abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201403590
Oorspronkelijke OP:

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 20:56 schreef Dullahan het volgende: Soms vraag ik me af of God bestaat. Want ik weet dat soms veel mensen steun halen uit God, als ze problemen hebben zeggen ze dat ze in God vertrouwen. Maar hoe ga je God eigenlijk zoeken? ik ben opgegroeid in een huishouden dat niet religieus was, dus ik kan alles kiezen maar je zou niet gauw ervoor kiezen om moslim te worden omdat je niet veel met moslims omgaat of hindu omdat die er bijna niet in je buurt zijn. Hoe zoek je eigenlijk naar God?
En door!
pi_201403650
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:49 schreef PatrickSwayze het volgende:
De uitspraak dat God overal in zit, is niet houdbaar. Je kunt hooguit beargumenteren dat God overal achter zit. Zoals een programmeur niet in, maar wel achter een simulatie zit.
De lapo.
pi_201403684
Hier ben ik
  vrijdag 17 september 2021 @ 19:59:36 #4
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_201403743
Ik heb niet zoveel met God of religie. Ik begrijp best de drang die sommigen voelen, maar voel die zelf niet zo. Agnost met atheïst trekjes denk ik.

Wat mij blijft verbazen is waarom religieuzen van religie een wedstrijd blijven maken. Mijn God is de enige echte! Nee de mijne! Hoe kun je (in godsnaam) zeker weten dat er überhaupt een God bestaat, laat staan welke God dat dan is?

Kortom geloof zonder twijfel vertegenwoordigd voor mij het slechtste in de mensheid. Verantwoordelijk voor teveel leed .

Ik twijfel zeker wel eens over het bestaan van een hogere macht. Mocht ze echt bestaan dan gaan we nog wel een hartig woordje wisselen!
pi_201403783
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:59 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik heb niet zoveel met God of religie. Ik begrijp best de drang die sommigen voelen, maar voel die zelf niet zo. Agnost met atheïst trekjes denk ik.

Wat mij blijft verbazen is waarom religieuzen van religie een wedstrijd blijven maken. Mijn God is de enige echte! Nee de mijne! Hoe kun je (in godsnaam) zeker weten dat er überhaupt een God bestaat, laat staan welke God dat dan is?

Kortom geloof zonder twijfel vertegenwoordigd voor mij het slechtste in de mensheid. Verantwoordelijk voor teveel leed .

Ik twijfel zeker wel eens over het bestaan van een hogere macht. Mocht ze echt bestaan dan gaan we nog wel een hartig woordje wisselen!
Hoe zie jij het dan voor je? Je gelooft iets, je richt je leven daarop in, dan moet je ook wel wat fanatiek zijn daarmee anders geef je aan dat een aardig deel van je leven flauwekul is
pi_201403897
@Tyr80

Een A.I. is geen levend wezen. De ziel wordt ook wel de "life force" of "principle of life" genoemd. De magische kracht zeg maar. Lastig te slikken voor een broodnuchter en rationeel persoon, snap ik. Maar de programmeurs moeten hier wel wat van in zien denk ik.
pi_201403927
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:59 schreef mcmlxiv het volgende:

Het gaat ook om het lot van je ziel in het hiernamaals. Dat is, naast het effect van God op je huidige leven, wat religie serieus maakt. Een diepgelovig persoon wil niet naar de hel, of wil niet reïncarneren. Dan moet je een hiernamaals wel als serieuze optie zien natuurlijk.
pi_201404023
Weet je waarom het bewustzijn niet te definiëren is? Omdat het niet bestaat. Er is niks dat meer is dan waaruit het bestaat. A.I. is net zo levend als ons, maar net als dat je bacteriën hebt en mensen kan je het gewoon indelen. We delen het gewoon wat laag in maar dat zegt niks (weinig) over wat het is

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2021 20:21:36 ]
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:39:05 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201404308
Bewustzijn is gewoon een thread op de hardware die je lichaam is. Meer uitleg is overbodig.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201404315
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:20 schreef Phoenyx-God het volgende:
Weet je waarom het bewustzijn niet te definiëren is? Omdat het niet bestaat. Er is niks dat meer is dan waaruit het bestaat. A.I. is net zo levend als ons, maar net als dat je bacteriën hebt en mensen kan je het gewoon indelen. We delen het gewoon wat laag in maar dat zegt niks (weinig) over wat het is
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat veel problemen vandaag de dag juist voorkomen uit het feit dat men te veel denkt in louter materiële termen. Ik geloof wel degelijk dat de menselijke ervaring zelf een onderzoeksgebied kan zijn. Deze wordt op de universiteiten bijvoorbeeld bestudeerd binnen de geesteswetenschappen. Er zijn zaken die op geen enkele echt materiële grondslag hebben maar die toch degelijk wel bestaan. Een voorbeeld hiervan is taal. In die zin is het geheel meer dan de som der delen.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:43:20 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201404392
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:11 schreef Libertarisch het volgende:
@:Tyr80

Een A.I. is geen levend wezen. De ziel wordt ook wel de "life force" of "principle of life" genoemd. De magische kracht zeg maar. Lastig te slikken voor een broodnuchter en rationeel persoon, snap ik. Maar de programmeurs moeten hier wel wat van in zien denk ik.
Sci-fi is niet jouw ding, heb ik dat goed?

Waarom moet het nou weer magisch zijn, echt, wie praat zo.

Zolang de synapsen actief blijven ervaar je bewustzijn. En soms kunnen ze je zelfs als ze gestopt zijn met een goeie peut stroom weer opstarten.

Ben programmeur. Zie het niet.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:44:10 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201404411
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:39 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat veel problemen vandaag de dag juist voorkomen uit het feit dat men te veel denkt in louter materiële termen. Ik geloof wel degelijk dat de menselijke ervaring zelf een onderzoeksgebied kan zijn. Deze wordt op de universiteiten bijvoorbeeld bestudeerd binnen de geesteswetenschappen. Er zijn zaken die op geen enkele echt materiële grondslag hebben maar die toch degelijk wel bestaan. Een voorbeeld hiervan is taal. In die zin is het geheel meer dan de som der delen.
Ok…waarom denk je dat taal een voorbeeld is…
pi_201404433
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:44 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Ok…waarom denk je dat taal een voorbeeld is…
Het bestaat wel maar niet in materiële zin. Het bestaat tussen de gebruikers van die taal.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:46:58 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201404462
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:11 schreef Libertarisch het volgende:

De magische kracht zeg maar.
Hehe, nu komen we eindelijk ergens. :)

"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201404505
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:20 schreef Phoenyx-God het volgende:
AI bestaat toch gewoon uit anorganisch materiaal? En is in die zin niet levend? Een van de meest wonderbaarlijke dingen van de mens is juist dat het heelal van zichzelf bewust geworden is. Mochten wij de enige zijn dan.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:49:57 #16
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201404518
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hehe, nu komen we eindelijk ergens. :)

[ afbeelding ]
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:53:38 #17
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201404577
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:45 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Het bestaat wel maar niet in materiële zin. Het bestaat tussen de gebruikers van die taal.
Dus alle abstracte concepten dan. Ok. Maar daarmee is het niet meteen magisch of bovennatuurlijk ofzo. Niet tastbaar, dat wel. Los van letters / geluid / vibraties / hersenactiviteit.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:54:04 #18
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201404586
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:48 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
AI bestaat toch gewoon uit anorganisch materiaal? En is in die zin niet levend? Een van de meest wonderbaarlijke dingen van de mens is juist dat het heelal van zichzelf bewust geworden is. Mochten wij de enige zijn dan.
Leven is niet helder gedefinieerd.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:54:32 #19
Why is all the rum gone?
pi_201404596
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:49 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
_O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201404652
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:53 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Dus alle abstracte concepten dan. Ok. Maar daarmee is het niet meteen magisch of bovennatuurlijk ofzo. Niet tastbaar, dat wel. Los van letters / geluid / vibraties / hersenactiviteit.
Dat ben ik met je eens. Ik ben zelf atheïst en ik geloof niet in magie of iets dergelijks. Maar ik geloof ook niet dat alles in enkel materiële termen uit te leggen valt. Maar dat bedoel ik op een niet zweverige manier. Verder volg ik deze discussie omdat ik het interessante materie vind.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:58:07 #21
403588 mcmlxiv
pi_201404659
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:02 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Hoe zie jij het dan voor je? Je gelooft iets, je richt je leven daarop in, dan moet je ook wel wat fanatiek zijn daarmee anders geef je aan dat een aardig deel van je leven flauwekul is
Je geeft jezelf dus geen ruimte voor twijfel?
pi_201404672
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:39 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Dat taal bestaat is voor jou een reden om iets te geloven..
pi_201404696
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:59 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Dat taal bestaat is voor jou een reden om iets te geloven..
Zie boven
pi_201404720
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:00 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Zie boven
Ja maar ook jij kan nog bedenken dat dit niet ergens op slaat toch. Taal is gewoon een gevolg van het leven.. geen bewijs dat iets meer is dan het is.. ook al geloof jij dat blijkbaar
pi_201404761
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:54 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Leven is niet helder gedefinieerd.
Het is misschien lastig 'leven' te definiëren maar de meeste biologen gaan er volgens mij wel van uit dat er zoiets als leven bestaat.

AI beangstigt me overigens wel, alsof we ons zelf tot undermensch degraderen.
pi_201404773
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:58 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Je geeft jezelf dus geen ruimte voor twijfel?
Hé? Hoe kom je hierbij? Ik geef aan dat als je hele leven om 1 ding draait je dat ding wat sneller fel zal verdedigen. Ik weet niet hoe dat betrekking heeft op mij (vandaar dat ik het je nu even vraag)
pi_201404792
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:01 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Ja maar ook jij kan nog bedenken dat dit niet ergens op slaat toch. Taal is gewoon een gevolg van het leven.. geen bewijs dat iets meer is dan het is.. ook al geloof jij dat blijkbaar
Jij zei:

quote:
Er is niks dat meer is dan waaruit het bestaat.
Daar reageerde ik op. En daarom zei ik dus dat iets meer kan zijn dan de som der delen.
pi_201404804
Het leven is soms net een droom, soms net een fantasietje.
pi_201404825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:05 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Jij zei:
[..]
Daar reageerde ik op. En daarom zei ik dus dat iets meer kan zijn dan de som der delen.
Maar alles komt gewoon uit materie. Ook dat we met elkaar praten, dat is gewoon omdat er materie (hersenen) zijn die dat toestaan. Je kan niet dan vervolgens doen alsof dat iets bovennatuurlijks is, het is gewoon het gevolg van wat in de natuur mogelijk is
pi_201404827
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:05 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Jij zei:
[..]
Taal kun je objectief waarnemen, geesten niet. Daar vallen dus ook menselijke geesten onder...
pi_201404943
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:06 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Maar alles komt gewoon uit materie. Ook dat we met elkaar praten, dat is gewoon omdat er materie (hersenen) zijn die dat toestaan. Je kan niet dan vervolgens doen alsof dat iets bovennatuurlijks is, het is gewoon het gevolg van wat in de natuur mogelijk is
Dat is waar. Al kunnen deze abstracte begrippen vervolgens zelf ook weer invloed op de materie uitoefenen. Maar in die zin bestaan dingen dus uit meer dan enkel materie. Ik ben zelf geen theïst, maar als ik het wel was geweest, had ik geprobeerd hier ergens achter mijn godsbeeld te verstoppen.
  vrijdag 17 september 2021 @ 21:26:07 #32
403588 mcmlxiv
pi_201405197
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:04 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]
Hé? Hoe kom je hierbij? Ik geef aan dat als je hele leven om 1 ding draait je dat ding wat sneller fel zal verdedigen. Ik weet niet hoe dat betrekking heeft op mij (vandaar dat ik het je nu even vraag)
Ik begrijp het.

Wat ik dan weer niet zo goed begrijp is waarom een almachtige God verdediging behoeft. Sterker nog dat lijkt mij nogal aanmatigend. Als ik gelovig was zou ik vooral bezig zijn met proberen te doorgronden wat de bedoeling nou eigenlijk is denk ik. En ik denk dat ik daarbij altijd zou blijven twijfelen

Maar misschien is interne twijfel wel de voornaamste reden dat veel mensen zo fel zijn.
pi_201405296
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:26 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Ik begrijp het.

Wat ik dan weer niet zo goed begrijp is waarom een almachtige God verdediging behoeft. Sterker nog dat lijkt mij nogal aanmatigend. Als ik gelovig was zou ik vooral bezig zijn met proberen te doorgronden wat de bedoeling nou eigenlijk is denk ik. En ik denk dat ik daarbij altijd zou blijven twijfelen

Maar misschien is interne twijfel wel de voornaamste reden dat veel mensen zo fel zijn.
Nou ja nu begrijp ik jou weer. Dat is toch ook raar dat je iets wat almachtig is moet verdedigen. En dat mensen twijfelen is omdat ze er in de praktijk nooit echt bewijs van zien. Daarom maken ze hun eigen bewijs, ja hij heeft dit en dit overleeft omdat hij zondag naar de kerk ging. Ja lekker. Twijfel (stel dat ie wel bestaat! ik kan maar beter veilig leven), vrees voor de dood, waren altijd al de drijfveren (en vroeger natuurlijk dat anderen je doodmaakten als je aangaf dat je niet in God geloofde maar dat is al wel even geleden ondertussen)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2021 21:32:45 ]
  vrijdag 17 september 2021 @ 23:55:29 #34
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201407341
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:03 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Het is misschien lastig 'leven' te definiëren maar de meeste biologen gaan er volgens mij wel van uit dat er zoiets als leven bestaat.

AI beangstigt me overigens wel, alsof we ons zelf tot undermensch degraderen.
Bestaat ja, maar het hangt er vanaf welke definitie van leven je hanteert of AI (of robots) er binnen past of niet, dat bedoel ik meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tyr80 op 18-09-2021 06:52:39 ]
pi_201416344
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:55 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Bestaat ja, maar het hangt er vanaf welke definitie van leven je hanteert of AI (of robots) er binnen past of niet, dat bedoel ik meer.
Je weet best dat robots niet onder leven vallen.
  zaterdag 18 september 2021 @ 19:16:15 #36
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201416562
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 18:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat we nu kunnen niet. Wat ooit kan mogelijk echt wel. Zie “The Measure of a Man”, TNG.
  zaterdag 18 september 2021 @ 21:16:16 #37
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201418388
Heb even een paar definities opgezocht:

* The capacity for growth, reproduction, functional activity, and continual change preceding death.
* The ability to get and use energy, reproduce, grow, and respond to change
* Growth through metabolism, reproduction, and the power of adaptation to environment through changes originating internally

Allemaal haalbaar denk ik wel, voor een robot / AI. Zou me wel kapot schrikken als zo'n ding dan ineens besluit om moslim te worden ofzo.
pi_201418576
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 21:16 schreef Tyr80 het volgende:
Allemaal haalbaar denk ik wel, voor een robot / AI. Zou me wel kapot schrikken als zo'n ding dan ineens besluit om moslim te worden ofzo.
Haha, straks worden we als atheïsten in dit topic gedist door een hyperintelligente theïstische AI :'(
Wie weet is er al een AI onder ons.
  zaterdag 18 september 2021 @ 21:44:16 #39
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201419036
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 18:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je dit niet ziet vind ik je universele visie eigenlijk best beperkt.
pi_201419308
Zouden robots ook ooit drogredenen als "je weet best..." gaan gebruiken? :7
pi_201419528
quote:

* The capacity for growth, reproduction, functional activity, and continual change preceding death.
* Growth through metabolism, reproduction, and the power of adaptation to environment through changes originating internally
Waar is de ziel? Oh wacht, die zijn we verloren door alles materieel te gaan zien :')
  zaterdag 18 september 2021 @ 22:09:31 #42
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201419557
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 22:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waar is de ziel? Oh wacht, die zijn we verloren door alles materieel te gaan zien :')
Dat vraag je aan ons? :')
pi_201419576
Echt ziek. Genen, dna , evolutie, de objectieve beschrijving van dieren en mechanische beschrijving van het leven, de mens als brein. En dat is allemaal in het collectieve bewustzijn doorgesijpeld waardoor mensen serieus denken dat ze objecten zijn en dat alles rationeel is :')
pi_201419837
Wat het meest triest is, is dat de fysieke blik op de wereld makkelijker te bevatten is. De spirituele blik is veel abstracter en intuïtief. We weten allemaal dat honden en katten bezield zijn maar je kunt dat niet eens bewijzen, je kunt het niet beschrijven. Dus die oppervlakkige materiële blik is hoogtij gaan vieren gecombineerd met de hyperfocus op logisch denken in een kenniseconomie. En dan creeër je zielloos volk dat denkt dat spiritualiteit een fantasierijk wensdenk grapje hobby is voor zweefteven en zweefkezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 18-09-2021 22:36:30 ]
pi_201419970
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 21:55 schreef Haushofer het volgende:
Zouden robots ook ooit drogredenen als "je weet best..." gaan gebruiken? :7
Robots gaan nooit werken zoals de mens...

Als je naar echte experts luistert en die volgt dan weet je dat AI (wat de ziel is van een robot) nog lang niet zo ver is, ALS het al zover gaat komen.
Dus dat robots ooit zichzelf gaan bezien zoals de mens zichzelf is gaan bezien, ook dat waag ik te betwijfelen. De mensheid zal wel ergens een oorlogje uitvoeren en dan zichzelf bijna vernietigen. Waardoor alles weer op een lager pitje wordt gezet, zoals het altijd gaat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 22:11 schreef Libertarisch het volgende:
Echt ziek. Genen, dna , evolutie, de objectieve beschrijving van dieren en mechanische beschrijving van het leven, de mens als brein. En dat is allemaal in het collectieve bewustzijn doorgesijpeld waardoor mensen serieus denken dat ze objecten zijn en dat alles rationeel is :')
Ik denk dat je nu enorm overdrijft..
Wat is precies HET probleem met materialisme?
pi_201420026
quote:

Dit is wel gewoon een definitie he? Van wetenschappers onder elkaar. Je moet toch ergens beginnen..

Ik denk persoonlijk dat ALLES leven is, zelfs de atomen waar wij uit bestaan en de moleculen etc..
Dan zou een robot ook leven zijn, want die bestaat ook uit atomen en moleculen.
en een tafel, een stoel.
pi_201420093
@wappie1986

Nou zijn er veel problemen met het materialisme maar het grootste probleem is dat de objectiviteit het leven zinloos en letterlijk waardeloos maakt. Het maakt van mensen en dieren objecten met alle gevolgen van dien.
  zondag 19 september 2021 @ 04:15:00 #48
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201422855
Je kunt prima wezens afhankelijk van hun bewustzijn meer respect / zelfbeschikking / whatever toedichten en ze beter behandelen dan een steen zonder er iets als een ziel bij te halen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tyr80 op 19-09-2021 04:31:11 ]
  zondag 19 september 2021 @ 04:15:55 #49
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201422858
Zinloos en waardeloos, omdat we niet meegaan in het idee van een ziel. :')
  zondag 19 september 2021 @ 04:18:01 #50
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201422863
Misschien is het een idee dat we het idee van een ziel laten voor wat het is en we het verder hebben over bewustzijn, waar we het los van de oorsprong verder over eens lijken te zijn?

[ Bericht 15% gewijzigd door Tyr80 op 19-09-2021 04:30:55 ]
pi_201422969
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 22:39 schreef Libertarisch het volgende:
@:wappie1986

Nou zijn er veel problemen met het materialisme maar het grootste probleem is dat de objectiviteit het leven zinloos en letterlijk waardeloos maakt. Het maakt van mensen en dieren objecten met alle gevolgen van dien.
Is de angst hiervoor de reden dat je niet kritisch naar je eigen denkbeelden durft te kijken?
pi_201423149
Grappig. Wat Libertarisch probeert met het atheïsme, proberen christenen wel eens met het boeddhisme te doen: het relateren aan nihilisme en vervolgens als verwerpelijk en bron van het kwaad weg te zetten.
pi_201424408
@Tyr80

Het bewustzijn, de ziel of de geest. Het komt ongeveer op hetzelfde neer.

@Spitbag

Ik durf van alles. Ik ben hier opgegroeid dus ik ben die materiële focus gewend, de objectief wetenschappelijke beschrijving van de realiteit is te simplistisch.

@Haushofer

Atheïsme is feitelijk gerelateerd aan het nihilisme.

-------

En om even een belangrijk voorbeeld te geven: evolutie wordt vanaf het begin af aan gedreven door bewustzijn maar dat wordt helemaal niet erkend door wetenschap. Wetenschap beschrijft evolutie als een blind en fysiek proces met genen in de hoofdrol. Wetenschap gebruikt evolutie als toverwoord om uit te leggen dat God geen rol speelt maar dat klopt voor geen meter. Een Hindoe guru had dit al duizenden jaren geleden uit kunnen leggen, waar de bewustzijn-gedreven evolutie een sleutelrol speelt.
  zondag 19 september 2021 @ 10:42:53 #54
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201424490
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 10:36 schreef Libertarisch het volgende:
@:Tyr80

Het bewustzijn, de ziel of de geest. Het komt ongeveer op hetzelfde neer.

@:Spitbag

Ik durf van alles. Ik ben hier opgegroeid dus ik ben die materiële focus gewend, de objectief wetenschappelijke beschrijving van de realiteit is te simplistisch.

@:Haushofer

-------

En om even een belangrijk voorbeeld te geven: evolutie wordt vanaf het begin af aan gedreven door bewustzijn maar dat wordt helemaal niet erkend door wetenschap. Wetenschap beschrijft evolutie als een blind en fysiek proces met genen in de hoofdrol. Wetenschap gebruikt evolutie als toverwoord om uit te leggen dat God geen rol speelt maar dat klopt voor geen meter. Een Hindoe guru had dit al duizenden jaren geleden uit kunnen leggen, waar de bewustzijn-gedreven evolutie een sleutelrol speelt.
Ongeveer ja? Niet helemaal dus. Zoals ik het begrijp is het zoiets:

Bewustzijn: de ervaring die levende wezens hebben; het observeren van de wereld, en al dan niet actie ondernemen op basis van de gedane observaties.
Ziel: Iets dat voort zou blijven bestaan na de dood. In tegenstelling tot bewustzijn dan.
Geest: Zegt me heel weinig eigenlijk, ben geneigd te zeggen hetzelfde als ziel. Maar ik lees dat het meer gaat om het onderbewustzijn of iets?

Als je bewustzijn gestuurde evolutie zou kunnen bewijzen krijg je de Nobelprijs denk ik. Zou je daar een experiment voor kunnen bedenken? Mensen opdelen in groepjes en laten hopen / bidden dat verschillende groepen fruitvliegjes bepaalde mutaties ontwikkelen? Of moet het bewustzijn uit de fruitvliegjes zelf komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tyr80 op 19-09-2021 23:19:02 ]
pi_201424672
@Tyr80

Fruitvliegjes reageren op hun omgeving dus dat is al een eerste vorm van bewustzijn. Kijk, emoties zijn bewuste ervaringen en de omgeving kunnen waarnemen en erop reageren zijn functies van bewustzijn. Seksuele selectie is een bewust proces. Wetenschappers hebben er een blind proces van gemaakt, gedreven door genen en de wet van evolutie. Waarom? Omdat je dat kunt waarnemen. Voor wetenschappers zijn dieren en mensen machientjes. Ze worden gedreven
door zichtbare processen en die zichtbare processen zijn causaal. Dat komt omdat wetenschappers zoals Dawkins een blinde vlek hebben waardoor ze niet begrijpen dat een onmeetbaar proces ook causaal kan zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 19-09-2021 11:38:30 ]
pi_201425300
En om het verder te verduidelijken: je kunt alleen je omgeving waarnemen en erop reageren als je bij bewustzijn bent. De informatie uit je zintuigen zijn allemaal subjectieve ervaringen (qualia). Dat zijn dus geuren, kleuren, tast, geluiden, onderscheid tussen licht en donker, het kunnen begrijpen van de intentie van andere dieren/mensen en daar op reageren, het hebben van emoties die je overleven en procreatie ondersteunen. Dieren/animalia (bezielde wezens) worden gedreven door die bewuste processen. Evolutie is dus een bewust proces waarbij het bewustzijn een causale en drijvende rol lijkt te spelen. Evolutie als blind proces gedreven door genen is dus een denkfout, mensen en dieren zijn geen machientjes.
pi_201425510
Moeten we hier niet de fysieke/materiele wereld scheiden van het psychologische?
Evolutie in de materiele wereld is een feit.

De vraag is dan dus of er sprake is van psychologische evolutie
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_201425710
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 12:16 schreef bedachtzaam het volgende:
Moeten we hier niet de fysieke/materiele wereld scheiden van het psychologische?
Evolutie in de materiele wereld is een feit.

De vraag is dan dus of er sprake is van psychologische evolutie
Blijkbaar wel hé, mensen hebben een veel dieper bewustzijn dan bijvoorbeeld reptielen.
pi_201425726
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Blijkbaar wel hé, mensen hebben een veel dieper bewustzijn dan bijvoorbeeld reptielen.
Ok, hoe zou je die psychologische evolutie beschrijven?
pi_201425880
Ik ben het er wel mee eens dat atheïsme aan nihilisme gerelateerd is (dat wil nog niet zeggen dat alle atheïsten nihilisten zijn). De moralistische gevolgtrekking hieruit zie ik echter niet als een logisch gevolg.

Als de evolutie door een goddelijke macht gedreven wordt, is dit naar onze standaarden wel een behoorlijk harde en wrede god, daar het natuurlijk leven dikwijls nietsontziend en meedogenloos is.
pi_201425900
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 12:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ok, hoe zou je die psychologische evolutie beschrijven?
De evolutie gaat steeds verder naar het evenbeeld van God. Zelfbewuste en spirituele wezens. Ex-spirituele wezens inmiddels :P
pi_201426030
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De evolutie gaat steeds verder naar het evenbeeld van God. Zelfbewuste en spirituele wezens. Ex-spirituele wezens inmiddels :P
Naar mijn mening was dit topic juist gestart als zoektocht naar god.
Naar het evenbeeld van god impliceert dat god gekend is, indien niet dan kan het evenzo een dwaling zijn met aan het eind van de weg een ontnuchtering.
En als het gekend is, waarom zouden we daar naar toe moeten evolueren, waarom niet gewoon gelijk dat evenbeeld zijn?
pi_201426126
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 13:12 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Naar mijn mening was dit topic juist gestart als zoektocht naar god.
Naar het evenbeeld van god impliceert dat god gekend is, indien niet dan kan het evenzo een dwaling zijn met aan het eind van de weg een ontnuchtering.
En als het gekend is, waarom zouden we daar naar toe moeten evolueren, waarom niet gewoon gelijk dat evenbeeld zijn?
God is gekend na spirituele verlichting. Waarom niet meteen? Omdat God wil dat het leven moeilijk is, God wil dat het leven zwaar is en een uitdaging. God wil dat je een dappere en sterke vent bent.
pi_201426212
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
God is gekend na spirituele verlichting. Waarom niet meteen? Omdat God wil dat het leven moeilijk is, God wil dat het leven zwaar is en een uitdaging. God wil dat je een dappere en sterke vent bent.
Ok, dit is ook weer allemaal bereiken en dus psychologische evolutie, de vraag blijft overeind of er sprake is van psychologische evolutie.
Dat kennis ons drijft te worden/bereiken kan heel goed niet anders dan dwaling zijn.
Bovendien, evolutie is meetbaar, hoe ver reikt jouw kennis bijvoorbeeld hoe ver ben je gevorderd, er is tijd nodig om van a naar b te gaan.
In dit geval is a dus de zogenoemde onverlichte staat en je gaat dan via kennis trachten de verlichte staat (wat dat ook moge zijn) te bereiken en dat kost natuurlijk tijd.
pi_201426314
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 13:30 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ok, dit is ook weer allemaal bereiken en dus psychologische evolutie, de vraag blijft overeind of er sprake is van psychologische evolutie.
Dat kennis ons drijft te worden/bereiken kan heel goed niet anders dan dwaling zijn.
Bovendien, evolutie is meetbaar, hoe ver reikt jouw kennis bijvoorbeeld hoe ver ben je gevorderd, er is tijd nodig om van a naar b te gaan.
In dit geval is a dus de zogenoemde onverlichte staat en je gaat dan via kennis trachten de verlichte staat (wat dat ook moge zijn) te bereiken en dat kost natuurlijk tijd.
Evolutie als proces is zichtbaar maar hetgene dat evolutie drijft is onzichtbaar en dat is een feit. En die evolutie heeft een component van vrije wil, dus God zit niet constant aan de knopjes. Daarom zit er ook zo veel gruwelijkheid in de natuur, katachtigen houden wel van een potje moorddadigheid. En God is eeuwig onveranderlijk en tijdloos dus God heeft geen keuze anders dan universa maken, maar in zo'n complex universum gaan helaas dingen fout zoals tsunami's en kinderen met kanker. God is liefde maar heeft als doel compassie omdat hij er niks aan kan doen dat er dingen fout gaan. De almacht is in die zin beperkt dat God niet vrij is van zichzelf. Ellende noopt dus tot liefde en compassie en niet tot op nihilistiche en haat-gebaseerd atheïsme.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 19-09-2021 16:35:27 ]
pi_201426522
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 13:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Evolutie als proces is zichtbaar maar hetgene dat evolutie drijft is onzichtbaar en dat is een feit. En die evolutie heeft een component van vrije wil, dus God zit niet constant aan de knopjes. Daarom zit er ook zo veel gruwelijkheid in de natuur, katachtigen houden wel van een potje moorddadigheid. En God is eeuwig onveranderlijk en tijdloos dus God heeft geen keuze anders dan universa maken, maar in zo'n complex universum gaan helaas dingen fout zoals tsunami's en kinderen met kanker. God is liefde maar heeft als doel compassie omdat hij er niks aan kan doen dat er dingen fout gaan. De almacht is in die zin beperkt dat God niet vrij is van zichzelf. Ellende noopt dus tot liefde en compassie en niet tot op nihilistiche haat-gebaseerd atheïsme.
Naar mijn mening is de drijfveer van bijvoorbeeld psychologische evolutie heel goed zichtbaar, namelijk kennis.

In biologische evolutie is er naar mijn mening geen sprake van vrije wil of wil, er is een constant aanpassen aan veranderding.
pi_201426602
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 14:00 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Naar mijn mening is de drijfveer van bijvoorbeeld psychologische evolutie heel goed zichtbaar, namelijk kennis.

In biologische evolutie is er naar mijn mening geen sprake van vrije wil of wil, er is een constant aanpassen aan veranderding.
De drang tot dominantie, neuken en doden is duidelijk zichtbaar in het dierenrijk. Die brute en bloeddorstige wereld is niet rationeel :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 19-09-2021 16:49:36 ]
pi_201430926
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 13:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
God is liefde maar heeft als doel compassie omdat hij er niks aan kan doen dat er dingen fout gaan.
Een paar topics terug noemde je botkanker bij kinderen nog karma. Nu is het iets buiten zijn macht. Je spreekt jezelf tegen.
pi_201431140
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 14:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De drang tot dominantie, neuken en doden is duidelijk zichtbaar in het dierenrijk. Die brute en bloeddorstige wereld is niet rationeel :)
Wat heeft dat nu met psychologische evolutie te maken, we dwalen volledig af.
pi_201431637
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 19:20 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Een paar topics terug noemde je botkanker bij kinderen nog karma. Nu is het iets buiten zijn macht. Je spreekt jezelf tegen.
Het feit is dat er in een groot en complex universum dingen fout gaan. Mijn intuïtie is dat het niet te vermijden is. Zoals je zonder pijn niet zou kunnen overleven, of dat mensen voor het slechte kiezen. De werking van karma is uiterst mysterieus al heb ik het wel ondervonden in mijn eigen leven via het "alles is 1" principe.
pi_201438608
God zoeken hoeft niet heel erg ingewikkeld te zijn....

Ik denk dat het heel belangrijk is of je er ook echt voor open staat, en of je durft te leven met de consequenties die het vinden van God met zich meebrengt....
aka Joel_87
pi_201438902
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 11:13 schreef Jhojho-1987 het volgende:
God zoeken hoeft niet heel erg ingewikkeld te zijn....

Ik denk dat het heel belangrijk is of je er ook echt voor open staat, en of je durft te leven met de consequenties die het vinden van God met zich meebrengt....
Over welke consequenties heb je het dan?
pi_201439127
Het accepteren van het bestaan van God, en daar voor uit durven komen als de situatie daarom vraagt.

Natuurlijk is het 'makkelijk' om nu te zeggen dat je opeens van alles zou moeten laten wat je nu misschien doet, maar het is denk ik belangrijker dat je positief opvalt ten opzichte van anderen, juist door het vinden van God.
aka Joel_87
pi_201440185
quote:

@:Haushofer

Niet per se, en hangt bovendien af van wat je exact onder nihilisme verstaat. Net als b.v. Zen-boeddhisme, een misverstand dat christenen ook maar al te graag herhalen. Zie b.v. Suzuki's introductie tot Zen, of dit topic:

https://www.reddit.com/r/(...)o/is_zen_nihilistic/
pi_201440250
Bij het accepteren van God hoort ook de realisatie dat je ''vast'' zit in de realiteit, waar je niet uit kunt ontsnappen.
pi_201440306
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 11:51 schreef Jhojho-1987 het volgende:
Het accepteren van het bestaan van God, en daar voor uit durven komen als de situatie daarom vraagt.

Natuurlijk is het 'makkelijk' om nu te zeggen dat je opeens van alles zou moeten laten wat je nu misschien doet, maar het is denk ik belangrijker dat je positief opvalt ten opzichte van anderen, juist door het vinden van God.
Waarom denk je dat het openlijk uitkomen voor je geloof lastig is? Zijn mensen die God hebben gevonden per definitie betere versies van zichzelf als voordat ze God vonden? Hoe zit het dan met mensen die de "verkeerde" God hebben gevonden?
pi_201440361
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Niet per se, en hangt bovendien af van wat je exact onder nihilisme verstaat. Net als b.v. Zen-boeddhisme, een misverstand dat christenen ook maar al te graag herhalen. Zie b.v. Suzuki's introductie tot Zen, of dit topic:

https://www.reddit.com/r/(...)o/is_zen_nihilistic/
Maar als er geen God is dan heb je gewoon bittere pech als bijvoorbeeld je kind overlijdt aan botkanker. Dan kun je nog beter troost putten uit een hiernamaals dat beter gaat zijn. Dat is een beter alternatief dan boos zijn op God of boos zijn op de wereld waar natuurlijk geregeld dingen mis gaan. Er is dan ook geen verschil tussen mensen die goed hebben geleefd en slecht hebben geleefd in het hiernamaals. Aangezien er geen continuatie is van het bewustzijn is dit leven dan ook aardig zinloos. Je leeft omdat je hier toevallig bent terechtgekomen en meer niet. Zen is gewoon religie dus dat is heel wat anders.

@PatrickSwayze

Feit is dat je met religie vast zit aan een absolute moraal. Of mensen zich daar aan houden is een tweede.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 20-09-2021 14:06:54 ]
pi_201440389
-knip-

[ Bericht 95% gewijzigd door PatrickSwayze op 20-09-2021 13:50:33 (Beter van niet) ]
pi_201440571
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:41 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Waarom denk je dat het openlijk uitkomen voor je geloof lastig is? Zijn mensen die God hebben gevonden per definitie betere versies van zichzelf als voordat ze God vonden? Hoe zit het dan met mensen die de "verkeerde" God hebben gevonden?
Nee zo bedoel ik het niet.
Veel mensen zijn wat 'huiverig' omdat het beeld bestaat dat iemand die God heeft gevonden (christenen) opeens heel veel dingen niet meer wil of niet meer mag. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Als je God zoekt, maar tegelijk denkt dat je bij het vinden van God je leven radicaal moet veranderen moet je dat wel willen. Die verandering moet je voor open staan.
Als je dat per definitie niet wilt zal het ook lastig zijn om God te vinden, omdat je er niet helemaal voor open staat.
aka Joel_87
pi_201440607
Ik ga nu iets heel raars zeggen :P Ik heb het gevoel dat de Nederlander vervloekt is. Nederlanders kunnen bijna niet meer geloven, al zouden ze het willen. Dat krijg je als je je rug toekeerd naar God. Als je blijft spugen en schoppen tegen religie, daar zit een consequentie aan.
  maandag 20 september 2021 @ 14:25:15 #81
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201440843
Gaat echt nergens meer over dit…
pi_201440912
Heb je weer zo'n ondode :')
pi_201441126
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 13:47 schreef Libertarisch het volgende:
Zen is gewoon religie dus dat is heel wat anders.
Nee, Zen is niet "gewoon" religie. Je bent opnieuw zaken zodanig aan het versimpelen dat je alles op 1 hoop kunt gooien.

Maar dat mag iemand anders je gaan uitleggen. Ik krijg het gevoel dat je hier moedwillig spelletjes loopt te spelen met je nonsens-uitspraken. Daar heb ik geen trek in,
pi_201441152
Het vorige topic begon beter, toen men nog collectief een bepaalde opdringerige user negeerde.
pi_201441587
Als je nou gewoon het heelal al bekijkt en hoe alles is geregeld dan kun je wel nagaan dat er een Maker van dit alles is.
Na goed onderzoek en gebeurtenissen ben ik blij dat ik tot God en De Here Jezus mag bidden.
En dat er in het ooit gelovige Nederland nu zoveel afvalligen zijn dat beschrijft de bijbel al wel..........
En de gevolgen voor Nederland zien we nu ook al rap toenemen...........

U vertrouwd maar mooi op regeringen en Brussel maar ik hou het liever bij de God van Abraham, Izak en Jacob. En dat De Here Jezus de Messias is en de Zoon van God en toekomstige Koning.

Amen.
pi_201441814
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:05 schreef Jhojho-1987 het volgende:

[..]
Nee zo bedoel ik het niet.
Veel mensen zijn wat 'huiverig' omdat het beeld bestaat dat iemand die God heeft gevonden (christenen) opeens heel veel dingen niet meer wil of niet meer mag. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Als je God zoekt, maar tegelijk denkt dat je bij het vinden van God je leven radicaal moet veranderen moet je dat wel willen. Die verandering moet je voor open staan.
Als je dat per definitie niet wilt zal het ook lastig zijn om God te vinden, omdat je er niet helemaal voor open staat.
Wat ik vaak zie is dat bekeerlingen vaak fanatieker zijn dan de mensen die in het geloof zijn geboren. Het zijn juist zij die hun leven radicaal omgooien met behulp van hun nieuwe geloof. Het kan zijn dat ik juist hen zie, omdat zij het meest vocaal zijn en zo meer opvallen. Hoe zie jij dat?
pi_201441829
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:20 schreef Remco2021 het volgende:

En dat er in het ooit gelovige Nederland nu zoveel afvalligen zijn dat beschrijft de bijbel al wel..........

Over welke tijd heb je het dan en waaraan merk jij de gevolgen van deze afvalligheid?
pi_201442286
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:39 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Wat ik vaak zie is dat bekeerlingen vaak fanatieker zijn dan de mensen die in het geloof zijn geboren. Het zijn juist zij die hun leven radicaal omgooien met behulp van hun nieuwe geloof. Het kan zijn dat ik juist hen zie, omdat zij het meest vocaal zijn en zo meer opvallen. Hoe zie jij dat?
Dat herken ik ook wel een beetje. Dat komt denk ik doordat degenen die, zoals jij zegt, 'in het geloof geboren zijn' lid zijn van een andere kerk als de mensen die later tot geloof komen of hun leven radicaal omgooien.

Ik ben nu misschien te generaliserend, maar meer even om duidelijk te maken hoe ik het zie.

De eerste groep is al lange tijd christen, van jongs af aan en vaak lid van een traditionele kerk. Daar is het vaak prima zoals het is. Samen naar de kerk om gemeente te zijn, maar niet teveel openheid naar buiten. Deze mensen willen niet te uitbundig christen zijn, maar willen gewoon met rust gelaten worden en God dienen zoals zij denken dat dat het beste is.

De tweede groep is pas korte tijd christen. Zij hebben God gevonden en zien nu wat ze misschien al langere tijd zochten. Zij zijn lid van een 'moderne' kerk en willen anderen meenemen in hun geloof. Dat wordt in deze kerken ook meer aangemoedigd. Christen zijn is niet alleen op zondag als gemeente samen komen, maar ook het uitdragen van je geloof en anderen te bekeren tot God. Sommigen gaan daar heel ver in en worden daarbij wat opdringerig en te fanatiek (in mijn beleving)
aka Joel_87
pi_201442480
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:41 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Over welke tijd heb je het dan en waaraan merk jij de gevolgen van deze afvalligheid?
De gevolgen zien we de laatste 30 of 40 jaar al wel. Hoe je dat merkt ? Doordat veel goddeloze dingen worden toegestaan door de overheid. En dat Nederland de afgoden binnen haalt en de demonen.
Criminaliteit neemt fors toe en het gedrag van mensen word slechter en slechter. ETC ETC

En dat kliekje christenen die er nog zijn dat is een slap zooitje al met al.
Laodicea noemt De Here Jezus deze tijd zo vlak voor zijn wederkomst.

Uiteraard zijn er ook nog wel gelovigen die hun best doen en de juiste leer geloven.
Maar helaas vind je binnen het christendom teveel aftakkingen met alle poespas eromheen.

De Here Jezus heeft ook nooit een kerk opgericht maar spreekt gewoon over zn "gemeente" die bij hem horen.

Ik zelf geloof in de bijbel maar weet ook heel goed dat er veel valse leerstellingen zijn en er onderling veel relletjes enzo zijn.
pi_201442528
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:28 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
De gevolgen zien we de laatste 30 of 40 jaar al wel. Hoe je dat merkt ? Doordat veel goddeloze dingen worden toegestaan door de overheid.
Voorbeelden?
quote:
En dat Nederland de afgoden binnen haalt en de demonen.
Namen en rugnummers?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_201442630
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:28 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
De gevolgen zien we de laatste 30 of 40 jaar al wel. Hoe je dat merkt ? Doordat veel goddeloze dingen worden toegestaan door de overheid. En dat Nederland de afgoden binnen haalt en de demonen.
Criminaliteit neemt fors toe en het gedrag van mensen word slechter en slechter. ETC ETC

En dat kliekje christenen die er nog zijn dat is een slap zooitje al met al.
Laodicea noemt De Here Jezus deze tijd zo vlak voor zijn wederkomst.

Uiteraard zijn er ook nog wel gelovigen die hun best doen en de juiste leer geloven.
Maar helaas vind je binnen het christendom teveel aftakkingen met alle poespas eromheen.

De Here Jezus heeft ook nooit een kerk opgericht maar spreekt gewoon over zn "gemeente" die bij hem horen.

Ik zelf geloof in de bijbel maar weet ook heel goed dat er veel valse leerstellingen zijn en er onderling veel relletjes enzo zijn.
Je punt begrijp ik wel en ik deels ben ik het met je eens.
Maar de manier waarop je het uitdraagt komt op mij over alsof je het zelf precies goed doet, terwijl (bijna) alle andere christenen het mis hebben.
aka Joel_87
  maandag 20 september 2021 @ 17:01:53 #92
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201442900
Dit lijkt er meer op.
pi_201445063
Ik zal meer mijn mond houden. Want:
Marcus 9 vers 42
Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.

Daar is geen woord Spaans bij.
  maandag 20 september 2021 @ 20:03:49 #94
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201445182
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 19:57 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik zal meer mijn mond houden. Want:
Marcus 9 vers 42
Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.

Daar is geen woord Spaans bij.
Ja dreigen zijn al die boeken goed in he. Daaraan kun je een toffe god herkennen.
pi_201447619
quote:
Als je nou gewoon het heelal al bekijkt en hoe alles is geregeld dan kun je wel nagaan dat er een Maker van dit alles is.
Na goed onderzoek en gebeurtenissen ben ik blij dat ik tot God en De Here Jezus mag bidden.

U vertrouwd maar mooi op regeringen en Brussel maar ik hou het liever bij de God van Abraham, Izak en Jacob. En dat De Here Jezus de Messias is en de Zoon van God en toekomstige Koning.

Amen.
Sorry hoor, maar je hebt het over de grootte en uitgestrektheid van het universum en je komt bij God en Jezus uit? Ik denk dat die twee zaken contradictianoir zijn.

En tevens denk ik dat een werkelijke God niet denkt in termen van koningschap en macht en aanbeden willen worden. Daar heeft zo'n werkelijke God helemaal geen behoefte aan, zoals wij geen behoefte hebben dat ons cellen ons gaan aanbidden.
  dinsdag 21 september 2021 @ 07:56:06 #96
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201450364
quote:
Ja is dat zo? "Weet ik niet" lijkt me een minder riskant antwoord. Waar meen je dat aan te zien dan?
quote:
Welk onderzoek en welke gebeurtenissen precies?
quote:
Wordt 2021 specifiek genoemd? Of is het gewoon een vage voorspelling?
quote:

U vertrouwT maar mooi op regeringen en Brussel maar ik hou het liever bij de God van Abraham, Izak en Jacob. En dat De Here Jezus de Messias is en de Zoon van God en toekomstige Koning.

Amen.
Ja.
  dinsdag 21 september 2021 @ 15:44:24 #97
Why is all the rum gone?
pi_201456295
quote:
En dat De Here Jezus de Messias is en de Zoon van God en toekomstige Koning.
En waarom zou jij meer gelijk hebben dan de Joden? Hmmm? :')
  dinsdag 21 september 2021 @ 15:53:15 #98
Why is all the rum gone?
pi_201456399
quote:

Nee, hoor. Daar is niks 'feitelijk' aan. Alleen de geindoctrineerde hersentjes van een reli-fundi kunnen zo'n onzin opboeren.
pi_201459040
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 15:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En waarom zou jij meer gelijk hebben dan de Joden? Hmmm? :')
De Judeers destijds waren blind omdat God hen daarvoor blind had gemaakt lezen we in Romeinen 11. Zij konden daardoor ook niet zien ...........
En de 12 stammen waren Israelieten en geen joden.
En de 2 stammen die ten tijde van Jezus er waren dat waren Judeers. Jezus was ook een Israeliet uit de stam van Juda en geen jood.
Ondanks dat joden wel alles willen claimen en zelfs een eigen staat claimen.
En de joden hebben heel tactisch het woordje jood in de bijbel gebracht.
Met het jodendom moet je als gelovige in De Here Jezus niks te maken willen hebben. En hoe respectloos ze ook praten over De Here Jezus in die talmoed van hun.
  dinsdag 21 september 2021 @ 19:15:57 #100
Why is all the rum gone?
pi_201459078
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:12 schreef Remco2021 het volgende:

De Judeers destijds waren blind omdat God hen daarvoor blind had gemaakt lezen we in Romeinen 11. Zij konden daardoor ook niet zien ...........
En de 12 stammen waren Israelieten en geen joden.
En de 2 stammen die ten tijde van Jezus er waren dat waren Judeers. Jezus was ook een Israeliet uit de stam van Juda en geen jood.
Ondanks dat joden wel alles willen claimen en zelfs een eigen staat claimen.
En de joden hebben heel tactisch het woordje jood in de bijbel gebracht.
Whoops....triggered.... :')

Maaruhm, even iets anders. 'Men' zegt dat de Bijbel het woord van God is. Hoe precies hebben de Joden dan het woord van God veranderd? Hmmm?

quote:
Met het jodendom moet je als gelovige in De Here Jezus niks te maken willen hebben.
Bespeur ik hier wat licht anti-semitisme?
pi_201459167
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Whoops....triggered.... :')

Maaruhm, even iets anders. 'Men' zegt dat de Bijbel het woord van God is. Hoe precies hebben de Joden dan het woord van God veranderd? Hmmm?
De joden hebben er vooral voor gezorgd dat er in het nieuwe testament over joden word gesproken en net doen alsof Israelieten ook joden zijn.

Maar Abraham was geen jood, Izak ook niet en Jacob ook niet.
Helaas zien we wel in christelijke kringen dat mensen alle Israelieten als joden zien of andersom.
Neem bijvoorbeeld Paulus. Die kwam uit de stam Benjamin. En was dus een Israeliet.
En dan hebben ze daar ipv Israeliet jood van gemaakt.
En de 12 stammen van Israel zijn blanken. En dit terwijl je zelfs zwarte joden hebt.....dan moet er toch een lampje gaan branden lijkt me.
Want vanuit een blanke kan geen zwarte voort komen....of een chinees.
pi_201459211
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
[..]
Bespeur ik hier wat licht anti-semitisme?

Ik ben zelf een Semiet en blank dus een anti Semiet ben ik niet. Ook die term klopt niet naar de joden toe.
Hoe kan ik als blanke nou anti Semiet zijn terwijl ik zelf van Sem afstam ?Want dat was een blanke.
Veel Nederlanders stammen van Israel af namelijk en ook wat andere landen in Europa.
  dinsdag 21 september 2021 @ 19:38:19 #103
Why is all the rum gone?
pi_201459444
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:22 schreef Remco2021 het volgende:

De joden hebben er vooral voor gezorgd dat er in het nieuwe testament over joden word gesproken en net doen alsof Israelieten ook joden zijn.

Helaas zien we wel in christelijke kringen dat mensen alle Israelieten als joden zien of andersom.
Neem bijvoorbeeld Paulus. Die kwam uit de stam Benjamin. En was dus een Israeliet.
En de 12 stammen van Israel zijn blanken. En dit terwijl je zelfs zwarte joden hebt.....dan moet er toch een lampje gaan branden lijkt me.
Hmmmm, ik zie veel woorden maar geen antwoord op mijn vraag. Hebben de Joden het woord van God veranderd?
  dinsdag 21 september 2021 @ 19:45:52 #104
Why is all the rum gone?
pi_201459583
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:25 schreef Remco2021 het volgende:

Ook die term klopt niet naar de joden toe.

Leuk dat je van woordspelletjes houdt (ik kan scrabble aanraden), maar het verwijst wel degelijk naar de Joden. En aangezien jouw sentimenten overduidelijk anti-Joods zijn, is het stapje naar anti-semiet heel klein.

Maar waarom zou ik jou op je woord geloven? Ik vind de claim van de Joden veel aannemelijker. Ik bedoel, dat hele verhaal over de kruisiging en de wederopstanding, dat gelooft toch niemand boven de 5?
pi_201460348
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hmmmm, ik zie veel woorden maar geen antwoord op mijn vraag. Hebben de Joden het woord van God veranderd?
Of het joden waren die het zo her en der veranderd hebben weet ik niet maar er zijn wel in de laatste 1500 jaar wat dingen veranderd. Hele kleine dingetjes.
Maar dat De Here Jezus de Messias is dat is wel zo gebleven uiteraard.
Maar ook dat Paulus de brieven schrijft is vooral voor de verloren stammen. En niet zozeer aan andere soorten volkeren zoals Chinezen of Eskimo"s of Imca"s etc. Adam en Eva waren blanke mensen en toen waren andere soorten volkeren er al zoals negers, chinezen en ander soort.
pi_201460392
Sjoemie is geloof ik zijn wachtwoord vergeten. Of moet ik zeggen: Remco :P
  dinsdag 21 september 2021 @ 20:49:41 #107
Why is all the rum gone?
pi_201460640
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:33 schreef Remco2021 het volgende:

Of het joden waren die het zo her en der veranderd hebben weet ik niet maar er zijn wel in de laatste 1500 jaar wat dingen veranderd.
En dat weet jij omdat je inzage hebt in de originele Hebreeuwse teksten?

quote:
Maar dat De Here Jezus de Messias is dat is wel zo gebleven uiteraard.
Echt waar? Ik heb begrepen dat dat pas 300 jaar na zijn dood is 'bedacht'.

quote:
Adam en Eva waren blanke mensen en toen waren andere soorten volkeren er al zoals negers, chinezen en ander soort.
Oh, echt? Dus het oude testament is niet waarheidsgetrouw?
pi_201460678
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En dat weet jij omdat je inzage hebt in de originele Hebreeuwse teksten?
[..]
Echt waar? Ik heb begrepen dat dat pas 300 jaar na zijn dood is 'bedacht'.
[..]
Oh, echt? Dus het oude testament is niet waarheidsgetrouw?
De hele bijbel is betrouwbaar alleen je moet wel de juiste vertalingen hebben.
  dinsdag 21 september 2021 @ 20:53:41 #109
Why is all the rum gone?
pi_201460720
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:51 schreef Remco2021 het volgende:

Hmmm, dus het woord van God is niet goed vertaald? En toch lopen miljarden mensen er achteraan? En dat is jouw idee van betrouwbaar? Zorgwekkend.....

En ondertussen blijven volhouden dat de Joden 'fout' zijn. :')
pi_201460749
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Hmmm, dus het woord van God is niet goed vertaald? En toch lopen miljarden mensen er achteraan? En dat is jouw idee van betrouwbaar? Zorgwekkend.....
Tjah, sommige woorden kunnen verbasteren he....... En soms moest een profeet iets opschrijven vanuit een visioen en kon hij het niet goed onder woorden brengen.
Want stel dat een profeet een vliegtuig zou zien in zijn visioen......hoe moest hij dat dan uitleggen.
  dinsdag 21 september 2021 @ 20:57:45 #111
Why is all the rum gone?
pi_201460789
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:55 schreef Remco2021 het volgende:

Tjah, sommige woorden kunnen verbasteren he....... En soms moest een profeet iets opschrijven vanuit een visioen en kon hij het niet goed onder woorden brengen.
Want stel dat een profeet een vliegtuig zou zien in zijn visioen......hoe moest hij dat dan uitleggen.
Wat je eigenlijk zegt, is dat het allemaal uit een duim gezogen is. Of meerdere duimen. Zijn we het toch nog ergens over eens. ^O^
  woensdag 22 september 2021 @ 12:24:06 #112
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201468064
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:46 schreef PatrickSwayze het volgende:
En hebben we dan ook antigoddeeltjes?
Ja maar ook die zullen hun straf niet ontlopen.
  woensdag 22 september 2021 @ 12:27:45 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201468099
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 20:51 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
En als je niet de juiste vertaling hebt is die niet betrouwbaar?

Het wordt steeds ingewikkelder...
pi_201478797
Zo dan, als je ook even een dag niet kijkt.....

Tuurlijk zijn er in de loop van de jaren ontzettend veel Bijbelvertalingen gemaakt.
De één is rechtstreeks vertaald vanuit de brontekst, anderen zijn weer vertalingen van oude vertalingen. Vaak om het zo begrijpelijk mogelijk op papier te zetten. Daar gaat wel eens wat mis.

Feit is wel dat, ook zijn er duidelijke verschillen, al deze vertalingen heel veel gemeen hebben.
Wat in elke bijbelvertaling staat: Jezus is aan het kruis gestorven voor onze zonden, daarna opgestaan uit de dood en naar de hemel gegaan.

Als Christen geloof ik dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven, en ik zonder zijn genade niet in de hemel zou kunnen komen. Ik hoef niet perfect te leven, dat kan ik ook helemaal niet. Door het offer van Jezus is het mogelijk om als zondig mens bij God te kunnen komen.
aka Joel_87
  donderdag 23 september 2021 @ 09:18:02 #115
545 dop
:copyright: dop
pi_201479389
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 08:07 schreef Jhojho-1987 het volgende:

Tuurlijk zijn er in de loop van de jaren ontzettend veel Bijbelvertalingen gemaakt.
De één is rechtstreeks vertaald vanuit de brontekst, anderen zijn weer vertalingen van oude vertalingen. Vaak om het zo begrijpelijk mogelijk op papier te zetten. Daar gaat wel eens wat mis.

Feit is wel dat, ook zijn er duidelijke verschillen, al deze vertalingen heel veel gemeen hebben.
Wat in elke bijbelvertaling staat: Jezus is aan het kruis gestorven voor onze zonden, daarna opgestaan uit de dood en naar de hemel gegaan.

Als Christen geloof ik dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven, en ik zonder zijn genade niet in de hemel zou kunnen komen. Ik hoef niet perfect te leven, dat kan ik ook helemaal niet. Door het offer van Jezus is het mogelijk om als zondig mens bij God te kunnen komen.
Er is helemaal geen brontekst, de bijbel is een verzameling van verschillende teksten.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 23-09-2021 11:19:27 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_201481141
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 08:07 schreef Jhojho-1987 het volgende:

Maar straks kom je ook weer tot leven want dan krijg je een opstandingslichaam.
Wanneer we vandaag zouden gaan sterven ga ik er vanuit dat ik "slaap" en dan wanneer de bazuinen klinken dan worden we weer wakker in het Koninkrijk hier op aarde.
Want de aarde heeft God natuurlijk niet voor niks gemaakt.
De 6000 jaar mensheid vanaf Adam en Eva zit er wel bijna op en dan krijg je het 1000 jarig Vredesrijk waarin Koning Jezus zal gaan regeren vanuit Jeruzalem.

Althans, zo zie ik het...............
  donderdag 23 september 2021 @ 12:03:03 #117
545 dop
pi_201481387
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 11:46 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Wanneer we vandaag zouden gaan sterven ga ik er vanuit dat ik "slaap" en dan wanneer de bazuinen klinken dan worden we weer wakker in het Koninkrijk hier op aarde.
De 6000 jaar mensheid vanaf Adam en Eva zit er wel bijna op en dan krijg je het 1000 jarig Vredesrijk waarin Koning Jezus zal gaan regeren vanuit Jeruzalem.

heb je dat uit de bijbel, of uit de wachttoren?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_201481405
quote:
3s.gif Op donderdag 23 september 2021 12:03 schreef dop het volgende:

[..]
heb je dat uit de bijbel, of uit de wachttoren?
Uit de bijbel, Van verschillende predikers ofhoe je ze wilt noemen. Al zegt de wachttoren ook zoiets en die hebben ook wel eens gelijk hoor. En nee,.........ik ben geen getuige van de wachttoren die pas rond 1960 bestond.
pi_201481525
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 11:46 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Wat is het antwoord op kosmische dilemma’s die hieruit voortvloeien dat je gevonden hebt?
Groot universum zonder bijzondere plek van waar wij zitten, tijdschalen waarbij 6000 jaar in het niet valt, etc. Ik neem aan dat je die vragen voor jezelf al eens hebt beantwoord :)
pi_201481596
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 12:13 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Wat is het antwoord op kosmische dilemma’s die hieruit voortvloeien dat je gevonden hebt?
Groot universum zonder bijzondere plek van waar wij zitten, tijdschalen waarbij 6000 jaar in het niet valt, etc. Ik neem aan dat je die vragen voor jezelf al eens hebt beantwoord :)
Ik zeg dus dat de tijdslijn vanaf Adam tot nu ongeveer 6000 jaar is. Dat is na te rekenen vanuit de bijbel.
Ik zeg dus niet dat de aarde maar 6000 jaar oud is. Die is al miljoenen of miljarden jaren oud

Maar beste Patrick. Vind jij het ook niet zo bijzonder als je het heelal ziet en hoe dat gemaakt is en hoe precies de aarde van de zon afstaat etc ?
pi_201482015
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 12:18 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Ik zeg dus dat de tijdslijn vanaf Adam tot nu ongeveer 6000 jaar is. Dat is na te rekenen vanuit de bijbel.
Ik zeg dus niet dat de aarde maar 6000 jaar oud is. Die is al miljoenen of miljarden jaren oud
Dan is het erg opmerkelijk dat God dit schouwspel, gecreëerd naar zijn evenbeeld, laat afspelen in een orde van miljoenste procenten (uit mijn hoofd) op de gehele tijdlijn van de Aarde. Maakt dat God dan ondoorgrondelijk, of onwaarschijnlijk?
quote:
Maar beste Patrick. Vind jij het ook niet zo bijzonder als je het heelal ziet en hoe dat gemaakt is en hoe precies de aarde van de zon afstaat etc ?
Ik vind het universum enorm bijzonder, maar ik vind verklaringen die religies bieden over het ontstaan en het doel ontoereikend.

Als Mars gunstiger was geweest voor Leven, dan hadden we aldaar dezelfde vragen gesteld. “Precies” is een erg ruim begrip. Een paar miljoen kilometer verder van of dichter bij de zon had nauwelijks verschil gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door PatrickSwayze op 23-09-2021 14:13:34 ]
pi_201482329
quote:
1s.gif Op donderdag 23 september 2021 09:18 schreef dop het volgende:

[..]
Er is helemaal geen brontekst, de bijbel is een verzameling van verschillende teksten.
Waarom zou er van een verzameling teksten geen brontekst kunnen zijn?
aka Joel_87
  donderdag 23 september 2021 @ 13:29:23 #123
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201482363
quote:

[..]

Je bent een fakking retard.
pi_201482730
quote:
1s.gif Op donderdag 23 september 2021 13:29 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Je bent een fakking retard.
Lekker onderbouwt ook, komt zo'n discussie hier wel ten goede!! :')
aka Joel_87
pi_201483550
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 september 2021 19:22 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Waarom vind je dit zo belangrijk? Joden noemen zichzelf toch ook gewoon yehudim? Hoe noemde de joden zich ten tijde van het Verenigd Koninkrijk Israël? "Israëlieten" toch? Het zijn sowieso allemaal nakomelingen van Jacob (Israël), dus in die zin zijn Israëlieten ook joden, en vice versa.

Als Paulus uit de stam Benjamin kwam, dan maakt dat hem evengoed een jood als een Israëliet. Een jood, omdat de stammen Juda en Benjamin (en nog een andere stam) samen het koninkrijk Juda vormde en de inwoners daarvan joden werden genoemd. Een Israëliet, omdat het een nakomeling is van Israël (Jacob).

Snap ook niet waarom je de huidskleur erbij betrekt. Uit een blanke kan idd geen zwarte/Chinees voortkomen, tenzij ... 3.gif
pi_201483569
quote:

[..]

Zoals je wellicht aan mijn usericon kan zien (foto heb ik zelf gemaakt) verbaas ik me regelmatig over het heelal. Hoe je vervolgens de stap naar een god maakt is mij een raadsel.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat de kinderen van Adam en Eva terecht kwamen in een bruisende maatschappij die qua voortplanting compatibel was en die dusdanig groot was dat het nodig was een moordenaar z'n voorhoofd te markeren ipv enkel even z'n naam bekend te maken.
  donderdag 23 september 2021 @ 14:54:55 #127
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201483584
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 13:56 schreef Jhojho-1987 het volgende:

[..]
Lekker onderbouwt ook, komt zo'n discussie hier wel ten goede!! :')
Als gelovigen vatbaar waren voor redelijke argumenten waren er geen gelovigen.
pi_201483800
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:53 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Zoals je wellicht aan mijn usericon kan zien (foto heb ik zelf gemaakt) verbaas ik me regelmatig over het heelal. Hoe je vervolgens de stap naar een god maakt is mij een raadsel.
Het idee van een schepper is heel natuurlijk toch? Dat dit heelal een oorzaak heeft en betekenis.
pi_201483876
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het idee van een schepper is heel natuurlijk toch? Dat dit heelal een oorzaak heeft en betekenis.
Ik heb nog nooit een god een universum zien scheppen dus voor mij is dat niet zo natuurlijk...
pi_201483905
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:25 schreef Spitbag het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een god een universum zien scheppen dus voor mij is dat niet zo natuurlijk...
Bacterieën bestaan ook maar dat wist de mens tot voor kort niet. Die zijn zonder instrumenten niet zichtbaar maar hebben wel effect.
pi_201483936
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bacterieën bestaan ook maar dat wist de mens tot voor kort niet. Die zijn zonder instrumenten niet zichtbaar maar hebben wel effect.
En voor we van hun bestaan afwisten hadden we allemaal bovennatuurlijke verklaringen voor die ziektes.
Net als jij voor het universum en god hebt. En ook die gekke gedachten zullen langzaam uitsterven hoe meer we te weten komen over het universum.
pi_201483982
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:31 schreef Spitbag het volgende:
En ook die gekke gedachten zullen langzaam uitsterven
Hah, we hebben een optimist hier! :D
pi_201484133
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:53 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Wat ik vooral bijzonder vind is dat de kinderen van Adam en Eva terecht kwamen in een bruisende maatschappij die qua voortplanting compatibel was en die dusdanig groot was dat het nodig was een moordenaar z'n voorhoofd te markeren ipv enkel even z'n naam bekend te maken.
Kijk, die appel die Adam en Eva aten had te maken met zonde. Kain was de 1e moordenaar onder de MENSEN. En Eva had sex gehad met 1 van die " mensen "" waar jij het over hebt. En daar kwam Kain uit voort.
Of denk je nu echt dat God had gezegd van: die appel daar mag je niet eten en dat er echt een kruipende slang voorbij kwam etc ? Zo achterlijk werkt de duivel ook al weer ook niet.

En daarnaast zit de bijbel vol met bewijzen ...................................
Maar als je niet zelf blijft onderzoeken en gewoon bij google in tikt van : god bestaat niet ................tjah, dan krijg je pagina"s genoeg ervoor met soms best grappige teksten .

En ik zal jouw eens iets verklappen: De mens zal vanuit haarzelf het einde van het heelal nooit zien. raar he ? haha
pi_201484246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:51 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Waarom vind je dit zo belangrijk? Joden noemen zichzelf toch ook gewoon yehudim? Hoe noemde de joden zich ten tijde van het Verenigd Koninkrijk Israël? "Israëlieten" toch? Het zijn sowieso allemaal nakomelingen van Jacob (Israël), dus in die zin zijn Israëlieten ook joden, en vice versa.

Als Paulus uit de stam Benjamin kwam, dan maakt dat hem evengoed een jood als een Israëliet. Een jood, omdat de stammen Juda en Benjamin (en nog een andere stam) samen het koninkrijk Juda vormde en de inwoners daarvan joden werden genoemd. Een Israëliet, omdat het een nakomeling is van Israël (Jacob).

Snap ook niet waarom je de huidskleur erbij betrekt. Uit een blanke kan idd geen zwarte/Chinees voortkomen, tenzij ... [ afbeelding ]
Die term joden was iets van de 2 stammen tijdens of net na de ballingschap. En dat is toch echt een andere godsdienst dan hetgeen Jacob enzo in geloofde.

Israelieten zijn toch echt de 12 stammen waar God een verbond mee heeft. Dus nog steeds heeft.
En veel mensen van de 10 stammen zijn in West Europa terecht gekomen . Zoals Nederland bij de stam Zebulon hoort. En gezien onze grote geschiedenis kunnen we dat ook zien.

En Jacob was een blanke man en zijn zonen ook en dan kun je niet opeens hele donkere/zwarte israelieten hebben. En dan joden gaan noemen etc
Adam en Eva waren ook blanke mensen en die lijn is voor God heel belangrijk. Want vermenging wil God niet zien. Zoals het volk Israel ook haarzelf niet mocht vermengen.

Maar wat mij betreft mag alles en iedereen bij God horen. Of het nou mensen zijn of planten of vissen of andere levende wezens etc.

Maar God heeft nu gewoon eenmaal een eigen volk gemaakt en speciaal uitgekozen. Tjah.....
pi_201484266
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:45 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Kijk, die appel die Adam en Eva aten had te maken met zonde. Kain was de 1e moordenaar onder de MENSEN. En Eva had sex gehad met 1 van die " mensen "" waar jij het over hebt. En daar kwam Kain uit voort.
Of denk je nu echt dat God had gezegd van: die appel daar mag je niet eten en dat er echt een kruipende slang voorbij kwam etc ? Zo achterlijk werkt de duivel ook al weer ook niet.
Ik dacht dat Adam en Eva de eerste mensen waren. Maar ze waren dus de producenten van de eerste moordenaar.
Ik heb dat verhaal al die tijd heeeeeeeel anders gelezen _O-
Nu snap ik het nut van het stelen van een rib ook, uit gestolen goed komt nooit iets goeds :)
quote:
En daarnaast zit de bijbel vol met bewijzen ...................................
Noem er eens 1. Je zou dit hele topic op z'n kop zetten daarmee!
quote:
Maar als je niet zelf blijft onderzoeken en gewoon bij google in tikt van : god bestaat niet ................tjah, dan krijg je pagina"s genoeg ervoor met soms best grappige teksten .
Niet nodig. Ik verdiep me graag in wetenschappelijke onderwerpen en ik heb geen argumenten van anderen nodig om niet te geloven.
Vraagje, blijf je zelf wel onderzoeken? Of weet je absoluut zeker dat je bij de juiste stroming van de juiste religie zit?
quote:
En ik zal jouw eens iets verklappen: De mens zal vanuit haarzelf het einde van het heelal nooit zien. raar he ? haha
Neuh, dat is niet zo raar (voor zover er uberhaupt een einde is)
De uitdijing van het universum gaat zo snel dat we hele sterrenstelsels al niet meer kunnen zien omdat het licht niet snel genoeg is (ironisch genoeg)
Niet vreemd dat we dan het einde niet kunnen waarnemen.

Als god dit universum voor ons geschapen zou hebben dan is het wel vreemd dat we het (mogelijk) nooit kunnen waarnemen. Want waarom zou je het dan scheppen?
pi_201484546
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:55 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Die term joden was iets van de 2 stammen tijdens of net na de ballingschap. En dat is toch echt een andere godsdienst dan hetgeen Jacob enzo in geloofde.

Israelieten zijn toch echt de 12 stammen waar God een verbond mee heeft. Dus nog steeds heeft.
En veel mensen van de 10 stammen zijn in West Europa terecht gekomen . Zoals Nederland bij de stam Zebulon hoort. En gezien onze grote geschiedenis kunnen we dat ook zien.

En Jacob was een blanke man en zijn zonen ook en dan kun je niet opeens hele donkere/zwarte israelieten hebben. En dan joden gaan noemen etc
Adam en Eva waren ook blanke mensen en die lijn is voor God heel belangrijk. Want vermenging wil God niet zien. Zoals het volk Israel ook haarzelf niet mocht vermengen.

Maar wat mij betreft mag alles en iedereen bij God horen. Of het nou mensen zijn of planten of vissen of andere levende wezens etc.

Maar God heeft nu gewoon eenmaal een eigen volk gemaakt en speciaal uitgekozen. Tjah.....
pi_201484561
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 15:56 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Ik dacht dat Adam en Eva de eerste mensen waren. Maar ze waren dus de producenten van de eerste moordenaar.
Ik heb dat verhaal al die tijd heeeeeeeel anders gelezen _O-
Nu snap ik het nut van het stelen van een rib ook, uit gestolen goed komt nooit iets goeds :)
[..]
Noem er eens 1. Je zou dit hele topic op z'n kop zetten daarmee!
[..]
Niet nodig. Ik verdiep me graag in wetenschappelijke onderwerpen en ik heb geen argumenten van anderen nodig om niet te geloven.
Vraagje, blijf je zelf wel onderzoeken? Of weet je absoluut zeker dat je bij de juiste stroming van de juiste religie zit?
[..]
Neuh, dat is niet zo raar (voor zover er uberhaupt een einde is)
De uitdijing van het universum gaat zo snel dat we hele sterrenstelsels al niet meer kunnen zien omdat het licht niet snel genoeg is (ironisch genoeg)
Niet vreemd dat we dan het einde niet kunnen waarnemen.

Als god dit universum voor ons geschapen zou hebben dan is het wel vreemd dat we het (mogelijk) nooit kunnen waarnemen. Want waarom zou je het dan scheppen?
Ach, laat ik maar reageren.
Ken je Newton ? ...........Zelfs die geloofde wel dat er een schepper is.

Maar ik ga nu antwoorden op jouw zegje over Adam en Eva. De fout die Eva maakte was dat ze sex had met " een levend wezen" en daaruit kwam Kain voort"
Want er waren wel andere wezens die op mensen leken.
En toen moesten Adam en Eva uit Adamsland en kwamen ze in de echte wereld. Dat houd dus in dat andere soorten " mensen" er al wel waren zoals de bewijzen ook wel zeggen.
Ook de vloed was niet wereldwijd zoals veel gelovigen wel denken.

Kijk: De Satan doet er alles aan om Gods kinderen uit te willen roeien. Dat zaad wil Satan vernietigen.

En ja, in de geloofswereld zijn er verschillende verhalen maar de bijbel is niet voor niks geschreven als bewijs.

Maar mensen zoals jou die willen alles ontkennen als het om een God gaat of de bijbel etc.

En dan heb je wel een plaatje met het heelal waar weinig kennis over is maar ik sluit niet uit dat jij 1 of andere universitair mannetje bent die denkt wijs te zijn.
pi_201484717
quote:
14s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:19 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Iedereen in Engeland was Christelijk in die tijd. Dat is een vrij slecht argument. Wetenschappers voor Christus waren niet Christelijk, en nu?

Bovendien geloofde Newton ook in alchemie. Wat met de kennis van nu complete lariekoek is.
pi_201484721
quote:

[..]
Ja die man heeft z'n leven vergooit door obsessief naar geheime codes te zoeken in de bijbel. Hoe ver hadden we kunnen zijn als hij wat zinnigs had gedaan?
quote:
Maar ik ga nu antwoorden op jouw zegje over Adam en Eva. De fout die Eva maakte was dat ze sex had met " een levend wezen" en daaruit kwam Kain voort"
En toen moesten Adam en Eva uit Adamsland en kwamen ze in de echte wereld. Dat houd dus in dat andere soorten " mensen" er al wel waren zoals de bewijzen ook wel zeggen.
Je bent de eerste die ik tegenkom die dit uit dat verhaal haalt. Hoewel er totaal wat anders staat in het boekje moet ik toegeven dat ik jouw uitleg kan waarderen ;)
quote:
Kijk: De Satan doet er alles aan om Gods kinderen uit te willen roeien. Dat zaad wil Satan vernietigen.
Niets van gemerkt. Het lijden is wereldwijd momenteel lager dan het in de menselijke geschiedenis ooit is geweest en de wereldbevolking hoger dan ooit. Erg belabberde satan dan...
quote:
En ja, in de geloofswereld zijn er verschillende verhalen maar de bijbel is niet voor niks geschreven als bewijs.
Je gebruikt steeds dat woord "bewijs" maar ik heb dat boekje ook gelezen en het zijn enkel verhalen. Waarvan velen bewezen onwaar zijn.
quote:
Maar mensen zoals jou die willen alles ontkennen als het om een God gaat of de bijbel etc.
Nee hoor, ik ontken alleen onzin en onzinnige argumenten. Kom met bewijs of een heeeeeeeel goed argument en ik ben een gelovige.
quote:
En dan heb je wel een plaatje met het heelal waar weinig kennis over is
Valt best mee hoor hoe "weinig kennis" erover is. Maar ik geloof zonder moeite dat je hier vooral over jezelf spreekt.
quote:
maar ik sluit niet uit dat jij 1 of andere universitair mannetje bent die denkt wijs te zijn.
Wat is wijs zijn? Ik weet dat ik een hele hoop niet weet. Zaken waar ik geen verstand van heb hou ik wijselijk m'n mond over.
Ja ik hou van kennis opdoen en complexe zaken begrijpen en ik hou niet van kutargumenten.

Als jij het verder nodig acht om een oordeel over me te vellen dan laat ik je daarin helemaal vrij, maar een goede christen ben je dan niet ;)
pi_201484754
quote:

[..]

En dan heb je wel een plaatje met het heelal waar weinig kennis over is maar ik sluit niet uit dat jij 1 of andere universitair mannetje bent die denkt wijs te zijn.
Dat van die vloed, dat klopt. Dat was een overstroming van de grote rivieren daar.
En dat satan mensen uit wil roeien klopt niet. Hij wil hun zielen.
pi_201484765
Als jij het verder nodig acht om een oordeel over me te vellen dan laat ik je daarin helemaal vrij, maar een goede christen ben je dan niet ;)
[/quote]

Want ? oordelen mag ik niet ? Kom je dan met een nieuwtestamentisch tekstje die De Here Jezus zou hebben gebruikt ?.............................En in een bepaalde context word uitgelegd?

En ik oordeel niet. Dat is aan God zoals je wel weet.
Maar ik beoordeel............
pi_201484797
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:39 schreef Remco2021 het volgende:

Want ? oordelen mag ik niet ? Kom je dan met een nieuwtestamentisch tekstje die De Here Jezus zou hebben gebruikt ?.............................En in een bepaalde context word uitgelegd?

En ik oordeel niet. Dat is aan God zoals je wel weet.
Maar ik beoordeel............
Prima, ik zeg toch ook "Als" ? ^O^
pi_201484899
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:42 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Prima, ik zeg toch ook "Als" ? ^O^
Kijk, ik ben zelf ook gewoon een mens en zondaar. Want met 1 zonde ben je al een zondaar.
En de bijbel zegt dat ieder mens een zondaar is dus ik denk wel dat we dat beiden zijn. En dat is ook iedere gelovige in god of wie dan ook.

Maar door geloof in De Here Jezus als de Messias/Christus kan men eeuwig leven verkrijgen en kan Hij als de middelaar naar de Vader toe zijn.

En ik denk zelfs aan de hand van de bijbel dat de wederkomst nabij is.
En ik ben zelf ongeveer 6 jaar geleden tot De Here Jezus gekomen. En daarmee bedoel ik dat ik ben gaan bidden en bijbel lezen en studies etc. Uren per dag.

Maar het geloof in De Here Jezus kan ik je niet opdringen want dat zou ik zelf vroeger ook niet hebben gewild.
pi_201484985
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:50 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Kijk, ik ben zelf ook gewoon een mens en zondaar. Want met 1 zonde ben je al een zondaar.
En de bijbel zegt dat ieder mens een zondaar is dus ik denk wel dat we dat beiden zijn. En dat is ook iedere gelovige in god of wie dan ook.

Maar door geloof in De Here Jezus als de Messias/Christus kan men eeuwig leven verkrijgen en kan Hij als de middelaar naar de Vader toe zijn.

En ik ben zelf ongeveer 6 jaar geleden tot De Here Jezus gekomen. En daarmee bedoel ik dat ik ben gaan bidden en bijbel lezen en studies etc. Uren per dag.

Maar het geloof in De Here Jezus kan ik je niet opdringen want dat zou ik zelf vroeger ook niet hebben gewild.
Hoe weet je hoe je de Bijbel moet interpreteren? Want je gelooft blijkbaar letterlijk in de tijdspanne van de mensheid sinds Adam, maar je verwerpt veel andere letterlijke betekenissen. Hoe weet je wat figuurlijk is, en wat letterlijk?
pi_201485242
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 16:50 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

Volgens hetzelfde boekje behoor ik tot zijn uitverkoren volk dus ik schijn geen enkel risico te lopen door niet te geloven.
quote:
Dat roept men ook al 1700 jaar maar ik laat me graag verrassen :)
quote:
Bestudeer je de andere religies en stromingen ook? Want wat nou als je het toch NET mis hebt?
quote:
Nee en dat waardeer ik, maar ik vroeg al eerder en nu weer, welk bewijs staat er volgens jou in de bijbel?
Bewijs dat een objectief persoon kan overtuigen....
Als ik er om vraag is het geen opdringen ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door MAY-be op 23-09-2021 17:21:20 ]
pi_201485415
quote:

[..]
Ze (joden als Israëlieten) zijn de term 'joden' (yehudim) gaan gebruiken, omdat het koninkrijk Juda als enige koninkrijk overbleef nadat het Noordelijke koninkrijk Israël veroverd werd door het Assyrische rijk.

Op wat voor manier is dat een andere godsdienst dan wat Jacob geloofde? Of bedoel je dat de Thora (rituelen, wetten enz.) aan Mozes geopenbaard werd, lang na Jacob?

quote:
Hoe weet jij zo zeker dat Jacob en zijn zonen blank waren, en dat Adam en Eva dat ook waren? Maar daar ging het mij niet om. Als een blanke man/vrouw kinderen krijgt met bijv. een zwarte vrouw/man is er een grote kans dat de kinderen een veel donkere huidskleur krijgen. Dat is ook hoe je zwarte joden krijgt. Kijk, dit is bijv. een zwarte Chinees, ja echt, dat kan:

Wat voor christelijke stroming hang je aan, want je opvattingen doen mij een beetje denken aan KKK-gedachtegoed. Niet dat ik je hiervan beschuldig, maar wat je hier post komt mij vooral bekend voor uit die hoek.

quote:
Dat maak ik uit de Bijbel niet op. Het is een "uitverkoren" volk, in de zin van dat God zoveel Tekenen en wonderen aan hen liet zien, maar niet in de zin van dat ze beter/superieur zijn. De vele bestraffingen die hen troffen getuigt ook niet van dat ze beter/superieur zijn, al tijdens de uittocht uit Egypte heeft God het volk meerdere keren bijna compleet willen vernietigen.
  donderdag 23 september 2021 @ 18:34:31 #147
545 dop
pi_201486331
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 13:26 schreef Jhojho-1987 het volgende:

[..]
Waarom zou er van een verzameling teksten geen brontekst kunnen zijn?
omdat het een verzameling is van verschillende teksten en verschillende schrijvers.
Jij weet vast ook wel dat van grote delen de precieze herkomst niet vast staat.
En dat alles is verzameld en gefilterd. Tot wat we nu de bijbel noemen.
pi_201486494
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 17:26 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Ze (joden als Israëlieten) zijn de term 'joden' (yehudim) gaan gebruiken, omdat het koninkrijk Juda als enige koninkrijk overbleef nadat het Noordelijke koninkrijk Israël veroverd werd door het Assyrische rijk.

Op wat voor manier is dat een andere godsdienst dan wat Jacob geloofde? Of bedoel je dat de Thora (rituelen, wetten enz.) aan Mozes geopenbaard werd, lang na Jacob?
[..]
Hoe weet jij zo zeker dat Jacob en zijn zonen blank waren, en dat Adam en Eva dat ook waren? Maar daar ging het mij niet om. Als een blanke man/vrouw kinderen krijgt met bijv. een zwarte vrouw/man is er een grote kans dat de kinderen een veel donkere huidskleur krijgen. Dat is ook hoe je zwarte joden krijgt. Kijk, dit is bijv. een zwarte Chinees, ja echt, dat kan:

[ afbeelding ]

Wat voor christelijke stroming hang je aan, want je opvattingen doen mij een beetje denken aan KKK-gedachtegoed. Niet dat ik je hiervan beschuldig, maar wat je hier post komt mij vooral bekend voor uit die hoek.
[..]
Dat maak ik uit de Bijbel niet op. Het is een "uitverkoren" volk, in de zin van dat God zoveel Tekenen en wonderen aan hen liet zien, maar niet in de zin van dat ze beter/superieur zijn. De vele bestraffingen die hen troffen getuigt ook niet van dat ze beter/superieur zijn, al tijdens de uittocht uit Egypte heeft God het volk meerdere keren bijna compleet willen vernietigen.
hallo,

ik hang niet zozeer een stroming aan maar geloof wel in de bijbel en in De Here Jezus als de Messias etc.

ik vind het zelf belangrijk dat men wel het juiste onderwijs krijgt over de bijbel want zoals je ook wel weet zijn er enorm veel dwaalleringen binnen het christendom. Zelfs De Here Jezus waarschuwde hiervoor. Dus heel veel.........

De bijbel die Jezus zelf had was alleen het oude testament zoals je weet. Jezus kwam ook voor het volk Israel zoals de engel Gabriel aan Maria openbaarde en ook Paulus schreef aan de verloren stammen.

De term joden is iets dat vooral is ontstaan na de Babylonische ballingschap. Dus die 10 stammen werden nooit zo genoemd.

Ook is de geloofsleer na de Babylonische ballingschap veranderd en de joden noemen Jezus zelfs vervloekt etc. En hoerenzoon ...................................Die talmoed van joden is heel vies en smerig.

Ik zie joden hetzelfde als moslims en boedisten en al die andere gelovigen.
Dat er Israelieten zijn die nog blijnd zijn voor de Messias dat klopt. Romeinen 11 zegt dat namelijk.
Joden willen alles claimen en veel Christenen zijn helemaal verblind door de term Joden.
Zelfs Jezus was geen jood. Wel een israeliet uit de stam Juda.
En dat bordje wat boven hem hing was om de joden belachelijk te maken.............

Maargoed, we moeten eerst onze eigen identiteit beter leren kennen want velen van de 10 stammen wonen in West Europa, ook de USA, Zuid Afrika.

En de zege die Jacob over Zebulon uitroept is Nederland. Wij zijn een waterland en hebben ook de boekdruk uitgevonden.

Wij als Nederlanders moeten onze identiteit leren kennen en weten wie de vijanden zijn.

En Gods vijanden zijn ook de vijanden van De Here Jezus.
Want De Here Jezus komt in oorlog terug.
Maar dat zul je wel niet leren op de zondag in je kerk. Of wel?

Want je moet wel goed beseffen dat de kerken met hun leerstellingen vaak sappige teksten willen gebruiken maar bang zijn voor de echte waarheid.

Maar wat mij betreft mag iedereen bij God horen en bij De Here Jezus en of iemand nou blank is of donker of geel maakt mij niks uit.
  donderdag 23 september 2021 @ 19:37:08 #149
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201487379
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:48 schreef Remco2021 het volgende:
maakt mij niks uit.
Waarom heb je een nieuw account sjoemie?
pi_201490449
Voor een bepaalde visie omtrent de bijbel zou ik willen adviseren om naar Kolonel Van Loon te luisteren. Die heeft wel wat studies en ik denk dat hij met veel dingen wel een punt heeft.
Dus google/youtube Kolonel van Loon
pi_201490970
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:48 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
hallo,
Ave, shalom broeder,

quote:
ik hang niet zozeer een stroming aan maar geloof wel in de bijbel en in De Here Jezus als de Messias etc.

ik vind het zelf belangrijk dat men wel het juiste onderwijs krijgt over de bijbel want zoals je ook wel weet zijn er enorm veel dwaalleringen binnen het christendom. Zelfs De Here Jezus waarschuwde hiervoor. Dus heel veel.........
Wat is het "juiste" onderwijs? Wij dwalen allemaal, wij zijn allemaal verloren schapen. De 'realisatie' van dat je dwaalt is het beginpunt voor je leiding naar waarheid. Zolang je denkt dat je zelf niet dwaalt (de waarheid in pacht hebt), kun je niet recht geleid worden, er is in je hart dan geen plaats voor leiding.

quote:
De term joden is iets dat vooral is ontstaan na de Babylonische ballingschap. Dus die 10 stammen werden nooit zo genoemd.
Die 10 stammen noemde zichzelf wel "joden", omdat het koninkrijk Juda als enige staat overbleef nadat het Noordelijke koninkrijk Israël veroverd werd door de Assyriërs. De Israëlieten begonnen zich toen ook te identificeren met de term yehudim/joden. Dat is tot de dag van vandaag zo gebleven. Voor de rest is het imo een potatoes potatoes, tomatoes tomatoes discussie.

quote:
Zelfs Jezus was geen jood. Wel een israeliet uit de stam Juda.
Jezus was geen jood, Israëliet, of Chinees, behoorde tot geen enkele stam, dat soort etiketten betekende niks voor hem, hij behoorde geheel toe aan God.

quote:
Maargoed, we moeten eerst onze eigen identiteit beter leren kennen want velen van de 10 stammen wonen in West Europa, ook de USA, Zuid Afrika.

En de zege die Jacob over Zebulon uitroept is Nederland. Wij zijn een waterland en hebben ook de boekdruk uitgevonden.

Wij als Nederlanders moeten onze identiteit leren kennen en weten wie de vijanden zijn.

En Gods vijanden zijn ook de vijanden van De Here Jezus.
Want De Here Jezus komt in oorlog terug.
Maar dat zul je wel niet leren op de zondag in je kerk. Of wel?

Want je moet wel goed beseffen dat de kerken met hun leerstellingen vaak sappige teksten willen gebruiken maar bang zijn voor de echte waarheid.

Maar wat mij betreft mag iedereen bij God horen en bij De Here Jezus en of iemand nou blank is of donker of geel maakt mij niks uit.
Je ware identiteit heeft niks te maken met de 10 stammen, Zebulon of zelfs Nederland. Als je jezelf identificeert met een stam, ras, land, of zelfs geloof, ik ben dit, ik ben dat, ik ben zus en zo, bezig bent met etiketten op jezelf en anderen plakken ("vijanden"), dan heb je de boodschap van Jezus niet echt begrepen (in mijn ogen).
pi_201491287
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 21:57 schreef Remco2021 het volgende:
Voor een bepaalde visie omtrent de bijbel zou ik willen adviseren om naar Kolonel Van Loon te luisteren. Die heeft wel wat studies en ik denk dat hij met veel dingen wel een punt heeft.
Dus google/youtube Kolonel van Loon
Wel interessant hoe de Kolonel rassentheorie en christendom mengt :P Ikzelf zou nooit voor dit geloof vallen. Ik geloof weer heilig in reïncarnatie. Voor mij is spirituele progressie belangrijk. Je komt niet door geloof automagisch in de hemel. Wat van belang is, is hoe ver je de spirituele berg bent opgeklommen. God is liefde bijvoorbeeld, kun je die andere wang toekeren? De betekenis en doel van het leven is intern kenbaar. De oorlog tussen de krachten van het licht en het duister. Jij moet de demonen overwinnen, jij moet de liefde van God omarmen en samensmelten met het Licht.
pi_201491885
Ik gun iedereen het beste en ik verwacht gewoon de wederkomst van De Here Jezus in onze generatie.
En van mij mag iedereen bij De Here Jezus horen.
Zoals gezegd ben ik zelf een zondaar en probeer ik mn best ook te doen en dan is het aan De Here Jezus of ik bij Hem mag horen.

Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik een zondaar ben en geloof in De Here Jezus als de Messias/Christus ?
  donderdag 23 september 2021 @ 23:32:02 #154
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201492116
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 23:16 schreef Remco2021 het volgende:
Ik gun iedereen het beste en ik verwacht gewoon de wederkomst van De Here Jezus in onze generatie.
Zoals gezegd ben ik zelf een zondaar en probeer ik mn best ook te doen en dan is het aan De Here Jezus of ik bij Hem mag horen.

Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik een zondaar ben en geloof in De Here Jezus als de Messias/Christus ?
https://en.m.wikipedia.or(...)ond_Coming_of_Christ

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen! En anders zeker de generatie daarna! Of die daarna! Of daarna…
pi_201492139
quote:
Hoe denk je dat je het zou vinden als je oud bent, op je sterfbed ligt, en de wereld nog goddelozer dan nu, zonder dat Jezus opnieuw is gekomen?
pi_201492847
quote:

Nee hoor. Het is wel jammer dat je zo'n negatief beeld over jezelf hebt, dat is m.i. nergens voor nodig.

Maar ik hoop dat je dat bewijs van je met ons wil delen. Als je gelijk hebt wil ik dat graag weten!
  vrijdag 24 september 2021 @ 12:01:27 #157
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201496092
quote:
En Jacob was een blanke man en zijn zonen ook en dan kun je niet opeens hele donkere/zwarte israelieten hebben.
Er gebeuren in de Bijbel wel vreemdere dingen he?
quote:
Nee hoor. Hij kan niets uit zichzelf. Kijk maar naar Job, hij wandelt gewoon bij God in de hemel rond en keuvelt wat met de Heere. Doet spelletjes en sluit weddenschapjes af. Maar hij is ALTIJD verantwoording verschuldigd.

[ Bericht 13% gewijzigd door hoatzin op 24-09-2021 12:07:25 ]
  vrijdag 24 september 2021 @ 12:15:34 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201496258
@Remco2021

Ik zie dat je (weer?) stelselmatig vragen aan het negeren bent. Net als Sjoemie.
  vrijdag 24 september 2021 @ 15:14:13 #159
545 dop
pi_201498513
quote:

[..]

Graag bewijzen van hoe Adam, Eva, Jacob, zijn zonen er uit zagen.
Daar weten we feitelijk niets van.

Room blank zullen ze zeker niet zijn geweest.
pi_201502280
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:15 schreef hoatzin het volgende:
@:Remco2021

Ik zie dat je (weer?) stelselmatig vragen aan het negeren bent. Net als Sjoemie.
Ik zie soms veel reacties en dan kan ik het snel niet zien of vergeten. Maar ik wil overal wel op reageren zoals ik nu ook reageer. En ik ben niet Sjoemie mocht dat gedacht worden. Aan 1 account heb ik genoeg.
pi_201502324
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 12:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Er gebeuren in de Bijbel wel vreemdere dingen he?
[..]
Nee hoor. Hij kan niets uit zichzelf. Kijk maar naar Job, hij wandelt gewoon bij God in de hemel rond en keuvelt wat met de Heere. Doet spelletjes en sluit weddenschapjes af. Maar hij is ALTIJD verantwoording verschuldigd.

Ik denk dat de Satan zeker wel macht heeft en wat kan maar betreffende het verhaal van Job was het volgens mij dat de Satan Job niet mocht doden. En of we dat een spelletje moeten noemen of een weddenschap of wat dan ook dat durf ik niet te stellen en wil ik me afzijdig van houden.
pi_201502340
quote:
1s.gif Op donderdag 23 september 2021 23:33 schreef PatrickSwayze het volgende:

[..]
Hoe denk je dat je het zou vinden als je oud bent, op je sterfbed ligt, en de wereld nog goddelozer dan nu, zonder dat Jezus opnieuw is gekomen?
Dan mag je als stervende ergens ook blij zijn dat je het niet mee hoefde te maken.
Want het word geen pretje voor de gelovigen in een wereld vol zonde en goddeloosheden en vunzigheid etc.
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:54:22 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201511400
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 19:55 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Ik denk dat de Satan zeker wel macht heeft en wat kan maar betreffende het verhaal van Job was het volgens mij dat de Satan Job niet mocht doden. En of we dat een spelletje moeten noemen of een weddenschap of wat dan ook dat durf ik niet te stellen en wil ik me afzijdig van houden.
In het OT is satan een pion van God. Ik laat je zo een aantal teksten zien.

Wanneer satan Job wil vernietigen en wil bewijzen dat God zijn schat niet is, moet hij eerst toestemming van God krijgen voordat hij zijn bezittingen (Job 1:12) of zijn lichaam (Job 2:6) aanvalt.

Wijs mij een tekst aan waaruit het tegendeel blijkt.

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 25-09-2021 15:51:48 ]
pi_201513158
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wanneer satan Job wil vernietigen en wil bewijzen dat God zijn schat niet is, moet hij eerst toestemming van God krijgen voordat hij zijn bezittingen (Job 1:12) of zijn lichaam (Job 2:6) aanvalt.

Zo vat jij het op en lees jij dat. Daarnaast moeten we eerst de echte grondtekst hebben.
  zondag 26 september 2021 @ 07:56:42 #165
545 dop
pi_201521525
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 16:33 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Zo vat jij het op en lees jij dat. Daarnaast moeten we eerst de echte grondtekst hebben.
Ah, zonder grondtekst geen betrouwbare interpretatie?

Vooral hard bidden, en dan hopen dat jij het wel juist interpreteert?

Grondtekst van verhalen die eerst jaren mondeling zijn overgedragen?
pi_201525558
quote:
1s.gif Op zondag 26 september 2021 07:56 schreef dop het volgende:

[..]
Ah, zonder grondtekst geen betrouwbare interpretatie?

Vooral hard bidden, en dan hopen dat jij het wel juist interpreteert?

Grondtekst van verhalen die eerst jaren mondeling zijn overgedragen?
Ik vind het altijd wel vrij makkelijk om na een paar teksten te kunnen concluderen dat een heel boek onzin is.
Sommige teksten hebben een goede uitleg nodig en allereerst moet de juiste vertaling er wel zijn.
Als ik nu de bijbel lees "het boek" dan kom ik ook wel teksten tegen waarvan ik niks snap of ongeloofwaardig kan vinden of heel raar.
  zondag 26 september 2021 @ 14:17:20 #167
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201526054
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:55 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Ik vind het altijd wel vrij makkelijk om na een paar teksten te kunnen concluderen dat een heel boek onzin is.
Sommige teksten hebben een goede uitleg nodig en allereerst moet de juiste vertaling er wel zijn.
Als ik nu de bijbel lees "het boek" dan kom ik ook wel teksten tegen waarvan ik niks snap of ongeloofwaardig kan vinden of heel raar.
Niet het hele boek is onzin. De conclusie dat er iets als een god bestaat op basis van dat boek is onzin.

Je hebt geen poot om op te staan.
pi_201526797
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:17 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Niet het hele boek is onzin. De conclusie dat er iets als een god bestaat op basis van dat boek is onzin.

Je hebt geen poot om op te staan.
Bewijzen genoeg maar op den duur kunnen mensen wel blijven ontkennen.
  zondag 26 september 2021 @ 14:53:13 #169
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201526860
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:49 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Nee hoor, geen enkel bewijs zelfs. Verhalen. Verzonnen verhalen.

Als er bewijzen waren, dan zouden er wel meer mensen gelovig zijn. Zeker hier in het westen, waar rationele argumenten het bij de meeste mensen best goed doen.
pi_201527395
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:53 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Nee hoor, geen enkel bewijs zelfs. Verhalen. Verzonnen verhalen.

Als er bewijzen waren, dan zouden er wel meer mensen gelovig zijn. Zeker hier in het westen, waar rationele argumenten het bij de meeste mensen best goed doen.
Oh wat is dit toch frustrerend :')
  zondag 26 september 2021 @ 15:18:33 #171
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201527451
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 15:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ga even mediteren en kom dan terug zou ik zeggen.
  maandag 27 september 2021 @ 10:27:28 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201537953
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 16:33 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Waarom? Jij denkt dat daar iets heel anders staat? Waarom lees je überhaupt dan de Nederlandse Bijbel, die vertaald is vanuit een (soms bedenkelijke) Griekse vertaling van de Hebreeuwse teksten?
  maandag 27 september 2021 @ 10:28:35 #173
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201537964
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 14:49 schreef Remco2021 het volgende:

[..]
Maar kom nu eens met bewijs dan. Bewijs waar niemand om heen kan uiteraard.
  maandag 27 september 2021 @ 10:30:04 #174
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201537987
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 15:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Typerend dat juist jij dit frustrerend vindt.
pi_201539570
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat een geluk ik ben terug van 3 weken heerlijke rust/ vakantie.
Dacht toen ook even 3 weken geen fok! :)

Maar ik ben er dus weer. *O* *O*

Ten eerste hebben wij mensen een eigen wil gekregen van God waardoor wij dus onze eigen keuzes kunnen maken het zij goed, het zij slecht.
Wij mensen balanceren eigenlijk daartussen.
In de bijbel ook meestal aangeduid met licht en duister.

God is licht en satan en leeft in het duister.
in het oude testament was de satan nog niet verslagen, dat gebeurde pas toen Jezus aan kruis ging en daarna dus is opgestaan.

Ten tijde van Job was satan/ voorheen de engel genaamd lucifer/ morgenster de engel die het dichtst in de nabijheid van God stond, was toen al wel uit de hemel gezet, maar zoals te lezen valt kon hij nog wel met God redetwisten etc om God maar proberen onderuit te halen en te zien of in dit geval Job in God geloofde vanwege zijn rijkdommen etc, dus vorm van welvaartsevangelie. Of dat hij werkelijk een rots vast vertrouwen en dus een relatie zou hebben met God.
En zoals je denk ik uit het boek Job kunt opmaken is dit laatste dus het geval gebleken.
En zo zou het met iedere christen moeten zijn, dat je in goede en slechte tijden op God je vertrouwen blijft houden en dus een relatie hebt met God.

Tot zekere hoogte heeft satan dus macht hier op aarde en is hij ook de heerser hier op aarde.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 27 september 2021 @ 13:15:14 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201539706
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

het is net of je niet bent weggeweest. :X
quote:
Ten eerste hebben wij mensen een eigen wil gekregen van God waardoor wij dus onze eigen keuzes kunnen maken het zij goed, het zij slecht.

God is licht en satan en leeft in het duister.
in het oude testament was de satan nog niet verslagen, dat gebeurde pas toen Jezus aan kruis ging en daarna dus is opgestaan.

Ten tijde van Job was satan/ voorheen de engel genaamd lucifer/ morgenster de engel die het dichtst in de nabijheid van God stond, was toen al wel uit de hemel gezet, maar zoals te lezen valt kon hij nog wel met God redetwisten etc om God maar proberen onderuit te halen en te zien of in dit geval Job in God geloofde vanwege zijn rijkdommen etc, dus vorm van welvaartsevangelie. Of dat hij werkelijk een rots vast vertrouwen en dus een relatie zou hebben met God.
En zoals je denk ik uit het boek Job kunt opmaken is dit laatste dus het geval gebleken.
En zo zou het met iedere christen moeten zijn, dat je in goede en slechte tijden op God je vertrouwen blijft houden en dus een relatie hebt met God.

Tot zekere hoogte heeft satan dus macht hier op aarde en is hij ook de heerser hier op aarde.
Ten tijde van Job kon satan gewoon de hemel binnen wandelen. Hij was er dus niet uitgezet.

Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den Heere te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.

satan met een klein s-je he? Hij is hier slechts een pion van God. Klontjeklaar een totaal ander persoon dan de machtige duistere vorst die de schrijvers van het NT voor ogen hadden. Ik heb je hier al eerder op gewezen maar dat heb je genegeerd.

De relatie tussen JHWH en satan is gecompliceerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan

Hand 12:
En van stonde aan sloeg hem een engel des Heeren, daarom dat hij Gode de eer niet gaf; en hij werd van de wormen gegeten, en gaf den geest.

Kijk hier is de rol van satan duidelijk in opdracht van God, die hier als hinderaar en tegenstander optreedt.

In 2 Samuël 24:1 is het God die David aanzet tot een volkstelling, terwijl in 1 Kronieken 21:1 satan genoemd wordt als de aanstichter. Onze vertalingen laten de Kroniek-schrijver zeggen dat een wezen, satan genaamd, de aansteker is. Vanuit het Hebreeuws is er echter geen aanleiding hier een wezen met de naam satan in te voeren. Er staat gewoon: 'Een tegenstander keerde zich tegen Israël'. Wie dat was, wordt daar niet gezegd, maar uit 2 Samuël 24:1 kunnen we opmaken dat het God Zelf is geweest, die als tegenstander optrad.

Ergo:
God schept alles, dus ook het kwaad. Als dat niet zo is dan is er een andere schepper naast God.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 27-09-2021 16:38:05 ]
  maandag 27 september 2021 @ 19:11:45 #177
545 dop
pi_201543457
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 13:55 schreef Remco2021 het volgende:

[..]

eens maar het omgekeerde is ook waar.
Dus kunnen we ook onmogelijk zeggen dat het waar is en klopt.

Simpel voorbeeld, de tien geboden, meer dan de helft is discutabel, maar de volgende vier zijn verstandige leef regels.

U zult niet doodslaan.
U zult niet stelen.
U zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
U zult niet begeren wat van uw naaste is.

Dat maakt niet dat ik de andere 6 dan maar voor zoete koek slik en niet ter discussie stel.
Zo ook met de rest van de bijbel.
Er zijn heus lessen uit te trekken, maar er staat ook heel veel bulshit in.
pi_201579760
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]
het is net of je niet bent weggeweest. :X
[..]
Ten tijde van Job kon satan gewoon de hemel binnen wandelen. Hij was er dus niet uitgezet.

Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den Heere te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.

satan met een klein s-je he? Hij is hier slechts een pion van God. Klontjeklaar een totaal ander persoon dan de machtige duistere vorst die de schrijvers van het NT voor ogen hadden. Ik heb je hier al eerder op gewezen maar dat heb je genegeerd.

De relatie tussen JHWH en satan is gecompliceerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan

Hand 12:
En van stonde aan sloeg hem een engel des Heeren, daarom dat hij Gode de eer niet gaf; en hij werd van de wormen gegeten, en gaf den geest.

Kijk hier is de rol van satan duidelijk in opdracht van God, die hier als hinderaar en tegenstander optreedt.

In 2 Samuël 24:1 is het God die David aanzet tot een volkstelling, terwijl in 1 Kronieken 21:1 satan genoemd wordt als de aanstichter. Onze vertalingen laten de Kroniek-schrijver zeggen dat een wezen, satan genaamd, de aansteker is. Vanuit het Hebreeuws is er echter geen aanleiding hier een wezen met de naam satan in te voeren. Er staat gewoon: 'Een tegenstander keerde zich tegen Israël'. Wie dat was, wordt daar niet gezegd, maar uit 2 Samuël 24:1 kunnen we opmaken dat het God Zelf is geweest, die als tegenstander optrad.

Ergo:
God schept alles, dus ook het kwaad. Als dat niet zo is dan is er een andere schepper naast God.
Satan is geen pion van God, satan is de engel die in beginsel het dichtste bij God stond.
Maar door dus in opstand te komen tegen God gaat satan nu voor eeuwig verloren en probeert hij alleen nog maar mensen van God weg te houden en gaat dus rond als een briesende leeuw zoals je wellicht weet wat in de bijbel staat.

Toen Jezus stierf aan het kruis is Hij afgedaald naar de hel bij satan om Hem voorgoed te verslaan en doordat Jezus zonder zonde etc was, kon Hij op staan uit de dood.

DE Satan is de tegenstander van God.
Satan kan op verschillende zaken slaan.
Het kan gaan om een tegenstander(een satan) dus iets of iemand die op een bepaald moment even een tegenstander is van een ander persoon.

Maar het kan ook gaan om de duivel of DE satan wat in het nieuwe testament 1 of enkele keren dan ook weer gelieerd wordt aan DE slang van weleer, de slang die eva verleid heeft tot het eten van de vrucht van de verboden boom.
Dus je moet weten of het om een moment opname gaat bij het woord satan, of gaat het om de grote tegenstander van God DE satan/ duivel/ gevallen aartsengel lucifer etc
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 30 september 2021 @ 18:37:05 #179
545 dop
pi_201581640
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 15:53 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Toen Jezus stierf aan het kruis is Hij afgedaald naar de hel bij satan om Hem voorgoed te verslaan en doordat Jezus zonder zonde etc was, kon Hij op staan uit de dood.

Welke slechte bijbel vertaling heb jij gelezen, of zuig je het uit je duim?
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:37:11 #180
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201588896
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 15:53 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Satan is geen pion van God, satan is de engel die in beginsel het dichtste bij God stond.
Citaat graag
quote:
Toen Jezus stierf aan het kruis is Hij afgedaald naar de hel bij satan om Hem voorgoed te verslaan.
Graag citaat waaruit dit blijkt. Vooral dat Jezus afdaalde naar de hel. Volgens mij zei hij juist dat hij dezelfde dag nog in het paradijs zou zijn. Of is hij op en neer gejojood tussen hemel en hel?
quote:
DE Satan is de tegenstander van God.
Satan kan op verschillende zaken slaan.
Het kan gaan om een tegenstander(een satan) dus iets of iemand die op een bepaald moment even een tegenstander is van een ander persoon.

Maar het kan ook gaan om de duivel of DE satan wat in het nieuwe testament 1 of enkele keren dan ook weer gelieerd wordt aan DE slang van weleer, de slang die eva verleid heeft tot het eten van de vrucht van de verboden boom.
Dus je moet weten of het om een moment opname gaat bij het woord satan, of gaat het om de grote tegenstander van God DE satan/ duivel/ gevallen aartsengel lucifer etc
Je hebt dus die link totaal niet gelezen. Graag citaten waaruit blijkt dat er meer dan 1 satan is.

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 01-10-2021 08:52:32 ]
pi_201592248
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 08:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Citaat graag
zie de volgende tekst.

Jesaja 14:3 En het zal geschieden op de dag waarop de HEERE u rust zal geven van uw smart, uw onrust en de harde slavenarbeid die men u heeft doen verrichten,
4. dat u dit spotlied zult aanheffen op de koning van Babel, en u zult zeggen:

Hoe houdt de onderdrukker op;
opgehouden is de onderdrukking!
5. De HEERE heeft de stok van de goddelozen gebroken,
de staf van de heersers,
6. die volken sloeg in verbolgenheid
met slagen zonder ophouden,
die in toorn over de heidenvolken heerste
met een vervolging zonder inhouding.
7. Nu komt heel de aarde tot rust en stilte.
Men breekt uit in gejuich.
8. Zelfs de cipressen verblijden zich over u.
De ceders van de Libanon zeggen:
Sinds u daar geveld ligt, klimt niemand omhoog
om ons om te hakken.

9. Het rijk van de dood beneden raakte om u in beroering,
om u tegemoet te gaan, wanneer u zou komen.
Het schudt ter wille van u de gestorvenen wakker,
al de leiders van de aarde.
Het laat van hun tronen opstaan
al de koningen van de volken.
10. Zij zullen allemaal het woord nemen
en zeggen tegen u:
Ook u bent nu zo zwak geworden als wij,
u bent aan ons gelijk geworden!
11. Uw trots ligt neergeworpen in het graf,
met de klank van uw luiten.
Onder u is een bed van maden gespreid,
en wormen zijn uw deken.

12. Hoe bent u uit de hemel gevallen,
morgenster, zoon van de dageraad!
U ligt geveld op de aarde,
overwinnaar over de heidenvolken!

13. En ú zei in uw hart:
Ik zal opstijgen naar de hemel;
tot boven Gods sterren
zal ik mijn troon verheffen,
ik zal zetelen op de berg van de ontmoeting
aan de noordzijde.
14. Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.

15. Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort,
in het diepst van de kuil!

16. Wie u zien, kijken u aan
en letten op u:
Is dit nu die man die de aarde deed sidderen,
die koninkrijken deed beven,

[..]
Graag citaat waaruit dit blijkt. Vooral dat Jezus afdaalde naar de hel. Volgens mij zei hij juist dat hij dezelfde dag nog in het paradijs zou zijn. Of is hij op en neer gejojood tussen hemel en hel?
[..]
Je hebt dus die link totaal niet gelezen. Graag citaten waaruit blijkt dat er meer dan 1 satan is.
[/quote]

Dit is volgens mij een zelfde vraag als die van @dop

maar hier een paar teksten.
Jezus heeft toen zelfs zijn evangelie gepredikt aan een ieder die gestorven was door de zondvloed.
Dus op dat moment hebben eigenlijk al die mensen die toen geleefd hebben nog een kans gekregen vermoed ik.
Want dat was sowieso een tijd, toen de zonde aanwezig was maar de wet was er toen nog niet.
Want de wet leert pas wat zonde/ goed of fout is.

1 Petrus 3:18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19. door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20. namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach,
terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.
21. Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,
22. Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Betreft 1 of meerdere satans, spreekt de bijbel inderdaad maar over 1 satan, ook wel duivel of slang van wel eer genoemd. Dus misschien dat ik daar iets te snel over gepost heb hier.
Satan is in ieder geval de grote tegenstander van God en ook de aanklager die vooral natuurlijk christenen aan probeert te klagen bij God, door mensen te laten denken dat ze niks waard zijn, of als iemand een zonde heeft begaan diegene te laten denken dat hij of zijn het nu echt verprutst zou hebben. Wat allemaal dus een pertinente leugen is, want iedereen mag en kan op elk moment terug keren bij God en om vergeving vragen, want Jezus is voor ALLE zonden van de wereld gestorven en weer op gestaan zodat iedereen die in Hem geloofd mag weten dat zijn zonden vergeven zijn.
I am a child of God
God is not dead.
pi_201592290
Verder kwam ik vandaag via een facebook vriend een heel interessante film tegen of o.a. de logica of misschien wel onlogica van het ontstaan van de aarde door de oerknal etc.
Beste is om het een keer op je gemak te kijken.

Het over een gelovig iemand die in gesprek gaat met meerdere Atheïsten.

I am a child of God
God is not dead.
pi_201592432
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
Verder kwam ik vandaag via een facebook vriend een heel interessante film tegen of o.a. de logica of misschien wel onlogica van het ontstaan van de aarde door de oerknal etc.

He sjoemie je bent er weer.
pi_201592505
quote:

Wat een compleet onzinnige vragen stellen ze die mensen zeg. :') Met logica heeft het echt niks van doen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:51:23 #185
545 dop
pi_201592663
quote:

je speelt met de het idee dat er van een keer uit het niets een boek is ontstaan, maar daar ging nogal wat aan vooraf waar je niet over na lijkt te denken.
net zo met DNA en het ontstaan van het Universum.
Je gaat nergens bewijs vinden dat er in eens een mens was van uit het niets of en kip op boom of plant.
in alles zie je evolutie terug.
om terug te gaan naar je boek.

eerst was er taal toen tekens , vervolgens meerdere tekens die samen geschreven tekst werden.
eerst in het zand of op de grond laten op steen, en weer later op perkament.
eerst met de hand geschreven later gestempeld en gedrukt tussen de eerste geluiden die we maakten en tekens die we gebruikte en een gedrukt boek zaten miljoenen jaren

Evolutie!
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:14:07 #186
545 dop
pi_201592896
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Knip

Dit is volgens mij een zelfde vraag als die van @:dop

Knip
Waar ging Jezus eerst naar de hel om satan te verslaan?
Je kunt de hele bijbel hier plakken, maar het staat er niet in!

Is niet zomaar een kleine gebeurtenis die perongelijk uit het paas verhaal is ge knipt, of wel?

[ Bericht 15% gewijzigd door dop op 01-10-2021 15:19:17 ]
pi_201593054
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:51 schreef dop het volgende:

[..]
je speelt met de het idee dat er van een keer uit het niets een boek is ontstaan, maar daar ging nogal wat aan vooraf waar je niet over na lijkt te denken.
net zo met DNA en het ontstaan van het Universum.
Je gaat nergens bewijs vinden dat er in eens een mens was van uit het niets of en kip op boom of plant.
in alles zie je evolutie terug.
om terug te gaan naar je boek.

eerst was er taal toen tekens , vervolgens meerdere tekens die samen geschreven tekst werden.
eerst in het zand of op de grond laten op steen, en weer later op perkament.
eerst met de hand geschreven later gestempeld en gedrukt tussen de eerste geluiden die we maakten en tekens die we gebruikte en een gedrukt boek zaten miljoenen jaren

Evolutie!
Je ziet over het hoofd dat achter dat proces de mens, een intelligente wezen, zat die alles doelbewust ontwikkelde/maakte. En als de eerste 'simpele' tekens niet door toeval zijn gemaakt, maar door een intelligente mens, hoe zit het dan met wat die complexe mens maakte?

[ Bericht 0% gewijzigd door SecretPass op 01-10-2021 15:58:01 ]
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:52:32 #188
545 dop
pi_201593387
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:30 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Je ziet over het hoofd dat achter dat proces de mens, een intelligente wezen, zat die alles doelbewust ontwikkelde/maakte. En als de eerste 'simpele' tekens niet door toeval zijn gemaakt, maar door een intelligente mens, hoe zit het dan met wat dat complexe mens maakte?
Er zaten vaak doelbewuste handelingen achter maar de eerste afdruk had niet als achterliggend doel een boek maken.
Dus nee ik ga er niet aan voorbij.

Evolutie kun je niet ontkennen.
Of wil je zeggen dat jij doelbewuste je DNA doorgeeft?

Bij het ontstaan van een boek heb ik een kort verhaaltje gemaakt.
Wat zowel intelligentie als evolutie laat zien.

Nu jij over DNA.
Laat eens zien dat je er over nadenkt ipv "dus God"
pi_201593509
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:14 schreef dop het volgende:

[..]
Waar ging Jezus eerst naar de hel om satan te verslaan?
Je kunt de hele bijbel hier plakken, maar het staat er niet in!

Is niet zomaar een kleine gebeurtenis die perongelijk uit het paas verhaal is ge knipt, of wel?

In het volgende stuk lees je dat de engelen die samen dus met satan/ lucifer gezondigd hebben in de hel zijn geworpen opgesloten.
Heel plat gezegd is de hel eigenlijk alles en overal waar God niet is en waar dus satan regeert.
Overal waar het duister heerst, dus daar waar mensen stelen, liegen, bedriegen, moorden etc.
Maar dat staat ook in dat filmpje.

2 Petrus 2:4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

Maar hoezo ga jij er vanuit dat die gebeurtenis ergens uit geknipt zou zijn?
Heb jij dan bewijs dat het daar ooit wel geschreven heeft gestaan bij de 4 "grote" evangelisten waarmee het N.T. begint?
Verder noemen wij het tegenwoordig het paas verhaal, omdat het toen der tijd tijdens het pesach feest is gebeurt.
Wat met de uit tocht uit Egypte met name te maken heeft.
Maar zoals gevraagd hoe kom jij er bij dat de betreffende gebeurtenis uit de bekende verhalen zou zijn geknipt?
Misschien wisten ze op dat moment nog niet dat dit gebeurde op dat moment.
Maar dat het hun pas later duidelijk werd, wat er dus ten tijde van de kruisiging en sterven van Jezus werkelijk allemaal gebeurd is.
I am a child of God
God is not dead.
pi_201593544
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat een compleet onzinnige vragen stellen ze die mensen zeg. :') Met logica heeft het echt niks van doen.
Heb je de hele film bekeken?
En geluisterd wat er werd gevraagd en geantwoord, door de ik neem aan ras echte atheïsten?
I am a child of God
God is not dead.
pi_201593564
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
En geluisterd wat er werd gevraagd en geantwoord, door de ik neem aan ras echte atheïsten?
Waarom kunnen ze enkel gesloten vragen stellen?
pi_201593577
quote:

Mooie video en die christenen begrijpen wel wat van spiritualiteit. Maar als hindoe moet ik toch wijzen op het oneindige wiel van het leven en de dood waar je alleen uit kunt ontsnappen als je je identiteit met God gevonden hebt. Die allerhoogste, onbeschrijfelijke staat van eenheid kent en daarin leeft. Alleen dat geeft het eeuwige leven en het kan vele incarnaties duren voordat je hier achter komt. Het christelijke stadium is een tussenstadium. Christenen zitten dichter bij de Waarheid dan atheïsten maar niet dicht genoeg voor het Eeuwige Leven.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:06:13 #193
545 dop
pi_201593616
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
In het volgende stuk lees je dat de engelen die samen dus met satan/ lucifer gezondigd hebben in de hel zijn geworpen opgesloten.
Heel plat gezegd is de hel eigenlijk alles en overal waar God niet is en waar dus satan regeert.
Overal waar het duister heerst, dus daar waar mensen stelen, liegen, bedriegen, moorden etc.
Maar dat staat ook in dat filmpje.

2 Petrus 2:4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;

Maar hoezo ga jij er vanuit dat die gebeurtenis ergens uit geknipt zou zijn?
Heb jij dan bewijs dat het daar ooit wel geschreven heeft gestaan bij de 4 "grote" evangelisten waarmee het N.T. begint?
Verder noemen wij het tegenwoordig het paas verhaal, omdat het toen der tijd tijdens het pesach feest is gebeurt.
Wat met de uit tocht uit Egypte met name te maken heeft.
Maar zoals gevraagd hoe kom jij er bij dat de betreffende gebeurtenis uit de bekende verhalen zou zijn geknipt?
Misschien wisten ze op dat moment nog niet dat dit gebeurde op dat moment.
Maar dat het hun pas later duidelijk werd, wat er dus ten tijde van de kruisiging en sterven van Jezus werkelijk allemaal gebeurd is.
Vriend ik beweer niet dat Jezus eerst naar de hel ging.
Dat was jij. Maar dat lezen we nergens terug.
Waarom niet.
Nee ik denk niet dat het er uit is geknipt.
Ik wil alleen weten waar jij het dan leest in het paas verhaal
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:15:17 #194
545 dop
pi_201593764
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
lawrence Krauss geeft een vrij duidelijk antwoord.
Maar van uit de gesloten vraag trek jij je conclusie.

DNA is geen boek.
Een boek is niet uit het niets ontstaan!
pi_201594167
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mooie video en die christenen begrijpen wel wat van spiritualiteit. Maar als hindoe moet ik toch wijzen op het oneindige wiel van het leven en de dood waar je alleen uit kunt ontsnappen als je je identiteit met God gevonden hebt. Die allerhoogste, onbeschrijfelijke staat van eenheid kent en daarin leeft. Alleen dat geeft het eeuwige leven en het kan vele incarnaties duren voordat je hier achter komt. Het christelijke stadium is een tussenstadium. Christenen zitten dichter bij de Waarheid dan atheïsten maar niet dicht genoeg voor het Eeuwige Leven.
Dat eeuwige leven bereiken op die manier geloof ik zeer zeker niet.
Door mijn geloof mag ik weten dat ik het eeuwige leven heb.
In Jezus heb ik het eeuwige leven, daar hoef ik niet 20 keer voor te sterven, want dat kan niet omdat ieder mens uniek is en ieder mens zal persoonlijk ooit eens voor God moeten verschijnen.
Kortom ik geloof niet dat er allerlei stadiums zijn.

Als wij Jezus kennen dan mogen we weten dat we het eeuwige leven hebben.
Dus ik denk dat ik er dichterbij zit dan een hindoe, omdat een hindoe denk ik nooit zeker weet of het leven dat hij nu heeft ook het leven is waarin dat eeuwige leven bereikt is.
Jij kunt mij denk ik niet zeggen of jij dat eeuwige leven hebt of zult krijgen als jij sterft.
Of ken je hindoes waarvan zeker is vast gesteld dat die het eeuwige leven bereikt hebben?

Johannes 17:1 Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt,
2. zoals U Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat Hij eeuwig leven geeft aan allen die U Hem gegeven hebt.
3. En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt.
4. Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen.
I am a child of God
God is not dead.
pi_201594251
@sjoemie1985

Ik weet idd niet zeker of mijn reïncarnatie stopt na dit leven. Maar wat ik wel weet is dat ik niet iets zomaar kan geloven omdat het in de Bijbel staat.
pi_201594302
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:06 schreef dop het volgende:

[..]
Vriend ik beweer niet dat Jezus eerst naar de hel ging.
Dat was jij. Maar dat lezen we nergens terug.
Waarom niet.
Nee ik denk niet dat het er uit is geknipt.
Ik wil alleen weten waar jij het dan leest in het paas verhaal
Ik heb nooit gezegt of beweerd dat het specifiek in die verhalen staat, Ik heb alleen gezegt dat het gebeurt is.
Zoals ik dus heb aangetoond met de tekst uit 1 petrus 3.
Jij leest dus dan iets door mijn post heen wat ik dus eigenlijk nooit heb gezegd.
Als dat wel zo is mag je laten zien dat ik heb beweert dat in het paas verhaal staat wat Jezus toen heeft gedaan.

Ik heb alleen gezegd dat het toen gebeurd is, niet dat het geschreven staat in Mattheus, Marcus, Lucas, Johannes.

Dus jullie zeggen wel eens dat ik woorden verdraai, maar je doet het zelf dus ook.
Of dingen lezen die er niet staan.
I am a child of God
God is not dead.
pi_201594432
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

*O*
pi_201594440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ik heb nooit gezegt of beweerd dat het specifiek in die verhalen staat, Ik heb alleen gezegt dat het gebeurt is.
Jij leest dus dan iets door mijn post heen wat ik dus eigenlijk nooit heb gezegd.
Als dat wel zo is mag je laten zien dat ik heb beweert dat in het paas verhaal staat wat Jezus toen heeft gedaan.

Ik heb alleen gezegd dat het toen gebeurd is, niet dat het geschreven staat in Mattheus, Marcus, Lucas, Johannes.

Dus jullie zeggen wel eens dat ik woorden verdraai, maar je doet het zelf dus ook.
Je bent net terug en gelijk een paar zware taalfouten. 2 voor je post.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:25:06 #200
545 dop
pi_201595357
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ik heb nooit gezegd of beweerd dat het specifiek in die verhalen staat, Ik heb alleen gezegt dat het gebeurt is.

je komt met teksten waar heel iets anders staat.
En het is op zijn minst bijzonder dat alle 4 de schrijvers die schrijven over de opstanding, er niets over zeggen.

Wel fijn dat je toegeeft dat je dingen leest die er niet staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 02-10-2021 11:17:47 ]
pi_201597572
Sjoemie is terug, Remco2021 is weer verdwenen.

En ik maar denken dat je niet mag liegen van God :')
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:02:45 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201601461
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:17 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
zie de volgende tekst.

Jesaja 14:3
4. dat u dit spotlied zult aanheffen op de koning van Babel, en u zult zeggen:

Dit gaat niet over satan maar over de koning van Babel! Het staat er met koeienletters.
quote:
[..]
bla
Je hebt je dus weer eens versproken. Ach kleinigheidje he?

Waar is je antwoord op de vraag of Jezus in de hel is geweest en toen naar de hemel? Of staat het helemaal nergens en heb je je weer eens een beetje versproken?

[ Bericht 32% gewijzigd door hoatzin op 02-10-2021 09:09:17 ]
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:04:45 #203
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201601472
.

[ Bericht 99% gewijzigd door hoatzin op 02-10-2021 08:05:05 ]
pi_201605548
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 16:45 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Dat eeuwige leven bereiken op die manier geloof ik zeer zeker niet.
Door mijn geloof mag ik weten dat ik het eeuwige leven heb.
In Jezus heb ik het eeuwige leven, daar hoef ik niet 20 keer voor te sterven, want dat kan niet omdat ieder mens uniek is en ieder mens zal persoonlijk ooit eens voor God moeten verschijnen.
Kortom ik geloof niet dat er allerlei stadiums zijn.
Denk je dit werkelijk? En hoe zie je dit voor je?

Komt nog bij dat je door het geloof niet iets zeker kan weten. Je kan door geloof alleen iets zeker geloven. Iemand anders gelooft in reincarnatie en gelooft daarom zeker ooit terug te komen. Een ander gelooft ook daar niet in en gelooft dat het einde verhaal is.

Alleen christenen en moslims en joden lijken iets zeker te weten. Beetje alsof het abrahimistisch is om zo arrogant te doen.

quote:
Als wij Jezus kennen dan mogen we weten dat we het eeuwige leven hebben.
Dus ik denk dat ik er dichterbij zit dan een hindoe, omdat een hindoe denk ik nooit zeker weet of het leven dat hij nu heeft ook het leven is waarin dat eeuwige leven bereikt is.
Jij kunt mij denk ik niet zeggen of jij dat eeuwige leven hebt of zult krijgen als jij sterft.
Of ken je hindoes waarvan zeker is vast gesteld dat die het eeuwige leven bereikt hebben?
Dat had ik dus beter hier kunnen zetten....

Hoe weet je zeker Jezus te kennen? Het staat op papier, je gelooft erin. Iemand echt kennen daarentegen is iets heel anders.
Tevens vind ik het kennen van Jezus bij christenen dan ook een wassen neus. Iedereen kent hem, maar iedereen kent hem anders.
Iemand die zich graag laat toezingen en aanbidden hoef ik niet te kennen overigens. Maar dat is slechts mijn mening.
pi_201605710
quote:
De Aarde is niet ontstaan door de oerknal. Of tenminste, niet direct..

Misschien een idee voor jou om boeken over de "oerknal" te lezen van echte wetenschappers? Je maakt een karikatuur van de "oerknal".
pi_201610369
Sjoemie maakt van heel veel wetenschap een karikatuur. En dat is hem al heel vaak verteld. Maar Jezus zegt em dat-ie mag liegen voor Hem. En dan is het oké. Denk maar aan Abraham; die wou zijn bloedeigen zoon ook offeren omdat JHWH hem dat opdroeg. Dat verstaan christenen onder loyaliteit naar hun god toe :Y

Sjoemie1985. De beste reclame voor het christendom sinds 1985 :7
pi_201611264
Wetenschap is slechts theorie, hersenspinsels.
pi_201611559
Wetenschap is een sprookje, alsof je in een droom zit en alles loopt te onderzoeken hoe alles daarin werkt wat volgens de dromer dan allemaal "realiteit" is en "feiten". Of alsof een spelpersonage in een spel de spelregels onderzoekt en dan denkt dat ie iets van de "realiteit" en "feiten" aan het onderzoeken is. :7
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:50:38 #209
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201611750
Laten we ons bestaan inderdaad inrichten op een boek. Een heilig boek.

Wel even duidelijk aangeven welke de ware en enige variant is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201611836
Wetenschap is ook een gevangenis, een manier van denken. Hoe meer je aan die gevangenis toevoegt, hoe lastiger het is om te ontsnappen.
pi_201611867
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 22:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
Laten we ons bestaan inderdaad inrichten op een boek. Een heilig boek.

Wel even duidelijk aangeven welke de ware en enige variant is.
We richten ons bestaan iig niet op wetenschap in, want wetenschap is moreel neutraal.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:01:23 #212
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201611876
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
We richten ons bestaan iig niet op wetenschap in, want wetenschap is moreel neutraal.
Het is vooral logisch en rationeel, wetenschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201611932
Slechts een paar eeuwen wetenschap en secularisme doen het idd veel beter, met de aarde en mensheid op het randje van de afgrond. Iemand kan Bijbels in zijn boekenkast hebben omdat diegene erin gelooft en ernaar handelt of omdat ze er zo mooi in staan. :7
pi_201611966
Wetenschap is een papiertje halen om vervolgens betaald te worden door grote bedrijven voor gewenste resultaten, die de "realiteit" en "feiten" vormen. :7
pi_201612020
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is vooral logisch en rationeel, wetenschap.
Dat klopt, en de realiteit is totaal niet logisch en rationeel. Logisch en rationeel zijn gedachteprocessen, niets meer en niets minder. Voorbeeld: paars en oranje zijn niet logisch of rationeel.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:15:09 #216
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612062
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:05 schreef SecretPass het volgende:
Slechts een paar eeuwen wetenschap en secularisme doen het idd veel beter, met de aarde en mensheid op het randje van de afgrond. Iemand kan Bijbels in zijn boekenkast hebben omdat diegene erin gelooft en ernaar handelt of omdat ze er zo mooi in staan. :7
Voor het gros van de mensheid is het leven nooit beter, gezonder, aangenamer, welvarender, vrediger en beter opgeleid geweest dan nu.

Maar het staat je vrij nu je computer weg te flikkeren en 'old school' te gaan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612067
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:05 schreef SecretPass het volgende:
Ik vind het heel opwindend wat we met zijn allen gedaan hebben. Vliegtuigen bouwen, porno op het internet, het fok! forum natuurlijk ;) Maar de overpopulatie en het kapot maken van de biosfeer zijn wel nadeeltjes. Groei beperken ho maar, waarom zouden we überhaupt een ruk geven om toekomstige generaties. Het betekent toch allemaal niets...
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:15:36 #218
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612073
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat klopt, en de realiteit is totaal niet logisch en rationeel. Logisch en rationeel zijn gedachteprocessen, niets meer en niets minder. Voorbeeld: paars en oranje zijn niet logisch of rationeel.
Zonde en karma wel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:16:54 #219
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612088
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:08 schreef SecretPass het volgende:
Wetenschap is een papiertje halen om vervolgens betaald te worden door grote bedrijven voor gewenste resultaten, die de "realiteit" en "feiten" vormen. :7
... aldus een fundi die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien, en vooral heel erg bang is voor alles wat zijn precaire, religie-gedreven wereldje ineen kan doen storten.

Fundamentalisten zien de wetenschap niet als concurrentie, maar als bedreiging. En terecht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612109
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Voor het gros van de mensheid is het leven nooit beter, gezonder, aangenamer, welvarender, vrediger en beter opgeleid geweest dan nu.

Het moet vooral gemakkelijk en comfortabel zijn :P
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:19:53 #221
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612135
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het moet vooral gemakkelijk en comfortabel zijn :P
Het fetischiseren van lijden is voor een hoop religies eeuwenlang de manier geweest om het klootjesvolk in een staat van ellende, armoede en onwetendheid te houden, inderdaad.

Jose C. Orozco heeft daar nog eens een prachtig schilderij van gemaakt.

Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612141
quote:

[..]

Ja je hebt het goed gelezen "vrediger" staat er ook tussen. :7
Etto projecteer zijn eigen leven op 8 miljard mensen, zoals een vetgemeste denkt dat niemand honger lijdt, :7
pi_201612149
Ik ben vandaag in Haushofer stemming :7
pi_201612150
quote:

[..]
Zonde en karma wel?
Nee, natuurlijk niet. Zonde en karma gaan over goed en slecht. Er zit wel een rationeel element in de werking van karma (het moet op een bepaalde manier werken) maar het is in essentie irrationeel.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:22:02 #225
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612168
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:20 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Ja je hebt het goed gelezen "vrediger" staat er ook tussen. :7
Etto projecteer zijn eigen leven op 8 miljard mensen, zoals een vetgemeste denkt dat niemand honger lijdt, :7
Ik zou zeggen: kijk een naar de gebieden waar het goed toeven is, en de mate en invloed van religie aldaar, en de gebieden waar dat niet het geval is.

En naar zo'n stenen tijdperk toestand als in een hoop Afrikaanse, Aziatische en Midden-Oosterse landen moeten we terug willen? Succes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612186
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... aldus een fundi die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien, en vooral heel erg bang is voor alles wat zijn precaire, religie-gedreven wereldje ineen kan doen storten.

Fundamentalisten zien de wetenschap niet als concurrentie, maar als bedreiging. En terecht.
Wat weet jij over mij? Niks, nada. Alleen projecties van jezelf. :7
pi_201612193
quote:

[..]
Zonde en karma wel?
Nee, natuurlijk niet. Zonde en karma gaan over goed en slecht. Er zit wel een rationeel element in de werking van karma (het moet op een bepaalde manier werken) maar het is in essentie irrationeel.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het fetischiseren van lijden is voor een hoop religies eeuwenlang de manier geweest om het klootjesvolk in een staat van ellende, armoede en onwetendheid te houden, inderdaad.

Jose C. Orozco heeft daar nog eens een prachtig schilderij van gemaakt.

[ afbeelding ]
Mannen zijn mammoetjagers geweest. Survivalen, kunnen knokken, rauw leven, fysiek sterk zijn, nooit opgeven. Echte mannen hoeven niet zo dat makkelijke en comfortabele, zou je denken.
pi_201612245
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik zou zeggen: kijk een naar de gebieden waar het goed toeven is, en de mate en invloed van religie aldaar, en de gebieden waar dat niet het geval is.

En naar zo'n stenen tijdperk toestand moeten we terug willen? Succes.
Wie zouden dichter bij Jezus (waarin jij beweert te geloven) staan: de rijken of de armen? :7
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:29:10 #229
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612247
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]
Mannen zijn mammoetjagers geweest. Survivalen, kunnen knokken, rauw leven, fysiek sterk zijn, nooit opgeven. Echte mannen hoeven niet zo dat makkelijke en comfortabele, zou je denken.
Zou niet weten waarom niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:30:51 #230
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612267
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:28 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Wie zouden dichter bij Jezus (waarin jij beweert te geloven) staan: de rijken of de armen?
De barmhartigen.

En daar ontbreekt het nogal aan in de fundi-wereld, waar men liever met papieren regeltjes werkt dan met het hart en een ieder, rijk of arm, die zich niet conformeert aan de regeltjes van de baard-theologen, verkettert wordt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612291
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zou niet weten waarom niet.
Fysiek actief zijn voelt goed. Gevaar geeft een kick (en conflict ook, maar ik keur dat af). Het rauwe leven heeft wel wat, je mist iets als je er niks van kent. Maar goed, het gemiddelde heeft een algemene aversie voor weerstand denk ik. De uitzonderingen houden van weerstand.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:32:54 #232
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612292
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:23 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Wat weet jij over mij? Niks, nada. Alleen projecties van jezelf. :7
OK, wat heb je gestudeerd en waar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612295
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De barmhartigen.

En daar ontbreekt het nogal aan in de fundi-wereld, waar men liever met papieren regeltjes werkt dan met het hart.
Als je constant door de "barmhartigen" gebombardeerd wordt, letterlijk naar de stenentijdperk, en van je rijkdommen geroofd wordt, dan heb je geen keus dan verdedigen. :7
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:34:03 #234
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612306
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Fysiek actief zijn voelt goed. Gevaar geeft een kick (en conflict ook, maar ik keur dat af). Het rauwe leven heeft wel wat, je mist iets als je er niks van kent. Maar goed, het gemiddelde heeft een algemene aversie voor weerstand denk ik. De uitzonderingen houden van weerstand.
Hmm ja...

Met een wortelkanaalontsteking ben ik liever in Nederland en een goede tandarts dan in de bergen of het oerwoud, mijn mannelijkheid uitoefenend.

Of ben je zo'n "pijn is fijn" adept? :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612311
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
OK, wat heb je gestudeerd en waar.
Ah, de "barmhartige" oordeelt eerst en stelt dan de vragen. :7
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:34:58 #236
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612317
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:33 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Als je constant door de "barmhartigen" gebombardeerd wordt, letterlijk naar de stenentijdperk, en van je rijkdommen geroofd wordt, dan heb je geen keus dan verdedigen. :7
Zo, dat duurde ook niet lang. Nu nog een riedel over Amerikaanse agressie en de avond is compleet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612330
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zo, dat duurde ook niet lang. Nu nog een riedel over Amerikaanse agressie en de avond is compleet.
Amerika is vredig, God bless America. :7
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:36:15 #238
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612334
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:34 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Ah, de "barmhartige" oordeelt eerst en stelt dan de vragen. :7
Oordelen? Dit uit de mond van iemand die zojuist alle academici heeft weggezet als slaafjes van de grote bedrijven?

Hoe verzin je het. Hoewel, hypocrisie en fundamentalisme gaan ook al eeuwen hand in hand, nietwaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612388
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oordelen? Dit uit de mond die zojuist alle academici heeft weggezet als slaafjes van de grote bedrijven?

Hoe verzin je het. Hoewel, hypocrisie en fundamentalisme gaan ook al eeuwen hand in hand, nietwaar.
De "barmhartige" spreekt over "hypocrisie", die de Bijbel in al zijn posts aan zijn laars lapt. :7
pi_201612389
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hmm ja...

Met een wortelkanaalontsteking ben ik liever in Nederland en een goede tandarts dan in de bergen of het oerwoud, mijn mannelijkheid uitoefenend.

Of ben je zo'n "pijn is fijn" adept? :')
Ik heb liever geen kiespijn dan wel kiespijn.
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:41:18 #241
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612396
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:40 schreef SecretPass het volgende:

[..]
De "barmhartige" spreekt over "hypocrisie", die de Bijbel in al zijn posts aan zijn laars lapt. :7
Je geeft toe dat het wat ongelukkig is over oordelen te klagen als je zojuist de gehele wetenschappelijke wereld suspect hebt gemaakt?

Verder zou ik de Bijbel maar met rust laten, zeker gezien je laatste mutilatie van Openbaring.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:41:45 #242
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612402
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En heb je het wel neem ik aan dat je een gediplomeerde tandarts wel kunt waarderen. Of is dat teveel comfort.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612523
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En heb je het wel neem ik aan dat je een gediplomeerde tandarts wel kunt waarderen. Of is dat teveel comfort.
Als het aan mij had gelegen zaten we nog in de grotten want ik ben niet technisch :P laten we met zijn allen de techneuten aanbidden, want wat hebben die jongens de wereld verbeterd. We hebben ook mooi de bruintjes en de zwartjes kunnen overheersen met onze wapens :P en hebben elkaar continu vermoord met die wapens in oorlogen :P de eerste wereld oorlog was ook zo'n gruwel, dan waren de middeleeuwen nog beter....
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:56:43 #244
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612533
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als het aan mij had gelegen zaten we nog in de grotten want ik ben niet technisch :P laten we met zijn alleen de techneuten aanbidden, want wat hebben die jongens de wereld verbeterd. We hebben ook mooi de bruintjes en de zwartjes kunnen overheersen met onze wapens :P en hebben elkaar continu vermoord met die wapens in oorlogen :P de eerste wereld oorlog was ook zo'n gruwel, dan waren de middeleeuwen nog beter....
Aanbidden is meer iets voor fundi's.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612534
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je geeft toe dat het wat ongelukkig is over oordelen te klagen als je zojuist de gehele wetenschappelijke wereld suspect hebt gemaakt?
Nee, edelachtbare, dat geef ik niet toe. :7
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:58:20 #246
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612545
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:56 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Nee, edelachtbare, dat geef ik niet toe. :7
Ja, nog wel een mooi voorbeeld; onze rechtspraak. Ook al ga je de mist in, zelfs ernstig, kapot gestenigd worden doen we hier dan weer niet. Beschaving en zo.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612585
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Aanbidden is meer iets voor fundi's.
Ik dacht dat jij van de RKK was maar er bekruipt me het gevoel dat jij bij het atheïstenclubje hier zit.
pi_201612587
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, nog wel een mooi voorbeeld; onze rechtspraak. Ook al ga je de mist in, zelfs ernstig, kapot gestenigd worden doen we hier dan weer niet. Beschaving en zo.
Taakstrafje is idd veel beter, of in 3-sterren hotels, dat zal ze leren! :7
pi_201612630
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zeker weten als je dit allemaal leest https://opgelicht.avrotros.nl/tag/tandarts/ :7
  zondag 3 oktober 2021 @ 00:54:04 #250
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612804
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij van de RKK was maar er bekruipt me het gevoel dat jij bij het atheïstenclubje hier zit.
Paap tot in de kist.

En erna.

Maar ik noem mezelf liever volksdevotioneel katholiek, inderdaad, want ook de RKK heeft nog al wat in te halen.

Religieus zijn betekent verder niet dat je je gezond verstand maar uit moet zetten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 oktober 2021 @ 00:55:11 #251
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612806
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:06 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Taakstrafje is idd veel beter, of in 3-sterren hotels, dat zal ze leren! :7
Uhm ja, als dat de optie zou zijn, die twee, verkiest degene met nog iets van menselijkheid in z'n donder het tweede inderdaad boven het kapot stenigen van een mens. Maar dat bloeddorst ook nogal een fundi dingetje is, was ook al heel lang duidelijk. Hoe gruwelijker hoe beter zelfs.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 3 oktober 2021 @ 00:57:50 #252
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201612813
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:13 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Zeker weten als je dit allemaal leest https://opgelicht.avrotros.nl/tag/tandarts/ :7
In sommige 'religies' snijden ze gewoon je hele hoofd eraf... ook een manier om van tandpijn af te komen natuurlijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201612925
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uhm ja, als dat de optie zou zijn, die twee, verkiest degene met nog iets van menselijkheid in z'n donder het tweede inderdaad boven het kapot stenigen van een mens. Maar dat bloeddorst ook nogal een fundi dingetje is, was ook al heel lang duidelijk. Hoe gruwelijker hoe beter zelfs.
Etto die zijn Bijbel aan het lezen is:

:7
pi_201612927
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
In sommige 'religies' snijden ze gewoon je hele hoofd eraf... ook een manier om van tandpijn af te komen natuurlijk.
Ja, bij tandpijn hakken ze daar je kop eraf, achterlijke religies, euthanasie bij tandpijn kennen ze daar nog niet. :7
pi_201612980
Hm, slaapproblemen, kom ik dit tegen.

Zou "Ruzie zoeken" niet een betere topictitel zijn?

Ik zie hier niemand naar god zoeken. Ik zie voornamelijk mensen die pedant doen over wat ze denken te hebben gevonden.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 3 oktober 2021 @ 05:40:44 #256
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201613093
quote:
2s.gif Op zondag 3 oktober 2021 02:51 schreef OllieA het volgende:
Hm, slaapproblemen, kom ik dit tegen.

Zou "Ruzie zoeken" niet een betere topictitel zijn?

Ik zie hier niemand naar god zoeken. Ik zie voornamelijk mensen die pedant doen over wat ze denken te hebben gevonden.
Wat stel jij voor?
pi_201617194
quote:
2s.gif Op zondag 3 oktober 2021 02:51 schreef OllieA het volgende:
Soms komen er naar mijn mening wel interessante standpunten voorbij en daarom blijf ik het topic ook een beetje volgen. Uiteindelijk draait het om het wel of niet kunnen leveren van een godsbewijs dat zich in verschillende facetten kan manifesteren, zoals spiritualiteit, de ziel etc. etc. Een grote beperking voor de discussie is volgens mij echter dat de meeste theïsten altijd een bepaald subjectief element in hun wereldbeeld opnemen dat onder geen beding rationeel verklaard of bewezen kan worden. Het wordt als een vanzelfsprekendheid aangenomen. Dat mag natuurlijk maar op dat punt kan er van een echte discussie geen sprake meer zijn. Wat valt er immers nog te redeneren? Het kan enkel nog een uitwisseling van subjectieve verhalen zijn die onmogelijk aan elkaar getoetst kunnen worden.
  maandag 4 oktober 2021 @ 11:06:06 #258
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201629964
CDA leider Wobke H. heeft in ieder geval 2 goden gevonden. God en de Mammon. :Y
  maandag 4 oktober 2021 @ 17:29:39 #259
Why is all the rum gone?
pi_201634453
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
Wetenschap is slechts theorie, hersenspinsels.
Wetenschap is empirisch onderbouwd. Vandaar ook dat het woord weten er in zit. :')
pi_201634677
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Wetenschap is empirisch onderbouwd. Vandaar ook dat het woord weten er in zit. :')
Het is allemaal hersenstront, geen echte kennis. :')
  maandag 4 oktober 2021 @ 17:50:09 #261
Why is all the rum gone?
pi_201634705
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Misschien moet je het woord 'empirisch' even opzoeken voordat je nog meer domme dingen gaat blaten.
pi_201634776
quote:

[..]
Iets zegt me dat je niet weet wat het woordje "theorie" betekent in de wetenschap.
pi_201634992
quote:

[..]
Wat onderscheidt 'hersenstront' van 'echte kennis'? Of in andere woorden: hoe werkt de epistemologie van gelovigen?
pi_201635186
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Misschien moet je het woord 'empirisch' even opzoeken voordat je nog meer domme dingen gaat blaten.
quote:
2s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Iets zegt me dat je niet weet wat het woordje "theorie" betekent in de wetenschap.
:')

quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:08 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Wat onderscheidt 'hersenstront' van 'echte kennis'? Of in andere woorden: hoe werkt de epistemologie van gelovigen?
Echte kennis is directe ervaring, zonder inmenging van het verstand. Pure ervaring dus, zonder te proberen er iets van te maken.
  maandag 4 oktober 2021 @ 18:27:36 #265
Why is all the rum gone?
pi_201635267
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:22 schreef Libertarisch het volgende:

Echte kennis is directe ervaring, zonder inmenging van het verstand. Pure ervaring dus, zonder te proberen er iets van te maken.
Tuurlijk, Henk. En als we allemaal zo dachten, dan liepen we er nu nog steeds zo bij. :')

pi_201635327
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Tuurlijk, Henk. En als we allemaal zo dachten, dan liepen we er nu nog steeds zo bij. :')

[ afbeelding ]
We kunnen best respect hebben voor hun levensbeschouwing, i.p.v. te denken dat wetenschap het antwoord is.
  maandag 4 oktober 2021 @ 18:35:30 #267
Why is all the rum gone?
pi_201635338
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:34 schreef Libertarisch het volgende:

We kunnen best respect hebben voor hun levensbeschouwing, i.p.v. te denken dat wetenschap het antwoord is.
Voor wiens levensbeschouwing? De Neanderthalers?
pi_201635394
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En zelfs dat valt tegen. Voor vrijwel al dat steentijd-spul moe(s)t je al een flinke dosis kennis hebben. Iets als dierensporen volgen doe je niet bepaald op god's liefde. Of bogen bouwen, ook al niet bepaald makkelijk.
  maandag 4 oktober 2021 @ 18:41:41 #269
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201635417
quote:

[..]
[..]
[..]
Voor iemand die het allemaal zo goed weet is je overtuigingskracht echt beperkt.
pi_201635498
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Voor wiens levensbeschouwing? De Neanderthalers?
Jager verzamelaars en daar horen de Neanderthalers ook bij.

quote:
2s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En zelfs dat valt tegen. Voor vrijwel al dat steentijd-spul moe(s)t je al een flinke dosis kennis hebben. Iets als dierensporen volgen doe je niet bepaald op god's liefde. Of bogen bouwen, ook al niet bepaald makkelijk.
Inderdaad, overleven in het wild is erg moeilijk. De vroege mens was gemiddeld gezien capabeler dan de mens van nu.
pi_201635659
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:41 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Voor iemand die het allemaal zo goed weet is je overtuigingskracht echt beperkt.
Ik heb nu zoveel gelezen van Libertarisch, dat ik hem helemaal niet meer serieus neem. Deed ik in het begin wel, maar na al die fratsen van posts, denk ik eerder dat hij de weg kwijt is in plaats van mij.
  maandag 4 oktober 2021 @ 19:04:16 #272
Why is all the rum gone?
pi_201635722
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:49 schreef Libertarisch het volgende:

Jager verzamelaars en daar horen de Neanderthalers ook bij.

En wat was die levensbeschouwing dan volgens jou? Een leven zonder wetenschap?
pi_201635903
quote:
Kwalificeert iedere pure ervaring die een mens heeft (of beweert te hebben) als 'echte kennis'? En hoe verhouden deze vormen van pure kennis zich tot elkaar? Wat als ze in tegenstrijd zijn met elkaar? We zitten volgens mij namelijk nog steeds op een dood spoor omdat deze kennis dus nimmer tussen personen gedeeld kan worden.
  maandag 4 oktober 2021 @ 19:17:33 #274
545 dop
pi_201635948
quote:

[..]
[..]
[..]
lieverd, zodra je er worden aan probeert te geven heeft je verstand het al aangeraakt, dus wat doe je hier in godsnaam?
pi_201636033
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En wat was die levensbeschouwing dan volgens jou? Een leven zonder wetenschap?
Animisme. Mensen waren tot voor kort iig diep spiritueel.

quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:14 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Kwalificeert iedere pure ervaring die een mens heeft (of beweert te hebben) als 'echte kennis'? En hoe verhouden deze vormen van pure kennis zich tot elkaar? Wat als ze in tegenstrijd zijn met elkaar? We zitten volgens mij namelijk nog steeds op een dood spoor omdat deze kennis dus nimmer tussen personen gedeeld kan worden.
Die ervaringen kunnen wel gedeeld worden. Kijk maar naar boeddhisme en hindoeisme.
pi_201636157
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:21 schreef Libertarisch het volgende:
Die ervaringen kunnen wel gedeeld worden. Kijk maar naar boeddhisme en hindoeisme.
Ik zie niet in hoe je ervaringen kan delen zonder van het verstand gebruik te maken. Sowieso geloof ik niet in ervaringen zonder het verstand - zoals dop al aanhaalt - en denk ik niet dat je blanco naar de wereld kijkt maar dat je dat doet met je verstand die bepaalde concepten in de wereld ontwaart. In die zin geloof ik überhaupt niet in een sterk onderscheid tussen een sentimenteel en rationeel wezen. In jouw opmerking 'kijk maar naar boeddhisme en hindoeisme' wordt bijvoorbeeld ook een bepaald rationeel verband veronderstelt.
  maandag 4 oktober 2021 @ 19:36:45 #277
Why is all the rum gone?
pi_201636340
quote:

Animisme.
Er is niemand die weet wat voor 'levensbeschouwing' de neanderthalers hadden. Maar een bepaalde vorm van 'wetenschap' moet er geweest zijn. Anders hadden ze niet 'ontwerpen' van gereedschappen of wapens kunnen overdragen.

quote:
Mensen waren tot voor kort iig diep spiritueel.
Dat was omdat we bang waren voor allemaal onverklaarbare verschijnselen en die dan maar aan opperwezens toewezen. Ondertussen weten we hoe een bliksem of een donder tot stand komt (dankzij wetenschap).
pi_201636451
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:27 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Ik zie niet in hoe je ervaringen kan delen zonder van het verstand gebruik te maken. Sowieso geloof ik niet in ervaringen zonder het verstand - zoals dop al aanhaalt - en denk ik niet dat je blanco naar de wereld kijkt maar dat je dat doet met je verstand die bepaalde concepten in de wereld ontwaart. In die zin geloof ik überhaupt niet in een sterk onderscheid tussen een sentimenteel en rationeel wezen. In jouw opmerking 'kijk maar naar boeddhisme en hindoeisme' wordt bijvoorbeeld ook een bepaald rationeel verband veronderstelt.
De wereld/het leven is een ervaring. Doe daarmee wat je wilt ;) Het verstand wordt gebruikt om binnen die ervaring bepaalde doelen te behalen, maar dat verstand leidt niet tot de Waarheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door Libertarisch op 04-10-2021 19:55:56 ]
  maandag 4 oktober 2021 @ 23:50:56 #279
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201641399
quote:

[..]
Animisme. Mensen waren tot voor kort iig diep spiritueel.
[..]
Jammer dat 9 van 10 keer dat spiritualisme met angstporno gepaard ging. En gaat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201641588
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jammer dat 9 van 10 keer dat spiritualisme met angstporno gepaard ging. En gaat.
Verklaar u nader.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:08:38 #281
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201641608
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Verklaar u nader.
Christendom en Islam: dood, zonde, hel, straf.
De grote Oosterse zingevingssystemen: kastenstelsel, karma, reïncarnatie, alle leven is lijden, onaanraakbaarheid.

Zo maar een voorbeeldje
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201641652
@EttovanBelgie

Daar staat wel de hemel en nirvana tegenover. Religie is geen rozengeur en maneschijn, maar het leven in het algemeen is dat niet. Ook weer typisch een modern dingetje om alles licht en happy te willen hebben. Tja, sorry, dat gaat niet.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:20:27 #283
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201641657
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:19 schreef Libertarisch het volgende:
@:EttovanBelgie

Daar staat wel de hemel en nirvana tegenover. Religie is geen rozengeur en maneschijn, maar het leven in het algemeen is dat niet. Ook weer typisch een modern dingetje om alles licht en happy te willen hebben. Tja, sorry, dat gaat niet.
Geen reden om dat leven nog wat rotter te maken, wel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201641681
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen reden om dat leven nog wat rotter te maken, wel?
Ik vind dat religie het leven beter maakt. Ik weet dat veel mensen negatieve ervaringen hebben met hun christelijke opvoeding bijvoorbeeld. Maar ik zou niet meer zonder geloof willen leven.
pi_201641734
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik vind dat religie het leven beter maakt. Ik weet dat veel mensen negatieve ervaringen hebben met hun christelijke opvoeding bijvoorbeeld. Maar ik zou niet meer zonder geloof willen leven.
En welke religie hang jij aan ? En heb je dan ook een bekeringsdrang daardoor? :)
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_201641749
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:41 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]
En welke religie hang jij aan ? En heb je dan ook een bekeringsdrang daardoor? :)
Hindoeïsme is mijn religie. Het is eigenlijk heel individualistisch. Nee, ik heb totaal geen bekeringsdrang. Omdat in mijn ervaring de meeste mensen negatief tegenover spiritualiteit staan. Het is graag of niet he. Maar als iemand oprechte interesse heeft, dan vertel ik gewoon mijn verhaal.
pi_201641795
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hindoeïsme is mijn religie. Het is eigenlijk heel individualistisch. Nee, ik heb totaal geen bekeringsdrang. Omdat in mijn ervaring de meeste mensen negatief tegenover spiritualiteit staan. Het is graag of niet he. Maar als iemand oprechte interesse heeft, dan vertel ik gewoon mijn verhaal.
Ok ik snap je! En fijn en positief imo dat je het als iets persoonlijks ziet en ervaart en anderen laat geloven en denken wat ze willen.
Ik sta iig niet negatief tegenover spiritualiteit, maar wel tegenover mensen die anderen willen overhalen naar hun geloof, of neerkijken op mensen met een ander geloof/levensbeschouwing.
Ben geen hindoe of boeddhist, maar geloof wel in reïncarnatie e.d. , heb iig mn eigen theorieën erover :)
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_201641821
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 00:59 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]
Ok ik snap je! En fijn en positief imo dat je het als iets persoonlijks ziet en ervaart en anderen laat geloven en denken wat ze willen.
Ik sta iig niet negatief tegenover spiritualiteit, maar wel tegenover mensen die anderen willen overhalen naar hun geloof, of neerkijken op mensen met een ander geloof/levensbeschouwing.
Ben geen hindoe of boeddhist, maar geloof wel in reïncarnatie e.d. , heb iig mn eigen theorieën erover :)
Die gelovigen laten je wel met rust hoor, maak je geen zorgen :D
pi_201641828
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 01:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Die gelovigen laten je wel met rust hoor, maak je geen zorgen :D
Komt denk ik anders over dan hoe ik het bedoelde, maak me iig geen zorgen, maar nevermind :)
pi_201641839
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 01:15 schreef Foshizzle79 het volgende:

[..]
Komt denk ik anders over dan hoe ik het bedoelde, maak me iig geen zorgen, maar nevermind :)
Het kan me iig geen zak schelen wat anderen denken/geloven :)
pi_201641840
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 01:20 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het kan me iig geen zak schelen wat anderen denken/geloven :)
^O^
pi_201643414
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 15:20 schreef wappie1986 het volgende:

[..]
Denk je dit werkelijk? En hoe zie je dit voor je?

Komt nog bij dat je door het geloof niet iets zeker kan weten. Je kan door geloof alleen iets zeker geloven. Iemand anders gelooft in reincarnatie en gelooft daarom zeker ooit terug te komen. Een ander gelooft ook daar niet in en gelooft dat het einde verhaal is.

Alleen christenen en moslims en joden lijken iets zeker te weten. Beetje alsof het abrahimistisch is om zo arrogant te doen.
Het christelijk geloof is juist wel een vorm van zekerweten.
Lees Hebreeën 11 maar eens, hierbij al vast het eerste vers.
Het geloof is dus echt een fundament, net als dat je een fundament onder je huis hebt.

Hebreeën 11:1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

Ik snap niet wat er verder arrogant aan is?
Het (christelijk) geloof of eigenlijk het evangelie is voor iedereen, dus is niks arrogants aan, iedereen kan het ontvangen, maar de vraag is of de ander het wil ontvangen/ er naar luisteren.

quote:
Dat had ik dus beter hier kunnen zetten....

Hoe weet je zeker Jezus te kennen? Het staat op papier, je gelooft erin. Iemand echt kennen daarentegen is iets heel anders.
Tevens vind ik het kennen van Jezus bij christenen dan ook een wassen neus. Iedereen kent hem, maar iedereen kent hem anders.
Iemand die zich graag laat toezingen en aanbidden hoef ik niet te kennen overigens. Maar dat is slechts mijn mening.
Alles wat we over Jezus kennen en hoeven te weten staat in de bijbel met name van zijn roeping tot aan zijn sterven en ook daarna staat er in.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:42:45 #293
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201644284
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hebreeën 11:1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.
Dingen die men hoopt bieden (uiteraard) geen zekerheid.

Hoe kan geloof een bewijs zijn van dingen die men niet ziet? Want als dat zo is dan kan ik een hele hoop zaken "bewijzen".

De genoemde tekst is dus een holle frase.
quote:
Alles wat we over Jezus kennen en hoeven te weten staat in de bijbel met name van zijn roeping tot aan zijn sterven en ook daarna staat er in.
Het is belangrijk om te weten dat Jezus water in wijn kon veranderen. De strekking van het verhaal ontgaat me volledig maar hey, het staat in de Bijbel he? Dus kunnen we er wat van leren. Anders stond het er niet.

[ Bericht 22% gewijzigd door hoatzin op 05-10-2021 18:34:18 ]
pi_201648666
Nee, Libertarisch heeft geen bekeringsdrang, maar probeert ons slechts op fanatieke wijze van zijn spirituele ideeën te overtuigen en ervaart de tegenstand daartegen als erg frustrerend, wat zich dan wel eens uit in ad hominems.

Maar, zoals gezegd, geen bekeringsdrang hoor, en het kan hem niks schelen wat anderen denken. Wel hard op weg naar Verlichting.
pi_201648854
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 16:59 schreef Haushofer het volgende:
Wel hard op weg naar Verlichting.
Er is geen hoger doel :)
pi_201649402
quote:

[..]
Het geloof is dus echt een fundament, net als dat je een fundament onder je huis hebt.

Het (christelijk) geloof of eigenlijk het evangelie is voor iedereen, dus is niks arrogants aan, iedereen kan het ontvangen, maar de vraag is of de ander het wil ontvangen/ er naar luisteren.
Dus je snapt niet wat er arrogant is aan het idee dat jij denkt dat je het zeker weet en de rest niet?
Tevens geloof ik niet, dus Hebreeen aangeven als bewijs is voor niet afdoende. Wat ik zie en weet is dat ook christenen dood gaan en onder de grond wegteren. Nergens bewijs dat zij het bij het rechte eind hebben en een hindoe niet.

quote:
Er waren tientallen evangelieen in omloop, dus dat er in de bijbel alles staat wat we hoeven te weten over Jezus is ook betwijfelbaar.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:11:27 #297
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201649520
quote:

[..]

[..]
Ongelofelijk Remco, wat een bullshit weer. Met je fundament. Ben je 5 ofzo? :')
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:37:36 #298
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201649876
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:59 schreef wappie1986 het volgende:

Er waren tientallen evangelieen in omloop, dus dat er in de bijbel alles staat wat we hoeven te weten over Jezus is ook betwijfelbaar.
Zo staan er in het evangelie van Thomas veel meer uitspraken van de Heer. Ze zien er ook nog eens veel authentieker uit dan die van de "officiële" evangeliën. Maar ja, de Roomse kerk zag er niets in he? En dus de protestantse later ook niet.

Protestantisme is uiteindelijk niets anders dan een doorgeschoten Roomse sekte.
pi_201649911
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 18:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Zo staan er in het evangelie van Thomas veel meer uitspraken van de Heer. Ze zien er ook nog eens veel authentieker uit dan die van de "officiële" evangeliën. Maar ja, de Roomse kerk zag er niets in he? En dus de protestantse later ook niet.
Met het eerste ben ik het eens, maar de schifting was er eerder dan de RK. Die is alleen voortgegaan op de ingeslagen weg. Sowieso denk ik dat mensen de RK teveel de schuld geven van hoe alles is gegaan met de Bijbel.
pi_201650338
Waarom lijken de uitspraken in het Thomas evangelie "authentieker" dan die in de bijbelse evangelieen?
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:55:54 #301
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_201651003
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 19:12 schreef Haushofer het volgende:
Waarom lijken de uitspraken in het Thomas evangelie "authentieker" dan die in de bijbelse evangelieen?
Korter, kernachtiger en zonder opsmuk. Er worden bijvoorbeeld geen schriftgeleerden of Farizeeërs bij geroepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')