Stabiel op een hoog niveau zal er in elk geval voor zorgen dat energieprijzen vanaf ca oktober nauwelijks nog bijdragen aan het inflatiecijfer.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 11:19 schreef monkyyy het volgende:
https://localfocuswidgets.net/624ae991f2fb1
Gemiddelde gasprijs was in maart ¤2,66. In April ¤2,65.
Het wordt beter mensen!
Dat is waar, gelukkig maar. Verwacht je dat het stabiel blijft de komende maanden?quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Stabiel op een hoog niveau zal er in elk geval voor zorgen dat energieprijzen vanaf ca oktober nauwelijks nog bijdragen aan het inflatiecijfer.
Ik verwacht dat niet omdat er volgens mij amper reserves worden gevuldquote:Op dinsdag 3 mei 2022 15:46 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Dat is waar, gelukkig maar. Verwacht je dat het stabiel blijft de komende maanden?
https://localfocuswidgets.net/626fc2f942010quote:Op dinsdag 3 mei 2022 11:19 schreef monkyyy het volgende:
https://localfocuswidgets.net/624ae991f2fb1
Gemiddelde gasprijs was in maart ¤2,66. In April ¤2,65.
Het wordt beter mensen!
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-62045578quote:Europese gasprijs stijgt na bericht Gazprom over minder gas
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom meldt dat door de Nordstream-pijp richting Duitsland mogelijk 40 procent minder gas zal stromen. Volgens het bedrijf komt dit door technische problemen. Na het bericht schoot de Europese gasprijs omhoog.
Het bedrijf zegt dat door de problemen zo'n 100 miljoen kubieke meter gas per dag door die leiding kan stromen, in plaats van de geplande 167 miljoen. Dit zou onder meer komen doordat het Duitse industrieconcern Siemens bepaalde pompapparatuur niet heeft teruggegeven die naar het bedrijf was gestuurd voor reparatie. Dit zou komen door sancties tegen Rusland.
Na het bericht steeg de prijs voor gas op de Amsterdamse gasbeurs met zo'n 13 procent tot 94 euro per megawattuur. Op de Britse markt werd gas ongeveer 11 procent duurder.
Op termijn wil de EU stoppen met het importeren van gas uit Rusland. Komend jaar moet de import met twee derde worden teruggebracht en per 2027 moeten de EU-landen helemaal zijn gestopt met Russisch gas.
Italië heeft tenminste alternatieven zoals Algerije, Libië en Azerbeidzjan (via TANAP-pijpleiding). Duitsland is behoorlijk de pineut omdat ze tot voor kort nog steeds nieuwe aardgasaansluitingen uitrolden en kolen- en kerncentrales gesloten hebben.quote:Op woensdag 15 juni 2022 14:18 schreef machtpen het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-italie-deels-dicht
Ook italie is aan de beurt. Straks de duitse en italiaanse industrie plat.
Ze hebben waarschuwingen genoeg gehadquote:Op woensdag 15 juni 2022 15:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Italië heeft tenminste alternatieven zoals Algerije, Libië en Azerbeidzjan (via TANAP-pijpleiding). Duitsland is behoorlijk de pineut omdat ze tot voor kort nog steeds nieuwe aardgasaansluitingen uitrolden en kolen- en kerncentrales gesloten hebben.
Slechts enkele uren na mijn vorige post is de prijs geëxplodeerd. Eventjes boven de 120 getopt en nu op 117.quote:Op woensdag 15 juni 2022 13:35 schreef ACT-F het volgende:
En de gasprijs schiet weer omhoog. Waar het gisteren nog onder de ¤90 per MWh zat is het vandaag alweer gepiekt boven de ¤100 als gevolg van leveringsproblemen:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-62045578
Dat is duur LNG. Dat schiet niet op.quote:Op woensdag 15 juni 2022 16:25 schreef monkyyy het volgende:
EU, Israel and Egypt sign deal to boost East Med gas exports to Europe
https://nos.nl/liveblog/2(...)r-gas-naar-duitslandquote:Gazprom gaat opnieuw minder gas aan Duitsland leveren
Het Russische gasconcern Gazprom heeft voor de tweede dag op rij aangekondigd dat het minder gas zal sturen via de belangrijke Nord Stream 1-pijpleiding, die vanuit Rusland via de Oostzee naar Duitsland loopt. De gasprijs steeg daardoor de afgelopen dagen met bijna 35 euro per megawattuur.
Gisteren meldde Gazprom dat het 40 procent minder gas door de pijpleiding zal sturen. Het Russische bedrijf zegt dat dat komt door een technisch probleem, dat niet kan worden opgelost omdat het Duitse elektrotechnische concern Siemens vanwege de westerse sancties geen apparatuur mag leveren aan Gazprom. Vandaag komt er een extra verlaging bij, waardoor het staatsbedrijf nog maar zo'n 40 procent van de gebruikelijke hoeveelheid gas door de pijpleiding exporteert.
De Duitse regering gelooft niet dat de verlaging van de gasleveringen komt door technische malheur. Minister Habeck van Economische Zaken denkt dat het gaat om een politieke actie. Volgens hem beschikt Duitsland nu over voldoende gas.
De Nord Stream 1 is voor Duitsland de belangrijkste pijpleiding om Russisch gas te importeren. De leveringen aan Duitsland via de Yamal-pijpleiding die via Polen loopt, werden eerder stopgezet.
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:10 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)r-gas-naar-duitsland
Nu wel, maar ze kunnen waarschijnlijk vanaf nu geen of beperkt een voorraad aanleggen voor de winter. Duitsland zit diep in de problemen voor de aankomende winter en daarmee wij ook.
Ik heb niet het idee dat Rusland zich uberhaupt al heel erg druk maakte om de "westerse invloedsferen" gezien deze invasie.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.
Blijft bizar hoe maatregelen ons als een boemerang keihard raken en de andere partij (ook door prijsstijgingen van hun energieproduct) weinig last hebben. Sterker nog. het blijkt een ideaal middel om af te komen van die westerse invloed(ssfeer) en voortaan zelf hamburgers (af) te gaan bakken.
Nou, ik volg wat Russische youtubers en ik durf echt wel te beweren dat het leven daar toch wel iets anders is geworden, halve winkelcentra zijn opeens gesloten en ook daar is de benzine niet bepaald goedkoper geworden.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, het wordt een koude oorlog waarbij het gros van consumenten, net als in elke oorlog, die alleen maar kan ondergaan.
Blijft bizar hoe maatregelen ons als een boemerang keihard raken en de andere partij (ook door prijsstijgingen van hun energieproduct) weinig last hebben. Sterker nog. het blijkt een ideaal middel om af te komen van die westerse invloed(ssfeer) en voortaan zelf hamburgers (af) te gaan bakken.
Uiteraard, deflatie zal nooit toegestaan worden, dus het leven is permanent duurder, ook al zakken de prijzen van grondstoffen weer.quote:Op woensdag 15 juni 2022 18:41 schreef BMW1993 het volgende:
Ik denk dat we er aan moeten wennen dat het leven permanent duurder gaat worden.
Nergens zie je tekenen dat de prijzen van grondstoffen op den duur weer omlaag gaan de komende tijd.
Ik denk dat Rusland nog net chic genoeg is dat ze zorgen dat de Europese huishouden (tegen enorme prijzen) net voldoende gas krijgen, maar de industrie zal verlamd raken. De Russische wijsheid is immers, zolang de vijand meer verliest dan wij verliezen, dan winnen we. Ze vinden ons verwend en denken dat we breken als we in onze comfort geraakt worden.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja historisch gezien is de huidige situatie natuurlijk kattenpis voor ze. Dat is het voordeel wat ze hier hebben; ze zijn een hoop gewend. Van armoede tot creatieve oplossingen voor tekorten en ellende. Ik denk daarom dat het Poetin ook weinig boeit of er nou 10.000 of 100.000 soldaten moeten sterven om zijn doel in Oekraine te bereiken helaas, want zelfs 100.000 is nog steeds erg weinig voor Rusland.quote:Op donderdag 16 juni 2022 00:11 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland nog net chic genoeg is dat ze zorgen dat de Europese huishouden (tegen enorme prijzen) net voldoende gas krijgen, maar de industrie zal verlamd raken. De Russische wijsheid is immers, zolang de vijand meer verliest dan wij verliezen, dan winnen we. Ze vinden ons verwend en denken dat we breken als we in onze comfort geraakt worden.
Als dat ook voor LNG geldt dan zie ik de prijzen morgen door het dak gaan. Vandaag is al de ¤148 getopt per MWh om op ¤118 te eindigen. Enkele dagen geleden was het nog iets meer dan ¤80.quote:
Een van de grootste LNG-Terminals in Amerika ligt waarschijnlijk al stil tot eind 2022quote:Op vrijdag 17 juni 2022 00:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als dat ook voor LNG geldt dan zie ik de prijzen morgen door het dak gaan. Vandaag is al de ¤148 getopt per MWh om op ¤118 te eindigen. Enkele dagen geleden was het nog iets meer dan ¤80.
Dat kan er ook nog wel bij:quote:Op vrijdag 17 juni 2022 00:10 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Een van de grootste LNG-Terminals in Amerika ligt waarschijnlijk al stil tot eind 2022
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |