Toename komt ook door de oostblokkers hier.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En vergeet de enorme toename van dakloosheid niet.
Indirect. Huizen worden opgekocht door speculanten en volgestopt met Polen. Maar die (buitenlandse) speculanten zijn de schuld van de VVD.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:56 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Toename komt ook door de oostblokkers hier.
Als werkende bouw je natuurlijk pensioen op, vakantiegeld en je blijft onder de mensen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je bent nooit voordeliger uit in de bijstand. Ik kan hier niet oordelen over mensen in de bijstand. Maar de mensen die ik ken(godzijdank maar zeer weinig) en tijdelijk werkloos waren was al een en al drama en dan spreek je over de ww terwijl bijstand nog erger is. Alleen al op sociaal gebied verlies je enorm.
Ik heb gewoon fulltime gewerkt hoor als alleenstaande moeder van drie kleine kinderen. Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat dat niet zou kunnen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:03 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Als werkende bouw je natuurlijk pensioen op, vakantiegeld en je blijft onder de mensen.
Maar als alleenstaande moeder met bijvoorbeeld 3 kleine kinderen is werken best zwaar. Je zou dan parttime kunnen werken+/- 1100/1200 verdienen. Dan komen er nog extra kosten bij de voor de overblijf en kinderopvang en moet je constant stressen om je kinderen overal op tijd te brengen en dan ook nog op tijd op het werk te komen.
Dan heb je in de bijstand meer rust en maak je aanspraak op bijzondere bijstand terwijl je hetzelfde bedrag krijgt als je zou werken.
En dan zit je jaren in de bijstand en zodra de kinderen ouder worden vind je nergens meer werk omdat je jarenlang in de bijstand hebt gezeten. Want hoe langer werkloos hoe moeilijker het word om nog in een normaal ritme te komen. Bovendien zijn je diploma's geen fuck meer waard. Als ik nog nooit gewerkt had en ondanks een hbo papiertje uit de begin jaren 80 dat nu geen fuck meer waard is kwam ik niet verder dan de post rondbrengen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:03 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Als werkende bouw je natuurlijk pensioen op, vakantiegeld en je blijft onder de mensen.
Maar als alleenstaande moeder met bijvoorbeeld 3 kleine kinderen is werken best zwaar. Je zou dan parttime kunnen werken+/- 1100/1200 verdienen. Dan komen er nog extra kosten bij de voor de overblijf en kinderopvang en moet je constant stressen om je kinderen overal op tijd te brengen en dan ook nog op tijd op het werk te komen.
Dan heb je in de bijstand meer rust en maak je aanspraak op bijzondere bijstand terwijl je hetzelfde bedrag krijgt als je zou werken.
Haarfijn? N=1. Voor haar/hem helemaal ruk natuurlijk, maar niet echt steekhoudend argument voor generaliseren.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarop @:Solstice1 jou ff haarfijn uitlegt hoe het wel zit met de WIA...
Niet als zzp-er. En al je je al vrijwillig verzekert voor een flinke premie, mag je al blij zijn als je het toegewezen krijgt.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:38 schreef Spanky78 het volgende:
Als je arbeidsongeschikt bent krijg je wia.
Ja wel eens maar dan moet moeder wat aan haar uitgaven gaan doen en natuurlijk niet gaan zeuren dat de uitkering te laag isquote:Op zondag 31 oktober 2021 12:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Voor 100% eens. Er is alleen een enorm verschil tussen bijdragen of moeten onderhouden. Van dat laatste lijkt hier sprake gegeven de moeder in een gat stort en als je de wensen van sommigen leest. En dat moet je niet willen.
Als kind mag je niet vanaf je 18e de opdracht krijgen je familie te onderhouden. Als zoiets gewoon wordt lopen we heel geleidelijk derde wereldlanden achterna.
Lees dan het artikel bij het AD. Daar worden wat van je vragen beantwoord.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:16 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit gevoel krijg ik ook wel een beetje ja. In veel andere landen had ze in een kartonnen doos geleefd. Sowieso heb ik het idee dat hier niet overal even slimme keuzes gemaakt zijn. Op je 43ste nog een kind krijgen vind ik wat raar, maar goed. Maar verder is het ook een vaag verhaal.
Waarom zit ze in de bijstand?
