Ik zet een symbolische euro op in dat dit niet gaat gebeuren...quote:He added: “Emirates will continue to be the largest operator of this spacious and modern aircraft for the next two decades,
Als ik even snel op Flightradar kijk, lijken alle grote kisten van Turkish Airlines naar Istanbul te gaan. Dat kan inderdaad met vakantie en vracht te maken hebben, maar misschien ook met het uitbouwen van Istanbul als overstapluchthaven. Misschien is het aantal reizigers naar de kleinere Turkse luchthavens vanaf Schiphol niet groot genoeg om extra directe vluchten in te plannen, maar lukt het wel met Istanbul als overstapplaats.quote:Op vrijdag 10 september 2021 21:51 schreef Stephan5 het volgende:
Enfin, wat ik mij eigenlijk een beetje aan het afvragen was.....Is dat er zoveel TK/XQ vluchten zijn. Uiteraard mag dat, maar volgens mij zijn er nooit zoveel vluchten geweest als nu. Het is/was uiteraard seizoens-gebonden, maar we zitten toch middenin in Corona.
.
Ik denk natuurlijk wel dat ze slots gebruiken die anderen niet gebruiken, maar wat op zich wel vrij opvallend is, is dat er zoveel Wide-body's te zien zijn van TK. De 77W, 787-9, A330-2/3......en dan nog A320/321... en bij XQ natuurlijk de 737-800.
.
Misschien is het ook een combinatie met vracht, maar op zich vind ik het vrij bijzonder.
.
En dat terwijl bijvoorbeeld AC en BR MOETEN blijven vliegen omdat ze anders dan mogelijk hun slots kwijt raken.
.
Ik ben wel eens benieuwd hoe het precies zit.
Jet2 uit LBA heeft recentelijk hun traditie verbroken en 36 A321Neo's besteld. Ook een trouwe B737 klant.quote:Op maandag 12 juli 2021 13:44 schreef Drekkoning het volgende: [..] Het zou me niet verbazen als ze over zouden stappen op Airbus inderdaad.
Jep, de laatste: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-abtl#2937a041quote:Op maandag 20 september 2021 13:59 schreef DrMarten het volgende:
Ik zie net uit mijn ooghoek een Lufthansa 747 voorbij vliegen. Dus er is er weer een weg van Twente.
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin.quote:Op maandag 20 september 2021 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
[ twitter ]
Stangetje vergeten te plaatsen bij de 737-900
wat dacht je van een Football-team dat in het vliegtuig zatquote:Op maandag 20 september 2021 17:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin.
quote:The Department of the Air Force has awarded a $2,604,329,361 contract to Rolls-Royce Corporation, Indianapolis, Indiana, for B-52H Stratofortress military derivative commercial engines.
The competitive single award contract provides for 608 military derivative commercial engines, plus spare engines, associated support equipment and commercial engineering data, to include sustainment activities, to be used on the B-52H bomber fleet.
The Rolls-Royce F130 engine will replace the TF33-PW-103, which has powered the B-52 since the 1960s, and is projected to no longer be supportable beyond 2030. The B-52 original equipment manufacturer, Boeing, is responsible for integrating the engines onto the aircraft. The Air Force plans to finalize integration activities and deliver the first lot of B-52H modified aircraft by the end of 2028.
“The B-52 CERP is a complex upgrade that not only updates the aircraft with new engines, but updates the flight deck area, struts and nacelles,” said Brig. Gen. John Newberry, Air Force bombers program executive officer.
“Our current virtual digital prototyping efforts are giving us an opportunity to integrate the engines and other changes to the B-52 before doing any physical modifications. This has allowed us to develop the most cost-efficient solution while reducing the time from concept to production.”
The B-52H is a long-range, heavy bomber that can perform strategic attack, close-air support, air interdiction, offensive counter-air and maritime operations. The bomber is capable of flying at high subsonic speeds at altitudes up to 50,000 feet. It can carry nuclear or precision guided conventional ordinance with worldwide precision navigation capability.
The new engines on the B-52s are expected to remain on the B-52H through at least 2050, increase fuel efficiency, increase range, reduce emissions in unburned hydrocarbons, and significantly reduce maintenance costs.
“The B-52 Commercial Engine Replacement Program is the most important and comprehensive upgrade to the B-52 in over half a century,” said Maj. Gen. Jason Armagost, director of Strategic Plans, Programs and Requirements at Headquarters Air Force Global Strike Command, Barksdale Air Force Base, Louisiana. “The B-52 is the workhorse of the nation’s bomber force and this modification will allow the B-52 to continue its critical conventional and standoff mission into 2050’s.”
The first two fully modified B-52s are projected to deliver by the end of 2025 and will undergo ground and flight testing. The first lot of operational B-52s with the new engines is projected to deliver by the end of 2028 with the entire fleet modified by 2035.
quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:08 schreef Iemand91 het volgende:
Het het einde is in zicht van wide-body trijets buiten de Amerika's.
Momenteel zijn er buiten de VS nog slechts 3 wide-body trijets in gebruik/geregistreerd.
(Ik heb het hier dus over registraties/maatschappijen; er komen nog steeds wide-body trijets buiten de Amerika's)
Eerst de Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCC, de laatste MD-11 in gebruik buiten de VS.
Dit toestel is in 1998 nieuw aan de maatschappij geleverd en het 23 jaar oude toestel zal op 15 oktober (volgende week vrijdag) voor de laatste keer in Frankfurt landen vanuit New York.
Dit toestel zal later aan het Amerikaanse Western Global Airlines worden geleverd.
Ze heeft voor de laatste dagen de “Thank You MD-11 / Farewell” sticker gekregen:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/RobertLN_/status/1444267336366702596
Dan hebben we de McDonnell Douglas MD-10F CP-2791 van het Boliviaanse TAB Cargo.
Ruim 33 jaar oud en vloog hiervoor voor FedEx.
Het is het enige toestel van deze maatschappij en staat momenteel al een halve maand in Miami.
[ afbeelding ]
https://www.jetphotos.com/photo/10163695
En tenslotte de McDonnell Douglas KDC-10 T-235 "Jan Scheffer" van de Nederlandse luchtmacht.
Nu bijna 45 jaar oud werd dit toestel in 1976 nieuw aan Martinair geleverd en werd in 1995 aan de Nederlandse luchtmacht geleverd.
Dit toestel zal naar het Amerikaanse Omega Air gaan die ook al een andere KDC-10 (T-264) overnam en die nu in San Antonia staat opgeslagen.
Ik heb een datum gelezen van 25 oktober dat ze naar de VS zal worden overgevlogen.
[ afbeelding ]
https://www.jetphotos.com/photo/10298059
Deze laatst overgebleven KDC-10 zal komende donderdag een afscheidsvlucht maken langs o.a. (voormalige) luchtvaartbases. Vermoedelijke vertrektijd vanaf Eindhoven is 12:30 uur.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1445004770163499011
Alle andere overgebleven DC-10's (en daarmee bedoel ik alle varianten waaronder de MD-10/KC-10 etc.) zijn geregistreerd in de VS, in gebruik bij de United States Air Force, FedEx, Omega Air, 10 Tanker Air Carrier en Project Orbis.
De MD-11's bij FedEx, UPS en Western Global Airlines.
Er is nog één andere wide-body trijet in gebruik; de Lockheed L-1011 TriStar "Stargazer" N140SC, ook in de VS geregistreerd maar die is niet erg actief (vloog in juni 2020) voor het laatst.
Dat is de laatst luchtwaardige overgebleven Tristar ter wereld.
Kan de NS nog wat van leren deze timing.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 11:54 schreef Iemand91 het volgende:
Ze hangt in de lucht: https://www.flightradar24.com/NAF45/296ab8fd
Zoiets kan ook alleen in Indiaquote:
Mwa...quote:
"Alweer?" was mijn eerste ingeving...quote:Op donderdag 14 oktober 2021 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.airplane-pict(...)lia-airbus-a330-200/
Vanavond komt na ruim 74 jaar een einde aan het Italiaanse vliegmaatschappij Alitalia.
De laatste Alitalia vlucht is zojuist vertrokken: https://www.flightradar24.com/AZA96Z/298152d8quote:Op donderdag 14 oktober 2021 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond komt na ruim 74 jaar een einde aan het Italiaanse vliegmaatschappij Alitalia.
Het bod van Italia Trasporto Aereo voor de merknaam Alitalia is goedgekeurd; ITA neemt de het merk over voor ¤90 miljoen.quote:Op donderdag 14 oktober 2021 14:26 schreef Iemand91 het volgende:
Mogelijk kopen ze de Alitalia naam.
quote:Op donderdag 14 oktober 2021 23:57 schreef Iemand91 het volgende:
Het bod van Italia Trasporto Aereo voor de merknaam Alitalia is goedgekeurd; ITA neemt de het merk over voor ¤90 miljoen.
Morgen gaat Alitalia verder als... Alitalia.
Soap of niet, die kist zit mooi in de verf zo.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 18:56 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
PLOTSELINGE PLOTTWIST: ITA KIEST VOOR MERKNAAM ITA AIRWAYS
[ afbeelding ]
Haha, dat is wel een mooie omschrijving jaquote:Op maandag 18 oktober 2021 08:24 schreef shiz het volgende:
Zonde! Vond ze er altijd zo Thunderbirds-achtig gaaf uitzien!
Hoezo mag dat vliegtuig de lucht in LOL. Dat ding heeft ruim 2 jaar stilgestaan en heeft helemaal geen bescherming gehad, buiten dat zat er nog olie in. Dat het ding niet naar beneden is komen vallen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2021 23:33 schreef Iemand91 het volgende:
De 777 staat nu op het punt te vertrekken vanaf Victorville door naar Mojave: https://www.flightradar24.com/N377CL/298f3965
Dat zal dus wél de laatste vlucht voor deze kist zijn...
Hij heeft echt wel even een apk'tje gehad voor vertrekquote:Op woensdag 20 oktober 2021 18:50 schreef Plakaatje het volgende:
[..]
Hoezo mag dat vliegtuig de lucht in LOL. Dat ding heeft ruim 2 jaar stilgestaan en heeft helemaal geen bescherming gehad, buiten dat zat er nog olie in. Dat het ding niet naar beneden is komen vallen.
Een APK'tje binnen een week.. Dat ding heeft waarschijnlijk illegaal de oversteek gedaan.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 19:30 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Hij heeft echt wel even een apk'tje gehad voor vertrek
quote:Airbus has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing’s 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.
A decision could be taken by Franco-Dutch parent Air France-KLM as early as Thursday, the sources said.
De nieuwe vliegtuigen zijn zuiniger, stiller en stoten ongetwijfeld ook minder stikstofoxiden uit. Kortom voor zowel KLM als de omgeving van Schiphol is het beter als de huidige narrow body vloot vervangen wordt.quote:Op woensdag 8 december 2021 20:06 schreef Karstman het volgende:
Als er nog maar plek is voor die nieuwe kisten":
https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaag
Het wordt tijd voor meer Lelystad en Rotterdam.
Het wordt tijd voor veel meer hogesnelheidslijnen zodat alle vluchten binnen pak en beet Kopenhagen, Berlijn, Frankfurt am Rhein, Parijs en London gewoon geschrapt kunnen worden.quote:Op woensdag 8 december 2021 20:06 schreef Karstman het volgende:
Als er nog maar plek is voor die nieuwe kisten":
https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaag
Het wordt tijd voor meer Lelystad en Rotterdam.
Ik vermoed niet dat een dergelijke autonome vergroening van de vloot voldoende is om 100 tot 150 duizend vluchten aan uitstoot te compenseren.quote:Op zaterdag 11 december 2021 14:21 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De nieuwe vliegtuigen zijn zuiniger, stiller en stoten ongetwijfeld ook minder stikstofoxiden uit. Kortom voor zowel KLM als de omgeving van Schiphol is het beter als de huidige narrow body vloot vervangen wordt.
Sowieso vliegen er natuurlijk meer maatschappijen dan alleen KLM, Air France en Transavia van en naar Schiphol. Ik weet niet hoe het met de stikstofoxidenuitstoot zit, maar het brandstofverbruik van de A32x neo schijnt ongeveer 15% lager te zijn dan dat van de Boeing 737-vloot die vervangen moet worden.quote:Op maandag 13 december 2021 08:37 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik vermoed niet dat een dergelijke autonome vergroening van de vloot voldoende is om 100 tot 150 duizend vluchten aan uitstoot te compenseren.
quote:Emirates today received delivery of its 123rd Airbus A380 superjumbo jet. The aircraft, registered as A6-EVS, is also the final new A380 aircraft to join Emirates’ fleet, marking another milestone in the airline’s steadfast 21-year commitment to the programme.
Was te verwachten. Boeing legt het aardig af de laatste tijd.quote:Op donderdag 16 december 2021 16:38 schreef Iemand91 het volgende:
Reuters zegt dat Airbus de KLM deal heeft gekregen.
Tot 80 toestellen en 60-80 opties alsook minimaal 1 van de Transavia's.
[ afbeelding ]
320quote:
Vraag me wel af hoe de piloten hier eigenlijk over denken. Ik ga het eens aan een vriend van me vragen (Transavia), ik weet dat hij nou niet bepaald "fan" is van Airbus.quote:Op donderdag 16 december 2021 18:30 schreef Drekkoning het volgende:
https://nieuws.klm.com/kl(...)oor-klm-en-transavia
Bevestiging vanuit KLM. Verstandige en toekomstbestendige keuze lijkt me
Ik kan je vertellen dat het gros het geen reet interesseert, er een groep Airbusfans is en een kleine groep Boeingfans. Beetje Apple vs Android.quote:Op donderdag 16 december 2021 19:27 schreef flipsen het volgende:
[..]
Vraag me wel af hoe de piloten hier eigenlijk over denken. Ik ga het eens aan een vriend van me vragen (Transavia), ik weet dat hij nou niet bepaald "fan" is van Airbus.
Nou, dat is wel erg kort door de bocht denk ik? Als je je hele werkzame leven gewoon met een "stuurknuppel" gevlogen hebt en nu opeens met een joystick moet vliegen, dan kan ik me enige aversie wel voorstellenquote:Op donderdag 16 december 2021 19:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat het gros het geen reet interesseert, er een groep Airbusfans is en een kleine groep Boeingfans. Beetje Apple vs Android.
Overigens valt me op dat piloten die beiden hebben gevlogen bijna unaniem het liefst Airbus vliegen
Dat soort zaken pak je vrij snel op.quote:Op donderdag 16 december 2021 23:02 schreef flipsen het volgende:
[..]
Nou, dat is wel erg kort door de bocht denk ik? Als je je hele werkzame leven gewoon met een "stuurknuppel" gevlogen hebt en nu opeens met een joystick moet vliegen, dan kan ik me enige aversie wel voorstellen
De filosofie van de automatisering verschilt toch ook behoorlijk tussen Airbus en Boeing?quote:Op donderdag 16 december 2021 23:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker tegenwoordig ligt de uitdaging niet zozeer in wat voor type stuurwiel je gebruikt, maar meer hoe je omgaat met automatisering en hoe je beslissingen neemt.
Ook niet enorm hoor. Er zijn wat grote verschillen tijdens het “op de hand” vliegen. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een vliegtuig en zijn de principes hetzelfde, dus ben je er zo weer aan gewend. Net zoals autorijden in verschillende merken auto’s met en zonder automatiseringquote:Op vrijdag 17 december 2021 15:36 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De filosofie van de automatisering verschilt toch ook behoorlijk tussen Airbus en Boeing?
Antwoord van die vriend van me:quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:30 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ook niet enorm hoor. Er zijn wat grote verschillen tijdens het “op de hand” vliegen. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een vliegtuig en zijn de principes hetzelfde, dus ben je er zo weer aan gewend. Net zoals autorijden in verschillende merken auto’s met en zonder automatisering
Verder is tijdens het automatisch vliegen eigenlijk bij elk verkeersvliegtuig het principe hetzelfde, hebben allemaal dezelfde modi van verticale en laterale navigatie, de namen en procedures zijn wat anders.
Geloof me, er zijn maar heel weinig tot geen piloten die hun keuzes baseren op het type vliegtuig dat ze gaan vliegen, die kijken enkel naar betaling, vrije tijd, route netwerk, etc
quote:Ha ik denk dat dat wel even wennen wordt in het begin, maar de Airbus wel beter qua ergonomie, lucht kwaliteit, herrie enz.
Pieter heet die vriend?quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:48 schreef flipsen het volgende:
[..]
Antwoord van die vriend van me:
[..]
Nopequote:
Mooi filmpje man! Van de buitenste motoren kan ie kleppen open zetten ofzo aan de achterzijde, om......?quote:Op maandag 20 december 2021 15:55 schreef Runway28 het volgende:
Hier een film die ik afgelopen week heb gemaakt op Eindhoven van de aankomst van de Silkway IL-76TD
dat zijn de thrust reversers. Worden gebruikt om de uitstoot van de motoren naar voren te richten en dus het toestel af te remmen. Remmen op de wielen werkt niet goed genoeg om te gebruiken bij een landing (kans op oververhitting en zelfs brand)quote:Op maandag 20 december 2021 16:13 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Mooi filmpje man! Van de buitenste motoren kan ie kleppen open zetten ofzo aan de achterzijde, om......?
Reversers/reverse thrust.quote:Op maandag 20 december 2021 16:13 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Mooi filmpje man! Van de buitenste motoren kan ie kleppen open zetten ofzo aan de achterzijde, om......?
Die kerstman is een ordinaire slavendrijver.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:37 schreef spapaars het volgende:
Het ultieme bewijs van zijn bestaan.
[ afbeelding ]
Dit was dan waarschijnlijk het toestel dat ik laatst hoorde overkomen. Flightradar24 gaf geen verdere informatie over het registratienummer of eigenaar.quote:Op maandag 20 december 2021 15:55 schreef Runway28 het volgende:
Hier een film die ik afgelopen week heb gemaakt op Eindhoven van de aankomst van de Silkway IL-76TD
Deze was gewoon te zien op FR24 hoor, met zijn vlucht en serial! Ik denk dat je in de war bent met de tweede IL76 die een week later langskwam. Dit zat ook op FR24, maar indd zonder serial en callsign. Die video moet ik nog verwerken, zal ik wel tzt posten hier als die klaar is! De IL76's zijn altijd semi militaire vluchten vanaf Eindhoven, ze parkeren ook altijd op Mil East of Mil West en heel soms op Hot Cargo. Waar ze allemaal heen vliegen, dat is een schimmige buiseness! Is verder ook niet belangrijk, feit is dat het belachelijk vette vleigtuigen zijn :-Dquote:[b]Op
Was het toevallig een militaire vrachtvlucht naar Oekraïne? Want toestellen zoals 747 en 757 mogen niet meer op Eindhoven landen voor passagiersvluchten.
Wtfquote:Op zaterdag 25 december 2021 13:16 schreef Adrie072 het volgende:
[ twitter ]
Door de wind of los geschoten?
Ik wist niet dat er twee langs waren geweest, maar ik had wel direct de indruk dat er veel tijd zat tussen mijn waarneming en jouw opname. Het leek me al raar dat een vliegtuig zo lang stil zou staan.quote:Op zaterdag 25 december 2021 13:35 schreef Runway28 het volgende:
[..]
Deze was gewoon te zien op FR24 hoor, met zijn vlucht en serial! Ik denk dat je in de war bent met de tweede IL76 die een week later langskwam. Dit zat ook op FR24, maar indd zonder serial en callsign. Die video moet ik nog verwerken, zal ik wel tzt posten hier als die klaar is! De IL76's zijn altijd semi militaire vluchten vanaf Eindhoven, ze parkeren ook altijd op Mil East of Mil West en heel soms op Hot Cargo. Waar ze allemaal heen vliegen, dat is een schimmige buiseness! Is verder ook niet belangrijk, feit is dat het belachelijk vette vleigtuigen zijn :-D
Ik ben grondsteward bij 1 van de 2 airlines die de A320 in dienst zal nemen en wat ik heb gehoord van piloten:quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:48 schreef flipsen het volgende:
[..]
Antwoord van die vriend van me:
[..]
quote:Ik ben benieuwd hoe het zal vliegen maar ik ben blij als ik niet meer in deze krappe kleine claustrofobische kut cockpit hoef te zitten.
quote:Ik zag het ergens aankomen maar je verwacht niet dat de airline van de ene naar de andere fabrikant overstapt op een hoge schaal met het omscholen van personeel etc.
Geniaal toch. Ook mooi dat het "influencers" zijn.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 19:01 schreef Peterselieman het volgende:
Een groepje Canadezen had lak aan alle (corona)regels in de lucht en nu wil geen enkele Canadese maatschappij hen terugvliegen uit Mexico
https://www.insider.com/c(...)efuse-sunwing-2022-1
Mooi beeldmateriaal.quote:
quote:Op Schiphol is vanochtend een verstekeling gevonden in het landingsgestel van een vrachtvliegtuig. De man heeft de vlucht van Zuid-Afrika naar Schiphol wonderwel overleefd en bleek zelfs nog aanspreekbaar te zijn in de ambulance naar het ziekenhuis. Vermoedelijk zat hij in de neuswielkast van een Cargolux-Boeing 747 die vanuit Johannesburg nog een tussenstop heeft gemaakt in Nairobi.
Een woordvoerder van de marechaussee weet niet of de verstekeling in Johannesburg of de Keniaanse hoofdstad Nairobi in het landingsgestel is geklommen. Grondpersoneel op Schiphol trof de man aan en ging er eerst vanuit dat hij was overleden. Brandweer, ambulance, een traumahelikopter en de Koninklijke Marechaussee zijn met spoed naar het toestel gegaan om zich over het slachtoffer te ontfermen.
Al snel bleek de man toch nog te ademen. In de ambulance heeft de verstekeling zelfs al een beetje kunnen vertellen wat er is gebeurd. Het is nog niet bekend wat hij heeft kunnen verklaren.
Naar omstandigheden maakt de man het goed. De marechaussee doet verder onderzoek naar het incident. "Eerst is het zaak dat de man er weer bovenop komt, daarna wordt de zaak overgedragen aan de vreemdelingenpolitie", aldus de woordvoerder.
Weinig overlevingskans
Dat de man de vlucht in het landingsgestel heeft overleefd, is heel bijzonder. De temperatuur kan daar zakken tot meer dan vijftig graden onder nul.
Vorig jaar werd er ook een verstekeling aangetroffen in een wielkast van een vliegtuig op Schiphol. Toen ging het om een Airbus van KLM. Die man overleefde de vlucht vanuit Lagos (Nigeria) niet. Zeven jaar geleden trof de marechaussee een lijk aan in het landingsgestel van een Emirates-vrachttoestel.
Er zijn nog wel lijnen van KLM te herkennenquote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:58 schreef Iemand91 het volgende:
ex-KLM 747-400 PH-BFV (nu VQ-BWM voor Longtail Aviation) - die sinds juni in Sharjah staat, heeft een nieuwe paintjob: https://www.airfleets.net(...)Q-BWM_60016_b747.htm
Dan denk je bij het lezen van "geknald" dat het wel weer schromelijk overdreven zal zijn. En dan kijk je het filmpje wtf?quote:Op zondag 30 januari 2022 13:16 schreef Adrie072 het volgende:
CHICAGO - Een Boeing 747 van China Airlines is vrijdagochtend tijdens het taxiën tegen een aantal bagagecontainers geknalt.
Of juist zo leuk dat ze er geen genoeg van krijgenquote:Op maandag 31 januari 2022 09:08 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM1084/2aaa6989
Die vindt dit niet leuk....
Feestje is voor hen voorbij!quote:Op maandag 31 januari 2022 09:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Of juist zo leuk dat ze er geen genoeg van krijgen
Zit net sinds een kwartier te kijken en dit is wel heerlijk om naar te kijken hoor!quote:Op maandag 31 januari 2022 10:24 schreef Piles het volgende:
Credits aan @:Starhopper voor de link
Schakelde precies in toen 747 in de go-around ging
En hij peert 'em naar BRU.quote:Op maandag 31 januari 2022 14:05 schreef Adrie072 het volgende:
Nog eentje dan!
https://www.flightradar24.com/ETD48S/2aaa4cd5
quote:WASHINGTON - Boeing heeft maandag de vrachtversie van de 777X, de 777-8 Freighter, onthuld met een grote order van Qatar Airways. De Qatari bestellen 34 exemplaren, met opties op nog 16 toestellen. Ook hebben zij tegelijkertijd een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van 25 Boeing 737's van de MAX 10-variant, met opties op nog 25 stuks. Die vervangen de orders voor 50 A321neo’s die door Airbus geannuleerd zijn.
Ik vind het dan wel weer leuk dat ze 5 verschillende kleuren op de staart gaan gebruiken.quote:Op zondag 30 januari 2022 14:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Nieuw
[ afbeelding ]
Oud
[ afbeelding ]
En Icelandair is het laatste slachtoffer van het cookiecutter-eurowhite-lowcost uitstraling sjabloon.
Maar die kant willen ze ook op geloof ik.
Leuk voor Boeing.quote:Op maandag 31 januari 2022 21:03 schreef Iemand91 het volgende:
Boeing heeft vandaag officieel de Boeing 777-8 Freighter onthuld met direct 50 orders door Qatar Airways.
En tot 50 737 MAX 10.
BOEING INTRODUCEERT 777-8 FREIGHTER MET GROTE BESTELLING VAN QATAR AIRWAYS
[..]
Boeing hoeft ze geen korting te geven, als Airbus ze geen vliegtuigen wil leverenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 12:41 schreef spapaars het volgende:
[..]
Leuk voor Boeing.
Maar hoeveel korting krijgt Qatar nu, en in de toekomst? Nu Airbus ze niets meer wil leveren.
En is zojuist vanuit Dubai Al Maktoum vertrokken en onderweg naar Maastricht waar ze rond kwart voor 10 vanavond verwacht wordt: https://www.flightradar24.com/LGT6612/2ab784cequote:Op zaterdag 29 januari 2022 18:58 schreef Iemand91 het volgende:
ex-KLM 747-400 PH-BFV (nu VQ-BWM voor Longtail Aviation) - die sinds juni in Sharjah staat, heeft een nieuwe paintjob: https://www.airfleets.net(...)Q-BWM_60016_b747.htm
217k inmiddels, en loopt nog lekker opquote:Op vrijdag 18 februari 2022 13:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
>125k nu. Nu een A380, dan een kleinere, dan weer een A380. Ben benieuwd hoe die het doen.
Toch gelukt nuquote:Op vrijdag 18 februari 2022 13:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Emirates A380 bij eerste poging geland, de Qatar A380 2x afgebroken, benieuwd of hij hem nog neerzet of divert.
Gelukkig wel ja, de passagiers zullen wel opgelucht zijn, anders waren ze ergens anders geland, wrs buiten de UK, en dat brengt dan een hoop gehannes mee.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 13:59 schreef Piles het volgende:
[..]
217k inmiddels, en loopt nog lekker op
[..]
Toch gelukt nu
Ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat Ryanair te weinig extra brandstof meeneemt. Da's ja bijna de dubbele afstand die ze daar doen.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 17:32 schreef Peterselieman het volgende:
ik snap dat het hard waait, maar dit is wel een beetje erg uit de richting
Kist was denk ik getankerd, peut is onwijs duur in Heathrowquote:Op vrijdag 18 februari 2022 18:02 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat Ryanair te weinig extra brandstof meeneemt. Da's ja bijna de dubbele afstand die ze daar doen.
En in Noorwegen?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Kist was denk ik getankerd, peut is onwijs duur in Heathrow
Stansted toch?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Kist was denk ik getankerd, peut is onwijs duur in Heathrow
Niet veel goedkoperquote:
I would like 2 tickets 2 toulouse 2.quote:
quote:WUZHOU - In het zuiden van China is maandag een Boeing 737-800 van China Eastern Airlines verongelukt. Vlucht MU5735 was met 132 inzittenden onderweg van Kunming naar Guangzhou, toen het vliegtuig ten zuidoosten van de stad Wuzhou in de regio Guangxi van de radar verdween.
Op videobeelden, gemaakt door de lokale bevolking, is te zien dat het toestel is neergekomen in een bosrijk, bergachtig gebied. De crash veroorzaakte een grote brand. Op de beelden zijn delen van de vleugel van de Boeing 737-800 te zien.
Op basis van ADS-B transpondergegevens van Flightradar24 is op te maken dat het vliegtuig kort voor de crash nog op een hoogte van ruim 29.000 voet vloog en een plotselinge duikvlucht maakte. Het verongelukte toestel, met de registratie B-1791, was in 2015 nieuw vanaf de fabriek aan China Eastern afgeleverd. Onder de inzittenden waren volgens de luchtvaartautoriteiten 123 passagiers en 9 bemanningsleden.
China Eastern, met een vloot van zo'n zeshonderd vliegtuigen één van de drie grootste luchtvaartmaatschappijen van China, heeft qua veiligheid een goede staat van dienst. De maatschappij is aandeelhouder van Air France-KLM (9,6 procent) en partner van KLM binnen SkyTeam.
Maar als die zo'n duikvlucht maakt, zou dan de snelheid niet ook op moeten lopen ?quote:Op maandag 21 maart 2022 13:27 schreef Karstman het volgende:
2,5 minuut scherp naar beneden, dat hebben ze gemerkt. Lijkt me verschrikkelijk. Of er is iets heel erg stuk gegaan aan beide motoren ofzo of het is een herhaling van het Germanwings incident van een paar jaar terug.
Die recovery gaat om minder dan een seconde, dus dat lijkt me een error.quote:Op maandag 21 maart 2022 14:46 schreef Drekkoning het volgende:
Er lijkt ook een kleine recovery in te zitten, maar het is altijd een beetje te vraag hoe betrouwbaar de getallen zijn.
10 seconden toch? Die 3 positieve v/s getallen. Of ik zit verkeerd te kijkenquote:Op maandag 21 maart 2022 21:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die recovery gaat om minder dan een seconde, dus dat lijkt me een error.
Is een beetje de vraag welke speed daar gemeld wordt. Als het de ground speed is dan neemt die niet veel toe onder een stijle hoek.quote:Op maandag 21 maart 2022 21:48 schreef DaMook het volgende:
[..]
Maar als die zo'n duikvlucht maakt, zou dan de snelheid niet ook op moeten lopen ?
Ah ok, het is idd de ground speed. Hier even plaatje van wat ik op FR zie als ik de vlucht terug kijk.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Is een beetje de vraag welke speed daar gemeld wordt. Als het de ground speed is dan neemt die niet veel toe onder een stijle hoek.
Klopt, ik zat verkeerd. Maar om van een -15k vertical speed +3,5k vertical speed te gaan in 5 seconden lijkt me wel sterk, en 10 sec later weer van +8k naar -13k in 5 sec. Er gebeurt wel wat, maar het lijkt me niet dat het vliegtuig daadwerkelijk gestegen is. Op beelden schiet het vliegtuig ook recht naar beneden vlak voor het crasht (aannemende dat dat het vliegtuig was).quote:Op maandag 21 maart 2022 22:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
10 seconden toch? Die 3 positieve v/s getallen. Of ik zit verkeerd te kijken
Klopt hoor, is idd niet echt betrouwbaar.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Klopt, ik zat verkeerd. Maar om van een -15k vertical speed +3,5k vertical speed te gaan in 5 seconden lijkt me wel sterk, en 10 sec later weer van +8k naar -13k in 5 sec. Er gebeurt wel wat, maar het lijkt me niet dat het vliegtuig daadwerkelijk gestegen is. Op beelden schiet het vliegtuig ook recht naar beneden vlak voor het crasht (aannemende dat dat het vliegtuig was).
Daar ontbreekt ietsquote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Er wordt geclaimed dat deze foto van de MU5735 is.
https://twitter.com/Triso(...)388847493120/photo/1
[ afbeelding ]
Yep. Als deze foto echt van de MU5735 is, dan weten we in ieder geval waarom hij gecrashed is. Ik kan alleen niet goed zien of zijn horizontal stabilizer ook helemaal weg is. Lijkt wel zo, he?quote:
Inderdaad de staart. Sowieso het verticale deel, mogelijk ook het horizontale deel. En daarmee is het vliegtuig zo goed als onbestuurbaar.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 09:40 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Dat iets is dan de staart of zien jullie wat anders?
Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden?quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Yep. Als deze foto echt van de MU5735 is, dan weten we in ieder geval waarom hij gecrashed is. Ik kan alleen niet goed zien of zijn horizontal stabilizer ook helemaal weg is. Lijkt wel zo, he?
Tsja, dat is op dit moment de grote vraag. De flightrecorder zal niet een structural failure registreren, maar het is mogelijk wel af te lezen uit de flightparameters.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 10:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden?
In Amerika wel eens iets soortgelijks gebeurd door een piloot die volle rudder uitslagen heen en weer gaf waar het vliegtuig niet op gebouwd is. Brak gewoon het hele ruddervlak af.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 10:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden?
Maar dat zou dan in ieder geval wel op de recorders staan.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In Amerika wel eens iets soortgelijks gebeurd door een piloot die volle rudder uitslagen heen en weer gaf waar het vliegtuig niet op gebouwd is. Brak gewoon het hele ruddervlak af.
Zeker.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dat zou dan in ieder geval wel op de recorders staan.
Vlucht: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oo-abb#2b455126quote:This Saturday morning, the last commercial Air Belgium flight operated by an Airbus A340-300 landed at Charleroi airport, coming from Fort-de-France, Martinique, and Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, French Antilles. Future flights will be operated by the airline’s newly acquired A330neo aircraft.
At 09:49 on 26 March, Air Belgium flight KF5961, the last Airbus A340-300 flight from Fort-de-France and Pointe-à-Pitre, landed at Brussels South Charleroi Airport with a delay of half an hour. The aircraft registered OO-ABB will in the future be replaced by the new A330-900s. Three other A340-300 aircraft had been retired earlier by Air Belgium.
Air Belgium currently has two A330-900s in its fleet, but intends to lease two more in order to develop its network from both Brussels and Charleroi airports.
The four A340-300s, formerly with Finnair, were the first aircraft in Air Belgium’s fleet. The intention was to fly them to Hong Kong and other destinations in China. If Hong Kong was served for a few months, other destinations failed to materialise and Air Belgium changed its strategy, aiming at Caribbean destinations. The surge in oil prices compelled the airline to look at more fuel-efficient aircraft, hence the choice of the A330neo to replace the gas-guzzling A340.
https://avherald.com/h?article=4f719c2d&opt=257quote:A DHL Air Boeing 757-200, registration HP-2010DAE performing flight D0-7216 from San Jose (Costa Rica) to Guatemala City (Guatemala) with 2 crew, was climbing out of San Jose's runway 07 at about 09:40L (15:40Z) when the crew stopped the climb at about FL210 declaring Mayday due to a hydraulic failure. The aircraft entered a hold while the crew worked the related checklists. The aircraft subsequently returned for an approach to runway 07 about 50 minutes after departure. After touchdown at 10:24L (16:24Z) the crew lost control of the aircraft, which spun around and went off the runway causing the aircraft to break up into two parts, both main gear struts collapsed. The crew was able to exit the aircraft without serious injuries.
quote:Air France Boeing 777 suffers control problems on approach to Paris
ze zijn low-cost for a reason. Prima voor de city tripjes. Geen franje... Bizar korte turnaround tijden; 20 minuten en afgedwongen bij de luchthavens door hun grootte. Ik verwacht nog wel dat EasyJet en WizzAir samen gaan om tegen RA op te kunnen...quote:Op woensdag 13 april 2022 09:29 schreef derLudolf het volgende:
Afgelopen vrijdag met Transavia gevolgen en zondag met Ryanair. Ik vlieg naar weinig, maar als je zo kort achter elkaar met ze vliegt merk je toch wel het verschil zeg. Die stoelen bij RA zijn een stuk minder.
Transavia was ook low-cost in mijn beleving maar ja RA is nog wel wat minder.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:57 schreef Merlijn het volgende:
[..]
ze zijn low-cost for a reason. Prima voor de city tripjes. Geen franje... Bizar korte turnaround tijden; 20 minuten en afgedwongen bij de luchthavens door hun grootte. Ik verwacht nog wel dat EasyJet en WizzAir samen gaan om tegen RA op te kunnen...
Mjah definieer minder. Als ik voor drie tientjes naar praag kan vliegen met RYA, stel ik ook geen eisen. Da's gewoon verwachtingsmanagement - zij brengen mij voor een habbekrats naar mijn bestemming, dan ga ik niet moeilijk doen over dat lauwe kopje koffie wat ik gewend ben...quote:Op woensdag 13 april 2022 12:08 schreef Piles het volgende:
Easyjet / Wizz / Transavia zijn m.i. lowcost idd, maar RA is buitencategorie (dus lowlowcost) wat mij betreft
RA is echt kut, maar Easy/Transavia prima voor de korte vluchten.
Dat is zeker waarquote:Op woensdag 13 april 2022 13:26 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Mjah definieer minder. Als ik voor drie tientjes naar praag kan vliegen met RYA, stel ik ook geen eisen. Da's gewoon verwachtingsmanagement - zij brengen mij voor een habbekrats naar mijn bestemming, dan ga ik niet moeilijk doen over dat lauwe kopje koffie wat ik gewend ben...
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen.quote:Op donderdag 14 april 2022 13:50 schreef shiz het volgende:
Bij onze vlucht naar Kos vorig jaar gingen ze bij Ryanair op een gegeven moment zelfs krasloten verkopen.
Hoedewiedefuck heeft daar nu weer trek in?
Ik geloof 25 announcements (die je nauwelijks verstond omdat ze allemaal 'ergens' uit Europa komen en sterke accenten hebben) om shizzle te verkopen. Dan nog cabin crew die zich als kakelende kippen in de galley onderhouden. Denk je 'iiiiieee Ryanair... nou ja, ogen dicht en pas weer open als we er zijn', moet je zeker ook extra betalen voor een beetje rust tijdens de vlucht? Ryanair is toch een beetje als een heroïnehoertje in een duister steegje van een redlight district bordelenbuurtje.
whut ? Really ?quote:Op donderdag 14 april 2022 13:59 schreef derLudolf het volgende:
Ja opbokken. Net als die parfum en zo, kopen mensen dat?
Of zo'n bandje met applaus na de landing, en dan mensen die mee gaan doen. Plaatsvervangende schaamte. Klappen die ook voor hun loodgieter?
Daar heb ik nog niet van gehoord…quote:
Ja, Easyjet is wel zo'n beetje het streven van hoe een lowcoster hoort te zijn. Volgens mij ook geen al te onaardige werkgever in tegenstelling tot Ryanair.quote:Op donderdag 14 april 2022 15:19 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen.
Easyjet is an sich wel dikke prima, al had ik de laatste keer wel een uur vertraging, deels door het weer, deels door te weinig personeel aan de gate.quote:Op donderdag 14 april 2022 15:19 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen.
Nou ja, was ook wel beetje zo'n bandje het met een blaasinstrument, maar er zat ook echt een applaus inquote:Op donderdag 14 april 2022 15:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Daar heb ik nog niet van gehoord…
Wel deze
_!
Haha mooi verwoord.quote:Op donderdag 14 april 2022 13:50 schreef shiz het volgende:
Bij onze vlucht naar Kos vorig jaar gingen ze bij Ryanair op een gegeven moment zelfs krasloten verkopen.
Hoedewiedefuck heeft daar nu weer trek in?
Ik geloof 25 announcements (die je nauwelijks verstond omdat ze allemaal 'ergens' uit Europa komen en sterke accenten hebben) om shizzle te verkopen. Dan nog cabin crew die zich als kakelende kippen in de galley onderhouden. Denk je 'iiiiieee Ryanair... nou ja, ogen dicht en pas weer open als we er zijn', moet je zeker ook extra betalen voor een beetje rust tijdens de vlucht? Ryanair is toch een beetje als een heroïnehoertje in een duister steegje van een redlight district bordelenbuurtje.
Regelmatig met A380 vanuit Heathrow naar Dubai gevlogen. Fijn vliegtuig, fijne vlucht.quote:Op maandag 25 april 2022 20:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wil ooit eens in de toekomst naar Australië. Naar Sidney.
Ik wil dit uitsluitend doen me Emirates.
Ik woon in België en dat van Brussels airport.
Blijkbaar kan je met de boeiing 777 van Brussel naar Dubai gaan. en enkele uren later vertrekken van Dubai naar Sidney met de Airbus A380 .
Ik denk dat dit een droom vlucht zou zijn
https://www.nasa.gov/feat(...)nclude-sofia-missionquote:NASA and its partners at the German Space Agency at the Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) will conclude the Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) mission, after a successful eight years of science. SOFIA will end operations no later than Sept. 30, 2022, at the conclusion of its current mission extension.
SOFIA is a Boeing 747SP airplane modified to carry a reflecting telescope. SOFIA completed its five-year prime mission in 2019 and currently is completing a three-year mission extension.
As part of its review of the current state of astronomical research, the National Academies’ Decadal Survey on Astronomy and Astrophysics 2020 evaluated SOFIA. The report, which provides peer-reviewed recommendations to NASA for the future of U.S. astrophysics, concluded SOFIA’s science productivity does not justify its operating costs. The report also found SOFIA’s capabilities do not significantly overlap with the science priorities the Decadal Survey has identified for the next decade and beyond.
The Decadal Survey therefore recommended NASA end the SOFIA mission after its current mission extension. NASA and DLR have accepted this recommendation. SOFIA will finish out its scheduled operations for the 2022 fiscal year, followed by an orderly shutdown.
Hundreds of individuals in the United States and Germany have contributed to the SOFIA mission over its lifetime. It began development in 1996, saw first light in 2010, and achieved full operational capability in 2014. In the eight years since, SOFIA’s observations of the Moon, planets, stars, star-forming regions, and nearby galaxies included the discovery of water on the sunlit surface of the Moon in 2020.
Moving forward, SOFIA’s data will be available in NASA’s public archives for astronomers worldwide to use. NASA will continue to advance the future of scientific discovery in infrared astrophysics, starting with the recently launched James Webb Space Telescope, as well as further opportunities recommended by the Decadal Survey.
El Al had er ook eentjequote:Op vrijdag 29 april 2022 14:39 schreef shiz het volgende:
Ik vinnum schattig.
Geloof in MUC dat ik er vaak eentje gezien heb.
Voor de gelegenheid hebben ze een A350-1000 van Airbus laten invliegen, non-stop vanuit Toulouse naar Perth en dan door naar Sydney waar het voor aankomst ook nog even fotovlucht boven de stad maakte. (foto in Perth)quote:• Approval of Project Sunrise, with order for 12 x Airbus A350s capable of flying direct from Australia to any other city including New York and London, starting from Sydney in late 2025.
• Domestic fleet renewal from late 2023, with order for 40 x A321XLRs and A220 aircraft; 94 purchase order rights spread over at least a decade.
• Major improvements in emissions, running costs and passenger comfort vs retiring aircraft.
• No change to FY23 capital guidance; structure of orders to align with Group Financial Framework
ABOUT THE ORDER
• Firm orders for 12 Airbus A350-1000 for Project Sunrise. Deliveries to begin in 2025 and complete by 2028.
• Firm orders for 20 A321XLR and 20 A220-300 for Project Winton to start renewal of Qantas’ narrow body fleet as its fleet of 95 Boeing 737 and Boeing 717 aircraft retire. Deliveries of A220s to start late calendar 2023; A321XLRs deliveries to start a year later in late calendar 2024.
• An additional 94 purchase right options spread across A320 and A220 families, with significant flexibility on delivery timing (over 10-plus years) and aircraft type.
• Combines with the existing order of 109 A320s (plus purchase rights) for Jetstar into a single Qantas Group narrow body order of 299 aircraft (half of which are firm orders and half are purchase right options), with the flexibility to draw down on that order by choosing any variant from the A320 and A220 families.
• Demonstration of this flexibility with confirmation today that Jetstar will convert 20 of its existing A320 family order to A321XLRs, which have the potential to fly short haul international routes, with delivery to start in the second half of calendar 2024. (The first tranche from this existing order – 18 A321LRs – are due to arrive from July 2022 onwards.)
• Total cost of the deal is commercial in confidence, though a significant discount from standard price should be assumed.
Hoezo? Heeft Airbus geen "demo model" A220?quote:Op maandag 2 mei 2022 11:45 schreef Iemand91 het volgende:
Ook een Air Baltic A220 is vanuit Riga ingevlogen.
quote:Op maandag 2 mei 2022 12:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoezo? Heeft Airbus geen "demo model" A220?
Leuk uitstapje als er ook daadwerkelijk Airbaltic bemanning naar Australië is gevlogen
https://www.defensie.nl/d(...)nale-dodenherdenkingquote:Herdenkingsvluchten Nationale Dodenherdenking
Tijdens de Nationale Dodenherdenking op 4 mei maakt een Britse Lancaster van de Royal Air Force Battle of Britain Memorial Flight vluchten boven Nederland en België.
quote:- DC-area location is close to Boeing's global customers and stakeholders
- Boeing will develop a research & technology hub in Virginia to harness and attract engineering talent; hub to join the company's global engineering network
quote:ARLINGTON, Va., May 5, 2022 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] announced today that its Arlington, Virginia campus just outside Washington, D.C. will serve as the company's global headquarters. The aerospace and defense firm's employees in the region support various corporate functions and specialize in advanced airplane development and autonomous systems. In addition to designating Northern Virginia as its new headquarters, Boeing plans to develop a research & technology hub in the area to harness and attract engineering and technical capabilities.
"We are excited to build on our foundation here in Northern Virginia. The region makes strategic sense for our global headquarters given its proximity to our customers and stakeholders, and its access to world-class engineering and technical talent," said Boeing President and Chief Executive Officer Dave Calhoun.
(...)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
quote:Op dinsdag 17 mei 2022 07:22 schreef derLudolf het volgende:
Vanaf welk formaat moeten vliegtuigen eigenlijk zichtbaar zijn op Flightradar? Of is dat geen verplichting die apparatuur te hebben/in te schakelen?Je kunt er als eigenaar van een kist voor kiezen om je gegevens niet te delen op Flightradar of adsbxc. Daarnaast is de dekking van beiden nog steeds niet 100%, of de kisten vliegen te laag om opgepikt te worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
Not this shit againquote:
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:43 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Je kunt er als eigenaar van een kist voor kiezen om je gegevens niet te delen op Flightradar of adsbxc. Daarnaast is de dekking van beiden nog steeds niet 100%, of de kisten vliegen te laag om opgepikt te worden.
Heb ook nog wel eens met een vliegtuig gevlogen met een propeller voor en achter, een Cessna 337 Skymaster.quote:Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.
Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
Ah... de herriebak!quote:Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.
Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
Ah, ik dacht al, het is dan of die Super King Air uit Polen ofzo, of die Avanti die uit geloof ik Oostende kwam zetten.quote:Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.
Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
+1.quote:Op donderdag 19 mei 2022 10:18 schreef shiz het volgende:
Een eckte herriebak met propellers is de Airbus A400m. Man man man, toen ik in NL woonde kwam er vaak eentje over zetten... in cruise hè, niet eens laag bij het stijgen ofzo, maar die kun je meteen identificeren aan het geluid. Of dat handig is voor een militaire kist... zien ze je misschien niet op de radar (naja, zo stealth is 'ie niet), maar horen ze je wel.
Ja maf ding, die kwam hier van de week ook over, ik denk wat hoor ik nou voor raar geluid? Totaal anders dan wat er normaal overkomt richting de Kaagbaan.quote:Op donderdag 19 mei 2022 08:03 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Ah... de herriebak!
Leuk ding, maar een partij snerpend kabaal dat het apparaat maakt
Ik las vandaag een stuk waarin iemand van SAS beweerde dat er wereldwijd een overschot is aan widebodies. Je zou denken dat er dan wel toestellen beschikbaar zijn die omgebouwd kunnen worden voor vrachtvervoer.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 23:17 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag was de aandeelhoudersvergadering van AF/KLM.
Daar hebben ze ook beelden getoond van wat de nieuwe business class in de KLM 777's moet worden en de nieuw te introduceren premium economy in de 787 en 777:
[ afbeelding ]
En de 4 resterende 747 vrachttoestellen hebben hun langste tijd gehad.
"these aircraft will have to be replaced in the short term, so we will be looking at what some of those solutions could be" aldus Ben Smith.
[ afbeelding ]
Men begint momenteel volop aan het (starten van) ombouwen van 777-300ER's naar vrachttoestellen.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 23:38 schreef lyolyrc het volgende:
Ik las vandaag een stuk waarin iemand van SAS beweerde dat er wereldwijd een overschot is aan widebodies. Je zou denken dat er dan wel toestellen beschikbaar zijn die omgebouwd kunnen worden voor vrachtvervoer.
quote:Defensie heeft in de C-390M van de Braziliaanse fabrikant Embraer een opvolger gevonden voor de C-130H Hercules. De bedoeling is dat het eerste nieuwe transportvliegtuig in 2026 in Nederland aankomt. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.
De 4 C-130’s van Defensie hebben het eind van hun levensduur bereikt. Aanvankelijk was het de bedoeling er nog tot minimaal 2031 mee te blijven vliegen, maar ze zijn steeds minder vaak inzetbaar door mankementen. In 2020 werd daarom besloten ze toch te vervangen.
Waar aanvankelijk het plan was om 4 nieuwe toestellen te verwerven, worden dat er 5. Er is behoefte aan meer vlieguren, schrijft Van der Maat. Hij verwijst naar de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa. “Die hebben het belang van gegarandeerde beschikbaarheid aan transportcapaciteit voor de krijgsmacht onderstreept. Met een uitbreiding van 2.400 naar 4.000 vlieguren, zijn eenheden beter en vaker te ondersteunen. Ook draagt Nederland bij aan het invullen van een Europees tekort. Verder komt extra transportcapaciteit ten goede aan de snelheid om te reageren bij calamiteiten.”
Eisen
Defensie stelde verschillende eisen aan de opvolger van de C-130. Uit onderzoek kwam de C-390M er beter uit dan de C-130J van Lockheed Martin, die als alternatief werd gezien. Zo is de beschikbaarheid van de C-390M hoger, scoort het toestel beter op een aantal operationele en technische eisen en heeft het minder onderhoud nodig. Bovendien kan de C-390M met 4 toestellen al voldoen aan de minimale eis van 2.400 vlieguren. De C-130J heeft daar 5 toestellen voor nodig.
De bedoeling is dat de C-390M ook deelneemt aan het European Air Transport Command. Dit is een samenwerkingsverband op het gebied van luchttransport van 7 Europese landen. De C-390M eraan toevoegen komt de pooling and sharing van capaciteiten in Europees verband te goede. Dit gebeurt met gelijksoortige maar ook verschillende typen transportvliegtuigen.
Kosten
Doordat Defensie meer vlieguren wil maken, gaan ook de geschatte kosten omhoog. Aanvankelijk werd uitgegaan van ¤ 250 miljoen tot ¤ 1 miljard. Dat wordt nu tussen ¤ 1 miljard en ¤ 2,5 miljard.
quote:An Emirates Airbus A380-800, registration A6-EVK performing flight EK-430 from Dubai (United Arab Emirates) to Brisbane,QL (Australia), departed Dubai's runway 30L, climbed to initially FL310 and up to FL390. On approach to Brisbane the crew advised ATC they were suspecting they blew a tyre on takeoff and requested emergency services on standby. The aircraft landed on Brisbane's runway 19R about 13.5 hours after departure and was towed to the apron. A large hole in the left hand wing root fairing was observed followed by discovery of penetration at the underside of the fuselage.
The aircraft was unable to depart for its return flight and is still on the ground in Brisbane about 17 hours after landing.
According to gossip inside the airline the damage occurred during takeoff from Dubai.
A Brisbane airport employee reported in a local interview that the crew advised they suspected a blown tyre on takeoff, emergency services were on standby for the landing.
quote:SCHIPHOL - SAS Scandinavian Airlines heeft in de Verenigde Staten de Chapter 11-procedure aangevraagd, een juridisch instrument voor reorganisatie. Dit gebeurt in reactie op een staking van piloten die maandagavond is begonnen. CEO Anko van der Werff zei dinsdagmorgen "geen andere keus" te hebben en riep het personeel op zich verder “constructief” in te zetten.
(...)
Ik kreeg eerder vandaag deze mail:quote:
Me dunkt meer nadelen dan voordelen.quote:Op vrijdag 8 juli 2022 16:12 schreef shiz het volgende:
Wat is eigenlijk daaruit ooit geworden... een NL luchthaven in zee?
quote:Airbus is nearing introduction of a new interior configuration standard for the A350 which will permit 10-abreast economy seating and potentially add 30 seats to the aircraft’s accommodation.
The densification change will allow the A350-1000 to carry “well over” 400 passengers in certain configurations, chief commercial officer Christian Scherer told FlightGlobal at the Farnborough air show.
He says the new standard provides “increased volume” inside the cabin which allows the airframer to “very comfortably” put a 10-abreast layout in economy, and provide 20-30 more seats depending on the pitch.
Scherer stresses that this is achieved “without compromising seat width”, and involves fitting such features as a slightly-reshaped cabin wall lining, so the walls are “pushed out a little bit”, providing additional interior width.
(...)
Dit zou dus wel eens haar échte allerlaatste vlucht kunnen zijn.quote:ferried 30jul22 MST-VCV on return to lessor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |