Dat kan maar 22mm is echt meer dan genoeg, tenzij je een kasteel hebt.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 21:45 schreef skrn het volgende:
Ok, nou, het kan he, ik heb namelijk voor en achter in mijn huis een 22m-pijp, dus theoretisch kan ik zelfs 2 verdelers toepassen als ik wil. Maar liever alles op 1 verdeler, want die past dan in mijn garage, anders heb ik een kastje in mijn achterkamer.
Weet je, ik stook nu fors (2300 m3) dus alle beetjes helpen, dus dan ga ik ook zelf maar optimaliseren.
te snel is niet goed, want dan verwarm je de ruimte amper, te langzaam is ook niet goed, want dan is het verschil in temperatuur te hoog. Als ik moest kiezen zou ik die laatste kiezen trouwens.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:42 schreef Ivo1985 het volgende:
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt wanneer de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur dicht bij elkaar liggen. Dat bereik je met een hoog debiet, als het water snel door de vloer stroomt kan het niet zo veel afkoelen. En dat hoge debiet is weer makkelijker haalbaar met korte groepen en/of dikkere leidingen.
Daarom wordt bij standaard 16mm vloerverwarming slangen een lengte van maximaal 100m per groep aangehouden, liefst iets minder.
Belangrijker om rekening mee te houden, is de leiding tussen verwarmingstoestel en verdeler. Bij vloerverwarming op de cv-ketel wordt in de vloerverwarming verdeler doorgaans heet water van de cv aanvoer (60 graden of warmer) gemengd met lauw retour water vanuit de vloerverwarming. Zodat water van ca 30-35 graden de vloer in gepompt wordt. Voor veel liter water van 35 graden heb je dan maar een beetje water van 60 graden nodig. Dat kun je met een relatief dunne leiding aanvoeren.
Maar met een warmtepomp wordt er in de vloerverwarming verdeler niets meer gemengd. Er moet dan veel water van 35 graden vanaf de warmtepomp naar de verdeler om nog een hoog debiet door de vloer te kunnen handhaven. Daarvoor heb je tussen de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp een flinke leiding-diameter nodig.
Die verdeler is later makkelijk aan te passen (of gewoon het mengventiel op maximale temperatuur zetten, dan wordt er nauwelijks gemengd). Maar de leiding tussen verdeler en warmtepomp aanpassen is achteraf niet altijd even makkelijk.
Dat is wel apart, want met 28mm kom ik bij 6 kW op 0.3 m/s uit en bij 10 kW op 0,56 m/s uit en de maximale snelheid mag 2 m/s zijn.quote:Op zondag 24 oktober 2021 10:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor een 6 tot 10 kW warmtepomp wordt door NIBE een leiding diameter van 28mm geadviseerd. Ga je over de 10kW heen, dan wordt zelfs al 35mm geadviseerd. Die diameter geldt tot aan de eerste aftakking.
Een 22mm buis voor alleen de vloerverwarmingverdeler voor 60m2 vloer en misschien één radiator/convector zal nog voldoende zijn. Maar het stuk vanaf de warmtepomp naar de aftakking wordt dus een dikkere leiding voor aangeraden.
Zelf heb ik direct onder de warmtepomp al een aftakking gemaakt voor met één leiding naar de verdeler van de convectoren (bovenverdieping) en één leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.
Je warmtepomp werkt gewoon op opentherm, de warmtepomp zal dus geen security updates krijgen. De slimme thermostaat, goede vraag. Ik verwacht dat het per producent zal verschillen (kut antwoord I know). Mijn advies zal bij al deze ellende ook zijn om uitgaande verbindingen te blokkeren. Mijn plugwise apparatuur doet dat best keurig.quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:05 schreef stavromulabeta het volgende:
De kogel is door de kerk, ik ga voor een hybride warmtepomp. Ik kwam er alleen achter dat ik dan ook veroordeeld ben tot een slimme thermostaat en een slimme warmtepomp.
Wat me dan weer verbaast is dat ik nergens informatie kan vinden over de End-of-Life/End-of-Support van deze dingen. Als ik een router van 150 euro koop, krijg ik netjes informatie tot wanneer er securitypatching plaatsvindt. Bij een warmtepomp van duizenden euro's en een levensduur van >10 jaar, is dat kennelijk teveel gevraagd.
Heeft iemand toevallig al eens hierin zitten graven?
Ik zou namelijk het liefst 'domme' technologie willen hebben of op zijn minst een fabrikant die garanties kan geven omtrent zijn serviceduur.
Als het gewoon OpenTherm is, zou mijn huidige domme Honeywell Touch-thermostaat ook gewoon moeten werken.quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je warmtepomp werkt gewoon op opentherm, de warmtepomp zal dus geen security updates krijgen. De slimme thermostaat, goede vraag. Ik verwacht dat het per producent zal verschillen (kut antwoord I know). Mijn advies zal bij al deze ellende ook zijn om uitgaande verbindingen te blokkeren. Mijn plugwise apparatuur doet dat best keurig.
Welk merk was dat?quote:Op woensdag 23 februari 2022 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom moet je een slimme thermostaat?
De warmtepomp in mijn vorige woning was 'dom' en offline. En ook gewoon aan een tweede warmtebron te koppelen, dus in hybride opstelling te gebruiken.
Onderhoud op afstand kunnen ze mij sowieso de boom inquote:Op woensdag 23 februari 2022 19:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als het gewoon OpenTherm is, zou mijn huidige domme Honeywell Touch-thermostaat ook gewoon moeten werken.
Wat ik van de installateur begreep, is dat de warmtepomp de gas- en electriciteitstarieven nodig heeft om te kunnen kiezen tussen CV- en warmtepomp. En dat dus de reden is dat er in de warmtepomp smarte technologie in zit, zodat je ze via wifi kunt invoeren. Naast onderhoud op afstand.
Bij elk huis wat met vloerverwarming verwarmd wordt, kan dat probleemloos gecombineerd worden met een warmtepomp (all-electric, gasloos). Je moet dan alleen nog 'even' de juiste capaciteit voor de warmtepomp bepalen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Ik verwarm het huis nu met 60 graden. Straks vloerverwarming.
Moet zeker kunnen, de vraag is alleen welk vermogen warmtepomp je neer moet gaan zetten. Je kunt het vermogen berekenen wat je nodig hebt op basis van je verbruik in de huidige situatie, maar omdat je veel gaat veranderen (afgiftesysteem verandert, betere isolatie, meer m3) komt die schatting niet meer overeen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Een vraagje aan de kenners,
Ik heb een vrijstaande jaren 30 woning. Binnenkort grote verbouwing, aanbouw, dak vernieuwen met nieuwe pannen en 14cm pir er op.
Nu alleen nog spouw isolatie (rd 1.1 ofzo) zometeen dus goede dakisolatie en waarschijnlijk ook vloerisolatie van minimaal rd 4.
Nu denk ik er over een monoblock neer te zetten, en een warmtepomp boiler voor warm water. Ben ik voor ca 6k van t gas af.
Dit moet toch makkelijk kunnen of zie ik iets over t hoofd? En monoblock en boiler kan ik ook gewoon zelf installeren toch?
Ik heb exact ditzelfde en alleen oudewetse radiatoren en mijn monoblock doet het prima.quote:Op woensdag 23 februari 2022 20:22 schreef Makrolon het volgende:
Een vraagje aan de kenners,
Ik heb een vrijstaande jaren 30 woning. Binnenkort grote verbouwing, aanbouw, dak vernieuwen met nieuwe pannen en 14cm pir er op.
Nu alleen nog spouw isolatie (rd 1.1 ofzo) zometeen dus goede dakisolatie en waarschijnlijk ook vloerisolatie van minimaal rd 4.
Nu denk ik er over een monoblock neer te zetten, en een warmtepomp boiler voor warm water. Ben ik voor ca 6k van t gas af.
Dit moet toch makkelijk kunnen of zie ik iets over t hoofd? En monoblock en boiler kan ik ook gewoon zelf installeren toch?
Cool. En dan een warmtepomp boiler voor warm water? Hoeveel kw monoblock heb je?quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb exact ditzelfde en alleen oudewetse radiatoren en mijn monoblock doet het prima.
Ik was netto ook 6k kwijt.
Thanks! Ben zeer benieuwd hoe dat bevalt.quote:Op woensdag 23 februari 2022 23:08 schreef Erik het volgende:
[..]
Moet zeker kunnen, de vraag is alleen welk vermogen warmtepomp je neer moet gaan zetten. Je kunt het vermogen berekenen wat je nodig hebt op basis van je verbruik in de huidige situatie, maar omdat je veel gaat veranderen (afgiftesysteem verandert, betere isolatie, meer m3) komt die schatting niet meer overeen.
Ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. Maar ga het proberen met een 9kW Panasonic monobloc, toevallig een uur geleden besteld. Gaat voor ongeveer een km aan slang de vloer in, 800meter 18x2 buis, rest is 16x2 buis die ik infrees. Korte groepen maken, werd hierboven ook al genoemd zag ik. Mocht de 9kW te krap blijken na een winter draaien dan gaat 'ie MP op en komt er een zwaardere. Na een jaar kun je weer subsidie aanvragen begreep ik, dus dat is financieel geen ramp.
Als je nog tips wil over aansluitmateriaal, laat maar weten. Ik haal het aansluitmateriaal allemaal uit Duitsland, scheelt veel geld (32mm buis, perskoppelingen).
Mijn monoblock doet alles en het is een 5kw block.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:23 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Cool. En dan een warmtepomp boiler voor warm water? Hoeveel kw monoblock heb je?
Ik had hem ook op het dak en mijn buurman stond direct aan de deur omdat zijn servies rammelde in de kastjes... Dempers geplaatst, niks hielp.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 08:44 schreef Seven. het volgende:
Woensdag wordt onze all-electric 8kw warmtepomp geplaatst. Buitenunit staat al op het dak, heel benieuwd hoe dit straks bevalt.
We gaan het zien.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik had hem ook op het dak en mijn buurman stond direct aan de deur omdat zijn servies rammelde in de kastjes... Dempers geplaatst, niks hielp.
Ik hoorde ook een hele ziekmaakde monotoom gebrom in mijn huis waar ik helemaal gek van werd.
Daarna op de grond geplaats ten alles was opgelost.
dat had ik ookquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |