Ja dat is een beetje de vraag.quote:
Goede tip! Eten we eigenlijk nooit. Hoeveel ben je dan voor een paar dagen kwijt?quote:Op maandag 21 februari 2022 12:14 schreef Lokasenna het volgende:
Dat is wel echt extreem veel geld voor boodschappen, ben benieuwd wat jullie zoal eten.
Ik zou gewoon minder luxe producten kopen dan denk ik? Een tweepersoonsgerecht met als basis rijst en groente is bijvoorbeeld gezond en redelijk goedkoop.
Dus je wil weten hoe je kunt besparen op boodschappen, maar het meest basale, namelijk het op een rijtje zetten waar het geld dan exact heen gaat dat heb je nog niet gedaan want 'de bonnetjes houden jullie nooit bij'. En dat ook niet nadat jullie je 'elke maand opnieuw' afvragen waar het geld heen gaat.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja dat is een beetje de vraag.Die bonnetjes houden we nooit bij, maar we kopen/koken wel elke dag een nieuw gerecht dus we zitten er wel aan te denken om voor meerdere dagen te gaan koken.
Verder inderdaad af en toe luxe producten. Veel vlees, kaas en vis omdat we dat gewoon lekker vinden.
Voor twee personen maak ik bijvoorbeeld rijst met broccoli en pindasaus, dat zal 50 cent aan rijst, 1,50 voor de broccoli, en 1,50 voor de diverse ingrediënten in de pindasaus, dat is minder dan 5 euro voor een avondmaaltijd voor 2. Per dag een half brood met wat beleg, fruit en dingen zoals kwark. Ik denk dat voor 2 personen 10 euro per dag prima kan. Dan kom je op 300-350 per maand.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Goede tip! Eten we eigenlijk nooit. Hoeveel ben je dan voor een paar dagen kwijt?
Toevallig eten we inderdaad regelmatig Tonijn. (En andere vis.)quote:Op maandag 21 februari 2022 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij de supermarkt naar beneden kijken, daar liggen de goedkope producten.
Geen kaviaar of tonijn kopen.
Verse seizoensgebonden groentes zijn het goedkoopste
En zalm? Die ook niet meer kopenquote:Op maandag 21 februari 2022 12:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Toevallig eten we inderdaad regelmatig Tonijn. (En andere vis.)Dat maar eens gaan veranderen dan.
Top. Wij geven ook wel regelmatig geld aan extra voedingsmiddelen, (snoep, chips) koffie en veel fruit uit.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:27 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Voor twee personen maak ik bijvoorbeeld rijst met broccoli en pindasaus, dat zal 50 cent aan rijst, 1,50 voor de broccoli, en 1,50 voor de diverse ingrediënten in de pindasaus, dat is minder dan 5 euro voor een avondmaaltijd voor 2. Per dag een half brood met wat beleg, fruit en dingen zoals kwark. Ik denk dat voor 2 personen 10 euro per dag prima kan. Dan kom je op 300-350 per maand.
Bier, wijn, koffie, thee, shampoo, wasmiddel, wc-papier, tandpasta, enzo dan?quote:Op maandag 21 februari 2022 12:27 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Voor twee personen maak ik bijvoorbeeld rijst met broccoli en pindasaus, dat zal 50 cent aan rijst, 1,50 voor de broccoli, en 1,50 voor de diverse ingrediënten in de pindasaus, dat is minder dan 5 euro voor een avondmaaltijd voor 2. Per dag een half brood met wat beleg, fruit en dingen zoals kwark. Ik denk dat voor 2 personen 10 euro per dag prima kan. Dan kom je op 300-350 per maand.
Ja dat.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Bier, wijn, koffie, thee, shampoo, wasmiddel, wc-papier, tandpasta, enzo dan?
Zelfde hier ja. Hoeveel ben jij per maand kwijt?quote:Op maandag 21 februari 2022 12:33 schreef Zwansen het volgende:
Met dat thuiswerken drinken we volgens mij al voor minstens ¤60 per maand aan koffie.
Verder gaat m’n vrouw bijna elke week naar de kaasboer. Kost ¤20. Dan zit je in totaal al op ¤140 per maand voor alleen kaas en koffie.
quote:
Bij elkaar geef ik denk ik 30-50 euro per maand uit aan toiletartikelen enzo?quote:Op maandag 21 februari 2022 12:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Bier, wijn, koffie, thee, shampoo, wasmiddel, wc-papier, tandpasta, enzo dan?
Geen flauw idee. Heb eerlijk gezegd ook zin om het te weten.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zelfde hier ja. Hoeveel ben jij per maand kwijt?
Ik ga toch proberen er een rijtje van te maken.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:34 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
[..]
Bij elkaar geef ik denk ik 30-50 euro per maand uit aan toiletartikelen enzo?
Alcohol en koffie koop ik zelf niet, af en toe een pakje thee bij de normale boodschappen.
Dat zegt nog niets. Begin eerst maar eens met inzicht verkrijgen en dan beginnen met alles zonder houdbaarheids datum in bulk / met korting te kopen via andere aanbieders.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik ga toch proberen er een rijtje van te maken.
-Koffie
-Dure kaas
-Vis/tonijn/zalm
-Toiletpapier
-Vlees
-Fruit
-Artikelen voor schoonmaken etc.
-Alcohol, elke week toch wel een flesje wijn.
Ik zie wel wat dingen waarop we dus flink kunnen bezuinigen.
Daarmee redden wij het inmiddels niet meer, boodschappen zijn echt een stuk duurder geworden. Ik heb het verhoogd naar ¤375 en tel sinds 1 januari weer eens per maand de uitgaves op. In januari was het ¤371, eens kijken waar ik de komende maanden op uit kom.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:27 schreef Johannes788 het volgende:
Wij hier ¤350 per maand voor boodschappen met 2. Was eerst ¤300. Dat is ook normaal bedrag ¤350
Wat bedoel je met andere aanbieders?quote:Op maandag 21 februari 2022 12:43 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dat zegt nog niets. Begin eerst maar eens met inzicht verkrijgen en dan beginnen met alles zonder houdbaarheids datum in bulk / met korting te kopen via andere aanbieders.
Een andere winkel: eens in de zoveel tijd ga ik naar de Action voor ons favo 4-laags toiletpapier bijv.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met andere aanbieders?
Wij halen sinds een tijdje de bulk bij de Lidl. Wat ons van daar echt niet bevalt of wat ze niet hebben halen we bij een andere super.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met andere aanbieders?
We kunnen genoeg betalen maar het sparen gaat daardoor niet bepaald snel. Om onze spaarbedragen wat te laten toenemen in deze tijd is maandelijks bezuinigen op boodschappen wel een eerste stap.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:52 schreef Fe2O3 het volgende:
Schrijf eerst maar eens op wat je allemaal koopt, en wat er allemaal van op gaat en weggegooid wordt.
Ik zie vis en fruit, gok dat je gewoon een hele dure standaard aanhoudt. Kan best, als je het kan betalen.
Ik schrik er ook van. Mijn man drinkt elke dag 3 mokken (=6 kopjes) en doet zo’n 3 weken met een kilozak bonen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:16 schreef Lienekien het volgende:
Hoe kan je zoveel kwijt zijn aan koffie? Dure capsules of dure bonen?
Je zegt elke week een flesje wijn, en dus kost het je zo'n 80 euro per week? Hoe duur zijn je flessen dan wel niet ?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik snap alle vragen over hoeveel geld precies waarnaartoe gaat. In ieder geval even wat concretere uitgaven.
Een globale indicatie:
1. We koken elke dag een ander gerecht.
2. Overige uitgaven:
-Koffie
-Dure kaas
-Vis/tonijn/zalm
-Toiletpapier
-Vlees, elke week wel biefstuk ofzo.
-Fruit
Koffie is tussen de 60 en 100 euro denk ik. Wijn/alcohol kost ook al wel 60-80 euro per maand.
3. Kant en klaar maaltijden en uit eten etc. heb ik nog niet eens meegerekend.
4. Let nooit op korting en aanbiedingen.
5. Maak wel vrijwel altijd alles op.
6. Gaan bijna elke dag naar de winkel.
En als je jezelf ook wat luxe kunt/wilt gunnen, kan dat duurdere flesje wijn of die dure koffiebonen of dat stukje zalm natuurlijk ook best. Maar niet en/en en niet altijd… Als je meer geld wilt kunnen sparen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Elke week een flesje wijn is bij een bedrag van ¤60 tot ¤80 per maand zeker ¤15 per fles. Dat tikt lekker aan ja, dat wekelijkse ‘flesje’ wijn. Overigens durf ik wel te gokken dat je boven die ¤80 uitkomt als je het eens een paar maanden echt allemaal bijhoudt.
Altijd capsules, geen zin om zelf koffie te zetten.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:16 schreef Lienekien het volgende:
Hoe kan je zoveel kwijt zijn aan koffie? Dure capsules of dure bonen?
Dure kaas kun je wel op besparen, maar als jij graag die kaas eet... Fles wijn idem dito. Als jij een liefhebber bent en ¤ 50 voor een fles uitgeeft, kan ik moeilijk aanraden dat je voortaan maar voor ¤ 3 een flesje bij de Lidl moet gaan halen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik snap alle vragen over hoeveel geld precies waarnaartoe gaat. In ieder geval even wat concretere uitgaven.
Een globale indicatie:
1. We koken elke dag een ander gerecht.
2. Overige uitgaven:
-Koffie
-Dure kaas
-Vis/tonijn/zalm
-Toiletpapier
-Vlees, elke week wel biefstuk ofzo.
-Fruit
Koffie is tussen de 60 en 100 euro denk ik. Wijn/alcohol kost ook al wel 60-80 euro per maand.
3. Kant en klaar maaltijden en uit eten etc. heb ik nog niet eens meegerekend.
4. Let nooit op korting en aanbiedingen.
5. Maak wel vrijwel altijd alles op.
6. Gaan bijna elke dag naar de winkel.
Bonenkoffie is evenveel werk. Je haalt zo'n kilozak, mikt 'n deel in de automaat, doet er water in en drukt op het knopje. Da's niet meer werk dan zo'n capsule.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Altijd capsules, geen zin om zelf koffie te zetten.
Als je wilt besparen, is ‘geen zin’ een slecht argument.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hier zet de volautomaat koffie, hoeft mijn man net zo veel/weinig aan te doen als met capsules. Ik heb trouwens een veto uitgesproken over capsules, uit milieuoverwegingen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Goede tip wel. Is dat net zo lekker?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bonenkoffie is evenveel werk. Je haalt zo'n kilozak, mikt 'n deel in de automaat, doet er water in en drukt op het knopje. Da's niet meer werk dan zo'n capsule.
Hele dure capsules dan? En dan minimaal 4 kopjes per dag, elke dag weer? Dan kom je inderdaad wel tussen de ¤60 en ¤100 per maand uit ja.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het lekkerder dan zo'n capsule, maar smaken verschillen uiteraard. Kan wel de verhouding bonen/water aanpassen. Dus als het sterker moet of slapper, dan kun je wel wat finetunen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Goede tip wel. Is dat net zo lekker?
Zal er eens naar gaan kijken want kost inderdaad veel geld per maand. Zeker met al dat thuiswerken.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind het lekkerder dan zo'n capsule, maar smaken verschillen uiteraard. Kan wel de verhouding bonen/water aanpassen. Dus als het sterker moet of slapper, dan kun je wel wat finetunen.
Best leuke aanbieding met ¤0,18 per cupje. Maar standaard betaal je bij de Aldi ¤0,13 per cupje en in de aanbieding bij Lidl nog minderquote:Op maandag 21 februari 2022 13:39 schreef AnneX het volgende:
Dit kwam zojuist in de mail.
https://www.ing.nl/punten(...)12&PROPCD=ING-PUNTEN
De belangrijkste tip is: krijg inzicht door nauwkeurig bijhouden. De rest komt daarna.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik heb al heel veel aan dit topic moet ik zeggen. Belangrijkste tips die ik eruit haal is het boodschappen doen bij goedkopere winkels, in die winkels voor het huismerk gaan en besparen op alcohol, vlees/vis en koffie.
Wow, ¤100 tot ¤150 per maand met 2 man? Dat redde ik 10 jaar geleden in mijn eentje niet eensquote:Op maandag 21 februari 2022 13:54 schreef HSG het volgende:
Ik woon ook met mijn parnter samen en wij zijn tussen de ¤100,- en ¤150,- per maand aan boodschappen kwijt. We letten heel goed op de aanbiedingen en maken een weekmenu.
Maar veel dingen kun je elder ook goed koper kopen. Dat bijvoorbeeld die ene merk shampoo voor ¤3,- per fles bij de AH ligt.... elders heb je dezelfde shampoo met 4 stuks voor ¤3.-
Heb je iets nodig wat je weinig gebuikt. Ga lekker naar de Action.
Koffie? AH en PLUS hebben regelmatig 1+1 aanbiedingen. Sla gelijk veel in.
Flesje wijn? Lidl heeft een uitstekende wijnmarkt.
Maak gebruik van de app want daar staan veel aanbiedingen in.
Heb je groenten en vlees aan het einde van de week over? Soms kun je met kleine dingetjes alsnog een hele maaltijd op tafel zetten.
En zo kan ik 1000 meer voorbeelden opgeven.
En dan ook nog eens inclusief shampoo en zo.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wow, ¤100 tot ¤150 per maand met 2 man? Dat redde ik 10 jaar geleden in mijn eentje niet eens
Wat voor koffie drinken jullie? Een beetje fatsoenlijke koffiebonen heb je voor een tientje per kg en een kopje koffie is gemiddeld zo'n 7 gram koffie.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:33 schreef Zwansen het volgende:
Met dat thuiswerken drinken we volgens mij al voor minstens ¤60 per maand aan koffie.
Verder gaat m’n vrouw bijna elke week naar de kaasboer. Kost ¤20. Dan zit je in totaal al op ¤140 per maand voor alleen kaas en koffie.
Mowah....misschien overdrijf ik enorm. Als ik hier over nadenk dan denk ik dat wij met ¤300,- helemaal klaar zijn.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wow, ¤100 tot ¤150 per maand met 2 man? Dat redde ik 10 jaar geleden in mijn eentje niet eens
Meten is wetenquote:Op maandag 21 februari 2022 13:57 schreef HSG het volgende:
[..]
Mowah....misschien overdrijf ik enorm. Als ik hier over nadenk dan denk ik dat wij met ¤300,- helemaal klaar zijn.
Dat is het dubbele van wat je net zei. Nogal een verschilletje.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:57 schreef HSG het volgende:
[..]
Mowah....misschien overdrijf ik enorm. Als ik hier over nadenk dan denk ik dat wij met ¤300,- helemaal klaar zijn.
quote:
Dat klopt. Mijn vrouw heeft daar een heel goed zicht op haha.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:59 schreef Donna het volgende:
[..]
Dat is het dubbele van wat je net zei. Nogal een verschilletje.
Hehe, inderdaad. Geeft wel het belang aan van inzicht hebben in je uitgaven,quote:Op maandag 21 februari 2022 13:59 schreef Donna het volgende:
[..]
Dat is het dubbele van wat je net zei. Nogal een verschilletje.
Gelukkig maar, dan kunnen de mensen die al zuinig leven weer opgelucht ademhalen zonder te piekeren over hoe ze daarmee alsnog het dubbele uitgeven van wat jullie doen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:59 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
Dat klopt. Mijn vrouw heeft daar een heel goed zicht op haha.
Maar met ¤300,- heb ik het niet alleen over eten maar ook over heleboel andere zaken.
Haha precies!quote:Op maandag 21 februari 2022 14:03 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Gelukkig maar, dan kunnen de mensen die al zuinig leven weer opgelucht ademhalen zonder te piekeren over hoe ze daarmee alsnog het dubbele uitgeven van wat jullie doen.
En als je dan wil besparen op alcohol en vlees en vis, maar je vindt smaak/kwaliteit wel belangrijk, dan kun je dus ook besluiten om minder te gebruiken. Minder maar net zo duur is alsnog besparen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik heb al heel veel aan dit topic moet ik zeggen. Belangrijkste tips die ik eruit haal is het boodschappen doen bij goedkopere winkels, in die winkels voor het huismerk gaan en besparen op alcohol, vlees/vis en koffie.
Je bedoelt dat je eigenlijk geen idee hebt hoeveel je kwijt bent?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:57 schreef HSG het volgende:
[..]
Kan maar ik wil ook graag nog een beetje leven.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En als je dan wil besparen op alcohol en vlees en vis, maar je vindt smaak/kwaliteit wel belangrijk, dan kun je dus ook besluiten om minder te gebruiken. Minder maar net zo duur is alsnog besparen.
Zoals stiekem heel veel mensen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:07 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je eigenlijk geen idee hebt hoeveel je kwijt bent?
En neem een budgetteringsprogramma onder de arm waarmee je heel snel een overzicht hebt over je inkomsten en uitgaven. Ik gebruik bijvoorbeeld Firefly3.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Veel goede tips in ieder geval. Leuk om te lezen.
Jawel hoor.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:07 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je eigenlijk geen idee hebt hoeveel je kwijt bent?
Ik ook. En dus eet ik liever wat minder vaak goed vlees of vis, dan iedere dag maar mindere kwaliteit. Idem voor de wijn. Liever wat minder, maar wel echt goed.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Kan maar ik wil ook graag nog een beetje leven.
Zo moeilijk hoeft het niet zijn. Loop 1x per maand je rekening na en hou de verschillende uitgaven bij in een Excel. Kost je max een kwartiertje.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zoals stiekem heel veel mensen.
Is dat gratis?quote:Op maandag 21 februari 2022 14:08 schreef HSG het volgende:
[..]
En neem een budgetteringsprogramma onder de arm waarmee je heel snel een overzicht hebt over je inkomsten en uitgaven. Ik gebruik bijvoorbeeld Firefly3.
[..]
Jawel hoor.
Ik gebruik o.a. dit.
https://www.firefly-iii.org/
Waarom heb je dan eerst over 100-150 euro en een paar posts later is het al 300 euroquote:Op maandag 21 februari 2022 14:08 schreef HSG het volgende:
[..]
En neem een budgetteringsprogramma onder de arm waarmee je heel snel een overzicht hebt over je inkomsten en uitgaven. Ik gebruik bijvoorbeeld Firefly3.
[..]
Jawel hoor.
Ik gebruik o.a. dit.
https://www.firefly-iii.org/
Laten wij eerst eens gaan beginnen met op de website kijken wat er staat.quote:
Z'n vriendin moest nog wat data in Firefly3 kloppen, denk ik.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:13 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Waarom heb je dan eerst over 100-150 euro en een paar posts later is het al 300 euro
Ik had het eerst over eten en later over alles bij elkaar.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:13 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Waarom heb je dan eerst over 100-150 euro en een paar posts later is het al 300 euro
100 - 150 euro puur aan voeding met twee personen per maand geloof ik ook geen reet van.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:14 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik had het eerst over eten en later over alles bij elkaar.
Het kan wel, maar dan wordt het wel een heel eenzijdig menu met veel dagen hetzelfde eten en geen lekkere dingetjes en snackjes.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:15 schreef NightDancert het volgende:
[..]
100 - 150 euro puur aan voeding met twee personen per maand geloof ik ook geen reet van.
Kan wel hoor. Maar dan is het 's ochtends een simpel ontbijtje en 's avonds de frituurpan aan. En dat elke dag.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:15 schreef NightDancert het volgende:
[..]
100 - 150 euro puur aan voeding met twee personen per maand geloof ik ook geen reet van.
Zou niet gelijk voor een app gaan, die doet dingen automatisch voor je en is niet perse goed om goed inzicht te krijgen. Het is wel handig om evt inzicht te behouden. Maar jij mist de basics al.quote:
Hij had het over een weekmenu. Dan ga ik er gemakshalve van uit dat dat niet uit twee ingrediënten bestaat.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kan wel hoor. Maar dan is het 's ochtends een simpel ontbijtje en 's avonds de frituurpan aan. En dat elke dag.
Afhankelijk van de kwaliteit bonen is dat lekker/niet lekker. Online kun je voor prima bedragen goede en vers gebrande bonen krijgen.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Goede tip wel. Is dat net zo lekker?
Het ligt er aan hoe je deze functioneel inricht (dus niet technisch). Jij moet de software wel vertellen wat hij moet doen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:18 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Zou niet gelijk voor een app gaan, die doet dingen automatisch voor je en is niet perse goed om goed inzicht te krijgen. Het is wel handig om evt inzicht te behouden. Maar jij mist de basics al.
Dus bewaar een maand lang alle bonnen en schrijf ze evt per week/maand uit wat je waaraan hebt uitgegeven qua boodschappen. En maak bv subcategorie, vlees/alcohol/fruit/etc
Zodat je ook ziet waar het naartoe gaat.
En als je dan bv ziet dat er veel naar vlees toe gaat ,kan je specifiek daarin gaan duiken om te kijken wat de oorzaak is en dan besluiten of je het zo laat of alsnog aanpast.
Als je die basis inzicht heb, kan je evt overgaan op apps of iets.
En daar zit ook weer een verschil tussen iemand die op kantoor zit en een boterhammetje eet van thuis en een cup a soupje en banaan pakt op het werk of iemand die 6 belegde boterhammen en 2 stuks fruit van huis meeneemt. Of mensen die alle dagen uitgebreid lunchen in de bedrijfskantine (en dus die boodschappen kosten niet hebben).quote:Op maandag 21 februari 2022 14:15 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Klopt, maar meestal gaan dingen al een beetje automatisch. Ik ben altijd nog van zelf zien en zelf doen, dan krijg je het meeste inzicht. Daarna kan je hulpmiddelen gebruiken.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:19 schreef HSG het volgende:
Het ligt er aan hoe je deze functioneel inricht (dus niet technisch). Jij moet de software wel vertellen wij hij moet doen.
Duur vlees betekent niet altijd betere kwaliteit, maar bereiden kost wat meer tijd. Biefstuk vs draadjesvlees, kipfilet vs kippebout. Een schar is veel goedkoper dan een schol, maar niet minder lekker of van mindere kwaliteit.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ook. En dus eet ik liever wat minder vaak goed vlees of vis, dan iedere dag maar mindere kwaliteit. Idem voor de wijn. Liever wat minder, maar wel echt goed.
Bovendien is iedere dag vlees/vis en alcohol helemaal niet gezond, dus behalve dat je bespaart heb je ook gezondheidswinst
Met Firefly3 heb je hetzelfde als met Excel alleen je kunt 10.000 dingen meer doen zolang je de software verteld wat hij moet doen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:21 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Klopt, maar meestal gaan dingen al een beetje automatisch. Ik ben altijd nog van zelf zien en zelf doen, dan krijg je het meeste inzicht. Daarna kan je hulpmiddelen gebruiken.
En ik heb het gevoel dat TS alle basis nog mist.
Ik ken het principe. En zoals je al zegt, downloaden en het staat klaar. Heel leuk als je al enigszins weet hoe en wat. Maar TS weet wel hoeveel ze aan boodschappen kwijt is, maar niet perse waaraan. Dus het gaat echt om de inhoud van het boodschappenlijstje/de bon. En niet zozeer om het totaal bedrag.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:25 schreef HSG het volgende:
[..]
Met Firefly3 heb je hetzelfde als met Excel alleen je kunt 10.000 dingen meer doen zolang je de software verteld wat hij moet doen.
Daarnaast kun je een bestand vanuit je bank importeren met al je inkomen en uitgaven. Bijvoorbeeld alle inkomen en uitgaven van 1 maart t/m 31 maart downloaden en importeren en hopla je hebt het hele overzicht van de maand maart voor je neus staan.
Mee eens. Laat hem daar maar eens mee beginnen door zelf een overzicht te maken van waar hij precies zoveel geld aan kwijt is. Daarna komen de leuke dingen wel.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:31 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ik ken het principe. En zoals je al zegt, downloaden en het staat klaar. Heel leuk als je al enigszins weet hoe en wat. Maar TS weet wel hoeveel ze aan boodschappen kwijt is, maar niet perse waaraan. Dus het gaat echt om de inhoud van het boodschappenlijstje/de bon. En niet zozeer om het totaal bedrag.
quote:Op maandag 21 februari 2022 14:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Mee eens. Laat hem daar maar eens mee beginnen door zelf een overzicht te maken van waar hij precies zoveel geld aan kwijt is. Daarna komen de leuke dingen wel.
Dat was ik onder andere.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees dat er ook mensen zijn die voor een week boodschappen doen juist associëren met veel weggooien. In mijn ervaring is het wel even wennen om voor een week je menu te bepalen. Je moet er wel producten bij hebben die tot het einde van de week goed blijven en dan de gerechten met bijv. verse vis of bladgroenten vroeg in de week maken. Bij bijv. fruit moet je ook opletten met fruit dat korter goed blijft.
Of dingen die je later in de week echt vers nodig hebt, die dan nog even halen bij een super.
Nee daar zit nauwelijks verschil in.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Als goedkope winkel noemen jullie dus vooral de Lidl? Wij hebben wel de Spar in de buurt maar ik meen dat die nauwelijks goedkoper is dan de Albert Heijn?
Ja een Lidl en een Aldi hebben we hier niet. Dus dat wordt lastig. Andere winkels? De Plus hebben we wel.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:47 schreef Cue_ het volgende:
Ik shop meestal bij de Aldi. De Lidl is idd ook goedkoop.
En alles wat ze daar niet hebben haal ik bij de Jumbo.
De AH vind ik een irritante winkel en de rest hebben we hier niet echt in de buurt of kom ik zelden dus geen idee qua prijzen.
Tip voor kaarsen > Woodwick. Ze kosten 30-35 euro per stuk, maar ze branden gewoon 6-8 weken aan een stuk (als je ze iedere avond aan zou steken). Dat is veel goedkoper dan een random Bolsius kaars van 5 euro die een paar dagen brand.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef Momo het volgende:
Ik probeer ook wel meer op mijn budget te letten, zit in mijn eentje op 300-350 euro per maand. Was eerst 250 euro maar alles is wel duurder geworden en dit kost veel van mijn budget want energie en huur gaan ook omhoog.
Ik probeer nu een aantal dagen per week gewoon iets goedkoops te eten, geen vlees of vleesvervangers maar alleen groente, geen dure kaasjes, kijken of ik naar beneden kan met die prijs.
Zit je ver van Duitsland? Zou anders de basis (dingen die wat langer goed blijven) gewoon door halen. Scheelt behoorlijk wat.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja een Lidl en een Aldi hebben we hier niet. Dus dat wordt lastig. Andere winkels? De Plus hebben we wel.
Jumbo is echt kneiterduur, vooral met hun eigen merk.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:47 schreef Cue_ het volgende:
Ik shop meestal bij de Aldi. De Lidl is idd ook goedkoop.
En alles wat ze daar niet hebben haal ik bij de Jumbo.
De AH vind ik een irritante winkel en de rest hebben we hier niet echt in de buurt of kom ik zelden dus geen idee qua prijzen.
Denk dat je vooral moet kijken naar welke producten (met welk merk) je met regelmaat koopt en dan gewoon eens langs de 2 of 3 winkels gaan welke wel in de buurt zijn om te kijken waar het voor jou het goedkoopst is.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ja een Lidl en een Aldi hebben we hier niet. Dus dat wordt lastig. Andere winkels? De Plus hebben we wel.
Hij is idd niet heel goedkoop. Daarom koop ik er ook enkel bij uitzondering of bepaalde merken.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:54 schreef Poepz0r het volgende:
Jumbo is echt kneiterduur, vooral met hun eigen merk.
Nettorama is volgens mij de goedkoopste met A-merken, omdat je daar altijd stapelkorting hebt op ieder product.
Nettoramaquote:Op maandag 21 februari 2022 14:56 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Hij is idd niet heel goedkoop. Daarom koop ik er ook enkel bij uitzondering of bepaalde merken.
Voor die paar producten die ik dan nodig heb is het niet interessant genoeg voor mij om een winkel verderop te zoeken of eentje die ik niet prettig vind.
Maar dat is dus voor iedereen anders. En is ook heel product/merk specifiek volgens mij. Welke winkels bepaalde zaken vaker in de aanbieding/bonus hebben etc.
Gevoelsmatig is de Plus goedkoper dan de AH. Aldi kom ik nooit. Vind ik 'n rommelwinkel.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Plus is niet goedkoper. Denk zelfs dat de AH met hun AH basic goedkoper is.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gevoelsmatig is de Plus goedkoper dan de AH. Aldi kom ik nooit. Vind ik 'n rommelwinkel.
8. Absoluut niet mee eens! Te dik is niets, te dun papier is nog ergerquote:Op maandag 21 februari 2022 15:00 schreef -Sigaartje het volgende:
8. Toiletpapier (en keukenrollen ook) verschilt enorm in prijs. Wat kan jou het schelen of het extra zacht is met vier lagen, je veegt er toch je reet mee af, koop de allergoedkoopste: 2-laags megarollen.
9. Hou alles bij wat je kookt, voor mijn part in een kookschrift, en maak aparte pagina's met "Aanraders" en "Nooit meer kopen". Bij die laatste schrijf je op wat je niet lekker vond, zodat je daarna weer naar de supermarkt holde voor iets beters. Echt, ik heb daar gigantisch baat bij en het maakt het eetleven leuker.
En het zijn de enige geurkaarsen die (imho) echt lekker ruiken.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Tip voor kaarsen > Woodwick. Ze kosten 30-35 euro per stuk, maar ze branden gewoon 6-8 weken aan een stuk (als je ze iedere avond aan zou steken). Dat is veel goedkoper dan een random Bolsius kaars van 5 euro die een paar dagen brand.
4. Die app heb ik ook. Werkelijk nooit hebben ze wat, altijd alles uitverkochtquote:Op maandag 21 februari 2022 15:00 schreef -Sigaartje het volgende:
1. Maak een weekplanning (was al hier gezegd zie ik)
2. Leg jezelf een maximumbedrag per week op (bijvoorbeeld 100 euro of 75 euro per week boodschappen, niet overheen gaan), dat werkt echt. Soms heb je wel uitzonderingen, dan is het wasmiddel bijvoorbeeld op (is duur) of komt er een verjaardag aan.
3. Elke week krijg je een folderpakket. Heel veel mensen vloeken daarbij, ik niet, ik baal als die jongen een week niet bezorgt, maar vis er de supermarktfolders uit. Regelmatig hebben ze ook 2 voor de prijs van 1. Je kunt ook eten uitzoeken in de folder, scheelt echt erg veel geld!
4. Word lid van Too good to go, app op je mobiel. Voor een grijpstuiver haal je aan het eind van de dag bij supermarkten/bakkers, etc, een verrassingspakket op. Zit vaak heel veel in, van brood tot groente en broodbeleg en regelmatig een lekkere verrassing. Zelf ben ik groot fan van de Hema-pakketten.
5. Kook voor twee dagen.
6. Zorg dat je een gerecht hebt waarvan je flink wat porties klaar kunt maken en op kunt slaan in bakjes in de vriezer zoals nasi, macaroni (gekookte aardappels niet doen, die worden week), spaghetti. Als je geen zin hebt om te koken hoef je geen eten te bestellen, dan pak je een bakje macaroni uit de vriezer.
7. Koop geen excellent bij AH. De kwaliteit vergeleken met basisspul is vrijwel hetzelfde, alleen betaal je veel meer.
8. Toiletpapier (en keukenrollen ook) verschilt enorm in prijs. Wat kan jou het schelen of het extra zacht is met vier lagen, je veegt er toch je reet mee af, koop de allergoedkoopste: 2-laags megarollen.
9. Hou alles bij wat je kookt, voor mijn part in een kookschrift, en maak aparte pagina's met "Aanraders" en "Nooit meer kopen". Bij die laatste schrijf je op wat je niet lekker vond, zodat je daarna weer naar de supermarkt holde voor iets beters. Echt, ik heb daar gigantisch baat bij en het maakt het eetleven leuker.
Ja klopt, alhoewel ze bij de Intratuin nog zo'n merk hebben (ietsje goedkoper) die ook prima zijn. Woodwick brand vooral HEEL LANG en dus veel goedkoper dan die Bolsius meuk.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:02 schreef loveli het volgende:
[..]
En het zijn de enige geurkaarsen die (imho) echt lekker ruiken.
8. Bij dames kan ik het me voorstellen. Dat is heel gevoelig.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:02 schreef Cue_ het volgende:
[..]
8. Absoluut niet mee eens! Te dik is niets, te dun papier is nog erger![]()
9. Huh? Met wijn snap ik het nog, dat je wel eens kan vergeten welk merk je lekker vond. Maar met standaard eten weet je toch wel wat je niet lekker vond en dus niet nog eens koopt?
KAAS.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Tip voor kaarsen > Woodwick. Ze kosten 30-35 euro per stuk, maar ze branden gewoon 6-8 weken aan een stuk (als je ze iedere avond aan zou steken). Dat is veel goedkoper dan een random Bolsius kaars van 5 euro die een paar dagen brand.
8. Heb niet het idee dat aarsen nu zoveel verschillen qua gevoeligheidquote:Op maandag 21 februari 2022 15:04 schreef -Sigaartje het volgende:
8. Bij dames kan ik het me voorstellen. Dat is heel gevoelig.
9. Nee, ik vergeet zoiets, ik ben al vaker in dezelfde valkuil gestapt. Sommige dingen zien er aanlokkelijk uit en koop je het een halfjaar later weer, terwijl het eerder niet beviel. Ik heb dit wel nodig.
Ik houd zoiets wel. Kookschrift is wel weer bureaucratische rompslomp.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:04 schreef -Sigaartje het volgende:
9. Nee, ik vergeet zoiets, ik ben al vaker in dezelfde valkuil gestapt. Sommige dingen zien er aanlokkelijk uit en koop je het een halfjaar later weer, terwijl het eerder niet beviel. Ik heb dit wel nodig.
4. Ik heb heel wat leuke dingen opgehaald. Zelfs dingen die ik nooit zou koken, nou ik vond het best lekker. Wel eens een keer een hele zak brood gehad bij een bakker. Tja, dan zit je vriezer in een keer vol. Gelukkig zaten er ook saucijzebroodjes bij en lekker Italiaans brood.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:03 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
4. Die app heb ik ook. Werkelijk nooit hebben ze wat, altijd alles uitverkocht
8. Toiletpapier altijd in BULK kopen via Amazon etc. Kost wat, maar je hebt meteen 3 jaar voorraad ofzo. Dan is het pas echt goedkoop. Zo heb ik Zwitsal billendoekjes gekocht, maar dan 3.000 stuksDan hou je geld in je zak. Die aanbiedingen met 1-2 pakken daar haal je amper voordeel uit.
Over smaak kun je natuurlijk oneindig twistenquote:Op maandag 21 februari 2022 14:24 schreef loveli het volgende:
[..]
Duur vlees betekent niet altijd betere kwaliteit, maar bereiden kost wat meer tijd. Biefstuk vs draadjesvlees, kipfilet vs kippebout. Een schar is veel goedkoper dan een schol, maar niet minder lekker of van mindere kwaliteit.
Dat bedoel ik dus. Zo kocht ik wel eens hamburgers van AH die je alleen in de pan hoeft te flikkeren, nou die zijn niet weg te krijgen. Sindsdien maak ik ze zelf met rundergehakt. Maar soms viel ik wel eens terug en dacht ik later, oh no...quote:Op maandag 21 februari 2022 15:06 schreef Cue_ het volgende:
[..]
8. Heb niet het idee dat aarsen nu zoveel verschillen qua gevoeligheid![]()
9.lol. Ach 1x in het half jaar een keer wat smerigs eten gooit de rekening natuurlijk ook niet super hoog. Als je het nou wekelijks zou doen met een stuk biefstuk die je niet te kanen vindt, is het weer anders
Ja. Wij doen dat, de boodschappen per week laten bezorgen.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:33 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees dat er ook mensen zijn die voor een week boodschappen doen juist associëren met veel weggooien. In mijn ervaring is het wel even wennen om voor een week je menu te bepalen. Je moet er wel producten bij hebben die tot het einde van de week goed blijven en dan de gerechten met bijv. verse vis of bladgroenten vroeg in de week maken. Bij bijv. fruit moet je ook opletten met fruit dat korter goed blijft.
Of dingen die je later in de week echt vers nodig hebt, die dan nog even halen bij een super.
Plannen etc ik heb daar geen tijd voor. Bepaal meestal 10 minuten vantevoren wat we gaan etenquote:Op maandag 21 februari 2022 15:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wij doen dat, de boodschappen per week laten bezorgen.
Dan maak ik ook een planning met alle maaltijden van die week. En dat de soep van de avondmaaltijd de volgende dag de lunch is met iets erbij om het aan te kleden.
De einde-van-de-week-maaltijden zijn vaak simpeler. Als in diepvries spinazie of rode kool uit pot of bietjes met aardappels en iglo vis. Of capucijners met spek enzo... Sws vaak peulvruchten aan het einde van die week.
Het is wel even plannen. Zeker als je het voor het eerst doet. Maar ook daar krijg je handigheid in.
Weggooien doen we echt minimaal.
In de tijd dat je hier al die reacties getypt hebt had je een hele weekplanning kunnen maken hoor.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:11 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Plannen etc ik heb daar geen tijd voor. Bepaal meestal 10 minuten vantevoren wat we gaan eten
Ben gewoon aan het werk koekoek.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:13 schreef Donna het volgende:
[..]
In de tijd dat je hier al die reacties getypt hebt had je een hele weekplanning kunnen maken hoor.
Ja, dit dus. Dat OP dat zelf eerst gaat doen, en daarna eens een topic opent.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus je wil weten hoe je kunt besparen op boodschappen, maar het meest basale, namelijk het op een rijtje zetten waar het geld dan exact heen gaat dat heb je nog niet gedaan want 'de bonnetjes houden jullie nooit bij'. En dat ook niet nadat jullie je 'elke maand opnieuw' afvragen waar het geld heen gaat.
Het lijkt mij dat er hier wel wat meer mis gaat dan 'we geven 900 euro aan boodschappen uit per maand'.
Wij doen het sinds kort ook zo en dat bevalt me uitstekend. Een paar maaltijden die wat meer tijd vergen, een paar maaltijden die snel klaar zijn (want voetbaltraining of wat dan ook), wat met veel verse groente, wat met meer blik/diepvriesgroente. Ik plan niet per se wat we op iedere dag eten, want daarvoor zijn we dan weer teveel gehecht aan een beetje flexibiliteit, maar een lijstje met maaltijden voor de week.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wij doen dat, de boodschappen per week laten bezorgen.
Dan maak ik ook een planning met alle maaltijden van die week. En dat de soep van de avondmaaltijd de volgende dag de lunch is met iets erbij om het aan te kleden.
De einde-van-de-week-maaltijden zijn vaak simpeler. Als in diepvries spinazie of rode kool uit pot of bietjes met aardappels en iglo vis. Of capucijners met spek enzo... Sws vaak peulvruchten aan het einde van die week.
Het is wel even plannen. Zeker als je het voor het eerst doet. Maar ook daar krijg je handigheid in.
Weggooien doen we echt minimaal.
Tijd kun je maken.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:11 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Plannen etc ik heb daar geen tijd voor. Bepaal meestal 10 minuten vantevoren wat we gaan eten
Tijd = geld en geld = tijd.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tijd kun je maken.
Maar een hele administratie aanleggen met menu's, recepten, kookschriften, wat mee viel, wat tegen viel en zo, daar heb ik geen zin in. In folders uitpluizen om ¤ 0,10 te besparen op 'n kilo gehakt ook niet.
Diepvriesgroente is juist verser dan die troep uit die bakken van de groente afdeling. Weten veel mensen niet, maar het is wel zoquote:Op maandag 21 februari 2022 15:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij doen het sinds kort ook zo en dat bevalt me uitstekend. Een paar maaltijden die wat meer tijd vergen, een paar maaltijden die snel klaar zijn (want voetbaltraining of wat dan ook), wat met veel verse groente, wat met meer blik/diepvriesgroente. Ik plan niet per se wat we op iedere dag eten, want daarvoor zijn we dan weer teveel gehecht aan een beetje flexibiliteit, maar een lijstje met maaltijden voor de week.
O ja, en wat vaker restje van de vorige dag als lunch. En vandaag eten we hetzelfde als gisteren. Ik had een quiche gemaakt en die vulde behoorlijk, dus we hadden een halve over. Die kunnen we mooi vandaag nog een keer eten!
Er is wel een middenweg natuurlijk.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tijd kun je maken.
Maar een hele administratie aanleggen met menu's, recepten, kookschriften, wat mee viel, wat tegen viel en zo, daar heb ik geen zin in. In folders uitpluizen om ¤ 0,10 te besparen op 'n kilo gehakt ook niet.
Je krijgt amper goede stevige korting via folders etc. Wil je echt korting op wasmiddel, deo, zeep, cola etc etc dan moet je BULK inkopen en dan bedoel ik niet 1-2 pakken/dozen, maar voor 100-200 euro van 1 product via bijvoorbeeld Amazon. Dan bespaar je echt tientallen euro's.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:18 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Er is wel een middenweg natuurlijk.Ik maak op zondag een weekmenu. Dan kijk ik ook de folders door. Ik maak boodschappenlijst en dan doe ik zondag of maandag de grootste hoeveelheid boodschappen.
Maar goed, ik vind koken ook leuk en ik heb wel een shortlist met dingen 'die ik binnenkort eens wil maken' en ik heb ook een website waar ik recepten op opsla en kan zoeken op ingredient, waardoor ik soms mooi kan combineren.![]()
Maar TS moet gewoon eens beginnen met inzicht krijgen, ipv lukraak dingen doen.
Ja, dat is zo, maar als ik zie dat er bloemkool in de aanbieding is voor een euro per stuk, ipv 2 euro, dan kook ik dus deze week met bloemkool als ik wat op m'n shortlist heb staan.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:19 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Je krijgt amper goede stevige korting via folders etc. Wil je echt korting op wasmiddel, deo, zeep, cola etc etc dan moet je BULK inkopen en dan bedoel ik niet 1-2 pakken/dozen, maar voor 100-200 euro van 1 product via bijvoorbeeld Amazon. Dan bespaar je echt tientallen euro's.
Dan ben jij daar per week veel meer tijd aan kwijt dan wij.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:11 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
In bepaalde gerechten vind ik ingevroren prima, maar in sommige gerechten vind ik het echt afdoen aan de smaak. Voor curry's is het bijvoorbeeld prima.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:17 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Diepvriesgroente is juist verser dan die troep uit die bakken van de groente afdeling. Weten veel mensen niet, maar het is wel zo
Dat zou ik ook doenquote:Op maandag 21 februari 2022 15:20 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ja, dat is zo, maar als ik zie dat er bloemkool in de aanbieding is voor een euro per stuk, ipv 2 euro, dan kook ik dus deze week met bloemkool als ik wat op m'n shortlist heb staan.
Ik vind er geen bal aan en m'n vriendin ook niet. Ze gaat bijna elke dag naar de supermarkt, dus dan heb je op zich ook geen planning nodig.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:18 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Er is wel een middenweg natuurlijk.Ik maak op zondag een weekmenu. Dan kijk ik ook de folders door. Ik maak boodschappenlijst en dan doe ik zondag of maandag de grootste hoeveelheid boodschappen.
Maar goed, ik vind koken ook leuk en ik heb wel een shortlist met dingen 'die ik binnenkort eens wil maken' en ik heb ook een website waar ik recepten op opsla en kan zoeken op ingredient, waardoor ik soms mooi kan combineren.![]()
Nee want het kost mij letterlijk 5 seconden. Mij boeit het nooit wat we etenquote:Op maandag 21 februari 2022 15:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan ben jij daar per week veel meer tijd aan kwijt dan wij.
Ja, prima, ieder het zijne.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind er geen bal aan en m'n vriendin ook niet. Ze gaat bijna elke dag naar de supermarkt, dus dan heb je op zich ook geen planning nodig.
Elke dag vind ik fijner. De valkuil voor sommige mensen is dan wel dat je altijd 'n hoop dingen meeneemt die je eigenlijk niet nodig hebt. Doen wij amper overigens.
Autisme genotquote:Op maandag 21 februari 2022 15:23 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ja, prima, ieder het zijne.Weekmenu geeft mij rust en overzicht.
Off topic, maar wat is dat voor website?quote:Op maandag 21 februari 2022 15:18 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Trekpleister of bouwmarkt, ook vaak mooie aanbiedingen.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat zou ik ook doen
Nog een tip: Vaatwastabletten. Veel mensen denken dat deze soms goedkoop zijn bij de supermarkt, dat is niet zo. Meestal zijn de tabletten het goedkoopste via Bol.com , Amazon of de Kruidvat. Een tip: Een vaatwastablet DUURDER dan 12 cent is NIET goedkoop / te duur. Als je dat aanhoud betaal je nooit teveel.
Helemaal dit dus. Quiche over? Gaat mee als lunch met een lekkere salade. Of de avond erna met iets erbij.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij doen het sinds kort ook zo en dat bevalt me uitstekend. Een paar maaltijden die wat meer tijd vergen, een paar maaltijden die snel klaar zijn (want voetbaltraining of wat dan ook), wat met veel verse groente, wat met meer blik/diepvriesgroente. Ik plan niet per se wat we op iedere dag eten, want daarvoor zijn we dan weer teveel gehecht aan een beetje flexibiliteit, maar een lijstje met maaltijden voor de week.
O ja, en wat vaker restje van de vorige dag als lunch. En vandaag eten we hetzelfde als gisteren. Ik had een quiche gemaakt en die vulde behoorlijk, dus we hadden een halve over. Die kunnen we mooi vandaag nog een keer eten!
Je moet het ook nog halen hč.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee want het kost mij letterlijk 5 seconden. Mij boeit het nooit wat we etenIk lust alles en vind alles best.
Ik kwam toch al amper in de supermarkt, want ik haat boodschappen doen en mijn man vindt het wel leuk. Maar ook hij houdt tijd overquote:Op maandag 21 februari 2022 15:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal dit dus. Quiche over? Gaat mee als lunch met een lekkere salade. Of de avond erna met iets erbij.
Ik plan vijf a zes avondmaaltijden en drie 'echte' (als in uitgebreidere) lunches.
De supermarkt kom ik nog sporadisch in. Al met al scheelt me dit zeeën van zijn.
Ze komen het brengen lieverdquote:
Valt wel mee.quote:
Ik gebruik Copy me that. Heeft nog meer functies (weekmenu/boodschappenlijst) maar die gebruik ik niet, dat doe ik gewoon in Excel.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Off topic, maar wat is dat voor website?
Ik heb zoveel recepten in mijn favorieten opgeslagen, maar dat is echt overzichteiljk.
Standaardprijs bij de Aldi zit op 7 cent. Hoef je geen aanbiedingen voor in de gaten te houdenquote:Op maandag 21 februari 2022 15:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat zou ik ook doen
Nog een tip: Vaatwastabletten. Veel mensen denken dat deze soms goedkoop zijn bij de supermarkt, dat is niet zo. Meestal zijn de tabletten het goedkoopste via Bol.com , Amazon of de Kruidvat. Een tip: Een vaatwastablet DUURDER dan 12 cent is NIET goedkoop / te duur. Als je dat aanhoud betaal je nooit teveel.
Jumbo ook idd. En soms zijn ze ook nog in de aanbieding. Jeej.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:28 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Standaardprijs bij de Aldi zit op 7 cent. Hoef je geen aanbiedingen voor in de gaten te houden
Die vind ik erg tegenvallen. W5 (Lidl) is wel prima, maar kan vaatwasser afhankelijk zijn natuurlijk.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:28 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Standaardprijs bij de Aldi zit op 7 cent. Hoef je geen aanbiedingen voor in de gaten te houden
Ik heb dat gen ook niet, dat ik het boodschappenkarretje volgooi met lekkere producten die niet op het boodschappenlijstje staan. Dus wat dat betreft kan ik prima elke dag boodschappen doen. Ook jarenlang gedaan.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind er geen bal aan en m'n vriendin ook niet. Ze gaat bijna elke dag naar de supermarkt, dus dan heb je op zich ook geen planning nodig.
Elke dag vind ik fijner. De valkuil voor sommige mensen is dan wel dat je altijd 'n hoop dingen meeneemt die je eigenlijk niet nodig hebt. Doen wij amper overigens.
Ik ben nu over op poeder, bevalt prima en is goedkoper en ik hoef niet meer met een mesje dat ‘oplosbare’ folie open te maken. Echt haat aan die dingen, ze lossen namelijk helemaal niet op, net als die troep die wasmiddelpods heet.quote:
Oh wat lastig, helemaal geen problemen mee (gelukkig). Maar poeder is ook prima en goedkoop idd.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:31 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik ben nu over op poeder, bevalt prima en is goedkoper en ik hoef niet meer met een mesje dat ‘oplosbare’ folie open te maken. Echt haat aan die dingen, ze lossen namelijk helemaal niet op, net als die troep die wasmiddelpods heet.
Sommige lossen inderdaad niet opquote:Op maandag 21 februari 2022 15:31 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik ben nu over op poeder, bevalt prima en is goedkoper en ik hoef niet meer met een mesje dat ‘oplosbare’ folie open te maken. Echt haat aan die dingen, ze lossen namelijk helemaal niet op, net als die troep die wasmiddelpods heet.
En in plaats van Wasverzachter > Azijn. Doet hetzelfde, maar veel goedkoper.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Oh wat lastig, helemaal geen problemen mee (gelukkig). Maar poeder is ook prima en goedkoop idd.
Net als waspoeder. Een kleine eetlepel is ruim voldoende.
Ik merkte geen verschil tussen beide merken,heb ze jaren afwisseld gebruikt, behalve dan dat ze de formule weer eens gewijzigd hebben en beide niet meer goed werken tegen theeaanslag.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Die vind ik erg tegenvallen. W5 (Lidl) is wel prima, maar kan vaatwasser afhankelijk zijn natuurlijk.
Wat ik er fijner aan vind is dat je dan voor die dag kunt halen wat je 's avonds op je bord wilt hebben liggen, dat je verser kunt eten en dat er niet 'n hoop eten thuis ligt te bederven.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:30 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik heb dat gen ook niet, dat ik het boodschappenkarretje volgooi met lekkere producten die niet op het boodschappenlijstje staan. Dus wat dat betreft kan ik prima elke dag boodschappen doen. Ook jarenlang gedaan.
Maar ik heb geleerd dat ik boodschappen doen niet per se leuk vind en het enorm veel tijd scheelt als ik het nog maar twee keer per week doe ipv zes/zeven. En dat vind ik belangrijk, tijd. Zeker als iets wat niet leuk is dat dat zo min mogelijk tijd kost. Wij kopen ons helemaal scheel aan 'verse' producten dus we moeten helaas twee keer per week, anders zou het bij één keer blijven
Wat vind jij fijner aan elke dag boodschappen doen?
Thanks! Ik ga het checken.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:27 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Ik gebruik Copy me that. Heeft nog meer functies (weekmenu/boodschappenlijst) maar die gebruik ik niet, dat doe ik gewoon in Excel.
Je kan die vis dan natuurlijk ook op maandag en dinsdag eten.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat ik er fijner aan vind is dat je dan voor die dag kunt halen wat je 's avonds op je bord wilt hebben liggen, dat je verser kunt eten en dat er niet 'n hoop eten thuis ligt te bederven.
Maandag verse vis halen om die dan zondag op te eten, dat heeft weinig zin. En als je het niet invriest (maar dan is het ook al onzin om vers te kopen) is het tegen zondag wel bedorven.
En als iets op is, haal je het dezelfde dag in de winkel. Hoef je ook niet voor het winkelen te kijken wat er bijna op is.
Qua tijd valt het mee, omdat je alleen even snel koopt wat je nodig hebt. Eens in de zoveel tijd gaan we naar Duitsland en daar slaan we dan alles met lange houdbaarheidsdatum, drogisterij-artikelen, toiletpapier en zo in. Alcohol halen we ook altijd daar.
Ja, dat doe ik dan liever per dag. Als je op de centen let, kun je dan natuurlijk ook kopen wat net in de aanbieding is. Ja, je kunt een paar keer per week verse dingen bijhalen, maar als je er dan toch bent...quote:Op maandag 21 februari 2022 15:38 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Je kan die vis dan natuurlijk ook op maandag en dinsdag eten.Daar pas je dan je menu wel op aan. En je kunt natuurlijk ook 1x flink en dan 1 of 2 keer wat verse dingen bijhalen.
Oh dat is leukquote:Op maandag 21 februari 2022 15:39 schreef Fe2O3 het volgende:
Qua besparen kan je ook zoiets proberen, https://sorted.club/packs-2/ , dan koop je boodschappen voor 3 a 4 dagen en gebruik je alles in verschillende maaltijden zodat je minder of niks weggooit. Met ook nog eens elke dag iets nieuws
Deze onthoudt zelfs wat je eerdere weken gekocht hebt, en nog houdbaar is, zodat je dat dan niet de week erop nog eens koopt (dacht ik).
Hebben wel een leuk youtube kanaal, gebruik de app zelf niet
Is ook hoor.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik dan liever per dag. Als je op de centen let, kun je dan natuurlijk ook kopen wat net in de aanbieding is. Ja, je kunt een paar keer per week verse dingen bijhalen, maar als je er dan toch bent...Zo heeft ieder z'n voorkeuren. Gelukkig maar, anders zou het zaterdag erg druk zijn in de supermarkt en kun je er de rest van de week een kanon afschieten.
En als het er 'n dag van komt, is er nog niemand overboord. Vriezer en kast zit stampvol met ingevroren dingen en dingen met een houdbaarheidsdatum ver in de toekomst.
Daar is je gulden een daalder waard.quote:
Ja, dat wel. Dat doen wij dan ook niet echt. En wij hebben niet de tic die veel mensen wel hebben dat als ze in de supermarkt zijn, ze allemaal dingen halen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Of dat ze allerlei koekjes, zoete troep halen e.d. omdat ze met een rammelende maag in de supermarkt staan.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:44 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Is ook hoor.Ik heb ook wel minder gestructureerde periodes waarbij ik wel eind van de dag besluit wat ik 's avonds wil eten en ook aan mijn weekmenu zit ik niet vast-vast. Maar slim plannen kan wel een manier zijn om te besparen.
Precies. Het is gewoon plannen. Niemand bestelt de weekboodschappen met een vers vis gerecht op dag 6.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:38 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Je kan die vis dan natuurlijk ook op maandag en dinsdag eten.Daar pas je dan je menu wel op aan. En je kunt natuurlijk ook 1x flink en dan 1 of 2 keer wat verse dingen bijhalen.
Ik zit op of misschien net over de helft van dat bedrag in de maand, in mijn eentje, en dat is inclusief een overdosis cashewnoten, een hoop sushi en redelijk wat speciaalbier. Hey, ik ben niet op zoek naar een waardeoordeel over mijn levensstijl, maar ik kan wel een inschatting maken van waar ik nog wel wat besparingsmogelijkheden heb liggen.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Tussen de 800 en 900 euro per maand aan boodschappen is echt veel te veel.
Vergelijk het maar eens met AH, bij ons op markt 3 Paprikas voor een Euro, bij de Appie heb je er daar met mazzel 1 voor.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar is je gulden een daalder waard.
1,99 voor drie.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vergelijk het maar eens met AH, bij ons op markt 3 Paprikas voor een Euro, bij de Appie heb je er daar met mazzel 1 voor.
https://www.biovoordeel.n(...)uwe-band-p-1997.htmlquote:Op maandag 21 februari 2022 15:47 schreef sirdanilot het volgende:
Als je alleen biologischdynamische quinoa vreet dan gaat de prijs snel oplopen ook al koop je je quinoa in de uitverkoop.
Dat is goedkoper dan ik dacht. Maar niet van eigen bodem want dat spul groeit niet in Nederland, maar uit Boliviaquote:Op maandag 21 februari 2022 16:11 schreef loveli het volgende:
[..]
https://www.biovoordeel.n(...)uwe-band-p-1997.html
Volgens mij ben je juist vrij goedkoop uit, als je alleen biologisch dynamische quinoa (van eigen bodem) eet. 5 kilo voor ongeveer 30 euro, hoe lang doe je daarmee? Goede tip wel.
kakquote:Op maandag 21 februari 2022 16:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat is goedkoper dan ik dacht. Maar niet van eigen bodem want dat spul groeit niet in Nederland, maar uit Bolivia
Wel jammer dat je in Grip niet een uitgave kan opsplitsen in verschillende categorieën. Daardoor heb ik 'm er toch weer afgegooid.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:05 schreef Schnitzels het volgende:
Ik pin altijd alles.
Dus ik heb de Grip app gekoppeld en dan kun je alle transacties categoriseren. Grip leert dit dan ook voor de toekomst. Dan schrik je al hoeveel abonnementen en structurele overbodige uitgaven er al zijn.
Boodschappen zijn wij met twee personen en een hond ongeveer 300-350 euro aan kwijt. En daar zitten afhaal maaltijden niet bij. Als we iets gebruiken en het is in de aanbieding, dan pak ik wel ietsje meer. Maar ik ga maar naar één supermarkt, die zgn. 'besparing' door te gaan rondracen gun ik iedereen met die vrije tijd.
We zouden zelf nog veel slimmer kunnen inkopen. We maken nog te vaak eten voor 3-5 personen terwijl wij met 2-en zijn. Dan maken we het maar voor twee dagen. Dat schijnt sowieso goedkoper te zijn. We maken zelf ook nog te weinig gebruik van onze vriezer. Aanbiedingsvlees invriezen bijvoorbeeld.
Niet zo zuur.quote:Op maandag 21 februari 2022 16:24 schreef loveli het volgende:
Beste tip voor TS is dat 'ie er zelf moeite in steekt. Ipv een zak koffie koopt hij capsules, ipv ongesneden groente voorgesneden en ipv een keer naar z'n bonnetjes te kijken, opent hij een topic.
Gewoon, een klein beetje moeite.
Het is nou eenmaal wel zo dat je er eerst wat moeite voor moet doen. Het betaalt zich later wel uit in besparingen qua uitgaven en tijd. Maar niet als je er geen moeite voor doet.quote:
Heb je de bank autorisatie ook wel weer ingetrokken?quote:Op maandag 21 februari 2022 16:22 schreef Donna het volgende:
[..]
Wel jammer dat je in Grip niet een uitgave kan opsplitsen in verschillende categorieën. Daardoor heb ik 'm er toch weer afgegooid.
Ben dan toch wel heel blij met m'n Excel.
Ja, eerst alle koppelingen eraf, account verwijderd en toen de app eraf!quote:Op maandag 21 februari 2022 18:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Heb je de bank autorisatie ook wel weer ingetrokken?
Goed punt. Soms zijn die dure merken in de aanbieding bij de AH, zoals Sun of Dreft ofzo, maar zelfs bij acties van 2 halen 1 betalen is het fors duurder dan het AH eigen merk. Volgend mij echt het 3- of 4-voudige soms. Die eigen merk van AH heb ik altijd en het wordt prima schoon.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat zou ik ook doen
quote:Op maandag 21 februari 2022 16:24 schreef loveli het volgende:
Beste tip voor TS is dat 'ie er zelf moeite in steekt. Ipv een zak koffie koopt hij capsules, ipv ongesneden groente voorgesneden en ipv een keer naar z'n bonnetjes te kijken, opent hij een topic.
Gewoon, een klein beetje moeite.
De 'verse' vis die je koopt is in verreweg de meeste gevallen niet anders dan ingevroren vis. Het enige verschil is dat de winkel het al voor je ontdooit heeft. Vis wordt al op zee ingevroren, kan wel twee jaar in een pakhuis op Urk liggen en vervolgens als 'verse' vis verkocht worden door de winkel.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:37 schreef Halcon het volgende:
Maandag verse vis halen om die dan zondag op te eten, dat heeft weinig zin. En als je het niet invriest (maar dan is het ook al onzin om vers te kopen) is het tegen zondag wel bedorven.
Yep. Er zijn diverse producten die én lang houdbaar zijn én dusdanig vaak in de aanbieding, dat je feitelijk niet goed bij je hoofd bent als je er het volle bedrag voor betaalt.quote:Op maandag 21 februari 2022 18:53 schreef DoubleDip het volgende:
Verschillende supermarkten afgaan voor de beste aanbiedingen wil helpen. En bepaalde dure dingen, zoals koffie, alleen kopen als het in de aanbieding is.
Kijk eens in de bonusfolder zou ik zeggen.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Goede tip! Eten we eigenlijk nooit. Hoeveel ben je dan voor een paar dagen kwijt?
Nespresso, maar vaak het merk L’Or. 35 cent per cupje al probeer ik het wel vaak te halen in de bonus.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:57 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Wat voor koffie drinken jullie? Een beetje fatsoenlijke koffiebonen heb je voor een tientje per kg en een kopje koffie is gemiddeld zo'n 7 gram koffie.
Dan heb je voor 60 euro 850 bakken koffie per maand. Dan drink je achterlijk veel
Sommige cups zijn echt niet lekker.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:41 schreef Piger het volgende:
Als je van Nespresso cups a 50ct per stuk gaat naar Lidl cups a 10ct dan heb je dus al 40 a 50 euro te pakken.
Ik zie belachelijk veel tips maar iemand met uitgavenpatroon van 900 euro per maand met naar 35% stickers laten kijken of meerdere winkels/markten laten gaan is nog echt 10 stappen te ver.
Eerst eens de makkelijke besparingen doen.
Wat mij betreft zou koffie daar onder vallen. Dure drogist producten en wc papier altijd in aanbieding kopen of liever gewoon huismerk.
Andere producten ook zoveel mogelijk naar huismerk.
1x2 dagen boodschappen doen i.p.v. elke dag. (Is al wennen denk ik).
En gewoon naar de prijskaartjes kijken in de supermarkt i.p.v. random spullen uit het vak te trekken.
Ik alleen maar ....quote:Op maandag 21 februari 2022 19:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nespresso, maar vaak het merk L’Or. 35 cent per cupje al probeer ik het wel vaak te halen in de bonus.
Too good to go broodboxen?quote:Op maandag 21 februari 2022 21:01 schreef Rene het volgende:
500-600 per maand met twee mensen.
Dan heb ik voor 40 euro per maand fruit van de markt, hebben we lekkere kaas en besparen we niet bepaald op producten. Het is mede duur wegens koolhydraat armere zaken (crackers/brood/muesli voor veelsteveel, zoete aardappelen, aangepaste spread op brood etc etc wegens een diabeet!
Ja, jankend veel en duur. Maar we kwamen er zelfs achter dat het niet eens veel scheelt met de lidl en dergelijke. Het is inwisselbaar.
Waar dit aan ligt? Ik durf het echt niet te zeggen. Behalve dat ik mn neus ophaal voor eigen merk frisdrank en goedkoop brood!
Maar we doen zeker aan:
- Weekboodschappen
- Kasten uitzoeken voor de weekgerechten, wat is er nog en wat niet.
Vanaf vrijdag bij de Aldi Robijn in de aanbieding https://www.aldi.nl//aanb(...)396-1-0.article.htmlquote:Op maandag 21 februari 2022 21:40 schreef NightDancert het volgende:
Sommige zaken koop ik trouwens wel in achterlijke hoeveelheden in als de aanbieding goed genoeg is. Bijv wasmiddel gebruiken wij altijd Robijn en de standaardprijs is volgens mij 11 euro voor 20 wasbeurten, maar toen ik een keer 4 voor 10 euro als aanbieding zag heb ik twee dozen color en 1 doos wit gekocht (12 flacons per doos).
Vaak wit. Behalve bij een bakker. Die is dan ook altijd snel uitverkochtquote:Op maandag 21 februari 2022 21:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Too good to go broodboxen?
Hehe ik laat ze vaker gaan dan ik ze haal 🤣 maar bij bruin is het nog altijd maar afwachten hoe bruin het was.quote:Op maandag 21 februari 2022 22:05 schreef Rene het volgende:
[..]
Vaak wit. Behalve bij een bakker. Die is dan ook altijd snel uitverkocht
Op zich natuurlijk goed, maar mijn ervaring is dat wasverzachter van Robijn niet eindeloos goed blijft. Ik heb een keer gehad dat het begon te klonteren en ook een keer dat een fles poreus raakte. Beide waren flessen die ik al lange tijd in de voorraadkast had staan.quote:Op maandag 21 februari 2022 21:40 schreef NightDancert het volgende:
Sommige zaken koop ik trouwens wel in achterlijke hoeveelheden in als de aanbieding goed genoeg is. Bijv wasmiddel gebruiken wij altijd Robijn en de standaardprijs is volgens mij 11 euro voor 20 wasbeurten, maar toen ik een keer 4 voor 10 euro als aanbieding zag heb ik twee dozen color en 1 doos wit gekocht (12 flacons per doos).
Wasverzachter is sowieso overbodige troep en gaat inderdaad klonteren, echt raar spul is het.quote:Op maandag 21 februari 2022 22:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op zich natuurlijk goed, maar mijn ervaring is dat wasverzachter van Robijn niet eindeloos goed blijft. Ik heb een keer gehad dat het begon te klonteren en ook een keer dat een fles poreus raakte. Beide waren flessen die ik al lange tijd in de voorraadkast had staan.
Wij gebruiken überhaupt geen wasverzachter.quote:Op maandag 21 februari 2022 22:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op zich natuurlijk goed, maar mijn ervaring is dat wasverzachter van Robijn niet eindeloos goed blijft. Ik heb een keer gehad dat het begon te klonteren en ook een keer dat een fles poreus raakte. Beide waren flessen die ik al lange tijd in de voorraadkast had staan.
Wij alleen bij beddengoed en laatst bij gordijnen. Maar verder idd niet.quote:Op maandag 21 februari 2022 23:49 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Wij gebruiken überhaupt geen wasverzachter.
Zit deze week in bonus als je ah premium hebt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:52 schreef miro86 het volgende:
Gemalen Lavazza halen we in de aanbieding, komt niet vaak voor maar je komt het tegen voor 1+1 gratis.
Toch kun je daar beter natuurazijn voor gebruiken. Dat heeft hetzelfde effect op hetgeen je was, is een stuk goedkoper, en laat minder vet achter in je leidingen. Sterker nog, het ontkalkt en maakt schoon, dus is goed voor je machine.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 06:45 schreef Rene het volgende:
[..]
Wij alleen bij beddengoed en laatst bij gordijnen. Maar verder idd niet.
Ligt eraan vaak heb je 5 soorten groenten nodig. Ik moet daarvan dan altijd 3/4 weg gooien omdat ik voor mijn eentje kook. Voorgesneden is dan goedkoper en makkelijker.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:41 schreef loveli het volgende:
Groente zelf snijden vs voorgesneden maakt ook veel uit. Gemak kost geld.
Ik vind die zakjes voorgesneden helemaal niet fijn. Er zit dan een combinatie van groente in die ik helemaal niet wil gebruiken. Als er ui en/of prei in zit, is dat ook meteen meer dan ruim vertegenwoordig, want goedkoop.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ligt eraan vaak heb je 5 soorten groenten nodig. Ik moet daarvan dan altijd 3/4 weg gooien omdat ik voor mijn eentje kook. Voorgesneden is dan goedkoper en makkelijker.
Waar heb je dan precies 5 soorten groenten voor nodig?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ligt eraan vaak heb je 5 soorten groenten nodig. Ik moet daarvan dan altijd 3/4 weg gooien omdat ik voor mijn eentje kook. Voorgesneden is dan goedkoper en makkelijker.
Dit dus. Sowieso zijn shampoo en dergelijke veel goedkoper in Duitsland. Dat spul koop ik dan ook in bulk in bij amazon.de. Zo heb ik voor 3 jaar aan pods, mondspoelmiddel en tandpasta.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:03 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
4. Die app heb ik ook. Werkelijk nooit hebben ze wat, altijd alles uitverkocht
8. Toiletpapier altijd in BULK kopen via Amazon etc. Kost wat, maar je hebt meteen 3 jaar voorraad ofzo. Dan is het pas echt goedkoop. Zo heb ik Zwitsal billendoekjes gekocht, maar dan 3.000 stuksDan hou je geld in je zak. Die aanbiedingen met 1-2 pakken daar haal je amper voordeel uit.
Ik doe juist een zeker budget vaststellen inclusief alles. Dus ook afhaal, uit eten etc. Mijn ervaring was dan dat je dacht - lekker goedkoop uit deze maand met de boodschappen - maar dan bleek uit de credit card afschriften dat de restaurants etc het weer ophief.quote:Op maandag 21 februari 2022 13:59 schreef Donna het volgende:
Ik probeer voor 2 volwassenen en 2 kinderen onder de ¤600* te blijven. Daar zit echt alles in, ook luiers, behalve afhaal.
*per maand, haha.
Ik heb wel een budget voor afhaal hoor, maar dat is een los budget naast het boodschappen budget. Net als een budget voor cadeautjes, kleding etc.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 09:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doe juist een zeker budget vaststellen inclusief alles. Dus ook afhaal, uit eten etc. Mijn ervaring was dan dat je dacht - lekker goedkoop uit deze maand met de boodschappen - maar dan bleek uit de credit card afschriften dat de restaurants etc het weer ophief.
Ons maandbudget met boodschappen uit eten en huishoudelijke vlijt cadeautjes en tanken was altijd 1000 euro. Is niet meer realistischquote:Op dinsdag 22 februari 2022 09:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doe juist een zeker budget vaststellen inclusief alles. Dus ook afhaal, uit eten etc. Mijn ervaring was dan dat je dacht - lekker goedkoop uit deze maand met de boodschappen - maar dan bleek uit de credit card afschriften dat de restaurants etc het weer ophief.
Die doet het bij mij beter dan de dreft die ik nu heb.quote:Op maandag 21 februari 2022 15:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Die vind ik erg tegenvallen. W5 (Lidl) is wel prima, maar kan vaatwasser afhankelijk zijn natuurlijk.
Een lasagne of een curry bv.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 09:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar heb je dan precies 5 soorten groenten voor nodig?
Ik haal gewoon losse groenten in de juiste hoeveelheden bij de groenteman. En daar hebben groenten ook niet zo'n eenheidsformaat en kun je bijv. makkelijk een klein uitgevallen courgette halen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 10:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een lasagne of een curry bv.
Ik kook altijd al voor 2x maar losse groenten zijn voor mij duurder dan zo'n pakket.
Voor 400 gram groente betaal je iets van ¤2 bij de Aldi en daar haal ik net een paprika en een ui voor.
Op zich herkenbaar, maar toch vooral gemak en variatie. Er zitten vaak groenten in die afzonderlijk best wel even goed blijven. Prei, paprika, kool, ui zijn allemaal dingen die niet binnen een paar dagen bederven als je wat je nodig hebt eraf hebt gesneden.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die zijn niet gratis, je betaalt ze met jouw data. En die data mogen zij met derden delen. Ik gebruik die functie dus niet, en hou mijn uitgaven bij in een excelsheet. En dat werkt voor mij prima.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Folder app downloaden en favorieten aanmaken
Bankrekening bij SNS daar zit GRATIS huishoudboekje bij
Hoef je maar een keer aan te geven wat het is en de rest gaat vanzelf
Dat is jouw probleem.quote:Op maandag 21 februari 2022 14:15 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Nou?quote:Op woensdag 23 februari 2022 08:24 schreef raptorix het volgende:
Durf niets een te vertellen hoeveel ik kwijt ben per maand voor 2 personen
Nooit precies nagekeken, maar ik denk dat ik ergens rond de 1500 zal zitten.quote:
Als je om de smaakbeleving geeft, dan snap ik het wel. Het verschil is dat het dan een bewuste keuze is.quote:Op woensdag 23 februari 2022 07:07 schreef SpecialK het volgende:
450 euro per persoon per maand is wel echt een extreem hoog bedrag. Ik denk eigenlijk dat er 2 of 3 luxe-producten in het mandje eindigen waarvan de TS geen idee heeft dat het zo extreem duur is.
Je kan een keertje een maandje lang proberen de goedkoopste versies van de dingen te kopen die je toch al ging kopen. Dan is het aan jou te zien wat je hebt bespaard die maand en om per product af te wegen of de goedkope versie niet ook wel prima is.
Ik denk dat meer dan 200 euro per persoon niet nodig zou moeten zijn. Dus daar ligt voor jou 6000 euro per jaar om te besparen.. daar kan je leuk van op vakantie of je investeert het in iets. Zonde om dat in de dure kazen te stoppen.
50 euro per dag? Zuip je elke dag een fles champagne leeg?quote:Op woensdag 23 februari 2022 10:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nooit precies nagekeken, maar ik denk dat ik ergens rond de 1500 zal zitten.
30 Euro per dag, 2 stukjes goed vlees is al 10, goede groenten en sapjes, flesje wijn, gaat hard hoorquote:Op woensdag 23 februari 2022 11:57 schreef NightDancert het volgende:
[..]
50 euro per persoon per dag? Zuip je elke dag een fles champagne leeg?
investeer ook eens in een rekenmachinequote:Op woensdag 23 februari 2022 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
30 Euro per dag, 2 stukjes goed vlees is al 10, goede groenten en sapjes, flesje wijn, gaat hard hoor
Ik had sigaretten er niet bij gezet.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:01 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
investeer ook eens in een rekenmachine
Je rookt voor 600 euro per maand?quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had sigaretten er niet bij gezet.
1.5 pakje per dag met twee kettingrokers. Nice.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je rookt voor 600 euro per maand?
Eigenlijk nog wel een stuk meer, maar goed echt geen idee wat ik daadwerkelijk aan kosten kwijt ben, het interesseert me ook weinig.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je rookt voor 600 euro per maand?
Apart dat 'ie dan nog veel geld uitgeeft aan lekker eten, want smaken zal het dan toch allemaal niet meer doen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
1.5 pakje per dag met twee kettingrokers. Nice.
Dan hoef je ook niet te sparen voor later.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
1.5 pakje per dag met twee kettingrokers. Nice.
Opa rookte ook en werd 94 in goede gezondheid.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan hoef je ook niet te sparen voor later.
n=1quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:36 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Opa rookte ook en werd 94 in goede gezondheid.
Weet je wel hoeveel al die extra pepers kostenquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Apart dat 'ie dan nog veel geld uitgeeft aan lekker eten, want smaken zal het dan toch allemaal niet meer doen.
Eet je elke dag AH excellent entrecote en ribeye ofzo? Het lijkt me echt heel moeilijk om voor 30 euro per dag te eten zonder uiteten te gaan of af te halen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
30 Euro per dag, 2 stukjes goed vlees is al 10, goede groenten en sapjes, flesje wijn, gaat hard hoor
Moeilijk is dat niet?quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:50 schreef archito het volgende:
[..]
Eet je elke dag AH excellent entrecote en ribeye ofzo? Het lijkt me echt heel moeilijk om voor 30 euro per dag te eten zonder uiteten te gaan of af te halen.
Pfoe, dat zou mij dus echt zonder enige moeite lukken hahaquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:50 schreef archito het volgende:
[..]
Eet je elke dag AH excellent entrecote en ribeye ofzo? Het lijkt me echt heel moeilijk om voor 30 euro per dag te eten zonder uiteten te gaan of af te halen.
quote:Op maandag 21 februari 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En zalm? Die ook niet meer kopen
Zalm hoeft niet duur te zijn, wilde zalm uit de diepvries is voor 2 stukken minder dan 2.50.quote:Op maandag 21 februari 2022 12:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik ga toch proberen er een rijtje van te maken.
-Koffie
-Dure kaas
-Vis/tonijn/zalm
-Toiletpapier
-Vlees
-Fruit
Ik zie wel wat dingen waarop we dus flink kunnen bezuinigen.
Mwah... ik ben niet bang voor die uitdaging hoorquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:50 schreef archito het volgende:
[..]
Yup, ik haal altijd deze van de Aldi https://www.aldi.nl/merke(...)478-1-0.article.html, ze hebben ze ook in een zak van 500 gramquote:Op woensdag 23 februari 2022 13:38 schreef Felagund het volgende:
[..]
[..]
Zalm hoeft niet duur te zijn, wilde zalm uit de diepvries is voor 2 stukken minder dan 2.50.
Het frappante is dat ze bij de AH nog goedkoper zijn:quote:Op woensdag 23 februari 2022 16:13 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Yup, ik haal altijd deze van de Aldi https://www.aldi.nl/merke(...)478-1-0.article.html, ze hebben ze ook in een zak van 500 gram
Lukt makkelijk, ja.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah... ik ben niet bang voor die uitdaging hoor
En tussendoor een pakkie sigaretten.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Moeilijk is dat niet?
Duur stukje vlees elke dag, wat kant-en-klare groentenschotels, 's ochtends bij het ontbijt carpaccio en zo. 's middags nog eten. Wat verse sapjes. 's avonds flesje wijn.
Die hebben wij meestal. Tuurlijk, verse zalm is lekkerder, maar als je het goed bereidt kun je hier een prima visje aan hebben.quote:Op woensdag 23 februari 2022 16:27 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het frappante is dat ze bij de AH nog goedkoper zijn:
https://www.ah.nl/producten/product/wi178129/ah-wilde-zalmfilets
Inderdaad.quote:Op woensdag 23 februari 2022 17:51 schreef NightDancert het volgende:
[..]
En tussendoor een pakkie sigaretten.
Laten komen? Man, met zelf maken is 30 euro al een eitje xDquote:Op woensdag 23 februari 2022 17:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Inderdaad.
's middags een broodje laten komen, nog ergens koffie gaan drinken... Je hoeft niet heel gek te doen om 30 euro of meer per dag te verorberen en weg te blazen.
Laten we dat dan gewoon niet doen en er niet eens op reagerenquote:Op woensdag 23 februari 2022 18:51 schreef Lienekien het volgende:
Toch jammer dat het topic eindigt in wie het makkelijkst flink geld kan stukslaan in dagelijkse uitgaven aan eten.
Och, het is niet dat TS een bon post zodat je echte adviezen kan geven in plaats van "koop aanbiedingen en in bulk, ga naar goedkope winkels en koop minder".quote:Op woensdag 23 februari 2022 18:51 schreef Lienekien het volgende:
Toch jammer dat het topic eindigt in wie het makkelijkst flink geld kan stukslaan in dagelijkse uitgaven aan eten.
En wat 'ie sowieso wil behouden. Fles wijn schrappen is makkelijk gezegd, maar als 'ie graag wijn drinkt....Het klinkt ook weer niet zo dat 'ie elke maand geld tekort komt of zo.quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Och, het is niet dat TS een bon post zodat je echte adviezen kan geven in plaats van "koop aanbiedingen en in bulk, ga naar goedkope winkels en koop minder".
Dat zal inderdaad een punt zijn. Voor passata of pasta ga ik naar de hard discounter om 10 cent te besparen. Maar voor lekkere kaas, goed vlees of een goede fles wijn heb ik dan weer 10 euro extra over. Per stuk/flesquote:Op woensdag 23 februari 2022 19:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
En wat 'ie sowieso wil behouden. Fles wijn schrappen is makkelijk gezegd, maar als 'ie graag wijn drinkt....Het klinkt ook weer niet zo dat 'ie elke maand geld tekort komt of zo.
En als je vervolgens een deel van die grotere verpakking weg moet flikkeren ook. Veel dingen moet je na openen toch redelijk snel opeten.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 13:38 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Volgens mij nog niet genoemd: reken prijzen in de supermarkt om naar prijs per kg. Bijvoorbeeld in het schap kan het doosje A-merk muesli a 400 gram maar net ietsje duurder lijken als de 1 kg zak B-merk muesli, maar per kilogram bekeken is het A-merk wel 2.5 keer zo duur. Let wel op dat je de neiging hebt van grootverpakkingen meer te gebruiken. Zo kan het zijn dat van een biermerk de halve literblikken -per liter bier bekeken- goedkoper zijn dan de 33 cl variant maar als je uit gewoonte 2 (of 6) blikken achteroverslaat dan ben je alsnog duurder uit.
Lavazza nu bij makro, als je een pas kunt lenen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 01:52 schreef miro86 het volgende:
Wij zitten op zo'n 400 voor twee volwassenen en een peuter. Dit is wel alleen voedsel en drank. Wij doen boodschappen een keer per week maar dan meteen in twee winkels - eens standaard supermarkt en een bio/bulk winkel. Ik vind koken leuk en vooral om lekkere gerechten op tafel te zetten met simpele ingrediënten. Groente en fruit zijn over het algemeen seizoensgebonden en bio. Vis 1x per week, maar dan ook goed. Vegetarisch zo'n 3-4x per week.
Voorgesneden groente en fruit kopen we nooit - is duur de kwaliteit is belabberd. Seizoensgebonden is vaak goedkoper en hogere kwaliteit.
Koffie doen we ouderwets met een Moka express. Gemalen Lavazza halen we in de aanbieding, komt niet vaak voor maar je komt het tegen voor 1+1 gratis.
Rode wijn kopen we jaren op voorhand. Als we eens een flesje opentrekken dan is dat er eentje uit de kelder (en dan is er plek voor een nieuw flesje).
Wasmiddel/vaatwastabletten/schoonmaak producten/luiers allen bij erg goede aanbiedingen en in bulk.
We kopen ook bijna geen snoep, chips of toetjes. En geen kant en klare maaltijden natuurlijk.
Prijs per kilo staat meestal op het kaartje/etiketquote:Op zaterdag 26 februari 2022 13:38 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Volgens mij nog niet genoemd: reken prijzen in de supermarkt om naar prijs per kg. Bijvoorbeeld in het schap kan het doosje A-merk muesli a 400 gram maar net ietsje duurder lijken als de 1 kg zak B-merk muesli, maar per kilogram bekeken is het A-merk wel 2.5 keer zo duur. Let wel op dat je de neiging hebt van grootverpakkingen meer te gebruiken. Zo kan het zijn dat van een biermerk de halve literblikken -per liter bier bekeken- goedkoper zijn dan de 33 cl variant maar als je uit gewoonte 2 (of 6) blikken achteroverslaat dan ben je alsnog duurder uit.
Toen ik net op mezelf woonde had ik 'n Excelsheet, met daarin alle inkomsten, uitgaven en dan doorrekenen wat voor effect dingen hebben.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 13:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Eerste stap lijkt mij altijd analyseren, dus bonnetjes bewaren een periode en in excel flikkeren.
In het uiterste geval 250 euro cash opnemen en kijken hoeveel boodschappen TS daarmee kan doen.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 13:54 schreef FlippingCoin het volgende:
Eerste stap lijkt mij altijd analyseren, dus bonnetjes bewaren een periode en in excel flikkeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |