abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 24 juli 2021 @ 09:25:59 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200515589
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
Resistance is futile.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 09:33:08 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200515765
Ik neem deze even mee. Aan de hand van deze post een discussie over monoblock. En ons idee over 1 aanbieder voor panelen en pomp laten varen. Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.

quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 16:04 schreef Seven. het volgende:
Kick. @:Six. en ik verbouwen al jaren, en we sorteren voor op gasloos. Al gedaan:

Begane grond vloerverwarming
2e verdieping LTV
CV ketel van 1 jaar oud (huur met gasloos clausule dus daar kunnen we vanaf als we van het gas af gaan)
Laatste enkel glas vervangen door HR++
Na-isolatie van alle gevels

Nog doen:
1e verdieping vloerverwarming volgend jaar
Mechanische ventilatie komt volgend jaar
Vloerisolatie in de kruipruimte
Plat dak vernieuwen voor we er zonnepanelen op ploffen

Dus eigenlijk wilden we de warmtepomp en zonnepanelen over een jaar of 5 doen. Maar als we nu toch weer serieus gaan verbouwen is het een kwestie van 10-12k reserveren in het budget hiervoor. Kan best zijn dat het allemaal nu niet in het budget past maar dan kunnen we in ieder geval in deze verbouwing zorgen dat we alle voorbereidingen aftikken.

En nou inlezen.
Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.

Dit vond ik wel een goeie link:
https://www.milieucentraa(...)lektrisch-verwarmen/

quote:
Vind een vakkundig bedrijf
Er zijn veel bedrijven die warmtepompen installeren. Het is een opkomende markt. Via QBIS.nl kun je eenvoudig een vakbekwame installateur vinden (klik op de knop Duurzaam).
Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.
Resistance is futile.
pi_200516478
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 09:33 schreef Seven. het volgende:
Ik neem deze even mee. Aan de hand van deze post een discussie over monoblock. En ons idee over 1 aanbieder voor panelen en pomp laten varen. Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
[..]

Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.

Dit vond ik wel een goeie link:
https://www.milieucentraa(...)lektrisch-verwarmen/
[..]

Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.
Dit is ook een goede site:
https://warmtepomp-weetjes.nl

Om je beeld een beetje te verhelderen.
Het stelt eigenlijk geen ene fuck voor.
Gewoon zo goed als mogelijk isoleren.
Je verwarming geschikt maken zodat die op 45C nog goed verwarmt in de winter
En een warmtepomp plaatsen.

Meer ist niet.
Vakman pur sang
  zaterdag 24 juli 2021 @ 10:40:59 #4
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200517428
Warmtepomp is eigenlijk altijd de laatste stap die je neemt.

- warmteverlies beperken, ofwel: isolatie op orde krijgen (bespaart ook als je op gas verwarmt)
- afgiftesysteem op orde krijgen (bijvoorbeeld vloerverwarming, forse radiatoren, LTV-convectoren of een mix daarvan)
- test een winter lang of je met een aanvoer van 45 graden de hut warm kan houden (mocht het op de koudste dag niet lukken; een warmtepomp kan doorgaans wel terugvallen op een verwarmingselement en voor een paar dagen in het jaar kan dat prima)
- gelukt? Ga dan kijken naar een warmtepomp!

Hoeveel vermogen moet de warmtepomp hebben?
Een installateur kan dat meestal best aardig uitrekenen. Wil je er zelf een schatting voor maken dan is er de "koevlaas formule" (genoemd naar een gebruiker op het Tweakers forum).

Het huidige jaarverbruik in m3 aardgas doe je keer 8.
Het getal dat daar uitkomt deel je door 1650 en rond je af naar boven.

Voorbeeld:
( 1100m3 x 8 ) / 1650 = 5,33 dus dan zal een warmtepomp van zo'n 6kW ruwweg voldoende zijn.

Nu zal je misschien vragen "en de zonnepanelen dan?"
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf met een eigen terugverdientijd. Als je er ruimte en geld voor hebt is dat een prima investering (zeker vergeleken met de rente op de bank). Maar om je woning gasloos te maken heb je geen zonnepanelen nodig. Als je zonnepanelen legt is het wel handig om te kijken naar wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken (warmtepomp / EV / etc) maar als je dat (vanwege ruimtegebrek) niet kan leggen, leg dan wat je kwijt kan.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-07-2021 10:46:20 ]
pi_200519950
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is eigenlijk altijd de laatste stap die je neemt.

- warmteverlies beperken, ofwel: isolatie op orde krijgen (bespaart ook als je op gas verwarmt)
- afgiftesysteem op orde krijgen (bijvoorbeeld vloerverwarming, forse radiatoren, LTV-convectoren of een mix daarvan)
- test een winter lang of je met een aanvoer van 45 graden de hut warm kan houden (mocht het op de koudste dag niet lukken; een warmtepomp kan doorgaans wel terugvallen op een verwarmingselement en voor een paar dagen in het jaar kan dat prima)
- gelukt? Ga dan kijken naar een warmtepomp!

Hoeveel vermogen moet de warmtepomp hebben?
Een installateur kan dat meestal best aardig uitrekenen. Wil je er zelf een schatting voor maken dan is er de "koevlaas formule" (genoemd naar een gebruiker op het Tweakers forum).

Het huidige jaarverbruik in m3 aardgas doe je keer 8.
Het getal dat daar uitkomt deel je door 1650 en rond je af naar boven.

Voorbeeld:
( 1100m3 x 8 ) / 1650 = 5,33 dus dan zal een warmtepomp van zo'n 6kW ruwweg voldoende zijn.

Nu zal je misschien vragen "en de zonnepanelen dan?"
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf met een eigen terugverdientijd. Als je er ruimte en geld voor hebt is dat een prima investering (zeker vergeleken met de rente op de bank). Maar om je woning gasloos te maken heb je geen zonnepanelen nodig. Als je zonnepanelen legt is het wel handig om te kijken naar wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken (warmtepomp / EV / etc) maar als je dat (vanwege ruimtegebrek) niet kan leggen, leg dan wat je kwijt kan.
Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs” ;)
Vakman pur sang
pi_200521697
Amen.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 24 juli 2021 @ 15:37:26 #7
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200522683
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs” ;)
Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:58:13 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200529356
Koevlaas formule ga ik morgen doen (ik weet ons jaarlijks verbruik niet). En OK, onbedoeld zijn we dus al wel in de juiste volgorde bezig. Ik ben zo blij dat we voorgesorteerd hebben op gasloos tijdens alle verbouwingen hier :P .

Die 45c komt trouwens wel goed, zodra we een vloerverwarming hebben in de woonkamer/keuken. Ligt er dus een beetje aan wanneer die verbouwing plaats gaat vinden. Voor de subsidie op isolatie moeten we wel vloerisolatie en warmtepomp binnen 1 jaar laten doen, dus kan zijn dat we het isoleren van de vloer nog even uitstellen tot we zeker weten dat de verbouwing doorgaat.
Resistance is futile.
pi_200529398
Die subsidies in de gaten houden is nog wel een goede wanneer wij volgend jaar met onze nieuwe woning aan de slag gaan. De cv-ketel is al een jaar of 15 oud, dus we moeten redelijk snel de laatste stappen richting gasloos zetten. Gelukkig ligt er op de begane grond al vloerverwarming.

Maar boven nog enkel glas, radiatoren en spouw isolatie uit 1979. Dus nog wel wat werk te verrichten.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:18:20 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200529655
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Die subsidies in de gaten houden is nog wel een goede wanneer wij volgend jaar met onze nieuwe woning aan de slag gaan. De cv-ketel is al een jaar of 15 oud, dus we moeten redelijk snel de laatste stappen richting gasloos zetten. Gelukkig ligt er op de begane grond al vloerverwarming.

Maar boven nog enkel glas, radiatoren en spouw isolatie uit 1979. Dus nog wel wat werk te verrichten.
Wij hadden hier ook nog wat enkel glas, wat een ellende was dat.. Ga je boven ook vloerverwarming leggen of LTV?
Resistance is futile.
pi_200539051
Boven nemen we in elk geval nog niet direct vloerverwarming. Zodra het glas vervangen is en alles op lage temperatuur draait zullen we het wel even aankijken of het nodig is om de radiatoren te vervangen.
pi_200541168
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.
Dat is ook de juiste methode bij warmtepompen. Gewoon uitproberen en experimenteren. Elk huis is anders, en elk huis heeft dus andere instelling nodig.
Het duurde bij mij 2 winters om de juiste curve te krijgen. Het ene moment was het net een sauna en het andere moment siberie (als het daar koud is).
Nu heb ik de curve goed. Maar 3 graden hogere of lagere curve merk ik direct.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 25 juli 2021 @ 23:10:57 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200547099
Volgens Koevlaas moeten wij een 7kw warmtepomp, maar dat is gebaseerd op ons verbruik van 1400m3 zonder vloerisolatie. Met vloerisolatie verwacht ik op 1100m3 uit te komen.

Maar ja.. ik vind het wel een risico om daar zomaar vanuit te gaan.
Resistance is futile.
pi_200550247
uitgaan van de Koevlaas methode of van de werking van de isolatie?
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  maandag 26 juli 2021 @ 08:13:39 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200550834
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 07:40 schreef Speekselklier het volgende:
uitgaan van de Koevlaas methode of van de werking van de isolatie?
De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 08:57:32 #16
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_200551626
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.

Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.

Heb hem zelf ook op dak staan :)
pi_200551997
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:

Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.

Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200552030
quote:
7s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:13 schreef Seven. het volgende:

[..]

De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.
Bij mij was het ca 10% minder gas na mijn vloerisolatie.
  maandag 26 juli 2021 @ 10:42:22 #19
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200553623
Daarom ook mijn voorstel om ná het isoleren eerst nog een jaar door te draaien op gas zodat je weet wat je verbruik is.

Maar een 7kW warmtepomp lijkt me niet overdreven veel te zwaar in die situatie, ze kunnen wel aardig terug moduleren.

Ik heb een 14kW warmtepomp op een plek waar 7kW genoeg was, dan heb je wat meer een uitdaging :+
(ik kende Koevlaas toen nog niet)
  maandag 26 juli 2021 @ 15:26:17 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200558813
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:

Woon je vrijstaand? ;)
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 15:26:58 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200558824
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom ook mijn voorstel om ná het isoleren eerst nog een jaar door te draaien op gas zodat je weet wat je verbruik is.

Maar een 7kW warmtepomp lijkt me niet overdreven veel te zwaar in die situatie, ze kunnen wel aardig terug moduleren.

Ik heb een 14kW warmtepomp op een plek waar 7kW genoeg was, dan heb je wat meer een uitdaging :+
(ik kende Koevlaas toen nog niet)
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie mis ;) en betalen we nog een jaar aan gas.
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 16:00:05 #22
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_200559541
quote:
7s.gif Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie mis ;) en betalen we nog een jaar aan gas.
Ook wel een punt ;)

Afijn, met 6 of 7kW denk ik dat je het prima gaat redden.

Een te groot vermogen heeft vooral als nadeel dat de warmtepomp vaak aan-en-uit gaat. Dat geeft meer slijtage aan de compressor. Nu moet je niet denken dat zo'n compressor niets kan hebben, ze zijn vaak berekend op zo'n 100.000 start/stops.
In 15 jaar en 220 stookdagen per jaar betekent het dat een warmtepomp prima 30x per dag aan-en-uit kan schakelen. Maar liefst wat minder natuurlijk.

Met mijn veel te grote warmtepomp zit ik met het probleem dat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, het laagste vermogen dat hij kan leveren is eigenlijk al te hoog voor de herfst en warmere winterdagen.
En dan krijg je dat aan-uit gedrag. Gelukkig heb ik dat kunnen opvangen door wat instellingen aan te passen en gedraagt hij zich nu braaf.

Je hebt het liefst dat de warmtepomp lange runs doet op laag vermogen. Z'n rendement is dan hoog en de slijtage laag.

[ Bericht 35% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-07-2021 16:05:20 ]
pi_200562156
quote:

[..]

subsidie krijg je toch bij aanschaf/installatie van de wp? niet als je het gas afsluit.
Als je minder dan 500m gebruikt val je onder een lager vastrecht (stedin).
pi_200562239
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ook wel een punt ;)

Afijn, met 6 of 7kW denk ik dat je het prima gaat redden.

Een te groot vermogen heeft vooral als nadeel dat de warmtepomp vaak aan-en-uit gaat. Dat geeft meer slijtage aan de compressor. Nu moet je niet denken dat zo'n compressor niets kan hebben, ze zijn vaak berekend op zo'n 100.000 start/stops.
In 15 jaar en 220 stookdagen per jaar betekent het dat een warmtepomp prima 30x per dag aan-en-uit kan schakelen. Maar liefst wat minder natuurlijk.

Met mijn veel te grote warmtepomp zit ik met het probleem dat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, het laagste vermogen dat hij kan leveren is eigenlijk al te hoog voor de herfst en warmere winterdagen.
En dan krijg je dat aan-uit gedrag. Gelukkig heb ik dat kunnen opvangen door wat instellingen aan te passen en gedraagt hij zich nu braaf.

Je hebt het liefst dat de warmtepomp lange runs doet op laag vermogen. Z'n rendement is dan hoog en de slijtage laag.
Precies, daarom liever een te kleine met die ene koude dag in het jaar een elektrisch kacheltje.
  maandag 26 juli 2021 @ 19:17:53 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200562364
Stukje overcapaciteit nemen we mee ;)
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 19:42:13 #26
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_200562787
quote:

[..]

Woon je vrijstaand? ;)
Ja, gebouwd in 2002, 213m2, plm 800m3.

quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 09:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.
Eens, vandaar ook mijn opmerking over het modulatie bereik :Y

Heb zelf nog 4 airco's hangen die ook kunnen verwarmen.

Zolang ik elektra heb, krijg ik het warm ;)
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:45:19 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200661002
OK, tot dusver hebben we uitgezocht en besloten dat we het volgende willen:

7kw na vloerisolatie (uitgaande van 10% besparing
Modulerend
Stil is belangrijk
Monoblock is nog een optie maar moet dan wel een stille zijn

Volgende vraagstukken:
Boiler en/of buffervat.
Resistance is futile.
pi_200674148
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:45 schreef Seven. het volgende:
OK, tot dusver hebben we uitgezocht en besloten dat we het volgende willen:

7kw na vloerisolatie (uitgaande van 10% besparing
Modulerend
Stil is belangrijk
Monoblock is nog een optie maar moet dan wel een stille zijn

Volgende vraagstukken:
Boiler en/of buffervat.
Een boiler gebruik je voor warm tapwater en een buffervat niet.
Een buffervat gebruik je voor oa de ontdooifunctie en een boiler niet.
  woensdag 8 september 2021 @ 15:26:32 #29
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201266792
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
pi_201266892
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Ik ben benieuwd hoe lang deze prijs zo blijft
pi_201269576
quote:
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :p
  woensdag 8 september 2021 @ 19:19:02 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201269613
quote:
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepomp :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201269698
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepomp :')
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?
pi_201271417
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een buffervat gebruik je voor oa de ontdooifunctie en een boiler niet.
Technisch gezien correct, maar dat is maar 5% van het verhaal. Een buffervat gebruik je voornamelijk om de systeeminhoud te vergroten en/of om het bronsysteem hydraulisch te ontkoppelen van het afgiftesysteem.
  woensdag 8 september 2021 @ 22:05:58 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201271958
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 8 september 2021 @ 22:09:51 #36
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201272016
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee.
Eerder een lager rendement in de winter, als ik het goed heb begrepen tenminste (hoop ik).
pi_201279434
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee.
Geen grap maar ja.

Als bedrijf hebben wij gasketels draaien om warmte weer terug de bodem in te pompen. Dit omdat wij meer warmte dan koeling nodig hebben en de omgevingsdienst/provincie geen (of maar een kleine) onbalans accepteert.

Het is van de zotte maar wij verbranden dus gas om de bodem op te warmen. 8)7

Bij mijn broertje trouwens wel problemen met inregelen van de warmtepomp. Hij pendelt naar mijn zin te veel bij het koelen. Maar ik krijg niet echt gevonden hoe ik de curve van de Mitsubishi kan instellen. Ik kan hem zien maar niets wijzigen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:36:41 #38
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201591205
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 15:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Geen grap maar ja.

Als bedrijf hebben wij gasketels draaien om warmte weer terug de bodem in te pompen. Dit omdat wij meer warmte dan koeling nodig hebben en de omgevingsdienst/provincie geen (of maar een kleine) onbalans accepteert.

Het is van de zotte maar wij verbranden dus gas om de bodem op te warmen. 8)7

Bij mijn broertje trouwens wel problemen met inregelen van de warmtepomp. Hij pendelt naar mijn zin te veel bij het koelen. Maar ik krijg niet echt gevonden hoe ik de curve van de Mitsubishi kan instellen. Ik kan hem zien maar niets wijzigen.
De menuknop waarmee je (vanuit het hoofdscherm) naar dat menu gaat langer indrukken?
Bij mij is kort indrukken -> instellingen bekijken
Lang indrukken -> instellingen wijzigen
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:41:13 #39
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201591248
Vandaag de buitenunit weer even "winterklaar" gemaakt, zover dat nodig is.

Vogelpoep en opgedroogde rommel weer er af, unit in de autoshampoo (met wax) gezet.

Verder zag ik aan de binnenkant, links achterin, wat vliegroest zitten. Dit is gegalvaniseerd maar blijkbaar net niet helemaal optimaal. Met het dunste kwastje dat ik kon vinden wat Brunox aangebracht en dat over een paar dagen nog een keer.
Ook waren wat "RVS" ringen waarmee de unit is vastgezet aan het roesten, ook daar wat Brunox op.
M'n ervaring is dat er ieder jaar een nieuw laagje op moet maar dat het iig wel stopt met verder roesten.
Scheelt dat het lang houdbaar is (flesje heb ik al 3 jaar).

Het is een half uurtje werk per jaar maar de buitenunit glimt weer :+
pi_201597859
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :p
Dat klinkt bekend.. van een gasloze woning met warmtepomp naar een D label vrijstaand met VR ketel. Dat is even wennen. Een koude hal bijvoorbeeld waren we toch niet meer gewend.
pi_201599958
Case:
- Woning uit 2016 2/1 kap
- 14 zonnepanelen 4200 wp
- Zonneboiler met 3 PVT panelen voor tapwater.
- Inductie kookplaat
- Vloerverwarming alle verdiepingen
- Gas gestookte cv ketel

Gas verbruik totaal 700 m3 op jaarbasis

Zou graag van het gas af willen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten nemen kwa warmtepomp. Jullie een idee?
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:07:56 #42
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201600021
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 23:03 schreef Dr88 het volgende:
Case:
- Woning uit 2016 2/1 kap
- 14 zonnepanelen 4200 wp
- Zonneboiler met 3 PVT panelen voor tapwater.
- Inductie kookplaat
- Vloerverwarming alle verdiepingen
- Gas gestookte cv ketel

Gas verbruik totaal 700 m3 op jaarbasis

Zou graag van het gas af willen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten nemen kwa warmtepomp. Jullie een idee?
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.

Je kan een ruwe schatting (!) maken met de Koevlaas formule.

(700m3 x 8) / 1650 = 3,39 kW en dat afgerond naar boven is 4kW.

4 of 5kW warmtepomp zou het met gemak moeten kunnen doen.
Omdat je een zonneboiler hebt, verbruik je wat minder gas in totaal (en dat vertekent iets) dus zou ik afronden naar 5kW om veilig te zitten.

Qua merk neig ik altijd snel naar Mitsubishi omdat ik dat zelf heb maar er zijn wel meer merken. Japan heeft veel ervaring met warmtepompen, dus kom je al snel daar uit (Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc).

Met 700m3 aardgas verwacht ik dat je zo'n 1400 tot 1700kWh stroom per jaar nodig zal hebben om dat te vervangen.

Koevlaas is een user op het Tweakers forum en daar wordt zijn berekening vaak aangehouden om een schatting te maken voor wat je nodig hebt aan vermogen qua warmtepomp.
De formule gaat er vanuit dat een CV-ketel 8kWh uit een m3 aardgas haalt en dat je zo'n 1650 vollasturen stookt per jaar. Zo komt de formule tot stand.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-10-2021 23:18:17 ]
pi_201600140
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.

Je kan een ruwe schatting (!) maken met de Koevlaas formule.

(700m3 x 8) / 1650 = 3,39 kW en dat afgerond naar boven is 4kW.

4 of 5kW warmtepomp zou het met gemak moeten kunnen doen.
Omdat je een zonneboiler hebt, verbruik je wat minder gas in totaal dus zou ik afronden naar 5kW om veilig te zitten.

Qua merk neig ik altijd snel naar Mitsubishi omdat ik dat zelf heb maar er zijn wel meer merken. Japan heeft veel ervaring met warmtepompen, dus kom je al snel daar uit (Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc).

Met 700m3 aardgas verwacht ik dat je zo'n 1400 tot 1700kWh stroom per jaar nodig zal hebben om dat te vervangen.

Koevlaas is een user op het Tweakers forum en daar wordt zijn berekening vaak aangehouden om een schatting te maken voor wat je nodig hebt aan vermogen qua warmtepomp.
De formule gaat er vanuit dat een CV-ketel 8kWh uit een m3 aardgas haalt en dat je zo'n 1650 vollasturen stookt per jaar. Zo komt de formule tot stand.

OH dank je voor je super snelle info. Zal morgen even verder Googlen op wat jij zegt.
pi_201600608
De Koevlaas formule lijkt behoorlijk goed te volstaan. Koevlaas is zelf ook warmtepomp installateur.

Grofweg kom je dan op aantal m3 gas delen door 200. En dan zit je op een warmtepomp van 3,5kW. Je moet dus zoeken naar een warmtepomp die 4kW kan leveren bij - 10 buiten & 35 a 40 graden aanvoertemperatuur.
pi_201605411
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 00:01 schreef Ivo1985 het volgende:
De Koevlaas formule lijkt behoorlijk goed te volstaan. Koevlaas is zelf ook warmtepomp installateur.

Grofweg kom je dan op aantal m3 gas delen door 200. En dan zit je op een warmtepomp van 3,5kW. Je moet dus zoeken naar een warmtepomp die 4kW kan leveren bij - 10 buiten & 35 a 40 graden aanvoertemperatuur.
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.
De ene vloerverwarming is de andere niet. Dit hangt af van de lus, hoh slangen, diameter slangen, etc.
  maandag 4 oktober 2021 @ 14:50:12 #46
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201632504
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.
De ene vloerverwarming is de andere niet. Dit hangt af van de lus, hoh slangen, diameter slangen, etc.
Ik denk dat @Ivo1985 doelde op de gewenste capaciteiten van de warmtepomp en niet zozeer rekening hield met het type afgiftesysteem (hoewel dit uiteraard ook belangrijk is). Maar voor een woning uit 2016 met vloerverwarming moet dat niet heel spannend zijn ;)
pi_201672909
Wat een heerlijk gevoel nu dat je gasloos bent en zelf je stroom opwekt. ^O^ _O_
Vakman pur sang
  donderdag 7 oktober 2021 @ 18:45:58 #48
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201673023
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat een heerlijk gevoel nu dat je gasloos bent en zelf je stroom opwekt. ^O^ _O_
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.

En als je momenteel in een huurwoning zit en je enkel glas nog slechter isoleert dan bordkarton, dan ben je natuurlijk wel dubbel de bok nu ;(
pi_201673059
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.

En als je momenteel in een huurwoning zit en je enkel glas nog slechter isoleert dan bordkarton, dan ben je natuurlijk wel dubbel de bok nu ;(
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.
Maar voor nu is het lachen.
Vakman pur sang
  donderdag 7 oktober 2021 @ 18:55:25 #50
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201673133
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.
Maar voor nu is het lachen.
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.
pi_201673844
Of een warmteaccu
.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 21:39:17 #52
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201675668
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:42 schreef Fer het volgende:
Of een warmteaccu
Is mss ook wel een optie in sommige situaties, al weet ik niet of dat 's zomers veel nut heeft.
Je hebt dan denk ik meer aan stroom dan aan opgeslagen warmte.
pi_201676236
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Accu’s zijn nogal een inbreuk op allerlei systemen, grondstoffen, enz
En het resultaat is altijd bedroevend, voor zoiets basaals als warmte in een opwarmende wereld.

Ik zie wel steeds meer de centrale oplossingen komen in de vorm van enorme accuvelden aan het hoofdnet. Hier is Tennet al druk mee bezig. Vooral om onvolkomenheden in het net op te lossen nu (frequentie problemen).

Maar bij een enorme uitbreiding van ons E-net en koppeling met andere landen is het net onze grote gratis accu.
Vakman pur sang
pi_201676406
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Een systeem met een paar accu's voldoet dan al.
pi_201676447
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Maar net die 5 resterende donkere maanden gebruik je juist de meeste energie.

Of iig 2 maanden.
Vakman pur sang
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:38:14 #56
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201676479
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Accu’s zijn nogal een inbreuk op allerlei systemen, grondstoffen, enz
En het resultaat is altijd bedroevend, voor zoiets basaals als warmte in een opwarmende wereld.

Ik zie wel steeds meer de centrale oplossingen komen in de vorm van enorme accuvelden aan het hoofdnet. Hier is Tennet al druk mee bezig. Vooral om onvolkomenheden in het net op te lossen nu (frequentie problemen).

Maar bij een enorme uitbreiding van ons E-net en koppeling met andere landen is het net onze grote gratis accu.
Thuis-accu's vooral voor de korte opslag, maximaal 24 uur.
In de praktijk zo'n 10 tot 15kWh is meer dan voldoende, denk ik.
Dan heb je het over zo'n 105 kilo met huidige accu's, in 2030 zou dat zo'n 65 kilo moeten zijn, uitgaande van de huidige vooruitgang in energiedichtheid.
pi_201676498
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar net die 5 resterende donkere maanden gebruik je juist de meeste energie.

Of iig 2 maanden.
Klopt, maar ik heb niet de illusie dat ik die wil opslaan. Gaat toch niet lukken.
Zonder die winter-opslag zie ik nog altijd toekomst in de opslag. Bedenk je ook dat je dat deel van de opslag maar 1x per jaar gebruikt en dat eerste stukje dagelijks. Als zou het dus kunnen, het wordt nooit rendabel.
pi_201676535
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Thuis-accu's vooral voor de korte opslag, maximaal 24 uur.
In de praktijk zo'n 10 tot 15kWh is meer dan voldoende, denk ik.
Dan heb je het over zo'n 105 kilo met huidige accu's, in 2030 zou dat zo'n 65 kilo moeten zijn, uitgaande van de huidige vooruitgang in energiedichtheid.
ja jij hebt makkelijk praten met je miljonairs villa in het Gooi, twee bentleys voor de deur.
_O-
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:42:11 #59
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201676563
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ja jij hebt makkelijk praten met je miljonairs villa in het Gooi, twee bentleys voor de deur.
_O-
Valt mee, 1 van de Bentleys is in de prak gereden door Arend-Jan en m'n villa heb ik verhuurd aan expats om m'n vrijstaande boerderij in Friesland te kunnen aflossen.
pi_201676620
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Een opslag van 3kWh kom je al een heel eind mee om de nacht mee te overbruggen buiten het stookseizoen. Rond de 10kWh kom je ook nog wel een eind als het overdag eens niet zo zonnig is.
Van pakweg april tm september zouden wij daar met onze huidige woning en 9 zonnepanelen al goed mee uitkomen.
Met meer zonnepanelen is vehicle to grid hier overigens ook een geschikte oplossing voor, mits je regelmatig in de gelegenheid bent om overdag de auto te laden met overtollige stroom (van jezelf of bijvoorbeeld van je werkgever). Een beetje EV heeft nu al een accu capaciteit van 40+kWh, terwijl voor woon-werkverkeer vaak nog geen 10kWh per dag nodig is.

Winter overbruggen met thuis opslag is voorlopig nog een utopie. Dan moet er echt nog een enorme doorbraak komen.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:48:51 #61
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201676691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een opslag van 3kWh kom je al een heel eind mee om de nacht mee te overbruggen buiten het stookseizoen. Rond de 10kWh kom je ook nog wel een eind als het overdag eens niet zo zonnig is.
Van pakweg april tm september zouden wij daar met onze huidige woning en 9 zonnepanelen al goed mee uitkomen.
Met meer zonnepanelen is vehicle to grid hier overigens ook een geschikte oplossing voor, mits je regelmatig in de gelegenheid bent om overdag de auto te laden met overtollige stroom (van jezelf of bijvoorbeeld van je werkgever). Een beetje EV heeft nu al een accu capaciteit van 40+kWh, terwijl voor woon-werkverkeer vaak nog geen 10kWh per dag nodig is.

Winter overbruggen met thuis opslag is voorlopig nog een utopie. Dan moet er echt nog een enorme doorbraak komen.
Klopt, dat is echt nog niet rendabel.

Hoe langer de periode is die je moet overbruggen, hoe lager het rendement van de energiedrager.

Ik geloof wel in accu-techniek voor het stabiliseren van het stroomnetwerk (ik noem de Tesla Megapacks maar weer eens) maar langdurige opslag is een andere tak van sport.

pi_201676907
Ja, accu's gaan absoluut een belangrijke rol spelen.

Het scheelt daarbij dat wind energie het in de herfst en winter vaak prima doet. Alleen is windenergie niet echt geschikt om zelf op te wekken (tenzij je een paar hectare land bezit). Windmolens in een formaat die je bovenop een schuur in een woonwijk kan zetten, schijnen amper iets op te leveren. Op lage hoogte is er te weinig wind, en in de gebouwde omgeving is de wind ook nog eens turbulent.

Dus ja: windenergie in combinatie met accu's zouden we ver mee kunnen komen in de winter. Maar nee, das niks voor thuis en moet centraal geregeld worden.
pi_201677143
Jullie hebben me nog totaal niet overtuigd met thuis accu’s. 120 kg zwaar brandbare goederen je huis in brengen om 1-2 nachten stroom te leveren.
Vakman pur sang
  donderdag 7 oktober 2021 @ 23:41:06 #64
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201677306
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Jullie hebben me nog totaal niet overtuigd met thuis accu’s. 120 kg zwaar brandbare goederen je huis in brengen om 1-2 nachten stroom te leveren.
Ten eerste kan je zo'n powerwall ook buiten monteren.

Ten tweede hebben we het over 2030 voor het salderen helemaal is afgebouwd, je zou dan naar LFP / LifePo4 achtige oplossingen kunnen kijken, amper brandgevaar.

Als je helemaal nerveus bent, kies je voor Natrium-Ion (zoutwater) batterijen, al neemt het gewicht / volume dan wel weer toe.

En die 100 tot 120kilo (incl. behuizing) is hoe het er nu voor staat.
Energiedichtheid neemt nog 5 tot 8% toe per jaar.

Met andere woorden: het is 2021, we salderen nog, kijk over 8 of 9 jaar nog eens. In de basis is een thuisaccu een prima oplossing denk ik.
pi_201677386
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten. Maar zal eerlijk toegeven, dat ik een niet mee heb gedaan met een proef, ook om het brandgevaar. Maar een seriematig geproduceerd en getest product heb ik wel vertrouwen in.

Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.

En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is ;)

Staar je niet blind op lithium, er komt vanzelf iets beters.
.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 23:55:11 #66
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201677412
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten.

Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.

En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is ;)

Ik ben zelf al aan het kijken naar het zelf bouwen van een LifePo4 PowerPack als "noodstroomvoorziening" / "portable power" oplossing.
Het is er wel kant-en-klaar, zoals van Bluetti maar zelf bouwen is natuurlijk veel leerzamer.
Het scheelt ook dat veel componenten, zoals BMS (Battery Management System), nu veel makkelijker en "kant-en-klaar" verkrijgbaar zijn, wat de bouw versimpelt. Iedere cel wordt bewaakt (voltage / temperatuur) dus het is redelijk fool proof.

Will Prowse heeft wel een interessant kanaal op dat vlak maar er is veel meer te vinden:
https://www.youtube.com/user/errolprowse

Zoiets bedoel ik, maar dan in een metalen legerkrat ofzo:
pi_201679542
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten. Maar zal eerlijk toegeven, dat ik een niet mee heb gedaan met een proef, ook om het brandgevaar. Maar een seriematig geproduceerd en getest product heb ik wel vertrouwen in.

Als je hem buiten hangt aan bakstenen met niks in de buurt dan ben ik niet zo bang voor brandgevaar.
pi_201680973
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ten eerste kan je zo'n powerwall ook buiten monteren.

Ten tweede hebben we het over 2030 voor het salderen helemaal is afgebouwd, je zou dan naar LFP / LifePo4 achtige oplossingen kunnen kijken, amper brandgevaar.

Als je helemaal nerveus bent, kies je voor Natrium-Ion (zoutwater) batterijen, al neemt het gewicht / volume dan wel weer toe.

En die 100 tot 120kilo (incl. behuizing) is hoe het er nu voor staat.
Energiedichtheid neemt nog 5 tot 8% toe per jaar.

Met andere woorden: het is 2021, we salderen nog, kijk over 8 of 9 jaar nog eens. In de basis is een thuisaccu een prima oplossing denk ik.
Ik snap dat je kijkt naar nu en straks en salderen en alles.
Maar ik zoom uit en kijk groter en dan zie ik de thuis accu totaal geen toekomst hebben.

Het is een beetje een houtje touwtje oplossing, natuurlijk aangewakkerd door de subsidie en het salderen.

Op de lange termijn en kijkend naar het totaalplaatje en technisch beste oplossing is een huisaccu helemaal niet aantrekkelijk.

Beetje alsof je met kolen stookt en dan bij elk huis een klein stapeltje laat brengen door een man met een kruiwagen. Waarmee je net een dag doorkomt.

ipv in een buurtdeel een hele grote bult kolen. En die gezamenlijk goedkoper inkoopt.
Vakman pur sang
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:39:36 #69
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201681175
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik snap dat je kijkt naar nu en straks en salderen en alles.
Maar ik zoom uit en kijk groter en dan zie ik de thuis accu totaal geen toekomst hebben.

Het is een beetje een houtje touwtje oplossing, natuurlijk aangewakkerd door de subsidie en het salderen.

Op de lange termijn en kijkend naar het totaalplaatje en technisch beste oplossing is een huisaccu helemaal niet aantrekkelijk.

Beetje alsof je met kolen stookt en dan bij elk huis een klein stapeltje laat brengen door een man met een kruiwagen. Waarmee je net een dag doorkomt.

ipv in een buurtdeel een hele grote bult kolen. En die gezamenlijk goedkoper inkoopt.
Een wijkaccu zal beter renderen, zeker voor netbeheerders.

Het zal vooral afhangen van de aanschafprijs tegen die tijd.
Op dit moment is er nog geen verdienmodel voor een thuisaccu.

In Texas of delen van Australië ligt dat anders, daar kan je letterlijk dagen zonder stroom zitten en kan je met een thuis-accu vaak wat overbruggen.
pi_201681188
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een wijkaccu zal beter renderen, zeker voor netbeheerders.

Het zal vooral afhangen van de aanschafprijs tegen die tijd.
Op dit moment is er nog geen verdienmodel voor een thuisaccu.

In Texas of delen van Australië ligt dat anders, daar kan je letterlijk dagen zonder stroom zitten en kan je met een thuis-accu vaak wat overbruggen.
Vanwege de zonsterkte op die locaties snap ik dat.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:43:43 #71
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201681223
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vanwege de zonsterkte op die locaties snap ik dat.
Ze worden daar niet alleen aangeschaft door mensen met zonnepanelen maar ook vaak door mensen die gewoon de stroom uit het net bufferen en dan bij een storing automatisch "off grid" gaan en stroom uit zo'n Powerwall krijgen.

Dat is in Nederland niet echt gebruikelijk en zou ook niet nodig moeten zijn ;)

Maar uiteraard werkt het ook goed in combinatie met solar.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:50:57 #72
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201681303
Wordt er eigenlijk nog een verhoging van prijs verwacht van de warmtepompkosten?

In mijn nieuwe huurappartement heb ik een warmtepomp zitten. Eerst was ik daar wel pissig over want ik betaal nu elke maand 120 euro in plaats van 50 euro bij mijn vorige woning, die net iets kleiner was. 77 euro aan vaste kosten elke maand al.

Ik heb er alleen indirect last van dan toch (via toename stroomprijs, warmtepompen kosten veel stroom).
pi_201681318
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:50 schreef Momo het volgende:
Wordt er eigenlijk nog een verhoging van prijs verwacht van de warmtepompkosten?

In mijn nieuwe huurappartement heb ik een warmtepomp zitten. Eerst was ik daar wel pissig over want ik betaal nu elke maand 120 euro in plaats van 50 euro bij mijn vorige woning, die net iets kleiner was. 77 euro aan vaste kosten elke maand al.

Ik heb er alleen indirect last van dan toch (via toename stroomprijs, warmtepompen kosten veel stroom).
De afschrijving blijft gelijk echter je betaalt wel meer omdat de stroomtarieven stijgen.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:55:12 #74
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201681352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De afschrijving blijft gelijk echter je betaalt wel meer omdat de stroomtarieven stijgen.
Dat mag ik hopen dan. Ze hebben al echt hoge prijzen in vergelijking met woningen die gas hebben nu.

quote:
Eteck je zou maar in een 24m2 woning wonen en elke maand 91,42 af moeten rekenen mistenst 1 keer in de 3 maanden geen warm water als je ze belt is wordt je van kastje naar de muur gestuurd ik en mijn buren zijn een rechtzaak aan het opzetten dit kan niet zo langer
Ze vragen zelfs bijna zo veel voor een kleine studentenwoning. _O-
pi_201681365
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:55 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat mag ik hopen dan. Ze hebben al echt hoge prijzen in vergelijking met woningen die gas hebben nu.
[..]
Ze vragen zelfs bijna zo veel voor een kleine studentenwoning. _O-
De afschrijving is toch je aankoopbedrag gedeeld door de te verwachten levensduur? Die verandert eigenlijk nooit.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:59:33 #76
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201681404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De afschrijving is toch je aankoopbedrag gedeeld door de te verwachten levensduur? Die verandert eigenlijk nooit.
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
pi_201682036
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
Ah dan gaat dat bedrag omhoog. Waarom? Omdat het kan en je toch niet iets anders kan regelen.
pi_201682115
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Zo’n appartement lijkt mij minder dan 5000kwh warmtevraag per jaar, met een warmtepomp zou je 1200-1500kwh extra stroomverbruik hebben, 25¤ stroomkosten per maand.

Op gas of stadswarmte zou je een hoger bedrag kwijt zijn + vaste kosten.
.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:34:26 #79
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201682152
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:30 schreef Fer het volgende:

[..]
Zo’n appartement lijkt mij minder dan 5000kwh warmtevraag per jaar, met een warmtepomp zou je 1200-1500kwh extra stroomverbruik hebben, 25¤ stroomkosten per maand.

Op gas of stadswarmte zou je een hoger bedrag kwijt zijn + vaste kosten.
Nou nee niet echt, voor mijn vorige woning betaalde ik per maand gemiddeld 25 euro aan elektra, ongeveer 50 euro aan warmte.
Nu betaal ik ongeveer 50 euro stroom per maand en 120 euro per maand aan warmte. Terwijl het appartement net iets groter is dan is mijn vorig appartement.
pi_201682180
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Nou nee niet echt, voor mijn vorige woning betaalde ik per maand gemiddeld 25 euro aan elektra, 50 euro aan warmte.
Nu betaal ik ongeveer 50 euro stroom per maand en 120 euro per maand aan warmte. Terwijl het appartement net iets groter is dan is mijn vorig appartement.
Ik begrijp het niet. Waar betaal je nu precies voor? Een warmtepomp verbruikt stroom, maar jij betaalt schijnbaar nog iets anders.
.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:49:41 #81
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201682248
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:38 schreef Fer het volgende:

[..]
Ik begrijp het niet. Waar betaal je nu precies voor? Een warmtepomp verbruikt stroom, maar jij betaalt schijnbaar nog iets anders.
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
pi_201682270
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
Ja je "huurt" de warmtepomp apart. Dat zijn de geneugten van collectieve voorzieningen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201682326
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja je "huurt" de warmtepomp apart. Dat zijn de geneugten van collectieve voorzieningen.
Klopt ze kunnen naar eigen goeddunken alles verhogen en vragen.

Daarom ben ik ook faliekant tegen alle warmtenetten of andere collectieve warmtesystemen. Er wordt er maar 1 rijker van en dat is niet de consument.

Ik heb mijn wp betaald via een energiebespaarlening en betaal in 10 jaar tijd elke maand 53 eur en daarna niks meer. Dat bedrag staat vast, en daarvan is ca 4 euro bruto vanwege de hra.
pi_201683012
quote:

[..]
je betaalt een vastrecht, afleverset, meetrechten.
Dat klinkt als stadsverwarming (met behulp van warmtepomp?).

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 08-10-2021 17:30:44 ]
pi_201684344
quote:

[..]
Dat is uiteraard ook een afschrijving voor de gehele installatie. Als je koper was met WP moest je ook maandelijks een bedrag opzij leggen om na 15 jaar een nieuwe installatie te kopen.
Vakman pur sang
pi_201686233
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een installatiebedrijf waarbij ik een offerte heb opgevraagd.
De meneer aan de telefoon zei dat ik in de slaapkamers ltv radiatoren moest plaatsen en de vloerverwarming verdeler moest vervangen voor eentje dat functioneert zonder pomp. Volgende week ontvang ik een prijsindicatie en daarna kan hij langskomen om de daadwerkelijke situatie te bekijken.

Is dit een must do?
Ik dacht zelf misschien te makkelijk om alleen een all electric warmtepomp te nemen i.c.m. wat zonnepanelen.

Situatie
Rijtjeshuis uit 2016 135m2
Eerste verdieping radiatoren
Zolderkamer airco split unit.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:02:23 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201686503
Ik zou gewoon testen of je de boel warm kunt krijgen en houden met je huidige radiatoren maar de CV dan zo instellen dat hij LTV verwarmt.
Als hij van 2016 is is de kans groot dat je daar diverse keuze standen in hebt (alleen radiatoren, radiatoren en vloerverwarming of alleen vloerverwarming), en dat je daar een maximale temperatuur voor kunt instellen.

Dat pomp verhaal heb ik geen idee van, maar als je de hut behagelijk kunt houden terwijl je CV niet boven de 45 graden stookt dan lukt dat met je huidige radiatoren aan een warmtepomp ook wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201687181
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 20:51 schreef zoz het volgende:
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een installatiebedrijf waarbij ik een offerte heb opgevraagd.
De meneer aan de telefoon zei dat ik in de slaapkamers ltv radiatoren moest plaatsen en de vloerverwarming verdeler moest vervangen voor eentje dat functioneert zonder pomp. Volgende week ontvang ik een prijsindicatie en daarna kan hij langskomen om de daadwerkelijke situatie te bekijken.

Is dit een must do?
Ik dacht zelf misschien te makkelijk om alleen een all electric warmtepomp te nemen i.c.m. wat zonnepanelen.

Situatie
Rijtjeshuis uit 2016 135m2
Eerste verdieping radiatoren
Zolderkamer airco split unit.
Je kunt rustig de vv met mengpomp laten zitten.
De knop op 50C zetten en dan werkt die goed.
Als je het boven niet 22C wilt stoken dan lekker de radiatoren zitten laten.
Is de split op zolder wel direct nodig?
Vakman pur sang
pi_201687333
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt rustig de vv met mengpomp laten zitten.
De knop op 50C zetten en dan werkt die goed.
Als je het boven niet 22C wilt stoken dan lekker de radiatoren zitten laten.
Is de split op zolder wel direct nodig?
De knop van de VV? Zo ja, die staat nu al ingesteld op 40 en gaat nooit boven de 35 graden.
Die split op zolder die heb ik voor koeling en verwarming. Aangezien we op zolder slapen en geen radiator hadden was het wel nodig.

Als ik het zo hoor dan zou mijn gedachte dus oké zijn.
De installateur werkt veel met ATAG en Vaillant. Is dit wat? Ik zie zoveel modellen en merken op internet. Bij welke is de prijs kwaliteit hoog?
pi_201687451
Een vloerverwarming verdeler voor Cv-ketel gebruikt mengt 'koud' retourwater met heet water vanuit de ketel, zodat je vloer niet te heet wordt.

Met een warmtepomp wil je de aanvoer vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk hebben, dus wil je niet dat je vloerverwarming verdeler de 'warme' aanvoer gaat mengen met 'koud' retourwater. Door de thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler op de hoogst mogelijke temperatuur in te stellen zal er niet of nauwelijks koud retourwater bij de aanvoer gemengd worden en moet je vloer dus in principe wel warm worden.
Je hebt dan uiteraard nog wel een pomp draaien die eigenlijk nergens meer voor nodig is.

Wat betreft de radiatoren op de verdieping: hoe belangrijk vind je het zelf dat de verdieping volledig op temperatuur gehouden kan worden? Als het boven best iets koeler mag zijn dan beneden, kun je er voor kiezen om het eerst gewoon te proberen met de huidige radiatoren. Als dat in praktijk voor je gevoel dan voldoende warmte geeft: lekker niets aan doen.
Als het in praktijk net te weinig warmte geeft is de voordeligste optie om boosters op de huidige radiatoren te plaatsen.
Als je in de praktijk veel warmte tekort komt, kun je altijd nog de radiatoren vervangen voor een LTV optie.
pi_201688116
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:37 schreef zoz het volgende:

[..]
De knop van de VV? Zo ja, die staat nu al ingesteld op 40 en gaat nooit boven de 35 graden.
Die split op zolder die heb ik voor koeling en verwarming. Aangezien we op zolder slapen en geen radiator hadden was het wel nodig.

Als ik het zo hoor dan zou mijn gedachte dus oké zijn.
De installateur werkt veel met ATAG en Vaillant. Is dit wat? Ik zie zoveel modellen en merken op internet. Bij welke is de prijs kwaliteit hoog?
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Zelf niet zo’n Atag en Intergas fan.
Remeha is ook goed.
Vakman pur sang
pi_201688786
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Remeha is ook goed.
ik heb me laten vertellen dat de ondersteuning naar installateurs niet alles is bij Vaillant. Meerdere zijn er voor warmtepompen overgestapt naar Remeha.
pi_201688920
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik heb me laten vertellen dat de ondersteuning naar installateurs niet alles is bij Vaillant. Meerdere zijn er voor warmtepompen overgestapt naar Remeha.
Nou die snappen er ook geen reet van maar goed. :P
Vakman pur sang
pi_201697234
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Een vloerverwarming verdeler voor Cv-ketel gebruikt mengt 'koud' retourwater met heet water vanuit de ketel, zodat je vloer niet te heet wordt.

Met een warmtepomp wil je de aanvoer vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk hebben, dus wil je niet dat je vloerverwarming verdeler de 'warme' aanvoer gaat mengen met 'koud' retourwater. Door de thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler op de hoogst mogelijke temperatuur in te stellen zal er niet of nauwelijks koud retourwater bij de aanvoer gemengd worden en moet je vloer dus in principe wel warm worden.
Je hebt dan uiteraard nog wel een pomp draaien die eigenlijk nergens meer voor nodig is.

Wat betreft de radiatoren op de verdieping: hoe belangrijk vind je het zelf dat de verdieping volledig op temperatuur gehouden kan worden? Als het boven best iets koeler mag zijn dan beneden, kun je er voor kiezen om het eerst gewoon te proberen met de huidige radiatoren. Als dat in praktijk voor je gevoel dan voldoende warmte geeft: lekker niets aan doen.
Als het in praktijk net te weinig warmte geeft is de voordeligste optie om boosters op de huidige radiatoren te plaatsen.
Als je in de praktijk veel warmte tekort komt, kun je altijd nog de radiatoren vervangen voor een LTV optie.
Ah op die fiets. Nu hebben we echt bijna nooit de verwarming aan op de slaapkamers dus het zal vast goedkomen dan.

quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Remeha is ook goed.
Vaillant wel degelijk dus. De installateur had het erover dat een grote voordeel van dit merk is dat ze superstil zijn. Ik keek zelf naar de Remeha mercuria all electric.
pi_201701474
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:09 schreef zoz het volgende:

[..]
Ah op die fiets. Nu hebben we echt bijna nooit de verwarming aan op de slaapkamers dus het zal vast goedkomen dan.
[..]
Vaillant wel degelijk dus. De installateur had het erover dat een grote voordeel van dit merk is dat ze superstil zijn. Ik keek zelf naar de Remeha mercuria all electric.
Vaillant heeft een uitgekiende buitenkast met veel demping.
Remeha een gewoon Mitsubishi electric buitendeel
Vakman pur sang
pi_201701788
Is er altijd een boilervat nodig?
pi_201702957
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:31 schreef zoz het volgende:
Een warmtepomp kan niet direct water van 60 graden leveren. Daar heeft het even tijd voor nodig. Life 60 graden tappen zit er niet in.

Boilervat is dus nodig als je hem ook warm-sanitair water gebruikt.
pi_201703011
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:31 schreef zoz het volgende:
ik heb er 1 vanwege de ontdooicyclus
  zondag 10 oktober 2021 @ 12:51:08 #99
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201703018
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb er 1 vanwege de ontdooicyclus
Is dat niet je buffervat?
pi_201703370
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is dat niet je buffervat?
Oh ja, dat klopt.
pi_201718602
Offerte binnen gekregen zojuist :')

Type warmtepomp: Energion Compact 7T met geïntregeerde 180 L boiler
Atag One Zone: wit of zwart Zwart
vermogen warmtepomp in Kw/h: 7,98 Bij -7 graden buitentemperatuur
Plaats warmtepomp: op de erker op grote trillingsdempers
Plaats binnenmodule op zolder

¤ 15.989,52 Totaal prijs
¤ 2.000,00 subsidie min

¤ 13.989,52 Netto investering na aftrek subsidie

Dit is toch nooit terug te verdienen? :D
pi_201718630
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 17:34 schreef zoz het volgende:

¤ 15.989,52 Totaal prijs
¤ 2.000,00 subsidie min

Dit is ook een joekel en alleen nodig in een kasteel.

Wp moet je eigenlijk net iets te klein dimensioneren en de enkele dag per tig jaar dat hij het niet haalt sluit je een elektrisch kacheltje erbij aan.

Ik was netto 5500 eur kwijt incl boiler, boilervat en complete omlegging van leidingwerk incl extra 3-fase groep.

Ik snap deze aanbieding wel, want als de juiste grootte verkeerd wordt ingesteld dan wordt hij gebeld dat je het te warm of te koud hebt, en dat kost geld. Hoe groter de wp die wordt aangeboden dan nodig hoe meer de installateur niet op de juiste instelling hoeft te letten.

Ik heb 2 jaar geexperimenteerd om de juiste stooklijn te vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 11-10-2021 17:46:06 ]
pi_201718716
Joekel? Nou ik heb een 9kw staan, die is onderbemeten.
pi_201718728
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 17:53 schreef Gieliovd het volgende:
Joekel? Nou ik heb een 9kw staan, die is onderbemeten.
het hangt af van de grootte van je huis. jij hebt blijkbaar een groot huis :o

ik heb ca 120-140m2 en heb dacht ik een 4 of 5 kW warmtepomp en deze is eigenlijk nog iets te groot.

[ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 11-10-2021 18:02:50 ]
pi_201718880
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het hangt af van de grootte van je huis. jij hebt blijkbaar een groot huis :o

ik heb ca 120-140m2 en heb dacht ik een 4 of 5 kW warmtepomp en deze is eigenlijk nog iets te groot.
Ik heb dezelfde grootte huis. 4 personen incl. een vrouw die het hartje winter 21 graden in de woonkamer wil hebben.
pi_201718888
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:11 schreef zoz het volgende:

[..]
Ik heb dezelfde grootte huis. 4 personen incl. een vrouw die het hartje winter 21 graden in de woonkamer wil hebben.
dan hebben ze jou een te grootte wp aangeboden naar mijn mening.

Als je niet zo'n nerd ben die dingen graag uitzoekt zoals ik dan kan je nog prima overweg met een 6 of 7 kW, en dat is eigenlijk nog te groot. Maar dat vraagt kennis van de installateur, die er veelal niet is, want dat is te duur om die mensen in te huren.
  maandag 11 oktober 2021 @ 18:16:49 #107
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201718928
Ik weet iig nog dat ik (in een ander topic) met de Koevlaas formule op 7,27kW (dus afgerond 8kW) kwam voor @zoz

Dus dan lijkt me dit niet zo'n vreemde keuze.

Aan de andere kant, wat een geld.

Heb je een specificatie van de offerte? Welke onderdelen zijn in bladgoud uitgevoerd? :+
  maandag 11 oktober 2021 @ 18:26:15 #108
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201719025
Is het grote probleem met installateurs ook niet een beetje dat ze het allemaal smoordruk hebben en daarom kunnen vragen wat ze willen? Ik bedoel, half Nederland vraagt nu offertes voor warmtepompen met die gasprijzen, vermoed ik...
pi_201719067
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is het grote probleem met installateurs ook niet een beetje dat ze het allemaal smoordruk hebben en daarom kunnen vragen wat ze willen? Ik bedoel, half Nederland vraagt nu offertes voor warmtepompen met die gasprijzen, vermoed ik...
dat geldt eigenlijk voor alles aangezien er wereldwijd een arbeiderstekort is, maar voor installateurs of vakmensen geldt dit tot extreme vormen en ook al meer dan 10 jaar.
pi_201719133
Zijn er nog mensen die positieve danwel negatieve ervaringen hebben met de Nefit Monoblock 7.0 icm Enviline Tower?
pi_201719525
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:36 schreef Debuteer het volgende:
Zijn er nog mensen die positieve danwel negatieve ervaringen hebben met de Nefit Monoblock 7.0 icm Enviline Tower?
ik heb een nefit warmtepomp, een monoblock.
Het is niet de beste warmtepomp, maar de prijs/kwaliteit verhouding is voor mij prima. Ik heb alleen geen tower.
Het enige punt waar ik tegenaanloop is dat bij de legionella run de elektrische bijverwarming direct aanspringt.
pi_201719551
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik weet iig nog dat ik (in een ander topic) met de Koevlaas formule op 7,27kW (dus afgerond 8kW) kwam voor @:zoz

Dus dan lijkt me dit niet zo'n vreemde keuze.

Aan de andere kant, wat een geld.

Heb je een specificatie van de offerte? Welke onderdelen zijn in bladgoud uitgevoerd? :+
gek, dan zal de isolatie waarde van het huis wel meespelen.
pi_201720853
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
De meesten kunnen het niet eens. Of durven misschien. Veel vinden het maar eng en nieuw en hebben ook geen F gassen certificering
Vakman pur sang
pi_201720971
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De meesten kunnen het niet eens. Of durven misschien. Veel vinden het maar eng en nieuw en hebben ook geen F gassen certificering
Ik weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden had ik de grootste moeite een bedrijf te vinden die het deed. En degene die ik vond leverde nog waardeloze shit ook zodat ik een rechtzaak tegen hem had gestart.
  maandag 11 oktober 2021 @ 21:04:39 #115
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201721421
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe het nu is, maar 3 jaar geleden had ik de grootste moeite een bedrijf te vinden die het deed. En degene die ik vond leverde nog waardeloze shit ook zodat ik een rechtzaak tegen hem had gestart.
Maar jij bent hier toch sowieso de recordhouder in rechtszaken tegen bedrijven die ooit iets voor je gedaan hebben? :P

Mijn installateur heeft keurig werk verricht maar ik mag geen reclame voor hem maken want hij heeft het smoordruk :P
pi_201721556
Haha.

Nou zo heb ik ook verhalen zat. Stelletje verrekte amateurs zijn het.
pi_201722871
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en je dan afvragen waarom er zo weinig zijn :D
Vakman pur sang
pi_201723922
Goede bedrijven vinden is helaas drama tegenwoordig. Ook omdat voor de meeste klussen in en rond het huis iedere gek zonder opleiding en gedegen vakkennis zichzelf loodgieter, cv-monteur of elektricien mag noemen. Voor de warmtepomp is nog net een F-gassen certificaat verplicht. Maar verder hoef je als installateur niets te kunnen.
pi_201724100
Ik had de beste installateur die ik me kon wensen! ^O^
Vakman pur sang
  maandag 11 oktober 2021 @ 23:15:45 #120
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_201724121
quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik had de beste installateur die ik me kon wensen! ^O^
Ik dacht dat je het zelf zou doen?
pi_201725397
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 21:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar jij bent hier toch sowieso de recordhouder in rechtszaken tegen bedrijven die ooit iets voor je gedaan hebben? :P

Mijn installateur heeft keurig werk verricht maar ik mag geen reclame voor hem maken want hij heeft het smoordruk :P
Ik heb er maar 2 gestart, dat valt toch wel mee?
pi_201725884
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 23:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik dacht dat je het zelf zou doen?
Ja natuurlijk :P
De weekend installateur dan
Vakman pur sang
pi_201729898
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja natuurlijk :P
De weekend installateur dan
Wat vind jij van die 16k? Werk je ook in overijssel? :D
pi_201730027
Mijn Nefit Enviline A/W split is afgelopen zomer geplaatst (samen met een complete verbouwing waarbij de radiatoren eruit gegaan zijn, vloerverwarming erin, LTV radiatoren voor de bovenverdieping) en staat sinds deze week te zoemen. Temperatuur begint langzaam aan te stijgen, de eerste dagen was het 16,5 graden in huis, maar was het vast buiten nog te warm. Nu gaan we richting de 18 graden kamertemperatuur en voel de lekker warme vloer al wel.

De installateur bereidde me al voor dat het sowieso deze winter nog proberen en uitvinden wordt wat de juiste stooklijn is. Dus dat uitgebreide nefit topic op tweakers staat ook al onder mn bookmarks :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_201735232
1000m3 x 2¤ = 2000¤
2500kwh x 0,40¤ = 1000¤

Met de tarieven van nu verdien je die WP wel heel vlot terug.
.
pi_201735535
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 15:10 schreef zoz het volgende:

[..]
Wat vind jij van die 16k? Werk je ook in overijssel? :D
Welke 16K?
Vakman pur sang
pi_201736317
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 22:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welke 16K?
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 17:34 schreef zoz het volgende:

¤ 15.989,52 Totaal prijs
¤ 2.000,00 subsidie min

deze
pi_201745113
Zijn er al leuke hybrides, die naderhand om te bouwen zijn naar alle electric?
.
pi_201746042
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:59 schreef Fer het volgende:
Zijn er al leuke hybrides, die naderhand om te bouwen zijn naar alle electric?
Volgens mij zijn de meeste all-electric modellen ook wel in hybride opstelling te gebruiken.

Het grote verschil tussen een all-electric model en een hybride model, is dat bij een hybride het electrische verwarmingselement ontbreekt.

Bij een all-electric model wordt dat elektrische element gebruikt als backup voor extreem koude dagen en voor de legionella run van de eventuele boiler als die is aangesloten.
pi_201746084
16K is heel wat meer dan ik 4 jaar terug betaald heb voor mijn 7kW opstelling. Ik moest 82xx euro afrekenen bij de installateur en daar ging de subsidie nog vanaf. Aanleg van de krachtstroom groep was niet inbegrepen bij de prijs.

Maar helaas is er een tekort aan goede installateurs. Waardoor een installateur gewoon kan rekenen wat de gek er voor geeft.
pi_201746832
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 00:32 schreef zoz het volgende:

[..]
[..]
deze
Kut prijs
Vakman pur sang
pi_201868020
Ik ga vloerverwarming nemen op de beganegrond, nu op de cv-ketel, en later als die tijd rijp is, overschakelen op warmtepomp.

Moet ik specifiek op zaken letten? Ik laat mijn hele vloer door een tegelbedrijf doen, en zij hebben de vloerverwarming als onderaannemer. De verwarming laat ik infrezen in de huidige cement dekvloer.

Heb nu 10 ctc buizen met 6 groepen op 1 verdeler voor 60 m2. Zijn er nog tips? Zijn buis-diameters belangrijk?

Hmm, zie nu dat een ander bedrijf 9 groepen adviseerde, met maximale buislengthes van 80 meter.

[ Bericht 10% gewijzigd door skrn op 22-10-2021 23:23:33 ]
pi_201868690
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 23:03 schreef skrn het volgende:
Ik ga vloerverwarming nemen op de beganegrond, nu op de cv-ketel, en later als die tijd rijp is, overschakelen op warmtepomp.

Moet ik specifiek op zaken letten? Ik laat mijn hele vloer door een tegelbedrijf doen, en zij hebben de vloerverwarming als onderaannemer. De verwarming laat ik infrezen in de huidige cement dekvloer.

Heb nu 10 ctc buizen met 6 groepen op 1 verdeler voor 60 m2. Zijn er nog tips? Zijn buis-diameters belangrijk?

Hmm, zie nu dat een ander bedrijf 9 groepen adviseerde, met maximale buislengthes van 80 meter.
Hart op hart afstand buizen bepalen.
En de isolatie onder de vloer is belangrijk
Vakman pur sang
pi_201869720
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hart op hart afstand buizen bepalen.
En de isolatie onder de vloer is belangrijk
Zit nog niks maar nog geen isolatie-aannemer gevonden die een na-versterkte kwaaitaal-vloer wil isoleren. Of alleen maar bodem-isolatie wil doen.

Dus zal ik het zelf maar doen. :')

Het verbaast me trouwens dat toekomstige aansluiting met warmte-pomp nog niet de standaard is als ik een vloerverwarminig vraag. Ik vind dat raar.
pi_201871008
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 08:15 schreef skrn het volgende:

[..]
Zit nog niks maar nog geen isolatie-aannemer gevonden die een na-versterkte kwaaitaal-vloer wil isoleren. Of alleen maar bodem-isolatie wil doen.

Dus zal ik het zelf maar doen. :')

Het verbaast me trouwens dat toekomstige aansluiting met warmte-pomp nog niet de standaard is als ik een vloerverwarminig vraag. Ik vind dat raar.
Pluimers kan gegarandeerd
Vakman pur sang
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:21:30 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201871042
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Pluimers kan gegarandeerd
Allerduurste aanbieder die we in de vergelijking hadden. Wij hebben 2800 bespaard tov Pluimers door rond te kijken. Zelfde dikte en supergoede service gehad.
Resistance is futile.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:23:28 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201871061
Wij gaan volgende week de opdracht gunnen als het goed is!
Resistance is futile.
  zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:25:20 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_201871087
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de Loria 6008?
Resistance is futile.
pi_201871145
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 08:15 schreef skrn het volgende:
waarom kan de toekomstige warmte-pomp niet worden aangesloten op de aansluiting die je nu maakt met je cv?
pi_201871205
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarom kan de toekomstige warmte-pomp niet worden aangesloten op de aansluiting die je nu maakt met je cv?
Ik vraag het omdat ik las dat de lengte van de vloervewarmingbuizen niet te lang mogen zijn. Volgens internet, En dat je beter kan investeren in iets teveel groepen zodat de leidinglengte pe groep beperkt is.

Met 6 groepen wordt de lengte al snel 120 meter als ik het uitreken (1 groep per 10m2, hart op hart 10cm, en maximale afstand meter of 9 van verdeler).

Wat ik vooral wil, is dat we over 5 of 10 jaar achterkomen ... hadden we dit en dit gedaan, dan werkt het systeem zoveel beter.

Maar geen idee of het allemaal waar is .. dus ik vraag om advies.
pi_201871716
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:38 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik vraag het omdat ik las dat de lengte van de vloervewarmingbuizen niet te lang mogen zijn. Volgens internet, En dat je beter kan investeren in iets teveel groepen zodat de leidinglengte pe groep beperkt is.

Met 6 groepen wordt de lengte al snel 120 meter als ik het uitreken (1 groep per 10m2, hart op hart 10cm, en maximale afstand meter of 9 van verdeler).

Wat ik vooral wil, is dat we over 5 of 10 jaar achterkomen ... hadden we dit en dit gedaan, dan werkt het systeem zoveel beter.

Maar geen idee of het allemaal waar is .. dus ik vraag om advies.
als je er een aparte vloerverwarmingpomp achter zet, zoals gebruikelijk is dan maakt het niet zoveel uit voor je warmtepomp of cv.
pi_201871784
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:21 schreef Seven. het volgende:

[..]
Allerduurste aanbieder die we in de vergelijking hadden. Wij hebben 2800 bespaard tov Pluimers door rond te kijken. Zelfde dikte en supergoede service gehad.
Het bedrijf zit hier op 15km, bij ons de scherpste aanbieder en je kunt ook gewoon handelen.
En ze hebben zoveel wagens dat ze ook altijd wel kunnen.
Vakman pur sang
pi_201871802
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 11:25 schreef Seven. het volgende:
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de Loria 6008?
Volgens mij beetje verouderd spul van een kleiner bedrijf.
Niet dat het slecht is maar onderkant van de markt.
Vakman pur sang
pi_201871822
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als je er een aparte vloerverwarmingpomp achter zet, zoals gebruikelijk is dan maakt het niet zoveel uit voor je warmtepomp of cv.
Ok, die laat je dan standaard erop zitten als je een WP neemt iov CV? Waarom dan niet die pomp eruit halen en alles op de WP laten draaien? Scheelt toch dan wat elektra toch? Of maakt dat niks uit?
pi_201871839
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:51 schreef skrn het volgende:

[..]
Ok, die laat je dan standaard erop zitten als je een WP neemt iov CV? Waarom dan niet die pomp eruit halen en alles op de WP laten draaien? Scheelt toch dan wat elektra toch? Of maakt dat niks uit?
Op wen vloerverwarming header zit vaak wen pompje die het water rondpompt omdat de weerstand bij vloerverwarming hoger is. Tegenwoordig zijn die pompje zo zuinig dat je het niet merkt.
pi_201871962
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op wen vloerverwarming header zit vaak wen pompje die het water rondpompt omdat de weerstand bij vloerverwarming hoger is. Tegenwoordig zijn die pompje zo zuinig dat je het niet merkt.
Ok. Kan in concluderen dat als ik 9 groepen wil in plaats van 6 dat dit onzin is? Omdat ik nu toch de cv-ketel gebruik? En als WP wordt aangesloten, wordt de verdeler eigenlijk geen menger meer, maar iets om enkel de hydraulische druk op te voeren?

En dit gaat niet ten kost van toekomstige rendement van de warmtepomp?

Ja, vragen vragen, maar offerte 1 hebben ze wel 9 groepen, en offerte 2 zes. En wil voor de tweede vanwege de vloer zelf. Of ik moet alles bij elkaar gaan shoppen maar vind ik ook zowat.

Dank voor je antwoorden.
pi_201872636
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 13:09 schreef skrn het volgende:

[..]
Ok. Kan in concluderen dat als ik 9 groepen wil in plaats van 6 dat dit onzin is? Omdat ik nu toch de cv-ketel gebruik? En als WP wordt aangesloten, wordt de verdeler eigenlijk geen menger meer, maar iets om enkel de hydraulische druk op te voeren?

En dit gaat niet ten kost van toekomstige rendement van de warmtepomp?

Ja, vragen vragen, maar offerte 1 hebben ze wel 9 groepen, en offerte 2 zes. En wil voor de tweede vanwege de vloer zelf. Of ik moet alles bij elkaar gaan shoppen maar vind ik ook zowat.

Dank voor je antwoorden.
de HOH, de diameter van de leiding en de totale lengte bepalen onder andere het aantal groepen. Deze bepalen ook de aanvoertemperatuur die benodigd is. Je kan hier mee spelen en ieder heeft zo zijn voorkeur. Je kan om een argument vragen waarom men kiest voor 9 of 6 aansluitingen.
pi_201874424
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt wanneer de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur dicht bij elkaar liggen. Dat bereik je met een hoog debiet, als het water snel door de vloer stroomt kan het niet zo veel afkoelen. En dat hoge debiet is weer makkelijker haalbaar met korte groepen en/of dikkere leidingen.

Daarom wordt bij standaard 16mm vloerverwarming slangen een lengte van maximaal 100m per groep aangehouden, liefst iets minder.

Belangrijker om rekening mee te houden, is de leiding tussen verwarmingstoestel en verdeler. Bij vloerverwarming op de cv-ketel wordt in de vloerverwarming verdeler doorgaans heet water van de cv aanvoer (60 graden of warmer) gemengd met lauw retour water vanuit de vloerverwarming. Zodat water van ca 30-35 graden de vloer in gepompt wordt. Voor veel liter water van 35 graden heb je dan maar een beetje water van 60 graden nodig. Dat kun je met een relatief dunne leiding aanvoeren.
Maar met een warmtepomp wordt er in de vloerverwarming verdeler niets meer gemengd. Er moet dan veel water van 35 graden vanaf de warmtepomp naar de verdeler om nog een hoog debiet door de vloer te kunnen handhaven. Daarvoor heb je tussen de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp een flinke leiding-diameter nodig.

Die verdeler is later makkelijk aan te passen (of gewoon het mengventiel op maximale temperatuur zetten, dan wordt er nauwelijks gemengd). Maar de leiding tussen verdeler en warmtepomp aanpassen is achteraf niet altijd even makkelijk.
pi_201876829
De leiding is 27 mm vanuit mijn cv, gaat via zolder, en dan naar de eerste verdieping.

Daar wordt hij 21 mm na een vertakking die 2 radiatoren voedt.

Dan komt hij in de garage, is 'ie nog steeds 21mm. Daar komt de verdeler.

Als ik ooit aan de WP moet, kan ik vrij makkelijk die 21 mm verruimen naar de 27mm dus. Dat is feitelijk de laatste 4 meter buis vervangen. Dan krijgen natuurlijk de twee radiatoren boven minder, maar dat moet maar.

Dus: nu 21mm, is op te voeren naar 27mm.

Het zijn wel oude buizen.
pi_201876855
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 21:32 schreef skrn het volgende:
De leiding is 27 mm vanuit mijn cv, gaat via zolder, en dan naar de eerste verdieping.

Daar wordt hij 21 mm omdat hij twee radiatoren moet opwarmen.

Dan komt hij in de garage, is 'ie nog steeds 21mm. Daar komt de verdeler.

Als ik ooit aan de WP moet, kan ik vrij makkelijk die 21 mm verruimen naar de 27mm dus. Dat is feitelijk de laatste 4 meter buis vervangen. Dan krijgen natuurlijk de twee radiatoren boven minder, maar dat moet maar.

Dus: nu 21mm, is op te voeren naar 27mm.
Je bedoelt denk ik 22 en 28mm.
Maar 22 is dik zat voor je verdeler.
Vakman pur sang
pi_201877068
Ok, nou, het kan he, ik heb namelijk voor en achter in mijn huis een 22m-pijp, dus theoretisch kan ik zelfs 2 verdelers toepassen als ik wil. Maar liever alles op 1 verdeler, want die past dan in mijn garage, anders heb ik een kastje in mijn achterkamer.

Weet je, ik stook nu fors (2300 m3) dus alle beetjes helpen, dus dan ga ik ook zelf maar optimaliseren. :7
pi_201881668
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 21:45 schreef skrn het volgende:
Ok, nou, het kan he, ik heb namelijk voor en achter in mijn huis een 22m-pijp, dus theoretisch kan ik zelfs 2 verdelers toepassen als ik wil. Maar liever alles op 1 verdeler, want die past dan in mijn garage, anders heb ik een kastje in mijn achterkamer.

Weet je, ik stook nu fors (2300 m3) dus alle beetjes helpen, dus dan ga ik ook zelf maar optimaliseren. :7
Dat kan maar 22mm is echt meer dan genoeg, tenzij je een kasteel hebt.
pi_201881715
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:42 schreef Ivo1985 het volgende:
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt wanneer de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur dicht bij elkaar liggen. Dat bereik je met een hoog debiet, als het water snel door de vloer stroomt kan het niet zo veel afkoelen. En dat hoge debiet is weer makkelijker haalbaar met korte groepen en/of dikkere leidingen.

Daarom wordt bij standaard 16mm vloerverwarming slangen een lengte van maximaal 100m per groep aangehouden, liefst iets minder.

Belangrijker om rekening mee te houden, is de leiding tussen verwarmingstoestel en verdeler. Bij vloerverwarming op de cv-ketel wordt in de vloerverwarming verdeler doorgaans heet water van de cv aanvoer (60 graden of warmer) gemengd met lauw retour water vanuit de vloerverwarming. Zodat water van ca 30-35 graden de vloer in gepompt wordt. Voor veel liter water van 35 graden heb je dan maar een beetje water van 60 graden nodig. Dat kun je met een relatief dunne leiding aanvoeren.
Maar met een warmtepomp wordt er in de vloerverwarming verdeler niets meer gemengd. Er moet dan veel water van 35 graden vanaf de warmtepomp naar de verdeler om nog een hoog debiet door de vloer te kunnen handhaven. Daarvoor heb je tussen de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp een flinke leiding-diameter nodig.

Die verdeler is later makkelijk aan te passen (of gewoon het mengventiel op maximale temperatuur zetten, dan wordt er nauwelijks gemengd). Maar de leiding tussen verdeler en warmtepomp aanpassen is achteraf niet altijd even makkelijk.
te snel is niet goed, want dan verwarm je de ruimte amper, te langzaam is ook niet goed, want dan is het verschil in temperatuur te hoog. Als ik moest kiezen zou ik die laatste kiezen trouwens.
Er is een middenweg dat goed is en daar zijn gewoon richtlijnen voor. Nou is het ook niet zo als je iets afwijkt van die richtlijn je dit gelijk merkt in zowel geld als comfort.
Als je de HOH, diameter leiding, volume ruimte en legvorm weet dan kan je in tabellen opzoeken wat de aanvoertemperatuur wordt. De temperatuur stel je in op de verdeler en dan wordt er bijgemengd totdat je die temperatuur hebt.
Met de snelheid van de pomp kan je dan wat spelen om de aanvoer en retour temperatuur op 20% verschil te krijgen.

Daarnaast geeft een warmtepomp niet constant dezelfde aanvoertemperatuur, maar is deze afhankelijk van de buitenluchtemperatuur. Op dit moment is mijn aanvoertemperatuur 28 graden, in hartje winter kan dit oplopen tot maximaal 40 graden.
pi_201881746
Voor een 6 tot 10 kW warmtepomp wordt door NIBE een leiding diameter van 28mm geadviseerd. Ga je over de 10kW heen, dan wordt zelfs al 35mm geadviseerd. Die diameter geldt tot aan de eerste aftakking.

Een 22mm buis voor alleen de vloerverwarmingverdeler voor 60m2 vloer en misschien één radiator/convector zal nog voldoende zijn. Maar het stuk vanaf de warmtepomp naar de aftakking wordt dus een dikkere leiding voor aangeraden.

Zelf heb ik direct onder de warmtepomp al een aftakking gemaakt voor met één leiding naar de verdeler van de convectoren (bovenverdieping) en één leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.
pi_201881884
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 10:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor een 6 tot 10 kW warmtepomp wordt door NIBE een leiding diameter van 28mm geadviseerd. Ga je over de 10kW heen, dan wordt zelfs al 35mm geadviseerd. Die diameter geldt tot aan de eerste aftakking.

Een 22mm buis voor alleen de vloerverwarmingverdeler voor 60m2 vloer en misschien één radiator/convector zal nog voldoende zijn. Maar het stuk vanaf de warmtepomp naar de aftakking wordt dus een dikkere leiding voor aangeraden.

Zelf heb ik direct onder de warmtepomp al een aftakking gemaakt voor met één leiding naar de verdeler van de convectoren (bovenverdieping) en één leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.
Dat is wel apart, want met 28mm kom ik bij 6 kW op 0.3 m/s uit en bij 10 kW op 0,56 m/s uit en de maximale snelheid mag 2 m/s zijn.
Ik heb het idee dat het meer te maken heeft met het maximale debiet van een gemiddelde pomp, maar je kan prima een zwaardere pomp kiezen.
pi_203800042
De kogel is door de kerk, ik ga voor een hybride warmtepomp. Ik kwam er alleen achter dat ik dan ook veroordeeld ben tot een slimme thermostaat en een slimme warmtepomp.

Wat me dan weer verbaast is dat ik nergens informatie kan vinden over de End-of-Life/End-of-Support van deze dingen. Als ik een router van 150 euro koop, krijg ik netjes informatie tot wanneer er securitypatching plaatsvindt. Bij een warmtepomp van duizenden euro's en een levensduur van >10 jaar, is dat kennelijk teveel gevraagd.

Heeft iemand toevallig al eens hierin zitten graven?

Ik zou namelijk het liefst 'domme' technologie willen hebben of op zijn minst een fabrikant die garanties kan geven omtrent zijn serviceduur.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203800205
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 19:05 schreef stavromulabeta het volgende:
De kogel is door de kerk, ik ga voor een hybride warmtepomp. Ik kwam er alleen achter dat ik dan ook veroordeeld ben tot een slimme thermostaat en een slimme warmtepomp.

Wat me dan weer verbaast is dat ik nergens informatie kan vinden over de End-of-Life/End-of-Support van deze dingen. Als ik een router van 150 euro koop, krijg ik netjes informatie tot wanneer er securitypatching plaatsvindt. Bij een warmtepomp van duizenden euro's en een levensduur van >10 jaar, is dat kennelijk teveel gevraagd.

Heeft iemand toevallig al eens hierin zitten graven?

Ik zou namelijk het liefst 'domme' technologie willen hebben of op zijn minst een fabrikant die garanties kan geven omtrent zijn serviceduur.
Je warmtepomp werkt gewoon op opentherm, de warmtepomp zal dus geen security updates krijgen. De slimme thermostaat, goede vraag. Ik verwacht dat het per producent zal verschillen (kut antwoord I know). Mijn advies zal bij al deze ellende ook zijn om uitgaande verbindingen te blokkeren. Mijn plugwise apparatuur doet dat best keurig.
pi_203800273
Waarom moet je een slimme thermostaat?

De warmtepomp in mijn vorige woning was 'dom' en offline. En ook gewoon aan een tweede warmtebron te koppelen, dus in hybride opstelling te gebruiken.

Hier in de 'nieuwe' woning staat sinds vandaag ook een buiten-unit op de garage en een binnen-unit op zolder. Morgen komen ze de boel verder aansluiten en draaien we de hoofdkraan van het gas dichtel.

Daarna zullen we eens ervaren of Enexis net zo stug is als Liander destijds was. Want ik ga alleen mijn gas opzeggen. Wat de netbeheerder verder met hun meuk doet, is niet mijn pakkie an.
pi_203800732
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je warmtepomp werkt gewoon op opentherm, de warmtepomp zal dus geen security updates krijgen. De slimme thermostaat, goede vraag. Ik verwacht dat het per producent zal verschillen (kut antwoord I know). Mijn advies zal bij al deze ellende ook zijn om uitgaande verbindingen te blokkeren. Mijn plugwise apparatuur doet dat best keurig.
Als het gewoon OpenTherm is, zou mijn huidige domme Honeywell Touch-thermostaat ook gewoon moeten werken.

Wat ik van de installateur begreep, is dat de warmtepomp de gas- en electriciteitstarieven nodig heeft om te kunnen kiezen tussen CV- en warmtepomp. En dat dus de reden is dat er in de warmtepomp smarte technologie in zit, zodat je ze via wifi kunt invoeren. Naast onderhoud op afstand.

Ik heb inmiddels al een mailtje aan ATAG (die zat in de offerte) gestuurd of zij wat meer kunnen toelichten.
pi_203800771
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2022 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom moet je een slimme thermostaat?

De warmtepomp in mijn vorige woning was 'dom' en offline. En ook gewoon aan een tweede warmtebron te koppelen, dus in hybride opstelling te gebruiken.

Welk merk was dat?
pi_203800777
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 19:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als het gewoon OpenTherm is, zou mijn huidige domme Honeywell Touch-thermostaat ook gewoon moeten werken.

Wat ik van de installateur begreep, is dat de warmtepomp de gas- en electriciteitstarieven nodig heeft om te kunnen kiezen tussen CV- en warmtepomp. En dat dus de reden is dat er in de warmtepomp smarte technologie in zit, zodat je ze via wifi kunt invoeren. Naast onderhoud op afstand.
Onderhoud op afstand kunnen ze mij sowieso de boom in :) Het instellen van die tarieven, nja, dat kan. Volgens mij wil je dat dat ding gewoon op elektra werkt en slechts af en toe op gas bijstookt als het echt nodig is. Maar je honeywell zou voor aansturing imho gewoon moeten werken. Weet niet welke je hebt.
pi_203801022
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 19:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Welk merk was dat?
Nefit/Bosch.
En ook bij de nieuwe Daikin is de 'slimme' module een optie.
pi_203801346
Een vraagje aan de kenners,

Ik heb een vrijstaande jaren 30 woning. Binnenkort grote verbouwing, aanbouw, dak vernieuwen met nieuwe pannen en 14cm pir er op.

Nu alleen nog spouw isolatie (rd 1.1 ofzo) zometeen dus goede dakisolatie en waarschijnlijk ook vloerisolatie van minimaal rd 4.

Nu denk ik er over een monoblock neer te zetten, en een warmtepomp boiler voor warm water. Ben ik voor ca 6k van t gas af.

Ik verwarm het huis nu met 60 graden. Straks vloerverwarming.

Dit moet toch makkelijk kunnen of zie ik iets over t hoofd? En monoblock en boiler kan ik ook gewoon zelf installeren toch?
pi_203801498
Ik ga morgen eens verder bellen. Ik heb even de monteurshandleiding zitten googlen en kennelijk hebben ATAG warmtepompen proprietary bus-communicatie met de thermostaat en kun je dus niet om een slimme ATAG-one thermostaat heen. Nog even afgezien van de ongewenste smartheid, zie ik het ook niet zitten om tot in de lengte van dagen tot één leverancier van thermostaten veroordeeld te zijn.

Het leek me een prima installateur (en dat lijkt me nog steeds) maar als hij alleen maar een slimme ATAG aan kan bieden, dan houdt het op. Mocht er iemand nog een goede hybride-warmtepomp-installateur in de regio Utrecht weten, dan staat mijn DM open.
pi_203802105
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Bij elk huis wat met vloerverwarming verwarmd wordt, kan dat probleemloos gecombineerd worden met een warmtepomp (all-electric, gasloos). Je moet dan alleen nog 'even' de juiste capaciteit voor de warmtepomp bepalen.
pi_203804548
quote:

Ik heb een vrijstaande jaren 30 woning. Binnenkort grote verbouwing, aanbouw, dak vernieuwen met nieuwe pannen en 14cm pir er op.

Nu alleen nog spouw isolatie (rd 1.1 ofzo) zometeen dus goede dakisolatie en waarschijnlijk ook vloerisolatie van minimaal rd 4.

Nu denk ik er over een monoblock neer te zetten, en een warmtepomp boiler voor warm water. Ben ik voor ca 6k van t gas af.

Dit moet toch makkelijk kunnen of zie ik iets over t hoofd? En monoblock en boiler kan ik ook gewoon zelf installeren toch?
Moet zeker kunnen, de vraag is alleen welk vermogen warmtepomp je neer moet gaan zetten. Je kunt het vermogen berekenen wat je nodig hebt op basis van je verbruik in de huidige situatie, maar omdat je veel gaat veranderen (afgiftesysteem verandert, betere isolatie, meer m3) komt die schatting niet meer overeen.

Ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. Maar ga het proberen met een 9kW Panasonic monobloc, toevallig een uur geleden besteld. Gaat voor ongeveer een km aan slang de vloer in, 800meter 18x2 buis, rest is 16x2 buis die ik infrees. Korte groepen maken, werd hierboven ook al genoemd zag ik. Mocht de 9kW te krap blijken na een winter draaien dan gaat 'ie MP op en komt er een zwaardere. Na een jaar kun je weer subsidie aanvragen begreep ik, dus dat is financieel geen ramp.

Als je nog tips wil over aansluitmateriaal, laat maar weten. Ik haal het aansluitmateriaal allemaal uit Duitsland, scheelt veel geld (32mm buis, perskoppelingen).
pi_203810700
quote:

Ik heb exact ditzelfde en alleen oudewetse radiatoren en mijn monoblock doet het prima.
Ik was netto ook 6k kwijt.
pi_203823325
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb exact ditzelfde en alleen oudewetse radiatoren en mijn monoblock doet het prima.
Ik was netto ook 6k kwijt.
Cool. En dan een warmtepomp boiler voor warm water? Hoeveel kw monoblock heb je?
pi_203823337
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2022 23:08 schreef Erik het volgende:

[..]
Moet zeker kunnen, de vraag is alleen welk vermogen warmtepomp je neer moet gaan zetten. Je kunt het vermogen berekenen wat je nodig hebt op basis van je verbruik in de huidige situatie, maar omdat je veel gaat veranderen (afgiftesysteem verandert, betere isolatie, meer m3) komt die schatting niet meer overeen.

Ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. Maar ga het proberen met een 9kW Panasonic monobloc, toevallig een uur geleden besteld. Gaat voor ongeveer een km aan slang de vloer in, 800meter 18x2 buis, rest is 16x2 buis die ik infrees. Korte groepen maken, werd hierboven ook al genoemd zag ik. Mocht de 9kW te krap blijken na een winter draaien dan gaat 'ie MP op en komt er een zwaardere. Na een jaar kun je weer subsidie aanvragen begreep ik, dus dat is financieel geen ramp.

Als je nog tips wil over aansluitmateriaal, laat maar weten. Ik haal het aansluitmateriaal allemaal uit Duitsland, scheelt veel geld (32mm buis, perskoppelingen).
Thanks! Ben zeer benieuwd hoe dat bevalt.

En inderdaad, ik ga veel veranderen ja. Misschien stook ik na de verbouwing eerst nog wel een jaar met de CV ketel. Ook even zien of er nog budget over blijft.
pi_203826355
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 22:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Cool. En dan een warmtepomp boiler voor warm water? Hoeveel kw monoblock heb je?
Mijn monoblock doet alles en het is een 5kw block.

Het grootste probleem wat er was bij mij zijn installateurs. Dat is nu erger geworden. Bij mij was het giga onkunde en de onmogelijkheid om er 1 te vinden die het deed. Nu zal het levertijd zijn, beschikbaarheid en onkunde.
  zaterdag 26 februari 2022 @ 08:44:37 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203841865
Woensdag wordt onze all-electric 8kw warmtepomp geplaatst. Buitenunit staat al op het dak, heel benieuwd hoe dit straks bevalt.
Resistance is futile.
pi_203842872
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 08:44 schreef Seven. het volgende:
Woensdag wordt onze all-electric 8kw warmtepomp geplaatst. Buitenunit staat al op het dak, heel benieuwd hoe dit straks bevalt.
Ik had hem ook op het dak en mijn buurman stond direct aan de deur omdat zijn servies rammelde in de kastjes... Dempers geplaatst, niks hielp.
Ik hoorde ook een hele ziekmaakde monotoom gebrom in mijn huis waar ik helemaal gek van werd.
Daarna op de grond geplaats ten alles was opgelost.
  zaterdag 26 februari 2022 @ 14:20:31 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203846361
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik had hem ook op het dak en mijn buurman stond direct aan de deur omdat zijn servies rammelde in de kastjes... Dempers geplaatst, niks hielp.
Ik hoorde ook een hele ziekmaakde monotoom gebrom in mijn huis waar ik helemaal gek van werd.
Daarna op de grond geplaats ten alles was opgelost.
We gaan het zien.
Resistance is futile.
pi_203847027
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 14:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
We gaan het zien.
dat had ik ook :)
op de verkeerde plaats geven warmtepompen echt veel veel geluidshinder en trilhinder. Ik zou je installateur daar om garantie voor vragen, dat als het hinderlijk is, die verplaatst kan worden.
pi_203949408
Heeft iemand tips voor installateurs in de regio Noord-Holland die ook advies kunnen geven over een aardwarmtepomp?

Ons huis uit 1964 hebben we volledig geïsoleerd (dak, muren, vloer, beglazing) en we hebben overal vloerverwarming laten leggen waardoor we het huis nu al op een lage temperatuur kunnen verwarmen. Ook hebben we zonnepanelen. De cv-ketel kan nog wel een aantal jaren mee, maar gezien de toestand in de wereld willen we de aanschaf van een warmtepomp prioriteren. Ik neig naar een aardwarmtepomp omdat we vrijstaand wonen en rondom het huis de ruimte ervoor hebben, al is het ook weer niet genoeg ruimte voor een volledig horizontaal systeem. Door de voorkeur voor een aardwarmtepomp lijkt de keuze in installateurs beperkter.

Ik zit nog met allerlei vragen.
- Is een aardwarmtepomp wel mogelijk gezien de grond waar we op wonen (veengrond en hoge grondwaterstand)? Misschien moeten we aan een grondwaterwarmptepomp denken? Hoe diep mag er worden geboord? Is een warmtekorf misschien een optie?
- Wat voor materiaal wordt er gebruikt en kan het wel goed in onze tuin komen?
- Is het technisch en juridisch mogelijk om met buren samen een put te slaan in een van onze tuinen?
- Hebben we wel genoeg ruimte voor de installatie? Binnenshuis hebben we weinig ruimte: in het cv-hok past niet veel meer dan een cv-ketel. We hebben een kelder die mogelijk geschikt is, maar de stahoogte is beperkt omdat het grotendeels een kruipkelder is. We hebben een grote garage, maar die is gescheiden van het huis, er lopen geen leidingen en de garage is niet geïsoleerd.

Ik zoek dus een installateur die over al deze vragen mee kan denken. Ik sta ook open voor andere volledig elektrische systemen. Een hybride warmtepomp neem ik liever niet, maar als dat een goede optie is voor de komende 5-10 jaar tot er nieuwe systemen zijn die bijv. compacter zijn, dan sta ik daar wel voor open.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203949924
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand tips voor installateurs in de regio Noord-Holland die ook advies kunnen geven over een aardwarmtepomp?

Ons huis uit 1964 hebben we volledig geïsoleerd (dak, muren, vloer, beglazing) en we hebben overal vloerverwarming laten leggen waardoor we het huis nu al op een lage temperatuur kunnen verwarmen. Ook hebben we zonnepanelen. De cv-ketel kan nog wel een aantal jaren mee, maar gezien de toestand in de wereld willen we de aanschaf van een warmtepomp prioriteren. Ik neig naar een aardwarmtepomp omdat we vrijstaand wonen en rondom het huis de ruimte ervoor hebben, al is het ook weer niet genoeg ruimte voor een volledig horizontaal systeem. Door de voorkeur voor een aardwarmtepomp lijkt de keuze in installateurs beperkter.

Ik zit nog met allerlei vragen.
- Is een aardwarmtepomp wel mogelijk gezien de grond waar we op wonen (veengrond en hoge grondwaterstand)? Misschien moeten we aan een grondwaterwarmptepomp denken? Hoe diep mag er worden geboord? Is een warmtekorf misschien een optie?
- Wat voor materiaal wordt er gebruikt en kan het wel goed in onze tuin komen?
- Is het technisch en juridisch mogelijk om met buren samen een put te slaan in een van onze tuinen?
- Hebben we wel genoeg ruimte voor de installatie? Binnenshuis hebben we weinig ruimte: in het cv-hok past niet veel meer dan een cv-ketel. We hebben een kelder die mogelijk geschikt is, maar de stahoogte is beperkt omdat het grotendeels een kruipkelder is. We hebben een grote garage, maar die is gescheiden van het huis, er lopen geen leidingen en de garage is niet geïsoleerd.

Ik zoek dus een installateur die over al deze vragen mee kan denken. Ik sta ook open voor andere volledig elektrische systemen. Een hybride warmtepomp neem ik liever niet, maar als dat een goede optie is voor de komende 5-10 jaar tot er nieuwe systemen zijn die bijv. compacter zijn, dan sta ik daar wel voor open.
ik heb ook interesse in een installateur in Noord Holland maar dan voor een lucht water warmtepomp all electric
pi_203950061
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:09 schreef catwizzel het volgende:

[..]
ik heb ook interesse in een installateur in Noord Holland maar dan voor een lucht water warmtepomp all electric
sterkte met het vinden van 1. Laatst hoorde ik dat er een gemiddelde wachttijd is van ca 8 maanden. Ik vind dat zelf heel kort, maar het zal wel per regio verschillen.
Ik weet er geen 1 die nog opdrachten accepteert.
pi_203980625
Sinds kort hebben wij een optie op een bouwkavel. Op de betreffende plek worden geen gasleidingen meer gelegd dus als alles doorgaat en we daar gaan bouwen moeten we aan de warmtepomp. We hebben inmiddels overleg gehad met een aannemer die het huis sleutelklaar op kan leveren. Dit houdt dus in incl. warmtepomp, zonnepanelen etc.
Ik heb alleen nog wat twijfels over zijn advies met betrekking tot de warmtepomp en de zonnepanelen. Hij gaf aan (zoals hier ook wel wordt genoemd) dat bij een grondwarmtepomp op den duur de werking terugloopt. Op mijn opmerking dat dit te vertragen was door in de zomer het systeem te laten koelen kreeg ik alleen een verhaal over dat ik het niet moest zien als een airco (dat weet ik daar was het mij ook niet om te doen) Hij had dus meer vertrouwen in een luchtwarmtepomp. Verder gaf hij aan dat ze (op het formaat huis dat wij willen) standaard 11 zonnepanelen leggen. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn voor de stroomvoorziening incl. de warmtepomp. Nu hebben wij op dit moment 12 panelen (recht op het zuiden) die voldoende is voor onze situatie nu (verwarmen en koken op gas)
Wat is jullie mening hierover?
En iets concreter; kan ik (in grote lijnen) de gewenste capaciteit van een warmtepomp (en eventueel dan ook van de zonnepanelen) bepalen van een nog te bouwen woning (dus isolatie naar huidige maatstaven)?
Het gaat om een vrijstaande woning, 2 woonlagen (+vliering) met in totaal zo'n 200m2 woonoppervlakte.
pi_203980786
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sterkte met het vinden van 1. Laatst hoorde ik dat er een gemiddelde wachttijd is van ca 8 maanden. Ik vind dat zelf heel kort, maar het zal wel per regio verschillen.
Ik weet er geen 1 die nog opdrachten accepteert.
Als het 8 maanden is tot installatie, vind ik dat niet zo'n punt. Ik wil alleen niet 8 maanden wachten op een advies en offerte (maar ja, in deze markt heb ik niet zoveel te willen).
  maandag 7 maart 2022 @ 11:20:56 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203980897
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:56 schreef Duconda het volgende:
Sinds kort hebben wij een optie op een bouwkavel. Op de betreffende plek worden geen gasleidingen meer gelegd dus als alles doorgaat en we daar gaan bouwen moeten we aan de warmtepomp. We hebben inmiddels overleg gehad met een aannemer die het huis sleutelklaar op kan leveren. Dit houdt dus in incl. warmtepomp, zonnepanelen etc.
Ik heb alleen nog wat twijfels over zijn advies met betrekking tot de warmtepomp en de zonnepanelen. Hij gaf aan (zoals hier ook wel wordt genoemd) dat bij een grondwarmtepomp op den duur de werking terugloopt. Op mijn opmerking dat dit te vertragen was door in de zomer het systeem te laten koelen kreeg ik alleen een verhaal over dat ik het niet moest zien als een airco (dat weet ik daar was het mij ook niet om te doen) Hij had dus meer vertrouwen in een luchtwarmtepomp. Verder gaf hij aan dat ze (op het formaat huis dat wij willen) standaard 11 zonnepanelen leggen. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn voor de stroomvoorziening incl. de warmtepomp. Nu hebben wij op dit moment 12 panelen (recht op het zuiden) die voldoende is voor onze situatie nu (verwarmen en koken op gas)
Wat is jullie mening hierover?
En iets concreter; kan ik (in grote lijnen) de gewenste capaciteit van een warmtepomp (en eventueel dan ook van de zonnepanelen) bepalen van een nog te bouwen woning (dus isolatie naar huidige maatstaven)?
Het gaat om een vrijstaande woning, 2 woonlagen (+vliering) met in totaal zo'n 200m2 woonoppervlakte.
Even ter verduidelijking over gasaansluitingen: het heeft er niets mee te maken of op locatie A of B nog wel gasleidingen worden gelegd, het heeft alles te maken met de datum van de aanvraag van de omgevingsvergunning:
Als de omgevingsvergunning voor 1 juli 2018 was aangevraagd kun je nog een gasaansluiting hebben, als de omgevingsvergunning na 1 juli 2018 aangevraagd is niet.
In onze nieuwbouwwijk betekent dat dat vrijwel alle woningen die projectmatig gebouwd zijn gas hebben en de vrije kavels niet.
Uitzondering voor de paar projectmatig gebouwde woningen waarvoor dus niet voor 1 juli 2018 een omgevingsvergunning was aangevraagd.

Onze buren (projectbouw) hebben gas, wij (vrije kavel) hebben geen gas, er liggen gewoon gasleidingen, de overburen hebben ook gas, alleen wij en de buren aan de andere kant niet, want vrije kavels en een omgevingsvergunning van na 1 juli 2018.

Overigens had dat in mijn geval niet uitgemaakt, want ook als ik wel een gasaansluiting had kunnen hebben was ik voor een warmtepomp gegaan.

Overigens hebben wij wel een grondgebonden warmtepomp, dat vond de aannemer vanwege de kosten wat zonde, die 15K extra kon ik immers niet meer uitgeven aan een veranda of dakkapel.
Laat je mbt het soort warmtepomp adviseren door een installateur en niet door de aannemer die er belang bij heeft je de goedkoopste optie te leveren, want als je het geld wel hebt voor die grondgebonden pomp dan heeft hij liever dat je dat geld aan het huis uitgeeft.
Oh, en we hebben 21*330wp aan zonnepanelen, ZZW zonder schaduw, daar redden we het wel mee. 12 vind ik wat karig voor zo'n formaat huis.

Ga eens rondlopen in een wijk met vergelijkbare huizen en ga zonnepanelen tellen.
Hier tel ik er bij vergelijkbare huizen overal minstens 20.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 07-03-2022 11:29:51 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203981096
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als het 8 maanden is tot installatie, vind ik dat niet zo'n punt. Ik wil alleen niet 8 maanden wachten op een advies en offerte (maar ja, in deze markt heb ik niet zoveel te willen).
Advies en offerte heb ik hier binnen 2 weken kunnen regelen (bij 2 partijen).
pi_203981687
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Even ter verduidelijking over gasaansluitingen: het heeft er niets mee te maken of op locatie A of B nog wel gasleidingen worden gelegd, het heeft alles te maken met de datum van de aanvraag van de omgevingsvergunning:
Als de omgevingsvergunning voor 1 juli 2018 was aangevraagd kun je nog een gasaansluiting hebben, als de omgevingsvergunning na 1 juli 2018 aangevraagd is niet.
In onze nieuwbouwwijk betekent dat dat vrijwel alle woningen die projectmatig gebouwd zijn gas hebben en de vrije kavels niet.
Uitzondering voor de paar projectmatig gebouwde woningen waarvoor dus niet voor 1 juli 2018 een omgevingsvergunning was aangevraagd.

Onze buren (projectbouw) hebben gas, wij (vrije kavel) hebben geen gas, er liggen gewoon gasleidingen, de overburen hebben ook gas, alleen wij en de buren aan de andere kant niet, want vrije kavels en een omgevingsvergunning van na 1 juli 2018.

Overigens had dat in mijn geval niet uitgemaakt, want ook als ik wel een gasaansluiting had kunnen hebben was ik voor een warmtepomp gegaan.

Overigens hebben wij wel een grondgebonden warmtepomp, dat vond de aannemer vanwege de kosten wat zonde, die 15K extra kon ik immers niet meer uitgeven aan een veranda of dakkapel.
Laat je mbt het soort warmtepomp adviseren door een installateur en niet door de aannemer die er belang bij heeft je de goedkoopste optie te leveren, want als je het geld wel hebt voor die grondgebonden pomp dan heeft hij liever dat je dat geld aan het huis uitgeeft.
Oh, en we hebben 21*330wp aan zonnepanelen, ZZW zonder schaduw, daar redden we het wel mee. 12 vind ik wat karig voor zo'n formaat huis.

Ga eens rondlopen in een wijk met vergelijkbare huizen en ga zonnepanelen tellen.
Hier tel ik er bij vergelijkbare huizen overal minstens 20.
Thanks, voor je antwoord. Het bevestigt sowieso mijn gevoel over de zonnepanelen. Qua warmtepomp neig ik naar een grondwarmtepomp. Ik heb (buiten de prijs) nog geen goede argumenten gehoord/gelezen om voor een luchtwarmtepomp te gaan.
pi_203982377
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het sterk afhangt van de regio, maar 8 maanden wachten op advies en offerte lijkt mij niet realistisch, dat moet veel sneller kunnen.
  maandag 7 maart 2022 @ 13:19:42 #184
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203982531
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het sterk afhangt van de regio, maar 8 maanden wachten op advies en offerte lijkt mij niet realistisch, dat moet veel sneller kunnen.
Het is geen 2018 meer natuurlijk, toen je nog wel binnen 3 maanden ergens terecht kon.

Personeel is er amper tot niet, levertijden lopen ook op.
  maandag 7 maart 2022 @ 14:22:16 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203983423
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:18 schreef Duconda het volgende:

[..]
Thanks, voor je antwoord. Het bevestigt sowieso mijn gevoel over de zonnepanelen. Qua warmtepomp neig ik naar een grondwarmtepomp. Ik heb (buiten de prijs) nog geen goede argumenten gehoord/gelezen om voor een luchtwarmtepomp te gaan.
Buiten de veel lagere prijs zijn die er ook eigenlijk niet, zeker bij zo'n forse woning, waarbij je het niet redt met een kleine buitenunit die in een schoorsteen past.

Maar het is een hoop extra geld en in feite haal je dat wat lagere stroomverbruik tov een lucht/water warmtepomp er eigenlijk niet uit, zeker niet met wat extra zonnepanelen en zolang je nog kunt salderen.

Echter, met de kennis van nu zou ik dezelfde keuze maken en als ik morgen een nieuw huis zou gaan bouwen komt er weer een grondgebonden warmtepomp, ook als dat weer betekent dat de veranda moet wachten omdat daar voor gespaard moet worden.

Als je een huis gaat bouwen moet je bij keuzes vooral de afweging maken in "wat kan alleen maar nu" en "wat kan ooit later vrij makkelijk en/of betaalbaar gerealiseerd worden".
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203983997
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:18 schreef Duconda het volgende:

[..]
Speelt prijs geen rol voor je?
pi_203984089
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:

Echter, met de kennis van nu zou ik dezelfde keuze maken en als ik morgen een nieuw huis zou gaan bouwen komt er weer een grondgebonden warmtepomp, ook als dat weer betekent dat de veranda moet wachten omdat daar voor gespaard moet worden.

Als je een huis gaat bouwen moet je bij keuzes vooral de afweging maken in "wat kan alleen maar nu" en "wat kan ooit later vrij makkelijk en/of betaalbaar gerealiseerd worden".
Wat ik zelf lastig vind is de afweging tussen hoe groot de investering nu mag zijn en hoelang ik daarvan hoop te kunnen profiteren. Als ik nu één keer 20-25k neerleg voor een systeem dat goed werkt, m'n vaste laten sterk drukt en waar ik de rest van m'n leven niet meer over na hoef te denken, dan vind ik dat een aantrekkelijke optie. Maar ik vrees dat er nog allerlei nieuwe ontwikkelingen gaan komen waardoor ik over een jaar of 5 al spijt heb van m'n investering. Van die 25k kan ik veel andere leuke dingen doen.

Daardoor denk ik dan weer: moet ik niet gewoon bescheiden op een hybride warmtepomp inzetten zodat ik nu zo weinig mogelijk kwijt ben aan aanpassingen en toch bespaar op gas? Volgens een berekening van VEH zouden we met een hybride warmtepomp besparen op iets minder dan 50% van onze gaskosten; dat vind ik dan weer erg weinig. En zo blijf ik maar heen en weer gaan tussen de diverse opties.

Ik kan me trouwens voorstellen dat dat voor een nieuwbouwproject anders is. Ik vind het rekening houden met bestaande installaties en beschikbare ruimte ingewikkeld.
pi_203984115
Ik zelf neig toch naar hybride voor nabije toekomst, omdat ik geen zin in om meteen meterkast (3-fase) om te bouwen, een boilervat van 300 liter moet neerzetten, en ook nogs eens de keuken om te gooien.

Wel zou ik gewoon al het verwarmen dan via de warmtepomp moeten doen. Kan me niet voorstellen dat met deze wintertemperaturen zo'n hybride gas bij moet geven.
pi_203984147
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:07 schreef skrn het volgende:

Wel zou ik gewoon al het verwarmen dan via de warmtepomp moeten doen. Kan me niet voorstellen dat met deze wintertemperaturen zo'n hybride gas bij moet geven.
Daar ben ik ook benieuwd naar: in hoeverre kan een hybride warmtepomp aan de verwarmingsbehoefte voldoen?
pi_203984167
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Buiten de veel lagere prijs zijn die er ook eigenlijk niet, zeker bij zo'n forse woning, waarbij je het niet redt met een kleine buitenunit die in een schoorsteen past.

Maar het is een hoop extra geld en in feite haal je dat wat lagere stroomverbruik tov een lucht/water warmtepomp er eigenlijk niet uit, zeker niet met wat extra zonnepanelen en zolang je nog kunt salderen.

Dus als ik het goed begrijp verdient een duurdere grondwarmtepomp zich over de levensduur niet terug? Want dat veranderd de zaak wel enigszins. Ik maak mijn keuze toch wel met mijn portemonnee in mijn achterhoofd. De plaatsing van een buitenunit is bij ons niet zo van belang. Er is ruimte genoeg om die uit het zicht te plaatsen.
  maandag 7 maart 2022 @ 15:13:04 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203984180
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat ik zelf lastig vind is de afweging tussen hoe groot de investering nu mag zijn en hoelang ik daarvan hoop te kunnen profiteren. Als ik nu één keer 20-25k neerleg voor een systeem dat goed werkt, m'n vaste laten sterk drukt en waar ik de rest van m'n leven niet meer over na hoef te denken, dan vind ik dat een aantrekkelijke optie. Maar ik vrees dat er nog allerlei nieuwe ontwikkelingen gaan komen waardoor ik over een jaar of 5 al spijt heb van m'n investering. Van die 25k kan ik veel andere leuke dingen doen.

Daardoor denk ik dan weer: moet ik niet gewoon bescheiden op een hybride warmtepomp inzetten zodat ik nu zo weinig mogelijk kwijt ben aan aanpassingen en toch bespaar op gas? Volgens een berekening van VEH zouden we met een hybride warmtepomp besparen op iets minder dan 50% van onze gaskosten; dat vind ik dan weer erg weinig. En zo blijf ik maar heen en weer gaan tussen de diverse opties.

Ik kan me trouwens voorstellen dat dat voor een nieuwbouwproject anders is. Ik vind het rekening houden met bestaande installaties en beschikbare ruimte ingewikkeld.
Ik weet ook niet of ik deze keuze in een bestaande situatie zou maken, juist omdat je er dan niet omheen kunt bouwen, zoals hier in feite wel gedaan is: achter de koof in de keuken en logeerkamer lopen de buizen van de warmtepomp (en vloerverwarming) en vervolgens naar buiten naar waar er geboord is.

Ik denk dat ik bij jouw huis makkelijker voor een lucht/water warmtepomp zou kiezen, zeker op dit punt.
Als ik de keuze had moeten maken toen jullie huis alleen een karkas was had ik die keuze denk ik makkelijker gemaakt.

Je moet ook bedenken waar je boilervaten kunt en wilt neerzetten, die kosten een hoop ruimte ook en die zou ik bijvoorbeeld niet op een houten zoldervloer zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 7 maart 2022 @ 15:20:21 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203984277
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:12 schreef Duconda het volgende:

[..]
Dus als ik het goed begrijp verdient een duurdere grondwarmtepomp zich over de levensduur niet terug? Want dat veranderd de zaak wel enigszins. Ik maak mijn keuze toch wel met mijn portemonnee in mijn achterhoofd. De plaatsing van een buitenunit is bij ons niet zo van belang. Er is ruimte genoeg om die uit het zicht te plaatsen.
Ten opzichte van een lucht/water warmtepomp?
Nee, waarschijnlijk niet.

Het geeft alleen wat meer comfort door het beter en efficiënter kunnen koelen, en het maakt niet de herrie die een lucht/water warmtepomp wel maakt.
Bij ons staat hij op zolder, dat is nog een open ruimte want muurtjes op zolder vielen in de categorie "kan achteraf prima", mijn man met supergehoor werkt daar als hij thuiswerkt (4 van de 5 dagen), als mijn zusje bij ons logeert slaapt ze op zolder.
Beiden geen last van de warmtepomp.

Als ik door de wijk wandel hoor ik soms wel de warmtepomp van een enorme nieuwbouwwoning, die ook een gigantische buitenunit naast het huis heeft staan, en ik ben behoorlijk slechthorend :')

Dus ook hier weer de tip: ga rondlopen in een nieuwbouwwijk met vergelijkbare woningen en kijk wat je hoort van de warmtepompen, liefst op een koude dag zonder zon.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203984314
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Speelt prijs geen rol voor je?
Zeer zeker wel, ik ging ervanuit dat de hogere prijs terug verdient zou worden.. Ik begreep echter net uit een andere post dat dit niet het geval is.
pi_203984321
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:13 schreef Leandra het volgende:

Je moet ook bedenken waar je boilervaten kunt en wilt neerzetten, die kosten een hoop ruimte ook en die zou ik bijvoorbeeld niet op een houten zoldervloer zetten.
Ik heb er tijdens onze verbouwing wel over nagedacht, maar toen was het nog moeilijker om me een beeld te vormen van een toekomstige oplossing. Had ik dan ergens ruimte op moeten offeren voor een mogelijk toekomstig scenario? Het is niet alsof we zeeën van ruimte hadden die we konden reserveren voor een toekomstige warmtepomp. Bovendien wist ik toen nog niks over ons verbruik, het effect van isolatiemaatregelen en waar geluidsoverlast vandaan zou kunnen komen.

Ik sta er dus wel achter dat we geen ruimte hebben geserveerd, maar het is er helaas niet veel eenvoudiger op geworden. Wat me daarbij opvalt is dat er bijzonder weinig gebruiksvriendelijke informatie is voor mensen die meer willen weten dan het standaardriedeltje.
pi_203984352
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:20 schreef Leandra het volgende:

Dus ook hier weer de tip: ga rondlopen in een nieuwbouwwijk met vergelijkbare woningen en kijk wat je hoort van de warmtepompen, liefst op een koude dag zonder zon.
Onze vloerverwarmingverdeler op de begane grond zorgde voor een irritante trilling en daar heb ik een paar dagen flink van gebaald. Gelukkig viel dat snel op te lossen met het plaatsen van rubbers, maar op geluidsoverlast zit ik in ieder geval totaal niet te wachten! Ik was allang blij dat we van het ventilatiesysteem in onze nieuwbouwwoning af waren dat ik maar bleef horen.
  maandag 7 maart 2022 @ 15:29:10 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203984387
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb er tijdens onze verbouwing wel over nagedacht, maar toen was het nog moeilijker om me een beeld te vormen van een toekomstige oplossing. Had ik dan ergens ruimte op moeten offeren voor een mogelijk toekomstig scenario? Het is niet alsof we zeeën van ruimte hadden die we konden reserveren voor een toekomstige warmtepomp. Bovendien wist ik toen nog niks over ons verbruik, het effect van isolatiemaatregelen en waar geluidsoverlast vandaan zou kunnen komen.

Ik sta er dus wel achter dat we geen ruimte hebben geserveerd, maar het is er helaas niet veel eenvoudiger op geworden. Wat me daarbij opvalt is dat er bijzonder weinig gebruiksvriendelijke informatie is voor mensen die meer willen weten dan het standaardriedeltje.
Dat is gewoon altijd lastig, nou hebben jullie nog een enorme garage waar je ruimte zou kunnen opofferen, maar hoe krijg je warm water dan weer warm naar het huis, dat moet je dan ook al ultragoed isoleren.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 7 maart 2022 @ 17:00:03 #197
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203985610
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is gewoon altijd lastig, nou hebben jullie nog een enorme garage waar je ruimte zou kunnen opofferen, maar hoe krijg je warm water dan weer warm naar het huis, dat moet je dan ook al ultragoed isoleren.
Heel toevallig heb ik met dat bijltje gehakt (of m'n installateur).

Woning met vrijstaande garage in het verlengde van de oprit.

- buiten-unit warmtepomp staat achter de garage
- binnen-unit warmtepomp hangt in de garage
- buffervat staat in de garage
- boilervat (voor warm water) staat in de bijkeuken
- er zijn 4 loze mantelbuizen ingegraven tussen bijkeuken en garage
- door die mantelbuizen lopen alle stroomkabels en de geïsoleerde (!) Uponor CV-buizen

Afstand voor drinkwater naar de keuken is hierdoor heel kort, het boilervat staat op dezelfde plek als waar de oude CV-ketel ooit hing.

Het graafwerk, dichtgooien en bestraten lijkt mss erg ingrijpend maar in feite zit daar maar ~5 manuren in.

De foto's zijn al vaker voorbij gekomen maar speciaal voor de nieuwelingen hier ;)

maandag 7 maart 2022 @ 17:07:49 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203985715
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

- door die mantelbuizen lopen alle stroomkabels en de geïsoleerde (!) Uponor CV-buizen

Afstand voor drinkwater naar de keuken is hierdoor heel kort, het boilervat staat op dezelfde plek als waar de oude CV-ketel ooit hing.

Het graafwerk, dichtgooien en bestraten lijkt mss erg ingrijpend maar in feite zit daar maar ~5 manuren in.

De foto's zijn al vaker voorbij gekomen maar speciaal voor de nieuwelingen hier ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Is je garage geïsoleerd of is het daar 's winters gewoon koud?
Je hebt iig een binnenmuur en een buitenmuur, dus dat is al iets isolatie, in tegenstelling tot een enkelsteens, dan wordt dat denk ik wat lastiger.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 7 maart 2022 @ 17:09:11 #199
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203985734
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is je garage geïsoleerd of is het daar 's winters gewoon koud?
De vloer en muren zijn geïsoleerd en hij heeft een kruipruimte.
Dak is niet geïsoleerd, dat staat nog op de "to-do list".

De laagste temperatuur die ik in de winter heb gezien is 5 graden Celsius.
  maandag 7 maart 2022 @ 17:11:32 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203985761
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De vloer en muren zijn geïsoleerd en hij heeft een kruipruimte.
Dak is niet geïsoleerd.

De laagste temperatuur die ik in de winter heb gezien is 5 graden Celsius.
Oh, dat valt me nog mee, die van ons is enkelsteens en op zand maar tegen het huis aan en ik heb de vloerverwarming daar maar uitgezet, want dan gaat het wel heel hard, maar ik heb nog geen 5 graden op die thermostaat gezien.

Alhoewel, ik heb die thermostaat op 6 graden gezet, dus misschien is het daar wel kouder geweest maar ging de vloerverwarming dan aan :D
Op alle momenten dat ik toevallig keek zag ik de vloerverwarming daar niet aan zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203985826
Wij zitten deze week met projectaannemer over meerwerk voor nieuwbouwwoning, een van de opties is het boilervat vergroten van 200l naar 300l. Is dit een no-brainer, of is die 200l (in de praktijk iets minder) voldoende met de wetenschap dat we geen grootverbruikers zijn qua warm water? Ik denk dat we het sowieso wel doen aangezien dit achteraf een nog kostbaardere aanpassing is, maar ik zou echt geen idee hebben wat een doorsnee gezin verbruikt.
  maandag 7 maart 2022 @ 17:29:51 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203985965
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef zijle het volgende:
Wij zitten deze week met projectaannemer over meerwerk voor nieuwbouwwoning, een van de opties is het boilervat vergroten van 200l naar 300l. Is dit een no-brainer, of is die 200l (in de praktijk iets minder) voldoende met de wetenschap dat we geen grootverbruikers zijn qua warm water? Ik denk dat we het sowieso wel doen aangezien dit achteraf een nog kostbaardere aanpassing is, maar ik zou echt geen idee hebben wat een doorsnee gezin verbruikt.
Heb je een bad?

Wij hebben een 300 liter boilervat en een extra boilervat van 100 liter, die laatste is geloof ik voor als het bad net volgegooid is en de vloerverwarming wil NU warm water.
Nou hebben wij ook wel een heel flink bad, want daar kan 234 liter in :') :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_203986103
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef zijle het volgende:
ik heb er 1 van 200L en 1 van 80L in serie en met 5 personen gaat dit prima
pi_203986170
Samen met een kennis hebben we inmiddels vele merken hybrides geplaatst.
We hebben zwaar de voorkeur voor Mitsubishi ecodan (of zubadan) split systemen omdat deze itt de concurrentie moeiteloos 60C water halen.
Zeker bij de niet perfect geïsoleerde woningen een pre.
Vakman pur sang
pi_203986299
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Samen met een kennis hebben we inmiddels vele merken hybrides geplaatst.
We hebben zwaar de voorkeur voor Mitsubishi ecodan (of zubadan) split systemen omdat deze itt de concurrentie moeiteloos 60C water halen.
Zeker bij de niet perfect geïsoleerde woningen een pre.
die had ook mijn voorkeur in 2017 maar ik kon geen enkele installateur vinden die deze kon installeren. Een nibe en een nefit waren de enige die konden. Uiteindelijk een nefit gekozen. Deze haalt trouwens ook zonder problemen 60 graden als het buiten -5 graden is. Kouder kan wellicht ook, maar dat heb ik niet kunnen testen.
pi_203987423
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dank! Dit is heel nuttig. Dat ingraven zou hier niet eens zo problematisch zijn, want op dit moment ligt alles al open.

Onze garage is dus niet geïsoleerd, maar het is er volgens mij nog nooit kouder geweest dan 3 graden Celsius. En om bevriezen te voorkomen zou je er misschien ook een vorstkacheltje naast kunnen zetten?
  maandag 7 maart 2022 @ 19:42:08 #207
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203987725
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dank! Dit is heel nuttig. Dat ingraven zou hier niet eens zo problematisch zijn, want op dit moment ligt alles al open.

Onze garage is dus niet geïsoleerd, maar het is er volgens mij nog nooit kouder geweest dan 3 graden Celsius. En om bevriezen te voorkomen zou je er misschien ook een vorstkacheltje naast kunnen zetten?
Als het vriest, draait je warmtepomp ook dus heel veel zal er niet bevriezen.
Je zou een installatiekast met 2 deuren of schuifdeur kunnen maken waar de onderdelen van de installatie in komen en die wel isoleren (simpele houten constructie, steenwol er in, gipslaat voor afwerking).
De installatie geeft van zichzelf genoeg warmte af om zo'n ruimte op temperatuur te houden.
Geïsoleerd leidingwerk op zo'n 80cm ingraven en het zal ook niet bevriezen, dus dat is ook geen punt.

Het geeft in eerste instantie wat meerwerk en kosten maar ben nog steeds blij met de keuze om het zo te doen.
M'n niet al te grote bijkeuken blijft zo gewoon een bijkeuken en in de garage heb ik geen "last" van de installatie.
pi_204076873
Hier net een all electric Daikin atherma 3 laten installeren. 230 ltr. watertank. Ben benieuwd of het voldoende zal zijn met ons vieren.
Jammer dat ik tot volgende winter moet wachten om echt te kunnen zien hoe hij presteert als het goed aan het vriezen is.
pi_204077106
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 15:26 schreef zoz het volgende:
Hier net een all electric Daikin atherma 3 laten installeren. 230 ltr. watertank. Ben benieuwd of het voldoende zal zijn met ons vieren.
Jammer dat ik tot volgende winter moet wachten om echt te kunnen zien hoe hij presteert als het goed aan het vriezen is.
Ben even benieuwd naar welke setup dit is.
Heb je type nummers/vermogens?

Ben ook heel benieuwd hoe het bevalt en hoe het warmwater is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lospedrosa op 14-03-2022 16:00:52 ]
Vakman pur sang
pi_204077479
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2022 15:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ben even benieuwd naar welke setup dit is.
Heb je type nummers/vermogens?

Ben ook heel benieuwd hoe het bevalt en hoe het warmwater is.
Modelnummer EHVX08S23EJ6V 8KW
Het warmwater is prima tot nu toe.
In de Daikin onecta app lees ik dat het 53 graden is.
pi_204077887
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 16:25 schreef zoz het volgende:

[..]
Modelnummer EHVX08S23EJ6V 8KW
Het warmwater is prima tot nu toe.
In de Daikin onecta app lees ik dat het 53 graden is.
Ok top.
Hoe groot is je huis?
En ben wel benieuwd hoe dat gaat bevallen verder
Vakman pur sang
pi_204078537
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2022 17:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ok top.
Hoe groot is je huis?
En ben wel benieuwd hoe dat gaat bevallen verder
475 m3 volume.
Zolder wordt verwarmd met een daikin perfera airco.
De slaapkamers hebben normale radiatoren.
Woonkamer/hal heeft vloerverwarming

Mogelijk vervang ik de normale radiatoren voor daikin ventilo convectoren, zodat er verwarmd en gekoeld kan worden.
  donderdag 17 maart 2022 @ 07:42:12 #213
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204110431
@Koevlaas2

Dot topic hoort wel in jouw postgeschiedenis.
Resistance is futile.
pi_204121093
Heeft iemand hier ervaring met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp?

Wij zijn begonnen met overwegen of dit iets voor ons is. Een installateur waar we bekend mee zijn biedt deze pomp aan.
Spoilers!
  donderdag 17 maart 2022 @ 23:18:59 #215
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204121767
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2022 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

Wij zijn begonnen met overwegen of dit iets voor ons is. Een installateur waar we bekend mee zijn biedt deze pomp aan.
Zover ik weet zijn de CV-ketels prima en komen de warmtepompen van Mitsubishi dus je zal je er geen buil aan vallen, ik dacht zo uit het hoofd dat ze een 5kW en 8kW uitvoering hebben.

Ze hebben ook nog de Mercuria lijn (zowel hybride als enkele warmtepomp) en daar zijn nog wat zwaardere vermogens in te krijgen en ook opties als een boilervat voor warm water.

Remeha heeft volgens mij enkele jaren geleden Elga ingelijfd om sneller op de markt van hybride pompen terecht te kunnen en die gebruikten toen als ik het goed heb Toshiba buitenunits, op zich ook niets mis mee.
pi_204122478
Mijn daikin altherma 3 is sinds hij een week geleden geïnstalleerd is voor de derde keer gezakt in druk (0.7 bar). Ik zal hem morgen voor de derde keer bijvullen. Is dit normaal?
pi_204122797
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 01:06 schreef zoz het volgende:
Mijn daikin altherma 3 is sinds hij een week geleden geïnstalleerd is voor de derde keer gezakt in druk (0.7 bar). Ik zal hem morgen voor de derde keer bijvullen. Is dit normaal?
Dat ligt er aan hoeveel water er tijdens de werkzaamheden uit je verwarmingssysteem gehaald is en hoe goed je verwarmingsinstallatie daarna ontlucht is.

In of bij de meeste nieuwe ketels en warmtepompen worden tegenwoordig automatische ontluchters geplaatst. Als je systeem na de werkzaamheden aan de installatie niet goed ontlucht is, dan zal op het moment dat de boel draait langzaam maar zeker die lucht meegevoerd worden door het stromende water en dan via je automatische ontluchters het systeem verlaten. Dan heb je drukverlies.

Maar als dit drukverlies blijft plaatsvinden, dan heb je ergens een lekkage in het systeem.
pi_204123883
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 07:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat ligt er aan hoeveel water er tijdens de werkzaamheden uit je verwarmingssysteem gehaald is en hoe goed je verwarmingsinstallatie daarna ontlucht is.

In of bij de meeste nieuwe ketels en warmtepompen worden tegenwoordig automatische ontluchters geplaatst. Als je systeem na de werkzaamheden aan de installatie niet goed ontlucht is, dan zal op het moment dat de boel draait langzaam maar zeker die lucht meegevoerd worden door het stromende water en dan via je automatische ontluchters het systeem verlaten. Dan heb je drukverlies.

Maar als dit drukverlies blijft plaatsvinden, dan heb je ergens een lekkage in het systeem.
Ik heb voor en na het bijvullen rondom de vv verdeler en binnenunit wp gekeken of er water lekt. Niks kunnen zien. Ik ga zo maar eens bijvullen.
pi_204124103
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2022 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

Waarom een hybride wp?
pi_204124530
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom een hybride wp?
Vaak kun je idd prima naar all electric.
Vakman pur sang
  vrijdag 18 maart 2022 @ 11:02:25 #221
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204124535
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom een hybride wp?
Omdat er nu geen ruimte is voor een boiler en omdat we de komende jaren geen geld hebben voor een andere warmtepomp in verband met andere verbouwingskosten.

Over 10 jaar is de huidige cv-ketel afgeschreven en dan gaan we weer groot verbouwen. Dat is voor ons een beter moment om volledig van het gas af te gaan. Dat is helaas de keuze die we moeten maken :)
Spoilers!
pi_204124549
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 11:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Omdat er nu geen ruimte is voor een boiler en omdat we de komende jaren geen geld hebben voor een andere warmtepomp in verband met andere verbouwingskosten.

Over 10 jaar is de huidige cv-ketel afgeschreven en dan gaan we weer groot verbouwen. Dat is voor ons een beter moment om volledig van het gas af te gaan. Dat is helaas de keuze die we moeten maken :)
Energiebespaarlening een optie?
De maandkosten zijn vaak lager dan je energie kosten.
Vakman pur sang
  vrijdag 18 maart 2022 @ 11:03:46 #223
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204124558
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 11:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Energiebespaarlening een optie?
De maandkosten zijn vaak lager dan je energie kosten.
Nee, dat is geen optie.
Spoilers!
pi_204131947
quote:
6s.gif Op donderdag 17 maart 2022 07:42 schreef Seven. het volgende:
@:Koevlaas2

Dot topic hoort wel in jouw postgeschiedenis.
Eigenlijk geen tijd voor B-)
  zaterdag 19 maart 2022 @ 07:02:34 #225
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204134621
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 21:36 schreef Koevlaas2 het volgende:

[..]
Eigenlijk geen tijd voor B-)
Druk baasje!
Resistance is futile.
pi_204159304
Warmtepompen zitten nu zo op 6 maanden levertijd.
En het wordt nog veel langer.
Vakman pur sang
pi_204160672
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 19:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Warmtepompen zitten nu zo op 6 maanden levertijd.
En het wordt nog veel langer.
dat is exclusief installatie dan neem ik aan?
pi_204160704
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 21:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is exclusief installatie dan neem ik aan?
Ja klopt,
Heb zelf wat Daikin besteld, was eerder op voorraad, die worden nu Europees vanuit het magazijn stuksgewijs verdeelt aan alle importeurs.
Vakman pur sang
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:19:09 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204293599
Zo, ik heb gisteren eindelijk ontdekt waar ik het stroomverbruik en de afgegeven warmte van de warmtepomp terug kan vinden, gelijk een excel aangemaakt met grafiekjes (stroomverbruik, afgegeven warmte en COP) O+

Dit jaar is het lekker stabiel met een COP van gemiddeld 6,373 (hoogste 6,405 laagste 6,311 maar het jaar is nog jong).
Vorig jaar was drama uiteraard, nieuw, vochtig huis, vloerdroogstand de eerste maand, dus de COP varieert vorig jaar van 2,989 tot 7,797 en komt op een gemiddelde van 4,657 uit.

Ik ga er vanuit dat dat dit jaar wel beter zal zijn, geen idee of we over het hele jaar 6,3 gaan halen want oktober en november 2021 hebben ook wel een lage COP, dus even kijken hoe dat zich in het najaar ontwikkelt, misschien had ik de verwarming in de garage te laat uitgeschakeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204293718
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Zo, ik heb gisteren eindelijk ontdekt waar ik het stroomverbruik en de afgegeven warmte van de warmtepomp terug kan vinden, gelijk een excel aangemaakt met grafiekjes (stroomverbruik, afgegeven warmte en COP) O+

Dit jaar is het lekker stabiel met een COP van gemiddeld 6,373 (hoogste 6,405 laagste 6,311 maar het jaar is nog jong).
Vorig jaar was drama uiteraard, nieuw, vochtig huis, vloerdroogstand de eerste maand, dus de COP varieert vorig jaar van 2,989 tot 7,797 en komt op een gemiddelde van 4,657 uit.

Ik ga er vanuit dat dat dit jaar wel beter zal zijn, geen idee of we over het hele jaar 6,3 gaan halen want oktober en november 2021 hebben ook wel een lage COP, dus even kijken hoe dat zich in het najaar ontwikkelt, misschien had ik de verwarming in de garage te laat uitgeschakeld.
Hoe is deze cop berekend?
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:33:23 #231
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204293723
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:

Keurige COP's.
Ik doe hier (volgens opgaaf van m'n warmtepomp) een sCOP van 3,72 gemiddeld over 4 jaar met een veel en veel te grote warmtepomp die op 50% vermogen draait.
pi_204293760
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Keurige COP's.
Ik doe hier (volgens opgaaf van m'n warmtepomp) een sCOP van 3,72 gemiddeld over 4 jaar met een veel en veel te grote warmtepomp die op 50% vermogen draait.
Ik zit op ca 3,8 zonder tapwater en dat is hoger dan gemiddeld en velen geloven deze hoge cop niet.
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:41:21 #233
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204293773
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zit op ca 3,8 zonder tapwater en dat is hoger dan gemiddeld en velen geloven deze hoge cop niet.
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.

Dan kom je energetisch met een sCOP van 3.72 ongeveer op hetzelfde aan warmte uit (afwijking van ~10%), dus het zal wel ongeveer kloppen.

Maar Leandra heeft een grondgebonden warmtepomp en een vrijwel nieuwe woning, als ik het goed heb onthouden. Dan praat je over andere rendementen ;) (en aanschafprijs)
pi_204293805
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.

Dan kom je energetisch met een sCOP van 3.72 ongeveer op hetzelfde aan warmte uit (afwijking van ~10%), dus het zal wel ongeveer kloppen.

Maar Leandra heeft een grondgebonden warmtepomp en een vrijwel nieuwe woning, als ik het goed heb onthouden. Dan praat je over andere rendementen ;) (en aanschafprijs)
Grondgebonden ligt gemiddeld rond de 4,5 aan cop heb ik altijd begrepen.
pi_204293834
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Grondgebonden ligt gemiddeld rond de 4,5 aan cop heb ik altijd begrepen.
sCOP

Zit net nog te kijken in de fabrieksopgave van M-E water water WP, sCOP gunstige conditie 4,1
Vakman pur sang
pi_204293845
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
sCOP

Zit net nog te kijken in de fabrieksopgave van M-E water water WP, sCOP gunstige conditie 4,1
Oh ja klopt, die haal ik nog weleens door elkaar. Mijn 3,8 is ook een jaargemiddelde
  vrijdag 1 april 2022 @ 13:07:44 #237
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204293967
Als ik de link volg in het water/water warmtepompen topic dan lijkt het niet onmogelijk, zal deels ook afhangen van waar je woning mee tevreden is. Hoe lager je aanvoer, hoe hoger het rendement kan zijn natuurlijk.

https://www.waermepumpen-verbrauchsdatenbank.de/index.php?edit=1&maz=0&button=verbrauch&lang=

In mijn woning is het grootste probleem de veel te grote warmtepomp (of eigenlijk mijn eigenwijsheid).
Op lage aanvoertemperatuur (26 tot 30) zou hij constant gaan pendelen.

Wat ik nu doe is:
- beperken op 50% vermogen
- omdat hij niet zo ver terug kan moduleren (14kW WP op 3-fasen :+) doe ik het anders, de aanvoertemperatuur staat wat hoger en die energie stopt hij in het buffervat. De secundaire pomp verplaatst die warmte in een lager tempo weer naar m'n woning. Zo kan de warmtepomp rustig 45 minuten draaien (en weer 30 of 60 minuten uitgeschakeld zijn) en trekt ik ondertussen het buffervat weer "leeg", waarna de warmtepomp weer aanspringt en het proces opnieuw begint. De secundaire pomp is ook niet meer geschakeld: die draait in het stookseizoen 24/7 op PPT2.

Het gekke is dat het prima werkt, temperatuur in huis is stabiel, geen pendelgedrag meer. Het heeft alleen wat tijd gekost om in te regelen, dus het is handiger om in 1x een WP te kopen die wél op maat is voor je woning :+

Maar die hogere aanvoertemperatuur is natuurlijk niet optimaal voor het rendement.

Mocht de warmtepomp ooit defect raken dan beperk ik me tot een 7kW model, dat is ruim voldoende. Maar dat kan nog wel 10 tot 15 jaar duren...
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:22:02 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204294732
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe is deze cop berekend?
Afgegeven/geproduceerde warmte (verwarming plus water) gedeeld door stroomverbruik.

1685/264 = 6,383
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204294808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Afgegeven/geproduceerde warmte (verwarming plus water) gedeeld door stroomverbruik.

[ afbeelding ]

1685/264 = 6,383
Ah het is voor de maand maart. Dan snap ik het
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:35:58 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204294876
Overigens kom ik vanaf 10 juni 2021 op zo'n 3.270 kWh voor de warmtepomp uit (juni is 145 kWh, dus vanaf 10 juni reken ik 100 kWh), vanaf 10 juni 2021 hebben we in totaal 5.560 kWh verbruikt, trek daar die 3.270 voor de warmtepomp af en je komt op 2.290 uit aan eigen verbruik in ruim 9½ maand, dat lijkt me een redelijk logisch verhaal qua verbruik (in het verleden zaten we rond de 2.750 kWh op jaarbasis).

Daarbij verwacht ik dat het verbruik van de warmtepomp de komende jaren nog wat naar beneden gaat, en we uiteindelijk op zo'n 5.555 op jaarbasis gaan uitkomen, min of meer 50/50 voor eigen verbruik en warmtepomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 april 2022 @ 14:38:18 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204294895
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah het is voor de maand maart. Dan snap ik het
Dat is voor de maand maart, de andere maanden heb ik op dezelfde manier berekend, en dan kom ik voor januari en februari op min of meer hetzelfde uit, vorig jaar is een totaal ander verhaal, want vloerdrogen enz.
Vandaar dat het gemiddelde van vorig jaar op 4.657 uitkomt.

Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 april 2022 @ 15:00:50 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204295090
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja klopt, beiden.... de warmtepomp is een Nibe S1155-6 PC en het huis is net zo oud als de warmtepomp :D
Nou ja, in feite is de warmtepomp ouder, maar die is al op de vloerplaten op zolder gezet voor het dak erop ging.

Ik kom op de app overigens op 17.346 kWh verwarming en 2.598.6 kWh warm water, ik ga er vanuit dat de ontbrekende 1.800 kWh (21.744 - 19.944) in de koeling in juni/juli/aug gezocht moet worden, maar ik zal dit jaar in de gaten houden wat de kWh voor verwarming en warm water zijn en wat de warmtepomp zegt dat er afgegeven is.

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204296551
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 15:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja klopt, beiden.... de warmtepomp is een Nibe S1155-6 PC en het huis is net zo oud als de warmtepomp :D
Nou ja, in feite is de warmtepomp ouder, maar die is al op de vloerplaten op zolder gezet voor het dak erop ging.

Ik kom op de app overigens op 17.346 kWh verwarming en 2.598.6 kWh warm water, ik ga er vanuit dat de ontbrekende 1.800 kWh (21.744 - 19.944) in de koeling in juni/juli/aug gezocht moet worden, maar ik zal dit jaar in de gaten houden wat de kWh voor verwarming en warm water zijn en wat de warmtepomp zegt dat er afgegeven is.

[ afbeelding ]
Jij hebt wel heel gunstige COP berekeningen, ergens klopt er daar iets niet.
Vakman pur sang
  vrijdag 1 april 2022 @ 21:49:19 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204299906
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij hebt wel heel gunstige COP berekeningen, ergens klopt er daar iets niet.
Ik heb van iedere maand een afbeelding waar de afgegeven warmte en de verbruikte energie in staat, en gezien mijn totaalverbruik aan elektriciteit is er geen reden aan te nemen dat het verbruik niet zou kloppen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204300382
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 21:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb van iedere maand een afbeelding waar de afgegeven warmte en de verbruikte energie in staat, en gezien mijn totaalverbruik aan elektriciteit is er geen reden aan te nemen dat het verbruik niet zou kloppen.
Hoe weet je de afgifte van warmte, is dat iets wat Nibe inschat of zit er een Kamstrup achter?
Vakman pur sang
  vrijdag 1 april 2022 @ 22:31:35 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204300558
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe weet je de afgifte van warmte, is dat iets wat Nibe inschat of zit er een Kamstrup achter?
De afbeelding in post #238 is van het scherm van de warmtepomp, de afbeelding in post #242 is van de app.

Op basis van de cijfers voor verwarming in de app hou ik de warmte sinds oktober bij, en als ik dan het verschil zie met de totale warmteafgifte volgens het scherm van de warmtepomp dan lijkt het verschil prima verklaarbaar met de cijfers voor warm water, maar dat heb ik dus niet apart bijgehouden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204300682
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
De afbeelding in post #238 is van het scherm van de warmtepomp, de afbeelding in post #242 is van de app.

Op basis van de cijfers voor verwarming in de app hou ik de warmte sinds oktober bij, en als ik dan het verschil zie met de totale warmteafgifte volgens het scherm van de warmtepomp dan lijkt het verschil prima verklaarbaar met de cijfers voor warm water, maar dat heb ik dus niet apart bijgehouden.
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.
Een echte warmtemeter zal je werkelijke COP kunnen aangeven
Vakman pur sang
  vrijdag 1 april 2022 @ 22:46:51 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204300748
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.
Neemt niet weg dat de kWh verwarming en water in de app toch echt wel heel specifieke cijfers hebben, en die lijken samen ook gewoon overeen te komen met de cijfers op het energielogscherm op het apparaat.

Wat daarbij alleen anders is is de afgifte voor "warmte" in de zomer, want daarmee wordt gekoeld en dat valt niet onder verwarming maar bij koelen heb ik geen cijfers in de app.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 april 2022 @ 22:47:03 #249
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204300750
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt op zich, heel nauwkeurig is het niet.

Maar een Kamstrup plaatsen als WP-bezitter is een beetje als een dure Fluke meter kopen om een knoopcel door te meten :P Vooral de "beroepsidioten" zullen dat doen (met alle respect) maar voor een warmtepompje thuis een beetje overkill.

Uiteindelijk is het ook niet heel belangrijk: als je pomp mooie runs draait en je verbruik laag is dan is het prima.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-04-2022 22:57:10 ]
  vrijdag 1 april 2022 @ 23:01:55 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204300916
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar een Kamstrup plaatsen als hobbyist is een beetje als een dure Fluke meter kopen om een knoopcel door te meten :P Vooral de "beroepsidioten" zullen dat doen (met alle respect) maar voor een warmtepompje thuis een beetje overkill.

Uiteindelijk is het ook niet heel belangrijk: als je pomp mooie runs draait en je verbruik laag is dan is het prima.
Joh, ik was allang blij dat ik vannacht eindelijk ontdekte dat ik de maanden uit het verleden ook kon vinden op het scherm op de warmtepomp zelf, die foto is vannacht letterlijk op dat tijdstip gemaakt....

Het ging me er vooral om of ik kon zien dat de boel stabiliseert, want het huis was echt door en door nat, de schilders hebben weken nodig gehad omdat de boel niet overal droog was, en ik heb in het plafond in de woonkamer nog stukken die ze niet gedaan hebben omdat het plafond gewoon nog te vochtig was, en dat plafond is dus ook de vloer van de bovenverdieping, dus ik was erg benieuwd naar de verschillen, en dan zie je dat de boel vanaf december eigenlijk heel stabiel is, dus ik ga er vanuit dat het meeste vocht er inmiddels wel uitgestookt is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 april 2022 @ 23:06:14 #251
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204300963
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Joh, ik was allang blij dat ik vannacht eindelijk ontdekte dat ik de maanden uit het verleden ook kon vinden op het scherm op de warmtepomp zelf, die foto is vannacht letterlijk op dat tijdstip gemaakt....

Het ging me er vooral om of ik kon zien dat de boel stabiliseert, want het huis was echt door en door nat, de schilders hebben weken nodig gehad omdat de boel niet overal droog was, en ik heb in het plafond in de woonkamer nog stukken die ze niet gedaan hebben omdat het plafond gewoon nog te vochtig was, en dat plafond is dus ook de vloer van de bovenverdieping, dus ik was erg benieuwd naar de verschillen, en dan zie je dat de boel vanaf december eigenlijk heel stabiel is, dus ik ga er vanuit dat het meeste vocht er inmiddels wel uitgestookt is.
Ja, je zou haast vergeten hoeveel vocht er nog in beton zit. Merk het bij m'n moeder nu ook wel waar een aanbouw geplaatst wordt. Ramen beslaan nog steeds van binnen terwijl de betonvloer er al 2 maand in ligt en er echt wel geventileerd wordt.

Wordt wel een stuk beter nu trouwens.
  vrijdag 1 april 2022 @ 23:23:54 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204301150
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, je zou haast vergeten hoeveel vocht er nog in beton zit. Merk het bij m'n moeder nu ook wel waar een aanbouw geplaatst wordt. Ramen beslaan nog steeds van binnen terwijl de betonvloer er al 2 maand in ligt en er echt wel geventileerd wordt.

Wordt wel een stuk beter nu trouwens.
Oh, dat is wel heel bar dan, ik heb nog nooit aan de binnenkant beslagen ramen gehad sinds we hier wonen.
Wel aan de buitenkant (want triple glas) en dat triple glas werd ons zelfs afgeraden omdat de ramen dan beslaan, maar het oogt zo gezellig :D
Lekker old-skool beslagen ramen, maar dan aan de buitenkant terwijl het binnen comfortabel warm is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 1 april 2022 @ 23:34:10 #253
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204301236
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 23:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, dat is wel heel bar dan, ik heb nog nooit aan de binnenkant beslagen ramen gehad sinds we hier wonen.
Wel aan de buitenkant (want triple glas) en dat triple glas werd ons zelfs afgeraden omdat de ramen dan beslaan, maar het oogt zo gezellig :D
Lekker old-skool beslagen ramen, maar dan aan de buitenkant terwijl het binnen comfortabel warm is.
Idd met HR++ ook wel eens gehad dat het aan de buitenkant beslagen was :P
pi_204306488
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 22:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar een Kamstrup plaatsen als WP-bezitter is een beetje als een dure Fluke meter kopen om een knoopcel door te meten :P Vooral de "beroepsidioten" zullen dat doen (met alle respect) maar voor een warmtepompje thuis een beetje overkill.

Nee niet heel belangrijk, maar ik hoor vaak cop’s van mensen dan denk ik dat kan nooit.
Ik denk dat veel apparaten de eigen opwekking nogal optimistisch weergeven.
Trouwens een Kamstrup wm heb je al voor onder de ¤100 via MP
Vakman pur sang
  zaterdag 2 april 2022 @ 17:38:53 #255
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204307114
Atlantic Explorer v4 270 liter draait ook :7
pi_204310490
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 16:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee niet heel belangrijk, maar ik hoor vaak cop’s van mensen dan denk ik dat kan nooit.
Hoe het met het meten van de eigen opwekking zit weet ik niet.
Maar onze warmtepomp meet het eigen verbruik juist met een afwijking naar boven toe (wat dus een negatief effect heeft op de COP).
Maar mijn ervaring onderstreept wel dat de metingen van de warmtepomp zelf niet heel nauwkeurig/betrouwbaar zijn. Een paar afwijkingen kunnen een veel te hoge cop geven, maar bij andere installaties wellicht juist veel te lage cijfers.

Een sCOP (gemeten over een volledig jaar) van tussen de 4 en 5 voor ruimteverwarming is netjes. Bij een extreem lage aanvoertemperatuur (zeer goede isolatie in combinatie met vloerverwarming) en een optimale afstelling is een hogere sCOP wellicht mogelijk. Bij een wat hogere aanvoertemperatuur kan de sCOP ook onder de 4 liggen.

Voor warm tapwater is een sCOP van 2,5 realistisch, soms net iets hoger. En dan reken je het inzetten van het elektrisch element voor de wekelijkse legionella run nog niet mee. Doe je dat wel, dan zul je voor warm tapwater waarschijnlijk een sCOP van nauwelijks boven de 2 halen.
  Official ESF Kreviewer woensdag 6 april 2022 @ 16:18:41 #257
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204349891
Is https://www.quatt.io/ hier wel eens besproken?

Ik vond het wel een interessant fenomeen en heb voor 99 euro het risico genomen om eens te kijken of er ook daadwerkelijk iets van komt.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_204350263
quote:
5s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:18 schreef Kreator het volgende:
Is https://www.quatt.io/ hier wel eens besproken?

Ik vond het wel een interessant fenomeen en heb voor 99 euro het risico genomen om eens te kijken of er ook daadwerkelijk iets van komt.
Lijkt op een scam :')
pi_204350328
wel erg benieuwd, ik zoek eigenlijk een plek waar ik tegen een goede prijs een mitsubishi heavy warmtepomp kan kopen.. heb er al eentje staan van 14.4kw, maar wil er voor mijn schuur nog een bijhebben.. wellicht zelfs zwaarder. voorheen kon ik ze zelf inkopen maar nu doen ze moeilijk over vergunning voor het gas en STEK onzin...

dus suggesties zijn welkom :)
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Official ESF Kreviewer woensdag 6 april 2022 @ 17:32:40 #260
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204350563
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:04 schreef zoz het volgende:

[..]
Lijkt op een scam :')
Dacht ik ook maar de eigenaar heeft wel veel uitgelegd op tweakers.net.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2112548
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_204350848
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:32 schreef Kreator het volgende:

[..]

dat zou ik ook doen als ik een oplichter ben
pi_204350889
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2022 16:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
rond de 3,5 is toch realistisch?
  woensdag 6 april 2022 @ 18:05:04 #263
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204350905
quote:
14s.gif Op woensdag 6 april 2022 17:32 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik had het al opgezocht.

Voorlopig denk ik niet dat het veel is, ze zijn op dit moment nog personeel aan het werven in een tijd waarin iedereen die iets met installatietechniek of warmtepompen te maken heeft overal wel aan de slag kan.

Eind van het jaar zal je wss horen dat het product nog een half jaar is uitgesteld en dat wss nog wel een keer en dan wordt het duurder wegens grondstof schaarste en bla bla.

Het lijkt me overigens niet een scam maar wel wat te optimistisch gezien de fase waarin ze nu zijn.
pi_204351143
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
rond de 3,5 is toch realistisch?
L/W wel ja, kan nog wel iets hoger.
Een W/W warmtepomp met voldoende warme bodem kan wel tot sCOP van 5 halen maar dan houdt het wel op.

Wat je vooral moet meten is je afgifte van warmte.
Dat kan door heel exact de flow te meten en de aanvoer en retour temp.
De meeste warmtepompen hebben wel een flowmeting maar die is heel indicatief.
Vakman pur sang
pi_204369655
De levertijden zijn inmiddels 2023.
Iemand met die ervaring?
Vakman pur sang
  vrijdag 8 april 2022 @ 10:24:26 #266
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_204369672
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 10:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Iemand met die ervaring?
Een oud collega van me kan wss dit jaar nog een Hitatchi Yutaki geïnstalleerd krijgen, offerte net binnen.
Maar zal na de bouwvak worden (wat op zich nog meevalt).
pi_204369691
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een oud collega van me kan wss dit jaar nog een Hitatchi Yutaki geïnstalleerd krijgen, offerte net binnen.
Maar zal na de bouwvak worden (wat op zich nog meevalt).
In ieder geval voor de winter dus heeft hij geluk.
pi_204369888
quote:
Iemand met die ervaring?
Levertijd bedoel je? Voor montage lijkt mij dit niet realistisch tenzij je eind 2023 bedoelt.
pi_204371504
quote:
Iemand met die ervaring?
Bedoel je in het algemeen of voor een specifiek model? Wij hebben een levertijd van drie maanden en de buren van circa een half jaar.
pi_204373037
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bedoel je in het algemeen of voor een specifiek model? Wij hebben een levertijd van drie maanden en de buren van circa een half jaar.
Ik bestel Mitsubishi electric en Daikin maar krijg van de importeur geen levertijden door :{
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 18:43:41 #271
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204384831
Wij willen in de toekomst een warmtepomp maar nu nog geen budget voor. Wel laten we vloerverwarming door het hele huis leggen zodat we wat dat betreft al klaar zijn voor de toekomst. De huidige Cv-ketel is 16 jaar oud dus die willen we laten vervangen. Nu las ik iets over hybride cv ketels die ook op een warmtepomp aangesloten kunnen worden. Iemand hier ervaring mee?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_204385519
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 18:43 schreef MaJo het volgende:
Wij willen in de toekomst een warmtepomp maar nu nog geen budget voor. Wel laten we vloerverwarming door het hele huis leggen zodat we wat dat betreft al klaar zijn voor de toekomst. De huidige Cv-ketel is 16 jaar oud dus die willen we laten vervangen. Nu las ik iets over hybride cv ketels die ook op een warmtepomp aangesloten kunnen worden. Iemand hier ervaring mee?
Nee, maar betreffende budget, kijk even of een duurzaamheidslening voor jou iets is. Het kan zomaar zijn dat je besparing hoger is dan de maandlasten.

Verder: Ik zit vol smacht te wachten op m'n Extensia AI6 met een Fujitsu WOYA060KLT buitenunit. Ik kan echt niet wachten.
  Moderator zaterdag 9 april 2022 @ 20:31:26 #273
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_204385910
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, maar betreffende budget, kijk even of een duurzaamheidslening voor jou iets is. Het kan zomaar zijn dat je besparing hoger is dan de maandlasten.

Verder: Ik zit vol smacht te wachten op m'n Extensia AI6 met een Fujitsu WOYA060KLT buitenunit. Ik kan echt niet wachten.
Dat is zeker het uitzoeken waard, bedankt voor de tip ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_204385927
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:31 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dat is zeker het uitzoeken waard, bedankt voor de tip ^O^
Afhankelijk van je regio kan het snel voordeliger zijn dan extra aflossen op je hypotheek en als je dat wil kan je er potentieel hra op krijgen
pi_204396026
quote:
Ja kut. Wij hebben er een. Gaat er weer uit. Komt een nibe full electric voor terug. Wel 2x zo duur maar beter in een keer goed als een keer half.
  zondag 10 april 2022 @ 17:53:51 #276
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204396089
quote:
Dat niet maar wij hadden hetzelfde probleem. We hebben dus een ketel gehuurd met gaslos garantie via de consumentenbond. Huur was 29 euro per maand, uiteindelijk 18 maanden gebruik van gemaakt en 250 euro betaald voor het verwijderen.

Sinds een maand over op een all-electric warmtepomp.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 10 april 2022 @ 20:18:04 #277
7566 crew  MaJo
Mama van aapie