Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:04 schreef Seven. het volgende:
Kick. @:Six. en ik verbouwen al jaren, en we sorteren voor op gasloos. Al gedaan:
Begane grond vloerverwarming
2e verdieping LTV
CV ketel van 1 jaar oud (huur met gasloos clausule dus daar kunnen we vanaf als we van het gas af gaan)
Laatste enkel glas vervangen door HR++
Na-isolatie van alle gevels
Nog doen:
1e verdieping vloerverwarming volgend jaar
Mechanische ventilatie komt volgend jaar
Vloerisolatie in de kruipruimte
Plat dak vernieuwen voor we er zonnepanelen op ploffen
Dus eigenlijk wilden we de warmtepomp en zonnepanelen over een jaar of 5 doen. Maar als we nu toch weer serieus gaan verbouwen is het een kwestie van 10-12k reserveren in het budget hiervoor. Kan best zijn dat het allemaal nu niet in het budget past maar dan kunnen we in ieder geval in deze verbouwing zorgen dat we alle voorbereidingen aftikken.
En nou inlezen.
Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.quote:Vind een vakkundig bedrijf
Er zijn veel bedrijven die warmtepompen installeren. Het is een opkomende markt. Via QBIS.nl kun je eenvoudig een vakbekwame installateur vinden (klik op de knop Duurzaam).
Dit is ook een goede site:quote:Op zaterdag 24 juli 2021 09:33 schreef Seven. het volgende:
Ik neem deze even mee. Aan de hand van deze post een discussie over monoblock. En ons idee over 1 aanbieder voor panelen en pomp laten varen. Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
[..]
Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.
Dit vond ik wel een goeie link:
https://www.milieucentraa(...)lektrisch-verwarmen/
[..]
Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.
Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs”quote:Op zaterdag 24 juli 2021 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is eigenlijk altijd de laatste stap die je neemt.
- warmteverlies beperken, ofwel: isolatie op orde krijgen (bespaart ook als je op gas verwarmt)
- afgiftesysteem op orde krijgen (bijvoorbeeld vloerverwarming, forse radiatoren, LTV-convectoren of een mix daarvan)
- test een winter lang of je met een aanvoer van 45 graden de hut warm kan houden (mocht het op de koudste dag niet lukken; een warmtepomp kan doorgaans wel terugvallen op een verwarmingselement en voor een paar dagen in het jaar kan dat prima)
- gelukt? Ga dan kijken naar een warmtepomp!
Hoeveel vermogen moet de warmtepomp hebben?
Een installateur kan dat meestal best aardig uitrekenen. Wil je er zelf een schatting voor maken dan is er de "koevlaas formule" (genoemd naar een gebruiker op het Tweakers forum).
Het huidige jaarverbruik in m3 aardgas doe je keer 8.
Het getal dat daar uitkomt deel je door 1650 en rond je af naar boven.
Voorbeeld:
( 1100m3 x 8 ) / 1650 = 5,33 dus dan zal een warmtepomp van zo'n 6kW ruwweg voldoende zijn.
Nu zal je misschien vragen "en de zonnepanelen dan?"
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf met een eigen terugverdientijd. Als je er ruimte en geld voor hebt is dat een prima investering (zeker vergeleken met de rente op de bank). Maar om je woning gasloos te maken heb je geen zonnepanelen nodig. Als je zonnepanelen legt is het wel handig om te kijken naar wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken (warmtepomp / EV / etc) maar als je dat (vanwege ruimtegebrek) niet kan leggen, leg dan wat je kwijt kan.
Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs”
Wij hadden hier ook nog wat enkel glas, wat een ellende was dat.. Ga je boven ook vloerverwarming leggen of LTV?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Die subsidies in de gaten houden is nog wel een goede wanneer wij volgend jaar met onze nieuwe woning aan de slag gaan. De cv-ketel is al een jaar of 15 oud, dus we moeten redelijk snel de laatste stappen richting gasloos zetten. Gelukkig ligt er op de begane grond al vloerverwarming.
Maar boven nog enkel glas, radiatoren en spouw isolatie uit 1979. Dus nog wel wat werk te verrichten.
Dat is ook de juiste methode bij warmtepompen. Gewoon uitproberen en experimenteren. Elk huis is anders, en elk huis heeft dus andere instelling nodig.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.
De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.quote:Op maandag 26 juli 2021 07:40 schreef Speekselklier het volgende:
uitgaan van de Koevlaas methode of van de werking van de isolatie?
Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.quote:Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.
Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.
Heb hem zelf ook op dak staan
Bij mij was het ca 10% minder gas na mijn vloerisolatie.quote:Op maandag 26 juli 2021 08:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.
Woon je vrijstaand?quote:Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.
Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.
Heb hem zelf ook op dak staan
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie misquote:Op maandag 26 juli 2021 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom ook mijn voorstel om ná het isoleren eerst nog een jaar door te draaien op gas zodat je weet wat je verbruik is.
Maar een 7kW warmtepomp lijkt me niet overdreven veel te zwaar in die situatie, ze kunnen wel aardig terug moduleren.
Ik heb een 14kW warmtepomp op een plek waar 7kW genoeg was, dan heb je wat meer een uitdaging
(ik kende Koevlaas toen nog niet)
Ook wel een puntquote:Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie misen betalen we nog een jaar aan gas.
subsidie krijg je toch bij aanschaf/installatie van de wp? niet als je het gas afsluit.quote:Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie misen betalen we nog een jaar aan gas.
Precies, daarom liever een te kleine met die ene koude dag in het jaar een elektrisch kacheltje.quote:Op maandag 26 juli 2021 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook wel een punt
Afijn, met 6 of 7kW denk ik dat je het prima gaat redden.
Een te groot vermogen heeft vooral als nadeel dat de warmtepomp vaak aan-en-uit gaat. Dat geeft meer slijtage aan de compressor. Nu moet je niet denken dat zo'n compressor niets kan hebben, ze zijn vaak berekend op zo'n 100.000 start/stops.
In 15 jaar en 220 stookdagen per jaar betekent het dat een warmtepomp prima 30x per dag aan-en-uit kan schakelen. Maar liefst wat minder natuurlijk.
Met mijn veel te grote warmtepomp zit ik met het probleem dat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, het laagste vermogen dat hij kan leveren is eigenlijk al te hoog voor de herfst en warmere winterdagen.
En dan krijg je dat aan-uit gedrag. Gelukkig heb ik dat kunnen opvangen door wat instellingen aan te passen en gedraagt hij zich nu braaf.
Je hebt het liefst dat de warmtepomp lange runs doet op laag vermogen. Z'n rendement is dan hoog en de slijtage laag.
Ja, gebouwd in 2002, 213m2, plm 800m3.quote:
Eens, vandaar ook mijn opmerking over het modulatie bereikquote:Op maandag 26 juli 2021 09:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.
Een boiler gebruik je voor warm tapwater en een buffervat niet.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 19:45 schreef Seven. het volgende:
OK, tot dusver hebben we uitgezocht en besloten dat we het volgende willen:
7kw na vloerisolatie (uitgaande van 10% besparing
Modulerend
Stil is belangrijk
Monoblock is nog een optie maar moet dan wel een stille zijn
Volgende vraagstukken:
Boiler en/of buffervat.
Ik ben benieuwd hoe lang deze prijs zo blijftquote:Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :pquote:Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepompquote:Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?quote:Op woensdag 8 september 2021 19:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepomp
Technisch gezien correct, maar dat is maar 5% van het verhaal. Een buffervat gebruik je voornamelijk om de systeeminhoud te vergroten en/of om het bronsysteem hydraulisch te ontkoppelen van het afgiftesysteem.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een buffervat gebruik je voor oa de ontdooifunctie en een boiler niet.
Geen idee.quote:Op woensdag 8 september 2021 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?
Eerder een lager rendement in de winter, als ik het goed heb begrepen tenminste (hoop ik).quote:Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is?
Geen grap maar ja.quote:Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is?
De menuknop waarmee je (vanuit het hoofdscherm) naar dat menu gaat langer indrukken?quote:Op donderdag 9 september 2021 15:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen grap maar ja.
Als bedrijf hebben wij gasketels draaien om warmte weer terug de bodem in te pompen. Dit omdat wij meer warmte dan koeling nodig hebben en de omgevingsdienst/provincie geen (of maar een kleine) onbalans accepteert.
Het is van de zotte maar wij verbranden dus gas om de bodem op te warmen.![]()
Bij mijn broertje trouwens wel problemen met inregelen van de warmtepomp. Hij pendelt naar mijn zin te veel bij het koelen. Maar ik krijg niet echt gevonden hoe ik de curve van de Mitsubishi kan instellen. Ik kan hem zien maar niets wijzigen.
Dat klinkt bekend.. van een gasloze woning met warmtepomp naar een D label vrijstaand met VR ketel. Dat is even wennen. Een koude hal bijvoorbeeld waren we toch niet meer gewend.quote:Op woensdag 8 september 2021 19:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :p
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 23:03 schreef Dr88 het volgende:
Case:
- Woning uit 2016 2/1 kap
- 14 zonnepanelen 4200 wp
- Zonneboiler met 3 PVT panelen voor tapwater.
- Inductie kookplaat
- Vloerverwarming alle verdiepingen
- Gas gestookte cv ketel
Gas verbruik totaal 700 m3 op jaarbasis
Zou graag van het gas af willen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten nemen kwa warmtepomp. Jullie een idee?
OH dank je voor je super snelle info. Zal morgen even verder Googlen op wat jij zegt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.
Je kan een ruwe schatting (!) maken met de Koevlaas formule.
(700m3 x 8) / 1650 = 3,39 kW en dat afgerond naar boven is 4kW.
4 of 5kW warmtepomp zou het met gemak moeten kunnen doen.
Omdat je een zonneboiler hebt, verbruik je wat minder gas in totaal dus zou ik afronden naar 5kW om veilig te zitten.
Qua merk neig ik altijd snel naar Mitsubishi omdat ik dat zelf heb maar er zijn wel meer merken. Japan heeft veel ervaring met warmtepompen, dus kom je al snel daar uit (Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc).
Met 700m3 aardgas verwacht ik dat je zo'n 1400 tot 1700kWh stroom per jaar nodig zal hebben om dat te vervangen.
Koevlaas is een user op het Tweakers forum en daar wordt zijn berekening vaak aangehouden om een schatting te maken voor wat je nodig hebt aan vermogen qua warmtepomp.
De formule gaat er vanuit dat een CV-ketel 8kWh uit een m3 aardgas haalt en dat je zo'n 1650 vollasturen stookt per jaar. Zo komt de formule tot stand.
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 00:01 schreef Ivo1985 het volgende:
De Koevlaas formule lijkt behoorlijk goed te volstaan. Koevlaas is zelf ook warmtepomp installateur.
Grofweg kom je dan op aantal m3 gas delen door 200. En dan zit je op een warmtepomp van 3,5kW. Je moet dus zoeken naar een warmtepomp die 4kW kan leveren bij - 10 buiten & 35 a 40 graden aanvoertemperatuur.
Ik denk dat @Ivo1985 doelde op de gewenste capaciteiten van de warmtepomp en niet zozeer rekening hield met het type afgiftesysteem (hoewel dit uiteraard ook belangrijk is). Maar voor een woning uit 2016 met vloerverwarming moet dat niet heel spannend zijnquote:Op zaterdag 2 oktober 2021 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.
De ene vloerverwarming is de andere niet. Dit hangt af van de lus, hoh slangen, diameter slangen, etc.
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat een heerlijk gevoel nu dat je gasloos bent en zelf je stroom opwekt.![]()
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.
En als je momenteel in een huurwoning zit en je enkel glas nog slechter isoleert dan bordkarton, dan ben je natuurlijk wel dubbel de bok nu
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.
Maar voor nu is het lachen.
Is mss ook wel een optie in sommige situaties, al weet ik niet of dat 's zomers veel nut heeft.quote:
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Maar net die 5 resterende donkere maanden gebruik je juist de meeste energie.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:34 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Een systeem met een paar accu's voldoet dan al.
Thuis-accu's vooral voor de korte opslag, maximaal 24 uur.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Accu’s zijn nogal een inbreuk op allerlei systemen, grondstoffen, enz
En het resultaat is altijd bedroevend, voor zoiets basaals als warmte in een opwarmende wereld.
Ik zie wel steeds meer de centrale oplossingen komen in de vorm van enorme accuvelden aan het hoofdnet. Hier is Tennet al druk mee bezig. Vooral om onvolkomenheden in het net op te lossen nu (frequentie problemen).
Maar bij een enorme uitbreiding van ons E-net en koppeling met andere landen is het net onze grote gratis accu.
Klopt, maar ik heb niet de illusie dat ik die wil opslaan. Gaat toch niet lukken.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar net die 5 resterende donkere maanden gebruik je juist de meeste energie.
Of iig 2 maanden.
ja jij hebt makkelijk praten met je miljonairs villa in het Gooi, twee bentleys voor de deur.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Thuis-accu's vooral voor de korte opslag, maximaal 24 uur.
In de praktijk zo'n 10 tot 15kWh is meer dan voldoende, denk ik.
Dan heb je het over zo'n 105 kilo met huidige accu's, in 2030 zou dat zo'n 65 kilo moeten zijn, uitgaande van de huidige vooruitgang in energiedichtheid.
Valt mee, 1 van de Bentleys is in de prak gereden door Arend-Jan en m'n villa heb ik verhuurd aan expats om m'n vrijstaande boerderij in Friesland te kunnen aflossen.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ja jij hebt makkelijk praten met je miljonairs villa in het Gooi, twee bentleys voor de deur.
Een opslag van 3kWh kom je al een heel eind mee om de nacht mee te overbruggen buiten het stookseizoen. Rond de 10kWh kom je ook nog wel een eind als het overdag eens niet zo zonnig is.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:34 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Een systeem met een paar accu's voldoet dan al.
Klopt, dat is echt nog niet rendabel.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 22:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een opslag van 3kWh kom je al een heel eind mee om de nacht mee te overbruggen buiten het stookseizoen. Rond de 10kWh kom je ook nog wel een eind als het overdag eens niet zo zonnig is.
Van pakweg april tm september zouden wij daar met onze huidige woning en 9 zonnepanelen al goed mee uitkomen.
Met meer zonnepanelen is vehicle to grid hier overigens ook een geschikte oplossing voor, mits je regelmatig in de gelegenheid bent om overdag de auto te laden met overtollige stroom (van jezelf of bijvoorbeeld van je werkgever). Een beetje EV heeft nu al een accu capaciteit van 40+kWh, terwijl voor woon-werkverkeer vaak nog geen 10kWh per dag nodig is.
Winter overbruggen met thuis opslag is voorlopig nog een utopie. Dan moet er echt nog een enorme doorbraak komen.
Ten eerste kan je zo'n powerwall ook buiten monteren.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Jullie hebben me nog totaal niet overtuigd met thuis accu’s. 120 kg zwaar brandbare goederen je huis in brengen om 1-2 nachten stroom te leveren.
Ik ben zelf al aan het kijken naar het zelf bouwen van een LifePo4 PowerPack als "noodstroomvoorziening" / "portable power" oplossing.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten.
Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.
En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is![]()
Staar je niet blind op lithium, er komt vanzelf iets beters.
Als je hem buiten hangt aan bakstenen met niks in de buurt dan ben ik niet zo bang voor brandgevaar.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten. Maar zal eerlijk toegeven, dat ik een niet mee heb gedaan met een proef, ook om het brandgevaar. Maar een seriematig geproduceerd en getest product heb ik wel vertrouwen in.
Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.
En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is![]()
Staar je niet blind op lithium, er komt vanzelf iets beters.
Ik snap dat je kijkt naar nu en straks en salderen en alles.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ten eerste kan je zo'n powerwall ook buiten monteren.
Ten tweede hebben we het over 2030 voor het salderen helemaal is afgebouwd, je zou dan naar LFP / LifePo4 achtige oplossingen kunnen kijken, amper brandgevaar.
Als je helemaal nerveus bent, kies je voor Natrium-Ion (zoutwater) batterijen, al neemt het gewicht / volume dan wel weer toe.
En die 100 tot 120kilo (incl. behuizing) is hoe het er nu voor staat.
Energiedichtheid neemt nog 5 tot 8% toe per jaar.
Met andere woorden: het is 2021, we salderen nog, kijk over 8 of 9 jaar nog eens. In de basis is een thuisaccu een prima oplossing denk ik.
Een wijkaccu zal beter renderen, zeker voor netbeheerders.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap dat je kijkt naar nu en straks en salderen en alles.
Maar ik zoom uit en kijk groter en dan zie ik de thuis accu totaal geen toekomst hebben.
Het is een beetje een houtje touwtje oplossing, natuurlijk aangewakkerd door de subsidie en het salderen.
Op de lange termijn en kijkend naar het totaalplaatje en technisch beste oplossing is een huisaccu helemaal niet aantrekkelijk.
Beetje alsof je met kolen stookt en dan bij elk huis een klein stapeltje laat brengen door een man met een kruiwagen. Waarmee je net een dag doorkomt.
ipv in een buurtdeel een hele grote bult kolen. En die gezamenlijk goedkoper inkoopt.
Vanwege de zonsterkte op die locaties snap ik dat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een wijkaccu zal beter renderen, zeker voor netbeheerders.
Het zal vooral afhangen van de aanschafprijs tegen die tijd.
Op dit moment is er nog geen verdienmodel voor een thuisaccu.
In Texas of delen van Australië ligt dat anders, daar kan je letterlijk dagen zonder stroom zitten en kan je met een thuis-accu vaak wat overbruggen.
Ze worden daar niet alleen aangeschaft door mensen met zonnepanelen maar ook vaak door mensen die gewoon de stroom uit het net bufferen en dan bij een storing automatisch "off grid" gaan en stroom uit zo'n Powerwall krijgen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vanwege de zonsterkte op die locaties snap ik dat.
De afschrijving blijft gelijk echter je betaalt wel meer omdat de stroomtarieven stijgen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:50 schreef Momo het volgende:
Wordt er eigenlijk nog een verhoging van prijs verwacht van de warmtepompkosten?
In mijn nieuwe huurappartement heb ik een warmtepomp zitten. Eerst was ik daar wel pissig over want ik betaal nu elke maand 120 euro in plaats van 50 euro bij mijn vorige woning, die net iets kleiner was. 77 euro aan vaste kosten elke maand al.
Ik heb er alleen indirect last van dan toch (via toename stroomprijs, warmtepompen kosten veel stroom).
Dat mag ik hopen dan. Ze hebben al echt hoge prijzen in vergelijking met woningen die gas hebben nu.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De afschrijving blijft gelijk echter je betaalt wel meer omdat de stroomtarieven stijgen.
Ze vragen zelfs bijna zo veel voor een kleine studentenwoning.quote:Eteck je zou maar in een 24m2 woning wonen en elke maand 91,42 af moeten rekenen mistenst 1 keer in de 3 maanden geen warm water als je ze belt is wordt je van kastje naar de muur gestuurd ik en mijn buren zijn een rechtzaak aan het opzetten dit kan niet zo langer
De afschrijving is toch je aankoopbedrag gedeeld door de te verwachten levensduur? Die verandert eigenlijk nooit.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat mag ik hopen dan. Ze hebben al echt hoge prijzen in vergelijking met woningen die gas hebben nu.
[..]
Ze vragen zelfs bijna zo veel voor een kleine studentenwoning.
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De afschrijving is toch je aankoopbedrag gedeeld door de te verwachten levensduur? Die verandert eigenlijk nooit.
Ah dan gaat dat bedrag omhoog. Waarom? Omdat het kan en je toch niet iets anders kan regelen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
Zo’n appartement lijkt mij minder dan 5000kwh warmtevraag per jaar, met een warmtepomp zou je 1200-1500kwh extra stroomverbruik hebben, 25¤ stroomkosten per maand.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
Nou nee niet echt, voor mijn vorige woning betaalde ik per maand gemiddeld 25 euro aan elektra, ongeveer 50 euro aan warmte.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Zo’n appartement lijkt mij minder dan 5000kwh warmtevraag per jaar, met een warmtepomp zou je 1200-1500kwh extra stroomverbruik hebben, 25¤ stroomkosten per maand.
Op gas of stadswarmte zou je een hoger bedrag kwijt zijn + vaste kosten.
Ik begrijp het niet. Waar betaal je nu precies voor? Een warmtepomp verbruikt stroom, maar jij betaalt schijnbaar nog iets anders.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou nee niet echt, voor mijn vorige woning betaalde ik per maand gemiddeld 25 euro aan elektra, 50 euro aan warmte.
Nu betaal ik ongeveer 50 euro stroom per maand en 120 euro per maand aan warmte. Terwijl het appartement net iets groter is dan is mijn vorig appartement.
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:38 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet. Waar betaal je nu precies voor? Een warmtepomp verbruikt stroom, maar jij betaalt schijnbaar nog iets anders.
Ja je "huurt" de warmtepomp apart. Dat zijn de geneugten van collectieve voorzieningen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
Klopt ze kunnen naar eigen goeddunken alles verhogen en vragen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja je "huurt" de warmtepomp apart. Dat zijn de geneugten van collectieve voorzieningen.
je betaalt een vastrecht, afleverset, meetrechten.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
Dat is uiteraard ook een afschrijving voor de gehele installatie. Als je koper was met WP moest je ook maandelijks een bedrag opzij leggen om na 15 jaar een nieuwe installatie te kopen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Je kunt rustig de vv met mengpomp laten zitten.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 20:51 schreef zoz het volgende:
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een installatiebedrijf waarbij ik een offerte heb opgevraagd.
De meneer aan de telefoon zei dat ik in de slaapkamers ltv radiatoren moest plaatsen en de vloerverwarming verdeler moest vervangen voor eentje dat functioneert zonder pomp. Volgende week ontvang ik een prijsindicatie en daarna kan hij langskomen om de daadwerkelijke situatie te bekijken.
Is dit een must do?
Ik dacht zelf misschien te makkelijk om alleen een all electric warmtepomp te nemen i.c.m. wat zonnepanelen.
Situatie
Rijtjeshuis uit 2016 135m2
Begane grond vloerverwarming
Eerste verdieping radiatoren
Zolderkamer airco split unit.
De knop van de VV? Zo ja, die staat nu al ingesteld op 40 en gaat nooit boven de 35 graden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt rustig de vv met mengpomp laten zitten.
De knop op 50C zetten en dan werkt die goed.
Als je het boven niet 22C wilt stoken dan lekker de radiatoren zitten laten.
Is de split op zolder wel direct nodig?
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 21:37 schreef zoz het volgende:
[..]
De knop van de VV? Zo ja, die staat nu al ingesteld op 40 en gaat nooit boven de 35 graden.
Die split op zolder die heb ik voor koeling en verwarming. Aangezien we op zolder slapen en geen radiator hadden was het wel nodig.
Als ik het zo hoor dan zou mijn gedachte dus oké zijn.
De installateur werkt veel met ATAG en Vaillant. Is dit wat? Ik zie zoveel modellen en merken op internet. Bij welke is de prijs kwaliteit hoog?
ik heb me laten vertellen dat de ondersteuning naar installateurs niet alles is bij Vaillant. Meerdere zijn er voor warmtepompen overgestapt naar Remeha.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Zelf niet zo’n Atag en Intergas fan.
Remeha is ook goed.
Nou die snappen er ook geen reet van maar goed.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik heb me laten vertellen dat de ondersteuning naar installateurs niet alles is bij Vaillant. Meerdere zijn er voor warmtepompen overgestapt naar Remeha.
Ah op die fiets. Nu hebben we echt bijna nooit de verwarming aan op de slaapkamers dus het zal vast goedkomen dan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 21:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Een vloerverwarming verdeler voor Cv-ketel gebruikt mengt 'koud' retourwater met heet water vanuit de ketel, zodat je vloer niet te heet wordt.
Met een warmtepomp wil je de aanvoer vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk hebben, dus wil je niet dat je vloerverwarming verdeler de 'warme' aanvoer gaat mengen met 'koud' retourwater. Door de thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler op de hoogst mogelijke temperatuur in te stellen zal er niet of nauwelijks koud retourwater bij de aanvoer gemengd worden en moet je vloer dus in principe wel warm worden.
Je hebt dan uiteraard nog wel een pomp draaien die eigenlijk nergens meer voor nodig is.
Wat betreft de radiatoren op de verdieping: hoe belangrijk vind je het zelf dat de verdieping volledig op temperatuur gehouden kan worden? Als het boven best iets koeler mag zijn dan beneden, kun je er voor kiezen om het eerst gewoon te proberen met de huidige radiatoren. Als dat in praktijk voor je gevoel dan voldoende warmte geeft: lekker niets aan doen.
Als het in praktijk net te weinig warmte geeft is de voordeligste optie om boosters op de huidige radiatoren te plaatsen.
Als je in de praktijk veel warmte tekort komt, kun je altijd nog de radiatoren vervangen voor een LTV optie.
Vaillant wel degelijk dus. De installateur had het erover dat een grote voordeel van dit merk is dat ze superstil zijn. Ik keek zelf naar de Remeha mercuria all electric.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Zelf niet zo’n Atag en Intergas fan.
Remeha is ook goed.
Vaillant heeft een uitgekiende buitenkast met veel demping.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 21:09 schreef zoz het volgende:
[..]
Ah op die fiets. Nu hebben we echt bijna nooit de verwarming aan op de slaapkamers dus het zal vast goedkomen dan.
[..]
Vaillant wel degelijk dus. De installateur had het erover dat een grote voordeel van dit merk is dat ze superstil zijn. Ik keek zelf naar de Remeha mercuria all electric.
Een warmtepomp kan niet direct water van 60 graden leveren. Daar heeft het even tijd voor nodig. Life 60 graden tappen zit er niet in.quote:
ik heb er 1 vanwege de ontdooicyclusquote:
Is dat niet je buffervat?quote:Op zondag 10 oktober 2021 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb er 1 vanwege de ontdooicyclus
Oh ja, dat klopt.quote:
Dit is ook een joekel en alleen nodig in een kasteel.quote:Op maandag 11 oktober 2021 17:34 schreef zoz het volgende:
Offerte binnen gekregen zojuist![]()
Type warmtepomp: Energion Compact 7T met geïntregeerde 180 L boiler
Atag One Zone: wit of zwart Zwart
vermogen warmtepomp in Kw/h: 7,98 Bij -7 graden buitentemperatuur
Plaats warmtepomp: op de erker op grote trillingsdempers
Plaats binnenmodule op zolder
¤ 15.989,52 Totaal prijs
¤ 2.000,00 subsidie min
¤ 13.989,52 Netto investering na aftrek subsidie
Dit is toch nooit terug te verdienen?
het hangt af van de grootte van je huis. jij hebt blijkbaar een groot huisquote:Op maandag 11 oktober 2021 17:53 schreef Gieliovd het volgende:
Joekel? Nou ik heb een 9kw staan, die is onderbemeten.
Ik heb dezelfde grootte huis. 4 personen incl. een vrouw die het hartje winter 21 graden in de woonkamer wil hebben.quote:Op maandag 11 oktober 2021 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het hangt af van de grootte van je huis. jij hebt blijkbaar een groot huis
ik heb ca 120-140m2 en heb dacht ik een 4 of 5 kW warmtepomp en deze is eigenlijk nog iets te groot.
dan hebben ze jou een te grootte wp aangeboden naar mijn mening.quote:Op maandag 11 oktober 2021 18:11 schreef zoz het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde grootte huis. 4 personen incl. een vrouw die het hartje winter 21 graden in de woonkamer wil hebben.
dat geldt eigenlijk voor alles aangezien er wereldwijd een arbeiderstekort is, maar voor installateurs of vakmensen geldt dit tot extreme vormen en ook al meer dan 10 jaar.quote:Op maandag 11 oktober 2021 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is het grote probleem met installateurs ook niet een beetje dat ze het allemaal smoordruk hebben en daarom kunnen vragen wat ze willen? Ik bedoel, half Nederland vraagt nu offertes voor warmtepompen met die gasprijzen, vermoed ik...
ik heb een nefit warmtepomp, een monoblock.quote:Op maandag 11 oktober 2021 18:36 schreef Debuteer het volgende:
Zijn er nog mensen die positieve danwel negatieve ervaringen hebben met de Nefit Monoblock 7.0 icm Enviline Tower?
gek, dan zal de isolatie waarde van het huis wel meespelen.quote:Op maandag 11 oktober 2021 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet iig nog dat ik (in een ander topic) met de Koevlaas formule op 7,27kW (dus afgerond 8kW) kwam voor @:zoz
Dus dan lijkt me dit niet zo'n vreemde keuze.
Aan de andere kant, wat een geld.
Heb je een specificatie van de offerte? Welke onderdelen zijn in bladgoud uitgevoerd?![]()
De meesten kunnen het niet eens. Of durven misschien. Veel vinden het maar eng en nieuw en hebben ook geen F gassen certificeringquote:Op maandag 11 oktober 2021 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is het grote probleem met installateurs ook niet een beetje dat ze het allemaal smoordruk hebben en daarom kunnen vragen wat ze willen? Ik bedoel, half Nederland vraagt nu offertes voor warmtepompen met die gasprijzen, vermoed ik...
Ik weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden had ik de grootste moeite een bedrijf te vinden die het deed. En degene die ik vond leverde nog waardeloze shit ook zodat ik een rechtzaak tegen hem had gestart.quote:Op maandag 11 oktober 2021 20:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De meesten kunnen het niet eens. Of durven misschien. Veel vinden het maar eng en nieuw en hebben ook geen F gassen certificering
Maar jij bent hier toch sowieso de recordhouder in rechtszaken tegen bedrijven die ooit iets voor je gedaan hebben?quote:Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden had ik de grootste moeite een bedrijf te vinden die het deed. En degene die ik vond leverde nog waardeloze shit ook zodat ik een rechtzaak tegen hem had gestart.
en je dan afvragen waarom er zo weinig zijnquote:Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden had ik de grootste moeite een bedrijf te vinden die het deed. En degene die ik vond leverde nog waardeloze shit ook zodat ik een rechtzaak tegen hem had gestart.
Ik dacht dat je het zelf zou doen?quote:Op maandag 11 oktober 2021 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik had de beste installateur die ik me kon wensen!
Ik heb er maar 2 gestart, dat valt toch wel mee?quote:Op maandag 11 oktober 2021 21:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar jij bent hier toch sowieso de recordhouder in rechtszaken tegen bedrijven die ooit iets voor je gedaan hebben?
Mijn installateur heeft keurig werk verricht maar ik mag geen reclame voor hem maken want hij heeft het smoordruk
Ja natuurlijkquote:Op maandag 11 oktober 2021 23:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het zelf zou doen?
Wat vind jij van die 16k? Werk je ook in overijssel?quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 09:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja natuurlijk
De weekend installateur dan
Welke 16K?quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 15:10 schreef zoz het volgende:
[..]
Wat vind jij van die 16k? Werk je ook in overijssel?
quote:
dezequote:Op maandag 11 oktober 2021 17:34 schreef zoz het volgende:
Offerte binnen gekregen zojuist![]()
Type warmtepomp: Energion Compact 7T met geïntregeerde 180 L boiler
Atag One Zone: wit of zwart Zwart
vermogen warmtepomp in Kw/h: 7,98 Bij -7 graden buitentemperatuur
Plaats warmtepomp: op de erker op grote trillingsdempers
Plaats binnenmodule op zolder
¤ 15.989,52 Totaal prijs
¤ 2.000,00 subsidie min
¤ 13.989,52 Netto investering na aftrek subsidie
Dit is toch nooit terug te verdienen?
Volgens mij zijn de meeste all-electric modellen ook wel in hybride opstelling te gebruiken.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 19:59 schreef Fer het volgende:
Zijn er al leuke hybrides, die naderhand om te bouwen zijn naar alle electric?
Hart op hart afstand buizen bepalen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 23:03 schreef skrn het volgende:
Ik ga vloerverwarming nemen op de beganegrond, nu op de cv-ketel, en later als die tijd rijp is, overschakelen op warmtepomp.
Moet ik specifiek op zaken letten? Ik laat mijn hele vloer door een tegelbedrijf doen, en zij hebben de vloerverwarming als onderaannemer. De verwarming laat ik infrezen in de huidige cement dekvloer.
Heb nu 10 ctc buizen met 6 groepen op 1 verdeler voor 60 m2. Zijn er nog tips? Zijn buis-diameters belangrijk?
Hmm, zie nu dat een ander bedrijf 9 groepen adviseerde, met maximale buislengthes van 80 meter.
Zit nog niks maar nog geen isolatie-aannemer gevonden die een na-versterkte kwaaitaal-vloer wil isoleren. Of alleen maar bodem-isolatie wil doen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hart op hart afstand buizen bepalen.
En de isolatie onder de vloer is belangrijk
Pluimers kan gegarandeerdquote:Op zaterdag 23 oktober 2021 08:15 schreef skrn het volgende:
[..]
Zit nog niks maar nog geen isolatie-aannemer gevonden die een na-versterkte kwaaitaal-vloer wil isoleren. Of alleen maar bodem-isolatie wil doen.
Dus zal ik het zelf maar doen.
Het verbaast me trouwens dat toekomstige aansluiting met warmte-pomp nog niet de standaard is als ik een vloerverwarminig vraag. Ik vind dat raar.
Allerduurste aanbieder die we in de vergelijking hadden. Wij hebben 2800 bespaard tov Pluimers door rond te kijken. Zelfde dikte en supergoede service gehad.quote:
waarom kan de toekomstige warmte-pomp niet worden aangesloten op de aansluiting die je nu maakt met je cv?quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 08:15 schreef skrn het volgende:
Het verbaast me trouwens dat toekomstige aansluiting met warmte-pomp nog niet de standaard is als ik een vloerverwarminig vraag. Ik vind dat raar.
Ik vraag het omdat ik las dat de lengte van de vloervewarmingbuizen niet te lang mogen zijn. Volgens internet, En dat je beter kan investeren in iets teveel groepen zodat de leidinglengte pe groep beperkt is.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom kan de toekomstige warmte-pomp niet worden aangesloten op de aansluiting die je nu maakt met je cv?
als je er een aparte vloerverwarmingpomp achter zet, zoals gebruikelijk is dan maakt het niet zoveel uit voor je warmtepomp of cv.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 11:38 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik vraag het omdat ik las dat de lengte van de vloervewarmingbuizen niet te lang mogen zijn. Volgens internet, En dat je beter kan investeren in iets teveel groepen zodat de leidinglengte pe groep beperkt is.
Met 6 groepen wordt de lengte al snel 120 meter als ik het uitreken (1 groep per 10m2, hart op hart 10cm, en maximale afstand meter of 9 van verdeler).
Wat ik vooral wil, is dat we over 5 of 10 jaar achterkomen ... hadden we dit en dit gedaan, dan werkt het systeem zoveel beter.
Maar geen idee of het allemaal waar is .. dus ik vraag om advies.
Het bedrijf zit hier op 15km, bij ons de scherpste aanbieder en je kunt ook gewoon handelen.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 11:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Allerduurste aanbieder die we in de vergelijking hadden. Wij hebben 2800 bespaard tov Pluimers door rond te kijken. Zelfde dikte en supergoede service gehad.
Volgens mij beetje verouderd spul van een kleiner bedrijf.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 11:25 schreef Seven. het volgende:
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de Loria 6008?
Ok, die laat je dan standaard erop zitten als je een WP neemt iov CV? Waarom dan niet die pomp eruit halen en alles op de WP laten draaien? Scheelt toch dan wat elektra toch? Of maakt dat niks uit?quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je er een aparte vloerverwarmingpomp achter zet, zoals gebruikelijk is dan maakt het niet zoveel uit voor je warmtepomp of cv.
Op wen vloerverwarming header zit vaak wen pompje die het water rondpompt omdat de weerstand bij vloerverwarming hoger is. Tegenwoordig zijn die pompje zo zuinig dat je het niet merkt.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 12:51 schreef skrn het volgende:
[..]
Ok, die laat je dan standaard erop zitten als je een WP neemt iov CV? Waarom dan niet die pomp eruit halen en alles op de WP laten draaien? Scheelt toch dan wat elektra toch? Of maakt dat niks uit?
Ok. Kan in concluderen dat als ik 9 groepen wil in plaats van 6 dat dit onzin is? Omdat ik nu toch de cv-ketel gebruik? En als WP wordt aangesloten, wordt de verdeler eigenlijk geen menger meer, maar iets om enkel de hydraulische druk op te voeren?quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op wen vloerverwarming header zit vaak wen pompje die het water rondpompt omdat de weerstand bij vloerverwarming hoger is. Tegenwoordig zijn die pompje zo zuinig dat je het niet merkt.
de HOH, de diameter van de leiding en de totale lengte bepalen onder andere het aantal groepen. Deze bepalen ook de aanvoertemperatuur die benodigd is. Je kan hier mee spelen en ieder heeft zo zijn voorkeur. Je kan om een argument vragen waarom men kiest voor 9 of 6 aansluitingen.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 13:09 schreef skrn het volgende:
[..]
Ok. Kan in concluderen dat als ik 9 groepen wil in plaats van 6 dat dit onzin is? Omdat ik nu toch de cv-ketel gebruik? En als WP wordt aangesloten, wordt de verdeler eigenlijk geen menger meer, maar iets om enkel de hydraulische druk op te voeren?
En dit gaat niet ten kost van toekomstige rendement van de warmtepomp?
Ja, vragen vragen, maar offerte 1 hebben ze wel 9 groepen, en offerte 2 zes. En wil voor de tweede vanwege de vloer zelf. Of ik moet alles bij elkaar gaan shoppen maar vind ik ook zowat.
Dank voor je antwoorden.
Je bedoelt denk ik 22 en 28mm.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 21:32 schreef skrn het volgende:
De leiding is 27 mm vanuit mijn cv, gaat via zolder, en dan naar de eerste verdieping.
Daar wordt hij 21 mm omdat hij twee radiatoren moet opwarmen.
Dan komt hij in de garage, is 'ie nog steeds 21mm. Daar komt de verdeler.
Als ik ooit aan de WP moet, kan ik vrij makkelijk die 21 mm verruimen naar de 27mm dus. Dat is feitelijk de laatste 4 meter buis vervangen. Dan krijgen natuurlijk de twee radiatoren boven minder, maar dat moet maar.
Dus: nu 21mm, is op te voeren naar 27mm.
Dat kan maar 22mm is echt meer dan genoeg, tenzij je een kasteel hebt.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 21:45 schreef skrn het volgende:
Ok, nou, het kan he, ik heb namelijk voor en achter in mijn huis een 22m-pijp, dus theoretisch kan ik zelfs 2 verdelers toepassen als ik wil. Maar liever alles op 1 verdeler, want die past dan in mijn garage, anders heb ik een kastje in mijn achterkamer.
Weet je, ik stook nu fors (2300 m3) dus alle beetjes helpen, dus dan ga ik ook zelf maar optimaliseren.
te snel is niet goed, want dan verwarm je de ruimte amper, te langzaam is ook niet goed, want dan is het verschil in temperatuur te hoog. Als ik moest kiezen zou ik die laatste kiezen trouwens.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:42 schreef Ivo1985 het volgende:
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt wanneer de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur dicht bij elkaar liggen. Dat bereik je met een hoog debiet, als het water snel door de vloer stroomt kan het niet zo veel afkoelen. En dat hoge debiet is weer makkelijker haalbaar met korte groepen en/of dikkere leidingen.
Daarom wordt bij standaard 16mm vloerverwarming slangen een lengte van maximaal 100m per groep aangehouden, liefst iets minder.
Belangrijker om rekening mee te houden, is de leiding tussen verwarmingstoestel en verdeler. Bij vloerverwarming op de cv-ketel wordt in de vloerverwarming verdeler doorgaans heet water van de cv aanvoer (60 graden of warmer) gemengd met lauw retour water vanuit de vloerverwarming. Zodat water van ca 30-35 graden de vloer in gepompt wordt. Voor veel liter water van 35 graden heb je dan maar een beetje water van 60 graden nodig. Dat kun je met een relatief dunne leiding aanvoeren.
Maar met een warmtepomp wordt er in de vloerverwarming verdeler niets meer gemengd. Er moet dan veel water van 35 graden vanaf de warmtepomp naar de verdeler om nog een hoog debiet door de vloer te kunnen handhaven. Daarvoor heb je tussen de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp een flinke leiding-diameter nodig.
Die verdeler is later makkelijk aan te passen (of gewoon het mengventiel op maximale temperatuur zetten, dan wordt er nauwelijks gemengd). Maar de leiding tussen verdeler en warmtepomp aanpassen is achteraf niet altijd even makkelijk.
Dat is wel apart, want met 28mm kom ik bij 6 kW op 0.3 m/s uit en bij 10 kW op 0,56 m/s uit en de maximale snelheid mag 2 m/s zijn.quote:Op zondag 24 oktober 2021 10:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor een 6 tot 10 kW warmtepomp wordt door NIBE een leiding diameter van 28mm geadviseerd. Ga je over de 10kW heen, dan wordt zelfs al 35mm geadviseerd. Die diameter geldt tot aan de eerste aftakking.
Een 22mm buis voor alleen de vloerverwarmingverdeler voor 60m2 vloer en misschien één radiator/convector zal nog voldoende zijn. Maar het stuk vanaf de warmtepomp naar de aftakking wordt dus een dikkere leiding voor aangeraden.
Zelf heb ik direct onder de warmtepomp al een aftakking gemaakt voor met één leiding naar de verdeler van de convectoren (bovenverdieping) en één leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.
Je warmtepomp werkt gewoon op opentherm, de warmtepomp zal dus geen security updates krijgen. De slimme thermostaat, goede vraag. Ik verwacht dat het per producent zal verschillen (kut antwoord I know). Mijn advies zal bij al deze ellende ook zijn om uitgaande verbindingen te blokkeren. Mijn plugwise apparatuur doet dat best keurig.quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:05 schreef stavromulabeta het volgende:
De kogel is door de kerk, ik ga voor een hybride warmtepomp. Ik kwam er alleen achter dat ik dan ook veroordeeld ben tot een slimme thermostaat en een slimme warmtepomp.
Wat me dan weer verbaast is dat ik nergens informatie kan vinden over de End-of-Life/End-of-Support van deze dingen. Als ik een router van 150 euro koop, krijg ik netjes informatie tot wanneer er securitypatching plaatsvindt. Bij een warmtepomp van duizenden euro's en een levensduur van >10 jaar, is dat kennelijk teveel gevraagd.
Heeft iemand toevallig al eens hierin zitten graven?
Ik zou namelijk het liefst 'domme' technologie willen hebben of op zijn minst een fabrikant die garanties kan geven omtrent zijn serviceduur.
Als het gewoon OpenTherm is, zou mijn huidige domme Honeywell Touch-thermostaat ook gewoon moeten werken.quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je warmtepomp werkt gewoon op opentherm, de warmtepomp zal dus geen security updates krijgen. De slimme thermostaat, goede vraag. Ik verwacht dat het per producent zal verschillen (kut antwoord I know). Mijn advies zal bij al deze ellende ook zijn om uitgaande verbindingen te blokkeren. Mijn plugwise apparatuur doet dat best keurig.
Welk merk was dat?quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom moet je een slimme thermostaat?
De warmtepomp in mijn vorige woning was 'dom' en offline. En ook gewoon aan een tweede warmtebron te koppelen, dus in hybride opstelling te gebruiken.
Onderhoud op afstand kunnen ze mij sowieso de boom inquote:Op woensdag 23 februari 2022 19:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als het gewoon OpenTherm is, zou mijn huidige domme Honeywell Touch-thermostaat ook gewoon moeten werken.
Wat ik van de installateur begreep, is dat de warmtepomp de gas- en electriciteitstarieven nodig heeft om te kunnen kiezen tussen CV- en warmtepomp. En dat dus de reden is dat er in de warmtepomp smarte technologie in zit, zodat je ze via wifi kunt invoeren. Naast onderhoud op afstand.
Bij elk huis wat met vloerverwarming verwarmd wordt, kan dat probleemloos gecombineerd worden met een warmtepomp (all-electric, gasloos). Je moet dan alleen nog 'even' de juiste capaciteit voor de warmtepomp bepalen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik verwarm het huis nu met 60 graden. Straks vloerverwarming.
Moet zeker kunnen, de vraag is alleen welk vermogen warmtepomp je neer moet gaan zetten. Je kunt het vermogen berekenen wat je nodig hebt op basis van je verbruik in de huidige situatie, maar omdat je veel gaat veranderen (afgiftesysteem verandert, betere isolatie, meer m3) komt die schatting niet meer overeen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Een vraagje aan de kenners,
Ik heb een vrijstaande jaren 30 woning. Binnenkort grote verbouwing, aanbouw, dak vernieuwen met nieuwe pannen en 14cm pir er op.
Nu alleen nog spouw isolatie (rd 1.1 ofzo) zometeen dus goede dakisolatie en waarschijnlijk ook vloerisolatie van minimaal rd 4.
Nu denk ik er over een monoblock neer te zetten, en een warmtepomp boiler voor warm water. Ben ik voor ca 6k van t gas af.
Dit moet toch makkelijk kunnen of zie ik iets over t hoofd? En monoblock en boiler kan ik ook gewoon zelf installeren toch?
Ik heb exact ditzelfde en alleen oudewetse radiatoren en mijn monoblock doet het prima.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Een vraagje aan de kenners,
Ik heb een vrijstaande jaren 30 woning. Binnenkort grote verbouwing, aanbouw, dak vernieuwen met nieuwe pannen en 14cm pir er op.
Nu alleen nog spouw isolatie (rd 1.1 ofzo) zometeen dus goede dakisolatie en waarschijnlijk ook vloerisolatie van minimaal rd 4.
Nu denk ik er over een monoblock neer te zetten, en een warmtepomp boiler voor warm water. Ben ik voor ca 6k van t gas af.
Dit moet toch makkelijk kunnen of zie ik iets over t hoofd? En monoblock en boiler kan ik ook gewoon zelf installeren toch?
Cool. En dan een warmtepomp boiler voor warm water? Hoeveel kw monoblock heb je?quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb exact ditzelfde en alleen oudewetse radiatoren en mijn monoblock doet het prima.
Ik was netto ook 6k kwijt.
Thanks! Ben zeer benieuwd hoe dat bevalt.quote:Op woensdag 23 februari 2022 23:08 schreef Erik het volgende:
[..]
Moet zeker kunnen, de vraag is alleen welk vermogen warmtepomp je neer moet gaan zetten. Je kunt het vermogen berekenen wat je nodig hebt op basis van je verbruik in de huidige situatie, maar omdat je veel gaat veranderen (afgiftesysteem verandert, betere isolatie, meer m3) komt die schatting niet meer overeen.
Ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. Maar ga het proberen met een 9kW Panasonic monobloc, toevallig een uur geleden besteld. Gaat voor ongeveer een km aan slang de vloer in, 800meter 18x2 buis, rest is 16x2 buis die ik infrees. Korte groepen maken, werd hierboven ook al genoemd zag ik. Mocht de 9kW te krap blijken na een winter draaien dan gaat 'ie MP op en komt er een zwaardere. Na een jaar kun je weer subsidie aanvragen begreep ik, dus dat is financieel geen ramp.
Als je nog tips wil over aansluitmateriaal, laat maar weten. Ik haal het aansluitmateriaal allemaal uit Duitsland, scheelt veel geld (32mm buis, perskoppelingen).
Mijn monoblock doet alles en het is een 5kw block.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:23 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Cool. En dan een warmtepomp boiler voor warm water? Hoeveel kw monoblock heb je?
Ik had hem ook op het dak en mijn buurman stond direct aan de deur omdat zijn servies rammelde in de kastjes... Dempers geplaatst, niks hielp.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 08:44 schreef Seven. het volgende:
Woensdag wordt onze all-electric 8kw warmtepomp geplaatst. Buitenunit staat al op het dak, heel benieuwd hoe dit straks bevalt.
We gaan het zien.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik had hem ook op het dak en mijn buurman stond direct aan de deur omdat zijn servies rammelde in de kastjes... Dempers geplaatst, niks hielp.
Ik hoorde ook een hele ziekmaakde monotoom gebrom in mijn huis waar ik helemaal gek van werd.
Daarna op de grond geplaats ten alles was opgelost.
dat had ik ookquote:
ik heb ook interesse in een installateur in Noord Holland maar dan voor een lucht water warmtepomp all electricquote:Op zaterdag 5 maart 2022 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand tips voor installateurs in de regio Noord-Holland die ook advies kunnen geven over een aardwarmtepomp?
Ons huis uit 1964 hebben we volledig geïsoleerd (dak, muren, vloer, beglazing) en we hebben overal vloerverwarming laten leggen waardoor we het huis nu al op een lage temperatuur kunnen verwarmen. Ook hebben we zonnepanelen. De cv-ketel kan nog wel een aantal jaren mee, maar gezien de toestand in de wereld willen we de aanschaf van een warmtepomp prioriteren. Ik neig naar een aardwarmtepomp omdat we vrijstaand wonen en rondom het huis de ruimte ervoor hebben, al is het ook weer niet genoeg ruimte voor een volledig horizontaal systeem. Door de voorkeur voor een aardwarmtepomp lijkt de keuze in installateurs beperkter.
Ik zit nog met allerlei vragen.
- Is een aardwarmtepomp wel mogelijk gezien de grond waar we op wonen (veengrond en hoge grondwaterstand)? Misschien moeten we aan een grondwaterwarmptepomp denken? Hoe diep mag er worden geboord? Is een warmtekorf misschien een optie?
- Wat voor materiaal wordt er gebruikt en kan het wel goed in onze tuin komen?
- Is het technisch en juridisch mogelijk om met buren samen een put te slaan in een van onze tuinen?
- Hebben we wel genoeg ruimte voor de installatie? Binnenshuis hebben we weinig ruimte: in het cv-hok past niet veel meer dan een cv-ketel. We hebben een kelder die mogelijk geschikt is, maar de stahoogte is beperkt omdat het grotendeels een kruipkelder is. We hebben een grote garage, maar die is gescheiden van het huis, er lopen geen leidingen en de garage is niet geïsoleerd.
Ik zoek dus een installateur die over al deze vragen mee kan denken. Ik sta ook open voor andere volledig elektrische systemen. Een hybride warmtepomp neem ik liever niet, maar als dat een goede optie is voor de komende 5-10 jaar tot er nieuwe systemen zijn die bijv. compacter zijn, dan sta ik daar wel voor open.
sterkte met het vinden van 1. Laatst hoorde ik dat er een gemiddelde wachttijd is van ca 8 maanden. Ik vind dat zelf heel kort, maar het zal wel per regio verschillen.quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:09 schreef catwizzel het volgende:
[..]
ik heb ook interesse in een installateur in Noord Holland maar dan voor een lucht water warmtepomp all electric
Als het 8 maanden is tot installatie, vind ik dat niet zo'n punt. Ik wil alleen niet 8 maanden wachten op een advies en offerte (maar ja, in deze markt heb ik niet zoveel te willen).quote:Op zaterdag 5 maart 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sterkte met het vinden van 1. Laatst hoorde ik dat er een gemiddelde wachttijd is van ca 8 maanden. Ik vind dat zelf heel kort, maar het zal wel per regio verschillen.
Ik weet er geen 1 die nog opdrachten accepteert.
Even ter verduidelijking over gasaansluitingen: het heeft er niets mee te maken of op locatie A of B nog wel gasleidingen worden gelegd, het heeft alles te maken met de datum van de aanvraag van de omgevingsvergunning:quote:Op maandag 7 maart 2022 10:56 schreef Duconda het volgende:
Sinds kort hebben wij een optie op een bouwkavel. Op de betreffende plek worden geen gasleidingen meer gelegd dus als alles doorgaat en we daar gaan bouwen moeten we aan de warmtepomp. We hebben inmiddels overleg gehad met een aannemer die het huis sleutelklaar op kan leveren. Dit houdt dus in incl. warmtepomp, zonnepanelen etc.
Ik heb alleen nog wat twijfels over zijn advies met betrekking tot de warmtepomp en de zonnepanelen. Hij gaf aan (zoals hier ook wel wordt genoemd) dat bij een grondwarmtepomp op den duur de werking terugloopt. Op mijn opmerking dat dit te vertragen was door in de zomer het systeem te laten koelen kreeg ik alleen een verhaal over dat ik het niet moest zien als een airco (dat weet ik daar was het mij ook niet om te doen) Hij had dus meer vertrouwen in een luchtwarmtepomp. Verder gaf hij aan dat ze (op het formaat huis dat wij willen) standaard 11 zonnepanelen leggen. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn voor de stroomvoorziening incl. de warmtepomp. Nu hebben wij op dit moment 12 panelen (recht op het zuiden) die voldoende is voor onze situatie nu (verwarmen en koken op gas)
Wat is jullie mening hierover?
En iets concreter; kan ik (in grote lijnen) de gewenste capaciteit van een warmtepomp (en eventueel dan ook van de zonnepanelen) bepalen van een nog te bouwen woning (dus isolatie naar huidige maatstaven)?
Het gaat om een vrijstaande woning, 2 woonlagen (+vliering) met in totaal zo'n 200m2 woonoppervlakte.
Advies en offerte heb ik hier binnen 2 weken kunnen regelen (bij 2 partijen).quote:Op maandag 7 maart 2022 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als het 8 maanden is tot installatie, vind ik dat niet zo'n punt. Ik wil alleen niet 8 maanden wachten op een advies en offerte (maar ja, in deze markt heb ik niet zoveel te willen).
Thanks, voor je antwoord. Het bevestigt sowieso mijn gevoel over de zonnepanelen. Qua warmtepomp neig ik naar een grondwarmtepomp. Ik heb (buiten de prijs) nog geen goede argumenten gehoord/gelezen om voor een luchtwarmtepomp te gaan.quote:Op maandag 7 maart 2022 11:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Even ter verduidelijking over gasaansluitingen: het heeft er niets mee te maken of op locatie A of B nog wel gasleidingen worden gelegd, het heeft alles te maken met de datum van de aanvraag van de omgevingsvergunning:
Als de omgevingsvergunning voor 1 juli 2018 was aangevraagd kun je nog een gasaansluiting hebben, als de omgevingsvergunning na 1 juli 2018 aangevraagd is niet.
In onze nieuwbouwwijk betekent dat dat vrijwel alle woningen die projectmatig gebouwd zijn gas hebben en de vrije kavels niet.
Uitzondering voor de paar projectmatig gebouwde woningen waarvoor dus niet voor 1 juli 2018 een omgevingsvergunning was aangevraagd.
Onze buren (projectbouw) hebben gas, wij (vrije kavel) hebben geen gas, er liggen gewoon gasleidingen, de overburen hebben ook gas, alleen wij en de buren aan de andere kant niet, want vrije kavels en een omgevingsvergunning van na 1 juli 2018.
Overigens had dat in mijn geval niet uitgemaakt, want ook als ik wel een gasaansluiting had kunnen hebben was ik voor een warmtepomp gegaan.
Overigens hebben wij wel een grondgebonden warmtepomp, dat vond de aannemer vanwege de kosten wat zonde, die 15K extra kon ik immers niet meer uitgeven aan een veranda of dakkapel.
Laat je mbt het soort warmtepomp adviseren door een installateur en niet door de aannemer die er belang bij heeft je de goedkoopste optie te leveren, want als je het geld wel hebt voor die grondgebonden pomp dan heeft hij liever dat je dat geld aan het huis uitgeeft.
Oh, en we hebben 21*330wp aan zonnepanelen, ZZW zonder schaduw, daar redden we het wel mee. 12 vind ik wat karig voor zo'n formaat huis.
Ga eens rondlopen in een wijk met vergelijkbare huizen en ga zonnepanelen tellen.
Hier tel ik er bij vergelijkbare huizen overal minstens 20.
Ik heb het idee dat het sterk afhangt van de regio, maar 8 maanden wachten op advies en offerte lijkt mij niet realistisch, dat moet veel sneller kunnen.quote:Op maandag 7 maart 2022 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als het 8 maanden is tot installatie, vind ik dat niet zo'n punt. Ik wil alleen niet 8 maanden wachten op een advies en offerte (maar ja, in deze markt heb ik niet zoveel te willen).
Het is geen 2018 meer natuurlijk, toen je nog wel binnen 3 maanden ergens terecht kon.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het sterk afhangt van de regio, maar 8 maanden wachten op advies en offerte lijkt mij niet realistisch, dat moet veel sneller kunnen.
Buiten de veel lagere prijs zijn die er ook eigenlijk niet, zeker bij zo'n forse woning, waarbij je het niet redt met een kleine buitenunit die in een schoorsteen past.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:18 schreef Duconda het volgende:
[..]
Thanks, voor je antwoord. Het bevestigt sowieso mijn gevoel over de zonnepanelen. Qua warmtepomp neig ik naar een grondwarmtepomp. Ik heb (buiten de prijs) nog geen goede argumenten gehoord/gelezen om voor een luchtwarmtepomp te gaan.
Speelt prijs geen rol voor je?quote:Op maandag 7 maart 2022 12:18 schreef Duconda het volgende:
[..]
Thanks, voor je antwoord. Het bevestigt sowieso mijn gevoel over de zonnepanelen. Qua warmtepomp neig ik naar een grondwarmtepomp. Ik heb (buiten de prijs) nog geen goede argumenten gehoord/gelezen om voor een luchtwarmtepomp te gaan.
Wat ik zelf lastig vind is de afweging tussen hoe groot de investering nu mag zijn en hoelang ik daarvan hoop te kunnen profiteren. Als ik nu één keer 20-25k neerleg voor een systeem dat goed werkt, m'n vaste laten sterk drukt en waar ik de rest van m'n leven niet meer over na hoef te denken, dan vind ik dat een aantrekkelijke optie. Maar ik vrees dat er nog allerlei nieuwe ontwikkelingen gaan komen waardoor ik over een jaar of 5 al spijt heb van m'n investering. Van die 25k kan ik veel andere leuke dingen doen.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:
Echter, met de kennis van nu zou ik dezelfde keuze maken en als ik morgen een nieuw huis zou gaan bouwen komt er weer een grondgebonden warmtepomp, ook als dat weer betekent dat de veranda moet wachten omdat daar voor gespaard moet worden.
Als je een huis gaat bouwen moet je bij keuzes vooral de afweging maken in "wat kan alleen maar nu" en "wat kan ooit later vrij makkelijk en/of betaalbaar gerealiseerd worden".
Daar ben ik ook benieuwd naar: in hoeverre kan een hybride warmtepomp aan de verwarmingsbehoefte voldoen?quote:Op maandag 7 maart 2022 15:07 schreef skrn het volgende:
Wel zou ik gewoon al het verwarmen dan via de warmtepomp moeten doen. Kan me niet voorstellen dat met deze wintertemperaturen zo'n hybride gas bij moet geven.
Dus als ik het goed begrijp verdient een duurdere grondwarmtepomp zich over de levensduur niet terug? Want dat veranderd de zaak wel enigszins. Ik maak mijn keuze toch wel met mijn portemonnee in mijn achterhoofd. De plaatsing van een buitenunit is bij ons niet zo van belang. Er is ruimte genoeg om die uit het zicht te plaatsen.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Buiten de veel lagere prijs zijn die er ook eigenlijk niet, zeker bij zo'n forse woning, waarbij je het niet redt met een kleine buitenunit die in een schoorsteen past.
Maar het is een hoop extra geld en in feite haal je dat wat lagere stroomverbruik tov een lucht/water warmtepomp er eigenlijk niet uit, zeker niet met wat extra zonnepanelen en zolang je nog kunt salderen.
Echter, met de kennis van nu zou ik dezelfde keuze maken en als ik morgen een nieuw huis zou gaan bouwen komt er weer een grondgebonden warmtepomp, ook als dat weer betekent dat de veranda moet wachten omdat daar voor gespaard moet worden.
Als je een huis gaat bouwen moet je bij keuzes vooral de afweging maken in "wat kan alleen maar nu" en "wat kan ooit later vrij makkelijk en/of betaalbaar gerealiseerd worden".
Ik weet ook niet of ik deze keuze in een bestaande situatie zou maken, juist omdat je er dan niet omheen kunt bouwen, zoals hier in feite wel gedaan is: achter de koof in de keuken en logeerkamer lopen de buizen van de warmtepomp (en vloerverwarming) en vervolgens naar buiten naar waar er geboord is.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik zelf lastig vind is de afweging tussen hoe groot de investering nu mag zijn en hoelang ik daarvan hoop te kunnen profiteren. Als ik nu één keer 20-25k neerleg voor een systeem dat goed werkt, m'n vaste laten sterk drukt en waar ik de rest van m'n leven niet meer over na hoef te denken, dan vind ik dat een aantrekkelijke optie. Maar ik vrees dat er nog allerlei nieuwe ontwikkelingen gaan komen waardoor ik over een jaar of 5 al spijt heb van m'n investering. Van die 25k kan ik veel andere leuke dingen doen.
Daardoor denk ik dan weer: moet ik niet gewoon bescheiden op een hybride warmtepomp inzetten zodat ik nu zo weinig mogelijk kwijt ben aan aanpassingen en toch bespaar op gas? Volgens een berekening van VEH zouden we met een hybride warmtepomp besparen op iets minder dan 50% van onze gaskosten; dat vind ik dan weer erg weinig. En zo blijf ik maar heen en weer gaan tussen de diverse opties.
Ik kan me trouwens voorstellen dat dat voor een nieuwbouwproject anders is. Ik vind het rekening houden met bestaande installaties en beschikbare ruimte ingewikkeld.
Ten opzichte van een lucht/water warmtepomp?quote:Op maandag 7 maart 2022 15:12 schreef Duconda het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp verdient een duurdere grondwarmtepomp zich over de levensduur niet terug? Want dat veranderd de zaak wel enigszins. Ik maak mijn keuze toch wel met mijn portemonnee in mijn achterhoofd. De plaatsing van een buitenunit is bij ons niet zo van belang. Er is ruimte genoeg om die uit het zicht te plaatsen.
Zeer zeker wel, ik ging ervanuit dat de hogere prijs terug verdient zou worden.. Ik begreep echter net uit een andere post dat dit niet het geval is.quote:
Ik heb er tijdens onze verbouwing wel over nagedacht, maar toen was het nog moeilijker om me een beeld te vormen van een toekomstige oplossing. Had ik dan ergens ruimte op moeten offeren voor een mogelijk toekomstig scenario? Het is niet alsof we zeeën van ruimte hadden die we konden reserveren voor een toekomstige warmtepomp. Bovendien wist ik toen nog niks over ons verbruik, het effect van isolatiemaatregelen en waar geluidsoverlast vandaan zou kunnen komen.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:13 schreef Leandra het volgende:
Je moet ook bedenken waar je boilervaten kunt en wilt neerzetten, die kosten een hoop ruimte ook en die zou ik bijvoorbeeld niet op een houten zoldervloer zetten.
Onze vloerverwarmingverdeler op de begane grond zorgde voor een irritante trilling en daar heb ik een paar dagen flink van gebaald. Gelukkig viel dat snel op te lossen met het plaatsen van rubbers, maar op geluidsoverlast zit ik in ieder geval totaal niet te wachten! Ik was allang blij dat we van het ventilatiesysteem in onze nieuwbouwwoning af waren dat ik maar bleef horen.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:20 schreef Leandra het volgende:
Dus ook hier weer de tip: ga rondlopen in een nieuwbouwwijk met vergelijkbare woningen en kijk wat je hoort van de warmtepompen, liefst op een koude dag zonder zon.
Dat is gewoon altijd lastig, nou hebben jullie nog een enorme garage waar je ruimte zou kunnen opofferen, maar hoe krijg je warm water dan weer warm naar het huis, dat moet je dan ook al ultragoed isoleren.quote:Op maandag 7 maart 2022 15:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb er tijdens onze verbouwing wel over nagedacht, maar toen was het nog moeilijker om me een beeld te vormen van een toekomstige oplossing. Had ik dan ergens ruimte op moeten offeren voor een mogelijk toekomstig scenario? Het is niet alsof we zeeën van ruimte hadden die we konden reserveren voor een toekomstige warmtepomp. Bovendien wist ik toen nog niks over ons verbruik, het effect van isolatiemaatregelen en waar geluidsoverlast vandaan zou kunnen komen.
Ik sta er dus wel achter dat we geen ruimte hebben geserveerd, maar het is er helaas niet veel eenvoudiger op geworden. Wat me daarbij opvalt is dat er bijzonder weinig gebruiksvriendelijke informatie is voor mensen die meer willen weten dan het standaardriedeltje.
Heel toevallig heb ik met dat bijltje gehakt (of m'n installateur).quote:Op maandag 7 maart 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is gewoon altijd lastig, nou hebben jullie nog een enorme garage waar je ruimte zou kunnen opofferen, maar hoe krijg je warm water dan weer warm naar het huis, dat moet je dan ook al ultragoed isoleren.
Is je garage geïsoleerd of is het daar 's winters gewoon koud?quote:Op maandag 7 maart 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heel toevallig heb ik met dat bijltje gehakt (of m'n installateur).
Woning met vrijstaande garage in het verlengde van de oprit.
- buiten-unit warmtepomp staat achter de garage
- binnen-unit warmtepomp hangt in de garage
- buffervat staat in de garage
- boilervat (voor warm water) staat in de bijkeuken
- er zijn 4 loze mantelbuizen ingegraven tussen bijkeuken en garage
- door die mantelbuizen lopen alle stroomkabels en de geïsoleerde (!) Uponor CV-buizen
Afstand voor drinkwater naar de keuken is hierdoor heel kort, het boilervat staat op dezelfde plek als waar de oude CV-ketel ooit hing.
Het graafwerk, dichtgooien en bestraten lijkt mss erg ingrijpend maar in feite zit daar maar ~5 manuren in.
De foto's zijn al vaker voorbij gekomen maar speciaal voor de nieuwelingen hier
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De vloer en muren zijn geïsoleerd en hij heeft een kruipruimte.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is je garage geïsoleerd of is het daar 's winters gewoon koud?
Oh, dat valt me nog mee, die van ons is enkelsteens en op zand maar tegen het huis aan en ik heb de vloerverwarming daar maar uitgezet, want dan gaat het wel heel hard, maar ik heb nog geen 5 graden op die thermostaat gezien.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De vloer en muren zijn geïsoleerd en hij heeft een kruipruimte.
Dak is niet geïsoleerd.
De laagste temperatuur die ik in de winter heb gezien is 5 graden Celsius.
Heb je een bad?quote:Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef zijle het volgende:
Wij zitten deze week met projectaannemer over meerwerk voor nieuwbouwwoning, een van de opties is het boilervat vergroten van 200l naar 300l. Is dit een no-brainer, of is die 200l (in de praktijk iets minder) voldoende met de wetenschap dat we geen grootverbruikers zijn qua warm water? Ik denk dat we het sowieso wel doen aangezien dit achteraf een nog kostbaardere aanpassing is, maar ik zou echt geen idee hebben wat een doorsnee gezin verbruikt.
ik heb er 1 van 200L en 1 van 80L in serie en met 5 personen gaat dit primaquote:Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef zijle het volgende:
Wij zitten deze week met projectaannemer over meerwerk voor nieuwbouwwoning, een van de opties is het boilervat vergroten van 200l naar 300l. Is dit een no-brainer, of is die 200l (in de praktijk iets minder) voldoende met de wetenschap dat we geen grootverbruikers zijn qua warm water? Ik denk dat we het sowieso wel doen aangezien dit achteraf een nog kostbaardere aanpassing is, maar ik zou echt geen idee hebben wat een doorsnee gezin verbruikt.
die had ook mijn voorkeur in 2017 maar ik kon geen enkele installateur vinden die deze kon installeren. Een nibe en een nefit waren de enige die konden. Uiteindelijk een nefit gekozen. Deze haalt trouwens ook zonder problemen 60 graden als het buiten -5 graden is. Kouder kan wellicht ook, maar dat heb ik niet kunnen testen.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Samen met een kennis hebben we inmiddels vele merken hybrides geplaatst.
We hebben zwaar de voorkeur voor Mitsubishi ecodan (of zubadan) split systemen omdat deze itt de concurrentie moeiteloos 60C water halen.
Zeker bij de niet perfect geïsoleerde woningen een pre.
Dank! Dit is heel nuttig. Dat ingraven zou hier niet eens zo problematisch zijn, want op dit moment ligt alles al open.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heel toevallig heb ik met dat bijltje gehakt (of m'n installateur).
Woning met vrijstaande garage in het verlengde van de oprit.
- buiten-unit warmtepomp staat achter de garage
- binnen-unit warmtepomp hangt in de garage
- buffervat staat in de garage
- boilervat (voor warm water) staat in de bijkeuken
- er zijn 4 loze mantelbuizen ingegraven tussen bijkeuken en garage
- door die mantelbuizen lopen alle stroomkabels en de geïsoleerde (!) Uponor CV-buizen
Afstand voor drinkwater naar de keuken is hierdoor heel kort, het boilervat staat op dezelfde plek als waar de oude CV-ketel ooit hing.
Het graafwerk, dichtgooien en bestraten lijkt mss erg ingrijpend maar in feite zit daar maar ~5 manuren in.
De foto's zijn al vaker voorbij gekomen maar speciaal voor de nieuwelingen hier
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als het vriest, draait je warmtepomp ook dus heel veel zal er niet bevriezen.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank! Dit is heel nuttig. Dat ingraven zou hier niet eens zo problematisch zijn, want op dit moment ligt alles al open.
Onze garage is dus niet geïsoleerd, maar het is er volgens mij nog nooit kouder geweest dan 3 graden Celsius. En om bevriezen te voorkomen zou je er misschien ook een vorstkacheltje naast kunnen zetten?
Ben even benieuwd naar welke setup dit is.quote:Op maandag 14 maart 2022 15:26 schreef zoz het volgende:
Hier net een all electric Daikin atherma 3 laten installeren. 230 ltr. watertank. Ben benieuwd of het voldoende zal zijn met ons vieren.
Jammer dat ik tot volgende winter moet wachten om echt te kunnen zien hoe hij presteert als het goed aan het vriezen is.
Modelnummer EHVX08S23EJ6V 8KWquote:Op maandag 14 maart 2022 15:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben even benieuwd naar welke setup dit is.
Heb je type nummers/vermogens?
Ben ook heel benieuwd hoe het bevalt en hoe het warmwater is.
Ok top.quote:Op maandag 14 maart 2022 16:25 schreef zoz het volgende:
[..]
Modelnummer EHVX08S23EJ6V 8KW
Het warmwater is prima tot nu toe.
In de Daikin onecta app lees ik dat het 53 graden is.
475 m3 volume.quote:Op maandag 14 maart 2022 17:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ok top.
Hoe groot is je huis?
En ben wel benieuwd hoe dat gaat bevallen verder
Zover ik weet zijn de CV-ketels prima en komen de warmtepompen van Mitsubishi dus je zal je er geen buil aan vallen, ik dacht zo uit het hoofd dat ze een 5kW en 8kW uitvoering hebben.quote:Op donderdag 17 maart 2022 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp?
Wij zijn begonnen met overwegen of dit iets voor ons is. Een installateur waar we bekend mee zijn biedt deze pomp aan.
Dat ligt er aan hoeveel water er tijdens de werkzaamheden uit je verwarmingssysteem gehaald is en hoe goed je verwarmingsinstallatie daarna ontlucht is.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 01:06 schreef zoz het volgende:
Mijn daikin altherma 3 is sinds hij een week geleden geïnstalleerd is voor de derde keer gezakt in druk (0.7 bar). Ik zal hem morgen voor de derde keer bijvullen. Is dit normaal?
Ik heb voor en na het bijvullen rondom de vv verdeler en binnenunit wp gekeken of er water lekt. Niks kunnen zien. Ik ga zo maar eens bijvullen.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 07:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoeveel water er tijdens de werkzaamheden uit je verwarmingssysteem gehaald is en hoe goed je verwarmingsinstallatie daarna ontlucht is.
In of bij de meeste nieuwe ketels en warmtepompen worden tegenwoordig automatische ontluchters geplaatst. Als je systeem na de werkzaamheden aan de installatie niet goed ontlucht is, dan zal op het moment dat de boel draait langzaam maar zeker die lucht meegevoerd worden door het stromende water en dan via je automatische ontluchters het systeem verlaten. Dan heb je drukverlies.
Maar als dit drukverlies blijft plaatsvinden, dan heb je ergens een lekkage in het systeem.
Waarom een hybride wp?quote:Op donderdag 17 maart 2022 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp?
Wij zijn begonnen met overwegen of dit iets voor ons is. Een installateur waar we bekend mee zijn biedt deze pomp aan.
Omdat er nu geen ruimte is voor een boiler en omdat we de komende jaren geen geld hebben voor een andere warmtepomp in verband met andere verbouwingskosten.quote:
Energiebespaarlening een optie?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Omdat er nu geen ruimte is voor een boiler en omdat we de komende jaren geen geld hebben voor een andere warmtepomp in verband met andere verbouwingskosten.
Over 10 jaar is de huidige cv-ketel afgeschreven en dan gaan we weer groot verbouwen. Dat is voor ons een beter moment om volledig van het gas af te gaan. Dat is helaas de keuze die we moeten maken
Nee, dat is geen optie.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Energiebespaarlening een optie?
De maandkosten zijn vaak lager dan je energie kosten.
Eigenlijk geen tijd voorquote:Op donderdag 17 maart 2022 07:42 schreef Seven. het volgende:
@:Koevlaas2
Dot topic hoort wel in jouw postgeschiedenis.
dat is exclusief installatie dan neem ik aan?quote:Op zondag 20 maart 2022 19:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Warmtepompen zitten nu zo op 6 maanden levertijd.
En het wordt nog veel langer.
Ja klopt,quote:Op zondag 20 maart 2022 21:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is exclusief installatie dan neem ik aan?
Hoe is deze cop berekend?quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Zo, ik heb gisteren eindelijk ontdekt waar ik het stroomverbruik en de afgegeven warmte van de warmtepomp terug kan vinden, gelijk een excel aangemaakt met grafiekjes (stroomverbruik, afgegeven warmte en COP)![]()
Dit jaar is het lekker stabiel met een COP van gemiddeld 6,373 (hoogste 6,405 laagste 6,311 maar het jaar is nog jong).
Vorig jaar was drama uiteraard, nieuw, vochtig huis, vloerdroogstand de eerste maand, dus de COP varieert vorig jaar van 2,989 tot 7,797 en komt op een gemiddelde van 4,657 uit.
Ik ga er vanuit dat dat dit jaar wel beter zal zijn, geen idee of we over het hele jaar 6,3 gaan halen want oktober en november 2021 hebben ook wel een lage COP, dus even kijken hoe dat zich in het najaar ontwikkelt, misschien had ik de verwarming in de garage te laat uitgeschakeld.
Keurige COP's.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Zo, ik heb gisteren eindelijk ontdekt waar ik het stroomverbruik en de afgegeven warmte van de warmtepomp terug kan vinden, gelijk een excel aangemaakt met grafiekjes (stroomverbruik, afgegeven warmte en COP)![]()
Dit jaar is het lekker stabiel met een COP van gemiddeld 6,373 (hoogste 6,405 laagste 6,311 maar het jaar is nog jong).
Vorig jaar was drama uiteraard, nieuw, vochtig huis, vloerdroogstand de eerste maand, dus de COP varieert vorig jaar van 2,989 tot 7,797 en komt op een gemiddelde van 4,657 uit.
Ik ga er vanuit dat dat dit jaar wel beter zal zijn, geen idee of we over het hele jaar 6,3 gaan halen want oktober en november 2021 hebben ook wel een lage COP, dus even kijken hoe dat zich in het najaar ontwikkelt, misschien had ik de verwarming in de garage te laat uitgeschakeld.
Ik zit op ca 3,8 zonder tapwater en dat is hoger dan gemiddeld en velen geloven deze hoge cop niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Keurige COP's.
Ik doe hier (volgens opgaaf van m'n warmtepomp) een sCOP van 3,72 gemiddeld over 4 jaar met een veel en veel te grote warmtepomp die op 50% vermogen draait.
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zit op ca 3,8 zonder tapwater en dat is hoger dan gemiddeld en velen geloven deze hoge cop niet.
Grondgebonden ligt gemiddeld rond de 4,5 aan cop heb ik altijd begrepen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.
Dan kom je energetisch met een sCOP van 3.72 ongeveer op hetzelfde aan warmte uit (afwijking van ~10%), dus het zal wel ongeveer kloppen.
Maar Leandra heeft een grondgebonden warmtepomp en een vrijwel nieuwe woning, als ik het goed heb onthouden. Dan praat je over andere rendementen(en aanschafprijs)
sCOPquote:Op vrijdag 1 april 2022 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Grondgebonden ligt gemiddeld rond de 4,5 aan cop heb ik altijd begrepen.
Oh ja klopt, die haal ik nog weleens door elkaar. Mijn 3,8 is ook een jaargemiddeldequote:Op vrijdag 1 april 2022 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
sCOP
Zit net nog te kijken in de fabrieksopgave van M-E water water WP, sCOP gunstige conditie 4,1
Ah het is voor de maand maart. Dan snap ik hetquote:Op vrijdag 1 april 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afgegeven/geproduceerde warmte (verwarming plus water) gedeeld door stroomverbruik.
[ afbeelding ]
1685/264 = 6,383
Dat is voor de maand maart, de andere maanden heb ik op dezelfde manier berekend, en dan kom ik voor januari en februari op min of meer hetzelfde uit, vorig jaar is een totaal ander verhaal, want vloerdrogen enz.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah het is voor de maand maart. Dan snap ik het
Ja klopt, beiden.... de warmtepomp is een Nibe S1155-6 PC en het huis is net zo oud als de warmtepompquote:Op vrijdag 1 april 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.
Dan kom je energetisch met een sCOP van 3.72 ongeveer op hetzelfde aan warmte uit (afwijking van ~10%), dus het zal wel ongeveer kloppen.
Maar Leandra heeft een grondgebonden warmtepomp en een vrijwel nieuwe woning, als ik het goed heb onthouden. Dan praat je over andere rendementen(en aanschafprijs)
Jij hebt wel heel gunstige COP berekeningen, ergens klopt er daar iets niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja klopt, beiden.... de warmtepomp is een Nibe S1155-6 PC en het huis is net zo oud als de warmtepomp
Nou ja, in feite is de warmtepomp ouder, maar die is al op de vloerplaten op zolder gezet voor het dak erop ging.
Ik kom op de app overigens op 17.346 kWh verwarming en 2.598.6 kWh warm water, ik ga er vanuit dat de ontbrekende 1.800 kWh (21.744 - 19.944) in de koeling in juni/juli/aug gezocht moet worden, maar ik zal dit jaar in de gaten houden wat de kWh voor verwarming en warm water zijn en wat de warmtepomp zegt dat er afgegeven is.
[ afbeelding ]
Ik heb van iedere maand een afbeelding waar de afgegeven warmte en de verbruikte energie in staat, en gezien mijn totaalverbruik aan elektriciteit is er geen reden aan te nemen dat het verbruik niet zou kloppen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij hebt wel heel gunstige COP berekeningen, ergens klopt er daar iets niet.
Hoe weet je de afgifte van warmte, is dat iets wat Nibe inschat of zit er een Kamstrup achter?quote:Op vrijdag 1 april 2022 21:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb van iedere maand een afbeelding waar de afgegeven warmte en de verbruikte energie in staat, en gezien mijn totaalverbruik aan elektriciteit is er geen reden aan te nemen dat het verbruik niet zou kloppen.
De afbeelding in post #238 is van het scherm van de warmtepomp, de afbeelding in post #242 is van de app.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe weet je de afgifte van warmte, is dat iets wat Nibe inschat of zit er een Kamstrup achter?
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
De afbeelding in post #238 is van het scherm van de warmtepomp, de afbeelding in post #242 is van de app.
Op basis van de cijfers voor verwarming in de app hou ik de warmte sinds oktober bij, en als ik dan het verschil zie met de totale warmteafgifte volgens het scherm van de warmtepomp dan lijkt het verschil prima verklaarbaar met de cijfers voor warm water, maar dat heb ik dus niet apart bijgehouden.
Neemt niet weg dat de kWh verwarming en water in de app toch echt wel heel specifieke cijfers hebben, en die lijken samen ook gewoon overeen te komen met de cijfers op het energielogscherm op het apparaat.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.
Een echte warmtemeter zal je werkelijke COP kunnen aangeven
Klopt op zich, heel nauwkeurig is het niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.
Een echte warmtemeter zal je werkelijke COP kunnen aangeven
Joh, ik was allang blij dat ik vannacht eindelijk ontdekte dat ik de maanden uit het verleden ook kon vinden op het scherm op de warmtepomp zelf, die foto is vannacht letterlijk op dat tijdstip gemaakt....quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt op zich, heel nauwkeurig is het niet.
Maar een Kamstrup plaatsen als hobbyist is een beetje als een dure Fluke meter kopen om een knoopcel door te metenVooral de "beroepsidioten" zullen dat doen (met alle respect) maar voor een warmtepompje thuis een beetje overkill.
Uiteindelijk is het ook niet heel belangrijk: als je pomp mooie runs draait en je verbruik laag is dan is het prima.
Ja, je zou haast vergeten hoeveel vocht er nog in beton zit. Merk het bij m'n moeder nu ook wel waar een aanbouw geplaatst wordt. Ramen beslaan nog steeds van binnen terwijl de betonvloer er al 2 maand in ligt en er echt wel geventileerd wordt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Joh, ik was allang blij dat ik vannacht eindelijk ontdekte dat ik de maanden uit het verleden ook kon vinden op het scherm op de warmtepomp zelf, die foto is vannacht letterlijk op dat tijdstip gemaakt....
Het ging me er vooral om of ik kon zien dat de boel stabiliseert, want het huis was echt door en door nat, de schilders hebben weken nodig gehad omdat de boel niet overal droog was, en ik heb in het plafond in de woonkamer nog stukken die ze niet gedaan hebben omdat het plafond gewoon nog te vochtig was, en dat plafond is dus ook de vloer van de bovenverdieping, dus ik was erg benieuwd naar de verschillen, en dan zie je dat de boel vanaf december eigenlijk heel stabiel is, dus ik ga er vanuit dat het meeste vocht er inmiddels wel uitgestookt is.
Oh, dat is wel heel bar dan, ik heb nog nooit aan de binnenkant beslagen ramen gehad sinds we hier wonen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, je zou haast vergeten hoeveel vocht er nog in beton zit. Merk het bij m'n moeder nu ook wel waar een aanbouw geplaatst wordt. Ramen beslaan nog steeds van binnen terwijl de betonvloer er al 2 maand in ligt en er echt wel geventileerd wordt.
Wordt wel een stuk beter nu trouwens.
Idd met HR++ ook wel eens gehad dat het aan de buitenkant beslagen wasquote:Op vrijdag 1 april 2022 23:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, dat is wel heel bar dan, ik heb nog nooit aan de binnenkant beslagen ramen gehad sinds we hier wonen.
Wel aan de buitenkant (want triple glas) en dat triple glas werd ons zelfs afgeraden omdat de ramen dan beslaan, maar het oogt zo gezellig
Lekker old-skool beslagen ramen, maar dan aan de buitenkant terwijl het binnen comfortabel warm is.
Nee niet heel belangrijk, maar ik hoor vaak cop’s van mensen dan denk ik dat kan nooit.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt op zich, heel nauwkeurig is het niet.
Maar een Kamstrup plaatsen als WP-bezitter is een beetje als een dure Fluke meter kopen om een knoopcel door te metenVooral de "beroepsidioten" zullen dat doen (met alle respect) maar voor een warmtepompje thuis een beetje overkill.
Uiteindelijk is het ook niet heel belangrijk: als je pomp mooie runs draait en je verbruik laag is dan is het prima.
Hoe het met het meten van de eigen opwekking zit weet ik niet.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee niet heel belangrijk, maar ik hoor vaak cop’s van mensen dan denk ik dat kan nooit.
Ik denk dat veel apparaten de eigen opwekking nogal optimistisch weergeven.
Trouwens een Kamstrup wm heb je al voor onder de ¤100 via MP
Lijkt op een scamquote:Op woensdag 6 april 2022 16:18 schreef Kreator het volgende:
Is https://www.quatt.io/ hier wel eens besproken?
Ik vond het wel een interessant fenomeen en heb voor 99 euro het risico genomen om eens te kijken of er ook daadwerkelijk iets van komt.
Dacht ik ook maar de eigenaar heeft wel veel uitgelegd op tweakers.net.quote:
dat zou ik ook doen als ik een oplichter benquote:Op woensdag 6 april 2022 17:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dacht ik ook maar de eigenaar heeft wel veel uitgelegd op tweakers.net.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2112548
rond de 3,5 is toch realistisch?quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee niet heel belangrijk, maar ik hoor vaak cop’s van mensen dan denk ik dat kan nooit.
Ik denk dat veel apparaten de eigen opwekking nogal optimistisch weergeven.
Trouwens een Kamstrup wm heb je al voor onder de ¤100 via MP
Ik had het al opgezocht.quote:Op woensdag 6 april 2022 17:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dacht ik ook maar de eigenaar heeft wel veel uitgelegd op tweakers.net.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2112548
L/W wel ja, kan nog wel iets hoger.quote:Op woensdag 6 april 2022 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
rond de 3,5 is toch realistisch?
Een oud collega van me kan wss dit jaar nog een Hitatchi Yutaki geïnstalleerd krijgen, offerte net binnen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
De levertijden zijn inmiddels 2023.
Iemand met die ervaring?
In ieder geval voor de winter dus heeft hij geluk.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een oud collega van me kan wss dit jaar nog een Hitatchi Yutaki geïnstalleerd krijgen, offerte net binnen.
Maar zal na de bouwvak worden (wat op zich nog meevalt).
Levertijd bedoel je? Voor montage lijkt mij dit niet realistisch tenzij je eind 2023 bedoelt.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Iemand met die ervaring?
Bedoel je in het algemeen of voor een specifiek model? Wij hebben een levertijd van drie maanden en de buren van circa een half jaar.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Iemand met die ervaring?
Ik bestel Mitsubishi electric en Daikin maar krijg van de importeur geen levertijden doorquote:Op vrijdag 8 april 2022 13:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bedoel je in het algemeen of voor een specifiek model? Wij hebben een levertijd van drie maanden en de buren van circa een half jaar.
Nee, maar betreffende budget, kijk even of een duurzaamheidslening voor jou iets is. Het kan zomaar zijn dat je besparing hoger is dan de maandlasten.quote:Op zaterdag 9 april 2022 18:43 schreef MaJo het volgende:
Wij willen in de toekomst een warmtepomp maar nu nog geen budget voor. Wel laten we vloerverwarming door het hele huis leggen zodat we wat dat betreft al klaar zijn voor de toekomst. De huidige Cv-ketel is 16 jaar oud dus die willen we laten vervangen. Nu las ik iets over hybride cv ketels die ook op een warmtepomp aangesloten kunnen worden. Iemand hier ervaring mee?
Dat is zeker het uitzoeken waard, bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 9 april 2022 19:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, maar betreffende budget, kijk even of een duurzaamheidslening voor jou iets is. Het kan zomaar zijn dat je besparing hoger is dan de maandlasten.
Verder: Ik zit vol smacht te wachten op m'n Extensia AI6 met een Fujitsu WOYA060KLT buitenunit. Ik kan echt niet wachten.
Afhankelijk van je regio kan het snel voordeliger zijn dan extra aflossen op je hypotheek en als je dat wil kan je er potentieel hra op krijgenquote:Op zaterdag 9 april 2022 20:31 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is zeker het uitzoeken waard, bedankt voor de tip
Ja kut. Wij hebben er een. Gaat er weer uit. Komt een nibe full electric voor terug. Wel 2x zo duur maar beter in een keer goed als een keer half.quote:Op zaterdag 9 april 2022 18:43 schreef MaJo het volgende:
Wij willen in de toekomst een warmtepomp maar nu nog geen budget voor. Wel laten we vloerverwarming door het hele huis leggen zodat we wat dat betreft al klaar zijn voor de toekomst. De huidige Cv-ketel is 16 jaar oud dus die willen we laten vervangen. Nu las ik iets over hybride cv ketels die ook op een warmtepomp aangesloten kunnen worden. Iemand hier ervaring mee?
Dat niet maar wij hadden hetzelfde probleem. We hebben dus een ketel gehuurd met gaslos garantie via de consumentenbond. Huur was 29 euro per maand, uiteindelijk 18 maanden gebruik van gemaakt en 250 euro betaald voor het verwijderen.quote:Op zaterdag 9 april 2022 18:43 schreef MaJo het volgende: