abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204263960
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 15:39 schreef Myraela het volgende:
O+ O+

Op Funda was het al tof, maar zo is het echt nog heel veel toffer.
Ja hè O+ , ik snap nog steeds niet helemaal waarom er zoveel details niet op stonden. Maar goed, ik klaag niet, want wellicht heeft het ons geholpen....

.
Afspraak met de boktor/houtwormmeneer gepland. Die komt paar dagen na de sleuteloverdracht even inspecteren. Een van de balken op zolder gaan we sowieso wel laten behandelen, want het was niet helemaal duidelijk of 'ie ooit al behandeld is, en er komt nog wel poeder uit. En eenmaal geïsoleerd, kom je er later weer zo moeilijk bij.

Erg milieuvriendelijk gaat het niet worden, maar ja, een dak dat instort is ook niet zo duurzaam :+ .
pi_204282745
Hmpf, elektromonteurs en CV installateurs kunnen niet of reageren tnt helemaal niet op mijn aanvragen :{ .
Anders maar even een belrondje doen, misschien werkt dat beter dan via de mail/contactformulieren. De timmerman en degenen voor het houtworm/boktorprobleem hingen immers ook direct zelf in de telefoon.

Bevriende timmerman (2000km verderop wonende, dus vandaar niet nu direct gevraagd :D) kwam nog met het idee om het plafond in de toekomstige werkkamer er uit te halen, waardoor je in die kamer tot de nok kunt kijken. Mijn eigen vriend bleek ook al met dat idee gespeeld te hebben. We moeten het maar eens uitwerken in z'n 3D tekening, hoe dat eruit komt te zien, en of het überhaupt te realiseren is met de CV/ventilatie-unit. Zonder niet ook gelijk ál je bergruimte te verliezen.

Verder ben ik alvast bezig met dingen die onderaan het prioriteitenlijstje staan, zoals bedenken of juist de boekenkast of juist de piano in de eetkamer moet komen (en de ander in de woonkamer), en welke kleuren er op de muren moeten. :+
pi_204282878
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:29 schreef Candaasje het volgende:
Hmpf, elektromonteurs en CV installateurs kunnen niet of reageren tnt helemaal niet op mijn aanvragen :{ .
Anders maar even een belrondje doen, misschien werkt dat beter dan via de mail/contactformulieren. De timmerman en degenen voor het houtworm/boktorprobleem hingen immers ook direct zelf in de telefoon.
Ik zou inderdaad gaan bellen, ze verzuipen op dit moment in alle aanvragen. En grote kans dat zelfs je belrondje niet tot contacten leid. T is echt waardeloos om een vakman te vinden op dit moment.
pi_204282954
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:37 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik zou inderdaad gaan bellen, ze verzuipen op dit moment in alle aanvragen. En grote kans dat zelfs je belrondje niet tot contacten leid. T is echt waardeloos om een vakman te vinden op dit moment.
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.
pi_204283073
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja, en we moeten het anders toch ook maar eens bij de toekomstige buren gaan proberen; twee huizen verderop zit een aannemer. Nu was ik daar een beetje huiverig voor, omdat als er dan iets misloopt of niet helemaal lekker gaat, je nog wel 30 jaar bijna direct naast elkaar woont. Maar ja... wellicht heeft hij wel de connecties. En volgens de timmerman is het een goede.
Als ie goed bekend staat gaat t vast wel goed en korte lijntjes zijn ook wat waard. Maar ik begrijp je punt.
  donderdag 31 maart 2022 @ 13:32:32 #81
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_204283574
quote:
7s.gif Op donderdag 31 maart 2022 12:41 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Kijk de laatste uitstel van executie maar eens voor zo'n succesverhaal ;(

Maar iemand met connecties is nu wel handig denk ik.
pi_204284998
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 maart 2022 19:06 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja hè O+ , ik snap nog steeds niet helemaal waarom er zoveel details niet op stonden. Maar goed, ik klaag niet, want wellicht heeft het ons geholpen....

.
Afspraak met de boktor/houtwormmeneer gepland. Die komt paar dagen na de sleuteloverdracht even inspecteren. Een van de balken op zolder gaan we sowieso wel laten behandelen, want het was niet helemaal duidelijk of 'ie ooit al behandeld is, en er komt nog wel poeder uit. En eenmaal geïsoleerd, kom je er later weer zo moeilijk bij.

Erg milieuvriendelijk gaat het niet worden, maar ja, een dak dat instort is ook niet zo duurzaam :+ .
Zijn het vrij kleine gaatjes in de balk? Dan is het waarschijnlijk houtworm. Als je de zolder gaat isoleren en een beetje verwarmen dan zal deze niet actief blijven. Voor de houtworm is het van belang dat deze lucht, vocht en hout heeft. Haal je een van deze factoren weg, hoogstwaarschijnlijk vocht :), dan verdwijnt de houtworm ook.

Ik woon zelf in een jaren 30 woning en we hadden ook houtworm op zolder. Waarschijnlijk combinatie van niet geïsoleerd/verwarmd en wel de was drogen in een slecht geventileerde ruimte. We hebben de woning laten inspecteren door iemand die niet met gif werkt en die gaf aan dat het vanzelf ophoud als de lucht droger wordt en het vocht dus wordt weggenomen. We zijn nu 12 jaar verder en de zolder is een slaapkamer geworden. Er is niks aan de balk gedaan, ook niet meer gevreten ;) Er komt geen poeder meer uit en er is ook geen gif nodig geweest.
pi_204291957
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 16:24 schreef Scharrelduif het volgende:

[..]
Zijn het vrij kleine gaatjes in de balk? Dan is het waarschijnlijk houtworm. Als je de zolder gaat isoleren en een beetje verwarmen dan zal deze niet actief blijven. Voor de houtworm is het van belang dat deze lucht, vocht en hout heeft. Haal je een van deze factoren weg, hoogstwaarschijnlijk vocht :), dan verdwijnt de houtworm ook.

Ik woon zelf in een jaren 30 woning en we hadden ook houtworm op zolder. Waarschijnlijk combinatie van niet geïsoleerd/verwarmd en wel de was drogen in een slecht geventileerde ruimte. We hebben de woning laten inspecteren door iemand die niet met gif werkt en die gaf aan dat het vanzelf ophoud als de lucht droger wordt en het vocht dus wordt weggenomen. We zijn nu 12 jaar verder en de zolder is een slaapkamer geworden. Er is niks aan de balk gedaan, ook niet meer gevreten ;) Er komt geen poeder meer uit en er is ook geen gif nodig geweest.
Ah, wel goede om te onthouden! Deze man gaat eerst ook kijken of het nodig is :)
Vocht viel in dit huis enorm mee, dat heeft de bouwinspecteur gemeten. Maar ja, je hebt soms maar een klein beetje nodig natuurlijk. :Y
Het is alleen ook meer dat we de boel moeten isoleren, en er dan dus niet meer makkelijk bij kunnen. Daarom misschien toch maar preventief, ook al ben ik ook niet zo'n fan van al die chemische gifmeuk.

(We laten het schuurtje waarschijnlijk niet behandelen nu. Eerst maar eens kijken wat daar verder allemaal leeft qua fauna.)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2022 @ 09:41:42 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_204292187
Oh wat een geweldig huis O+ *krijgt flashbacks naar haar oude woning*

Zoveel mooie details nog, die granitovloer, die paneeldeuren _O_

Op mijn kop staan lukt niet meer - dus dat toilet boven vergeet ik maar :X
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_204292309
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:01:14 #86
149959 SQ
snelle trees
pi_204292327
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor poepen of plassen?
disclaimer
pi_204292387
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:01 schreef SQ het volgende:

[..]
Voor poepen of plassen?
:Y
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:09:14 #88
149959 SQ
snelle trees
pi_204292394
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:08 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
:Y
je blijft toch ook wel een lekker ranzig wijf he :9
disclaimer
pi_204292416
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:09 schreef SQ het volgende:

[..]
je blijft toch ook wel een lekker ranzig wijf he :9
Als je goed aankoppelt is het echt alleen het idee wat ranzig is :D Tenminste, ik heb ze niet beiden geprobeerd, maar kan me voorstellen dat het voor beide geldt :D
pi_204292419
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:

SPOILER
Ja hè, zo blij dat het deze geworden is O+

Klettert dat niet enorm, qua geluid? :@
pi_204292430
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:11 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ja hè, zo blij dat het deze geworden is O+

Klettert dat niet enorm, qua geluid? :@
Zo'n bus heeft amper diepte, dus het is zeker geen klettergeluid :D Het kinkt alleen heel snel alsof het al vol is, maar dat is mij nog nooit gelukt :D
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:13:02 #92
149959 SQ
snelle trees
pi_204292432
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:11 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
Als je goed aankoppelt is het echt alleen het idee wat ranzig is :D Tenminste, ik heb ze niet beiden geprobeerd, maar kan me voorstellen dat het voor beide geldt :D
En dat dan je partner / kind denkt een lekkere nighttime snack te vinden op het nachtkastje O+
disclaimer
pi_204292445
*Gaat toch maar een wc overwegen......

...of toch niet :6 :P

Straks even naar het huis O+ Eerst zelf sleutels ophalen en wat gaan meten, en 1-2 uurtjes later komt de halve familie (schoonouders + ouders) eens kijken.
pi_204293616
Wat een gaaf project! O+ O+

Voor wat betreft de kozijnen zou ik nog willen meegeven dat het interessant kan zijn om de draaidelen of het gehele kozijn te vervangen. Een goede timmerman kan dat 1 op 1 namaken van origineel. Daarmee heb je wel je kierdichting een stuk beter, goed isolerend glas, hardhout wat minder onderhoud vraagt en is de bediening waarschijnlijk soepeler. Met name kierdichting zorgt voor een grote besparing in energie.

Het materiaal van kozijnen is anders dan bij glas in lood, schouwen en granito vloeren etc wat minder 'monumentaal'. Het gaat er vooral om dat de uitstraling behouden blijft en dat kan heel goed met nieuwe houten kozijnen nagemaakt van bestaand.

Monumentenglas is wel diehard authentiek natuurlijk, maar in mijn ervaring is dat niet persé kenmerkend voor een jaren 30 woning. Kenmerken zitten hem meer in het gebruik van glas-in-lood (of in jullie geval kathedraalglas?), erkers, diepe dakgoten, stijle daken, paneeldeuren, granito etc.
Monumentenglas wordt veel meer gebruikt bij rijksmonumenten waarbij het gevelbeeld tot in nog groter detail het origineel moet benaderen.
pi_204299709
Als hij nog niet gestopt is, heb ik het adres van een ervaren restauratie timmerman.
Hij heeft ons 2 x (betaalbaar) uit de brand geholpen. ( en n.b. getipt via fok k&w ).

Las ik over een vide? Hier is een vide!
Zou die dan uit de betonnen tussenverdieping gezaagd moeten worden?
Kan dat qua constructie?
pi_204300383
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef archito het volgende:
Wat een gaaf project! O+ O+

Voor wat betreft de kozijnen zou ik nog willen meegeven dat het interessant kan zijn om de draaidelen of het gehele kozijn te vervangen. Een goede timmerman kan dat 1 op 1 namaken van origineel. Daarmee heb je wel je kierdichting een stuk beter, goed isolerend glas, hardhout wat minder onderhoud vraagt en is de bediening waarschijnlijk soepeler. Met name kierdichting zorgt voor een grote besparing in energie.

Het materiaal van kozijnen is anders dan bij glas in lood, schouwen en granito vloeren etc wat minder 'monumentaal'. Het gaat er vooral om dat de uitstraling behouden blijft en dat kan heel goed met nieuwe houten kozijnen nagemaakt van bestaand.

Monumentenglas is wel diehard authentiek natuurlijk, maar in mijn ervaring is dat niet persé kenmerkend voor een jaren 30 woning. Kenmerken zitten hem meer in het gebruik van glas-in-lood (of in jullie geval kathedraalglas?), erkers, diepe dakgoten, stijle daken, paneeldeuren, granito etc.
Monumentenglas wordt veel meer gebruikt bij rijksmonumenten waarbij het gevelbeeld tot in nog groter detail het origineel moet benaderen.
Ah, goede van dat monumentenglas! Leuk/informatief om te lezen (Newbie hier dus ik leer elke dag wat bij)

Als het kan willen we wel proberen de kozijnen te behouden, onder voorbehoud van straks bij nadere inspectie de mening van een familielid die veel oude kozijnen hersteld. Ze zijn niet rot (volgens de bouwinspecteur) en vermoedelijk wel van hardhout, dus als het nog even mee kan... zou op zich wel fijn zijn. Maar dan moet er dus wel ander glas in. We kwamen bij monumentenglas of vacuümglas uit, omdat dit dunner is en dan wel in het kozijn past, maar toch een betere isolatiewaarde heeft.

We merkten vandaag sowieso wel dat we écht moeten isoleren :') .
pi_204300429
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 21:35 schreef AnneX het volgende:
Als hij nog niet gestopt is, heb ik het adres van een ervaren restauratie timmerman.
Hij heeft ons 2 x (betaalbaar) uit de brand geholpen. ( en n.b. getipt via fok k&w ).

Las ik over een vide? Hier is een vide!
Zou die dan uit de betonnen tussenverdieping gezaagd moeten worden?
Kan dat qua constructie?
Ik heb hem opgeschreven! We krijgen na de 20ste sowieso al wel een timmerman uit de omgeving op bezoek (moeten we hem even bellen) en die doet ook wel veel mooi oud werk O+

Ja, was even een wild plan. Ik weet nog niet of we dat door gaan zetten. Of het überhaupt ook kan inderdaad, want we zitten inderdaad met heel die betonplaat die ook de overstek vormt.
Wordt wellicht een wat te kostbaar geintje voor eigenlijk weinig 'winst'. Een mooie dakkapel die ook in die kamer doorloopt is dan mogelijk een betere investering en creëert natuurlijk ook al veel meer staruimte/hoogte :) .
pi_204300697
Vandaag dus even bij het huis geweest. Of nouja... 'even' werd de halve middag, want (schoon)ouders moesten ook rondgeleid worden. Maar was weer fijn O+ en we hebben ook weer heel wat muren en nisjes e.d. kunnen opmeten. Morgenochtend gaan we bellen om een afspraak te maken met de keukenzaak waar we al eens eerder zijn geweest om te neuzen. Eens zien of de ideeën die we hebben, realiseerbaar zijn :)

Verder dus wel gemerkt hoe belangrijk isolatie is. Het was frisjes op het toilet zullen we maar zeggen (Het raampje stond ook wel open, dus het sneeuwde naar binnen ~:) )

Gelijk even kennis gemaakt met de verkoper van het huis :D. Die wist wel dat we er waren vandaag, maar had niet verwacht dat we er nog waren (wij ook niet :') ) en controleert elke dag even of de gaskachels nog aan staan. Blijkt dus dat zijn opa de bouwer van het huis is geweest, en zijn zus tot voor kort de bewoonster. Hij had er zelf ook jaren gewoond en dus écht geslapen op dat kamertje op zolder, zoals de buurman ons al had verteld. Was wel even een leuk gesprek. De traploper blijft, en als we wilden mochten we ook heus de kapstok houden. O+

Oh, en we hadden ook al post gekregen, van iemand uit de buurt die had gezien dat het huis te koop stond en nog vrijwel geheel 'authentiek' was. Inclusief de wc-pot. En de toegangspoort/ betonnen palen van het erf. Met daarin de vraag dat als we dit soort zaken eruit zouden halen - wat hij niet hoopte, want zeker die toegangspoorten zijn bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen (ik heb even gekeken, en zag ze inderdaad verder niet meer staan) - we ze niet in de container wilden gooien, maar hij ze graag wilde overnemen.
Binnenkort maar eens een kaartje in de bus terug doen :Y . (Ze blijven overigens, maar ik vind het wel aardig om even te reageren)

/liefdagboek :@
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 2 april 2022 @ 10:27:57 #99
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_204303385
Ik heb destijds in mijn jaren '30 woning alle kozijnen door kunststof vervangen, en het glas-in-lood werd tussen het dubbelglas geplaatst. Het uitzagen van het glas-in-lood werd met grote schrik ontvangen door de buren >:) maar na het plaatsen van de nieuwe kozijnen zag je praktisch geen verschil meer met de oude kozijnen (het was een blok van 8 boven- en benedenwoningen die allemaal nog de originele ramen hadden).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_204306582
Ik zie je topic nu pas. Wat een leuk huis! *; Een tip alvast voor de tuin: begin met braaf maaien dit seizoen, daar knapt de tuin al meteen enorm van op.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')