Elke gemeente heeft allerlei potjes voor steun op allerlei vlakken. Maakt ze daar geen gebruik van? (Ik weet dat mensen in de bijstand over het algemeen altijd precies weten waar ze welke subsidie kunnen aanvragen).
Kan die zoon niet een bijbaantje nemen. Die 400 euro in de maand die ze straks mislopen zijn toch wel op te vangen met een bijbaantje? Maar goed wellicht wordt ze dan weer gekort op andere dingen.
Vragen, vragen, vragen. Maar ik heb wel het idee dat lang niet het hele verhaal wordt verteld hier.
Bullshit. Waar jij stopte met kopieren beginnen geen foto's maar precies het stuk over waarom ze in de bijstand zit.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:29 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Vergeten te kopieeren door de foto's ertussen
Met 1300 netto is er in mijn ogen geen sprake van armoede. Hooguit van zoiets als een te hoog uitgavepatroon.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat je nodig hebt om in leven te blijven. NL is duur.
Dat valt dan prima binnen de 10 jaar waar het AD over heeft.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:32 schreef Gia het volgende:
Volgens haar twitter account zat ze in 2012 al in de bijstand.
Tja, als je vanwege woningnood geen betaalbare woning kan regelen, heb je hoge vaste lasten of ben je dakloos.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:37 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Met 1300 netto is er in mijn ogen geen sprake van armoede. Hooguit van zoiets als een te hoog uitgavepatroon.
Mag ook wel met zo'n land dat 4e rijkste ter wereld is. Gegeven deze houding hier mag welverdienend NL waar sommigen zelfs redelijk kapitaalkrachtig zijn geboren wel wat meer belasting betalen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijstandstrekkers in Nederland leven luxueuzer dan 80% van de wereldbevolking
Als je hier die 1300 nog wat, van aftrekt, houdt ze minimaal 100 euro per week over. Het bedrag dat ze gekort gaat worden, moet zoonlief aanvullen. Kostgeld, gewoonste zaak van de wereld.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:23 schreef spoilert het volgende:
Net even snel berekend, bijstand +21 jaar, 1 kind, huurwoning van ¤600 in de maand
Bijstand: 1024,77, toeslagen (KGB, zorgtoeslag, hoersubsidie) ¤791, per maand. Dat maakt ¤1815,77 per maand.
En dan komt er nog kinderbijslag bij en alle andere potjes die de gemeente heeft. Tja dan snap ik wel dat je thuis blijft....
Dat ging over TSquote:Op zondag 31 oktober 2021 14:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je hier die 1300 nog wat, van aftrekt, houdt ze minimaal 100 euro per week over. Het bedrag dat ze gekort gaat worden, moet zoonlief aanvullen. Kostgeld, gewoonste zaak van de wereld.
Overigens vind ik die vaste lasten wel wat aan de hoge kant. Tenzij ze de toeslagen niet meetelt.
Vraag me ook af of ze een auto heeft, rookt, regelmatig naar de kapper gaat, en dat allemaal meetelt als noodzakelijke kosten.
Ze heeft huurtoeslag, dan heb je geen te hoge huur.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als je vanwege woningnood geen betaalbare woning kan regelen, heb je hoge vaste lasten of ben je dakloos.
quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze heeft huurtoeslag, dan heb je geen te hoge huur.
Natuurlijk, en jij weet wat haar maandelijkse lasten zijn, of ze extra kosten heeft vanwege ziektes e.d.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:37 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Met 1300 netto is er in mijn ogen geen sprake van armoede. Hooguit van zoiets als een te hoog uitgavepatroon.
Volgens mij gaat het daar niet om, maar ook weer lekker makkelijk geroeptoetert.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het geldt sowieso al voor praktisch alle mensen die dezelfde ziekte hebben als ik, wat er in Nederland geloof ik zo'n 100.000 zijn. Er zijn er een aantal die met een goede advocaat wel de WIA in zijn gekomen maar het overgrote merendeel niet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Haarfijn? N=1. Voor haar/hem helemaal ruk natuurlijk, maar niet echt steekhoudend argument voor generaliseren.
Ik zie wel degelijk een hoop aangeleerde hulpeloosheid. En dan vooral opgehitst worden tegen diverse instanties als mensen niet krijgen wat ze willen.
Het is zo ongeveer de oorzaak van steeds strengere regels en mensen die daardoor tussen wal en schip vallen. Te veel mensen die bewust of onbewust misbruik maken van het systeem.
Er zijn best veel mensen die zelf denken dat ze niet kunnen/hoeven werken terwijl dat wel kan. Mensen met echte beperkingen zijn daar deels het slachtoffer van.
Ja, ik regel de financiën van mijn moeder. Ze heeft alleen AOW en heeft, na aftrek van de vaste laten 600 euro over om kapot te slaan. Daar is de eigen bijdrage, CAK, dan al vanaf. Eten krijgt ze in het restaurant van het zorgcomplex.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:59 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
![]()
Snap jij de definitie van huur toeslag????
Moeder is arbeidsongeschikt, dat er hier iemand rondloopt wiens man na 15 hernia's nog probleemloos een Volvo XC70 kan optillen betekent niet dat iedereen na een aantal hernia's nog kan werken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:26 schreef Mirandaforyou het volgende:
Als ze met ze 2e zouden werken, zou het probleem opgelost zijn. Ik heb naast mijn studie ook altijd 24 u gewerkt. Ik kreeg rond mijn 18e 500 euro salaris per maand en studiefinanciering 400 euro per maand.
Toen ik 21 was verdiende ik 800/900 per maand bij 24 u werken + 300 fooi en dan studiefinanciering er ook nog bij. Dit was toen ik nog thuis woonde.
Daar kan je prima van leven als thuiswonende student. Vanaf mijn 18e moest ik alles zelf betalen en dat is een goede les geweest. Door het vele werken had ik inderdaad minder tijd voor mijn studie maar dat zijn afwegingen die je op dat moment moet maken.
Zoek gewoon voor de lol eens op wat de baankansen zijn. Hoeveel succesvolle sessiemuzikanten die van muziek kunnen leven denk je dat er zijn? En daarbij: van hoeveel daarvan denk je dat een Conservatorium-opleiding daarop van invloed is geweest?quote:Op zondag 31 oktober 2021 05:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik ken diverse mensen die naar 't conservatorium zijn gegaan en die doen 't allemaal lekker qua geld. Een goede (sessie)muzikant is gewoon best lekker verdienen, veel meer dan een schilder of beeldend kunstenaar ofzo. Ze zien ook veel van de wereld omdat ze overal mogen optreden. Sorry dat niet iedereen jouw kantoorslavenbestaan wil.
Overigens bestaan er echt een hoop flutstudies in de kunst- en cultuur met zeer sombere kansen op de arbeidsmarkt, dat is zeker waar. Maar een geschoold muzikant zijn is een stuk waardevoller dan iemand die op de uni 4 jaar allerlei theorie heeft geleerd over kunst en cultuur maar verder vrij weinig kan.
Dat gaat dan 100% van de bijstand af helaas.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:15 schreef kree het volgende:
Ik zie niet in waarom iemand van 18 niet gewoon een bijbaan kan zoeken en bijdragen in de kosten?
Op basis waarvan had Mirjam als ZZP'er die arbeidsongeschikt werd dan WIA moeten krijgen?quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:50 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik had het over die Mirjam. Haal mijn woorden niet uit zijn verband kloothommel.
En jij vertegenwoordigt precies wat er in mijn ogen mis is in de maatschappij: iedereen moet vooral doen wat ze interesseert en leuk vinden, ook al biedt het totaal geen perspectief op financieel vlak. Dat kan een ander, die dat misschien ook wel zou willen, dan voor je betalen omdat die ervoor kiest om in de eerste plaats zelfredzaam te zijn.quote:Op zondag 31 oktober 2021 06:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij vertegenwoordigt precies wat er mis in de maatschappij. Doe iets wat perspectief biedt op financieel vlak ook al interesseert het je totaal niet.
Dat ligt vooral aan het feit dat 80% van de wereldbevolking een levensstandaard heeft die hier niet alleen ver onder de armoedegrens zou vallen maar waardoor je je kinderen bijvoorbeeld kwijt zou raken als je in NL zo zou leven.quote:Op zondag 31 oktober 2021 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
blijft een vreemd gegeven, dat je met 18.jaar volwassen hoort te zijn en moet werken maar je beïnvloed met jouw inkomen (geregistreerd op jouw naam en jij betaalt belasting erover) het inkomen van een totaal ander persoon. best krankjorumquote:Op zondag 31 oktober 2021 15:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat gaat dan 100% van de bijstand af helaas.
Conservatorium hoeft niet alleen op te leiding richting uitvoerend muzikant. Er is Een maatje van me is na verloop van tijd audicien geworden, dat is dan wel iets anders maar zijn achtergrond is vaak best handig.
Een studie volgen puur omdat het veel geld verdienen wordt heb ik weer minder waardering voor.
Dat is ook niet nodig. Jij verkondigt slechts je mening, net als ik.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja ook met deze post van je ben ik het niet eens.
Dit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:33 schreef Cherni het volgende:
Dat we in Nederland voedselbanken nodig hebben is al een teken van armoede. En de mantra maar in Afrika is het nog slechter is ook iets om niet goed van te worden.
Alle werkende moeten zich realiseren dat er mogelijk ooit een tijd aanbreekt dat je ook van bepaalde voorzieningen gebruik moet maken. Persoonlijk zie ik ons vangnet als een verzekering. Onder rancune dit willen afbreken omdat je het nu niet nodig hebt is niet al te best. En wat mij betreft een luxe als ik er nooit gebruik van hoef te maken.
We praten over bijstandsniveau, minder dan het wettelijk netto minimumloon voor een fulltime baan (¤ 1.548,77 netto), als je denkt dat dat geen armoede is dan heb je geen idee van de kosten van een huishouden.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:37 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
In een bepaald geval kan dat zeker voorkomen maar de persoon uit de OP ontvangt huurtoeslag en huurt dus onder een bepaalde prijs.quote:Op zondag 31 oktober 2021 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als je vanwege woningnood geen betaalbare woning kan regelen, heb je hoge vaste lasten of ben je dakloos.
Ik zal niet ontkennen dat het sober is. Maar dat een uitkering (net) onder het minimumloon uit zou komen betekent nog niet dat er per definitie sprake is van armoede.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
We praten over bijstandsniveau, minder dan het wettelijk netto minimumloon voor een fulltime baan (¤ 1.548,77 netto), als je denkt dat dat geen armoede is dan heb je geen idee van de kosten van een huishouden.
Ik had het niet beter kunnen omschrijven.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit.
En de eerste voedselbank is van 2002, vanaf 2006 werd het een landelijke organisatie....
Het is te triest voor woorden hoe NL in de afgelopen 20 jaar achteruit is gegaan, lang leve de "marktwerking" in diverse sectoren en de "participatiesamenleving".
Maar het is precies wat het is, het feit dat er voedselbanken nodig zijn is vooral een teken van het failliet van Nederland.
Overigens is de VVD de enige constante factor in de regering sinds 1994, met uitzondering van de 3 jaar Balkenende IV (2007-2010), dus misschien heeft de afbraak van onze samenleving toch iets te maken met het feit dat we geregeerd worden door een "volkspartij" die er vooral zit voor het bedrijfsleven.
Nee, dus:quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:47 schreef mschol het volgende:
[..]
blijft een vreemd gegeven, dat je met 18.jaar volwassen hoort te zijn en moet werken maar je beïnvloed met jouw inkomen (geregistreerd op jouw naam en jij betaalt belasting erover) het inkomen van een totaal ander persoon. best krankjorum
quote:Mijn kind woont bij mij en heeft inkomsten. Wordt dit inkomen ingehouden op mijn bijstandsuitkering?
Nee, het inkomen van uw kind wordt niet gekort op uw bijstandsuitkering. Toch kan uw uitkering veranderen.
Als uw kind of kinderen 21 jaar of ouder zijn kan uw uitkering lager worden. Vanaf dat moment ziet de gemeente uw kind als medebewoner waarmee u de woonkosten kunt delen. De bedragen voor kostendelers vindt u bij Welke bijstandsnorm geldt voor mij?
Bent u alleenstaande ouder en wordt uw jongste kind 18 jaar, dan ziet de gemeente u voortaan als een alleenstaande. Het bedrag dat u als vermogen mag hebben wordt dan lager: het gaat van ¤ 12.590,- naar ¤ 6.295,-. Dit zijn de vermogensgrenzen voor 2021. Als uw vermogen boven de grens voor een alleenstaande uitkomt, wordt uw uitkering stopgezet.
Het punt is dat die uitkering niet "net" onder het netto minimumloon is maar eenderde lager is dan minimumloon, want in die ¤ 1.300 zijn de huur- en zorgtoeslag ook al meegerekend, die komen er bij iemand die minimumloon verdient nog bovenop.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:10 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat het sober is. Maar dat een uitkering (net) onder het minimumloon uit zou komen betekent nog niet dat er per definitie sprake is van armoede.
Ja, dat zijn de regels in Amsterdam, maar andere gemeentes hebben andere regels.....quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dus:
https://www.amsterdam.nl/(...)BBF7-040E9FD49A1D%7D
[..]
Meest wereldvreemde vind ik nog dat mensen die het breed hebben dan gaan oordelen over het tientjeswerk van iemand die in de bijstand zit of het moeilijk heeft. Iets als in "zal wel te vaak bij de kapper zitten". Dat je voor jezelf een voorstelling maakt van een virtueel iemand en daar alles op projecteert.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:00 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Natuurlijk, en jij weet wat haar maandelijkse lasten zijn, of ze extra kosten heeft vanwege ziektes e.d.
Lekker makkelijk om zo te roepen.
![]()
Dit.quote:Op zondag 31 oktober 2021 16:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Meest wereldvreemde vind ik nog dat mensen die het breed hebben dan gaan oordelen over het tientjeswerk van iemand die in de bijstand zit of het moeilijk heeft. Iets als in "zal wel te vaak bij de kapper zitten". Dat je voor jezelf een voorstelling maakt van een virtueel iemand en daar alles op projecteert.
En dan maakt het mij vrij weinig uit of iemand die rijker is nog meer bespaart door dingen niet te doen of juist bovengemiddeld veel naar de kapper gaat. Als iets in zn algemeenheid fout zit moeten we dat bij iedere laag bekritiseren.
Het hebben van een bepaald beeld die je zelf niet kent en het elkaar opleggen van grenzen en stellen dat groepen geen huishoudboekje kunnen managen is best een ding.
Ik ben best blij dat hier in NL nog geen factoren zijn als piramidespelen waarbij de rijkeren de armen bergen kansen en geld beloven. Want dat krijg je als vervolg wanneer je alles zonder overheidsregulering volledig z'n gang laat gaan in 2e en 3e wereldlanden.
Ik ben zelf ver van steun verwijderd, maar ik vind wel dat we een goede balans moeten houden en dat kansrijk en kansarm niet met name een geldkwestie wordt. Ook gewoon om een gezonde samenleving zonder klassejustitie te krijgen.
Het gaat niet om "veel" geld verdienen, maar om iets doen waardoor je in staat bent een inkomen te genereren om het leven te kunnen leiden waarmee je tevreden bent. Als je graag professioneel muzikant wilt zijn en het niet erg vindt dat je het daardoor wellicht niet zo breed hebt maar wel zelfredzaam bent, helemaaal prima natuurlijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 15:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat gaat dan 100% van de bijstand af helaas.
Conservatorium hoeft niet alleen op te leiding richting uitvoerend muzikant. Er is Een maatje van me is na verloop van tijd audicien geworden, dat is dan wel iets anders maar zijn achtergrond is vaak best handig.
Een studie volgen puur omdat het veel geld verdienen wordt heb ik weer minder waardering voor.
Wat?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:14 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/geld/bi(...)er-betalen~a2543f1d/
Ik vind het een raar verhaal en heb het idee dat een aantal elementen ontbreken uit dit verhaal. In de bijstand kan je namelijk bijna alle noodzakelijke rekeningen deciaren bij de gemeente. Daarnaast ontvang je ook nog eens de individuelen inkomenstoeslag van 800 euro per jaar en krijg je ook kleedgeld van de gemeente en nog een aantal extra zaken.
Het is natuurlijk niet zo dat je dan een royaal leven heb op financieel gebied heb maar inprincipe is de bedoeling dat je kan worden voorzien in basisbehoefte.
Verder is het niet duidelijk waar haar “vaste lasten” uit bestaan.
mooi tochquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:34 schreef Repentless het volgende:
"Haar zoon studeert aan het Conservatorium." Als je naar eigen zeggen altijd geldzorgen hebt, adviseer je zoon dan ook om een studie te volgen die wat perspectief biedt op financieel vlak.
Veel geschoolde muzikanten hebben gewoon een karig bestaan. Maar nee, je bent heel zielig maar je moet wel gewoon je hart volgen en een fijne artistieke studie gaan volgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |