Nee, dit klopt niet. Er zijn gesprekken geweest, maar omdat Rusland zelf een aanvraag moest indienen, beledigde Poetin.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 23:59 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat is ook zeker zo. Een land mag zich volgens het westen zelf kandidaat stellen voor lidmaatschap van de NAVO. Maar volgens mij heeft Rusland zichzelf ooit kandidaat gesteld, wat afgewezen is door de VS...
Ik sta achter de NAVO hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar er zit wel een wat langere geschiedenis achter dan simpel dat Rusland zomaar het westen wil aanvallen
Omsingeld? Zitten Finland, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan nu ook al bij de NAVO?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:02 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Oekraïne is de laatste puzzel waar om gestreden wordt. Wordt Oekraïne lid van de NATO dan is Rusland in principe omsingeld. Niet een fijn idee voor de Russen. Vooral niet door de eerder genoemde afspraken.
Daar doet Oekraïne ook niet aan. 1 van de regels is dat een land geen grensconflicten heeft... Daar kan Oekraïne in dit geval overigens niets aan doen, maar ze hebben het wel...quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:00 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Een land moet aan de vereisten van de NAVO voldoen gaf de poster waar je op reageerde aan. Lijkt me sterk dat Rusland dat deed.
Nope.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 23:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat vind je dan ook gerechtvaardigd?
Volgens mij geloven ze vooral in termen van 'winnen en verliezen', en hebben ze (terecht) door dat ze in de huidige wereldorde eigenlijk weinig meer voorstellen, behoudens hun militaire en vooral nucleaire arsenaal.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Probleem is dat de meest paranoïde club uit de Sovjet tijdperk de macht heeft gekregen in Rusland. Die mensen waren hardcore Sovjets, en een daarvan is nu alleen heerser. Een slechtere combinatie kun je gewoon niet hebben. zij geloven niet in democratie of vrijheid, maar in orde en control.
Bron zit iets verder terug in deze reeksquote:
Rusland bemoeit zich dan ook minimaal met de regio. Maar als de republiek besluit om onderdeel te willen worden van Rusland, dan vind ik dat die keuze er mag zijn.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef Vallon het volgende:
[..]
In een democratie, bepaalt de meerderheid aan en met wie zij zich (willen) liëren en geldt niet wie als minderheid in een staat de grootste mond opzet of met een knuppel gaat zwaaien.
Dat een gebied of gemeenschap zich niet verbonden voelt met de staat waaronder zij (nu eenmaal) valt is wmb dan vooral een binnenlands conflict waar anderen de soevereine grens moeten respecteren.
Ergens in deze reeks staat het hele verhaal. Misschien vergis ik me in de aanvraag voor de NAVO (maar het stond er volgens mij wel). Maar Rusland zou wel degelijk aansluiting hebben gezocht bij Europa, wat keer op keer werd afgewezen door de VS. Mits de bron betrouwbaar is natuurlijkquote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:03 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee, dit klopt niet. Er zijn gesprekken geweest, maar omdat Rusland zelf een aanvraag moest indienen, beledigde Poetin.
Daarbij heeft hij nooit het westen vertrouwd, de man is opgeleid om het westen te destabiliseren.
Oekraïne is geen NATO gebied, dus hij zegt maar watquote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wat een warmonger.
Dan kan je nog beter Trump hebben.
De definitie van een provincie kun je wel even Googlen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar wat is de definitie van een provincie? Doen we dat op inwoners, op geografisch gebied, op relatieve grootte? Op wat?
En waarom niet op gemeente-niveau? Of op wijk?
En last but not least: wat zou is er nodig om zo'n afscheiding te legitimeren? Hoe meet je de 'wil van het volk'?
quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Omsingeld? Zitten Finland, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan nu ook al bij de NAVO?
Ze kunnen ook ophoepelen uit Oekraïne en naar hun droomland verhuizen, niemand verplicht hen in Oekraïne te blijven wonen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:04 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Rusland bemoeit zich dan ook minimaal met de regio. Maar als de republiek besluit om onderdeel te willen worden van Rusland, dan vind ik dat die keuze er mag zijn.
Of Oekraïne kan opdonderen uit 'hun' republiek.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ze kunnen ook ophoepelen uit Oekraïne en naar hun droomland verhuizen, niemand verplicht hen in Oekraïne te blijven wonen.
UH?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:01 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
De keuze zou bij het volk moeten liggen. Rusland zou zich er niet mee bemoeien (wat ze tot dusver ook minimaal hebben gedaan) en Oekraïne ook niet.
NAVO of EU, wat is het nou? Zitten Noorwegen, Wit-Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Mongolië, China, Noord-Korea en Japan dan wel bij de EU?quote:
De Donbass is geen eigen republiek. Het is Oekraïnequote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:04 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Rusland bemoeit zich dan ook minimaal met de regio. Maar als de republiek besluit om onderdeel te willen worden van Rusland, dan vind ik dat die keuze er mag zijn.
Oh god. Je kon er op wachten.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef quirina het volgende:
Ja want door middel van een referendum hebben ze ook de Krim “eerlijk” verkregen.
Definieer volk ? is dat de hele Oekraïne of een willekeurige (deel)gemeenschap dat zich - selectief - wil afscheiden ?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 23:54 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Goed punt. Ik vind de vergelijking niet echt terecht.
Deze mensen wonen al jarenlang in oorlogsgebied en lopen gevaar.
Ze willen een eigen republiek, ze identificeren zich niet als Oekraïners.
Ik vind zelf dat de stem bij het volk zou moeten liggen, vooral in dit geval.
Hellend vlak inderdaad. Daarom stellen veel constituties ook vreedzame afscheidingspogingen gelijk aan hoogverraad. Het grondgebied is heilig. Dat er tijdelijk sentimenten tegen de Staat zijn kan je niet aanvoeren als reden om een deel van het grondgebied af te pakken.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar wat is de definitie van een provincie? Doen we dat op inwoners, op geografisch gebied, op relatieve grootte? Op wat?
En waarom niet op gemeente-niveau? Of op wijk?
En last but not least: wat zou is er nodig om zo'n afscheiding te legitimeren? Hoe meet je de 'wil van het volk'?
Nee, dat zeg ik niet. Ik doe alsof het bestaat, maar denk niet dat het daadwerkelijk ook bestaat, dat er dingen zijn die goed of fout zijn los wat wij er van vinden. Zo volstrekt geschiedenis zich. Het is een blind proces. Wij zijn ook maar dieren en insignificsnte wezens.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 23:55 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als je goed en fout vergeet kun je een hoop rechtlullen voor jezelf. Heb ik persoonlijk niet zo'n zin in. Maar als goed en fout er voor jou niet zo toe doen is dat ook een keuze.
Zeker! Putin kreeg immers ook 140% van de stemmen. Vanwaar dat achterdocht?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:06 schreef quirina het volgende:
Ja want door middel van een referendum hebben ze ook de Krim “eerlijk” verkregen.
Waarbij zou Oekraïne dat moeten doen? Het gaat om hun eigen grondgebied. Als een klein deel van de plaatselijke bevolking zo graag in Rusland wil wonen verhuizen ze toch lekker?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:07 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Of Oekraïne kan opdonderen uit 'hun' republiek.
(1) Dit staat helemaal los van de regio die wij besprekenquote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
UH?
Me dunkt dat Rusland zich nadrukkelijk bemoeit heeft met de interne zaken van Oekraine.
-inname Krim (1)
-steun aan sepratisten Oost Oekraine
Oekraine is voor de Oekainers van welke regio dan ook, en democratisch wordt er dan een richting aan gegeven. (3)
Net zoals dat geldt in NL waar Groningers e/o Limburgers zich moeten schikken aan een landelijk beleid.
Je bent onderdeel van een land.
Echt he, laat landen de keuze.quote:
De ene provincie is de andere niet. In sommige landen zijn provincies zo groot als Nederland. Met evenveel of meer inwoners. Dus wat zijn je criteria dan? Het zou een beetje debiel zijn als je het ok vindt om een provincie als Limburg zich wel af te laten scheiden met net een miljoen inwoners maar een gemeente die een miljoen inwoners heeft niet.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 00:05 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
[..]
De definitie van een provincie kun je wel even Googlen.
De wil van het volk meet de doorgaans met een referendum
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |