abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202595026
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:21 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
De nieuwe vliegtuigen zijn zuiniger, stiller en stoten ongetwijfeld ook minder stikstofoxiden uit. Kortom voor zowel KLM als de omgeving van Schiphol is het beter als de huidige narrow body vloot vervangen wordt.
Ik vermoed niet dat een dergelijke autonome vergroening van de vloot voldoende is om 100 tot 150 duizend vluchten aan uitstoot te compenseren.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_202595452
quote:
2s.gif Op maandag 13 december 2021 08:37 schreef Karstman het volgende:

[..]
Ik vermoed niet dat een dergelijke autonome vergroening van de vloot voldoende is om 100 tot 150 duizend vluchten aan uitstoot te compenseren.
Sowieso vliegen er natuurlijk meer maatschappijen dan alleen KLM, Air France en Transavia van en naar Schiphol. Ik weet niet hoe het met de stikstofoxidenuitstoot zit, maar het brandstofverbruik van de A32x neo schijnt ongeveer 15% lager te zijn dan dat van de Boeing 737-vloot die vervangen moet worden.
pi_202649242
De allerlaatste Airbus A380 is geleverd.
Vandaag is A6-EVS in Hamburg aan Emirates overgedragen.
Het is de 123e A380 voor de maatschappij en de 251e gebouwde A380.

De eerste A380 werd op 15 oktober 2007 aan Singapore Airlines geleverd.
Nu - 14 jaar en 2 maanden later - de allerlaatste.

Emirates completes A380 fleet with 123rd delivery of iconic aircraft
quote:
Emirates today received delivery of its 123rd Airbus A380 superjumbo jet. The aircraft, registered as A6-EVS, is also the final new A380 aircraft to join Emirates’ fleet, marking another milestone in the airline’s steadfast 21-year commitment to the programme.



Vertrek van delivery flight is hier live te zien (schijnbaar wordt er een low pass gemaakt):


EDIT: live op FR24: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a357dad

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 16-12-2021 16:31:40 ]
pi_202649608
Reuters zegt dat Airbus de KLM deal heeft gekregen.
Tot 80 toestellen en 60-80 opties alsook minimaal 1 van de Transavia's.

  donderdag 16 december 2021 @ 16:55:15 #80
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_202649895
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 16:38 schreef Iemand91 het volgende:
Reuters zegt dat Airbus de KLM deal heeft gekregen.
Tot 80 toestellen en 60-80 opties alsook minimaal 1 van de Transavia's.

[ afbeelding ]
Was te verwachten. Boeing legt het aardig af de laatste tijd.
  Moderator donderdag 16 december 2021 @ 17:09:08 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202650172
Deal waar voor? A320 of A350?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202650278
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2021 17:09 schreef derLudolf het volgende:
Deal waar voor? A320 of A350?
320 :Y
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_202651308
https://nieuws.klm.com/kl(...)oor-klm-en-transavia

Bevestiging vanuit KLM. Verstandige en toekomstbestendige keuze lijkt me :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 16 december 2021 @ 19:13:37 #84
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_202652013
:o Einde tijdperk Boeing.
  donderdag 16 december 2021 @ 19:27:13 #85
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_202652220
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 18:30 schreef Drekkoning het volgende:
https://nieuws.klm.com/kl(...)oor-klm-en-transavia

Bevestiging vanuit KLM. Verstandige en toekomstbestendige keuze lijkt me :)
Vraag me wel af hoe de piloten hier eigenlijk over denken. Ik ga het eens aan een vriend van me vragen (Transavia), ik weet dat hij nou niet bepaald "fan" is van Airbus.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_202652263
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:27 schreef flipsen het volgende:

[..]
Vraag me wel af hoe de piloten hier eigenlijk over denken. Ik ga het eens aan een vriend van me vragen (Transavia), ik weet dat hij nou niet bepaald "fan" is van Airbus.
Ik kan je vertellen dat het gros het geen reet interesseert, er een groep Airbusfans is en een kleine groep Boeingfans. Beetje Apple vs Android.

Overigens valt me op dat piloten die beiden hebben gevlogen bijna unaniem het liefst Airbus vliegen :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 16 december 2021 @ 19:31:09 #87
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_202652291
twitter

Eerst Qantas, nu Air France KLM. Een zwarte dag voor Boeing inderdaad.
pi_202656221
twitter




Vandaag dus zowel de allerlaatste A380 alsook de allerlaatste A320ceo(-family).
  donderdag 16 december 2021 @ 23:02:24 #89
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_202657685
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 19:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ik kan je vertellen dat het gros het geen reet interesseert, er een groep Airbusfans is en een kleine groep Boeingfans. Beetje Apple vs Android.

Overigens valt me op dat piloten die beiden hebben gevlogen bijna unaniem het liefst Airbus vliegen :P
Nou, dat is wel erg kort door de bocht denk ik? Als je je hele werkzame leven gewoon met een "stuurknuppel" gevlogen hebt en nu opeens met een joystick moet vliegen, dan kan ik me enige aversie wel voorstellen :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_202657909
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 23:02 schreef flipsen het volgende:

[..]
Nou, dat is wel erg kort door de bocht denk ik? Als je je hele werkzame leven gewoon met een "stuurknuppel" gevlogen hebt en nu opeens met een joystick moet vliegen, dan kan ik me enige aversie wel voorstellen :)
Dat soort zaken pak je vrij snel op.

Sowieso doe je bij KLM tijdens je carrière redelijk wat omscholingen en variantvliegen tussen ICA, regio, Europa met bijbehorende vliegtuigen en cockpits met/zonder eicas, fly-by-wire, uitgebreide of sobere FMS, stuurknuppels, fietssturen en joysticks.

Zeker tegenwoordig ligt de uitdaging niet zozeer in wat voor type stuurwiel je gebruikt, maar meer hoe je omgaat met automatisering en hoe je beslissingen neemt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 17 december 2021 @ 14:39:42 #91
490601 Runway28
Foto & Video in de Luchtva
pi_202663853
Tijdens deze rotatie tijdens Operatie Atlantic Resolve ging de Amerikaanse 1st Infantry Division naar Nederland en de haven van Vlissingen. De helikopters vlogen naar huis via vliegbasis Gilze-Rijen. In deze video kwam een groep UH-60 Blackhawk- en AH-64 Apache-helikopters binnen tijdens het blauwe uur direct na zonsondergang. De helikopters naderden vanuit het zuidoosten en landden via de baan 28 op de taxibaan langs baan 02 ten zuiden van de basis. Geniet van het geluid van deze Amerikaanse helikopters van de "Demon's Brigade" van de 1st Combat Aviation Brigade!

Met Vriendelijke Groet, Alex
  Moderator vrijdag 17 december 2021 @ 15:36:45 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202664646
quote:
0s.gif Op donderdag 16 december 2021 23:10 schreef Drekkoning het volgende:

[..]


Zeker tegenwoordig ligt de uitdaging niet zozeer in wat voor type stuurwiel je gebruikt, maar meer hoe je omgaat met automatisering en hoe je beslissingen neemt.
De filosofie van de automatisering verschilt toch ook behoorlijk tussen Airbus en Boeing?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:30:17 #93
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_202665466
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
De filosofie van de automatisering verschilt toch ook behoorlijk tussen Airbus en Boeing?
Ook niet enorm hoor. Er zijn wat grote verschillen tijdens het “op de hand” vliegen. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een vliegtuig en zijn de principes hetzelfde, dus ben je er zo weer aan gewend. Net zoals autorijden in verschillende merken auto’s met en zonder automatisering ;)

Verder is tijdens het automatisch vliegen eigenlijk bij elk verkeersvliegtuig het principe hetzelfde, hebben allemaal dezelfde modi van verticale en laterale navigatie, de namen en procedures zijn wat anders.

Geloof me, er zijn maar heel weinig tot geen piloten die hun keuzes baseren op het type vliegtuig dat ze gaan vliegen, die kijken enkel naar betaling, vrije tijd, route netwerk, etc ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:48:41 #94
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_202665832
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:30 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Ook niet enorm hoor. Er zijn wat grote verschillen tijdens het “op de hand” vliegen. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een vliegtuig en zijn de principes hetzelfde, dus ben je er zo weer aan gewend. Net zoals autorijden in verschillende merken auto’s met en zonder automatisering ;)

Verder is tijdens het automatisch vliegen eigenlijk bij elk verkeersvliegtuig het principe hetzelfde, hebben allemaal dezelfde modi van verticale en laterale navigatie, de namen en procedures zijn wat anders.

Geloof me, er zijn maar heel weinig tot geen piloten die hun keuzes baseren op het type vliegtuig dat ze gaan vliegen, die kijken enkel naar betaling, vrije tijd, route netwerk, etc ;)
Antwoord van die vriend van me:
quote:
Ha ik denk dat dat wel even wennen wordt in het begin, maar de Airbus wel beter qua ergonomie, lucht kwaliteit, herrie enz.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_202667558
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:48 schreef flipsen het volgende:

[..]
Antwoord van die vriend van me:
[..]

Pieter heet die vriend?
  zaterdag 18 december 2021 @ 05:05:04 #96
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_202676470
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:28 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Pieter heet die vriend?
Nope
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_202692913
Afgelopen dinsdag; de allereerste én allerlaatste A380 bij elkaar in Hamburg:


https://twitter.com/GuillaumeFaury/status/1472239797464977409
  maandag 20 december 2021 @ 15:55:31 #98
490601 Runway28
Foto & Video in de Luchtva
pi_202720289
Hier een film die ik afgelopen week heb gemaakt op Eindhoven van de aankomst van de Silkway IL-76TD

Met Vriendelijke Groet, Alex
pi_202720515
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 15:55 schreef Runway28 het volgende:
Hier een film die ik afgelopen week heb gemaakt op Eindhoven van de aankomst van de Silkway IL-76TD

Mooi filmpje man! Van de buitenste motoren kan ie kleppen open zetten ofzo aan de achterzijde, om......?
pi_202722957
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 16:13 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Mooi filmpje man! Van de buitenste motoren kan ie kleppen open zetten ofzo aan de achterzijde, om......?
dat zijn de thrust reversers. Worden gebruikt om de uitstoot van de motoren naar voren te richten en dus het toestel af te remmen. Remmen op de wielen werkt niet goed genoeg om te gebruiken bij een landing (kans op oververhitting en zelfs brand)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')