abonnement Unibet Coolblue
pi_202103883
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
pi_202103911
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 21:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kan het artikel zo snel niet terugvinden, maar het zijn alleenstaanden tot 28 jaar max, gemiddelde starter is 30 en heeft een andere interesse in woning. Ze zijn 50m2 en met geluk 80.
Had het inmiddels gevonden.

Artikel is uit 2020
quote:
Er werden vorig jaar 5.700 kantoren omgebouwd tot woning, 46 procent van het totaal. Een kwart betrof oud-winkelpanden en maatschappelijk vastgoed zoals kerken of schoolgebouwen.

De getransformeerde huizen zijn over het algemeen overigens klein, vorig jaar had 45 procent een oppervlakte tot 50 vierkante meter. Ook zijn het vaak huurwoningen (84 procent in 2018) die in het bezit zijn van private partijen, zoals institutionele beleggers.

Rotterdam is koploper wat betreft transformaties, daar werden ruim 1900 panden verbouwd, goed voor 37 procent van de totale Rotterdamse woningvoorraad in dat jaar. Amsterdam staat op plek twee met 1.320 transformaties (17 procent).
https://www.rtlnieuws.nl/(...)is-school-winkelpand
pi_202104078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 21:15 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Had het inmiddels gevonden.

Artikel is uit 2020
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)is-school-winkelpand
Oh had niet door dat ik de laatste was. Maar dat bedoel ik inderdaad. Had recent ook een recenter artikel waarin die van 80m2 ook genoemd waren. But lost it.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 9 november 2021 @ 22:17:01 #4
414785 sirdanilot
pi_202104637
Ik snap neit zo goed wat jullie tegen aanbesteding hebben?

Waarom zou je niet gewoon een opdracht kunnen maken voor 1 miljoen nieuwe woningen op aangewezen locaties. En dan dmv aanbesteding partijen uitzoeken die dit gaan bouwen. Gewoon van overheidsgeld dus. Shell kan wel wat meer belasting betalen, huidige huizenbezitters kunnen ook wel wat meer belasting betalen, net als barnevelder kippenboeren, wassenaarse zakkenvullers en Unilever. Er valt geld zat te halen in Nederland.

quote:
10s.gif Op dinsdag 9 november 2021 19:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wat doe jij eigenlijk voor werk? Is dat allemaal wel 100% ethisch? Ik mag ook aannemen dat je met de kano naar Ierland verhuist bent, want vliegen is ook slecht voor het milieu!
IT-veiligheidsdienstverlening voor alle sectoren (dus ook overheden etc.) vind ik anders best wel ethisch maar ok als jij liever wil dat straks het halve land plat ligt vanwege een ransomwareaanval vind ik het best.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:18:04 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202104655
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:17 schreef sirdanilot het volgende:
Ik snap neit zo goed wat jullie tegen aanbesteding hebben?

Waarom zou je niet gewoon een opdracht kunnen maken voor 1 miljoen nieuwe woningen op aangewezen locaties. En dan dmv aanbesteding partijen uitzoeken die dit gaan bouwen. Gewoon van overheidsgeld dus. Shell kan wel wat meer belasting betalen, huidige huizenbezitters kunnen ook wel wat meer belasting betalen, net als barnevelder kippenboeren, wassenaarse zakkenvullers en Unilever. Er valt geld zat te halen in Nederland.
[..]
IT-veiligheidsdienstverlening voor alle sectoren (dus ook overheden etc.) vind ik anders best wel ethisch maar ok als jij liever wil dat straks het halve land plat ligt vanwege een ransomwareaanval vind ik het best.
Kan je niet beter in Rusland gaan wonen? Communisme lijkt me ideaal voor je.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 9 november 2021 @ 22:20:31 #6
414785 sirdanilot
pi_202104699
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Kan je niet beter in Rusland gaan wonen? Communisme lijkt me ideaal voor je.
Het enige land ter wereld wat nog enigszins iets heeft wat op een communistisch systeem lijkt is Cuba. En daar hebben ze het niet al te best op met homo's.

Rusland anno 2021 communistisch noemen :') :') :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:23:14 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202104760
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Het enige land ter wereld wat nog enigszins iets heeft wat op een communistisch systeem lijkt is Cuba. En daar hebben ze het niet al te best op met homo's.

Rusland anno 2021 communistisch noemen :') :') :')
Je snapt mijn punt toch wel? En we komen hier ook weer terug bij wat Coolguy al zei, jij bekijkt het alleen vanuit je eigen perspectief waar jij beter van wordt. Andere mensen moeten hun zuurverdiende geld inleveren, maar jij niet.

Daarover gesproken, waarom staat een uitleveringsverdrag voor schuldweigeraars in het buitenland er niet bij?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 9 november 2021 @ 22:26:40 #8
414785 sirdanilot
pi_202104820
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je snapt mijn punt toch wel? En we komen hier ook weer terug bij wat Coolguy al zei, jij bekijkt het alleen vanuit je eigen perspectief waar jij beter van wordt. Andere mensen moeten hun zuurverdiende geld inleveren, maar jij niet.

Daarover gesproken, waarom staat een uitleveringsverdrag voor schuldweigeraars in het buitenland er niet bij?
Ik ben ook voor transrechten ondanks dat ik geen transgender ben.

Ik vind ook dat oudgereformeerden tijdens corona naar de kerk mogen ondanks dat ik niet oudgereformeerd ben en niet naar de kerk ga.

Ik vind ook dat moslima's een hoofddoek mogen dragen (burka gaat wat ver) ondanks dat ik geen vrouw ben en geen moslim.

Ik vind ook dat vrouwen abortus mogen plegen ondanks dat ik geen vrouw ben.

Als jij denkt dat iedereen enkel aan zijn eigen hachje denkt ben je wellicht wat we ook wel noemen een zakkenvuller. Want de bevolkingsgroep zakkenvuller denkt meestal alleen aan hun eigen.

Een goede vriendin van mij heeft wel een koophuis, in de randstad ook nog. Dr eigen scheel voor overboden en het is een nogal oud appartement. Maar zij gaat ook echt geen VVD stemmen hoor want zij weet juist hoe moeilijk het is voor veel mensen. Sommige mensen hebben namelijk iets wat we ' empathie' noemen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:30:44 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202104868
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:26 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik ben ook voor transrechten ondanks dat ik geen transgender ben.

Ik vind ook dat oudgereformeerden tijdens corona naar de kerk mogen ondanks dat ik niet oudgereformeerd ben en niet naar de kerk ga.

Ik vind ook dat moslima's een hoofddoek mogen dragen (burka gaat wat ver) ondanks dat ik geen vrouw ben en geen moslim.

Ik vind ook dat vrouwen abortus mogen plegen ondanks dat ik geen vrouw ben.
Heel goed. Afgezien van die naar de kerk in lockdown.

Ik durf zelfs te stellen dat ik er voor ben dat homo's homo's moeten zijn.
quote:
Als jij denkt dat iedereen enkel aan zijn eigen hachje denkt ben je wellicht wat we ook wel noemen een zakkenvuller. Want de bevolkingsgroep zakkenvuller denkt meestal alleen aan hun eigen.
Wat?
quote:
Een goede vriendin van mij heeft wel een koophuis, in de randstad ook nog. Dr eigen scheel voor overboden en het is een nogal oud appartement. Maar zij gaat ook echt geen VVD stemmen hoor want zij weet juist hoe moeilijk het is voor veel mensen. Sommige mensen hebben namelijk iets wat we ' empathie' noemen.
Dat is heel goed van haar :)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 9 november 2021 @ 22:33:30 #10
414785 sirdanilot
pi_202104895
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:30 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
[..]
Dat is heel goed van haar :)
Ter illustratie, bijna alle appartementen in haar gebouw zijn van investeerders en worden verhuurd voor torenhoge bedragen boven de 1500 euro per maand. Haar hypotheekmaandlast is nauwelijks de helft van die huren :')

Zie maar eens te sparen voor een hypotheek als starter als je zo een appartement huurt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202104906
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:17 schreef sirdanilot het volgende:
Ik snap neit zo goed wat jullie tegen aanbesteding hebben?
Ik geloof niet in sprookjes, dat heb ik er op tegen.
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:35:42 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202104923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ter illustratie, bijna alle appartementen in haar gebouw zijn van investeerders en worden verhuurd voor torenhoge bedragen boven de 1500 euro per maand. Haar hypotheekmaandlast is nauwelijks de helft van die huren :')

Zie maar eens te sparen voor een hypotheek als starter als je zo een appartement huurt.
Dat is ook gek. Maar zoals ik eerder zei, er is echt wel een markt voor huurders. Zoals expats, studenten etc etc. Maar 1500 voor een klein appartement is inderdaad te gek.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202104926
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ter illustratie, bijna alle appartementen in haar gebouw zijn van investeerders en worden verhuurd voor torenhoge bedragen boven de 1500 euro per maand. Haar hypotheekmaandlast is nauwelijks de helft van die huren :')

Zie maar eens te sparen voor een hypotheek als starter als je zo een appartement huurt.
Oh, dat is niet enkel als je in zo een appartement woont. Dat is ook als je gewoon elders betaalbaar woont.

Overigens doe de VvE ff bij haar hypotheek op, maakt het allemaal iets eerlijker. Nog niet gelijk, eerlijker qua vergelijking.
pi_202104940
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is ook gek. Maar zoals ik eerder zei, er is echt wel een markt voor huurders. Zoals expats, studenten etc etc. Maar 1500 voor een klein appartement is inderdaad te gek.
Niemand zei klein.
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:37:42 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202104947
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niemand zei klein.
voor 1500 piek aan huur heb je in Amsterdam geen groot appartement
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202104974
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
voor 1500 piek aan huur heb je in Amsterdam geen groot appartement
Ik heb ook Amsterdam gemist denk ik, in de Randstad zijn ook goedkopere huurappartementen die ik niet als klein zou bestempelen. Ken ze in leiden zelfs.
  dinsdag 9 november 2021 @ 22:41:09 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202104995
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb ook Amsterdam gemist denk ik, in de Randstad zijn ook goedkopere huurappartementen die ik niet als klein zou bestempelen. Ken ze in leiden zelfs.
Mijn zus zit door een meevaller in een appartement wat haar nu 860 kost. Dat is gok ik zo'n 80m2. Dat gaat straks voor ruim het dubbele de markt op als ik de verhalen moet geloven. En dan heb ik het over huur.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202105017
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:41 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Mijn zus zit door een meevaller in een appartement wat haar nu 860 kost. Dat is gok ik zo'n 80m2. Dat gaat straks voor ruim het dubbele de markt op als ik de verhalen moet geloven. En dan heb ik het over huur.
Ja ken ze in Leiden die ruim niet het dubbele hebben. Als dat ook Randstad is tenminste
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 9 november 2021 @ 23:43:42 #19
414785 sirdanilot
pi_202105615
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:41 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Mijn zus zit door een meevaller in een appartement wat haar nu 860 kost. Dat is gok ik zo'n 80m2. Dat gaat straks voor ruim het dubbele de markt op als ik de verhalen moet geloven. En dan heb ik het over huur.
Nou ik zou je zus aanraden om daar zo lang mogelijk te blijven zitten want dat is echt uitzonderlijk. Dat is een prijs die in 2016 hoog was, nu is dat niks.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat is ook gek. Maar zoals ik eerder zei, er is echt wel een markt voor huurders. Zoals expats, studenten etc etc. Maar 1500 voor een klein appartement is inderdaad te gek.
Er is zeker een markt voor kortetermijnhuur voor studenten en expats maar waarom zouden die per se zoveel meer moeten betalen? Ben je meer waard als je een nederlander bent dan een expat? De staat kan ook kortetermijnhuur aanbieden, dan mag de huur wel ietsjes hoger zijn om te compenseren voor het hoge verloop (steeds weer nieuwe huurder erin kost nu eenmaal wat meer geld aan administratie) maar zeker niet het dubbele of zo. Misschien 100-200 euro per maand meer.

Verder ben ik ook niet zo radicaal dat ik zeg dat de staat alles maar moet onteigenen he. Ook als er straks al 10 jaar lang overal een zelfwoonplicht is zullen er nog zat investeerders met appartementen in de stad zitten die ze verhuren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 22:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik geloof niet in sprookjes, dat heb ik er op tegen.
Aanbestedingen zijn geen sprookjes. Aanbestedingen doet de overheid continu, dag in dag uit, voor diverse zaken. Waarom niet voor woningbouw?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 9 november 2021 @ 23:49:42 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202105658
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ik zou je zus aanraden om daar zo lang mogelijk te blijven zitten want dat is echt uitzonderlijk. Dat is een prijs die in 2016 hoog was, nu is dat niks.

Wat is een prijs die in 2016 hoog was en nu niks is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 9 november 2021 @ 23:50:01 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202105660
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ik zou je zus aanraden om daar zo lang mogelijk te blijven zitten want dat is echt uitzonderlijk. Dat is een prijs die in 2016 hoog was, nu is dat niks.
Ze heeft net een huis gekocht
En geeneens overboden
quote:
[..]
Er is zeker een markt voor kortetermijnhuur voor studenten en expats maar waarom zouden die per se zoveel meer moeten betalen? Ben je meer waard als je een nederlander bent dan een expat? De staat kan ook kortetermijnhuur aanbieden, dan mag de huur wel ietsjes hoger zijn om te compenseren voor het hoge verloop (steeds weer nieuwe huurder erin kost nu eenmaal wat meer geld aan administratie) maar zeker niet het dubbele of zo. Misschien 100-200 euro per maand meer.
Dat zeg ik ook niet.
Meer betalen dan wat? Hypotheek? Omdat een huis meer kost dan alleen hypotheek?
quote:
Verder ben ik ook niet zo radicaal dat ik zeg dat de staat alles maar moet onteigenen he. Ook als er straks al 10 jaar lang overal een zelfwoonplicht is zullen er nog zat investeerders met appartementen in de stad zitten die ze verhuren.
[..]
Aanbestedingen zijn geen sprookjes. Aanbestedingen doet de overheid continu, dag in dag uit, voor diverse zaken. Waarom niet voor woningbouw?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 9 november 2021 @ 23:50:29 #22
414785 sirdanilot
pi_202105664
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat is een prijs die in 2016 hoog was en nu niks is?
860 euro per maand voor een leuk appartement huren vrije sector in leiden
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 9 november 2021 @ 23:52:17 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202105672
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
860 euro per maand voor een leuk appartement huren vrije sector in leiden
Nee, dat was in 2016 ook geen hoog bedrag voor een appartement van 80m².
Hoe verzin je dat soort nonsens toch iedere keer?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 9 november 2021 @ 23:56:44 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202105703
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat was in 2016 ook geen hoog bedrag voor een appartement van 80m².
Hoe verzin je dat soort nonsens toch iedere keer?
Toen betaalde ze 700 ofzo
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202105736
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:43 schreef sirdanilot het volgende:


[..]
Er is zeker een markt voor kortetermijnhuur voor studenten en expats maar waarom zouden die per se zoveel meer moeten betalen? Ben je meer waard als je een nederlander bent dan een expat?
ja
quote:
[..]
Aanbestedingen zijn geen sprookjes. Aanbestedingen doet de overheid continu, dag in dag uit, voor diverse zaken. Waarom niet voor woningbouw?
Aanbestedingen die goed gaan zijn sprookjes, helemaal in het OV. Of wil je zeggen dat een aanbesteding waarbij een bedrijf morgen 300 bussen moet hebben een eerlijke aanbesteding is of broekzak-vestzak tussen overheid en geprivatiseerde overheidsbedrijven. Nee, je maakt als marktpartij niet echt kans.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
860 euro per maand voor een leuk appartement huren vrije sector in leiden
Afhankelijk van wat je leuk acht.
  woensdag 10 november 2021 @ 00:05:23 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202105750
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 november 2021 23:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Toen betaalde ze 700 ofzo
Ja, maar de grens voor sociale huur lag toen op ¤ 710, dus ook als ze toen 860 had betaald was dat voor vrije sector geen hoog bedrag geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 00:06:40 #27
414785 sirdanilot
pi_202105755
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja
Dat is discriminatie en in strijd met artikel 1 van de grondwet.

quote:
[..]
Aanbestedingen die goed gaan zijn sprookjes, helemaal in het OV. Of wil je zeggen dat een aanbesteding waarbij een bedrijf morgen 300 bussen moet hebben een eerlijke aanbesteding is of broekzak-vestzak tussen overheid en geprivatiseerde overheidsbedrijven. Nee, je maakt als marktpartij niet echt kans.
Een beetje hedgefund zou in theorie best volgende week 300 bussen klaar kunnen hebben staan hoor. Maar het loont niet. Vandaar dat (semi) overheidsbedrijven in dat gat springen en terecht.

Dat er een en ander gekonkel en corruptie is met de aanbestedingen ontken ik overigens niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 10 november 2021 @ 00:08:36 #28
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202105761
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:06 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat is discriminatie en in strijd met artikel 1 van de grondwet.
[..]
Een beetje hedgefund zou in theorie best volgende week 300 bussen klaar kunnen hebben staan hoor. Maar het loont niet. Vandaar dat (semi) overheidsbedrijven in dat gat springen en terecht.

Dat er een en ander gekonkel en corruptie is met de aanbestedingen ontken ik overigens niet.
Hoe gaat een hedgefund bussen leveren? Of mis ik hier iets?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 10 november 2021 @ 00:12:56 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202105774
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hoe gaat een hedgefund bussen leveren? Of mis ik hier iets?
UltraSonic snel bouwen :+

Nee, die kopen ze gewoon op van het OV-bedrijf dat de aanbesteding dit keer verloren heeft, bussen even rebranden met de stickers van de winnaar en je bent er weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 00:17:17 #30
414785 sirdanilot
pi_202105789
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hoe gaat een hedgefund bussen leveren? Of mis ik hier iets?
Geld betalen aan VDL of een ander busbedrijf om bussen te kopen met hun miljarden bijvoobeeld

https://www.vdlgroep.com/nl/vdl-bedrijven/bussen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 00:17:39 #31
414785 sirdanilot
pi_202105790
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
UltraSonic snel bouwen :+

Nee, die kopen ze gewoon op van het OV-bedrijf dat de aanbesteding dit keer verloren heeft, bussen even rebranden met de stickers van de winnaar en je bent er weer.
Of dat. Meteen ook al het personeel overnemen en klaar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202105795
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:06 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat is discriminatie en in strijd met artikel 1 van de grondwet.
vervelend, ik betaal als Nederlander liever belasting voor Nederlanders dan voor niet Nederlanders. Wat raar.
quote:
[..]
Een beetje hedgefund zou in theorie best volgende week 300 bussen klaar kunnen hebben staan hoor. Maar het loont niet. Vandaar dat (semi) overheidsbedrijven in dat gat springen en terecht.
de bussen en de chauffeurs? Blijven dromen.
quote:
Dat er een en ander gekonkel en corruptie is met de aanbestedingen ontken ik overigens niet.
Oh mooi, je droomt tegen beter weten in.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
UltraSonic snel bouwen :+

Nee, die kopen ze gewoon op van het OV-bedrijf dat de aanbesteding dit keer verloren heeft, bussen even rebranden met de stickers van de winnaar en je bent er weer.
En dan ben je bij "de situatie verandert niet"
  woensdag 10 november 2021 @ 00:23:29 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202105812
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
UltraSonic snel bouwen :+

Nee, die kopen ze gewoon op van het OV-bedrijf dat de aanbesteding dit keer verloren heeft, bussen even rebranden met de stickers van de winnaar en je bent er weer.
Kost toch meer geld?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Geld betalen aan VDL of een ander busbedrijf om bussen te kopen met hun miljarden bijvoobeeld

https://www.vdlgroep.com/nl/vdl-bedrijven/bussen
Maja dan is je kostprijs weer veel hoger.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202105817
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 00:27:57 #35
414785 sirdanilot
pi_202105832
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:24 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hangt helemaal van je hypotheekverstrekker af, nee heb je ja kun je krijgen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 10 november 2021 @ 06:43:56 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202106344
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Of dat. Meteen ook al het personeel overnemen en klaar.
Het personeel is het grootste slachtoffer van de aanbestedingen: die staan weer op straat en moeten nog maar eens zien of ze bij de nieuwe "winnaar" weer een baan krijgen.

Het zal met de huidige krapte op de markt anders liggen, maar de afgelopen jaren ging het personeel er iedere keer op achteruit als ze weer eens voor een andere vervoerder of thuiszorgorganisatie aan de slag moesten omdat de aanbesteding door een ander bedrijf gewonnen was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 november 2021 @ 06:49:00 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202106352
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:24 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zolang je hypotheek onder het bedrag van de inschrijving zit zal het redelijk eenvoudig zijn als het qua inkomen en taxatiewaarde (voor en na verbouwing) goed zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202106443
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, die kopen ze gewoon op van het OV-bedrijf dat de aanbesteding dit keer verloren heeft, bussen even rebranden met de stickers van de winnaar en je bent er weer.
In veel gevallen hoeven ze de bussen niet eens over te kopen maar staat in de concessie dat het materieel automatisch overgaat naar de volgende concessie. Bijvoorbeeld bij de Keolis-concessie in Overijsel: de nieuwe elektrische bussen gaan na aanbesteding verplicht over naar de volgende winnaar. In andere gevallen is het materieel juridisch eigendom van de concessieverlener en is niet het bezit van de vervoerder (bijvoorbeeld spoormaterieel in de VRA-concessie).
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 06:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het personeel is het grootste slachtoffer van de aanbestedingen: die staan weer op straat en moeten nog maar eens zien of ze bij de nieuwe "winnaar" weer een baan krijgen.
Dat geldt hooguit voor de staffuncties. Operationeel personeel gaat altijd mee naar de volgende concessiehouder. Dat geldt trouwens ook voor schoonmaak-aanbestedingen e.d.

Maar goed, nu weer ontopic over de woningmarkt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202106519
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 10 november 2021 07:12 schreef stavromulabeta het volgende:[/b
[..]
Dat geldt hooguit voor de staffuncties. Operationeel personeel gaat altijd mee naar de volgende concessiehouder. Dat geldt trouwens ook voor schoonmaak-aanbestedingen e.d.

Maar goed, nu weer ontopic over de woningmarkt.
Die daarna in minder tijd of met minder materieel hetzelfde werk moeten doen.
pi_202106528
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:24 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je mag eindeloos zoveel hypotheken per huis aflsluiten als je wilt. Als je maar bewust bent van de kosten die de notaris in rekening brengt voor de royementen.
  Moderator woensdag 10 november 2021 @ 08:14:37 #41
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202106784
Er wordt wel veel afgedreven van het onderwerp. Ff rekening mee houden zo nu en dan. Thanks!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202106936
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 00:24 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kan bij het kopen een hogere inschrijving doen.
pi_202107129
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:32 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Je kan bij het kopen een hogere inschrijving doen.
Ja dat snap ik ook, maar dat betekent niet dat je dan 2 jaar later zomaar dat geld kan opnemen toch? Heeft meer te maken met notariskosten dat je dat dan niet meer hoeft te tekenen?

(Dank voor antwoorden)
pi_202107142
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:14 schreef Rene het volgende:
Er wordt wel veel afgedreven van het onderwerp. Ff rekening mee houden zo nu en dan. Thanks!
Zou ‘De woningmarkt’ niet een betere TT zijn dan ‘Ik koop nog een huis’?
pi_202107349
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:48 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Ja dat snap ik ook, maar dat betekent niet dat je dan 2 jaar later zomaar dat geld kan opnemen toch? Heeft meer te maken met notariskosten dat je dat dan niet meer hoeft te tekenen?

(Dank voor antwoorden)
Zolang de een hogere hypotheek financieel kan dragen, dan kan het. Zelfde zal denk ik gelden voor je originele vraag. Er wordt nog steeds gekeken naar je inkomen.
  woensdag 10 november 2021 @ 09:23:39 #46
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202107536
https://www.ad.nl/rotterd(...)woonplicht~a76cc4b9/

Dit icm met de verhoogde overdrachts belasting schiet toch wel de irritante kopers uit het beidings proces weg denk ik want tegen investeerders met een zak geld die morgen de woning kunnen pinnen en as-is accepteren is niet aan te bieden.

Lost het probleem niet op, woningen met zelfbewoningsplicht in Rotterdam, wij kopen er ook zo'neen, zijn ook nog steeds in een ochtendje volgeboekt via funda.
Dum de dum
  Moderator woensdag 10 november 2021 @ 10:25:44 #47
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202108179
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:49 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Zou ‘De woningmarkt’ niet een betere TT zijn dan ‘Ik koop nog een huis’?
Goede suggestie!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 11:06:23 #48
414785 sirdanilot
pi_202108653
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 10:25 schreef Rene het volgende:

[..]
Goede suggestie!
Of je trekt het uit elkaar.

1 draadje voor concrete vragen/advies voor mensen die daadwerkelijk bezig zijn met een huis kopen

1 draadje waar we mogen zeiken over de woningmarkt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 10 november 2021 @ 11:30:36 #49
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202108981
Neuh, is wel best zo.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 10 november 2021 @ 11:40:36 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202109118
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 11:06 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Of je trekt het uit elkaar.

1 draadje voor concrete vragen/advies voor mensen die daadwerkelijk bezig zijn met een huis kopen

1 draadje waar we mogen zeiken over de woningmarkt.
Nee, het waren 2 topics: een woningmarkt topic in WGR en toen kwam er een "Koop jij nog een huis" in COR, omdat begin vorig jaar niet zeker was of de huizenmarkt niet totaal onderuit zou gaan door de pandemie.
Uiteindelijk bleek het prima met de economie te gaan, bleven massaontslagen uit en bleef men door de lage rente als een malle huizen kopen.

Toen kon het COR topic dus naar WGR omdat Covid niet van invloed op de woningmarkt was, en omdat er in WGR al een woningmarkttopic was wat een beetje stil lag omdat iedereen in het COR topic zat is dat samengevoegd.

Als je wilt klagen over de markt waar je sowieso geen stappen op wilt zetten dan kun je daar vast een KLB-topic over openen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202109119
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 11:06 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Of je trekt het uit elkaar.

1 draadje voor concrete vragen/advies voor mensen die daadwerkelijk bezig zijn met een huis kopen

1 draadje waar we mogen zeiken over de woningmarkt.
Nee, werkt niet
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 12:40:55 #52
414785 sirdanilot
pi_202109900
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 11:40 schreef Leandra het volgende:

[..]


Als je wilt klagen over de markt waar je sowieso geen stappen op wilt zetten
Dat wil ik wel?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 10 november 2021 @ 13:12:15 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202110311
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 12:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat wil ik wel?
Voor je zover bent moet je eens eerst hier terug komen, je studieschuld afbetalen etc, stoppen met geld uitgeven aan drank en wiet, sparen, en dan kun je eens gaan denken aan een huis kopen. Tot die tijd is het niet nodig om binnen WGR te klagen over een huizenmarkt waar je toch niet aan deelneemt, laat staan een klaagtopic binnen WGR daarover.
Breitling - Instruments for Professionals
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 november 2021 @ 13:19:32 #54
414785 sirdanilot
pi_202110369
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 10 november 2021 13:12 schreef CoolGuy het volgende:[/
[..]

Voor je zover bent moet je eens eerst hier terug komen,
In het topic staat toch niet dat het alleen om huizen in Nederland te kopen is.

Of moet ik elders een topic huis in het buitenland kopen openen? En indien ja: in welk subforum?


Rest niet gelezen want zijn jouw zaken niet en ook offtopic voor deze draad.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202110407
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
In het topic staat toch niet dat het alleen om huizen in Nederland te kopen is.
Dit is een Nederlands forum. Er staat ook niet ‘Nederlands(e) Werk, Geldzaken en Recht’.

quote:
Of moet ik elders een topic huis in het buitenland kopen openen? En indien ja: in welk subforum?
Ik doe een gok: in KAA.
pi_202110734
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:22 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dit is een Nederlands forum. Er staat ook niet ‘Nederlands(e) Werk, Geldzaken en Recht’.
[..]
Ik doe een gok: in KAA.
Er post ook iemand mee hier die in de UK een huis heeft gekocht. Hele proces heeft hij hier gedeeld.
pi_202110918
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Er post ook iemand mee hier die in de UK een huis heeft gekocht. Hele proces heeft hij hier gedeeld.
Je hebt gelijk. Foute gok dan.
  vrijdag 12 november 2021 @ 13:38:04 #58
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_202141417
Vraagje: ik ben single en woon op dit moment in een huurwoning. Ik heb geen groot huis nodig, en heb een leuk huis gezien met een waarde die ongeveer 25k onder mijn maximale hypotheek ligt.

Stel er is geen woningnood en ik bied 225k voor het huis en krijg dit ook voor die prijs. Heb ik dan ook nog eigen spaargeld nodig? Aangezien ik 25k meer hypotheek kan krijgen dan dat ik voor het huis betaald heb.

Of het slim is, is natuurlijk een tweede. Wat denken jullie?
  vrijdag 12 november 2021 @ 13:43:31 #59
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_202141491
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 13:38 schreef Ypmaha het volgende:
Vraagje: ik ben single en woon op dit moment in een huurwoning. Ik heb geen groot huis nodig, en heb een leuk huis gezien met een waarde die ongeveer 25k onder mijn maximale hypotheek ligt.

Stel er is geen woningnood en ik bied 225k voor het huis en krijg dit ook voor die prijs. Heb ik dan ook nog eigen spaargeld nodig? Aangezien ik 25k meer hypotheek kan krijgen dan dat ik voor het huis betaald heb.

Of het slim is, is natuurlijk een tweede. Wat denken jullie?
Je hebt altijd spaargeld nodig want de kosten koper mag je niet mee financieren. Hypotheekadviseur, notaris, overdrachtsbelasting moet allemaal uit je eigen zak betaald worden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 12 november 2021 @ 13:53:34 #60
414785 sirdanilot
pi_202141609
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 13:38 schreef Ypmaha het volgende:
Vraagje: ik ben single en woon op dit moment in een huurwoning. Ik heb geen groot huis nodig, en heb een leuk huis gezien met een waarde die ongeveer 25k onder mijn maximale hypotheek ligt.

Stel er is geen woningnood en ik bied 225k voor het huis en krijg dit ook voor die prijs. Heb ik dan ook nog eigen spaargeld nodig? Aangezien ik 25k meer hypotheek kan krijgen dan dat ik voor het huis betaald heb.

Of het slim is, is natuurlijk een tweede. Wat denken jullie?
Als je minder dan 10k op de bank hebt staan lacht de bank je uit.

Wat dat betreft valt het in Nederland trouwens nog wel mee. In Ierland kan ik eens komen kijken zodra ik 30, 40, 50k heb. Maar in landelijke gebieden zijn huizen natuurlijk een stuk goedkoper hier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 14:06:57 #61
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202141800
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2021 13:43 schreef laziness het volgende:

[..]
Je hebt altijd spaargeld nodig want de kosten koper mag je niet mee financieren. Hypotheekadviseur, notaris, overdrachtsbelasting moet allemaal uit je eigen zak betaald worden.
Ja dit. Dat eigen (spaar)geld heb je altijd nodig om de simpele reden die hier al staat, namelijk dat de kosten koper niet mee gefinancierd mogen worden. Dus al wil je een huis kopen dat maar de helft kost van wat je aan hypotheek kunt krijgen, dan zul je nog steeds eigen geld mee moeten brengen.
Breitling - Instruments for Professionals
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 12 november 2021 @ 14:34:25 #62
414785 sirdanilot
pi_202142053
https://www.businessinsid(...)kf1UQD7bHoojRNE3V1K8

Ze beginnen vanaf 75 duizend euro inkomen per jaar. Wie verdient dat nou. Dan ben je echt richting senior software developer aan het kijken. Immers zijn er ook alleenstaanden die willen kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202142061
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dit. Dat eigen (spaar)geld heb je altijd nodig om de simpele reden die hier al staat, namelijk dat de kosten koper niet mee gefinancierd mogen worden. Dus al wil je een huis kopen dat maar de helft kost van wat je aan hypotheek kunt krijgen, dan zul je nog steeds eigen geld mee moeten brengen.
Als het huis op 250k getaxeerd zou worden, dan mag jij je kosten koper toch nog meefinancieren? je mag niet meer dan 100% (of onder strikte voorwaarden 108 oid) financieren. Maar als 100% op z'n max hypotheek ligt mag het toch?

Dan zou ik voor de huidige rentestand belegd geld belegd laten
pi_202142075
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:34 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.businessinsid(...)kf1UQD7bHoojRNE3V1K8

Ze beginnen vanaf 75 duizend euro inkomen per jaar. Wie verdient dat nou. Dan ben je echt richting senior software developer aan het kijken. Immers zijn er ook alleenstaanden die willen kopen.
Als stel kan dat prima. En als ik het salaristopic voorbij zie komen zijn er best wat mensen die het ook zouden kunnen. Maar je verdient dan best leuk inderdaad.
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 14:37:42 #65
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202142085
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als het huis op 250k getaxeerd zou worden, dan mag jij je kosten koper toch nog meefinancieren? je mag niet meer dan 100% (of onder strikte voorwaarden 108 oid) financieren. Maar als 100% op z'n max hypotheek ligt mag het toch?

Dan zou ik voor de huidige rentestand belegd geld belegd laten
Ik dacht dat dat niet meer mocht. Ik dacht dat het al 100% van de woningwaarde was, en dan de kosten koper moet je zelf meebrengen. Maar ik kan het mis hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202142104
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als het huis op 250k getaxeerd zou worden, dan mag jij je kosten koper toch nog meefinancieren? je mag niet meer dan 100% (of onder strikte voorwaarden 108 oid) financieren. Maar als 100% op z'n max hypotheek ligt mag het toch?

Dan zou ik voor de huidige rentestand belegd geld belegd laten
Volgens mij niet
pi_202142116
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/kosten-koper/

Hier hebben ze het over de 100% woningwaarde en dat het daarom anno 2021 niet meer kan. Volgens mij mag het nog wel, maar is het nu praktisch niet mogelijk
pi_202142161
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:41 schreef investeerdertje het volgende:
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/kosten-koper/

Hier hebben ze het over de 100% woningwaarde en dat het daarom anno 2021 niet meer kan. Volgens mij mag het nog wel, maar is het nu praktisch niet mogelijk
Het mag niet meer. Je kan slechts datgene lenen waar de woning op getaxeerd wordt. Dus kosten koper is altijd eigen geld, ookal is de woning minder waard dan wat je kan lenen.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_202142311
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Het mag niet meer. Je kan slechts datgene lenen waar de woning op getaxeerd wordt. Dus kosten koper is altijd eigen geld, ookal is de woning minder waard dan wat je kan lenen.
Dus het kan wel in de situatie die ik schets, alleen is die situatie momenteel nogal onwaarschijnlijk
pi_202142416
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dus het kan wel in de situatie die ik schets, alleen is die situatie momenteel nogal onwaarschijnlijk
Nee, want het mag niet meer. Ons hypotheek was +- helft van onze max wat we hadden mogen lenen en +- 60% van de waarde van de woning en moesten ook gewoon kosten koper zelf betalen (2021).
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_202142433
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dus het kan wel in de situatie die ik schets, alleen is die situatie momenteel nogal onwaarschijnlijk
Zeer weinig banken geven die optie.
pi_202142563
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:09 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Zeer weinig banken geven die optie.
Oh dat geloof ik zo. Denk ook niet dat je nu veel woningen hebt waar je die luxe bij gaat vinden. Maar er is volgens mij geen regel op t moment die het verbied.
pi_202142631
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh dat geloof ik zo. Denk ook niet dat je nu veel woningen hebt waar je die luxe bij gaat vinden. Maar er is volgens mij geen regel op t moment die het verbied.
Zie link. Het lijkt niet te mogen

https://www.rijksoverheid(...)gels-voor-hypotheken
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 15:20:33 #74
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202142637
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh dat geloof ik zo. Denk ook niet dat je nu veel woningen hebt waar je die luxe bij gaat vinden. Maar er is volgens mij geen regel op t moment die het verbied.
De website van de rijksoverheid zegt dat je 'maar' 100% van de woningwaarde mag financieren, tenminste, dat is wat ik zo snel kan vinden. De consumentenbond roept er ook nog wat over.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 15:20:50 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202142641
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:20 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Zie link. Het lijkt niet te mogen

https://www.rijksoverheid(...)gels-voor-hypotheken
Ja, die link inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202142838
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De website van de rijksoverheid zegt dat je 'maar' 100% van de woningwaarde mag financieren, tenminste, dat is wat ik zo snel kan vinden. De consumentenbond roept er ook nog wat over.
Als ik m'n woning voor 250k taxeer en ik moet er 225k voor betalen, is 250k dan niet de woningwaarde? De vermelding over de energiebesparende maatregelen is juist als je over die 250k heen wil. Je mag geen notariskosten financieren over de 250k. De regel verbied dit niet in de 225k-250k range die ik stelde. Althans niet in het brondocument wat de Rijksoverheid er aan haalt (of ik lees niet goed genoeg). De Rijksoverheid website An sich is niet zo een goede bron overigens, die mist nuances vaker als het op zulke details aankomt (taalniveau verlaging enz)
pi_202142855
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als ik m'n woning voor 250k taxeer en ik moet er 225k voor betalen, is 250k dan niet de woningwaarde? De vermelding over de energiebesparende maatregelen is juist als je over die 250k heen wil. Je mag geen notariskosten financieren over de 250k. De regel verbied dit niet in de 225k-250k range die ik stelde. Althans niet in het brondocument wat de Rijksoverheid er aan haalt (of ik lees niet goed genoeg). De Rijksoverheid website An sich is niet zo een goede bron overigens, die mist nuances vaker als het op zulke details aankomt (taalniveau verlaging enz)
Kom dan met een bron die anders zegt.
pi_202142885
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:34 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Kom dan met een bron die anders zegt.
Ja ja, ik zal zo de regelgeving in gaan duiken.
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 15:38:54 #79
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202142917
https://www.consumentenbo(...)ankoop-van-je-woning

Volgens mij is het gewoon 100% en niet meer. Vroeger kon het wel, nu niet meer, zo lees ik het. Ik heb nog geen uitzonderingssituatie weten te vinden, maar ik ben nog aan het zoeken.

Tot nu toe vind ik alleen maar dat je op de een of andere manier die kosten moet betalen, maar je mag ze niet in de hypotheek mee financieren. Je kunt natuurlijk wel een persoonlijke lening afsluiten, maar dan zit het nog steeds niet in de hypotheek erbij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202142925
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:34 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Kom dan met een bron die anders zegt.
Overigens zegt je eigen bron het al hè:
quote:
De hypotheek mag niet hoger zijn dan de waarde van het huis.
dus niet hoger dan de 250k taxatiewaarde
quote:
Het is niet mogelijk om een hogere hypotheek af te sluiten voor overige kosten als notariskosten.
niet hoger dan de in voorgaande zin gegeven maximum.
quote:
Alleen als huizenkopers energiebesparende maatregelen willen nemen, is een hogere hypotheek mogelijk.
waarbij we gelinkt word naar een stukje waar ze uitleggen dat je meer dan 100% mag lenen als je het in energiebesparing stopt

Het zegt niets over het verschil tussen geboden waarde en de taxatiewaarde. Maar ik zal zoals ik al zei de regelingen in gaan duiken
pi_202142952
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:38 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.consumentenbo(...)ankoop-van-je-woning

Volgens mij is het gewoon 100% en niet meer. Vroeger kon het wel, nu niet meer, zo lees ik het. Ik heb nog geen uitzonderingssituatie weten te vinden, maar ik ben nog aan het zoeken.

Tot nu toe vind ik alleen maar dat je op de een of andere manier die kosten moet betalen, maar je mag ze niet in de hypotheek mee financieren. Je kunt natuurlijk wel een persoonlijke lening afsluiten, maar dan zit het nog steeds niet in de hypotheek erbij.
Je mag ze niet over de 100% heen brengen. Maar zoals ik zeg
Geboden 225k
Taxatie 250k.

Dan is 100% de 250k. Het bod is dan 90% van de woningwaarde. Dat houd in dat ik prima zaken mag financieren met die laatste 10 procent. Maar ik zal dus de regelingen in gaan duiken.
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 15:44:08 #82
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202143001
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je mag ze niet over de 100% heen brengen. Maar zoals ik zeg
Geboden 225k
Taxatie 250k.

Dan is 100% de 250k. Het bod is dan 90% van de woningwaarde. Dat houd in dat ik prima zaken mag financieren met die laatste 10 procent. Maar ik zal dus de regelingen in gaan duiken.
Nee, want je neemt niet een hypotheek op die 250k, je neemt een hypotheek op die 225k. Ik weet niet. Je kunt niet daarna zeggen dat je die resterende 10% dan óók op de hypotheek wil nemen om vervolgens daarmee de kosten koper te betalen.

Dat staat overigens ook in de link van de hypotheker waar je zelf mee kwam:

quote:
Sinds 2018 is het niet meer mogelijk om meer dan 100 procent van de woningwaarde te lenen voor je hypotheek. Dit betekent dat je de kosten koper niet meer kun meefinancieren in 2021. De kosten koper dien je dus te betalen van eigen geld.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202143030
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je mag ze niet over de 100% heen brengen. Maar zoals ik zeg
Geboden 225k
Taxatie 250k.

Dan is 100% de 250k. Het bod is dan 90% van de woningwaarde. Dat houd in dat ik prima zaken mag financieren met die laatste 10 procent. Maar ik zal dus de regelingen in gaan duiken.
KNAB komt met een voorbeeld die jou min of meer gelijk geeft.

https://bieb.knab.nl/hypo(...)hoeveel-mag-je-lenen
pi_202143061
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, want je neemt niet een hypotheek op die 250k, je neemt een hypotheek op die 225k. Ik weet niet. Je kunt niet daarna zeggen dat je die resterende 10% dan óók op de hypotheek wil nemen om vervolgens daarmee de kosten koper te betalen.

Dat staat overigens ook in de link van de hypotheker waar je zelf mee kwam:
[..]

De woningwaarde is de taxatiewaarde. De woningwaarde is niet hetgeen wat je geboden hebt en waarvoor de verkoop gesloten is. Die 100% is dus *niet* het geaccepteerde bod.
pi_202143063
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]
KNAB komt met een voorbeeld die jou min of meer gelijk geeft.

https://bieb.knab.nl/hypo(...)hoeveel-mag-je-lenen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0032503/2021-01-01

En voor woningwaarde (115):
https://wetten.overheid.nl/BWBR0020421/2021-04-01
pi_202148907
Man man. Kregen we via de adviseur vragen van de hypotheek verstrekker;

Verklaring waar dag spaargeld vandaan komt( vriendin heeft heel haar leven niks uitgegeven, dus een flinke spaarrekening. Niks meer dan dat)

En dat op mijn werkgeversverklaring bij de handtekening een andere naam stond als wat eronder stond ( door wie het ondertekend was)

Wat een mierenneukerij. Geef gewoon die hypotheek :')
pi_202149352
Zijn vrij normale vragen. Herkomst eigen geld moet je ook bij notaris aantonen.
pi_202149706
- let jij maar op jezelf in plaats van topics binnen te komen en altijd op de persoon te spelen -

[ Bericht 57% gewijzigd door CoolGuy op 12-11-2021 21:15:06 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_202152897
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2021 20:29 schreef Vlaggenroof het volgende:
Man man. Kregen we via de adviseur vragen van de hypotheek verstrekker;

Verklaring waar dag spaargeld vandaan komt( vriendin heeft heel haar leven niks uitgegeven, dus een flinke spaarrekening. Niks meer dan dat)

En dat op mijn werkgeversverklaring bij de handtekening een andere naam stond als wat eronder stond ( door wie het ondertekend was)

Wat een mierenneukerij. Geef gewoon die hypotheek :')
Witwassen. Het is een ding.
pi_202153853
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 00:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Witwassen. Het is een ding.
Ja, dat begrijp ik. Maar als zelfs de hypotheek adviseur niet weet hoe je het kan ‘bewijzen’ dat het geld op een legale manier binnen is gekomen.

Volgens hem moest ze maar een papiertje maken met handtekening hoe ze aan het geld kwam _O- voor de zekerheid nog wat afschriften erbij gedaan en belastingopgave’s.

Nu weer wachten

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2021 08:05:10 ]
pi_202153943
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2021 08:01 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Ja, dat begrijp ik. Maar als zelfs de hypotheek adviseur niet weet hoe je het kan ‘bewijzen’ dat het geld op een legale manier binnen is gekomen.

Volgens hem moest ze maar een papiertje maken met handtekening hoe ze aan het geld kwam _O- voor de zekerheid nog wat afschriften erbij gedaan en belastingopgave’s.

Nu weer wachten
Kun je wel lacherig over doen, maar een ondertekend papiertje zegt al veel op zich. Daarmee heeft de bank aan zijn zorg-/onderzoeksplicht voldaan.
  zaterdag 13 november 2021 @ 09:40:32 #92
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202154616
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 08:25 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Kun je wel lacherig over doen, maar een ondertekend papiertje zegt al veel op zich. Daarmee heeft de bank aan zijn zorg-/onderzoeksplicht voldaan.
Als je zegt ik heb het contante geld dat van de drugs deal afkwam, naar Trukije gebracht en daar bij een bankje gestort en de benk manager een briefje van 100 gegeven, vervolgens naar een grotere bank in Trukije en daarna overmaakt naar ING Nederland met als omschrijving verkoop huis Trukije , dan zal de bank zeggen daar mogen we niet aan meewerken, maar maakt u nu een briefje dat het gewonnen is in het Casino en je kunt aantonen dat het Casino het op je benk gestort heeft dan zit je goed
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_202154742
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2021 20:29 schreef Vlaggenroof het volgende:
Man man. Kregen we via de adviseur vragen van de hypotheek verstrekker;

Verklaring waar dag spaargeld vandaan komt( vriendin heeft heel haar leven niks uitgegeven, dus een flinke spaarrekening. Niks meer dan dat)

En dat op mijn werkgeversverklaring bij de handtekening een andere naam stond als wat eronder stond ( door wie het ondertekend was)

Wat een mierenneukerij. Geef gewoon die hypotheek :')
Ik moest bewijzen met bankafschriften dat ik 3 weken dubbele lasten kon dragen :')
  Moderator zaterdag 13 november 2021 @ 10:58:39 #94
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202155337
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2021 20:29 schreef Vlaggenroof het volgende:
Man man. Kregen we via de adviseur vragen van de hypotheek verstrekker;

Verklaring waar dag spaargeld vandaan komt( vriendin heeft heel haar leven niks uitgegeven, dus een flinke spaarrekening. Niks meer dan dat)

En dat op mijn werkgeversverklaring bij de handtekening een andere naam stond als wat eronder stond ( door wie het ondertekend was)

Wat een mierenneukerij. Geef gewoon die hypotheek :')
:D het is corona iedereen heeft bakken met spaargeld dat moeten hypotheek verstrekkers toch ook wel begrijpen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 13 november 2021 @ 11:00:54 #95
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202155357
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2021 08:01 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Ja, dat begrijp ik. Maar als zelfs de hypotheek adviseur niet weet hoe je het kan ‘bewijzen’ dat het geld op een legale manier binnen is gekomen.

Volgens hem moest ze maar een papiertje maken met handtekening hoe ze aan het geld kwam _O- voor de zekerheid nog wat afschriften erbij gedaan en belastingopgave’s.

Nu weer wachten
Ja dat is het idee, mocht later dan blijken dat het toch uit andere bron komt dan kan de bank gelijk je hele hypotheek opeisen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_202155677
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 november 2021 08:01 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Ja, dat begrijp ik. Maar als zelfs de hypotheek adviseur niet weet hoe je het kan ‘bewijzen’ dat het geld op een legale manier binnen is gekomen.

Volgens hem moest ze maar een papiertje maken met handtekening hoe ze aan het geld kwam _O- voor de zekerheid nog wat afschriften erbij gedaan en belastingopgave’s.

Nu weer wachten
En de belastingaangiften en de afschriften klinkt ook als behoorlijk bewijs dat (ten minste) dit geld eerlijk verkregen is
  Moderator zaterdag 13 november 2021 @ 11:47:02 #97
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202155843
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 09:55 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik moest bewijzen met bankafschriften dat ik 3 weken dubbele lasten kon dragen :')
Echt? Ik had die controle niet, of in ieder geval, er is geen nadruk op gelegd. Ik moest in ieder geval geen bankafschriften of zo daarvoor aanleveren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202156179
quote:
88s.gif Op zaterdag 13 november 2021 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
:D het is corona iedereen heeft bakken met spaargeld dat moeten hypotheek verstrekkers toch ook wel begrijpen.
Het ergste vond ik dat ze vonden dat de handtekening niet overeen kwam met hetveen die het heet ondertekend ( omdat in haar directe naam geen N staat, en de handtekeninv met een N staat ( terwijl naast de handtekening haar voorlettes staat, waaronder de N.)

Nu hebben ze mijn verklaring erbij gevoegd, hopelijk is dat weer voldoende, anders een nieuwe werkgeversverklaring _O-
  zaterdag 13 november 2021 @ 12:25:50 #99
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_202156231
Het ergste als werkgever is dat elke bank wat anders wil/eist }:| Wat een gezeik met duizenden werknemers.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_202157930
Nou, ik heb de laatste maanden hier heel veel gelezen en ook wat nuttige informatie gevonden.
Zelf hebben wij na 7 maanden zoeken, deze week eindelijk onze handtekening mogen zetten onder de koopakte voor een huis in Brabant. De 1e bieding met aankoopmakelaar was meteen prijs, in een plaats waar we erg blij over zijn.

Het was een heel avond, uiteindelijk mogen we erg blij zijn dat we als starter zijnde dit huis hebben kunnen bemachtigen. Nu nog tot mei wachten tot we erin mogen...
  zaterdag 13 november 2021 @ 23:21:41 #101
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202166854
Tot mei? Dat is heel lang ...

Ga je wel je rente zsm vastzetten?

HIer zit alles op de rit nu, krijg v/d week een overzicht van de notaris met waar ik de poen naartoe moet overmaken voor de overdracht plaats vindt, dan de 8e een handtekening in ruil voor sleutels en we hebben in nog geen mnd eigenlijk een huis gekocht ...

Zit wel een beetje tegen corona aan te hikken, we hebben onze zoon in Aug 2020 gekregen, lockdown was iritant met alle winkels dicht. Gelukkig veel van dochter en een oud collega die nog steeds eigenlijk alle kleding sponsort :') Van haar kids die oduer zijn nu. Maar ik zit niet op verbouwen/inrichten te wachten met dichte winkels maar eigenlijk weet ik al wel waar het naartoe gaat straks. We zien wel :)
Dum de dum
pi_202173657
twitter
pi_202174030
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 16:14 schreef potjecreme het volgende:
[ twitter ]
Tja, politieke keuzes. We wachten af denk ik maar
pi_202174064
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 16:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tja, politieke keuzes. We wachten af denk ik maar
Mijn huis staat al in box 3
  zondag 14 november 2021 @ 17:54:53 #105
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202175058
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 16:47 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Mijn huis staat al in box 3
min brommer ook
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_202175132
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 17:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
min brommer ook
Bijzondere brommer
pi_202208728
Af en toe zie je een woning op Funda voorbij komen die paar weken geleden ook te koop stond, maar dan voor paar 10k meer dan toen.

Zoals deze:

https://www.funda.nl/koop(...)te-houtstraat-19-zw/ (oktober)
https://www.funda.nl/koop(...)houtstraat-19-zwart/ (nu)
Voordeel overdrachtsbelasting natuurlijk voor de verkoper.

De woningmarkt is echt verziekt.
pi_202213877
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 november 2021 21:04 schreef Slumlord. het volgende:
Af en toe zie je een woning op Funda voorbij komen die paar weken geleden ook te koop stond, maar dan voor paar 10k meer dan toen.

Zoals deze:

https://www.funda.nl/koop(...)te-houtstraat-19-zw/ (oktober)
https://www.funda.nl/koop(...)houtstraat-19-zwart/ (nu)
Voordeel overdrachtsbelasting natuurlijk voor de verkoper.

De woningmarkt is echt verziekt.
Dan schaam je je toch kapot lijkt mij...
pi_202213992
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 06:34 schreef hoechst het volgende:

[..]
Dan schaam je je toch kapot lijkt mij...
Zou je denken?

Voor maar 2,95 eckies kom je te weten wie deze rotte appel is.
  woensdag 17 november 2021 @ 07:34:30 #110
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202214112
Dat kan door vanalles komen ...

Maar 335k voor een 55m2 kluswoning? Geez
Dum de dum
pi_202214211
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 07:34 schreef Fe2O3 het volgende:
Dat kan door vanalles komen ...
klussen onderschatten is inderdaad een hele goede. Nieuwe partner. Allerlei redenen inderdaad.
quote:
Maar 335k voor een 55m2 kluswoning? Geez
Locatie locatie locatie.
pi_202214231
Ik heb nog niks gehoord ( op een aantal vragen van de aangeleverde documenten na ) over de stand van zaken omtrend de hupotheek aanvraag.

Wat is gebruikelijk? Wachten, de financieel adviseur mailen, of direct de hypotheekverstrekker mailen? Heb nu voor die laatste een mail klaar staan.

We gaan zelf 26e op vakantie, tot en met 2 dec, en de financieringsvoorbehoud is tot 3 december, wil het graag voor die tijd geregeld hebben namelijk
  woensdag 17 november 2021 @ 08:14:53 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202214273
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:07 schreef Vlaggenroof het volgende:
Ik heb nog niks gehoord ( op een aantal vragen van de aangeleverde documenten na ) over de stand van zaken omtrend de hupotheek aanvraag.

Wat is gebruikelijk? Wachten, de financieel adviseur mailen, of direct de hypotheekverstrekker mailen? Heb nu voor die laatste een mail klaar staan.

We gaan zelf 26e op vakantie, tot en met 2 dec, en de financieringsvoorbehoud is tot 3 december, wil het graag voor die tijd geregeld hebben namelijk
Je hebt een financieel adviseur om dit soort vragen aan te stellen.
Even los van het gegeven dat die er waarschijnlijk niet op zit te wachten dat hij gepasseerd wordt en de hypotheekbank mogelijk ook liever met de adviseur communiceert op dit punt in het traject.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 17 november 2021 @ 09:19:16 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202214835
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je hebt een financieel adviseur om dit soort vragen aan te stellen.
Even los van het gegeven dat die er waarschijnlijk niet op zit te wachten dat hij gepasseerd wordt en de hypotheekbank mogelijk ook liever met de adviseur communiceert op dit punt in het traject.
En dat hij zich niet laat opjagen. Er zijn meer klanten die wachten, die gestelde termijn is niet omdat hij alleen maar met 1 klant bezig is natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 november 2021 @ 09:30:52 #115
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202214932
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 08:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
klussen onderschatten is inderdaad een hele goede. Nieuwe partner. Allerlei redenen inderdaad.
[..]
Locatie locatie locatie.
De locatie is best redelijk, maar dan nog vind ik 335k idioot veel voor een idioot klein pandje waar niet eens centrale verwarming in zit en en zo te zien nog voor een goeie 50k minimaal tegenaan moet.

Het vve verhaal klopt ook niet tussen de 2 funda postings ... energie label G, hoop geld voor een stel tochtige oude stenen. Ook 0,0 sporen van klussen tussen de twee postings.

Misschien als belegginsobject gekocht, of idd, gigantisch verkeken op de kosten en het dan maar weer in de verkoop.

Rotterdam gaat woonplicht invoeren, maar niet in elke wijk ... niet zo slim imho, vooral Zuid wordt heel erg ontzien. Juist daar zijn de woningen nog relatief goedkoop, je gaat zo weer alleen maar de prijs opdrijven daar.
Dum de dum
pi_202215332
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 09:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En dat hij zich niet laat opjagen. Er zijn meer klanten die wachten, die gestelde termijn is niet omdat hij alleen maar met 1 klant bezig is natuurlijk.
Het is zo vreselijk, dat moedeloos wachten terwijl de tijd begint te dringen.
  woensdag 17 november 2021 @ 10:16:28 #117
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_202215360
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:14 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Het is zo vreselijk, dat moedeloos wachten terwijl de tijd begint te dringen.
Ik vind nog 2,5 week niet de tijd begint te dringen hoor.
Je eigen vakantie maakt vooral dat je haast hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_202215368
Even een vraag voor de verkopers van huizen onder ons. Wat is nou een schappelijke courtage? Laten we als uitgangspunt een huis van 300K nemen.

Ik heb zelf uiteindelijk 1,5% ex btw afgesproken voor de verkoop van een woning in de klasse 200K. Bij dit bedrag zaten wel een aantal uitgangspunten (minimale verkoopprijs, all-in tarief zonder opstartkosten).

Echter hoor ik veel om mij heen dat ex btw eigenlijk niet mag richting een particulier, en dat 1/1,2% inclusief ook veel voorkomt.

Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, ik ben erg tevreden met mijn makelaar en hij heeft zeer snel geschakeld voor ons maar toch ben ik benieuwd waar jullie uiteindelijk op zijn uitgekomen.
pi_202215373
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:16 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik vind nog 2,5 week niet de tijd begint te dringen hoor.
Je eigen vakantie maakt vooral dat je haast hebt.
Die was immers al gepland voor we uberhaupt wisten dat we een huis konden kopen, het telefoontje dat het bod was geaccepteerd was op 22 oktober, de vakantie was al grpland sinds half september :+
  Moderator woensdag 17 november 2021 @ 10:46:25 #120
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202215723
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:14 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Het is zo vreselijk, dat moedeloos wachten terwijl de tijd begint te dringen.
Dringen? Het is nog 2,5 week. Geef jezelf even een klap in je gezicht en vertel jezelf dat je even normaal moet doen. De wereld gaat niet ten onder, zeker niet als de gestelde tijd nog niet eens verstreken is.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 november 2021 @ 10:48:06 #121
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202215738
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:17 schreef Nick het volgende:
Even een vraag voor de verkopers van huizen onder ons. Wat is nou een schappelijke courtage? Laten we als uitgangspunt een huis van 300K nemen.

Ik heb zelf uiteindelijk 1,5% ex btw afgesproken voor de verkoop van een woning in de klasse 200K. Bij dit bedrag zaten wel een aantal uitgangspunten (minimale verkoopprijs, all-in tarief zonder opstartkosten).

Echter hoor ik veel om mij heen dat ex btw eigenlijk niet mag richting een particulier, en dat 1/1,2% inclusief ook veel voorkomt.

Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, ik ben erg tevreden met mijn makelaar en hij heeft zeer snel geschakeld voor ons maar toch ben ik benieuwd waar jullie uiteindelijk op zijn uitgekomen.
In deze tijd een verkoopmakelaar gebruiken lijkt me echt niet nodig ...

Hooguit een online dienst.

Toko op funda zetten.

2 dgn de deur plat laten lopen, of niet, jij bepaalt!

~1 week biedingen afwachten

In zee gaan met wie je wilt, standaard nvm contractje downloaden en gaan.
Dum de dum
pi_202215748
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dringen? Het is nog 2,5 week. Geef jezelf even een klap in je gezicht en vertel jezelf dat je even normaal moet doen. De wereld gaat niet ten onder, zeker niet als de gestelde tijd nog niet eens verstreken is.
Ik ben nieuw in dit wereldje, ik weet niet wat ze nog tegen komen, stel dat ze iets willen weten wat in onze vakantie gebeurd.. dan kunnen we niets ermee
pi_202215773
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:48 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
In deze tijd een verkoopmakelaar gebruiken lijkt me echt niet nodig ...

Hooguit een online dienst.

Toko op funda zetten.

2 dgn de deur plat laten lopen, of niet, jij bepaalt!

~1 week biedingen afwachten

In zee gaan met wie je wilt, standaard nvm contractje downloaden en gaan.
Ja los van die optie, wij hebben ervoor gekozen om wel een verkoopmakelaar te kiezen.
  Moderator woensdag 17 november 2021 @ 10:53:52 #124
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202215809
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:17 schreef Nick het volgende:
Even een vraag voor de verkopers van huizen onder ons. Wat is nou een schappelijke courtage? Laten we als uitgangspunt een huis van 300K nemen.

Ik heb zelf uiteindelijk 1,5% ex btw afgesproken voor de verkoop van een woning in de klasse 200K. Bij dit bedrag zaten wel een aantal uitgangspunten (minimale verkoopprijs, all-in tarief zonder opstartkosten).

Echter hoor ik veel om mij heen dat ex btw eigenlijk niet mag richting een particulier, en dat 1/1,2% inclusief ook veel voorkomt.

Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, ik ben erg tevreden met mijn makelaar en hij heeft zeer snel geschakeld voor ons maar toch ben ik benieuwd waar jullie uiteindelijk op zijn uitgekomen.
Nou, ik heb mijn vorige huis dit jaar verkocht en dat zat boven de 300k. De makelaar die ik thuis had van het kantoor waar ik het huis uiteindelijk bij te koop heb gezet was aan het roepen oh prachtig huis is direct weg dit dat het kon allemaal niet op.

Ik heb 'm laten praten. Vervolgens gingen we om tafel zitten hoe en wat. Toen wilde hij ik dacht 1,5% ofzo. Vervolgens heb ik 'm gevraagd wat ie dan voor dat geld ging doen want immers, hij had nét nog gezegd dat het direct weg zou zijn.

De foto's maakte hij niet, daar hadden ze een fotograaf voor in dienst. Prima. Hij schreef dus uiteindelijk de tekst, en hij stond in het huis om kijkers rond te leiden, maar zijn eigen woorden toen ik hém het huis liet zien was dat 'dit huis zichzelf zou verkopen'. Prima, wat ga jij dan doen om die 1,5% van de uiteindelijke verkoopprijs te rechtvaardigen? Nou, daar kwam geen concreet antwoord uit. Is best, ik heb meerdere makelaars daar gehad, ik was niet afhankelijk van hem, dan was ik wel naar een ander gegaan.

Uiteindelijk zijn we op een vast bedrag uitgekomen van ik dacht 2550 euro, dat zou ik even moeten nakijken in de papieren, maar zoiets was. Kan ook 2650 zijn geweest, weet ik veel. Anyway, had ik 'm 1,5% gegeven van de uiteindelijke verkoopprijs, dan had ik 5k af kunnen tikken. Voor wat? De 2e kijkers hebben het gekocht. Alle biedingen kwamen van de 1e dag, terwijl er nog 2 dagen gepland stonden, en die heb ik afgezegd dus daar heeft ie uiteindelijk geen werk aan gehad.

Kijk ik snap prima dat ze het vragen. Dat mogen ze proberen. Maar jij als verkopende partij mag ook gewoon zeggen dat dat niet gaat gebeuren. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202215873
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik heb mijn vorige huis dit jaar verkocht en dat zat boven de 300k. De makelaar die ik thuis had van het kantoor waar ik het huis uiteindelijk bij te koop heb gezet was aan het roepen oh prachtig huis is direct weg dit dat het kon allemaal niet op.

Ik heb 'm laten praten. Vervolgens gingen we om tafel zitten hoe en wat. Toen wilde hij ik dacht 1,5% ofzo. Vervolgens heb ik 'm gevraagd wat ie dan voor dat geld ging doen want immers, hij had nét nog gezegd dat het direct weg zou zijn.

De foto's maakte hij niet, daar hadden ze een fotograaf voor in dienst. Prima. Hij schreef dus uiteindelijk de tekst, en hij stond in het huis om kijkers rond te leiden, maar zijn eigen woorden toen ik hém het huis liet zien was dat 'dit huis zichzelf zou verkopen'. Prima, wat ga jij dan doen om die 1,5% van de uiteindelijke verkoopprijs te rechtvaardigen? Nou, daar kwam geen concreet antwoord uit. Is best, ik heb meerdere makelaars daar gehad, ik was niet afhankelijk van hem, dan was ik wel naar een ander gegaan.

Uiteindelijk zijn we op een vast bedrag uitgekomen van ik dacht 2550 euro, dat zou ik even moeten nakijken in de papieren, maar zoiets was. Kan ook 2650 zijn geweest, weet ik veel. Anyway, had ik 'm 1,5% gegeven van de uiteindelijke verkoopprijs, dan had ik 5k af kunnen tikken. Voor wat? De 2e kijkers hebben het gekocht. Alle biedingen kwamen van de 1e dag, terwijl er nog 2 dagen gepland stonden, en die heb ik afgezegd dus daar heeft ie uiteindelijk geen werk aan gehad.

Kijk ik snap prima dat ze het vragen. Dat mogen ze proberen. Maar jij als verkopende partij mag ook gewoon zeggen dat dat niet gaat gebeuren. :)
Heb je goed aangepakt. Het ging bij ons in een onwijze stroomversnelling omdat we ook zelf een bod hadden lopen. Daardoor wilde we dit uit handen geven en achteraf zijn we denk ik akkoord gegaan met een iets te ruime courtage.. Achja, ik blijf er een beetje in hangen maar het akkoord is toch al gegeven. En er is een mooie overwaarde op het huis gekomen.

Maar wat je zegt, huizen verkopen zichzelf dus behalve dat hij er twee dagen heeft gestaan, wat foto's heeft gemaakt en het papierwerk op zich heeft genomen, is de rest aardig vanzelf gegaan.

Wijze les voor de volgende keer, al hoop ik dat we de komende tientallen jaren goed zitten.

Nog één maandje tot de sleutel *O*
  Moderator woensdag 17 november 2021 @ 11:06:43 #126
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202215923
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:01 schreef Nick het volgende:

[..]
Heb je goed aangepakt. Het ging bij ons in een onwijze stroomversnelling omdat we ook zelf een bod hadden lopen. Daardoor wilde we dit uit handen geven en achteraf zijn we denk ik akkoord gegaan met een iets te ruime courtage.. Achja, ik blijf er een beetje in hangen maar het akkoord is toch al gegeven. En er is een mooie overwaarde op het huis gekomen.

Maar wat je zegt, huizen verkopen zichzelf dus behalve dat hij er twee dagen heeft gestaan, wat foto's heeft gemaakt en het papierwerk op zich heeft genomen, is de rest aardig vanzelf gegaan.

Wijze les voor de volgende keer, al hoop ik dat we de komende tientallen jaren goed zitten.

Nog één maandje tot de sleutel *O*
Maar die situatie had ik ook. Ik had al een ander huis gekocht op dat moment :P Ik had natuurlijk wel al gesprekken gehad met de hypotheekadviseur en dus wist ik dat ik het nieuw gekochte huis en het huidige/oude huis naast elkaar kon betalen, maar dat is natuurlijk niet een situatie die je wil, of het kan of niet.

Maar de de 2e kijkers, 's ochtends om half 10 zijn de kijkers die het gekocht hebben. Die hebben ruim over de vraagprijs geboden én hadden geen enkel voorbehoud. Ja, dan kan ik wel wachten op die andere dagen of er wellicht nog een beter bod was gekomen, maar dat had dan alleen nog beter kunnen zijn qua geboden bedrag, want ik ga niet een hoger bedrag + voorbehouden accepteren als ik al een bod heb liggen zonder voorbehouden.

Nou, omdát ik dat nieuwe huis al gekocht had en ik dus zekerheid wilde, heb ik toen de makelaar mij belde met dat bod direct gezegd dat ik dat accepteerde, regel het maar en cancel de andere kijkers maar. Want zoals gezegd, ik kon beide huizen naast elkaar betalen, maar zou dan niet meer kunnen sparen en dat laatste vind ik erg belangrijk, dus zekerheid is zekerheid.

Maar goed, ik kon van tevoren natuurlijk dat bod niet voorzien dus het is ergens dan toch een gok, dus toen dat bod kwam direct gegrepen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202215977
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:48 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Ik ben nieuw in dit wereldje, ik weet niet wat ze nog tegen komen, stel dat ze iets willen weten wat in onze vakantie gebeurd.. dan kunnen we niets ermee
Als je nou doorgeeft dat je ook een andere hypotheekaanbieder hebt benaderd, lopen ze wel wat sneller.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202216002
Ik zou het helemaal niet gek vinden als je er gewoon een telefoontje aan pleegt hoor. Je wilt zoiets echt niet tot op de laatste dag laten lopen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  Moderator woensdag 17 november 2021 @ 11:18:28 #129
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202216042
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je nou doorgeeft dat je ook een andere hypotheekaanbieder hebt benaderd, lopen ze wel wat sneller.
Dit niet doen @Vlaggenroof, ga jezelf nou niet saboteren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202216164
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar die situatie had ik ook. Ik had al een ander huis gekocht op dat moment :P Ik had natuurlijk wel al gesprekken gehad met de hypotheekadviseur en dus wist ik dat ik het nieuw gekochte huis en het huidige/oude huis naast elkaar kon betalen, maar dat is natuurlijk niet een situatie die je wil, of het kan of niet.

Maar de de 2e kijkers, 's ochtends om half 10 zijn de kijkers die het gekocht hebben. Die hebben ruim over de vraagprijs geboden én hadden geen enkel voorbehoud. Ja, dan kan ik wel wachten op die andere dagen of er wellicht nog een beter bod was gekomen, maar dat had dan alleen nog beter kunnen zijn qua geboden bedrag, want ik ga niet een hoger bedrag + voorbehouden accepteren als ik al een bod heb liggen zonder voorbehouden.

Nou, omdát ik dat nieuwe huis al gekocht had en ik dus zekerheid wilde, heb ik toen de makelaar mij belde met dat bod direct gezegd dat ik dat accepteerde, regel het maar en cancel de andere kijkers maar. Want zoals gezegd, ik kon beide huizen naast elkaar betalen, maar zou dan niet meer kunnen sparen en dat laatste vind ik erg belangrijk, dus zekerheid is zekerheid.

Maar goed, ik kon van tevoren natuurlijk dat bod niet voorzien dus het is ergens dan toch een gok, dus toen dat bod kwam direct gegrepen.
Ja dat is toch een iets andere situatie. Wij hadden ook erg snel een goed bod liggen maar hebben de twee dagen afgewacht. Uiteindelijk zijn wij hierin ook voor het meest gunstige bod gegaan die toevallig ook de meest gunstige voorwaarde voor ons had (overdracht op basis van onze overdracht, minimale voorbehoud aan financiering).

Al met al moeten we ook niet te veel klagen want het bod is alsnog 30k boven wat we hadden gehoopt. Maar toch ga ik op zo'n situatie altijd reflecteren of we overal wel de juiste keuze hebben gemaakt.
pi_202216221
Iets heel anders trouwens. Ik weet dat vorige maand iemand aangaf dat de rentestanden zouden stijgen. Dit gebeurde die week daarna ook, nu zijn ze ondertussen weer iets gestabiliseerd.

Wij moeten een boete betalen als de rente stijgt boven ons aanbod, op dit moment is hij gelijk.. Is er enigszins te zeggen wat de rente (vermoedelijk) de komende weken gaat doen?

Blijft koffiedik kijken, maar vorige keer had iemand het, onderbouwd, bij het goede eind.
  woensdag 17 november 2021 @ 12:21:46 #132
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202216684
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:37 schreef Nick het volgende:
Iets heel anders trouwens. Ik weet dat vorige maand iemand aangaf dat de rentestanden zouden stijgen. Dit gebeurde die week daarna ook, nu zijn ze ondertussen weer iets gestabiliseerd.

Wij moeten een boete betalen als de rente stijgt boven ons aanbod, op dit moment is hij gelijk.. Is er enigszins te zeggen wat de rente (vermoedelijk) de komende weken gaat doen?

Blijft koffiedik kijken, maar vorige keer had iemand het, onderbouwd, bij het goede eind.
Een boete betalen ? Waarom?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_202216687
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:37 schreef Nick het volgende:
Iets heel anders trouwens. Ik weet dat vorige maand iemand aangaf dat de rentestanden zouden stijgen. Dit gebeurde die week daarna ook, nu zijn ze ondertussen weer iets gestabiliseerd.

Wij moeten een boete betalen als de rente stijgt boven ons aanbod, op dit moment is hij gelijk.. Is er enigszins te zeggen wat de rente (vermoedelijk) de komende weken gaat doen?

Blijft koffiedik kijken, maar vorige keer had iemand het, onderbouwd, bij het goede eind.
Bij ons is de (variabele) rente van de overbruggingshypotheek juist gedaald deze maand, terwijl volgens mij de andere rentes bij Florius wel gestegen zijn. Dat zag ik ook even niet aankomen.
pi_202217165
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 12:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Een boete betalen ? Waarom?
Wij hebben de offerte van de bank een aantal maanden geleden aangevraagd. Je kunt je offerte daarna verlengen als je overdrachtdatum later is. Echter is, bij onze verstrekker, wel een clausule opgenomen voor stijgende rentes. Als de rente op het moment van overdracht hoger is dan het moment van afsluiten betalen wij de bank een 'boete' voor misgelopen rente.

Voordeel daarvan is dat je je rente vast zet, en dus eigenlijk 30 jaar voordeel hebt indien de rentes in deze tussenperiode stijgen. Nadeel is wel dat je met het moment van overdracht een boete betaalt van, uit mijn hoofd, 0,2% per maand.
  woensdag 17 november 2021 @ 13:26:12 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202217492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je nou doorgeeft dat je ook een andere hypotheekaanbieder hebt benaderd, lopen ze wel wat sneller.
Ja? Terwijl ze de offerte al getekend hebben?
quote:
14s.gif Op maandag 8 november 2021 12:01 schreef Vlaggenroof het volgende:
Wij hebben de hypotheekofferte al binnen, alleen tekenen, twee documentjes en tis rond _O- en wij maakte ons druk, joe jong en naief waren we :+
Als je een recept voor een totale fuck-up wilt hebben waarbij alles mis gaat en de termijnen niet gehaald gaan worden (en er met een beetje pech nog een boete betaald moet worden) dan is het dit advies wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202218156
quote:
13s.gif Op woensdag 17 november 2021 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja? Terwijl ze de offerte al getekend hebben?
[..]
Als je een recept voor een totale fuck-up wilt hebben waarbij alles mis gaat en de termijnen niet gehaald gaan worden (en er met een beetje pech nog een boete betaald moet worden) dan is het dit advies wel.
Ik neem het vooral niet serieus
pi_202218974
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je mag ze niet over de 100% heen brengen. Maar zoals ik zeg
Geboden 225k
Taxatie 250k.

Dan is 100% de 250k. Het bod is dan 90% van de woningwaarde. Dat houd in dat ik prima zaken mag financieren met die laatste 10 procent. Maar ik zal dus de regelingen in gaan duiken.
Kan bevestigen dat als je onder de taxatiewaarde koopt dat je 'gewoon' kosten mee kan financieren. Vorig jaar het huis waar ik al woonde in verhuurde staat gekocht en aangezien de huur zeer laag was kwam de waarde voor koper veel lager uit. :) yes lucky me.. zat meer dan xxxk tussen taxatiewaarde en aankoopprijs. Heb dus de kosten ook meegefinancieerd.
pi_202219145
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik heb mijn vorige huis dit jaar verkocht en dat zat boven de 300k. De makelaar die ik thuis had van het kantoor waar ik het huis uiteindelijk bij te koop heb gezet was aan het roepen oh prachtig huis is direct weg dit dat het kon allemaal niet op.

Ik heb 'm laten praten. Vervolgens gingen we om tafel zitten hoe en wat. Toen wilde hij ik dacht 1,5% ofzo. Vervolgens heb ik 'm gevraagd wat ie dan voor dat geld ging doen want immers, hij had nét nog gezegd dat het direct weg zou zijn.

De foto's maakte hij niet, daar hadden ze een fotograaf voor in dienst. Prima. Hij schreef dus uiteindelijk de tekst, en hij stond in het huis om kijkers rond te leiden, maar zijn eigen woorden toen ik hém het huis liet zien was dat 'dit huis zichzelf zou verkopen'. Prima, wat ga jij dan doen om die 1,5% van de uiteindelijke verkoopprijs te rechtvaardigen? Nou, daar kwam geen concreet antwoord uit. Is best, ik heb meerdere makelaars daar gehad, ik was niet afhankelijk van hem, dan was ik wel naar een ander gegaan.

Uiteindelijk zijn we op een vast bedrag uitgekomen van ik dacht 2550 euro, dat zou ik even moeten nakijken in de papieren, maar zoiets was. Kan ook 2650 zijn geweest, weet ik veel. Anyway, had ik 'm 1,5% gegeven van de uiteindelijke verkoopprijs, dan had ik 5k af kunnen tikken. Voor wat? De 2e kijkers hebben het gekocht. Alle biedingen kwamen van de 1e dag, terwijl er nog 2 dagen gepland stonden, en die heb ik afgezegd dus daar heeft ie uiteindelijk geen werk aan gehad.

Kijk ik snap prima dat ze het vragen. Dat mogen ze proberen. Maar jij als verkopende partij mag ook gewoon zeggen dat dat niet gaat gebeuren. :)
Slim.

Als je niks anders kan, word je makelaar.
pi_202219298
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit niet doen @:Vlaggenroof, ga jezelf nou niet saboteren.
Is wel mooi voor het topic :@
  Moderator woensdag 17 november 2021 @ 15:47:04 #140
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202219311
quote:
12s.gif Op woensdag 17 november 2021 15:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Is wel mooi voor het topic :@
Het is mooi voor het topic als iemand anders z'n eigen ruiten ingooit vanwege een kansloos 'advies'? M'kay :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202221097
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 13:03 schreef Nick het volgende:

[..]
Wij hebben de offerte van de bank een aantal maanden geleden aangevraagd. Je kunt je offerte daarna verlengen als je overdrachtdatum later is. Echter is, bij onze verstrekker, wel een clausule opgenomen voor stijgende rentes. Als de rente op het moment van overdracht hoger is dan het moment van afsluiten betalen wij de bank een 'boete' voor misgelopen rente.

Voordeel daarvan is dat je je rente vast zet, en dus eigenlijk 30 jaar voordeel hebt indien de rentes in deze tussenperiode stijgen. Nadeel is wel dat je met het moment van overdracht een boete betaalt van, uit mijn hoofd, 0,2% per maand.
Oh ja, de bereidstellingsprovisie
pi_202221157
Woning verkocht *O* 345k.

1 maand geleden op de markt gekomen voor 375k. De makelaar schatte in op 350-360k. De woning bereikt een hele kleine doelgroep door de oppervlakte (60m2) en het schuine daken heeft. Dus interessant voor een starter of een klef stel. De binnenkant is ook best wel gedateerd (jaren '00). In 2019 aangeschaft voor 300k en de taxatiewaarde was toen 280k.

We hadden best wel behoorlijk hoog ingezet en ik had wel kijkers, maar biedingen bleven uit op één beledigend bod van 300k na, welk ik direct had afgewezen. Ik had maandag al met de makelaar afgesproken dat we deze week nog even zouden aankijken en daarna de vraagprijs zouden verlagen naar 350k. Uurtje later kregen we een bezichtigingsaanvraag binnen voor vanmorgen en vanmorgen volgde gauw daarna een bod van 345k. We hebben geprobeerd dat omhoog te krikken naar 350k, maar daar ging de koper niet in mee en die 5k is het ook weer niet waard om hem af te wijzen. Ik wil uiteindelijk toch ook verder. En hij bood zonder voorbehoud van financiering, maar wel met bouwtechnische keuring (wordt wel niet in het koopcontract opgenomen). Snap ik misschien ergens ook wel, want behoorlijk oud pand en je wilt natuurlijk weten wat je koopt.

20 december overdracht (als alles goed gaat).
pi_202221217
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:18 schreef Slumlord. het volgende:
Woning verkocht *O* 345k.

1 maand geleden op de markt gekomen voor 375k. De makelaar schatte in op 350-360k. De woning bereikt een hele kleine doelgroep door de oppervlakte (60m2) en het schuine daken heeft. Dus interessant voor een starter of een klef stel. De binnenkant is ook best wel gedateerd (jaren '00). In 2019 aangeschaft voor 300k en de taxatiewaarde was toen 280k.

We hadden best wel behoorlijk hoog ingezet en ik had wel kijkers, maar biedingen bleven uit op één beledigend bod van 300k na, welk ik direct had afgewezen. Ik had maandag al met de makelaar afgesproken dat we deze week nog even zouden aankijken en daarna de vraagprijs zouden verlagen naar 350k. Uurtje later kregen we een bezichtigingsaanvraag binnen voor vanmorgen en vanmorgen volgde gauw daarna een bod van 345k. We hebben geprobeerd dat omhoog te krikken naar 350k, maar daar ging de koper niet in mee en die 5k is het ook weer niet waard om hem af te wijzen. Ik wil uiteindelijk toch ook verder. En hij bood zonder voorbehoud van financiering, maar wel met bouwtechnische keuring (wordt wel niet in het koopcontract opgenomen). Snap ik misschien ergens ook wel, want behoorlijk oud pand en je wilt natuurlijk weten wat je koopt.

20 december overdracht (als alles goed gaat).
Gefeliciteerd!
  woensdag 17 november 2021 @ 18:22:41 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202221226
Lekker snel!
Gefeliciteerd :)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 17 november 2021 @ 18:23:02 #145
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202221234
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:18 schreef Slumlord. het volgende:
Woning verkocht *O* 345k.

1 maand geleden op de markt gekomen voor 375k. De makelaar schatte in op 350-360k. De woning bereikt een hele kleine doelgroep door de oppervlakte (60m2) en het schuine daken heeft. Dus interessant voor een starter of een klef stel. De binnenkant is ook best wel gedateerd (jaren '00). In 2019 aangeschaft voor 300k en de taxatiewaarde was toen 280k.

We hadden best wel behoorlijk hoog ingezet en ik had wel kijkers, maar biedingen bleven uit op één beledigend bod van 300k na, welk ik direct had afgewezen. Ik had maandag al met de makelaar afgesproken dat we deze week nog even zouden aankijken en daarna de vraagprijs zouden verlagen naar 350k. Uurtje later kregen we een bezichtigingsaanvraag binnen voor vanmorgen en vanmorgen volgde gauw daarna een bod van 345k. We hebben geprobeerd dat omhoog te krikken naar 350k, maar daar ging de koper niet in mee en die 5k is het ook weer niet waard om hem af te wijzen. Ik wil uiteindelijk toch ook verder. En hij bood zonder voorbehoud van financiering, maar wel met bouwtechnische keuring (wordt wel niet in het koopcontract opgenomen). Snap ik misschien ergens ook wel, want behoorlijk oud pand en je wilt natuurlijk weten wat je koopt.

20 december overdracht (als alles goed gaat).
Congrats! Keuring dus in de bedenktijd? Prima!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_202221720
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 15:24 schreef dawigga het volgende:

[..]
Kan bevestigen dat als je onder de taxatiewaarde koopt dat je 'gewoon' kosten mee kan financieren. Vorig jaar het huis waar ik al woonde in verhuurde staat gekocht en aangezien de huur zeer laag was kwam de waarde voor koper veel lager uit. :) yes lucky me.. zat meer dan xxxk tussen taxatiewaarde en aankoopprijs. Heb dus de kosten ook meegefinancieerd.
Wat een heel verstandige optie kan zijn in sommige gevallen :)

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 11:37 schreef Nick het volgende:
Iets heel anders trouwens. Ik weet dat vorige maand iemand aangaf dat de rentestanden zouden stijgen. Dit gebeurde die week daarna ook, nu zijn ze ondertussen weer iets gestabiliseerd.

Wij moeten een boete betalen als de rente stijgt boven ons aanbod, op dit moment is hij gelijk.. Is er enigszins te zeggen wat de rente (vermoedelijk) de komende weken gaat doen?

Blijft koffiedik kijken, maar vorige keer had iemand het, onderbouwd, bij het goede eind.
De onderbouwing gaat niet echt veranderen, de verwachting is nog hetzelfde. Maar verwacht geen hockeystick.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 10:51 schreef Nick het volgende:

[..]
Ja los van die optie, wij hebben ervoor gekozen om wel een verkoopmakelaar te kiezen.
Dat snap ik, heb er zelf toen niet voor gekozen. Heb het zelf verkocht, maar komt ook best nog wel wat (tijd) bij kijken. Op dit moment zou ik ook een verkoopmakelaar nemen, maar dat heeft te maken met de afweging tussen vrije tijd en het geld wat het mij kost. Op dat moment lag die verdeling anders.

Er is geen goed of fout :)
pi_202221772
Thanks :) Ben blij dat ik er van af ben (ook meteen van een teringw*f van een benedenbuurvrouw :') ).

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:23 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Congrats! Keuring dus in de bedenktijd? Prima!
De koper heeft als voorwaarde voorgesteld dat de bouwtechnische keuring direct na mondelinge overeenstemming kan worden uitgevoerd (en dat het niet in de koopakte hoefde te worden opgenomen), dus linksom of rechtsom kan hij nog onder de bedenktijd uit, ja. Maar ik denk niet dat hij dat gaat doen, want anders zou het wel een hele rare voorwaarde zijn, toch?
pi_202221852
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 19:04 schreef Slumlord. het volgende:
Thanks :) Ben blij dat ik er van af ben (ook meteen van een teringw*f van een benedenbuurvrouw :') ).
[..]
De koper heeft als voorwaarde voorgesteld dat de bouwtechnische keuring direct na mondelinge overeenstemming kan worden uitgevoerd (en dat het niet in de koopakte hoefde te worden opgenomen), dus linksom of rechtsom kan hij nog onder de bedenktijd uit, ja. Maar ik denk niet dat hij dat gaat doen, want anders zou het wel een hele rare voorwaarde zijn, toch?
Dan is de keuring nog voor de 3 dagen bedenktijd. Dus dan hoeft het geen voorwaarde te zijn maar kan hij gewoon ontbinden bij een slechte keuring.
pi_202221976
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 19:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan is de keuring nog voor de 3 dagen bedenktijd. Dus dan hoeft het geen voorwaarde te zijn maar kan hij gewoon ontbinden bij een slechte keuring.
Laten we maar hopen van niet. Het is een pand uit 1906 en is wel aan modernisering toe, maar het staat niet scheef of zo.
pi_202222496
quote:
14s.gif Op woensdag 17 november 2021 19:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Laten we maar hopen van niet. Het is een pand uit 1906 en is wel aan modernisering toe, maar het staat niet scheef of zo.
Ik hoop het ook zeker niet, maar ik snap wel dat die het voor doet stellen zeg maar
pi_202227318
Vandaag het bindend hypotheekrapport gekregen *O* en ik liep mij druk te maken, wederom.

Kunnen we nu al de verkopers en makelaar inlichten? Of is dat nog voorbarig en moeten we na tekenen nog wachten op het officielle akkoord
pi_202227322
Net mijn makelaar gesproken, en die heeft ook net de aankoopmakelaar van de koper gesproken. Blijkbaar koopt de koper de woning voor zijn ex-vrouw en wilt hij de overdracht zo snel mogelijk laten plaatsvinden, ongeacht een bouwkundige keuring.

Prima. :D
pi_202227341
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:12 schreef Vlaggenroof het volgende:
Vandaag het bindend hypotheekrapport gekregen *O* en ik liep mij druk te maken, wederom.

Kunnen we nu al de verkopers en makelaar inlichten? Of is dat nog voorbarig en moeten we na tekenen nog wachten op het officielle akkoord
De bank stuurt na ontvangst van jullie getekende offerte de hypotheekstukken op naar de notaris, dus "officieel akkoord" ligt er al.
Waarom zou je dat de verkopers en makelaar laten weten?
pi_202227524
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:14 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
De bank stuurt na ontvangst van jullie getekende offerte de hypotheekstukken op naar de notaris, dus "officieel akkoord" ligt er al.
Waarom zou je dat de verkopers en makelaar laten weten?
Omdat de verkoop op voorbehoud is, ze weten nog niet dat het nu definitief is
pi_202227528
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:37 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Omdat de verkoop op voorbehoud is, ze weten nog niet dat het nu definitief is
Gewoon de datum van ontbindende voorwaarden laten verstrijken.
  Moderator donderdag 18 november 2021 @ 10:41:51 #156
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202227565
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:37 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
Omdat de verkoop op voorbehoud is, ze weten nog niet dat het nu definitief is
Stop hier nu eens mee, je maakt jezelf gek. Laat het proces zijn ding nu eens doen, iedereen komt alles te weten wat ze moeten weten, dat hoef jij niet te regelen :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202227607
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Stop hier nu eens mee, je maakt jezelf gek. Laat het proces zijn ding nu eens doen, iedereen komt alles te weten wat ze moeten weten, dat hoef jij niet te regelen :)
De makelaar vroeg ons hun in te lichten zodra het rond was
pi_202227610
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:46 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
De makelaar vroeg ons hun in te lichten zodra het rond was
Dan doe je dat toch? Boeit geen biet.
  donderdag 18 november 2021 @ 10:48:11 #159
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202227627
@Vlaggenroof als het goed is moet je bij de offerte of op een ander moment bij je adviseur de notaris opgeven, dan geeft je hypotheekverstrekker de informatie door aan de notaris.

Daarna neemt de notaris contact met je op

Je hebt toch al een notaris he?
Dum de dum
pi_202227641
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:48 schreef Fe2O3 het volgende:
Daarna neemt de notaris contact met je op
Waarover? Koopcontract ligt al bij de notaris hoor. Die wacht op de hypotheekstukken van de koper.
pi_202227680
Het gaat niet om de notaris, maar om de verkopers van de woning en de makelaar. Notaris is geregeld en de stukken gaan na tekenen naar hem toe.
pi_202227710
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:53 schreef Vlaggenroof het volgende:
Het gaat niet om de notaris, maar om de verkopers van de woning en de makelaar. Notaris is geregeld en de stukken gaan na tekenen naar hem toe.
Het boeit nie-hiet.
Doen wat je niet laten kan.
  donderdag 18 november 2021 @ 10:57:13 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202227715
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:53 schreef Vlaggenroof het volgende:
Het gaat niet om de notaris, maar om de verkopers van de woning en de makelaar. Notaris is geregeld en de stukken gaan na tekenen naar hem toe.
De notaris heeft ook van de verkoper heel veel informatie nodig, en die gaan ze opvragen zodra ze van de hypotheekbank horen dat het akkoord is.
De verkoper hoort het dus ook op die manier.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202227722
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
De notaris heeft ook van de verkoper heel veel informatie nodig, en die gaan ze opvragen zodra ze van de hypotheekbank horen dat het akkoord is.
De verkoper hoort het dus ook op die manier.
Ik ben benieuwd welke 'heel veel' informatie de notaris van de verkoper nodig heeft?
  donderdag 18 november 2021 @ 11:03:24 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202227796
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:57 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd welke 'heel veel' informatie de notaris van de verkoper nodig heeft?
Sowieso al een rekeningnummer.
Maar volledige namen, ID-bewijzen enz. zodat ze geen bedrag storten op de rekening van iemand die de eigenaar niet is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202227887
Wij hebben het destijds via onze aankoopmakelaar aan de verkoopmakelaar laten weten, kleine moeite.
  donderdag 18 november 2021 @ 11:20:03 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202227999
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hebben het destijds via onze aankoopmakelaar aan de verkoopmakelaar laten weten, kleine moeite.
Maar bij Vlaggenroof is het nog steeds niet definitief rond, want er moet nog getekend worden.

Als hij met al die drama nou gewoon even wachten tot dat gebeurd is en het liefst tot er bevestiging van de hypotheekbank is dat de getekende versie ook akkoord bevonden is, dan lijkt me dat een stuk handiger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202228024
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar bij Vlaggenroof is het nog steeds niet definitief rond, want er moet nog getekend worden.

Als hij met al die drama nou gewoon even wachten tot dat gebeurd is en het liefst tot er bevestiging van de hypotheekbank is dat de getekende versie ook akkoord bevonden is, dan lijkt me dat een stuk handiger.
De hypotheek adviseur zei dat hij het nooit heeft meegemaakt dat het niet goed kimt als dit alles binnen is, vandaar mijn vraag ;-). Wij willen het gewoon goed doen, dit is voor ons de eerste keer
  donderdag 18 november 2021 @ 11:25:45 #169
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202228052
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 10:50 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Waarover? Koopcontract ligt al bij de notaris hoor. Die wacht op de hypotheekstukken van de koper.
En hoe ruikt de hypotheekverstrekker welke notaris je hebt? juist dat geef je aan bij de hypotheekverstrekker/fin adviseur.

Daarna wilt de notaris graag eea met je afspreken:

Wanneer je wilt tekenen, een dag is leuk maar een tijdstip is wel handig
Hoe je de poen gaat brengen
Of je eigen geld in brengt
Of je de legitimatie documenten die je ook digitaal al had gestuurd meeneemt

...
Dum de dum
pi_202228146
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sowieso al een rekeningnummer.
Maar volledige namen, ID-bewijzen enz. zodat ze geen bedrag storten op de rekening van iemand die de eigenaar niet is.
Een kopie van een identificatiebewijs is ruim voldoende aan informatie die de notaris nodig heeft. De notaris heeft het BSN-nummer niet eens nodig, dus je mag hem zelfs doorkrassen.
Rekeningnummer doorgeven kan op dag van passeren.
Hypotheek kan de notaris zien in het Kadaster en een aflosnota opvragen is met een paar klikken gebeurd.
pi_202238533
In het kader van de TT. Deze zit al de hele tijd in mijn hoofd.

Du mos transformere
Allee jong schriev 'ns
Transformere
Hubste-n-al geschreeve, Dan Transformeer mar opnuj

Beetje dezelfde tijden, andere problematiek.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 19 november 2021 @ 00:11:25 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202239339
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:22 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]
De hypotheek adviseur zei dat hij het nooit heeft meegemaakt dat het niet goed kimt als dit alles binnen is, vandaar mijn vraag ;-). Wij willen het gewoon goed doen, dit is voor ons de eerste keer
Als je het vooral gewoon goed wilt doen dan moet je even wachten tot alles echt akkoord is, dus ook de handtekeningen akkoord bevonden zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 19 november 2021 @ 00:13:20 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202239350
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Een kopie van een identificatiebewijs is ruim voldoende aan informatie die de notaris nodig heeft. De notaris heeft het BSN-nummer niet eens nodig, dus je mag hem zelfs doorkrassen.
Rekeningnummer doorgeven kan op dag van passeren.
Hypotheek kan de notaris zien in het Kadaster en een aflosnota opvragen is met een paar klikken gebeurd.
Ja, in theorie, in de praktijk is het zo dat je als verkoper ook al ruim voor er gepasseerd wordt contact met de notaris is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202240020
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 00:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, in theorie, in de praktijk is het zo dat je als verkoper ook al ruim voor er gepasseerd wordt contact met de notaris is.
Om een passeertijdstip door te geven en vragen om een kopie van een legitimatiebewijs, ja.
Heel veel informatie zeg.
  vrijdag 19 november 2021 @ 06:47:48 #175
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240041
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:37 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Om een passeertijdstip door te geven en vragen om een kopie van een legitimatiebewijs, ja.
Heel veel informatie zeg.
Wat is eigenlijk jouw bezwaar tegen een notaris die van tevoren meer informatie dan dat opvraagt bij de verkoper?
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240044
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat is eigenlijk jouw bezwaar tegen een notaris die van tevoren meer informatie dan dat opvraagt bij de verkoper?
Daar ging het niet om. Het gaat erom dat er geen 'meer' informatie is.
  vrijdag 19 november 2021 @ 06:50:35 #177
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240049
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:48 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Daar ging het niet om. Het gaat erom dat er geen 'meer' informatie is.
Jawel, hoor. Ik heb hier bijv. een nota van afrekening van eerder dit jaar en de informatie komt toch ergens vandaan. Een maand voor overdracht heb ik keurig een formulier ingevuld voor de notaris.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240050
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jawel, hoor. Ik heb hier bijv. een nota van afrekening van eerder dit jaar en de informatie komt toch ergens vandaan. Een maand voor overdracht heb ik keurig een formulier ingevuld voor de notaris.
Wat voor formulier?
  vrijdag 19 november 2021 @ 06:52:05 #179
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240053
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat voor formulier?
Een vragenformulier.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240055
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een vragenformulier.
Met wat voor soort vragen?
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:02:28 #181
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240077
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:52 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Met wat voor soort vragen?
Bijv. met details betreffende eventuele hypotheek die nog op het te verkopen huis rust, hoe eventuele restschuld wordt geregeld, de laatste WOZ-beschikking. Op de afrekening worden bijv. ook de zakelijke lasten verrekend (ozb, waterschap).

Einde van de rit leverde me dit een nette en correcte afrekening op en een aflosnota van de bank. Nou stopte ik er dus iets in aan de voorkant en kwam dit er aan de achterkant uit en het kan best zijn dat in die black box de notaris bepaalde gegevens ook elders had kunnen opvragen, maar ik zie het zelf wel als zorgvuldig dat de notaris die rechtstreeks bij mij heeft opgevraagd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240081
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Bijv. met details betreffende eventuele hypotheek die nog op het te verkopen huis rust,
Dat boeit echt niet voor het doorhalen van de hypotheek op een huis dat een notaris vrij van hypotheek en beslagen moet overdragen.

quote:
hoe eventuele restschuld wordt geregeld,
Boeit inderdaad alleen als er een restschuld is. Dan wil de notaris weten waar het geld vandaan komt.

quote:
de laatste WOZ-beschikking. Op de afrekening worden bijv. ook de zakelijke lasten verrekend (ozb, waterschap).
Klopt, en dat lever jij dan aan voor jan lul want dat kan de notaris achter de schermen opzoeken, simpelweg met het invoeren van een postcode + huisnummer + WOZ-waarde.

quote:
Einde van de rit leverde me dit een nette en correcte afrekening op en een aflosnota van de bank. Nou stopte ik er dus iets in aan de voorkant en kwam dit er aan de achterkant uit en het kan best zijn dat in die black box de notaris bepaalde gegevens ook elders had kunnen opvragen, maar ik zie het zelf wel als zorgvuldig dat de notaris die rechtstreeks bij mij heeft opgevraagd.
Niet netter en correcter dan wanneer een notaris niet om die informatie vraagt en dat allemaal zelf opzoekt.
pi_202240084
Nou, klaar, nu weer naar kantoor om gezeik en geklaag van voornamelijk kopers aan te horen.
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:07:41 #184
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240088
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:06 schreef Slumlord. het volgende:
Nou, klaar, nu weer naar kantoor om gezeik en geklaag van voornamelijk kopers aan te horen.
Nou, je begint gelukkig aan je dag met een goed humeur.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240092
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nou, je begint gelukkig aan je dag met een goed humeur.
Mwoah, het klopt gewoon niet wat jullie beweren. That's it.
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:08:45 #186
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240094
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:05 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dat boeit echt niet voor het doorhalen van de hypotheek op een huis dat een notaris vrij van hypotheek en beslagen moet overdragen.
[..]
Boeit inderdaad alleen als er een restschuld is. Dan wil de notaris weten waar het geld vandaan komt.
[..]
Klopt, en dat lever jij dan aan voor jan lul want dat kan de notaris achter de schermen opzoeken, simpelweg met het invoeren van een postcode + huisnummer + WOZ-waarde.
[..]
Niet netter en correcter dan wanneer een notaris niet om die informatie vraagt en dat allemaal zelf opzoekt.
Je zoekt graag spijkers op laag water, kennelijk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240097
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je zoekt graag spijkers op laag water, kennelijk.
Oké.
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:11:10 #188
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240104
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:08 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Mwoah, het klopt gewoon niet wat jullie beweren. That's it.
Hoezo, wat ‘beweer’ ik dan wat niet klopt? Jij vraagt je af wat voor informatie de notaris dan aan je vraagt. Ik vertel jou vervolgrns wat de notaris vraagt. En dan kom jij met gezeur dat het allemaal niet boeit en dat hij die informatie ook wel op een andere manier kan krijgen. Nou, mooi, dan zeg jij dat tegen de notaris die straks de verkoop van jouw huis gaat regelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240110
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoezo, wat ‘beweer’ ik dan wat niet klopt? Jij vraagt je af wat voor informatie de notaris dan aan je vraagt. Ik vertel jou vervolgrns wat de notaris vraagt. En dan kom jij met gezeur dat het allemaal niet boeit en dat hij die informatie ook wel op een andere manier kan krijgen. Nou, mooi, dan zeg jij dat tegen de notaris die straks de verkoop van jouw huis gaat regelen.
Nee, ik vraag wat voor ('veel meer') informatie een notaris nodig heeft dan dat ie om vraagt.
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:13:45 #190
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240113
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:12 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Nee, ik vraag wat voor ('veel meer') informatie een notaris nodig heeft dan dat ie om vraagt.
Ja, wat is nu je betoog: dat de notaris onnodig informatie vraagt of dat je de informatie die hij opvraagt niet kunt kwalificeren als ‘veel meer’?
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240115
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, wat is nu je betoog: dat de notaris onnodig informatie vraagt of dat je de informatie die hij opvraagt niet kunt kwalificeren als ‘veel meer’?
Het begon met een bewering dat een notaris heel veel informatie van de verkoper nodig heeft. Dat is dus niet waar.
pi_202240117
Wat wel relevant en belangrijk is, is op tijd doorgeven of er een overbrugging komt of niet.
  vrijdag 19 november 2021 @ 07:17:37 #193
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202240120
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Het begon met een bewering dat een notaris heel veel informatie van de verkoper nodig heeft. Dat is dus niet waar.
OK. Dus de notaris heeft wel informatie nodig, maar je ‘pakt’ een user op ‘heel veel’. Is dat tenminste duidelijk, nu.

Ik had me in deze ‘discussie’ dus een hoop moeite kunnen besparen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202240150
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]
OK. Dus de notaris heeft wel informatie nodig, maar je ‘pakt’ een user op ‘heel veel’. Is dat tenminste duidelijk, nu.

Ik had me in deze ‘discussie’ dus een hoop moeite kunnen besparen.
Niet meer informatie dan wat ik hier al zei:

quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 11:33 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Een kopie van een identificatiebewijs is ruim voldoende aan informatie die de notaris nodig heeft. De notaris heeft het BSN-nummer niet eens nodig, dus je mag hem zelfs doorkrassen.
Rekeningnummer doorgeven kan op dag van passeren.
Hypotheek kan de notaris zien in het Kadaster en een aflosnota opvragen is met een paar klikken gebeurd.
Fijne dag nog!
pi_202240444
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 07:25 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Niet meer informatie dan wat ik hier al zei:
[..]
Fijne dag nog!
U is notaris? Want de notaris heeft gewoon het recht je BSN te verwerken. Maar die van jou gebruikt vast andere systemen voor de wwft e.d..

Daarnaast kan de notaris super veel zelf doen, maar dan gaat het tarief van betreffende notaris natuurlijk omhoog.
  Moderator vrijdag 19 november 2021 @ 08:23:31 #196
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202240493
'fijne' discussie hoor, echt.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:23:37 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202240494
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 06:37 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Om een passeertijdstip door te geven en vragen om een kopie van een legitimatiebewijs, ja.
Heel veel informatie zeg.
Wij hebben toch echt wat meer gegevens moeten verstrekken en meer contact gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 19 november 2021 @ 08:28:36 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202240546
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
U is notaris? Want de notaris heeft gewoon het recht je BSN te verwerken. Maar die van jou gebruikt vast andere systemen voor de wwft e.d..

Daarnaast kan de notaris super veel zelf doen, maar dan gaat het tarief van betreffende notaris natuurlijk omhoog.
En dit idd, ik heb toen nog opgezocht of nagevraagd of ik het BSN zwart mocht maken, maar een notaris mag dat verwerken idd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202240623
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
U is notaris? Want de notaris heeft gewoon het recht je BSN te verwerken. Maar die van jou gebruikt vast andere systemen voor de wwft e.d..

Daarnaast kan de notaris super veel zelf doen, maar dan gaat het tarief van betreffende notaris natuurlijk omhoog.
Dat kun je in de BRP zien/vinden, dus krassen op je identificatiebewijs kan/mag gewoon…

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben toch echt wat meer gegevens moeten verstrekken en meer contact gehad.
Neemt niet weg dat het nutteloos is geweest.
pi_202240720
Wij zijn vorige week bij een huis gaan kijken terwijl we nadat we de bezichtiging hadden ingepland helemaal niet meer enthousiast waren over de woning. De foto's spraken toch niet echt aan, toch misschien teveel compromissen en nadelen.

Maar tijdens de bezichtiging al helemaal in de war, want het huis is gewoon onwijs tof.

Maar nu zitten we weer op het punt dat we voor dinsdag een bod moeten doen. Je weet gewoon nooit waar je goed aan doet. En het vreemdste bij deze woning is dat de vraagprijs onder de WOZ-waarde ligt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik kan hier op Google ook niet veel over vinden. Woning is niet oud, instapklaar en op goede locatie.
  Moderator vrijdag 19 november 2021 @ 09:01:28 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202240868
Dat laatste woord willen hebben is nu weer klaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202240991
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:47 schreef Myraela het volgende:
Wij zijn vorige week bij een huis gaan kijken terwijl we nadat we de bezichtiging hadden ingepland helemaal niet meer enthousiast waren over de woning. De foto's spraken toch niet echt aan, toch misschien teveel compromissen en nadelen.

Maar tijdens de bezichtiging al helemaal in de war, want het huis is gewoon onwijs tof.

Maar nu zitten we weer op het punt dat we voor dinsdag een bod moeten doen. Je weet gewoon nooit waar je goed aan doet. En het vreemdste bij deze woning is dat de vraagprijs onder de WOZ-waarde ligt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik kan hier op Google ook niet veel over vinden. Woning is niet oud, instapklaar en op goede locatie.
Ga je nou echt mbv google proberen je bod te bepalen? Regel aankoophulp als je dit huis echt graag wilt, zonde als je het zou mislopen.
pi_202241422
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:12 schreef Doedezemaar het volgende:
Ga je nou echt mbv google proberen je bod te bepalen? Regel aankoophulp als je dit huis echt graag wilt, zonde als je het zou mislopen.
Ik ga m'n bod niet bepalen door Google, ik probeer mezelf in te lezen over waarom een verkoopprijs lager kan liggen dan de WOZ-waarde.

Overigens vind ik het ook wat makkelijk om te zeggen dat je aankoophulp moet nemen als je een huis niet wil mislopen. Het blijft allemaal een gok, verwarrend en spannend. Dat is met welke hulp dan ook niet anders.
pi_202241935
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 08:47 schreef Myraela het volgende:
Wij zijn vorige week bij een huis gaan kijken terwijl we nadat we de bezichtiging hadden ingepland helemaal niet meer enthousiast waren over de woning. De foto's spraken toch niet echt aan, toch misschien teveel compromissen en nadelen.

Maar tijdens de bezichtiging al helemaal in de war, want het huis is gewoon onwijs tof.

Maar nu zitten we weer op het punt dat we voor dinsdag een bod moeten doen. Je weet gewoon nooit waar je goed aan doet. En het vreemdste bij deze woning is dat de vraagprijs onder de WOZ-waarde ligt. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik kan hier op Google ook niet veel over vinden. Woning is niet oud, instapklaar en op goede locatie.
Het zou kunnen dat de WOZ-waarde totaal verkeerd is ingeschat door de gemeente. Of dat er iets raars met het huis aan de hand is (maar dat zou dan vermeld moeten worden aan kopers).

De meest waarschijnlijke verklaring is dat het huis bewust veel te laag in de markt gezet is, om lekker veel mensen te trekken. Vervolgens wordt het ver boven de vraagprijs verkocht. Dit is een bekend trucje en ook de reden dat je die hele vraagprijs met een dikke korrel zout moet nemen.
pi_202242218
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 10:34 schreef Heph844 het volgende:
Het zou kunnen dat de WOZ-waarde totaal verkeerd is ingeschat door de gemeente. Of dat er iets raars met het huis aan de hand is (maar dat zou dan vermeld moeten worden aan kopers).

De meest waarschijnlijke verklaring is dat het huis bewust veel te laag in de markt gezet is, om lekker veel mensen te trekken. Vervolgens wordt het ver boven de vraagprijs verkocht. Dit is een bekend trucje en ook de reden dat je die hele vraagprijs met een dikke korrel zout moet nemen.
Dat laatste dachten wij ook, maar dan hebben ze het echt heel slecht gedaan. Er waren helemaal niet veel kijkers. Wij waren de 3e afspraak aan het eind van de dag en ze zou nog twee dagen afspraken met kijkers hebben. Dan zou je eerder aan inloopdagen denken om veel mensen te laten kijken. We denken nu een verkeerde inschatting door de gemeente, misschien omdat de prijzen en huizen in de buurt heel divers zijn. De laatst verkochte woningen zijn er eentje van 1.2 miljoen en eentje van 3.5 ton, dus misschien maakt dat de waardebepaling wat lastiger.

We nemen nog even de tijd om het bod te bepalen waar wij ons goed bij voelen en wat wij het waard vinden. De rest is eigenlijk helemaal niet zo relevant. Er kan altijd een gek tussen zitten die veel te hoog gaat, of je blijkt zelf die gek te zijn. Heeft eigenlijk geen nut om jezelf daar druk over te maken, zolang het huis het voor jou waard is.
pi_202242794
https://www.nu.nl/economie/6168623/zon-130-gemeenten-verplichten-huizenkoper-om-zelf-in-woning-in-te-trekken.html

quote:
Naast grote steden hebben ook tientallen andere gemeenten een zelfbewoningsplicht, om zo het opkopen van woningen door beleggers te voorkomen. Uit een enquête van de Volkskrant komt naar voren dat van de 222 (van de 352) gemeenten die hebben meegedaan, zo'n 130 gemeenten (60 procent) al gebruikmaken van een zelfbewoningsplicht van nieuwbouwhuizen.
Dat is natuurlijk mooi, maar in veel nieuwbouwprojecten moet je je toch inschrijven, en dan wordt er geloot. Hierdoor zullen er wel minder inschrijvingen zijn, maar die investeerders gaan zich dan richten op de gemeentes waar ze nog wel nieuwbouwhuizen kunnen kopen en op de niet-nieuwbouwhuizen.

Hier (UK) is vorige week ons nieuwbouwhuis gekeurd, en gister onze notice gekregen. Krijgen 30 nov eindelijk de sleutel (in juni zeiden ze nog dat het aug/sep zou worden). Wordt wel druk komende weken, want we hebben wat vrienden op bezoek uit het buitenland, dus het is een beetje lastig om alles al in te pakken. Maar gelukkig zijn we voor kerst over :) . Een huis hier in de UK wordt opgeleverd met vrijwel alles gedaan. Keuken, badkamers, vloeren liggen er in (alleen de vloer boven moet nog, de bouwer deed boven alleen vloerbedekking opties en dat wilden we niet, maar die vloer gaat er als het goed is ook nog in voordat wij de sleutel krijgen), alles is al gestuced en geverfd ook. We gaan wel een paar dingen nog verfen, maar kunnen in principe er zo in, zelfs de tuinen zijn al gedaan.
En hebben maand opzegtermijn bij huidige huisbazin, maar die houdt zich daar niet aan, en stort het deel van de maand welke we niet meer in het huis zitten terug. Goeie huisbazin geweest, in 5 jaar tijd nooit een huurverhoging gehad ook.
pi_202243171
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 11:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6168623/zon-130-gemeenten-verplichten-huizenkoper-om-zelf-in-woning-in-te-trekken.html
[..]
Dat is natuurlijk mooi, maar in veel nieuwbouwprojecten moet je je toch inschrijven, en dan wordt er geloot. Hierdoor zullen er wel minder inschrijvingen zijn, maar die investeerders gaan zich dan richten op de gemeentes waar ze nog wel nieuwbouwhuizen kunnen kopen en op de niet-nieuwbouwhuizen.

Hier (UK) is vorige week ons nieuwbouwhuis gekeurd, en gister onze notice gekregen. Krijgen 30 nov eindelijk de sleutel (in juni zeiden ze nog dat het aug/sep zou worden). Wordt wel druk komende weken, want we hebben wat vrienden op bezoek uit het buitenland, dus het is een beetje lastig om alles al in te pakken. Maar gelukkig zijn we voor kerst over :) . Een huis hier in de UK wordt opgeleverd met vrijwel alles gedaan. Keuken, badkamers, vloeren liggen er in (alleen de vloer boven moet nog, de bouwer deed boven alleen vloerbedekking opties en dat wilden we niet, maar die vloer gaat er als het goed is ook nog in voordat wij de sleutel krijgen), alles is al gestuced en geverfd ook. We gaan wel een paar dingen nog verfen, maar kunnen in principe er zo in, zelfs de tuinen zijn al gedaan.
En hebben maand opzegtermijn bij huidige huisbazin, maar die houdt zich daar niet aan, en stort het deel van de maand welke we niet meer in het huis zitten terug. Goeie huisbazin geweest, in 5 jaar tijd nooit een huurverhoging gehad ook.
Oh fijn dat je eindelijk een datum hebt, succes met inpakken enzo
  vrijdag 19 november 2021 @ 12:12:08 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202243211
Wat fijn dat jullie het eind in zicht hebben!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 19 november 2021 @ 13:53:10 #209
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202244723
Om de een of andere reden is de hele UK vloerbedekkingland ja. Snap niet waarom, vooral met bijv. huisdieren is het gewoon ranzig schoon te houden.

Gisteren de sleutels van huurhuis ingeleverd ... nu nog even de eneco bellen, ze zeggen eindafrekening ... hoop wel dat ik mijn energie prijzen/contract mee kan nemen.
Dum de dum
  vrijdag 19 november 2021 @ 13:55:17 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202244755
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 13:53 schreef Fe2O3 het volgende:
Om de een of andere reden is de hele UK vloerbedekkingland ja. Snap niet waarom, vooral met bijv. huisdieren is het gewoon ranzig schoon te houden.

Gisteren de sleutels van huurhuis ingeleverd ... nu nog even de eneco bellen, ze zeggen eindafrekening ... hoop wel dat ik mijn energie prijzen/contract mee kan nemen.
Als je zelfs in de WC en badkamer vloerbedekking hebt liggen dan is het wel vrij ernstig idd.

Ik denk dat je een deel van de oorzaak in slechte isolatie moet zoeken: minder koud aan de voeten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 19 november 2021 @ 14:03:38 #211
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202244865
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 13:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je zelfs in de WC en badkamer vloerbedekking hebt liggen dan is het wel vrij ernstig idd.

Ik denk dat je een deel van de oorzaak in slechte isolatie moet zoeken: minder koud aan de voeten.
Mja zoiets

Ook hoe ze het schoonmaken, een poeder erop gooien en dat dan stofzuigen? yuck.
Dum de dum
pi_202245959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 13:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je zelfs in de WC en badkamer vloerbedekking hebt liggen dan is het wel vrij ernstig idd.

Ik denk dat je een deel van de oorzaak in slechte isolatie moet zoeken: minder koud aan de voeten.
Daarom hebben ze ook vaak kleine kamers in huizen, is makkelijker te verwarmen. Terwijl we in dit nieuwe huis toch dikke muren en flinke isolatie hebben. Ze isoleren ook het plafond van de eerste verdieping en niet het dak, de 2e verdieping wordt vrijwel nooit gebruikt.

En vloerbedekking op de trap is, ook, vanwege veiligheid. Om dezelfde reden doen ze geen spiegel in de badkamer, die moet je wel zelf ophangen. Er heeft ooit iemand in een showhome een spiegel van de wand in de badkamer getrokken en die is op hem/haar gekomen. Dus nu krijg je geen spiegel meer in de badkamer _O-

Maar sowieso zie je hier meubel, vloerbedekkingen en behang in interieuren die mijn opa en oma al in de jaren 70 het huis hadden gegooid.
Laatst in een woonprogramma, een huizenzoeker: "Nice, a modern kitchen!". Presentator: "Yes, a nice and modern kitchen from the 80's" _O-
pi_202246495
Je komt niet in de problemen als de huizenprijzen dalen, je komt pas in de problemen als je hypotheek (30 jaar termijn) moet verlengen of wilt verhuizen.

Of je huis nu onderwater of bovenwater staat maakt niets uit zolang je er woont.
pi_202246530
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 13:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je zelfs in de WC en badkamer vloerbedekking hebt liggen dan is het wel vrij ernstig idd.

Ik denk dat je een deel van de oorzaak in slechte isolatie moet zoeken: minder koud aan de voeten.
Plavuizen zijn altijd koud hoe goed je isolatie ook is, je lichaamswarmte wordt er alsware ingezogen.
Daarom is plavuizen vrijwel altijd gecombineerd met vloerverwarming.

Ik heb ook een klein vloerkleedje in de badkamer liggen waar je op staat en een douchebak ipv ijskoude tegels.
Dat is dus ook veelal de reden waarom er vloerbedekking ligt omdat er geen andere optie is.
pi_202247063
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 16:06 schreef mrevil1337 het volgende:
Je komt niet in de problemen als de huizenprijzen dalen, je komt pas in de problemen als je hypotheek (30 jaar termijn) moet verlengen of wilt verhuizen.

Of je huis nu onderwater of bovenwater staat maakt niets uit zolang je er woont.
Als je wilt verhuizen is het wel vervelend.

En als de huizenprijzen lager zijn is het juist handig om te verhuizen.... Tenminste, als je groter zou willen wonen...

Dusssss, zorg er vooral voor dat je niet onder water staat en voldoende kosten koper opzij zet zodat je lekker kan verhuizen wanneer de prijzen zakken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202247111
quote:
80s.gif Op vrijdag 19 november 2021 16:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je wilt verhuizen is het wel vervelend.

En als de huizenprijzen lager zijn is het juist handig om te verhuizen.... Tenminste, als je groter zou willen wonen...

Dusssss, zorg er vooral voor dat je niet onder water staat en voldoende kosten koper opzij zet zodat je lekker kan verhuizen wanneer de prijzen zakken.
Je hebt ook nog te maken met rente. Betaal je meer maar heb je 'laag' gekocht. Alles heeft voordelen en nadelen.
pi_202247142
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 16:45 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Je hebt ook nog te maken met rente. Betaal je meer maar heb je 'laag' gekocht. Alles heeft voordelen en nadelen.
Tja je kan tussen de regels doorfietsen idd...

Zet je rente lang vast.... Gaat die stijgen kan je beslissen langer te blijven wonen op dezelfde plek met je lage afgesproken rente... Want winst.

Gaat die verder zakken kan je het contract opzeggen door te verhuizen.... Maar als rente zakt stijgen de prijzen, daarnaast... We zitten wel enorm dicht bij de 0 nu..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202247153
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 16:45 schreef potjecreme het volgende:
Je hebt ook nog te maken met rente. Betaal je meer maar heb je 'laag' gekocht. Alles heeft voordelen en nadelen.
Tjah dat is het hebben van gunstige papieren om te verhuizen in principe dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202282116
Vanavond op tv

twitter
pi_202282310
twitter

twitter

twitter

twitter
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_202282532
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 18:32 schreef potjecreme het volgende:
Vanavond op tv

[ twitter ]
Eigenlijk is het geen rocketscience. Je moet precies het tegenovergestelde doen van wat beleggers willen. Het is een zero sum game. Elk procent rendement voor de beleggers moet opgehoest worden door iemand anders. Die mensen hebben nul belang bij het oplossen van de huizencrisis.
  zondag 21 november 2021 @ 20:40:40 #222
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202283985
Maar zelfs al laat je de woning leeg staan, dan nog is het een idioot goed beleggingsproduct ... minimaal +300e per dag in waarde erbij dacht ik.

Dat beetje huur wat ze beuren is bonus.

Een verplichte onderhoudsstandaard, het recht van de bewoner om onderhoud uit te laten voeren onder kosten van de eigenaar na bijv. een taxatie of bouwkundig onderzoek + uitbreiding van het punten systeem. Bij leegstand van meer dan de helf van het jaar een gedwongen verkoop.

Maar het pakt niks aan, het lost geen schaarste op. Het maakt alleen huren betaalbaarder.
Dum de dum
pi_202292477
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 20:40 schreef Fe2O3 het volgende:
Maar zelfs al laat je de woning leeg staan, dan nog is het een idioot goed beleggingsproduct ... minimaal +300e per dag in waarde erbij dacht ik.
Wel in de laatste 5 jaar. Niet in de jaren 2009-2014, toen ging de waarde alleen maar omlaag....
Love is in the air!
pi_202292663
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:46 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Wel in de laatste 5 jaar. Niet in de jaren 2009-2014, toen ging de waarde alleen maar omlaag....
En gemiddeld gezien heb je een vermogensgroei die je ook op andere manieren kunt krijgen. Het is inderdaad vooral nu, hoge huizenprijzen en gebrek aan andere investeringsmogelijkheden.
pi_202295002
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 14:57 schreef Adames het volgende:

[..]
En gemiddeld gezien heb je een vermogensgroei die je ook op andere manieren kunt krijgen. Het is inderdaad vooral nu, hoge huizenprijzen en gebrek aan andere investeringsmogelijkheden.
Het gaat om het hefboomeffect natuurlijk. 10% van 300k is 30.000 euro. Terwijl de meeste mensen nog geen 10k op de rekening hebben staan dus al zouden ze 20% op de beurs winnen is dat nog niks.

Een huis is de enige manier voor gewone mensen om in het treintje van het grotere geld te stappen. En die trein gaat altijd door want geld blijft geprint worden.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 22 november 2021 @ 17:40:53 #226
414785 sirdanilot
pi_202295196
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 17:25 schreef Confetti het volgende:

[..]
Het gaat om het hefboomeffect natuurlijk. 10% van 300k is 30.000 euro. Terwijl de meeste mensen nog geen 10k op de rekening hebben staan dus al zouden ze 20% op de beurs winnen is dat nog niks.

Een huis is de enige manier voor gewone mensen om in het treintje van het grotere geld te stappen. En die trein gaat altijd door want geld blijft geprint worden.
Voor de gewone man is een eigen woning in veel regio's al niet meer realistisch zonder toegang tot een jubelton van papa.

Ik zou zelf wel wat kunne kopen in landelijk ierland of voor NL b.v. in Zeeuws Vlaanderen maar verder is er eigenlijk geen optie voor me.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 22 november 2021 @ 18:12:46 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202295586
quote:
0s.gif Op zondag 21 november 2021 20:40 schreef Fe2O3 het volgende:
Maar zelfs al laat je de woning leeg staan, dan nog is het een idioot goed beleggingsproduct ... minimaal +300e per dag in waarde erbij dacht ik.

Dat beetje huur wat ze beuren is bonus.

Een verplichte onderhoudsstandaard, het recht van de bewoner om onderhoud uit te laten voeren onder kosten van de eigenaar na bijv. een taxatie of bouwkundig onderzoek + uitbreiding van het punten systeem. Bij leegstand van meer dan de helf van het jaar een gedwongen verkoop.

Maar het pakt niks aan, het lost geen schaarste op. Het maakt alleen huren betaalbaarder.
¤ 9.000 per maand aan waardevermeerdering?
¤ 108.000 per jaar?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 november 2021 @ 18:16:02 #228
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202295635
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 18:12 schreef Leandra het volgende:
¤ 9.000 per maand aan waardevermeerdering?
¤ 108.000 per jaar?
Ja?

https://www.nu.nl/economi(...)per-dag-duurder.html
Dum de dum
  maandag 22 november 2021 @ 18:26:28 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202295739
quote:
Eerst maar eens zien of dat zo door blijft gaan, want 1 extreem kwartaal maakt nog geen standaard dagelijkse stijging van dat bedrag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202295920
quote:
Gingen de prijzen ook zo hard omlaag in 2008?
pi_202296080
quote:
Afgelopen jaar was het 18,3 %
Enorm veel natuurlijk. Dan kom je op 54.900 euro uit bij een huis van 300k.
Komt neer op 150 euro per dag, de helft.
  maandag 22 november 2021 @ 18:55:34 #232
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202296129
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 18:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Eerst maar eens zien of dat zo door blijft gaan, want 1 extreem kwartaal maakt nog geen standaard dagelijkse stijging van dat bedrag.
Nee natuurlijk niet, en op een gegeven moment is de rek er echt wel uit. Je komt vanzelf op het punt dat het niet meer te verhypotheken is aan de onderkant v/d markt en dan loopt het dood.

Dat zie je nu al een beetje denk ik, probleem is dat het daarna nog steeds niet gaat dalen. Prijzen blijven denk ik, in ieder geval tot er 1000en woningen worden bijgebouwd, in ieder geval gelijk. Tenzij de economie weer *poef* doet, maar dannog, ook dat lost niet de huidige schaarste op. Dat zal hooguit de markt doen vastlopen qua verkoop/koop. Dan blijft iedereen zitten waar ze zitten.
Dum de dum
pi_202299364
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 17:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Voor de gewone man is een eigen woning in veel regio's al niet meer realistisch zonder toegang tot een jubelton van papa.

Ik zou zelf wel wat kunne kopen in landelijk ierland of voor NL b.v. in Zeeuws Vlaanderen maar verder is er eigenlijk geen optie voor me.
Je bedoelt het door hardwerkende mensen gespaarde geld waar al tig keer belasting over is betaald :?
  maandag 22 november 2021 @ 22:30:12 #234
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202299380
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 17:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Voor de gewone man is een eigen woning in veel regio's al niet meer realistisch zonder toegang tot een jubelton van papa.

Ik zou zelf wel wat kunne kopen in landelijk ierland of voor NL b.v. in Zeeuws Vlaanderen maar verder is er eigenlijk geen optie voor me.
HUILEN
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202299480
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 18:55 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet, en op een gegeven moment is de rek er echt wel uit. Je komt vanzelf op het punt dat het niet meer te verhypotheken is aan de onderkant v/d markt en dan loopt het dood.

Dat zie je nu al een beetje denk ik, probleem is dat het daarna nog steeds niet gaat dalen. Prijzen blijven denk ik, in ieder geval tot er 1000en woningen worden bijgebouwd, in ieder geval gelijk. Tenzij de economie weer *poef* doet, maar dannog, ook dat lost niet de huidige schaarste op. Dat zal hooguit de markt doen vastlopen qua verkoop/koop. Dan blijft iedereen zitten waar ze zitten.
Hier valt niet tegenop te bouwen imho. En dan nog blijft de huidige woning duurder dan de nieuwbouw.

Mijn generatie in mijn omgeving zie ik niet snel buiten het centrum van de grote steden wonen, die gaan dan nog eerder huren.

Er is geen gevoel meer bij bezit, zie ze steeds vaker minder werken want door toeslagen enz. Kunnen ze dan ook doen wat ze willen.

quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:29 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Je bedoelt het door hardwerkende mensen gespaarde geld waar al tig keer belasting over is betaald :?
Geld bezitten is slecht, tenzij je het niet terug betaald omdat je gevlucht bent.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 22 november 2021 @ 22:55:23 #236
414785 sirdanilot
pi_202299728
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:29 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Je bedoelt het door hardwerkende mensen gespaarde geld waar al tig keer belasting over is betaald :?
Oud geld waar je dus zelf helemaal niks voor hebt gedaan en je papa wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 22 november 2021 @ 22:57:14 #237
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202299750
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Oud geld waar je dus zelf helemaal niks voor hebt gedaan en je papa wel.
Net als dat geld dat jij nu niet terug betaald dus stop maar weer met dit riedeltje,dat hoeft niet elke keer dit topic te verstoren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202300760
Ik hoop dat ik vandaag een getekend koopcontract terugkrijg. Dan gaat de bedenktijd aflopen op vrijdag om 23:59 uur, anders wordt het na het weekend. ;(
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 07:30:06 #239
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202300772
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 07:25 schreef Slumlord. het volgende:
Ik hoop dat ik vandaag een getekend koopcontract terugkrijg. Dan gaat de bedenktijd aflopen op vrijdag om 23:59 uur, anders wordt het na het weekend. ;(
Maar de bedenktijd moet minstens 2 weekdagen bevatten dacht ik, in totaal 72 uur, maar daarvan moet ik dacht 48 uur geen weekend of feestdag zijn.

Maar ik snap je wel want als het vrijdag is ben je op dinsdag klaar. Als het maandag is ben je van donderdag op vrijdag om 0.00u pas klaar. Gevoelsmatig is dat nog heel ver weg.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202300833
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 07:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar de bedenktijd moet minstens 2 weekdagen bevatten dacht ik, in totaal 72 uur, maar daarvan moet ik dacht 48 uur geen weekend of feestdag zijn.

Maar ik snap je wel want als het vrijdag is ben je op dinsdag klaar. Als het maandag is ben je van donderdag op vrijdag om 0.00u pas klaar. Gevoelsmatig is dat nog heel ver weg.
Ik bedoel dat als de koper hem vandaag tekent, de bedenktijd vandaag om 00:00 ingaat en op vrijdag 23:59 afloopt. Als de koper morgen tekent, dan loopt de bedenktijd maandag af. :P
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 07:46:23 #241
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_202300849
Even wat opgeruimd. Ook reacties op reacties. Sorry daarvoor.

Vervoeg je gerust in ons feedbacktopic. Strekking van mijn reactie wordt: niet inhoudelijk en vitten op elkaar. Niet doen. Vervuild. Zinloos.

Carry on.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_202300872
quote:
0s.gif Op maandag 22 november 2021 22:29 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Je bedoelt het door hardwerkende mensen gespaarde geld waar al tig keer belasting over is betaald :?
Hoe hard is er gewerkt voor geincasseerde overwaarde op de verkoop van een woning en hoeveel belasting is daar precies over betaald?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 08:04:12 #243
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202300942
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 07:42 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik bedoel dat als de koper hem vandaag tekent, de bedenktijd vandaag om 00:00 ingaat en op vrijdag 23:59 afloopt. Als de koper morgen tekent, dan loopt de bedenktijd maandag af. :P
Om de een of andere reden dacht ik dat het vandaag vrijdag was. Beetje een teleurstelling dat dat niet het geval is, maar het klopt, dan ben je vrijdag klaar, anders wordt het over het weekend heen getild.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202302934
https://www.nu.nl/economi(...)eden.html?redirect=1

De stijging vlakt iets af !
Ons nieuwbouwhuis wordt halverwege 2023 opgeleverd. Wat is jullie advies m.b.t. de verkoop van onze huidige woning? En zijn er tips om het huis wat aantrekkelijker te maken? Hoorde bijv. laatst de tip om de klinken van de deuren te vervangen door mat zwarte klinken, omdat dat net iets meer in trek is. Kleine investering die zichzelf terugverdiend.
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:49:52 #245
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202303180
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:29 schreef jesseax het volgende:
Hoorde bijv. laatst de tip om de klinken van de deuren te vervangen door mat zwarte klinken, omdat dat net iets meer in trek is. Kleine investering die zichzelf terugverdiend.
Op dit moment kan je zelfs een huis met een rottend lijk in de woonkamer voor de hoofdprijs verkopen ... klinken veranderen :') alsof een koper dat ook maar een fuck scheelt.

Zou pas aan verkoop gaan denken als je een 99,9% datum hebt voor je nieuwe huis.
Dum de dum
pi_202303791
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:49 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Op dit moment kan je zelfs een huis met een rottend lijk in de woonkamer voor de hoofdprijs verkopen ... klinken veranderen :') alsof een koper dat ook maar een fuck scheelt.

Zou pas aan verkoop gaan denken als je een 99,9% datum hebt voor je nieuwe huis.
Nou dat inderdaad. Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie, ik ga echt niet mijn huis pimpen en ik wacht rustig af tot we ongeveer een datum hebben
pi_202303897
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 07:51 schreef Monolith het volgende:

[..]
Hoe hard is er gewerkt voor geincasseerde overwaarde op de verkoop van een woning en hoeveel belasting is daar precies over betaald?
Even los van dat je ook op overwaarde vrh betaalt: lang niet alle tonnetjes bestaan uit overwaarde. En al was dat wel zo, waar komt dan die perverse roep om meer meer meer belasting vandaan? Het antwoord is simpel: Hollandse jaloezie. Iemand geeft een ton aan iemand anders.. ja maar dat gaat zomaar niet!1! 8)7

Eigen verworven geld, meermalen belasting voldaan, onder eigen verantwoordelijkheid en in vrije wil aan iemand geven en dat wordt dan geframed als 'Jubel'ton. Alleen met als doel om weer een melkkoe te vinden en/of de ander niks te gunnen (nivelleren) :r
  dinsdag 23 november 2021 @ 12:59:53 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202304054
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:29 schreef jesseax het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)eden.html?redirect=1

De stijging vlakt iets af !
Ons nieuwbouwhuis wordt halverwege 2023 opgeleverd. Wat is jullie advies m.b.t. de verkoop van onze huidige woning? En zijn er tips om het huis wat aantrekkelijker te maken? Hoorde bijv. laatst de tip om de klinken van de deuren te vervangen door mat zwarte klinken, omdat dat net iets meer in trek is. Kleine investering die zichzelf terugverdiend.
Dat ligt nogal aan de stijl van het huis, in heel veel huizen zou matzwart ronduit misstaan.

Hier zou het iig geen gezicht zijn, en ik weet niet hoeveel deuren je hebt, maar mooie klinken zijn duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 23 november 2021 @ 13:03:26 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202304091
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 07:51 schreef Monolith het volgende:

[..]
Hoe hard is er gewerkt voor geincasseerde overwaarde op de verkoop van een woning en hoeveel belasting is daar precies over betaald?
Niet alle overwaarde is waardevermeerdering, een deel van de mensen met overwaarde hebben gewoon keihard afgelost, en daarmee beduidend meer belasting betaald dan mensen die lekker in hun aflossingsvrije hypotheek bleven zitten zonder maar een cent af te lossen.

Dat die ook waardevermeerdering hebben staat daar los van.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202304261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet alle overwaarde is waardevermeerdering, een deel van de mensen met overwaarde hebben gewoon keihard afgelost, en daarmee beduidend meer belasting betaald dan mensen die lekker in hun aflossingsvrije hypotheek bleven zitten zonder maar een cent af te lossen.

Hoezo, welke belasting betaal je op aflossingen?
  dinsdag 23 november 2021 @ 13:20:09 #251
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202304289
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hoezo, welke belasting betaal je op aflossingen?
Je krijgt minder HRA en betaalt dus meer belasting.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_202304321
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:48 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Even los van dat je ook op overwaarde vrh betaalt: lang niet alle tonnetjes bestaan uit overwaarde. En al was dat wel zo, waar komt dan die perverse roep om meer meer meer belasting vandaan? Het antwoord is simpel: Hollandse jaloezie. Iemand geeft een ton aan iemand anders.. ja maar dat gaat zomaar niet!1! 8)7

Eigen verworven geld, meermalen belasting voldaan, onder eigen verantwoordelijkheid en in vrije wil aan iemand geven en dat wordt dan geframed als 'Jubel'ton. Alleen met als doel om weer een melkkoe te vinden en/of de ander niks te gunnen (nivelleren) :r
Het topic gaat er niet over, maar ik wilde wel even een kanttekening plaatsen bij het goedkope sentiment van dubbelbelaste vermogens waar de hardwerkende burger hard voor heeft moeten ploeteren, evenals het goedkope sentiment om het bij kritiek op dit soort maatregelen maar gelijk weer op jaloezie te gooien.
Ik pleit nergens voor 'meer belasten'. Ik pleit wel tegen marktverstorende maatregelen en wat mij betreft ook voor een verschuiving van belasting op arbeid naar een belasting op onder andere kapitaal. Want daar zit natuurlijk ook een pijnpunt. Kapitaal rendeert op veel vlakken vrij hard, niet in de laatste plaats op de woningmarkt. Daar kan de hardwerkende burger en ook de hardwerkende starter zonder kapitaalkrachtige ouders niet tegenop.
Dus nee, geen goedkope sentimentele motivatie, maar gewoon rationele economische overwegingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 23 november 2021 @ 13:28:52 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202304365
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hoezo, welke belasting betaal je op aflossingen?
Je hebt meer belasting betaald als je minder aftrekposten had.
Als je niet aflost op je aflossingsvrije hypotheek kun je dus meer betaalde rente aftrekken en heb je minder belasting betaald dan iemand die met hetzelfde inkomen tegelijkertijd hetzelfde huis kocht tegen dezelfde prijs en het huis wel afgelost heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 13:38:48 #254
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202304499
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het topic gaat er niet over, maar ik wilde wel even een kanttekening plaatsen bij het goedkope sentiment van dubbelbelaste vermogens waar de hardwerkende burger hard voor heeft moeten ploeteren, evenals het goedkope sentiment om het bij kritiek op dit soort maatregelen maar gelijk weer op jaloezie te gooien.
Ik pleit nergens voor 'meer belasten'. Ik pleit wel tegen marktverstorende maatregelen en wat mij betreft ook voor een verschuiving van belasting op arbeid naar een belasting op onder andere kapitaal. Want daar zit natuurlijk ook een pijnpunt. Kapitaal rendeert op veel vlakken vrij hard, niet in de laatste plaats op de woningmarkt. Daar kan de hardwerkende burger en ook de hardwerkende starter zonder kapitaalkrachtige ouders niet tegenop.
Dus nee, geen goedkope sentimentele motivatie, maar gewoon rationele economische overwegingen.
Maar ik heb in dit topic ook al eens gelezen dat de jubeltonnetjes niet meer zouden moeten mogen, ik heb al gelezen dat ook al ben je in de (luxe) positie om zonder voorbehoud van financiering te kunnen bieden, dit niet zou mogen, en zo zijn er nog wat dingen, en altijd kwam dat van mensen die óók niet in die positie waren, en dus simpelweg vonden dat als zij het niet kunnen, anderen het ook niet mogen kunnen, want 'oneerlijk voordeel'.

Hoezo oneerlijk? De een kan wat meer dan de ander, dat zal altijd blijven zo blijven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202304541
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar ik heb in dit topic ook al eens gelezen dat de jubeltonnetjes niet meer zouden moeten mogen, ik heb al gelezen dat ook al ben je in de (luxe) positie om zonder voorbehoud van financiering te kunnen bieden, dit niet zou mogen, en zo zijn er nog wat dingen, en altijd kwam dat van mensen die óók niet in die positie waren, en dus simpelweg vonden dat als zij het niet kunnen, anderen het ook niet mogen kunnen, want 'oneerlijk voordeel'.

Hoezo oneerlijk? De een kan wat meer dan de ander, dat zal altijd blijven zo blijven.
Heel mooi dat je dat in het topic hebt gelezen. Wat heeft dat te maken met alle loze insinuaties aan mijn adres?
Overigens ben ik zoals ik zeg ook geen voorstander van die jubelton, want het is een specifieke, marktverstorende maatregel. Je mag niet zomaar vrijelijk iemand een ton belastingvrij geven, nee je mag heel specifiek een ton belastingvrij geven voor de aankoop van een huis waarbij de ontvanger ook nog eens tussen de 18 en 40 jaar moet zijn. Dat is een specifieke maatregel om kapitaal in de woningmarkt te injecteren, waar al meer dan voldoende kapitaal aanwezig is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 23 november 2021 @ 13:50:02 #256
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202304614
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik pleit nergens voor 'meer belasten'.
Beetje flauw:

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 07:51 schreef Monolith het volgende:

[..]
Hoe hard is er gewerkt voor geincasseerde overwaarde op de verkoop van een woning en hoeveel belasting is daar precies over betaald?
Je probeerde natuurlijk doelbewust hiernaartoe te sturen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 13:52:52 #257
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202304640
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:43 schreef Monolith het volgende:

[..]
Heel mooi dat je dat in het topic hebt gelezen. Wat heeft dat te maken met alle loze insinuaties aan mijn adres?
Overigens ben ik zoals ik zeg ook geen voorstander van die jubelton, want het is een specifieke, marktverstorende maatregel. Je mag niet zomaar vrijelijk iemand een ton belastingvrij geven, nee je mag heel specifiek een ton belastingvrij geven voor de aankoop van een huis waarbij de ontvanger ook nog eens tussen de 18 en 40 jaar moet zijn. Dat is een specifieke maatregel om kapitaal in de woningmarkt te injecteren, waar al meer dan voldoende kapitaal aanwezig is.
Ik weet niet hoe of waarom jij loze insinuaties aan jouw adres leest, want ik lees ze niet en daarbij was dat ook zeker niet de intentie.

Prima dat jij geen voorstander bent van de jubelton. Als ik dan een vraag mag stellen; ik doe de aanname dat jij geen spreekwoordelijke jubelton in het vooruitzicht hebt, klopt dat? Zo ja, dan de vervolgvraag; als je die wél had, gewoon, die was nou eenmaal beschikbaar, had je die dan gepakt of je dan had gezegd 'nee wil ik niet want marktverstorende maatregel dus hou dat jubeltonnetje maar?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202304746
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe of waarom jij loze insinuaties aan jouw adres leest, want ik lees ze niet en daarbij was dat ook zeker niet de intentie.

Prima dat jij geen voorstander bent van de jubelton. Als ik dan een vraag mag stellen; ik doe de aanname dat jij geen spreekwoordelijke jubelton in het vooruitzicht hebt, klopt dat? Zo ja, dan de vervolgvraag; als je die wél had, gewoon, die was nou eenmaal beschikbaar, had je die dan gepakt of je dan had gezegd 'nee wil ik niet want marktverstorende maatregel dus hou dat jubeltonnetje maar?
Geen idee, lijkt me allemaal nogal hypothetisch. Maar verder ook vooral niet zo relevant. Iemand kan prima tegen een algeheel belastingvoordeel zijn, maar er alsnog gebruik van te maken. Wat mij betreft mag bijvoorbeeld de HRA ook morgen afgeschaft worden, hoewel ik daar zelf ook van profiteer bijvoorbeeld. Ik zie daar verder geen tegenstrijdigheid in, maar er zijn nog al wat mensen die op emotionele gronden redeneren en denk dat je zo ongeveer als een boeddhist door het leven moet gaan als je geen voorstander bent van bepaalde algeheel geldende maatregelen. Ik vind dat atlijd een vrij curieuze gedachtengang.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_202304762
Ook als je een jubelton krijgt, kan je het een oneerlijk middel vinden. Dat is wat ik eerder zei. De maatschappij zijn we met zijn allen. Het is een maatschappelijk probleem.
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 14:11:07 #260
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202304796
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:07 schreef potjecreme het volgende:
Ook als je een jubelton krijgt, kan je het een oneerlijk middel vinden. Dat is wat ik eerder zei. De maatschappij zijn we met zijn allen. Het is een maatschappelijk probleem.
Dan neem je die jubelton toch niet? Is het toch direct klaar voor jou?

Alleen hoeveel mensen denk jij dat er zijn die 1. een jubelton ter beschikking hebben, en 2. die dan zeggen, áls ze dan dat voordeel hebben om een huis te (kunnen) kopen dat ze heel graag willen, dan zeggen 'mwah nee, dan draag ik bij aan een maatschappelijk probleem dus dat gaan we niet doen'?

Ik denk dat mensen niet zo zeer malen om een maatschappelijk probleem als zij niet degene hoeven te zijn die last hebben van dat maatschappelijke probleem.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 23 november 2021 @ 14:25:58 #261
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_202304912
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Geen idee, lijkt me allemaal nogal hypothetisch. Maar verder ook vooral niet zo relevant. Iemand kan prima tegen een algeheel belastingvoordeel zijn, maar er alsnog gebruik van te maken. Wat mij betreft mag bijvoorbeeld de HRA ook morgen afgeschaft worden, hoewel ik daar zelf ook van profiteer bijvoorbeeld. Ik zie daar verder geen tegenstrijdigheid in, maar er zijn nog al wat mensen die op emotionele gronden redeneren en denk dat je zo ongeveer als een boeddhist door het leven moet gaan als je geen voorstander bent van bepaalde algeheel geldende maatregelen. Ik vind dat atlijd een vrij curieuze gedachtengang.
Ik ben geen voorstander van het afschaffen van de HRA omdat iedereen dat geld dan maar herverdeelt onder iedereen, dus niet alleen huizenbezitters. Mochten ze het afschaffen en het komt alleen ten goede aan huizenbezitters, prima.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_202304972
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:

Ik pleit nergens voor 'meer belasten'. Ik pleit wel tegen marktverstorende maatregelen en wat mij betreft ook voor een verschuiving van belasting op arbeid naar een belasting op onder andere kapitaal. Want daar zit natuurlijk ook een pijnpunt. Kapitaal rendeert op veel vlakken vrij hard, niet in de laatste plaats op de woningmarkt. Daar kan de hardwerkende burger en ook de hardwerkende starter zonder kapitaalkrachtige ouders niet tegenop.
Dus nee, geen goedkope sentimentele motivatie, maar gewoon rationele economische overwegingen.
Even een kleine historie van dat pijnpunt: een paar decennia geleden, moest er hard gewerkt worden voor het koophuis: de rente was hoog (8 - 9 % was heel gewoon) en de belastingdruk op arbeid idem: tot 52%.

Mensen die in die tijd een huis kochten, moesten zich dus veel ontzeggen, om de pegels op te brengen. Inderdaad is de woningwaarde enorm gestegen, maar daar ligt wel zwaar belaste arbeid aan vooraf.

Door nu de belastingdruk te verschuiven van arbeid naar bezit, wordt een complete na-oorlogse generatie van pake-em-beet 1950 - 1980, 2x gepakt: 1x door belaste arbeid en de tweede keer door belasting op vermogen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202304985
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Geen idee, lijkt me allemaal nogal hypothetisch. Maar verder ook vooral niet zo relevant. Iemand kan prima tegen een algeheel belastingvoordeel zijn, maar er alsnog gebruik van te maken. Wat mij betreft mag bijvoorbeeld de HRA ook morgen afgeschaft worden, hoewel ik daar zelf ook van profiteer bijvoorbeeld. Ik zie daar verder geen tegenstrijdigheid in, maar er zijn nog al wat mensen die op emotionele gronden redeneren en denk dat je zo ongeveer als een boeddhist door het leven moet gaan als je geen voorstander bent van bepaalde algeheel geldende maatregelen. Ik vind dat atlijd een vrij curieuze gedachtengang.
Dit. Weg met die HRA, zo'n voordeeltje dat vooral de vermogensongelijkheid tussen huizenbezitters en huurders zijn we beter kwijt dan rijk.

Al in 2012 en eigenlijk al eerder was duidelijk dat dat soort voordeeltjes onwenselijk zijn en uitgefaseerd moeten worden.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_202305025
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:32 schreef Stepperoller het volgende:
Dit. Weg met die HRA, zo'n voordeeltje dat vooral de vermogensongelijkheid tussen huizenbezitters en huurders zijn we beter kwijt dan rijk.

Al in 2012 en eigenlijk al eerder was duidelijk dat dat soort voordeeltjes onwenselijk zijn en uitgefaseerd moeten worden.
Al in het recente historie gegraven om de HRA-afbouwmaatregelen op een rijtje te zetten:

1) Aftrek beperkt tot 30 jaar
2) Eigen Woning Reserve bij verkoop
3) Max. HRA terugbrengen tot laagste IB-tarief
4) Afschaffen Wet Hillen.
5) Etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 november 2021 @ 14:37:36 #265
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202305041
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:31 schreef blomke het volgende:
Mensen die in die tijd een huis kochten, moesten zich dus veel ontzeggen, om de pegels op te brengen. Inderdaad is de woningwaarde enorm gestegen, maar daar ligt wel zwaar belaste arbeid aan vooraf.
Zelfs met die hoge rente, kon je als 1 verdiener met de vrouw thuis een 1 gezins woning kopen.

Nu moet je met 1% rente krom liggen met 2x modaal om uberhaupt iets te kunnen kopen.

Huizen zijn met 2 tot denk ik wel 10x afhankelijk van de regio gestegen tov de inflatie.
Dum de dum
pi_202305072
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:37 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Zelfs met die hoge rente, kon je als 1 verdiener met de vrouw thuis een 1 gezins woning kopen.

Nu moet je met 1% rente krom liggen met 2x modaal om uberhaupt iets te kunnen kopen.

Huizen zijn met 2 tot denk ik wel 10x afhankelijk van de regio gestegen tov de inflatie.
Neem je ook de daling van de rente met een factor 5 mee? En de gestegen koopkracht??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 november 2021 @ 14:46:34 #267
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202305145
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Neem je ook de daling van de rente met een factor 5 mee? En de gestegen koopkracht??
Huis van 80k gulden in 1980 zou nu met inflatie 91k euro zijn (wat euros achter de comma,maargoed). Toch gaan die huizen voor 250k weg nu.

In 1980 was de hypotheekrente rond de 10 a 12% afaik

In 1980 was modaal 32.500, - gulden, wat nu met inflatie 37.000, - eur is. Modaal 2021 is 36.5k ? Waar is die gestegen koopkracht?
Dum de dum
pi_202305538
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Even een kleine historie van dat pijnpunt: een paar decennia geleden, moest er hard gewerkt worden voor het koophuis: de rente was hoog (8 - 9 % was heel gewoon) en de belastingdruk op arbeid idem: tot 52%.

Mensen die in die tijd een huis kochten, moesten zich dus veel ontzeggen, om de pegels op te brengen. Inderdaad is de woningwaarde enorm gestegen, maar daar ligt wel zwaar belaste arbeid aan vooraf.

Door nu de belastingdruk te verschuiven van arbeid naar bezit, wordt een complete na-oorlogse generatie van pake-em-beet 1950 - 1980, 2x gepakt: 1x door belaste arbeid en de tweede keer door belasting op vermogen.
Nee hoor, ze worden niet direct gepakt door het afschaffen van de jubelton. Dat voordeel komt namelijk niet bij hen terecht.

Daarbij is het natuurlijk ook de vraag in hoeverre ze 'dubbel worden gepakt'. Jij rept hier over 'tot 52%'. Dat was inderdaad de hoogste schijf, maar die werd niet door het gros van de bevolking betaald hoor. Bovendien betekende die hoge rente in combinatie met een hoog belastingtarief ook weer een groot belastingvoordeel in de vorm van HRA. Een systeem dat nu al wordt afgebouwd. En met een structureel rendement dat vrij fors is voor vastgoed, praat je wel over een vrij lucratieve kapitaalvermeerdering.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_202307541
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 08:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Om de een of andere reden dacht ik dat het vandaag vrijdag was. Beetje een teleurstelling dat dat niet het geval is, maar het klopt, dan ben je vrijdag klaar, anders wordt het over het weekend heen getild.
Koper heeft toegezegd morgen te gaan tekenen.
Wat ik me niet realiseerde, is dat BV’s geen bedenktijd hebben. *O*
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 18:07:46 #270
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202307623
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 18:00 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Koper heeft toegezegd morgen te gaan tekenen.
Wat ik me niet realiseerde, is dat BV’s geen bedenktijd hebben. *O*
Ah! Ja, dan gaat het nog veel sneller *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202307936
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:46 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Huis van 80k gulden in 1980 zou nu met inflatie 91k euro zijn (wat euros achter de comma,maargoed). Toch gaan die huizen voor 250k weg nu.

In 1980 was de hypotheekrente rond de 10 a 12% afaik

In 1980 was modaal 32.500, - gulden, wat nu met inflatie 37.000, - eur is. Modaal 2021 is 36.5k ? Waar is die gestegen koopkracht?
Die inflatiecijfers zijn onzin. Vooral omdat koopwaarde er niet in zit. Volgens mij zelfs maandlast niet. Maar de koopwaarde vergelijken heeft weinig nut, maandlast wel
En met de gestegen gasprijzen, m'n nieuwe ramen zijn al duurder dan de 10k. Een woning voor die prijs is knettergek in deze tijd met deze standaard
pi_202307976
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:46 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Huis van 80k gulden in 1980 zou nu met inflatie 91k euro zijn (wat euros achter de comma,maargoed). Toch gaan die huizen voor 250k weg nu.

In 1980 was de hypotheekrente rond de 10 a 12% afaik

In 1980 was modaal 32.500, - gulden, wat nu met inflatie 37.000, - eur is. Modaal 2021 is 36.5k ? Waar is die gestegen koopkracht?
quote:
Koopkracht sinds 1977 met bijna 60 procent gestegen
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-60-procent-gestegen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2021 18:41:52 ]
pi_202308983
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het topic gaat er niet over, maar ik wilde wel even een kanttekening plaatsen bij het goedkope sentiment van dubbelbelaste vermogens waar de hardwerkende burger hard voor heeft moeten ploeteren, evenals het goedkope sentiment om het bij kritiek op dit soort maatregelen maar gelijk weer op jaloezie te gooien.
Ik pleit nergens voor 'meer belasten'. Ik pleit wel tegen marktverstorende maatregelen en wat mij betreft ook voor een verschuiving van belasting op arbeid naar een belasting op onder andere kapitaal. Want daar zit natuurlijk ook een pijnpunt. Kapitaal rendeert op veel vlakken vrij hard, niet in de laatste plaats op de woningmarkt. Daar kan de hardwerkende burger en ook de hardwerkende starter zonder kapitaalkrachtige ouders niet tegenop.
Dus nee, geen goedkope sentimentele motivatie, maar gewoon rationele economische overwegingen.
Dus je eigen verworven bezit aan iemand anders willen doneren is a) een goedkoop sentiment en b) 'marktverstorend'?

Sorry daar kan ik niet in mee gaan. :s)
pi_202309055
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:49 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dus je eigen verworven bezit aan iemand anders willen doneren is a) een goedkoop sentiment en b) 'marktverstorend'?

Sorry daar kan ik niet in mee gaan. :s)
Nee en ja. Voor a moet je wat beter lezen en dat specifieke belastingvoordelen marktverstorend zijn lijkt me evident als je een beetje opgelet hebt hij de economielessen op de middelbare school.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_202309226
Als ik mijn huis aan iemand wil nalaten, mag dat zeker ook niet van jou? Dat werkt immers “marktverstorend”.
pi_202309309
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:59 schreef Slumlord. het volgende:
Als ik mijn huis aan iemand wil nalaten, mag dat zeker ook niet van jou? Dat werkt immers “marktverstorend”.
Moeten ze wel een hypotheek nemen
  dinsdag 23 november 2021 @ 20:06:38 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202309405
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:37 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Zelfs met die hoge rente, kon je als 1 verdiener met de vrouw thuis een 1 gezins woning kopen.

Nu moet je met 1% rente krom liggen met 2x modaal om uberhaupt iets te kunnen kopen.

Huizen zijn met 2 tot denk ik wel 10x afhankelijk van de regio gestegen tov de inflatie.
Dat komt omdat vrouwen toen niet werkten en als ze wel werkten mocht hun inkomen niet meegeteld worden voor de hypotheek.
Zodra mensen meer kunnen betalen worden dingen duurder, huizen zijn betaalbaar op basis van huishoudinkomen.

Plus dat de huizen nu van een ander kaliber zijn, als je nu nog een originele jaren 70 woning koopt moet er eerst een paar ton tegenaan voor het naar de huidige maatstaven een acceptabele woning is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 23 november 2021 @ 20:08:07 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202309439
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:46 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Huis van 80k gulden in 1980 zou nu met inflatie 91k euro zijn (wat euros achter de comma,maargoed). Toch gaan die huizen voor 250k weg nu.

In 1980 was de hypotheekrente rond de 10 a 12% afaik

In 1980 was modaal 32.500, - gulden, wat nu met inflatie 37.000, - eur is. Modaal 2021 is 36.5k ? Waar is die gestegen koopkracht?
Een huis van 80K gulden in 1980?
Wat voor huis dan? Want mijn ouders kochten een tweekapper van 320K gulden in 1980.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202309504
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een huis van 80K gulden in 1980?
Wat voor huis dan? Want mijn ouders kochten een tweekapper van 320K gulden in 1980.
Centrum Amsterdam was altijd als duur.
  dinsdag 23 november 2021 @ 20:13:05 #280
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_202309527
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een huis van 80K gulden in 1980?
Wat voor huis dan? Want mijn ouders kochten een tweekapper van 320K gulden in 1980.
Doodgewoon rijtjeshuis in een groeigemeente, nieuwbouw. 320k gulden in 1980 was een best vermogen, 2x de gemiddelde huisprijs.

https://www.digibron.nl/v(...)d0ea6c9ce84391f215cc
Edit: van '80 tot '84? oid daalden de prijzen in NL trouwens.
Dum de dum
pi_202309528
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een huis van 80K gulden in 1980?
Wat voor huis dan? Want mijn ouders kochten een tweekapper van 320K gulden in 1980.
Mijn ouders hebben hun hoekhuis voor ongeveer een ton in guldens gebouwd in die tijd volgens mij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_202309611
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:59 schreef Slumlord. het volgende:
Als ik mijn huis aan iemand wil nalaten, mag dat zeker ook niet van jou? Dat werkt immers “marktverstorend”.
Moet ik het concept "marktverstorend" nou echt gaan voorkauwen? Kijk, wanneer er op geen enkele wijze een beperking zit op schenkingen, dan is er natuurlijk geen sprake van marktverstoring, want de overheid stimuleert immers geen specifieke vraag of specifiek aanbod. Wanneer er specifiek schenkingsvrijstelling bestaat voor bepaalde doeleinden, stimuleer je daarmee dus die specifieke vraag, in dit geval het kopen van huizen.
Lijkt me allemaal niet zo wereldschokkend eerlijk gezegd, maar kennelijk heeft het halve topic nog nooit een economieboek opengeslagen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 21:02:32 #283
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202310346
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:17 schreef Monolith het volgende:

[..]
Moet ik het concept "marktverstorend" nou echt gaan voorkauwen? Kijk, wanneer er op geen enkele wijze een beperking zit op schenkingen, dan is er natuurlijk geen sprake van marktverstoring, want de overheid stimuleert immers geen specifieke vraag of specifiek aanbod. Wanneer er specifiek schenkingsvrijstelling bestaat voor bepaalde doeleinden, stimuleer je daarmee dus die specifieke vraag, in dit geval het kopen van huizen.
Lijkt me allemaal niet zo wereldschokkend eerlijk gezegd, maar kennelijk heeft het halve topic nog nooit een economieboek opengeslagen.
Is die toon per sé nodig?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202310481
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 21:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is die toon per sé nodig?
Tja, als ik continu passief agressief wordt bejegend voel ik ook niet de behoefte om poeslief te zijn hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 21:17:37 #285
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202310602
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 21:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Tja, als ik continu passief agressief wordt bejegend voel ik ook niet de behoefte om poeslief te zijn hoor.
Nou, je bent gewoon verantwoordelijk voor je eigen postgedrag joh, dus beter is als je dat niet doet, net als dat voor iedereen geldt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202310615
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 21:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, je bent gewoon verantwoordelijk voor je eigen postgedrag joh, dus beter is als je dat niet doet, net als dat voor iedereen geldt.
Oh ik stoor me er verder niet aan hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 21:22:32 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_202310676
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 21:18 schreef Monolith het volgende:

[..]
Oh ik stoor me er verder niet aan hoor.
Dat is mooi, dan is er ook geen reden om niet poeslief te reageren, dus laat dat dan maar achterwege.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 23 november 2021 @ 22:14:16 #288
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202311444
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 14:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Geen idee, lijkt me allemaal nogal hypothetisch. Maar verder ook vooral niet zo relevant. Iemand kan prima tegen een algeheel belastingvoordeel zijn, maar er alsnog gebruik van te maken. Wat mij betreft mag bijvoorbeeld de HRA ook morgen afgeschaft worden, hoewel ik daar zelf ook van profiteer bijvoorbeeld. Ik zie daar verder geen tegenstrijdigheid in, maar er zijn nog al wat mensen die op emotionele gronden redeneren en denk dat je zo ongeveer als een boeddhist door het leven moet gaan als je geen voorstander bent van bepaalde algeheel geldende maatregelen. Ik vind dat atlijd een vrij curieuze gedachtengang.
Waarom maak je dan nog gebruik van HRA dan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202315268
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 19:53 schreef Monolith het volgende:
Nee en ja. Voor a moet je wat beter lezen en dat specifieke belastingvoordelen marktverstorend zijn lijkt me evident als je een beetje opgelet hebt hij de economielessen op de middelbare school.
De hele woningmarkt is geen "vrije markt" zoals aangenomen in neo-liberale zin. Alle beperkingen, regels en subsidies hebben tot de huidige situatie geleid, de "jubelton" is een akkefietje dat er ook nog wel bij kon.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_202315296
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:06 schreef Leandra het volgende:

Plus dat de huizen nu van een ander kaliber zijn, als je nu nog een originele jaren 70 woning koopt moet er eerst een paar ton tegenaan voor het naar de huidige maatstaven een acceptabele woning is.
M'n eerste (jaren '30) huis knapte ik op voor enige tienduizenden guldens, m'n huidige (jaren '20) huis voor enige tienduizenden ¤'s.

Kwestie van goedkoop inkopen, veel zelf doen en de helft bieden op een aanbieding. Werkt uitstekend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 24 november 2021 @ 11:54:51 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_202316413
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 13:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe of waarom jij loze insinuaties aan jouw adres leest, want ik lees ze niet en daarbij was dat ook zeker niet de intentie.

Prima dat jij geen voorstander bent van de jubelton. Als ik dan een vraag mag stellen; ik doe de aanname dat jij geen spreekwoordelijke jubelton in het vooruitzicht hebt, klopt dat? Zo ja, dan de vervolgvraag; als je die wél had, gewoon, die was nou eenmaal beschikbaar, had je die dan gepakt of je dan had gezegd 'nee wil ik niet want marktverstorende maatregel dus hou dat jubeltonnetje maar?
Ik heb mijn jubelton gehad maar toch ben ik tegen. Dit geld komt eigenlijk niet eens ten goede aan de gemiddelde jonge koper, maar vooral terecht bij de verkopers. Vanwege de schaarste wordt iedere extra financieringsmogelijkheid meteen in de prijs opgenomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_202316567
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 20:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een huis van 80K gulden in 1980?
Wat voor huis dan? Want mijn ouders kochten een tweekapper van 320K gulden in 1980.
Een mooie grote nieuwbouw-woning kostte in 1980 inderdaad 3 ton. Had je wel een flinke woning, natuurlijk.
  woensdag 24 november 2021 @ 12:46:09 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_202317117
quote:
0s.gif Op woensdag 24 november 2021 12:04 schreef skrn het volgende:

[..]
Een mooie grote nieuwbouw-woning kostte in 1980 inderdaad 3 ton. Had je wel een flinke woning, natuurlijk.
Dat was geen nieuwbouw, maar een huis dat in 1971 voor 90.000 gulden gebouwd was.
Tussen 1971 en 1980 was de stijging van de huizenprijzen enorm, vooral overigens door de forse inkomensstijging in dezelfde periode.

Dat het een flink huis was zal ik direct toegeven, dat is het nu met 145m² woonoppervlak in originele staat nog, dus toen zeker.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_202331493
https://www.ad.nl/dordrec(...)aar-huizen~a4d23c34/

Zo houd je de woningnood wel in stand ja :{
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_202332218
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 11:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
https://www.ad.nl/dordrec(...)aar-huizen~a4d23c34/

Zo houd je de woningnood wel in stand ja :{
Dit soort hippies moeten geen stem krijgen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 25 november 2021 @ 13:05:43 #296
414785 sirdanilot
pi_202332745
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 11:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
https://www.ad.nl/dordrec(...)aar-huizen~a4d23c34/

Zo houd je de woningnood wel in stand ja :{
Mensen willen wel meer woningen totdat het bij hen in de buurt is, dan is de wijk opeens veel te klein :')

Zeker mensen die reeds een huis bezitten willen meestal niemand in hun buurt hebben en zo blijft het probleem standhouden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_202332931
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Mensen willen wel meer woningen totdat het bij hen in de buurt is, dan is de wijk opeens veel te klein :')

Zeker mensen die reeds een huis bezitten willen meestal niemand in hun buurt hebben en zo blijft het probleem standhouden.
Vooral die ja. Jezelf sterk maken tegen broodnodige woningbouw en daarna weer warmpjes naar je eigen huis :')

Nu weet ik dat natuur en bomen belangrijk zijn maar maak je er dan hard voor dat men de bouw compenseert door het planten van bomen elders of dat men in het woningplan ook ruimte maakt voor bomen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het stiekem om meer gaat dan alleen maar die bomen (rust, eigen woningwaarde, uitstraling, uitzicht etc.).
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_202335702
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 13:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Vooral die ja. Jezelf sterk maken tegen broodnodige woningbouw en daarna weer warmpjes naar je eigen huis :')

Nu weet ik dat natuur en bomen belangrijk zijn maar maak je er dan hard voor dat men de bouw compenseert door het planten van bomen elders of dat men in het woningplan ook ruimte maakt voor bomen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het stiekem om meer gaat dan alleen maar die bomen (rust, eigen woningwaarde, uitstraling, uitzicht etc.).
Als jij je eigen woning bezit zou je ook gaan klagen als er ineens een appartementencomplex tegenover komt. Maak je maar geen illusies.

En groen compenseren werkt niet zo eenvoudig. Dat doen we omdat we iets moeten doen, maar niet omdat de natuur zo werkt
pi_202335937
Bij mijn 2de (verhuur)woning willen ze een appartementencomplex van max 4 lagen dumpen naast mijn woning. ;( Letterlijk. Er staat nu een ambulancepost en het is onderhands verkocht, dus we wisten er nergens van.

Is idd niet leuk.
pi_202336122
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 16:55 schreef Slumlord. het volgende:
Bij mijn 2de (verhuur)woning willen ze een appartementencomplex van max 4 lagen dumpen naast mijn woning. ;( Letterlijk. Er staat nu een ambulancepost en het is onderhands verkocht, dus we wisten er nergens van.

Is idd niet leuk.
Had jij het willen kopen?
pi_202336131
quote:
0s.gif Op donderdag 25 november 2021 17:06 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Had jij het willen kopen?
Nee. Wat is je punt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')