SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan natuurlijk nog achter, buiten
Tja, deze wildernis behoeft nog 'enig' onderhoudMaar de tuin is lekker diep, op ZO gelegen en achter vrij. Dus daar kunnen we wel wat moois van maken.
Een lijstje met wat er geklust moet worden (meer dan genoeg) volgt nog.
[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 25-03-2022 16:04:09 ]
Daar zijn ze al op de koffie geweest, gluren is niet nodigquote:Op vrijdag 25 maart 2022 17:52 schreef valentijn101 het volgende:
Leuk huis. Niets aan veranderen. De vloeren met groene zeep dweilen dan worden ze prachtig.
En natuurlijk even bij debuten binnen gluren wat zij gedaan hebben voor je begint te verbouwen.
Wij doen ongeveer hetzelfde, vanuit IJsselstein richting deze omgevingquote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:09 schreef Gripper het volgende:
Poh wat een tof huis, en nog zoveel mooie oorspronkelijke elementenIk ga m ook volgen!
We zijn zelf vorig jaar van Nieuwegein naar Cothen verhuisd dus woon ook -soort van- op de heuvelrug.
Dank!quote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:30 schreef Lienekien het volgende:
Geweldig!![]()
Dat het maar een heerlijk (t)huis mag worden!
Ik PM je even mijn bankrekening goed, met die gasprijzen Anno-helemaal-niet-1935 meerquote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:31 schreef Slumlord. het volgende:
*volg*
Leuk huis, niks meer aan veranderen
Wat Isa zegt, we zijn al even bij de buren op de koffie geweestquote:Op vrijdag 25 maart 2022 17:52 schreef valentijn101 het volgende:
Leuk huis. Niets aan veranderen. De vloeren met groene zeep dweilen dan worden ze prachtig.
En natuurlijk even bij debuten binnen gluren wat zij gedaan hebben voor je begint te verbouwen.
We gaan zoveel mogelijk behouden, is het planquote:Op vrijdag 25 maart 2022 18:45 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat gaaf! Ik hoop dat je er (behalve de badkamer, keuken en de boiler) optisch zo min mogelijk aan doet. Zou echt zonde zijn van zo'n gaaf huis.
Die kelder ziet er keurig netjes uit, zou ik me niet druk over maken.
Thnx!quote:Op vrijdag 25 maart 2022 18:55 schreef ToT het volgende:
Errug gaaf meid!
Ja mijn vrouw en ik zouden er enorm veel aan moderniseren (ikzelf zou wel een aantal klassieke elementen willen houden), maar dit is echt gaaf!
Nee, je woont er hartstikke naastquote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:09 schreef Gripper het volgende:
Poh wat een tof huis, en nog zoveel mooie oorspronkelijke elementenIk ga m ook volgen!
We zijn zelf vorig jaar van Nieuwegein naar Cothen verhuisd dus woon ook -soort van- op de heuvelrug.
Gelukkig maar. Monumentenglas heb ik hier ook 1 1/2 jaar geleden laten zetten. Niet even goed als HR++ maar het scheelt wel een hoop.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:27 schreef Candaasje het volgende:
Oh hey, het wordt al gezellig hier, leuk!
[..]
Alle paneeldeuren blijven ook, het beslag blijft of anders in dezelfde stijl, en we willen kijken of we de raamkozijnen kunnen herstellen en het glas kunnen vervangen voor monumentenglas of vacuümglas (vanwege de dikte) want veel van het glas is gebarsten, en de isolatiewaarde is ook wat matig.
Leuk dat jullie allemaal volgen!
Thnx voor de tip! DMtje mag altijd!quote:Op zaterdag 26 maart 2022 08:08 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Monumentenglas heb ik hier ook 1 1/2 jaar geleden laten zetten. Niet even goed als HR++ maar het scheelt wel een hoop.
