abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_201877068
Ok, nou, het kan he, ik heb namelijk voor en achter in mijn huis een 22m-pijp, dus theoretisch kan ik zelfs 2 verdelers toepassen als ik wil. Maar liever alles op 1 verdeler, want die past dan in mijn garage, anders heb ik een kastje in mijn achterkamer.

Weet je, ik stook nu fors (2300 m3) dus alle beetjes helpen, dus dan ga ik ook zelf maar optimaliseren. :7
pi_201881668
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 21:45 schreef skrn het volgende:
Ok, nou, het kan he, ik heb namelijk voor en achter in mijn huis een 22m-pijp, dus theoretisch kan ik zelfs 2 verdelers toepassen als ik wil. Maar liever alles op 1 verdeler, want die past dan in mijn garage, anders heb ik een kastje in mijn achterkamer.

Weet je, ik stook nu fors (2300 m3) dus alle beetjes helpen, dus dan ga ik ook zelf maar optimaliseren. :7
Dat kan maar 22mm is echt meer dan genoeg, tenzij je een kasteel hebt.
pi_201881715
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 18:42 schreef Ivo1985 het volgende:
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt wanneer de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur dicht bij elkaar liggen. Dat bereik je met een hoog debiet, als het water snel door de vloer stroomt kan het niet zo veel afkoelen. En dat hoge debiet is weer makkelijker haalbaar met korte groepen en/of dikkere leidingen.

Daarom wordt bij standaard 16mm vloerverwarming slangen een lengte van maximaal 100m per groep aangehouden, liefst iets minder.

Belangrijker om rekening mee te houden, is de leiding tussen verwarmingstoestel en verdeler. Bij vloerverwarming op de cv-ketel wordt in de vloerverwarming verdeler doorgaans heet water van de cv aanvoer (60 graden of warmer) gemengd met lauw retour water vanuit de vloerverwarming. Zodat water van ca 30-35 graden de vloer in gepompt wordt. Voor veel liter water van 35 graden heb je dan maar een beetje water van 60 graden nodig. Dat kun je met een relatief dunne leiding aanvoeren.
Maar met een warmtepomp wordt er in de vloerverwarming verdeler niets meer gemengd. Er moet dan veel water van 35 graden vanaf de warmtepomp naar de verdeler om nog een hoog debiet door de vloer te kunnen handhaven. Daarvoor heb je tussen de vloerverwarming verdeler en de warmtepomp een flinke leiding-diameter nodig.

Die verdeler is later makkelijk aan te passen (of gewoon het mengventiel op maximale temperatuur zetten, dan wordt er nauwelijks gemengd). Maar de leiding tussen verdeler en warmtepomp aanpassen is achteraf niet altijd even makkelijk.
te snel is niet goed, want dan verwarm je de ruimte amper, te langzaam is ook niet goed, want dan is het verschil in temperatuur te hoog. Als ik moest kiezen zou ik die laatste kiezen trouwens.
Er is een middenweg dat goed is en daar zijn gewoon richtlijnen voor. Nou is het ook niet zo als je iets afwijkt van die richtlijn je dit gelijk merkt in zowel geld als comfort.
Als je de HOH, diameter leiding, volume ruimte en legvorm weet dan kan je in tabellen opzoeken wat de aanvoertemperatuur wordt. De temperatuur stel je in op de verdeler en dan wordt er bijgemengd totdat je die temperatuur hebt.
Met de snelheid van de pomp kan je dan wat spelen om de aanvoer en retour temperatuur op 20% verschil te krijgen.

Daarnaast geeft een warmtepomp niet constant dezelfde aanvoertemperatuur, maar is deze afhankelijk van de buitenluchtemperatuur. Op dit moment is mijn aanvoertemperatuur 28 graden, in hartje winter kan dit oplopen tot maximaal 40 graden.
pi_201881746
Voor een 6 tot 10 kW warmtepomp wordt door NIBE een leiding diameter van 28mm geadviseerd. Ga je over de 10kW heen, dan wordt zelfs al 35mm geadviseerd. Die diameter geldt tot aan de eerste aftakking.

Een 22mm buis voor alleen de vloerverwarmingverdeler voor 60m2 vloer en misschien één radiator/convector zal nog voldoende zijn. Maar het stuk vanaf de warmtepomp naar de aftakking wordt dus een dikkere leiding voor aangeraden.

Zelf heb ik direct onder de warmtepomp al een aftakking gemaakt voor met één leiding naar de verdeler van de convectoren (bovenverdieping) en één leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.
pi_201881884
quote:
0s.gif Op zondag 24 oktober 2021 10:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Voor een 6 tot 10 kW warmtepomp wordt door NIBE een leiding diameter van 28mm geadviseerd. Ga je over de 10kW heen, dan wordt zelfs al 35mm geadviseerd. Die diameter geldt tot aan de eerste aftakking.

Een 22mm buis voor alleen de vloerverwarmingverdeler voor 60m2 vloer en misschien één radiator/convector zal nog voldoende zijn. Maar het stuk vanaf de warmtepomp naar de aftakking wordt dus een dikkere leiding voor aangeraden.

Zelf heb ik direct onder de warmtepomp al een aftakking gemaakt voor met één leiding naar de verdeler van de convectoren (bovenverdieping) en één leiding naar de verdeler van de vloerverwarming.
Dat is wel apart, want met 28mm kom ik bij 6 kW op 0.3 m/s uit en bij 10 kW op 0,56 m/s uit en de maximale snelheid mag 2 m/s zijn.
Ik heb het idee dat het meer te maken heeft met het maximale debiet van een gemiddelde pomp, maar je kan prima een zwaardere pomp kiezen.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')