Heb je een bad?quote:Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef zijle het volgende:
Wij zitten deze week met projectaannemer over meerwerk voor nieuwbouwwoning, een van de opties is het boilervat vergroten van 200l naar 300l. Is dit een no-brainer, of is die 200l (in de praktijk iets minder) voldoende met de wetenschap dat we geen grootverbruikers zijn qua warm water? Ik denk dat we het sowieso wel doen aangezien dit achteraf een nog kostbaardere aanpassing is, maar ik zou echt geen idee hebben wat een doorsnee gezin verbruikt.
ik heb er 1 van 200L en 1 van 80L in serie en met 5 personen gaat dit primaquote:Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef zijle het volgende:
Wij zitten deze week met projectaannemer over meerwerk voor nieuwbouwwoning, een van de opties is het boilervat vergroten van 200l naar 300l. Is dit een no-brainer, of is die 200l (in de praktijk iets minder) voldoende met de wetenschap dat we geen grootverbruikers zijn qua warm water? Ik denk dat we het sowieso wel doen aangezien dit achteraf een nog kostbaardere aanpassing is, maar ik zou echt geen idee hebben wat een doorsnee gezin verbruikt.
die had ook mijn voorkeur in 2017 maar ik kon geen enkele installateur vinden die deze kon installeren. Een nibe en een nefit waren de enige die konden. Uiteindelijk een nefit gekozen. Deze haalt trouwens ook zonder problemen 60 graden als het buiten -5 graden is. Kouder kan wellicht ook, maar dat heb ik niet kunnen testen.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:54 schreef Lospedrosa het volgende:
Samen met een kennis hebben we inmiddels vele merken hybrides geplaatst.
We hebben zwaar de voorkeur voor Mitsubishi ecodan (of zubadan) split systemen omdat deze itt de concurrentie moeiteloos 60C water halen.
Zeker bij de niet perfect geïsoleerde woningen een pre.
Dank! Dit is heel nuttig. Dat ingraven zou hier niet eens zo problematisch zijn, want op dit moment ligt alles al open.quote:Op maandag 7 maart 2022 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heel toevallig heb ik met dat bijltje gehakt (of m'n installateur).
Woning met vrijstaande garage in het verlengde van de oprit.
- buiten-unit warmtepomp staat achter de garage
- binnen-unit warmtepomp hangt in de garage
- buffervat staat in de garage
- boilervat (voor warm water) staat in de bijkeuken
- er zijn 4 loze mantelbuizen ingegraven tussen bijkeuken en garage
- door die mantelbuizen lopen alle stroomkabels en de geïsoleerde (!) Uponor CV-buizen
Afstand voor drinkwater naar de keuken is hierdoor heel kort, het boilervat staat op dezelfde plek als waar de oude CV-ketel ooit hing.
Het graafwerk, dichtgooien en bestraten lijkt mss erg ingrijpend maar in feite zit daar maar ~5 manuren in.
De foto's zijn al vaker voorbij gekomen maar speciaal voor de nieuwelingen hier
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als het vriest, draait je warmtepomp ook dus heel veel zal er niet bevriezen.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank! Dit is heel nuttig. Dat ingraven zou hier niet eens zo problematisch zijn, want op dit moment ligt alles al open.
Onze garage is dus niet geïsoleerd, maar het is er volgens mij nog nooit kouder geweest dan 3 graden Celsius. En om bevriezen te voorkomen zou je er misschien ook een vorstkacheltje naast kunnen zetten?
Ben even benieuwd naar welke setup dit is.quote:Op maandag 14 maart 2022 15:26 schreef zoz het volgende:
Hier net een all electric Daikin atherma 3 laten installeren. 230 ltr. watertank. Ben benieuwd of het voldoende zal zijn met ons vieren.
Jammer dat ik tot volgende winter moet wachten om echt te kunnen zien hoe hij presteert als het goed aan het vriezen is.
Modelnummer EHVX08S23EJ6V 8KWquote:Op maandag 14 maart 2022 15:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben even benieuwd naar welke setup dit is.
Heb je type nummers/vermogens?
Ben ook heel benieuwd hoe het bevalt en hoe het warmwater is.
Ok top.quote:Op maandag 14 maart 2022 16:25 schreef zoz het volgende:
[..]
Modelnummer EHVX08S23EJ6V 8KW
Het warmwater is prima tot nu toe.
In de Daikin onecta app lees ik dat het 53 graden is.
475 m3 volume.quote:Op maandag 14 maart 2022 17:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ok top.
Hoe groot is je huis?
En ben wel benieuwd hoe dat gaat bevallen verder
Zover ik weet zijn de CV-ketels prima en komen de warmtepompen van Mitsubishi dus je zal je er geen buil aan vallen, ik dacht zo uit het hoofd dat ze een 5kW en 8kW uitvoering hebben.quote:Op donderdag 17 maart 2022 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp?
Wij zijn begonnen met overwegen of dit iets voor ons is. Een installateur waar we bekend mee zijn biedt deze pomp aan.
Dat ligt er aan hoeveel water er tijdens de werkzaamheden uit je verwarmingssysteem gehaald is en hoe goed je verwarmingsinstallatie daarna ontlucht is.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 01:06 schreef zoz het volgende:
Mijn daikin altherma 3 is sinds hij een week geleden geïnstalleerd is voor de derde keer gezakt in druk (0.7 bar). Ik zal hem morgen voor de derde keer bijvullen. Is dit normaal?
Ik heb voor en na het bijvullen rondom de vv verdeler en binnenunit wp gekeken of er water lekt. Niks kunnen zien. Ik ga zo maar eens bijvullen.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 07:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoeveel water er tijdens de werkzaamheden uit je verwarmingssysteem gehaald is en hoe goed je verwarmingsinstallatie daarna ontlucht is.
In of bij de meeste nieuwe ketels en warmtepompen worden tegenwoordig automatische ontluchters geplaatst. Als je systeem na de werkzaamheden aan de installatie niet goed ontlucht is, dan zal op het moment dat de boel draait langzaam maar zeker die lucht meegevoerd worden door het stromende water en dan via je automatische ontluchters het systeem verlaten. Dan heb je drukverlies.
Maar als dit drukverlies blijft plaatsvinden, dan heb je ergens een lekkage in het systeem.
Waarom een hybride wp?quote:Op donderdag 17 maart 2022 22:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp?
Wij zijn begonnen met overwegen of dit iets voor ons is. Een installateur waar we bekend mee zijn biedt deze pomp aan.
Omdat er nu geen ruimte is voor een boiler en omdat we de komende jaren geen geld hebben voor een andere warmtepomp in verband met andere verbouwingskosten.quote:
Energiebespaarlening een optie?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Omdat er nu geen ruimte is voor een boiler en omdat we de komende jaren geen geld hebben voor een andere warmtepomp in verband met andere verbouwingskosten.
Over 10 jaar is de huidige cv-ketel afgeschreven en dan gaan we weer groot verbouwen. Dat is voor ons een beter moment om volledig van het gas af te gaan. Dat is helaas de keuze die we moeten maken
Nee, dat is geen optie.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Energiebespaarlening een optie?
De maandkosten zijn vaak lager dan je energie kosten.
Eigenlijk geen tijd voorquote:Op donderdag 17 maart 2022 07:42 schreef Seven. het volgende:
@:Koevlaas2
Dot topic hoort wel in jouw postgeschiedenis.
dat is exclusief installatie dan neem ik aan?quote:Op zondag 20 maart 2022 19:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Warmtepompen zitten nu zo op 6 maanden levertijd.
En het wordt nog veel langer.
Ja klopt,quote:Op zondag 20 maart 2022 21:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is exclusief installatie dan neem ik aan?
Hoe is deze cop berekend?quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Zo, ik heb gisteren eindelijk ontdekt waar ik het stroomverbruik en de afgegeven warmte van de warmtepomp terug kan vinden, gelijk een excel aangemaakt met grafiekjes (stroomverbruik, afgegeven warmte en COP)![]()
Dit jaar is het lekker stabiel met een COP van gemiddeld 6,373 (hoogste 6,405 laagste 6,311 maar het jaar is nog jong).
Vorig jaar was drama uiteraard, nieuw, vochtig huis, vloerdroogstand de eerste maand, dus de COP varieert vorig jaar van 2,989 tot 7,797 en komt op een gemiddelde van 4,657 uit.
Ik ga er vanuit dat dat dit jaar wel beter zal zijn, geen idee of we over het hele jaar 6,3 gaan halen want oktober en november 2021 hebben ook wel een lage COP, dus even kijken hoe dat zich in het najaar ontwikkelt, misschien had ik de verwarming in de garage te laat uitgeschakeld.
Keurige COP's.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Zo, ik heb gisteren eindelijk ontdekt waar ik het stroomverbruik en de afgegeven warmte van de warmtepomp terug kan vinden, gelijk een excel aangemaakt met grafiekjes (stroomverbruik, afgegeven warmte en COP)![]()
Dit jaar is het lekker stabiel met een COP van gemiddeld 6,373 (hoogste 6,405 laagste 6,311 maar het jaar is nog jong).
Vorig jaar was drama uiteraard, nieuw, vochtig huis, vloerdroogstand de eerste maand, dus de COP varieert vorig jaar van 2,989 tot 7,797 en komt op een gemiddelde van 4,657 uit.
Ik ga er vanuit dat dat dit jaar wel beter zal zijn, geen idee of we over het hele jaar 6,3 gaan halen want oktober en november 2021 hebben ook wel een lage COP, dus even kijken hoe dat zich in het najaar ontwikkelt, misschien had ik de verwarming in de garage te laat uitgeschakeld.
Ik zit op ca 3,8 zonder tapwater en dat is hoger dan gemiddeld en velen geloven deze hoge cop niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Keurige COP's.
Ik doe hier (volgens opgaaf van m'n warmtepomp) een sCOP van 3,72 gemiddeld over 4 jaar met een veel en veel te grote warmtepomp die op 50% vermogen draait.
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zit op ca 3,8 zonder tapwater en dat is hoger dan gemiddeld en velen geloven deze hoge cop niet.
Grondgebonden ligt gemiddeld rond de 4,5 aan cop heb ik altijd begrepen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.
Dan kom je energetisch met een sCOP van 3.72 ongeveer op hetzelfde aan warmte uit (afwijking van ~10%), dus het zal wel ongeveer kloppen.
Maar Leandra heeft een grondgebonden warmtepomp en een vrijwel nieuwe woning, als ik het goed heb onthouden. Dan praat je over andere rendementen(en aanschafprijs)
sCOPquote:Op vrijdag 1 april 2022 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Grondgebonden ligt gemiddeld rond de 4,5 aan cop heb ik altijd begrepen.
Oh ja klopt, die haal ik nog weleens door elkaar. Mijn 3,8 is ook een jaargemiddeldequote:Op vrijdag 1 april 2022 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
sCOP
Zit net nog te kijken in de fabrieksopgave van M-E water water WP, sCOP gunstige conditie 4,1
Ah het is voor de maand maart. Dan snap ik hetquote:Op vrijdag 1 april 2022 14:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afgegeven/geproduceerde warmte (verwarming plus water) gedeeld door stroomverbruik.
[ afbeelding ]
1685/264 = 6,383
Dat is voor de maand maart, de andere maanden heb ik op dezelfde manier berekend, en dan kom ik voor januari en februari op min of meer hetzelfde uit, vorig jaar is een totaal ander verhaal, want vloerdrogen enz.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah het is voor de maand maart. Dan snap ik het
Ja klopt, beiden.... de warmtepomp is een Nibe S1155-6 PC en het huis is net zo oud als de warmtepompquote:Op vrijdag 1 april 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vervang nu iig 1450m3 aardgas met 3494kWh aardgas over ruim 4 jaren (met 4 hele winters er in) gemiddeld gezien.
Dan kom je energetisch met een sCOP van 3.72 ongeveer op hetzelfde aan warmte uit (afwijking van ~10%), dus het zal wel ongeveer kloppen.
Maar Leandra heeft een grondgebonden warmtepomp en een vrijwel nieuwe woning, als ik het goed heb onthouden. Dan praat je over andere rendementen(en aanschafprijs)
Jij hebt wel heel gunstige COP berekeningen, ergens klopt er daar iets niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja klopt, beiden.... de warmtepomp is een Nibe S1155-6 PC en het huis is net zo oud als de warmtepomp
Nou ja, in feite is de warmtepomp ouder, maar die is al op de vloerplaten op zolder gezet voor het dak erop ging.
Ik kom op de app overigens op 17.346 kWh verwarming en 2.598.6 kWh warm water, ik ga er vanuit dat de ontbrekende 1.800 kWh (21.744 - 19.944) in de koeling in juni/juli/aug gezocht moet worden, maar ik zal dit jaar in de gaten houden wat de kWh voor verwarming en warm water zijn en wat de warmtepomp zegt dat er afgegeven is.
[ afbeelding ]
Ik heb van iedere maand een afbeelding waar de afgegeven warmte en de verbruikte energie in staat, en gezien mijn totaalverbruik aan elektriciteit is er geen reden aan te nemen dat het verbruik niet zou kloppen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 17:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij hebt wel heel gunstige COP berekeningen, ergens klopt er daar iets niet.
Hoe weet je de afgifte van warmte, is dat iets wat Nibe inschat of zit er een Kamstrup achter?quote:Op vrijdag 1 april 2022 21:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb van iedere maand een afbeelding waar de afgegeven warmte en de verbruikte energie in staat, en gezien mijn totaalverbruik aan elektriciteit is er geen reden aan te nemen dat het verbruik niet zou kloppen.
De afbeelding in post #238 is van het scherm van de warmtepomp, de afbeelding in post #242 is van de app.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe weet je de afgifte van warmte, is dat iets wat Nibe inschat of zit er een Kamstrup achter?
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
De afbeelding in post #238 is van het scherm van de warmtepomp, de afbeelding in post #242 is van de app.
Op basis van de cijfers voor verwarming in de app hou ik de warmte sinds oktober bij, en als ik dan het verschil zie met de totale warmteafgifte volgens het scherm van de warmtepomp dan lijkt het verschil prima verklaarbaar met de cijfers voor warm water, maar dat heb ik dus niet apart bijgehouden.
Neemt niet weg dat de kWh verwarming en water in de app toch echt wel heel specifieke cijfers hebben, en die lijken samen ook gewoon overeen te komen met de cijfers op het energielogscherm op het apparaat.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.
Een echte warmtemeter zal je werkelijke COP kunnen aangeven
Klopt op zich, heel nauwkeurig is het niet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ok. Niet dat het echt belangrijk is ofzo maar de waarde welke Nibe berekend als afgifte is denk ik meer een geschat afgegeven vermogen op basis van een onnauwkeurige flowmeting.
Een echte warmtemeter zal je werkelijke COP kunnen aangeven
Joh, ik was allang blij dat ik vannacht eindelijk ontdekte dat ik de maanden uit het verleden ook kon vinden op het scherm op de warmtepomp zelf, die foto is vannacht letterlijk op dat tijdstip gemaakt....quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt op zich, heel nauwkeurig is het niet.
Maar een Kamstrup plaatsen als hobbyist is een beetje als een dure Fluke meter kopen om een knoopcel door te metenVooral de "beroepsidioten" zullen dat doen (met alle respect) maar voor een warmtepompje thuis een beetje overkill.
Uiteindelijk is het ook niet heel belangrijk: als je pomp mooie runs draait en je verbruik laag is dan is het prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |