Bron: https://www.ad.nl/geld/bi(...)er-betalen~a2543f1d/quote:Bijstandsmoeder Mirjam ziet op tegen verjaardag zoon: ‘Zodra Ramón 18 is, kan ik geen eten meer betalen’
Normaal hang je de vlag uit als je zoon 18 wordt, maar voor Mirjam Duijvestijn (61) hangt de verjaardag van Rámon als een Zwaard van Damocles boven haar hoofd. Zodra hij 18 wordt, stopt haar alleenstaande oudertoeslag. ,,Dan kunnen we het eten niet meer betalen.
Mirjam Duijvestijn (61) zit in de bijstand. Haar zoon Ramón (17) studeert aan het Conservatorium in Den Haag en samen leven ze van de alleenstaande oudertoeslag (officieel kindgebonden budget met alleenstaande ouderkop) die de Naaldwijkse voor hem krijgt. Die toeslag stopt als Ramón volgende maand 18 jaar wordt. Omdat hij studeert heeft hij recht op een aanvullende studiebeurs, maar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) komt maar niet over de brug.
Al in mei zijn ze begonnen om de aanvullende beurs aan te vragen bij DUO, die onderwijsregelingen uitvoert in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Maar zicht op uitbetaling van de aanvullende beurs is er nog steeds niet. Tientallen telefoontjes en e-mails hebben moeder en zoon al gepleegd en gestuurd, maar dat heeft nog steeds niets opgeleverd. ,,We worden van het kastje naar de muur gestuurd.”
Heel benauwd
Ze wordt er naar eigen zeggen ‘heel benauwd’ van, zucht Mirjam Duijvestijn, zittend op een stoel in de kleine woonkamer van hun huurwoning in de Druivenstraat in Naaldwijk. ,,Ik krijg nu 408 euro alleenstaande oudertoeslag omdat Ramón nog thuis woont. Maar op 20 november wordt hij 18. Dan stopt de toeslag. De aanvullende beurs moet dat gat dan opvullen, maar die is nog steeds niet geregeld. Van die 408 euro moeten we samen eten. Als Ramón die niet krijgt, dan hebben we gewoon niks te eten.”
De bijstandsuitkering van Mirjam Duijvestijn is 1026 euro per maand. ,,Daarnaast krijg ik zorg- en huurtoeslag en daardoor komt er 1300 euro per maand binnen. Maar mijn vaste lasten zijn 1343 euro per maand. We komen dus altijd geld te kort. Ik ben ook constant bang dat er iets kapot gaat. We hebben áltijd geldzorgen. Geld is pas belangrijk als je het niet hebt. Je hoort wel eens dat er geen armoede is in Nederland, maar dat is er wél. Wij zijn arm, we hebben niks.”
Dat kan wel en is ook gebeurd. Als iemand niet mee wil werken dan word het lastig.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:19 schreef Toine51 het volgende:
Triest, maar wat wil je ook als je zo'n lamzak van een vader hebt. Kunnen ze die niet verplichten om te dokken?
Misschien is die overleden? We weten het niet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:19 schreef Toine51 het volgende:
Triest, maar wat wil je ook als je zo'n lamzak van een vader hebt. Kunnen ze die niet verplichten om te dokken?
Uit het nieuwsbericht:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Misschien is die overleden? We weten het niet.
Qua van alles kunnen declareren, dat is ook lastig als je kind (op papier) stufi krijgt, dan heb je al te gauw teveel inkomen en dan heb je nergens meer recht op, als je dat überhaupt al hebt want iedere gemeente hanteert zijn eigen norm voor bijzondere bijstand.
Oh gek overheen gelezen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:26 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Uit het nieuwsbericht:
De vader van Ramón is al jaren niet meer in beeld. ,,Die is acht jaar geleden uit de ouderlijke macht gezet. Heel soms belt íe nog of staat íe ineens op de stoep, maar hij draagt niet bij aan ons inkomen.
Op papier ja, maar als pa spoorloos verdwenen is en weigert te betalen dan valt er weinig te halen denk ikquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Oh gek overheen gelezen.
Op papier zou de vader tot 21 moeten bijdragen, en ook dat zou trouwens reden kunnen zijn dat je geen recht hebt op extra bijstandsregelingen.
Als je al die dure spullen op de foto zietquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
Zijn vaste lasten van 1343 euro per maand niet wat hoog?
noodzakelijke rekeningen declareren, 800 euro ind. inkomenstoeslag en kleedgeld van de gemeente? In welke gemeente strooien ze zo met extra geld?quote:Ik vind het een raar verhaal en heb het idee dat een aantal elementen ontbreken uit dit verhaal. In de bijstand kan je namelijk bijna alle noodzakelijke rekeningen deciaren bij de gemeente. Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.
Het is natuurlijk niet zo dat je dan een royaal leven heb op financieel gebied heb maar inprincipe is de bedoeling dat je kan worden voorzien in basisbehoefte.
Verder is het niet duidelijk waar haar “vaste lasten” uit bestaan.
https://www.gemeentewestl(...)inkomenstoeslag.htmlquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:39 schreef Spocke het volgende:
[..]
noodzakelijke rekeningen declareren, 800 euro ind. inkomenstoeslag en kleedgeld van de gemeente? In welke gemeente strooien ze zo met extra geld?
Verder lijkt het me vreemd dat moeder Mirjam maar 74 euro aan huursubsidie en zorgtoeslag krijgt
Dit ja.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:37 schreef Mortaxx het volgende:
Studiefinanciering aanvragen is het makkelijkste wat er is. Het hele verhaal wordt niet verteld
274. Maar daarvan zou al 107 zorgtoeslag moeten zijn. En met een bijstandsuitkering een kleine 170 euro huurtoeslag ontvangen, zou ook een lage huur moeten betekenen. Wie weet mis ik wat, maar lekker incompleet plaatje iig waarbij de vaste lasten wel erg fors lijken.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:39 schreef Spocke het volgende:
[..]
noodzakelijke rekeningen declareren, 800 euro ind. inkomenstoeslag en kleedgeld van de gemeente? In welke gemeente strooien ze zo met extra geld?
Verder lijkt het me vreemd dat moeder Mirjam maar 74 euro aan huursubsidie en zorgtoeslag krijgt
Klopt mijn huur is 400 euro waarvan 220 huurtoeslag. Dat zou betekenen dat haar huur nog lager dan die van mij moet zijn.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:53 schreef trustychords het volgende:
[..]
274. Maar daarvan zou al 107 zorgtoeslag moeten zijn. En met een bijstandsuitkering een kleine 170 euro huurtoeslag ontvangen, zou ook een lage huur moeten betekenen. Wie weet mis ik wat, maar lekker incompleet plaatje iig waarbij de vaste lasten wel erg fors lijken.
Aaiphone kost al ¤60 pm, komen nog 3 sloffen shag bij a¤12 pp.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
oeps, 274 inderdaadquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:53 schreef trustychords het volgende:
[..]
274. Maar daarvan zou al 107 zorgtoeslag moeten zijn. En met een bijstandsuitkering een kleine 170 euro huurtoeslag ontvangen, zou ook een lage huur moeten betekenen. Wie weet mis ik wat, maar lekker incompleet plaatje iig waarbij de vaste lasten wel erg fors lijken.
Ik zie dat het in Noordwijk inderdaad 800 voor gehuwden\samenwonenden is. Tsssquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:46 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
https://www.gemeentewestl(...)inkomenstoeslag.html
Ik zie dat in Naaldwijk het 475 is.
In andere gemeente is het weer 800
https://www.leergelddenhaag.nl/
Kleedgeld en een gratis ov kaart
Hangt er vanaf of ze in sociale huur woont of niet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
Moet wel anders krijg je geen huurtoeslagquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:01 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of ze in sociale huur woont of niet.
Mirjam, je bent in principe al tien jaar met pensioen, hebt een dak boven je hoofd, je zoon heeft een kamer vol instrumenten en kan een nutteloze opleiding volgen. Hou je bek gewoon.quote:Je hoort wel eens dat er geen armoede is in Nederland, maar dat is er wél. Wij zijn arm, we hebben niks.”
Waarom Mirjam zelf niet? Als ze arbeidsongeschikt was geweest had ze nog wel in gunstige regeling kunnen vallen met haar leeftijd. Tegenwoordig worden arbeidsongeschikten ook de bijstand in gedirigeerd.quote:
Wij hebben mensen aan het werk die iets mankeren. Ze werken hooguit 16 uur per week. Vooral licht administratief werk en ze worden niet betrokken in de stress van het werk. Wij zijn er erg blij mee. Het zijn karweitjes als digitaal archiveren of controleren of alles er goed in staat.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:04 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Waarom Mirjam zelf niet? Als ze arbeidsongeschikt was geweest had ze nog wel in gunstige regeling kunnen vallen met haar leeftijd. Tegenwoordig worden arbeidsongeschikten ook de bijstand in gedirigeerd.
Is geen antwoord op mijn vraag. Waarom dring je erop aan dat die zoon gaat werken in plaats van Mirjam zelf?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:07 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wij hebben mensen aan het werk die iets mankeren. Ze werken hooguit 16 uur per week. Vooral licht administratief werk en ze worden niet betrokken in de stress van het werk. Wij zijn er erg blij mee. Het zijn karweitjes als digitaal archiveren of controleren of alles er goed in staat.
Ramon is 18 en moet leren voor zichzelf te zorgen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Is geen antwoord op mijn vraag. Waarom dring je erop aan dat die zoon gaat werken in plaats van Mirjam zelf?
Mirjam is 61 en kan nog steeds niet voor zichzelf zorgen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:10 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ramon is 18 en moet leren voor zichzelf te zorgen.
Dit bedoel ik voor Mirjam.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Is geen antwoord op mijn vraag. Waarom dring je erop aan dat die zoon gaat werken in plaats van Mirjam zelf?
Ja, goed idee, voor jeugdloon. Reken even uit hoeveel uur Ramon (bijna 18) dan per week moet werken om 1300 euro netto binnen te halen.quote:
Klik de link even aan en lees de tekst daar ook even. Dan weet je waarom ze in de bijstand zit.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:11 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Mirjam is 61 en kan nog steeds niet voor zichzelf zorgen.
Allebei werken. Hup. En niet selectief die zoon willen laten slaven voor zijn werkschuwe moeder.
je doet wel allerlei aannames en schrijft incorrecte informatie om je vooringenomen mening te beargumenteren.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:16 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ja, goed idee, voor jeugdloon. Reken even uit hoeveel uur Ramon (bijna 18) dan per week moet werken om 1300 euro netto binnen te halen.
Ramon is bijna 18 en krijgt dus jeugdloon.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je doet wel allerlei aannames en schrijft incorrecte informatie om je vooringenomen mening te beargumenteren.
dat is inderdaad een aannamequote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:19 schreef bamibij het volgende:
[..]
Ramon is bijna 18 en krijgt dus jeugdloon.
Dat klopt?
Een 3 dubbele hernia 10 jaar geleden, allemaal heel vervelend maar had ze in die 10 jaar niets kunnen doen om weer aan het werk te gaan?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:16 schreef Elpis het volgende:
[..]
Klik de link even aan en lees de tekst daar ook even. Dan weet je waarom ze in de bijstand zit.
kloptquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:23 schreef bamibij het volgende:
[..]
https://www.uwv.nl/partic(...)l/minimum-jeugd-loon
¤4,91 bruto per uur
Oh wordt hier maar het halve verhaal gecopypaste? Lekker danquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:16 schreef Elpis het volgende:
[..]
Klik de link even aan en lees de tekst daar ook even. Dan weet je waarom ze in de bijstand zit.
Het betreffende stukjequote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Oh wordt hier maar het halve verhaal gecopypaste? Lekker dan
En de link kan ik niet lezen want premium
quote:De Naaldwijkse moet alweer zo'n tien jaar leven van een bijstandsuitkering, terwijl ze het altijd goed voor elkaar had. ,,Ik werkte als zzp‘ér in de zelfstandige thuiszorg, 25 uur in de week”, blikt Duijvestijn terug. ,,Daarnaast kreeg ik de alleenstaande oudertoeslag. We konden er samen goed van leven. Tot ik ziek werd: een driedubbele hernia. Ik ben een paar keer geopereerd en kan het werk dat ik deed al jaren niet meer doen.”
En hij is zo uniek dat hij werk kan vinden dat meer betaalt, op z'n 17e/18e.quote:
tegenwoordig wel hoor. Zelfs ca 20 jaar geleden had ik allerlei bijbaantjes op mijn 18-22 jaar en dat was allemaal volwassen mininumloon.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:26 schreef bamibij het volgende:
[..]
En hij is zo uniek dat hij werk kan vinden dat meer betaalt, op z'n 17e/18e.
Helemaal geen rare aanname, te makkelijk gedacht van @:Sigaartje simpelweg.
Maar mijn vraag aan @-Sigaartje blijft staan, want die had duidelijk ook het premium artikel niet gelezen.quote:Ramón heeft wel een bijbaantje als vakkenvuller bij Albert Heijn, maar daar heeft hij nu veel minder tijd voor vanwege zijn studie, vervolgt zijn moeder. ,,Hij probeert nu leerlingen te krijgen om muziekonderwijs te geven. Dat betaalt een stuk beter.”
Premium bij AD is een wassen neus. Artikel in een incognitoblad openen en je kan het lezen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En de link kan ik niet lezen want premium.
Nu kan ik die wel omzeilen, maar als dat ook gewoon in de OP was neergezet (waar ik vanuit was gegaan) voorkomt dat langs elkaar heen lullen.
Dat zeg ik toch ook.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:28 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Premium bij AD is een wassen neus. Artikel in een incognitoblad openen en je kan het lezen.
Tja en dan? Stoppen met z'n opleiding? Wat een volwassen kind verdient wordt van de uitkering van de moeder afgetrokken. Dus het heeft pas zin als hij fulltime werkt. Als hij al iets kan vinden voor volwassen minimumloonquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
tegenwoordig wel hoor. Zelfs ca 20 jaar geleden had ik allerlei bijbaantjes op mijn 18-22 jaar en dat was allemaal volwassen mininumloon.
ik werkte parttime tijdens mijn studie in die tijd. Allemaal tegen volwassen minimuloon of ietsies meer. Dat was ca 20 jaar geleden en nu met het wereldwijde personeeltekort zou ik het knap vinden als je dat uberhaupt accepteert om tegen het jeugdloon te werken....quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:28 schreef bamibij het volgende:
[..]
Tja en dan? Stoppen met z'n opleiding? Wat een volwassen kind verdient wordt van de uitkering van de moeder afgetrokken. Dus het heeft pas zin als hij fulltime werkt
Sigaartje leegt de onderbuik..
Gaat de ene bijstandtrekker de andere nou de maat nemen?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:49 schreef Mirandaforyou het volgende:
74 euro aan huur en zorgtoeslag lijkt mij ook weinig. Ik zit zelf in de bijstand en ontvang 350 euro per maand aan huur en zorg toeslag.
Hou toch op zeg, je kind verplichten om te studeren voor een krapteberoepquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef Repentless het volgende:
"Haar zoon studeert aan het Conservatorium." Als je naar eigen zeggen altijd geldzorgen hebt, adviseer je zoon dan ook om een studie te volgen die wat perspectief biedt op financieel vlak.
Veel geschoolde muzikanten hebben gewoon een karig bestaan. Maar nee, je bent heel zielig maar je moet wel gewoon je hart volgen en een fijne artistieke studie gaan volgen.
Vergeten te kopieeren door de foto's ertussenquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:23 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En de link kan ik niet lezen want premium.
Nu kan ik die wel omzeilen, maar als dat ook gewoon in de OP was neergezet (waar ik vanuit was gegaan) voorkomt dat langs elkaar heen lullen.
Je leest niet, parttime heeft 0,0 zin. Wordt van de bijstandsuitkering van de moeder afgetrokken. Gezinsinkomen blijft dan gelijk, en daar komen ze niet van rondquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik werkte parttime tijdens mijn studie in die tijd. Allemaal tegen volwassen minimuloon of ietsies meer.
Ik doe niet zielig. Als al mijn vaste lasten zijn betaald hou ik 1000-1500 over om van te leven.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaat de ene bijstandtrekker de andere nou de maat nemen?![]()
waar staat dat dan?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef bamibij het volgende:
[..]
Je leest niet, parttime heeft 0,0 zin. Wordt van de bijstandsuitkering van de moeder afgetrokken. Gezinsinkomen blijft dan gelijk, en daar komen ze niet van rond
Klopt in de bijstand ben je beter af soms dan als je een aantal dagen gaat werken, hoe gek het ook klinkt.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef bamibij het volgende:
[..]
Je leest niet, parttime heeft 0,0 zin. Wordt van de bijstandsuitkering van de moeder afgetrokken. Gezinsinkomen blijft dan gelijk, en daar komen ze niet van rond
Ik had de foto eigenlijk nog niet gezien. Met armoede heeft dit inderdaad niks van doen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:39 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je al die dure spullen op de foto ziet
Als je studeert moet je studeren, niet je moeder financieel overeind houden..quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:32 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Klopt in de bijstand ben je beter af soms dan als je een aantal dagen gaat werken, hoe gek het ook klinkt.
Nee, dan heb je ook geen reden om zielig te doen idd... Jan Modaal heeft onder de streep over het algemeen een stuk minder te besteden na aftrek van de vaste lasten...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef Mirandaforyou het volgende:
Ik doe niet zielig. Als al mijn vaste lasten zijn betaald hou ik 1000-1500 over om van te leven.
Bij mijn weten een algemene regel.quote:
ik heb geen idee of dat zo is, maar in de OP gaat het om de oudertoeslag die vervalt en dat zou dan moeten worden opgevangen met een aanvullende beurs. Als wat jij zegt klopt dan wordt ook met deze aanvullende beurs de bijstand gekort...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:36 schreef bamibij het volgende:
[..]
Bij mijn weten een algemene regel.
Maar ook als het niet klopt, als je studeert moet je toch studeren: niet je moeder financieel overeind houden.
Nou inderdaad. Als je in de bijstand zit zou dit het maximaal haalbare moeten zijn.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:33 schreef BlaZ het volgende:
report betreffende deze post:
[..]
Ik had de foto eigenlijk nog niet gezien. Met armoede heeft dit inderdaad niks van doen.
dan is er nog sprake van geluk, eigenlijk moet het een brug zijnquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:39 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Als je in de bijstand zit zou dit het maximaal haalbare moeten zijn.
[ afbeelding ]
Nee, ik had het over inkomsten uit werk.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb geen idee of dat zo is, maar in de OP gaat het om de oudertoeslag die vervalt en dat zou dan moeten worden opgevangen met een aanvullende beurs. Als wat jij zegt klopt dan wordt ook met deze aanvullende beurs de bijstand gekort...
als dat zo is, dan is het wel raar...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:40 schreef bamibij het volgende:
[..]
Nee, ik had het over inkomsten uit werk.
Aanvullende beurs kort de bijstand niet
Ik heb net geleerd dat bijstandsgerechtigden gewoon 1000 tot 1500 euro p/m overhouden om van te leven (waar ik uiteraard geen snars van geloof)...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:39 schreef Elpis het volgende:
Nou inderdaad. Als je in de bijstand zit zou dit het maximaal haalbare moeten zijn.
in bepaalde situaties dan kan datquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb net geleerd dat bijstandsgerechtigden gewoon 1000 tot 1500 euro p/m overhouden om van te leven (waar ik uiteraard geen snars van geloof)...
Als dat daadwerkelijk wel zo is dan is er iets grondig mis in dit land.
Leg het mij maar uit dan. Als Miepse de TS daadwerkelijk een dusdanig bedrag overhoudt na aftrek vaste lasten moet ze haar muil houden en gaan werken voor haar geld. Oh nee wacht, dat wil ze niet...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
in bepaalde situaties dan kan dat
quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 18:54 schreef Mirandaforyou het volgende:
Omdat ik eerst even wil reizen en daarna werk wil zoeken.
Het is daadwerkelijk mogelijk. Ik wil niet teveel erover zeggen anders krijg ik weer een banquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb net geleerd dat bijstandsgerechtigden gewoon 1000 tot 1500 euro p/m overhouden om van te leven (waar ik uiteraard geen snars van geloof)...
Als dat daadwerkelijk wel zo is dan is er iets grondig mis in dit land.
Je moet gewoon je gejank voor je houden en gaan werken met je kadaver vuile uitvreetster die je er bent.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:55 schreef Mirandaforyou het volgende:
Het is daadwerkelijk mogelijk. Ik wil niet teveel erover zeggen anders krijg ik weer een ban
quote:Op donderdag 4 maart 2021 18:51 schreef Mirandaforyou het volgende:
Ik kan helaas niet rondkomen van mijn inkomen alleen. Er blijft geen extra geld over om te sparen of kleding te kopen. Eerst had ik een uitkering van 1000 euro per maand, dat was echt veel te weinig.
Los van mijn situatie, als je in de bijstand als alleenstaande ouder zit krijg je 1075 per maand. Dan komen alle toeslagen van kgb, huur en zorg, kinderbijslag er nog bij, dan zit je al tegen de 1000 erbij. Dan zijn er nog extra potjes zoals de individuele toeslag en de persoonlijke toelage.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leg het mij maar uit dan. Als Miepse de TS daadwerkelijk een dusdanig bedrag overhoudt na aftrek vaste lasten moet ze haar muil houden en gaan werken voor haar geld. Oh nee wacht, dat wil ze niet...![]()
WGR / Werkgever verlengt contract tegen mijn zin
En gezien de pohi van @:Mirandaforyou heeft ze een redelijk abonnement op zwamverhalen ophangen.
[..]![]()
![]()
Instrumenten zijn niet gratis natuurlijk.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
Conservatorium een nutteloze opleiding noemenquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mirjam, je bent in principe al tien jaar met pensioen, hebt een dak boven je hoofd, je zoon heeft een kamer vol instrumenten en kan een nutteloze opleiding volgen. Hou je bek gewoon.
En dan is er iets grondig mis in dit land. Niet dat ik je geloof hoor.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:59 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Los van mijn situatie, als je in de bijstand als alleenstaande ouder zit krijg je 1075 per maand. Dan komen alle toeslagen van kgb, huur en zorg, kinderbijslag er nog bij, dan zit je al tegen de 1000 erbij. Dan zijn er nog extra potjes zoals de individuele toeslag en de persoonlijke toelage.
Als jouw vaste lasten 1000 per maand zijn hou je dus 1000+ over.
De Stones bivakkeerden in hun beginjaren in een onverwarmd kuthok en vraten blikken bonen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:59 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Instrumenten zijn niet gratis natuurlijk.
1000 euro voor een moeder en kind alleen is niet de jackpot. Een winterjas kost tegenwoordig al 100 euro.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dan is er iets grondig mis in dit land. Niet dat ik je geloof hoor.
En dan klagen? Ik zal dit mijn jongste dochter die 40 uur werkt maar niet laten lezen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ik doe niet zielig. Als al mijn vaste lasten zijn betaald hou ik 1000-1500 over om van te leven.
Als je 1000-1500 euro per maand overhoudt na je vaste lasten is die winterjas geen enkel probleem...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:07 schreef Mirandaforyou het volgende:
1000 euro voor een moeder en kind alleen is niet de jackpot. Een winterjas kost tegenwoordig al 100 euro.
Wat is het nou? ¤1000,- of ¤2000,-/¤2500,-quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:07 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
1000 euro voor een moeder en kind alleen is niet de jackpot. Een winterjas kost tegenwoordig al 100 euro.
Ik vind het een behoorlijk bedrag, zeker gezien je er zelf niet voor werktquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:07 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
De bijstand is ook niet bedoeld als jackpot.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:07 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Na aftrek van vaste lasten vind ik dat heel ruim. Ik heb dat niet bijvoorbeeld, niet dat ik het nodig heb maar het is voldoende om van te leven en zelfs nog een autootje van te rijden. Je hebt niet elk jaar een nieuwe winterjas nodig.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:07 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Betrokkene lult ook maar wat.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:08 schreef Cherni het volgende:
En dan klagen? Ik zal dit mijn jongste dochter die 40 uur werkt maar niet laten lezen.
Lijkt mij ook. Mijn jongste dochter heeft circa netto 1800 euro. Vaste lasten zijn 1100 euro. Dus 700 euro te besteden.quote:
Het is na aftrek vaste lasten 1000-1500 euro overhouden!quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:09 schreef spoilert het volgende:
Wat is het nou? ¤1000,- of ¤2000,-/¤2500,-
quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef Mirandaforyou het volgende:
Als al mijn vaste lasten zijn betaald hou ik 1000-1500 over om van te leven.
Dat is er wel degelijk. Maar als je in de bijstand 1000 tot 1500 euro na aftrek vaste lasten te besteden hebt lijkt mij onmogelijk.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kom mensen, armoede bestaat niet in Nederland.
Verdeel en heers. Bijstanders en werkende armen slaan elkaar de harses in, en politici en bankiers stelen het land leeg.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaat de ene bijstandtrekker de andere nou de maat nemen?![]()
Er bestaat wel degelijk armoede in Nederland maar een figuur als TS die hier een beetje uit de hoogte komt doen omdat ze naar eigen zeggen 1000-1500 euro te besteden heeft na aftrek vaste lasten slaat natuurlijk helemaal nergens op...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voeg nu nog even toe danquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Vergeten te kopieeren door de foto's ertussen
Oh een of ander vaag piramidespel zeker.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:55 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Het is daadwerkelijk mogelijk. Ik wil niet teveel erover zeggen anders krijg ik weer een ban
Mijn huurquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is er wel degelijk. Maar als je in de bijstand 1000 tot 1500 euro na aftrek vaste lasten te besteden hebt lijkt mij onmogelijk.
Ze zouden je sowieso een ban moeten geven ivm die oeverloze onzin van je.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:55 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Kindgebondenbudget 400 euro per maand? Really???quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:28 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Mijn huur
-400
Eneco
-70
Zorg
-100
Telefoon
-20
Tv internet
-48
Belasting
28
Autoverzekering
58 euro
Wegenbelasting
gemid 107 per kwartaal
Water
44 per kwartaal
Dit zijn mijn vaste lasten per maand.
Inkomen 1075
Kgb:400
Zorg: 100
Huur:220
Kinderbijslag: 220 per kwartaal
Dan ontvang ik ook nog de toelage en individuele inkomenstoeslag en mag ik gifts aanvragen voor extra kosten.
WGR / Bankrekening niet opgeven voor een bijstandsuitkeringquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
yup, net ff snel een berekening gedaan bij de BD en ik kwam ook rond dat bedrag uit met een bijstandsuitkering.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kindgebondenbudget 400 euro per maand? Really???
Uit de op:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kindgebondenbudget 400 euro per maand? Really???
Ze krijgt 8 euro meer dan ikquote:Ze wordt er naar eigen zeggen ‘heel benauwd’ van, zucht Mirjam Duijvestijn, zittend op een stoel in de kleine woonkamer van hun huurwoning in de Druivenstraat in Naaldwijk. ,,Ik krijg nu 408 euro alleenstaande oudertoeslag omdat Ramón nog thuis woont.
Dat is dus niet het kindgebondenbudget alleen he grapjurk. Dat is het kindgebondenbudget plus de alleenstaande ouder toeslag...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:38 schreef Mirandaforyou het volgende:
Uit de op:
[..]
Ze krijgt 8 euro meer dan ik
Wat @OllieA zegt dus:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:35 schreef halfway het volgende:
WGR / Bankrekening niet opgeven voor een bijstandsuitkering
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:28 schreef OllieA het volgende:
Ze zouden je sowieso een ban moeten geven ivm die oeverloze onzin van je.
De alleenstaande oudertoeslag valt onder het kgb, doe maar de berekening bij de belastingdienst.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is dus niet het kindgebondenbudget alleen he grapjurk. Dat is het kindgebondenbudget plus de alleenstaande ouder toeslag...
Maar goed, je lult maar wat. Zoveel is ondertussen wel duidelijk.
Ja, dat staat dus uitgelegd bij de BD he:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:50 schreef Mirandaforyou het volgende:
De alleenstaande oudertoeslag valt onder het kgb, doe maar de berekening bij de belastingdienst.
Maar goed, de BD geeft wel wat andere bedragen terug als ik uitga van bv 400 euro huur. Dan is je toeslag 59 euro ipv de door jou genoemde 220... Al met al krijg jij iets van 525 euro aan toeslagen per maand... Dan hou je dus wel ff een stuk minder over dan 1000-1500 euro per maand...quote:Tegemoetkoming alleenstaande ouders
Het kindgebonden budget is verhoogd met de tegemoetkoming voor alleenstaande ouders. Dit is maximaal ¤ 3.190 voor een heel jaar.
Dan heb je waarschijnlijk wat velden verkeerd ingevuld.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, dat staat dus uitgelegd bij de BD he:
[..]
Maar goed, de BD geeft wel wat andere bedragen terug als ik uitga van bv 400 euro huur. Dan is je toeslag 59 euro ipv de door jou genoemde 220... Al met al krijg jij iets van 525 euro aan toeslagen per maand... Dan hou je dus wel ff een stuk minder over dan 1000-1500 euro per maand...
Het zal allemaal wel... Die 220 kom je iig nooit aan...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:02 schreef Mirandaforyou het volgende:
Dan heb je waarschijnlijk wat velden verkeerd ingevuld.
Duur land, dat je zo'n bedrag nodig hebt om niet dood te gaan.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:49 schreef detaris het volgende:
Gaaf land 1300 euro netto zonder iets te hoeven doen.
Dat zegt helemaal niemand, ik geloof alleen TS haar bullshit niet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:56 schreef Bart2002 het volgende:
De strekking is dus dat kan allemaal wel wat minder. Dat ze net niet sterven van de honger maar dat dan is ook de limit.
Dit dus.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:20 schreef spoilert het volgende:
[..]
Een 3 dubbele hernia 10 jaar geleden, allemaal heel vervelend maar had ze in die 10 jaar niets kunnen doen om weer aan het werk te gaan?
Bronquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:14 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/geld/bi(...)er-betalen~a2543f1d/
Ik vind het een raar verhaal en heb het idee dat een aantal elementen ontbreken uit dit verhaal. In de bijstand kan je namelijk bijna alle noodzakelijke rekeningen deciaren bij de gemeente. Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.
Het is natuurlijk niet zo dat je dan een royaal leven heb op financieel gebied heb maar inprincipe is de bedoeling dat je kan worden voorzien in basisbehoefte.
Kleedgeld in de uitkering? Nooit van gehoordquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:14 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ik vind het een raar verhaal en heb het idee dat een aantal elementen ontbreken uit dit verhaal. In de bijstand kan je namelijk bijna alle noodzakelijke rekeningen deciaren bij de gemeente. Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.
Ze was volgens mij zzp'er.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:46 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Dit dus.
Mijn man heeft zes hernia's gehad waaronder een driedubbele. 7 rugoperaties intotaal in 10 jaar. Waarbij ze bij de laatste een ijzerwerk ingebracht hebben en volgestort hebben met botcement (verkregen uit zijn heup).
Ik wil niemands pijn en leed begataliseren maar mijn man heeft ook meerdere keren in zn afkeurtraject gezeten, aan de morfine gezeten, depressief van de pijn. Maar ondanks dat ook zelf nagedacht en zich omgeschoold naar een beroep wat hij wel kon uitoefenen met zijn zwakke rug. Hij werkt dus ook gewoon.
Als die vrouw uit het verhaal werk had gehad, zat ze nu in de WIA/WGA en niet in de bijstand. Waarschijnlijk heeft ze nooit gewerkt (aanname) om huisvrouw te spelen.
Je weet al 18 jaar dat je kind 18 jaar gaat worden. Daar moet je wel een beetje op anticiperen. School je om naar een beroep dat wel past bij je beperking, bouw je werk stap voor stap op totdat je uit de bijstand bent.
Misschien wat hard maar ik trek dit soort emo berichten in het nieuws steeds minder. Ik lees vooral tranen en geen feiten. Wat voor werk deed ze? Waarom geen WIA? Wat heeft ze zelf al gedaan om op haar toekomst te anticiperen?
Bij mijn telde mijn vader mee in de berekening alleen die man had ik al 12 jaar niet gezien. Het moest toen via advocaten geregeld worden. Pas na anderhalf jaar kreeg ik aanvullende studiefinanciering.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:37 schreef Mortaxx het volgende:
Studiefinanciering aanvragen is het makkelijkste wat er is. Het hele verhaal wordt niet verteld
Van de rijksoverheid:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:51 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Google maar bijzondere bijstand.
Dat sluit vaste lasten uit.quote:uw kosten moeten aantoonbaar, onvoorzien en noodzakelijk zijn;
https://www.gelderlander.(...)F%2Fwww.google.nl%2Fquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:52 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Kleedgeld in de uitkering? Nooit van gehoord
quote:Winterkledingpas met 150 euro voor Renkumers met laag inkomen
OOSTERBEEK - Inwoners van Renkum met een laag inkomen kunnen deze winter, net als de inwoners van de gemeente Rheden, de Winterkledingpas aanvragen. Daarmee kunnen ze goede winterkleren aanschaffen.
Individuele inkomenstoeslag valt eronder en ook rekeningen voor bijvoorbeeld een nieuwe baby of tandartsrekening.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Van de rijksoverheid:
[..]
Dat sluit vaste lasten uit.
Kledinggeld is niet de standaard zoals je daar kan lezen. Je roept hier van alles, maar leest je eigen bronnen niet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:57 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Wat is dit nou weer?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:58 schreef Mirandaforyou het volgende:
Individuele inkomenstoeslag valt eronder en ook rekeningen voor bijvoorbeeld een nieuwe baby of tandartsrekening.
In mijn gemeente wel. In de zomer en winter.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kledinggeld is niet de standaard zoals je daar kan lezen. Je roept hier van alles, maar leest je eigen bronnen niet.
Dat zegt nog weinig. De meeste zzp'ers komen nauwelijks boven bijstandniveau uit.quote:
Ik veroorzaak ook altijd tandartsrekeningen als ik even lekker rijk wil worden van de gemeente.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:58 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Individuele inkomenstoeslag valt eronder en ook rekeningen voor bijvoorbeeld een nieuwe baby of tandartsrekening.
Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, ze was zzp'er zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering. Die kon ze niet betalen met die paar uur die ze werkte. En dan krijg je dus dit. Die van mij kost me een rib uit m'n lijf omdat ik een gammel lijf heb, maar zonder ben ik nog verder van huis als me iets overkomt. En ik doe ander werk dan zij deed, iets hogere tarieven gelukkig.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:02 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Dat zegt nog weinig. De meeste zzp'ers komen nauwelijks boven bijstandniveau uit.
En dan nog had ze vast wel arbeidsmogelijkheden of een omscholing kunnen volgen. En dit is precies de reden dat het kabinet verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekeringen wil voor zzp'ers. En ja die zijn duur maar als het een verplichte collectieve verzekering is valt dat dus reuze mee.
Nu wordt het weer op de belastingbetaler afgewenteld.
quote:
Bron : https://www.denhaag.nl/we(...)54ecdc45c5&langid=43quote:Als er sprake is van bijzondere omstandigheden, kan er bijzondere bijstand als gift worden verstrekt voor de inrichting van een babykamer en de aanschaf van kleding voor de baby. Dit geldt bijvoorbeeld als er tijdens de zwangerschap sprake is van de alleenstaande norm.
Voor als je vorige op is. Wie heeft er nou niet om de zoveel tijd een nieuwe baby nodig? Je zou ze eigenlijk in bulk moeten kopen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon ff bestellen bij Amazon ofzo?
Hebben ze geen acties bij de Tweakers pricewatch ofzo? Alleen deze week twee voor de prijs van een! Koop nu!quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:05 schreef CherryLips het volgende:
Voor als je vorige op is. Wie heeft er nou niet om de zoveel tijd een nieuwe baby nodig? Je zou ze eigenlijk in bulk moeten kopen.
quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:04 schreef Mirandaforyou het volgende:
Bron : https://www.denhaag.nl/we(...)54ecdc45c5&langid=43
quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:59 schreef Glazenmaker het volgende:
Je roept hier van alles, maar leest je eigen bronnen niet.
Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:57 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
[..]
Helemaal mee eensquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:05 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Voor als je vorige op is. Wie heeft er nou niet om de zoveel tijd een nieuwe baby nodig? Je zou ze eigenlijk in bulk moeten kopen.
Geloof het of niet ik zit al jaren in diverse uitkeringen en weet ondertussen wel waar ik moet wezen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:11 schreef mootie het volgende:
[..]
Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.
Say what?
De gemeente die een tandartsrekening betaalt? Wat?
Onzin.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:28 schreef bamibij het volgende:
[..]
Tja en dan? Stoppen met z'n opleiding? Wat een volwassen kind verdient wordt van de uitkering van de moeder afgetrokken.
Jij gelooft ook in de Paashaas, neem ik aan? Gemeentes hebben schijt aan dat soort details als ze een bijstandsuitkering kunnen korten. Gelijk hebben =/= gelijk krijgen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Onzin.
Rámon zou zodra hij 18 wordt zelfs zelf ook bijstand kunnen aanvragen. In dit geval zou hij het niet krijgen omdat hij studeert, maar dat terzijde.
Ze krijgen hooguit te maken met de kostendelersnorm, maar zelfs als Rámon inwonend een miljoen zou verdienen zou Mirjam nog steeds bijstand krijgen. Rámon is geen partner van Mirjam.
Heb je een voorbeeld van een paar gemeentes waar dat zonder problemen kan? (Afgezien van de wettelijke vrijlatingen van maximaal zes maanden 25 procent of nog 30 maanden 12,5 procent als alleenstaande ouder)quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Zij mag best bijverdienen naast haar uitkering in de meeste gemeenten, dus een dagdeel per week folders is zeg ¤150 per maand er bij.
quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jij gelooft ook in de Paashaas, neem ik aan? Gemeentes hebben schijt aan dat soort details als ze een bijstandsuitkering kunnen korten. Gelijk hebben =/= gelijk krijgen.
Als ze veel zorg nodig heeft dan gaat ze wel een duurdere zorgverzekering nodig hebben. En GWL is wel duurder, zeker met 2 personen wel het dubbele.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoe komt zo'n mens aan 1343 euro vaste lasten per maand? Ze krijgt huurtoeslag en ik neem aan dat ze in sociale huur zit, dus meer dan 600 euro per maand zal dat niet zijn. Telefoon (10-20), verzekeringen (100-150), wegenbelasting, gas/licht/water (100?), zorg (100). Dan zit je nog onder de 1000.
Creditcard betalingen? Allerlei abbonementen? Volgens mij moet er wel ruimte zijn om de vaste lasten naar beneden te brengen.
Amsterdam, geen idee wat de limiet is qua tijd.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Heb je een voorbeeld van een paar gemeentes waar dat zonder problemen kan? (Afgezien van de wettelijke vrijlatingen van maximaal zes maanden 25 procent of nog 30 maanden 12,5 procent als alleenstaande ouder)
Ik zei "adviseren". En als je een jankverhaal over je 'armoedige' bestaan als uitkeringstrekker ophangt in de krant, dan is het niet zo gek om kritisch te zijn wanneer je zoon aan het Conservatorium studeert. Baankansen zijn minimaal. Veel afgestudeerden hebben nu een of ander ongeschoold baantje omdat hun opleiding nergens anders bij aansluit en wanneer ze er wel werk in vinden, is het tegen een minimuminkomen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Hou toch op zeg, je kind verplichten om te studeren voor een krapteberoep
Uitvoerend musicus, muziekdocent, producent, media... Er zijn best banen voor een conservatoriumalumnus. Bovendien lijk je niet te beseffen dat niet zij maar haar zoon aan het conservatorium studeert.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik zei "adviseren". En als je een jankverhaal over je 'armoedige' bestaan als uitkeringstrekker ophangt in de krant, dan is het niet zo gek om kritisch te zijn wanneer je zoon aan het Conservatorium studeert. Baankansen zijn minimaal. Veel afgestudeerden hebben nu een of ander ongeschoold baantje omdat hun opleiding nergens anders bij aansluit en wanneer ze er wel werk in vinden, is het tegen een minimuminkomen.
Prima als je tevreden bent met minder omdat het je passie is. Maar als je als bijstandsmoeder al zo huilt over hoe zwaar je het hebt, is het natuurlijk redelijk stuitend dat je de belastingbetaler ook nog eens laat betalen voor een in veel gevallen uitzichtloze studie van je zoon. Het kan mijns inziens niet zo zijn dat anderen maar in reguliere banen moeten werken om de hobby's van anderen te betalen. Dan maar geen Conservatorium, helaas. Vrijwel niemand kan alleen maar doen wat hij leuk vindt of heel erg graag wil.
Behalve de columns van Angela. Zit extra beveiliging op.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:28 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Premium bij AD is een wassen neus. Artikel in een incognitoblad openen en je kan het lezen.
Kerel, alsjeblieft zeg, wat een prietpraat over "beseffen". Wat begrijp je nou niet aan mijn post? Ik heb het toch over haar zoon die daar studeert.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Uitvoerend musicus, muziekdocent, producent, media... Er zijn best banen voor een conservatoriumalumnus. Bovendien lijk je niet te beseffen dat niet zij maar haar zoon aan het conservatorium studeert.
Nee hoor, ook daar mag je geen 150 euro houden als je voor 150 euro folders rondbrengt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 00:17 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Amsterdam, geen idee wat de limiet is qua tijd.
Je kan ook nog een premie krijgen als beloning.
Dan snap je ook dat zij niet haar zoon is en de zoon zijn eigen keuzes mag maken?quote:Op zondag 31 oktober 2021 02:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kerel, alsjeblieft zeg, wat een prietpraat over "beseffen". Wat begrijp je nou niet aan mijn post? Ik heb het toch over haar zoon die daar studeert.
Keeper, verdediger, middenvelder, aanvaller... er zijn best banen voor al die jongens die in een voetbalinternaat zitten en profvoetballer willen worden. Het gaat erom dat de kans op betaald werk klein is en als je dat wel vindt, is het negen van de tien keer voor weinig uren tegen een zeer karig salaris.
Ze is toch nog financieel verantwoordelijk voor hem? Die studie wordt toch niet door hemzelf bekostigd met zijn bijbaantje vakkenvullen bij Albert Heijn, waar hij nu ook nog eens "veel minder tijd voor heeft door zijn studie"?quote:Op zondag 31 oktober 2021 02:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan snap je ook dat zij niet haar zoon is en de zoon zijn eigen keuzes mag maken?
dat is niet overal danquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 21:57 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
[..]
Ik ken diverse mensen die naar 't conservatorium zijn gegaan en die doen 't allemaal lekker qua geld. Een goede (sessie)muzikant is gewoon best lekker verdienen, veel meer dan een schilder of beeldend kunstenaar ofzo. Ze zien ook veel van de wereld omdat ze overal mogen optreden. Sorry dat niet iedereen jouw kantoorslavenbestaan wil.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef Repentless het volgende:
"Haar zoon studeert aan het Conservatorium." Als je naar eigen zeggen altijd geldzorgen hebt, adviseer je zoon dan ook om een studie te volgen die wat perspectief biedt op financieel vlak.
Veel geschoolde muzikanten hebben gewoon een karig bestaan. Maar nee, je bent heel zielig maar je moet wel gewoon je hart volgen en een fijne artistieke studie gaan volgen.
Zowel vrouw en zoon werken niet en krijgen elke maand gratis geld. Weinig landen in de wereld waar je het dan zo breed hebt hoor in die situatie.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:43 schreef Tyr80 het volgende:
Gaaf land etc.
Idioot hoeveel arme mensen er zijn in dit land.
Raar verhaal dit ook. Volgens mij krijgt DUO via de Belastingdienst gewoon inzicht in je definitieve aanslag inkomstenbelasting en krijgt die jongen op basis daarvan het bedrag waar hij recht op heeft. Dit gaat zowat automatisch als je 18 wordt. Deze jongen is pas 17 en toch zijn ze al maanden bezig, ja met wat eigenlijk?quote:Al in mei zijn ze begonnen om de aanvullende beurs aan te vragen bij DUO, die onderwijsregelingen uitvoert in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Maar zicht op uitbetaling van de aanvullende beurs is er nog steeds niet. Tientallen telefoontjes en e-mails hebben moeder en zoon al gepleegd en gestuurd, maar dat heeft nog steeds niets opgeleverd. ,,We worden van het kastje naar de muur gestuurd.”
Er zijn mensen die iemand al rijk vinden als die een te klein huurhuis en te eten en te drinken en kleding heeft, maar wegens te weinig geld niet mee kan doen met het noodzakelijke sociale leven.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij vertegenwoordigt precies wat er mis in de maatschappij. Doe iets wat perspectief biedt op financieel vlak ook al interesseert het je totaal niet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef Repentless het volgende:
Nou ja, zo zwart wit hoeft het niet gezegd te worden natuurlijk, maar om verdere teleurstelling in je leven te voorkomen is het wel handig om bij je studiekeuze de baanperspectief in dat beroepenveld te weten.quote:Op zondag 31 oktober 2021 06:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij vertegenwoordigt precies wat er mis in de maatschappij. Doe iets wat perspectief biedt op financieel vlak ook al interesseert het je totaal niet.
Helemaal met je eens. Maar als ik dan lees dat zo her en der met bijstand er toch 1000 per maand vrij besteedbaar is en daar de auto(!) lasten al vanaf zijn dan zit er zo hier en daar toch iets scheef.quote:Op zondag 31 oktober 2021 06:45 schreef torentje het volgende:
[..]
Er zijn mensen die iemand al rijk vinden als die een te klein huurhuis en te eten en te drinken en kleding heeft, maar wegens te weinig geld niet mee kan doen met het noodzakelijke sociale leven.
Die loopt al weken te trollen, ze heeft volgens haar pohi pas nog een reisje naar Zuid-Amerika gemaakt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Helemaal met je eens. Maar als ik dan lees dat zo her en der met bijstand er toch 1000 per maand vrij besteedbaar is en daar de auto(!) lasten al vanaf zijn dan zit er zo hier en daar toch iets scheef.
Bijstand hoeft van mij niet uitknijpen te zijn maar ik hoop toch oprecht dat @:mirandavooryou het een beetje aandikt.
Ik ken alleen de trieste verhalen van mensen in de bijstand. Dat ze zelfs geholpen moeten worden met boodschappen en dat de overheid op die mensen jaagtquote:Op zondag 31 oktober 2021 07:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Helemaal met je eens. Maar als ik dan lees dat zo her en der met bijstand er toch 1000 per maand vrij besteedbaar is en daar de auto(!) lasten al vanaf zijn dan zit er zo hier en daar toch iets scheef.
Bijstand hoeft van mij niet uitknijpen te zijn maar ik hoop toch oprecht dat @:mirandavooryou het een beetje aandikt.
Riiiiiiiiiiight.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:30 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Een maand geleden had ze nog een baan:quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En een maand daarvoor was ze boos dat de werkgever haar contract wilde verlengen.quote:Op maandag 27 september 2021 21:30 schreef Mirandaforyou het volgende:
Helaas zal de deurwaarder mijn salaris innen. Stoppen met werken en geen inkomen en geen bijstand aanvragen is helaas de enigste optie.
Ik heb ook nog een hoop aandelen weet niet of ze daarbij kunnen.
Zoon werkt dus wel en moeder is arbeidsongeschikt, maar dat heeft deze trollTS bewust uit de OP gelaten.quote:Op zondag 31 oktober 2021 05:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Zowel vrouw en zoon werken niet en krijgen elke maand gratis geld. Weinig landen in de wereld waar je het dan zo breed hebt hoor in die situatie.
Ze zat niet in de bijstand ten tijde van haar zwangerschap en wist toen nog niet dat ze arbeidsongeschikt zou raken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:43 schreef PS. het volgende:
Misschien had Mirjam even moeten nadenken door wat voor figuur ze zich liet bezwangeren, zoals zoveel bijstandsmoeders. Het lijkt er vaak op dat eerst even snel zwanger worden belangrijker is dan kijken hoe een persoon echt is.
Ik zou wel eens een grafiek willen zien hoeveel alleenstaande moeders er zijn TOV 30 jaar geleden.
Het vreemde vind ik nog wel dat de man altijd de schuldige lijkt te zijn. Terwijl die vrouwen er echt zelf voor kozen.
Buiten dat, dus buiten geld om. Je wil voor je kind toch ook een goede opvoeding met een vader en een moeder?quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:45 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ze zat niet in de bijstand ten tijde van haar zwangerschap en wist toen nog niet dat ze arbeidsongeschikt zou raken.
En dat vader zijn financiële verplichtingen niet nakomt is hem zeker wel aan te rekenen.
Dit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:28 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik ken alleen de trieste verhalen van mensen in de bijstand. Dat ze zelfs geholpen moeten worden met boodschappen en dat de overheid op die mensen jaagt
Ik zou eerder uitgaan van die bekende verhalen ipv één fokker die al genoeg topics bij elkaar gelogen heet. En die fokker kan haar verhaal makkelijk bewijzen, maar dat gebeurt natuurlijk weer niet.
Miranda zit hier voor de aandacht.
Dit dus inderdaad. Hier klopt iets niet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef BlaZ het volgende:
1000 is niet veel geld meer in deze tijd. Een reperatie aan je auto en je bent weer 800 euro kwijtquote:Op zondag 31 oktober 2021 07:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Gezien je pohi, waarbij je vorige maand nog aan het klagen was dat je contract verlengd werd terwijl je liever ww kreeg, en nu zogenaamd als God in Frankrijk leeft met een uitkering lijk je me eerder een fabulerende fantast. Dat je snel conflicten met mensen krijgt zal dan ook te wijten zijn aan je aantoonbare gelul.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:11 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
1000 is niet veel geld meer in deze tijd. Een reperatie aan je auto en je bent weer 800 euro kwijt
De bijstand valt nog mee en is best streng
Ga maar eens verdiepen in de wajong uitkering en je ziet wat voor een feest Nederland is.
Ik ken een aantal mensen die deze uitkering hebben en ze hebben weinig behoefte om te werken. Ze krijgen standaard 1260 per maand zonder meldplicht en mogen gewoon vermogen hebben en een dure auto. Daarnaast ook nog een studiefinanciering ontvangen tijdens een studie. Een aantal maanden in het buitenland leven is met deze uitkering ook geen probleem, dat hoef je bij de bijstand niet te flikken
Voor deze uitkering kan ik ook ik aanmerking komen omdat ik borderliner heb van kinds af aan en moeilijk een baan kan behouden. Ik krijg snel conflicten met mensen.
Ja ook met deze post van je ben ik het niet eens.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik zei "adviseren". En als je een jankverhaal over je 'armoedige' bestaan als uitkeringstrekker ophangt in de krant, dan is het niet zo gek om kritisch te zijn wanneer je zoon aan het Conservatorium studeert. Baankansen zijn minimaal. Veel afgestudeerden hebben nu een of ander ongeschoold baantje omdat hun opleiding nergens anders bij aansluit en wanneer ze er wel werk in vinden, is het tegen een minimuminkomen.
Prima als je tevreden bent met minder omdat het je passie is. Maar als je als bijstandsmoeder al zo huilt over hoe zwaar je het hebt, is het natuurlijk redelijk stuitend dat je de belastingbetaler ook nog eens laat betalen voor een in veel gevallen uitzichtloze studie van je zoon. Het kan mijns inziens niet zo zijn dat anderen maar in reguliere banen moeten werken om de hobby's van anderen te betalen. Dan maar geen Conservatorium, helaas. Vrijwel niemand kan alleen maar doen wat hij leuk vindt of heel erg graag wil.
1000 euro per maand vrij te besteden aan het mee mogen doen aan het sociale leven is toch wel iets waar de meeste mensen met de een of andere uitkering slechts van mogen dromen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit is echt het enige in al je posts wat ik geloof.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:11 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
1000 is niet veel geld meer in deze tijd. Een reperatie aan je auto en je bent weer 800 euro kwijt
De bijstand valt nog mee en is best streng
Ga maar eens verdiepen in de wajong uitkering en je ziet wat voor een feest Nederland is.
Ik ken een aantal mensen die deze uitkering hebben en ze hebben weinig behoefte om te werken. Ze krijgen standaard 1260 per maand zonder meldplicht en mogen gewoon vermogen hebben en een dure auto. Daarnaast ook nog een studiefinanciering ontvangen tijdens een studie. Een aantal maanden in het buitenland leven is met deze uitkering ook geen probleem, dat hoef je bij de bijstand niet te flikken
Voor deze uitkering kan ik ook ik aanmerking komen omdat ik borderliner heb van kinds af aan en moeilijk een baan kan behouden. Ik krijg snel conflicten met mensen.
Ik moest ook gewoon werken op die leeftijd. Niks mis mee.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Gooi die ¤1000 per maand in crypto en over een paar jaar heb je die uitkering niet eens meer nodig.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:59 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Los van mijn situatie, als je in de bijstand als alleenstaande ouder zit krijg je 1075 per maand. Dan komen alle toeslagen van kgb, huur en zorg, kinderbijslag er nog bij, dan zit je al tegen de 1000 erbij. Dan zijn er nog extra potjes zoals de individuele toeslag en de persoonlijke toelage.
Als jouw vaste lasten 1000 per maand zijn hou je dus 1000+ over.
Denk een hoop wiet want 1260 per maand? Dat is pure onzin, bruto misschien maar ik geef persoonlijk alleen om netto bedragen.quote:
Ze zwetst, als het een “zij” is überhaupt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:37 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Gooi die ¤1000 per maand in crypto en over een paar jaar heb je die uitkering niet eens meer nodig.
Tenzij je heel veel werkte, kom je 1 vaak niet in de wia (omdat je al heel gauw op het percentage komt dat je meer kan verdienen voordat recht op wia) en 2 als je niet veel kon werken.. beland je deels gewoon in de bijstand.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
Aangeleerde hulpeloosheid is wel een dingetje hier.
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je wia. En daaarnaast zijn de vaste lasten wel erg hoog.
Vervelende situatie, maar lijkt me niet onoverkomelijk. Sowieso kan ze ook niet eten als zoon uit huis gaat.
Overigens vind ik de studiekeuze van de zoon. Iet echt relevant. Zelfde geldt voor alle mensen die sociale studies volgen. De meesten komen absoluut niet terecht op een plek waar ze iets doen met hun studie.
Terwijl zijn vriend een auto of huis krijgt van zn pa, lekker kan leven en een baantje voor het tijdverdrijf heeft.quote:
Hmmm bij mij was het meer je gaat maar kostgeld betalen op je 18e terwijl het geld er in principe wel was.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Terwijl zijn vriend een auto of huis krijgt van zn pa, lekker kan leven en een baantje voor het tijdverdrijf heeft.
Ik zie niet waarom iemand van 18 een opdracht moet krijgen om voor eten op tafel te vechten voor z'n familie en waarom iemand ineens niet een studie mag doen die bij 'm past of die hij leuk vindt omdat er armoede is. Dat gaat helemaal in tegen het gegeven dat je in dit land kansen en vrijheden verdient in het leven.
Dit oordelen van rijkere mensen die toevallig in een financieel warmer bad zitten over wat anderen moeten doen terwijl ze zelf alles doen waar ze van dromen, is wat er mis is.
De drempel van wat er mogelijk moet zijn moet omlaag, dat is wat dit voorbeeld schetst. We moeten niet naar een cultuur toe waarin kinderen de familie moeten dragen omdat de voorzieningen tekort schieten.
Meen jij dat? Want als jij dat meent steun jij daarmee de personen die voor financiële en geestelijke verarming van ons land hebben gezorgd.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik moest ook gewoon werken op die leeftijd. Niks mis mee.
Dan blijven ze langer leven en profiteren ze nog langer van jouw centen...quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:27 schreef pferdfahrer het volgende:
Het zou schelen als ze stopt met roken.
Echt uitkeringstrekkers die roken en zuipen, fucking ondankbare honden.
Nieuwe watte ??quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
Die jongen heeft wel echt alle potentie om de nieuwe Braddie te worden.
Oh die filmpjes van Kutjoch! Ja lachen zijn die.quote:
Ja ik moest gewoon werken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Meen jij dat? Want als jij dat meent steun jij daarmee de personen die voor financiële en geestelijke verarming van ons land hebben gezorgd.
Ja, asielzoekers krijgen buitengewoon veel aandacht, geld en middelen. Crimineel, religieus fanatiekeling, het maakt niet uit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tenzij je heel veel werkte, kom je 1 vaak niet in de wia (omdat je al heel gauw op het percentage komt dat je meer kan verdienen voordat recht op wia) en 2 als je niet veel kon werken.. beland je deels gewoon in de bijstand.
In Nederland anno 2021 kun je echt beter nog een asielzoeker zijn.
Ik ben arbeidsongeschikt maar krijg geen WIA. De UWV-arts vond dat ik nog werk kon doen voor 45 minuten per dag, afgesloten van visuele en auditieve prikkels. Mijn bedrijfsarts die mij al veel langer in de gaten hield en m'n huisarts waarvoor hetzelfde gold hadden beiden een verklaring ingestuurd dat het niet meer kon overigens, maar dat maakte niet uit. M'n laatste beroep is m'n vader alleen geweest omdat ik op dat moment bedgebonden was. Maakt allemaal niet uit joh.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
Aangeleerde hulpeloosheid is wel een dingetje hier.
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je wia. En daaarnaast zijn de vaste lasten wel erg hoog.
Vervelende situatie, maar lijkt me niet onoverkomelijk. Sowieso kan ze ook niet eten als zoon uit huis gaat.
Overigens vind ik de studiekeuze van de zoon. Iet echt relevant. Zelfde geldt voor alle mensen die sociale studies volgen. De meesten komen absoluut niet terecht op een plek waar ze iets doen met hun studie.
En je ouders, zonder dat je het wist, de tegemoetkoming in de schoolkosten opstrijken zeker?quote:Op zondag 31 oktober 2021 11:33 schreef daNpy het volgende:
Ja ik moest gewoon werken.
Ook zelf schoolgeld betalen van m'n bijbaan.
Niks mee te maken! Je bent gewoon een aansteller ja! Gewoon "aangeleerde hulpeloosheid" heb ik net gelezen...quote:Op zondag 31 oktober 2021 11:57 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik ben arbeidsongeschikt maar krijg geen WIA. De UWV-arts vond dat ik nog werk kon doen voor 45 minuten per dag, afgesloten van visuele en auditieve prikkels. Mijn bedrijfsarts die mij al veel langer in de gaten hield en m'n huisarts waarvoor hetzelfde gold hadden beiden een verklaring ingestuurd dat het niet meer kon overigens, maar dat maakte niet uit. M'n laatste beroep is m'n vader alleen geweest omdat ik op dat moment bedgebonden was. Maakt allemaal niet uit joh.
Inwonend bij m'n ouders krijg ik nu een bijstandsuitkering waar ik de medicijnen net wel, net niet van kan betalen. Voor de kosten van m'n dieet(voedselintoleranties) draaien mijn ouders op. Voor m'n verzorging ook. Ik heb het geluk dat m'n broers al hebben aangegeven me straks op te willen vangen anders had ik na overlijden van m'n ouders binnen een maand dood geweest. Hoe het gaat met de medicijnen e.d. is echter de vraag.
Dan kreeg je een aantal jaren terug nog wat geld terug voor medische kosten en nodige dieetkosten waardoor er een buffertje was voor het jaar erna. Nu gaat dat ook niet meer op.
Alles wat moet is nooit goed. Want het zijn tirannen die zeggen dat ieder mens werken moet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 11:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja ik moest gewoon werken.
Ook zelf schoolgeld betalen van m'n bijbaan.
Verschil tussen mij en Mirjam is dat ik mijn hand niet op houd bij de staat en nog nooit geldproblemen heb gehad omdat ik de waarde van geld heb geleerd.
Nope, de aanvullende beurs mocht ik zelf houden natuurlijk, ook zelf boeken kopen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
En je ouders, zonder dat je het wist, de tegemoetkoming in de schoolkosten opstrijken zeker?
Boeboeboe tegenwoordig wil iedereen overal recht op hebben zonder er iets voor te doen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Alles wat moet is nooit goed. Want het zijn tirannen die zeggen dat ieder mens werken moet.
Voor 100% eens. Er is alleen een enorm verschil tussen bijdragen of moeten onderhouden. Van dat laatste lijkt hier sprake gegeven de moeder in een gat stort en als je de wensen van sommigen leest. En dat moet je niet willen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:15 schreef kree het volgende:
[..]
Hmmm bij mij was het meer je gaat maar kostgeld betalen op je 18e terwijl het geld er in principe wel was.
M’n studie betaalde ik ook zelf (met behulp van de studiefinanciering dat wel)
Ik zie niet in waarom iemand van 18 niet gewoon een bijbaan kan zoeken en bijdragen in de kosten?
Vond ik het leuk dat ik kostgeld moest betalen? Nee dat niet echt maar kwam ook echt niet te kort. En tja anders maar gewoon meer uren werken en in de vakanties natuurlijk.
En nu ben ik toch nog niet eens zo heel oud
Klopt niks van. Waarschijnlijk krijgt hij pas een brief vlak voor zijn 18e verjaardag, omdat de info recent moest zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:42 schreef Vasilevski het volgende:
Hoe is het nu mogelijk dat de aanvraag voor aanvullende beurs al 5 maanden duurt? Komt dat vaak voor? Denk dat dat het grootste obstakel is. Of er gaat iets gruwelijk mis bij DUO, of ze vertellen niet het volledige verhaal.
Waarschijnlijk omdat hij aangevraagd is toen er nog geen recht op was.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:42 schreef Vasilevski het volgende:
Hoe is het nu mogelijk dat de aanvraag voor aanvullende beurs al 5 maanden duurt? Komt dat vaak voor? Denk dat dat het grootste obstakel is. Of er gaat iets gruwelijk mis bij DUO, of ze vertellen niet het volledige verhaal.
Aanvullende beurs mag je nu nog steeds houden mits je je diploma haaltquote:Op zondag 31 oktober 2021 12:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Alles wat moet is nooit goed. Want het zijn tirannen die zeggen dat ieder mens werken moet.
En moet hij een zorgverzekering gaan betalen...quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:43 schreef monkyyy het volgende:
Als Ramon 18 wordt, valt die jaarlijkse 408 euro alleenstaande ouderentoeslag voor mirjam weg. Maar, vanaf zijn 18e kan Ramon zorgtoeslag krijgen. 107 euro per maand.
Problem solved.
Als je dat kadert moet je als staat zorgen dat die basisbehoefte op orde is.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:44 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Klopt niks van. Waarschijnlijk krijgt hij pas een brief vlak voor zijn 18e verjaardag, omdat de info recent moest zijn.
Ik vind het tevens ook raar dat ze van het kindgebondenbudget moeten eten en daarna van de studiefinanciering? Deze bijdrage zijn bedoeld voor het kind of voor je studie. Het is niet de bedoeling dat deze gebruikt worden voor de basisbehoefte.
Dit gevoel krijg ik ook wel een beetje ja. In veel andere landen had ze in een kartonnen doos geleefd. Sowieso heb ik het idee dat hier niet overal even slimme keuzes gemaakt zijn. Op je 43ste nog een kind krijgen vind ik wat raar, maar goed. Maar verder is het ook een vaag verhaal.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mirjam, je bent in principe al tien jaar met pensioen, hebt een dak boven je hoofd, je zoon heeft een kamer vol instrumenten en kan een nutteloze opleiding volgen. Hou je bek gewoon.
Het lastige is, dat er bijna geen kamer/studio's/woningen zijn. Dat maakt het nog treuriger.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:23 schreef Leandra het volgende:
Die vaste lasten zijn wat hoog, ze zou dus ook geen eten meer kunnen kopen als haar zoon uit huis zou gaan.
Overigens bljft het een vervelende situatie, als je in de bijstand zit en je kind 18 wordt, in sommige gevallen kan het kind het best het huis uit gaan.
Dat doet de staat ook, je hebt altijd de belasting vrije voet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je dat kadert moet je als staat zorgen dat die basisbehoefte op orde is.
Op de toeslagen mogen schuldeisers geen beslag leggen en er moet geld overblijven van het basisinkomen om te eten (mits zij schulden heeft)quote:Als er beslag is gelegd op uw inkomen moet u wel voldoende geld overhouden om de basiskosten van uw levensonderhoud te kunnen betalen. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd. Daar heeft iedereen recht op.
Degene die het meeste hebben, doen echter nooit bewijzen dat zij rechtmatig aan die producten zijn gekomen. Als een mens dan zegt dat hij dat bewijzen moet, zegt hij hetzelfde als ik, namelijk "alles wat moet is nooit goed"quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Boeboeboe tegenwoordig wil iedereen overal recht op hebben zonder er iets voor te doen.
Overigens betaalt ze zo te zien ook niet heel veel huur, met die ¤ 274 aan huur- en zorgtoeslag, want daarvan zal ¤ 107 zorgtoeslag zijn, dus dan blijft er 167 voor huur over en dan moet het vrijwel zeker om een vrij lage (ongeveer ¤ 400) huur gaan.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:20 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Het lastige is, dat er bijna geen kamer/studio's/woningen zijn. Dat maakt het nog treuriger.
Ik heb een mooie gitaar gezien, kan ik 6000¤ van je lenen?quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:25 schreef Mirandaforyou het volgende:
We kunnen hier alleen een eerlijk oordeel op geven als we weten waar haar vaste lasten uit bestaan. Misschien rekent ze daar de muzieklessen van haar zoon bij? Of de muziekinstrumenten op afbetaling?
Kosten die dingen zo duurquote:Op zondag 31 oktober 2021 13:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb een mooie gitaar gezien, kan ik 6000¤ van je lenen?
Omtzigt heeft laatst een hele preek gegeven over armoede, het belastingstelsel, situaties en de valkuilen tussen wal en schip.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:23 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Dat doet de staat ook, je hebt altijd de belasting vrije voet.
[..]
Op de toeslagen mogen schuldeisers geen beslag leggen en er moet geld overblijven van het basisinkomen om te eten (mits zij schulden heeft)
Vind jij een inkomen zonder tegenpreststie van 1300 netto onder 'armoede' vallenquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:43 schreef Tyr80 het volgende:
Gaaf land etc.
Idioot hoeveel arme mensen er zijn in dit land.
Schulden zijn het begin van het einde, het risico op armoede is enorm. Ik heb dan ook geen schulden. En deze gitaar verkopen ze niet in een webshop.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:42 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Kosten die dingen zo duur
Maar bij de Wehkamp en Mediamarkt kan je toch een deal sluiten dat je elke maand 100 euro betaald?
Dat idee kreeg ik ook.quote:Op zondag 31 oktober 2021 07:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
Een simpele proefberekening op toeslagen.nl wijst al uit dat ¤ 200 huurtoeslag bij een huur van ¤ 400 nonsens is, het komt met ¤ 166 huurtoeslag niet eens in de buurt.
Ergo: Miranda trollt en doet dat ook nog eens mer verzonnen bedragen.
Ze breidt haar eigen fantasiewereld uit naar die van mensen in de bijstand, en anderen denken dan dat bijstand niet karig genoeg is omdat een troll hier allerlei BS bedragen post.
En vergeet de enorme toename van dakloosheid niet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omtzigt heeft laatst een hele preek gegeven over armoede, het belastingstelsel, situaties en de valkuilen tussen wal en schip.
Het is voor de gemiddelde NLer aan de zijlijn die meer bestedingsruimte heeft altijd supermakkelijk om te oordelen over iemand die het minder heeft. Je hebt dat zelfs in 3e wereldlanden "ja maar ze hoeven niet op straat te bedelen, de overheid doet dit en dat". Je zult dat altijd houden. Hier telt niet de mening van de NLer met een beter plaatje. Hier telt dat het aantal mensen bij de voedselbank omlaag moet en het fundament van tijd tot tijd onderhoud nodig heeft.
Ik heb de invoering nog meegemaakt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:26 schreef daNpy het volgende:
Nope, de aanvullende beurs mocht ik zelf houden natuurlijk, ook zelf boeken kopen.
Het was toen wel anders als nu (aanvullende beurs een lening tot je je diploma haalde).
Oh dat wist ik niet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:47 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Vind jij een inkomen zonder tegenpreststie van 1300 netto onder 'armoede' vallen
Ik had het over die Mirjam. Haal mijn woorden niet uit zijn verband kloothommel.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niks mee te maken! Je bent gewoon een aansteller ja! Gewoon "aangeleerde hulpeloosheid" heb ik net gelezen...
Over het algemeen is het niet zo ingewikkeld geregeld bij DUO. Daar hoort inderdaad nog een verklaring bij.quote:Op zondag 31 oktober 2021 12:42 schreef Vasilevski het volgende:
Ik zit zelf al jaren in en uit in uitkeringen en ik weet er alles van.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Omtzigt heeft laatst een hele preek gegeven over armoede, het belastingstelsel, situaties en de valkuilen tussen wal en schip.
Het is voor de gemiddelde NLer aan de zijlijn die meer bestedingsruimte heeft altijd supermakkelijk om te oordelen over iemand die het minder heeft. Je hebt dat zelfs in 3e wereldlanden "ja maar ze hoeven niet op straat te bedelen, de overheid doet dit en dat". Je zult dat altijd houden. Hier telt niet de mening van de NLer met een beter plaatje. Hier telt dat het aantal mensen bij de voedselbank omlaag moet en het fundament van tijd tot tijd onderhoud nodig heeft.
Dat ligt er aan wat je nodig hebt om in leven te blijven. NL is duur.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:47 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Vind jij een inkomen zonder tegenpreststie van 1300 netto onder 'armoede' vallen
Waarop @Solstice1 jou ff haarfijn uitlegt hoe het wel zit met de WIA...quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:50 schreef Spanky78 het volgende:
Ik had het over die Mirjam. Haal mijn woorden niet uit zijn verband kloothommel.
Ik wist dat ze strenger geworden waren, maar niet hoeveel.quote:Op zondag 31 oktober 2021 11:57 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik ben arbeidsongeschikt maar krijg geen WIA. De UWV-arts vond dat ik nog werk kon doen voor 45 minuten per dag, afgesloten van visuele en auditieve prikkels. Mijn bedrijfsarts die mij al veel langer in de gaten hield en m'n huisarts waarvoor hetzelfde gold hadden beiden een verklaring ingestuurd dat het niet meer kon overigens, maar dat maakte niet uit. M'n laatste beroep is m'n vader alleen geweest omdat ik op dat moment bedgebonden was. Maakt allemaal niet uit joh.
Inwonend bij m'n ouders krijg ik nu een bijstandsuitkering waar ik de medicijnen net wel, net niet van kan betalen. Voor de kosten van m'n dieet(voedselintoleranties) draaien mijn ouders op. Voor m'n verzorging ook. Ik heb het geluk dat m'n broers al hebben aangegeven me straks op te willen vangen anders had ik na overlijden van m'n ouders binnen een maand dood geweest. Hoe het gaat met de medicijnen e.d. is echter de vraag.
Dan kreeg je een aantal jaren terug nog wat geld terug voor medische kosten en nodige dieetkosten waardoor er een buffertje was voor het jaar erna. Nu gaat dat ook niet meer op.
Bijstandstrekkers in Nederland leven luxueuzer dan 80% van de wereldbevolkingquote:Op zondag 31 oktober 2021 13:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt om in leven te blijven. NL is duur.
Je bent nooit voordeliger uit in de bijstand. Ik kan hier niet oordelen over mensen in de bijstand. Maar de mensen die ik ken(godzijdank maar zeer weinig) en tijdelijk werkloos waren was al een en al drama en dan spreek je over de ww terwijl bijstand nog erger is. Alleen al op sociaal gebied verlies je enorm.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:52 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ik zit zelf al jaren in en uit in uitkeringen en ik weet er alles van.
Met één kind is het prima te doen, als je verder geen schulden hebt. Maar met 2 of 3 kinderen word het allemaal veel lastiger. Maar daar hebben ook werkende moeders last van die alleenstaand zijn, dan gaat er nog een grote bijdrage uit naar de opvang etc, waardoor het voordeliger is om in de bijstand te zitten. Hier werkt de overheid zelf aan mee.
Klopt. Dakloos zijn kan dan verschillende redenen hebben maar als je als overheid de gaten dicht die er nu zijn ontstaan waar bv 'ook' geld en menskracht voor de GGZ vrijkomt dan kom je verder dan het aan zn beloop laten.Verder is het snijden in belonen van de multinationals, de grote bedrijven en de miljonairs iets waar de VVD niet heel erg happig op is.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En vergeet de enorme toename van dakloosheid niet.
Dat is geen reden om van NL een slechter land te maken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijstandstrekkers in Nederland leven luxueuzer dan 80% van de wereldbevolking
Toename komt ook door de oostblokkers hier.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En vergeet de enorme toename van dakloosheid niet.
Indirect. Huizen worden opgekocht door speculanten en volgestopt met Polen. Maar die (buitenlandse) speculanten zijn de schuld van de VVD.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:56 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Toename komt ook door de oostblokkers hier.
Als werkende bouw je natuurlijk pensioen op, vakantiegeld en je blijft onder de mensen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je bent nooit voordeliger uit in de bijstand. Ik kan hier niet oordelen over mensen in de bijstand. Maar de mensen die ik ken(godzijdank maar zeer weinig) en tijdelijk werkloos waren was al een en al drama en dan spreek je over de ww terwijl bijstand nog erger is. Alleen al op sociaal gebied verlies je enorm.
Ik heb gewoon fulltime gewerkt hoor als alleenstaande moeder van drie kleine kinderen. Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat dat niet zou kunnen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:03 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Als werkende bouw je natuurlijk pensioen op, vakantiegeld en je blijft onder de mensen.
Maar als alleenstaande moeder met bijvoorbeeld 3 kleine kinderen is werken best zwaar. Je zou dan parttime kunnen werken+/- 1100/1200 verdienen. Dan komen er nog extra kosten bij de voor de overblijf en kinderopvang en moet je constant stressen om je kinderen overal op tijd te brengen en dan ook nog op tijd op het werk te komen.
Dan heb je in de bijstand meer rust en maak je aanspraak op bijzondere bijstand terwijl je hetzelfde bedrag krijgt als je zou werken.
En dan zit je jaren in de bijstand en zodra de kinderen ouder worden vind je nergens meer werk omdat je jarenlang in de bijstand hebt gezeten. Want hoe langer werkloos hoe moeilijker het word om nog in een normaal ritme te komen. Bovendien zijn je diploma's geen fuck meer waard. Als ik nog nooit gewerkt had en ondanks een hbo papiertje uit de begin jaren 80 dat nu geen fuck meer waard is kwam ik niet verder dan de post rondbrengen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:03 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Als werkende bouw je natuurlijk pensioen op, vakantiegeld en je blijft onder de mensen.
Maar als alleenstaande moeder met bijvoorbeeld 3 kleine kinderen is werken best zwaar. Je zou dan parttime kunnen werken+/- 1100/1200 verdienen. Dan komen er nog extra kosten bij de voor de overblijf en kinderopvang en moet je constant stressen om je kinderen overal op tijd te brengen en dan ook nog op tijd op het werk te komen.
Dan heb je in de bijstand meer rust en maak je aanspraak op bijzondere bijstand terwijl je hetzelfde bedrag krijgt als je zou werken.
Haarfijn? N=1. Voor haar/hem helemaal ruk natuurlijk, maar niet echt steekhoudend argument voor generaliseren.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarop @:Solstice1 jou ff haarfijn uitlegt hoe het wel zit met de WIA...
Niet als zzp-er. En al je je al vrijwillig verzekert voor een flinke premie, mag je al blij zijn als je het toegewezen krijgt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je wia.
Ja wel eens maar dan moet moeder wat aan haar uitgaven gaan doen en natuurlijk niet gaan zeuren dat de uitkering te laag isquote:Op zondag 31 oktober 2021 12:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Voor 100% eens. Er is alleen een enorm verschil tussen bijdragen of moeten onderhouden. Van dat laatste lijkt hier sprake gegeven de moeder in een gat stort en als je de wensen van sommigen leest. En dat moet je niet willen.
Als kind mag je niet vanaf je 18e de opdracht krijgen je familie te onderhouden. Als zoiets gewoon wordt lopen we heel geleidelijk derde wereldlanden achterna.
Lees dan het artikel bij het AD. Daar worden wat van je vragen beantwoord.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:16 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit gevoel krijg ik ook wel een beetje ja. In veel andere landen had ze in een kartonnen doos geleefd. Sowieso heb ik het idee dat hier niet overal even slimme keuzes gemaakt zijn. Op je 43ste nog een kind krijgen vind ik wat raar, maar goed. Maar verder is het ook een vaag verhaal.
Waarom zit ze in de bijstand?
Elke gemeente heeft allerlei potjes voor steun op allerlei vlakken. Maakt ze daar geen gebruik van? (Ik weet dat mensen in de bijstand over het algemeen altijd precies weten waar ze welke subsidie kunnen aanvragen).
Kan die zoon niet een bijbaantje nemen. Die 400 euro in de maand die ze straks mislopen zijn toch wel op te vangen met een bijbaantje? Maar goed wellicht wordt ze dan weer gekort op andere dingen.
Vragen, vragen, vragen. Maar ik heb wel het idee dat lang niet het hele verhaal wordt verteld hier.
Bullshit. Waar jij stopte met kopieren beginnen geen foto's maar precies het stuk over waarom ze in de bijstand zit.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Vergeten te kopieeren door de foto's ertussen
Met 1300 netto is er in mijn ogen geen sprake van armoede. Hooguit van zoiets als een te hoog uitgavepatroon.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt om in leven te blijven. NL is duur.
Dat valt dan prima binnen de 10 jaar waar het AD over heeft.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:32 schreef Gia het volgende:
Volgens haar twitter account zat ze in 2012 al in de bijstand.
Tja, als je vanwege woningnood geen betaalbare woning kan regelen, heb je hoge vaste lasten of ben je dakloos.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:37 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Met 1300 netto is er in mijn ogen geen sprake van armoede. Hooguit van zoiets als een te hoog uitgavepatroon.
Mag ook wel met zo'n land dat 4e rijkste ter wereld is. Gegeven deze houding hier mag welverdienend NL waar sommigen zelfs redelijk kapitaalkrachtig zijn geboren wel wat meer belasting betalen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je hier die 1300 nog wat, van aftrekt, houdt ze minimaal 100 euro per week over. Het bedrag dat ze gekort gaat worden, moet zoonlief aanvullen. Kostgeld, gewoonste zaak van de wereld.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:23 schreef spoilert het volgende:
Net even snel berekend, bijstand +21 jaar, 1 kind, huurwoning van ¤600 in de maand
Bijstand: 1024,77, toeslagen (KGB, zorgtoeslag, hoersubsidie) ¤791, per maand. Dat maakt ¤1815,77 per maand.
En dan komt er nog kinderbijslag bij en alle andere potjes die de gemeente heeft. Tja dan snap ik wel dat je thuis blijft....
Dat ging over TSquote:Op zondag 31 oktober 2021 14:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je hier die 1300 nog wat, van aftrekt, houdt ze minimaal 100 euro per week over. Het bedrag dat ze gekort gaat worden, moet zoonlief aanvullen. Kostgeld, gewoonste zaak van de wereld.
Overigens vind ik die vaste lasten wel wat aan de hoge kant. Tenzij ze de toeslagen niet meetelt.
Vraag me ook af of ze een auto heeft, rookt, regelmatig naar de kapper gaat, en dat allemaal meetelt als noodzakelijke kosten.
Ze heeft huurtoeslag, dan heb je geen te hoge huur.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als je vanwege woningnood geen betaalbare woning kan regelen, heb je hoge vaste lasten of ben je dakloos.
quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze heeft huurtoeslag, dan heb je geen te hoge huur.
Natuurlijk, en jij weet wat haar maandelijkse lasten zijn, of ze extra kosten heeft vanwege ziektes e.d.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:37 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Met 1300 netto is er in mijn ogen geen sprake van armoede. Hooguit van zoiets als een te hoog uitgavepatroon.
Volgens mij gaat het daar niet om, maar ook weer lekker makkelijk geroeptoetert.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het geldt sowieso al voor praktisch alle mensen die dezelfde ziekte hebben als ik, wat er in Nederland geloof ik zo'n 100.000 zijn. Er zijn er een aantal die met een goede advocaat wel de WIA in zijn gekomen maar het overgrote merendeel niet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Haarfijn? N=1. Voor haar/hem helemaal ruk natuurlijk, maar niet echt steekhoudend argument voor generaliseren.
Ik zie wel degelijk een hoop aangeleerde hulpeloosheid. En dan vooral opgehitst worden tegen diverse instanties als mensen niet krijgen wat ze willen.
Het is zo ongeveer de oorzaak van steeds strengere regels en mensen die daardoor tussen wal en schip vallen. Te veel mensen die bewust of onbewust misbruik maken van het systeem.
Er zijn best veel mensen die zelf denken dat ze niet kunnen/hoeven werken terwijl dat wel kan. Mensen met echte beperkingen zijn daar deels het slachtoffer van.
Ja, ik regel de financiën van mijn moeder. Ze heeft alleen AOW en heeft, na aftrek van de vaste laten 600 euro over om kapot te slaan. Daar is de eigen bijdrage, CAK, dan al vanaf. Eten krijgt ze in het restaurant van het zorgcomplex.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:59 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
![]()
Snap jij de definitie van huur toeslag????
Moeder is arbeidsongeschikt, dat er hier iemand rondloopt wiens man na 15 hernia's nog probleemloos een Volvo XC70 kan optillen betekent niet dat iedereen na een aantal hernia's nog kan werken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:26 schreef Mirandaforyou het volgende:
Als ze met ze 2e zouden werken, zou het probleem opgelost zijn. Ik heb naast mijn studie ook altijd 24 u gewerkt. Ik kreeg rond mijn 18e 500 euro salaris per maand en studiefinanciering 400 euro per maand.
Toen ik 21 was verdiende ik 800/900 per maand bij 24 u werken + 300 fooi en dan studiefinanciering er ook nog bij. Dit was toen ik nog thuis woonde.
Daar kan je prima van leven als thuiswonende student. Vanaf mijn 18e moest ik alles zelf betalen en dat is een goede les geweest. Door het vele werken had ik inderdaad minder tijd voor mijn studie maar dat zijn afwegingen die je op dat moment moet maken.
Zoek gewoon voor de lol eens op wat de baankansen zijn. Hoeveel succesvolle sessiemuzikanten die van muziek kunnen leven denk je dat er zijn? En daarbij: van hoeveel daarvan denk je dat een Conservatorium-opleiding daarop van invloed is geweest?quote:Op zondag 31 oktober 2021 05:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik ken diverse mensen die naar 't conservatorium zijn gegaan en die doen 't allemaal lekker qua geld. Een goede (sessie)muzikant is gewoon best lekker verdienen, veel meer dan een schilder of beeldend kunstenaar ofzo. Ze zien ook veel van de wereld omdat ze overal mogen optreden. Sorry dat niet iedereen jouw kantoorslavenbestaan wil.
Overigens bestaan er echt een hoop flutstudies in de kunst- en cultuur met zeer sombere kansen op de arbeidsmarkt, dat is zeker waar. Maar een geschoold muzikant zijn is een stuk waardevoller dan iemand die op de uni 4 jaar allerlei theorie heeft geleerd over kunst en cultuur maar verder vrij weinig kan.
Dat gaat dan 100% van de bijstand af helaas.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:15 schreef kree het volgende:
Ik zie niet in waarom iemand van 18 niet gewoon een bijbaan kan zoeken en bijdragen in de kosten?
Op basis waarvan had Mirjam als ZZP'er die arbeidsongeschikt werd dan WIA moeten krijgen?quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik had het over die Mirjam. Haal mijn woorden niet uit zijn verband kloothommel.
En jij vertegenwoordigt precies wat er in mijn ogen mis is in de maatschappij: iedereen moet vooral doen wat ze interesseert en leuk vinden, ook al biedt het totaal geen perspectief op financieel vlak. Dat kan een ander, die dat misschien ook wel zou willen, dan voor je betalen omdat die ervoor kiest om in de eerste plaats zelfredzaam te zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 06:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij vertegenwoordigt precies wat er mis in de maatschappij. Doe iets wat perspectief biedt op financieel vlak ook al interesseert het je totaal niet.
Dat ligt vooral aan het feit dat 80% van de wereldbevolking een levensstandaard heeft die hier niet alleen ver onder de armoedegrens zou vallen maar waardoor je je kinderen bijvoorbeeld kwijt zou raken als je in NL zo zou leven.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
blijft een vreemd gegeven, dat je met 18.jaar volwassen hoort te zijn en moet werken maar je beïnvloed met jouw inkomen (geregistreerd op jouw naam en jij betaalt belasting erover) het inkomen van een totaal ander persoon. best krankjorumquote:Op zondag 31 oktober 2021 15:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat gaat dan 100% van de bijstand af helaas.
Conservatorium hoeft niet alleen op te leiding richting uitvoerend muzikant. Er is Een maatje van me is na verloop van tijd audicien geworden, dat is dan wel iets anders maar zijn achtergrond is vaak best handig.
Een studie volgen puur omdat het veel geld verdienen wordt heb ik weer minder waardering voor.
Dat is ook niet nodig. Jij verkondigt slechts je mening, net als ik.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja ook met deze post van je ben ik het niet eens.
Dit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:33 schreef Cherni het volgende:
Dat we in Nederland voedselbanken nodig hebben is al een teken van armoede. En de mantra maar in Afrika is het nog slechter is ook iets om niet goed van te worden.
Alle werkende moeten zich realiseren dat er mogelijk ooit een tijd aanbreekt dat je ook van bepaalde voorzieningen gebruik moet maken. Persoonlijk zie ik ons vangnet als een verzekering. Onder rancune dit willen afbreken omdat je het nu niet nodig hebt is niet al te best. En wat mij betreft een luxe als ik er nooit gebruik van hoef te maken.
We praten over bijstandsniveau, minder dan het wettelijk netto minimumloon voor een fulltime baan (¤ 1.548,77 netto), als je denkt dat dat geen armoede is dan heb je geen idee van de kosten van een huishouden.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:37 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
In een bepaald geval kan dat zeker voorkomen maar de persoon uit de OP ontvangt huurtoeslag en huurt dus onder een bepaalde prijs.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als je vanwege woningnood geen betaalbare woning kan regelen, heb je hoge vaste lasten of ben je dakloos.
Ik zal niet ontkennen dat het sober is. Maar dat een uitkering (net) onder het minimumloon uit zou komen betekent nog niet dat er per definitie sprake is van armoede.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
We praten over bijstandsniveau, minder dan het wettelijk netto minimumloon voor een fulltime baan (¤ 1.548,77 netto), als je denkt dat dat geen armoede is dan heb je geen idee van de kosten van een huishouden.
Ik had het niet beter kunnen omschrijven.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
En de eerste voedselbank is van 2002, vanaf 2006 werd het een landelijke organisatie....
Het is te triest voor woorden hoe NL in de afgelopen 20 jaar achteruit is gegaan, lang leve de "marktwerking" in diverse sectoren en de "participatiesamenleving".
Maar het is precies wat het is, het feit dat er voedselbanken nodig zijn is vooral een teken van het failliet van Nederland.
Overigens is de VVD de enige constante factor in de regering sinds 1994, met uitzondering van de 3 jaar Balkenende IV (2007-2010), dus misschien heeft de afbraak van onze samenleving toch iets te maken met het feit dat we geregeerd worden door een "volkspartij" die er vooral zit voor het bedrijfsleven.
Nee, dus:quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:47 schreef mschol het volgende:
[..]
blijft een vreemd gegeven, dat je met 18.jaar volwassen hoort te zijn en moet werken maar je beïnvloed met jouw inkomen (geregistreerd op jouw naam en jij betaalt belasting erover) het inkomen van een totaal ander persoon. best krankjorum
quote:Mijn kind woont bij mij en heeft inkomsten. Wordt dit inkomen ingehouden op mijn bijstandsuitkering?
Nee, het inkomen van uw kind wordt niet gekort op uw bijstandsuitkering. Toch kan uw uitkering veranderen.
Als uw kind of kinderen 21 jaar of ouder zijn kan uw uitkering lager worden. Vanaf dat moment ziet de gemeente uw kind als medebewoner waarmee u de woonkosten kunt delen. De bedragen voor kostendelers vindt u bij Welke bijstandsnorm geldt voor mij?
Bent u alleenstaande ouder en wordt uw jongste kind 18 jaar, dan ziet de gemeente u voortaan als een alleenstaande. Het bedrag dat u als vermogen mag hebben wordt dan lager: het gaat van ¤ 12.590,- naar ¤ 6.295,-. Dit zijn de vermogensgrenzen voor 2021. Als uw vermogen boven de grens voor een alleenstaande uitkomt, wordt uw uitkering stopgezet.
Het punt is dat die uitkering niet "net" onder het netto minimumloon is maar eenderde lager is dan minimumloon, want in die ¤ 1.300 zijn de huur- en zorgtoeslag ook al meegerekend, die komen er bij iemand die minimumloon verdient nog bovenop.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:10 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat het sober is. Maar dat een uitkering (net) onder het minimumloon uit zou komen betekent nog niet dat er per definitie sprake is van armoede.
Ja, dat zijn de regels in Amsterdam, maar andere gemeentes hebben andere regels.....quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dus:
https://www.amsterdam.nl/(...)BBF7-040E9FD49A1D%7D
[..]
Meest wereldvreemde vind ik nog dat mensen die het breed hebben dan gaan oordelen over het tientjeswerk van iemand die in de bijstand zit of het moeilijk heeft. Iets als in "zal wel te vaak bij de kapper zitten". Dat je voor jezelf een voorstelling maakt van een virtueel iemand en daar alles op projecteert.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:00 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Natuurlijk, en jij weet wat haar maandelijkse lasten zijn, of ze extra kosten heeft vanwege ziektes e.d.
Lekker makkelijk om zo te roepen.
![]()
Dit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Meest wereldvreemde vind ik nog dat mensen die het breed hebben dan gaan oordelen over het tientjeswerk van iemand die in de bijstand zit of het moeilijk heeft. Iets als in "zal wel te vaak bij de kapper zitten". Dat je voor jezelf een voorstelling maakt van een virtueel iemand en daar alles op projecteert.
En dan maakt het mij vrij weinig uit of iemand die rijker is nog meer bespaart door dingen niet te doen of juist bovengemiddeld veel naar de kapper gaat. Als iets in zn algemeenheid fout zit moeten we dat bij iedere laag bekritiseren.
Het hebben van een bepaald beeld die je zelf niet kent en het elkaar opleggen van grenzen en stellen dat groepen geen huishoudboekje kunnen managen is best een ding.
Ik ben best blij dat hier in NL nog geen factoren zijn als piramidespelen waarbij de rijkeren de armen bergen kansen en geld beloven. Want dat krijg je als vervolg wanneer je alles zonder overheidsregulering volledig z'n gang laat gaan in 2e en 3e wereldlanden.
Ik ben zelf ver van steun verwijderd, maar ik vind wel dat we een goede balans moeten houden en dat kansrijk en kansarm niet met name een geldkwestie wordt. Ook gewoon om een gezonde samenleving zonder klassejustitie te krijgen.
Het gaat niet om "veel" geld verdienen, maar om iets doen waardoor je in staat bent een inkomen te genereren om het leven te kunnen leiden waarmee je tevreden bent. Als je graag professioneel muzikant wilt zijn en het niet erg vindt dat je het daardoor wellicht niet zo breed hebt maar wel zelfredzaam bent, helemaaal prima natuurlijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat gaat dan 100% van de bijstand af helaas.
Conservatorium hoeft niet alleen op te leiding richting uitvoerend muzikant. Er is Een maatje van me is na verloop van tijd audicien geworden, dat is dan wel iets anders maar zijn achtergrond is vaak best handig.
Een studie volgen puur omdat het veel geld verdienen wordt heb ik weer minder waardering voor.
Wat?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:14 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
mooi tochquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef Repentless het volgende:
Yes.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het gaat niet om "veel" geld verdienen, maar om iets doen waardoor je in staat bent een inkomen te genereren om het leven te kunnen leiden waarmee je tevreden bent. Als je graag professioneel muzikant wilt zijn en het niet erg vindt dat je het daardoor wellicht niet zo breed hebt maar wel zelfredzaam bent, helemaaal prima natuurlijk.
Ik neem overigens aan dat jouw maatje niet de intentie had om audicien te worden toen hij op het Conservatorium zat. Met welke reden is hij dit gaan doen? Die achtergrond is, zoals je zegt, misschien "vaak best handig". Dat is leuk, maar verder heb je daar helemaal niets aan. Audicien is een driejarige mbo-opleiding en levert exact hetzelfde op voor iemand die er een Conservatorium-studie bij heeft gedaan.
Huurtoeslag krijg je omdat je te weinig verdiend om je huur te kunnen betalen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, ik regel de financiën van mijn moeder. Ze heeft alleen AOW en heeft, na aftrek van de vaste laten 600 euro over om kapot te slaan. Daar is de eigen bijdrage, CAK, dan al vanaf. Eten krijgt ze in het restaurant van het zorgcomplex.
Huurtoeslag tel je bij het inkomen op, of trek je van het huurbedrag af. Heb hier de indruk dat ze uitgaat van het basisbedrag uitkering en de vastgestelde huur.
Anyhow, zoonlief moet gewoon de korting compenseren.
Arm zijn de mensen die door te weinig geld niet mee kunnen doen met het noodzakelijke sociale leven.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:10 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat het sober is. Maar dat een uitkering (net) onder het minimumloon uit zou komen betekent nog niet dat er per definitie sprake is van armoede.
Alsquote:Op zondag 31 oktober 2021 15:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op basis waarvan had Mirjam als ZZP'er die arbeidsongeschikt werd dan WIA moeten krijgen?
Je knipte wel heel selectief de andere mogelijkheden van beroepen met conservatorium weg. Mijn maatje had na vijftien/twintig jaar het wel gezien met les geven aan niet geïnteresseerde pubers en niet getalenteerde groene weduwen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:26 schreef Repentless het volgende:
Ik neem overigens aan dat jouw maatje niet de intentie had om audicien te worden toen hij op het Conservatorium zat. Met welke reden is hij dit gaan doen? Die achtergrond is, zoals je zegt, misschien "vaak best handig". Dat is leuk, maar verder heb je daar helemaal niets aan. Audicien is een driejarige mbo-opleiding en levert exact hetzelfde op voor iemand die er een Conservatorium-studie bij heeft gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |