SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan natuurlijk nog achter, buiten
Tja, deze wildernis behoeft nog 'enig' onderhoudMaar de tuin is lekker diep, op ZO gelegen en achter vrij. Dus daar kunnen we wel wat moois van maken.
Een lijstje met wat er geklust moet worden (meer dan genoeg) volgt nog.
[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 25-03-2022 16:04:09 ]
Daar zijn ze al op de koffie geweest, gluren is niet nodigquote:Op vrijdag 25 maart 2022 17:52 schreef valentijn101 het volgende:
Leuk huis. Niets aan veranderen. De vloeren met groene zeep dweilen dan worden ze prachtig.
En natuurlijk even bij debuten binnen gluren wat zij gedaan hebben voor je begint te verbouwen.
Wij doen ongeveer hetzelfde, vanuit IJsselstein richting deze omgevingquote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:09 schreef Gripper het volgende:
Poh wat een tof huis, en nog zoveel mooie oorspronkelijke elementenIk ga m ook volgen!
We zijn zelf vorig jaar van Nieuwegein naar Cothen verhuisd dus woon ook -soort van- op de heuvelrug.
Dank!quote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:30 schreef Lienekien het volgende:
Geweldig!![]()
Dat het maar een heerlijk (t)huis mag worden!
Ik PM je even mijn bankrekening goed, met die gasprijzen Anno-helemaal-niet-1935 meerquote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:31 schreef Slumlord. het volgende:
*volg*
Leuk huis, niks meer aan veranderen
Wat Isa zegt, we zijn al even bij de buren op de koffie geweestquote:Op vrijdag 25 maart 2022 17:52 schreef valentijn101 het volgende:
Leuk huis. Niets aan veranderen. De vloeren met groene zeep dweilen dan worden ze prachtig.
En natuurlijk even bij debuten binnen gluren wat zij gedaan hebben voor je begint te verbouwen.
We gaan zoveel mogelijk behouden, is het planquote:Op vrijdag 25 maart 2022 18:45 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat gaaf! Ik hoop dat je er (behalve de badkamer, keuken en de boiler) optisch zo min mogelijk aan doet. Zou echt zonde zijn van zo'n gaaf huis.
Die kelder ziet er keurig netjes uit, zou ik me niet druk over maken.
Thnx!quote:Op vrijdag 25 maart 2022 18:55 schreef ToT het volgende:
Errug gaaf meid!
Ja mijn vrouw en ik zouden er enorm veel aan moderniseren (ikzelf zou wel een aantal klassieke elementen willen houden), maar dit is echt gaaf!
Nee, je woont er hartstikke naastquote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:09 schreef Gripper het volgende:
Poh wat een tof huis, en nog zoveel mooie oorspronkelijke elementenIk ga m ook volgen!
We zijn zelf vorig jaar van Nieuwegein naar Cothen verhuisd dus woon ook -soort van- op de heuvelrug.
Gelukkig maar. Monumentenglas heb ik hier ook 1 1/2 jaar geleden laten zetten. Niet even goed als HR++ maar het scheelt wel een hoop.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:27 schreef Candaasje het volgende:
Oh hey, het wordt al gezellig hier, leuk!
[..]
Alle paneeldeuren blijven ook, het beslag blijft of anders in dezelfde stijl, en we willen kijken of we de raamkozijnen kunnen herstellen en het glas kunnen vervangen voor monumentenglas of vacuümglas (vanwege de dikte) want veel van het glas is gebarsten, en de isolatiewaarde is ook wat matig.
Leuk dat jullie allemaal volgen!
Thnx voor de tip! DMtje mag altijd!quote:Op zaterdag 26 maart 2022 08:08 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Monumentenglas heb ik hier ook 1 1/2 jaar geleden laten zetten. Niet even goed als HR++ maar het scheelt wel een hoop.
Het is trouwens wel even opletten door wie je het laat zetten, je hebt verschillende esthetische types - met vervorming afhankelijk van de tijdsperiode van het huis - en de stopverf-vervangende kit is iets wat niet elke glaszetter beheerst. Dus even doorvragen of iemand het echt kan voordat je of met te strak glas of nog erger met glaslatjes opgescheept zit.
Mocht je daar behoefte aan hebben, kan ik je de gegevens DM'en van de glaszetter die het bij mij gedaan heeft, hij zit in de regio.
Welkom!quote:Op zaterdag 26 maart 2022 14:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat een leuk huis op een prachtig perceel!
Een nieuwe iets grotere dakkapel (gehele breedte van de overloop) maakt het mogelijk om zelfs nog een toilet op de eerste verdieping te plaatsen. Het beste kies je dan voor een dakkapel met raam-blind deel-raam. Dan kun je de douche houden waar die nu zit, wastafel tegenover de deur (waar dan precies het blinde deel van de dakkapel zit, zodat boven de wastafel nog een spiegel/spiegelkast gehangen kan worden) en toilet rechts van de deur waar nu het nisje zit op de overloop. Dan heb je alle functies op een klein oppervlak.
En dat is een 10-jarenplan of denken jullie eerder daarmee klaar te zijn?quote:Op zondag 27 maart 2022 15:54 schreef Candaasje het volgende:
Ow, beste image-kwaliteit ev4h.![]()
Ik ga proberen een versie te maken die jullie ook kunnen lezen.
EDIT: gelukt denk ik![]()
quote:Op zondag 27 maart 2022 16:11 schreef golfer het volgende:
[..]
En dat is een 10-jarenplan of denken jullie eerder daarmee klaar te zijn?
Zie DM.quote:Op zondag 27 maart 2022 15:38 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Thnx voor de tip! DMtje mag altijd!![]()
Vriend zijn oom is schilder en schijnt vaker dit soort glas te vervangen (begon zelf over de lelijkheid van glaslatjes) maar ik weet niet hoeveel ervaring hij heeft met die vervanger voor stopverf. Want stopverf zelf schijnt weer te rigide te zijn en kans op gebarsten glas te geven, lazen we ergens in een van de 100en informatiedocumenten/boeken die mijn vriend nu aan het opduikelen is![]()
(Wat ik wel wil geloven, want in heel veel van de raampartijen zitten nu barsten in het glas.)
quote:Op zondag 27 maart 2022 17:04 schreef flipsen het volgende:
Toch wel handig dat ook "Verhuizen" een eigen blokje heeft gekregen, je zou het vergeten
quote:Op zondag 27 maart 2022 17:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zie DM.
De olie in echte stopverf tast op termijn ook de afdichting tussen de ruiten van het dubbelglas waardoor het lek raakt. Vandaar dat er 'nep'-stopverf op de markt is die zelfde functie als stopverf heeft maar niets aantast.
Oh dat klinkt spannender dan het is hoorquote:Op zondag 27 maart 2022 22:58 schreef yinu het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd naar jullie boekenkast nu, als die zo lastig te verplaatsen is...
Ik heb het niet nagemeten, maar de achtertuin is volgens de Funda-gegevens zo'n 44 meter diep (en 10 meter breed). Dan ga ik er vanuit dat ze vanaf de achtergevel rekenen.quote:
Hahaha!quote:Op vrijdag 25 maart 2022 23:18 schreef flipsen het volgende:
Team @:Six.
Oh wacht... Wat een mooi huisGa ik ook even volgen, als anti-klusser zijnde.
Urethaankit gebruiken.quote:Op zondag 27 maart 2022 17:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zie DM.
De olie in echte stopverf tast op termijn ook de afdichting tussen de ruiten van het dubbelglas waardoor het lek raakt. Vandaar dat er 'nep'-stopverf op de markt is die zelfde functie als stopverf heeft maar niets aantast.
Jup, misschien dat we kunnen proberen de brievenbus wat tochtvrijer te maken door aan de binnenzijde iets van strips of borstels te plaatsen, maar dat blijven wel zwakke punten qua isolatieplan.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:22 schreef BBach het volgende:
Cool huis, veel details die je best behoudt! Ook al zijn dingen zoals het raampje in de deur en het brievenbusluik enorme koudebruggen. Ik volg uiteraard.
We willen wel nog even kijken hoe de vloer er daadwerkelijk aan toe is, maar grote kans dat we hem er in woonkamer en eetkamer helemaal uit gaan halen. En dan is volstorten met schuimbeton wellicht wel net zo handig. Momenteel is de vloer nl. sowieso niet vlak genoeg voor vloerverwarming, dus we moeten er sowieso iets mee.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:38 schreef blomke het volgende:
Gaaf huis, is wat moois van te maken. Heb je over kruipruimte isolatie nagedacht? PV-panelen??
Maar vloerverwarming moet je toch wel invrezen denk ik, in de hal.....quote:Op maandag 28 maart 2022 15:01 schreef Nico987 het volgende:
Wat een mooi huis.... Ik heb alleen de OT gelezen. Ik hoop dat jullie het respect voor de jaren 30 verbouwen. Dus niet de vloer uit de hal slopen en de deuren vervangen voor taatsdeuren ed.
quote:Op maandag 28 maart 2022 20:40 schreef SQ het volgende:
Je wordt van niets zo effectief wakker als van een granitovloer onder je blote poten in januari.
Dankjewel!quote:Op maandag 28 maart 2022 22:56 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd en veel succes!! Super leuk huis!!
Yep, maar in hete zomers kun je er wel lekker op afkoelenquote:Op maandag 28 maart 2022 20:40 schreef SQ het volgende:
Je wordt van niets zo effectief wakker als van een granitovloer onder je blote poten in januari.
Wat een ruimte, geweldig!quote:Op zondag 27 maart 2022 23:54 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik heb het niet nagemeten, maar de achtertuin is volgens de Funda-gegevens zo'n 44 meter diep (en 10 meter breed). Dan ga ik er vanuit dat ze vanaf de achtergevel rekenen.
Geen toilet boven?quote:Op zondag 27 maart 2022 15:38 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Thnx voor de tip! DMtje mag altijd!![]()
Vriend zijn oom is schilder en schijnt vaker dit soort glas te vervangen (begon zelf over de lelijkheid van glaslatjes) maar ik weet niet hoeveel ervaring hij heeft met die vervanger voor stopverf. Want stopverf zelf schijnt weer te rigide te zijn en kans op gebarsten glas te geven, lazen we ergens in een van de 100en informatiedocumenten/boeken die mijn vriend nu aan het opduikelen is![]()
(Wat ik wel wil geloven, want in heel veel van de raampartijen zitten nu barsten in het glas.)
[..]
Welkom!![]()
Ik denk eigenlijk niet dat we voor een toilet op de eerste verdieping gaan. Qua ruimte is de douche namelijk behoorlijk klein, en die zouden we echt wel wat groter willen maken. De nis trekken we er wel bij (en we trekken de dakkapel hoogstwaarschijnlijk nog zo'n 2 meter verder door naar de werkkamer.) dus het zou in theorie wel kunnen, maar we zien er voor onszelf niet zoveel meerwaarde in en daarbij is het nu al een heel gepuzzel met leidingwerk en ventilatiesystemen, dat wordt er met nog een extra afvoer niet makkelijker op.
Maar de badkamer wordt wellicht pas een project over een jaar (in de tussentijd de boel maar heel goed afkitten/lekdicht maken) dus we hebben nog even om erover na te denken en alsnog van ideeën te veranderen
Ja heerlijk hèquote:
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoquote:Op maandag 28 maart 2022 23:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Geen toilet boven?Hoeven jullie ‘s nachts nooit naar de wc? Ik woon nu 12 jaar zonder wc boven en dat was echt mijn nummer 1 wens voor een nieuw huis
![]()
En ik weet niet of er een kinderwens is maar ook dan is een wc boven wellicht toch wel handig. En ook naarmate je ouder wordtMaar goed, ik moet er per nacht gemiddeld 3x uit om te plassen dus daarom ben ik wel echt team wc boven
Joh als het een keer nodig is met ziek en zeer zijn er postoelen, emmers, steken en flessen zo te krijgenquote:Op maandag 28 maart 2022 23:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja heerlijk hè
[..]
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoIk alleen soms na nachtelijke 'activiteiten'
. Maar verder eigenlijk zelden tot nooit 's nachts. (Tenzij we kamperen en het regent en koud is en het toiletgebouw 500m verderop ligt. Dan wel natuurlijk. Meerdere keren. Gewoon omdat het kan
)
Verder geen kinderwens. En ik hoop toch dat tegen de tijd dat we ook boven wel een toilet nodig hebben (en traplift) we toch wel meer dan 20 jaar verder zijn en het dan sowieso weer tijd is om de badkamer te vernieuwen.
Maar het is vooral dus omdat er gewoon niet zo heel veel ruimte is (ik wil niet beknibbelen op doucheruimte) en het wordt nu ook al een grote uitdaging om al het leidingwerk aan te leggen zonder rigoureus muren open te breken en beneden koven te moeten creëren. (De afvoer van zowel de wastafel als douche lopen nu zichtbaar door de wc beneden. Ik zou echt niet weten waar we nog een afvoer van een wc boven moeten laten)
Emmers for the win!quote:Op dinsdag 29 maart 2022 00:04 schreef Blues het volgende:
[..]
Joh als het een keer nodig is met ziek en zeer zijn er postoelen, emmers, steken en flessen zo te krijgen![]()
Als het een weloverwogen beslissing is dan is dat sowieso ok natuurlijkquote:Op maandag 28 maart 2022 23:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja heerlijk hè
[..]
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoIk alleen soms na nachtelijke 'activiteiten'
. Maar verder eigenlijk zelden tot nooit 's nachts. (Tenzij we kamperen en het regent en koud is en het toiletgebouw 500m verderop ligt. Dan wel natuurlijk. Meerdere keren. Gewoon omdat het kan
)
Verder geen kinderwens. En ik hoop toch dat tegen de tijd dat we ook boven wel een toilet nodig hebben (en traplift) we toch wel meer dan 20 jaar verder zijn en het dan sowieso weer tijd is om de badkamer te vernieuwen.
Maar het is vooral dus omdat er gewoon niet zo heel veel ruimte is (ik wil niet beknibbelen op doucheruimte) en het wordt nu ook al een grote uitdaging om al het leidingwerk aan te leggen zonder rigoureus muren open te breken en beneden koven te moeten creëren. (De afvoer van zowel de wastafel als douche lopen nu zichtbaar door de wc beneden. Ik zou echt niet weten waar we nog een afvoer van een wc boven moeten laten)
Ik mag vast niet komen kijken, woon toch niet op de heuvelrug volgens jouquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:07 schreef MaJo het volgende:
Is er al bekend wanneer jullie de sleutel krijgen? Ik ben voor een sleutelmeet
Je mag best langskomen, ook al woon je niet op de Heuvelrugquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:33 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik mag vast niet komen kijken, woon toch niet op de heuvelrug volgens jou![]()
Zal eens een keer tijdens een fietstochtje door de ramen gluren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Nou, ik heb net even gebeld met de notaris. Was maar goed ook, want kennelijk werkt hun uploadsysteem niet helemaal lekker (ze krijgen geen signaaltje) dus deze week krijgen we het tijdstip van de overdracht te horen. Maar het wordt ook 20 mei, dus wie weetquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Als het een weloverwogen beslissing is dan is dat sowieso ok natuurlijk![]()
Dat van vriend is wel herkenbaar, mijn man kan ook makkelijk de hele dag niet naar de wc![]()
Is er al bekend wanneer jullie de sleutel krijgen? Ik ben voor een sleutelmeet
Je mag best eens komen kijken hoor. Heb je wel kans dat ik je een verfkwast/hamer/snoeischaar in je handen druk. Maar je bent best handig toch?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:33 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik mag vast niet komen kijken, woon toch niet op de heuvelrug volgens jou![]()
Zal eens een keer tijdens een fietstochtje door de ramen gluren.
Ja hèquote:Op dinsdag 29 maart 2022 15:39 schreef Myraela het volgende:
![]()
Op Funda was het al tof, maar zo is het echt nog heel veel toffer.
Ik zou inderdaad gaan bellen, ze verzuipen op dit moment in alle aanvragen. En grote kans dat zelfs je belrondje niet tot contacten leid. T is echt waardeloos om een vakman te vinden op dit moment.quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:29 schreef Candaasje het volgende:
Hmpf, elektromonteurs en CV installateurs kunnen niet of reageren tnt helemaal niet op mijn aanvragen.
Anders maar even een belrondje doen, misschien werkt dat beter dan via de mail/contactformulieren. De timmerman en degenen voor het houtworm/boktorprobleem hingen immers ook direct zelf in de telefoon.
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:37 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad gaan bellen, ze verzuipen op dit moment in alle aanvragen. En grote kans dat zelfs je belrondje niet tot contacten leid. T is echt waardeloos om een vakman te vinden op dit moment.
Als ie goed bekend staat gaat t vast wel goed en korte lijntjes zijn ook wat waard. Maar ik begrijp je punt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.
Kijk de laatste uitstel van executie maar eens voor zo'n succesverhaalquote:Op donderdag 31 maart 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.
Zijn het vrij kleine gaatjes in de balk? Dan is het waarschijnlijk houtworm. Als je de zolder gaat isoleren en een beetje verwarmen dan zal deze niet actief blijven. Voor de houtworm is het van belang dat deze lucht, vocht en hout heeft. Haal je een van deze factoren weg, hoogstwaarschijnlijk vochtquote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:06 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hè, ik snap nog steeds niet helemaal waarom er zoveel details niet op stonden. Maar goed, ik klaag niet, want wellicht heeft het ons geholpen....
.
Afspraak met de boktor/houtwormmeneer gepland. Die komt paar dagen na de sleuteloverdracht even inspecteren. Een van de balken op zolder gaan we sowieso wel laten behandelen, want het was niet helemaal duidelijk of 'ie ooit al behandeld is, en er komt nog wel poeder uit. En eenmaal geïsoleerd, kom je er later weer zo moeilijk bij.
Erg milieuvriendelijk gaat het niet worden, maar ja, een dak dat instort is ook niet zo duurzaam.
Ah, wel goede om te onthouden! Deze man gaat eerst ook kijken of het nodig isquote:Op donderdag 31 maart 2022 16:24 schreef Scharrelduif het volgende:
[..]
Zijn het vrij kleine gaatjes in de balk? Dan is het waarschijnlijk houtworm. Als je de zolder gaat isoleren en een beetje verwarmen dan zal deze niet actief blijven. Voor de houtworm is het van belang dat deze lucht, vocht en hout heeft. Haal je een van deze factoren weg, hoogstwaarschijnlijk vocht, dan verdwijnt de houtworm ook.
Ik woon zelf in een jaren 30 woning en we hadden ook houtworm op zolder. Waarschijnlijk combinatie van niet geïsoleerd/verwarmd en wel de was drogen in een slecht geventileerde ruimte. We hebben de woning laten inspecteren door iemand die niet met gif werkt en die gaf aan dat het vanzelf ophoud als de lucht droger wordt en het vocht dus wordt weggenomen. We zijn nu 12 jaar verder en de zolder is een slaapkamer geworden. Er is niks aan de balk gedaan, ook niet meer gevretenEr komt geen poeder meer uit en er is ook geen gif nodig geweest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!Voor poepen of plassen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.disclaimer
quote:
Als je goed aankoppelt is het echt alleen het idee wat ranzig isquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:09 schreef SQ het volgende:
[..]
je blijft toch ook wel een lekker ranzig wijf he
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!Ja hè, zo blij dat het deze geworden isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Klettert dat niet enorm, qua geluid?![]()
Zo'n bus heeft amper diepte, dus het is zeker geen klettergeluidquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:11 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hè, zo blij dat het deze geworden is![]()
Klettert dat niet enorm, qua geluid?
En dat dan je partner / kind denkt een lekkere nighttime snack te vinden op het nachtkastjequote:Op vrijdag 1 april 2022 10:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Als je goed aankoppelt is het echt alleen het idee wat ranzig isTenminste, ik heb ze niet beiden geprobeerd, maar kan me voorstellen dat het voor beide geldt
Ah, goede van dat monumentenglas! Leuk/informatief om te lezen (Newbie hier dus ik leer elke dag wat bij)quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef archito het volgende:
Wat een gaaf project!![]()
![]()
Voor wat betreft de kozijnen zou ik nog willen meegeven dat het interessant kan zijn om de draaidelen of het gehele kozijn te vervangen. Een goede timmerman kan dat 1 op 1 namaken van origineel. Daarmee heb je wel je kierdichting een stuk beter, goed isolerend glas, hardhout wat minder onderhoud vraagt en is de bediening waarschijnlijk soepeler. Met name kierdichting zorgt voor een grote besparing in energie.
Het materiaal van kozijnen is anders dan bij glas in lood, schouwen en granito vloeren etc wat minder 'monumentaal'. Het gaat er vooral om dat de uitstraling behouden blijft en dat kan heel goed met nieuwe houten kozijnen nagemaakt van bestaand.
Monumentenglas is wel diehard authentiek natuurlijk, maar in mijn ervaring is dat niet persé kenmerkend voor een jaren 30 woning. Kenmerken zitten hem meer in het gebruik van glas-in-lood (of in jullie geval kathedraalglas?), erkers, diepe dakgoten, stijle daken, paneeldeuren, granito etc.
Monumentenglas wordt veel meer gebruikt bij rijksmonumenten waarbij het gevelbeeld tot in nog groter detail het origineel moet benaderen.
Ik heb hem opgeschreven! We krijgen na de 20ste sowieso al wel een timmerman uit de omgeving op bezoek (moeten we hem even bellen) en die doet ook wel veel mooi oud werkquote:Op vrijdag 1 april 2022 21:35 schreef AnneX het volgende:
Als hij nog niet gestopt is, heb ik het adres van een ervaren restauratie timmerman.
Hij heeft ons 2 x (betaalbaar) uit de brand geholpen. ( en n.b. getipt via fok k&w ).
Las ik over een vide? Hier is een vide!
Zou die dan uit de betonnen tussenverdieping gezaagd moeten worden?
Kan dat qua constructie?
Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunststof kozijnen. :pquote:Op zaterdag 2 april 2022 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb destijds in mijn jaren '30 woning alle kozijnen door kunststof vervangen, en het glas-in-lood werd tussen het dubbelglas geplaatst. Het uitzagen van het glas-in-lood werd met grote schrik ontvangen door de burenmaar na het plaatsen van de nieuwe kozijnen zag je praktisch geen verschil meer met de oude kozijnen (het was een blok van 8 boven- en benedenwoningen die allemaal nog de originele ramen hadden).
Ik ben ook nieuwsgierig.quote:Op zaterdag 2 april 2022 23:00 schreef archito het volgende:
[..]
Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunstof kozijnen. :p
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!Is dit serieus?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Het lastige is, dat degenen die het al een goed idee vonden hun authentieke kozijnen voortaan van plastic te laten zijn, vaak zelf erg tevreden zijn met het resultaat en vinden dat je er ‘niks van ziet’.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb destijds in mijn jaren '30 woning alle kozijnen door kunststof vervangen, en het glas-in-lood werd tussen het dubbelglas geplaatst. Het uitzagen van het glas-in-lood werd met grote schrik ontvangen door de burenmaar na het plaatsen van de nieuwe kozijnen zag je praktisch geen verschil meer met de oude kozijnen (het was een blok van 8 boven- en benedenwoningen die allemaal nog de originele ramen hadden).
Mijn advies, na 4,5 jaar verbouwing in 3 fases:quote:Op zondag 27 maart 2022 15:53 schreef Candaasje het volgende:
Ok, goed, update over wat we nu eigenlijk gaan doen. Wilde het gisteren al plaatsen maar ik was even total loss door werk. Het is een eerste inschatting, want geen idee wat we nog allemaal gaan tegenkomen en we zullen vast nog heel wat zijn vergeten. Oh en muurtjes schilderen en dat soort afwerking staat er niet bij.
We hebben een soort stroomdiagrammetje gemaakt met wat er allemaal moet gebeuren. Dat is dit:
[ afbeelding ]
Op dit moment zijn we aan het puzzelen met de planning. We willen graag voorkomen dat we héél de rotzooi in één keer openbreken en dan straks van ellende daadwerkelijk te zien zijn in Help mijn man is klusser![]()
Ondertussen natuurlijk ook bezig met offertes en beschikbaarheden opvragen, dus daar zal de planning/deel van de volgorde ook van afhangen.
Elektriciteit, CV/HR en afvoeren aanleggen heeft (naast verhuizen en een balk op zolder tegen boktor laten behandelen) voor nu de hoogste prioriteit. Wellicht ook al ventilatiesysteem aanleggen, maar omdat we de spouwmuur ook wat later kunnen isoleren is dat misschien later ook nog wel mogelijk. Vriend is wel al het ventilatieplan aan het uitwerken, das best een klus want we willen zo min mogelijk maffe koofjes moeten maken.
De badkamer gaan we zoals gezegd denk ik toch uitstellen, hoewel ik dat zelf eerder had bedacht om nog vóór het aanpakken van de keuken te doen. Maar mijn vriend wordt van dat laatste idee werkelijk dieptreurig, dus nouja... het maakt ook eigenlijk niet zoveel uit. En het zal ook allemaal afhangen van timmermannen en leveranciers, dus die volgorde moeten we nog definitief bepalen.
In elk geval; meer dan genoeg te doen dus
Als je toilet beneden ook vernieuwd moet/kan worden, dan schept dat wel weer mogelijkheden. Je toilet beneden en badkamer boven zitten zo goed als boven elkaar. Je kunt overwegen om je toilet beneden in te delen met een valse wand die dienst doet als centrale koof voor al het leidingwerk dat van boven naar beneden gaat. Heb je ongeveer 30 centimeter voor nodig en dan kun je ook overwegen om daar je ventilatie naar toe te leggen.quote:Op maandag 28 maart 2022 23:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja heerlijk hè
[..]
)
Voor de brievenbus is dit een aanrader (heb het ook en scheelt enorm): https://hmbx.nl/brievenbus-tochtafsluiterquote:Op maandag 28 maart 2022 10:06 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Jup, misschien dat we kunnen proberen de brievenbus wat tochtvrijer te maken door aan de binnenzijde iets van strips of borstels te plaatsen, maar dat blijven wel zwakke punten qua isolatieplan.
Het (de?) overstek, (lijkt erop dat het de betonplaat is die de vloer vormt van de bovenverdieping, en gewoon doorloopt naar buiten) is wrs. ook wel een grote koudebrug.
quote:Op zaterdag 2 april 2022 23:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Het lastige is, dat degenen die het al een goed idee vonden hun authentieke kozijnen voortaan van plastic te laten zijn, vaak zelf erg tevreden zijn met het resultaat en vinden dat je er ‘niks van ziet’.![]()
Candaasje, gefeliciteerd met jullie prachtige huis!
Mijn tip voor de wc boven: doe het wel, als het ook maar enigszins kan. Later begin je er niet meer aan en nu zit je toch al in de rommel en de kosten. Je vindt vast iets op de afvoer en de koofjes en zo. Kijk anders eens hoe buren dat hebben gedaan.
Zeker als je een keertje ziek bent, is het zo prettig. Of gewoon voor het gemak dat je in een koude nacht de trap niet af hoeft. Er zijn heus ergere dingen op de wereld, maar wie zo goed voor een mooi oud huis zorgt, verdient er ook een beetje gemak van.
Ik sliep nogquote:Op zondag 3 april 2022 06:34 schreef Seven. het volgende:
Wat een hersenactiviteit zo op een zondagochtend.
Zoiets zocht ik dus.quote:Op zondag 3 april 2022 10:10 schreef PJ het volgende:
[..]
Voor de brievenbus is dit een aanrader (heb het ook en scheelt enorm): https://hmbx.nl/brievenbus-tochtafsluiter
Desnoods zo'n sanibroyeur (als ik het goed schrijf); die heeft een veel smallere afvoer nodig dan een standaard toilet.quote:Op zondag 3 april 2022 11:13 schreef Candaasje het volgende:
[..]Die wc is wel een hot topic.
Ok ok, ik zal er rekening mee proberen mee te houden met de afvoer. Het wordt toch pas volgend jaar dat ik er echt over hoef te beslissen
Ja, is inderdaad het planquote:Op zondag 3 april 2022 05:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn advies, na 4,5 jaar verbouwing in 3 fases:
Vlieg het verdieping voor verdieping aan zodat je genoeg leefbare ruimte hebt. Zorg dat je het eindplaatje met redelijke zekerheid voor ogen hebt.
Zijn we inderdaad ook mee bezig, wel nog zonder overleg te hebben gehad met installateurs, want die moeten nog reageren. (We hebben ze gebeld, 1 was ziek, 1 was op vakantie en 1 gooit alle werkaanvragen 1x per week op een hoop, dus we krijgen nog bericht. Het was in elk geval nog niet gelijk een ' We zitten al vol tot 2025, zoek maar verder'quote:Ventilatie, elektra, water en afvoeren proberen naar 1 of 2 centrale koven te leggen, en hier in je eindplaatje rekeningmee houden. Hier bleek dat uiteindelijk bepalend voor de rest van de verbouwing. Wij moesten hier zelf een paar tijdelijke by-passes voor aanleggen, maar in de laatste 2 fases hebben we er heel veel baat bij gehad. Heel goed dat jullie nu al over ventilatiebuizen nadenken! Ik zou dat indien mogelijk breder trekken en ook over elektra, CV, riool en water nadenken.
Tot volgend jaar blijft de badkamer gelukkig bruikbaar (wel even goed afkitten/waterdicht laagje over die tegels heen kwasten.) En inderdaad, werkkamer/slaapkamer zijn dan de leefruimtes terwijl beneden waarschijnlijk heel de boel eerst in puin ligt. Op de hal en de kelder na inderdaad.quote:Een 2e badkamer helpt enorm(onze hoofd badkamer is al 2 jaar buiten gebruik maar douche en wastafel bij onze slaapkamer, dus geen probleem).
En wij hadden bij elke stap de mogelijkheid om uit te wijken naar ons kantoor. Daar hebben we toevallig warm water en een gootsteentje aangelegd in de eerste fase, en daar hebben we enorm veel profijt van gehad tijdens alle verbouwingen. Doordat het ook een bijkeuken functie kreeg, konden we die ruimte ook gebruiken voor andere doeleinden. Momenteel is het onze keuken en woonkamer, maar het ook al bevalkamer, logeerkamer en opslag geweest. Wat ik maar wil zeggen: bij een langdurige verbouwing zou je kelder zich misschien wel goed lenen als uitwijk. Of de werkkamer boven.
En inderdaad, er zijn een aantal projecten die je los van de verbouwing kunt zien. Spouwmuurisolatie, vloerisolatie, tuin aanleg, zonnepanelen zijn mooie voorbeelden.
Alleen streetviewquote:Op zaterdag 2 april 2022 23:00 schreef archito het volgende:
[..]
Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunststof kozijnen. :p
Het idee lijkt me ook wel heel tofquote:Op zondag 3 april 2022 05:43 schreef Seven. het volgende:
Mijn zus heeft ook een oudere woning en zij heeft bij haar eigen slaapkamer het plafond eruit gehaald, waardoor ze ook zo'n vierkant raampje zien nu. Het resultaat is echt prachtig, dikke aanrader.
Ik denk dat we het plafond boven de slaapkamer wel dicht laten, om bergruimte op zolder over te houdenquote:Verder heeft zij ook op de slaapkamer van haar oudste het plafond naar de zolder doorgebroken, en daar een slaapvide gemaakt met steile vaste trap. Kan net een 2 persoons bed staan. Ik snap dat jullie geen tieners zijn maar wie weet zien jullie daar in jullie volwassen leven nog toegevoegde waarde.
Ja dat zal wel nodig zijn ja. De verkoper heeft op zolder geslapen en gaf aan dat het wel heeeel koud wasquote:Jullie zolder leent zich echt heel goed voor dit soort oplossingen. Mijn zus zegt wel: isoleer je dak heel goed, haar eigen slaapkamer is altijd aan de koude kant en de slaapvide van haar dochter juist wat warm.
In een ander huis had ik het een tof idee gevonden, maar ik wil eigenlijk het ' trappenhuis' qua aanzicht niet teveel veranderen. Het heeft nu wel iets heel tofs namelijkquote:Edit: misschien snap ik je plannen niet helemaal, maar ik zie mogelijkheden (tenzij het geen houten vloeren zijn). Je hebt al een hele mooie trap naar de zolder naast de toekomstige slaapkamer. Kun je dat stukje van de overloop bij aan de slaapkamer trekken, eventueel de vaste kast die tegen de trap aan staat eruit breken in de kamer zelf?
Die nis willen we inderdaad bij de badkamer pakkenquote:De overloop herindelen schept ook mogelijkheden om de badkamer iets groter te maken door het stukje van de overloop uiteindelijk daar bij aan te trekken. Je zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan en een stuk van de slaapkamer (of werkkamer) opgeven, de ruimte heb je er zeker voor.
[ afbeelding ]
Ja inderdaad, muurtje dan van werkkamer ook helemaal naar boven trekken. Anders zit je ook maar zo tegen die installaties aan te kijkenquote:En boven de toekomstige werkkamer breek je het plafond helemaal door en kijk je gewoon helemaal in de nok zonder vide. Op zolder zelf een muurtje zetten boven de werkkamer muur, het stuk boven de overloop trek je aan bij de slaapkamer. Kan zijn dat je dan slaap en werkkamer toch weer om wil draaien, zelfs al is de achterkant iets kleiner (een vide leent zich meer voor een werkkamer en door het openbreken van het plafond lijkt de ruimte véél groter).
Hou je trouwens de 2 deuren naar de werkkamer?
Oh het zou niet echt een vide worden hoor, want de muur tussen overloop en werkkamer zou ik dan doortrekken tot aan het dak. Enkel dus dat je vanaf de werkkamer naar de nok kunt kijken.quote:Op zondag 3 april 2022 11:44 schreef AnneX het volgende:
Hoe leuk ook een vide kan lijken: het werkt als een schoorsteen: de warmte van beneden
trekt naar boven als een ‘schoorsteen’ en de koude lucht valt naar beneden. Brrr.
In ons huis was het deels de oplossing om licht in een lang, smal en donker huis te krijgen.
Verder is het gehorig!
Praktisch handig: drogen van de was als lakens. Makkelijk converseren met degene, die beneden zit.![]()
Jullie plafond is al 3 meter hoog !
Vraag: is de vide voor ruimte beleving of voor het speelse.
Repeat: toilet boven. Echt echt echt! Nú kan het makkelijk worden gefikst.
Breken en opbouwen doe je toch.
Die prachtige trap af met aangetrokken bekkenbodemspieren is géen pretje. 😉
Ik loop dan liever naar beneden. Ik vind dat zulke gruwelijke dingenquote:Op zondag 3 april 2022 11:56 schreef maily het volgende:
[..]
Desnoods zo'n sanibroyeur (als ik het goed schrijf); die heeft een veel smallere afvoer nodig dan een standaard toilet.
Vonden wij ookquote:
Ik kom hier zo even op terugquote:Hier op het verlanglijstje nu eerst de keuken.
Hip en van alle gemakken voorzien in een soort van authentieke lichtblauw houten kastjes waardoor het best weer wat jaar terug in de tijd gaat.
Beneden wel (voorkamer, eetkamer, hal is granito, keuken is beton op zand) maar de hele eerste verdieping is beton. Vloer van de zolder is dan wel weer hout.quote:En heb je geen houten vloeren?
Dan hoef je namelijk helemaal niet in de weer met malle koofjes… gewoon alles onder de vloer door.
Jup, slaapkamer/werkkamer worden dat voorlopig, is het planquote:Oh en de gouden tip die ik hier eerder al las…
Zorg dat je een plek hebt waar je gewoon even niet verbouwt.. waar je even kunt zitten, genieten van je huis zonder in dozen, materialen etc te zitten.
Kan inmiddels uit eigen ervaring zeggen… dat onze opgeruimde en niet beklusde keuken.. een oase van rust is. Ondanks dat we weten dat alles er nog uit moet. En ook even in de woonkamer met een glas wijn op de tijdelijke banken met een nog te vervangen tafel en tv kastje… doet echt veel goed.
Ja, we hebben ze inderdaad maar eens nagebeld. Ik hoop komende week weer iets te horen. En anders weer zelf bellen.quote:Oh en qua online formulieren: je moet echt bellen… want ze zijn stikdruk allemaal.
Maar voor een interessant projectje zijn ze soms wel te porren en anders kunnen ze je doorverwijzen naar de concurrent.
(Zo kwamen wij pas na 4 telefoontjes bij onze huidige glaszetter die meteen ook de juiste timmerman voor ons wist. Nu hopen dat ze samen alles gaan fixen want er moet nog meer houtwerk vervangen)
Je kan er een mooie deur in huisstijl voorzettenquote:Op zondag 3 april 2022 12:25 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik loop dan liever naar beneden. Ik vind dat zulke gruwelijke dingen
Dat wel jaquote:Op zondag 3 april 2022 12:32 schreef maily het volgende:
[..]
Je kan er een mooie deur in huisstijl voorzetten
Het leukste deel is al achter de rug denk ikquote:Op zondag 3 april 2022 11:59 schreef AnneX het volgende:
@:Uhmmpie Komop: kom ook met een klusproject topic.
Altijd leuk om mee te leven.😉
Dan moet je wel nog kunnen lopenquote:Op zondag 3 april 2022 12:25 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik loop dan liever naar beneden. Ik vind dat zulke gruwelijke dingen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Keukenmeneer gaf aan dat met zulke gestreepte fronten je dan wel heel goed moet kijken naar de uitlijning van en de afstand tussen al die lijnen. Dan kom je al snel op 'echt' maatwerk en in het duurdere segment.
- Ik vind de meeste modernere ovens (en inductieplaten) niet zo heel mooi passen bij dit 'authentiek landelijk' karakter van de keuken. Vrijstaand fornuis vindt mijn vriend écht geen optie, nog minder dan een terrazo werkblad![]()
Dus toch maar even verder kijken....
Nu ben ik ook sinds dat er hier ergens, alweer jaren terug op Fok! een keuken met houten fronten en een betonnen aanrechtblad gepost werd, een enorme sucker voor dat. En die keuken van @Legwieh vind ik ook nog altijd een van de tofste die ik gezien heb.
Maar ja... wel een tikkie modern en ook voor zo'n kleine ruimte wel erg veel 'hout'. Denk ik dan.
Eenmaal verder bladerend in het grote Keukeninspiratieboek (ik kreeg er echt één mee van de keukenmeneer) kwam ik iets tegen dat ons beide ook enthousiasmeerde:
Het idee om van die dikkere witte zijpanelen te combineren met hout, en daarbij wel klassiekere greepjes en lichte gebakken tegeltjes.... ik zie het wel voor me![]()
Zoals gezegd is onze keuken dus wel klein (en de komende jaren zit er een uitbouw niet in, gezien die ellenlange lijst met klussen die ook écht gedaan moeten worden), dus het is de vraag of dit überhaupt kan en een beetje leuk uitpakt. (Nog even los van het prijskaartje). Want we hebben geen plaats voor een kookeiland, en het is natuurlijk geen grote woonboerderij o.i.d..
Maar Bruynzeel spamde ook opeens mijn FB vol, en hoewel dit me iets te 'Mediterraans' aandoet (en deze kastjes in het echt totaal niet praktisch zijn), lijkt zoiets ook best voor wat kleinere keukens te kunnen werken (vind ik dan).
We hebben de opstelling in een 3D programma gemikt, en kwamen erachter dat het qua afmetingen waarschijnlijk wel kan, maar we dan niet tussen elk kastje dikkere witte panelen kunnen maken. Want dat kost gewoonweg teveel ruimte. Maar wel dus aan de zijkant, en om de hoge vrijstaande kast heen. En we hebben ook nog een oude koof in de keuken zitten, die kunnen we natuurlijk er ook mooi bij betrekken als 'wit element'.[
(De handgrepen, gebroken tegeltjes en witte koof mag je er zelf even bijverzinnen)
Nouja goed, morgen dus een eerste afspraak. Ik ben benieuwd wat die van dit idee vinden. Misschien komen we alsnog met een blauwe keuken thuis. Of een roze.![]()
Qua indeling zal de keuken waarschijnlijk redelijk veel weg hebben van onze huidige, gespiegeld weliswaar en buiten het feit dat de koelkast apart moet staan. Momenteel missen we voornamelijk een vaatwasser. En we kunnen wel met iets minder kastruimte, dus ik hang in de nieuwe keuken liever geen bovenkastjes op. (Dan liever mooie planken)
Ideeën zijn altijd welkom natuurlijk. Of ik er iets mee ga doen is een tweede![]()
Wat moet er allemaal gebeuren? Ik heb net een CV-boer opdracht gegeven voor het nu vervangen ketel en zodra leverbaar een hybride warmtepomp bijplaatsen. Het resultaat ga ik volgende week zien. Scherpe prijs, snelle reactie en goede recensies maar die is volgens mij vooral goed in standaard klussen zoals het vervangen van ketels waar jezelf precies weet wat je wil. Niet een compleet nieuw systeem ontwerpen en aanbrengen.quote:Op donderdag 7 april 2022 13:36 schreef Candaasje het volgende:
Iemand nog een CV-boer of elektraman/vrouw in de aanbieding? Ik ga maar alvast een stapel dikke truien en plaids kopen denk ik voor komende winter![]()
We blijven stug door rondbellen natuurlijk. En ik heb wel een cv-installatie bedrijfje gevonden in de buurt dat na de sleuteloverdracht wil komen kijken of ze de klus aankunnen, qua hoeveelheid werk. Maar dat is me nog wat te onzeker.
Ik kan even vragen aan mijn super Aannemer+Installateur team (Johan & Johan) of ze gelegenheid zien hiervoor? Ook al hebben ook zij natuurlijk aan werk geen gebrek...quote:Op donderdag 7 april 2022 13:36 schreef Candaasje het volgende:
Iemand nog een CV-boer of elektraman/vrouw in de aanbieding? Ik ga maar alvast een stapel dikke truien en plaids kopen denk ik voor komende winter![]()
We blijven stug door rondbellen natuurlijk. En ik heb wel een cv-installatie bedrijfje gevonden in de buurt dat na de sleuteloverdracht wil komen kijken of ze de klus aankunnen, qua hoeveelheid werk. Maar dat is me nog wat te onzeker.
Als je dat wil doen, heel graag. Ik wil ze ook gerust zelf mailen als je er liever niet tussen wil zittenquote:Op donderdag 7 april 2022 14:51 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik kan even vragen aan mijn super Aannemer+Installateur team (Johan & Johan) of ze gelegenheid zien hiervoor? Ook al hebben ook zij natuurlijk aan werk geen gebrek...
Zitten beiden vlakbij, Wijk bij Duurstede (A) en Langbroek (I)
Dit is wel echt alles aanleggen, want er ligt nog niksquote:Op donderdag 7 april 2022 14:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat moet er allemaal gebeuren? Ik heb net een CV-boer opdracht gegeven voor het nu vervangen ketel en zodra leverbaar een hybride warmtepomp bijplaatsen. Het resultaat ga ik volgende week zien. Scherpe prijs, snelle reactie en goede recensies maar die is volgens mij vooral goed in standaard klussen zoals het vervangen van ketels waar jezelf precies weet wat je wil. Niet een compleet nieuw systeem ontwerpen en aanbrengen.
Verder heeft hier een bedrijf vorig jaar de groepenkast vervangen waar ik erg tevreden over ben. Die werken volgens mij alleen in Utrecht Stad en directe omgeving maar wellicht willen ze voor een grotere klus ook iets verder rijden.
Ik zag bij hem maar 1 review, dat hield me eerst tegen. Maar ik heb hem vandaag gemaildquote:Op donderdag 7 april 2022 15:27 schreef Kreator het volgende:
Wil JP de klus niet doen? Die zit echt letterlijk op plasafstand.
Volgens de overlevering doe ie het goed. (doet alle loodgieterswerk in de gehele schoonfamilie). Is alleen best druk.quote:Op donderdag 7 april 2022 15:30 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik zag bij hem maar 1 review, dat hield me eerst tegen. Maar ik heb hem vandaag gemaild
(Bellen gaf geen gehoor, vandaar)
Klinkt goed, ik hoop dat 'ie plek heeft. En/of de Johan van Gripper.quote:Op donderdag 7 april 2022 15:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Volgens de overlevering doe ie het goed. (doet alle loodgieterswerk in de gehele schoonfamilie). Is alleen best druk.
Electramonteurs voor de meterkast werken regionaal… dus die moet je sowieso in je eigen omgeving zoekenquote:Op donderdag 7 april 2022 14:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat moet er allemaal gebeuren? Ik heb net een CV-boer opdracht gegeven voor het nu vervangen ketel en zodra leverbaar een hybride warmtepomp bijplaatsen. Het resultaat ga ik volgende week zien. Scherpe prijs, snelle reactie en goede recensies maar die is volgens mij vooral goed in standaard klussen zoals het vervangen van ketels waar jezelf precies weet wat je wil. Niet een compleet nieuw systeem ontwerpen en aanbrengen.
Verder heeft hier een bedrijf vorig jaar de groepenkast vervangen waar ik erg tevreden over ben. Die werken volgens mij alleen in Utrecht Stad en directe omgeving maar wellicht willen ze voor een grotere klus ook iets verder rijden.
quote:Op donderdag 7 april 2022 13:36 schreef Candaasje het volgende:
Ondertussen wel alvast 2 afspraken gemaakt voor morgen en volgende week bij twee verschillende keukenzaken (eentje waar mijn ouders goede ervaringen mee hebben, en eentje bij Bruynzeel).
Bij die eerste waren we al geweest en daar viel ik eerst eigenlijk voor zo'n oude grijsblauwe keuken, omdat deze kleur ook in de hal terugkomt.
Dit idee dus:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus ik zag ons al helemaal full blown met tegeltjesspoelblad en van die gestreepte fronten gaan. Volledig passend bij het huis.
Er zijn alleen wel een paar nadelen:
- Vriend is geen fan van terrazo aanrechtbladen. Dus het zou dan al snel een zwart granieten aanrechtblad worden. Dat maakt het wel gelijk weer donker. (We zouden ook kunnen kiezen voor een wit blad, maar dat veto ik gelijk bij deze de deur uit)
- De ruimte voor de keuken is.... 'knus'. En dan wordt het misschien wel heel kneuterig en erg druk. Zeker met die gestreepte fronten. Die zou ik dan wel willen, want ik vind effen fronten (of met eenvoudiger lijstwerk) een beetje saai. En teveel lijken op onze huidige keuken, die ik nog steeds leuk vind (hoewel een beetje misplaatst in een jaren 70 betonflat, maar goed, toen waren we nog jong en wisten we niet beter) maar ik wil eigenlijk toch ook wel wat anders....
En wij hebben ook een grijsblauwe keuken uitgezocht.. met die ouderwetse witte (maar dan dus grijsblauw) deurtjes die je verderop in dezelfde post hebt staan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Keukenmeneer gaf aan dat met zulke gestreepte fronten je dan wel heel goed moet kijken naar de uitlijning van en de afstand tussen al die lijnen. Dan kom je al snel op 'echt' maatwerk en in het duurdere segment.
- Ik vind de meeste modernere ovens (en inductieplaten) niet zo heel mooi passen bij dit 'authentiek landelijk' karakter van de keuken. Vrijstaand fornuis vindt mijn vriend écht geen optie, nog minder dan een terrazo werkblad![]()
Dus toch maar even verder kijken....
Nu ben ik ook sinds dat er hier ergens, alweer jaren terug op Fok! een keuken met houten fronten en een betonnen aanrechtblad gepost werd, een enorme sucker voor dat. En die keuken van @:Legwieh vind ik ook nog altijd een van de tofste die ik gezien heb.
Maar ja... wel een tikkie modern en ook voor zo'n kleine ruimte wel erg veel 'hout'. Denk ik dan.
Eenmaal verder bladerend in het grote Keukeninspiratieboek (ik kreeg er echt één mee van de keukenmeneer) kwam ik iets tegen dat ons beide ook enthousiasmeerde:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het idee om van die dikkere witte zijpanelen te combineren met hout, en daarbij wel klassiekere greepjes en lichte gebakken tegeltjes.... ik zie het wel voor me![]()
Zoals gezegd is onze keuken dus wel klein (en de komende jaren zit er een uitbouw niet in, gezien die ellenlange lijst met klussen die ook écht gedaan moeten worden), dus het is de vraag of dit überhaupt kan en een beetje leuk uitpakt. (Nog even los van het prijskaartje). Want we hebben geen plaats voor een kookeiland, en het is natuurlijk geen grote woonboerderij o.i.d..
Maar Bruynzeel spamde ook opeens mijn FB vol, en hoewel dit me iets te 'Mediterraans' aandoet (en deze kastjes in het echt totaal niet praktisch zijn), lijkt zoiets ook best voor wat kleinere keukens te kunnen werken (vind ik dan).
[ afbeelding ]
We hebben de opstelling in een 3D programma gemikt, en kwamen erachter dat het qua afmetingen waarschijnlijk wel kan, maar we dan niet tussen elk kastje dikkere witte panelen kunnen maken. Want dat kost gewoonweg teveel ruimte. Maar wel dus aan de zijkant, en om de hoge vrijstaande kast heen. En we hebben ook nog een oude koof in de keuken zitten, die kunnen we natuurlijk er ook mooi bij betrekken als 'wit element'.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][
(De handgrepen, gebroken tegeltjes en witte koof mag je er zelf even bijverzinnen)
Nouja goed, morgen dus een eerste afspraak. Ik ben benieuwd wat die van dit idee vinden. Misschien komen we alsnog met een blauwe keuken thuis. Of een roze.![]()
Qua indeling zal de keuken waarschijnlijk redelijk veel weg hebben van onze huidige, gespiegeld weliswaar en buiten het feit dat de koelkast apart moet staan. Momenteel missen we voornamelijk een vaatwasser. En we kunnen wel met iets minder kastruimte, dus ik hang in de nieuwe keuken liever geen bovenkastjes op. (Dan liever mooie planken)
Ideeën zijn altijd welkom natuurlijk. Of ik er iets mee ga doen is een tweede
Ik was zelf gevallen voor een soort van pistachegroen.. maar vriendlief ging liever gewoon dood. Nu is het grijsblauw en zijn we allebei blij. Keukenadviseur heeft zich slank gelopen.. want omdat alle winkels dicht waren hebben we alles uitgezocht dmv videobellen.
(Al hadden we wel heel slim alvast even voorgekeken de dag voordat alles dicht ging .. met het idee dat als het druk zou zijn.. we gewoon naar huis konden maar toen stonden we in een vrijwel lege winkel.. )
quote:Op donderdag 7 april 2022 17:19 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
En wij hebben ook een grijsblauwe keuken uitgezocht.. met die ouderwetse witte (maar dan dus grijsblauw) deurtjes die je verderop in dezelfde post hebt staan.
Ik was zelf gevallen voor een soort van pistachegroen.. maar vriendlief ging liever gewoon dood. Nu is het grijsblauw en zijn we allebei blij. Keukenadviseur heeft zich slank gelopen.. want omdat alle winkels dicht waren hebben we alles uitgezocht dmv videobellen.
(Al hadden we wel heel slim alvast even voorgekeken de dag voordat alles dicht ging .. met het idee dat als het druk zou zijn.. we gewoon naar huis konden maar toen stonden we in een vrijwel lege winkel.. )
Ja, vinden wij ookquote:
Wat ik vooral echt wel een ding vond was dat die keukenboer onze inbouwkasten eruit wilde zodat er een kastenwand in stijl van de keuken daar kon komen.quote:Op donderdag 7 april 2022 22:51 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, vinden wij ook![]()
![]()
Nu nog zien of we het ook een beetje kunnen vertalen naar een veel kleinere ruimte. Maar ik denk het haast wel.
Oh, nee hier daar geen last van. Man van de keukenzaak dacht mee om die schouw eventueel juist te behouden. (Gaf ook aan dat ze dit vaker tegenkomen, en echt goed moet kijken hoe het bij de buren zit, omdat ze nog wel eens staalconstructies bevatten die doorlopen).quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:16 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Wat ik vooral echt wel een ding vond was dat die keukenboer onze inbouwkasten eruit wilde zodat er een kastenwand in stijl van de keuken daar kon komen.
Maar ik had het idee dat aan 2 kanten ook meteen een veel hipper sfeertje mee zou geven.
Dat wilden we dus niet.
Na wat zoekwerk hebben we nu ook een tafel die daadwerkelijk in de keuken past. Draagt ook bij aan een minder hip gevoel.
Which reminds dat ik nog even keukenfoto’s zou zoeken..
Vaste trap. Maar ik ben er niet zo bang voor. Bij mijn ouders stond de wasmachine altijd op zolder, dat ging ook prima ondanks trapquote:Op zaterdag 21 mei 2022 14:37 schreef AnneX het volgende:
Yeah…dag 0![]()
Jullie kunnen los.
Fraaie rhododendron struiken hier en daar. En hoera voor solide houten vloeren.
En wat voor trap was het naar de kelder? voor de wasmachine met een mand met vuil wasgoed de trap af en met schoon naar boven…
OK. Teruggescroll’d. Leggen jullie de nodige anti uitglijstrips op de treden?
En is de prachtigetraploper al in veiligheid? 😉
Dankjewel!quote:Op zaterdag 21 mei 2022 17:11 schreef Duderinnetje het volgende:
Gefeliciteerd met de sleutel! Wat een heerlijke tuin ook. Ik denk wel zeker te weten dat die bij jullie in goede en niet al te snoeigrage handen is.![]()
Ben heel benieuwd hoe het allemaal wordt. Veel succes al vast met alle klussen!
Ja, ook over nagedacht om iets te huren, maar we halen het er op termijn wel uit.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 18:56 schreef Kreator het volgende:
Congrats. Er staat hier ook altijd een busje in het dorp die je kan huren voor ik geloof 5 of 6 tientjes per dag. Ideaal.
Wisselt, inderdaad ook de Hubo maar ook komen we regelmatig nog langs de Hornbach in Nieuwegein.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 22:12 schreef MaJo het volgende:
Ja, daar is de updateWij stonden ook in no time weer buiten bij de notaris dus we hebben elkaar ruim gemist. De notaris was inderdaad een beetje typisch, ik kon hem maar slecht verstaan
![]()
Welke bouwmarkt gebruiken jullie? Ik was eerst bij de Karwei in Wijk want ik verwachtte niet al teveel van de plaatselijke Hubo maar daar heb ik me in vergist, die was best groot! Dus daar ga ik voortaan heen.
Ik vind wel dat we een keer een bakkie moeten doen als we beiden over zijn
Veel klusplezier, ik ga het volgen!
Echt hè, ik voel me opeens zo niet-twintiger meerquote:Op zaterdag 21 mei 2022 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Een eigen aanhangwagen!Nu ben je volwassen!
Gefeliciteerd! De tuin ziet eruit als een dankbaar project.
Tip: Koop er dan gelijk ook een mooi disselslot bij. Zou zonde zijn als ding volgende week al nieuwe eigenaar heeft.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 21:58 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, ook over nagedacht om iets te huren, maar we halen het er op termijn wel uit.
Dus we hebben een (tweedehands) wagentje gehaald [ afbeelding ]
Hoeveel?!quote:Op zondag 22 mei 2022 10:49 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Echt hè, ik voel me opeens zo niet-twintiger meer(Dat was ik al een paar jaar niet meer, maar nu kan ik het niet meer ontkennen)
Voor de tuin gaan we zeker een plan maken![]()
Alleen heeft het niet de hoogste prioriteit...we kregen net van onze energieleverancier ons nieuwe termijnbedrag voor dit nieuwe adres.... bijna 600 euro per maand![]()
Vandaag vooral dozen verhuizen (minder zooi voor de bezichtigingen hier thuis volgende week) en de dakgoot eens goed leegscheppen. Die zit nokvol en stroomde de afgelopen dagen volledig over.
(Wel besloten dat mijn vriend hoog op ladders mag zwieren en zwaaien, want ik was vannacht pas om 4 uur thuis en mijn lichaamscoördinatie moet nog een beetje wakker worden geloof ik)
quote:Op zondag 22 mei 2022 10:49 schreef Candaasje het volgende:
...we kregen net van onze energieleverancier ons nieuwe termijnbedrag voor dit nieuwe adres.... bijna 600 euro per maand![]()
Tjezus, dat is op basis van het historisch verbruik van de woning ?quote:Op zondag 22 mei 2022 10:49 schreef Candaasje het volgende:
Alleen heeft het niet de hoogste prioriteit...we kregen net van onze energieleverancier ons nieuwe termijnbedrag voor dit nieuwe adres.... bijna 600 euro per maand
dat is een boilerrelais die de boiler schakelt op nachtstroom en met die knoppen kan eenmalig per dag met de hand omgeschakeld wordenquote:Op zondag 22 mei 2022 13:36 schreef Candaasje het volgende:
We kunnen ons contract meenemen (tot oktober...) Maar we gaan nog wel even het bedrag aanpassen. Het is inderdaad gebaseerd op historisch verbruik.![]()
Heeft iemand enig idee wat dit voor een ding is? Het is verzegeld en het begint steeds harder te zoemen.
(We moeten toch morgen dus al bellen, maar ik ws benieuwd)
[ afbeelding ]
Isolatie wordt inderdaad één van de grootste prio's.quote:Op zondag 22 mei 2022 13:38 schreef Leandra het volgende:
Met zulke bedragen zou ik beginnen het dak aan de binnenkant te isoleren
Gratz!quote:Op zondag 22 mei 2022 14:07 schreef exlurker het volgende:
[..]
dat is een boilerrelais die de boiler schakelt op nachtstroom en met die knoppen kan eenmalig per dag met de hand omgeschakeld worden
Prio 2 zal de boiler zijn. Dat is ook een stroomvreter. Vervangen door een gas gestookt apparaat is in gebruik de goedkoopste oplossing.quote:Op zondag 22 mei 2022 16:35 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Isolatie wordt inderdaad één van de grootste prio's.
Buurman gaf wel aan dat hij bij lange na niet richting dat bedrag kwam. Gelukkig
Of vervangen voor een moderne boiler.quote:Op zondag 22 mei 2022 18:28 schreef z80 het volgende:
[..]
Prio 2 zal de boiler zijn. Dat is ook een stroomvreter. Vervangen door een gas gestookt apparaat is in gebruik de goedkoopste oplossing.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zijn dus inmiddels ook al wat loodgieters en elektramannen over de vloer geweest (of die komen deze dagen nog), de boktormeneer is langsgeweest, en eind juni komt er nog een glaszetter een kijkje nemen.
We hebben de loper in de hal maar eens vervangen voor een tijdelijk exemplaar:
En we hebben ook maar een nieuwe keuken geplaatst![]()
...want de oude keuken is niet meer:
Enkelsteens muur, deze gaan we van binnenuit isoleren.
Dit moeten we nog even wat beter metselen. Vriend trok een steen weg en keek zo tegen een isolatiedoek aan van de buren. Nu delen we wel meer (de lamp in de keuken wordt voorzien van stroom van de buren) maar 't kan vast netter.
We kamen ook nog wat huisvesting van oude bewoners tegen:
En we zullen het dak van de keukenuitbouw moeten gaan dekken en eens uitzoeken hoe we dit het beste kunnen gaan behandelen:
Omdat binnenkort de zolder (en het schuurtje) behandeld gaat worden tegen boktor, was ik ook maar eens begonnen met de platen daar wegslopen. (Nu rest ons enkel nog het hout openkrabben). Dat ging gelukkig erg vlot![]()
Ondertussen moesten we ons eigen huis ook nog even te koop zetten, (en een weekendje weg met mijn ouders) dus we hoefden ons niet te vervelen![]()
Voor nu gaan we:
- bedenken hoe we de vloeren gaan isoleren. (Houten vloeren laten liggen en dan van onderaf, of gewoon schuimbeton. We neigen nu toch naar dat laatste ivm betere isolatiewaarde.
- Onderzoeken of een warmtepomp haalbaar danwel 'zinvol' is.
- Venilatieplan verder uitedenken
- Hout zolder/schuur openkrabben voor boktorbehandeling
- Nog hier en daar wat bezoeken van werklui.
- Keukenvloer uitbreken (het blijkt 2 lagen baksteen met een dun laagje beton te zijn. We mochten van de loodgieter op de hoek wel zijn materiaal gebruiken als we wilden)
- Slaapkamers boven isoleren
- Nieuwe velux in slaapkamer zetten (andere beglazing volgt dus nog)
- Slaapkamer verder afwerken zodat we in elk geval één kamer zga 'af' hebben als we straks ons appartement uit moeten
- Badkamer kitten/lekdicht maken, dan kunnen we ook in het nieuwe huis douchen. Wel zo fris.
En ik vergeet waarschijnlijk nog 101 dingen![]()
Dank! En ja, het huis is fantastisch, dus het is ook wel leuk om het te herstellen/ verbeteren. Op naar de volgende 87 jaarquote:Op woensdag 1 juni 2022 18:15 schreef Smallish het volgende:
Jemig, wat een project! Maar wat een leuk huis. Succes met alle werkzaamheden!![]()
Haha, mijn vriend heeft ooit nog eens een imkercursus gedaan.quote:Op woensdag 1 juni 2022 18:41 schreef Doedezemaar het volgende:
Leuk man, die nijvere voormalige bewoners, jij was toch van de beestjes?
Ons dak hoeft er voorlopig nog niet af hèquote:Op woensdag 1 juni 2022 20:23 schreef gcjoel het volgende:
Pfoe als ik dit zo zie valt mijn project enorm mee![]()
Lekker bezig wel!
Ook weer waarquote:Op woensdag 1 juni 2022 22:19 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ons dak hoeft er voorlopig nog niet af hè
Waarom doen jullie dat blootleggen dan? Hier hoefde dat niet voor het behandelen gelukkig.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:28 schreef Candaasje het volgende:
Aangezien we hier dus nogal van de beestjes zijn..... tijd om de balken open te werken voor de behandeling tegen boktor (a.s. maandag). De foto's zien er wel een beetje gruwelijk uit, maar het is gelukkig echt maar een deel van de balk en één plank van het dakbeschot dat ze wel érg lekker vonden. Na 120 jaar schijnt boktor het niet meer interessant te vinden, maar ja, dan moeten we nog een jaar of 30 dus ondanks dat het niet zeker is dat de boktorlarven nog actief zijn, gaan we het toch laten behandelen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Je kunt op de foto's heel mooi zien hoe de larven echt gangetjes wegvreten in het hout. Het openleggen is verder een kwestie van over het houdt krassen en als je schroevendraaier wegzakt omdat het hout direct als poeder wegslaat, gewoon net zolang prikken en priemen totdat het hout weer hard is en je er niet meer doorheen komt. Soms kom je ook wat sporen tegen (soort verdikte lijntjes), dan weet je dat je daar ook even je mesje/schroevendraaier in moet steken.
Ondertussen zijn we ook druk bezig geweest met de toekomstige slaapkamer. Het zachtboard is verwijderd en we hebben gisteren de hele middag in de bouwmarkt gespendeerd om alle benodigheden voor isolatie te verzamelen. En dan nog het verkeerde type schroefje meenemen
![]()
Foto's volgen nog. Eerst weer eens werken, ik zou bijna vergeten dat ik nog ergens een baan heb waar ik naartoe moet
Op advies van de bestrijder. Zo kan het er beter/ makkelijker goed overal intrekken straks.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:33 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Waarom doen jullie dat blootleggen dan? Hier hoefde dat niet voor het behandelen gelukkig.
Ziet er zo wel heftig uit
Als ik één tip mag geven: zoek zaken als Toolstation (meeste steden hebben er wel een in de buurt) om je bouwmaterialen af te halen. Hebben beter advies en scheelt echt heel heel heel veel geld (voor kwalitatief betere producten) in vergelijk tot de bouwmarkt. Dat is echt een bodemloze put voor twintig schroefjes per keer en zo :‘(quote:Op zondag 5 juni 2022 11:28 schreef Candaasje het volgende:
… en we hebben gisteren de hele middag in de bouwmarkt gespendeerd om alle benodigheden voor isolatie te verzamelen. En dan nog het verkeerde type schroefje meenemen![]()
Foto's volgen nog. Eerst weer eens werken, ik zou bijna vergeten dat ik nog ergens een baan heb waar ik naartoe moet
Dit ja! 100 schroefjes voor de prijs van 20 bij de bouwmarkt.quote:Op maandag 6 juni 2022 13:08 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Als ik één tip mag geven: zoek zaken als Toolstation (meeste steden hebben er wel een in de buurt) om je bouwmaterialen af te halen. Hebben beter advies en scheelt echt heel heel heel veel geld (voor kwalitatief betere producten) in vergelijk tot de bouwmarkt. Dat is echt een bodemloze put voor twintig schroefjes per keer en zo :‘(
Toolstation en Hornbach. Wij zijn enorm gaan besparen door grote bestellingen te plaatsen bij Hornbach.quote:Op maandag 6 juni 2022 13:08 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Als ik één tip mag geven: zoek zaken als Toolstation (meeste steden hebben er wel een in de buurt) om je bouwmaterialen af te halen. Hebben beter advies en scheelt echt heel heel heel veel geld (voor kwalitatief betere producten) in vergelijk tot de bouwmarkt. Dat is echt een bodemloze put voor twintig schroefjes per keer en zo :‘(
Dat is wel extreem effectief tegen ongedierte ja. Ik neem aan dat die kerosine zo aangestoken wordt?quote:Op maandag 6 juni 2022 16:30 schreef Candaasje het volgende:
Ik noteer Toolstation!
Tnt al wel veel gehaald bij de Hornbach. Het glaswol bij de Praxis want wij wilden Knauff en via de app 20% korting.![]()
Atm druppelt er kerosine door het plafond en zitten de eerste balken voor het raamwerk voor de isolatie op hun plaats
En de Bouwmaat, Bouwcenter en technische unie.quote:Op maandag 6 juni 2022 16:30 schreef Candaasje het volgende:
Ik noteer Toolstation!
Tnt al wel veel gehaald bij de Hornbach. Het glaswol bij de Praxis want wij wilden Knauff en via de app 20% korting.![]()
Atm druppelt er kerosine door het plafond en zitten de eerste balken voor het raamwerk voor de isolatie op hun plaats
Aan die toko's heb je als particulier weinig..quote:Op maandag 6 juni 2022 17:25 schreef PJ het volgende:
[..]
En de Bouwmaat, Bouwcenter en technische unie.
Verbouwen doe je niet via de Gamma, Praxis etc.
Sowieso is google je vriendquote:Op maandag 6 juni 2022 16:30 schreef Candaasje het volgende:
Ik noteer Toolstation!
Dan hebben we in elk geval de komende 10 jaar écht geen lastquote:Op maandag 6 juni 2022 16:36 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Dat is wel extreem effectief tegen ongedierte ja. Ik neem aan dat die kerosine zo aangestoken wordt?
Nee hoor, meestal kan je daar gewoon terecht. Pakken ze hun eigen pas. En anders schrijf je je in bij KvK als Picobello BV en kan je overal passen aanvragen.quote:Op maandag 6 juni 2022 18:20 schreef Puala het volgende:
[..]
Aan die toko's heb je als particulier weinig..
Zowel bij Bouwmaat als bij KVK hier in de regio gaat je dat niet lukken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 20:43 schreef PJ het volgende:
[..]
Nee hoor, meestal kan je daar gewoon terecht. Pakken ze hun eigen pas. En anders schrijf je je in bij KvK als Picobello BV en kan je overal passen aanvragen.
Scheelt echt enorm in kwaliteit en vaak ook flink in prijs.
Kan je bij de bouwmaat vergeten.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 20:43 schreef PJ het volgende:
[..]
Nee hoor, meestal kan je daar gewoon terecht. Pakken ze hun eigen pas. En anders schrijf je je in bij KvK als Picobello BV en kan je overal passen aanvragen.
Scheelt echt enorm in kwaliteit en vaak ook flink in prijs.
Oeps. Beter gekeken. Het is de vloerbedekking. Excuus.💐quote:Op donderdag 23 juni 2022 19:25 schreef AnneX het volgende:
Grote stappen weer! 👍🏼
Oei…denk je eraan de granitovloer te beschermen?
Haha, ja meer dan genoeg. Houdt ons van de straat zullen er maar zeggenquote:Op donderdag 23 juni 2022 18:29 schreef Smallish het volgende:
Leuke update! Lekker dat jullie nu echt aan de slag kunnen. Er is genoeg te doen, zeg… Maar het blijft echt een ontzettend leuk huis!
Ja, die is wat aan het woekeren (vooral de braamquote:
Is dat sjouwen met grote honden nog ergens goed voorquote:Op donderdag 23 juni 2022 19:03 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat ben je gespierd!
Dat valt mij dan weer op. Goed bezig zeg! En wat heerlijk om de tuin dan als beloning te hebben, om even bij te komen.
En wat stom dat het oude huis niet verkocht. Hoe kan dat nou?
Ja, viel mij ook op. Volgens mij best een gewild ding!quote:Op donderdag 23 juni 2022 22:35 schreef Seven. het volgende:
Grappig lampje in de slaapkamer trouwens!
Niet zo maar weggooien hoor!quote:Op donderdag 23 juni 2022 23:55 schreef Candaasje het volgende:
Lamp is wel lekker retro ja![]()
Maar we hebben hem er nu wel afgehaald. Maar 4682 keer ons hoofd tegen gestoten.
Yep, mocht je 'm verkopen dan hoor ik het graagquote:Op vrijdag 24 juni 2022 00:12 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Niet zo maar weggooien hoor!
Kan je echt iemand nog zeer blij mee maken. En een zakcent mee verdienen.
Ja die had je getipt jaquote:Op vrijdag 24 juni 2022 10:27 schreef Kreator het volgende:
Als je het kan missen zou ik geen laminaat nemen, maar PVC. Bijna niet stuk te krijgen en slijt niet/nauwelijks.
Tevens doet 1 van mijn vrienden dat in het dorp.. (maar die is altijd druk)
Wat moet er gebeuren aan elektra?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:25 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja die had je getipt ja![]()
Maar voor boven, in elk geval de slaapkamer, gaan we niet voor een al te prijzig vloer. En ik vind maar weinig pvc vloeren mooi en die vallen dan ook wel allemaal in de wat hogere prijscategorie![]()
(Laminaat vind ik 9 vd 10 keer ook lelijk, maar die kosten liggen al wat lager).
Kostbare vloeren bewaren we voor beneden.
Net offerte elektricien gehad.
Au. Maar goed, stond wel op de begroting. Ongeveer.
quote:Op vrijdag 24 juni 2022 10:27 schreef Kreator het volgende:
Als je het kan missen zou ik geen laminaat nemen, maar PVC. Bijna niet stuk te krijgen en slijt niet/nauwelijks.
Tevens doet 1 van mijn vrienden dat in het dorp.. (maar die is altijd druk)
Ongeveer alles stamt nog uit 1935. De draden die we al hebben weggehaald viel het jute compleet vergaan vanaf.quote:
Ooit eens in en herenboerderij een hanglamp in de hal weggehaald. Zat keurig verbonden met zo'n prachtig porseleinen kroonsteentje. Laddertje neer gezet en er boven op met een geïsoleerde schroevendraaier wilde ik de schroefjes los halen. Bij het allereerste moment van aanraking een stofwolk. En twee blanke draden onder een zachtboard plafond. Daarna enkele momenten spanning en heel voorzichtig de ladder af. De isolatie tussen de twee draden was het enige wat er voor zorgde dat de draden elkaar niet raakten. In de meterkast van alle twee de groepen de stoppen er maar uit gehaald.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 09:24 schreef Candaasje het volgende:
Ongeveer alles stamt nog uit 1935. De draden die we al hebben weggehaald viel het jute compleet vergaan vanaf.
Mooiquote:Op donderdag 23 juni 2022 22:37 schreef Candaasje het volgende:
Qua kleuren (klinkt niet als topprioriteit, maar het schildert toch echt makkelijker zonder vloer en meubels) gaan we voor de slaapkamer voor een combinatie van fris wit (ral 9016) met donkerblauw en licht/grijsblauw.
We hebben nu een jaar of 10 terra in de slaapkamer (of nouja, dat moest het worden. Het pakte meer oranje uit...) en we willen eens wat anders. Terra komt nog wel ergens anders terug, in de voorkamer of eetkamer ofzo.
Voor de blauwe kleuren kwamen we na heel wat staaltjes bij verf van Algo uit. Die maken verf op basis van algen en us ekologisch ditdat. We liepen er toevallig tegenaan, en ach, waarom niet?
Schuine wand en plafond worden wit, evenals al de kozijnen en de twee deuren.
Muur met raam en onder schuine wand wordt dan donkerblauw:
[ link | afbeelding ]
En we moeten nog even een tester halen, maar voor de inloopkast denken we aan de lichtere/ grijzere blauw (maar wel met genoeg contrast met de witte deur en plinten)
[ link | afbeelding ]
Welke van deze twee kleuren de lange zijmuur (komt witte kast voor) wordt, moeten we nog even bekijken.
Qua vloer moeten we ook nog bezien wat het wordt. Het is niet zo'n hoge kamer dus wellicht licht laminaat (eiken ofzo, niet wit). Of... misschien gaan we wel voor een wat donkerdere vloer met veel kleurcontrasten van lundia.
[ link | afbeelding ]
Keuzes, keuzes, keuzes.
En misschien komen we er nog keihard op terug
Herkenbaar. Is hier ook echt het geval. En met geluk 1 stopcontact per kamerquote:Op zaterdag 25 juni 2022 09:24 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ongeveer alles stamt nog uit 1935. De draden die we al hebben weggehaald viel het jute compleet vergaan vanaf.
Dus er moet een nieuwe groepenkast komen, maar ook nieuwe leidingen ingefreesd worden, oude metalen leidingen verwijderd worden, nieuwe bedrading, schakelmateriaal, etc.
Elektricien komt nog een keer langs om te kijken wat we zelf alvast kunnen doen. (De slaapkamer voor hebben we natuurlijk al grotendeels zelf gedaan)
Het belangrijkste met buizen leggen. Geen scherpe bochten. En zorgen dat als je een mof of voorgevormde bocht gebruikt de buis vast ligt. Desnoods de mof of bocht aan de buitenkant voorzien van een druppel lijm.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 09:24 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Dus er moet een nieuwe groepenkast komen, maar ook nieuwe leidingen ingefreesd worden, oude metalen leidingen verwijderd worden, nieuwe bedrading, schakelmateriaal, etc.
Elektricien komt nog een keer langs om te kijken wat we zelf alvast kunnen doen. (De slaapkamer voor hebben we natuurlijk al grotendeels zelf gedaan)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar er moe(s)t natuurlijk ook nog genoeg gebeuren, dus we zijn maar eens begonnen met de keukenvloer eruit te slopen. Was eerst niet het plan, want betonditdatzuszo, maar de laag bleek na nadere inspectie niet zo dik te zijn en nu gaan we er dan toch ook schuimbeton+vloerverwarming ingooien. En als we dan toch bezig waren, moesten de tegels ook maar gelijk van de muren.
Dat was best een zwaar, warm en enorm stoffig klusje. Met hulp van zwager, een gehuurde bijtelboor (hoe heet dat? kleine kangoo?) en genoeg korte pauzes tussendoor kwam het best goed. De tegels op de muur bleken misschien nog wel hardnekkiger te zijn.
Zand weggraven, flink meppen met de hamer en ook wat hulp van de boor.... op een gegeven moment hadden we de slag te pakken.
We hadden niet de grootste boor, want dat ding wilden we ook gebruiken voor de tegels. Ik denk dat we elke hoek gehad hebben qua houding, en ik was blij met de masculiene kracht van vriend en zwager, want jeutje.... mijn armen verzuurden al binnen een minuut denk ik![]()
Het is dat de tegeltjes niet onze smaak zijn voor de nieuwe keuken, maar dat was wel vakmanschap, hoe stevig en netjes gelijk/recht die direct in het cement gezet waren!
En heel de meuk moet natuurlijk ook afgevoerd worden. Hiervoor hadden we gelukkig wel een container gehuurd, dus we hoefden niet zover te kruien![]()
Dus de voormalige keuken is nu een zandbak![]()
Nu nog zo'n 35cm uitgraven, en dan kan al het leidingwerk er in. En de wanden moeten natuurlijk afgewerkt worden. Ze zijn ook niet haaks.
In de tussentijd hebben we ons keukentje in de schuur maar wat uitgebreid. Warm water hebben we niet, maar hey, we gaan voor het echte campinggevoel:
De slaapkamer vordert ook wel best gestaag. Eerst zijn we begonnen met schuren, gronden en schilderen van kozijnen, deur en plafond. Er zit best heeul veeul houtwerk in die kamer, dus dat duurde wel even.
We kozen voor RAL9016. Nu, voor de slaapkamer vind ik het prima, maar de hal wordt wel een tikkie minder fris wit denk ik. Het is wel érg wit.
Daarna hebben we de kamer behangen.
Dat deed ik dus één keer en NOOIT meer. Wat een crime is dat zeg![]()
En zat het er na veel gedoe eindelijk een beetje netjes op.... ga je er later met gekleurde verf over heen... zuigt dat spul veel vocht, krimpt het alsnog, zie je alsnog naden, opeens toch weer overal butsen in de je muren en begint op plekken te bobbelen waar dat het heel niet deed![]()
(Het was niet het goedkoopste behang ofzo)
Dus de rest van de kamers laten we mooi stuken, heb ik na die dag per direct besloten![]()
(Scheelt weer een relatiecrisis)
Plaatjes bij het praatje:
Ok, dat ging toch nog best aardig, ondanks onderstaand soort hoekjes, schuine wanden, scheve muren, etc.
Toen was alles dus witterdanwit... tijd voor wat kleur:
(Vooral dat oranje gordijntje maakt het echt af)
De donkere kleur komt op foto's vaak wat donkerblauw over, maar is echt groenblauw. Niet zo fel als Peacock Pride, maar afhankelijk van het tijdstip/lichtinval zie je de groene kleur sterker verschijnen![]()
De verf is dus op algenbasis, en het werkte prima. Beetje maf luchtje en we hadden wel echt 2 lagen nodig, maar de kleur is wel echt wat ik zocht.
De lichtere kleur pakte iets blauwer uit dan onze testers deden vermoeden. Ik had verwacht dat er meer grijs/groen in zou zitten, maar het is nu meer babyblauw. Toch misstaat het imho niet.
Deze verf was niet op algenbasis. Die was namelijk (dachten we) wel erg grijs. Misschien had dat achteraf wel meegevallen.
Er moet hier en daar nog wat bijgestipt/bijgewerkt worden (ik had niet anders verwacht ) maar in de tussentijd hebben we de vloer gelegd. Het is zoals ik hier al had gepost, de Lundia 'Rustiek' geworden.
Zoals je kunt zien op de foto's, moeten we het kozijn nog zo maken dat het lijkt alsof het schuine hoekje hoort. Maar daar wil ik een vriend voor vragen die veel aan houtbewerking doet. (Misschien had ik dat al eens gezegd, geen idee meer).
Nu eerst een middagje ontspannen op een Historisch Festival een dorp verderop. Dan zal ik vanavond nog even onze Pax-Kast-Avonturen met jullie delen, en vast een verdere sneak preview geven
[ Bericht 1% gewijzigd door Candaasje op 09-07-2022 11:36:15 ]
Die kleurcombi vind ik echt meer dan geweldig, donkerblauwig/groen met wit en oranjequote:Op zaterdag 9 juli 2022 11:31 schreef Candaasje het volgende:
[ link | afbeelding ]
(Vooral dat oranje gordijntje maakt het echt af)
Ja, we hebben nu een slaapkamer en inmiddels ook een ' woonkamertje' boven. Inclusief onze oude bank om 's avonds op neer te kunnen ploffen. Dat is wel érg fijn!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 11:42 schreef AnneX het volgende:
Goeie stappen gemaakt! Fijn om de (slaap) kamer leefbaar te hebben![]()
En de keuken sloopDoe het niet of doe het goed
Ja, ik heb wat tegeltjes wijsheden opgedaan tijdens verbouwingen 🤪
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maf hèquote:Op zaterdag 9 juli 2022 11:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat een mooi contrast tussen de verschillende klusstadia in één huis!
Leuk hoor, de slaapkamer! Wordt volgens mij een hele fijne kamer zo.
Wel metéén vandaag even het bijstippen doen hoor. De andere klussen dringen zich weer op, de emmers zijn dicht en opgeborgen... dus dat doe je anders nooit meer (is mijn ervaring). Zo snel mogelijk losse eindjes afwerken, en weer door.
/two centsik moet zeggen dat ik nu ook veel minder in de eetkamer en voormalig keuken kom dan eerst. We lopen nu ook telkens via de voordeur naar de schuur achter om te koken. Niet altijd even handig, maar 't scheelt weer een lading zand uit je schoenen schudden
![]()
En je hebt gelijk hoorIk had nog even kleine penselen nodig, maar ik kon ze bij de bouwmarkt hier enkel met ponyhaar vinden. Vanmiddag eerst nog wat andere winkels afgeweest, maar we hebben hier geen Axion en voor de rest moet je het dan doen met speelgoedsets ('gips je eigen dino en verf hem!') enzo.
Maar ik kreeg opeens een ingeving bij de lokale Kruidvat; make-upkwastjes!![]()
Dus die heb ik nu, en dan kan er weer gestipt worden.
De verf blijft nog wel even staan overigens, want de deur moet nog passend gemaakt worden en daarna weer geschuurd/gegrond/afgelakt.
Thnx!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Goede vorderingen![]()
Ik weet dat jullie duurzaamheid belangrijk vinden. Kan je, als je een keer tijd hebt, eens vertellen welke duurzame keuzes jullie gemaakt hebben?
quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:47 schreef Seven. het volgende:
Wauw, hard gewerkt en wat wordt de slaapkamer al mooi!
Dank!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:58 schreef Kaatje1 het volgende:
Jee zeg, wat hebben jullie hard gewerkt. Heel mooi geworden, prachtige kleuren
Ha, het zijn wel complementaire kleuren natuurlijkquote:Op zaterdag 9 juli 2022 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi die donkere kleur blauw, juist in combinatie met de oranje gordijntjes!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(dat kussen is irl wat geler. Oude tel/camera...)
Onze lampjes passen er ook goed bij:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, dankjewelquote:
Ja gaaf hè?quote:Op zaterdag 9 juli 2022 22:47 schreef gcjoel het volgende:
Die witte sierranden om je ramen en deuren komen echt mooie uit zo![]()
Wat een vooruitgang ook op gebied van mensen inhuren
Merci!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:30 schreef Yinny het volgende:
Wat een werk hebben jullie weer verzet!
Mooie kleuren in de slaapkamer.
Hoe gaat het met de konijnen in nieuwe huis?
#TeamClaudia ?quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:18 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Die kleurcombi vind ik echt meer dan geweldig, donkerblauwig/groen met wit en oranje
Dankjewel!quote:Op zondag 10 juli 2022 20:33 schreef yinu het volgende:
Ik vind de kleuren ook echt prachtig! En de vloer ook. Goede vooruitgang!
Ah, dankjewelquote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:33 schreef Smallish het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig hoe jullie dit aanpakken! Eisen stellen (geen dierlijke oorsprong), maar verder wel realistisch blijven. Je moet ook fijn en een beetje betaalbaar kunnen wonen. Jullie doen volgens mij bovengemiddeld veel als ik zo om mij heen kijk.
Wat een gezellige kamertjes boven, overigens!
Goed verhaalquote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Thnx!
Duurzaamheid is in dit huis wel een uitdaging. In de zin; het is natuurlijk ultiem duurzaam om een oud huis niet af te breken maar juist weer op te bouwen/ te verduurzamen. Want juist bij de bouw van een huis (en zeker beton) komt natuurlijk enorm veel CO2 vrij.
Maar het blijft een oud huis, en dat heeft wel gevolgen voor de keuzes die we maken. Zeker omdat we de sfeer willen blijven behouden; de hal blijft grotendeels zoals 'ie is (likje nieuwe verf, wel nieuwe beglazing, maar geen vloerverwarming) en we gaan ook binnen niet met voorzetwanden werken (muv de keuken). Dus nul op de meter gaat het natuurlijk nooit worden.
Het betekent ook dat we qua bouwmaterialen niet altijd voor het meest ecovriendelijke kunnen/willen gaan. Neem bijvoorbeeld de spouwmuurisolatie; er bestaat tegenwoordig ook houtvezel. Maar dat is wel gevoeliger voor vocht..... dus dat durfden we dan toch niet aan.
Bij een nieuwer huis hadden we dat denk ik wel willen proberen.![]()
We kiezen dan wel weer voor glaswol. Niet dat het maakproces per se CO2neutraal is, maar van bijvoorbeeld Knauff wordt het wel voor iets van 80% gerecycleerd. Vond ik toch een fijner idee dan van die bolletjes gemaakt van aardolie.
Van schuimbeton kun je je natuurlijk ook afvragen of het niet erg vervuilend is. Anderzijds; de vloer helemaal niet isoleren is ook niet per se duurzaam (zeker omdat we ook gebruik willen maken van vloerverwarming e.d. om over te kunnen op hybride), en we kunnen ook de houten vloer wel van onderaf isoleren, maar dat is ook weer minder isolerend dan schuimbeton. (Naast een rotklus, want er is niet zoveel ruimte onder de vloer).
De houten vloer willen we dan wel weer hergebruiken op zolder, zonde om dat weg te gooien.
Om door te gaan op dat laatste; we willen ook graag de kozijnen behouden. Ze zijn nog in goede staat, ze passen natuurlijk fantastisch bij het huis en ik wil geen kunsstof. Dat betekent wel gelijk dat we vastzitten aan een duurdere glassoort, want deze moet dunner zijn en toch een goede isolatiewaarde hebben.
(We hebben nu een nieuwe offerte voor glas dat hier aan voldoet, en dat is 2x zo duur als 'normaal' HR++/+++ glas. Hiervoor komen ze nog wel een keer inmeten, of het echt past, want mogelijk moeten ze gaan werken met latten en dat wil ik niet want dan kunnen de schuiframen niet meer open. Als dat zo is, moeten we over naar vacuümglas. We hebben daar nog geen offerte van, maar dat betekent weer een hogere prijs. Is niet erg, maar duurzaam doen in zo'n oud huis is soms dus wel een beetje een aanslag op de portemonee)
Nouja goed, en ik moet eerlijk zeggen; we hebben dus algenverf gekocht, maar ook wel alleen omdat het in de kleur verkrijgbaar was die we zochten. En hoewel we veel meubels meenemen van ons oude huis, en doorgaans ook veel van MP afhalen... denk ik wel dat er wel echt tzt een nieuwe bank komt. En nieuwe gordijnen. Etc.
Oh en de keuken is natuurlijk ook nieuw.
Vrij van producten van dierlijke oorsprong is een must, ecologisch heel wenselijk. Dat is een beetje het idee.![]()
Maar wat we dus vooral gaan doen, om het huis een beetje duurzaam te krijgen, is in eerste instantie focussen op isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
- Er komt dus spouwmuurisolatie. Samen met de nieuwe beglazing zorgt dat als het goed is voor echt een enorme afname van warmteverlies![]()
- - We laten ook een nieuw dakraam plaatsen, de oude Velux laat ook veel warmte door. (Eerst gekeken naar enkel het glas te vervangen, maar 't kiert aan alle kanten)
- We isoleren het dak boven van binnenuit. 16cm op de eerste verdieping, op de zolder wrs. 24cm.
- We willen, zodra het geleverd kan worden, zo snel mogelijk over op een hybridepomp. Samen met vloerverwarming beneneden en LTV radiatoren boven.
- Er komt beneden vloerisolatie (wel de minst 'winstgevende' vorm van isoleren, maar alle beetjes helpen)
- We gaan een warmterugwin-ventilatiesysteem aanleggen.
- Er komt een Quooker![]()
Maar het is dus niet het Eco-huis zoals we ooit bedacht hadden te bouwen, met strobouw enzo. Enerzijds, helaas, anderzijds lopen dingen soms een beetje anders en is dat niet altijd iets slechts
quote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:07 schreef Candaasje het volgende:
Het leven liep even anders, dus mijn update is wat later
[..]
Ja, we hebben nu een slaapkamer en inmiddels ook een ' woonkamertje' boven. Inclusief onze oude bank om 's avonds op neer te kunnen ploffen. Dat is wel érg fijn!Makeupkwasten!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Maf hèik moet zeggen dat ik nu ook veel minder in de eetkamer en voormalig keuken kom dan eerst. We lopen nu ook telkens via de voordeur naar de schuur achter om te koken. Niet altijd even handig, maar 't scheelt weer een lading zand uit je schoenen schudden
![]()
En je hebt gelijk hoorIk had nog even kleine penselen nodig, maar ik kon ze bij de bouwmarkt hier enkel met ponyhaar vinden. Vanmiddag eerst nog wat andere winkels afgeweest, maar we hebben hier geen Axion en voor de rest moet je het dan doen met speelgoedsets ('gips je eigen dino en verf hem!') enzo.
Maar ik kreeg opeens een ingeving bij de lokale Kruidvat; make-upkwastjes!![]()
Dus die heb ik nu, en dan kan er weer gestipt worden.
De verf blijft nog wel even staan overigens, want de deur moet nog passend gemaakt worden en daarna weer geschuurd/gegrond/afgelakt.Heel creatief!
Dat is nog best een ruime kamer, jullie tijdelijke woonkamertje. Wat gaan jullie straks met deze kamer doen? Wordt dat de werkkamer? Heerlijk licht ook!
Wat een fijn plekje hebben jullie zo geïmproviseerd. Heel slim. Kun je letterlijk even de deur achter je dichtsmijten en even ‘thuiskomen.’
P.s. Ik zou de balk zo laten en niet nog een nieuw element toevoegen qua kleur of materiaal.
[ Bericht 1% gewijzigd door Duderinnetje op 12-07-2022 23:14:19 ]Snobs have more fun!
KLIK!
Dat noemen ze kathedraalglas (zo lijkt het op de foto tenminste), zit ook een soort wolkjesstructuur in.quote:Op woensdag 13 juli 2022 09:26 schreef gcjoel het volgende:
Wij gaan waarschijnlijk ook voor schuimbeton en ik was daar laatst over aan het lezen. Toen kwam ik tegen dat er (soms?) dierlijk eiwit wordt gebruikt om het te schuimen.
Nog niet genoeg over gelezen om te zeggen of dit ook zonder bestaat ofzo, maar voor jullie wel een goede om op te letten dan.
Is dat gele raam in de slaapkamer echt gewoon geel glas? ik vind het tof!
quote:Op dinsdag 12 juli 2022 21:19 schreef flipsen het volgende:
+1 voor handvatten met dubbel t(en voor de foto´s)
Ik had opeens ene heldere ingeving. Ze zijn zeldzaam, maar af en toe heb ik zequote:Op dinsdag 12 juli 2022 23:04 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Makeupkwasten!Heel creatief!
Dat is nog best een ruime kamer, jullie tijdelijke woonkamertje. Wat gaan jullie straks met deze kamer doen? Wordt dat de werkkamer? Heerlijk licht ook!
Wat een fijn plekje hebben jullie zo geïmproviseerd. Heel slim. Kun je letterlijk even de deur achter je dichtsmijten en even ‘thuiskomen.’
P.s. Ik zou de balk zo laten en niet nog een nieuw element toevoegen qua kleur of materiaal.
Schuimbeton kan inderdaad gaan schuimen door het gebruik van dierlijke of synthethische eiwittenquote:Op woensdag 13 juli 2022 09:26 schreef gcjoel het volgende:
Wij gaan waarschijnlijk ook voor schuimbeton en ik was daar laatst over aan het lezen. Toen kwam ik tegen dat er (soms?) dierlijk eiwit wordt gebruikt om het te schuimen.
Nog niet genoeg over gelezen om te zeggen of dit ook zonder bestaat ofzo, maar voor jullie wel een goede om op te letten dan.
Is dat gele raam in de slaapkamer echt gewoon geel glas? ik vind het tof!
Je kunt ook glas in lood, in dubbele beglazing krijgen. Dat heb ik als voordeur. En je kunt indien gewenst een eigen ontwerp maken. Wel gekleurd glas maar niet de nadelen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:30 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Schuimbeton kan inderdaad gaan schuimen door het gebruik van dierlijke of synthethische eiwitten.
Het is alleen op de websites niet te vinden wat ze gebruiken...dus ik heb twee bedrijven waar we offertes hadden aangevraagd, maar eens via telefoon de vraag gesteld.
Ik kon de verbaasde, overgaand in meewarrig fronsende wenkbrauwen ongeveer door de lijn voelen (denk ik, vul ik in, ik stel me dat zo voor dan) maar de ene gaat het nog navragen en mailen, en de ander kon het gelijk navragen en blijkt synthethische eiwitten te gebruiken.
Het glas is inderdaad geel. En gebobbeld. (Oh zoals archito zegt kathedraalglas).
We moeten het wel vervangen, want het is enkelglas. En in veel ramen gebarsten. Hoe en wat met het glas zijn we nog niet helemaal over uit. Ik vind het enerzijds tof, anderzijds geeft het soms ook wel een beetje raar, wat oranje en gedempt licht in huis. In de hal vind ik dit niet erg, maar in de woonkamer weet ik het zo net niet. In de slaapkamer heeft het wel weer iets tofs... maar om het alleen boven te doen en niet in de ramen er direct onder ziet er ook weer maf uit.
In de straat zie je dan ook veel verschillende soorten beglazing; sommige mensen hebben gewoon 'float glas' (zeg maar het supervlakke glas dat normaal in nieuwbouw gebruikt wordt) met gekleurd folie aan de binnenkant. Anderen hebben de bovenlichten niet gekleurd, maar wel met wolkstructuur. En wij zijn dan weer naar Da Vinci glas aan het kijken, dat is minder glad geslepen en reflecteert daardoor minder hard. Past beter bij oudere huizen/gebouwen. En dit dan eventueel gecombineerd met in de bovenlichten glas met een wolkenstructuur. Al dan niet in amberkleuring. Vooral rond de voordeur zou ik de uistraling van het kathedraalglas wel graag willen behouden.
We moeten ook nog even navragen hoe het nu precies zit met glaslatten; die schijnen er wel te moeten komen. (huidige beglazing is maar 3mm dik.... de kozijnen zijn dus ook niet zo breed....) Hoewel we een straat verderop net een huis zagen waar ze in elk geval niet aan de buitenkant zaten, en er wel sprake leek te zijn van dubbelglas. Maar geen idee of hun schuifruimen dan nog open kunnen,...
En een andere glazenzetter gaf eerder aan dat verder uitfrezen van de kozijnen en dan met monumentenkit afwerken een optie was. (Hij werkte alleen met glas dat qua U-waarde niet aan onze wensen voldoet).
Wellicht is dat ook nog wel een optie, om te laten doen ipv die latten....
Kortom; ik ga vanavond eens bij die mensen aanbellenHoe en wat zij met de ramen hebben gedaan. En dan eens verder bedenken wat we precies willen. En de glazenzetter ook nog even bellen voor overleg.
Ik vind het maar moeilijk, dit soort keuzes
Grappig, bij ons komen ze de 6e de voorbereidingen voor schuimbeton treffenquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 12:35 schreef Candaasje het volgende:
Was weer even stil, maar het werk bestond hier tot afgelopen weekend uit veel kleinere klussen in en rondom het huis. En werken. En ons oude appartement leeghalen en overdragen.
De elektriciens zijn begonnen, die komen eind van de maand weer terug voor de rest. Benieuwd of ze het gaan redden voordat het beton komt, want we komen echt overal nog jute bedrading en dat soort meuk tegen.
Meneer van het schuimbeton is ook langs geweest. Even alle werkzaamheden doorgesproken, die gaan 5 september starten dus voor die dag moeten wij alle voorbereidingen getroffen hebben. We hebben daarom afgelopen weekend twee vrienden over de vloer gehad om te helpen...of nouja...meer 'in' / 'onder' de vloer, want de houten vloer is er inmiddels uit. Helaas waren de planken niet te verwijderen zonder dat ze compleet barstten, dus we hebben toch maar de decourpeerzaag er ingezet en wie in deze omgeving woont en nog droog kachelhout zoekt; geef maar een gil![]()
(Het is zonde, want mooi hout, maar helaas.)
Voor:
[ afbeelding ]
Tijdens (eetkamer, maar voorkamer zag er hetzelfde uit qua constructie):
[ link | afbeelding ]
Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Sorry voor de matige kwaliteit, de betere foto's staan op mijn vriend zijn telefoon en die is nu de hele dag de hort op. En ik ben ongeduldig![]()
Als je nu de deuren opentrekt en niet oplet, duvel je dus 50-60cm naar beneden. De ruimtes voelen nu wel heel erg hoog aan, met al 3m hoge plafonds.
Wat nu rest is al het leidingwerk (laten) aanleggen, en er daarna bouwfolie overheen waar dan het schuimbeton overheen gestort gaat worden.
En voor de oplettende kijker; bij het verwijderen van de vloer zijn ook wat tegeltjes van de haarden losgekomen, gelukkig op eentje na (die al gebarsten was) niks kapot, dus straks een kwestie van weer terugplaatsen![]()
Oh en omdat onze keuken iets langer gaat duren (op ons verzoek komen ze het blad pas later inmeten, want we redden het gewoonweg niet) hebben we onze buitenkeuken ook maar weer een upgrade gegeven:
[ link | afbeelding ]
En we hebben nu ook eindelijk ons bed weer in de slaapkamer staan. We moesten daarvoor het hoofdbord nog wel inkorten, maar dat ging gelukkig vrij soepel.
[ link | afbeelding ]
[ afbeelding ]
Verder wat rondgekeken voor raambekleding in de slaapkamer. We hebben nu toch wel erg veel inkijk en dat vergeet ik regelmatig![]()
Voor de straks nieuwe Velux gaan we waarschijnlijk voor een combinatie van verduisterend rolgordijn met plissé. Kunnen we kiezen of we het helemaal donker willen hebben, wat gefilterd licht of gewoon naar buiten naar de sterren willen kijken.
Dit idee dus:
[ afbeelding ]
Voor het raam aan de straatkant denken we aan witte houten jaloezieën (35mm), gecombineerd met okergele gordijnen van lichtere stof tot de grond. Die laatste voornamelijk voor de sier. Voordeel van jaloezieën vinden we dat we goed met lichtinval en inkijkhoek kunnen spelen.
Wit dan omdat we er niet extra veel de nadruk op hoeven te leggen.
Dus, tot zover... nu eerst morgen het puin uit de kamers scheppen. En verder graven naar het riool om afvoeren te kunnen maken voor de wasmachine en straks ook cv. De wasmachine staat inmiddels in de kelder (de keldertrap bleek heel niet vast te staanGelukkig geen ongelukken gebeurd) maar mijn (schoon)moeder wast momenteel nog mijn ondergoed. Heel lief, maar euh tja....
Ja, het leeft prima boven, in combinatie met de keuken en lekker buitenquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 12:42 schreef Kaatje1 het volgende:
Wat een enorme klus weer! Wat lekker dat je in ieder geval nu 1 ruimte hebt die in orde is (muv gordijnen dan)
Daarvoor moet je bij de overburen zijn vrees ikquote:
quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 13:27 schreef Leandra het volgende:
Oh, die combi van Velux hebben wij op zolder, erg fijn!
We hebben ook nog voor de sterrenhemel variant gekozen, gewoon omdat het kon, je ziet er niks van als het verduisterende deel dicht is, want dan is het echt aardedonker, maar ik vond hem te leuk om hem niet te nemen
Het viel ons eigenlijk reuze meequote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:40 schreef gcjoel het volgende:
Wat een werk
ik krijg echt angst als ik die vloer zie, wij moeten dat ook nog
Dat we het nu doen komt vooral doordat de elektramannen en de loodgieter erbij moeten kunnen voordat het beton gestort wordt, en we zelf ook niet zoveel tijd hebben door ons werk. (Nouja, vooral ik dan, ik heb een heel onregelmatig rooster waardoor ik vaak niet in de weekenden kan klussen. Dat is lastig, want dan moet vriend het alleen doen.)quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 16:51 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Grappig, bij ons komen ze de 6e de voorbereidingen voor schuimbeton treffenmaar wij trekken dat weekend pas de vloer eruit...
Ja, die vrienden zijn echt goud waardquote:Op dinsdag 2 augustus 2022 18:51 schreef AnneX het volgende:
Post verdwenen.
Goed werk opgeruimd Candaas 👍🏼 Fijn dat jullie vrienden hulp hadden.
Stap voor stap voorwaarts.
Ooit bekeken wij een huis dat al helemaal was opgeknapt, en waar er een fotoboek lag van de verbouwingswerkzaamheden. Dat de boel helemaal gestript werd en de vloer eruit lag enzo....quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 21:38 schreef Seven. het volgende:
Oh dear, heftige foto's. Nu wordt het leuk.
Ja, ik had vroeger een zolderkamer en mijn bed stond toen ook onder het raamquote:Op woensdag 3 augustus 2022 10:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Onder zo’n schuin raam slapen is heerlijk he?
Wij tuurden in den beginnen elke nacht tot veel te laat naar de sterren.
Succes met de vloer beneden! Zijn de buren al een beetje gewend aan jullie werkzaamheden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna werd het dus afvoeren puzzelen, die dus op dat rare stuk loshangende in de kelder zouden aansluiten.
We hebben enkel 45 graden bochtjes gebruikt en er zit overal afschot in! Dus ik denk dat het best OK gelukt is. Hoop ik dan maar, want het zit nu in beton gegoten.
De tweede buis die je op de foto ziet wordt de afvoer van de wastafel in de douche. Ze komen natuurlijk wel samen, maar het leek ons efficiënter om die niet ook via de wtw te laten gaan. Dan gooi je er telkens koud water door.
En er komt uiteraard nog een wandje voor. Eerste idee was om dat wtw-ding in de wc te hangen, maar gezien er daar echt nauwelijks plek is, en je er echt nooit fatsoenlijk meer bij kan als er eens wat loos is, toch maar besloten een stukje van de eetkamer te snoepen.
Wat gebeurde er nog meer in de tussentijd?
We lieten een nieuwe VELUX plaatsen:
Voor:
Na:
We kunnen nu daadwerkelijk heel veel sterren zien als we in bed liggen![]()
![]()
![]()
Er zit inmiddels aan de buitenkant ook zonwering op (wel een beetje vreemd is dat je daarvoor dus een deel van de isolatie weg moet halen... die hebben we maar bewaard, voor als er toch koude door komt deze winter...) en we gaan verduisterende plisségordijnen bestellen. De andere varianten (glad rolgordijn gecombineerd met plissé) hadden ze niet in de kleuren die wij wilden en eigenlijk is dit misschien nog wel handiger, want dan kunnen we kiezen voor beneden geen inkijk, en boven wel licht.
Deze gaat het worden:
Nu dus nog wel de zijkanten afwerken. Maar dat zal wel weer zo'n klusje voor over een maand of 2 worden, dus eerst maar eens afplakken na aanleiding van @Noisiv 's opmerking![]()
We bestelden ook houten jaloezieën:
Ik weet nog niet of er nog overgordijnen komen, misschien, eerst eens er even langs houden. Ik sluit het ook weer niet uit. Maar had niet gedacht dat enkel jaloezieën een kamer zo veel meer 'af' zou maken. Ben er in elk geval al zeer content mee.
(Voor iedereen die nu denkt, wat een viespeuken, altijd hetzelfde beddengoed; ja dat zijn we verder heus wel, maar we hebben nu ook een snelwasservice. Mijn schoonmoeder en moeder. Onze wasmachine werkt nog niet want de afvoer moeten we nog knutselen. Onze witte sokken zijn nog nooit zo schoon geweest, want ze worden zelfs eerst in de biotex gezet. En we krijgen alles binnen 1-2 dagen terug. Het is dat je onderbroeken laten wassen door een ander gewoon wat gênant blijft, maar het is verder wel luxe hoor
)
En we groeven ons ook een weg naar de riolering aan de zijkant van het huis. Want die genoemde wasmachine afvoer (en cv..) moet er wel komen natuurlijk. \
We hebben het idee uitgewerkt, dus ergens dit weekend eens zien of de uitvoering ook wil lukken. Ik ga maar rubberen huishoudhandschoenen halen ofzo... vies klusje!
We deden ook nog een Helm's Deep-je in de voorkamer:
M.a.w.: nu heb ik mijn vriend wel zover dat we in de voorkamer een houtkachelnemen, de luchtaanvoer ligt er immers al, ik hoefde er enkel een beetje voor te graven
![]()
(En twee houtkachel leveranciers af gaan. De eerste bleek de hofleverancier te zijn, kom je daar in je kluskloffie binnen in zo'n enorm 'Experience Center' waar je je moet aanmelden en je de derde in de wachtrij bent. 'Ja hoi, ik wilde eigenlijk gewoon de diameter van zo'n luchttoevoer weten.
Wordt dus niet onze hoofdverwarming, maar voor af en toe eens. En het staat natuurlijk ook als ie niet brand wel enorm knus, zagen we bij onze buren verderop al die ook de schouwen hebben laten staan (maar waar er andere tegeltjes zijn gebruikt en net weer andere vormen. )
verder... ohja, nouja, het eerste grafje in de tuin is al een feit. Ik heb een week lang intensief gezorgd voor een konijn (overgenomen via het werk) maar helaad heeft het niet mogen baten. Superlief konijn, de maden zijn haar uiteindelijk toch (wrs door orgaanfalen) fataal geworden![]()
Was wel een heel beroerde timing tussen al dat klussen door, maar goed, zo lopen de dingen soms en ik zou het zo weer doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot slot voor nu sloopten we de gaskachel uit de hal. Nu hebben we een soort groot boos oog met een enorm gat in de muur![]()
Voor de laatste update ga ik mezelf eerst eens even douchen. Krijg het er warm van zeg, pfoe! Dus tot zo
[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 06-09-2022 12:14:57 ]
quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:05 schreef Candaasje het volgende:
Zo, weer eens even een schop! We hebben sowieso veel geschopt, want de laatste weken bestond vooral uit graafwerkzaamheden. Niet per se mijn hobby, maar vooruit.
De laatste update hadden we net de vloeren uit voorkamer en eetkamer gehaald. Enkel het puin moest nog weggebracht worden, dus we huurden daarvoor een container. Blij toe, want het is toch altijd meer dan je denkt en om nu tig keer met de aanhanger heen en weer te rijden is ook weer zo wat.
[ afbeelding ]
Eenmaal het puin weg, resteerde ons enkel nog het zand uit de keuken.....
[ afbeelding ]
Na een dagje zwoegen (ik en vriend scheppen, schoonvader het zand wegkruien) was deze dan ook leeg. Niet helemaal zo diep als de eetkamer, maar goed genoeg voor het schuimbeton![]()
Het zand zit nu in 3 grote puinzakken, en deze staan in de tuin. Kunnen we vast wel gebruiken om nog eens ergens wat op te hogen.
Elektra
Toen werd het tijd voor al het leidingwerk. De mannen van de elektriciteit kwamen, en legden alvast wat buizen neer naar voorkamer, eetkamer, keuken en naar de tuin.
Wij hadden overal op de muur al neergekladderd (echte picasso's) waar wat moest komen, daar konden ze beter mee overweg dan de eerdere plattegrond die we voor ze hadden gemaakt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rood = mantelbuis, grijs is flexbuis. En ook te zien op de foto zijn de gaten waarin de houten balken staken die de vloer droegen. Vriend heeft ze dichtgemetseld. (Je moet eens wat voor de eerste keer proberen hè). Vloerenman was er later heel content mee, want hij zag te vaak oplossingen waarin het hout er nog in stak en met PUR, en dat gaf altijd gezeik. Aldus zijn woorden.
We moesten ze alleen nog wel overtuigen dat we echt geen nood hadden aan tig COAX kabels en we al 10 jaar echt prima comfortabel leven met Chromecast en draadloos internet (je leert dat wel met konijnen in huis...).
Dus als compromis hebben we er nu één naar de woonkamer, en één naar de tuin. Voor het atelier/tinyhouse/mantelzorgwoning/'garage/werkkamer/weetikveel wat er oooooit misschien eens komt. Alle buren hebben het immers al (je mag op ons stuk grond tot 4,5m hoogte vergunningsvrij bouwen). Achja![]()
En we hebben dus ook maar gelijk 2 lege mantelbuizen laten leggen, want over 5 of 10 jaar lopen kutten met die flexkabels (in het beton gestort..) zagen we niet zitten.
Het zijn trouwens heel vriendelijke lui hoor, werken netjes (laatste keer hadden ze zelf alles al afgedekt voordat ik het kon doen, en stofzuigen deden ze ook nadien) en als ze staan zo op de stoep als ze even iets willen bekijken.
Oh overigens, omdat we zelf ook wat elektra hebben/hadden verwijderd, en dit allemaal verpulverde onder je vingers (jute...) hebben we nu beneden in huis geen elektriciteit meer, op de kelder en het schuurtje buiten na. Dus we pissen 's avonds in het donker![]()
Leidingwerk - water
Naast het elektrawerk moest er natuurlijk ook wat waterleidingwerk gelegd worden. En afvoeren... gezien a)kosten besparen en b) bouwvak, hebben ze zelf gepuzzeld. Vriend en schoonvader hebben zich gestort op de waterleidingen. Ze hebben maar af en toe zichzelf getrakeerd op een douche en het huis stond erna niet blank, dus![]()
1) Deel bij de watermeter moest vervangen worden, met ook een nieuwe aftakking voor de te plaatsen cv ketel,
2) Een nieuwe wasmachinekraan
3) Een nieuwe koudwaterleiding naar de keuken, met ook mogelijkheid om straks een (vorstvrije) buitenkraan te plaatsen op nieuwe locatie.
4) Een koudwaterleiding naar de wtw* voor de douche (*zie verderop)
5) Een leiding van boiler naar de douche (of nouja, althans, de oude zit er nog. Lekt als een malle door de Ducttape heen, maar het moet nog maar even. Blijkt ook een 11mm leiding te zijn, dus dat gaf ook wat problemen.)
[ afbeelding ]
Let trouwens niet op dat rare stuk afvoerpijp, dat moest even door de vloer heen (richting de warmtewisselaar) omdat deze ook onder het beton komt te liggen. Die tie-wraps zijn dus niet de permanente verankering en er moeten nog wat stukjes buis aan![]()
Leidingwerk via gat van kelder door naar de eetkamer....
[ link | afbeelding ]
... en dan verder samen met alle elektrabuizen door naar de keuken (zijde waartegen de kookplaat komt). Ik vind het net een soort octopus![]()
[ link | afbeelding ]
De zijde waar vaatwasser/quooker/spoelbak en buitenkraan aan buitenzijde muur komen. Al die meuk links gaat nog weg, ook dat rare rechte stuk koperen leiding. Maar dat is nog even voor de boiler nodig.
Er komen dus ook nog PIR-voorzetplaten, vandaar die houten blokjes om de juiste afstand te bewaren.
[ link | afbeelding ]
Er moest heel wat geboord worden vanuit de kelder en ook door de buitenmuur van de keuken, maar het lijkt redelijk gelukt. Ik heb de loodgieter nog niet horen mopperen, maar die komt donderdag met 4 man sterk, dus we horen het mogelijk dan wel![]()
Ondertussen proberen we dus koste wat kost onze boiler in leven te houden. Het is de enige warmwaterbron die we nu hebben, en kunnen douchen is wel erg prettig.
Zodoende loopt er nu ook een tuinslang vanuit de kelder langs het huis naar de oude buitenkraan, die als toegangspunt functioneert en het water naar de oude boiler in de keuken leidt. De andere (gele) tuinslang leidt dan weer naar de keuken, waardoor we daar wel koud stromend water hebben.
[ afbeelding ]
We plaatsten ook een wtw voor de douche. Redelijk eenvoudige manier om toch weer wat gas te gaan besparen.
[ link | afbeelding ]
Grootste uitdaging was hier om een gat bovenin te boren, door de wand van de wc. Want dan kon de wtw wat dichter tegen de muur aan. Ik ben niet zo'n held op hoogtes (zo met de vloer eruit zit je toch wel snel op 2,5-3 m) en links in een hoek boren terwijl je rechtshandig bent is kut. Maar uiteindelijk is het door een beetje te af te wisselen (en mijn vriend zonder hoogtevrees te hebben) gelukt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna werd het dus afvoeren puzzelen, die dus op dat rare stuk loshangende in de kelder zouden aansluiten.
We hebben enkel 45 graden bochtjes gebruikt en er zit overal afschot in! Dus ik denk dat het best OK gelukt is. Hoop ik dan maar, want het zit nu in beton gegoten.
De tweede buis die je op de foto ziet wordt de afvoer van de wastafel in de douche. Ze komen natuurlijk wel samen, maar het leek ons efficiënter om die niet ook via de wtw te laten gaan. Dan gooi je er telkens koud water door.
En er komt uiteraard nog een wandje voor. Eerste idee was om dat wtw-ding in de wc te hangen, maar gezien er daar echt nauwelijks plek is, en je er echt nooit fatsoenlijk meer bij kan als er eens wat loos is, toch maar besloten een stukje van de eetkamer te snoepen.
Wat gebeurde er nog meer in de tussentijd?
We lieten een nieuwe VELUX plaatsen:
Voor:
[ link | afbeelding ]
Na:
[ link | afbeelding ]
We kunnen nu daadwerkelijk heel veel sterren zien als we in bed liggen![]()
![]()
![]()
Er zit inmiddels aan de buitenkant ook zonwering op (wel een beetje vreemd is dat je daarvoor dus een deel van de isolatie weg moet halen... die hebben we maar bewaard, voor als er toch koude door komt deze winter...) en we gaan verduisterende plisségordijnen bestellen. De andere varianten (glad rolgordijn gecombineerd met plissé) hadden ze niet in de kleuren die wij wilden en eigenlijk is dit misschien nog wel handiger, want dan kunnen we kiezen voor beneden geen inkijk, en boven wel licht.
Deze gaat het worden:
[ afbeelding ]
Nu dus nog wel de zijkanten afwerken. Maar dat zal wel weer zo'n klusje voor over een maand of 2 worden, dus eerst maar eens afplakken na aanleiding van @:Noisiv 's opmerking![]()
We bestelden ook houten jaloezieën:
[ link | afbeelding ]
Ik weet nog niet of er nog overgordijnen komen, misschien, eerst eens er even langs houden. Ik sluit het ook weer niet uit. Maar had niet gedacht dat enkel jaloezieën een kamer zo veel meer 'af' zou maken. Ben er in elk geval al zeer content mee.
(Voor iedereen die nu denkt, wat een viespeuken, altijd hetzelfde beddengoed; ja dat zijn we verder heus wel, maar we hebben nu ook een snelwasservice. Mijn schoonmoeder en moeder. Onze wasmachine werkt nog niet want de afvoer moeten we nog knutselen. Onze witte sokken zijn nog nooit zo schoon geweest, want ze worden zelfs eerst in de biotex gezet. En we krijgen alles binnen 1-2 dagen terug. Het is dat je onderbroeken laten wassen door een ander gewoon wat gênant blijft, maar het is verder wel luxe hoor
)
En we groeven ons ook een weg naar de riolering aan de zijkant van het huis. Want die genoemde wasmachine afvoer (en cv..) moet er wel komen natuurlijk. \
[ link | afbeelding ]
We hebben het idee uitgewerkt, dus ergens dit weekend eens zien of de uitvoering ook wil lukken. Ik ga maar rubberen huishoudhandschoenen halen ofzo... vies klusje!
We deden ook nog een Helm's Deep-je in de voorkamer:
[ link | afbeelding ]
M.a.w.: nu heb ik mijn vriend wel zover dat we in de voorkamer een houtkachelnemen, de luchtaanvoer ligt er immers al, ik hoefde er enkel een beetje voor te graven
![]()
(En twee houtkachel leveranciers af gaan. De eerste bleek de hofleverancier te zijn, kom je daar in je kluskloffie binnen in zo'n enorm 'Experience Center' waar je je moet aanmelden en je de derde in de wachtrij bent. 'Ja hoi, ik wilde eigenlijk gewoon de diameter van zo'n luchttoevoer weten.
[ link | afbeelding ]
Wordt dus niet onze hoofdverwarming, maar voor af en toe eens. En het staat natuurlijk ook als ie niet brand wel enorm knus, zagen we bij onze buren verderop al die ook de schouwen hebben laten staan (maar waar er andere tegeltjes zijn gebruikt en net weer andere vormen. )
verder... ohja, nouja, het eerste grafje in de tuin is al een feit. Ik heb een week lang intensief gezorgd voor een konijn (overgenomen via het werk) maar helaad heeft het niet mogen baten. Superlief konijn, de maden zijn haar uiteindelijk toch (wrs door orgaanfalen) fataal geworden![]()
Was wel een heel beroerde timing tussen al dat klussen door, maar goed, zo lopen de dingen soms en ik zou het zo weer doen.Goede update weer!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot slot voor nu sloopten we de gaskachel uit de hal. Nu hebben we een soort groot boos oog met een enorm gat in de muur![]()
[ link | afbeelding ]
Voor de laatste update ga ik mezelf eerst eens even douchen. Krijg het er warm van zeg, pfoe! Dus tot zo
Achteraf gezien vind ik dit bij onze verbouwing misschien wel de leukste tijd.
Tip voor de volgende keer op de ladder, kwartslag draaien, nu sta je zijwaarts op de ladder is altijd minder stabiel dan recht vooruit.http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
Ik vind het leuk maar ook een tikje stressvol, maar dat komt vnl. doordat mijn werk niet bepaald meewerkt(e) qua planning de afgelopen weken. We hebben er thuis best wel wat spanning om gehad.quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:17 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Goede update weer!!
Achteraf gezien vind ik dit bij onze verbouwing misschien wel de leukste tijd.
Tip voor de volgende keer op de ladder, kwartslag draaien, nu sta je zijwaarts op de ladder is altijd minder stabiel dan recht vooruit.
\quote:
quote:Op dinsdag 6 september 2022 12:44 schreef golfer het volgende:
Wow. Wat een werk hebben jullie weer verzet.
Thnx!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dankjewel! Ik ben ook niet ontevreden, behalve over de putten en hobbels en bobbels in de muren. (Ooooooit laten we dat wel opnieuw stucen. Als we de badkamer gaan aanpakken). Maar de kleuren vind ik mooi uitgepakt, en het is heerlijk slapen onder het raamquote:Op dinsdag 6 september 2022 12:59 schreef Tuindier het volgende:
Leuk om de voortgang te zien! Ik had het nog niet gezegd, maar jullie slaapkamer vind ik echt erg geslaagd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |