SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Sneeuw in NL ja? Wow. Nouja de meesten in dit topic willen geloof ik graag sneeuw, dus have fun!quote:
Ik zit in mijn t-shirt in de kamer.quote:Op zaterdag 27 november 2021 15:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Sneeuw in NL ja? Wow. Nouja de meesten in dit topic willen geloof ik graag sneeuw, dus have fun!
Ik zit in mn t-shirt in het zonnetje
Loopt daar ook wel eens een wolf voorbij?quote:
Nog niet gezien. Wel herten en zwijnen.quote:Op zaterdag 27 november 2021 16:04 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Loopt daar ook wel eens een wolf voorbij?
En dan vind ie mij een vreemde vogelquote:Op zaterdag 27 november 2021 15:56 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik zit in mijn t-shirt in de kamer.
5.6 graden hier
Het is regen gewordenquote:Op zondag 28 november 2021 08:33 schreef YourCaptor het volgende:
De lucht ziet eruit alsof er zo een meter sneeuw gaat vallen
Check. Prima, hoef nog helegaar geen sneeuw.quote:
Echt?quote:
wel weer van die net niet kou. je hebt er eigenlijk niet zoveel aan. Als het gaat sneeuwen, dan dooit het weer weg en met regen is het vies koud. Liever + 8 dan + 2, maar als het koud moet worden, dan liever -4 ipv +2quote:Op maandag 29 november 2021 10:16 schreef aloa het volgende:
De pluim wordt steeds kouder.
[ afbeelding ]
Piet zal het wetenquote:’Stevige winter met sneeuw en ijs op komst’
AMSTERDAM - Deze winter krijgen we vaker te maken met sneeuw en ijs dan afgelopen jaren. Regionaal zal er een flink pak sneeuw gaan vallen. Het wordt dan ook een stevige winter met een wisselend karakter.
Dat voorspelt weerman Piet Paulusma. In ieder geval gaat hij ervan uit dat ons land vaker dan n keer wit zal worden. De perioden met vorst zorgen voor ijs en daardoor kunnen we langer dan een week lang schaatsen op ijsbanen of natuurijs.
Ook kunnen we de komende periode meer te maken krijgen met winterstormen. Volgens Paulusma zal het weer niet stabiel worden: „Gemiddeld wordt de winter te koud tot normaal. Het wordt omgerekend een te natte winter, teveel neerslag in welke vorm dan ook. Het af en toe ruige karakter is opvallend en kan overlast veroorzaken.”
In het weekend op de grens van de winter
Volgens Weer.nl komt Nederland vanaf vrijdag in het grensgebied tussen de nog relatief zachte lucht in onze omgeving en veel koudere in het gebied ten noordoosten van ons te liggen. Er passeren diverse storingen met regen en soms ook natte sneeuw, in de droge momenten tussendoor kan ook de zon zich laten zien. De koude lucht vanuit het noorden weet ons land af en toe te bereiken, maar of het na het weekend ook echt tot winterweer gaat komen, is op basis van de nieuwste berekeningen nog steeds onzeker.
Ik voorzie dat we dit gewoon de komende twee maanden elke dag moeten lezen. Terwijl wij hier zitten te vernikkelen in de kou en grijsheid de standaard is.quote:Op dinsdag 30 november 2021 10:05 schreef dick_laurent het volgende:
Dat moment dat je de schuifdeur van je apartement maar even open zet omdat die zon toch wel erg warm is
quote:Op dinsdag 30 november 2021 10:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik voorzie dat we dit gewoon de komende twee maanden elke dag moeten lezen. Terwijl wij hier zitten te vernikkelen in de kou en grijsheid de standaard is.![]()
Maar houd je vooral niet in, het is je gegund!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lezen we tenminste wat positief nieuws. Hier is immers vrijwel elke dag intens kut weer. Koud, grijs en nat. Af en toe een glimp van de zon. Maar goed, dat is de herfst tot half maart.quote:Op dinsdag 30 november 2021 10:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik voorzie dat we dit gewoon de komende twee maanden elke dag moeten lezen. Terwijl wij hier zitten te vernikkelen in de kou en grijsheid de standaard is.![]()
Maar houd je vooral niet in, het is je gegund!
Ajb niet, dan is het nog steeds net zo grijs.quote:Op dinsdag 30 november 2021 13:23 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Lezen we tenminste wat positief nieuws. Hier is immers vrijwel elke dag intens kut weer. Koud, grijs en nat. Af en toe een glimp van de zon. Maar goed, dat is de herfst tot half maart.
Hopen op sneeuw dan maar
Sneeuw zou juist fijn zijn. Een witte wereld maakt alles aangenamer.quote:Op dinsdag 30 november 2021 13:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ajb niet, dan is het nog steeds net zo grijs.
Die stratus moet gewoon oprotten. Word er chagrijnig van
Het is vaak net zo treurig grijs dan. Het utopischd beeld van strakblauwe lucht met een mooi wit dek is.. Nou ja, een utopiequote:Op dinsdag 30 november 2021 17:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Sneeuw zou juist fijn zijn. Een witte wereld maakt alles aangenamer.
Dit weer is intens triest.
Gewoon alles weer eens een paar weken (meer gaat het toch niet wordenquote:Op dinsdag 30 november 2021 17:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Sneeuw zou juist fijn zijn. Een witte wereld maakt alles aangenamer.
Dit weer is intens triest.
In Nederland? Zou mooi zijn, maar langer dan 1 week is echt moeilijk met ons klimaat.quote:Op dinsdag 30 november 2021 18:17 schreef aloa het volgende:
[..]
Gewoon alles weer eens een paar weken (meer gaat het toch niet worden) helemaal wit.
Dit ja. Ik moet tegenwoordig veel meer met de fiets, omdat ik het nodig heb om naar werk te kunnen. In deze periodes is dat wel echt kut hoor. Steeds weer door die kutregen en straks ook weer die sneeuw en gladheid.quote:Op dinsdag 30 november 2021 19:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In Nederland? Zou mooi zijn, maar langer dan 1 week is echt moeilijk met ons klimaat.
Met deze treurnis wel klaar. Vandaag 3x natgeregend. Klaar met de herfst. En dan moeten we nog 3 maand
Dat zal lekker waaien jaquote:Op woensdag 1 december 2021 08:46 schreef Wereldgozer het volgende:
2 handjes aan het stuur op de brienenoord @:haags
En dan zoveel mensen die zeggen dat de herfst hun favoriete seizoen is.quote:Op woensdag 1 december 2021 09:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Gisteren heb ik het van 8 tot 8 niet een keer droog gehad, gauw het gordijn dicht gedaan en een potje gegamed/geslapen.
Allereerste wat ik voelde toen ik vanochtend naar buiten kwam..regen
Regen
Grijze soep
Herfstdynamiek kan geweldig mooi zijn, maar in Nederland is het doorgaans vanaf halverwege oktober tm ergens in april alleen maar grijs met motregen. Echt verschrikkelijkquote:Op woensdag 1 december 2021 09:17 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En dan zoveel mensen die zeggen dat de herfst hun favoriete seizoen is.![]()
Idd gister de hele dag natgeregend.
Gelukkig is zacht.
Good morning!quote:Op woensdag 1 december 2021 08:44 schreef INViCTuS het volgende:
Vandaag is de winter begonnen. Het positieve daaraan is, dat het over 3 maand 1 maart is en de lente begint 😅
G'dumme wat een droevige bende
Ik hoop speciaal voor jou dat februari zwaar bagger wordtquote:Op woensdag 1 december 2021 09:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Good morning!
[ afbeelding ]
En sterkte daar![]()
Het is dan wel weer extra gezellig met lampjes en kaarsjes. En zo heerlijk om onder je deken weg te kruipen.quote:Op woensdag 1 december 2021 09:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Herfstdynamiek kan geweldig mooi zijn, maar in Nederland is het doorgaans vanaf halverwege oktober tm ergens in april alleen maar grijs met motregen. Echt verschrikkelijk
Die mensen zien de 1 2 mooiste dagen van de herfst als herfst en denken dat dat het ook is. Idem met winterfans.quote:Op woensdag 1 december 2021 09:17 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En dan zoveel mensen die zeggen dat de herfst hun favoriete seizoen is.![]()
Idd gister de hele dag natgeregend.
Gelukkig is het zacht.
Dat ziet er heerlijk uit! Jaloers...quote:Op woensdag 1 december 2021 09:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Good morning!
[ afbeelding ]
En sterkte daar![]()
Hoaxquote:Op woensdag 1 december 2021 10:51 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat ziet er heerlijk uit! Jaloers...
Hier is het vandaag echt schijtweer, met veel te harde wind en regen. Hopelijk krijgen we vandaag een toepasselijke herfsttaart!
Zeker! Het is hier altijd maar 1 dag slecht en dat is net vandaag.quote:Op woensdag 1 december 2021 15:21 schreef Djeez het volgende:
[..]
Hoax
Dit weekend zit ik in Limburg, Sinterklaas vieren. Sporthuis Centrum Heijderbos in Heijen. Vast beter weer dan hier
Lekker bakken in de zon dit weekend. Helemaal topquote:Op woensdag 1 december 2021 16:04 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zeker! Het is hier altijd maar 1 dag slecht en dat is net vandaag.
Het komt toch niet uit maar het zou wel leuk zijn een keer een beetje de bezem erdoorquote:
Kan zomaar. Maar hoeft van mij ook niet.quote:Op woensdag 1 december 2021 19:09 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Het komt toch niet uit maar het zou wel leuk zijn een keer een beetje de bezem erdoor
Best een prima dag zoquote:Op donderdag 2 december 2021 13:28 schreef INViCTuS het volgende:
Het is koud, maar al stukken beter dan voorgaande dagen. Soms droog met blauwe lucht en zon. Zeldzaam
Ook zonder -2,6 graden.quote:Op donderdag 2 december 2021 19:46 schreef ACT-F het volgende:
Met -2,6 graden is Twente het absolute dieptepunt van Nederland
Frysln boppe?quote:
behalve winter, zo te zienquote:
Hier kan ik me helemaal in vindenquote:Op vrijdag 3 december 2021 18:53 schreef INViCTuS het volgende:
Momenteel is het wel echt vies koud. Doe dan iets kouder zodat het gaat sneeuwen of gewoon een graad of 10-12
Jup. De traditionele kerstcirculatie met tot en met de eerste week van januari regen en 8-12 graden.quote:Op vrijdag 3 december 2021 20:05 schreef INViCTuS het volgende:
Halverwege de week stijgen de temperaturen en lijkt er een flinke WC te ontstaan.
Boven de Oosterschelde is het al flink aan het regenenquote:Op zaterdag 4 december 2021 10:49 schreef Resistor het volgende:
Westerschelde is op dit moment nog droog en heerlijk vissen.
En geen wind.
Kans is wat afgenomen. Kans op winterweer is weer wat groter nu.quote:
Daar hebben ze de paraplu voor uitgevondenquote:Op zaterdag 4 december 2021 16:00 schreef wuuht het volgende:
ohhh ik wordt helemaal gestoord van dit KUT weer. Elke keer dat ik naar buiten moet wordt ik nat
met de voorspelde temperaturen en windrichting verwacht ik voorlopig nog geen winterweer, wellicht een verdwaalt buitje natte sneeuw.quote:Op zaterdag 4 december 2021 19:21 schreef aloa het volgende:
[..]
Kans is wat afgenomen. Kans op winterweer is weer wat groter nu.
Nederland ligt weer precies op de scheiding tussen kou en warmte.
Als ik de komende 2 weken vooruit kijk ga je al bijna tot jan moeten wachten daaropquote:Op zondag 5 december 2021 07:24 schreef MissHobje het volgende:
Wat een waterkoude dag gister brrr.
Als koning vorst ff doorzet is het al een stuk lekkerder
Oh nee tochquote:Op zondag 5 december 2021 07:27 schreef pullup het volgende:
[..]
Als ik de komende 2 weken vooruit kijk ga je al bijna tot jan moeten wachten daarop
Ik denk niet dat rennen nog heel veel nut heeft in zo'n geval. Tenzij er toevallig een ondergrondse bunker is.quote:Op zaterdag 4 december 2021 14:39 schreef INViCTuS het volgende:
Dit lijkt me ook wel angstaanjagend
[ twitter ]
Vuile klootzak.quote:Op zondag 5 december 2021 10:11 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag weer strakblauw, volop zon en een graadje of 18
Lekker tshirt weertje.
Te warm om echt te blijven liggen verwacht ik.quote:Op maandag 6 december 2021 10:48 schreef aloa het volgende:
[..]
Zal een leuke ochtendspits worden.
[ afbeelding ]
Begin van de nacht Rond de 0 graden, daarna loopt het wel op idd. Kan wel wit worden.quote:Op maandag 6 december 2021 10:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Te warm om echt te blijven liggen verwacht ik.
Wel typisch weer van die Putto, output van een long range systeem gebruiken wat enkel de trend moet aangeven en dan gaan tweeten met een clickbait titel.quote:
Dat doet hij altijd idd.quote:Op maandag 6 december 2021 11:01 schreef Momo het volgende:
[..]
Wel typisch weer van die Putto, output van een long range systeem gebruiken wat enkel de trend moet aangeven en dan gaan tweeten met een clickbait titel.
Hahahahahahahahahahahahahahahaquote:
Putto is een randdebiel.quote:
Temp daalt snel nuquote:Op maandag 6 december 2021 16:27 schreef cherrycoke het volgende:
veel te warm nog voor sneeuw, gaat hem niet worden.
Pluim in je reet!quote:Op maandag 6 december 2021 10:39 schreef Alpha0 het volgende:
Kom eens met wat 'pluimen' jongens (en meisjes)?
Meh, in Twente is het vies koud.quote:Op maandag 6 december 2021 16:27 schreef cherrycoke het volgende:
veel te warm nog voor sneeuw, gaat hem niet worden.
Maar niet genoeg, waar de regen vandaan komt is het ruim boven de 2 C.......Nee in Duitsland hebben ze wel goeie kansquote:
Om 17:00 was het 3,4C, nu is het opgelopen naar 4,1Cquote:
in Cuijk wat natte flatsen er tussendoorquote:Op maandag 6 december 2021 20:46 schreef Caland het volgende:
Gewoon regen in Nijmegen
We zijn weer beflikkerd door de overheid
Aftreden zullen zequote:Op maandag 6 december 2021 20:46 schreef Caland het volgende:
Gewoon regen in Nijmegen
We zijn weer beflikkerd door de overheid
Daar is een topic voor.quote:Op maandag 6 december 2021 21:16 schreef PzKpfw het volgende:
Geen (blijvende) sneeuw graag, moet nog even een winter door met zomerbanden.
Welnee...storm in een glas waterquote:Op maandag 6 december 2021 19:45 schreef INViCTuS het volgende:
Benieuwd of er morgenochtend nog wat ligt. Werk op de veluwe
Dat vraagt om een foto.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:28 schreef heywoodu het volgende:
cht sneeuw kun je het moeilijk noemen, maar er ligt wel een sneeuw/ijsachtige substantie op de velden
Vanochtend op het werkquote:
Arnhem zuidquote:Op dinsdag 7 december 2021 11:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Arnhemse wijkagenten binnen zonder kloppen en vinden drugs
Al 2 dagen achter elkaar dat ik de zon hier enige tijd heb. Wel verdacht.quote:Op dinsdag 7 december 2021 12:40 schreef bloodymary1 het volgende:
De zon schijnt en de lucht is strakblauw! En maar liefst 6 graden!
Ik heb toevallig laatst een youtube filmpje gekeken over Yakutsk. Ook zo'n stad in Siberia waar het "gewoon" -50 wordt in de winter. Over hoe men daar moet leven om te overleven zeg maar.quote:Op woensdag 8 december 2021 19:04 schreef INViCTuS het volgende:
Boh, dit is wel knap kold. Kunnen wij ons eigenlijk niks bij voorstellen. Dat is 4 keer je diepvries
[ twitter ]
Zaterdag lijkt mooi te worden en vanaf eind volgend week zit er zowel bij GFS als ECMWF een hoge druk gebied boven West-Europa in de oplossing.quote:Op donderdag 9 december 2021 09:44 schreef Nattekat het volgende:
Nou, tot zo ver de lange reeks van maarliefst 1 mooie dag, de donkere dagen voor kerst zijn terug.
Hoge druk in de winter gaat bijna altijd gepaard met laaghangende bewolking.quote:Op donderdag 9 december 2021 09:56 schreef Felagund het volgende:
[..]
Zaterdag lijkt mooi te worden en vanaf eind volgend week zit er zowel bij GFS als ECMWF een hoge druk gebied boven West-Europa in de oplossing.
We zullen zien hoe het mooi het echt word idd, maar is het in ieder geval beter dan continue lage drukgebieden langs de deur.quote:Op donderdag 9 december 2021 10:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoge druk in de winter gaat bijna altijd gepaard met laaghangende bewolking.
Ligt eraan waar de stroming vandaan komt. Uit het noordoosten is vooral droge lucht, dus weinig bewolking.quote:Op donderdag 9 december 2021 10:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoge druk in de winter gaat bijna altijd gepaard met laaghangende bewolking.
Dan ligt dat gebied alleen niet boven ons, maar boven Scandinaviquote:Op donderdag 9 december 2021 10:33 schreef aloa het volgende:
[..]
Ligt eraan waar de stroming vandaan komt. Uit het noordoosten is vooral droge lucht, dus weinig bewolking.
Dat zou het mooiste scenario zijn voor de winter. Ik denk dat iedereen dan tevreden is.quote:Op donderdag 9 december 2021 10:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan ligt dat gebied alleen niet boven ons, maar boven Scandinavi
Hij ligt ook deels boven (Zuid-)Scandinavi, al lijkt de wind iets meer uit het oosten te komen. Maar exacte positie verschilt nogal per run.quote:Op donderdag 9 december 2021 10:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan ligt dat gebied alleen niet boven ons, maar boven Scandinavi
Uhhhhhquote:Op donderdag 9 december 2021 17:46 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat zou het mooiste scenario zijn voor de winter. Ik denk dat iedereen dan tevreden is.
Ligt nu teveel zuidelijk idd.quote:Op donderdag 9 december 2021 18:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hij ligt ook deels boven (Zuid-)Scandinavi, al lijkt de wind iets meer uit het oosten te komen. Maar exacte positie verschilt nogal per run.
De nieuwe run van GFS zegt wat anders.quote:Op donderdag 9 december 2021 19:06 schreef cherrycoke het volgende:
kerst denk ik 4-5 graden met een matig tot stevige wind en regen kans acht ik vrij groot.
sneeuwkans 0,0%
Wat doet die snil boven Breda?quote:
De verwachtingen zijn voor nu nog laag, maar het is theoretisch inderdaad mogelijk. Zowel het weermodel van ECMWF als de stratosferische kaarten van NOAA laten een uithaal van een lagedrukgebied uit het noorden zien tegen 24 december. Qua temperatuur kan het wel eens kantje boord zijn. Als de straalstroom net ten noorden van Nederland blijft is het gewoon gezapig en regenachtig. Maar als het doorzet dan is het volle bak snilquote:Op vrijdag 10 december 2021 07:54 schreef aloa het volgende:
Nog veel te ver weg, maar als dit uitkomt dan is de kans op een witte kerst groot.
Een groot lagedrukgebied boven Scandinavie, waarbij de stroming over de noordzee voor sneeuw(buien) kan gaan zorgen.
[ afbeelding ]
Zoals zo vaak zitten we weer precies op de grens van warmte en kou.quote:Op vrijdag 10 december 2021 13:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De verwachtingen zijn voor nu nog laag, maar het is theoretisch inderdaad mogelijk. Zowel het weermodel van ECMWF als de stratosferische kaarten van NOAA laten een uithaal van een lagedrukgebied uit het noorden zien tegen 24 december. Qua temperatuur kan het wel eens kantje boord zijn. Als de straalstroom net ten noorden van Nederland blijft is het gewoon gezapig en regenachtig. Maar als het doorzet dan is het volle bak snilJe kunt dus een groot verschil hebben tussen noord en zuid afhankelijk van waar de straalstroom zich bevindt.
traditie met kerst is "weinachtstauwetter"quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:05 schreef aloa het volgende:
De nieuwe run van GFS is op lange termijn weer meer positief voor echt winterweer.
Witte kerst is in deze run verdwenen.
Lange termijn is net hetzelde als dat je zegt: Je hebt de staatsloterij gewonnen maar dan moet je nog wel ff een lot kopenquote:Op vrijdag 10 december 2021 19:05 schreef aloa het volgende:
De nieuwe run van GFS is op lange termijn weer meer positief voor echt winterweer.
Het is nog koffiedik kijken met 2 weken te gaan. De laatste pluim van ECMWF geeft 'iets' extra kansen in aanloop naar kerst. De komende dagen ga ik de stratosferische gegevens in de gaten houden om te zien in hoeverre dit ons weer gaat benvloeden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:05 schreef aloa het volgende:
Als je het verschil ziet met de run van gister idd ja.quote:Op vrijdag 10 december 2021 21:57 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Lange termijn is net hetzelde als dat je zegt: Je hebt de staatsloterij gewonnen maar dan moet je nog wel ff een lot kopen
Voor mijn gevoel zit het al dagen zo vlak boven 0quote:Op zondag 12 december 2021 10:02 schreef aloa het volgende:
Dalende lijn richting de kerst.
[ afbeelding ]
Hier ook elke dag hetzelfde. Denk de rest van het jaar depressief grijs. Gelukkig niet zo koud met 8-10 graden.quote:Op zondag 12 december 2021 10:28 schreef dick_laurent het volgende:
Hier vandaag weer haast zomers met 20 graden en strakblauwe lucht. Bizar, wat een verschil met NL.
Nog steeds giga dankbaar en blij dat ik hier kan zitten nu.
Volgende week wordt het overigens wel wat minder, meer bewolking en buitje hier en daar. Maar ach waar heb ik het over
Over drie dagen.quote:Op zondag 12 december 2021 10:28 schreef dick_laurent het volgende:
Hier vandaag weer haast zomers met 20 graden en strakblauwe lucht. Bizar, wat een verschil met NL.
Nog steeds giga dankbaar en blij dat ik hier kan zitten nu.
Volgende week wordt het overigens wel wat minder, meer bewolking en buitje hier en daar. Maar ach waar heb ik het over
Voorlopig zie ik het vooral kouder worden, maar om dat nou winter te noemen?! Weet je, 2-4 graden overdag en 0/-5 in de nacht vind ik gewoon kwakkelweer.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:24 schreef aloa het volgende:
Het ziet er steeds beter uit, wat winterweer betreft. EC laat veel hogedruk zien en dat kan op lange termijn de kou in Nederland brengen. De pluim zal weer koud zijn.
[ afbeelding ]
Dat lijkt wel goed te komen. Hoewel er de afgelopen dagen nog veel onzekerheid was en nog steeds is volgens de laatste pluim van ECMWF is in de berekeningen van NOAA in de stratosfeer een lagedrukgebied dat net voor kerst rond de Noordkaap blijft circuleren. Dit is een temperatuur van rond de -70 graden op c.a. 16 km hoogte. De warmste delen op die hoogte zijn nu -40. Het koud deel van -70 trekt de komende dagen van Groenland richting de Noordkaap. Alles valt of staat nu met de windrichting in de lagere luchtlagen. In geval van een NW-wind heb je de grootste kans op snilquote:Op dinsdag 14 december 2021 14:08 schreef Adrie072 het volgende:
We verdienen wel wat leuks, kom maar op met die kou!
In Nederland weet je het maar nooitquote:Op dinsdag 14 december 2021 14:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat lijkt wel goed te komen. Hoewel er de afgelopen dagen nog veel onzekerheid was en nog steeds is volgens de laatste pluim van ECMWF is in de berekeningen van NOAA in de stratosfeer een lagedrukgebied dat net voor kerst rond de Noordkaap blijft circuleren. Dit is een temperatuur van rond de -70 graden op c.a. 16 km hoogte. De warmste delen op die hoogte zijn nu -40. Het koud deel van -70 trekt de komende dagen van Groenland richting de Noordkaap. Alles valt of staat nu met de windrichting in de lagere luchtlagen. In geval van een NW-wind heb je de grootste kans op snil
Het ziet er goed uitquote:Op dinsdag 14 december 2021 14:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat lijkt wel goed te komen. Hoewel er de afgelopen dagen nog veel onzekerheid was en nog steeds is volgens de laatste pluim van ECMWF is in de berekeningen van NOAA in de stratosfeer een lagedrukgebied dat net voor kerst rond de Noordkaap blijft circuleren. Dit is een temperatuur van rond de -70 graden op c.a. 16 km hoogte. De warmste delen op die hoogte zijn nu -40. Het koud deel van -70 trekt de komende dagen van Groenland richting de Noordkaap. Alles valt of staat nu met de windrichting in de lagere luchtlagen. In geval van een NW-wind heb je de grootste kans op snil
December is bijna altijd anti winter. Lijkt nu toch goed koud te gaan worden.quote:Op dinsdag 14 december 2021 23:23 schreef Againzender het volgende:
Afwachten maar. Ik had het vandaag met mijn vader nog over de koudeinval in 84-85, toen was december ook prutweer en zacht, Je weet nooit wat er nog volgt
Ik denk dat t deze keer lukt.quote:Op dinsdag 14 december 2021 23:37 schreef aloa het volgende:
[..]
December is bijna altijd anti winter. Lijkt nu toch goed koud te gaan worden.
Ik hoop hetquote:Op dinsdag 14 december 2021 23:40 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Ik denk dat t deze keer lukt.
Vraag maar eens aan je vader van 30dec 1978(15 C) naar 31 dec 1978( -22 C smorgens) en het bleef winter tot maart 1979quote:Op dinsdag 14 december 2021 23:23 schreef Againzender het volgende:
Afwachten maar. Ik had het vandaag met mijn vader nog over de koudeinval in 84-85, toen was december ook prutweer en zacht, Je weet nooit wat er nog volgt
Ik was er ook bij, weliswaar was ik toen pas 2 maanden oud maar tochquote:Op woensdag 15 december 2021 00:33 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Vraag maar eens aan je vader van 30dec 1978(15 C) naar 31 dec 1978( -22 C smorgens) en het bleef winter tot maart 1979
Gewoon een vervolg van wat we nu hebben, kut grijs jankweer. Alleen iets kouder.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:34 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Voorlopig zie ik het vooral kouder worden, maar om dat nou winter te noemen?! Weet je, 2-4 graden overdag en 0/-5 in de nacht vind ik gewoon kwakkelweer.
Sneeuw, schaatsen, vrolijkheid. Een winter wonderland komt eraan! <3quote:Op woensdag 15 december 2021 09:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gewoon een vervolg van wat we nu hebben, kut grijs jankweer. Alleen iets kouder.
Nee het is precies hetzelfde als nu, stratus, motregen/sneeuw stratus. Zei ik al stratus?quote:Op woensdag 15 december 2021 09:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sneeuw, schaatsen, vrolijkheid. Een winter wonderland komt eraan! <3
Dit is al de 6e dag op rij dat het depressief grijs is. Vorige week donderdag was de zon er voor het laatst heel even. Triestquote:Op woensdag 15 december 2021 09:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee het is precies hetzelfde als nu, stratus, motregen/sneeuw stratus. Zei ik al stratus?
Langzaamaan een winter op komst?quote:Op woensdag 15 december 2021 09:36 schreef aloa het volgende:
En weer is de pluim kouder![]()
Vanaf dinsdag kans op nachtvorst.
[ afbeelding ]
Begint er steeds beter uit te zien.quote:Op woensdag 15 december 2021 09:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Langzaamaan een winter op komst?
Doet inderdaad wat met m'n humeur, dit is echt het meest trieste weer wat je in NL kan hebben.quote:Op woensdag 15 december 2021 09:13 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dit is al de 6e dag op rij dat het depressief grijs is. Vorige week donderdag was de zon er voor het laatst heel even. Triest
Bij jou is er zon?quote:Op woensdag 15 december 2021 10:05 schreef aloa het volgende:
Lekker weertje. Het is droog en amper wind.
Dat wel. Maar echt al een week grijs of zo. Ik kan steeds slechter mijn bed uit 'smorgens. Heb het geluk dat ik nooit in het donker op hoef te staan, maar zelfs dan kost het nog moeite om om 09.00 in mijn hok te zitten.quote:Op woensdag 15 december 2021 10:05 schreef aloa het volgende:
Het zijn ook nog eens de allerkortste dagen, deze combinatie is waardeloos.quote:Op woensdag 15 december 2021 10:17 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat wel. Maar echt al een week grijs of zo. Ik kan steeds slechter mijn bed uit 'smorgens. Heb het geluk dat ik nooit in het donker op hoef te staan, maar zelfs dan kost het nog moeite om om 09.00 in mijn hok te zitten.
quote:Op woensdag 15 december 2021 09:36 schreef aloa het volgende:
En weer is de pluim kouder![]()
Vanaf dinsdag kans op nachtvorst.
[ afbeelding ]
Mag wel een keerquote:Op woensdag 15 december 2021 10:24 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Eindelijk normaal Nederlands weer.
Wanneer gaat ELF open? Wat zijn de criteria daar voor?quote:Op woensdag 15 december 2021 10:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zijn ook nog eens de allerkortste dagen, deze combinatie is waardeloos.
Had allang open moeten zijn, ook al is het voor de voorpretquote:Op woensdag 15 december 2021 11:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Wanneer gaat ELF open? Wat zijn de criteria daar voor?
#dtv
Ik vind het wel lekker. Mega zacht.quote:Op woensdag 15 december 2021 10:05 schreef aloa het volgende:
Dit ja. Kans is aanwezig op een langere vorstperiodequote:Op woensdag 15 december 2021 11:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Had allang open moeten zijn, ook al is het voor de voorpret
geen idee eigenlijkquote:Op woensdag 15 december 2021 11:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Wanneer gaat ELF open? Wat zijn de criteria daar voor?
#dtv
rayonhoofd @yvonne weet er alles vanquote:Op woensdag 15 december 2021 12:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
geen idee eigenlijkiets met rayonhoofden dunkt me
Lekker bibberend naar vuurwerk kijkenquote:Op woensdag 15 december 2021 12:35 schreef aloa het volgende:
De nieuwe GFS is in ieder geval weer koud. Met op oudejaarsnacht een mooi Scandihoog
VERBOTEN!!! VUURWERKVERBOTEN!!quote:Op woensdag 15 december 2021 12:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Lekker bibberend naar vuurwerk kijken
Beter dan regenquote:Ik snap niet waarom je daar zo blij van wordt, wat heb je er in godsnaam aan?
Veel mensen hopen dat ze in de winter kunnen schaatsen.quote:Op woensdag 15 december 2021 12:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Lekker bibberend naar vuurwerk kijken
Ik snap niet waarom je daar zo blij van wordt, wat heb je er in godsnaam aan?
Voor dit jaar zullen we vooral landinwaarts waarschijnlijk maar net onder het vriespunt duiken. Snilkansen zijn vooralsnog klein als de wind uit het oosten komt. Voor januari staat ons wellicht een strenge winter te wachten als de poolwervel eind dit jaar splitst. Hoewel het nog te vroeg is om hier van uit te gaan is dit in de modellen wel terug te zien aan het einde van december. Voor deze verwachting geldt wel een dikke slag om de arm want het is al sinds oktober(!) aan het dreigen, maar het ketst telkens af.quote:Op woensdag 15 december 2021 13:29 schreef aloa het volgende:
Veel mensen hopen dat ze in de winter kunnen schaatsen.
En zoals Frutsel al zegt, het alternatief in de winter is vaak storm en regen...
De aanloop naar januari ziet er goed uit in ieder geval.quote:Op woensdag 15 december 2021 14:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Voor dit jaar zullen we vooral landinwaarts waarschijnlijk maar net onder het vriespunt duiken. Snilkansen zijn vooralsnog klein als de wind uit het oosten komt. Voor januari staat ons wellicht een strenge winter te wachten als de poolwervel eind dit jaar splitst. Hoewel het nog te vroeg is om hier van uit te gaan is dit in de modellen wel terug te zien aan het einde van december. Voor deze verwachting geldt wel een dikke slag om de arm want het is al sinds oktober(!) aan het dreigen, maar het ketst telkens af.
Vaak ligt het net niet op de goede plek. Volgende week kan het nog alle kanten op.quote:Op woensdag 15 december 2021 16:53 schreef aloa het volgende:
[..]
De aanloop naar januari ziet er goed uit in ieder geval.
Ook de AO en NAO index zijn positief voor winterweer...maar goed dan moet alles wel op de juiste plek liggen.
Beter eerst sneeuwquote:
gedaanquote:Op woensdag 15 december 2021 00:33 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Vraag maar eens aan je vader van 30dec 1978(15 C) naar 31 dec 1978( -22 C smorgens) en het bleef winter tot maart 1979
En toen het ging dooien, bleef het water gewoon staan omdat de ondergrond stijf bevroren wasquote:Op woensdag 15 december 2021 23:19 schreef Againzender het volgende:
[..]
gedaanze waren buiten in de bagger aan het werk, door alle regen was het land een grote blubberbende. Toen begon de temperatuur te dalen, werd de regen sneeuw, en begonnen de sloten te dampen omdat de lucht zo extreem snel afkoelde!
Zelf herinner ik mij alleen nog veel sneeuw van die winter. Maar ik was ook 4 toen
in 1963 kwamen ze bij het graven in een berg potgrond begin mei er achter dat het binnenin nog bevroren was, dat was helemaal extreemquote:Op woensdag 15 december 2021 23:25 schreef aloa het volgende:
[..]
En toen het ging dooien, bleef het water gewoon staan omdat de ondergrond stijf bevroren was
Alleen de temperatuur is goed. Verder niks positiefs aan. Echt al een week geen zon gezienquote:Op woensdag 15 december 2021 11:58 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik vind het wel lekker. Mega zacht.Geen wind en regen.
Echt ruk is dat ja.quote:Op donderdag 16 december 2021 08:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Alleen de temperatuur is goed. Verder niks positiefs aan. Echt al een week geen zon gezien. Trieste bende
Slootjes bij weilanden waren nog lang dichtgevroren.quote:Op woensdag 15 december 2021 23:30 schreef Againzender het volgende:
[..]
in 1963 kwamen ze bij het graven in een berg potgrond begin mei er achter dat het binnenin nog bevroren was, dat was helemaal extreem
Misschien zit m'n pa er een paar weken naast met z'n geheugen, maar de vorst zat toen heel diep in de grond in elk geval
Nachtvorst en overdag nipt boven nul. Nou, geweldigquote:Op donderdag 16 december 2021 11:24 schreef MissHobje het volgende:
Ik krijg winter kriebels![]()
![]()
De vooruitzichten
Na kerst komt het lekker op gang..het wordt nog veel kouderquote:Op donderdag 16 december 2021 12:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nachtvorst en overdag nipt boven nul. Nou, geweldig
Kijk even naar buiten, dat is pas geweldig
Buiten is het grijsquote:Op donderdag 16 december 2021 12:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nachtvorst en overdag nipt boven nul. Nou, geweldig
Kijk even naar buiten, dat is pas geweldig
Ohquote:Op donderdag 16 december 2021 13:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Buiten is het grijsQua kou lijkt het in december nog mee te vallen, zeker aan de kust. Landinwaarts zou je de hele dag net onder de nul kunnen blijven, maar met een oostenwind lijkt het een droge en schrale grijze kerst te worden.
Hier waait het tyfushard en is het grijsquote:Op donderdag 16 december 2021 13:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oh
Hier is het bijna strakblauw en heerlijk buiten.
quote:Op donderdag 16 december 2021 14:50 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier waait het tyfushard en is het grijs
Ik gun jullie de blauwe lucht vandaag
Ik ging hardlopen in de mist met felle zon in m’n gezicht.quote:Op donderdag 16 december 2021 17:24 schreef Kriegel het volgende:
Wtf, woon ik in Schotland ofzo?
Echt de hele dag onafgebroken mist, en zowel heen als terug van m'n werk nog behoorlijk dichte ook.
Serieus, waar hbben jullie het over met je strakblauw?
Dat moment heb ik even gemist.quote:Op donderdag 16 december 2021 17:51 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ging hardlopen in de mist met felle zon in m’n gezicht.
Was het maar bijna lentequote:
hoho, Utrechtse Heuvelrug is het heerlijk vertoeven met een sleetjequote:Op vrijdag 17 december 2021 09:23 schreef dick_laurent het volgende:
Bak sneeuw voor zuid limburg wellicht? Sowieso is dat de enige NLse provincie waar sneeuw ook echt tof kan zijn aangezien je er wat heuvels hebt waar je met je sleetje vanaf kan sjeezen
Oh en de zon doet het weer hier hoor @:Nattekat
Ah, daarom is het hier zo grijs.quote:Op vrijdag 17 december 2021 09:23 schreef dick_laurent het volgende:
Bak sneeuw voor zuid limburg wellicht? Sowieso is dat de enige NLse provincie waar sneeuw ook echt tof kan zijn aangezien je er wat heuvels hebt waar je met je sleetje vanaf kan sjeezen
Oh en de zon doet het weer hier hoor @:Nattekat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |