abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 maart 2022 @ 09:50:38 #201
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_204177156
Van FR24 op FB.

The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  dinsdag 22 maart 2022 @ 10:09:55 #202
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204177289
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 09:40 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Dat iets is dan de staart of zien jullie wat anders?
Inderdaad de staart. Sowieso het verticale deel, mogelijk ook het horizontale deel. En daarmee is het vliegtuig zo goed als onbestuurbaar.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204177354
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 07:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Yep. Als deze foto echt van de MU5735 is, dan weten we in ieder geval waarom hij gecrashed is. Ik kan alleen niet goed zien of zijn horizontal stabilizer ook helemaal weg is. Lijkt wel zo, he?
Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden?
  dinsdag 22 maart 2022 @ 11:00:11 #204
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204177876
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 10:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden?
Tsja, dat is op dit moment de grote vraag. De flightrecorder zal niet een structural failure registreren, maar het is mogelijk wel af te lezen uit de flightparameters.

Een structural failure kan op het conto van Boeing komen, maar er zal ook zeker naar de staat van onderhoud worden gekeken. En eventueel eerdere incidenten (tailstrikes etc). En ook naar de control input van de vliegers. Heeft er een kracht op de vertical of horizontal stabilizer gestaan die buiten de ontwerp-parameters valt?

En misschien is er wel een Sukhoi Su35 piloot van de People's Liberation Army Air Force die nu thuis op de bank zit: 'kutkutkutkutkut....'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 22 maart 2022 @ 11:24:53 #205
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204178183
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 10:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden?
In Amerika wel eens iets soortgelijks gebeurd door een piloot die volle rudder uitslagen heen en weer gaf waar het vliegtuig niet op gebouwd is. Brak gewoon het hele ruddervlak af.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204178603
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 11:24 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
In Amerika wel eens iets soortgelijks gebeurd door een piloot die volle rudder uitslagen heen en weer gaf waar het vliegtuig niet op gebouwd is. Brak gewoon het hele ruddervlak af.
Maar dat zou dan in ieder geval wel op de recorders staan.
  dinsdag 22 maart 2022 @ 13:55:02 #207
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204180157
De still lijkt te komen uit de crash investigation van SilkAir 185, dus is niet van de Mu5735.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:37:50 #208
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204181098
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 11:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat zou dan in ieder geval wel op de recorders staan.
Zeker.

Volgende vraag; gaat China dat dan ook bekend maken :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 23 maart 2022 @ 15:31:33 #209
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204192000
Ik zie hier en daar berichten dat 1 van de black boxes is gevonden, maar ze zeggen niet welke.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204236393
The last Air Belgium Airbus A340 flight landed at Brussel South Charleroi this morning
quote:
This Saturday morning, the last commercial Air Belgium flight operated by an Airbus A340-300 landed at Charleroi airport, coming from Fort-de-France, Martinique, and Pointe--Pitre, Guadeloupe, French Antilles. Future flights will be operated by the airline’s newly acquired A330neo aircraft.

At 09:49 on 26 March, Air Belgium flight KF5961, the last Airbus A340-300 flight from Fort-de-France and Pointe--Pitre, landed at Brussels South Charleroi Airport with a delay of half an hour. The aircraft registered OO-ABB will in the future be replaced by the new A330-900s. Three other A340-300 aircraft had been retired earlier by Air Belgium.

Air Belgium currently has two A330-900s in its fleet, but intends to lease two more in order to develop its network from both Brussels and Charleroi airports.

The four A340-300s, formerly with Finnair, were the first aircraft in Air Belgium’s fleet. The intention was to fly them to Hong Kong and other destinations in China. If Hong Kong was served for a few months, other destinations failed to materialise and Air Belgium changed its strategy, aiming at Caribbean destinations. The surge in oil prices compelled the airline to look at more fuel-efficient aircraft, hence the choice of the A330neo to replace the gas-guzzling A340.
Vlucht: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oo-abb#2b455126



De A340's waren regelmatig ook op Schiphol te zien.
De maatschappij begon in 2018 met de 4 A340's.
2 waren eind 2020 al uitgefaseerd en de andere in januari dit jaar.

Nu dus ook de laatste.
  vrijdag 1 april 2022 @ 13:38:46 #211
490601 Runway28
Foto & Video in de Luchtva
pi_204294302
Afgelopen week heb ik de kans gehad om mee te vliegen met de MMU. De vlucht zou eerst plaatsvinden vanaf Eindhoven, maar werd kort voor aanvang gewijzigd in Koln. We gingen daar op tijd take-off om vervolgens Noorse F-35's bij te tanken hoog boven Noorwegen in de buurt van Bodo. De video bevat mooie Air To Air beelden en een tweetal interviews met de piloot en de boom operator van de Airbus A330 MRTT. Ook kwam er nog even een Zweedse JAS-39 Gripen kijken!!

Met Vriendelijke Groet, Alex
  maandag 4 april 2022 @ 19:27:43 #212
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_204331766

Filmpje van Dmitro Antonov. Op 07.00 loopt hij naar de vliegtuigen en rond 17.00 nadert hij de An-225.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_204363339
Op de luchthaven van San Jos, Costa Rica is een DHL 757 van de baan gegaan:


https://www.airlive.net/b(...)nd-has-boken-in-two/

twitter


De landing (video):
twitter
pi_204367532
Blokkerende wielen of langs de baan met de wielen?
  donderdag 7 april 2022 @ 23:56:41 #215
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_204367901
:X

Oud klasgenoot van me is FO bij die maatschappij. Even appen :D
Tics van je petten.
pi_204368119
quote:
A DHL Air Boeing 757-200, registration HP-2010DAE performing flight D0-7216 from San Jose (Costa Rica) to Guatemala City (Guatemala) with 2 crew, was climbing out of San Jose's runway 07 at about 09:40L (15:40Z) when the crew stopped the climb at about FL210 declaring Mayday due to a hydraulic failure. The aircraft entered a hold while the crew worked the related checklists. The aircraft subsequently returned for an approach to runway 07 about 50 minutes after departure. After touchdown at 10:24L (16:24Z) the crew lost control of the aircraft, which spun around and went off the runway causing the aircraft to break up into two parts, both main gear struts collapsed. The crew was able to exit the aircraft without serious injuries.
https://avherald.com/h?article=4f719c2d&opt=257
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:22:50 #217
490601 Runway28
Foto & Video in de Luchtva
pi_204369228
De jaarlijkse oefening Frisian Flag vindt plaats op vliegbasis Leeuwarden (ICAO:EHLW) in Nederland van maandag 28 maart tot en met vrijdag 8 april 2022. Ook dit jaar zijn er veel buitenlandse deelnemers betrokken bij de oefening. Tijdens Frisian Flag worden vanaf de Friese vliegbasis Leeuwarden meerdere luchtverdedigingsmissies en grondaanvalmissies gevlogen. Hier een video mket een leuk overzicht vanaf de bult in Leeuwarden. Een van de Tornao's heeft een gigantische steekvlam tijdens de take-off!!!

Met Vriendelijke Groet, Alex
  vrijdag 8 april 2022 @ 13:03:21 #218
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204371321
Besturing 777 doet raar, maar het loopt goed af. Parijs CDG, 5 april

quote:
Air France Boeing 777 suffers control problems on approach to Paris


ATC audio:

https://www.aerotime.aero(...)77-controls-incident
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 09:29:45 #220
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204421445
Afgelopen vrijdag met Transavia gevolgen en zondag met Ryanair. Ik vlieg naar weinig, maar als je zo kort achter elkaar met ze vliegt merk je toch wel het verschil zeg. Die stoelen bij RA zijn een stuk minder.
Kranpltze mssen verdichtet sein
  woensdag 13 april 2022 @ 11:57:02 #221
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_204422759
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 09:29 schreef derLudolf het volgende:
Afgelopen vrijdag met Transavia gevolgen en zondag met Ryanair. Ik vlieg naar weinig, maar als je zo kort achter elkaar met ze vliegt merk je toch wel het verschil zeg. Die stoelen bij RA zijn een stuk minder.
ze zijn low-cost for a reason. Prima voor de city tripjes. Geen franje... Bizar korte turnaround tijden; 20 minuten en afgedwongen bij de luchthavens door hun grootte. Ik verwacht nog wel dat EasyJet en WizzAir samen gaan om tegen RA op te kunnen...
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 12:03:28 #222
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204422821
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:57 schreef Merlijn het volgende:

[..]
ze zijn low-cost for a reason. Prima voor de city tripjes. Geen franje... Bizar korte turnaround tijden; 20 minuten en afgedwongen bij de luchthavens door hun grootte. Ik verwacht nog wel dat EasyJet en WizzAir samen gaan om tegen RA op te kunnen...
Transavia was ook low-cost in mijn beleving :+ maar ja RA is nog wel wat minder.

easyJet heb ik nog nooit mee gevlogen, maar ga ik in juni mee. Moet ik alleen nog een tripje wizz doen en dan heb ik ze allemaal vergeleken :P
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_204422852
Easyjet / Wizz / Transavia zijn m.i. lowcost idd, maar RA is buitencategorie (dus lowlowcost) wat mij betreft :D
RA is echt kut, maar Easy/Transavia prima voor de korte vluchten.
  woensdag 13 april 2022 @ 13:26:22 #224
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_204423550
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:08 schreef Piles het volgende:
Easyjet / Wizz / Transavia zijn m.i. lowcost idd, maar RA is buitencategorie (dus lowlowcost) wat mij betreft :D
RA is echt kut, maar Easy/Transavia prima voor de korte vluchten.
Mjah definieer minder. Als ik voor drie tientjes naar praag kan vliegen met RYA, stel ik ook geen eisen. Da's gewoon verwachtingsmanagement - zij brengen mij voor een habbekrats naar mijn bestemming, dan ga ik niet moeilijk doen over dat lauwe kopje koffie wat ik gewend ben...
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_204423710
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:26 schreef Merlijn het volgende:

[..]
Mjah definieer minder. Als ik voor drie tientjes naar praag kan vliegen met RYA, stel ik ook geen eisen. Da's gewoon verwachtingsmanagement - zij brengen mij voor een habbekrats naar mijn bestemming, dan ga ik niet moeilijk doen over dat lauwe kopje koffie wat ik gewend ben...
Dat is zeker waar :)
pi_204433117
Bij onze vlucht naar Kos vorig jaar gingen ze bij Ryanair op een gegeven moment zelfs krasloten verkopen. :')
Hoedewiedefuck heeft daar nu weer trek in?
Ik geloof 25 announcements (die je nauwelijks verstond omdat ze allemaal 'ergens' uit Europa komen en sterke accenten hebben) om shizzle te verkopen. Dan nog cabin crew die zich als kakelende kippen in de galley onderhouden. Denk je 'iiiiieee Ryanair... nou ja, ogen dicht en pas weer open als we er zijn', moet je zeker ook extra betalen voor een beetje rust tijdens de vlucht? Ryanair is toch een beetje als een heronehoertje in een duister steegje van een redlight district bordelenbuurtje. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 13:59:21 #227
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204433204
Ja opbokken. Net als die parfum en zo, kopen mensen dat?

Of zo'n bandje met applaus na de landing, en dan mensen die mee gaan doen. Plaatsvervangende schaamte. Klappen die ook voor hun loodgieter?
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_204433833
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:50 schreef shiz het volgende:
Bij onze vlucht naar Kos vorig jaar gingen ze bij Ryanair op een gegeven moment zelfs krasloten verkopen. :')
Hoedewiedefuck heeft daar nu weer trek in?
Ik geloof 25 announcements (die je nauwelijks verstond omdat ze allemaal 'ergens' uit Europa komen en sterke accenten hebben) om shizzle te verkopen. Dan nog cabin crew die zich als kakelende kippen in de galley onderhouden. Denk je 'iiiiieee Ryanair... nou ja, ogen dicht en pas weer open als we er zijn', moet je zeker ook extra betalen voor een beetje rust tijdens de vlucht? Ryanair is toch een beetje als een heronehoertje in een duister steegje van een redlight district bordelenbuurtje. :P
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen.
  donderdag 14 april 2022 @ 15:23:07 #229
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_204433870
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:59 schreef derLudolf het volgende:
Ja opbokken. Net als die parfum en zo, kopen mensen dat?

Of zo'n bandje met applaus na de landing, en dan mensen die mee gaan doen. Plaatsvervangende schaamte. Klappen die ook voor hun loodgieter?
whut ? :') Really ?
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
  donderdag 14 april 2022 @ 15:33:22 #230
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204433940
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:23 schreef Merlijn het volgende:

[..]
whut ? :') Really ?
Daar heb ik nog niet van gehoord…

Wel deze



:')_!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_204433977
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:19 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen.
Ja, Easyjet is wel zo'n beetje het streven van hoe een lowcoster hoort te zijn. ^O^ Volgens mij ook geen al te onaardige werkgever in tegenstelling tot Ryanair.

Vandaag voor het eerst een Itaro/ITA Airways gezien in azuurblauwe livery. :Y Heeft wel wat weg van het voetbal nationaalteam jersey van het land, maar dan in vliegtuigvorm. Beetje wennig, maar not bad.


[ Bericht 12% gewijzigd door shiz op 14-04-2022 15:44:09 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 14 april 2022 @ 19:35:43 #232
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_204436011
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:19 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen.
Easyjet is an sich wel dikke prima, al had ik de laatste keer wel een uur vertraging, deels door het weer, deels door te weinig personeel aan de gate.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 19:40:14 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204436079
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Daar heb ik nog niet van gehoord…

Wel deze



:')_!
Nou ja, was ook wel beetje zo'n bandje het met een blaasinstrument, maar er zat ook echt een applaus in :')
Kranpltze mssen verdichtet sein
  vrijdag 15 april 2022 @ 11:54:37 #234
490601 Runway28
Foto & Video in de Luchtva
pi_204443455
Hier een video die ik afgelopen week in Leeuwarden heb gemaakt tijdens Frisian Flag. De video bevat meerdere interviews met de bemanning van de Canadese luchtmacht tijdens de oefening!

Met Vriendelijke Groet, Alex
pi_204447849
Ik vond Ryanair vroeger dikke prima, maar al een tijdje niet meer met ze gevlogen. Toentertijd hadden ze nog zogenaamde "quiet flights" waarbij ze op vluchten met vertrek tussen 22 en 7 uur alleen relevante omroepen deden.

Laatst weer geboekt en het was een onaangename verrassing dat je bij een schemawijzging niet zomaar je vlucht kan omboeken. Nu ga ik ze maar sponsoren, denk ik.

Easyjet met vertrek in de avonduren vanaf Schiphol is bijna garantie op vertraging. M-pier ben ik ook geen fan. Dit jaar het vaakst met Transavia gevlogen. Het enige minpuntje voor mij is dat ze in deze tijd vaak geen mobiele instapkaarten willen vrijgeven, maar ze vervolgens geen aparte rij voor Sky Priority hebben, zoals KLM dat uiteraard wel heeft.

[ Bericht 31% gewijzigd door exelletor op 15-04-2022 20:10:57 ]
pi_204506601
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:50 schreef shiz het volgende:
Bij onze vlucht naar Kos vorig jaar gingen ze bij Ryanair op een gegeven moment zelfs krasloten verkopen. :')
Hoedewiedefuck heeft daar nu weer trek in?
Ik geloof 25 announcements (die je nauwelijks verstond omdat ze allemaal 'ergens' uit Europa komen en sterke accenten hebben) om shizzle te verkopen. Dan nog cabin crew die zich als kakelende kippen in de galley onderhouden. Denk je 'iiiiieee Ryanair... nou ja, ogen dicht en pas weer open als we er zijn', moet je zeker ook extra betalen voor een beetje rust tijdens de vlucht? Ryanair is toch een beetje als een heronehoertje in een duister steegje van een redlight district bordelenbuurtje. :P
Haha mooi verwoord. :D

Zelf veel Transavia gevlogen, altijd goede ervaringen. Degelijk voor een relatief lage prijs.
Afgelopen november voor het allereerst RA gevlogen, omdat m'n vriendin erop aandrong. "Zo erg is dat niet", terwijl ik een beetje anti was.

Uiteindelijk wel ok geweest, al werd de vlucht geannuleerd vanwege mist, maar we kregen wel een luxe hotel en vertrokken de volgende ochtend.

Maar zoals iemand al zei "verwachtingsmanagement" en de prijs die daarbij hoort, op zich wel mee eens. Alleen vind ik RA niet eens meer zo heel goedkoop. Zeker, als je heel vroeg boekt, super flexibel bent en verder alleen een rugzakje meeneemt. Als je gebonden bent aan bepaalde data en toch iets extra's bij je hebt is het allemaal niet zo goedkoop meer.
Nederlander in Mnchen, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator maandag 25 april 2022 @ 20:58:15 #238
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_204540426
Ik wil ooit eens in de toekomst naar Australi. Naar Sidney.

Ik wil dit uitsluitend doen me Emirates.

Ik woon in Belgi en dat van Brussels airport.

Blijkbaar kan je met de boeiing 777 van Brussel naar Dubai gaan. en enkele uren later vertrekken van Dubai naar Sidney met de Airbus A380 .

Ik denk dat dit een droom vlucht zou zijn :@
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_204541553
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wil ooit eens in de toekomst naar Australi. Naar Sidney.

Ik wil dit uitsluitend doen me Emirates.

Ik woon in Belgi en dat van Brussels airport.

Blijkbaar kan je met de boeiing 777 van Brussel naar Dubai gaan. en enkele uren later vertrekken van Dubai naar Sidney met de Airbus A380 .

Ik denk dat dit een droom vlucht zou zijn :@
Regelmatig met A380 vanuit Heathrow naar Dubai gevlogen. Fijn vliegtuig, fijne vlucht.
pi_204571299
De berichten kwamen al eerder naar buiten, maar nu is het officieel:
NASA en Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) stoppen dit jaar met de 747SP.

De Sofia 747SP is een van de 4 nog actieve 747SP's (2 in dienst bij Pratt & Whitney en een als VIP-toestel bij Las Vegas Sands) en vloog ooit voor Pan Am.

quote:
NASA and its partners at the German Space Agency at the Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) will conclude the Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) mission, after a successful eight years of science. SOFIA will end operations no later than Sept. 30, 2022, at the conclusion of its current mission extension.

SOFIA is a Boeing 747SP airplane modified to carry a reflecting telescope. SOFIA completed its five-year prime mission in 2019 and currently is completing a three-year mission extension.

As part of its review of the current state of astronomical research, the National Academies’ Decadal Survey on Astronomy and Astrophysics 2020 evaluated SOFIA. The report, which provides peer-reviewed recommendations to NASA for the future of U.S. astrophysics, concluded SOFIA’s science productivity does not justify its operating costs. The report also found SOFIA’s capabilities do not significantly overlap with the science priorities the Decadal Survey has identified for the next decade and beyond.

The Decadal Survey therefore recommended NASA end the SOFIA mission after its current mission extension. NASA and DLR have accepted this recommendation. SOFIA will finish out its scheduled operations for the 2022 fiscal year, followed by an orderly shutdown.

Hundreds of individuals in the United States and Germany have contributed to the SOFIA mission over its lifetime. It began development in 1996, saw first light in 2010, and achieved full operational capability in 2014. In the eight years since, SOFIA’s observations of the Moon, planets, stars, star-forming regions, and nearby galaxies included the discovery of water on the sunlit surface of the Moon in 2020.

Moving forward, SOFIA’s data will be available in NASA’s public archives for astronomers worldwide to use. NASA will continue to advance the future of scientific discovery in infrared astrophysics, starting with the recently launched James Webb Space Telescope, as well as further opportunities recommended by the Decadal Survey.
https://www.nasa.gov/feat(...)nclude-sofia-mission

  donderdag 28 april 2022 @ 23:30:43 #241
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_204572074
Gelukkig! Hoewel ik het erg jammer vind dat het tegenwoordig vrijwel eenheidsworst is in de commercile luchtvaart, hadden de vader en moeder van de 747SP beter voor anticonceptie kunnen kiezen destijds. Wat een gedrocht :r
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_204577833
Ik vinnum schattig. :P
Geloof in MUC dat ik er vaak eentje gezien heb.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 29 april 2022 @ 15:49:29 #243
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_204578633
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 14:39 schreef shiz het volgende:
Ik vinnum schattig. :P
Geloof in MUC dat ik er vaak eentje gezien heb.
El Al had er ook eentje
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_204581224
Virgin JNB-LHR gister week uit naar Durban om te tanken, en Delta JNB-Atlanta maakte eerder deze week een stop in Accra om te tanken.

https://liveandletsfly.com/united-airlines-johannesburg-fuel-shortage/
pi_204606177
Project Sunrise is definitief.

QANTAS GROUP ANNOUNCES MAJOR AIRCRAFT ORDER TO SHAPE ITS FUTURE
quote:
• Approval of Project Sunrise, with order for 12 x Airbus A350s capable of flying direct from Australia to any other city including New York and London, starting from Sydney in late 2025.
• Domestic fleet renewal from late 2023, with order for 40 x A321XLRs and A220 aircraft; 94 purchase order rights spread over at least a decade.
• Major improvements in emissions, running costs and passenger comfort vs retiring aircraft.
• No change to FY23 capital guidance; structure of orders to align with Group Financial Framework

ABOUT THE ORDER

• Firm orders for 12 Airbus A350-1000 for Project Sunrise. Deliveries to begin in 2025 and complete by 2028.
• Firm orders for 20 A321XLR and 20 A220-300 for Project Winton to start renewal of Qantas’ narrow body fleet as its fleet of 95 Boeing 737 and Boeing 717 aircraft retire. Deliveries of A220s to start late calendar 2023; A321XLRs deliveries to start a year later in late calendar 2024.
• An additional 94 purchase right options spread across A320 and A220 families, with significant flexibility on delivery timing (over 10-plus years) and aircraft type.
• Combines with the existing order of 109 A320s (plus purchase rights) for Jetstar into a single Qantas Group narrow body order of 299 aircraft (half of which are firm orders and half are purchase right options), with the flexibility to draw down on that order by choosing any variant from the A320 and A220 families.
• Demonstration of this flexibility with confirmation today that Jetstar will convert 20 of its existing A320 family order to A321XLRs, which have the potential to fly short haul international routes, with delivery to start in the second half of calendar 2024. (The first tranche from this existing order – 18 A321LRs – are due to arrive from July 2022 onwards.)
• Total cost of the deal is commercial in confidence, though a significant discount from standard price should be assumed.
Voor de gelegenheid hebben ze een A350-1000 van Airbus laten invliegen, non-stop vanuit Toulouse naar Perth en dan door naar Sydney waar het voor aankomst ook nog even fotovlucht boven de stad maakte. (foto in Perth)



Ook een Air Baltic A220 is vanuit Riga ingevlogen.



De First Class suite wordt ook geen kattenpis:



Lijkt wel wat op Lufthansa een paar jaar had op hun 747-400 upper deck.
  Moderator maandag 2 mei 2022 @ 12:14:56 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204606458
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2022 11:45 schreef Iemand91 het volgende:

Ook een Air Baltic A220 is vanuit Riga ingevlogen.

Hoezo? Heeft Airbus geen "demo model" A220? :)

Leuk uitstapje als er ook daadwerkelijk Airbaltic bemanning naar Australi is gevlogen :)
Kranpltze mssen verdichtet sein
  maandag 2 mei 2022 @ 12:28:24 #247
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_204606579
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2022 12:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoezo? Heeft Airbus geen "demo model" A220? :)

Leuk uitstapje als er ook daadwerkelijk Airbaltic bemanning naar Australi is gevlogen :)

Betreft een hagelnieuwe A220, wellicht eerst als showmodel naar Australi en daarna door naar Air Baltic?
pi_204623880
quote:
Herdenkingsvluchten Nationale Dodenherdenking
Tijdens de Nationale Dodenherdenking op 4 mei maakt een Britse Lancaster van de Royal Air Force Battle of Britain Memorial Flight vluchten boven Nederland en Belgi.
https://www.defensie.nl/d(...)nale-dodenherdenking

De Lancaster vliegt nu net Nederland binnen boven Zeeland: https://www.flightradar24.com/PA474/2bba2c82




[ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 04-05-2022 12:08:57 ]
pi_204627094
Vloog hier net laag over Rhenen/Grebbeberg, gaaf hoor. _O_
pi_204639586
Boeing verplaatst hun hoofdkantoor van Chicago naar Arlington, Virginia (feitelijk naar Washington)

Boeing Names Northern Virginia Office Its Global Headquarters; Establishes Research & Technology Hub
quote:
- DC-area location is close to Boeing's global customers and stakeholders
- Boeing will develop a research & technology hub in Virginia to harness and attract engineering talent; hub to join the company's global engineering network
quote:
ARLINGTON, Va., May 5, 2022 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] announced today that its Arlington, Virginia campus just outside Washington, D.C. will serve as the company's global headquarters. The aerospace and defense firm's employees in the region support various corporate functions and specialize in advanced airplane development and autonomous systems. In addition to designating Northern Virginia as its new headquarters, Boeing plans to develop a research & technology hub in the area to harness and attract engineering and technical capabilities.

"We are excited to build on our foundation here in Northern Virginia. The region makes strategic sense for our global headquarters given its proximity to our customers and stakeholders, and its access to world-class engineering and technical talent," said Boeing President and Chief Executive Officer Dave Calhoun.

(...)
pi_204743065
Daar bouwt Amazon ook zijn nieuwe HQ maar een zal niet met het ander te maken hebben lijkt me.
Jesus saves but death prevails.
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 07:22:52 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204775681
Vanaf welk formaat moeten vliegtuigen eigenlijk zichtbaar zijn op Flightradar? Of is dat geen verplichting die apparatuur te hebben/in te schakelen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_204775828
Over heel NL heb je verschillende zones waar het gebruik van een transponder verplicht is boven 1200 voetjes AMSL.
Ook zweefvliegtuigen en microlights hebben zich daaraan te houden. Dus in principe kun je veel volgen, daarom maak ik vaak gebruik van https://globe.adsbexchange.com , dan heb je dat wegfilteren niet zo. Welke criteria ze volgen voor het wegfilteren... dat is een goede vraag. Maar in principe zie je tegenwoordig ook gewoon 2 of 4-seater SEP tuigjes. E.g.

The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_204776322
Het is okk mogelijk de transponder zo in te stellen dat ATC het wel kan zien, maar websites weer niet, PH-GOV en veel militaire toestellen, en de privjets van VIP's
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 09:49:08 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204776564
Blijkbaar waren ze op dat moment nog niet vertrokken. Wel ideaal, 8:18 waren ze geland en om 9:30 zaten ze hier al aan de koffie :D
Kranpltze mssen verdichtet sein
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:43:11 #256
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_204778188
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:22 schreef derLudolf het volgende:
Vanaf welk formaat moeten vliegtuigen eigenlijk zichtbaar zijn op Flightradar? Of is dat geen verplichting die apparatuur te hebben/in te schakelen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kunt er als eigenaar van een kist voor kiezen om je gegevens niet te delen op Flightradar of adsbxc. Daarnaast is de dekking van beiden nog steeds niet 100%, of de kisten vliegen te laag om opgepikt te worden.
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_204784787
twitter

Potverdorie..
  dinsdag 17 mei 2022 @ 23:16:22 #258
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_204784798
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 23:14 schreef Adrie072 het volgende:
[ twitter ]
Potverdorie..
Not this shit again :'(
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 20:06:35 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_204792468
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:43 schreef Merlijn het volgende:

[..]
Je kunt er als eigenaar van een kist voor kiezen om je gegevens niet te delen op Flightradar of adsbxc. Daarnaast is de dekking van beiden nog steeds niet 100%, of de kisten vliegen te laag om opgepikt te worden.
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.

Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 :D Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_204793744
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.

Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 :D Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
Heb ook nog wel eens met een vliegtuig gevlogen met een propeller voor en achter, een Cessna 337 Skymaster.
  donderdag 19 mei 2022 @ 08:03:46 #261
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_204796652
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.

Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 :D Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
Ah... de herriebak! :D
Leuk ding, maar een partij snerpend kabaal dat het apparaat maakt |:(
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_204797541
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 20:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat.

Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 :D Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel.
Ah, ik dacht al, het is dan of die Super King Air uit Polen ofzo, of die Avanti die uit geloof ik Oostende kwam zetten. :P
Zag er laatst ook nog eentje ergens landen. :D Tof ding. Ik ben op Eelde weleens op zoeen afgestapt en gevraagd of ik een kijkje mocht nemen, ik was verrast toen de piloot vertelde hoe hoog en snel die kist vliegen kon. Geloof net over 40.000' en Mach 0.7/net onder 400 knoopjes. Voor iets met 2 propellers vrij ongehoord.

Net ff gekeken welke dat geweest zijn kan, mij stond bij dat er vaker eentje was van 'TCN' met registratie ook PH-TCN... https://www.quotenet.nl/z(...)schuld-achter-50408/ woopsie, dat is Rudy wel alles weggevlogen. :|W
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_204797610
Een eckte herriebak met propellers is de Airbus A400m. Man man man, toen ik in NL woonde kwam er vaak eentje over zetten... in cruise h, niet eens laag bij het stijgen ofzo, maar die kun je meteen identificeren aan het geluid. :Y Of dat handig is voor een militaire kist... _O- zien ze je misschien niet op de radar (naja, zo stealth is 'ie niet), maar horen ze je wel.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_204803649
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 10:18 schreef shiz het volgende:
Een eckte herriebak met propellers is de Airbus A400m. Man man man, toen ik in NL woonde kwam er vaak eentje over zetten... in cruise h, niet eens laag bij het stijgen ofzo, maar die kun je meteen identificeren aan het geluid. :Y Of dat handig is voor een militaire kist... _O- zien ze je misschien niet op de radar (naja, zo stealth is 'ie niet), maar horen ze je wel.
+1.

En de Antonov An-12. En de A330 met RR motoren.
De KC-135's komen hier nu regelmatig overzetten en die hoor je niet/nauwelijks, maar als er weer een A330 met RR's overvliegt hoor je dat luid en duidelijk.
pi_204807626
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 08:03 schreef Merlijn het volgende:

[..]
Ah... de herriebak! :D
Leuk ding, maar een partij snerpend kabaal dat het apparaat maakt |:(
Ja maf ding, die kwam hier van de week ook over, ik denk wat hoor ik nou voor raar geluid? Totaal anders dan wat er normaal overkomt richting de Kaagbaan.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_204854986
Vandaag was de aandeelhoudersvergadering van AF/KLM.
Daar hebben ze ook beelden getoond van wat de nieuwe business class in de KLM 777's moet worden en de nieuw te introduceren premium economy in de 787 en 777:



En de 4 resterende 747 vrachttoestellen hebben hun langste tijd gehad.
"these aircraft will have to be replaced in the short term, so we will be looking at what some of those solutions could be" aldus Ben Smith.

pi_204855125
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 23:17 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag was de aandeelhoudersvergadering van AF/KLM.
Daar hebben ze ook beelden getoond van wat de nieuwe business class in de KLM 777's moet worden en de nieuw te introduceren premium economy in de 787 en 777:

[ afbeelding ]

En de 4 resterende 747 vrachttoestellen hebben hun langste tijd gehad.
"these aircraft will have to be replaced in the short term, so we will be looking at what some of those solutions could be" aldus Ben Smith.

[ afbeelding ]
Ik las vandaag een stuk waarin iemand van SAS beweerde dat er wereldwijd een overschot is aan widebodies. Je zou denken dat er dan wel toestellen beschikbaar zijn die omgebouwd kunnen worden voor vrachtvervoer.
pi_204855164
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 23:38 schreef lyolyrc het volgende:
Ik las vandaag een stuk waarin iemand van SAS beweerde dat er wereldwijd een overschot is aan widebodies. Je zou denken dat er dan wel toestellen beschikbaar zijn die omgebouwd kunnen worden voor vrachtvervoer.
Men begint momenteel volop aan het (starten van) ombouwen van 777-300ER's naar vrachttoestellen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 00:01:35 #269
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_204855197
Met het oog op fleet commonality binnen KLM lijkt me de 777F een no-brainer?
  vrijdag 27 mei 2022 @ 22:48:48 #270
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_204885879
Vliegen met een 46 jaar oude B727.
En een Afrikaanse luchthaven met oudere vliegtuigtypes.

pi_204941140
Het is vandaag de eerste dag van het Platinum Jubilee of Elizabeth II weekend.
Ook het jaarlijkse Trooping the Colour valt hiermee samen.

Onderdeel daarvan is Platinum Jubilee flypast over Buckingham Palace.
Meer dan 70 vliegtuigen zullen meedoen tijdens de flypast die meer dan 6 minuten zal duren.
Onder meer de Wildcat, Merlin en Apache, Puma en Chinook helikopters, de Battle of Britain Memorial Flight met de Avro Lancaster (1 van de 2 vliegwaardige ter wereld), 3 Spitfires en 2 Hurricanes.
Gevolgd door RAF Hercules, Airbus A400M Atlas en Boeing C-17 Globamaster, Voyager, Typhoon en F-35 Lightning.

En natuurlijk traditioneel afgesloten met de RAF Red Arrows.

De flypast over Buckingham Palace staat gepland voor 13:00 uur (14:00 Nederlandse tijd).

Livestream: Big Jet TV is erbij met een livestream: YouTube: The Queen's Platinum Jubilee Flypast - Live!
En ik neem aan de BBC ook, die zenden nu op BBC1 de Platinum Jubilee uit.



[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 02-06-2022 12:17:51 ]
pi_204942718
Moet een gaaf gezicht zijn geweest als je het kon zien, vooral die oude warbirds. ^O^
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_204961166
Mooi overzichtje.
twitter
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 juni 2022 @ 16:25:22 #275
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_204961311
Op zit wel gek dat Air France en KLM als twee aparte entiteiten worden weergegeven in deze lijst
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_204961992
Ben vandaag in dit museum in Bologna op bezoek geweest:

MUSEUM FOR THE MEMORY OF USTICA
https://www.museomemoriaustica.it/

Ik had nog niet eerder van deze vliegramp gehoord, wel een aanrader om te bezoeken wanneer je in de buurt bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2022 17:35:34 ]
pi_204962356
twitter

Getwitter op twitter over Schiphol, niet positief.
pi_205070949
Defensie vindt opvolger voor C-130 Hercules
quote:
Defensie heeft in de C-390M van de Braziliaanse fabrikant Embraer een opvolger gevonden voor de C-130H Hercules. De bedoeling is dat het eerste nieuwe transportvliegtuig in 2026 in Nederland aankomt. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.

De 4 C-130’s van Defensie hebben het eind van hun levensduur bereikt. Aanvankelijk was het de bedoeling er nog tot minimaal 2031 mee te blijven vliegen, maar ze zijn steeds minder vaak inzetbaar door mankementen. In 2020 werd daarom besloten ze toch te vervangen.

Waar aanvankelijk het plan was om 4 nieuwe toestellen te verwerven, worden dat er 5. Er is behoefte aan meer vlieguren, schrijft Van der Maat. Hij verwijst naar de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa. “Die hebben het belang van gegarandeerde beschikbaarheid aan transportcapaciteit voor de krijgsmacht onderstreept. Met een uitbreiding van 2.400 naar 4.000 vlieguren, zijn eenheden beter en vaker te ondersteunen. Ook draagt Nederland bij aan het invullen van een Europees tekort. Verder komt extra transportcapaciteit ten goede aan de snelheid om te reageren bij calamiteiten.”

Eisen
Defensie stelde verschillende eisen aan de opvolger van de C-130. Uit onderzoek kwam de C-390M er beter uit dan de C-130J van Lockheed Martin, die als alternatief werd gezien. Zo is de beschikbaarheid van de C-390M hoger, scoort het toestel beter op een aantal operationele en technische eisen en heeft het minder onderhoud nodig. Bovendien kan de C-390M met 4 toestellen al voldoen aan de minimale eis van 2.400 vlieguren. De C-130J heeft daar 5 toestellen voor nodig.

De bedoeling is dat de C-390M ook deelneemt aan het European Air Transport Command. Dit is een samenwerkingsverband op het gebied van luchttransport van 7 Europese landen. De C-390M eraan toevoegen komt de pooling and sharing van capaciteiten in Europees verband te goede. Dit gebeurt met gelijksoortige maar ook verschillende typen transportvliegtuigen.

Kosten
Doordat Defensie meer vlieguren wil maken, gaan ook de geschatte kosten omhoog. Aanvankelijk werd uitgegaan van 250 miljoen tot 1 miljard. Dat wordt nu tussen 1 miljard en 2,5 miljard.
  vrijdag 17 juni 2022 @ 11:24:11 #280
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_205073194
Wel apart dat NL zo maar durft af te wijken van de standaard... heeft Biden al met Rutte gebeld?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_205092498
Da`s een mooi-tje om te spotten!

https://www.flightradar24.com/TLJ602H/2c4f39dc
pi_205217217
Incident: Emirates A388 at Dubai and Brisbane on Jul 1st 2022, gear and fuselage damage
quote:
An Emirates Airbus A380-800, registration A6-EVK performing flight EK-430 from Dubai (United Arab Emirates) to Brisbane,QL (Australia), departed Dubai's runway 30L, climbed to initially FL310 and up to FL390. On approach to Brisbane the crew advised ATC they were suspecting they blew a tyre on takeoff and requested emergency services on standby. The aircraft landed on Brisbane's runway 19R about 13.5 hours after departure and was towed to the apron. A large hole in the left hand wing root fairing was observed followed by discovery of penetration at the underside of the fuselage.

The aircraft was unable to depart for its return flight and is still on the ground in Brisbane about 17 hours after landing.

According to gossip inside the airline the damage occurred during takeoff from Dubai.

A Brisbane airport employee reported in a local interview that the crew advised they suspected a blown tyre on takeoff, emergency services were on standby for the landing.

  zondag 3 juli 2022 @ 14:53:26 #283
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_205221825
Das een aardig gaatje :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 3 juli 2022 @ 15:14:35 #284
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_205222035
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 14:53 schreef flipsen het volgende:
Das een aardig gaatje :X
Zo opgelost met wat tape :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_205240473
Na A380's van Air France, Emirates en Singapore Airlines, is men nu ook begonnen aan de sloop van een van Qantas.

VH-OQF "Charles Kingsford Smith", geleverd aan Qantas in januari 2010, op 23 maart 2020 uit de vloot gehaald en op 14 juli dat jaar in Victorville opgeslagen.

Qantas heeft 12 A380's, 10 zijn/zullen terug keren in de vloot.



https://twitter.com/ShorealoneFilms/status/1541927071361904640
  Moderator maandag 4 juli 2022 @ 22:27:08 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205240618
Lufthansa neemt ze overigens weer op in de vloot ^O^
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_205243746
PILOTEN SAS STAKEN, DIRECTIE VRAAGT IN REACTIE ‘FAILLISSEMENT’ AAN IN DE VS
quote:
SCHIPHOL - SAS Scandinavian Airlines heeft in de Verenigde Staten de Chapter 11-procedure aangevraagd, een juridisch instrument voor reorganisatie. Dit gebeurt in reactie op een staking van piloten die maandagavond is begonnen. CEO Anko van der Werff zei dinsdagmorgen "geen andere keus" te hebben en riep het personeel op zich verder “constructief” in te zetten.

(...)
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:50:06 #288
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_205243834
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 18:09:38 #289
45833 crew  Fogel
pi_205247259
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:50 schreef flipsen het volgende:
@:Fogel
Ik kreeg eerder vandaag deze mail:

Dear Fogel,

At SAS, we are proud of the role we play in serving our members and helping our communities across Scandinavia stay connected. We have spent the last months working to strengthen our financial position and become an even better airline for you. Today, we are taking decisive steps to accelerate our transformation.

I wanted to reach out directly to you as a EuroBonus member, to let you know about the actions we are taking to make SAS a stronger competitor in the global aviation industry as passengers continue returning to the sky:

• SAS and certain of its subsidiaries have voluntarily filed for Chapter 11, a legal process for financial restructuring in the U.S. that will enable us to implement key elements of our SAS FORWARD transformation plan. Many large airlines based outside of the U.S. have successfully used this process over the years to reduce their costs.

• We plan no changes to EuroBonus. You can continue to earn points as before and use your points for flights with SAS and partner airlines or with other partners. You can also continue to enjoy your usual EuroBonus benefits.

• This process is expected to have no impact on our customers and hence no impact on your membership status.

• There are no changes to our flight schedule because of this process. Your current bookings remain in effect, and you will be notified as usual of any changes to our scheduled departures although the ongoing SAS Scandinavia pilots’ unions strikes will continue to impact the flight schedule.

• You can continue to book flights online at flysas.com or through our mobile app. Additionally, you can continue using tickets, vouchers, and gift cards already purchased.

We will keep you informed as we make progress. Additional information about this process is available at SAS' website.

We are proud of our legacy as Scandinavia’s leading airline. We value our relationship and look forward to continuing to serve you for years to come.

Thank you for your continued loyalty.

Sincerely,

Anko van der Werff
President & Chief Executive Officer, SAS
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, Belgi, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroati, Sloveni, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_205270626
Smooth!
pi_205277411
Vandaag is op de luchthaven van Hong Kong de 3e baan in gebruik genomen.
De eerste commercile vlucht die er gebruik van maakte was CX3251, een Cathay Pacific Cargo 747-400F uit Shanghai.





Interessant feitje; op de zeer vroege ochtend van 6 juli 1998 was het ook een Cathay Pacific 747 die de laatste commercile vlucht uitvoerde vanaf de voorganger van deze luchthaven - Kai Tak - CX251 naar London Heathrow.
En het was ook een Cathay 747 die de eerste commercile vlucht uitvoerde op de nieuwe luchthaven - Chek Lap Kok - non-stop vanuit New York JFK; destijds de allereerste non-stop vlucht vanuit New York naar Hong Kong, met 15 uur en 35 minuten destijds ook de langste commercile vlucht ooit met een vlucht over de Noordpool.
pi_205277635
Wat is eigenlijk daaruit ooit geworden... een NL luchthaven in zee?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_205283082
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:12 schreef shiz het volgende:
Wat is eigenlijk daaruit ooit geworden... een NL luchthaven in zee?
Me dunkt meer nadelen dan voordelen.
  vrijdag 15 juli 2022 @ 16:25:57 #294
182182 spapaars
Ver onder het NAP
  zondag 17 juli 2022 @ 10:23:36 #295
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_205366036
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  Moderator zondag 17 juli 2022 @ 12:19:05 #296
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205366982
Met die vliegtuigen zijn ook wel al redelijk oud en op Wikipedia staan van de laatste 15 jaar toch wel best wat incidenten... -O-
Kranpltze mssen verdichtet sein
  maandag 18 juli 2022 @ 19:57:41 #297
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_205381692
twitter

Gaat om een Fokker 50, 5Y-JXN, in 1992 geleverd aan Lufthansa Citylines en daarna een hele boek vol aan eigenaren gehad.
pi_205417826
Airbus reshapes A350 cabin to accommodate up to 30 more seats
quote:
Airbus is nearing introduction of a new interior configuration standard for the A350 which will permit 10-abreast economy seating and potentially add 30 seats to the aircraft’s accommodation.

The densification change will allow the A350-1000 to carry “well over” 400 passengers in certain configurations, chief commercial officer Christian Scherer told FlightGlobal at the Farnborough air show.

He says the new standard provides “increased volume” inside the cabin which allows the airframer to “very comfortably” put a 10-abreast layout in economy, and provide 20-30 more seats depending on the pitch.

Scherer stresses that this is achieved “without compromising seat width”, and involves fitting such features as a slightly-reshaped cabin wall lining, so the walls are “pushed out a little bit”, providing additional interior width.

(...)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')