Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:04 schreef Seven. het volgende:
Kick. @:Six. en ik verbouwen al jaren, en we sorteren voor op gasloos. Al gedaan:
Begane grond vloerverwarming
2e verdieping LTV
CV ketel van 1 jaar oud (huur met gasloos clausule dus daar kunnen we vanaf als we van het gas af gaan)
Laatste enkel glas vervangen door HR++
Na-isolatie van alle gevels
Nog doen:
1e verdieping vloerverwarming volgend jaar
Mechanische ventilatie komt volgend jaar
Vloerisolatie in de kruipruimte
Plat dak vernieuwen voor we er zonnepanelen op ploffen
Dus eigenlijk wilden we de warmtepomp en zonnepanelen over een jaar of 5 doen. Maar als we nu toch weer serieus gaan verbouwen is het een kwestie van 10-12k reserveren in het budget hiervoor. Kan best zijn dat het allemaal nu niet in het budget past maar dan kunnen we in ieder geval in deze verbouwing zorgen dat we alle voorbereidingen aftikken.
En nou inlezen.
Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.quote:Vind een vakkundig bedrijf
Er zijn veel bedrijven die warmtepompen installeren. Het is een opkomende markt. Via QBIS.nl kun je eenvoudig een vakbekwame installateur vinden (klik op de knop Duurzaam).
Dit is ook een goede site:quote:Op zaterdag 24 juli 2021 09:33 schreef Seven. het volgende:
Ik neem deze even mee. Aan de hand van deze post een discussie over monoblock. En ons idee over 1 aanbieder voor panelen en pomp laten varen. Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
[..]
Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.
Dit vond ik wel een goeie link:
https://www.milieucentraa(...)lektrisch-verwarmen/
[..]
Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.
Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs”quote:Op zaterdag 24 juli 2021 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is eigenlijk altijd de laatste stap die je neemt.
- warmteverlies beperken, ofwel: isolatie op orde krijgen (bespaart ook als je op gas verwarmt)
- afgiftesysteem op orde krijgen (bijvoorbeeld vloerverwarming, forse radiatoren, LTV-convectoren of een mix daarvan)
- test een winter lang of je met een aanvoer van 45 graden de hut warm kan houden (mocht het op de koudste dag niet lukken; een warmtepomp kan doorgaans wel terugvallen op een verwarmingselement en voor een paar dagen in het jaar kan dat prima)
- gelukt? Ga dan kijken naar een warmtepomp!
Hoeveel vermogen moet de warmtepomp hebben?
Een installateur kan dat meestal best aardig uitrekenen. Wil je er zelf een schatting voor maken dan is er de "koevlaas formule" (genoemd naar een gebruiker op het Tweakers forum).
Het huidige jaarverbruik in m3 aardgas doe je keer 8.
Het getal dat daar uitkomt deel je door 1650 en rond je af naar boven.
Voorbeeld:
( 1100m3 x 8 ) / 1650 = 5,33 dus dan zal een warmtepomp van zo'n 6kW ruwweg voldoende zijn.
Nu zal je misschien vragen "en de zonnepanelen dan?"
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf met een eigen terugverdientijd. Als je er ruimte en geld voor hebt is dat een prima investering (zeker vergeleken met de rente op de bank). Maar om je woning gasloos te maken heb je geen zonnepanelen nodig. Als je zonnepanelen legt is het wel handig om te kijken naar wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken (warmtepomp / EV / etc) maar als je dat (vanwege ruimtegebrek) niet kan leggen, leg dan wat je kwijt kan.
Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs”
Wij hadden hier ook nog wat enkel glas, wat een ellende was dat.. Ga je boven ook vloerverwarming leggen of LTV?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Die subsidies in de gaten houden is nog wel een goede wanneer wij volgend jaar met onze nieuwe woning aan de slag gaan. De cv-ketel is al een jaar of 15 oud, dus we moeten redelijk snel de laatste stappen richting gasloos zetten. Gelukkig ligt er op de begane grond al vloerverwarming.
Maar boven nog enkel glas, radiatoren en spouw isolatie uit 1979. Dus nog wel wat werk te verrichten.
Dat is ook de juiste methode bij warmtepompen. Gewoon uitproberen en experimenteren. Elk huis is anders, en elk huis heeft dus andere instelling nodig.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.
De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.quote:Op maandag 26 juli 2021 07:40 schreef Speekselklier het volgende:
uitgaan van de Koevlaas methode of van de werking van de isolatie?
Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.quote:Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.
Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.
Heb hem zelf ook op dak staan
Bij mij was het ca 10% minder gas na mijn vloerisolatie.quote:Op maandag 26 juli 2021 08:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.
Woon je vrijstaand?quote:Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.
Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.
Heb hem zelf ook op dak staan
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie misquote:Op maandag 26 juli 2021 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom ook mijn voorstel om ná het isoleren eerst nog een jaar door te draaien op gas zodat je weet wat je verbruik is.
Maar een 7kW warmtepomp lijkt me niet overdreven veel te zwaar in die situatie, ze kunnen wel aardig terug moduleren.
Ik heb een 14kW warmtepomp op een plek waar 7kW genoeg was, dan heb je wat meer een uitdaging
(ik kende Koevlaas toen nog niet)
Ook wel een puntquote:Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie misen betalen we nog een jaar aan gas.
subsidie krijg je toch bij aanschaf/installatie van de wp? niet als je het gas afsluit.quote:Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie misen betalen we nog een jaar aan gas.
Precies, daarom liever een te kleine met die ene koude dag in het jaar een elektrisch kacheltje.quote:Op maandag 26 juli 2021 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook wel een punt
Afijn, met 6 of 7kW denk ik dat je het prima gaat redden.
Een te groot vermogen heeft vooral als nadeel dat de warmtepomp vaak aan-en-uit gaat. Dat geeft meer slijtage aan de compressor. Nu moet je niet denken dat zo'n compressor niets kan hebben, ze zijn vaak berekend op zo'n 100.000 start/stops.
In 15 jaar en 220 stookdagen per jaar betekent het dat een warmtepomp prima 30x per dag aan-en-uit kan schakelen. Maar liefst wat minder natuurlijk.
Met mijn veel te grote warmtepomp zit ik met het probleem dat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, het laagste vermogen dat hij kan leveren is eigenlijk al te hoog voor de herfst en warmere winterdagen.
En dan krijg je dat aan-uit gedrag. Gelukkig heb ik dat kunnen opvangen door wat instellingen aan te passen en gedraagt hij zich nu braaf.
Je hebt het liefst dat de warmtepomp lange runs doet op laag vermogen. Z'n rendement is dan hoog en de slijtage laag.
Ja, gebouwd in 2002, 213m2, plm 800m3.quote:
Eens, vandaar ook mijn opmerking over het modulatie bereikquote:Op maandag 26 juli 2021 09:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.
Een boiler gebruik je voor warm tapwater en een buffervat niet.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 19:45 schreef Seven. het volgende:
OK, tot dusver hebben we uitgezocht en besloten dat we het volgende willen:
7kw na vloerisolatie (uitgaande van 10% besparing
Modulerend
Stil is belangrijk
Monoblock is nog een optie maar moet dan wel een stille zijn
Volgende vraagstukken:
Boiler en/of buffervat.
Ik ben benieuwd hoe lang deze prijs zo blijftquote:Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :pquote:Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepompquote:Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?quote:Op woensdag 8 september 2021 19:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepomp
Technisch gezien correct, maar dat is maar 5% van het verhaal. Een buffervat gebruik je voornamelijk om de systeeminhoud te vergroten en/of om het bronsysteem hydraulisch te ontkoppelen van het afgiftesysteem.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een buffervat gebruik je voor oa de ontdooifunctie en een boiler niet.
Geen idee.quote:Op woensdag 8 september 2021 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?
Eerder een lager rendement in de winter, als ik het goed heb begrepen tenminste (hoop ik).quote:Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is?
Geen grap maar ja.quote:Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is?
De menuknop waarmee je (vanuit het hoofdscherm) naar dat menu gaat langer indrukken?quote:Op donderdag 9 september 2021 15:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geen grap maar ja.
Als bedrijf hebben wij gasketels draaien om warmte weer terug de bodem in te pompen. Dit omdat wij meer warmte dan koeling nodig hebben en de omgevingsdienst/provincie geen (of maar een kleine) onbalans accepteert.
Het is van de zotte maar wij verbranden dus gas om de bodem op te warmen.![]()
Bij mijn broertje trouwens wel problemen met inregelen van de warmtepomp. Hij pendelt naar mijn zin te veel bij het koelen. Maar ik krijg niet echt gevonden hoe ik de curve van de Mitsubishi kan instellen. Ik kan hem zien maar niets wijzigen.
Dat klinkt bekend.. van een gasloze woning met warmtepomp naar een D label vrijstaand met VR ketel. Dat is even wennen. Een koude hal bijvoorbeeld waren we toch niet meer gewend.quote:Op woensdag 8 september 2021 19:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :p
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 23:03 schreef Dr88 het volgende:
Case:
- Woning uit 2016 2/1 kap
- 14 zonnepanelen 4200 wp
- Zonneboiler met 3 PVT panelen voor tapwater.
- Inductie kookplaat
- Vloerverwarming alle verdiepingen
- Gas gestookte cv ketel
Gas verbruik totaal 700 m3 op jaarbasis
Zou graag van het gas af willen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten nemen kwa warmtepomp. Jullie een idee?
OH dank je voor je super snelle info. Zal morgen even verder Googlen op wat jij zegt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.
Je kan een ruwe schatting (!) maken met de Koevlaas formule.
(700m3 x 8) / 1650 = 3,39 kW en dat afgerond naar boven is 4kW.
4 of 5kW warmtepomp zou het met gemak moeten kunnen doen.
Omdat je een zonneboiler hebt, verbruik je wat minder gas in totaal dus zou ik afronden naar 5kW om veilig te zitten.
Qua merk neig ik altijd snel naar Mitsubishi omdat ik dat zelf heb maar er zijn wel meer merken. Japan heeft veel ervaring met warmtepompen, dus kom je al snel daar uit (Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc).
Met 700m3 aardgas verwacht ik dat je zo'n 1400 tot 1700kWh stroom per jaar nodig zal hebben om dat te vervangen.
Koevlaas is een user op het Tweakers forum en daar wordt zijn berekening vaak aangehouden om een schatting te maken voor wat je nodig hebt aan vermogen qua warmtepomp.
De formule gaat er vanuit dat een CV-ketel 8kWh uit een m3 aardgas haalt en dat je zo'n 1650 vollasturen stookt per jaar. Zo komt de formule tot stand.
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 00:01 schreef Ivo1985 het volgende:
De Koevlaas formule lijkt behoorlijk goed te volstaan. Koevlaas is zelf ook warmtepomp installateur.
Grofweg kom je dan op aantal m3 gas delen door 200. En dan zit je op een warmtepomp van 3,5kW. Je moet dus zoeken naar een warmtepomp die 4kW kan leveren bij - 10 buiten & 35 a 40 graden aanvoertemperatuur.
Ik denk dat @Ivo1985 doelde op de gewenste capaciteiten van de warmtepomp en niet zozeer rekening hield met het type afgiftesysteem (hoewel dit uiteraard ook belangrijk is). Maar voor een woning uit 2016 met vloerverwarming moet dat niet heel spannend zijnquote:Op zaterdag 2 oktober 2021 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.
De ene vloerverwarming is de andere niet. Dit hangt af van de lus, hoh slangen, diameter slangen, etc.
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat een heerlijk gevoel nu dat je gasloos bent en zelf je stroom opwekt.![]()
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.
En als je momenteel in een huurwoning zit en je enkel glas nog slechter isoleert dan bordkarton, dan ben je natuurlijk wel dubbel de bok nu
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 18:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.
Maar voor nu is het lachen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |