Ik vind hem wel goed communiceren en volgens mij is men met man en macht begint op zijn ministerie om het in goede banen te leiden, maar de urgentie ontbreekt nog in de communicatie. Het kan echter een strategische keuze zijn van het kabinet (lees: Rutte) om pas op te schalen als het echt niet anders kan.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Rob Jetten blinkt nog niet uit in daadkracht, in alles de nieuwe coronacrisis dit.
Ik verwacht geen tekorten voor de huishoudens, maar de gasprijzen kunnen wel torenhoog worden. En als de industrie moet afschakelen, dan is een economische crisis onvermijdelijk.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:15 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het scenario dat huishoudens geen gas meer krijgen is echt nog wel ver weg. Maar de takken van de industrie die veel gas verbruiken mogen zich wel zorgen maken (en doen dat ook)
Als er een noodsituatie ontstaat, dan komen er ook noodwetten. Zo'n windmolenpark wordt er dan zonder veel vooronderzoek doorheen gedrukt en gewoon zo snel mogelijk gebouwd. Maar dan nog zitten we de komende jaren (circa 3 jaar heb ik horen zeggen) op hete kolen.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:24 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik mij afvraag is of alleen de winter de echte vuurdoop is? Als de Russen sowieso stoppen met de gas toevoer dan heb je toch ook buiten de winters om een probleem? En de transitie van gas naar X of Y is niet binnen één winter volbracht.
Kun je de NRC lezen? https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-experts-2-a4135957quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:55 schreef Jojoke het volgende:
volgende:
[..]
Rob Jetten blinkt nog niet uit in daadkracht, in alles de nieuwe coronacrisis dit.
Ik
Gelukkig wel, dat is ook hard nodig om voldoende werknemers uit hun comfortzone te trappen en om gaan scholen na al dat goedkope geld beleid van de ECB(zombificatie van de economie).quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:57 schreef Jojoke het volgende:
[..]
En als de industrie moet afschakelen omschakelen, dan is een economische crisis onvermijdelijk.
Vergeet ook de mensen die zijn aangesloten bij een warmtenet niet. De prijs daarvan is gekoppeld aan de gasprijs. Terwijl het officieel industriële restwarmte of biomassa is. Milieuvriendelijk en goedkoop!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:57 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik verwacht geen tekorten voor de huishoudens, maar de gasprijzen kunnen wel torenhoog worden. En als de industrie moet afschakelen, dan is een economische crisis onvermijdelijk.
En zie hier het probleem, ik verwacht enorme opkomst van populistische partijen. Al in maart bij de Statenverkiezingen.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is maar goed, dat de regering zo proactief is!
Oh, wacht...
Als de rijken minder gaan verdienen kan er snel actie worden ondernomen. Maar als de burgers een probleem hebben moet dat uitbesteed worden aan de gemeentes. Die niet machtig genoeg zijn om de energieleveranciers van het niveau Shell of TenneT aan te sturen. Want die lobbyen in Den Haag.
Ik denk dus dat de Europese politici die 10 dagen afwachten en als de gaskraan dan dicht blijft, dan krijgt Jetten van Rutte het fiat om een noodscenario's in gang te zetten. Zo'n regering moet een aanleiding hebben om stappen te nemen. De kolencentrales gingen ook pas open omdat Gazprom een 'technisch mankement' had.quote:Op zondag 10 juli 2022 00:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kun je de NRC lezen? https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-experts-2-a4135957
Coronascenario dus. Eerst laten escaleren en dan maandenlang halfslachtige kutoplossingen die ook nog eens veel te duur zijn vergeleken met tijdig ingrijpen. Puur omdat dat politiek niet opportuun is.quote:Op zondag 10 juli 2022 00:04 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dus dat de Europese politici die 10 dagen afwachten en als de gaskraan dan dicht blijft, dan krijgt Jetten van Rutte het fiat om een noodscenario's in gang te zetten. Zo'n regering moet een aanleiding hebben om stappen te nemen. De kolencentrales gingen ook pas open omdat Gazprom een 'technisch mankement' had.
Ja, ik vrees van wel. Het zou natuurlijk veel beter zijn als we nu de kraan van Groningen al een beetje extra openzetten. Maar naar de Groningers toe moet er duidelijke urgentie zijn. Als Rusland de gaskraan dichtdraait dan is er een duidelijker aanleiding dan dat de Groninger gaskraan extra wordt opengezet omdat de regering vreest dat Rusland de gaskraan dichtdraait. Dan zal een Tweede Kamer de staatssecretaris ook op het matje roepen omdat hij iets doet uit voorzorg, terwijl hij heeft gezegd dat het de laatste optie is.quote:Op zondag 10 juli 2022 00:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Coronascenario dus. Eerst laten escaleren en dan maandenlang halfslachtige kutoplossingen die ook nog eens veel te duur zijn vergeleken met tijdig ingrijpen. Puur omdat dat politiek niet opportuun is.
Dat roepen heel veel mensen al meer dan 10 jaar.quote:Op zondag 10 juli 2022 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En zie hier het probleem, ik verwacht enorme opkomst van populistische partijen. Al in maart bij de Statenverkiezingen.
Zou ook massaal door corona gebeuren. Was eerder het tegendeel uiteindelijk.quote:Op zondag 10 juli 2022 00:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat roepen heel veel mensen al meer dan 10 jaar.
quote:Op vrijdag 8 juli 2022 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb vernomen dat die levering uit canada niet mag vanwege de sancties
quote:„Wir sind aktuell in der zweiten Stufe der Alarmstufe“, sagt WELT-Reporter Marian Grunden. Er erklärt, was es mit dem Gasnotfallplan für Deutschland auf sich hat und wie genau er funktioniert. Doch eins stellt er klar: „An dem Notfallplan wird fleißig gerüttelt.“
Als simpele burger kan je ook maar heel weinig doen dan een beetje je verbruik te verminderen. Stressen om zaken waar je 0 invloed op hebt levert weinig op.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 22:54 schreef Jojoke het volgende:
Nieuwsuur had hier gisteren een rapportage over en de 2 hoogleraren hadden beiden min of meer dezelfde boodschap: Europa wordt op de proef gesteld in de komende winter.
Het is eigenlijk vreemd dat zo weinig mensen nu beseffen wat er waarschijnlijk aan zit te komen. Terwijl er duidelijke tekenen aan de wand zijn. Dat was bij de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne ook het geval. Niet dat je er heel veel aan kan doen, behalve zorgen dat je genoeg hakhout hebt als je een openhaard hebt. Ignorance is bliss.
Maar hoe zou dat praktisch werken? Elektriciteit kan je enkele uren per dag afsluiten, met rolling blackouts bvb. Met gas is dat veel moeilijker.quote:Op donderdag 14 juli 2022 04:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de toevoer van aardgas via NS1 niet meer in voldoende mate plaatsvindt eind deze maand dan treedt alarmfase 3 in voor Duitsland. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan het aardgas dan ook op de "bon" gaan voor huishoudens omdat het weinig zin heeft thuis ff warm te zitten maar daarna geen baan meer te hebben volgens de duitse overheid.
Met het afsluiten van electriciteit verminder je ook het gasverbruik?quote:Op donderdag 14 juli 2022 06:07 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar hoe zou dat praktisch werken? Elektriciteit kan je enkele uren per dag afsluiten, met rolling blackouts bvb. Met gas is dat veel moeilijker.
Ach, dit doet 'ie best aardig. Hoewel het meer man-bijt-hond niveau is.quote:Op donderdag 14 juli 2022 07:29 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
Jetten Held. Waar zouden we zijn zonder Jetten?
Wind- en zonneënergie is intermittent, soms is er te weinig, soms te veel, en opslagcapaciteit is beperkt en duur. Omzetting in waterstof biedt de mogelijkheid om veel grotere hoeveelheden energie op te slaan.quote:Op donderdag 14 juli 2022 07:08 schreef Rode_Wijn het volgende:
Dit leek mij wel iets voor dit topic.
En misschien hier al besproken hoor, maar ik lees links en rechts over een stevige opkomst van waterstof (2 grote fabrieken nu gepland of gewild) met mogelijke afnameverplichting voor industrie.
Hoe is waterstof efficient? Dit lost toch niets op? Is er een waterstofdokter in de zaal die mij dit soort plannen kan uitleggen?
Laat ik beginnen met vragen aan onze energie-fanaat:
@:thefreshprince
De grote meerwaarde is dan dus dat het de piek- dal verschillen wegneemt. Al ware het een accu. Begrijp ik het zo goed?quote:Op donderdag 14 juli 2022 08:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wind- en zonneënergie is intermittent, soms is er te weinig, soms te veel, en opslagcapaciteit is beperkt en duur. Omzetting in waterstof biedt de mogelijkheid om veel grotere hoeveelheden energie op te slaan.
Verder is het in veel industriële toepassingen (branders, ovens..) waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om aardgas te vervangen door waterstof, dan over te stappen op elektriciteit.
Europa heeft een uitgebreid netwerk van pijpleidingen voor aardgas, die kunnen ook voor waterstof gebruikt worden. Transport via tankers is wel duurder (om waterstof vloeibaar te maken moet het gekoeld worden tot -253°C, aardgas slechts tot -161°C).
Maar waterstof zal pas een belangrijke rol gaan spelen wanneer er voldoende groene stroom beschikbaar is.
Wat ik me altijd afvraag over die pijpleidingen, kan je daar aardgas en waterstof tegelijk mee verplaatsen? Of is het het 1 of het ander?quote:Op donderdag 14 juli 2022 08:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wind- en zonneënergie is intermittent, soms is er te weinig, soms te veel, en opslagcapaciteit is beperkt en duur. Omzetting in waterstof biedt de mogelijkheid om veel grotere hoeveelheden energie op te slaan.
Verder is het in veel industriële toepassingen (branders, ovens..) waarschijnlijk makkelijker en goedkoper om aardgas te vervangen door waterstof, dan over te stappen op elektriciteit.
Europa heeft een uitgebreid netwerk van pijpleidingen voor aardgas, die kunnen ook voor waterstof gebruikt worden. Transport via tankers is wel duurder (om waterstof vloeibaar te maken moet het gekoeld worden tot -253°C, aardgas slechts tot -161°C).
Maar waterstof zal pas een belangrijke rol gaan spelen wanneer er voldoende groene stroom beschikbaar is.
Tegelijk lijkt me moeilijk. Afwisselen is waarschijnlijk wel mogelijk, dat doet men ook met pijpleidingen voor vloeibare brandstoffen, bvb die leiding in de VS die vorig jaar (?) stillag wegens een ransomware aanval, die werd gebruikt voor benzine en kerosine dacht ik. Of het een optie is hangt waarschijnlijk af van hoe vaak je wil switchen en hoeveel je telkens moet aftappen en apart verwerken omdat het gemengd is (wat afhankelijk is van de lengte van de pijpleiding, de ruwheid van de wand, het verschil in viscositeit of soortelijk gewicht)...quote:Op donderdag 14 juli 2022 08:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Wat ik me altijd afvraag over die pijpleidingen, kan je daar aardgas en waterstof tegelijk mee verplaatsen? Of is het het 1 of het ander?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |