abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203731230

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203731232
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dan alsnog verdiend het absoluut niet de schoonheidsprijs, net zoals het expanden van de NATO naar het oosten.

Je vergelijking is echt absurd, maar goed. Dat ben ik van je gewend.
Het verdient zéker niet de schoonheidsprijs, dat ben ik zeker met je eens. En waarom de NAVO zo nodig uit moet breiden snap ik ook niet. Dat de VS smerige spelletjes speelt geloof ik ook wel. Maar geloof nu maar niet dat Putin zo'n heilig boontje is.

Die vergelijking klopt wel. Er zijn mondeling wat dingen verteld. En in de westerse wereld zijn die dingen nu eenmaal niets waard als ze niet op papier gezet worden
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:47:56 #3
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731241
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dan alsnog verdiend het absoluut niet de schoonheidsprijs, net zoals het expanden van de NATO naar het oosten.

Je vergelijking is echt absurd, maar goed. Dat ben ik van je gewend.
"Expanden van NATO naar het oosten"
Dat zijn allemaal zelfstandige landen net als Rusland die gewoon doen wat ze zelf willen. Waarom heeft Rusland iets te zeggen welke landen lid worden van de NATO als niet lid?
pi_203731248
Toch maar ff de ruimte achter de boekenkast klaar gaan maken.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_203731255
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Harlekien2 het volgende: [..] Dan alsnog verdiend het absoluut niet de schoonheidsprijs, net zoals het expanden van de NATO naar het oosten. Je vergelijking is echt absurd, maar goed. Dat ben ik van je gewend.
Iedereen hier heeft natuurlijk ook die Westerse bril op. Als je goed en fout even vergeet en je kijkt dan naar het Russische perspectief dan snap je precies wat ze doen. Zo moeilijk is het echt niet. Het is niet meer of minder waard dan ons perspectief. En al helemaal niet wat wij wel of niet in de praktijk aan het doen zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:49:00 #6
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731258
En al zou Oekraine de Donbass opgeven, dan is dat natuurlijk niet genoeg. Eerst De Krim en nu de Donbass. En dan paar jaar later weer een gebied met een aandeel Russen die daar wonen.
pi_203731260
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:48 schreef RipCity het volgende:
Toch maar ff de ruimte achter de boekenkast klaar gaan maken.
Anne Tried it, didn't work
pi_203731265
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:41 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Het betekent dat ze daar zich identificeren als Russen. Ze spreken Russisch. Ze voelen zich Russisch. En ondertussen worden deze burgers beschoten door het Oekraïnse leger. Deze burgers vragen hulp aan Rusland. Willen niet bij Oekraïne horen. Dan hebben ze daar recht op.

Ik vind dat als Limburg zich af wil splitsen van Nederland, dat dat zou moeten kunnen.
En als Amsterdam, of een andere stad, zich af wil splitsen van Nederland, moet dat dat kunnen?

Of als een wijk zich wil afsplitsen van een stad, moet dat dan kunnen?

Of als een straat zich af wil splitsen van een wijk, moet dat dan kunnen?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_203731269
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:42 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Ah, dus dan zijn al die milities ineens geen neo-nazis meer.
Kosher nazis
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_203731272
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Momo het volgende:
En al zou Oekraine de Donbass opgeven, dan is dat natuurlijk niet genoeg. Eerst De Krim en nu de Donbass. En dan paar jaar later weer een gebied een aandeel Russen die daar wonen.
Nu heb ik alleen helaas niet het idee dat er de grootste troepenmacht sinds WO2 klaarstaat voor alleen donbas
pi_203731274
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:42 schreef Montagui het volgende:

[..]
In die regio wonen ook Oekrainers etc, en wat willen die?
Veel Oekrainers die zich meer thuis voelen in Oekraïne zijn naar het westen verhuisd. Voornamelijk naar Dnipro. De burgers die gebleven zijn willen voornamelijk onderdeel van Rusland worden of een eigen republiek.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:43 schreef Momo het volgende:

[..]
Tja als je dan perse in Rusland zou willen wonen, zou ik toch gewoon naar Rusland verhuizen. Zeker als er geen meerderheid is.
Het gaat ook om hun gebied. Hun land. Hun stad. Hun grond. Dat willen ze verdedigen. Dat zien ze als hun gebied, dat ze met hun leven willen verdedigen.
Je zou je het als Nederland natuurlijk bijna niet voor kunnen stellen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Montagui het volgende:

[..]
WIE organiseert deze 'evacuatie'?
Wat doet dat er in deze discussie toe?

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:45 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ja daar is hij weer. _O- Ja, allé Oekraïners inclusief hun Joodse president steunen de nazi's. Dat is wat jij graag wil geloven, want dat is wat de Russische media je vertelt. En dan maar zeggen dat je oh zo Nederlands bent en dat je zou sterven voor het Nederlandse volk en vaderland. :|W
Jij legt mij vanalles in de mond. Dat ik Rusland aanhang. Dat ik geen Nederlander zou zijn. Dat ik alles van Rusland maar wil geloven.
Het is bewezen dat een groot deel van het Oekraïnse leger bestaat uit neo-nazi's. Dat kun jij ontkenne, dat mag. Maar het is een feit en in de regio ook heel bekend.
pi_203731275
Met dat toneelstukje van de evacuaties is het eigenlijk al begonnen he ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_203731280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Iedereen hier heeft natuurlijk ook die Westerse bril op. Als je goed en fout even vergeet en je kijkt dan naar het Russische perspectief dan snap je precies wat ze doen. Zo moeilijk is het echt niet. Het is niet meer of minder waard dan ons perspectief. En al helemaal niet wat wij wel of niet in de praktijk aan het doen zijn.
Je snapt het precies als ze Oekraïne binnen zouden vallen? Just asking.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_203731283
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat zijn allemaal zelfstandige landen net als Rusland die gewoon doen wat ze zelf willen. Waarom heeft Rusland iets te zeggen welke landen lid worden van de NATO als niet lid?
Op dat niveau is het een machtsspelletje. Dat hele soevereiniteit verzinnen we er zelf bij om ons gedrag moreel te rechtvaardigen. Dat is hoe het gaat voor ons mensjes, maar op de schaal van geopolitiek is het gewoon wie is het sterkste.
pi_203731284
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Momo het volgende:
En al zou Oekraine de Donbass opgeven, dan is dat natuurlijk niet genoeg. Eerst De Krim en nu de Donbass. En dan paar jaar later weer een gebied een aandeel Russen die daar wonen.
Gaat niet gebeuren natuurlijk. Het verbaasd me dat ze nog niet binnengevallen zijn. Zou mooi zijn; Friesland bedenkt onafhankelijk te worden en bouwt een groot hek om Friesland heen. Wat denk je dat er gaat gebeuren?
pi_203731288
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Je snapt het precies als ze Oekraïne binnen zouden vallen? Just asking.
Jep.
pi_203731294
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:47 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Het verdient zéker niet de schoonheidsprijs, dat ben ik zeker met je eens. En waarom de NAVO zo nodig uit moet breiden snap ik ook niet. Dat de VS smerige spelletjes speelt geloof ik ook wel. Maar geloof nu maar niet dat Putin zo'n heilig boontje is.

Die vergelijking klopt wel. Er zijn mondeling wat dingen verteld. En in de westerse wereld zijn die dingen nu eenmaal niets waard als ze niet op papier gezet worden
Dat zal ik ook nooit beweren. Maar ik vind dat hij wel keer op keer in twijfel wordt getrokken, niet altijd terecht.

Dat afspraken niet op papier zijn gezet, daar heb je een punt. Maar goed, gezegd is gezegd.
pi_203731296
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Jep.
Dat vind je dan ook gerechtvaardigd?
pi_203731300
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
En als Amsterdam, of een andere stad, zich af wil splitsen van Nederland, moet dat dat kunnen?

Ah, je was me voor :P
pi_203731305
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef TLC het volgende:
Met dat toneelstukje van de evacuaties is het eigenlijk al begonnen he ?
Dat lijkt me wel
pi_203731307
Word toch wel spannend zo

twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_203731308
quote:

[..]
Klopt helemaal. Maar goed, dat is heel lastig om mensen te laten zien. Vooral als ze overal één verhaal horen.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:53:23 #23
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Op dat niveau is het een machtsspelletje. Dat hele soevereiniteit verzinnen we er zelf bij om ons gedrag moreel te rechtvaardigen. Dat is hoe het gaat voor ons mensjes, maar op de schaal van geopolitiek is het gewoon wie is het sterkste.
Rusland zorgt natuurlijk ook zelf voor dat landen als Oekraine zich liever "bij de andere partij" aan willen sluiten. Rusland is de "toxic ex" van veel van die landen.
pi_203731324
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:52 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Klopt helemaal. Maar goed, dat is heel lastig om mensen te laten zien. Vooral als ze overal één verhaal horen.
Maar nogmaals: wat vind je ervan als Rusland daadwerkelijk Oekraïne aanvalt? Is dat gerechtvaardigd in jouw ogen en zo ja, waarom dan?
pi_203731327
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:51 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dat zal ik ook nooit beweren. Maar ik vind dat hij wel keer op keer in twijfel wordt getrokken, niet altijd terecht.

Dat afspraken niet op papier zijn gezet, daar heb je een punt. Maar goed, gezegd is gezegd.
Als wij een afspraak zouden maken dan is 'gezegd is gezegd'. In de politiek werkt dat helaas niet zo. Ergens snap ik de gedachten van Putin ook wel hoor. Hij wordt natuurlijk steeds verder ingesloten. Maar eerlijk is eerlijk, we hangen liever het westen aan. In Rusland gaat het niet zo goed...

Maar die wens van Putin van de USSR en Putin als de Tsar gaat natuurlijk nooit gebeuren
pi_203731335
quote:

[..]

Goed punt. Ik vind de vergelijking niet echt terecht.
Deze mensen wonen al jarenlang in oorlogsgebied en lopen gevaar.
Ze willen een eigen republiek, ze identificeren zich niet als Oekraïners.
Ik vind zelf dat de stem bij het volk zou moeten liggen, vooral in dit geval.
pi_203731338
quote:

[..]
Als je goed en fout vergeet kun je een hoop rechtlullen voor jezelf. Heb ik persoonlijk niet zo'n zin in. Maar als goed en fout er voor jou niet zo toe doen is dat ook een keuze.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:55:51 #28
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731348
quote:

[..]

Breidt de NAVO uit of wil een land zichzelf als keuze daarin zetelen ?
Het narratief neerzetten dat NAVO op expansie uit is, is miskennen dat dit altijd een (zelf)keuze is.

Het schaakspel is wmb vooral dat een land zelf dat wenst en het is wmb dan niet aan NAVO om dan nee te zeggen wanneer het toetredende land (dan) voldoet aan de voorwaarden. Zelfs Rusland mag en kan lid worden van de NAVO.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_203731349
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:53 schreef Momo het volgende:

[..]
Rusland zorgt natuurlijk ook zelf voor dat landen als Oekraine zich liever "bij de andere partij" aan willen sluiten. Rusland is de "toxic ex" van veel van die landen.
En de agressor laten we dat niet vergeten. Zie De Krim.
zie email 27 oktober
pi_203731353
quote:

[..]

Rusland bewijst prima waarom de NAVO is uitgebreid, staten die niet bij de NAVO zitten zijn aan de goden overgeleverd. De Baltische staten, Polen, enzovoorts zullen dankbaar zijn dat ze zo verstandig zijn geweest om zich aan te sluiten zolang de Russische beer op hun gat lag, Oekraïne en Georgië zijn helaas voor hun te laat tot dat inzicht gekomen. Ieder buurland van Rusland zou zich moeten willen verdedigen tegen die Mafiastaat, die blijkbaar z'n streken ook nooit verliest.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2022 23:57:10 ]
pi_203731354
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Zucht. Omdat de NATO dat toegezegd zou hebben en zo Rusland omsingelen.
Natuurlijk willen landen zich aansluiten bij de NATO, dat brengt heel veel voordelen.
Trouwens: Oekraïne was dichterbij Rusland dan bij de NATO in 2014 tot de Maidan.
pi_203731366
quote:
18s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het narratief neerzetten dat NAVO op expansie uit is, is miskennen dat dit altijd een (zelf)keuze is.

Het schaakspel is wmb vooral dat een land zelf dat wenst en het is wmb dan niet aan NAVO om dan nee te zeggen wanneer het toetredende land (dan) voldoet aan de voorwaarden. Zelfs Rusland mag en kan lid worden van de NAVO.
In het verleden is dit toegezegd door Bush geloof ik. Uiteindelijk liet Amerika het afweten maar stond Rusland er voor open.

Dit zou trouwens wel de oplossing zijn voor alle problemen.
pi_203731368
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:54 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dat zei je niet, je zei dat Limburg zich ook af zou mogen scheiden als het aan jou lag. Dus dan vraag ik aan jou: waar ligt de grens voor jou wat dat betreft? Op provincieniveau? Gemeente? Wijk? Straat? Huis?

Volgens de criteria die je nu deponeert (oorlogsgebied en gevaar) zou Limburg daar niet aan voldoen, terwijl je net zei dat je het zou begrijpen als Limburg zich af zou scheiden. Dus, wat is het nu?
pi_203731372
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ook dit ligt natuurlijk een heel stuk genuanceerder.
pi_203731378
quote:
“Rusland valt zaterdag aan om Oekraïense president buiten te sluiten”
Volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) is de kans heel groot dat het Russische leger Oekraïne zaterdag aanvalt. President Volodymyr Zelensky zit dan immers in het buitenland en door het luchtruim af te sluiten zou het Oekraïense bewind dan meteen zijn onthoofd.
Morgen dus w/
pi_203731383
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dat zei je niet, je zei dat Limburg zich ook af zou mogen scheiden als het aan jou lag. Dus dan vraag ik aan jou: waar ligt de grens voor jou wat dat betreft? Op provincieniveau? Gemeente? Wijk? Straat? Huis?

Volgens de criteria die je nu deponeert (oorlogsgebied en gevaar) zou Limburg daar niet aan voldoen, terwijl je net zei dat je het zou begrijpen als Limburg zich af zou scheiden. Dus, wat is het nu?
Goede vraag. Eerlijk gezegd had ik er op deze manier nog niet over nagedacht. Ik vind dat inderdaad dan op provincieniveau.
pi_203731388
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Veel Oekrainers die zich meer thuis voelen in Oekraïne zijn naar het westen verhuisd. Voornamelijk naar Dnipro. De burgers die gebleven zijn willen voornamelijk onderdeel van Rusland worden of een eigen republiek.

Ja, dat zei ik dus eerder ook al.

Kortweg, omvolking.

Kan een vreedzame expansie strategie zijn (geen geweld, geen bloedvergieten), maar je gaat op een gegeven moment stuiten op grotere tegenmacht en dan kan je kiezen om tevreden zijn met wat je hebt kunnen krijgen of gek in de kop te zijn om dan de rest dan maar met geweld te willen verkrijgen. De bewoners, en dat zijn er steeds meer en meer, zullen je dat niet in dank afnemen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_203731391
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je mag je afscheiden zolang je je niet van Rusland afscheidt, dat is wel duidelijk nu toch? Iedereen mag alles doen wat ie wil zolang het maar in Ruslands straatje past, anders verdien je het terugveroverd te worden.
pi_203731398
quote:
18s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is ook zeker zo. Een land mag zich volgens het westen zelf kandidaat stellen voor lidmaatschap van de NAVO. Maar volgens mij heeft Rusland zichzelf ooit kandidaat gesteld, wat afgewezen is door de VS...

Ik sta achter de NAVO hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar er zit wel een wat langere geschiedenis achter dan simpel dat Rusland zomaar het westen wil aanvallen
pi_203731407
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:58 schreef SoldMayor het volgende:

[..]
Morgen dus w/
Vraag me overigens af of dit bewust is van de president, om het land uit te zijn als de aanval komt
pi_203731410
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dat is ook zeker zo. Een land mag zich volgens het westen zelf kandidaat stellen voor lidmaatschap van de NAVO. Maar volgens mij heeft Rusland zichzelf ooit kandidaat gesteld, wat afgewezen is door de VS...

Ik sta achter de NAVO hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar er zit wel een wat langere geschiedenis achter dan simpel dat Rusland zomaar het westen wil aanvallen
Een land moet aan de vereisten van de NAVO voldoen gaf de poster waar je op reageerde aan. Lijkt me sterk dat Rusland dat deed.
pi_203731414
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:52 schreef Ali_boo het volgende:
Word toch wel spannend zo

[ twitter ]
Wat een warmonger.

Dan kan je nog beter Trump hebben.
pi_203731415
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En Duitsland, Polen, Finland en geheel oost-Europa. Rusland is al sinds het begin van de twintigste eeuw de agressor. Hun krokodillentranen over de Duitse inval in 1941 zijn niet alleen gênant, maar vooral ontzettend hypocriet.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203731416
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:56 schreef J.B. het volgende:

[..]
Rusland bewijst prima waarom de NAVO is uitgebreid, staten die niet bij de NAVO zitten zijn aan de goden overgeleverd. De Baltische staten, Polen, enzovoorts zullen dankbaar zijn dat ze zo verstandig zijn geweest om zich aan te sluiten zolang de Russische beer op hun gat lag, Oekraïne en Georgië zijn helaas voor hun te laat tot dat inzicht gekomen. Ieder buurland van Rusland zou zich moeten willen verdedigen tegen die Mafiastaat, die blijkbaar z'n streken ook nooit verliest.
Zeker waar.

Is dat Kim Jung Un in je UI? :D
pi_203731417
quote:

[..]

Bron? Dit is nooit gebeurd.
pi_203731420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
De Koude Oorlog had natuurlijk ook heel veel verschillende graden van spanning en ontspanning. Maar ik denk dat we dichter bij een nucleaire oorlog zijn dan sinds pakweg de jaren 80'.

Persoonlijk denk ik dat Poetin er gek genoeg voor is als hij denkt dat hij en zijn regime het kunnen overleven. En zoals ik al zei: hij is dictator, de tegenspraak van de Partij die er altijd in de Koude Oorlog wel was is er niet meer.

De communistische partij destijds in Rusland stond intern ook stijf van de paranoia en alles en iedereen was erop gericht om niet één iemand de absolute macht te laten krijgen (dat was schijnbaar in de tijd van Stalin niet zo goed bevallen). Maar dat is dus een situatie die we nu niet meer hebben.
Probleem is dat de meest paranoïde club uit de Sovjet tijdperk de macht heeft gekregen in Rusland. Die mensen waren hardcore Sovjets, en een daarvan is nu alleen heerser. Een slechtere combinatie kun je gewoon niet hebben. zij geloven niet in democratie of vrijheid, maar in orde en control.
pi_203731422
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ja, dat zei ik dus eerder ook al.

Kortweg, omvolking.

Kan een vreedzame expansie strategie zijn (geen geweld, geen bloedvergieten), maar je gaat op een gegeven moment stuiten op grotere tegenmacht en dan kan je kiezen om tevreden zijn met wat je hebt kunnen krijgen of gek in de kop te zijn om dan de rest dan maar met geweld te willen verkrijgen. De bewoners, en dat zijn er steeds meer en meer, zullen je dat niet in dank afnemen.
De keuze zou bij het volk moeten liggen. Rusland zou zich er niet mee bemoeien (wat ze tot dusver ook minimaal hebben gedaan) en Oekraïne ook niet.
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:01:48 #48
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731430
quote:

[..]
[..]
Het gaat ook om hun gebied. Hun land. Hun stad. Hun grond. Dat willen ze verdedigen. Dat zien ze als hun gebied, dat ze met hun leven willen verdedigen.
Je zou je het als Nederland natuurlijk bijna niet voor kunnen stellen.
[..]
Wat doet dat er in deze discussie toe?
[..]
Jij legt mij vanalles in de mond. Dat ik Rusland aanhang. Dat ik geen Nederlander zou zijn. Dat ik alles van Rusland maar wil geloven.
Het is bewezen dat een groot deel van het Oekraïnse leger bestaat uit neo-nazi's. Dat kun jij ontkenne, dat mag. Maar het is een feit en in de regio ook heel bekend.
In een democratie, bepaalt de meerderheid aan en met wie zij zich (willen) liëren en geldt niet wie als minderheid in een staat de grootste mond opzet of met een knuppel gaat zwaaien.

Dat een gebied of gemeenschap zich niet verbonden voelt met de staat waaronder zij (nu eenmaal) valt is wmb dan vooral een binnenlands conflict waar anderen de soevereine grens moeten respecteren.
pi_203731435
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Je mag je afscheiden zolang je je niet van Rusland afscheidt, dat is wel duidelijk nu toch? Iedereen mag alles doen wat ie wil zolang het maar in Ruslands straatje past, anders verdien je het terugveroverd te worden.
Oekraïne is de laatste puzzel waar om gestreden wordt. Wordt Oekraïne lid van de NATO dan is Rusland in principe omsingeld. Niet een fijn idee voor de Russen. Vooral niet door de eerder genoemde afspraken.
pi_203731439
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:58 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Goede vraag. Eerlijk gezegd had ik er op deze manier nog niet over nagedacht. Ik vind dat inderdaad dan op provincieniveau.
Maar wat is de definitie van een provincie? Doen we dat op inwoners, op geografisch gebied, op relatieve grootte? Op wat?

En waarom niet op gemeente-niveau? Of op wijk?

En last but not least: wat zou is er nodig om zo'n afscheiding te legitimeren? Hoe meet je de 'wil van het volk'?
pi_203731450
quote:

[..]

Nee, dit klopt niet. Er zijn gesprekken geweest, maar omdat Rusland zelf een aanvraag moest indienen, beledigde Poetin.

Daarbij heeft hij nooit het westen vertrouwd, de man is opgeleid om het westen te destabiliseren.
pi_203731453
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:02 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Oekraïne is de laatste puzzel waar om gestreden wordt. Wordt Oekraïne lid van de NATO dan is Rusland in principe omsingeld. Niet een fijn idee voor de Russen. Vooral niet door de eerder genoemde afspraken.
Omsingeld? Zitten Finland, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan nu ook al bij de NAVO?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2022 00:05:06 ]
pi_203731457
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:00 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Een land moet aan de vereisten van de NAVO voldoen gaf de poster waar je op reageerde aan. Lijkt me sterk dat Rusland dat deed.
Daar doet Oekraïne ook niet aan. 1 van de regels is dat een land geen grensconflicten heeft... Daar kan Oekraïne in dit geval overigens niets aan doen, maar ze hebben het wel...
pi_203731458
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dat vind je dan ook gerechtvaardigd?
Nope.
pi_203731463
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Probleem is dat de meest paranoïde club uit de Sovjet tijdperk de macht heeft gekregen in Rusland. Die mensen waren hardcore Sovjets, en een daarvan is nu alleen heerser. Een slechtere combinatie kun je gewoon niet hebben. zij geloven niet in democratie of vrijheid, maar in orde en control.
Volgens mij geloven ze vooral in termen van 'winnen en verliezen', en hebben ze (terecht) door dat ze in de huidige wereldorde eigenlijk weinig meer voorstellen, behoudens hun militaire en vooral nucleaire arsenaal.
pi_203731464
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef J.B. het volgende:

[..]
Bron zit iets verder terug in deze reeks
pi_203731468
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef Vallon het volgende:

[..]
In een democratie, bepaalt de meerderheid aan en met wie zij zich (willen) liëren en geldt niet wie als minderheid in een staat de grootste mond opzet of met een knuppel gaat zwaaien.

Dat een gebied of gemeenschap zich niet verbonden voelt met de staat waaronder zij (nu eenmaal) valt is wmb dan vooral een binnenlands conflict waar anderen de soevereine grens moeten respecteren.
Rusland bemoeit zich dan ook minimaal met de regio. Maar als de republiek besluit om onderdeel te willen worden van Rusland, dan vind ik dat die keuze er mag zijn.
pi_203731476
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:03 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Nee, dit klopt niet. Er zijn gesprekken geweest, maar omdat Rusland zelf een aanvraag moest indienen, beledigde Poetin.

Daarbij heeft hij nooit het westen vertrouwd, de man is opgeleid om het westen te destabiliseren.
Ergens in deze reeks staat het hele verhaal. Misschien vergis ik me in de aanvraag voor de NAVO (maar het stond er volgens mij wel). Maar Rusland zou wel degelijk aansluiting hebben gezocht bij Europa, wat keer op keer werd afgewezen door de VS. Mits de bron betrouwbaar is natuurlijk
pi_203731479
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:00 schreef Montagui het volgende:

[..]
Wat een warmonger.

Dan kan je nog beter Trump hebben.
Oekraïne is geen NATO gebied, dus hij zegt maar wat

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Maar wat is de definitie van een provincie? Doen we dat op inwoners, op geografisch gebied, op relatieve grootte? Op wat?

En last but not least: wat zou is er nodig om zo'n afscheiding te legitimeren? Hoe meet je de 'wil van het volk'?
De definitie van een provincie kun je wel even Googlen.
De wil van het volk meet de doorgaans met een referendum ;)
pi_203731488
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:03 schreef J.B. het volgende:

[..]
Omsingeld? Zitten Finland, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan nu ook al bij de NAVO?
pi_203731490
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:04 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Rusland bemoeit zich dan ook minimaal met de regio. Maar als de republiek besluit om onderdeel te willen worden van Rusland, dan vind ik dat die keuze er mag zijn.
Ze kunnen ook ophoepelen uit Oekraïne en naar hun droomland verhuizen, niemand verplicht hen in Oekraïne te blijven wonen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203731494
Ja want door middel van een referendum hebben ze ook de Krim “eerlijk” verkregen.
pi_203731496
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Ze kunnen ook ophoepelen uit Oekraïne en naar hun droomland verhuizen, niemand verplicht hen in Oekraïne te blijven wonen.
Of Oekraïne kan opdonderen uit 'hun' republiek.
pi_203731497
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
De keuze zou bij het volk moeten liggen. Rusland zou zich er niet mee bemoeien (wat ze tot dusver ook minimaal hebben gedaan) en Oekraïne ook niet.
UH?

Me dunkt dat Rusland zich nadrukkelijk bemoeit heeft met de interne zaken van Oekraine.

-inname Krim
-steun aan sepratisten Oost Oekraine

Oekraine is voor de Oekainers van welke regio dan ook, en democratisch wordt er dan een richting aan gegeven.

Net zoals dat geldt in NL waar Groningers e/o Limburgers zich moeten schikken aan een landelijk beleid.

Je bent onderdeel van een land.
pi_203731509
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
NAVO of EU, wat is het nou? Zitten Noorwegen, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan dan wel bij de EU?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2022 00:09:58 ]
pi_203731513
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:04 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
De Donbass is geen eigen republiek. Het is Oekraïne
pi_203731514
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef quirina het volgende:
Ja want door middel van een referendum hebben ze ook de Krim “eerlijk” verkregen.
Oh god. Je kon er op wachten.
Alles uit het westen klopt, alles uit het oosten is fake.

Ik zal je vertellen: Op de Krim wonen uitsluitend Russen. Ook zij wouden allemaal bij Rusland horen.
Dat hebben ze ook aan de hand van een referendum gemeten :')
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:09:06 #68
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731516
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:54 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Definieer volk ? is dat de hele Oekraïne of een willekeurige (deel)gemeenschap dat zich - selectief - wil afscheiden ?
Hier raakt ook precies het probleem van hoe een (democratische) rechtstaat - dat Oekraïne nu eenmaal is (geworden) - werkt. Het is geen recht dat groepen zich eenzijdig kunnen onttrekken aan (opgelegde) plichten wanneer iemand het ergens niet mee eens ben.

En dan nog al zou 99,9% van Oostelijk Oekraïne zich willen afscheiden dan heb je als Staat nog steeds de plicht om op te komen voor de 0.1% die dat daar niet wil of wenst. Pas als de meerderheid van de hele Oekraine iets wil, ontstaat er - mogelijk - een recht van spreken.
pi_203731519
quote:

[..]

Hellend vlak inderdaad. Daarom stellen veel constituties ook vreedzame afscheidingspogingen gelijk aan hoogverraad. Het grondgebied is heilig. Dat er tijdelijk sentimenten tegen de Staat zijn kan je niet aanvoeren als reden om een deel van het grondgebied af te pakken.

Zou fijn zijn als Nederland geweldloze afscheidingspogingen hard zou bestraffen. Ook in ons eigen landje hoor je seperatistische geluiden bij FvD en D66 (overdracht heerschappij van de staat).

Als je dit overigens in Rusland zou proberen word je hele regio kapotgebomarbeerd hebben we al eerder gezien.
pi_203731523
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Als je goed en fout vergeet kun je een hoop rechtlullen voor jezelf. Heb ik persoonlijk niet zo'n zin in. Maar als goed en fout er voor jou niet zo toe doen is dat ook een keuze.
Nee, dat zeg ik niet. Ik doe alsof het bestaat, maar denk niet dat het daadwerkelijk ook bestaat, dat er dingen zijn die goed of fout zijn los wat wij er van vinden. Zo volstrekt geschiedenis zich. Het is een blind proces. Wij zijn ook maar dieren en insignificsnte wezens.

Maar natuurlijk, in mijn leven doe ik alsof er goed of fout bestaat.
pi_203731524
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef quirina het volgende:
Zeker! Putin kreeg immers ook 140% van de stemmen. Vanwaar dat achterdocht?
pi_203731526
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:07 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Of Oekraïne kan opdonderen uit 'hun' republiek.
Waarbij zou Oekraïne dat moeten doen? Het gaat om hun eigen grondgebied. Als een klein deel van de plaatselijke bevolking zo graag in Rusland wil wonen verhuizen ze toch lekker?
pi_203731534
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:07 schreef Montagui het volgende:

[..]
UH?

Me dunkt dat Rusland zich nadrukkelijk bemoeit heeft met de interne zaken van Oekraine.

-inname Krim (1)
-steun aan sepratisten Oost Oekraine

Oekraine is voor de Oekainers van welke regio dan ook, en democratisch wordt er dan een richting aan gegeven. (3)

Net zoals dat geldt in NL waar Groningers e/o Limburgers zich moeten schikken aan een landelijk beleid.

Je bent onderdeel van een land.
(1) Dit staat helemaal los van de regio die wij bespreken
(2) Ik zei minimaal. De steun door middel van wapens is dan ook minimaal wat ze gedaan hebben. Ze hebben zich voor de rest nergens mee bemoeit.
(3) Democratisch is er gekozen voor een eigen Republiek
pi_203731540
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Echt he, laat landen de keuze.

Rusland mag zich best bedreigd voelen door de keuze van veel landen vppr bv de NAVO.

Dan zou ik als Rusland zijnde toch wel even achter de oren krabben en denken ' doen wij het wel goed'?
pi_203731541
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:05 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
[..]
De definitie van een provincie kun je wel even Googlen.
De wil van het volk meet de doorgaans met een referendum ;)
De ene provincie is de andere niet. In sommige landen zijn provincies zo groot als Nederland. Met evenveel of meer inwoners. Dus wat zijn je criteria dan? Het zou een beetje debiel zijn als je het ok vindt om een provincie als Limburg zich wel af te laten scheiden met net een miljoen inwoners maar een gemeente die een miljoen inwoners heeft niet.

En een referendum, aan welke voorwaarden moet dat voldoen? Hoe hoog moet de opkomst zijn? Hoe groot moet de groep van afscheidingsvoorstanders zijn? Hoe anoniem en hoe makkelijk kan er gestemd worden? Het is allemaal geen peiling van EenVandaag hè :T
pi_203731542
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:08 schreef J.B. het volgende:

[..]
NAVO of EU, wat is het nou? Zitten Noorwegen, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan dan wel bij de EU?
Het is beide
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:11:05 #77
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731546

Andersom zijn er ook nog wel mogelijkheden dan
pi_203731549
Hoe laat peert Zelensky 'm morgen? Zou wel echt super dom zijn van hem. Hij neemt de dreiging nog steeds niet serieus.

Maar misschien heeft ie gelijk.
pi_203731552
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:08 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
De Donbass is geen eigen republiek. Het is Oekraïne
Donbass is geen eigen republiek. Donetsk heeft wel een eigen republiek, ook Luhanks.
pi_203731553
Dus die 20e feb. komt toch uit dan?
pi_203731559
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:11 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Donbass is geen eigen republiek. Donetsk heeft wel een eigen republiek, ook Luhanks.
Wat ze zelf bepaald hebben? Zo werkt het niet he?

Of eigenlijk wel, maar daar moeten ze voor knokken
pi_203731562
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:10 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Het is beide
Dan maak je het jezelf wel heel gemakkelijk ja. EU=NAVO=AMERIKA=VIJAND VAN RUSLAND :D
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:12:59 #83
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731570
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:12 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Wat ze zelf bepaald hebben? Zo werkt het niet he?
Ik roep mijn appartement uit tot koninkrijk Momo
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:13:05 #84
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731573
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:57 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
In het verleden is dit toegezegd door Bush geloof ik. Uiteindelijk liet Amerika het afweten maar stond Rusland er voor open.

Dit zou trouwens wel de oplossing zijn voor alle problemen.
Qu'est ?

Amerika laat het afweten om Rusland geen lid te laten worden ? Vreemde redenering en vooral zaken omdraaien.
Rusland kan lid worden van de NAVO als het zich conformeert aan de eisen die voor alle toe(ge)tredende landen hetzelfde zijn.
pi_203731577
20 of 22 februari denk ik.

Numerologie. Net zoals 9/11
pi_203731579
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:10 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
(1) Dit staat helemaal los van de regio die wij bespreken
(2) Ik zei minimaal. De steun door middel van wapens is dan ook minimaal wat ze gedaan hebben. Ze hebben zich voor de rest nergens mee bemoeit.
(3) Democratisch is er gekozen voor een eigen Republiek
Alsof Limburg democratisch kiest.

Nee, zo werkt dat niet als je onderdeel van een land bent.

Mag wel, maar aanvaard dan wel de konsekwenties. Zie bv ook Schotland waar het 50/50 is om zich af te scheiden van Groot Brittannie.
pi_203731583
quote:
82s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik roep mijn appartement uit tot koninkrijk Momo
Waar is dat? Dan kom ik je morgen omsingelen met mijn leger!
pi_203731584
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:09 schreef Vallon het volgende:

[..]
Definieer volk ? is dat de hele Oekraïne of een willekeurige (deel)gemeenschap dat zich - selectief - wil afscheiden ?
Hier raakt ook precies het probleem van hoe een (democratische) rechtstaat - dat Oekraïne nu eenmaal is (geworden) - werkt. Het is geen recht dat groepen zich eenzijdig kunnen onttrekken aan (opgelegde) plichten wanneer iemand het ergens niet mee eens ben.

En dan nog al zou 99,9% van Oostelijk Oekraïne zich willen afscheiden dan heb je als Staat nog steeds de plicht om op te komen voor de 0.1% die dat daar niet wil of wenst. Pas als de meerderheid van de hele Oekraine iets wil, ontstaat er - mogelijk - een recht van spreken.
Ik denk dat je hier inderdaad het hele probleem raakt. Ik vind zelf dat als deze personen zich identificeren met Rusland en hun grond zien als hun land dat ze zich mogen onttrekken aan een land.

De regio zal zelf de richting hiervan moeten bepalen.
pi_203731585
Rusland wilde niet bij de NAVO . Wat een gelul weer.
pi_203731586
quote:

[..]
Je beweert iets, maar de feiten tonen iets anders. Er zit 1 partij met 1 zetel in het parlement die dubieus is. De president is Joods. Hoe zou dat mogelijk zijn als iedereen een nazi is? Geen enkele Nederlander zou erover beginnen dat Oekraïners nazi's zijn, want dat is iets wat alleen de Russische media pusht. Tussen iets horen (zoals ik heb gehoord) en iets geloven, zit een groot gat. Waarom zou een Nederlander blindelings de Russische media vertrouwen? Al zouden we welwillend zijn, dan heeft de MH17 en de afhandeling daarvan ons genoeg geleerd. Rusland is gewoon niet te vertrouwen.
pi_203731588
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:11 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zeg ook altijd gekscherend dat Nederland recht heeft op heel Duitsland als grondgebied, we hebben immers ooit deel uitgemaakt van het Germaanse Rijk.
pi_203731599
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:13 schreef Vallon het volgende:

[..]
Qu'est ?

Amerika laat het afweten om Rusland geen lid te laten worden ? Vreemde redenering en vooral zaken omdraaien.
Rusland kan lid worden van de NAVO als het zich conformeert aan de eisen die voor alle toe(ge)tredende landen hetzelfde zijn.
Check de bekende interviews met Putin met die Britse journalist, daar legt hij het uitgebreid uit.
pi_203731600
En België hoort ook bij Nederland want dat was vroeger een deel van de Nederlanden!
Let’s fight bitches!
pi_203731602
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 20:16 schreef quirina het volgende:
20/2/22 of 22/2/22
Numerlogie weet je.. hebben ze altijd iets mee lijkt wel. Ook makkelijk te onthouden.
Moet ik dan mijn naam wijzigen naar ZweiZweiZwei?
Cindy De Vuyst
pi_203731605
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:11 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe laat peert Zelensky 'm morgen? Zou wel echt super dom zijn van hem. Hij neemt de dreiging nog steeds niet serieus.

Maar misschien heeft ie gelijk.
Ik denk niet dat Zelensky 'm peert. Hij is wel dom, maar dan wel een domme Kapitein. Hij heeft eergisteren zelfs een deadline afgegeven voor die 12 partijgenoten om terug te keren.

Geen idee overigens hoe dat is afgelopen
pi_203731607
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:15 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Moet ik dan mijn naam wijzigen naar ZweiZweiZwei?
Ja doe maar
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:16:26 #97
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731610
twitter
pi_203731611
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:15 schreef quirina het volgende:
En België hoort ook bij Nederland want dat was vroeger een deel van de Nederlanden!
Let’s fight bitches!
We kunnen België beter overslaan en Luxemburg terug veroveren
pi_203731625
quote:

[..]
Hoe meet je de 'wil van het volk'?
Simpel, je laat het agressieve buurland er een referendum houden, waarna het geannexeerd kan worden.
Цой жив
pi_203731627
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:16 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Oh no! :o

pi_203731640
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:17 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Simpel, je laat het agressieve buurland er een referendum houden, waarna het geannexeerd kan worden.
Wat is een referendum? *een nieuwsgierige Nederlander
pi_203731645
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:14 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Je beweert iets, maar de feiten tonen iets anders. Er zit 1 partij met 1 zetel in het parlement die dubieus is. De president is Joods. Hoe zou dat mogelijk zijn als iedereen een nazi is? Geen enkele Nederlander zou erover beginnen dat Oekraïners nazi's zijn, want dat is iets wat alleen de Russische media pusht. Tussen iets horen (zoals ik heb gehoord) en iets geloven, zit een groot gat. Waarom zou een Nederlander blindelings de Russische media vertrouwen? Al zouden we welwillend zijn, dan heeft de MH17 en de afhandeling daarvan ons genoeg geleerd. Rusland is gewoon niet te vertrouwen.
God oh god. Wat ben jij vermoeiend. Ga even Googlen naar de Azov Bataljon en da dan nog een ontkennen dat het Oekraïnse leger geen neo-nazis bevat.

Waarom zou een Nederland blindelings de Russische media te vertrouwen? Ik vertrouw de Russische media niet direct, net zoals ik dat niet met Nederlandse media doe. Je doet keer op keer aannames en legt me ook woorden in de mond.

Zet een theetje, zet het nieuws even af en ga lekker Lingo kijken Joke. De russen staan morgen echt niet voor de deur.
pi_203731648
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:17 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Oh no! :o

[ afbeelding ]
Boem 💥? I
pi_203731661
Ik neem aan dat er ergens in de clausule om BOA te worden staat, dat je dan ook als eerste uitgezonden wordt naar de frontlinie toch?
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:21:28 #105
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731667
twitter

Gezellig op tv ook....
pi_203731668
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:20 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik neem aan dat er ergens in de clausule om BOA te worden staat, dat je dan ook als eerste uitgezonden wordt naar de frontlinie toch?
Dit zou een mooie oplossing zijn. Alle BOA's naar Donbass.
pi_203731671
Wel dikke kut, al mijn crypto's staan in de min dankzij Putin :(
pi_203731675
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:21 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dit zou een mooie oplossing zijn. Alle BOA's naar Donbass.
Zijn we het vanavond toch nog ergens over eens! :D
pi_203731677
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:21 schreef Stoorzendert het volgende:
Wel dikke kut, al mijn crypto's staan in de min dankzij Putin :(
BUY THE DIP!
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:23:37 #110
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731683
quote:

[..]

En dan ook weten dat het voorstel daarvoor zodanig werd gedaan dat het alleen maar kon worden afgewezen en niet meer of minder dienden om gebruikt te worden als (binnenlands) "bewijs" dat Rusland zogenaamd niet gewenst zou zijn. Het was en is nooit bedoeld geweest als serieus voorstel vanwege intenties maar vooral om druk te kunnen zetten.

Lid worden van een verdragsorganisatie is geen kwestie van lid worden van de plaatselijke knutselclub om vervolgens je eigen bouwplannen te kunnen voortzetten (en opleggen) met een vetorecht wie wel en niet lid wordt.

Maar goed, de plaatselijke Pjotr die alleen RT zal (en kan) alleen maar vaststellen dat het despotische Westen vadertje Rusland terroriseert en uitdaagt.
pi_203731690
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:21 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Gezellig op tv ook....
Hahahaha, iemand vertaling?
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:24:51 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731693
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat is wel gebeurd env ooral lachwekkend afgedaan. Zie o.a. https://www.brookings.edu(...)ended-for-rejection/
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:25:27 #113
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203731700
quote:

[..]

Bij Joegoslavië werd dat toch ook toegejuicht? Iets meer dan 20 jaar geleden heeft de NAVO zelfs met zware bombardementen de Kosovaarse onafhankelijkheidsstrijd gesteund, zonder toestemming van de VN veiligheidsraad. Kosovo wordt nog steeds maar deels als onafhankelijk land erkend (o.a. door Nederland).

Afsplitsing van/samenvoeging met een ander land omdat dat de wil is van het volk kan blijkbaar alleen maar door de NAVO worden beoordeeld. Wanneer er behoefte is aan een sterkere band met Rusland, kan dat alleen maar manipulatie/dwang vanuit Moskou zijn en nooit de wil van het volk. Dan moet heel principieel de soevereiniteit worden gewaarborgd.
pi_203731707
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
En dan ook weten dat het voorstel daarvoor zodanig werd gedaan dat het alleen maar kon worden afgewezen en niet meer of minder dienden om gebruikt te worden als (binnenlands) "bewijs" dat Rusland zogenaamd niet gewenst zou zijn. Het was en is nooit bedoeld geweest als serieus voorstel vanwege intenties maar vooral om druk te kunnen zetten.

Lid worden van een verdragsorganisatie is geen kwestie van lid worden van de plaatselijke knutselclub om vervolgens je eigen bouwplannen te kunnen voortzetten (en opleggen) met een vetorecht wie wel en niet lid wordt.

Maar goed, de plaatselijke Pjotr die alleen RT zal (en kan) alleen maar vaststellen dat het despotische Westen vadertje Rusland terroriseert en uitdaagt.
Dat zal wellicht dichter bij de waarheid liggen
pi_203731711
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:16 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Wat is die halve cirkel?
Cindy De Vuyst
pi_203731717
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:25 schreef Repentless het volgende:

[..]
Bij Joegoslavië werd dat toch ook toegejuicht? Iets meer dan 20 jaar geleden heeft de NAVO zelfs met zware bombardementen de Kosovaarse onafhankelijkheidsstrijd gesteund, zonder toestemming van de VN veiligheidsraad. Kosovo wordt nog steeds maar deels als onafhankelijk land erkend (o.a. door Nederland).

Afsplitsing van/samenvoeging met een ander land omdat dat de wil is van het volk kan blijkbaar alleen maar door de NAVO worden beoordeeld. Wanneer er behoefte is aan een sterkere band met Rusland, kan dat alleen maar manipulatie/dwang vanuit Moskou zijn en nooit de wil van het volk. Dan moet heel principieel de soevereiniteit worden gewaarborgd.
Beantwoord dan de vragen eens, vanaf welk niveau wil je dat de wensen tot afscheiding ingewilligd worden? En onder welke voorwaarden?
pi_203731724

Zouden die commentaren nou echt allemaal Russische trollen zijn?
Trouwens Poetin klinkt wel veel overtuigender dan Biden.
En oh wat is ie dikke vrinden met Loekashenko. Woef!
pi_203731730
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:19 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
1) God oh god. Wat ben jij vermoeiend. Ga even Googlen naar de Azov Bataljon en da dan nog een ontkennen dat het Oekraïnse leger geen neo-nazis bevat.

2) Waarom zou een Nederland blindelings de Russische media te vertrouwen? Ik vertrouw de Russische media niet direct, net zoals ik dat niet met Nederlandse media doe. Je doet keer op keer aannames en legt me ook woorden in de mond.

3) Zet een theetje, zet het nieuws even af en ga lekker Lingo kijken Joke. De russen staan morgen echt niet voor de deur.
Ach, 1) waar zeg ik dat? 1 militie is iets anders dan de hele bevolking. 2) Je spuit alleen Russische propaganda en vertel ons: hoe kom je daaraan? Want het is ongewoon. 3) Bedankt voor de tip maar ik hou van Nederland en hou van haar vrijheden. Ik ben niet te beroerd om in de avonduurtjes wat berichtjes te plaatsen om voor Nederland op te komen. Waar hou jij van en waarom spendeer je je avonduren zoals je doet? Uit liefde voor Poetin?
pi_203731732
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:21 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Gezellig op tv ook....
Hahaha die doventolk heel af en toe nog wat gebaren doen _O-
pi_203731737
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:28 schreef quirina het volgende:

Dat snap ik, Loekie zit er alleen nog maar dankzij de steun van Vlad :D
pi_203731763
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:28 schreef quirina het volgende:

Logisch.

Poetin klinkt zoals ie zelf wil klinken.

Biden is een nobody puppet..... (en dat weet Poetin ook, in tegenstelling tot Trump, die was geen pushover).
pi_203731773
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:33 schreef Montagui het volgende:

[..]
Logisch.

Poetin klinkt zoals ie zelf wil klinken.

Biden is een nobody puppet..... (en dat weet Poetin ook, in tegenstelling tot Trump, die was geen pushover).
Nee, dat was een useful idiot voor Poetin.
pi_203731789
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Oh ja..... ;)
pi_203731806
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:35 schreef Montagui het volgende:

[..]
Oh ja..... ;)
Serieus. Die kreeg het voor elkaar om het NAVO-beginsel in twijfel te trekken, dat is één van de redenen dat oa Poetin nu een hele grote bek heeft. Die zag verdeeldheid en twijfel in de Amerikaanse wil om Europa te verdedigen.
pi_203731807
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:11 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_203731822
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:29 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ach, 1) waar zeg ik dat? 1 militie is iets anders dan de hele bevolking. 2) Je spuit alleen Russische propaganda en vertel ons: hoe kom je daaraan? Want het is ongewoon. 3) Bedankt voor de tip maar ik hou van Nederland en hou van haar vrijheden. Ik ben niet te beroerd om in de avonduurtjes wat berichtjes te plaatsen om voor Nederland op te komen. Waar hou jij van en waarom spendeer je je avonduren zoals je doet? Uit liefde voor Poetin?
:')

Hier ga ik niet eens meer op in hoor. Veel plezier met voor Nederland op te komen. Rutte zal je dankbaar zijn _O-
pi_203731837
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Serieus. Die kreeg het voor elkaar om het NAVO-beginsel in twijfel te trekken, dat is één van de redenen dat oa Poetin nu een hele grote bek heeft. Die zag verdeeldheid en twijfel in de Amerikaanse wil om Europa te verdedigen.
En de-escalatie.
pi_203731850
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:42 schreef Montagui het volgende:

[..]
En de-escalatie.
Overal op toegeven is ook een vorm van de-escalatie ja. Werkte heel goed voor Chamberlain ook.
pi_203731854
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:40 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
:')

Hier ga ik niet eens meer op in hoor. Veel plezier met voor Nederland op te komen. Rutte zal je dankbaar zijn _O-
Ik wil Rutte helemaal niet als premier maar ik geef wel om Nederland. Iets wat jij misschien nooit zal begrijpen.
Onze vrijheden zijn het waard om (als het nodig is) voor te strijden.
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:46:26 #130
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_203731862
De Russen hebben een boodschappenlijstje van mensen die ze willen uitschakelen en de Amerikanen weten wie erop staan.

https://foreignpolicy.com(...)assination-invasion/
Russia Planning Post-Invasion Arrest and Assassination Campaign in Ukraine, U.S. Officials Say
pi_203731891
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Overal op toegeven is ook een vorm van de-escalatie ja. Werkte heel goed voor Chamberlain ook.
Apart.

De Republikeinse presidenten zijn de afgelopen decennia warmongerig geweest. Trump is de eerste peaceful Republkeinse president.

Nu hebben we een Democratische warmonger en dan nog wordt Trump geframed als warmonger.

Get a life.

Mind you, ik ben geen Trump fan, maar wel een fact fan.
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:53:19 #132
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203731902
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Beantwoord dan de vragen eens, vanaf welk niveau wil je dat de wensen tot afscheiding ingewilligd worden? En onder welke voorwaarden?
Daar heb ik geen goed antwoord op, daar ben ik gewoon eerlijk in. Ik vraag me af of daar eenduidige criteria voor bestaan. Simpel gesteld lijkt mij dat wanneer de meerheid van de bevolking dit wil en dit objectief valt vast te stellen via bijvoorbeeld een referendum (met een zeer hoog minimaal opkomstpercentage), dat je wel enige indicatie hebt.

Maar daar zitten natuurlijk ook weer allerlei haken en ogen aan met fraude, dwang, angst, etc. Dus het is niet zo eenvoudig. Overigens was mijn post meer gericht op de (mijns inziens) dubbele standaard die er gehanteerd wordt: het toejuichen en militair ondersteunen van de onafhankelijkheid van bepaalde regio's, maar bij Oekraïne opeens heel rechtlijnig zijn m.b.t. het waarborgen van de soevereiniteit van Oekraïens grondgebied.

Maar goed: welke criteria zijn er volgens jou? En onder welke criteria werd de onafhankelijkheid van Kosovo gesteund?
pi_203731905
Nou weer een week waarin er feitelijk niets is gebeurd.
Vakman pur sang
pi_203731915
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:51 schreef Montagui het volgende:

[..]
Apart.

De Republikeinse presidenten zijn de afgelopen decennia warmongerig geweest. Trump is de eerste peaceful Republkeinse president.

Nu hebben we een Democratische warmonger en dan nog wordt Trump geframed als warmonger.

Get a life.

Trump was een isolationist, dus die deed niks op buitenlands gebied behalve toegeven. Is niet bepaald briljant uitgepakt.
pi_203731927
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Trump was een isolationist, dus die deed niks op buitenlands gebied behalve toegeven. Is niet bepaald briljant uitgepakt.
Wat heeft ie opgegeven?
pi_203731933
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Ah ik lees het al een bunch of bs
pi_203731939
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Hij is zeker een isolationalist, maar wist donders goed wat 'buitenlands gebied' van invloed was.
pi_203731960
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat is wel gebeurd env ooral lachwekkend afgedaan. Zie o.a. https://www.brookings.edu(...)ended-for-rejection/
Kan je het deel quoten waar staat dat Rusland lid wilde worden? Ik heb het inmiddels twee keer gelezen en kan het niet vinden, maar dat kan eraan liggen dat het inmiddels ruim na middernacht is.
pi_203731961
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:53 schreef Repentless het volgende:

[..]
Daar heb ik geen goed antwoord op, daar ben ik gewoon eerlijk in. Ik vraag me af of daar eenduidige criteria voor bestaan. Simpel gesteld lijkt mij dat wanneer de meerheid van de bevolking dit wil en dit objectief valt vast te stellen via bijvoorbeeld een referendum (met een zeer hoog minimaal opkomstpercentage), dat je wel enige indicatie hebt.

Maar daar zitten natuurlijk ook weer allerlei haken en ogen aan met fraude, dwang, angst, etc. Dus het is niet zo eenvoudig. Overigens was mijn post meer gericht op de (mijns inziens) dubbele standaard die er gehanteerd wordt: het toejuichen en militair ondersteunen van de onafhankelijkheid van bepaalde regio's, maar bij Oekraïne opeens heel rechtlijnig zijn m.b.t. het waarborgen van de soevereiniteit van Oekraïens grondgebied.

Maar goed: welke criteria zijn er volgens jou? En onder welke criteria werd de onafhankelijkheid van Kosovo gesteund?
Dat is heel lastig, zoals je zelf ook al aangeeft. Heel, heel, héél lastig. Daar moet je allerlei factoren voor in overweging nemen. Een afscheiding van Limburg zou bijvoorbeeld totaal niet proportioneel zijn gezien de geschiedenis. Maar het zou zomaar de uitkomst kunnen zijn als je er nú, in de nasleep van corona en wat niet al, een referendum over zou houden. Dit soort dingen gaan namelijk grotendeels op sentiment en niet op lange termijndenken.

Maar Limburg is ook niet eens een homogeen gebied. Noord-Limburgers zullen veel minder voelen voor een afscheiding dan bijvoorbeeld Maastrichtenaren en Heerlenaren. Die laatste twee zullen bijvoorbeeld best iets voelen voor aansluiting bij respectievelijk België en Duitsland als je zo'n referendum gooit in de vorm van: "DAN ZIJN WE VAN RUTTE AF!11!!".

Punt is: als je elke eenheid van populatie steeds laat bepalen waar ze wel of niet bij willen horen dat je dan onwerkbare situaties krijgt.
pi_203731997
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:57 schreef SOG het volgende:

[..]
Wat heeft ie opgegeven?
Geen power projection, dat is als wereldmacht nogal een dingetje. Het gaat niet zozeer om wat je doet maar om wat je zégt wat je gaat doen en dan wat militair materieel hier en daar naar toe sturen. Hij maakte zich populair door te roepen dat er geen Amerikanen meer in 'foreign wars' gingen vechten.

Dat heeft ook alles te maken met het binnenlandse (US) klimaat. Niemand ziet graag jonge jongens sterven aan de andere kant van de wereld om geo-politieke redenen. Dus ging hij zich niet intensief bemoeien met Syrië en kondigde hij de terugtrekking uit Afghanistan aan. Waarmee hij Rusland vrij spel gaf in Syrië en feitelijk zijn opvolger het ook onmogelijk maakte om in Afghanistan nog iets te doen.

Daarbij moeten we wel zeggen dat Afghanistan een multi-decade, multi-presidency fuck up was waar niet zomaar één man verantwoordelijk voor gehouden kan worden.
  zaterdag 19 februari 2022 @ 01:22:18 #141
498815 -Mellon-
Vriend in het Sindarijns
pi_203732003
Denken dat je een oorlog kan voorspellen. Als Biden zegt: maandag, denkt Poetin: Nou dat gaat mooi niet gebeuren, ik begin het wel op een woensdag.
pi_203732014
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:22 schreef -Mellon- het volgende:
Denken dat je een oorlog kan voorspellen. Als Biden zegt: maandag, denkt Poetin: Nou dat gaat mooi niet gebeuren, ik begin het wel op een woensdag.
Maar Poetin denkt juist: omdat Biden zeg maandag denken ze allemaal dat het maandag NIET gaat worden dus doe ik het maandag toch!

Dit soort beslissingen worden echt nooit genomen om de tegenstander zand in de ogen te strooien maar puur op het moment dat de baas het beslist... We hebben te maken met een militair superieure tegenstander, die zoeken gewoon een moment uit wat hun het beste uitkomt. Welk moment dat is, is voor iedereen die niet in het Kremlin zit niks meer dan gokken.
pi_203732020
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:51 schreef Montagui het volgende:

[..]
Apart.

Get a life.

Democratische warmonger?
Incelfrikandel
  zaterdag 19 februari 2022 @ 01:46:38 #144
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203732045
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dat is heel lastig, zoals je zelf ook al aangeeft. Heel, heel, héél lastig. Daar moet je allerlei factoren voor in overweging nemen. Een afscheiding van Limburg zou bijvoorbeeld totaal niet proportioneel zijn gezien de geschiedenis. Maar het zou zomaar de uitkomst kunnen zijn als je er nú, in de nasleep van corona en wat niet al, een referendum over zou houden. Dit soort dingen gaan namelijk grotendeels op sentiment en niet op lange termijndenken.

Maar Limburg is ook niet eens een homogeen gebied. Noord-Limburgers zullen veel minder voelen voor een afscheiding dan bijvoorbeeld Maastrichtenaren en Heerlenaren. Die laatste twee zullen bijvoorbeeld best iets voelen voor aansluiting bij respectievelijk België en Duitsland als je zo'n referendum gooit in de vorm van: "DAN ZIJN WE VAN RUTTE AF!11!!".

Punt is: als je elke eenheid van populatie steeds laat bepalen waar ze wel of niet bij willen horen dat je dan onwerkbare situaties krijgt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik ook wel met je eens. De vraag die wel blijft staan: waarom wordt de ene onafhankelijkheidsstrijd wel gesteund door de NAVO (tot zeer recent dus nog), en wordt er nu opeens zo rechtlijnig geredeneerd m.b.t. de soevereiniteit van Oekraïne? Landsgrenzen binnen Europa zijn door de eeuwen heen continu in beweging.

Oekraïne bestaat als huidig land nog maar 30 jaar. Daarvoor was het bijna 70 jaar onderdeel van de Sovjet-Unie en voor die tijd bijna 130 jaar onderdeel van Rusland. Ga je nog verder terug, was het onderdeel van het Kievse Rijk, wat zo'n beetje de bakermat is van Rusland. Door de eeuwen heen is er continu een machtsstrijd met herverdeling van gebieden in die regio geweest. Het is dus niet zo dat het huidige Oekraïne al een rijke geschiedenis als onafhankelijke staat heeft. Dus waar komt dan dat sentiment vandaan dat de huidige soevereiniteit zo ontzettend gerespecteerd moet worden, alsof het allemaal nooit anders is geweest?

Niet dat ik vind dat Oekraïne dan maar simpelweg geannexeerd moet worden, dat is mijn punt niet. Wat mij betreft blijft het land zoals het nu is. Ik vind echter de argumentatie voor het behoud van het volledige Oekraïense grondgebied in zijn huidige vorm en dat daar koste wat het kost voor gestreden zou moeten worden flinterdun.
pi_203732051
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:46 schreef Repentless het volgende:

Niet dat ik vind dat Oekraïne dan maar simpelweg geannexeerd moet worden, dat is mijn punt niet. Wat mij betreft blijft het land zoals het nu is. Ik vind echter de argumentatie voor het behoud van het volledige Oekraïense grondgebied in zijn huidige vorm en dat daar koste wat het kost voor gestreden zou moeten worden flinterdun.
Tja, grenzen zijn altijd kunstmatig hè? Er is geen enkele natuurwet die ooit een stuk grond aan wie dan ook heeft toegewezen. Ook de grond waar jouw huis op staat (of het nu een koophuis is of niet), iemand heeft ooit ergens beslist::"dit is mijn grond, en ik bepaal wat daar verder mee gebeurt of ik verkoop de rechten erop.". Maar feitelijk is dat nergens op gebaseerd dan dat ene moment van toe-eigening. En dat vinden we allemaal prima.

Het probleem met Oekraïne is momenteel dat Rusland op het punt staat dat met GEWELD aan te vallen. Geen referenda, geen inspraak, gewoon ouderwets binnenvallen en mensen doodmaken en bezetten.
  zaterdag 19 februari 2022 @ 02:01:53 #146
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203732058
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Tja, grenzen zijn altijd kunstmatig hè? Er is geen enkele natuurwet die ooit een stuk grond aan wie dan ook heeft toegewezen. Ook de grond waar jouw huis op staat (of het nu een koophuis is of niet), iemand heeft ooit ergens beslist::"dit is mijn grond, en ik bepaal wat daar verder mee gebeurt of ik verkoop de rechten erop.". Maar feitelijk is dat nergens op gebaseerd dan dat ene moment van toe-eigening. En dat vinden we allemaal prima.

Het probleem met Oekraïne is momenteel dat Rusland op het punt staat dat met GEWELD aan te vallen. Geen referenda, geen inspraak, gewoon ouderwets binnenvallen en mensen doodmaken en bezetten.
Ja, maar je vroeg mij de vraag te beantwoorden op basis waarvan je de wens tot onafhankelijkheid zou moeten inwilligen.

Dan vraag ik jou op mijn beurt ook mijn vraag bovenaan mijn post (die niet meeneemt in je quote) te beantwoorden: waarom steunt de NAVO de ene onafhankelijksstrijd wel (met zwaar GEWELD), waarbij soevereiniteit dus geen argument is, en hier niet waarbij soevereiniteit opeens wel het argument is? Terwijl het hier een staat betreft met een uiterst korte bestaansgeschiedenis.
pi_203732065
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 02:01 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, maar je vroeg mij de vraag te beantwoorden op basis waarvan je de wens tot onafhankelijkheid zou moeten inwilligen.

Dan vraag ik jou op mijn beurt ook mijn vraag bovenaan mijn post (die niet meeneemt in je quote) te beantwoorden: waarom steunt de NAVO de ene onafhankelijksstrijd wel (met zwaar GEWELD), waarbij soevereiniteit dus geen argument is, en hier niet waarbij soevereiniteit opeens wel het argument is? Terwijl het hier een staat betreft met een uiterst korte bestaansgeschiedenis.
Daar ken ik de details niet van dus daar kan ik ook niks zinnigs over zeggen. En wat dan ook is altijd een argument wanneer het uitkomt en niet wanneer het niet uitkomt :+

Los daarvan. Ik denk dat de meeste Oekraïeners niet zitten te wachten op een Russische inval. En dat is toch waar het uiteindelijk om draait hier.
pi_203732068
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:46 schreef Repentless het volgende:

[..]
[..]
Dat laatste ben ik ook wel met je eens. De vraag die wel blijft staan: waarom wordt de ene onafhankelijkheidsstrijd wel gesteund door de NAVO (tot zeer recent dus nog), en wordt er nu opeens zo rechtlijnig geredeneerd m.b.t. de soevereiniteit van Oekraïne? Landsgrenzen binnen Europa zijn door de eeuwen heen continu in beweging.

Oekraïne bestaat als huidig land nog maar 30 jaar. Daarvoor was het bijna 70 jaar onderdeel van de Sovjet-Unie en voor die tijd bijna 130 jaar onderdeel van Rusland. Ga je nog verder terug, was het onderdeel van het Kievse Rijk, wat zo'n beetje de bakermat is van Rusland. Door de eeuwen heen is er continu een machtsstrijd met herverdeling van gebieden in die regio geweest. Het is dus niet zo dat het huidige Oekraïne al een rijke geschiedenis als onafhankelijke staat heeft. Dus waar komt dan dat sentiment vandaan dat de huidige soevereiniteit zo ontzettend gerespecteerd moet worden, alsof het allemaal nooit anders is geweest?

Omdat we na eeuwen geklooi en bloedvergieten wel tot de conclusie zijn gekomen dat grenzen verschuiven alleen maar tot gedonder en gesodemieter leidt. In de afgelopen eeuw is in Europa alleen de splitsing van Tsjechoslowakije en de fusie van Duitsland vredig verlopen, misschien dat ik nog een land ben vergeten maar die bewegende grenzen betekenden vrijwel altijd het verlies van vele mensenlevens. Vroeger maakte dat blijkbaar niet zo gek veel uit, maar tijden zijn veranderd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2022 02:10:33 ]
pi_203732075
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 01:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Geen power projection, dat is als wereldmacht nogal een dingetje. Het gaat niet zozeer om wat je doet maar om wat je zégt wat je gaat doen en dan wat militair materieel hier en daar naar toe sturen. Hij maakte zich populair door te roepen dat er geen Amerikanen meer in 'foreign wars' gingen vechten.

Dat heeft ook alles te maken met het binnenlandse (US) klimaat. Niemand ziet graag jonge jongens sterven aan de andere kant van de wereld om geo-politieke redenen. Dus ging hij zich niet intensief bemoeien met Syrië en kondigde hij de terugtrekking uit Afghanistan aan. Waarmee hij Rusland vrij spel gaf in Syrië en feitelijk zijn opvolger het ook onmogelijk maakte om in Afghanistan nog iets te doen.

Daarbij moeten we wel zeggen dat Afghanistan een multi-decade, multi-presidency fuck up was waar niet zomaar één man verantwoordelijk voor gehouden kan worden.
Meh. En fire and fury dan tegen noord korea.

En meteen syrie bomben toen ze chemische wapens gebruikten. Heel wat anders dan de "red line" van obama.

En IS verslagen.

Het is makkelijk praten om dit nu in trumps schoenen te schuiven nu die geen president meer is. Ik ben overigens niet pro-trump.

Obama had overigens al beloofd om in 2016 alles terug te trekken uit afghanistan.

Vind het een beetje makkelijk allemaal. IS is onder obama groot geworden. Oost oekraine en de krim is onder obama afgepakt. Obamas red line voor syrie was een farce. Biden droned ff 2 autos vol kinderen neer om vervolgens op tv te verkondigen dat ie een terroristische aanval heeft belemmerd :D horen we nooit meer iets over.

Erg makkelijk allemaal dus.
pi_203732077
Hadden we maar een hybride president. Het binnenlandse beleid van biden en het buitenlandse beleid van trump.

Hebben jullie de persconferentie net gezien van joe? Nu hebben we de citywok eigenaar in southpark als president vd usa _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')