Ja, we hebben nu een slaapkamer en inmiddels ook een ' woonkamertje' boven. Inclusief onze oude bank om 's avonds op neer te kunnen ploffen. Dat is wel érg fijn!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 11:42 schreef AnneX het volgende:
Goeie stappen gemaakt! Fijn om de (slaap) kamer leefbaar te hebben![]()
En de keuken sloopDoe het niet of doe het goed
Ja, ik heb wat tegeltjes wijsheden opgedaan tijdens verbouwingen 🤪
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maf hèquote:Op zaterdag 9 juli 2022 11:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat een mooi contrast tussen de verschillende klusstadia in één huis!
Leuk hoor, de slaapkamer! Wordt volgens mij een hele fijne kamer zo.
Wel metéén vandaag even het bijstippen doen hoor. De andere klussen dringen zich weer op, de emmers zijn dicht en opgeborgen... dus dat doe je anders nooit meer (is mijn ervaring). Zo snel mogelijk losse eindjes afwerken, en weer door.
/two centsik moet zeggen dat ik nu ook veel minder in de eetkamer en voormalig keuken kom dan eerst. We lopen nu ook telkens via de voordeur naar de schuur achter om te koken. Niet altijd even handig, maar 't scheelt weer een lading zand uit je schoenen schudden
![]()
En je hebt gelijk hoorIk had nog even kleine penselen nodig, maar ik kon ze bij de bouwmarkt hier enkel met ponyhaar vinden. Vanmiddag eerst nog wat andere winkels afgeweest, maar we hebben hier geen Axion en voor de rest moet je het dan doen met speelgoedsets ('gips je eigen dino en verf hem!') enzo.
Maar ik kreeg opeens een ingeving bij de lokale Kruidvat; make-upkwastjes!![]()
Dus die heb ik nu, en dan kan er weer gestipt worden.
De verf blijft nog wel even staan overigens, want de deur moet nog passend gemaakt worden en daarna weer geschuurd/gegrond/afgelakt.
Thnx!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Goede vorderingen![]()
Ik weet dat jullie duurzaamheid belangrijk vinden. Kan je, als je een keer tijd hebt, eens vertellen welke duurzame keuzes jullie gemaakt hebben?
quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:47 schreef Seven. het volgende:
Wauw, hard gewerkt en wat wordt de slaapkamer al mooi!
Dank!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 12:58 schreef Kaatje1 het volgende:
Jee zeg, wat hebben jullie hard gewerkt. Heel mooi geworden, prachtige kleuren
Ha, het zijn wel complementaire kleuren natuurlijkquote:Op zaterdag 9 juli 2022 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi die donkere kleur blauw, juist in combinatie met de oranje gordijntjes!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(dat kussen is irl wat geler. Oude tel/camera...)
Onze lampjes passen er ook goed bij:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, dankjewelquote:
Ja gaaf hè?quote:Op zaterdag 9 juli 2022 22:47 schreef gcjoel het volgende:
Die witte sierranden om je ramen en deuren komen echt mooie uit zo![]()
Wat een vooruitgang ook op gebied van mensen inhuren
Merci!quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:30 schreef Yinny het volgende:
Wat een werk hebben jullie weer verzet!
Mooie kleuren in de slaapkamer.
Hoe gaat het met de konijnen in nieuwe huis?
#TeamClaudia ?quote:Op zaterdag 9 juli 2022 23:18 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Die kleurcombi vind ik echt meer dan geweldig, donkerblauwig/groen met wit en oranje
Dankjewel!quote:Op zondag 10 juli 2022 20:33 schreef yinu het volgende:
Ik vind de kleuren ook echt prachtig! En de vloer ook. Goede vooruitgang!
Ah, dankjewelquote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:33 schreef Smallish het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig hoe jullie dit aanpakken! Eisen stellen (geen dierlijke oorsprong), maar verder wel realistisch blijven. Je moet ook fijn en een beetje betaalbaar kunnen wonen. Jullie doen volgens mij bovengemiddeld veel als ik zo om mij heen kijk.
Wat een gezellige kamertjes boven, overigens!
Goed verhaalquote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Thnx!
Duurzaamheid is in dit huis wel een uitdaging. In de zin; het is natuurlijk ultiem duurzaam om een oud huis niet af te breken maar juist weer op te bouwen/ te verduurzamen. Want juist bij de bouw van een huis (en zeker beton) komt natuurlijk enorm veel CO2 vrij.
Maar het blijft een oud huis, en dat heeft wel gevolgen voor de keuzes die we maken. Zeker omdat we de sfeer willen blijven behouden; de hal blijft grotendeels zoals 'ie is (likje nieuwe verf, wel nieuwe beglazing, maar geen vloerverwarming) en we gaan ook binnen niet met voorzetwanden werken (muv de keuken). Dus nul op de meter gaat het natuurlijk nooit worden.
Het betekent ook dat we qua bouwmaterialen niet altijd voor het meest ecovriendelijke kunnen/willen gaan. Neem bijvoorbeeld de spouwmuurisolatie; er bestaat tegenwoordig ook houtvezel. Maar dat is wel gevoeliger voor vocht..... dus dat durfden we dan toch niet aan.
Bij een nieuwer huis hadden we dat denk ik wel willen proberen.![]()
We kiezen dan wel weer voor glaswol. Niet dat het maakproces per se CO2neutraal is, maar van bijvoorbeeld Knauff wordt het wel voor iets van 80% gerecycleerd. Vond ik toch een fijner idee dan van die bolletjes gemaakt van aardolie.
Van schuimbeton kun je je natuurlijk ook afvragen of het niet erg vervuilend is. Anderzijds; de vloer helemaal niet isoleren is ook niet per se duurzaam (zeker omdat we ook gebruik willen maken van vloerverwarming e.d. om over te kunnen op hybride), en we kunnen ook de houten vloer wel van onderaf isoleren, maar dat is ook weer minder isolerend dan schuimbeton. (Naast een rotklus, want er is niet zoveel ruimte onder de vloer).
De houten vloer willen we dan wel weer hergebruiken op zolder, zonde om dat weg te gooien.
Om door te gaan op dat laatste; we willen ook graag de kozijnen behouden. Ze zijn nog in goede staat, ze passen natuurlijk fantastisch bij het huis en ik wil geen kunsstof. Dat betekent wel gelijk dat we vastzitten aan een duurdere glassoort, want deze moet dunner zijn en toch een goede isolatiewaarde hebben.
(We hebben nu een nieuwe offerte voor glas dat hier aan voldoet, en dat is 2x zo duur als 'normaal' HR++/+++ glas. Hiervoor komen ze nog wel een keer inmeten, of het echt past, want mogelijk moeten ze gaan werken met latten en dat wil ik niet want dan kunnen de schuiframen niet meer open. Als dat zo is, moeten we over naar vacuümglas. We hebben daar nog geen offerte van, maar dat betekent weer een hogere prijs. Is niet erg, maar duurzaam doen in zo'n oud huis is soms dus wel een beetje een aanslag op de portemonee)
Nouja goed, en ik moet eerlijk zeggen; we hebben dus algenverf gekocht, maar ook wel alleen omdat het in de kleur verkrijgbaar was die we zochten. En hoewel we veel meubels meenemen van ons oude huis, en doorgaans ook veel van MP afhalen... denk ik wel dat er wel echt tzt een nieuwe bank komt. En nieuwe gordijnen. Etc.
Oh en de keuken is natuurlijk ook nieuw.
Vrij van producten van dierlijke oorsprong is een must, ecologisch heel wenselijk. Dat is een beetje het idee.![]()
Maar wat we dus vooral gaan doen, om het huis een beetje duurzaam te krijgen, is in eerste instantie focussen op isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
- Er komt dus spouwmuurisolatie. Samen met de nieuwe beglazing zorgt dat als het goed is voor echt een enorme afname van warmteverlies![]()
- - We laten ook een nieuw dakraam plaatsen, de oude Velux laat ook veel warmte door. (Eerst gekeken naar enkel het glas te vervangen, maar 't kiert aan alle kanten)
- We isoleren het dak boven van binnenuit. 16cm op de eerste verdieping, op de zolder wrs. 24cm.
- We willen, zodra het geleverd kan worden, zo snel mogelijk over op een hybridepomp. Samen met vloerverwarming beneneden en LTV radiatoren boven.
- Er komt beneden vloerisolatie (wel de minst 'winstgevende' vorm van isoleren, maar alle beetjes helpen)
- We gaan een warmterugwin-ventilatiesysteem aanleggen.
- Er komt een Quooker![]()
Maar het is dus niet het Eco-huis zoals we ooit bedacht hadden te bouwen, met strobouw enzo. Enerzijds, helaas, anderzijds lopen dingen soms een beetje anders en is dat niet altijd iets slechts
quote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:07 schreef Candaasje het volgende:
Het leven liep even anders, dus mijn update is wat later
[..]
Ja, we hebben nu een slaapkamer en inmiddels ook een ' woonkamertje' boven. Inclusief onze oude bank om 's avonds op neer te kunnen ploffen. Dat is wel érg fijn!Makeupkwasten!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Maf hèik moet zeggen dat ik nu ook veel minder in de eetkamer en voormalig keuken kom dan eerst. We lopen nu ook telkens via de voordeur naar de schuur achter om te koken. Niet altijd even handig, maar 't scheelt weer een lading zand uit je schoenen schudden
![]()
En je hebt gelijk hoorIk had nog even kleine penselen nodig, maar ik kon ze bij de bouwmarkt hier enkel met ponyhaar vinden. Vanmiddag eerst nog wat andere winkels afgeweest, maar we hebben hier geen Axion en voor de rest moet je het dan doen met speelgoedsets ('gips je eigen dino en verf hem!') enzo.
Maar ik kreeg opeens een ingeving bij de lokale Kruidvat; make-upkwastjes!![]()
Dus die heb ik nu, en dan kan er weer gestipt worden.
De verf blijft nog wel even staan overigens, want de deur moet nog passend gemaakt worden en daarna weer geschuurd/gegrond/afgelakt.Heel creatief!
Dat is nog best een ruime kamer, jullie tijdelijke woonkamertje. Wat gaan jullie straks met deze kamer doen? Wordt dat de werkkamer? Heerlijk licht ook!
Wat een fijn plekje hebben jullie zo geïmproviseerd. Heel slim. Kun je letterlijk even de deur achter je dichtsmijten en even ‘thuiskomen.’
P.s. Ik zou de balk zo laten en niet nog een nieuw element toevoegen qua kleur of materiaal.
[ Bericht 1% gewijzigd door Duderinnetje op 12-07-2022 23:14:19 ]Snobs have more fun!
KLIK!
Dat noemen ze kathedraalglas (zo lijkt het op de foto tenminste), zit ook een soort wolkjesstructuur in.quote:Op woensdag 13 juli 2022 09:26 schreef gcjoel het volgende:
Wij gaan waarschijnlijk ook voor schuimbeton en ik was daar laatst over aan het lezen. Toen kwam ik tegen dat er (soms?) dierlijk eiwit wordt gebruikt om het te schuimen.
Nog niet genoeg over gelezen om te zeggen of dit ook zonder bestaat ofzo, maar voor jullie wel een goede om op te letten dan.
Is dat gele raam in de slaapkamer echt gewoon geel glas? ik vind het tof!
quote:Op dinsdag 12 juli 2022 21:19 schreef flipsen het volgende:
+1 voor handvatten met dubbel t(en voor de foto´s)
Ik had opeens ene heldere ingeving. Ze zijn zeldzaam, maar af en toe heb ik zequote:Op dinsdag 12 juli 2022 23:04 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Makeupkwasten!Heel creatief!
Dat is nog best een ruime kamer, jullie tijdelijke woonkamertje. Wat gaan jullie straks met deze kamer doen? Wordt dat de werkkamer? Heerlijk licht ook!
Wat een fijn plekje hebben jullie zo geïmproviseerd. Heel slim. Kun je letterlijk even de deur achter je dichtsmijten en even ‘thuiskomen.’
P.s. Ik zou de balk zo laten en niet nog een nieuw element toevoegen qua kleur of materiaal.
Schuimbeton kan inderdaad gaan schuimen door het gebruik van dierlijke of synthethische eiwittenquote:Op woensdag 13 juli 2022 09:26 schreef gcjoel het volgende:
Wij gaan waarschijnlijk ook voor schuimbeton en ik was daar laatst over aan het lezen. Toen kwam ik tegen dat er (soms?) dierlijk eiwit wordt gebruikt om het te schuimen.
Nog niet genoeg over gelezen om te zeggen of dit ook zonder bestaat ofzo, maar voor jullie wel een goede om op te letten dan.
Is dat gele raam in de slaapkamer echt gewoon geel glas? ik vind het tof!
Je kunt ook glas in lood, in dubbele beglazing krijgen. Dat heb ik als voordeur. En je kunt indien gewenst een eigen ontwerp maken. Wel gekleurd glas maar niet de nadelen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:30 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Schuimbeton kan inderdaad gaan schuimen door het gebruik van dierlijke of synthethische eiwitten.
Het is alleen op de websites niet te vinden wat ze gebruiken...dus ik heb twee bedrijven waar we offertes hadden aangevraagd, maar eens via telefoon de vraag gesteld.
Ik kon de verbaasde, overgaand in meewarrig fronsende wenkbrauwen ongeveer door de lijn voelen (denk ik, vul ik in, ik stel me dat zo voor dan) maar de ene gaat het nog navragen en mailen, en de ander kon het gelijk navragen en blijkt synthethische eiwitten te gebruiken.
Het glas is inderdaad geel. En gebobbeld. (Oh zoals archito zegt kathedraalglas).
We moeten het wel vervangen, want het is enkelglas. En in veel ramen gebarsten. Hoe en wat met het glas zijn we nog niet helemaal over uit. Ik vind het enerzijds tof, anderzijds geeft het soms ook wel een beetje raar, wat oranje en gedempt licht in huis. In de hal vind ik dit niet erg, maar in de woonkamer weet ik het zo net niet. In de slaapkamer heeft het wel weer iets tofs... maar om het alleen boven te doen en niet in de ramen er direct onder ziet er ook weer maf uit.
In de straat zie je dan ook veel verschillende soorten beglazing; sommige mensen hebben gewoon 'float glas' (zeg maar het supervlakke glas dat normaal in nieuwbouw gebruikt wordt) met gekleurd folie aan de binnenkant. Anderen hebben de bovenlichten niet gekleurd, maar wel met wolkstructuur. En wij zijn dan weer naar Da Vinci glas aan het kijken, dat is minder glad geslepen en reflecteert daardoor minder hard. Past beter bij oudere huizen/gebouwen. En dit dan eventueel gecombineerd met in de bovenlichten glas met een wolkenstructuur. Al dan niet in amberkleuring. Vooral rond de voordeur zou ik de uistraling van het kathedraalglas wel graag willen behouden.
We moeten ook nog even navragen hoe het nu precies zit met glaslatten; die schijnen er wel te moeten komen. (huidige beglazing is maar 3mm dik.... de kozijnen zijn dus ook niet zo breed....) Hoewel we een straat verderop net een huis zagen waar ze in elk geval niet aan de buitenkant zaten, en er wel sprake leek te zijn van dubbelglas. Maar geen idee of hun schuifruimen dan nog open kunnen,...
En een andere glazenzetter gaf eerder aan dat verder uitfrezen van de kozijnen en dan met monumentenkit afwerken een optie was. (Hij werkte alleen met glas dat qua U-waarde niet aan onze wensen voldoet).
Wellicht is dat ook nog wel een optie, om te laten doen ipv die latten....
Kortom; ik ga vanavond eens bij die mensen aanbellenHoe en wat zij met de ramen hebben gedaan. En dan eens verder bedenken wat we precies willen. En de glazenzetter ook nog even bellen voor overleg.
Ik vind het maar moeilijk, dit soort keuzes
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |