Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunststof kozijnen. :pquote:Op zaterdag 2 april 2022 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb destijds in mijn jaren '30 woning alle kozijnen door kunststof vervangen, en het glas-in-lood werd tussen het dubbelglas geplaatst. Het uitzagen van het glas-in-lood werd met grote schrik ontvangen door de burenmaar na het plaatsen van de nieuwe kozijnen zag je praktisch geen verschil meer met de oude kozijnen (het was een blok van 8 boven- en benedenwoningen die allemaal nog de originele ramen hadden).
Ik ben ook nieuwsgierig.quote:Op zaterdag 2 april 2022 23:00 schreef archito het volgende:
[..]
Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunstof kozijnen. :p
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waaat een huis hee! Heb wel eerdere huizen van jullie interesselijstje voorbij zien schieten en die vielen hierbij echt in het niet! Wat gaaf dat het dit huis geworden is!Is dit serieus?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
5 - 28 februari Thailand O+
Het lastige is, dat degenen die het al een goed idee vonden hun authentieke kozijnen voortaan van plastic te laten zijn, vaak zelf erg tevreden zijn met het resultaat en vinden dat je er ‘niks van ziet’.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb destijds in mijn jaren '30 woning alle kozijnen door kunststof vervangen, en het glas-in-lood werd tussen het dubbelglas geplaatst. Het uitzagen van het glas-in-lood werd met grote schrik ontvangen door de burenmaar na het plaatsen van de nieuwe kozijnen zag je praktisch geen verschil meer met de oude kozijnen (het was een blok van 8 boven- en benedenwoningen die allemaal nog de originele ramen hadden).
Mijn advies, na 4,5 jaar verbouwing in 3 fases:quote:Op zondag 27 maart 2022 15:53 schreef Candaasje het volgende:
Ok, goed, update over wat we nu eigenlijk gaan doen. Wilde het gisteren al plaatsen maar ik was even total loss door werk. Het is een eerste inschatting, want geen idee wat we nog allemaal gaan tegenkomen en we zullen vast nog heel wat zijn vergeten. Oh en muurtjes schilderen en dat soort afwerking staat er niet bij.
We hebben een soort stroomdiagrammetje gemaakt met wat er allemaal moet gebeuren. Dat is dit:
[ afbeelding ]
Op dit moment zijn we aan het puzzelen met de planning. We willen graag voorkomen dat we héél de rotzooi in één keer openbreken en dan straks van ellende daadwerkelijk te zien zijn in Help mijn man is klusser![]()
Ondertussen natuurlijk ook bezig met offertes en beschikbaarheden opvragen, dus daar zal de planning/deel van de volgorde ook van afhangen.
Elektriciteit, CV/HR en afvoeren aanleggen heeft (naast verhuizen en een balk op zolder tegen boktor laten behandelen) voor nu de hoogste prioriteit. Wellicht ook al ventilatiesysteem aanleggen, maar omdat we de spouwmuur ook wat later kunnen isoleren is dat misschien later ook nog wel mogelijk. Vriend is wel al het ventilatieplan aan het uitwerken, das best een klus want we willen zo min mogelijk maffe koofjes moeten maken.
De badkamer gaan we zoals gezegd denk ik toch uitstellen, hoewel ik dat zelf eerder had bedacht om nog vóór het aanpakken van de keuken te doen. Maar mijn vriend wordt van dat laatste idee werkelijk dieptreurig, dus nouja... het maakt ook eigenlijk niet zoveel uit. En het zal ook allemaal afhangen van timmermannen en leveranciers, dus die volgorde moeten we nog definitief bepalen.
In elk geval; meer dan genoeg te doen dus
Als je toilet beneden ook vernieuwd moet/kan worden, dan schept dat wel weer mogelijkheden. Je toilet beneden en badkamer boven zitten zo goed als boven elkaar. Je kunt overwegen om je toilet beneden in te delen met een valse wand die dienst doet als centrale koof voor al het leidingwerk dat van boven naar beneden gaat. Heb je ongeveer 30 centimeter voor nodig en dan kun je ook overwegen om daar je ventilatie naar toe te leggen.quote:Op maandag 28 maart 2022 23:57 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja heerlijk hè
[..]
Vriend sowieso niet, die heeft een blaas met 6 liter inhoud ofzoIk alleen soms na nachtelijke 'activiteiten'
. Maar verder eigenlijk zelden tot nooit 's nachts. (Tenzij we kamperen en het regent en koud is en het toiletgebouw 500m verderop ligt. Dan wel natuurlijk. Meerdere keren. Gewoon omdat het kan
)
Verder geen kinderwens. En ik hoop toch dat tegen de tijd dat we ook boven wel een toilet nodig hebben (en traplift) we toch wel meer dan 20 jaar verder zijn en het dan sowieso weer tijd is om de badkamer te vernieuwen.
Maar het is vooral dus omdat er gewoon niet zo heel veel ruimte is (ik wil niet beknibbelen op doucheruimte) en het wordt nu ook al een grote uitdaging om al het leidingwerk aan te leggen zonder rigoureus muren open te breken en beneden koven te moeten creëren. (De afvoer van zowel de wastafel als douche lopen nu zichtbaar door de wc beneden. Ik zou echt niet weten waar we nog een afvoer van een wc boven moeten laten)
Voor de brievenbus is dit een aanrader (heb het ook en scheelt enorm): https://hmbx.nl/brievenbus-tochtafsluiterquote:Op maandag 28 maart 2022 10:06 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Jup, misschien dat we kunnen proberen de brievenbus wat tochtvrijer te maken door aan de binnenzijde iets van strips of borstels te plaatsen, maar dat blijven wel zwakke punten qua isolatieplan.
Het (de?) overstek, (lijkt erop dat het de betonplaat is die de vloer vormt van de bovenverdieping, en gewoon doorloopt naar buiten) is wrs. ook wel een grote koudebrug.
quote:Op zaterdag 2 april 2022 23:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Het lastige is, dat degenen die het al een goed idee vonden hun authentieke kozijnen voortaan van plastic te laten zijn, vaak zelf erg tevreden zijn met het resultaat en vinden dat je er ‘niks van ziet’.![]()
Candaasje, gefeliciteerd met jullie prachtige huis!
Mijn tip voor de wc boven: doe het wel, als het ook maar enigszins kan. Later begin je er niet meer aan en nu zit je toch al in de rommel en de kosten. Je vindt vast iets op de afvoer en de koofjes en zo. Kijk anders eens hoe buren dat hebben gedaan.
Zeker als je een keertje ziek bent, is het zo prettig. Of gewoon voor het gemak dat je in een koude nacht de trap niet af hoeft. Er zijn heus ergere dingen op de wereld, maar wie zo goed voor een mooi oud huis zorgt, verdient er ook een beetje gemak van.
Ik sliep nogquote:Op zondag 3 april 2022 06:34 schreef Seven. het volgende:
Wat een hersenactiviteit zo op een zondagochtend.
Zoiets zocht ik dus.quote:Op zondag 3 april 2022 10:10 schreef PJ het volgende:
[..]
Voor de brievenbus is dit een aanrader (heb het ook en scheelt enorm): https://hmbx.nl/brievenbus-tochtafsluiter
Desnoods zo'n sanibroyeur (als ik het goed schrijf); die heeft een veel smallere afvoer nodig dan een standaard toilet.quote:Op zondag 3 april 2022 11:13 schreef Candaasje het volgende:
[..]Die wc is wel een hot topic.
Ok ok, ik zal er rekening mee proberen mee te houden met de afvoer. Het wordt toch pas volgend jaar dat ik er echt over hoef te beslissen
Ja, is inderdaad het planquote:Op zondag 3 april 2022 05:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mijn advies, na 4,5 jaar verbouwing in 3 fases:
Vlieg het verdieping voor verdieping aan zodat je genoeg leefbare ruimte hebt. Zorg dat je het eindplaatje met redelijke zekerheid voor ogen hebt.
Zijn we inderdaad ook mee bezig, wel nog zonder overleg te hebben gehad met installateurs, want die moeten nog reageren. (We hebben ze gebeld, 1 was ziek, 1 was op vakantie en 1 gooit alle werkaanvragen 1x per week op een hoop, dus we krijgen nog bericht. Het was in elk geval nog niet gelijk een ' We zitten al vol tot 2025, zoek maar verder'quote:Ventilatie, elektra, water en afvoeren proberen naar 1 of 2 centrale koven te leggen, en hier in je eindplaatje rekeningmee houden. Hier bleek dat uiteindelijk bepalend voor de rest van de verbouwing. Wij moesten hier zelf een paar tijdelijke by-passes voor aanleggen, maar in de laatste 2 fases hebben we er heel veel baat bij gehad. Heel goed dat jullie nu al over ventilatiebuizen nadenken! Ik zou dat indien mogelijk breder trekken en ook over elektra, CV, riool en water nadenken.
Tot volgend jaar blijft de badkamer gelukkig bruikbaar (wel even goed afkitten/waterdicht laagje over die tegels heen kwasten.) En inderdaad, werkkamer/slaapkamer zijn dan de leefruimtes terwijl beneden waarschijnlijk heel de boel eerst in puin ligt. Op de hal en de kelder na inderdaad.quote:Een 2e badkamer helpt enorm(onze hoofd badkamer is al 2 jaar buiten gebruik maar douche en wastafel bij onze slaapkamer, dus geen probleem).
En wij hadden bij elke stap de mogelijkheid om uit te wijken naar ons kantoor. Daar hebben we toevallig warm water en een gootsteentje aangelegd in de eerste fase, en daar hebben we enorm veel profijt van gehad tijdens alle verbouwingen. Doordat het ook een bijkeuken functie kreeg, konden we die ruimte ook gebruiken voor andere doeleinden. Momenteel is het onze keuken en woonkamer, maar het ook al bevalkamer, logeerkamer en opslag geweest. Wat ik maar wil zeggen: bij een langdurige verbouwing zou je kelder zich misschien wel goed lenen als uitwijk. Of de werkkamer boven.
En inderdaad, er zijn een aantal projecten die je los van de verbouwing kunt zien. Spouwmuurisolatie, vloerisolatie, tuin aanleg, zonnepanelen zijn mooie voorbeelden.
Alleen streetviewquote:Op zaterdag 2 april 2022 23:00 schreef archito het volgende:
[..]
Heb je een foto van de kozijnen? Ben wel benieuwd. Tot nu toe heb ik nog niet veel goede voorbeelden gezien van jaren 30 i.c.m. kunststof kozijnen. :p
Het idee lijkt me ook wel heel tofquote:Op zondag 3 april 2022 05:43 schreef Seven. het volgende:
Mijn zus heeft ook een oudere woning en zij heeft bij haar eigen slaapkamer het plafond eruit gehaald, waardoor ze ook zo'n vierkant raampje zien nu. Het resultaat is echt prachtig, dikke aanrader.
Ik denk dat we het plafond boven de slaapkamer wel dicht laten, om bergruimte op zolder over te houdenquote:Verder heeft zij ook op de slaapkamer van haar oudste het plafond naar de zolder doorgebroken, en daar een slaapvide gemaakt met steile vaste trap. Kan net een 2 persoons bed staan. Ik snap dat jullie geen tieners zijn maar wie weet zien jullie daar in jullie volwassen leven nog toegevoegde waarde.
Ja dat zal wel nodig zijn ja. De verkoper heeft op zolder geslapen en gaf aan dat het wel heeeel koud wasquote:Jullie zolder leent zich echt heel goed voor dit soort oplossingen. Mijn zus zegt wel: isoleer je dak heel goed, haar eigen slaapkamer is altijd aan de koude kant en de slaapvide van haar dochter juist wat warm.
In een ander huis had ik het een tof idee gevonden, maar ik wil eigenlijk het ' trappenhuis' qua aanzicht niet teveel veranderen. Het heeft nu wel iets heel tofs namelijkquote:Edit: misschien snap ik je plannen niet helemaal, maar ik zie mogelijkheden (tenzij het geen houten vloeren zijn). Je hebt al een hele mooie trap naar de zolder naast de toekomstige slaapkamer. Kun je dat stukje van de overloop bij aan de slaapkamer trekken, eventueel de vaste kast die tegen de trap aan staat eruit breken in de kamer zelf?
Die nis willen we inderdaad bij de badkamer pakkenquote:De overloop herindelen schept ook mogelijkheden om de badkamer iets groter te maken door het stukje van de overloop uiteindelijk daar bij aan te trekken. Je zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan en een stuk van de slaapkamer (of werkkamer) opgeven, de ruimte heb je er zeker voor.
[ afbeelding ]
Ja inderdaad, muurtje dan van werkkamer ook helemaal naar boven trekken. Anders zit je ook maar zo tegen die installaties aan te kijkenquote:En boven de toekomstige werkkamer breek je het plafond helemaal door en kijk je gewoon helemaal in de nok zonder vide. Op zolder zelf een muurtje zetten boven de werkkamer muur, het stuk boven de overloop trek je aan bij de slaapkamer. Kan zijn dat je dan slaap en werkkamer toch weer om wil draaien, zelfs al is de achterkant iets kleiner (een vide leent zich meer voor een werkkamer en door het openbreken van het plafond lijkt de ruimte véél groter).
Hou je trouwens de 2 deuren naar de werkkamer?
Oh het zou niet echt een vide worden hoor, want de muur tussen overloop en werkkamer zou ik dan doortrekken tot aan het dak. Enkel dus dat je vanaf de werkkamer naar de nok kunt kijken.quote:Op zondag 3 april 2022 11:44 schreef AnneX het volgende:
Hoe leuk ook een vide kan lijken: het werkt als een schoorsteen: de warmte van beneden
trekt naar boven als een ‘schoorsteen’ en de koude lucht valt naar beneden. Brrr.
In ons huis was het deels de oplossing om licht in een lang, smal en donker huis te krijgen.
Verder is het gehorig!
Praktisch handig: drogen van de was als lakens. Makkelijk converseren met degene, die beneden zit.![]()
Jullie plafond is al 3 meter hoog !
Vraag: is de vide voor ruimte beleving of voor het speelse.
Repeat: toilet boven. Echt echt echt! Nú kan het makkelijk worden gefikst.
Breken en opbouwen doe je toch.
Die prachtige trap af met aangetrokken bekkenbodemspieren is géen pretje. 😉
Ik loop dan liever naar beneden. Ik vind dat zulke gruwelijke dingenquote:Op zondag 3 april 2022 11:56 schreef maily het volgende:
[..]
Desnoods zo'n sanibroyeur (als ik het goed schrijf); die heeft een veel smallere afvoer nodig dan een standaard toilet.
Vonden wij ookquote:
Ik kom hier zo even op terugquote:Hier op het verlanglijstje nu eerst de keuken.
Hip en van alle gemakken voorzien in een soort van authentieke lichtblauw houten kastjes waardoor het best weer wat jaar terug in de tijd gaat.
Beneden wel (voorkamer, eetkamer, hal is granito, keuken is beton op zand) maar de hele eerste verdieping is beton. Vloer van de zolder is dan wel weer hout.quote:En heb je geen houten vloeren?
Dan hoef je namelijk helemaal niet in de weer met malle koofjes… gewoon alles onder de vloer door.
Jup, slaapkamer/werkkamer worden dat voorlopig, is het planquote:Oh en de gouden tip die ik hier eerder al las…
Zorg dat je een plek hebt waar je gewoon even niet verbouwt.. waar je even kunt zitten, genieten van je huis zonder in dozen, materialen etc te zitten.
Kan inmiddels uit eigen ervaring zeggen… dat onze opgeruimde en niet beklusde keuken.. een oase van rust is. Ondanks dat we weten dat alles er nog uit moet. En ook even in de woonkamer met een glas wijn op de tijdelijke banken met een nog te vervangen tafel en tv kastje… doet echt veel goed.
Ja, we hebben ze inderdaad maar eens nagebeld. Ik hoop komende week weer iets te horen. En anders weer zelf bellen.quote:Oh en qua online formulieren: je moet echt bellen… want ze zijn stikdruk allemaal.
Maar voor een interessant projectje zijn ze soms wel te porren en anders kunnen ze je doorverwijzen naar de concurrent.
(Zo kwamen wij pas na 4 telefoontjes bij onze huidige glaszetter die meteen ook de juiste timmerman voor ons wist. Nu hopen dat ze samen alles gaan fixen want er moet nog meer houtwerk vervangen)
Je kan er een mooie deur in huisstijl voorzettenquote:Op zondag 3 april 2022 12:25 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik loop dan liever naar beneden. Ik vind dat zulke gruwelijke dingen
Dat wel jaquote:Op zondag 3 april 2022 12:32 schreef maily het volgende:
[..]
Je kan er een mooie deur in huisstijl voorzetten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |