abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 juli 2021 @ 09:25:59 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200515589
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
Resistance is futile.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 09:33:08 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200515765
Ik neem deze even mee. Aan de hand van deze post een discussie over monoblock. En ons idee over 1 aanbieder voor panelen en pomp laten varen. Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.

quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 16:04 schreef Seven. het volgende:
Kick. @:Six. en ik verbouwen al jaren, en we sorteren voor op gasloos. Al gedaan:

Begane grond vloerverwarming
2e verdieping LTV
CV ketel van 1 jaar oud (huur met gasloos clausule dus daar kunnen we vanaf als we van het gas af gaan)
Laatste enkel glas vervangen door HR++
Na-isolatie van alle gevels

Nog doen:
1e verdieping vloerverwarming volgend jaar
Mechanische ventilatie komt volgend jaar
Vloerisolatie in de kruipruimte
Plat dak vernieuwen voor we er zonnepanelen op ploffen

Dus eigenlijk wilden we de warmtepomp en zonnepanelen over een jaar of 5 doen. Maar als we nu toch weer serieus gaan verbouwen is het een kwestie van 10-12k reserveren in het budget hiervoor. Kan best zijn dat het allemaal nu niet in het budget past maar dan kunnen we in ieder geval in deze verbouwing zorgen dat we alle voorbereidingen aftikken.

En nou inlezen.
Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.

Dit vond ik wel een goeie link:
https://www.milieucentraa(...)lektrisch-verwarmen/

quote:
Vind een vakkundig bedrijf
Er zijn veel bedrijven die warmtepompen installeren. Het is een opkomende markt. Via QBIS.nl kun je eenvoudig een vakbekwame installateur vinden (klik op de knop Duurzaam).
Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.
Resistance is futile.
pi_200516478
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 09:33 schreef Seven. het volgende:
Ik neem deze even mee. Aan de hand van deze post een discussie over monoblock. En ons idee over 1 aanbieder voor panelen en pomp laten varen. Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
[..]

Offertes voor vloerisolatie laten we wel maken, evenals dak vernieuwen en zonnepanelen. Volgende week maar eens afspraken maken met warmtepompboeren.

Dit vond ik wel een goeie link:
https://www.milieucentraa(...)lektrisch-verwarmen/
[..]

Ik denk dat ik daar maar eens ga kijken voor aanbieders.
Dit is ook een goede site:
https://warmtepomp-weetjes.nl

Om je beeld een beetje te verhelderen.
Het stelt eigenlijk geen ene fuck voor.
Gewoon zo goed als mogelijk isoleren.
Je verwarming geschikt maken zodat die op 45C nog goed verwarmt in de winter
En een warmtepomp plaatsen.

Meer ist niet.
Vakman pur sang
pi_200517428
Warmtepomp is eigenlijk altijd de laatste stap die je neemt.

- warmteverlies beperken, ofwel: isolatie op orde krijgen (bespaart ook als je op gas verwarmt)
- afgiftesysteem op orde krijgen (bijvoorbeeld vloerverwarming, forse radiatoren, LTV-convectoren of een mix daarvan)
- test een winter lang of je met een aanvoer van 45 graden de hut warm kan houden (mocht het op de koudste dag niet lukken; een warmtepomp kan doorgaans wel terugvallen op een verwarmingselement en voor een paar dagen in het jaar kan dat prima)
- gelukt? Ga dan kijken naar een warmtepomp!

Hoeveel vermogen moet de warmtepomp hebben?
Een installateur kan dat meestal best aardig uitrekenen. Wil je er zelf een schatting voor maken dan is er de "koevlaas formule" (genoemd naar een gebruiker op het Tweakers forum).

Het huidige jaarverbruik in m3 aardgas doe je keer 8.
Het getal dat daar uitkomt deel je door 1650 en rond je af naar boven.

Voorbeeld:
( 1100m3 x 8 ) / 1650 = 5,33 dus dan zal een warmtepomp van zo'n 6kW ruwweg voldoende zijn.

Nu zal je misschien vragen "en de zonnepanelen dan?"
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf met een eigen terugverdientijd. Als je er ruimte en geld voor hebt is dat een prima investering (zeker vergeleken met de rente op de bank). Maar om je woning gasloos te maken heb je geen zonnepanelen nodig. Als je zonnepanelen legt is het wel handig om te kijken naar wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken (warmtepomp / EV / etc) maar als je dat (vanwege ruimtegebrek) niet kan leggen, leg dan wat je kwijt kan.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-07-2021 10:46:20 ]
pi_200519950
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warmtepomp is eigenlijk altijd de laatste stap die je neemt.

- warmteverlies beperken, ofwel: isolatie op orde krijgen (bespaart ook als je op gas verwarmt)
- afgiftesysteem op orde krijgen (bijvoorbeeld vloerverwarming, forse radiatoren, LTV-convectoren of een mix daarvan)
- test een winter lang of je met een aanvoer van 45 graden de hut warm kan houden (mocht het op de koudste dag niet lukken; een warmtepomp kan doorgaans wel terugvallen op een verwarmingselement en voor een paar dagen in het jaar kan dat prima)
- gelukt? Ga dan kijken naar een warmtepomp!

Hoeveel vermogen moet de warmtepomp hebben?
Een installateur kan dat meestal best aardig uitrekenen. Wil je er zelf een schatting voor maken dan is er de "koevlaas formule" (genoemd naar een gebruiker op het Tweakers forum).

Het huidige jaarverbruik in m3 aardgas doe je keer 8.
Het getal dat daar uitkomt deel je door 1650 en rond je af naar boven.

Voorbeeld:
( 1100m3 x 8 ) / 1650 = 5,33 dus dan zal een warmtepomp van zo'n 6kW ruwweg voldoende zijn.

Nu zal je misschien vragen "en de zonnepanelen dan?"
Zonnepanelen zijn een investering op zichzelf met een eigen terugverdientijd. Als je er ruimte en geld voor hebt is dat een prima investering (zeker vergeleken met de rente op de bank). Maar om je woning gasloos te maken heb je geen zonnepanelen nodig. Als je zonnepanelen legt is het wel handig om te kijken naar wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken (warmtepomp / EV / etc) maar als je dat (vanwege ruimtegebrek) niet kan leggen, leg dan wat je kwijt kan.
Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs” ;)
Vakman pur sang
pi_200521697
Amen.
Laat die handjes wapperen!
pi_200522683
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik denk dat wij met zijn 2en meer verstand hebben van warmtepompen dan 9/10 “adviseurs” ;)
Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 22:58:13 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200529356
Koevlaas formule ga ik morgen doen (ik weet ons jaarlijks verbruik niet). En OK, onbedoeld zijn we dus al wel in de juiste volgorde bezig. Ik ben zo blij dat we voorgesorteerd hebben op gasloos tijdens alle verbouwingen hier :P .

Die 45c komt trouwens wel goed, zodra we een vloerverwarming hebben in de woonkamer/keuken. Ligt er dus een beetje aan wanneer die verbouwing plaats gaat vinden. Voor de subsidie op isolatie moeten we wel vloerisolatie en warmtepomp binnen 1 jaar laten doen, dus kan zijn dat we het isoleren van de vloer nog even uitstellen tot we zeker weten dat de verbouwing doorgaat.
Resistance is futile.
pi_200529398
Die subsidies in de gaten houden is nog wel een goede wanneer wij volgend jaar met onze nieuwe woning aan de slag gaan. De cv-ketel is al een jaar of 15 oud, dus we moeten redelijk snel de laatste stappen richting gasloos zetten. Gelukkig ligt er op de begane grond al vloerverwarming.

Maar boven nog enkel glas, radiatoren en spouw isolatie uit 1979. Dus nog wel wat werk te verrichten.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 23:18:20 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200529655
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:
Die subsidies in de gaten houden is nog wel een goede wanneer wij volgend jaar met onze nieuwe woning aan de slag gaan. De cv-ketel is al een jaar of 15 oud, dus we moeten redelijk snel de laatste stappen richting gasloos zetten. Gelukkig ligt er op de begane grond al vloerverwarming.

Maar boven nog enkel glas, radiatoren en spouw isolatie uit 1979. Dus nog wel wat werk te verrichten.
Wij hadden hier ook nog wat enkel glas, wat een ellende was dat.. Ga je boven ook vloerverwarming leggen of LTV?
Resistance is futile.
pi_200539051
Boven nemen we in elk geval nog niet direct vloerverwarming. Zodra het glas vervangen is en alles op lage temperatuur draait zullen we het wel even aankijken of het nodig is om de radiatoren te vervangen.
pi_200541168
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Sowieso wel meer personen hier dan wij samen. En uiteindelijk doe ik ook maar wat.
Dat is ook de juiste methode bij warmtepompen. Gewoon uitproberen en experimenteren. Elk huis is anders, en elk huis heeft dus andere instelling nodig.
Het duurde bij mij 2 winters om de juiste curve te krijgen. Het ene moment was het net een sauna en het andere moment siberie (als het daar koud is).
Nu heb ik de curve goed. Maar 3 graden hogere of lagere curve merk ik direct.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 25 juli 2021 @ 23:10:57 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200547099
Volgens Koevlaas moeten wij een 7kw warmtepomp, maar dat is gebaseerd op ons verbruik van 1400m3 zonder vloerisolatie. Met vloerisolatie verwacht ik op 1100m3 uit te komen.

Maar ja.. ik vind het wel een risico om daar zomaar vanuit te gaan.
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 07:40:27 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200550247
uitgaan van de Koevlaas methode of van de werking van de isolatie?
Tot nooit .......
  maandag 26 juli 2021 @ 08:13:39 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200550834
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 07:40 schreef Speekselklier het volgende:
uitgaan van de Koevlaas methode of van de werking van de isolatie?
De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 08:57:32 #16
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_200551626
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.

Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.

Heb hem zelf ook op dak staan :)
Laat die handjes wapperen!
pi_200551997
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.

Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.

Heb hem zelf ook op dak staan :)
Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200552030
quote:
7s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:13 schreef Seven. het volgende:

[..]

De werking van de isolatie. Ik weet dat het een aanzienlijk verschil zal zijn maar het zou dan 6kw of 7kw moeten worden. Dat is als ik van 20% minder gas uit ga na vloerisolatie.
Bij mij was het ca 10% minder gas na mijn vloerisolatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200553623
Daarom ook mijn voorstel om ná het isoleren eerst nog een jaar door te draaien op gas zodat je weet wat je verbruik is.

Maar een 7kW warmtepomp lijkt me niet overdreven veel te zwaar in die situatie, ze kunnen wel aardig terug moduleren.

Ik heb een 14kW warmtepomp op een plek waar 7kW genoeg was, dan heb je wat meer een uitdaging :+
(ik kende Koevlaas toen nog niet)
  maandag 26 juli 2021 @ 15:26:17 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200558813
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:57 schreef Gieliovd het volgende:
Mooie monoblock Panasonic 7 of 9kw neerzetten.

Het verschil in prijs en modulatie bereik is te verwaarlozen. Wellicht beter gewoon die 9 pakken. Ook voor je sanitair water is een beetje capaciteit lekker.

Heb hem zelf ook op dak staan :)
Woon je vrijstaand? ;)
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 15:26:58 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200558824
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom ook mijn voorstel om ná het isoleren eerst nog een jaar door te draaien op gas zodat je weet wat je verbruik is.

Maar een 7kW warmtepomp lijkt me niet overdreven veel te zwaar in die situatie, ze kunnen wel aardig terug moduleren.

Ik heb een 14kW warmtepomp op een plek waar 7kW genoeg was, dan heb je wat meer een uitdaging :+
(ik kende Koevlaas toen nog niet)
Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie mis ;) en betalen we nog een jaar aan gas.
Resistance is futile.
pi_200559541
quote:
7s.gif Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie mis ;) en betalen we nog een jaar aan gas.
Ook wel een punt ;)

Afijn, met 6 of 7kW denk ik dat je het prima gaat redden.

Een te groot vermogen heeft vooral als nadeel dat de warmtepomp vaak aan-en-uit gaat. Dat geeft meer slijtage aan de compressor. Nu moet je niet denken dat zo'n compressor niets kan hebben, ze zijn vaak berekend op zo'n 100.000 start/stops.
In 15 jaar en 220 stookdagen per jaar betekent het dat een warmtepomp prima 30x per dag aan-en-uit kan schakelen. Maar liefst wat minder natuurlijk.

Met mijn veel te grote warmtepomp zit ik met het probleem dat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, het laagste vermogen dat hij kan leveren is eigenlijk al te hoog voor de herfst en warmere winterdagen.
En dan krijg je dat aan-uit gedrag. Gelukkig heb ik dat kunnen opvangen door wat instellingen aan te passen en gedraagt hij zich nu braaf.

Je hebt het liefst dat de warmtepomp lange runs doet op laag vermogen. Z'n rendement is dan hoog en de slijtage laag.

[ Bericht 35% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-07-2021 16:05:20 ]
  maandag 26 juli 2021 @ 19:04:16 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200562156
quote:
7s.gif Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dan lopen we wel een paar honderd euro subsidie mis ;) en betalen we nog een jaar aan gas.
subsidie krijg je toch bij aanschaf/installatie van de wp? niet als je het gas afsluit.
Als je minder dan 500m gebruikt val je onder een lager vastrecht (stedin).
Tot nooit .......
pi_200562239
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ook wel een punt ;)

Afijn, met 6 of 7kW denk ik dat je het prima gaat redden.

Een te groot vermogen heeft vooral als nadeel dat de warmtepomp vaak aan-en-uit gaat. Dat geeft meer slijtage aan de compressor. Nu moet je niet denken dat zo'n compressor niets kan hebben, ze zijn vaak berekend op zo'n 100.000 start/stops.
In 15 jaar en 220 stookdagen per jaar betekent het dat een warmtepomp prima 30x per dag aan-en-uit kan schakelen. Maar liefst wat minder natuurlijk.

Met mijn veel te grote warmtepomp zit ik met het probleem dat hij niet ver genoeg kan terug moduleren, het laagste vermogen dat hij kan leveren is eigenlijk al te hoog voor de herfst en warmere winterdagen.
En dan krijg je dat aan-uit gedrag. Gelukkig heb ik dat kunnen opvangen door wat instellingen aan te passen en gedraagt hij zich nu braaf.

Je hebt het liefst dat de warmtepomp lange runs doet op laag vermogen. Z'n rendement is dan hoog en de slijtage laag.
Precies, daarom liever een te kleine met die ene koude dag in het jaar een elektrisch kacheltje.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 26 juli 2021 @ 19:17:53 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200562364
Stukje overcapaciteit nemen we mee ;)
Resistance is futile.
  maandag 26 juli 2021 @ 19:42:13 #26
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_200562787
quote:
7s.gif Op maandag 26 juli 2021 15:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Woon je vrijstaand? ;)
Ja, gebouwd in 2002, 213m2, plm 800m3.

quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 09:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Overcapaciteit bij een wp is slecht voor je efficiente ivm de modulatie. Beter een kleiner model met elektrische kacheltje op die ene extreem koude dag per jaar.
Eens, vandaar ook mijn opmerking over het modulatie bereik :Y

Heb zelf nog 4 airco's hangen die ook kunnen verwarmen.

Zolang ik elektra heb, krijg ik het warm ;)
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:45:19 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200661002
OK, tot dusver hebben we uitgezocht en besloten dat we het volgende willen:

7kw na vloerisolatie (uitgaande van 10% besparing
Modulerend
Stil is belangrijk
Monoblock is nog een optie maar moet dan wel een stille zijn

Volgende vraagstukken:
Boiler en/of buffervat.
Resistance is futile.
pi_200674148
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:45 schreef Seven. het volgende:
OK, tot dusver hebben we uitgezocht en besloten dat we het volgende willen:

7kw na vloerisolatie (uitgaande van 10% besparing
Modulerend
Stil is belangrijk
Monoblock is nog een optie maar moet dan wel een stille zijn

Volgende vraagstukken:
Boiler en/of buffervat.
Een boiler gebruik je voor warm tapwater en een buffervat niet.
Een buffervat gebruik je voor oa de ontdooifunctie en een boiler niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201266792
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
pi_201266892
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Ik ben benieuwd hoe lang deze prijs zo blijft
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201269576
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :p
  woensdag 8 september 2021 @ 19:19:02 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201269613
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een gasprijsstijging van ruim 30 cent is de terugverdientijd van m'n warmtepomp ineens aanzienlijk verkort.
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepomp :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201269698
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat wel sneller maar met het isolatieniveau van ons nieuwe huis blijft het een langdurige zaak omdat ik gekozen heb voor een grondgebonden warmtepomp :')
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201271417
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een buffervat gebruik je voor oa de ontdooifunctie en een boiler niet.
Technisch gezien correct, maar dat is maar 5% van het verhaal. Een buffervat gebruik je voornamelijk om de systeeminhoud te vergroten en/of om het bronsysteem hydraulisch te ontkoppelen van het afgiftesysteem.
  woensdag 8 september 2021 @ 22:05:58 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201271958
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij een grondgebonden warmtepomp moet je toch evenveel warmte terugstoppen als je opneemt in een jaar?
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201272016
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is? :+
Eerder een lager rendement in de winter, als ik het goed heb begrepen tenminste (hoop ik).
pi_201279434
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee.
Denk je dat ik een naheffing krijg als dat niet gelijk aan elkaar is? :+
Geen grap maar ja.

Als bedrijf hebben wij gasketels draaien om warmte weer terug de bodem in te pompen. Dit omdat wij meer warmte dan koeling nodig hebben en de omgevingsdienst/provincie geen (of maar een kleine) onbalans accepteert.

Het is van de zotte maar wij verbranden dus gas om de bodem op te warmen. 8)7

Bij mijn broertje trouwens wel problemen met inregelen van de warmtepomp. Hij pendelt naar mijn zin te veel bij het koelen. Maar ik krijg niet echt gevonden hoe ik de curve van de Mitsubishi kan instellen. Ik kan hem zien maar niets wijzigen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201591205
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 15:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Geen grap maar ja.

Als bedrijf hebben wij gasketels draaien om warmte weer terug de bodem in te pompen. Dit omdat wij meer warmte dan koeling nodig hebben en de omgevingsdienst/provincie geen (of maar een kleine) onbalans accepteert.

Het is van de zotte maar wij verbranden dus gas om de bodem op te warmen. 8)7

Bij mijn broertje trouwens wel problemen met inregelen van de warmtepomp. Hij pendelt naar mijn zin te veel bij het koelen. Maar ik krijg niet echt gevonden hoe ik de curve van de Mitsubishi kan instellen. Ik kan hem zien maar niets wijzigen.
De menuknop waarmee je (vanuit het hoofdscherm) naar dat menu gaat langer indrukken?
Bij mij is kort indrukken -> instellingen bekijken
Lang indrukken -> instellingen wijzigen
pi_201591248
Vandaag de buitenunit weer even "winterklaar" gemaakt, zover dat nodig is.

Vogelpoep en opgedroogde rommel weer er af, unit in de autoshampoo (met wax) gezet.

Verder zag ik aan de binnenkant, links achterin, wat vliegroest zitten. Dit is gegalvaniseerd maar blijkbaar net niet helemaal optimaal. Met het dunste kwastje dat ik kon vinden wat Brunox aangebracht en dat over een paar dagen nog een keer.
Ook waren wat "RVS" ringen waarmee de unit is vastgezet aan het roesten, ook daar wat Brunox op.
M'n ervaring is dat er ieder jaar een nieuw laagje op moet maar dat het iig wel stopt met verder roesten.
Scheelt dat het lang houdbaar is (flesje heb ik al 3 jaar).

Het is een half uurtje werk per jaar maar de buitenunit glimt weer :+
pi_201597859
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik schrok er van. Eind van het jaar verhuizen we naar een woning die nog niet gasloos is. We moeten maar wat extra budget reserveren voor een winter met gas :p
Dat klinkt bekend.. van een gasloze woning met warmtepomp naar een D label vrijstaand met VR ketel. Dat is even wennen. Een koude hal bijvoorbeeld waren we toch niet meer gewend.
pi_201599958
Case:
- Woning uit 2016 2/1 kap
- 14 zonnepanelen 4200 wp
- Zonneboiler met 3 PVT panelen voor tapwater.
- Inductie kookplaat
- Vloerverwarming alle verdiepingen
- Gas gestookte cv ketel

Gas verbruik totaal 700 m3 op jaarbasis

Zou graag van het gas af willen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten nemen kwa warmtepomp. Jullie een idee?
pi_201600021
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 23:03 schreef Dr88 het volgende:
Case:
- Woning uit 2016 2/1 kap
- 14 zonnepanelen 4200 wp
- Zonneboiler met 3 PVT panelen voor tapwater.
- Inductie kookplaat
- Vloerverwarming alle verdiepingen
- Gas gestookte cv ketel

Gas verbruik totaal 700 m3 op jaarbasis

Zou graag van het gas af willen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten nemen kwa warmtepomp. Jullie een idee?
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.

Je kan een ruwe schatting (!) maken met de Koevlaas formule.

(700m3 x 8) / 1650 = 3,39 kW en dat afgerond naar boven is 4kW.

4 of 5kW warmtepomp zou het met gemak moeten kunnen doen.
Omdat je een zonneboiler hebt, verbruik je wat minder gas in totaal (en dat vertekent iets) dus zou ik afronden naar 5kW om veilig te zitten.

Qua merk neig ik altijd snel naar Mitsubishi omdat ik dat zelf heb maar er zijn wel meer merken. Japan heeft veel ervaring met warmtepompen, dus kom je al snel daar uit (Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc).

Met 700m3 aardgas verwacht ik dat je zo'n 1400 tot 1700kWh stroom per jaar nodig zal hebben om dat te vervangen.

Koevlaas is een user op het Tweakers forum en daar wordt zijn berekening vaak aangehouden om een schatting te maken voor wat je nodig hebt aan vermogen qua warmtepomp.
De formule gaat er vanuit dat een CV-ketel 8kWh uit een m3 aardgas haalt en dat je zo'n 1650 vollasturen stookt per jaar. Zo komt de formule tot stand.


[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-10-2021 23:18:17 ]
pi_201600140
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat moet niet heel spannend zijn om daar een warmtepomp in te krijgen.

Je kan een ruwe schatting (!) maken met de Koevlaas formule.

(700m3 x 8) / 1650 = 3,39 kW en dat afgerond naar boven is 4kW.

4 of 5kW warmtepomp zou het met gemak moeten kunnen doen.
Omdat je een zonneboiler hebt, verbruik je wat minder gas in totaal dus zou ik afronden naar 5kW om veilig te zitten.

Qua merk neig ik altijd snel naar Mitsubishi omdat ik dat zelf heb maar er zijn wel meer merken. Japan heeft veel ervaring met warmtepompen, dus kom je al snel daar uit (Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc).

Met 700m3 aardgas verwacht ik dat je zo'n 1400 tot 1700kWh stroom per jaar nodig zal hebben om dat te vervangen.

Koevlaas is een user op het Tweakers forum en daar wordt zijn berekening vaak aangehouden om een schatting te maken voor wat je nodig hebt aan vermogen qua warmtepomp.
De formule gaat er vanuit dat een CV-ketel 8kWh uit een m3 aardgas haalt en dat je zo'n 1650 vollasturen stookt per jaar. Zo komt de formule tot stand.

OH dank je voor je super snelle info. Zal morgen even verder Googlen op wat jij zegt.
pi_201600608
De Koevlaas formule lijkt behoorlijk goed te volstaan. Koevlaas is zelf ook warmtepomp installateur.

Grofweg kom je dan op aantal m3 gas delen door 200. En dan zit je op een warmtepomp van 3,5kW. Je moet dus zoeken naar een warmtepomp die 4kW kan leveren bij - 10 buiten & 35 a 40 graden aanvoertemperatuur.
pi_201605411
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 00:01 schreef Ivo1985 het volgende:
De Koevlaas formule lijkt behoorlijk goed te volstaan. Koevlaas is zelf ook warmtepomp installateur.

Grofweg kom je dan op aantal m3 gas delen door 200. En dan zit je op een warmtepomp van 3,5kW. Je moet dus zoeken naar een warmtepomp die 4kW kan leveren bij - 10 buiten & 35 a 40 graden aanvoertemperatuur.
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.
De ene vloerverwarming is de andere niet. Dit hangt af van de lus, hoh slangen, diameter slangen, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201632504
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De gebruikte aanvoer temperatuur hangt af van het warmteafgifte systeem hoor.
De ene vloerverwarming is de andere niet. Dit hangt af van de lus, hoh slangen, diameter slangen, etc.
Ik denk dat @Ivo1985 doelde op de gewenste capaciteiten van de warmtepomp en niet zozeer rekening hield met het type afgiftesysteem (hoewel dit uiteraard ook belangrijk is). Maar voor een woning uit 2016 met vloerverwarming moet dat niet heel spannend zijn ;)
pi_201672909
Wat een heerlijk gevoel nu dat je gasloos bent en zelf je stroom opwekt. ^O^ _O_
Vakman pur sang
pi_201673023
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat een heerlijk gevoel nu dat je gasloos bent en zelf je stroom opwekt. ^O^ _O_
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.

En als je momenteel in een huurwoning zit en je enkel glas nog slechter isoleert dan bordkarton, dan ben je natuurlijk wel dubbel de bok nu ;(
pi_201673059
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich wel, en natuurlijk bekruipt mij dan ook wel het gevoel om te zeggen "zie je wel" maar aan de andere kant kunnen we dat nog doen bij de gratie van de salderingsregeling. Ook voor ons komen er wss mindere tijden over een jaar of 5 tot 10.

En als je momenteel in een huurwoning zit en je enkel glas nog slechter isoleert dan bordkarton, dan ben je natuurlijk wel dubbel de bok nu ;(
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.
Maar voor nu is het lachen.
Vakman pur sang
pi_201673133
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja ff afwachten of elektra prijzen niet meeijlen en salderen afneemt. Want dan zijn we ook de klos.
Maar voor nu is het lachen.
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.
pi_201673844
Of een warmteaccu
.
pi_201675668
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 19:42 schreef Fer het volgende:
Of een warmteaccu
Is mss ook wel een optie in sommige situaties, al weet ik niet of dat 's zomers veel nut heeft.
Je hebt dan denk ik meer aan stroom dan aan opgeslagen warmte.
pi_201676236
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard is er met een thuisaccu (die er tzt zeker komt) nog wel wat winst te behalen maar je zal sowieso de wintermaanden stroom afnemen. Ik heb dagen in december gehad dat ik zelfs met 68 zonnepanelen maar 1kWh kon opwekken op een dag.
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Accu’s zijn nogal een inbreuk op allerlei systemen, grondstoffen, enz
En het resultaat is altijd bedroevend, voor zoiets basaals als warmte in een opwarmende wereld.

Ik zie wel steeds meer de centrale oplossingen komen in de vorm van enorme accuvelden aan het hoofdnet. Hier is Tennet al druk mee bezig. Vooral om onvolkomenheden in het net op te lossen nu (frequentie problemen).

Maar bij een enorme uitbreiding van ons E-net en koppeling met andere landen is het net onze grote gratis accu.
Vakman pur sang
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:34:42 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201676406
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Een systeem met een paar accu's voldoet dan al.
Tot nooit .......
pi_201676447
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Een systeem met een paar accu's voldoet dan al.
Maar net die 5 resterende donkere maanden gebruik je juist de meeste energie.

Of iig 2 maanden.
Vakman pur sang
pi_201676479
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik geloof helemaal niet zo in een toekomst voor thuis-accu’s.
De grootste units kun je voor Max een week energie opslaan, misschien na enorme verbeteringen een maand.
Accu’s zijn nogal een inbreuk op allerlei systemen, grondstoffen, enz
En het resultaat is altijd bedroevend, voor zoiets basaals als warmte in een opwarmende wereld.

Ik zie wel steeds meer de centrale oplossingen komen in de vorm van enorme accuvelden aan het hoofdnet. Hier is Tennet al druk mee bezig. Vooral om onvolkomenheden in het net op te lossen nu (frequentie problemen).

Maar bij een enorme uitbreiding van ons E-net en koppeling met andere landen is het net onze grote gratis accu.
Thuis-accu's vooral voor de korte opslag, maximaal 24 uur.
In de praktijk zo'n 10 tot 15kWh is meer dan voldoende, denk ik.
Dan heb je het over zo'n 105 kilo met huidige accu's, in 2030 zou dat zo'n 65 kilo moeten zijn, uitgaande van de huidige vooruitgang in energiedichtheid.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:39:11 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201676498
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar net die 5 resterende donkere maanden gebruik je juist de meeste energie.

Of iig 2 maanden.
Klopt, maar ik heb niet de illusie dat ik die wil opslaan. Gaat toch niet lukken.
Zonder die winter-opslag zie ik nog altijd toekomst in de opslag. Bedenk je ook dat je dat deel van de opslag maar 1x per jaar gebruikt en dat eerste stukje dagelijks. Als zou het dus kunnen, het wordt nooit rendabel.
Tot nooit .......
  donderdag 7 oktober 2021 @ 22:40:47 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201676535
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Thuis-accu's vooral voor de korte opslag, maximaal 24 uur.
In de praktijk zo'n 10 tot 15kWh is meer dan voldoende, denk ik.
Dan heb je het over zo'n 105 kilo met huidige accu's, in 2030 zou dat zo'n 65 kilo moeten zijn, uitgaande van de huidige vooruitgang in energiedichtheid.
ja jij hebt makkelijk praten met je miljonairs villa in het Gooi, twee bentleys voor de deur.
_O-
Tot nooit .......
pi_201676563
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ja jij hebt makkelijk praten met je miljonairs villa in het Gooi, twee bentleys voor de deur.
_O-
Valt mee, 1 van de Bentleys is in de prak gereden door Arend-Jan en m'n villa heb ik verhuurd aan expats om m'n vrijstaande boerderij in Friesland te kunnen aflossen.
pi_201676620
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik denk dat het al heel goed bruikbaar is als ik de nacht kan opslaan. En de piekuren als mensen thuiskomen.
Ik wek 7 maanden per jaar overdag voldoende energie op om de nacht door te komen zodat ik per saldo 0 gebruik.
Een systeem met een paar accu's voldoet dan al.
Een opslag van 3kWh kom je al een heel eind mee om de nacht mee te overbruggen buiten het stookseizoen. Rond de 10kWh kom je ook nog wel een eind als het overdag eens niet zo zonnig is.
Van pakweg april tm september zouden wij daar met onze huidige woning en 9 zonnepanelen al goed mee uitkomen.
Met meer zonnepanelen is vehicle to grid hier overigens ook een geschikte oplossing voor, mits je regelmatig in de gelegenheid bent om overdag de auto te laden met overtollige stroom (van jezelf of bijvoorbeeld van je werkgever). Een beetje EV heeft nu al een accu capaciteit van 40+kWh, terwijl voor woon-werkverkeer vaak nog geen 10kWh per dag nodig is.

Winter overbruggen met thuis opslag is voorlopig nog een utopie. Dan moet er echt nog een enorme doorbraak komen.
pi_201676691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 22:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een opslag van 3kWh kom je al een heel eind mee om de nacht mee te overbruggen buiten het stookseizoen. Rond de 10kWh kom je ook nog wel een eind als het overdag eens niet zo zonnig is.
Van pakweg april tm september zouden wij daar met onze huidige woning en 9 zonnepanelen al goed mee uitkomen.
Met meer zonnepanelen is vehicle to grid hier overigens ook een geschikte oplossing voor, mits je regelmatig in de gelegenheid bent om overdag de auto te laden met overtollige stroom (van jezelf of bijvoorbeeld van je werkgever). Een beetje EV heeft nu al een accu capaciteit van 40+kWh, terwijl voor woon-werkverkeer vaak nog geen 10kWh per dag nodig is.

Winter overbruggen met thuis opslag is voorlopig nog een utopie. Dan moet er echt nog een enorme doorbraak komen.
Klopt, dat is echt nog niet rendabel.

Hoe langer de periode is die je moet overbruggen, hoe lager het rendement van de energiedrager.

Ik geloof wel in accu-techniek voor het stabiliseren van het stroomnetwerk (ik noem de Tesla Megapacks maar weer eens) maar langdurige opslag is een andere tak van sport.

pi_201676907
Ja, accu's gaan absoluut een belangrijke rol spelen.

Het scheelt daarbij dat wind energie het in de herfst en winter vaak prima doet. Alleen is windenergie niet echt geschikt om zelf op te wekken (tenzij je een paar hectare land bezit). Windmolens in een formaat die je bovenop een schuur in een woonwijk kan zetten, schijnen amper iets op te leveren. Op lage hoogte is er te weinig wind, en in de gebouwde omgeving is de wind ook nog eens turbulent.

Dus ja: windenergie in combinatie met accu's zouden we ver mee kunnen komen in de winter. Maar nee, das niks voor thuis en moet centraal geregeld worden.
pi_201677143
Jullie hebben me nog totaal niet overtuigd met thuis accu’s. 120 kg zwaar brandbare goederen je huis in brengen om 1-2 nachten stroom te leveren.
Vakman pur sang
pi_201677306
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Jullie hebben me nog totaal niet overtuigd met thuis accu’s. 120 kg zwaar brandbare goederen je huis in brengen om 1-2 nachten stroom te leveren.
Ten eerste kan je zo'n powerwall ook buiten monteren.

Ten tweede hebben we het over 2030 voor het salderen helemaal is afgebouwd, je zou dan naar LFP / LifePo4 achtige oplossingen kunnen kijken, amper brandgevaar.

Als je helemaal nerveus bent, kies je voor Natrium-Ion (zoutwater) batterijen, al neemt het gewicht / volume dan wel weer toe.

En die 100 tot 120kilo (incl. behuizing) is hoe het er nu voor staat.
Energiedichtheid neemt nog 5 tot 8% toe per jaar.

Met andere woorden: het is 2021, we salderen nog, kijk over 8 of 9 jaar nog eens. In de basis is een thuisaccu een prima oplossing denk ik.
pi_201677386
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten. Maar zal eerlijk toegeven, dat ik een niet mee heb gedaan met een proef, ook om het brandgevaar. Maar een seriematig geproduceerd en getest product heb ik wel vertrouwen in.

Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.

En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is ;)

Staar je niet blind op lithium, er komt vanzelf iets beters.
.
pi_201677412
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten.

Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.

En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is ;)

Staar je niet blind op lithium, er komt vanzelf iets beters.
Ik ben zelf al aan het kijken naar het zelf bouwen van een LifePo4 PowerPack als "noodstroomvoorziening" / "portable power" oplossing.
Het is er wel kant-en-klaar, zoals van Bluetti maar zelf bouwen is natuurlijk veel leerzamer.
Het scheelt ook dat veel componenten, zoals BMS (Battery Management System), nu veel makkelijker en "kant-en-klaar" verkrijgbaar zijn, wat de bouw versimpelt. Iedere cel wordt bewaakt (voltage / temperatuur) dus het is redelijk fool proof.

Will Prowse heeft wel een interessant kanaal op dat vlak maar er is veel meer te vinden:
https://www.youtube.com/user/errolprowse

Zoiets bedoel ik, maar dan in een metalen legerkrat ofzo:
pi_201679542
quote:
1s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik geloof wel in een huisaccu, zeker als stroom 40ct blijft kosten, terugleveren 5ct oplevert en de accu’s ook goedkoper, kleiner en veiliger kosten. Maar zal eerlijk toegeven, dat ik een niet mee heb gedaan met een proef, ook om het brandgevaar. Maar een seriematig geproduceerd en getest product heb ik wel vertrouwen in.

Maar accu’s in of naast windmolens zijn net zo effectief. Voorkomen van pieken in het netwerk en juist stroom afgeven op windstille dagen.

En uiteraard een wel mega accu naast steden als Amsterdam, aangezien we niet teveel windmolens om ons heen willen en een accu in je grachtenpandje brandgevaarlijk is ;)

Staar je niet blind op lithium, er komt vanzelf iets beters.
Als je hem buiten hangt aan bakstenen met niks in de buurt dan ben ik niet zo bang voor brandgevaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201680973
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 23:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ten eerste kan je zo'n powerwall ook buiten monteren.

Ten tweede hebben we het over 2030 voor het salderen helemaal is afgebouwd, je zou dan naar LFP / LifePo4 achtige oplossingen kunnen kijken, amper brandgevaar.

Als je helemaal nerveus bent, kies je voor Natrium-Ion (zoutwater) batterijen, al neemt het gewicht / volume dan wel weer toe.

En die 100 tot 120kilo (incl. behuizing) is hoe het er nu voor staat.
Energiedichtheid neemt nog 5 tot 8% toe per jaar.

Met andere woorden: het is 2021, we salderen nog, kijk over 8 of 9 jaar nog eens. In de basis is een thuisaccu een prima oplossing denk ik.
Ik snap dat je kijkt naar nu en straks en salderen en alles.
Maar ik zoom uit en kijk groter en dan zie ik de thuis accu totaal geen toekomst hebben.

Het is een beetje een houtje touwtje oplossing, natuurlijk aangewakkerd door de subsidie en het salderen.

Op de lange termijn en kijkend naar het totaalplaatje en technisch beste oplossing is een huisaccu helemaal niet aantrekkelijk.

Beetje alsof je met kolen stookt en dan bij elk huis een klein stapeltje laat brengen door een man met een kruiwagen. Waarmee je net een dag doorkomt.

ipv in een buurtdeel een hele grote bult kolen. En die gezamenlijk goedkoper inkoopt.
Vakman pur sang
pi_201681175
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik snap dat je kijkt naar nu en straks en salderen en alles.
Maar ik zoom uit en kijk groter en dan zie ik de thuis accu totaal geen toekomst hebben.

Het is een beetje een houtje touwtje oplossing, natuurlijk aangewakkerd door de subsidie en het salderen.

Op de lange termijn en kijkend naar het totaalplaatje en technisch beste oplossing is een huisaccu helemaal niet aantrekkelijk.

Beetje alsof je met kolen stookt en dan bij elk huis een klein stapeltje laat brengen door een man met een kruiwagen. Waarmee je net een dag doorkomt.

ipv in een buurtdeel een hele grote bult kolen. En die gezamenlijk goedkoper inkoopt.
Een wijkaccu zal beter renderen, zeker voor netbeheerders.

Het zal vooral afhangen van de aanschafprijs tegen die tijd.
Op dit moment is er nog geen verdienmodel voor een thuisaccu.

In Texas of delen van Australië ligt dat anders, daar kan je letterlijk dagen zonder stroom zitten en kan je met een thuis-accu vaak wat overbruggen.
pi_201681188
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een wijkaccu zal beter renderen, zeker voor netbeheerders.

Het zal vooral afhangen van de aanschafprijs tegen die tijd.
Op dit moment is er nog geen verdienmodel voor een thuisaccu.

In Texas of delen van Australië ligt dat anders, daar kan je letterlijk dagen zonder stroom zitten en kan je met een thuis-accu vaak wat overbruggen.
Vanwege de zonsterkte op die locaties snap ik dat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201681223
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vanwege de zonsterkte op die locaties snap ik dat.
Ze worden daar niet alleen aangeschaft door mensen met zonnepanelen maar ook vaak door mensen die gewoon de stroom uit het net bufferen en dan bij een storing automatisch "off grid" gaan en stroom uit zo'n Powerwall krijgen.

Dat is in Nederland niet echt gebruikelijk en zou ook niet nodig moeten zijn ;)

Maar uiteraard werkt het ook goed in combinatie met solar.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:50:57 #72
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201681303
Wordt er eigenlijk nog een verhoging van prijs verwacht van de warmtepompkosten?

In mijn nieuwe huurappartement heb ik een warmtepomp zitten. Eerst was ik daar wel pissig over want ik betaal nu elke maand 120 euro in plaats van 50 euro bij mijn vorige woning, die net iets kleiner was. 77 euro aan vaste kosten elke maand al.

Ik heb er alleen indirect last van dan toch (via toename stroomprijs, warmtepompen kosten veel stroom).
pi_201681318
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:50 schreef Momo het volgende:
Wordt er eigenlijk nog een verhoging van prijs verwacht van de warmtepompkosten?

In mijn nieuwe huurappartement heb ik een warmtepomp zitten. Eerst was ik daar wel pissig over want ik betaal nu elke maand 120 euro in plaats van 50 euro bij mijn vorige woning, die net iets kleiner was. 77 euro aan vaste kosten elke maand al.

Ik heb er alleen indirect last van dan toch (via toename stroomprijs, warmtepompen kosten veel stroom).
De afschrijving blijft gelijk echter je betaalt wel meer omdat de stroomtarieven stijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:55:12 #74
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201681352
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De afschrijving blijft gelijk echter je betaalt wel meer omdat de stroomtarieven stijgen.
Dat mag ik hopen dan. Ze hebben al echt hoge prijzen in vergelijking met woningen die gas hebben nu.

quote:
Eteck je zou maar in een 24m2 woning wonen en elke maand 91,42 af moeten rekenen mistenst 1 keer in de 3 maanden geen warm water als je ze belt is wordt je van kastje naar de muur gestuurd ik en mijn buren zijn een rechtzaak aan het opzetten dit kan niet zo langer
Ze vragen zelfs bijna zo veel voor een kleine studentenwoning. _O-
pi_201681365
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:55 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat mag ik hopen dan. Ze hebben al echt hoge prijzen in vergelijking met woningen die gas hebben nu.
[..]
Ze vragen zelfs bijna zo veel voor een kleine studentenwoning. _O-
De afschrijving is toch je aankoopbedrag gedeeld door de te verwachten levensduur? Die verandert eigenlijk nooit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:59:33 #76
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201681404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De afschrijving is toch je aankoopbedrag gedeeld door de te verwachten levensduur? Die verandert eigenlijk nooit.
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
pi_201682036
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
Ah dan gaat dat bedrag omhoog. Waarom? Omdat het kan en je toch niet iets anders kan regelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201682115
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik heb geen aankoopbedrag, ik heb een huurappartement dat in 2008 gebouwd is, en ik huur vanaf dit voorjaar. Hun hebben dat bedrag vastgesteld op 77 euro per maand voor mij schijnbaar. Nogal meer dan 25 euro die bij Eneco betaalde bij mijn vorige woning voor vaste kosten warmte.
Zo’n appartement lijkt mij minder dan 5000kwh warmtevraag per jaar, met een warmtepomp zou je 1200-1500kwh extra stroomverbruik hebben, 25¤ stroomkosten per maand.

Op gas of stadswarmte zou je een hoger bedrag kwijt zijn + vaste kosten.
.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:34:26 #79
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201682152
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:30 schreef Fer het volgende:

[..]
Zo’n appartement lijkt mij minder dan 5000kwh warmtevraag per jaar, met een warmtepomp zou je 1200-1500kwh extra stroomverbruik hebben, 25¤ stroomkosten per maand.

Op gas of stadswarmte zou je een hoger bedrag kwijt zijn + vaste kosten.
Nou nee niet echt, voor mijn vorige woning betaalde ik per maand gemiddeld 25 euro aan elektra, ongeveer 50 euro aan warmte.
Nu betaal ik ongeveer 50 euro stroom per maand en 120 euro per maand aan warmte. Terwijl het appartement net iets groter is dan is mijn vorig appartement.
pi_201682180
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Nou nee niet echt, voor mijn vorige woning betaalde ik per maand gemiddeld 25 euro aan elektra, 50 euro aan warmte.
Nu betaal ik ongeveer 50 euro stroom per maand en 120 euro per maand aan warmte. Terwijl het appartement net iets groter is dan is mijn vorig appartement.
Ik begrijp het niet. Waar betaal je nu precies voor? Een warmtepomp verbruikt stroom, maar jij betaalt schijnbaar nog iets anders.
.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:49:41 #81
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201682248
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:38 schreef Fer het volgende:

[..]
Ik begrijp het niet. Waar betaal je nu precies voor? Een warmtepomp verbruikt stroom, maar jij betaalt schijnbaar nog iets anders.
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
pi_201682270
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
Ja je "huurt" de warmtepomp apart. Dat zijn de geneugten van collectieve voorzieningen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201682326
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja je "huurt" de warmtepomp apart. Dat zijn de geneugten van collectieve voorzieningen.
Klopt ze kunnen naar eigen goeddunken alles verhogen en vragen.

Daarom ben ik ook faliekant tegen alle warmtenetten of andere collectieve warmtesystemen. Er wordt er maar 1 rijker van en dat is niet de consument.

Ik heb mijn wp betaald via een energiebespaarlening en betaal in 10 jaar tijd elke maand 53 eur en daarna niks meer. Dat bedrag staat vast, en daarvan is ca 4 euro bruto vanwege de hra.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:27:50 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201683012
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
je betaalt een vastrecht, afleverset, meetrechten.
Dat klinkt als stadsverwarming (met behulp van warmtepomp?).

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 08-10-2021 17:30:44 ]
Tot nooit .......
pi_201684344
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 14:49 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik betaal 77 euro per maand aan vastrechten voor de warmtepomp(inclusief administratie, meetrechten, afleverrechten, afleverset, wat dat ook allemaal mag betekenen), daarnaast verwachten ze dat ik 43 euro aan warmte verbruik ongeveer per maand. Dus zelfs als ik niks zou verbruiken betaal ik 77 euro per maand aan warmte.
Dat is uiteraard ook een afschrijving voor de gehele installatie. Als je koper was met WP moest je ook maandelijks een bedrag opzij leggen om na 15 jaar een nieuwe installatie te kopen.
Vakman pur sang
pi_201686233
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een installatiebedrijf waarbij ik een offerte heb opgevraagd.
De meneer aan de telefoon zei dat ik in de slaapkamers ltv radiatoren moest plaatsen en de vloerverwarming verdeler moest vervangen voor eentje dat functioneert zonder pomp. Volgende week ontvang ik een prijsindicatie en daarna kan hij langskomen om de daadwerkelijke situatie te bekijken.

Is dit een must do?
Ik dacht zelf misschien te makkelijk om alleen een all electric warmtepomp te nemen i.c.m. wat zonnepanelen.

Situatie
Rijtjeshuis uit 2016 135m2
Begane grond vloerverwarming
Eerste verdieping radiatoren
Zolderkamer airco split unit.
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:02:23 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201686503
Ik zou gewoon testen of je de boel warm kunt krijgen en houden met je huidige radiatoren maar de CV dan zo instellen dat hij LTV verwarmt.
Als hij van 2016 is is de kans groot dat je daar diverse keuze standen in hebt (alleen radiatoren, radiatoren en vloerverwarming of alleen vloerverwarming), en dat je daar een maximale temperatuur voor kunt instellen.

Dat pomp verhaal heb ik geen idee van, maar als je de hut behagelijk kunt houden terwijl je CV niet boven de 45 graden stookt dan lukt dat met je huidige radiatoren aan een warmtepomp ook wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201687181
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 20:51 schreef zoz het volgende:
Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met een installatiebedrijf waarbij ik een offerte heb opgevraagd.
De meneer aan de telefoon zei dat ik in de slaapkamers ltv radiatoren moest plaatsen en de vloerverwarming verdeler moest vervangen voor eentje dat functioneert zonder pomp. Volgende week ontvang ik een prijsindicatie en daarna kan hij langskomen om de daadwerkelijke situatie te bekijken.

Is dit een must do?
Ik dacht zelf misschien te makkelijk om alleen een all electric warmtepomp te nemen i.c.m. wat zonnepanelen.

Situatie
Rijtjeshuis uit 2016 135m2
Begane grond vloerverwarming
Eerste verdieping radiatoren
Zolderkamer airco split unit.
Je kunt rustig de vv met mengpomp laten zitten.
De knop op 50C zetten en dan werkt die goed.
Als je het boven niet 22C wilt stoken dan lekker de radiatoren zitten laten.
Is de split op zolder wel direct nodig?
Vakman pur sang
pi_201687333
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt rustig de vv met mengpomp laten zitten.
De knop op 50C zetten en dan werkt die goed.
Als je het boven niet 22C wilt stoken dan lekker de radiatoren zitten laten.
Is de split op zolder wel direct nodig?
De knop van de VV? Zo ja, die staat nu al ingesteld op 40 en gaat nooit boven de 35 graden.
Die split op zolder die heb ik voor koeling en verwarming. Aangezien we op zolder slapen en geen radiator hadden was het wel nodig.

Als ik het zo hoor dan zou mijn gedachte dus oké zijn.
De installateur werkt veel met ATAG en Vaillant. Is dit wat? Ik zie zoveel modellen en merken op internet. Bij welke is de prijs kwaliteit hoog?
pi_201687451
Een vloerverwarming verdeler voor Cv-ketel gebruikt mengt 'koud' retourwater met heet water vanuit de ketel, zodat je vloer niet te heet wordt.

Met een warmtepomp wil je de aanvoer vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk hebben, dus wil je niet dat je vloerverwarming verdeler de 'warme' aanvoer gaat mengen met 'koud' retourwater. Door de thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler op de hoogst mogelijke temperatuur in te stellen zal er niet of nauwelijks koud retourwater bij de aanvoer gemengd worden en moet je vloer dus in principe wel warm worden.
Je hebt dan uiteraard nog wel een pomp draaien die eigenlijk nergens meer voor nodig is.

Wat betreft de radiatoren op de verdieping: hoe belangrijk vind je het zelf dat de verdieping volledig op temperatuur gehouden kan worden? Als het boven best iets koeler mag zijn dan beneden, kun je er voor kiezen om het eerst gewoon te proberen met de huidige radiatoren. Als dat in praktijk voor je gevoel dan voldoende warmte geeft: lekker niets aan doen.
Als het in praktijk net te weinig warmte geeft is de voordeligste optie om boosters op de huidige radiatoren te plaatsen.
Als je in de praktijk veel warmte tekort komt, kun je altijd nog de radiatoren vervangen voor een LTV optie.
pi_201688116
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:37 schreef zoz het volgende:

[..]
De knop van de VV? Zo ja, die staat nu al ingesteld op 40 en gaat nooit boven de 35 graden.
Die split op zolder die heb ik voor koeling en verwarming. Aangezien we op zolder slapen en geen radiator hadden was het wel nodig.

Als ik het zo hoor dan zou mijn gedachte dus oké zijn.
De installateur werkt veel met ATAG en Vaillant. Is dit wat? Ik zie zoveel modellen en merken op internet. Bij welke is de prijs kwaliteit hoog?
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Zelf niet zo’n Atag en Intergas fan.
Remeha is ook goed.
Vakman pur sang
  vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:41:58 #92
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201688786
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Zelf niet zo’n Atag en Intergas fan.
Remeha is ook goed.
ik heb me laten vertellen dat de ondersteuning naar installateurs niet alles is bij Vaillant. Meerdere zijn er voor warmtepompen overgestapt naar Remeha.
Tot nooit .......
pi_201688920
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik heb me laten vertellen dat de ondersteuning naar installateurs niet alles is bij Vaillant. Meerdere zijn er voor warmtepompen overgestapt naar Remeha.
Nou die snappen er ook geen reet van maar goed. :P
Vakman pur sang
pi_201697234
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 21:45 schreef Ivo1985 het volgende:
Een vloerverwarming verdeler voor Cv-ketel gebruikt mengt 'koud' retourwater met heet water vanuit de ketel, zodat je vloer niet te heet wordt.

Met een warmtepomp wil je de aanvoer vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk hebben, dus wil je niet dat je vloerverwarming verdeler de 'warme' aanvoer gaat mengen met 'koud' retourwater. Door de thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler op de hoogst mogelijke temperatuur in te stellen zal er niet of nauwelijks koud retourwater bij de aanvoer gemengd worden en moet je vloer dus in principe wel warm worden.
Je hebt dan uiteraard nog wel een pomp draaien die eigenlijk nergens meer voor nodig is.

Wat betreft de radiatoren op de verdieping: hoe belangrijk vind je het zelf dat de verdieping volledig op temperatuur gehouden kan worden? Als het boven best iets koeler mag zijn dan beneden, kun je er voor kiezen om het eerst gewoon te proberen met de huidige radiatoren. Als dat in praktijk voor je gevoel dan voldoende warmte geeft: lekker niets aan doen.
Als het in praktijk net te weinig warmte geeft is de voordeligste optie om boosters op de huidige radiatoren te plaatsen.
Als je in de praktijk veel warmte tekort komt, kun je altijd nog de radiatoren vervangen voor een LTV optie.
Ah op die fiets. Nu hebben we echt bijna nooit de verwarming aan op de slaapkamers dus het zal vast goedkomen dan.

quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 22:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alle merken hebben wel iets goeds tegenwoordig.
Vaillant is in NL niet zo populair maar levert wel degelijk Duits spul. En in Duitsland jaren voorsprong in de warmtepomp techniek.
Zelf niet zo’n Atag en Intergas fan.
Remeha is ook goed.
Vaillant wel degelijk dus. De installateur had het erover dat een grote voordeel van dit merk is dat ze superstil zijn. Ik keek zelf naar de Remeha mercuria all electric.
pi_201701474
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 oktober 2021 21:09 schreef zoz het volgende:

[..]
Ah op die fiets. Nu hebben we echt bijna nooit de verwarming aan op de slaapkamers dus het zal vast goedkomen dan.
[..]
Vaillant wel degelijk dus. De installateur had het erover dat een grote voordeel van dit merk is dat ze superstil zijn. Ik keek zelf naar de Remeha mercuria all electric.
Vaillant heeft een uitgekiende buitenkast met veel demping.
Remeha een gewoon Mitsubishi electric buitendeel
Vakman pur sang
pi_201701788
Is er altijd een boilervat nodig?
  zondag 10 oktober 2021 @ 12:43:15 #97
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201702957
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:31 schreef zoz het volgende:
Is er altijd een boilervat nodig?
Een warmtepomp kan niet direct water van 60 graden leveren. Daar heeft het even tijd voor nodig. Life 60 graden tappen zit er niet in.

Boilervat is dus nodig als je hem ook warm-sanitair water gebruikt.
Tot nooit .......
pi_201703011
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 10:31 schreef zoz het volgende:
Is er altijd een boilervat nodig?
ik heb er 1 vanwege de ontdooicyclus
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201703018
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb er 1 vanwege de ontdooicyclus
Is dat niet je buffervat?
pi_201703370
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is dat niet je buffervat?
Oh ja, dat klopt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')