getopt en nu op 117.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205058853
Fijn die sancties hoor.
Allemaal arm!
  woensdag 15 juni 2022 @ 18:36:17 #113
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205058985
quote:
Dat is duur LNG. Dat schiet niet op.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 15 juni 2022 @ 18:41:11 #114
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_205059024
Ik denk dat we er aan moeten wennen dat het leven permanent duurder gaat worden.
Nergens zie je tekenen dat de prijzen van grondstoffen op den duur weer omlaag gaan de komende tijd.
pi_205061746
quote:
Gazprom gaat opnieuw minder gas aan Duitsland leveren
Het Russische gasconcern Gazprom heeft voor de tweede dag op rij aangekondigd dat het minder gas zal sturen via de belangrijke Nord Stream 1-pijpleiding, die vanuit Rusland via de Oostzee naar Duitsland loopt. De gasprijs steeg daardoor de afgelopen dagen met bijna 35 euro per megawattuur.

Gisteren meldde Gazprom dat het 40 procent minder gas door de pijpleiding zal sturen. Het Russische bedrijf zegt dat dat komt door een technisch probleem, dat niet kan worden opgelost omdat het Duitse elektrotechnische concern Siemens vanwege de westerse sancties geen apparatuur mag leveren aan Gazprom. Vandaag komt er een extra verlaging bij, waardoor het staatsbedrijf nog maar zo'n 40 procent van de gebruikelijke hoeveelheid gas door de pijpleiding exporteert.

De Duitse regering gelooft niet dat de verlaging van de gasleveringen komt door technische malheur. Minister Habeck van Economische Zaken denkt dat het gaat om een politieke actie. Volgens hem beschikt Duitsland nu over voldoende gas.

De Nord Stream 1 is voor Duitsland de belangrijkste pijpleiding om Russisch gas te importeren. De leveringen aan Duitsland via de Yamal-pijpleiding die via Polen loopt, werden eerder stopgezet.
https://nos.nl/liveblog/2(...)r-gas-naar-duitsland

Nu wel, maar ze kunnen waarschijnlijk vanaf nu geen of beperkt een voorraad aanleggen voor de winter. Duitsland zit diep in de problemen voor de aankomende winter en daarmee wij ook.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:23:47 #116
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205061923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:10 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)r-gas-naar-duitsland

Nu wel, maar ze kunnen waarschijnlijk vanaf nu geen of beperkt een voorraad aanleggen voor de winter. Duitsland zit diep in de problemen voor de aankomende winter en daarmee wij ook.
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.

Blijft bizar hoe maatregelen ons als een boemerang keihard raken en de andere partij (ook door prijsstijgingen van hun energieproduct) weinig last hebben. Sterker nog. het blijkt een ideaal middel om af te komen van die westerse invloed(ssfeer) en voortaan zelf hamburgers (af) te gaan bakken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:38:45 #117
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205062079
quote:
15s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.

Blijft bizar hoe maatregelen ons als een boemerang keihard raken en de andere partij (ook door prijsstijgingen van hun energieproduct) weinig last hebben. Sterker nog. het blijkt een ideaal middel om af te komen van die westerse invloed(ssfeer) en voortaan zelf hamburgers (af) te gaan bakken.
Ik heb niet het idee dat Rusland zich uberhaupt al heel erg druk maakte om de "westerse invloedsferen" gezien deze invasie.
pi_205062339
quote:
15s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.

Blijft bizar hoe maatregelen ons als een boemerang keihard raken en de andere partij (ook door prijsstijgingen van hun energieproduct) weinig last hebben. Sterker nog. het blijkt een ideaal middel om af te komen van die westerse invloed(ssfeer) en voortaan zelf hamburgers (af) te gaan bakken.
Nou, ik volg wat Russische youtubers en ik durf echt wel te beweren dat het leven daar toch wel iets anders is geworden, halve winkelcentra zijn opeens gesloten en ook daar is de benzine niet bepaald goedkoper geworden.
  donderdag 16 juni 2022 @ 00:08:24 #119
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205062779
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 18:41 schreef BMW1993 het volgende:
Ik denk dat we er aan moeten wennen dat het leven permanent duurder gaat worden.
Nergens zie je tekenen dat de prijzen van grondstoffen op den duur weer omlaag gaan de komende tijd.
Uiteraard, deflatie zal nooit toegestaan worden, dus het leven is permanent duurder, ook al zakken de prijzen van grondstoffen weer.
pi_205062788
quote:
15s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.

Blijft bizar hoe maatregelen ons als een boemerang keihard raken en de andere partij (ook door prijsstijgingen van hun energieproduct) weinig last hebben. Sterker nog. het blijkt een ideaal middel om af te komen van die westerse invloed(ssfeer) en voortaan zelf hamburgers (af) te gaan bakken.
Ik denk dat Rusland nog net chic genoeg is dat ze zorgen dat de Europese huishouden (tegen enorme prijzen) net voldoende gas krijgen, maar de industrie zal verlamd raken. De Russische wijsheid is immers, zolang de vijand meer verliest dan wij verliezen, dan winnen we. Ze vinden ons verwend en denken dat we breken als we in onze comfort geraakt worden.
  donderdag 16 juni 2022 @ 04:46:10 #121
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205063094
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 00:11 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik denk dat Rusland nog net chic genoeg is dat ze zorgen dat de Europese huishouden (tegen enorme prijzen) net voldoende gas krijgen, maar de industrie zal verlamd raken. De Russische wijsheid is immers, zolang de vijand meer verliest dan wij verliezen, dan winnen we. Ze vinden ons verwend en denken dat we breken als we in onze comfort geraakt worden.
Ja historisch gezien is de huidige situatie natuurlijk kattenpis voor ze. Dat is het voordeel wat ze hier hebben; ze zijn een hoop gewend. Van armoede tot creatieve oplossingen voor tekorten en ellende. Ik denk daarom dat het Poetin ook weinig boeit of er nou 10.000 of 100.000 soldaten moeten sterven om zijn doel in Oekraine te bereiken helaas, want zelfs 100.000 is nog steeds erg weinig voor Rusland.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205070969
twitter
  vrijdag 17 juni 2022 @ 00:04:11 #123
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205070983
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 00:00 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Als dat ook voor LNG geldt dan zie ik de prijzen morgen door het dak gaan. Vandaag is al de ¤148 getopt per MWh om op ¤118 te eindigen. Enkele dagen geleden was het nog iets meer dan ¤80.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205071005
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 00:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als dat ook voor LNG geldt dan zie ik de prijzen morgen door het dak gaan. Vandaag is al de ¤148 getopt per MWh om op ¤118 te eindigen. Enkele dagen geleden was het nog iets meer dan ¤80.
Een van de grootste LNG-Terminals in Amerika ligt waarschijnlijk al stil tot eind 2022
twitter
  vrijdag 17 juni 2022 @ 00:15:03 #125
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205071017
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 00:10 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Een van de grootste LNG-Terminals in Amerika ligt waarschijnlijk al stil tot eind 2022
[ twitter ]
Dat kan er ook nog wel bij:

twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 17 juni 2022 @ 00:21:49 #126
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205071032
De overheidspropaganda is ook hier echt cringeworthy. Op de angst inspelen voor een koude kerst. 'Isoleren nog voor de zomer!!!! Bel nu een isolatie adviseur!!!!!!'

Next level dit. Flikker op. Zit vast weer die kuthugo achter die tijdens de coronaperiode ook van misdadige propaganda adds had.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205071324
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 00:21 schreef Red_85 het volgende:
De overheidspropaganda is ook hier echt cringeworthy. Op de angst inspelen voor een koude kerst. 'Isoleren nog voor de zomer!!!! Bel nu een isolatie adviseur!!!!!!'

Next level dit. Flikker op. Zit vast weer die kuthugo achter die tijdens de coronaperiode ook van misdadige propaganda adds had.
Bel nu, wij komen over 2 jaar!
:')
pi_205072650
twitter
  vrijdag 17 juni 2022 @ 10:36:35 #129
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205072729
Ik denk dat ik mijn idee, om over te stappen naar een energiemaatschappij met dagprijzen, maar even in de koelkast zet. ^O^
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 10:39:22 #130
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205072760
Dan is het er wel probleempje aankomende winter. Het plan voor Europa was om deze zomer de voorraden nog gewoon te kunnen vullen tot 100% om daarmee in ieder geval de winter door te komen volgens mij. Dat gaat het raam uit als leveringen terugvallen. Als de industrie straks nog sneller dan verwacht niks meer kan krijgen gaan we allemaal aan de bedelstaf.
pi_205073311
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 05:50 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Bel nu, wij komen over 2 jaar!
:')
Minimaal bestedingsbedrag 50.000 euro anders komen we niet. Bel !
  vrijdag 17 juni 2022 @ 12:24:51 #132
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205073678
Hadden sommigen toch maar wel naar die verrekte linkse boomknuffelaars geluisterd en eerder meer geïnvesteerd in isolatie en duurzaamheid.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 12:28:26 #133
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205073709
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 11:37 schreef machtpen het volgende:

[..]
Minimaal bestedingsbedrag 50.000 euro anders komen we niet. Bel !
Dit dus al die bedrijven zitten propvol.
Zonder connecties kom je er niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205074355
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:24 schreef mcmlxiv het volgende:
Hadden sommigen toch maar wel naar die verrekte linkse boomknuffelaars geluisterd en eerder meer geïnvesteerd in isolatie en duurzaamheid.
Hebben ze in Duitsland gedaan.... Van kolen naar Gas. Oepsie
pi_205074642
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 12:24 schreef mcmlxiv het volgende:
Hadden sommigen toch maar wel naar die verrekte linkse boomknuffelaars geluisterd en eerder meer geïnvesteerd in isolatie en duurzaamheid.
Zo gemakkelijk is het niet, het laaghangend fruit zoals dubbel glas en spouwmuurisolatie dat is te betalen. Wil je meer gaan isoleren wordt het erg duur. Dan ga je minimaal naar 10.000 en euro's toe. Moet je ook nog zelf bouwkundige kennis hebben, krijg je met aannemers te maken die je van alles voor heel veel geld aansmeren en dan moet je nog afwachten of er zoveel bespaart gaat worden.
pi_205074672
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:04 schreef machtpen het volgende:

[..]
Zo gemakkelijk is het niet, het laaghangend fruit zoals dubbel glas en spouwmuurisolatie dat is te betalen. Wil je meer gaan isoleren wordt het erg duur. Dan ga je minimaal naar 10.000 en euro's toe. Moet je ook nog zelf bouwkundige kennis hebben, krijg je met aannemers te maken die je van alles voor heel veel geld aansmeren en dan moet je nog afwachten of er zoveel bespaart gaat worden.
Het is niet alleen afwachten wat je bespaard maar vooral veel wachten tot er uberhaupt iets gebeurd....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205074787
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:04 schreef machtpen het volgende:

[..]
Zo gemakkelijk is het niet, het laaghangend fruit zoals dubbel glas en spouwmuurisolatie dat is te betalen. Wil je meer gaan isoleren wordt het erg duur. Dan ga je minimaal naar 10.000 en euro's toe. Moet je ook nog zelf bouwkundige kennis hebben, krijg je met aannemers te maken die je van alles voor heel veel geld aansmeren en dan moet je nog afwachten of er zoveel bespaart gaat worden.
Juist dat laaghangende fruit is nog ruimschoots aanwezig. Maarja wooncorporaties zijn stom volgens de VVD dus die hebben hun woningen nog lang niet allemaal kunnen verduurzamen. En de vrije markt is heilig dus particuliere verhuurders staat het vrij om vrijwel geen onderhoud te doen, ze kunnen toch de hoofdprijs wel vangen.
What Would Goku Do
pi_205074805
quote:
Did Canada turn off the tap? Engine sitting in Montreal is said to be why Russians cut gas supply to Europe

MONTREAL—It is as powerful as a jet engine and vital to supplying Europe with its energy needs, but it is grounded — in Montreal of all places.

A gas-turbine engine used for more than a decade to pressurize the Nord Stream pipeline that delivers Russian natural gas to Germany has fallen into the crosshairs of Canadian sanctions meant to punish Russia for its invasion of Ukraine.

The turbine was sent out for repairs to a Siemens Energy facility in Montreal — the only place where the work could be done — and is now stranded here.

Listed under section 9A991 of Canada’s Restricted Goods and Technologies List, the engine is one of a broad range of items, including aircraft, optical sensors, electronics and software, that are prohibited from export from Canada in a bid to “deny Russia access to goods and technology that could benefit their military.”

The gas turbines used to drive pumps in a pipeline are based on the same technology as the turbine for a jet engines but are designed differently, according to Omer Guider, a professor at the University of Toronto’s Institute for Aerospace Studies.

“One cannot swap one for another easily in practice,” he explained.

With Nord Stream’s turbine in a sanctions limbo, Russian energy giant Gazprom, a sanctioned company that operates the compressor station where the turbine is used, said this week that it had no choice but to cut the flow of natural gas through the 1,200-kilometre pipeline by 60 per cent, from the normal daily flow of 167 million cubic metres to 67 million.

Germany sees a not-so-subtle political play by the Russians, perhaps timed to the visit of German Chancellor Olaf Scholz, French President Emmanuel Macron and Italian Prime Minister Mario Draghi on Thursday to Kyiv, the Ukrainian capital.

“Obviously, the strategy is to unsettle and drive up prices,” said Robert Habeck, Germany’s minister of economic affairs and climate affairs.

The Kremlin denied any meddling in the matter. Speaking about the reduced flow of gas, spokesperson Dmitry Peskov told reporters in Moscow on Thursday that “this is a consequence of sanctions. There is nothing intentional there.”

Canada is walking an uncomfortably fine line in the energy standoff, trying to inflict maximum punishment on Russian President Vladimir Putin without alienating European allies who cannot so quickly cut off the taps to their traditional energy supplier.

Officials with Siemens and the German embassy in Ottawa said Thursday that they are in contact with the government of Canada about the rather urgent matter.

“We will not stop imposing severe costs on the Putin regime while their unjustifiable invasion is ongoing,” said Keean Nembhard, a spokesperson for Natural Resources Minister Jonathan Wilkinson. “And we will continue to support our European friends and allies by working to help stabilize energy markets and to develop long-term and sustainable solutions on energy supplies.”

Nembhard added that Canadian officials are “in active discussions” with the German government.

“We are working to reach a solution,” he said.

Gazprom head Alexei Miller said bluntly Thursday at the St. Petersburg International Economic Forum that, under the current sanctions regime against Russia, “There is no solution.”

Russia’s permanent representative to the European Union, Vladimir Chizhov, went further, saying that the flow of Russian gas to Germany through the Nord Stream pipeline might be shut off entirely, if Siemens turbines needed to continue being sent to Canada for repair.
https://www.thespec.com/t(...)upply-to-europe.html
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205074928
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:27 schreef viagraap het volgende:

[..]
Juist dat laaghangende fruit is nog ruimschoots aanwezig. Maarja wooncorporaties zijn stom volgens de VVD dus die hebben hun woningen nog lang niet allemaal kunnen verduurzamen.
Met dat laaghangend fruit kun je net een 20% besparen. Dat meeste is wel gedaan bij woningcorporaties. Daarna wordt het heel duur.
pi_205075096
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:46 schreef machtpen het volgende:

[..]
Met dat laaghangend fruit kun je net een 20% besparen. Dat meeste is wel gedaan bij woningcorporaties. Daarna wordt het heel duur.
20% is heel fors op zoveel woningen. Is gewoon onderzoek naar gedaan dat we veel meer winnen als alle energielabel E en lager naar C of B getrokken worden dan wanneer je met subsidies rijke villabewoners van A naar A++ helpt.
What Would Goku Do
pi_205075302
twitter
pi_205075477
Europa's switch naar LNG veroorzaakt problemen in Aziatische landen die de hoge prijzen niet kunnen betalen. Benieuwd hoeveel doden er zullen vallen door blackouts tijdens hittegolven deze zomer.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205076909
Waarom boren we niet gewoon een gat naar de gasvelden in Rusland, het zit toch ook onder onze grond?

pi_205078475
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:25 schreef Tobias19xx het volgende:
Waarom boren we niet gewoon een gat naar de gasvelden in Rusland, het zit toch ook onder onze grond?

[ afbeelding ]
Niet echt op schaal. De gasvelden liggen in de aardkorst, en de zwarte lijn waarmee je de aarde getekend hebt is in verhouding 2.5 tot 5 maal dikker dan de aardkorst.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205078499
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:25 schreef Tobias19xx het volgende:
Waarom boren we niet gewoon een gat naar de gasvelden in Rusland, het zit toch ook onder onze grond?

[ afbeelding ]
Hahahahaha lmao

Ik ga stuk _O-
pi_205078617
We worden door dwazen geregeerd in de EU. Geen vooruitziende blik, weinig diplomatiek raffinement en altijd zwaaien met dat domineesvingertje. Daar plukken we nu de wrange vruchten van.
  zaterdag 18 juni 2022 @ 00:18:01 #147
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205079628
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 19:25 schreef Tobias19xx het volgende:
Waarom boren we niet gewoon een gat naar de gasvelden in Rusland, het zit toch ook onder onze grond?

[ afbeelding ]
Dat hebben ze al geprobeerd :Y Na 2 kilometer kwamen ze erachter dat het goedkoper is om de aardwarmte te benutten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205086103
Totaaltarief
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,33078
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,35677
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,29903
Vaste leveringskosten per dag ¤ 0,18757
Vermindering energiebelasting per dag ¤ -2,03555
Netbeheerkosten stroom per dag ¤ 0,68038
Gas per m3 ¤ 1,43784
Vaste leveringskosten per dag ¤ 0,18757
Netbeheerkosten gas per dag ¤ 0,35708

De nieuwe tarieven van Greenchoise voor bestaande klanten.
Valt me niet tegen eigenlijk. Ik moet het redden met nul op de rekening als ik voorzichtig doe.
  maandag 20 juni 2022 @ 17:22:40 #149
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205103058
quote:
Het kabinet laat de kolencentrales de komende tijd harder draaien om te voorkomen dat huishoudens in de kou komen te zitten deze winter. Dat bevestigen bronnen aan RTL Nieuws. Het kabinet zoekt nog maar mogelijkheden om de hoge CO2-uitstoot die dat oplevert te compenseren.

Er is geen sprake van dat de gaskraan in Groningen weer verder opengaat. Dat zal alleen een aller-, allerlaatste optie zijn. Om 17.30 uur geeft het kabinet hierover een persconferentie.

Duitsland maakte dit weekend al bekend zijn kolencentrales harder te laten draaien voor het opwekken van stroom. Ons land telt drie kolencentrales. Klimaatminister Jetten sloeg dit weekend al alarm: "Ik maak mij steeds grotere zorgen of in Europa alle gasopslagen wel gevuld kunnen worden”, zei hij op het D66-congres.
Voordeel van kolencentrales

Jetten waarschuwde daarom alvast dat hij mogelijk 'maatregelen moet nemen om die leveringszekerheid te garanderen die iets meer CO2 uitstoten'.

Als de kolencentrales harder draaien, kan er gas worden bespaard. Dat gas kan dan gebruikt worden om de gasvoorraden voor de komende winter aan te vullen. De kolencentrales mogen nu wettelijk op maximaal 35 procent van hun capaciteit draaien om de CO2-uitstoot te beperken.
Gaskraan niet extra open

Staatssecretaris Vijlbrief benadrukte eerder al dat dat de kraan in Groningen alleen extra opengaat als de veiligheid in het geding komt of als de energievoorziening in zieken- en verzorgingshuizen in het nauw komt. "Dat is echt de aller-, allerlaatste optie en we zijn nog lang niet bij dat punt aanbeland", herhaalde Vijlbrief meerdere keren.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rales-harder-draaien

Eindelijk een verstandig besluit _O_ Momenteel verbrassen we ons gas aan elektriciteitscentrales waardoor het vullen van de gasvoorraden niet opschiet en de elektriciteitsprijs omhoog schiet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 20 juni 2022 @ 17:24:39 #150
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205103068
Wanneer was die persconferentie van Rob?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  maandag 20 juni 2022 @ 17:33:05 #151
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205103166
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 17:24 schreef hollandia02 het volgende:
Wanneer was die persconferentie van Rob?
Nu:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)der-te-laten-draaien
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 20 juni 2022 @ 17:34:21 #152
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205103181
quote:
Ja klopt dank, kijk NPO POLITIEK EN nieuws
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_205107040
Nou heeft de overheid de meerderheid van de aandelen bij al die gasbedrijven die hier gas boren en verkopen. Dus, ze zouden kunnen zeggen: we gaan het hier in Nederland leveren tegen een vaste prijs (en zelfs de Groningers compenseren). Yay! Maar ze kunnen natuurlijk ook zeggen: "Ja, sorry, de gasprijs is nu eenmaal zo hoog, daar kunnen wij ook niets aan doen! Dat is de vrije markt!"

Nou wordt dat gas verkocht aan particulieren en kleinere bedrijven door energieleveranciers. Bedrijven die zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen. Die vrije markt. En die moet je dan nationaliseren of failliet laten gaan als je de gasprijs gaat reguleren.

De vraag is dus eigenlijk: wil de regering betaalbaar gas voor de bevolking, of maximale winsten voor die vrije markt?
pi_205107482
We hadden nu als Europa op Duitse kernenergie kunnen draaien en de middelvinger opsteken naar Putin.

Maar ja.
pi_205107595
1260 euro betaald afgelopen jaar voor 20GJ aan energie.

460 vaste kosten 710 variabel

Omgerekend 650m3 aardgas.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 21 juni 2022 @ 07:10:02 #156
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205107601
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 02:44 schreef MoreDakka het volgende:
We hadden nu als Europa op Duitse kernenergie kunnen draaien en de middelvinger opsteken naar Putin.
Helaas, de Duitsers waren bang voor hevige aardbevingen i.c.m. tsunami's.
pi_205108161
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 23:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nou heeft de overheid de meerderheid van de aandelen bij al die gasbedrijven die hier gas boren en verkopen. Dus, ze zouden kunnen zeggen: we gaan het hier in Nederland leveren tegen een vaste prijs (en zelfs de Groningers compenseren). Yay! Maar ze kunnen natuurlijk ook zeggen: "Ja, sorry, de gasprijs is nu eenmaal zo hoog, daar kunnen wij ook niets aan doen! Dat is de vrije markt!"

Nou wordt dat gas verkocht aan particulieren en kleinere bedrijven door energieleveranciers. Bedrijven die zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk verkopen. Die vrije markt. En die moet je dan nationaliseren of failliet laten gaan als je de gasprijs gaat reguleren.

De vraag is dus eigenlijk: wil de regering betaalbaar gas voor de bevolking, of maximale winsten voor die vrije markt?
Dit. Dat oliebedrijven niet allang genationaliseerd zijn en de hoogste piefen op de strafbank nadat bekend werd dat ze zélf wisten dat hun werkzaamheden het klimaat gingen veranderen is sowieso al absurd als je erover nadenkt.
What Would Goku Do
pi_205108227
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 02:44 schreef MoreDakka het volgende:
We hadden nu als Europa op Duitse kernenergie kunnen draaien en de middelvinger opsteken naar Putin.

Maar ja.
42% van de Uranium productie komt uit Kazachstan.
Grote kans dat je dan tegen de tijd dat je die centrales neerzet, weer afhankelijk bent van Putin of z'n opvolger.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:04:56 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205108350
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
42% van de Uranium productie komt uit Kazachstan.
Grote kans dat je dan tegen de tijd dat je die centrales neerzet, weer afhankelijk bent van Putin of z'n opvolger.
Duitsland heeft zelf uranium voorraden, een slordige 251.510 ton was de laatste inschatting. In de koude oorlog kwam een heel groot deel van de splijtstof voor centrales en kernwapens in het oostblok uit de DDR.
pi_205108405
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Duitsland heeft zelf uranium voorraden, een slordige 251.510 ton was de laatste inschatting. In de koude oorlog kwam een heel groot deel van de splijtstof voor centrales en kernwapens in het oostblok uit de DDR.
Misschien hebben ze de voorraden, ze winnen en produceren amper tot geen uranium meer.

Als er nu nog 250.000 ton aan voorraad is, dan hebben ze ongeveer de helft van hun voorraad al opgemaakt in Duitsland sinds 1945.

Als je meer kerncentrales gaat plaatsen in Europa, zal dat nog sneller op gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-06-2022 10:17:58 ]
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:21:14 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205108515
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien hebben ze de voorraden, ze winnen en produceren amper tot geen uranium meer.
Dat klopt. Maar dat is een politieke beslissing geweest, net als het sluiten van de kerncentrales en het stoppen met het ontwikkelen van de technologie daarvan. Bedrijven als Siemens (Interatom) waren daar ooit groot in.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:24:37 #162
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205108544
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 02:44 schreef MoreDakka het volgende:
We hadden nu als Europa op Duitse kernenergie kunnen draaien en de middelvinger opsteken naar Putin.

Maar ja.
Vlak de Franse atoomindustrie niet uit. Er wordt daar nu groot onderhoud gepleegd, maar Nederland en Duitsland importeerden veel atoomstroom uit Frankrijk.
pi_205108553
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dat is een politieke beslissing geweest, net als het sluiten van de kerncentrales en het stoppen met het ontwikkelen van de technologie daarvan. Bedrijven als Siemens (Interatom) waren daar ooit groot in.
Blijft het punt dat het maar een kleine voorraad is.
Met het beperkt aantal kerncentrales hebben ze de helft er al doorheen gejaagd.
Ga je serieus opschalen en wil je onafhankelijk zijn van aardgas (of kolen) dan heb je in Europa minimaal 8x meer kerncentrales nodig dan dat er nu staan (ook rekening houdend met EV's en waterstof). Dat betekent dat je zo'n voorraad als in Duitsland er in 7 jaar doorheen jaagt. Maar zo'n centrale zet je neer voor ~50 jaar.

Uiteindelijk word je dan toch weer afhankelijk van landen als Kazachstan.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-06-2022 10:30:47 ]
  dinsdag 21 juni 2022 @ 10:31:09 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205108600
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 10:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Blijft het punt dat het maar een kleine voorraad is.
Met het beperkt aantal kerncentrales hebben ze de helft er al doorheen gejaagd.
Ga je serieus opschalen en wil je onafhankelijk zijn van aardgas (of kolen) dan heb je in Europa zo'n 12x meer kerncentrales nodig dan dat er nu staan. Dat betekent dat je zo'n voorraad als in Duitsland er in 5 jaar doorheen jaagt.
Sowieso, als je alle stroom uit klassieke kerncentrales wil hebben is de wereld uraniumvoorraad snel op. Moet dan ook onderzoek worden gedaan naar Thorium centrales en snelle kweekreactoren/ Dit hadden we naast het onderzoek naar kernfusiecentrales moeten doen, die al meer dan 50 jaar beloven dat het over 20-30 jaar is.
Het ontbreekt aan politieke wil en visie om een lange termijn realistische energiepolitiek te voeren. Er wordt gedroomd van windmolens en PV, maar daar ga je het echt niet mee redden. Heck, de politiek besluit van het gas af te gaan maar er is geen eens een plan voor voldoende hoogspanningsleidingen, laat staan productiecapaciteit.
pi_205108956
Ik hoop dat men hier weer eens serieus naar gaat kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 21 juni 2022 @ 11:13:49 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205109024
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:05 schreef raptorix het volgende:
Ik hoop dat men hier weer eens serieus naar gaat kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense
Vooral dat plan uit 2007 is visionair, maar ja, politieke wil en visie ontbreekt en ontbrak bij de reageringen.
Maar goed, ook dat plan zou 20 gWh aan stroomopslag leveren.
Stroomverbruik in 2018 was 120 miljard kWh, dat is 120 miljoen mWh, ofwel 120.000 gWh per jaar, is 329 gWh per dag.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jan_Onderwater op 21-06-2022 11:22:28 ]
pi_205109486
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 11:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Vooral dat plan uit 2007 is visionair, maar ja, politieke wil en visie ontbreekt en ontbrak bij de reageringen.
Maar goed, ook dat plan zou 20 gWh aan stroomopslag leveren.
Stroomverbruik in 2018 was 120 miljard kWh, dat is 120 miljoen mWh, ofwel 120.000 gWh per jaar, is 329 gWh per dag.

Uiteindelijk hoef je natuurlijk niet 100% te bufferen, je moet piekvraag of dalen in het aanbod kunnen overbruggen.
Dat kan deels met accuparken, deels met EV's (V2G) en deels misschien ook wel met waterkracht.

Er zal niet 1 allesomvattende oplossing komen, spreiding en deeloplossingen zullen nodig zijn.
  dinsdag 21 juni 2022 @ 12:09:25 #168
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205109525
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk hoef je natuurlijk niet 100% te bufferen, je moet piekvraag of dalen in het aanbod kunnen overbruggen.
Dat kan deels met accuparken, deels met EV's (V2G) en deels misschien ook wel met waterkracht.

Er zal niet 1 allesomvattende oplossing komen, spreiding en deeloplossingen zullen nodig zijn.
Klopt, maar het laat zien dat je er niet ff een windstille donkere winterdag mee kan opvangen als we volledig op hernieuwbaar zouden zitten.
pi_205195744
Duitsland zit diep in de problemen als dit gebeurt. De kans dat dit gebeurt, acht ik groot. Nederland staat er beter voor, maar we zitten in een gezamenlijke energiemarkt. Zoals altijd geldt, problemen in Duitsland betekent ook problemen in Nederland.

quote:
De Duitse energiegigant Uniper is door de afgenomen Russische gasleveringen in zulke grote problemen geraakt dat het bedrijf staatssteun moet aanvragen. Minister Habeck van Economische Zaken laat weten dat met Uniper gesproken wordt over "stabiliseringsmaatregelen".

Het concern gaf vandaag een winstwaarschuwing en heeft staatssteun nodig om de liquiditeit zeker te stellen. Er wordt onder meer gedacht aan een miljardenlening bij de Duitse staatsbank KfW. Ook een gedeeltelijke nationalisatie wordt niet uitgesloten.

[...]

Minister Habeck vreest dat Rusland de gaslevering volgende maand helemaal stillegt. Duitsland krijgt zijn Russische gas via de Oostzeepijplijn Nord Stream I. Parallel daaraan loopt Nord Stream II, die vorig jaar gereed kwam, maar nooit in gebruik is genomen.

Op 11 juli gaat Nord Stream I voor tien dagen dicht voor onderhoud. Volgens Habeck zou het niet erg verrassend zijn als Rusland besluit de gaslevering na die tien dagen zogenaamd om technische redenen niet te hervatten.

[...]

Duitsland kondigde vorige week alarmfase 2 van de gascrisis af, waardoor tijdelijk weer zwaarder geleund wordt op kolencentrales. De gasvoorziening voor de zomer is niet in gevaar, maar voor de winter dreigen serieuze problemen, zeker als Rusland de gasleveranties helemaal beëindigt.

De gasopslagen zijn voor 61 procent gevuld en dat zou 100 procent moeten worden.

De problemen bij Uniper dreigen ook de Duitse economie als geheel mee te sleuren, in de eerste plaats andere bedrijven in de energiesector.
https://nos.nl/artikel/24(...)oorziening-in-winter
pi_205196470
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk hoef je natuurlijk niet 100% te bufferen, je moet piekvraag of dalen in het aanbod kunnen overbruggen.
Dat kan deels met accuparken, deels met EV's (V2G) en deels misschien ook wel met waterkracht.

Er zal niet 1 allesomvattende oplossing komen, spreiding en deeloplossingen zullen nodig zijn.
In Groningen gaan ze met perslucht enorme ondergrondse zoutcavernes vullen met perslucht (90 bar). Levert een buffer op van 320 MW per caverne.

https://correenergystorage.nl/het-project/?lang=nl

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2022 08:52:02 ]
pi_205238339
Alle operationele elektriciteitscentrales in Nederland.

Dat is dus alleen de elektriciteit, niet het totale energieverbruik.
pi_205238895
twitter
pi_205241663
quote:
Ons voorland.
pi_205241665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2022 02:44 schreef MoreDakka het volgende:
We hadden nu als Europa op Duitse kernenergie kunnen draaien en de middelvinger opsteken naar Putin.

Maar ja.
Past niet in het plaatje van deïndustrialisatie.
pi_205241676
quote:
Export is niet gedaald, maar de import is gestegen (door hogere gas- en olieprijs).
twitter
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205274674
quote:
Dutch Ask Germany to Keep Nuclear Plants Open to Ease Gas Crisis

The Netherlands has asked Germany to consider keeping its nuclear power plants open, but admitted the chances of that happening are slim.

Rob Jetten, the Dutch Minister for Climate and Energy Policy, made the request to German Economy Minister Robert Habeck as Europe faces its worst energy crisis in decades. Power prices have soared after Russia reduced natural gas supplies to many countries in retaliation for sanctions triggered by its invasion of Ukraine.

European states are rushing to reduce their dependence on Moscow’s energy, and the Netherlands plans to stop importing Russian gas this year.

“I just asked them if it’s technically possible to keep the nuclear power plants open,” Jetten said in an interview on Wednesday in The Hague, referring to his meeting with Habeck. “They’ve already taken so many measures to shut them down and there’s probably not enough fuel to keep them open a bit longer.”

Germany has all but ruled out prolonging its last nuclear plants, citing technical risks.

The Netherlands could extract an extra 50 billion cubic meters of gas each year from its Groningen field. Yet Dutch authorities -- wary of earthquakes triggered by drilling, which have damaged cities -- have repeatedly said they plan to wind down production and will only increase output as a last resort. It is “crystal clear,” State Secretary for Mining Hans Vijlbrief said, that nuclear plants are a safer option than getting more gas from Groningen.

Still, the government may decide to produce more from it if all Russian gas is cut and households face a supply risk, said Vijlbrief, who’s responsible for Groningen.

Dutch officials have removed limits on coal-fired power plants to improve energy security, joining other European countries in turning to the heavily-polluting fossil fuel. Germany, France and Belgium could also delay maintenance on some of their power plants until next year or 2024, Jetten said.

Better Relations

“Everyone can do a lot before we get into the Groningen question,” he said.

The energy crisis has helped improve Dutch-German relations, Jetten said. He cited better cooperation over hydrogen, gas and wind plants in the North Sea, the borders of which the two countries have long disagreed over.

“For years it’s been impossible to get along and fix, but now everything is going smoothly,” he said.
De duitsers zullen met feiten onderbouwt moeten aantonen dat het vrijwel onmogelijk is de 3 kerncentrales langer te laten doordraaien. Het risico op aardbevingen vergroten in Groningen vanwege idealisme in Duitsland is onacceptabel. Als men op grond van idealisme ipv feiten die centrales stillegt moeten zij zelf de prijs daarvoor betalen, zowel financieel als politiek.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205275317
quote:

Russland will Gaslieferungen erhöhen, wenn Turbine geliefert wird


Russland hat Vorwürfe zurückgewiesen, das Fehlen einer reparaturbedürftigen Turbine für die Gaspipeline Nord Stream 1 als Vorwand für reduzierte Gaslieferungen nach Europa zu benutzen. Russland werde die Gaslieferungen nach Europa wieder erhöhen, wenn die in Kanada reparierte Turbine zurückgebracht werde, sagte Regierungssprecher Dmitri Peskow. Niemand habe irgendwelche Reparaturen erfunden.

Russland hatte die Gaslieferungen über Nord Stream 1 mit dem Hinweis auf die fehlende Turbine gekürzt und damit unter anderem den Versorger Uniper in die Bredouille gebracht. Die Bundesregierung sieht die Kürzung allerdings als politische Entscheidung und den technischen Grund als vorgeschoben an.
Misschien loopt het toch nog met een sisser af :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205275331
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De duitsers zullen met feiten onderbouwt moeten aantonen dat het vrijwel onmogelijk is de 3 kerncentrales langer te laten doordraaien. Het risico op aardbevingen vergroten in Groningen vanwege idealisme in Duitsland is onacceptabel. Als men op grond van idealisme ipv feiten die centrales stillegt moeten zij zelf de prijs daarvoor betalen, zowel financieel als politiek.
Ik neem aan dat de datum van stilleggen niet willekeurig gekozen is, andere centrales hebben ze veel eerder stilgelegd. Misschien het moment waarop de splijtstof vervangen moet worden?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205275383
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Misschien loopt het toch nog met een sisser af :?
Ik heb vernomen dat die levering uit canada niet mag vanwege de sancties
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205275399
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Misschien loopt het toch nog met een sisser af :?
Voor Rusland zou het een overwinning zijn als de Canadezen hun eigen sancties overtreden en de turbine teruggeven.
De Canadese regering staat onder druk (oa van Ukraine en van Oekrainse expat organisaties in Canada) om niet toe te geven. Oekraine beweert dat Rusland voldoende capaciteit heeft om het gas te leveren. Ik neem aan dat ze daarmee oa de pijplijn door Oekraine bedoelen (wat in het voordeel van Oekraine zou zijn, want zij krijgen transfer fees).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205275456
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:38 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ik neem aan dat de datum van stilleggen niet willekeurig gekozen is, andere centrales hebben ze veel eerder stilgelegd. Misschien het moment waarop de splijtstof vervangen moet worden?
Er spelen verschillende factoren een rol wat ook nog per centrale kan verschillen. Zoals inderdaad het moment dat de splijtstof moet worden vervangen. CDU en FDP hebben doordraaien niet uitgesloten en dat geeft mij de indruk dat het sluiten op idealistische gronden baseert. Ik heb de indruk dat men (SPD en Grunen) het besluit voor zich uitschuiven in afwachting of de gasleveringen via NS1 weer plaatsvinden na 21 juli. Dat vanuit Nederland een signaal gegeven wordt dat wij hier geen aardbevingen willen riskeren voor duits idealisme geeft duidelijkheid.
Het argument "Wir haben es nicht gewusst" kan dan direct van tafel.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205275501
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Voor Rusland zou het een overwinning zijn als de Canadezen hun eigen sancties overtreden en de turbine teruggeven.
De Canadese regering staat onder druk (oa van Ukraine en van Oekrainse expat organisaties in Canada) om niet toe te geven. Oekraine beweert dat Rusland voldoende capaciteit heeft om het gas te leveren. Ik neem aan dat ze daarmee oa de pijplijn door Oekraine bedoelen (wat in het voordeel van Oekraine zou zijn, want zij krijgen transfer fees).
Ik hoop dat canada voet bij stuk houdt en niks terugstuurt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205275535
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er spelen verschillende factoren een rol wat ook nog per centrale kan verschillen. Zoals inderdaad het moment dat de splijstof moet worden vervangen. CDU en FDP hebben doordraaien niet uitgesloten en dat geeft mij de indruk dat het sluiten op idealistische gronden baseert. Ik heb de indruk dat men (SPD en Grunen) het besluit voor zich uitschuiven in afwachting of de gasleveringen via NS1 weer plaatsvinden na 21 juli. Dat vanuit Nederland een signaal gegeven wordt dat wij hier geen aardbevingen hier willen riskeren voor duits idealisme geeft duidelijkheid.
Het argument "Wir haben es nicht gewusst" kan dan direct van tafel.
Ze herstarten koolcentrales, dat zijn ook baseload plants. Gas wordt vooral voor peaking power plants gebruikt, en die rol kan niet door kerncentrales overgenomen worden. Dus ik weet niet of die kerncentrales veel gas zouden besparen. En het meeste gas wordt in de industrie en voor verwarming gebruikt. Daar gaan die kerncentrales ook niets aan veranderen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205275700
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:00 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ze herstarten koolcentrales, dat zijn ook baseload plants. Gas wordt vooral voor peaking power plants gebruikt, en die rol kan niet door kerncentrales overgenomen worden. Dus ik weet niet of die kerncentrales veel gas zouden besparen. En het meeste gas wordt in de industrie en voor verwarming gebruikt. Daar gaan die kerncentrales ook niets aan veranderen.
Daarnaast speelt ook een rol dat groninger laagcalorisch gas lang niet overal in Duitsland gebruikt kan worden. Of en hoeveel gasbesparing het doordraaien van enkele kerncentrales nog zou kunnen opleveren zal duidelijk moeten worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205275886
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarnaast speelt ook een rol dat groninger laagcalorisch gas lang niet overal in Duitsland gebruikt kan worden. Of en hoeveel gasbesparing het doordraaien van enkele kerncentrales nog zou kunnen opleveren zal duidelijk moeten worden.
Laagcalorisch gas kan met hoogcalorisch gas gemengd worden om het percentage stikstof te verlagen. Dat lijkt me niet zo'n probleem.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205276121
De EU wilde meer olie uit Kazakhstan invoeren. Nu heeft een Russische rechter besloten dat de pijplijn die de olie vervoert wegens milieuredenen (tijdelijk) afgesloten moet worden...

https://www.reuters.com/b(...)yev-says-2022-07-07/
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205276189
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:54 schreef crystal_meth het volgende:
De EU wilde meer olie uit Kazakhstan invoeren. Nu heeft een Russische rechter besloten dat de pijplijn die de olie vervoert wegens milieuredenen (tijdelijk) afgesloten moet worden...

https://www.reuters.com/b(...)yev-says-2022-07-07/
Dat is weer eens wat anders dan een 'technisch mankement'.
pi_205276274
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:54 schreef crystal_meth het volgende:
De EU wilde meer olie uit Kazakhstan invoeren. Nu heeft een Russische rechter besloten dat de pijplijn die de olie vervoert wegens milieuredenen (tijdelijk) afgesloten moet worden...

https://www.reuters.com/b(...)yev-says-2022-07-07/
Hoogst waarschijnlijk een schijnproces om zo de aardolieprijs op te drijven ten koste van Kazakhstan. Er worden ook milieuredenen door het russische regime uit de kast getrokken om de aanleg van een trans-caspian pipeline te blokkeren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205276554
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 14:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoogst waarschijnlijk een schijnproces om zo de aardolieprijs op te drijven ten koste van Kazakhstan.
Tja, het leek me overbodig om dat erbij te zetten. ;)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205292285
Nieuwsuur had hier gisteren een rapportage over en de 2 hoogleraren hadden beiden min of meer dezelfde boodschap: Europa wordt op de proef gesteld in de komende winter.

Het is eigenlijk vreemd dat zo weinig mensen nu beseffen wat er waarschijnlijk aan zit te komen. Terwijl er duidelijke tekenen aan de wand zijn. Dat was bij de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne ook het geval. Niet dat je er heel veel aan kan doen, behalve zorgen dat je genoeg hakhout hebt als je een openhaard hebt. Ignorance is bliss.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 9 juli 2022 @ 23:07:44 #191
408813 crew  trein2000
pi_205292499
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:54 schreef Jojoke het volgende:
Nieuwsuur had hier gisteren een rapportage over en de 2 hoogleraren hadden beiden min of meer dezelfde boodschap: Europa wordt op de proef gesteld in de komende winter.

Het is eigenlijk vreemd dat zo weinig mensen nu beseffen wat er waarschijnlijk aan zit te komen. Terwijl er duidelijke tekenen aan de wand zijn. Dat was bij de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne ook het geval. Niet dat je er heel veel aan kan doen, behalve zorgen dat je genoeg hakhout hebt als je een openhaard hebt. Ignorance is bliss.
Rob Jetten blinkt nog niet uit in daadkracht, in alles de nieuwe coronacrisis dit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205292609
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:54 schreef Jojoke het volgende:
Nieuwsuur had hier gisteren een rapportage over en de 2 hoogleraren hadden beiden min of meer dezelfde boodschap: Europa wordt op de proef gesteld in de komende winter.

Het is eigenlijk vreemd dat zo weinig mensen nu beseffen wat er waarschijnlijk aan zit te komen. Terwijl er duidelijke tekenen aan de wand zijn. Dat was bij de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne ook het geval. Niet dat je er heel veel aan kan doen, behalve zorgen dat je genoeg hakhout hebt als je een openhaard hebt. Ignorance is bliss.
Het scenario dat huishoudens geen gas meer krijgen is echt nog wel ver weg. Maar de takken van de industrie die veel gas verbruiken mogen zich wel zorgen maken (en doen dat ook)
pi_205292712
Wat ik mij afvraag is of alleen de winter de echte vuurdoop is? Als de Russen sowieso stoppen met de gas toevoer dan heb je toch ook buiten de winters om een probleem? En de transitie van gas naar X of Y is niet binnen één winter volbracht.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205292740
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Rob Jetten blinkt nog niet uit in daadkracht, in alles de nieuwe coronacrisis dit.
Volgens mij doet Jetten in grote lijnen wel wat de experts aangeraden hebben. Energiebesparingsverplichting is ingevoerd, beperking op de kolencentrales is eraf, LNG opslagcapaciteit wordt uitgebreid. Maar op een gegeven moment loop je er gewoon tegenaan wat je nog in een jaar tijd kan fixen.

Voorzover ik het kan inschatten doet Jetten nu alles wat hij moet doen, behalve wellicht Groningen weer volle bak open zetten.
pi_205292759
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:54 schreef Jojoke het volgende:
Nieuwsuur had hier gisteren een rapportage over en de 2 hoogleraren hadden beiden min of meer dezelfde boodschap: Europa wordt op de proef gesteld in de komende winter.

De effecten zijn nogal verschillend voor de landen in europa. In Frankrijk heeft men bij een groot aantal kerncentrales corrosie in leidingen vastgesteld en dat wordt nu vervangen. Probleem is dat Frankrijk nu veel minder stroom produceert wat ook voor een zeer groot deel wordt gebruikt voor verwarming en air-conditioning. Doorgaans exporteert Frankrijk veel stroom maar dat is nu niet meer het geval. Nederland heeft eigen aardgas en daarnaast de beschikking over LNG terminals. Wij kunnen zonder dat russische gas. Noorwegen is een grote aardgas exporteur en verdient eraan omdat ze zelf weinig gas gebruiken maar elektra met name uit waterkracht gewonnen. Oostenrijk gaat helemaal door het putje als de gasleverancies uit Rusland stoppen, die gebruiken bijna uitsluitend russisch aardgas. Een wintervakantie in Oostenrijk boeken wordt een thriller waar blijkbaar nogal wat toeristen graag in terecht willen komen, dat wordt weer lachen straks.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 9 juli 2022 @ 23:29:37 #196
408813 crew  trein2000
pi_205292778
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:26 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Volgens mij doet Jetten in grote lijnen wel wat de experts aangeraden hebben. Energiebesparingsverplichting is ingevoerd, beperking op de kolencentrales is eraf, LNG opslagcapaciteit wordt uitgebreid. Maar op een gegeven moment loop je er gewoon tegenaan wat je nog in een jaar tijd kan fixen.

Voorzover ik het kan inschatten doet Jetten nu alles wat hij moet doen, behalve wellicht Groningen weer volle bak open zetten.
Een gasopslag vullen is nog te lastig voor hem…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 9 juli 2022 @ 23:46:06 #197
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205292936
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het scenario dat huishoudens geen gas meer krijgen is echt nog wel ver weg. Maar de takken van de industrie die veel gas verbruiken mogen zich wel zorgen maken (en doen dat ook)
Ik ben ook niet bang voor een gastekort bij huishoudens, maar bij onze elektriciteitscentrales. Meer dan de helft van onze elektriciteit is afkomstig van gascentrales. Die paar kolencentrales gaan dat niet compenseren. Als Duitsland gas tekort komt moeten wij helpen aangezien we langetermijnafspraken hebben over gaslevering die we nu verzaken vanwege de problemen in Groningen. We kunnen in geval van een gascrisis in Duitsland echt geen nee verkopen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205292939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een gasopslag vullen is nog te lastig voor hem…
Moet hij wat meer bruine bonen met ui gaan eten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 9 juli 2022 @ 23:52:44 #199
408813 crew  trein2000
pi_205293007
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik ben ook niet bang voor een gastekort bij huishoudens, maar bij onze elektriciteitscentrales. Meer dan de helft van onze elektriciteit is afkomstig van gascentrales. Die paar kolencentrales gaan dat niet compenseren. Als Duitsland gas tekort komt moeten wij helpen aangezien we langetermijnafspraken hebben over gaslevering die we nu verzaken vanwege de problemen in Groningen. We kunnen in geval van een gascrisis in Duitsland echt geen nee verkopen.
Maar dat is wel geclausuleerd, wij hoeven pas bij te springen als hun ziekenhuizen en huishoudens in gevaar komen. Het is niet zo dat wij in de kou moeten gaan zitten om het Ruhrgebied aan de gang te houden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205293013
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik ben ook niet bang voor een gastekort bij huishoudens, maar bij onze elektriciteitscentrales. Meer dan de helft van onze elektriciteit is afkomstig van gascentrales. Die paar kolencentrales gaan dat niet compenseren. Als Duitsland gas tekort komt moeten wij helpen aangezien we langetermijnafspraken hebben over gaslevering die we nu verzaken vanwege de problemen in Groningen. We kunnen in geval van een gascrisis in Duitsland echt geen nee verkopen.
Je ziet over het hoofd dat aardbevingen een "force majeur" zijn en juridisch gezien kan je dan bijna elk contract ontbinden/aanpassen. De duitsers zijn al langere tijd bezig met de omschakeling naar hoog-calorisch gas. Veel installaties/regios kunnen niet eens meer op groninger gas draaien.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205293023
Het is maar goed, dat de regering zo proactief is!

Oh, wacht...

Als de rijken minder gaan verdienen kan er snel actie worden ondernomen. Maar als de burgers een probleem hebben moet dat uitbesteed worden aan de gemeentes. Die niet machtig genoeg zijn om de energieleveranciers van het niveau Shell of TenneT aan te sturen. Want die lobbyen in Den Haag.
pi_205293033
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Rob Jetten blinkt nog niet uit in daadkracht, in alles de nieuwe coronacrisis dit.
Ik vind hem wel goed communiceren en volgens mij is men met man en macht begint op zijn ministerie om het in goede banen te leiden, maar de urgentie ontbreekt nog in de communicatie. Het kan echter een strategische keuze zijn van het kabinet (lees: Rutte) om pas op te schalen als het echt niet anders kan.
pi_205293049
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het scenario dat huishoudens geen gas meer krijgen is echt nog wel ver weg. Maar de takken van de industrie die veel gas verbruiken mogen zich wel zorgen maken (en doen dat ook)
Ik verwacht geen tekorten voor de huishoudens, maar de gasprijzen kunnen wel torenhoog worden. En als de industrie moet afschakelen, dan is een economische crisis onvermijdelijk.
pi_205293060
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:24 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik mij afvraag is of alleen de winter de echte vuurdoop is? Als de Russen sowieso stoppen met de gas toevoer dan heb je toch ook buiten de winters om een probleem? En de transitie van gas naar X of Y is niet binnen één winter volbracht.
Als er een noodsituatie ontstaat, dan komen er ook noodwetten. Zo'n windmolenpark wordt er dan zonder veel vooronderzoek doorheen gedrukt en gewoon zo snel mogelijk gebouwd. Maar dan nog zitten we de komende jaren (circa 3 jaar heb ik horen zeggen) op hete kolen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 00:00:48 #205
408813 crew  trein2000
pi_205293068
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:55 schreef Jojoke het volgende:
volgende:

[..]
Rob Jetten blinkt nog niet uit in daadkracht, in alles de nieuwe coronacrisis dit.
Ik
Kun je de NRC lezen? https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-experts-2-a4135957
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205293072
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:57 schreef Jojoke het volgende:

[..]
En als de industrie moet afschakelen omschakelen, dan is een economische crisis onvermijdelijk.
Gelukkig wel, dat is ook hard nodig om voldoende werknemers uit hun comfortzone te trappen en om gaan scholen na al dat goedkope geld beleid van de ECB(zombificatie van de economie).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205293077
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:57 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik verwacht geen tekorten voor de huishoudens, maar de gasprijzen kunnen wel torenhoog worden. En als de industrie moet afschakelen, dan is een economische crisis onvermijdelijk.
Vergeet ook de mensen die zijn aangesloten bij een warmtenet niet. De prijs daarvan is gekoppeld aan de gasprijs. Terwijl het officieel industriële restwarmte of biomassa is. Milieuvriendelijk en goedkoop!

Maar niet echt.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 00:03:38 #208
408813 crew  trein2000
pi_205293092
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is maar goed, dat de regering zo proactief is!

Oh, wacht...

Als de rijken minder gaan verdienen kan er snel actie worden ondernomen. Maar als de burgers een probleem hebben moet dat uitbesteed worden aan de gemeentes. Die niet machtig genoeg zijn om de energieleveranciers van het niveau Shell of TenneT aan te sturen. Want die lobbyen in Den Haag.
En zie hier het probleem, ik verwacht enorme opkomst van populistische partijen. Al in maart bij de Statenverkiezingen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205293099
quote:
Ik denk dus dat de Europese politici die 10 dagen afwachten en als de gaskraan dan dicht blijft, dan krijgt Jetten van Rutte het fiat om een noodscenario's in gang te zetten. Zo'n regering moet een aanleiding hebben om stappen te nemen. De kolencentrales gingen ook pas open omdat Gazprom een 'technisch mankement' had.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 10 juli 2022 @ 00:06:25 #210
408813 crew  trein2000
pi_205293107
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:04 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik denk dus dat de Europese politici die 10 dagen afwachten en als de gaskraan dan dicht blijft, dan krijgt Jetten van Rutte het fiat om een noodscenario's in gang te zetten. Zo'n regering moet een aanleiding hebben om stappen te nemen. De kolencentrales gingen ook pas open omdat Gazprom een 'technisch mankement' had.
Coronascenario dus. Eerst laten escaleren en dan maandenlang halfslachtige kutoplossingen die ook nog eens veel te duur zijn vergeleken met tijdig ingrijpen. Puur omdat dat politiek niet opportuun is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205293213
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Coronascenario dus. Eerst laten escaleren en dan maandenlang halfslachtige kutoplossingen die ook nog eens veel te duur zijn vergeleken met tijdig ingrijpen. Puur omdat dat politiek niet opportuun is.
Ja, ik vrees van wel. Het zou natuurlijk veel beter zijn als we nu de kraan van Groningen al een beetje extra openzetten. Maar naar de Groningers toe moet er duidelijke urgentie zijn. Als Rusland de gaskraan dichtdraait dan is er een duidelijker aanleiding dan dat de Groninger gaskraan extra wordt opengezet omdat de regering vreest dat Rusland de gaskraan dichtdraait. Dan zal een Tweede Kamer de staatssecretaris ook op het matje roepen omdat hij iets doet uit voorzorg, terwijl hij heeft gezegd dat het de laatste optie is.
pi_205293411
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En zie hier het probleem, ik verwacht enorme opkomst van populistische partijen. Al in maart bij de Statenverkiezingen.
Dat roepen heel veel mensen al meer dan 10 jaar.
  zondag 10 juli 2022 @ 01:17:33 #213
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205293671
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 00:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat roepen heel veel mensen al meer dan 10 jaar.
Zou ook massaal door corona gebeuren. Was eerder het tegendeel uiteindelijk.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205295038
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb vernomen dat die levering uit canada niet mag vanwege de sancties

Canada heeft een uitzondering gemaakt en een vergunning afgegeven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205336727

quote:
„Wir sind aktuell in der zweiten Stufe der Alarmstufe“, sagt WELT-Reporter Marian Grunden. Er erklärt, was es mit dem Gasnotfallplan für Deutschland auf sich hat und wie genau er funktioniert. Doch eins stellt er klar: „An dem Notfallplan wird fleißig gerüttelt.“

Als de toevoer van aardgas via NS1 niet meer in voldoende mate plaatsvindt eind deze maand dan treedt alarmfase 3 in voor Duitsland. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan het aardgas dan ook op de "bon" gaan voor huishoudens omdat het weinig zin heeft thuis ff warm te zitten maar daarna geen baan meer te hebben volgens de duitse overheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 14-07-2022 05:22:12 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205336731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 22:54 schreef Jojoke het volgende:
Nieuwsuur had hier gisteren een rapportage over en de 2 hoogleraren hadden beiden min of meer dezelfde boodschap: Europa wordt op de proef gesteld in de komende winter.

Het is eigenlijk vreemd dat zo weinig mensen nu beseffen wat er waarschijnlijk aan zit te komen. Terwijl er duidelijke tekenen aan de wand zijn. Dat was bij de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne ook het geval. Niet dat je er heel veel aan kan doen, behalve zorgen dat je genoeg hakhout hebt als je een openhaard hebt. Ignorance is bliss.
Als simpele burger kan je ook maar heel weinig doen dan een beetje je verbruik te verminderen. Stressen om zaken waar je 0 invloed op hebt levert weinig op.

Ik stoor me meer aan het lakke handelen van de overheid. Afwachten, afwachten...Geen enkele stap vooruit denken, totdat er geen andere mogelijkheid is.
pi_205336753
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 04:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]

Als de toevoer van aardgas via NS1 niet meer in voldoende mate plaatsvindt eind deze maand dan treedt alarmfase 3 in voor Duitsland. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan het aardgas dan ook op de "bon" gaan voor huishoudens omdat het weinig zin heeft thuis ff warm te zitten maar daarna geen baan meer te hebben volgens de duitse overheid.
Maar hoe zou dat praktisch werken? Elektriciteit kan je enkele uren per dag afsluiten, met rolling blackouts bvb. Met gas is dat veel moeilijker.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 14 juli 2022 @ 07:08:18 #218
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205336824
Dit leek mij wel iets voor dit topic.

En misschien hier al besproken hoor, maar ik lees links en rechts over een stevige opkomst van waterstof (2 grote fabrieken nu gepland of gewild) met mogelijke afnameverplichting voor industrie.

Hoe is waterstof efficient? Dit lost toch niets op? Is er een waterstofdokter in de zaal die mij dit soort plannen kan uitleggen?

Laat ik beginnen met vragen aan onze energie-fanaat:
@TheFreshPrince
  donderdag 14 juli 2022 @ 07:15:48 #219
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205336837
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 06:07 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar hoe zou dat praktisch werken? Elektriciteit kan je enkele uren per dag afsluiten, met rolling blackouts bvb. Met gas is dat veel moeilijker.
Met het afsluiten van electriciteit verminder je ook het gasverbruik?
pi_205336873
twitter

Jetten Held. Waar zouden we zijn zonder Jetten?
Plaats hier uw advertentie
  donderdag 14 juli 2022 @ 07:46:19 #221
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205336945
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 07:29 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
Jetten Held. Waar zouden we zijn zonder Jetten?
Ach, dit doet 'ie best aardig. Hoewel het meer man-bijt-hond niveau is.

Hadden wij maar Habeck in onze gelederen. Wat een held is dat. Die gaat heel Europa door deze crisis loodsen. Althans daar acht ik hem toe in staat. Ondertussen kan Rob Jetten zich focussen op radiatorfolie en tochtstrips. Prima combi.
pi_205337049
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 07:08 schreef Rode_Wijn het volgende:
Dit leek mij wel iets voor dit topic.

En misschien hier al besproken hoor, maar ik lees links en rechts over een stevige opkomst van waterstof (2 grote fabrieken nu gepland of gewild) met mogelijke afnameverplichting voor industrie.

Hoe is waterstof efficient? Dit lost toch niets op? Is er een waterstofdokter in de zaal die mij dit soort plannen kan uitleggen?

Laat ik beginnen met vragen aan onze energie-fanaat:
@:thefreshprince
Wind- en zonneënergie is intermittent, soms is er te weinig, soms te veel, en opslagcapaciteit is beperkt en duur. Omzetting in waterstof biedt de mogelijkheid om veel grotere hoeveelheden energie op te slaan.
Verder is het in veel industriële toepassingen (branders, ovens..) waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om aardgas te vervangen door waterstof, dan over te stappen op elektriciteit.

Europa heeft een uitgebreid netwerk van pijpleidingen voor aardgas, die kunnen (misschien) ook voor waterstof gebruikt worden. Transport via tankers is wel duurder (om waterstof vloeibaar te maken moet het gekoeld worden tot -253°C, aardgas slechts tot -161°C).
Maar waterstof zal pas een belangrijke rol gaan spelen wanneer er voldoende groene stroom beschikbaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door crystal_meth op 14-07-2022 09:51:23 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 14 juli 2022 @ 08:27:24 #223
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205337121
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 08:10 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Wind- en zonneënergie is intermittent, soms is er te weinig, soms te veel, en opslagcapaciteit is beperkt en duur. Omzetting in waterstof biedt de mogelijkheid om veel grotere hoeveelheden energie op te slaan.
Verder is het in veel industriële toepassingen (branders, ovens..) waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om aardgas te vervangen door waterstof, dan over te stappen op elektriciteit.

Europa heeft een uitgebreid netwerk van pijpleidingen voor aardgas, die kunnen ook voor waterstof gebruikt worden. Transport via tankers is wel duurder (om waterstof vloeibaar te maken moet het gekoeld worden tot -253°C, aardgas slechts tot -161°C).
Maar waterstof zal pas een belangrijke rol gaan spelen wanneer er voldoende groene stroom beschikbaar is.
De grote meerwaarde is dan dus dat het de piek- dal verschillen wegneemt. Al ware het een accu. Begrijp ik het zo goed?

Dit zou overigens ook bij de thuisgebruikers een eenvoudiger oplossing zijn lijkt mij. Als je ziet wat er soms moet gebeuren om een waterpomp te kunnen plaatsen.
pi_205337272
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 08:10 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Wind- en zonneënergie is intermittent, soms is er te weinig, soms te veel, en opslagcapaciteit is beperkt en duur. Omzetting in waterstof biedt de mogelijkheid om veel grotere hoeveelheden energie op te slaan.
Verder is het in veel industriële toepassingen (branders, ovens..) waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om aardgas te vervangen door waterstof, dan over te stappen op elektriciteit.

Europa heeft een uitgebreid netwerk van pijpleidingen voor aardgas, die kunnen ook voor waterstof gebruikt worden. Transport via tankers is wel duurder (om waterstof vloeibaar te maken moet het gekoeld worden tot -253°C, aardgas slechts tot -161°C).
Maar waterstof zal pas een belangrijke rol gaan spelen wanneer er voldoende groene stroom beschikbaar is.
Wat ik me altijd afvraag over die pijpleidingen, kan je daar aardgas en waterstof tegelijk mee verplaatsen? Of is het het 1 of het ander?
pi_205337574
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 08:54 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Wat ik me altijd afvraag over die pijpleidingen, kan je daar aardgas en waterstof tegelijk mee verplaatsen? Of is het het 1 of het ander?
Tegelijk lijkt me moeilijk. Afwisselen is waarschijnlijk wel mogelijk, dat doet men ook met pijpleidingen voor vloeibare brandstoffen, bvb die leiding in de VS die vorig jaar (?) stillag wegens een ransomware aanval, die werd gebruikt voor benzine en kerosine dacht ik. Of het een optie is hangt waarschijnlijk af van hoe vaak je wil switchen en hoeveel je telkens moet aftappen en apart verwerken omdat het gemengd is (wat afhankelijk is van de lengte van de pijpleiding, de ruwheid van de wand, het verschil in viscositeit of soortelijk gewicht)...

In de veronderstelling dat de pijpleidingen geschikt zijn voor waterstof. Daar ben ik niet helemaal zeker van, bij waterstof loop je het risico op waterstofbrosheid (het staal absorbeert waterstof, waardoor het brosser wordt)
Alvast één studie noemt het gebruik van bestaande gasleidngen voor transport van waterstof een riskante keuze.

[ Bericht 17% gewijzigd door crystal_meth op 14-07-2022 09:49:53 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205337618
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 06:07 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar hoe zou dat praktisch werken? Elektriciteit kan je enkele uren per dag afsluiten, met rolling blackouts bvb. Met gas is dat veel moeilijker.
Een voorbeeld wordt genoemd in de videos een deel van de verhuur zit op een warmtenet daar kan de temperauur van het water verlaagt worden. Een andere is per gezin een vaste hoeveelheid gas voor een gesubsidieerd bedrag en de kuubs daarboven voor een veel hoger tarief of een boete bij overstijgend verbruik.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205337698
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 09:39 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Tegelijk lijkt me moeilijk. Afwisselen is waarschijnlijk wel mogelijk, dat doet men ook met pijpleidingen voor vloeibare brandstoffen, bvb die leiding in de VS die vorig jaar (?) stillag wegens een ransomware aanval, die werd gebruikt voor benzine en kerosine dacht ik. Of het een optie is hangt waarschijnlijk af van hoe vaak je wil switchen en hoeveel je telkens moet aftappen en apart verwerken omdat het gemengd is (wat afhankelijk is van de lengte van de pijpleiding, de ruwheid van de wand, het verschil in viscositeit of soortelijk gewicht)...

In de veronderstelling dat de pijpleidingen geschikt zijn voor waterstof. Daar ben ik niet helemaal zeker van, bij waterstof loop je het risico op waterstofbrosheid (het staal absorbeert waterstof, waardoor het brosser wordt)
Alvast één studie noemt het gebruik van bestaande gasleidngen voor transport van waterstof een riskante keuze.
Ze zeggen steeds 'alle leidingen van gas liggen er al, we kunnen zo over op waterstof'. Maar zo werkt het dus niet. Als ik jou goed begrijp zou je dus de leidingen of voor waterstof moeten gebruiken of voor gas. Dat kan natuurlijk njet want dan moet iedereen tegelijkertijd aan de waterstof.
pi_205337769
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 09:58 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze zeggen steeds 'alle leidingen van gas liggen er al, we kunnen zo over op waterstof'. Maar zo werkt het dus niet. Als ik jou goed begrijp zou je dus de leidingen of voor waterstof moeten gebruiken of voor gas. Dat kan natuurlijk njet want dan moet iedereen tegelijkertijd aan de waterstof.
Jammer dat je inderdaad niet tegelijk aardgas en waterstof door 1 leiding kan pompen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 juli 2022 @ 10:23:29 #229
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205337874
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 09:58 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze zeggen steeds 'alle leidingen van gas liggen er al, we kunnen zo over op waterstof'. Maar zo werkt het dus niet. Als ik jou goed begrijp zou je dus de leidingen of voor waterstof moeten gebruiken of voor gas. Dat kan natuurlijk njet want dan moet iedereen tegelijkertijd aan de waterstof.
In een transitie is dit best mogelijk, gebiedsgewijs. Bovendien zit zoveel % dalijk elektrisch dus dat maakt overzichtelijk
pi_205337894
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 09:58 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze zeggen steeds 'alle leidingen van gas liggen er al, we kunnen zo over op waterstof'. Maar zo werkt het dus niet. Als ik jou goed begrijp zou je dus de leidingen of voor waterstof moeten gebruiken of voor gas. Dat kan natuurlijk njet want dan moet iedereen tegelijkertijd aan de waterstof.
Ik heb het over vervoer van zuivere waterstof in grote hoeveelheden, niet over levering van waterstof aan particulieren.

Ik betwijfel dat particulieren op termijn waterstof ipv aardgas zullen gebruiken. Nieuwe huizen krijgen nu reeds geen aardgasaansluiting meer. Koken kan op elektriciteit, en verwarmen met warmtepompen.
Maar indien het toch nodig zou zijn is een geleidelijke overgang waarschijnlijk mogelijk door het waterstof met voldoende stikstof te mengen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205337910
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:25 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ik heb het over vervoer van zuivere waterstof in grote hoeveelheden, niet over levering van waterstof aan particulieren.

Ik betwijfel dat particulieren op termijn waterstof ipv aardgas zullen gebruiken. Nieuwe huizen krijgen nu reeds geen aardgasaansluiting meer. Koken kan op elektriciteit, en verwarmen met warmtepompen.
Maar indien het toch nodig zou zijn is een geleidelijke overgang waarschijnlijk mogelijk door het waterstof met voldoende stikstof te mengen.
Waarom denk je dat dat mogelijk is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205337939
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 23:55 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik vind hem wel goed communiceren en volgens mij is men met man en macht begint op zijn ministerie om het in goede banen te leiden, maar de urgentie ontbreekt nog in de communicatie. Het kan echter een strategische keuze zijn van het kabinet (lees: Rutte) om pas op te schalen als het echt niet anders kan.
Je zit met de preventieparadox. Als je voldoende doet om een crisis af te wenden, komt er geen crisis en vragen mensen af waarom je er zoveel geld en moeite in hebt gestoken ;)
pi_205338032
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 08:27 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
De grote meerwaarde is dan dus dat het de piek- dal verschillen wegneemt. Al ware het een accu. Begrijp ik het zo goed?

Dit zou overigens ook bij de thuisgebruikers een eenvoudiger oplossing zijn lijkt mij. Als je ziet wat er soms moet gebeuren om een waterpomp te kunnen plaatsen.
Een waterpomp valt wel mee, warmtepomp is wat lastiger :D

Maar zonder gekheid, alle woningen overzetten naar waterstof is geen optie.

We hebben 7 miljoen woningen op aardgas die gemiddeld 1239m3 aardgas per jaar wegstoken.
Dat is 7.000.000 x 1239 = 8,773 miljard kuub aardgas.
In 1 kuub aardgas zit 9,77kWh energie, dat is wat je zou moeten vervangen met waterstof.

8.673.000.000m3 aardgas x 9,77kWh = 84.735.210.000kWh ofwel 84,74TWh aan energie.
Waterstof heeft 70% rendement bij elektrolyse uit (groene) stroom.

Je hebt dus 84,74 / 0,7 = 125,45TWh aan stroom nodig om al het aardgas voor huishoudens in Nederland te vervangen door waterstofgas.

Als je beseft dat Nederland nu in totaal 120TWh aan stroom verbruikt per jaar dan zou je de stroomproductie dus ruim moeten verdubbelen. Totaal niet realistisch.

"En warmtepompen dan?"

84,74TWh / 3.5 (= sCOP van warmtepomp) = 24,2TWh aan stroom. Je zou met ongeveer 24,2TWh aan stroom alle aardgas kunnen vervangen als je verwarmt met warmtepompen.

In de praktijk nog wat minder omdat die sCOP van 3.5 erg conservatief gekozen is. Mijn warmtepomp zit op 3.69 tot 3.72 sinds ik hem 4 jaar geleden liet installeren maar in moderne woningen halen ze nog wel betere rendementen.
pi_205338103
quote:
Nederland komt ook zonder Russisch gas niet in een crisis volgens Gasunie

Hoevers wijst er in het FD op dat in de Rotterdamse haven en de Eemshaven extra terminals zijn aangelegd, waardoor er genoeg voorzieningen zijn om twee keer zo veel vloeibaar aardgas (lng) in te voeren. Verder is er overheidssubsidie om de gasopslagen in Nederland voor zeker 80 procent te vullen, en dat gebeurt ook.

Door de hoge energieprijzen is er in Nederland 20 procent minder vraag naar gas. Toch houdt GTS, een dochteronderneming van de Nederlandse Gasunie, een slag om de arm. De uitkomsten van het onderzoek zijn namelijk gebaseerd op een gemiddelde wintertemperatuur. Wordt het kouder, dan stijgt de vraag naar gas. Het onderzoek gaat verder uit van de volledige benutting van kolencentrales en het volledige gebruik van lng-opslag via import uit de VS en andere landen.
quote:
https://www.nu.nl/economi(...)nemers-opgelost.html
Nu schrijft Gasunie dat volgens de huidige planning de bouw van de fabriek eind volgende maand klaar is. Het produceren van laagcalorisch gas zou dan begin oktober kunnen starten. Winning van extra Gronings gas is daarom niet aan de orde, al was dat sowieso voor het kabinet een allerlaatste optie.
Nederland komt relatief goed weg maar landen zoals Duitsland en Oostenrijk kunnen economisch flink in de problemen komen en dat zal ook hier dan gevolgen hebben.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205338169
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]
Nederland komt relatief goed weg maar landen zoals Duitsland en Oostenrijk kunnen economisch flink in de problemen komen en dat zal ook hier dan gevolgen hebben.
Idd. Roepen dat NL niet in een crisis terecht komt. Als Duitse industrie in de problemen komt, dan wij ook hoor
pi_205338201
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom denk je dat dat mogelijk is?
Hmm, bij nader inzien had ik beter "misschien" geschreven ipv "waarschijnlijk".
Probleem met overschakelen is dat waterstof heter brandt en meer warmte per volumeeenheid levert. Door te mengen met stikstof kan je die waarden verlagen, maar of er een mengverhouding is waarbij beide waarden voldoende overeenkomen met aardgas?

Maar goed, dat is vooral een theoretische discussie.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 14 juli 2022 @ 11:03:05 #237
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205338224
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 09:39 schreef crystal_meth het volgende:
Tegelijk lijkt me moeilijk. Afwisselen is waarschijnlijk wel mogelijk, dat doet men ook met pijpleidingen voor vloeibare brandstoffen, bvb die leiding in de VS
Zoiets hebben we in Nederland ook voor kerosine en diesel:

https://www.defensie.nl/o(...)pleiding-organisatie

Benzine wordt lastig omdat je je geen restjes kerosine of diesel kunt veroorloven. Op diesel rijden met wat restanten kerosine is geen probleem.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205338302
Los van het feit dat waterstof zorgt voor een toename aan netto benodigde energie en warmtepompen juist voor een sterke afname van netto energiebehoefte geldt het volgende:

Omzetten van gasnetten van aardgas naar waterstof zijn een nogal ingrijpende aanpak.

- Alle gasbranders moeten worden aangepast, vervangen of opnieuw afgesteld. Voor dezelfde hoeveelheid warmte moet er namelijk een groter volume waterstofgas verbrand worden tov aardgas. Waterstof bevat namelijk minder energie per m3 dan aardgas.
- Waterstof moleculen zijn veel kleiner dan die van aardgas. Zelfs als studies uitwijzen dat het gasnet in de straten geschikt is voor aardgas, zullen er veel gasleidingen in huizen toch de nodige koppelingen hebben die niet voldoende gasdicht zijn voor waterstof. Je zal bij overstap van aardgas dus elk huis hierop moeten controleren, en waar nodig aanpassingen moeten doen. Het is niet onwaarschijnlijk dat veel van de leidingen die dan vernieuwd moeten worden netjes weggewerkt zijn in stucwerk, koofjes of achter voorzetwanden. Dat wordt dus een arbeidsintensief proces en ook nog eens duur om alles net zo netjes achter te laten als het nu is.
- Omwille van de veiligheid moet je er 100% zeker van zijn dat je de controles en aanpassingen in elk huis met een gasaansluiting hebt uitgevoerd (of de notoire weigeraars hebt afgesloten van gas)

Gedurende die periode van ombouwen, controleren en vervangen kan er helemaal géén gas door de leidingen stromen. Want aardgas levert gevaar in de huizen die al aangepast zijn op waterstof. En waterstof levert gevaar in de huizen die nog niet zijn aangepast.

Al met al denk ik dat zo'n 'gas transitie' niet veel makkelijker, goedkoper en sneller kan verlopen dan een transitie naar 'all electric' met warmtepompen en Inductiekookplaten.

Waterstof kan dan nog altijd een rol spelen om overproductie van elektriciteit op te slaan. Om vervolgens gebruikt te worden voor bijvoorbeeld industriële processen, of als er veel waterstof is om daarvan in een centrale weer elektriciteit te maken. En dan die elektriciteit gebruiken voor een efficiënte warmtepomp. Dat geeft uiteindelijk een hoger rendement.


Waterstof is politiek gezien vooral een 'hosanna' product voor de groep die eigenlijk helemaal niets wil veranderen aan onze energievoorziening.

Daarnaast is waterstof natuurlijk een kip met gouden eieren voor de gevestigde fossiele industrie. Waterstof houdt de consument volledig afhankelijk van de huidige grote spelers op de wereldwijde energiemarkt. En dat is natuurlijk leuk voor die bedrijven.

Terwijl de richting van full-electric er steeds meer naartoe gaat dat mensen niet meer volledig afhankelijk zijn van energie-reuzen. Met de huidige opslagmogelijkheden is het in Nederland nog niet goed mogelijk om zonder grote concessies voor energie off-grid te gaan. Maar in landen dichter bij de evenaar komt die mogelijkheid toch echt met grote stappen dichterbij. In Zuid Spanje is er 's winters als de zonnepanelen iets minder effectief zijn nauwelijks vraag naar verwarming, terwijl in de zomer als de zonnepanelen volop energie leveren de airco er lustig op los draait. Het jaarlijkse energieverbruik loopt daar veel meer synchroon met de opbrengst van zonnepanelen. En je kan dan als huishouden met een relatief bescheiden accu gewoon off-grid. Hierbij denk ik aan tweedehands EV accu's die over een aantal jaar massaal beschikbaar zullen zijn en die als huis accu met een restcapaciteit van 30-50kWh nog prima een ronde mee kunnen.
pi_205338325
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]
Nederland komt relatief goed weg maar landen zoals Duitsland en Oostenrijk kunnen economisch flink in de problemen komen en dat zal ook hier dan gevolgen hebben.
Er wordt geroepen dat er in Nederland geen gas crisis komt. Ofwel: er blijft gas uit de leiding komen voor wie dat wil en kan betalen.

Dat zegt alleen niets over de economische gevolgen van gasprijzen die misschien nog wel veel verder stijgen. Dat geeft dan een economische crisis. Maar dat is dus géén gas crisis. Met als kers op de taart dat hoge prijzen en een economische crisis juist de vraag naar gas/energie zullen verlagen. Waardoor de kans nog kleiner wordt dat we letterlijk in de kou zitten zolang we ons gas betalen.
pi_205338357
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zoiets hebben we in Nederland ook voor kerosine en diesel:

https://www.defensie.nl/o(...)pleiding-organisatie

Benzine wordt lastig omdat je je geen restjes kerosine of diesel kunt veroorloven. Op diesel rijden met wat restanten kerosine is geen probleem.
Je hebt gelijk, de Colonial pipeline in de VS bestaat uit twee leidingen, één uitsluitend voor benzine, en één voor diesel, kerosine en stookolie.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205338366
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Hmm, bij nader inzien had ik beter "misschien" geschreven ipv "waarschijnlijk".
Probleem met overschakelen is dat waterstof heter brandt en meer warmte per volumeeenheid levert. Door te mengen met stikstof kan je die waarden verlagen, maar of er een mengverhouding is waarbij beide waarden voldoende overeenkomen met aardgas?

Maar goed, dat is vooral een theoretische discussie.
Wobe index is anders, h2 heeft een andere dichtheid dus snelheid is anders wat wervelingen kan veroorzaken, de pakkingen van afsluiters zijn niet geschikt voor H2, en h2 is gevoeliger voor metaalmoeheid dan aardgas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205338368
quote:
Der Präsident der Bundesnetzagentur, Klaus Müller, hat vor einer Verdreifachung der Gaspreise für Verbraucher oder einem sogar noch stärkeren Preisanstieg gewarnt. "Bei denen, die jetzt ihre Heizkostenabrechnung bekommen, verdoppeln sich die Abschläge bereits - und da sind die Folgen des Ukraine-Krieges noch gar nicht berücksichtigt", sagte Müller den Zeitungen des Redaktionsnetzwerks Deutschland (RND) vom Donnerstag. "Ab 2023 müssen sich Gaskunden auf eine Verdreifachung der Abschläge einstellen, mindestens."
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205338377
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]
Nederland komt relatief goed weg maar landen zoals Duitsland en Oostenrijk kunnen economisch flink in de problemen komen en dat zal ook hier dan gevolgen hebben.
Heel eerlijk er wordt soms ook wel echt vooruit gekeken in NL.
Iedereen zat te zeuren dat van het gas af gaan een stom plan was en dat in DLD aardgasinstallaties juist gesubsidieerd worden. Nu blijkt maar weer eens dat dat strategische een betere keus was.

Ook het aanleggen van LNG terminals terwijl we zelf grote gasvelden hebben betaalt zich nu uit.
Denk alleen niet dat we Rutte daar voor moeten bedanken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205338380
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zoiets hebben we in Nederland ook voor kerosine en diesel:

https://www.defensie.nl/o(...)pleiding-organisatie

Benzine wordt lastig omdat je je geen restjes kerosine of diesel kunt veroorloven. Op diesel rijden met wat restanten kerosine is geen probleem.
Dat gebeurt dmv pluggen bij een niet continue leveringsverplichting. De levering gebeurt in batches. Voor gas is dit nagenoeg onuitvoerbaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 14 juli 2022 @ 11:27:20 #245
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205338393
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]
Nederland komt relatief goed weg maar landen zoals Duitsland en Oostenrijk kunnen economisch flink in de problemen komen en dat zal ook hier dan gevolgen hebben.
Geloof maar dat dit Europees verdeeld gaat worden
pi_205338397
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heel eerlijk er wordt soms ook wel echt vooruit gekeken in NL.
Iedereen zat te zeuren dat van het gas af gaan een stom plan was en dat in DLD aardgasinstallaties juist gesubsidieerd worden. Nu blijkt maar weer eens dat dat strategische een betere keus was.

Ook het aanleggen van LNG terminals terwijl we zelf grote gasvelden hebben betaalt zich nu uit.
Denk alleen niet dat we Rutte daar voor moeten bedanken.
Er wordt nu een lng terminal in eemshaven aangelegd waarbij al het andere werk moet wijken ongeacht de kosten. Het is echt paniekwerk en van gekkigheid weten ze niet meer wat ze doen.
Maar ja als de vs zometeen niet meer mag leveren dan doen ze dit voor niks.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205338406
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:13 schreef Ivo1985 het volgende:
Los van het feit dat waterstof zorgt voor een toename aan netto benodigde energie en warmtepompen juist voor een sterke afname van netto energiebehoefte geldt het volgende:

Omzetten van gasnetten van aardgas naar waterstof zijn een nogal ingrijpende aanpak.

- Alle gasbranders moeten worden aangepast, vervangen of opnieuw afgesteld. Voor dezelfde hoeveelheid warmte moet er namelijk een groter volume waterstofgas verbrand worden tov aardgas. Waterstof bevat namelijk minder energie per m3 dan aardgas.
- Waterstof moleculen zijn veel kleiner dan die van aardgas. Zelfs als studies uitwijzen dat het gasnet in de straten geschikt is voor aardgas, zullen er veel gasleidingen in huizen toch de nodige koppelingen hebben die niet voldoende gasdicht zijn voor waterstof. Je zal bij overstap van aardgas dus elk huis hierop moeten controleren, en waar nodig aanpassingen moeten doen. Het is niet onwaarschijnlijk dat veel van de leidingen die dan vernieuwd moeten worden netjes weggewerkt zijn in stucwerk, koofjes of achter voorzetwanden. Dat wordt dus een arbeidsintensief proces en ook nog eens duur om alles net zo netjes achter te laten als het nu is.
- Omwille van de veiligheid moet je er 100% zeker van zijn dat je de controles en aanpassingen in elk huis met een gasaansluiting hebt uitgevoerd (of de notoire weigeraars hebt afgesloten van gas)

Gedurende die periode van ombouwen, controleren en vervangen kan er helemaal géén gas door de leidingen stromen. Want aardgas levert gevaar in de huizen die al aangepast zijn op waterstof. En waterstof levert gevaar in de huizen die nog niet zijn aangepast.

Al met al denk ik dat zo'n 'gas transitie' niet veel makkelijker, goedkoper en sneller kan verlopen dan een transitie naar 'all electric' met warmtepompen en Inductiekookplaten.

Waterstof kan dan nog altijd een rol spelen om overproductie van elektriciteit op te slaan. Om vervolgens gebruikt te worden voor bijvoorbeeld industriële processen, of als er veel waterstof is om daarvan in een centrale weer elektriciteit te maken. En dan die elektriciteit gebruiken voor een efficiënte warmtepomp. Dat geeft uiteindelijk een hoger rendement.

Waterstof is politiek gezien vooral een 'hosanna' product voor de groep die eigenlijk helemaal niets wil veranderen aan onze energievoorziening.

Daarnaast is waterstof natuurlijk een kip met gouden eieren voor de gevestigde fossiele industrie. Waterstof houdt de consument volledig afhankelijk van de huidige grote spelers op de wereldwijde energiemarkt. En dat is natuurlijk leuk voor die bedrijven.

Terwijl de richting van full-electric er steeds meer naartoe gaat dat mensen niet meer volledig afhankelijk zijn van energie-reuzen. Met de huidige opslagmogelijkheden is het in Nederland nog niet goed mogelijk om zonder grote concessies voor energie off-grid te gaan. Maar in landen dichter bij de evenaar komt die mogelijkheid toch echt met grote stappen dichterbij. In Zuid Spanje is er 's winters als de zonnepanelen iets minder effectief zijn nauwelijks vraag naar verwarming, terwijl in de zomer als de zonnepanelen volop energie leveren de airco er lustig op los draait. Het jaarlijkse energieverbruik loopt daar veel meer synchroon met de opbrengst van zonnepanelen. En je kan dan als huishouden met een relatief bescheiden accu gewoon off-grid. Hierbij denk ik aan tweedehands EV accu's die over een aantal jaar massaal beschikbaar zullen zijn en die als huis accu met een restcapaciteit van 30-50kWh nog prima een ronde mee kunnen.
Je mist nog iets. Parfum aan H2 toevoegen zoals we nu bij gas doen is nog niet goed mogelijk omdat het de verbranding hindert. Uiteindelijk wil je dat wel zodat lekkages gedetecteerd worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 14 juli 2022 @ 11:30:01 #248
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205338415
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een waterpomp valt wel mee, warmtepomp is wat lastiger :D

Maar zonder gekheid, alle woningen overzetten naar waterstof is geen optie.

We hebben 7 miljoen woningen op aardgas die gemiddeld 1239m3 aardgas per jaar wegstoken.
Dat is 7.000.000 x 1239 = 8,773 miljard kuub aardgas.
In 1 kuub aardgas zit 9,77kWh energie, dat is wat je zou moeten vervangen met waterstof.

8.673.000.000m3 aardgas x 9,77kWh = 84.735.210.000kWh ofwel 84,74TWh aan energie.
Waterstof heeft 70% rendement bij elektrolyse uit (groene) stroom.

Je hebt dus 84,74 / 0,7 = 125,45TWh aan stroom nodig om al het aardgas voor huishoudens in Nederland te vervangen door waterstofgas.

Als je beseft dat Nederland nu in totaal 120TWh aan stroom verbruikt per jaar dan zou je de stroomproductie dus ruim moeten verdubbelen. Totaal niet realistisch.

"En warmtepompen dan?"

84,74TWh / 3.5 (= sCOP van warmtepomp) = 24,2TWh aan stroom. Je zou met ongeveer 24,2TWh aan stroom alle aardgas kunnen vervangen als je verwarmt met warmtepompen.

In de praktijk nog wat minder omdat die sCOP van 3.5 erg conservatief gekozen is. Mijn warmtepomp zit op 3.69 tot 3.72 sinds ik hem 4 jaar geleden liet installeren maar in moderne woningen halen ze nog wel betere rendementen.
Ohja, warmtepomp :+

Maar waarom wordt er dan driftig waterstoffabrieken gebouwd en gepland.
En vergeet de afnameverplichting niet. Iets wat denk ik Shell bedongen heeft om te investeren in waterstof.

Met andere woorden, waarom al die toestanden als het netto tot een hoger energieverbruik gaat leiden?
pi_205338416
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je mist nog iets. Parfum aan H2 toevoegen zoals we nu bij gas doen is nog niet goed mogelijk omdat het de verbranding hindert. Uiteindelijk wil je dat wel zodat lekkages gedetecteerd worden.
Ja, dat is wel nodig. Nu ontdek je een waterstoflek doorgaans ook wel omdat je voorgevel ineens weg is maar het kunnen ruiken is wel wat prettiger.
pi_205338432
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je mist nog iets. Parfum aan H2 toevoegen zoals we nu bij gas doen is nog niet goed mogelijk omdat het de verbranding hindert. Uiteindelijk wil je dat wel zodat lekkages gedetecteerd worden.
Als je die stof als parfum gebruikt dan heb je geen last meer van mensen om je heen.
Dat is tetrahydrothiofeen en dat is familie van bv de stank van rotte eieren.

Methaan is namelijk reukloos en daarom levensgevaarlijk in huizen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205338438
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:30 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ohja, warmtepomp :+

Maar waarom wordt er dan driftig waterstoffabrieken gebouwd en gepland.
En vergeet de afnameverplichting niet. Iets wat denk ik Shell bedongen heeft om te investeren in waterstof.

Met andere woorden, waarom al die toestanden als het netto tot een hoger energieverbruik gaat leiden?
Je denkt dat NL geen industrie heeft?

Voor particulieren wordt h2 in ieder geval niet gemaakt en gaat ook bijna zeker niet gebeuren met uitzondering van mogelijk enkelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205338461
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:30 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ohja, warmtepomp :+

Maar waarom wordt er dan driftig waterstoffabrieken gebouwd en gepland.
En vergeet de afnameverplichting niet. Iets wat denk ik Shell bedongen heeft om te investeren in waterstof.


Waterstoffabrieken (elektrolysers) worden er vooral neergezet voor de industrie en deels voor transport (bussen / vrachtwagens / personenauto's en eventueel schepen en vliegtuigen).

Energetisch is waterstof een slechte oplossing en voor transport zie ik er weinig in maar dat betekent niet dat er geen industrieën zijn die er wel degelijk schoner van worden.

Shell wil het bijvoorbeeld ook inzetten in Pernis om de raffinaderij deels op waterstof te laten draaien.

Maar om het in perspectief te plaatsen: die elektrolyser die Shell nu neerzet bij Pernis kan maar zo'n 10% van het totaal aan benodigde energie voor die raffinaderij vervangen. Dat geeft wel aan hoe kleinschalig het allemaal nog is nu (en hoe belachelijk veel energie er nodig is om een litertje diesel of benzine te maken.

quote:
Met andere woorden, waarom al die toestanden als het netto tot een hoger energieverbruik gaat leiden?
Het kan dus nuttig zijn als je vervuilende industrieën schoner kan krijgen. Dan is die extra benodigde energie (zolang je het uit wind- of zonne-energie haalt) wel enigszins te verantwoorden.

Shell is bovendien mede-eigenaar van het windpark, dus die vrijheid hebben ze ook wel een beetje.
pi_205338903
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:30 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ohja, warmtepomp :+

Maar waarom wordt er dan driftig waterstoffabrieken gebouwd en gepland.
En vergeet de afnameverplichting niet. Iets wat denk ik Shell bedongen heeft om te investeren in waterstof.

Met andere woorden, waarom al die toestanden als het netto tot een hoger energieverbruik gaat leiden?
Het simpele antwoord is dat warmtepompen het heel goed doen bij gewenste temperaturen tot een graad of vijftig of liever nog lager. Daarboven is het niet meer interessant of erg ingewikkeld.

Dus is een warmtepomp uitstekend geschikt om en huis met voldoende isolatie en een goed afgiftesysteem te verwarmen maar totaal ongeschikt voor industriële processen die hogere temperaturen vereisen zoals b.v. hoogovens. Dan moet je dus kiezen tussen directe elektrische verwarming of b.v. waterstof.
pi_205339132
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je mist nog iets. Parfum aan H2 toevoegen zoals we nu bij gas doen is nog niet goed mogelijk omdat het de verbranding hindert. Uiteindelijk wil je dat wel zodat lekkages gedetecteerd worden.
Tegen de tijd dat ze iets op al die logistieke problemen voor de uitvoering van een transitie naar 'waterstof voor thuis' hebben bedacht, is er vast ook wel een slimmerik geweest die iets verzonnen heeft voor dat geurtje. Aardgas is in principe ook geurloos. Dat geurtje is er pas na een paar grote ongelukken bij gemengd.
pi_205339137
Er verder over brainstormen denk ik dat direct elektrisch verwarmen tot zeer hoge temperaturen waarschijnlijk energiezuiniger zou zijn ware het niet dat je dan de balans op je netwerk kwijt bent. Of te wel je gaat kortere tijd heel veel vermogen vragen dus heb je heel veel molen en panelen nodig terwijl je even later niets nodig hebt en dus al die molens op niks af draaien. dan is het inleveren van 30% energie om het even op te slaan een redelijke prijs.

correct me when i m wrong.

In huishoudens telt dat minder want als mijn koffie klaar is gaat bij de buren net de wasmachine aan, door de vele gebruikers middelt dat wel weer uit.
pi_205339305
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:58 schreef qajariaq het volgende:
Er verder over brainstormen denk ik dat direct elektrisch verwarmen tot zeer hoge temperaturen waarschijnlijk energiezuiniger zou zijn ware het niet dat je dan de balans op je netwerk kwijt bent. Of te wel je gaat kortere tijd heel veel vermogen vragen dus heb je heel veel molen en panelen nodig terwijl je even later niets nodig hebt en dus al die molens op niks af draaien. dan is het inleveren van 30% energie om het even op te slaan een redelijke prijs.

correct me when i m wrong.

In huishoudens telt dat minder want als mijn koffie klaar is gaat bij de buren net de wasmachine aan, door de vele gebruikers middelt dat wel weer uit.
Ja, direct elektrisch verwarmen is zeker efficiënter dan het omzetten in waterstof en dan weer omzetten / verbranden.

Alleen heb je die windenergie niet altijd op de momenten dat je de piekvraag hebt.

Dan is dit wel een aardige middenweg voor de industrie.
pi_205361838
twitter


twitter


Wat nieuwe informatie van BNR verslaggever.
pi_205365872
twitter
Plaats hier uw advertentie
  zondag 17 juli 2022 @ 10:08:45 #259
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205365962
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 19:28 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

[ twitter ]

Wat nieuwe informatie van BNR verslaggever.
Wat maken die scenario's precies uit. En wat maak Geert Jan Hahn voor verschil? Duitsland kan niet anders dan uitgaan van afsluiting.
pi_205365979
Vooralsnog ga ik uit van het scenario dat er de komende winter een periode een tekort aan energie kan zijn en dat we momenten in het donker kunnen zitten.

De kans is niet heel groot (je kan industrie afschalen) maar dan nog is er wel een grote kans dat energie heel duur wordt komende winter. "Nog duurder dan nu?" Yep.
pi_205365995
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waterstoffabrieken (elektrolysers) worden er vooral neergezet voor de industrie en deels voor transport (bussen / vrachtwagens / personenauto's en eventueel schepen en vliegtuigen).

Energetisch is waterstof een slechte oplossing en voor transport zie ik er weinig in maar dat betekent niet dat er geen industrieën zijn die er wel degelijk schoner van worden.

Shell wil het bijvoorbeeld ook inzetten in Pernis om de raffinaderij deels op waterstof te laten draaien.

Maar om het in perspectief te plaatsen: die elektrolyser die Shell nu neerzet bij Pernis kan maar zo'n 10% van het totaal aan benodigde energie voor die raffinaderij vervangen. Dat geeft wel aan hoe kleinschalig het allemaal nog is nu (en hoe belachelijk veel energie er nodig is om een litertje diesel of benzine te maken.
[..]
Het kan dus nuttig zijn als je vervuilende industrieën schoner kan krijgen. Dan is die extra benodigde energie (zolang je het uit wind- of zonne-energie haalt) wel enigszins te verantwoorden.

Shell is bovendien mede-eigenaar van het windpark, dus die vrijheid hebben ze ook wel een beetje.
Een raffinaderij wordt natuurlijk aangedreven door een deel van het product.
Vakman pur sang
pi_205366010
twitter
Plaats hier uw advertentie
pi_205366019
Wat denken jullie van Nordstream 2.
Een parallel leiding van nordstream 1 die er juist voor moest zorgen dat Europa (Du) altijd voldoende gasvoorraad zou hebben.

Als deze winter de bejaarden uit hun kot gebikkeld moeten worden denk ik dat ze NS2 toch gaan certificeren.

https://www.nu.nl/economi(...)verzet-oekraine.html
Vakman pur sang
  zondag 17 juli 2022 @ 10:23:01 #264
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205366030
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat denken jullie van Nordstream 2.
Een parallel leiding van nordstream 1 die er juist voor moest zorgen dat Europa (Du) altijd voldoende gasvoorraad zou hebben.

Als deze winter de bejaarden uit hun kot gebikkeld moeten worden denk ik dat ze NS2 toch gaan certificeren.

https://www.nu.nl/economi(...)verzet-oekraine.html
Nee. Wat de Duitsers gaan doen is (bruin-)kool stoken en energie op de bon gooien. Dat is allemaal al bekend gemaakt door de fuhrers aldaar
pi_205366072
Wat mij betreft gooi NS2 open. Men maakt nu dankbaar gebruik van NS1 dan is NS2 niet ineens veel fouter toch?
Met onze contracten en de toename van levering met 140% zijn alle energieproblemen als sneeuw voor de zon vertrokken.
Vakman pur sang
pi_205366074
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat denken jullie van Nordstream 2.
Een parallel leiding van nordstream 1 die er juist voor moest zorgen dat Europa (Du) altijd voldoende gasvoorraad zou hebben.

Als deze winter de bejaarden uit hun kot gebikkeld moeten worden denk ik dat ze NS2 toch gaan certificeren.

https://www.nu.nl/economi(...)verzet-oekraine.html
Ik hoop dat ze die opblazen of verwijderen, maar ik vermoed dat ze blijft liggen totdat rusland weer vriendje wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205366076
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hoop dat ze die opblazen of verwijderen, maar ik vermoed dat ze blijft liggen totdat rusland weer vriendje wordt.
Over een jaar of 20?
Plaats hier uw advertentie
pi_205366082
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:30 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Over een jaar of 20?
historisch gezien gebeurt dat eerder. Gezien de economische noodzaak zal het nog eerder gebeuren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205366095
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vooralsnog ga ik uit van het scenario dat er de komende winter een periode een tekort aan energie kan zijn en dat we momenten in het donker kunnen zitten.

De kans is niet heel groot (je kan industrie afschalen) maar dan nog is er wel een grote kans dat energie heel duur wordt komende winter. "Nog duurder dan nu?" Yep.
Of rationeren, bijvoorbeeld elke 2 uur een regio uitzetten, weet niet of dat techisch kan maar dit deden ze op de antillen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 17 juli 2022 @ 10:57:35 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205366227
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vooralsnog ga ik uit van het scenario dat er de komende winter een periode een tekort aan energie kan zijn en dat we momenten in het donker kunnen zitten.

De kans is niet heel groot (je kan industrie afschalen) maar dan nog is er wel een grote kans dat energie heel duur wordt komende winter. "Nog duurder dan nu?" Yep.
Dan wordt het wel rap tijd voor een paar accu's.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205366293
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan wordt het wel rap tijd voor een paar accu's.
Check. Die linker EcoFlow Delta Pro is overigens veruit m'n favoriet.
Die gaat vanzelf aan als er weer stroom is, de 2 rechter exemplaren moet je zelf inschakelen dus dan kan je je "window of opportunity" missen om ze weer bij te laden.

Bij de EcoFlow kan ik ook de maximale laadstroom instellen met de app, handig als je een hele kleine aggregaat hebt bijvoorbeeld.

Het enige nadeel is 45 kilo :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 17 juli 2022 @ 11:12:56 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205366350
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Check. Die linker EcoFlow Delta Pro is overigens veruit m'n favoriet.
Die gaat vanzelf aan als er weer stroom is, de 2 rechter exemplaren moet je zelf inschakelen dus dan kan je je "window of opportunity" missen om ze weer bij te laden.

Bij de EcoFlow kan ik ook de maximale laadstroom instellen met de app, handig als je een hele kleine aggregaat hebt bijvoorbeeld.

Het enige nadeel is 45 kilo :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben er nog niet in ingelezen, maar wat mij betreft zijn zulke dingen alleen interessant als ze automagisch werken en een eventuele stroomuitval opvangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205366389
Plaats hier uw advertentie
pi_205366462
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ben er nog niet in ingelezen, maar wat mij betreft zijn zulke dingen alleen interessant als ze automagisch werken en een eventuele stroomuitval opvangen.
Je kan natuurlijk een UPS in je woning bouwen maar dat is ontiegelijk kostbaar.

Deze oplossing is vooral om bij stroomuitval m'n vriezer en aquarium aan de gang te houden.
Voor verwarming van de woonkamer (ook niet onbelangrijk) heb ik 2 andere alternatieven.
  zondag 17 juli 2022 @ 11:44:32 #275
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205366695
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk een UPS in je woning bouwen maar dat is ontiegelijk kostbaar.

Deze oplossing is vooral om bij stroomuitval m'n vriezer en aquarium aan de gang te houden.
Voor verwarming van de woonkamer (ook niet onbelangrijk) heb ik 2 andere alternatieven.
Zo’n ecoflow zou toch moeten werken wanneer de elektriciteit uitvalt? Mits opgeladen natuurlijk.

Lijkt mij wel wat voor mijn pelletkachel als backup voor het beetje electra wat zo’n ding nodig heeft.
pi_205366741
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:44 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Zo’n ecoflow zou toch moeten werken wanneer de elektriciteit uitvalt? Mits opgeladen natuurlijk.
Ja, dat kan zo'n EcoFlow zeker. Maar ik haal hem natuurlijk pas uit de kast als ik 'm nodig heb dus dan zit ik ongemerkt mogelijk al een nacht zonder stroom (wat geen ramp is voor aquarium of vriezer).

Hij blijft wel prima opgeladen als je hem niet gebruikt, verliest iets van 10% lading per jaar dus een kwestie van 2x per jaar even aan de stroom hangen.

quote:
Lijkt mij wel wat voor mijn pelletkachel als backup voor het beetje electra wat zo’n ding nodig heeft.
Dat kan zeker handig zijn, helemaal als je hem aan je CV-systeem koppelt.

Je hebt dan wel een flink buffervat (~800 liter) nodig als je het goed wil doen.

In m'n woonkamer heb ik een inzethaard. Die heb ik nog nooit gebruikt sinds 2018 (woning gekocht met die haard erin) maar komende maand komt er een schoorsteenveger die hem gelijk ook schouwt.

Ik heb geen hout op voorraad maar vrienden van me met een boerderij hebben zo'n 20 kuub (voor vele jaren) haardhout liggen dus als ik daar wat van nodig heb mag ik dat zo ophalen met m'n aanhanger.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-07-2022 11:54:32 ]
  zondag 17 juli 2022 @ 11:54:16 #277
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205366774
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat kan zo'n EcoFlow zeker. Maar ik haal hem natuurlijk pas uit de kast als ik 'm nodig heb dus dan zit ik ongemerkt mogelijk al een nacht zonder stroom (wat geen ramp is voor aquarium of vriezer).

Hij blijft wel prima opgeladen als je hem niet gebruikt, verliest iets van 10% lading per jaar dus een kwestie van 2x per jaar even aan de stroom hangen.
[..]
Dat kan zeker handig zijn, helemaal als je hem aan je CV-systeem koppelt.

Je hebt dan wel een flink buffervat (~800 liter) nodig als je het goed wil doen.
Mijn pelletkachel staat in de woonkamer, mochten er problemen met gas/electra leveren ontstaan dan is het beetje electra wat het ding nodig heeft (40-50 watt zodra hij brand) voor de ventilator het enige probleem. Een UPS kan natuurlijk ook al wat uren overbruggen in dat geval wellicht

Valt stroom/gas langer dan paar dagen uit dan zijn we als land sowieso volledig fucked.
pi_205366806
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Mijn pelletkachel staat in de woonkamer, mochten er problemen met gas/electra leveren ontstaan dan is het beetje electra wat het ding nodig heeft (40-50 watt zodra hij brand) voor de ventilator het enige probleem. Een UPS kan natuurlijk ook al wat uren overbruggen in dat geval wellicht

Valt stroom/gas langer dan paar dagen uit dan zijn we als land sowieso volledig fucked.
Je zou kunnen kijken naar een EcoFlow, Bluetti, Jackery of Goal Zero power station.
Wel de reviews lezen / bekijken, ieder merk heeft toppers maar ook floppen.

Met een 2kW versie kan je in theorie al zo'n 40 tot 50 uren draaien. Voordeel is dat je er ook je telefoon mee kan opladen of een LED-lamp kan laten branden.

Ga je voor een LFP (LiFePO4) versie, dan zijn de accu's ook nog eens veel beter bestand tegen constant op 100% opgeladen zijn en een veel betere levensduur (3500 cycles t.o.v. 500 tot 800 cycles).

Een UPS (zoals voor computers) is meestal na een paar uren al uit.

Een andere optie is een kleine Hyundai of Honda aggregaat maar dan moet je wel brandstof op voorraad houden (benzine of Aspen) en het lawaai zal ook aandacht trekken.

edit: het gevaar met dit soort voorbereiding is wel dat je het als hobby gaat zien :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-07-2022 12:04:57 ]
pi_205366816
Gaan ze nog door met het sluiten van die kerncentrales?
pi_205367060
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zou kunnen kijken naar een EcoFlow, Bluetti, Jackery of Goal Zero power station.
Wel de reviews lezen / bekijken, ieder merk heeft toppers maar ook floppen.

Met een 2kW versie kan je in theorie al zo'n 40 tot 50 uren draaien. Voordeel is dat je er ook je telefoon mee kan opladen of een LED-lamp kan laten branden.

Ga je voor een LFP (LiFePO4) versie, dan zijn de accu's ook nog eens veel beter bestand tegen constant op 100% opgeladen zijn en een veel betere levensduur (3500 cycles t.o.v. 500 tot 800 cycles).

Een UPS (zoals voor computers) is meestal na een paar uren al uit.

Een andere optie is een kleine Hyundai of Honda aggregaat maar dan moet je wel brandstof op voorraad houden (benzine of Aspen) en het lawaai zal ook aandacht trekken.

edit: het gevaar met dit soort voorbereiding is wel dat je het als hobby gaat zien :+
Je kan ook een 2e hands pv omvormer en heel veel sloop auto accu’s kopen.
Zorgen voor parallel en serieel (veel) de juiste stringspanning en veul accu’s (buiten neerzetten!) en je kunt weken door
Vakman pur sang
pi_205367524
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 12:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kan ook een 2e hands pv omvormer en heel veel sloop auto accu’s kopen.
Zorgen voor parallel en serieel (veel) de juiste stringspanning en veul accu’s (buiten neerzetten!) en je kunt weken door
Uiteraard kan dat ook.

Verschil is dat dit apparaat ergens in een kast kan staan en zodra nodig mee kan in de auto of inzetbaar is op diverse plekken in je woning.

Daarnaast, ik ben niet bang uitgevallen qua stroom maar heb te weinig kennis om zoiets veilig aan te leggen.

Een standaard PV-omvormer verwacht trouwens wel een werkend lichtnet, anders schakelt hij niet in. Dus zal wel een aangepast off-grid model moeten zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 18 juli 2022 @ 00:43:06 #282
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205375174
https://gas.kyos.com/gas/nl

Vanwaar die val van ~11% in gasvoorraden in één dag :? Is er opeens méér opslagcapaciteit bijgekomen ofzo?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205375224
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:43 schreef monkyyy het volgende:
https://gas.kyos.com/gas/nl

Vanwaar die val van ~11% in gasvoorraden in één dag :? Is er opeens méér opslagcapaciteit bijgekomen ofzo?
14 juli: 58.6%
15 juli: 47.1%
16 juli: 59.6%

Die waarde van 15 juli klopt duidelijk niet. Misschien heeft iemand op een verkeerde toets gedrukt...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205375260
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Mijn pelletkachel staat in de woonkamer, mochten er problemen met gas/electra leveren ontstaan dan is het beetje electra wat het ding nodig heeft (40-50 watt zodra hij brand) voor de ventilator het enige probleem.
Wisselstroom ventilatoren met laag vermogen (tot pakweg 60W) gebruiken meestal een shaded-pole motor (te herkennen aan de (meestal vier) dikke koperen geleiders die de shaded pole vormen).

Voordeel van een shaded pole motor: Goedkoop en erg betrouwbaar (geen centrifugaalswitch, condensator of commutator waar iets mee kan misgaan), en geen gevaar voor oververhitting wanneer iets de ventilator blokkeert.

Nadeel is dat de efficientie erg laag ligt (maximaal 30% a 35%). Als de ventilator de enige reden is om een batterij te kopen, dan zou ik ook kijken of er meer efficiente ventilators beschikbaar zijn (zodat een kleinere batterij volstaat). De beste optie is waarschijnlijk een brushless DC (electronically comutated) motor (zoals gebruikt in PC's, e-bikes, tegenwoordig ook vaak voor CV pompen etc..): die halen een efficientie van 90% of meer.
Bvb één op 12v of 24v, die kan je met een simpele adapter voeden, en als de stroom uitvalt kan je hem rechtstreeks op een batterij aansluiten, heb je geen convertor nodig.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 18 juli 2022 @ 07:53:38 #285
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205375453
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 03:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Wisselstroom ventilatoren met laag vermogen (tot pakweg 60W) gebruiken meestal een shaded-pole motor (te herkennen aan de (meestal vier) dikke koperen geleiders die de shaded pole vormen).
[ afbeelding ]
Voordeel van een shaded pole motor: Goedkoop en erg betrouwbaar (geen centrifugaalswitch, condensator of commutator waar iets mee kan misgaan), en geen gevaar voor oververhitting wanneer iets de ventilator blokkeert.

Nadeel is dat de efficientie erg laag ligt (maximaal 30% a 35%). Als de ventilator de enige reden is om een batterij te kopen, dan zou ik ook kijken of er meer efficiente ventilators beschikbaar zijn (zodat een kleinere batterij volstaat). De beste optie is waarschijnlijk een brushless DC (electronically comutated) motor (zoals gebruikt in PC's, e-bikes, tegenwoordig ook vaak voor CV pompen etc..): die halen een efficientie van 90% of meer.
Bvb één op 12v of 24v, die kan je met een simpele adapter voeden, en als de stroom uitvalt kan je hem rechtstreeks op een batterij aansluiten, heb je geen convertor nodig.
Klopt, helaas heeft voorgloeien ook energie nodig. Karakteristiek van pelletkachel is zo’n 300-400 watt verbruik gedurende de opstart, dat duurt een paar minuten, daarna enkele tientallen watts voor de ventilator
pi_205375489
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 07:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Klopt, helaas heeft voorgloeien ook energie nodig. Karakteristiek van pelletkachel is zo’n 300-400 watt verbruik gedurende de opstart, dat duurt een paar minuten, daarna enkele tientallen watts voor de ventilator
Ow, ik dacht dat je die gewoon zoals een houtkachel aanstak (met krantepapier en een lucifer). :')
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 18 juli 2022 @ 08:22:00 #287
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205375568
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 07:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ow, ik dacht dat je die gewoon zoals een houtkachel aanstak (met krantepapier en een lucifer). :')
Nee, dat doet hij helemaal zelf. Reuze handig, maar wel beetje electra nodig
pi_205377019
quote:
Duitsers zetten zich schrap voor langer dichtblijven Nord Stream 1

Het lijkt erop dat gaspijpleiding Nord Stream 1 inderdaad langer afgesloten blijft na de 'onderhoudswerkzaamheden' van de Russen. Daarmee wordt hetgeen waar zo erg voor gevreesd werd in Duitsland mogelijk werkelijkheid. Volgens het Russische financiële dagblad Kommersant wordt de pijpleiding pas begin augustus weer in gebruik genomen.

[...]Volgens Hahn blijven reacties van Gazprom of Nord Stream zelf uit. 'In het artikel in ieder geval, en ik heb ook nog geen reactie van ze gezien dat ze zeggen dat het gas op 21 juli wél weer gaat stromen. Wel viel dit weekend op dat Gazprom bij Siemens aanklopte en om allerlei documenten vroeg. Een klassiek Russisch spel want er wordt gedaan alsof alles nodig is om Nord Stream 1 werkende te houden. Zowel aan materiaal als aan documentatie, en dat vertraagt telkens iedere stap. En al een heel jaar zien de internationale energie-experts merkwaardige hickups in de gastoevoer van Nord Stream. Ze zeggen dan van 'we kunnen er niets aan doen' of 'er is onderhoud nodig', maar inmiddels zijn dit soort dingen dus geen verrassing meer.'[...]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)lijven-nord-stream-1
pi_205377048
quote:
Het scenario lijkt me inmiddels wel duidelijk toch? Die pijplijn blijft langer dicht, vervolgens gaat ie toch weer een stukje open, maar oeps er gaat weer een onderdeel stuk, oh de reparatie duurt wat langer dan gedacht, pijplijn gaat weer even open, etcetera.

Onzekerheid zaaien is altijd beter dan de zekerheid van dicht blijven.
pi_205377195


Mooi overzicht van waar we staan, wekelijks bijgehouden door de onvolprezen Martien Visser _O_

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2022 11:57:36 ]
pi_205378002
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:56 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]

Mooi overzicht van waar we staan, wekelijks bijgehouden door de onvolprezen Martien Visser _O_
Kan ik hieruit opmaken dat de gasprijs momenteel 8x hoger is dan gewoonlijk?
pi_205378104
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:23 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kan ik hieruit opmaken dat de gasprijs momenteel 8x hoger is dan gewoonlijk?
Ja, die prijs schommelde voorheen zo rond de 20 euro.

Deze voorwaarde voor 'de winter door' heeft hij zelf gekozen trouwens. Vanuit het idee dat we er niet zoveel aan hebben als er genoeg gas is, maar dat gas tegelijkertijd volstrekt onbetaalbaar is.
pi_205378237
Maar als we de winter door komen (of heel moeilijk), is er dan al een plan voor volgend jaar ofzo en andere winters?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205378304
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:49 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als we de winter door komen (of heel moeilijk), is er dan al een plan voor volgend jaar ofzo en andere winters?
Als ik zie welke plannen er nu liggen dan zal het aardgas sowieso nog 2 winters duur blijven.
Lijkt me geen goed nieuws voor de industrie en glastuinbouw.

Aan de andere kant wel even een "wake-up call" om energie anders te organiseren, beter spreiden, grotere gasvoorraden aanleggen.
pi_205378385
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:49 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als we de winter door komen (of heel moeilijk), is er dan al een plan voor volgend jaar ofzo en andere winters?
Gaat denk ik neerkomen op LNG blijven kopen tegen bizarre prijzen, in blijven zetten op transitie naar duurzaam en taboe-onderwerpen (nucleair in Duitsland, gas uit Groningen) geen taboe meer verklaren.

Maar bij LNG bijvoorbeeld loop je er tegenaan dat investeringen lastig zijn, omdat we óók als ambitie hebben om van fossiel af te gaan. We willen vragen aan bedrijven om lange-termijn investeringen te doen in LNG-fabrieken, maar zeggen erbij dat we op lange termijn van LNG af willen.
pi_205378396
IEDEREEN MASSAAL HAARDHOUT KOPEN NUUUUUUUUUUUUU

twitter
pi_205378488
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:13 schreef myShizzle het volgende:
IEDEREEN MASSAAL HAARDHOUT KOPEN NUUUUUUUUUUUUU

[ twitter ]
Denk dat er gewoon wat onderdelen defect zijn en dat ze hard werken om dat zo snel mogelijk te fixen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205378551
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:49 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als we de winter door komen (of heel moeilijk), is er dan al een plan voor volgend jaar ofzo en andere winters?
Misschien wordt dit wel het nieuwe normaal?
Plaats hier uw advertentie
pi_205378630
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:31 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Misschien wordt dit wel het nieuwe normaal?
Aardgas voor ¤0,75 per m3 gaan we voorlopig niet meer zien denk ik.
pi_205378729
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een andere optie is een kleine Hyundai of Honda aggregaat maar dan moet je wel brandstof op voorraad houden (benzine of Aspen) en het lawaai zal ook aandacht trekken.
Een toevoeging voor als iemand dit overweegt. Géén E10 gebruiken, dat is funest om lange tijd ongebruikt in de tank te zitten. 98 gebruiken of een specifieke storage fuel (nog beter maar wat lastige verkrijgbaar)
  maandag 18 juli 2022 @ 14:49:34 #301
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205378740
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aardgas voor ¤0,75 per m3 gaan we voorlopig niet meer zien denk ik.
Tenzij Groningen open gaat
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')