abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201171598
De laatste Airbus A380 zal over een week of 9-12 geleverd worden.

Emirates heeft de levering van hun laatste 3 toestellen naar voren geschoven, i.p.v. mei/juni 2022 wordt de laatste A380 nu in november geleverd.
Dat is dus bijna exact 14 jaar na de eerste A380 aan Singapore Airlines.

Airbus heeft nog 3 A380's te leveren; alle 3 voor Emirates.
Na aflevering staat hun totale vloot A380s op 118.
(De 3e en laatste voor All Nippon Airways staat weliswaar nog in Toulouse, maar is wel al officieel geleverd)

Bron: https://www.emirates.com/(...)al-a380-in-november/

quote:
He added: “Emirates will continue to be the largest operator of this spacious and modern aircraft for the next two decades,
Ik zet een symbolische euro op in dat dit niet gaat gebeuren...
pi_201178162
Dat ze de grootste blijven is niet zo moeilijk maar of ze die kisten 20 jaar blijven gebruiken lijkt me ook sterk.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_201229205
De Jet Airways 777-300ER VT-JEW is verkocht.
Het toestel staat al sinds 10 april 2019 op Schiphol.
Bron: https://economictimes.ind(...)cleshow/85931407.cms

Jet Airways 777-35ER VT-JEW by Gideon van Dijk, on Flickr
pi_201238009
Interessant toestel op Schiphol; Dubai Air Wing A6-COM landt zometeen, vliegt nu nog boven Flevoland: https://www.flightradar24.com/B744/290bccd7

Dubai Air Wing. A6-COM. Boeing 747-433. by Marco, on Flickr

[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 06-09-2021 11:40:13 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 10 september 2021 @ 21:51:28 #6
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_201299850
Hoi!

Ik heb hier nog nooit gepost, maar ben wel een groot luchtvaart-liefhebber. Met name civiel.
Ik heb jarenlang onder de aan/uitvliegroute van de Buitenveldertbaan gewoond. En zo is mijn interesse ontstaan.
Dat geluid van een startende Boeing 707, 727, of 737-2 of een BAC 1-11, de bekende volle vrachtkisten, etc....liefst om 06.00. Gelukkig heb ik daar nooit hinder van gehad. De reacties op de nieuwe site die onlangs is gelanceerd over vliegtuiglawaai zet ik zo mijn vraagtekens bij. Uiteraard is er geluidsoverlast, maar sommige reacties....
.
Enfin, wat ik mij eigenlijk een beetje aan het afvragen was.....Is dat er zoveel TK/XQ vluchten zijn. Uiteraard mag dat, maar volgens mij zijn er nooit zoveel vluchten geweest als nu. Het is/was uiteraard seizoens-gebonden, maar we zitten toch middenin in Corona.
.
Ik denk natuurlijk wel dat ze slots gebruiken die anderen niet gebruiken, maar wat op zich wel vrij opvallend is, is dat er zoveel Wide-body's te zien zijn van TK. De 77W, 787-9, A330-2/3......en dan nog A320/321... en bij XQ natuurlijk de 737-800.
.
Misschien is het ook een combinatie met vracht, maar op zich vind ik het vrij bijzonder.
.
En dat terwijl bijvoorbeeld AC en BR MOETEN blijven vliegen omdat ze anders dan mogelijk hun slots kwijt raken.
.
Ik ben wel eens benieuwd hoe het precies zit. :Y
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
pi_201306821
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:51 schreef Stephan5 het volgende:
Enfin, wat ik mij eigenlijk een beetje aan het afvragen was.....Is dat er zoveel TK/XQ vluchten zijn. Uiteraard mag dat, maar volgens mij zijn er nooit zoveel vluchten geweest als nu. Het is/was uiteraard seizoens-gebonden, maar we zitten toch middenin in Corona.
.
Ik denk natuurlijk wel dat ze slots gebruiken die anderen niet gebruiken, maar wat op zich wel vrij opvallend is, is dat er zoveel Wide-body's te zien zijn van TK. De 77W, 787-9, A330-2/3......en dan nog A320/321... en bij XQ natuurlijk de 737-800.
.
Misschien is het ook een combinatie met vracht, maar op zich vind ik het vrij bijzonder.
.
En dat terwijl bijvoorbeeld AC en BR MOETEN blijven vliegen omdat ze anders dan mogelijk hun slots kwijt raken.
.
Ik ben wel eens benieuwd hoe het precies zit. :Y
Als ik even snel op Flightradar kijk, lijken alle grote kisten van Turkish Airlines naar Istanbul te gaan. Dat kan inderdaad met vakantie en vracht te maken hebben, maar misschien ook met het uitbouwen van Istanbul als overstapluchthaven. Misschien is het aantal reizigers naar de kleinere Turkse luchthavens vanaf Schiphol niet groot genoeg om extra directe vluchten in te plannen, maar lukt het wel met Istanbul als overstapplaats.
pi_201358469
Vanmorgen is Lufthansa's A380 D-AIMH overgevlogen van Frankfurt naar Teruel.
Dit was - hoogstwaarschijnlijk - de allerlaatste Lufthansa A380 vlucht.

12 Lufthansa A380's staan nu in Teruel en 2 in Tarbes.




Vertrek vanuit Frankfurt met wing wave:


  zondag 19 september 2021 @ 19:59:01 #9
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_201431309
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 13:44 schreef Drekkoning het volgende: [..] Het zou me niet verbazen als ze over zouden stappen op Airbus inderdaad.
Jet2 uit LBA heeft recentelijk hun traditie verbroken en 36 A321Neo's besteld. Ook een trouwe B737 klant.
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
pi_201440485
Ik zie net uit mijn ooghoek een Lufthansa 747 voorbij vliegen. Dus er is er weer een weg van Twente.
A mind with a heart of it's own
pi_201442931
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 13:59 schreef DrMarten het volgende:
Ik zie net uit mijn ooghoek een Lufthansa 747 voorbij vliegen. Dus er is er weer een weg van Twente.
Jep, de laatste: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-abtl#2937a041




https://twitter.com/twenteairport/status/1439955765570293761

Er hebben in totaal 6 Lufthansa 747-400's gestaan, 3 van de 6 zijn later overgevlogen naar Mojave en zullen niet meer voor de maatschappij gaan vliegen.
Zo zijn vele onderdelen van D-ABVP overgezet in een Eva Air Cargo 747 die al 4 jaar daar stond opgeslagen voor sloop maar die nu weer in gebruik zal worden genomen.
(De 747 "cargo" markt is enorm hot momenteel)

De andere 3 (samen met 5 andere die elders waren/zijn opgeslagen) zullen weer in gebruik worden genomen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 20 september 2021 @ 17:22:25 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201443126
twitter

Stangetje vergeten te plaatsen bij de 737-900 :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201443434
quote:
10s.gif Op maandag 20 september 2021 17:22 schreef Peterselieman het volgende:
[ twitter ]
Stangetje vergeten te plaatsen bij de 737-900 :P
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Redactie Frontpage / Sport maandag 20 september 2021 @ 18:09:16 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_201443605
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 17:53 schreef vipergts het volgende:

[..]
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin.
wat dacht je van een Football-team dat in het vliegtuig zat :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_201447433
Luisteren nu: https://www.nporadio5.nl/(...)rrdjFQNrfEN8qElV30No

EDIT: ok, beetje kort maar wel leuk.

[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 20-09-2021 22:24:19 ]
pi_201529494
DAF awards Rolls-Royce B-52H engine contract
quote:
The Department of the Air Force has awarded a $2,604,329,361 contract to Rolls-Royce Corporation, Indianapolis, Indiana, for B-52H Stratofortress military derivative commercial engines.

The competitive single award contract provides for 608 military derivative commercial engines, plus spare engines, associated support equipment and commercial engineering data, to include sustainment activities, to be used on the B-52H bomber fleet.

The Rolls-Royce F130 engine will replace the TF33-PW-103, which has powered the B-52 since the 1960s, and is projected to no longer be supportable beyond 2030. The B-52 original equipment manufacturer, Boeing, is responsible for integrating the engines onto the aircraft. The Air Force plans to finalize integration activities and deliver the first lot of B-52H modified aircraft by the end of 2028.

“The B-52 CERP is a complex upgrade that not only updates the aircraft with new engines, but updates the flight deck area, struts and nacelles,” said Brig. Gen. John Newberry, Air Force bombers program executive officer.

“Our current virtual digital prototyping efforts are giving us an opportunity to integrate the engines and other changes to the B-52 before doing any physical modifications. This has allowed us to develop the most cost-efficient solution while reducing the time from concept to production.”

The B-52H is a long-range, heavy bomber that can perform strategic attack, close-air support, air interdiction, offensive counter-air and maritime operations. The bomber is capable of flying at high subsonic speeds at altitudes up to 50,000 feet. It can carry nuclear or precision guided conventional ordinance with worldwide precision navigation capability.

The new engines on the B-52s are expected to remain on the B-52H through at least 2050, increase fuel efficiency, increase range, reduce emissions in unburned hydrocarbons, and significantly reduce maintenance costs.

“The B-52 Commercial Engine Replacement Program is the most important and comprehensive upgrade to the B-52 in over half a century,” said Maj. Gen. Jason Armagost, director of Strategic Plans, Programs and Requirements at Headquarters Air Force Global Strike Command, Barksdale Air Force Base, Louisiana. “The B-52 is the workhorse of the nation’s bomber force and this modification will allow the B-52 to continue its critical conventional and standoff mission into 2050’s.”

The first two fully modified B-52s are projected to deliver by the end of 2025 and will undergo ground and flight testing. The first lot of operational B-52s with the new engines is projected to deliver by the end of 2028 with the entire fleet modified by 2035.

https://www.airplane-pict(...)-52h-stratofortress/
pi_201539902
Vanaf 31 oktober komt Emirates weer dagelijks met de A380 naar Schiphol.
Laatste keer dat ze met de A380 naar Schiphol kwamen was op 15 augustus 2020.

Mogelijk komt deze kist dan ook een keer langs:


https://twitter.com/MZulqarnainBut1/status/1442411872947425281
pi_201635795
Het het einde is in zicht van wide-body trijets buiten de Amerika's.
Momenteel zijn er buiten de VS nog slechts 3 wide-body trijets in gebruik/geregistreerd.
(Ik heb het hier dus over registraties/maatschappijen; er komen nog steeds wide-body trijets buiten de Amerika's)

Eerst de Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCC, de laatste MD-11 in gebruik buiten de VS.
Dit toestel is in 1998 nieuw aan de maatschappij geleverd en het 23 jaar oude toestel zal op 15 oktober (volgende week vrijdag) voor de laatste keer in Frankfurt landen vanuit New York.
Dit toestel zal later aan het Amerikaanse Western Global Airlines worden geleverd.
Ze heeft voor de laatste dagen de “Thank You MD-11 / Farewell” sticker gekregen:


https://twitter.com/RobertLN_/status/1444267336366702596

Dan hebben we de McDonnell Douglas MD-10F CP-2791 van het Boliviaanse TAB Cargo.
Ruim 33 jaar oud en vloog hiervoor voor FedEx.
Het is het enige toestel van deze maatschappij en staat momenteel al een halve maand in Miami.


https://www.jetphotos.com/photo/10163695

En tenslotte de McDonnell Douglas KDC-10 T-235 "Jan Scheffer" van de Nederlandse luchtmacht.
Nu bijna 45 jaar oud werd dit toestel in 1976 nieuw aan Martinair geleverd en werd in 1995 aan de Nederlandse luchtmacht geleverd.
Dit toestel zal naar het Amerikaanse Omega Air gaan die ook al een andere KDC-10 (T-264) overnam en die nu in San Antonia staat opgeslagen.
Ik heb een datum gelezen van 25 oktober dat ze naar de VS zal worden overgevlogen.


https://www.jetphotos.com/photo/10298059

Deze laatst overgebleven KDC-10 zal komende donderdag een afscheidsvlucht maken langs o.a. (voormalige) luchtvaartbases. Vermoedelijke vertrektijd vanaf Eindhoven is 12:30 uur.


https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1445004770163499011

Alle andere overgebleven DC-10's (en daarmee bedoel ik alle varianten waaronder de MD-10/KC-10 etc.) zijn geregistreerd in de VS, in gebruik bij de United States Air Force, FedEx, Omega Air, 10 Tanker Air Carrier en Project Orbis.
De MD-11's bij FedEx, UPS en Western Global Airlines.

Er is nog één andere wide-body trijet in gebruik; de Lockheed L-1011 TriStar "Stargazer" N140SC, ook in de VS geregistreerd maar die is niet erg actief (vloog in juni 2020) voor het laatst.
Dat is de laatst luchtwaardige overgebleven Tristar ter wereld.
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 19:18:53 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201635971
25 oktober is een beruchte laatste dag voor tri-jets :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 19:20:58 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201636015
Toen gingen de MD11's er ook uit.
Waarom weet ik dat? Dan ben ik jarig :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201660569
Singapore Airlines is begonnen met het slopen van 2 A380's (en een 777-200ER).
Vorige keren werden hun A380's naar Tarbes gevlogen voor ontmanteling en sloop (4 toestellen en de A380 die tijdelijk voor
Hi Fly Malta vloog) maar nu slopen ze de toestellen zelf.

Maandagavond zijn ze naar het Changi Exhibition Centre gesleept (ligt naast de luchthaven)



https://www.channelnewsas(...)lines-changi-2215261

Vandaag staan de 2 toestellen er zo bij:



https://www.airteamimages.com/andrew-hunt_pid2543.html

Het gaat om 9V-SKH en 9V-SKG, geleverd in mei/juni 2009 en stonden sinds het begin van de coronacrisis (maart 2020) opgeslagen in Singapore.
Singapore heeft nu in totaal 7 A380's uitgefaseerd en er volgen nog eens 5. Ze houden er 12 over.

Overigens niet alleen maar doom and gloom wat betreft A380's; Akbar Al Baker (CEO van Qatar Airways) was zeer negatief over (hun) A380's maar ziet zich nu genoodzaakt om ze toch weer in te zetten.
Vanaf december worden 5 A380's weer ingezet naar Londen en Parijs en mogelijk vanaf 2022 worden alle 10 A380's weer ingezet.
Dit omdat ze 13 A350's hebben opgeslagen wegens problemen met de romp onder de verflaag.

Ook British Airways gaat hun A380's weer inzetten; vanaf november komen er 4 terug die ze eerst gaan inzetten op Frankfurt en Madrid.
pi_201661378
Heerlijk topic toch dit!
pi_201667031
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:08 schreef Iemand91 het volgende:
Het het einde is in zicht van wide-body trijets buiten de Amerika's.
Momenteel zijn er buiten de VS nog slechts 3 wide-body trijets in gebruik/geregistreerd.
(Ik heb het hier dus over registraties/maatschappijen; er komen nog steeds wide-body trijets buiten de Amerika's)

Eerst de Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCC, de laatste MD-11 in gebruik buiten de VS.
Dit toestel is in 1998 nieuw aan de maatschappij geleverd en het 23 jaar oude toestel zal op 15 oktober (volgende week vrijdag) voor de laatste keer in Frankfurt landen vanuit New York.
Dit toestel zal later aan het Amerikaanse Western Global Airlines worden geleverd.
Ze heeft voor de laatste dagen de “Thank You MD-11 / Farewell” sticker gekregen:

[ afbeelding ]
https://twitter.com/RobertLN_/status/1444267336366702596

Dan hebben we de McDonnell Douglas MD-10F CP-2791 van het Boliviaanse TAB Cargo.
Ruim 33 jaar oud en vloog hiervoor voor FedEx.
Het is het enige toestel van deze maatschappij en staat momenteel al een halve maand in Miami.

[ afbeelding ]
https://www.jetphotos.com/photo/10163695

En tenslotte de McDonnell Douglas KDC-10 T-235 "Jan Scheffer" van de Nederlandse luchtmacht.
Nu bijna 45 jaar oud werd dit toestel in 1976 nieuw aan Martinair geleverd en werd in 1995 aan de Nederlandse luchtmacht geleverd.
Dit toestel zal naar het Amerikaanse Omega Air gaan die ook al een andere KDC-10 (T-264) overnam en die nu in San Antonia staat opgeslagen.
Ik heb een datum gelezen van 25 oktober dat ze naar de VS zal worden overgevlogen.

[ afbeelding ]
https://www.jetphotos.com/photo/10298059

Deze laatst overgebleven KDC-10 zal komende donderdag een afscheidsvlucht maken langs o.a. (voormalige) luchtvaartbases. Vermoedelijke vertrektijd vanaf Eindhoven is 12:30 uur.

[ afbeelding ]
https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1445004770163499011

Alle andere overgebleven DC-10's (en daarmee bedoel ik alle varianten waaronder de MD-10/KC-10 etc.) zijn geregistreerd in de VS, in gebruik bij de United States Air Force, FedEx, Omega Air, 10 Tanker Air Carrier en Project Orbis.
De MD-11's bij FedEx, UPS en Western Global Airlines.

Er is nog één andere wide-body trijet in gebruik; de Lockheed L-1011 TriStar "Stargazer" N140SC, ook in de VS geregistreerd maar die is niet erg actief (vloog in juni 2020) voor het laatst.
Dat is de laatst luchtwaardige overgebleven Tristar ter wereld.
twitter
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')