Het is trouwens wel even opletten door wie je het laat zetten, je hebt verschillende esthetische types - met vervorming afhankelijk van de tijdsperiode van het huis - en de stopverf-vervangende kit is iets wat niet elke glaszetter beheerst. Dus even doorvragen of iemand het echt kan voordat je of met te strak glas of nog erger met glaslatjes opgescheept zit.
Mocht je daar behoefte aan hebben, kan ik je de gegevens DM'en van de glaszetter die het bij mij gedaan heeft, hij zit in de regio.
Welkom!quote:Op zaterdag 26 maart 2022 14:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat een leuk huis op een prachtig perceel!
Een nieuwe iets grotere dakkapel (gehele breedte van de overloop) maakt het mogelijk om zelfs nog een toilet op de eerste verdieping te plaatsen. Het beste kies je dan voor een dakkapel met raam-blind deel-raam. Dan kun je de douche houden waar die nu zit, wastafel tegenover de deur (waar dan precies het blinde deel van de dakkapel zit, zodat boven de wastafel nog een spiegel/spiegelkast gehangen kan worden) en toilet rechts van de deur waar nu het nisje zit op de overloop. Dan heb je alle functies op een klein oppervlak.
En dat is een 10-jarenplan of denken jullie eerder daarmee klaar te zijn?quote:Op zondag 27 maart 2022 15:54 schreef Candaasje het volgende:
Ow, beste image-kwaliteit ev4h.![]()
Ik ga proberen een versie te maken die jullie ook kunnen lezen.
EDIT: gelukt denk ik![]()
quote:Op zondag 27 maart 2022 16:11 schreef golfer het volgende:
[..]
En dat is een 10-jarenplan of denken jullie eerder daarmee klaar te zijn?
Zie DM.quote:Op zondag 27 maart 2022 15:38 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Thnx voor de tip! DMtje mag altijd!![]()
Vriend zijn oom is schilder en schijnt vaker dit soort glas te vervangen (begon zelf over de lelijkheid van glaslatjes) maar ik weet niet hoeveel ervaring hij heeft met die vervanger voor stopverf. Want stopverf zelf schijnt weer te rigide te zijn en kans op gebarsten glas te geven, lazen we ergens in een van de 100en informatiedocumenten/boeken die mijn vriend nu aan het opduikelen is![]()
(Wat ik wel wil geloven, want in heel veel van de raampartijen zitten nu barsten in het glas.)
quote:Op zondag 27 maart 2022 17:04 schreef flipsen het volgende:
Toch wel handig dat ook "Verhuizen" een eigen blokje heeft gekregen, je zou het vergeten
quote:Op zondag 27 maart 2022 17:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zie DM.
De olie in echte stopverf tast op termijn ook de afdichting tussen de ruiten van het dubbelglas waardoor het lek raakt. Vandaar dat er 'nep'-stopverf op de markt is die zelfde functie als stopverf heeft maar niets aantast.
Oh dat klinkt spannender dan het is hoorquote:Op zondag 27 maart 2022 22:58 schreef yinu het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd naar jullie boekenkast nu, als die zo lastig te verplaatsen is...
Ik heb het niet nagemeten, maar de achtertuin is volgens de Funda-gegevens zo'n 44 meter diep (en 10 meter breed). Dan ga ik er vanuit dat ze vanaf de achtergevel rekenen.quote:
Hahaha!quote:Op vrijdag 25 maart 2022 23:18 schreef flipsen het volgende:
Team @:Six.
Oh wacht... Wat een mooi huisGa ik ook even volgen, als anti-klusser zijnde.
Urethaankit gebruiken.quote:Op zondag 27 maart 2022 17:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zie DM.
De olie in echte stopverf tast op termijn ook de afdichting tussen de ruiten van het dubbelglas waardoor het lek raakt. Vandaar dat er 'nep'-stopverf op de markt is die zelfde functie als stopverf heeft maar niets aantast.
Jup, misschien dat we kunnen proberen de brievenbus wat tochtvrijer te maken door aan de binnenzijde iets van strips of borstels te plaatsen, maar dat blijven wel zwakke punten qua isolatieplan.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:22 schreef BBach het volgende:
Cool huis, veel details die je best behoudt! Ook al zijn dingen zoals het raampje in de deur en het brievenbusluik enorme koudebruggen. Ik volg uiteraard.
We willen wel nog even kijken hoe de vloer er daadwerkelijk aan toe is, maar grote kans dat we hem er in woonkamer en eetkamer helemaal uit gaan halen. En dan is volstorten met schuimbeton wellicht wel net zo handig. Momenteel is de vloer nl. sowieso niet vlak genoeg voor vloerverwarming, dus we moeten er sowieso iets mee.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:38 schreef blomke het volgende:
Gaaf huis, is wat moois van te maken. Heb je over kruipruimte isolatie nagedacht? PV-panelen??
Maar vloerverwarming moet je toch wel invrezen denk ik, in de hal.....quote:Op maandag 28 maart 2022 15:01 schreef Nico987 het volgende:
Wat een mooi huis.... Ik heb alleen de OT gelezen. Ik hoop dat jullie het respect voor de jaren 30 verbouwen. Dus niet de vloer uit de hal slopen en de deuren vervangen voor taatsdeuren ed.
quote:Op maandag 28 maart 2022 20:40 schreef SQ het volgende:
Je wordt van niets zo effectief wakker als van een granitovloer onder je blote poten in januari.
Dankjewel!quote:Op maandag 28 maart 2022 22:56 schreef Cathmar het volgende:
Gefeliciteerd en veel succes!! Super leuk huis!!
Yep, maar in hete zomers kun je er wel lekker op afkoelenquote:Op maandag 28 maart 2022 20:40 schreef SQ het volgende:
Je wordt van niets zo effectief wakker als van een granitovloer onder je blote poten in januari.
Wat een ruimte, geweldig!quote:Op zondag 27 maart 2022 23:54 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik heb het niet nagemeten, maar de achtertuin is volgens de Funda-gegevens zo'n 44 meter diep (en 10 meter breed). Dan ga ik er vanuit dat ze vanaf de achtergevel rekenen.
Geen toilet boven?quote:Op zondag 27 maart 2022 15:38 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Thnx voor de tip! DMtje mag altijd!![]()
Vriend zijn oom is schilder en schijnt vaker dit soort glas te vervangen (begon zelf over de lelijkheid van glaslatjes) maar ik weet niet hoeveel ervaring hij heeft met die vervanger voor stopverf. Want stopverf zelf schijnt weer te rigide te zijn en kans op gebarsten glas te geven, lazen we ergens in een van de 100en informatiedocumenten/boeken die mijn vriend nu aan het opduikelen is![]()
(Wat ik wel wil geloven, want in heel veel van de raampartijen zitten nu barsten in het glas.)
[..]
Welkom!![]()
Ik denk eigenlijk niet dat we voor een toilet op de eerste verdieping gaan. Qua ruimte is de douche namelijk behoorlijk klein, en die zouden we echt wel wat groter willen maken. De nis trekken we er wel bij (en we trekken de dakkapel hoogstwaarschijnlijk nog zo'n 2 meter verder door naar de werkkamer.) dus het zou in theorie wel kunnen, maar we zien er voor onszelf niet zoveel meerwaarde in en daarbij is het nu al een heel gepuzzel met leidingwerk en ventilatiesystemen, dat wordt er met nog een extra afvoer niet makkelijker op.
Maar de badkamer wordt wellicht pas een project over een jaar (in de tussentijd de boel maar heel goed afkitten/lekdicht maken) dus we hebben nog even om erover na te denken en alsnog van ideeën te veranderen
Ja heerlijk hèquote:
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoquote:Op maandag 28 maart 2022 23:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Geen toilet boven?Hoeven jullie ‘s nachts nooit naar de wc? Ik woon nu 12 jaar zonder wc boven en dat was echt mijn nummer 1 wens voor een nieuw huis
![]()
En ik weet niet of er een kinderwens is maar ook dan is een wc boven wellicht toch wel handig. En ook naarmate je ouder wordtMaar goed, ik moet er per nacht gemiddeld 3x uit om te plassen dus daarom ben ik wel echt team wc boven
Joh als het een keer nodig is met ziek en zeer zijn er postoelen, emmers, steken en flessen zo te krijgenquote:Op maandag 28 maart 2022 23:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja heerlijk hè
[..]
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoIk alleen soms na nachtelijke 'activiteiten'
. Maar verder eigenlijk zelden tot nooit 's nachts. (Tenzij we kamperen en het regent en koud is en het toiletgebouw 500m verderop ligt. Dan wel natuurlijk. Meerdere keren. Gewoon omdat het kan
)
Verder geen kinderwens. En ik hoop toch dat tegen de tijd dat we ook boven wel een toilet nodig hebben (en traplift) we toch wel meer dan 20 jaar verder zijn en het dan sowieso weer tijd is om de badkamer te vernieuwen.
Maar het is vooral dus omdat er gewoon niet zo heel veel ruimte is (ik wil niet beknibbelen op doucheruimte) en het wordt nu ook al een grote uitdaging om al het leidingwerk aan te leggen zonder rigoureus muren open te breken en beneden koven te moeten creëren. (De afvoer van zowel de wastafel als douche lopen nu zichtbaar door de wc beneden. Ik zou echt niet weten waar we nog een afvoer van een wc boven moeten laten)
Emmers for the win!quote:Op dinsdag 29 maart 2022 00:04 schreef Blues het volgende:
[..]
Joh als het een keer nodig is met ziek en zeer zijn er postoelen, emmers, steken en flessen zo te krijgen![]()
Als het een weloverwogen beslissing is dan is dat sowieso ok natuurlijkquote:Op maandag 28 maart 2022 23:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja heerlijk hè
[..]
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoIk alleen soms na nachtelijke 'activiteiten'
. Maar verder eigenlijk zelden tot nooit 's nachts. (Tenzij we kamperen en het regent en koud is en het toiletgebouw 500m verderop ligt. Dan wel natuurlijk. Meerdere keren. Gewoon omdat het kan
)
Verder geen kinderwens. En ik hoop toch dat tegen de tijd dat we ook boven wel een toilet nodig hebben (en traplift) we toch wel meer dan 20 jaar verder zijn en het dan sowieso weer tijd is om de badkamer te vernieuwen.
Maar het is vooral dus omdat er gewoon niet zo heel veel ruimte is (ik wil niet beknibbelen op doucheruimte) en het wordt nu ook al een grote uitdaging om al het leidingwerk aan te leggen zonder rigoureus muren open te breken en beneden koven te moeten creëren. (De afvoer van zowel de wastafel als douche lopen nu zichtbaar door de wc beneden. Ik zou echt niet weten waar we nog een afvoer van een wc boven moeten laten)
Ik mag vast niet komen kijken, woon toch niet op de heuvelrug volgens jouquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:07 schreef MaJo het volgende:
Is er al bekend wanneer jullie de sleutel krijgen? Ik ben voor een sleutelmeet
Je mag best langskomen, ook al woon je niet op de Heuvelrugquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:33 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik mag vast niet komen kijken, woon toch niet op de heuvelrug volgens jou![]()
Zal eens een keer tijdens een fietstochtje door de ramen gluren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Nou, ik heb net even gebeld met de notaris. Was maar goed ook, want kennelijk werkt hun uploadsysteem niet helemaal lekker (ze krijgen geen signaaltje) dus deze week krijgen we het tijdstip van de overdracht te horen. Maar het wordt ook 20 mei, dus wie weetquote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Als het een weloverwogen beslissing is dan is dat sowieso ok natuurlijk![]()
Dat van vriend is wel herkenbaar, mijn man kan ook makkelijk de hele dag niet naar de wc![]()
Is er al bekend wanneer jullie de sleutel krijgen? Ik ben voor een sleutelmeet
Je mag best eens komen kijken hoor. Heb je wel kans dat ik je een verfkwast/hamer/snoeischaar in je handen druk. Maar je bent best handig toch?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:33 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik mag vast niet komen kijken, woon toch niet op de heuvelrug volgens jou![]()
Zal eens een keer tijdens een fietstochtje door de ramen gluren.
Ja hèquote:Op dinsdag 29 maart 2022 15:39 schreef Myraela het volgende:
![]()
Op Funda was het al tof, maar zo is het echt nog heel veel toffer.
Ik zou inderdaad gaan bellen, ze verzuipen op dit moment in alle aanvragen. En grote kans dat zelfs je belrondje niet tot contacten leid. T is echt waardeloos om een vakman te vinden op dit moment.quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:29 schreef Candaasje het volgende:
Hmpf, elektromonteurs en CV installateurs kunnen niet of reageren tnt helemaal niet op mijn aanvragen.
Anders maar even een belrondje doen, misschien werkt dat beter dan via de mail/contactformulieren. De timmerman en degenen voor het houtworm/boktorprobleem hingen immers ook direct zelf in de telefoon.
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:37 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou inderdaad gaan bellen, ze verzuipen op dit moment in alle aanvragen. En grote kans dat zelfs je belrondje niet tot contacten leid. T is echt waardeloos om een vakman te vinden op dit moment.
Als ie goed bekend staat gaat t vast wel goed en korte lijntjes zijn ook wat waard. Maar ik begrijp je punt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.
Kijk de laatste uitstel van executie maar eens voor zo'n succesverhaalquote:Op donderdag 31 maart 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.
Zijn het vrij kleine gaatjes in de balk? Dan is het waarschijnlijk houtworm. Als je de zolder gaat isoleren en een beetje verwarmen dan zal deze niet actief blijven. Voor de houtworm is het van belang dat deze lucht, vocht en hout heeft. Haal je een van deze factoren weg, hoogstwaarschijnlijk vochtquote:Op dinsdag 29 maart 2022 19:06 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hè, ik snap nog steeds niet helemaal waarom er zoveel details niet op stonden. Maar goed, ik klaag niet, want wellicht heeft het ons geholpen....
.
Afspraak met de boktor/houtwormmeneer gepland. Die komt paar dagen na de sleuteloverdracht even inspecteren. Een van de balken op zolder gaan we sowieso wel laten behandelen, want het was niet helemaal duidelijk of 'ie ooit al behandeld is, en er komt nog wel poeder uit. En eenmaal geïsoleerd, kom je er later weer zo moeilijk bij.
Erg milieuvriendelijk gaat het niet worden, maar ja, een dak dat instort is ook niet zo duurzaam.
Ah, wel goede om te onthouden! Deze man gaat eerst ook kijken of het nodig isquote:Op donderdag 31 maart 2022 16:24 schreef Scharrelduif het volgende:
[..]
Zijn het vrij kleine gaatjes in de balk? Dan is het waarschijnlijk houtworm. Als je de zolder gaat isoleren en een beetje verwarmen dan zal deze niet actief blijven. Voor de houtworm is het van belang dat deze lucht, vocht en hout heeft. Haal je een van deze factoren weg, hoogstwaarschijnlijk vocht, dan verdwijnt de houtworm ook.
Ik woon zelf in een jaren 30 woning en we hadden ook houtworm op zolder. Waarschijnlijk combinatie van niet geïsoleerd/verwarmd en wel de was drogen in een slecht geventileerde ruimte. We hebben de woning laten inspecteren door iemand die niet met gif werkt en die gaf aan dat het vanzelf ophoud als de lucht droger wordt en het vocht dus wordt weggenomen. We zijn nu 12 jaar verder en de zolder is een slaapkamer geworden. Er is niks aan de balk gedaan, ook niet meer gevretenEr komt geen poeder meer uit en er is ook geen gif nodig geweest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!Voor poepen of plassen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.disclaimer
quote:
Als je goed aankoppelt is het echt alleen het idee wat ranzig isquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:09 schreef SQ het volgende:
[..]
je blijft toch ook wel een lekker ranzig wijf he
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!Ja hè, zo blij dat het deze geworden isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Klettert dat niet enorm, qua geluid?![]()
Zo'n bus heeft amper diepte, dus het is zeker geen klettergeluidquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:11 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja hè, zo blij dat het deze geworden is![]()
Klettert dat niet enorm, qua geluid?
En dat dan je partner / kind denkt een lekkere nighttime snack te vinden op het nachtkastjequote:Op vrijdag 1 april 2022 10:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Als je goed aankoppelt is het echt alleen het idee wat ranzig isTenminste, ik heb ze niet beiden geprobeerd, maar kan me voorstellen dat het voor beide geldt
Ah, goede van dat monumentenglas! Leuk/informatief om te lezen (Newbie hier dus ik leer elke dag wat bij)quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef archito het volgende:
Wat een gaaf project!![]()
![]()
Voor wat betreft de kozijnen zou ik nog willen meegeven dat het interessant kan zijn om de draaidelen of het gehele kozijn te vervangen. Een goede timmerman kan dat 1 op 1 namaken van origineel. Daarmee heb je wel je kierdichting een stuk beter, goed isolerend glas, hardhout wat minder onderhoud vraagt en is de bediening waarschijnlijk soepeler. Met name kierdichting zorgt voor een grote besparing in energie.
Het materiaal van kozijnen is anders dan bij glas in lood, schouwen en granito vloeren etc wat minder 'monumentaal'. Het gaat er vooral om dat de uitstraling behouden blijft en dat kan heel goed met nieuwe houten kozijnen nagemaakt van bestaand.
Monumentenglas is wel diehard authentiek natuurlijk, maar in mijn ervaring is dat niet persé kenmerkend voor een jaren 30 woning. Kenmerken zitten hem meer in het gebruik van glas-in-lood (of in jullie geval kathedraalglas?), erkers, diepe dakgoten, stijle daken, paneeldeuren, granito etc.
Monumentenglas wordt veel meer gebruikt bij rijksmonumenten waarbij het gevelbeeld tot in nog groter detail het origineel moet benaderen.
Ik heb hem opgeschreven! We krijgen na de 20ste sowieso al wel een timmerman uit de omgeving op bezoek (moeten we hem even bellen) en die doet ook wel veel mooi oud werkquote:Op vrijdag 1 april 2022 21:35 schreef AnneX het volgende:
Als hij nog niet gestopt is, heb ik het adres van een ervaren restauratie timmerman.
Hij heeft ons 2 x (betaalbaar) uit de brand geholpen. ( en n.b. getipt via fok k&w ).
Las ik over een vide? Hier is een vide!
Zou die dan uit de betonnen tussenverdieping gezaagd moeten worden?
Kan dat qua constructie?
Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunststof kozijnen. :pquote:Op zaterdag 2 april 2022 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb destijds in mijn jaren '30 woning alle kozijnen door kunststof vervangen, en het glas-in-lood werd tussen het dubbelglas geplaatst. Het uitzagen van het glas-in-lood werd met grote schrik ontvangen door de burenmaar na het plaatsen van de nieuwe kozijnen zag je praktisch geen verschil meer met de oude kozijnen (het was een blok van 8 boven- en benedenwoningen die allemaal nog de originele ramen hadden).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |