abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203731230

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_203731232
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dan alsnog verdiend het absoluut niet de schoonheidsprijs, net zoals het expanden van de NATO naar het oosten.

Je vergelijking is echt absurd, maar goed. Dat ben ik van je gewend.
Het verdient zéker niet de schoonheidsprijs, dat ben ik zeker met je eens. En waarom de NAVO zo nodig uit moet breiden snap ik ook niet. Dat de VS smerige spelletjes speelt geloof ik ook wel. Maar geloof nu maar niet dat Putin zo'n heilig boontje is.

Die vergelijking klopt wel. Er zijn mondeling wat dingen verteld. En in de westerse wereld zijn die dingen nu eenmaal niets waard als ze niet op papier gezet worden
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:47:56 #3
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731241
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dan alsnog verdiend het absoluut niet de schoonheidsprijs, net zoals het expanden van de NATO naar het oosten.

Je vergelijking is echt absurd, maar goed. Dat ben ik van je gewend.
"Expanden van NATO naar het oosten"
Dat zijn allemaal zelfstandige landen net als Rusland die gewoon doen wat ze zelf willen. Waarom heeft Rusland iets te zeggen welke landen lid worden van de NATO als niet lid?
pi_203731248
Toch maar ff de ruimte achter de boekenkast klaar gaan maken.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_203731255
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Harlekien2 het volgende: [..] Dan alsnog verdiend het absoluut niet de schoonheidsprijs, net zoals het expanden van de NATO naar het oosten. Je vergelijking is echt absurd, maar goed. Dat ben ik van je gewend.
Iedereen hier heeft natuurlijk ook die Westerse bril op. Als je goed en fout even vergeet en je kijkt dan naar het Russische perspectief dan snap je precies wat ze doen. Zo moeilijk is het echt niet. Het is niet meer of minder waard dan ons perspectief. En al helemaal niet wat wij wel of niet in de praktijk aan het doen zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:49:00 #6
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731258
En al zou Oekraine de Donbass opgeven, dan is dat natuurlijk niet genoeg. Eerst De Krim en nu de Donbass. En dan paar jaar later weer een gebied met een aandeel Russen die daar wonen.
pi_203731260
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:48 schreef RipCity het volgende:
Toch maar ff de ruimte achter de boekenkast klaar gaan maken.
Anne Tried it, didn't work
pi_203731265
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:41 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Het betekent dat ze daar zich identificeren als Russen. Ze spreken Russisch. Ze voelen zich Russisch. En ondertussen worden deze burgers beschoten door het Oekraïnse leger. Deze burgers vragen hulp aan Rusland. Willen niet bij Oekraïne horen. Dan hebben ze daar recht op.

Ik vind dat als Limburg zich af wil splitsen van Nederland, dat dat zou moeten kunnen.
En als Amsterdam, of een andere stad, zich af wil splitsen van Nederland, moet dat dat kunnen?

Of als een wijk zich wil afsplitsen van een stad, moet dat dan kunnen?

Of als een straat zich af wil splitsen van een wijk, moet dat dan kunnen?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_203731269
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:42 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Ah, dus dan zijn al die milities ineens geen neo-nazis meer.
Kosher nazis
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_203731272
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Momo het volgende:
En al zou Oekraine de Donbass opgeven, dan is dat natuurlijk niet genoeg. Eerst De Krim en nu de Donbass. En dan paar jaar later weer een gebied een aandeel Russen die daar wonen.
Nu heb ik alleen helaas niet het idee dat er de grootste troepenmacht sinds WO2 klaarstaat voor alleen donbas
pi_203731274
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:42 schreef Montagui het volgende:

[..]
In die regio wonen ook Oekrainers etc, en wat willen die?
Veel Oekrainers die zich meer thuis voelen in Oekraïne zijn naar het westen verhuisd. Voornamelijk naar Dnipro. De burgers die gebleven zijn willen voornamelijk onderdeel van Rusland worden of een eigen republiek.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:43 schreef Momo het volgende:

[..]
Tja als je dan perse in Rusland zou willen wonen, zou ik toch gewoon naar Rusland verhuizen. Zeker als er geen meerderheid is.
Het gaat ook om hun gebied. Hun land. Hun stad. Hun grond. Dat willen ze verdedigen. Dat zien ze als hun gebied, dat ze met hun leven willen verdedigen.
Je zou je het als Nederland natuurlijk bijna niet voor kunnen stellen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Montagui het volgende:

[..]
WIE organiseert deze 'evacuatie'?
Wat doet dat er in deze discussie toe?

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:45 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ja daar is hij weer. _O- Ja, allé Oekraïners inclusief hun Joodse president steunen de nazi's. Dat is wat jij graag wil geloven, want dat is wat de Russische media je vertelt. En dan maar zeggen dat je oh zo Nederlands bent en dat je zou sterven voor het Nederlandse volk en vaderland. :|W
Jij legt mij vanalles in de mond. Dat ik Rusland aanhang. Dat ik geen Nederlander zou zijn. Dat ik alles van Rusland maar wil geloven.
Het is bewezen dat een groot deel van het Oekraïnse leger bestaat uit neo-nazi's. Dat kun jij ontkenne, dat mag. Maar het is een feit en in de regio ook heel bekend.
pi_203731275
Met dat toneelstukje van de evacuaties is het eigenlijk al begonnen he ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_203731280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Iedereen hier heeft natuurlijk ook die Westerse bril op. Als je goed en fout even vergeet en je kijkt dan naar het Russische perspectief dan snap je precies wat ze doen. Zo moeilijk is het echt niet. Het is niet meer of minder waard dan ons perspectief. En al helemaal niet wat wij wel of niet in de praktijk aan het doen zijn.
Je snapt het precies als ze Oekraïne binnen zouden vallen? Just asking.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_203731283
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat zijn allemaal zelfstandige landen net als Rusland die gewoon doen wat ze zelf willen. Waarom heeft Rusland iets te zeggen welke landen lid worden van de NATO als niet lid?
Op dat niveau is het een machtsspelletje. Dat hele soevereiniteit verzinnen we er zelf bij om ons gedrag moreel te rechtvaardigen. Dat is hoe het gaat voor ons mensjes, maar op de schaal van geopolitiek is het gewoon wie is het sterkste.
pi_203731284
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Momo het volgende:
En al zou Oekraine de Donbass opgeven, dan is dat natuurlijk niet genoeg. Eerst De Krim en nu de Donbass. En dan paar jaar later weer een gebied een aandeel Russen die daar wonen.
Gaat niet gebeuren natuurlijk. Het verbaasd me dat ze nog niet binnengevallen zijn. Zou mooi zijn; Friesland bedenkt onafhankelijk te worden en bouwt een groot hek om Friesland heen. Wat denk je dat er gaat gebeuren?
pi_203731288
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Je snapt het precies als ze Oekraïne binnen zouden vallen? Just asking.
Jep.
pi_203731294
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:47 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Het verdient zéker niet de schoonheidsprijs, dat ben ik zeker met je eens. En waarom de NAVO zo nodig uit moet breiden snap ik ook niet. Dat de VS smerige spelletjes speelt geloof ik ook wel. Maar geloof nu maar niet dat Putin zo'n heilig boontje is.

Die vergelijking klopt wel. Er zijn mondeling wat dingen verteld. En in de westerse wereld zijn die dingen nu eenmaal niets waard als ze niet op papier gezet worden
Dat zal ik ook nooit beweren. Maar ik vind dat hij wel keer op keer in twijfel wordt getrokken, niet altijd terecht.

Dat afspraken niet op papier zijn gezet, daar heb je een punt. Maar goed, gezegd is gezegd.
pi_203731296
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Jep.
Dat vind je dan ook gerechtvaardigd?
pi_203731300
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
En als Amsterdam, of een andere stad, zich af wil splitsen van Nederland, moet dat dat kunnen?

Ah, je was me voor :P
pi_203731305
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef TLC het volgende:
Met dat toneelstukje van de evacuaties is het eigenlijk al begonnen he ?
Dat lijkt me wel
pi_203731307
Word toch wel spannend zo

twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_203731308
quote:

[..]
Klopt helemaal. Maar goed, dat is heel lastig om mensen te laten zien. Vooral als ze overal één verhaal horen.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:53:23 #23
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203731318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Op dat niveau is het een machtsspelletje. Dat hele soevereiniteit verzinnen we er zelf bij om ons gedrag moreel te rechtvaardigen. Dat is hoe het gaat voor ons mensjes, maar op de schaal van geopolitiek is het gewoon wie is het sterkste.
Rusland zorgt natuurlijk ook zelf voor dat landen als Oekraine zich liever "bij de andere partij" aan willen sluiten. Rusland is de "toxic ex" van veel van die landen.
pi_203731324
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:52 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Klopt helemaal. Maar goed, dat is heel lastig om mensen te laten zien. Vooral als ze overal één verhaal horen.
Maar nogmaals: wat vind je ervan als Rusland daadwerkelijk Oekraïne aanvalt? Is dat gerechtvaardigd in jouw ogen en zo ja, waarom dan?
pi_203731327
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:51 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Dat zal ik ook nooit beweren. Maar ik vind dat hij wel keer op keer in twijfel wordt getrokken, niet altijd terecht.

Dat afspraken niet op papier zijn gezet, daar heb je een punt. Maar goed, gezegd is gezegd.
Als wij een afspraak zouden maken dan is 'gezegd is gezegd'. In de politiek werkt dat helaas niet zo. Ergens snap ik de gedachten van Putin ook wel hoor. Hij wordt natuurlijk steeds verder ingesloten. Maar eerlijk is eerlijk, we hangen liever het westen aan. In Rusland gaat het niet zo goed...

Maar die wens van Putin van de USSR en Putin als de Tsar gaat natuurlijk nooit gebeuren
pi_203731335
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Goed punt. Ik vind de vergelijking niet echt terecht.
Deze mensen wonen al jarenlang in oorlogsgebied en lopen gevaar.
Ze willen een eigen republiek, ze identificeren zich niet als Oekraïners.
Ik vind zelf dat de stem bij het volk zou moeten liggen, vooral in dit geval.
pi_203731338
quote:

[..]
Als je goed en fout vergeet kun je een hoop rechtlullen voor jezelf. Heb ik persoonlijk niet zo'n zin in. Maar als goed en fout er voor jou niet zo toe doen is dat ook een keuze.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 23:55:51 #28
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731348
quote:

[..]

Breidt de NAVO uit of wil een land zichzelf als keuze daarin zetelen ?
Het narratief neerzetten dat NAVO op expansie uit is, is miskennen dat dit altijd een (zelf)keuze is.

Het schaakspel is wmb vooral dat een land zelf dat wenst en het is wmb dan niet aan NAVO om dan nee te zeggen wanneer het toetredende land (dan) voldoet aan de voorwaarden. Zelfs Rusland mag en kan lid worden van de NAVO.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_203731349
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:53 schreef Momo het volgende:

[..]
Rusland zorgt natuurlijk ook zelf voor dat landen als Oekraine zich liever "bij de andere partij" aan willen sluiten. Rusland is de "toxic ex" van veel van die landen.
En de agressor laten we dat niet vergeten. Zie De Krim.
zie email 27 oktober
pi_203731353
quote:

[..]

Rusland bewijst prima waarom de NAVO is uitgebreid, staten die niet bij de NAVO zitten zijn aan de goden overgeleverd. De Baltische staten, Polen, enzovoorts zullen dankbaar zijn dat ze zo verstandig zijn geweest om zich aan te sluiten zolang de Russische beer op hun gat lag, Oekraïne en Georgië zijn helaas voor hun te laat tot dat inzicht gekomen. Ieder buurland van Rusland zou zich moeten willen verdedigen tegen die Mafiastaat, die blijkbaar z'n streken ook nooit verliest.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2022 23:57:10 ]
pi_203731354
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Zucht. Omdat de NATO dat toegezegd zou hebben en zo Rusland omsingelen.
Natuurlijk willen landen zich aansluiten bij de NATO, dat brengt heel veel voordelen.
Trouwens: Oekraïne was dichterbij Rusland dan bij de NATO in 2014 tot de Maidan.
pi_203731366
quote:
18s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het narratief neerzetten dat NAVO op expansie uit is, is miskennen dat dit altijd een (zelf)keuze is.

Het schaakspel is wmb vooral dat een land zelf dat wenst en het is wmb dan niet aan NAVO om dan nee te zeggen wanneer het toetredende land (dan) voldoet aan de voorwaarden. Zelfs Rusland mag en kan lid worden van de NAVO.
In het verleden is dit toegezegd door Bush geloof ik. Uiteindelijk liet Amerika het afweten maar stond Rusland er voor open.

Dit zou trouwens wel de oplossing zijn voor alle problemen.
pi_203731368
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:54 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Goed punt. Ik vind de vergelijking niet echt terecht.
Deze mensen wonen al jarenlang in oorlogsgebied en lopen gevaar.
Ze willen een eigen republiek, ze identificeren zich niet als Oekraïners.
Ik vind zelf dat de stem bij het volk zou moeten liggen, vooral in dit geval.
Dat zei je niet, je zei dat Limburg zich ook af zou mogen scheiden als het aan jou lag. Dus dan vraag ik aan jou: waar ligt de grens voor jou wat dat betreft? Op provincieniveau? Gemeente? Wijk? Straat? Huis?

Volgens de criteria die je nu deponeert (oorlogsgebied en gevaar) zou Limburg daar niet aan voldoen, terwijl je net zei dat je het zou begrijpen als Limburg zich af zou scheiden. Dus, wat is het nu?
pi_203731372
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ook dit ligt natuurlijk een heel stuk genuanceerder.
pi_203731378
quote:
“Rusland valt zaterdag aan om Oekraïense president buiten te sluiten”
Volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) is de kans heel groot dat het Russische leger Oekraïne zaterdag aanvalt. President Volodymyr Zelensky zit dan immers in het buitenland en door het luchtruim af te sluiten zou het Oekraïense bewind dan meteen zijn onthoofd.
Morgen dus w/
pi_203731383
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dat zei je niet, je zei dat Limburg zich ook af zou mogen scheiden als het aan jou lag. Dus dan vraag ik aan jou: waar ligt de grens voor jou wat dat betreft? Op provincieniveau? Gemeente? Wijk? Straat? Huis?

Volgens de criteria die je nu deponeert (oorlogsgebied en gevaar) zou Limburg daar niet aan voldoen, terwijl je net zei dat je het zou begrijpen als Limburg zich af zou scheiden. Dus, wat is het nu?
Goede vraag. Eerlijk gezegd had ik er op deze manier nog niet over nagedacht. Ik vind dat inderdaad dan op provincieniveau.
pi_203731388
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Veel Oekrainers die zich meer thuis voelen in Oekraïne zijn naar het westen verhuisd. Voornamelijk naar Dnipro. De burgers die gebleven zijn willen voornamelijk onderdeel van Rusland worden of een eigen republiek.

Ja, dat zei ik dus eerder ook al.

Kortweg, omvolking.

Kan een vreedzame expansie strategie zijn (geen geweld, geen bloedvergieten), maar je gaat op een gegeven moment stuiten op grotere tegenmacht en dan kan je kiezen om tevreden zijn met wat je hebt kunnen krijgen of gek in de kop te zijn om dan de rest dan maar met geweld te willen verkrijgen. De bewoners, en dat zijn er steeds meer en meer, zullen je dat niet in dank afnemen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_203731391
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je mag je afscheiden zolang je je niet van Rusland afscheidt, dat is wel duidelijk nu toch? Iedereen mag alles doen wat ie wil zolang het maar in Ruslands straatje past, anders verdien je het terugveroverd te worden.
pi_203731398
quote:
18s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is ook zeker zo. Een land mag zich volgens het westen zelf kandidaat stellen voor lidmaatschap van de NAVO. Maar volgens mij heeft Rusland zichzelf ooit kandidaat gesteld, wat afgewezen is door de VS...

Ik sta achter de NAVO hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar er zit wel een wat langere geschiedenis achter dan simpel dat Rusland zomaar het westen wil aanvallen
pi_203731407
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:58 schreef SoldMayor het volgende:

[..]
Morgen dus w/
Vraag me overigens af of dit bewust is van de president, om het land uit te zijn als de aanval komt
pi_203731410
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dat is ook zeker zo. Een land mag zich volgens het westen zelf kandidaat stellen voor lidmaatschap van de NAVO. Maar volgens mij heeft Rusland zichzelf ooit kandidaat gesteld, wat afgewezen is door de VS...

Ik sta achter de NAVO hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar er zit wel een wat langere geschiedenis achter dan simpel dat Rusland zomaar het westen wil aanvallen
Een land moet aan de vereisten van de NAVO voldoen gaf de poster waar je op reageerde aan. Lijkt me sterk dat Rusland dat deed.
pi_203731414
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:52 schreef Ali_boo het volgende:
Word toch wel spannend zo

[ twitter ]
Wat een warmonger.

Dan kan je nog beter Trump hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_203731415
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En Duitsland, Polen, Finland en geheel oost-Europa. Rusland is al sinds het begin van de twintigste eeuw de agressor. Hun krokodillentranen over de Duitse inval in 1941 zijn niet alleen gênant, maar vooral ontzettend hypocriet.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_203731416
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:56 schreef J.B. het volgende:

[..]
Rusland bewijst prima waarom de NAVO is uitgebreid, staten die niet bij de NAVO zitten zijn aan de goden overgeleverd. De Baltische staten, Polen, enzovoorts zullen dankbaar zijn dat ze zo verstandig zijn geweest om zich aan te sluiten zolang de Russische beer op hun gat lag, Oekraïne en Georgië zijn helaas voor hun te laat tot dat inzicht gekomen. Ieder buurland van Rusland zou zich moeten willen verdedigen tegen die Mafiastaat, die blijkbaar z'n streken ook nooit verliest.
Zeker waar.

Is dat Kim Jung Un in je UI? :D
pi_203731417
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Bron? Dit is nooit gebeurd.
pi_203731420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
De Koude Oorlog had natuurlijk ook heel veel verschillende graden van spanning en ontspanning. Maar ik denk dat we dichter bij een nucleaire oorlog zijn dan sinds pakweg de jaren 80'.

Persoonlijk denk ik dat Poetin er gek genoeg voor is als hij denkt dat hij en zijn regime het kunnen overleven. En zoals ik al zei: hij is dictator, de tegenspraak van de Partij die er altijd in de Koude Oorlog wel was is er niet meer.

De communistische partij destijds in Rusland stond intern ook stijf van de paranoia en alles en iedereen was erop gericht om niet één iemand de absolute macht te laten krijgen (dat was schijnbaar in de tijd van Stalin niet zo goed bevallen). Maar dat is dus een situatie die we nu niet meer hebben.
Probleem is dat de meest paranoïde club uit de Sovjet tijdperk de macht heeft gekregen in Rusland. Die mensen waren hardcore Sovjets, en een daarvan is nu alleen heerser. Een slechtere combinatie kun je gewoon niet hebben. zij geloven niet in democratie of vrijheid, maar in orde en control.
pi_203731422
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ja, dat zei ik dus eerder ook al.

Kortweg, omvolking.

Kan een vreedzame expansie strategie zijn (geen geweld, geen bloedvergieten), maar je gaat op een gegeven moment stuiten op grotere tegenmacht en dan kan je kiezen om tevreden zijn met wat je hebt kunnen krijgen of gek in de kop te zijn om dan de rest dan maar met geweld te willen verkrijgen. De bewoners, en dat zijn er steeds meer en meer, zullen je dat niet in dank afnemen.
De keuze zou bij het volk moeten liggen. Rusland zou zich er niet mee bemoeien (wat ze tot dusver ook minimaal hebben gedaan) en Oekraïne ook niet.
  zaterdag 19 februari 2022 @ 00:01:48 #48
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_203731430
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:50 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
[..]
Het gaat ook om hun gebied. Hun land. Hun stad. Hun grond. Dat willen ze verdedigen. Dat zien ze als hun gebied, dat ze met hun leven willen verdedigen.
Je zou je het als Nederland natuurlijk bijna niet voor kunnen stellen.
[..]
Wat doet dat er in deze discussie toe?
[..]
Jij legt mij vanalles in de mond. Dat ik Rusland aanhang. Dat ik geen Nederlander zou zijn. Dat ik alles van Rusland maar wil geloven.
Het is bewezen dat een groot deel van het Oekraïnse leger bestaat uit neo-nazi's. Dat kun jij ontkenne, dat mag. Maar het is een feit en in de regio ook heel bekend.
In een democratie, bepaalt de meerderheid aan en met wie zij zich (willen) liëren en geldt niet wie als minderheid in een staat de grootste mond opzet of met een knuppel gaat zwaaien.

Dat een gebied of gemeenschap zich niet verbonden voelt met de staat waaronder zij (nu eenmaal) valt is wmb dan vooral een binnenlands conflict waar anderen de soevereine grens moeten respecteren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_203731435
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Je mag je afscheiden zolang je je niet van Rusland afscheidt, dat is wel duidelijk nu toch? Iedereen mag alles doen wat ie wil zolang het maar in Ruslands straatje past, anders verdien je het terugveroverd te worden.
Oekraïne is de laatste puzzel waar om gestreden wordt. Wordt Oekraïne lid van de NATO dan is Rusland in principe omsingeld. Niet een fijn idee voor de Russen. Vooral niet door de eerder genoemde afspraken.
pi_203731439
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:58 schreef Harlekien2 het volgende:

[..]
Goede vraag. Eerlijk gezegd had ik er op deze manier nog niet over nagedacht. Ik vind dat inderdaad dan op provincieniveau.
Maar wat is de definitie van een provincie? Doen we dat op inwoners, op geografisch gebied, op relatieve grootte? Op wat?

En waarom niet op gemeente-niveau? Of op wijk?

En last but not least: wat zou is er nodig om zo'n afscheiding te legitimeren? Hoe meet je de 'wil van het volk'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')