abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205338438
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:30 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ohja, warmtepomp :+

Maar waarom wordt er dan driftig waterstoffabrieken gebouwd en gepland.
En vergeet de afnameverplichting niet. Iets wat denk ik Shell bedongen heeft om te investeren in waterstof.

Met andere woorden, waarom al die toestanden als het netto tot een hoger energieverbruik gaat leiden?
Je denkt dat NL geen industrie heeft?

Voor particulieren wordt h2 in ieder geval niet gemaakt en gaat ook bijna zeker niet gebeuren met uitzondering van mogelijk enkelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205338461
quote:

[..]

En vergeet de afnameverplichting niet. Iets wat denk ik Shell bedongen heeft om te investeren in waterstof.

Waterstoffabrieken (elektrolysers) worden er vooral neergezet voor de industrie en deels voor transport (bussen / vrachtwagens / personenauto's en eventueel schepen en vliegtuigen).

Energetisch is waterstof een slechte oplossing en voor transport zie ik er weinig in maar dat betekent niet dat er geen industrieën zijn die er wel degelijk schoner van worden.

Shell wil het bijvoorbeeld ook inzetten in Pernis om de raffinaderij deels op waterstof te laten draaien.

Maar om het in perspectief te plaatsen: die elektrolyser die Shell nu neerzet bij Pernis kan maar zo'n 10% van het totaal aan benodigde energie voor die raffinaderij vervangen. Dat geeft wel aan hoe kleinschalig het allemaal nog is nu (en hoe belachelijk veel energie er nodig is om een litertje diesel of benzine te maken.

quote:
Met andere woorden, waarom al die toestanden als het netto tot een hoger energieverbruik gaat leiden?
Het kan dus nuttig zijn als je vervuilende industrieën schoner kan krijgen. Dan is die extra benodigde energie (zolang je het uit wind- of zonne-energie haalt) wel enigszins te verantwoorden.

Shell is bovendien mede-eigenaar van het windpark, dus die vrijheid hebben ze ook wel een beetje.
pi_205338903
quote:

[..]

Het simpele antwoord is dat warmtepompen het heel goed doen bij gewenste temperaturen tot een graad of vijftig of liever nog lager. Daarboven is het niet meer interessant of erg ingewikkeld.

Dus is een warmtepomp uitstekend geschikt om en huis met voldoende isolatie en een goed afgiftesysteem te verwarmen maar totaal ongeschikt voor industriële processen die hogere temperaturen vereisen zoals b.v. hoogovens. Dan moet je dus kiezen tussen directe elektrische verwarming of b.v. waterstof.
pi_205339132
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je mist nog iets. Parfum aan H2 toevoegen zoals we nu bij gas doen is nog niet goed mogelijk omdat het de verbranding hindert. Uiteindelijk wil je dat wel zodat lekkages gedetecteerd worden.
Tegen de tijd dat ze iets op al die logistieke problemen voor de uitvoering van een transitie naar 'waterstof voor thuis' hebben bedacht, is er vast ook wel een slimmerik geweest die iets verzonnen heeft voor dat geurtje. Aardgas is in principe ook geurloos. Dat geurtje is er pas na een paar grote ongelukken bij gemengd.
pi_205339137
Er verder over brainstormen denk ik dat direct elektrisch verwarmen tot zeer hoge temperaturen waarschijnlijk energiezuiniger zou zijn ware het niet dat je dan de balans op je netwerk kwijt bent. Of te wel je gaat kortere tijd heel veel vermogen vragen dus heb je heel veel molen en panelen nodig terwijl je even later niets nodig hebt en dus al die molens op niks af draaien. dan is het inleveren van 30% energie om het even op te slaan een redelijke prijs.

correct me when i m wrong.

In huishoudens telt dat minder want als mijn koffie klaar is gaat bij de buren net de wasmachine aan, door de vele gebruikers middelt dat wel weer uit.
pi_205339305
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 12:58 schreef qajariaq het volgende:
Er verder over brainstormen denk ik dat direct elektrisch verwarmen tot zeer hoge temperaturen waarschijnlijk energiezuiniger zou zijn ware het niet dat je dan de balans op je netwerk kwijt bent. Of te wel je gaat kortere tijd heel veel vermogen vragen dus heb je heel veel molen en panelen nodig terwijl je even later niets nodig hebt en dus al die molens op niks af draaien. dan is het inleveren van 30% energie om het even op te slaan een redelijke prijs.

correct me when i m wrong.

In huishoudens telt dat minder want als mijn koffie klaar is gaat bij de buren net de wasmachine aan, door de vele gebruikers middelt dat wel weer uit.
Ja, direct elektrisch verwarmen is zeker efficiënter dan het omzetten in waterstof en dan weer omzetten / verbranden.

Alleen heb je die windenergie niet altijd op de momenten dat je de piekvraag hebt.

Dan is dit wel een aardige middenweg voor de industrie.
pi_205361838
twitter

twitter

Wat nieuwe informatie van BNR verslaggever.
pi_205365872
twitter
Plaats hier uw advertentie
  zondag 17 juli 2022 @ 10:08:45 #259
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205365962
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 19:28 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

[ twitter ]

Wat nieuwe informatie van BNR verslaggever.
Wat maken die scenario's precies uit. En wat maak Geert Jan Hahn voor verschil? Duitsland kan niet anders dan uitgaan van afsluiting.
pi_205365979
Vooralsnog ga ik uit van het scenario dat er de komende winter een periode een tekort aan energie kan zijn en dat we momenten in het donker kunnen zitten.

De kans is niet heel groot (je kan industrie afschalen) maar dan nog is er wel een grote kans dat energie heel duur wordt komende winter. "Nog duurder dan nu?" Yep.
pi_205365995
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 11:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waterstoffabrieken (elektrolysers) worden er vooral neergezet voor de industrie en deels voor transport (bussen / vrachtwagens / personenauto's en eventueel schepen en vliegtuigen).

Energetisch is waterstof een slechte oplossing en voor transport zie ik er weinig in maar dat betekent niet dat er geen industrieën zijn die er wel degelijk schoner van worden.

Shell wil het bijvoorbeeld ook inzetten in Pernis om de raffinaderij deels op waterstof te laten draaien.

Maar om het in perspectief te plaatsen: die elektrolyser die Shell nu neerzet bij Pernis kan maar zo'n 10% van het totaal aan benodigde energie voor die raffinaderij vervangen. Dat geeft wel aan hoe kleinschalig het allemaal nog is nu (en hoe belachelijk veel energie er nodig is om een litertje diesel of benzine te maken.
[..]
Het kan dus nuttig zijn als je vervuilende industrieën schoner kan krijgen. Dan is die extra benodigde energie (zolang je het uit wind- of zonne-energie haalt) wel enigszins te verantwoorden.

Shell is bovendien mede-eigenaar van het windpark, dus die vrijheid hebben ze ook wel een beetje.
Een raffinaderij wordt natuurlijk aangedreven door een deel van het product.
Vakman pur sang
pi_205366010
twitter
pi_205366019
Wat denken jullie van Nordstream 2.
Een parallel leiding van nordstream 1 die er juist voor moest zorgen dat Europa (Du) altijd voldoende gasvoorraad zou hebben.

Als deze winter de bejaarden uit hun kot gebikkeld moeten worden denk ik dat ze NS2 toch gaan certificeren.

https://www.nu.nl/economi(...)verzet-oekraine.html
Vakman pur sang
  zondag 17 juli 2022 @ 10:23:01 #264
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205366030
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Een parallel leiding van nordstream 1 die er juist voor moest zorgen dat Europa (Du) altijd voldoende gasvoorraad zou hebben.

Als deze winter de bejaarden uit hun kot gebikkeld moeten worden denk ik dat ze NS2 toch gaan certificeren.

Nee. Wat de Duitsers gaan doen is (bruin-)kool stoken en energie op de bon gooien. Dat is allemaal al bekend gemaakt door de fuhrers aldaar
pi_205366072
Wat mij betreft gooi NS2 open. Men maakt nu dankbaar gebruik van NS1 dan is NS2 niet ineens veel fouter toch?
Met onze contracten en de toename van levering met 140% zijn alle energieproblemen als sneeuw voor de zon vertrokken.
Vakman pur sang
pi_205366074
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:

Ik hoop dat ze die opblazen of verwijderen, maar ik vermoed dat ze blijft liggen totdat rusland weer vriendje wordt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205366076
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hoop dat ze die opblazen of verwijderen, maar ik vermoed dat ze blijft liggen totdat rusland weer vriendje wordt.
Over een jaar of 20?
pi_205366082
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:30 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Over een jaar of 20?
historisch gezien gebeurt dat eerder. Gezien de economische noodzaak zal het nog eerder gebeuren.
pi_205366095
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vooralsnog ga ik uit van het scenario dat er de komende winter een periode een tekort aan energie kan zijn en dat we momenten in het donker kunnen zitten.

De kans is niet heel groot (je kan industrie afschalen) maar dan nog is er wel een grote kans dat energie heel duur wordt komende winter. "Nog duurder dan nu?" Yep.
Of rationeren, bijvoorbeeld elke 2 uur een regio uitzetten, weet niet of dat techisch kan maar dit deden ze op de antillen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 17 juli 2022 @ 10:57:35 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205366227
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dan wordt het wel rap tijd voor een paar accu's.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205366293
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan wordt het wel rap tijd voor een paar accu's.
Check. Die linker EcoFlow Delta Pro is overigens veruit m'n favoriet.
Die gaat vanzelf aan als er weer stroom is, de 2 rechter exemplaren moet je zelf inschakelen dus dan kan je je "window of opportunity" missen om ze weer bij te laden.

Bij de EcoFlow kan ik ook de maximale laadstroom instellen met de app, handig als je een hele kleine aggregaat hebt bijvoorbeeld.

Het enige nadeel is 45 kilo :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 17 juli 2022 @ 11:12:56 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205366350
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Check. Die linker EcoFlow Delta Pro is overigens veruit m'n favoriet.
Die gaat vanzelf aan als er weer stroom is, de 2 rechter exemplaren moet je zelf inschakelen dus dan kan je je "window of opportunity" missen om ze weer bij te laden.

Bij de EcoFlow kan ik ook de maximale laadstroom instellen met de app, handig als je een hele kleine aggregaat hebt bijvoorbeeld.

Het enige nadeel is 45 kilo :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben er nog niet in ingelezen, maar wat mij betreft zijn zulke dingen alleen interessant als ze automagisch werken en een eventuele stroomuitval opvangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205366389
pi_205366462
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ben er nog niet in ingelezen, maar wat mij betreft zijn zulke dingen alleen interessant als ze automagisch werken en een eventuele stroomuitval opvangen.
Je kan natuurlijk een UPS in je woning bouwen maar dat is ontiegelijk kostbaar.

Deze oplossing is vooral om bij stroomuitval m'n vriezer en aquarium aan de gang te houden.
Voor verwarming van de woonkamer (ook niet onbelangrijk) heb ik 2 andere alternatieven.
  zondag 17 juli 2022 @ 11:44:32 #275
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205366695
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk een UPS in je woning bouwen maar dat is ontiegelijk kostbaar.

Deze oplossing is vooral om bij stroomuitval m'n vriezer en aquarium aan de gang te houden.
Voor verwarming van de woonkamer (ook niet onbelangrijk) heb ik 2 andere alternatieven.
Zo’n ecoflow zou toch moeten werken wanneer de elektriciteit uitvalt? Mits opgeladen natuurlijk.

Lijkt mij wel wat voor mijn pelletkachel als backup voor het beetje electra wat zo’n ding nodig heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')